Inleiding
Sinds de komst van de videofunctie op dSLR's zijn er steeds meer fotografen die zich gaan bezighouden met video. Een geheel andere wereld. Hoewel er overeenkomsten zijn met fotografie, verschilt video toch op een belangrijk aantal punten. Zeker in het begin kan dit verwarrend zijn, en is er vaak een gebrek aan bepaalde basiskennis die nodig is voor het maken van producties. Dit is zonde, omdat dSLR's met video-mogelijkheid hiervoor uitstekend geschikt zijn.
De bedoeling van dit topic
Ik heb dit topic geopend omdat ik tegen bepaalde problemen aanliep/aanloop bij het maken van video, en ik voel dat ik daarbij niet de enige ben. Onder het maken van video versta ik onder andere:
Bij fotografie wordt je doodgegooid met boeken, tijdschriften en internetsites vol met informatie. Bij video is dit anders. Daarom wil ik in de topicstart een overzicht bijhouden van goede bronnen.
Verder zijn vragen over hardware ook welkom. Als je dus iets wilt weten over follow-focus, microfoons of vloeistofkoppen, ga je gang.
Ook het posten van zelfgemaakt materiaal is natuurlijk prima. Vooral als we ervan kunnen leren
.
Informatiebronnen
Sinds de komst van de videofunctie op dSLR's zijn er steeds meer fotografen die zich gaan bezighouden met video. Een geheel andere wereld. Hoewel er overeenkomsten zijn met fotografie, verschilt video toch op een belangrijk aantal punten. Zeker in het begin kan dit verwarrend zijn, en is er vaak een gebrek aan bepaalde basiskennis die nodig is voor het maken van producties. Dit is zonde, omdat dSLR's met video-mogelijkheid hiervoor uitstekend geschikt zijn.
De bedoeling van dit topic
Ik heb dit topic geopend omdat ik tegen bepaalde problemen aanliep/aanloop bij het maken van video, en ik voel dat ik daarbij niet de enige ben. Onder het maken van video versta ik onder andere:
- Voorbereiding/planning
- Het filmen opzich
- Geluid
- Post-productie
Bij fotografie wordt je doodgegooid met boeken, tijdschriften en internetsites vol met informatie. Bij video is dit anders. Daarom wil ik in de topicstart een overzicht bijhouden van goede bronnen.
Verder zijn vragen over hardware ook welkom. Als je dus iets wilt weten over follow-focus, microfoons of vloeistofkoppen, ga je gang.
Ook het posten van zelfgemaakt materiaal is natuurlijk prima. Vooral als we ervan kunnen leren

Informatiebronnen
- Understanding Video - Site waar de basics aan bod komen.
- Beginner's guide to HD video - Site waar de basics aan bod komen.
- Philip Bloom - Site van een professioneel cameraman die veel werkt met dSLR's.
- LearnDSLRvideo - Verkoopt instructie-DVD's die door Philip Bloom gemaakt zijn.
- fxphd - Verkoopt instructievideo's die toegespitst zijn op dSLR video.
- Vincent Laforet - Pionier op het gebied van filmen met dSLR's.
- Camcorder Info - Site die naast camcorders ook dSLRs test op videoeigenschappen. Daarnaast wederom een uitgebreid forum.
- Day for night / how to - Techniek waarbij een nacht- of avondscene wordt gemaakt die overdag gedraaid wordt.
- cinema5D.com - Forum voor gebruikers van Canon dSLR's met videofunctie.
- DVXuser.com - Forum waar alle aspecten van video aan bod komen. Van camera's tot het bewerken van video.
- Panasonic 3CCD User - Uitgebreid forum.
[Voor 15% gewijzigd door mcdronkz op 18-01-2010 14:20]