Toon posts:

Canon EOS 7D

Pagina: 1 ... 19 ... 25 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 41 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Rofa is imo erg stipt en toffe service :).
Rest heb ikgeen ervaring mee.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-09 09:28
ok, ik stuur het lekker naar DSP. Rofo is geen officieel service punt zover ik weet en aangezien het binnen garantietermijn valt doe ik het daar iig maar niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nee maar ze fixen wel gratis binnen garantie:

http://rofarepair.nl/
Heeft u een defecte CANON camera, die nog geen 2 jaar oud is:
(of een CANON flitser, objektief of video-camera)

Dan herstellen wij die onder garantie,
als er een geldige aankoopbon bijleverd wordt.

Zand-schade, Val-schade, Water-schade
en schade door verkeerd of geforceerd gebruik,
vallen natuurlijk niet onder garantie !!

In dat geval mailen wij u een prijs-opgave van de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
douPel schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 14:42:
ok, ik stuur het lekker naar DSP. Rofo is geen officieel service punt zover ik weet en aangezien het binnen garantietermijn valt doe ik het daar iig maar niet.
Kijk eens op http://www.rofarepair.nl bij "reparatie onder garantie". ;)

Geweldige, vakkundige service inderdaad bij Rofa. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
Whaha, HULDE voor DSP! _/-\o_
Gister m'n camera op de bus gedaan en volgens track&trace was ie vanochtend aangekomen. Ik had aangegeven dat het matglas alleen schoongemaakt hoefde te worden als het onder garantie viel (had gezegd dat er stof op zat en niet een vlek door m'n eigen schuld toen ik hem zelf schoon probeerde te maken). Ik belde net op om te zeggen dat ik het toch wel graag schoon wilde hebben en een prijsopgaaf wou, omdat ik dacht dat het niet onder garantie viel. Nadat de telefoniste m'n camera in de computer had opgezocht vertelde ze me dat hij zelfs al klaar is! DoF preview werkt weer en sensor en matglas zijn schoongemaakt, alles onder garantie. Het moduswiel werkte volgens hun naar behoren en konden ze niet fixen. Nou, daar kan ik wel mee leven. Vandaag gaat ie op de bus en zou hem morgen alweer in huis moeten hebben. Ik had al een camera geregeld van een vriend omdat ik uitging van minstens 2 weken, dit had ik dus echt nooooooit verwacht :D _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-10 13:14
douPel schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 14:28:
Whaha, HULDE voor DSP! _/-\o_
Gister m'n camera op de bus gedaan en volgens track&trace was ie vanochtend aangekomen. Ik had aangegeven dat het matglas alleen schoongemaakt hoefde te worden als het onder garantie viel (had gezegd dat er stof op zat en niet een vlek door m'n eigen schuld toen ik hem zelf schoon probeerde te maken). Ik belde net op om te zeggen dat ik het toch wel graag schoon wilde hebben en een prijsopgaaf wou, omdat ik dacht dat het niet onder garantie viel. Nadat de telefoniste m'n camera in de computer had opgezocht vertelde ze me dat hij zelfs al klaar is! DoF preview werkt weer en sensor en matglas zijn schoongemaakt, alles onder garantie. Het moduswiel werkte volgens hun naar behoren en konden ze niet fixen. Nou, daar kan ik wel mee leven. Vandaag gaat ie op de bus en zou hem morgen alweer in huis moeten hebben. Ik had al een camera geregeld van een vriend omdat ik uitging van minstens 2 weken, dit had ik dus echt nooooooit verwacht :D _/-\o_
En ze leefden nog lang en gelukkig :o Nette service dat ze ook meteen het spulletje schoon maakten en dat onder garantie :*)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VSteeman
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-10 08:08
Ik heb van de week mijn nieuwe 7D opgehaald, wat een vooruitgang qua bediening t.o.v. de xxxD camera's zeg! Wil nu al niet meer zonder het tweede draaiwieltje :) Ik loop alleen tegen een probleem aan: Ik heb een Speedlite 540EZ die het altijd prima deed op mijn 550D via TTL. Als ik deze echter op mijn 7D zet, dan zijn alle foto's gigantisch overbelicht, eigenlijk bijna wit zelfs. Nu lees ik in het boekje dat alleen modellen van de EX serie goed werken met TTL, en dat speedlites van andere series alleen op vol vermogen kunnen schieten.

Ik vind het vreemd dat hij wel prima werkte op mijn 550D en de 40D van mijn vader, maar niet op mijn 7D :S Iemand die dit probleem ook heeft (gehad)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik vind het vreemd dat ie zou hebben gewerkt op een 550D en 40D, want dat zou onmogelijk moeten zijn.
Althans in TTL of ETTL mode.

Alleen M mode is een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
M'n 7D is terug van reparatie en inderdaad is alles gefixed :)

Toch gelijk weer een vraagje. Pff, voel me wel een zeikerd, maar wil gewoon weten hoe of wat :+

Zat met een manual lensje te spelen en het viel me op dat wanneer ik het diafragma dichtdraai, de zoeker niet alleen donkerder wordt, maar vooral veel spikkels laat zien. Ze zijn gelijk door de hele zoeker verspreid, dus stof oid is het niet. Het is praktisch hetzelfde als wanneer je de batterij eruit haalt, maar iets minder. Diafragma compleet open (f2.5) geeft gewoon helder beeld, het wordt zichtbaar vanaf f4. Het maakt het aanzienlijk moeilijker om het focusgebied te zien en eerlijk is eerlijk 100.000 spikkels in je beeld kijkt niet zo fijn. Ik weet ook zeker dat dit niet het geval was vóór de reiniging. Dat het me niet is opgevallen geeft al aan dat het er of niet was, of praktisch niet zichtbaar. Kan het zijn dat er een coating van het matglas is beschadigd ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-10 00:06

Sick Nick

Drop the top!

