ja, daag.
Heb je er nog iets bijzonders meegedaan?? ( of drivers oid )Patjeee schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 00:46:
heu , mijne werkt weer, zelfs beter dan eerst
nope alleen even uit me case gehaald om te kijken , weer erin gegooid , want er zat geen stof etc, en toen werkte hij goedHumma Kavula schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 12:59:
[...]
Heb je er nog iets bijzonders meegedaan?? ( of drivers oid )

Jejking schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 14:15:
Wat doe je dan in dit topic als je den oventruuk niet hebt geprobeerd?
waarom zou ik dat doen als ie weer werkt
Dan kan je later tegen je klein kinderen zeggen: ik heb een videokaart in de oven gestoptPatjeee schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 21:39:
[...]
![]()
waarom zou ik dat doen als ie weer werkt
ROFLM4gick schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 21:55:
[...]
Dan kan je later tegen je klein kinderen zeggen: ik heb een videokaart in de oven gestopt
nja we gaan een beetje offtopic
[ Voor 8% gewijzigd door Patjeee op 07-11-2009 22:07 ]
joah de kans is gewoon lager over het algemeen denk ik zo.Paprika schreef op maandag 02 november 2009 @ 13:10:
Men verwacht dat het door (te) grote temperatuurverschillen komt. Gezien waterkoeling de temperatuur niet al te snel laat stijgen & dalen zou dit best wel eens de oorzaak kunnen zijn (echter juich niet te vroeg, ik heb hier ook nog een lucht gekoelde 8800GTS 640MB in een andere pc zitten die het sinds de release dag nog altijd doet.... maar voor hoe lang?).
Ik heb anders wel zin een een lekekr doorbakken G80
Heb nu (eindelijk) een goedkoop oventje op het oog. Echter zijn de 'specs' niet al te duidelijk maar volgens mij verwarmt dat ding naar 210ºC. Nu vroeg ik me af of die 10 graadjes extra nou schadelijk kunnen zijn voor het bakken van een videokaart? (omdat overal 190 of 200 graden word aangeraden).
Wil dan proberen m'n 6800 weer te reanimeren (die dezelfde kuren vertoont als de meeste 8800's hier).
Ik heb nota bene "per ongeluk" mijn 8800 2x gebakken

Anders bak je ipv 10 minuten, 9.30 minuten? Maar ik denk niet dat het verschil zal maken.Nemesizz schreef op zondag 08 november 2009 @ 11:42:
Heb nu (eindelijk) een goedkoop oventje op het oog. Echter zijn de 'specs' niet al te duidelijk maar volgens mij verwarmt dat ding naar 210ºC. Nu vroeg ik me af of die 10 graadjes extra nou schadelijk kunnen zijn voor het bakken van een videokaart? (omdat overal 190 of 200 graden word aangeraden).
Je kan geen fatsoenlijk 3d spel spelen.
Vooral met borderlands als je tijdens het spellen naar de ingame menu's ging het mis.
beetje zonde voor een kaart van 650 euro en net iets meer dan twee jaar oud.
Wat het erge er aan is, dat ik gemiddeld 240 dagen per jaar voor m'n werk(zeevaart) weg ben.
Dus effectief gebruik in deze twee jaar is 125 * 2= 250 dagen of 35 weken continue speel plezier.
Ik zou graag korting willen op m'n volgende kaart (ijdele hoop)
[ Voor 29% gewijzigd door rjf op 08-11-2009 14:23 ]
De meeste mensen deugen!
Als je er na het bakken mee gaat bewegen loop je die kans wel. Ik zou dus na het bakken gewoon de oven uitzetten en dan de kaart gewoon in de oven met de deur open af laten koelen.Verwijderd schreef op zondag 08 november 2009 @ 11:52:
Lol iemand al gehad dan de componenten los raken en er af donderen door dat oven gedoe ?
Verwijderd

De eerste keer was het op zich prima gelukt, maar gisteren na een potje COD4 besloten de mooie blauwe blokjes weer terug te komen, waarna windows weigerde te booten. Het mij inmiddels bekende blauwe scherm kwam weer voorbij.
De hele handel dus weer los gemaakt,alu-folie in de oven en 10 minuten bakken @ 200' C.
Alles lijkt weer naar behoren te werken, maar hoop echt dat mijn nieuw bestelde 5870 niet lang meer op zich laat wachten.
Overigens heb ik ook een onlangs overleden 6600gt mee gebakken. Ook die draait weer als een zonnetje..
[ Voor 6% gewijzigd door Gulpener op 08-11-2009 16:50 ]
PS Ik heb zelf 2 stuks 8800GT (G92 core) in gebruik. Als de eerste de geest geeft zal ik eens kijken of ik daar een fatsoenlijke sleeve van kan laten maken. Het probleem is eigenlijk dat je dit soort brakke verbindingen niet goed met xray kunt bekijken. Onderzoek is dan dus ook destructief. Stukje uitzagen, ingieten, afslijpen en bekjken.
Inquirer heeft ook nog een oud artikel hierover met electron microscope images. Als je gaat googlen kom je vast nog veel meer info tegen.
Dit is ook in overeenstemming met mijn aanname dat de verbinding tussen die en drager niet opnieuw moet smelten bij assemblage van de bga.
Maarja neemt niet weg dat een zeer hoog percentage van de kapotte kaarten het weer doen na 10 minuten op 200 graden celcius in de oven te zijn geweest. Het blijft een mysterious en onduidelijk probleem.
[Grafische problemen] Opeens Strepen in windows en boot
Dat bakken zie ik niet zo zitten omdat ik niet bepaald into the hardware zit.
Maar als ik een nieuwe moet hebben raad iedereen zeker een nvidia kaart af of was het puur en alleen die 8800 serie??
Intel© Conroe E6600 | Asus P5Q PRO Turbo | Sapphire Vapor-X HD5770 1GB | G.E.I.L. 2 GB DDR2-667 Kit CL4 4-4-12 | WD Caviar SE16 2x250GB (S-ATA2) (Raid0) | Sunbeam Trio | Chaintec CFT-500A | Windows XP Pro SP3 | Samsung Syncmaster S23A350H
Ja.Tijgertje84 schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 22:28:
Dus het lijkt erop dat mijn bom gisteren is afgegaan ofzo???
