Laat ik dan je dan om te beginnen complimenteren met je nederlands, want je schrijft het beter dan vele op tweakers die hier geboren en getogen zijn

Op dit moment heb ik een nikon d40 met twee lenzen - kit 18-55mm en een goedkoop tamron 70-300mm. Het heeft zich functie voldoen: het heeft mij werken met een SLR geleerd, en een aantal super fotos opgeleverd. Ik loop nu tegen de beperkingen van de toetstel. Ik vind de resultaaten slecht tegenover wat ik met een 450d kan berijken, maar de nummer een beperking is dat je moet in het praktijk vaak op auto fotographeren. Want de meeste van de instellingen (iso, wit etc..) zitten achter een menu. Een dat betekend gemiste kansen (tegen over redelijk resultaten).
Op zich zou je met een Nikon net zulke goede fotos moeten kunnen maken.
Wel kan ik mij als Canon users volledig voorstellen dat je een Canon makkelijker vind in de bediening

Ik ben vooral een hobbie natuurfotograaf (vogels en safari), maar ik ga ook vaak op vakantie en dus maak veel landscape een portraits, meestal in natuurlicht.
Hoe belangrijk zijn die vogels en safari voor jou?
Dat zie ik namelijk als belangrijkste argument om voor een 7D te gaan ipv 50D.
In principe heeft de 50D al een erg goed AF systeem. Maar juist bij vogels waarbij je heel veel vraagt van het AF systeem kan de 7D zijn kracht tonen.
Afgezien daarvan heeft de 7D niet zo heel veel voordelen tov de 50D.
Je kan filmen, hoeveel waarde hecht je daar aan?
Je hebt de optie om een flits wireless aan te sturen. Dat is op zich ook een hele nuttige feature. Dat kan je de aankoop van een ST-E2 of 580EX besparen. Als je dat meerekent wordt de meerprijs van de 7D al 200 euro minder hoog

Canon 7d + EF-S 15-85mm IS d/3.5-5.6 USM + 50mm f/1.8 en later een telefoto (sigma 150-500mm lijkt mij perfect) @ 1900-2600 eur
Tja, die Sigma is natuurlijk lekker goedkoop. Maar als je een 7D overweegt, dan ben je blijkbaar bereid wat meer te betalen voor kwaliteit.
Ik heb zelf een 100-400 L en ik zie in tests dat die op 400m meer scherpte en detail geeft dan die Sigma op 500mm. Bovendien is de Canon iets lichtsterker, maar vooral weegt ie ook veel minder.
1380g vs 1910g. Dat is een gewichtverschil dat je flink gaat voelen als je 'm een hele dag mee hebt.
Ok, je betaalt er dan ook flink meer voor, het prijsverschil is ongeveer gelijk aan dat tussen een 50D en een 7D. En dan zou ik het liever aan een lens uitgeven.
Overigens zijn tele en supertele lenzen wat mij betreft de belangrijkste reden om naar Canon te kijken ipv Nikon. Canon heeft daarin duidelijk meer interessante modellen, die bovendien een stuk beter geprijsd zijn. (voor dezelfde kwaliteit)
Voor de rest ontlopen Canon en Nikon elkaar niet veel en is het vooral een kwestie van smaak en gewenning.
De 50d kan ik ook aan mijn vriendin geven, maar met de 7d gaat dat niet zo makkelijk (zij zal schikken van de interface!). Dit kan zoveel een voordeel als nadeel zijn

Ik dacht dat die interface niet zoveel verschilde?
Stel dat je mij ben (dus geen pro, maar een hobbiest met "too much money and too little sense"), wat zal je doen?
Oh da's makkelijk

7D + 17-55 2.8 + 70-200 f4 IS + 1,4x TC + 400mm f5.6 prime en evt 100-400 voor de safari.
"too much money" zei je toch he

?
(dat heb ik btw niet, ik heb 50D 17-85 en 100-400)