Heb je hetzelfde als je liveview gebruikt? Dan weet je zo of het in de lens zit of in de zoeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
terechte vraag. Was inderdaad vergeten te melden dat ik het bij alle lenzen heb. Met live view heb ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Is het niet de structuur van je matglas, viel mij laatst ook al op nml.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
ja, daar lijkt het wel heel erg op! Heb jij manual lensen, zou jij kunnen kijken of het erger wordt als je dan afstopt? of natuurlijk met de DoF knop...

[ Voor 12% gewijzigd door douPel op 30-03-2012 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb geen manual lenzen ;). Met afstoppen zie je het wat sterker ja (op mijn 50 1.4 en 70-200 2.8 getest).
Ook zonder lens kun je het waarnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VSteeman
mjtdevries schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 15:00:
Ik vind het vreemd dat ie zou hebben gewerkt op een 550D en 40D, want dat zou onmogelijk moeten zijn.
Althans in TTL of ETTL mode.

Alleen M mode is een optie.
Hij deed het toch echt op die camera's :S Als ik mijn flits op de laagste stand zet in M mode zijn de foto's overigens nog steeds overbelicht, dit is dan wel in Av mode, dus ik heb het idee dat de camera zich niet aan past op het feit dat er een flitser op de body staat. De enige manier waarop ik het werkend krijg is door zowel de camera als de flitser op M te zetten en dan alles in te stellen zodat het goed belicht wordt. Dit is natuurlijk in veel situaties geen probleem, maar ik vind het toch vreemd dat mijn duurdere 7D niet goed overweg kan met deze flitser..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:11

breinonline

Are you afraid to be known?

Boudewijn schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 16:38:
Is het niet de structuur van je matglas, viel mij laatst ook al op nml.
Dat is de structuur ja, heb ik ook.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinFM
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:49
VSteeman schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 21:02:
[...]

Als ik mijn flits op de laagste stand zet in M mode zijn de foto's overigens nog steeds overbelicht, dit is dan wel in Av mode, dus ik heb het idee dat de camera zich niet aan past op het feit dat er een flitser op de body staat. De enige manier waarop ik het werkend krijg is door zowel de camera als de flitser op M te zetten en dan alles in te stellen zodat het goed belicht wordt. Dit is natuurlijk in veel situaties geen probleem, maar ik vind het toch vreemd dat mijn duurdere 7D niet goed overweg kan met deze flitser..
Dat is simpelweg de manier hoe Canon dit bedacht heeft:

Van: http://photonotes.org/articles/eos-flash/#faq10:
:
10) Why does my camera meter in P and Av modes very differently when I have a flash turned on?

That’s how Canon EOS cameras are designed to work. P, Av, Tv and M modes all meter for flash in different ways.

Keep in mind that the camera meters for ambient (existing) light conditions and flash illumination independently.

P (program) mode keeps the shutter speed between 1/60 sec and the maximum flash sync speed your camera can handle. It does this so that you shouldn’t need a tripod, even if light levels are low. It then tries to illuminate the foreground using flash.

Av (aperture priority) and Tv (shutter speed priority) modes set the shutter speed or aperture to expose for the existing light conditions correctly. They then fill in the foreground using flash. If light levels are low you will need a tripod to avoid blur.

M (manual exposure) mode lets you set both aperture and shutter speed to be whatever you want. The camera then automatically controls the illumination of the foreground subject using flash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee, dat gaat over wat anders.
Dat is de werking als je een compatible ETTL flitser op de camera zet.

Met die oude ATTL flitsers is op elke dSLR de officiele werking altijd deze:
De flitser flits voluit en de camera kan niet met de flitser communiceren. m.a.w. de belichting is altijd verkeerd.

In situaties waarin de flitser niet krachtig genoeg is zal het wellicht niet opvallen dat de belichting verkeerd is (bv invulflits waar er niet genoeg ingevuld is) maar verkeerd is ie.

Als je op internet gaat zoeken naar die oude EZ flitsers in combinatie met 40D of 550D dan vind je genoeg voorbeelden waarbij het ook bij die modellen niet goed werkt.
Daarom ben ik ook uitermate verbaasd over de claim dat het op die modellen goed werkte.

Als je zowel camera als flitser op M mode zet, dan hoeft er niet gecommuniceerd te worden tussen camera en body en dan is de flitser nog wel bruikbaar. Maar een stuk minder handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• treative
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:37
douPel schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 16:43:
ja, daar lijkt het wel heel erg op! Heb jij manual lensen, zou jij kunnen kijken of het erger wordt als je dan afstopt? of natuurlijk met de DoF knop...
Dat is wat je matglas mat maakt. :)

Sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VSteeman
mjtdevries schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 09:24:
Nee, dat gaat over wat anders.
Dat is de werking als je een compatible ETTL flitser op de camera zet.