Edit: Zie dat je de videokaart nog niet hebt getest in een andere PC, dat zou ik nog wel even doen.
Kun je wel goed koken/eten klaar maken?Dat bakken zie ik niet zo zitten omdat ik niet bepaald into the hardware zit.
Videokaart is nu al toch al kapot, dus waarom niet?
Zou het nu lijkt alleen de G80 GPU's dus 8800GTS 320MB en 640MB, 8800GTX en 8800Ultra en natuurlijk heel veel mobile (laptop) GPU's...Maar als ik een nieuwe moet hebben raad iedereen zeker een nvidia kaart af of was het puur en alleen die 8800 serie??
[ Voor 8% gewijzigd door -The_Mask- op 10-11-2009 22:36 ]
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Weet je hoe een oven werkt?Tijgertje84 schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 22:28:
Dat bakken zie ik niet zo zitten omdat ik niet bepaald into the hardware zit.
Ik raad liever een ati aan maar dat is meer omdat die op dit moment een betere prijs/prestatie hebben (maar hangt ook af van waar je het voor gebruikt, als je CUDA gebruikt is NVidia natuurlijk de enige optie en ik hoor mensen wel eens zeggen dat voor linux de NVidia drivers toch nog steeds beter zijn). Dit probleem kwam ook voor bij andere 8000-kaartjes (met name M-varianten) en er zijn ook wat GF7000-kaartjes langsgekomen hier. Maar nog geen 9000- of zelfs 200-kaartjes gezien hier dus ik zou er niet meteen van uitgaan dat de nieuwere kaarten dit ook hebben.Maar als ik een nieuwe moet hebben raad iedereen zeker een nvidia kaart af of was het puur en alleen die 8800 serie??
Hmm. Weer eens te laat.
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
Verder is het nog niet duidelijk of de G92 chip van de 9000 serie hier ook nog last van gaat krijgen, deze is wel gebaseerd op de G80. De problemen beginnen vaak pas na 2,5 jaar ofzo en zo oud zijn die kaarten nog niet. Volgens het verhaal van the inquirer moet je heel wat redesign doen aan een chip wil je overstappen op een ander soldeer. Ik betwijfel dus ook of nvidia dit wel heeft gedaan bij de G92. Zoveel was er niet veranderd aan die chip.
Volgens een artikel the inquirer zou een deel van de G92 chips ook last kunnen krijgen van problemen en heeft nvidia later een chip redesign gedaan voor ander solder en packaging material. Ook xbitlabs maakt hier melding van.
"Only time will tell" zullen we maar zeggen.
Nu weer exact dezelfde XFX kaart (GTX XT, stock clocks zijn hoger dan GTX maar lager dan GTX+), maar ik ben momenteel toch aan het wachten op een 5850. Dan kan deze mooi als PhysX GPU dienen (en over een aantal maanden hopelijk Hydra !
Nooit het ding overgeklokt, omdat ik die paar FPS niet boeiend genoeg vond, dus 14/15 maanden uit een kaart krijgen valt tegen.
Maar was deze ook weer tot leven te wekken door bakken, want een videokaart kan natuurlijk ook 'zomaar' stuk gaan.Werelds schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 23:32:
Dat was vorig jaar Juli of Augustus, een XFX 9800 GTX ter vervanging gekregen (G92) en die heeft het dus een kleine 2 weken geleden ook opgegeven
AMD Nieuwsdiscussie
Niet geprobeerd, gewoon weer een vervanging gekregen-The_Mask- schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 23:45:
[...]
Maar was deze ook weer tot leven te wekken door bakken, want een videokaart kan natuurlijk ook 'zomaar' stuk gaan.
Lang leve Paradigit

En in hoeverre wordt een 9800GX2 gelimiteerd door een PCI-E x4 slot?
De limitatie hangt er vanaf of het een PCI-e 1.0, 1.1 of 2.0 slot is, maar zelfs in het meest gunstige geval van een 2.0 slot zal de kaart wel worden gelimiteerd verwacht ik.
Welk bord heb je? Borden met een G965/P35/P55 chipset en een PCIe 16x slot@4x kunnen hickups veroorzakentwiFight schreef op woensdag 11 november 2009 @ 02:36:
Kan een kapot PCI-E slot ook zorgen voor artifacts of (grote) hickups? Zoals het paar seconden freezen van het beeld, texture flickering soms?
Ding heeft weinig functies, alleen een 15 min timer en onder/boven/beide verwarmings element knop.
Eerst aan het testen gegaan met een oude Trident 1MB vlb kaart, nou die viel na 6 minuten uitelkaar (te warm dus). Dat wil ik uiteraard niet als ik m'n 6800GT (en mogelijk ooit m'n 8800) ga bakken.
's Middags tests gedaan met andere printplaten en uiteindelijk goede resultaten. Met 10 minuten en alleen het onderste verwarmings element vallen de onderdelen er niet af, de print verkleurt niet en buigt niet krom, en de soldeerpunten drogen niet uit.
Tegen de avond nog even getest met een (doorgebrande) Radeon 9600, en ook daar geen vallende onderdelen of verkleurde print.
Vandaag m'n 6800 uit de kast gehaald, eerst even getest of ie nog beeld gaf (ja dus, met veel artefacts al bij het bootscherm). Onderdelen gestript, op de bakplaat, en 10 minuten het oventje in (niet voorverwarmt btw).
In de oven laten afkoelen, ben zelf gaan lunchen toen, en na de lunch kaart uit de oven.
Geen onderdelen afgevallen, print niet verkleurt, geen uitgedroogde soldeerpunten. Kaart weer inelkaar geschroeft en in de PC gestopt. En tot mijn grote verbazing, geen artefacts meer!
Kan gewoon de PC weer opstarten, 3dMark draait ie weer zonder schokken of stoten, nergens artefacts meer te bekennen (voorheen liep de PC vast op de desktop).
