Laat ik dan je dan om te beginnen complimenteren met je nederlands, want je schrijft het beter dan vele op tweakers die hier geboren en getogen zijn

Op dit moment heb ik een nikon d40 met twee lenzen - kit 18-55mm en een goedkoop tamron 70-300mm. Het heeft zich functie voldoen: het heeft mij werken met een SLR geleerd, en een aantal super fotos opgeleverd. Ik loop nu tegen de beperkingen van de toetstel. Ik vind de resultaaten slecht tegenover wat ik met een 450d kan berijken, maar de nummer een beperking is dat je moet in het praktijk vaak op auto fotographeren. Want de meeste van de instellingen (iso, wit etc..) zitten achter een menu. Een dat betekend gemiste kansen (tegen over redelijk resultaten).
Op zich zou je met een Nikon net zulke goede fotos moeten kunnen maken.
Wel kan ik mij als Canon users volledig voorstellen dat je een Canon makkelijker vind in de bediening

Ik ben vooral een hobbie natuurfotograaf (vogels en safari), maar ik ga ook vaak op vakantie en dus maak veel landscape een portraits, meestal in natuurlicht.
Hoe belangrijk zijn die vogels en safari voor jou?
Dat zie ik namelijk als belangrijkste argument om voor een 7D te gaan ipv 50D.
In principe heeft de 50D al een erg goed AF systeem. Maar juist bij vogels waarbij je heel veel vraagt van het AF systeem kan de 7D zijn kracht tonen.
Afgezien daarvan heeft de 7D niet zo heel veel voordelen tov de 50D.
Je kan filmen, hoeveel waarde hecht je daar aan?
Je hebt de optie om een flits wireless aan te sturen. Dat is op zich ook een hele nuttige feature. Dat kan je de aankoop van een ST-E2 of 580EX besparen. Als je dat meerekent wordt de meerprijs van de 7D al 200 euro minder hoog

Canon 7d + EF-S 15-85mm IS d/3.5-5.6 USM + 50mm f/1.8 en later een telefoto (sigma 150-500mm lijkt mij perfect) @ 1900-2600 eur
Tja, die Sigma is natuurlijk lekker goedkoop. Maar als je een 7D overweegt, dan ben je blijkbaar bereid wat meer te betalen voor kwaliteit.