Met die oude ATTL flitsers is op elke dSLR de officiele werking altijd deze:
De flitser flits voluit en de camera kan niet met de flitser communiceren. m.a.w. de belichting is altijd verkeerd.

In situaties waarin de flitser niet krachtig genoeg is zal het wellicht niet opvallen dat de belichting verkeerd is (bv invulflits waar er niet genoeg ingevuld is) maar verkeerd is ie.

Als je op internet gaat zoeken naar die oude EZ flitsers in combinatie met 40D of 550D dan vind je genoeg voorbeelden waarbij het ook bij die modellen niet goed werkt.
Daarom ben ik ook uitermate verbaasd over de claim dat het op die modellen goed werkte.

Als je zowel camera als flitser op M mode zet, dan hoeft er niet gecommuniceerd te worden tussen camera en body en dan is de flitser nog wel bruikbaar. Maar een stuk minder handig.
Het vreemde is dat de camera en de flitser wel gegevens uitwisselen, althans, als ik focus wordt er op de display van de flitser gewoon de gebruikte brandpuntsafstand en diafragma getoond. Ik heb me nooit echt verdiept in deze flitser omdat ik hem bijna niet gebruikte, maar ik weet zeker dat ik op de 550d en 40d nooit problemen had, meestal zette ik de camera in P of Av stand en dan kwam alles goed.. Ik zal vanmiddag even wat vergelijkingsfoto's maken met alle drie de camera's om te illustreren wat ik bedoel. Ik heb ze nu even niet bij de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wellicht proberen ze wel gegevens uit te wisselen, maar de camera praat in de taal ETTL en de flister in TTL/ATTL
Ze verstaan elkaar dus niet.

Hier kun je veel lezen over de verschillende systemen: http://www.photonotes.org/articles/eos-flash/#flashmetering

TTL en A-TTL waren voor analoge film. In de camerabody zat een sensor die het licht van de flits meette dat reflecteerde van het oppervlak van de film.

Een digitale sensor heeft zoiets niet. De meting gebeurd daar met een sensor in het pentaprisma.

Bij TTL en A-TTL starts de flits met flitsen en vertelt de camara op welk moment de flits gestopt moet worden. Op die manier kunnen verschillende flits sterktes bereikt worden.
Bij ETTL word van tevoren bepaald hoe sterk de flits moet zijn, en word de flits dus niet tijdens het flitsen gestopt door de camera.

De 550D, 40D en 7D kunnen allerdrie alleen ETTL. Stel dat ze redelijk met de flits kunnen communiceren, dan gaan ze er vanuit dat de flits met de preflash al heeft bepaald hoe sterk te flits moet zijn, en ze zullen niet tijdens de flits de flitser vertellen wanneer ie moet stoppen... En daardoor krijg je dan een overbelichte foto.

Als je gaat testen met die drie cameras dan denk ik dat je een situatie moet zoeken waarin:
1. je een overbelichte foto krijgt als de flits op full-power staat.
2. je duidelijke verschillen ziet in de sterkte van de flits. m.a.w. zorg dat de foto zeer donker is wanneer je geen flits gebruikt. (met teveel omgevingslicht zie je het effect van de flits minder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:53

Polariteit

Fietsende fotografeur

Geen idee of hij al eens voorbij is gekomen, maar ik kende hem nog niet: eoscount.com

je dient hem wel te draaien in internet explorer 32-bit, maar het werkte wel om mijn shuttercount te achterhalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VSteeman
mjtdevries schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 12:32:
Wellicht proberen ze wel gegevens uit te wisselen, maar de camera praat in de taal ETTL en de flister in TTL/ATTL
Ze verstaan elkaar dus niet.

Hier kun je veel lezen over de verschillende systemen: http://www.photonotes.org/articles/eos-flash/#flashmetering

TTL en A-TTL waren voor analoge film. In de camerabody zat een sensor die het licht van de flits meette dat reflecteerde van het oppervlak van de film.

Een digitale sensor heeft zoiets niet. De meting gebeurd daar met een sensor in het pentaprisma.

Bij TTL en A-TTL starts de flits met flitsen en vertelt de camara op welk moment de flits gestopt moet worden. Op die manier kunnen verschillende flits sterktes bereikt worden.
Bij ETTL word van tevoren bepaald hoe sterk de flits moet zijn, en word de flits dus niet tijdens het flitsen gestopt door de camera.

De 550D, 40D en 7D kunnen allerdrie alleen ETTL. Stel dat ze redelijk met de flits kunnen communiceren, dan gaan ze er vanuit dat de flits met de preflash al heeft bepaald hoe sterk te flits moet zijn, en ze zullen niet tijdens de flits de flitser vertellen wanneer ie moet stoppen... En daardoor krijg je dan een overbelichte foto.

Als je gaat testen met die drie cameras dan denk ik dat je een situatie moet zoeken waarin:
1. je een overbelichte foto krijgt als de flits op full-power staat.
2. je duidelijke verschillen ziet in de sterkte van de flits. m.a.w. zorg dat de foto zeer donker is wanneer je geen flits gebruikt. (met teveel omgevingslicht zie je het effect van de flits minder)
Heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik schaam me eigenlijk een beetje over hoe simpel het probleem nou eigenlijk was, want nu ik weer bij mijn ouders ben aangekomen (de flitser is van mijn vader geweest en die heb ik van hem gekregen) blijkt dat ik gewoon de verkeerde flitser heb meegenomen 8)7 ! Hij had een EZ en een EX versie, en ik per ongeluk de EZ meegenomen, waar ik normaal altijd de EX gebruik. Ik wist echter niet dat hij twee flitsers had, en aan de buitenkant zien ze er bijna hetzelfde uit. Het is me dus ook niet opgevallen dat ik op de 550D en 40D altijd de EX gebruikte.