Ik blij, 1) omdat de 6800 het weer doet 2) de kaart te fixen was met een cheap-ass oventje van 18 euro
(2e hands oven betaal je al gauw 40 euro ofzo voor).
Met de 9800GX2 had ik erge en veel freezes in DiRT en Battlefield 2. En ja de kaart en stroomconnectoren waren goed aangesloten
Laptop losgeschroeft videokaartje eruit (dit was er gelukkig een met een losse videokaart) 10 minuutjes in de oven, tijdje afkoelen, inbouwen en woppa weg artefacts!
Met de beloning kon m'n oven er iig alweer uit en hou nu nog over
En terugvallen op garantie was niet opgekomen?Nemesizz schreef op donderdag 12 november 2009 @ 19:40:
Succes verhaal nr2. Kreeg vandaag een laptop via een oom van mij binnen. Ding had een geforce m8400gs (volgens mij) met de gebruikelijke artefacts.
Laptop losgeschroeft videokaartje eruit (dit was er gelukkig een met een losse videokaart) 10 minuutjes in de oven, tijdje afkoelen, inbouwen en woppa weg artefacts!
Met de beloning kon m'n oven er iig alweer uit en hou nu nog over
Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen
Een P35 mobo wat hij dus heeft gaat het onderste PCIe 1.1 x4 slot via de southbridge daar wil je echt geen videokaart in hangen.bwerg schreef op woensdag 11 november 2009 @ 13:03:
Niet veel meer dan enkele procenten performanceverlies door x4, hoogstens 10% ofzo. Tenminste, zo is het bij de HD5870 die niet onder doet voor de 9800x2 (al hebben NVidia kaartjes geloof ik graag iets meer bandbreedte per performance).
AMD Nieuwsdiscussie
Wat je in de oven doet is niet solderen, maar agen. De verbindingen zijn broos omdat ze veel rek te verduren hebben gehad en daardoor veel dislocaties op kristalrooster-niveau. Door te verwarmen naar minstens 185 graden voor 10 minuten 'relax' je het metaal weer.jeronimo schreef op zondag 08 november 2009 @ 18:31:
Iirc heeft een legering met een hoger percentage lood juist een smeltpunt dat meer in de buurt van zuiver lood komt (600K).
Dit is ook in overeenstemming met mijn aanname dat de verbinding tussen die en drager niet opnieuw moet smelten bij assemblage van de bga.
Dat is het mechanisme waar dit hele topic over gaat
Garantie was uiteraard al verlopen, en reparatie kost veel meer dan zelf even bakken in een oventje.neliz schreef op donderdag 12 november 2009 @ 19:42:
[...]
En terugvallen op garantie was niet opgekomen?
@SSJ:
Denk het ook ja, als je echt het soldeer goed laat smelten vallen de onderdelen eraf (wat met m'n trident gebeurde). Hier worden de soldeer puntjes dusdanig zacht dat ze weer goed vast komen te zitten, maar niet zo zacht dat de onderdelen eraf vallen (moet je uiteraard niet ruig met de kaart omgaan als ie net uit de oven komt).
Kreeg je niet extra garantie dan? Was bij veel laptops met zo'n nVidia GPU namelijk zo.Nemesizz schreef op donderdag 12 november 2009 @ 20:38:
Garantie was uiteraard al verlopen,
Maar iig nice dat het is gelukt.
AMD Nieuwsdiscussie

Maar ik heb geen thermal paste dus hergebruik de paste die al op de chip zat.
Alleen ik heb ook van die witte plak paster/stickers. 1 ervan is ook overleden tijdens het amputeren van de onderdelen.
Is het erg als ik een van die witte dingen mis en dus een van die metelen plaatjes onbeschermd is??
Je ziet deze witte dingen (geef het een naam...) in deze video: http://www.youtube.com/watch?v=_taI-CkPD3M
[ Voor 12% gewijzigd door Tijgertje84 op 12-11-2009 21:51 ]
Intel© Conroe E6600 | Asus P5Q PRO Turbo | Sapphire Vapor-X HD5770 1GB | G.E.I.L. 2 GB DDR2-667 Kit CL4 4-4-12 | WD Caviar SE16 2x250GB (S-ATA2) (Raid0) | Sunbeam Trio | Chaintec CFT-500A | Windows XP Pro SP3 | Samsung Syncmaster S23A350H
Dat zou ik persoonlijk niet doen..Tijgertje84 schreef op donderdag 12 november 2009 @ 21:39:
Maar ik heb geen thermal paste dus hergebruik de paste die al op de chip zat.
Is het erg als ik een van die witte dingen mis en dus een van die metelen plaatjes onbeschermd is??
Ten eerste, als je de pasta op de cpu laat zitten tijdens het bakken is dat onbruikbaar geworden en ik zou ook geen pads willen missen op het geheugen... Als je het doet moet je het goed doen..
edit; Overigens heb ik die witte pads ook hergebruikt en er iets pasta bij gedaan..
[ Voor 15% gewijzigd door Humma Kavula op 12-11-2009 21:58 ]
Ik heb de pasta volledig van de cpu verwijderd (dat grijze spul) en kan ik dus straks hergebruiken.Humma Kavula schreef op donderdag 12 november 2009 @ 21:54:
[...]
Dat zou ik persoonlijk niet doen..
Ten eerste, als je de pasta op de cpu laat zitten tijdens het bakken is dat onbruikbaar geworden en ik zou ook geen pads willen missen op het geheugen... Als je het doet moet je het goed doen..![]()
edit; Overigens heb ik die witte pads ook hergebruikt en er iets pasta bij gedaan..geen idee of het geholpen heeft maar baat het niet dan schaadt het niet en mijn temps zijn prima..
Ik heb geen eigen/andere themal paste en weet iemand waar ik deze kan kopen? (dynabyte?)
Wat betreft die witte pads mis ik er nu 1 die gewoon spontaan verdwenen is zoals het erop lijkt. Heb ook geen vervangend spul dus laat die ook maar voor wat het is ben ik bang.
De kaart komt net uit de oven dus het moet nog afkoelen en moet helaas al naar bed vanwege ochtend dienst

Morgen ga ik verder (is de kaart iig goed afgekoeld
Als iemand een idee heeft hoe ik de missende witte pad kan vervangen met wat dan ook dan hoor ik graag tips!! (of kan dit ook met de thermal paste??)
[ Voor 3% gewijzigd door Tijgertje84 op 12-11-2009 22:08 ]
Ok, maar dan nog is vervangen beter. Deze pasta heeft al, ik gok, meer als 2 jaar?, erop gezeten en is dus zijn functie ook wel een beetje verloren..Tijgertje84 schreef op donderdag 12 november 2009 @ 22:04:
[...]
Ik heb de pasta volledig van de cpu verwijderd (dat grijze spul) en kan ik dus straks hergebruiken.
Ik heb geen eigen/andere themal paste en weet iemand waar ik deze kan kopen? (dynabyte?)
Zit er geen mycom, paradigit, of computerland in de buurt? Allicht heeft een van deze winkels het wel liggen, maar je kan alles uiteraard op i-net bestellen bij i-net winkels..
Weltrusten..
Aldi?Ik denk niet dat er PC winkels bestaan die het niet hebben en als die wel beslaan zal het hier vast gaan om Beun & de Haas B.V.
[ Voor 10% gewijzigd door Humma Kavula op 12-11-2009 22:50 ]
Ik denk niet dat er PC winkels bestaan die het niet hebben en als die wel beslaan zal het hier vast gaan om Beun & de Haas B.V.Tijgertje84 schreef op donderdag 12 november 2009 @ 22:04:
Ik heb de pasta volledig van de cpu verwijderd (dat grijze spul) en kan ik dus straks hergebruiken.
AMD Nieuwsdiscussie
Ze sturen 'm nu door naar EVGA. Ben benieuwd wat ik daarna te horen krijg (duurt 4 weken). Zul je net zien dat bij hun "er niks raars te ontdekken is" terwijl ik toch echt wel problemen had. Mijn oude kaart doet het verder prima op deze PC, wat eigenlijk wel moet betekenen dat de 9800GX2 brak was. Ik heb geen zin om kosten te hebben voor een reparatie terwijl de kaart niet stuk is (volgens hun dan) en daarna ook nog mijn 9800GX2 terug te krijgen die gewoon problemen geeft. Meh.
Nee hoeft zeker niet, moederbord en werkgeheugen kan ook prima.twiFight schreef op donderdag 12 november 2009 @ 23:06:
Van wat ik op internet las betekenen artifacts eigenlijk altijd wel een kapotte kaart.
Deze week nog gehad, arti's na een tijdje in 2D (erg snel in 3D
Maar mobo kan dus ook nog voor arti's zorgen.
AMD Nieuwsdiscussie
Moederbord zou nog kunnen, maar is inderdaad lastig te testen. Ik heb tot nu toe met de andere kaart nog geen probleem gehad, maar een onvoorspelbaar probleem is gewoon niet te troubleshooten
schoon gemaakt, onderste boven, op wat aluminium folie.
de oven op 200 graden 20 minuten voorverwarmen en 10 minuten bakken.
Het resultaat is positief geen gamecrashes of blokkies
Alleen wat glitches in borderlands.
EVGA is zeer coulant qua garanties en geeft ook 10 jaar garantie op hun kaarten, beste service van alle fabrikanten in europa. Als je kaart echt brak is zullen ze echt niet moeilijk doen. Kans is groot dat je dan zelfs een betere kaart terug krijgt!twiFight schreef op donderdag 12 november 2009 @ 23:06:
Nou, net mail gehad dat de leverancier geen artifacts heeft kunnen ontdekken (dmv een grafische benchmark). Wil ik ook wel geloven, ik had nog niet elke dag artifacts, maar wel al een stuk of 4 keer gehad, en games bleven hangen/crashen. Van wat ik op internet las betekenen artifacts eigenlijk altijd wel een kapotte kaart.
Ze sturen 'm nu door naar EVGA. Ben benieuwd wat ik daarna te horen krijg (duurt 4 weken). Zul je net zien dat bij hun "er niks raars te ontdekken is" terwijl ik toch echt wel problemen had. Mijn oude kaart doet het verder prima op deze PC, wat eigenlijk wel moet betekenen dat de 9800GX2 brak was. Ik heb geen zin om kosten te hebben voor een reparatie terwijl de kaart niet stuk is (volgens hun dan) en daarna ook nog mijn 9800GX2 terug te krijgen die gewoon problemen geeft. Meh.
Maar die artifacts kunnen dus ook komen door slecht geheugen, moederbord, voeding, processor en software. Een slecht geinstalleerde videodriver kan ook problemen geven. Bijna alles in je pc dus. Je zal echt alles stap voor stap moeten testen voordat je een conclusie kan trekken.
Klopt, dat hoorde ik ook. Voor die 10 jaar garantie moet je je volgens de doos wel binnen 2 maand registeren (online). Dit heb ik niet gedaan. Ik weet niet hoe ze hier mee omgaan als de garantie via de winkel loopt.Rutger Mulder schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 23:42:
[...]
EVGA is zeer coulant qua garanties en geeft ook 10 jaar garantie op hun kaarten, beste service van alle fabrikanten in europa. Als je kaart echt brak is zullen ze echt niet moeilijk doen. Kans is groot dat je dan zelfs een betere kaart terug krijgt!
Ik heb vaker problemen gehad die wijzen op een gare videokaart, maar nooit heb ik het uit kunnen sluiten. Soms viel de PC uit waarna er gepiep uit de kast kwam. De pc wou niet meer aan. Na een back-up kaart er in te zetten bootte de pc gelijk weer. Een dag later weer de 9800gx2 geprobeerd en toen wou hij weer. Soms hangt de PC ook en moet ik hem een paar minuten uitlaten voordat hij weer boot. Dit alles duidt voornamelijk op een temperatuurprobleem, maar die heb ik niet kunnen ontdekken. Ja, de kaart wordt heet, maar dat is bij dit model ook niet raar. Temperaturen blijven binnen specificatie.Maar die artifacts kunnen dus ook komen door slecht geheugen, moederbord, voeding, processor en software. Een slecht geinstalleerde videodriver kan ook problemen geven. Bijna alles in je pc dus. Je zal echt alles stap voor stap moeten testen voordat je een conclusie kan trekken.