Met deze flitser werkt alles wel zoals ik wil, dus probleem opgelost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
marceltuit schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 13:52:
Geen idee of hij al eens voorbij is gekomen, maar ik kende hem nog niet: eoscount.com

je dient hem wel te draaien in internet explorer 32-bit, maar het werkte wel om mijn shuttercount te achterhalen :)
Bij mij ook. Hij gaf ook aan dat mijn batterylevel 80% is, terwijl ik m direct volgeladen uit het stopcontact heb gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:53

Polariteit

Fietsende fotografeur

dan ga je je afvragen wat klopt :)

Mijn shuttercount zou op zich wel kunnen kloppen denk ik. Ligt wel 2000 lager dan de nummering van de bestandsnamen, maar ik lees net dat dat niet helemaal een goede richtlijn kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobB_W
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-10 06:45
Vandaag eindelijk de stoute schoenen aangetrokken en een 7D gekocht! Veel getwijfeld tussen deze en de 5D2, maar ik kon maar moeilijk afscheid nemen van m'n 10-22 en de sterke vermindering van het bereik van mijn 70-300L.

Happy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
VSteeman schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 16:34:
Met deze flitser werkt alles wel zoals ik wil, dus probleem opgelost :)
ha ha ha
Dat verklaart een boel. Ik vond het ook al zo raar :)

Overigens kan een volledig manuele flitser nog best goed van pas komen bij "strobist" werk.
m.a.w. de flitser los van de camera, bv op een lampstatief en een paraplu. Dus bewaar 'm wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melly
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 03-03-2023
Nu een week in het bezit van een 7D en natuurlijk druk met het zoeken naar de ideale settings.
Ik ben op onderstaande bevinding uitgekomen en ben benieuwd of jullie je hier in kunnen vinden.

AF-point focus zorgt niet voor een nog scherpere focus (dit dacht ik eerst) maar alleen voor een hele precieze focus.
Dus bv scherpstellen op een eend tussen rietstengels door.
Echter doordat je focuskader heel klein is, is de kans groter dat in dat gebied net niet voldoende contrast bevindt voor een goede scherpstelling.
Hierdoor loop je meer kans op foto's die OOF zijn.

Ik kom hier namelijk op doordat ik elke foto met AF-focus schoot met het idee dat de foto's dan nog scherper zijn.
Mij viel echter op dat ook een aantal foto's OOF waren terwijl dit niet logisch was maar met dit bedenksel het wel weer te verklaren was.

Voor algemene shot gebruikt ik nu single-AF of AF-expansion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Wat je zegt over spot AF (denk ik dat je bedoelt met AF-point focus) klopt helemaal. Spot AF gebruik ik eigenlijk alleen bij portretten om precies op ogen te focussen.

AF-point expansion heeft volgens mij alleen zin bij AI servo (je begint op het hoofdpunt maar hij kan de omliggende punten gebruiken om verder te tracken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:36
Mwa, expansion heeft het meeste nut bij AI Servo inderdaad, maar bij de andere instellingen kan je natuurlijk ook wel hebben dat je probeert te focussen op iets wat niet genoeg contrast heeft en dat 'ie dan één van de punten er omheen wel kan pakken :)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melly
Idd heb ik met deze achterliggende gedachten Expansion in gebruik.

Maar mijn gedachtengang wat betreft meer kans op OOF met spot AF kan kloppen?
Dit zou namelijk een aantal onverwachte onscherpe foto's verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skatebiker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-08 07:41
Is deze camera soms duurder geworden ?
Ik las dat op DPReview maar zag nu ook dat Digitalstreet omhoog is gegaan (van 1148 in maart naar 1198 euro nu). De nieuwe eos 5 is echter iets gezakt van 3499 naar 3399 in dezelfde winkel.

Powered by Macbook Pro 2011 and Galaxy Note II.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skatebiker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-08 07:41
RobB_W schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 19:20:
Vandaag eindelijk de stoute schoenen aangetrokken en een 7D gekocht! Veel getwijfeld tussen deze en de 5D2, maar ik kon maar moeilijk afscheid nemen van m'n 10-22 en de sterke vermindering van het bereik van mijn 70-300L.

Happy!
Gelijk heb je ! Ik heb ook over een eos 5 gedacht maar vond de Mk3 te duur. Met de eos 7 kun je elk geval de ef-s lenzen bewaren en de 15-85 bevalt me erg goed die zou gerust voor L kunnen doorgaan. Die 70-300L heb ik ook maar die past toch wel gewoon op een eos 5 ? En de popup flitser is toch wel handig voor die enkele keer, ik flits te weinig om weer een paar honderd $$ uit te geven voor een 580EX of zo.

Powered by Macbook Pro 2011 and Galaxy Note II.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ben ik nu raar dat als ik een FF body zou kopen ik een 7D/50D (die ik nu heb) erbij zou laten voor 'ernaast'? lees voor 10-22 shots en 'gratis extra lengte' als je keer vliegtuigen/vogels gaat doen.