Ik heb nogmaals het RAM gecheckt en kan toch echt geen fouten ontdekken. Memtest geeft groen, zelfs na 12 uren non-stop draaien. Als dat niet genoeg is dan weet ik het ook niet meer.
Videodrivers heb ik veel van geprobeerd. De standaarddriver van Win 7, een (tussen)update, de allerlaatste, in elk mogelijke volgorde, ook met het 'sweepen' van drivers. Soms leek het probleem even weg te zijn, maar kwam het even later toch weer opduiken.
De voeding is A-merk en ruim boven de eisen. Ik heb hem speciaal (tegelijkertijd) met het bestellen van de videokaart uitgezocht. Bij tekort aan sap verwacht ik echter toch andere fouten, zoals het uitvallen van de PC of falen van (ook) andere hardware. Het probleem is echter altijd bij de videokaart (spellen) gebleven. Artifacts kwamen altijd pas bij de spellen, echter verdwenen ze niet na het sluiten van het spel.
Het conclusies trekken vormt vervolgens een probleem. Want hoe kun je het genoeg testen? Ja, met een tweede PC, maar die heb ik hier echt niet staan. Wat ik wél heb is een tweede videokaart, en die presteert prima, ook al is het een gigantische bottleneck. CPU vervangen, moederbord vervangen, ik zou het allemaal willen doen, maar het is geen optie, en de signalen duiden toch wel op een videokaartprobleem.
Wederom, ik geef Zercom nergens de schuld van. De artifacts kwamen nou eenmaal ook niet elke dag, dus grote kans dat het zo treft dat hun RMA afdeling ze ook niet tegenkomt. De hangers/slowdowns in spellen zullen ook niet zo opvallen in benchmarks, omdat die er op gemaakt zijn om traag te lopen. Een 'hanger' valt dan niet echt op in vergelijking met slowdowns die je anders ziet in de benchmark als je kaart te traag is. Ik vermoed in alle eerlijkheid dat de kaart wel gaar is en hoop ook zeer dat ze het bij EVGA met me eens zijn. Mocht de videokaart niet stuk zijn dan heb ik niet alleen een PC waar ik niet mee kan gamen maar ook nog eens een probleem die ik amper kan troubleshooten.
Overigens heeft HP, ik meen eind 2008, al bij Nvidia te kennen gegeven dat zij in de 8800 serie voor desktop Pc's dezelfde klachten ondervonden, maar waar Nvidia inmiddels wel bekent omstaat gewoon arrogant negeren.
Nvidia zou gewoon hun verantwoording moeten nemen en minimaal een extended garantie op de kaarten moeten afgeven. Eigenlijk zou je niet eens van garantie moeten spreken, maar zou Nvidia de kaarten soieso moeten vervangen welke problemen geven ongeacht de leeftijd, aangezien het hier puur om een produktie fout gaat. Zeer arrogante en slechte bedrijfvoering hebben ze daar, je zou bijna hopen dat ze er aan ten onder gaan, maar dat is absoluut niet goed voor de markt en daarmee de consument.
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Dat is toch publiek geheim dat het ook gewoon hetzelfde euvel ís?_Dune_ schreef op maandag 16 november 2009 @ 03:36:
Het zou wel eens leuk zijn als Nvidia eens zijn verantwoording zou nemen. De hele problematiek besproken in dit topic lijkt verdacht veel op het hele debakel rondom de GPU/IGP's voor laptops uit de G84, G86 en G92 serie. Precies dezelfde klachten.
Ik voel me ook goed genaaid omdat er in mijn laptop ook zo'n tikkende tijdbom zit. Ben benieuwd wanneer hij afgaat... Alleen denk ik dat nvida hier geen verantwoording meer voor kán nemen omdat ze dan gewoon failliet zijnOverigens heeft HP, ik meen eind 2008, al bij Nvidia te kennen gegeven dat zij in de 8800 serie voor desktop Pc's dezelfde klachten ondervonden, maar waar Nvidia inmiddels wel bekent omstaat gewoon arrogant negeren.
Nvidia zou gewoon hun verantwoording moeten nemen en minimaal een extended garantie op de kaarten moeten afgeven. Eigenlijk zou je niet eens van garantie moeten spreken, maar zou Nvidia de kaarten soieso moeten vervangen welke problemen geven ongeacht de leeftijd, aangezien het hier puur om een produktie fout gaat. Zeer arrogante en slechte bedrijfvoering hebben ze daar, je zou bijna hopen dat ze er aan ten onder gaan, maar dat is absoluut niet goed voor de markt en daarmee de consument.
Dan moeten ze de helft van de kaarten die ze verkocht hebben de afgelopen jaren vervangen

Dat valt wel mee hoor, ik heb het uit officiele fora gehaald. Vraag mij niet om het weer op te zoeken, wan dit is al meer dan een jaar geleden dat ik er onderzoek naar gedaan heb. Ook ik zit hier namelijk met een tikkende tijdbom of lievergezegd twee Dell XPS M1330 laptops met een aanschafprijs van elk 1100 euro.Naluh! schreef op maandag 16 november 2009 @ 11:30:
[...]
Dat is toch publiek geheim dat het ook gewoon hetzelfde euvel ís?
Opzich zou het niet vreemd zijn als door een dergelijke fout Nvidia ten onder zou gaan, dat is nu eenmaal het bedrijfsrisico en de arogantie die zij hebben. Waarom arogantie? Omdat al in Novmeber 2007 Nvidia door HP gewaarschuwd is over deze produktie fout, maar Nvidia heeft dit gewoon negeerd en is gewoon doorgegaan met de produktie.Ik voel me ook goed genaaid omdat er in mijn laptop ook zo'n tikkende tijdbom zit. Ben benieuwd wanneer hij afgaat... Alleen denk ik dat nvida hier geen verantwoording meer voor kán nemen omdat ze dan gewoon failliet zijn.
Dan moeten ze de helft van de kaarten die ze verkocht hebben de afgelopen jaren vervangen
Dit heeft mij en nog wat meer mensen doen besluiten in iedergeval geen Nvidia GPU/IPG's meer te gebruiken als dit niet strikt noodzakelijk zijn, zowel prive als zakelijk. Nvidia kan dan wel regelmatig de snelste kaarten op de markt zetten, maar daar heb je echt helemaal niets aan als ze niet betrouwbaar zijn en een minder lang leven beschoren zijn dan eigenlijk zou moeten. De Nvidia kaarten waren tot voorkort vrij duur tegenover de concurrentie, deze prijsen zijn de laatste maanden gezakt, maar hierdoor worden ze alleen maar duurder wanneer ze maar de helft kwa levensduur meegaan.
En dan het onophoudelijke hernoemen van oude technologie... ach... daar is ookal voldoende over gezegd, anders raak ik ook offtopic.
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Wat versta je onder goede kaarten? ATi had in het verleden inderdaad nog wel eens een driver probleem, Nvidia overigens ook wel, maar driver problemen is software en dat is op te lossen. De kaarten van Nvidia hebben hardware problemen en dat kun je niet oplossen door even wat code te herschrijven. Bij Nvidia is de performance er wel, maar de degelijkheid en betrouwbaarheid is tegenwoordig ver te zoeken. Nu zou je kunnen zeggen dat ze de problemen mogelijk verholpen hebben in de huidige series, maar aangezien een groot deel rebrands zijn zit je nogsteeds met de oude "bugged" hardware. Daarbij mag Nvidia eerst gaan bewijzen of ze het inderdaad onder de knie hebben, want dit werd met de G92 serie ook gezegd en vervolgens viel de eene naar de andere Mac book (pro) uit, om deze reden.twiFight schreef op maandag 16 november 2009 @ 13:49:
Ik ben het wel met je eens hoor. Ik was vroeger geen fan van ATI omdat hun drivers niet up to par waren en ze slecht luisterden naar hun klanten. Met Nvidia had je altijd wel goede drivers en goede performance. Als ik nu echter een kaart zou moeten kopen lijkt de 58xx serie van ATI me heel sterk. De drivers schijnen tegenwoordig best goed te zijn en ze komen met nieuwe dingen en fixen problemen. Bij Nvidia heb je welliswaar ook goede kaarten maar de prijzen blijven hoog en echte innovatie is er niet, alleen doorontwikkelingen van 5 jaar oude kaarten.
Dell en HP, maar ook Apple hebben het weldegelijk toegegeven. HP heeft de beste oplossing gekozen, zij zijn in veel laptop series van hun ATi GPU/IGP's alternatieven gaan leveren. Voor een defect Nvidia moederbord kun/kon je een vergelijkbare ATi terug krijgen, want dat is ook nog een probleem bij laptops, het hele moederbord dient vervangen te worden. Dell geeft een jaar extra garantie boven op de garantie die je al hebt met een max. van 5 jaar.twiFight schreef op maandag 16 november 2009 @ 11:03:
Opzich ben ik het daar mee eens, maar wij als klant hebben alleen met de winkel te maken. Dat de fabrikanten (EVGA, Asus, XFX, etc) vervolgens bij Nvidia gaan klagen dat ze 30% van alle kaarten terug krijgen lijkt me logisch, alleen heeft Nvidia een groot marktaandeel en een goede naam bij de consument, dus worden ze niet direct gestimuleerd om goede service te geven. Ik vermoed wel dat de kaartfabrikanten en de verkopers van Nvidia een niet zo hartig woordje met elkaar hebben gesproken hierover. Verder denk ik niet dat de fabrikanten 'onze kant kiezen' en de problematiek toegeven, omdat zij zelf hier ook imagoschade van ondervinden.
[ Voor 29% gewijzigd door _Dune_ op 16-11-2009 14:09 ]
Op zich valt dit wel softwarematig op te lossen door de fan harder te laten draaien bij temperatuursverschillen. Standaard stond dit namelijk niet ingesteld bij mijn gtx waardoor hij in 10 seconden van 45 graden naar 70 graden ging, met als top 85. Het is namelijk niet door de hoge temperaturen dat de gtx'en kapot gaan, maar door de ineens grote temperatuursveranderingen. Mijn 4870 loopt geleidelijk van 50 naar 70 graden in 2 minuten, waarbij de fan ook geleidelijk sneller begint te draaien. Die vangt dan ook veel minder stress in 1 keer. Vergelijk het met een auto. Je gaat ook niet bij een koude motor trappen tot 6000 rpm.Wat versta je onder goede kaarten? ATi had in het verleden inderdaad nog wel eens een driver probleem, Nvidia overigens ook wel, maar driver problemen is software en dat is op te lossen. De kaarten van Nvidia hebben hardware problemen en dat kun je niet oplossen door even wat code te herschrijven.
[ Voor 96% gewijzigd door skelleniels op 16-11-2009 15:11 ]
Dat is inderdaad wat Dell ook gedaan heeft, met het volgende als resultaat:skelleniels schreef op maandag 16 november 2009 @ 15:07:
Op zich valt dit wel softwarematig op te lossen door de fan harder te laten draaien bij temperatuursverschillen.
- Laptops gaan meer geluid produceren.
- Meer slijtage van de fan.
De fan draait meer en harder, waardoor meer energie vanuit de accu gevraagd wordt, nadelen zijn:
- Accuduur per sessie verkort.
- Acculevens duur verkort, omdat je meer laad en ontlaad cycles hebt.
Absoluut geen oplossing dus.