Qua EF-S lenzen is alleen de 10-22 echt boeiend imo (en de 17-55 evt maar die heb ik niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Dat is niet raar, maar voor de gemiddelde hobbyfotograaf is het een beetje aan de dure kant om een body + lens (die samen toch wel zo'n €1000 waard zijn) naast de FF te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:47

polthemol

Moderator General Chat
Boudewijn schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 14:05:
Ben ik nu raar dat als ik een FF body zou kopen ik een 7D/50D (die ik nu heb) erbij zou laten voor 'ernaast'? lees voor 10-22 shots en 'gratis extra lengte' als je keer vliegtuigen/vogels gaat doen.

Qua EF-S lenzen is alleen de 10-22 echt boeiend imo (en de 17-55 evt maar die heb ik niet).
nee. Ik heb een 5D en een 7D en gebruik beide voor andere situaties :)

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik neem aan voor die 10-22 en voor extra telebereik? of heb je een andere reden om je 7D ernaast te houden? (autofocus? maar dat zou met de 5dIII beter moeten zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:41
Hahn schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 14:10:
Dat is niet raar, maar voor de gemiddelde hobbyfotograaf is het een beetje aan de dure kant om een body + lens (die samen toch wel zo'n €1000 waard zijn) naast de FF te houden.
Niet om te mierenneuken, maar een 7D + lens voor 1000 euro? O-)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
KillaZ schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 15:28:
[...]

Niet om te mierenneuken, maar een 7D + lens voor 1000 euro? O-)
Hij had het over 50D + 10-22. Die 7D heeft 'ie er pas naderhand bij gezet.

[ Voor 9% gewijzigd door Hahn op 06-04-2012 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Ah zo, ook over een 7D maar jij pakte de 50D :)

Nvm... ;)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Ik pakte niks, hij heeft die '7D' er pas bijgezet toen ik al had gepost :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

True true, ik sprak vooral voor mezelf, met 50D, maar het is hier het 7D topic dus heb ik die er later bijgezet. Zit nml wel zoiets te overwegen omdat die 10-22 zonde is om weg te doen.

Verder maakt het imo (!) voor de discussie weinig uit welke 'serieuze' crop-cam je naast je FF bak houdt.

[ Voor 7% gewijzigd door Boudewijn op 06-04-2012 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobB_W
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-10 06:45
skatebiker schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 13:30:
[...]

Gelijk heb je ! Ik heb ook over een eos 5 gedacht maar vond de Mk3 te duur. Met de eos 7 kun je elk geval de ef-s lenzen bewaren en de 15-85 bevalt me erg goed die zou gerust voor L kunnen doorgaan. Die 70-300L heb ik ook maar die past toch wel gewoon op een eos 5 ? En de popup flitser is toch wel handig voor die enkele keer, ik flits te weinig om weer een paar honderd $$ uit te geven voor een 580EX of zo.
Uiteraard past die 70-300 op een EOS 5D (of welke EOS body dan ook). Alleen is je bereik een factor 1,6 minder, of 1,6 keer zoveel op een crop body :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Hahn schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 15:31:
Ik pakte niks, hij heeft die '7D' er pas bijgezet toen ik al had gepost :P
Mea Culpa ;)

@Boudewijn: Ik twijfel over een 7D en een 50D, mijn voorkeur gaat nu uit naar de 7D.
Heb nog wat maandjes te gaan en de oude 500D gaat naar de vriendin, die na het zien van mijn Urbex foto's dat ook wil gaan doen. :D

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dit weekend weer met de 7D op pad geweest, maar ik blijf ruzie hebben met de output van de sensor in kunstlicht bij hogere iso's. De witbalans en de kleuren zijn het gewoon net niet, m'n veel oudere 30D bevalt me qua kleuren beter. Maarja, echte alternatieven zijn er niet zonder meteen weer een paar duizend euro neer te moeten tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korras
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-09 14:45
Neo, daar heb ik juist totaal geen last van.. kan je 's een voorbeeld posten van wat je bedoelt?

7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2012 @ 11:39:
Dit weekend weer met de 7D op pad geweest, maar ik blijf ruzie hebben met de output van de sensor in kunstlicht bij hogere iso's. De witbalans en de kleuren zijn het gewoon net niet, m'n veel oudere 30D bevalt me qua kleuren beter. Maarja, echte alternatieven zijn er niet zonder meteen weer een paar duizend euro neer te moeten tellen.
De mate van kleurechtheid wordt gewoon minder bij hogere ISO's, de 30D schijnt het hier héél iets beter te doen als de 7D. Als je in RAW schiet zou je de witbalans redelijk makkelijk weer recht moeten kunnen trekken :)

Vergelijking: http://www.dxomark.com/in...il3)/179|0/(brand3)/Canon

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg het gewoon niet gecorrigeerd, wat het nou exact is kan ik niet aanwijzen, maar de huidkleuren en witbalans lijken vaak gewoon nergens naar. Daarnaast valt de scherpte op iso800+ me eigenlijk tegen. De combinatie is in ieder geval behoorlijk jammer en dat terwijl ik veel low light schiet.