Ik weet dat het veroorzaakt wordt door temperatuur verschillen, maar normaalgesproken zou een GPU hier gewoon tegen moeten kunnen. De Nvidia GPU's kunnen, door een produktie fout, hier niet tegen. Overigens het meer produceren van geluid geldt natuurlijk ook voor Desktop kaarten. Nvidia heeft gewoon goed geblunderd, mede om hier zolang mee door te gaan terwijl zij reeds ruim optijd door oem partners waren gewaarschuwd.skelleniels schreef op maandag 16 november 2009 @ 15:07:
[...]
Op zich valt dit wel softwarematig op te lossen door de fan harder te laten draaien bij temperatuursverschillen. Standaard stond dit namelijk niet ingesteld bij mijn gtx waardoor hij in 10 seconden van 45 graden naar 70 graden ging, met als top 85. Het is namelijk niet door de hoge temperaturen dat de gtx'en kapot gaan, maar door de ineens grote temperatuursveranderingen. Mijn 4870 loopt geleidelijk van 50 naar 70 graden in 2 minuten, waarbij de fan ook geleidelijk sneller begint te draaien. Die vangt dan ook veel minder stress in 1 keer. Vergelijk het met een auto. Je gaat ook niet bij een koude motor trappen tot 6000 rpm.
[ Voor 59% gewijzigd door _Dune_ op 16-11-2009 15:59 ]
Ik laat wel even weten hoe het afgelopen is over enkele dagen
EDIT: Tevens heb ik nog een hele verzameling videokaarten die ik her en der vandaan geplukt heb. De meeste van deze kaarten zijn defect en vertonen ernstige artifacts:
Radeon x800XT 256MB (Artifacts - erg onstabiel)
Radeon 9800XT 256MB (Artifacts - redelijk stabiel)
Radeon 9800Pro 128MB (Artifacts - erg onstabiel)
Radeon 9600XT 128MB (Artifacts - op sterven na dood)
Geforce 6800GT ??? MB (Artifacts - erg onstabiel)
Geforce 6800 ???MB (Artifacts - erg onstabiel)
Geforce 6600GT ???MB (Artifacts - erg onstabiel)
Geforce 6600 ???MB (Artifacts - hele lichte artifacts, vrij stabiel)
Geforce FX5900XT 128MB (Artifacts - Vrij stabiel, crasht niet, maar artifact als een gek)
Geforce FX5700 128MB Ultra (Dit is een leuke, geeft tijdens het posten 64MB aan en dan loopt de boel vast, de kaart hoort namelijk 128MB te hebben, ik denk niet dat bakken iets uitmaakt, but hey, who cares)
Geforce FX5600 ???MB (Artifacts - redelijk stabiel)
De rest is echt de moeite niet (Radeon 9200/Geforce 4 en lager), ik twijfel zelfs wel of ik die FX kaarten wil bakken. De Geforce 6jes zijn zo gek nog niet, dus die wil ik wel proberen te reanimeren!
[ Voor 39% gewijzigd door wjjkoevoets op 17-11-2009 00:35 . Reden: lijstje toegevoegd ]
Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.
Geen garantie meer? Want de kans dat je een HD3850 kunt maken in de oven is maar klein.Tripp schreef op maandag 16 november 2009 @ 20:42:
flatgenootje met een ati 3850 met groene strepen. De oven staat al aan.
AMD Nieuwsdiscussie
Ah ja, op een HD3850 (leuke kaartjes overigens) zou je nog wel garantie verwachten!-The_Mask- schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 00:27:
[...]
Geen garantie meer? Want de kans dat je een HD3850 kunt maken in de oven is maar klein.
Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.
Verwijderd
Allerlei blokken en strepen, weet nu zeker dat de videokaart niet goed werkt.
Garantie verlopen helaas
Mijn laatste hoop was, hoe onwaarschijnlijk het mij ook leek, de kaart in de oven te stoppen.
En wat blijkt...............
De videokaart werkt weer perfect! Echt ongeloofelijk! Ben superblij!!!!!!!!!
Bedankt voor jullie tip!
Zeker doen ! waarschijnlijk hebben ze helemaal geen 8800's meer leverbaar dus krijg je misschien wel een nieuwe kaart (die ook beter presteertJanvdH schreef op zondag 22 november 2009 @ 15:15:
Als hij na een paar uur rust niet meer opkomt dan stuur ik mijn 8800 GTX terug.
Signature
Verwijderd
Erge artifacts in GTA, gta uit dan krijg ik snel BSOD's van die NVidia driver, Kben terug gegaan naar XP en het probleem is opgelost
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2009 17:58 . Reden: Foutje met qoute :P :P ]
Dat zou ik wel erg raar vinden, aangezien 1) hardware fouten niet beinvloed worden door je OS en 2) een driverfout in Win7 alleen de driver laat crashen maar je OS blijft draaien. Heb ik met de 9800GX2 ook veel gehad, dat de Nvidia 9800GX2 driver blabla has encountered an illegal operation ofzo en dat hij herstart was. Overigens niet meer gehad sinds de 9800GX2 opgestuurd is en ik een andere kaart gebruik. Lijkt me wel een teken dat mijn 9800GX2 stuk was (als je je afvraagt waar ik over doorzever dan moet je mijn vorige posts even teruglezen).Verwijderd schreef op zondag 22 november 2009 @ 17:58:
@Post boven mij: Dat had ik vroeger op mijn HP laptop met GF7600GT+ W7
Erge artifacts in GTA, gta uit dan krijg ik snel BSOD's van die NVidia driver, Kben terug gegaan naar XP en het probleem is opgelost
Alles gaat een keer kapot he.JanvdH schreef op maandag 23 november 2009 @ 11:04:
Hmmm ... ook allerlei memtest errors ... hoe kan dit nou? (machine draaide maanden volkomen stabiel).
AMD Nieuwsdiscussie
8800GTX - Gebakken 3 weken later weer kaduk
8800GTS - Gebakken 3 weken later weer kaduk
8800GT - Gebakken, en paar keer gebruikt
Ik dacht dat die slechte soldeerverbindingen bij de GT's niet van toepassing waren?
wjjkoevoets:
9800 pro
9800 SE
9600
9550 Pro
allemaal artifacts, interesse?