Ik baal er echt van, voor de rest werkt het ding als een droom, maar die sensor verpest het alweer (net zoals met de 50D). Duw me de 40D of 30D sensor erin en ik heb een camera voor de komende 10 jaar. De overstap naar een 5D2/3 is me nu gewoon te duur en stiekem heb ik helemaal geen behoefte aan een FF-camera.

Ach ja, luxeproblemen...

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2012 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
  • Laatst online: 00:43
Goed om jouw verhaal te horen neo. Ik gebruik nog naar volle tevredenheid m'n 30D en denk al een jaar lang na over een upgrade. De 5D3 klinkt nu als de beste upgrade, maar zoals je zelf al aangeeft. Dat kost gewoon een heleboel geld. De 7D ga ik ik nog wel eens uittesten in low light, want dat schiet ik ook best veel en als ik jouw ervaringen dan hoor dan ben ik nogal huiverig.

edit: Het is wel shit, want op zich ben ik tevreden met crop en met een 7D en een 10-22 kan ik weer jaren mee (alleen mogelijk versie II van de 70-200/2.8 IS halen ipv versie I)

[ Voor 19% gewijzigd door nadroJ op 11-04-2012 12:49 ]

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Als ik die DxOMark-link van Ventieldopje mag geloven is de 7D maar iets beter qua ISO dan de 30D. Wel apart dat de 40D en 50D zelfs slechter zouden zijn dan de 30D :P

[ Voor 3% gewijzigd door Hahn op 11-04-2012 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
  • Laatst online: 00:43
Best apart, laatst ook nog wat reviews en graphs doorgenomen en de 30D was/is echt een super goede camera, maar wel outdated anno 2012.

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hahn schreef op woensdag 11 april 2012 @ 12:50:
Als ik die DxOMark-link van Ventieldopje mag geloven is de 7D maar iets beter qua ISO dan de 30D. Wel apart dat de 40D en 50D zelfs slechter zouden zijn dan de 30D :P
Klopt, de sensor van de 50D kon me ook niet bekoren, die van de 40D was qua ruis niet beter maar had wel een behoorlijk groter dynamisch bereik. Al met al kwamen uit de 40D prima platen, beter dan uit m'n 7D. Daar staat tegenover dat de 7D heel wat meer camera is.

Misschien dat ik uit een andere raw-converter nog winst kan halen, heeft iemand daar ervaring mee? Ik gebruik nu Lightroom 4 en dus ACR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Tus
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-05-2024

G-Tus

Doe gewoon jij

Al eens de meegeleverde Digital Photo Professional geprobeerd? Die schijnt vooral qua kleuren en ruisonderdrukking goed te werken.

Flickr | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2012 @ 12:43:
Ik krijg het gewoon niet gecorrigeerd, wat het nou exact is kan ik niet aanwijzen, maar de huidkleuren en witbalans lijken vaak gewoon nergens naar. Daarnaast valt de scherpte op iso800+ me eigenlijk tegen. De combinatie is in ieder geval behoorlijk jammer en dat terwijl ik veel low light schiet.

Ik baal er echt van, voor de rest werkt het ding als een droom, maar die sensor verpest het alweer (net zoals met de 50D). Duw me de 40D of 30D sensor erin en ik heb een camera voor de komende 10 jaar. De overstap naar een 5D2/3 is me nu gewoon te duur en stiekem heb ik helemaal geen behoefte aan een FF-camera.

Ach ja, luxeproblemen...
Luxeprobleem .. maybe maar de reden waarom ik van een 7D naar een 5DII gegaan ben is juist ook voor low-light en ik moet zeggen dat ik daar geen moment spijt van heb. De AF en burst snelheid van de 5DII is misschien niks vergeleken met de 7D maar qua kwaliteit is het een hele vooruitgang, foto's zijn prima scherp op ISO 2000!

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
G-Tus schreef op woensdag 11 april 2012 @ 13:02:
Al eens de meegeleverde Digital Photo Professional geprobeerd? Die schijnt vooral qua kleuren en ruisonderdrukking goed te werken.
+1 Ik heb verder geen ervaring met de 7D maar heb nog een 30D liggen en DPP geeft daarmee echt bij far de beste kleuren, zelf beter dan met Capture one wat voor toch wel de beste RAW omzetter (wat resultaten betreft, workflow is wennen) is.

Zou me niets verbazen dat je ook bij de 7D er het beste uitkrijgt met DPP.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:29
ik heb echt een grafhekel aan DPP....ik zou het nog niet gebruiken als het alternatief een penseel en papier was zo ongeveer. Het is traag, batch werken wil slecht....ik weet het niet hoor. Output is een ding, maar er moet ook nog wat lol blijven aan mijn werk :P.

Maar, ik zal het nog eens proberen en er eens naar kijken, als de output echt zoveel mooier is...mja....

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
Nomad schreef op woensdag 11 april 2012 @ 16:49:
ik heb echt een grafhekel aan DPP....ik zou het nog niet gebruiken als het alternatief een penseel en papier was zo ongeveer. Het is traag, batch werken wil slecht....ik weet het niet hoor. Output is een ding, maar er moet ook nog wat lol blijven aan mijn werk :P.

Maar, ik zal het nog eens proberen en er eens naar kijken, als de output echt zoveel mooier is...mja....
was inderdaad een ramp in gebruik :)

Moet natuurlijk ook wel de kanttekening bij gezet worden dat ik het in 2006 en 2007 gebruikte voor de 30D. Dus misschien dat de andere RAW software inmiddels veel beter zijn geworden met die files en dat het verschil inmiddels kleiner is.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:29
Mijn ervaring is ook zeker voor 2008 moet ik zeggen. Daarna ben ik gewoon permanent overgestapt naar Adobe software. Maar de output is inderdaad goed van DPP, dat hoor ik meer mensen zeggen.

Binnenkort begint het bruiloftsseizoen weer, ik zal eens een poging doen om dat via DPP te doen ipv lightroom.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melly
Ik heb genoeg topics of sites kunnen vinden met de " ideale" settings voor je servo voor het maken van vogelfotos. Maar nergens iets te vinden wat de beste settings zijn het schieten van beweegelijke kinderen.
Ik ben eigenlijk benieuwd hoe jullie de settings hebben staan voor zo'n situatie.
Voor vogelfotos worden de settings algeheel op minder gevoelig gezet maar ik heb het idee dat bij kinderen het juist beter is om de gevoeligheid hoger te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Hoge gevoeligheid = sneller naar ander onderwerp springen. Nu heb ik zelf met de 7D niet zoveel kinderfoto's gemaakt maar als ie op lagere gevoeligheid prima auto's langs het circuit en honden-sport kan volgen dan moeten kinderen ook prima gaan. Of je moet de kinderen van Usain Bolt op de plaat willen zetten tijdens hun training in de speeltuin ofzo :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Die gevoeligheid heeft niks met nauwkeurigheid of snelheid te maken.
Als je hem niet-gevoelig instelt, blijft hij zo lang en goed mogelijk bij je eerste onderwerp waar je op focust. Als er dan dus opeens een ander kind voor de camera voorbij rent, legt hij niet meteen de focus op dat kind, maar houd de focus op je originele onderwerp.

En precies het omgekeerde gebeurt als je hem juist heel gevoelig instelt. Als er dan een ander onderwerp voorbij komt, legt hij meteen de focus daar op.

Lees anders dit verhaal eens.

De AF is altijd zo snel als mogelijk is en die kan je dus niet sneller of langzamer zetten. Mijn ervaring met de 7D is dat de AF slag van dichtbij tot oneindig niet (veel) sneller is dan bij andere camera's. Maar hij reageert heel veel sneller en is veel nauwkeurig. Verder weet hij in donkere situatie's sneller en beter de focus te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:44
Vorige week naar Avifauna geweest met mijn vrouw. Zij heeft mijn 350D met kitlens en ik heb de 7D met 17-55 F/2.8 IS.
Moet zeggen dat het verschil zeker goed zichtbaar is. Ook in kleuren.
Nog iets meer als een week en dan mag ik lekker met de camera in NY rond huppelen. Ben benieuwd.

Het lukt me met de 7D niet om met weinig ligt onze zwarte kat gefocust te krijgen. Alhoewel je dan op zijn ogen moet focussen, dan lukt het redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Camera heeft contrast nodig, als die kat echt helemaal pikzwart is en er valt geen licht op waardoor er geen contrast ontstaat, dan kan er niet gefocust worden nee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Hahn schreef op donderdag 19 april 2012 @ 12:21:
Camera heeft contrast nodig, als die kat echt helemaal pikzwart is en er valt geen licht op waardoor er geen contrast ontstaat, dan kan er niet gefocust worden nee :P
Zo zie je maar weer dat afgezien van leuke plaatjes ik niet altijd heel veel weet van de camera. :P
Heldere uitleg. En ja, op een wit befje (wit vlekje op de borstkas), en de ogen na is het beestje helemaal zwart. Ben er ook al een aantal keer (bijna) op gaan staan omdat hij op de "zwarte" mat zat. Terwijl hij daarvoor net gewoon naast me stond. Maar goed.

Moet nog wel eens een mooie foto maken van hem zodat hij ook in een lijstje in het trapgat kan komen te hangen bij de andere 3 (Waarvan 2 ondertussen overleden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Anders gewoon manual focussen, of is 'ie daar te beweeglijk voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Hahn schreef op donderdag 19 april 2012 @ 12:26:
Anders gewoon manual focussen, of is 'ie daar te beweeglijk voor?
Nee, dat valt wel mee, maar om één of andere reden (heb al gekeken of mijn zoeker wel goed staat, maar ben altijd bang dat dat net niet zo is) lukt het me niet echt om het dan goed te krijgen.
Als hij ligt in zijn mandje, dan blijft hij altijd wel rustig een hele tijd liggen. Maar eens een keer mijn nieuwe statief neerzetten om het nog eens te proberen.
Even kijken of ik het voor elkaar krijg om dit met een redelijke ISO te doen etc.
Het enige wat vaak beweegt is dan zijn kop.
Zit nog te dubben of ik moet wachten totdat hij aardig volgroeid is of niet, maar ook dat is weer een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Werkt het ook niet om alleen het middelste AF punt te gebruiken en dan de sluiter half ingedrukt houd totdat hij gefocust heeft? Het kan even duren voordat hij inderdaad wat gaat doen een paar seconden maar met een beetje geluk zal hij uiteindelijk wel focussen.