[ Voor 14% gewijzigd door Anonnymous! op 23-11-2009 11:40 ]
Normale desktop zaken (browsen, email, txt verwerken) geen problemen, waarschijnlijk is de 8800GTS dus bezig om de geest te geven. Ach na zo'n 3 jaar is t wellicht ook wel tijd voor wat anders, alleen jammer dat de HD58xx reeks zo slecht leverbaar is
btw. De 8800GTS is/was niet verstoft aangezien ik de pc iedere 6 maanden uitstof.
[ Voor 9% gewijzigd door Pantagruel op 23-11-2009 11:56 . Reden: stofnest ]
Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R
Geheugen heeft een inbrand tijd van een paar maanden (Meestal rond de 3), in die tijd kan er nog wel eens wat fout gaan met geheugen. Daarom heeft het testen van het geheugen bij aanschaf ook vrij weinig zin.
Nee, dank u.wjjkoevoets:
9800 pro
9800 SE
9600
9550 Pro
allemaal artifacts, interesse?
[ Voor 13% gewijzigd door wjjkoevoets op 23-11-2009 12:04 ]
Hmmm....hopen dat niet alle kaarten het zo snel opgeven na het bakkenAnonnymous! schreef op maandag 23 november 2009 @ 11:39:
Mijn ervaringen:
8800GTX - Gebakken 3 weken later weer kaduk
8800GTS - Gebakken 3 weken later weer kaduk
8800GT - Gebakken, en paar keer gebruikt

Bizar trouwens dat je videokaarten kunt repareren door ze te bakken in de oven... welke briljante randdebiel heeft dat ooit uitbedacht?
Tsja, wie kwam ooit op het idee om een aardappel uit de grond te sjorren, hem 30 min in heet water te koken en dan op te eten? No one knowsTroaS schreef op maandag 23 november 2009 @ 12:56:
Ik draai nu al meer dan 2 jaar op een 8800GTS 640MB.. blijkbaar behoor ik ook tot de risicogroep. Echter, ik lees dat het ligt aan temperatuurschommelingen. Nu heb ik mijn kaartkoeling al van het begin af aan getweakt met een Thermalright HR-03 Plus, aangevuld met een flinke 12mm-fan. Zou dat nog van invloed zijn op de levensduur van de 8800GTS?
Bizar trouwens dat je videokaarten kunt repareren door ze te bakken in de oven... welke briljante randdebiel heeft dat ooit uitbedacht?
Tweaker die moe was van te gamen en die honger had steekt ipv zijn pizza, zijn kapotte videokaart in de oven?TroaS schreef op maandag 23 november 2009 @ 12:56:
Ik draai nu al meer dan 2 jaar op een 8800GTS 640MB.. blijkbaar behoor ik ook tot de risicogroep. Echter, ik lees dat het ligt aan temperatuurschommelingen. Nu heb ik mijn kaartkoeling al van het begin af aan getweakt met een Thermalright HR-03 Plus, aangevuld met een flinke 12mm-fan. Zou dat nog van invloed zijn op de levensduur van de 8800GTS?
De lucht die er vanaf komt zal vast niet heel gezond zijn, maar deze lucht wordt toch uit de oven geblazen en blijft niet permanent hangen om in het eten te trekken oid.. gezondsheidsrisico's bij het bakken van een videokaart lijken me nogal overtrokken.
Dat zeker, maar ik weet niet of er nog giftige troep achterblijft in de vorm van hele fijne aanslag of wat dan ook tegen de boven of zijkanten.twiFight schreef op maandag 23 november 2009 @ 14:32:
Je legt er toch aluminiumfolie onder? Dat vangt evt rotzooi wel op. En anders maak je 'm daarna voor de zekerheid nog even schoon.
Dat is goed om te wetenprimusz schreef op maandag 23 november 2009 @ 15:02:
Ik had beide niet gedaan (folie eronder/schoonmaken), heb inmiddels al weer meerdere pizza's gebakken en ben nog niet dood
De lucht die er vanaf komt zal vast niet heel gezond zijn, maar deze lucht wordt toch uit de oven geblazen en blijft niet permanent hangen om in het eten te trekken oid.. gezondsheidsrisico's bij het bakken van een videokaart lijken me nogal overtrokken.
[ Voor 40% gewijzigd door wjjkoevoets op 23-11-2009 18:45 ]
Maargoed, het gebruikelijke recept: oven goed voorverwarmen en 10 min op 200C bakken en de kaart werkt tot nu toe weer prima
Verwijderd
Ik vroeg me af of de G200 serie ook last heeft van dit probleem trouwens>?
Als dat zo is dan komen we er pas over een jaar of zo achter.twiFight schreef op woensdag 25 november 2009 @ 16:11:
Ik vroeg me af of de G200 serie ook last heeft van dit probleem trouwens>?
AMD Nieuwsdiscussie
Ik heb inmiddels een tegoedbon gekregen voor mijn 9800GX2, ze konden geen fout vinden maar bieden me de dagwaarde als ik wil. Ik wil graag een Radeon 5870 maar die is amper te krijgen. Anders is een GTX275 misschien een optie. Minieme upgrade in performance, maar wel een nieuwere kaart én geen dual chip heethoofd.
Niet echt een HD5850 is maar iets duurder, maar ownd dat ding hard.twiFight schreef op woensdag 25 november 2009 @ 22:12:
Geen 'inside knowledge' dus van welke soldeermethoden zijn gebruikt?
Anders is een GTX275 misschien een optie.
AMD Nieuwsdiscussie
Momenteel heb ik bij Zercom een tegoedbon en die heeft zowel de 5850 als de 5870 niet te koop, waarschijnlijlk door de leverproblemen, dus ik moet nog even zien-The_Mask- schreef op woensdag 25 november 2009 @ 22:28:
[...]
Niet echt een HD5850 is maar iets duurder, maar ownd dat ding hard.
Anders moet ik mijn cpu+mobo upgrade daar halen, dat kan ook, maar momenteel komt de 7600GT die ik gebruik me aardig de strot uit.