En anders inderdaad handmatig focussen of via live-view scherpstellen dmv. digitaal inzoomen om de focus te bepalen.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Ventieldopje schreef op donderdag 19 april 2012 @ 12:40:
Werkt het ook niet om alleen het middelste AF punt te gebruiken en dan de sluiter half ingedrukt houd totdat hij gefocust heeft? Het kan even duren voordat hij inderdaad wat gaat doen een paar seconden maar met een beetje geluk zal hij uiteindelijk wel focussen.

En anders inderdaad handmatig focussen of via live-view scherpstellen dmv. digitaal inzoomen om de focus te bepalen.
Bij mij gebruikt hij standaard altijd het middelste AF punt. Ik wil zelf bepalen waar ik scherp op stel etc.
Focussen gaat soms wel, soms niet. Maar vaak zie je hem dan off focussen aan het eind. Waardoor je dus volledig onscherp zit. Ga het binnenkort nog eens proberen. Om één of andere reden heb ik alleen tijd als ik weinig licht heb. Misschien in het weekend in de ochtend weer eens proberen.

Via liveview is ook nog eens een optie. Gebruik die optie eigenlijk nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melly
Arunia schreef op donderdag 19 april 2012 @ 12:19:
Het lukt me met de 7D niet om met weinig ligt onze zwarte kat gefocust te krijgen. Alhoewel je dan op zijn ogen moet focussen, dan lukt het redelijk.
Wij hebben ook een zwarte kat alhoewel deze wel wat meer witte vlekken vertoont als de jouwe gaat hier het focussen prima.
Gisteren getest en bewust met het middelste AF punt op het zwarte gedeelte gefocust maar dit gaat goed.
Getest overigens met normaal daglicht terwijl poes lief op de bank lag.

Bedankt voor de uitleg qua settings.
Ik denk toch dat mijn voorkeur uitgaat naar een hoge gevoeligheid.
2 meiden die heel beweeglijk zijn zorgt bij mij nog wel eens voor een ander AF punt dan verwacht ;)

[ Voor 16% gewijzigd door melly op 20-04-2012 06:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Zoals ik zei, dat is met een hoge gevoeligheid alleen maar lastiger. Zet je hem laag dan blijft ie je eerste focus-onderwerp netjes volgen. Al vliegen ze van links naar rechts door het kader, achter stoelen langs, etc. Zolang ze maar een beetje zichtbaar zijn blijft ie wel volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Arunia schreef op donderdag 19 april 2012 @ 12:28:
[...]

Nee, dat valt wel mee, maar om één of andere reden (heb al gekeken of mijn zoeker wel goed staat, maar ben altijd bang dat dat net niet zo is) lukt het me niet echt om het dan goed te krijgen.
Als hij ligt in zijn mandje, dan blijft hij altijd wel rustig een hele tijd liggen. Maar eens een keer mijn nieuwe statief neerzetten om het nog eens te proberen.
Liveview gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Ga ik proberen. Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Focus assist van een 4xxEX/5xxEX kan ook helpen zolang je One Shot schiet :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Ik ben in het bezit van een 430 (als het goed is, maar iig een 4xx flitser).
Kan ik ook nog proberen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
gisteren tegen een probleem met de burstsnelheid van mijn 7D aangelopen. in feite geen probleem maar een feature volgens canon ;)

Manual mode schieten, maar de belichtingsmeter is van mening dat er niet genoeg licht zou zijn: resultaat is dat het aantal fps helemaal in mekaar dondert. Nooit problemen mee gehad zo, maar als ik voetbalwedstrijden op de plaat probeer te leggen is een goede burst broodnodig.
Nu vermoed ik dat het fout ging doordat er onverlichte tribunes waren. Ik zie het in de foto's ook terug: de spelers zijn goed belicht, maar waar de tribunes zijn hoopt de ruis zich op.

Het was de eerste keer dat ik er tegenaan liep, terwijl ik meende dat ik de donkerste krochten van de JL allang achter de rug had. Helaas bleek dat dus niet zo te zijn.

Weet iemand toevallig of er een werkbare workaround voor is ? Het liefst zou ik het helemaal willen uitschakelen, maar dat is geen optie helaas :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Als je sluitertijd nog snel genoeg is, dan wordt de burstsnelheid toch niet aangetast neem ik aan? Met 7,5 frames / seconde moet je dan maximaal een sluitertijd van 0.13333 seconden, zeg maar grofweg moet je niet boven de 1/8 seconde sluitertijd komen. Stond de burstmode ook op H, niet op de gewone burstmode?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Waarschijnlijk inderdaad door te weinig licht. Maar als je de ISO voldoende omhoog gooit krijg je vaak gewoon weer 8fps.
Het kan ook zijn dat je lens door gebrek aan licht, moeilijker de focus kan houden en daardoor uit zekerheid de fps terug brengt. Of dat de camera denk dat je lens te traag is, zoals bij mijn sigma 400mm.

[ Voor 7% gewijzigd door Scirocco op 22-04-2012 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Als hij de focus niet kan bijhouden kan het ook nog een instelling zijn: Cf.Fn III 2 kan je aangeven of blijven focussen prio heeft of scherpe plaatjes. Als hij op die laatste staat dan benut hij niet alle frames.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
iso stond hoog genoeg (zit daar standaard minimaal op iso1600 of hoger)
sluitertijden van een 1/400ste minimaal
lens: 300 F4 is usm canon
af priority staat aan (heeft het ook zeker niet mee te maken, ik gebruik de duimknop om te focussen, dus of het scherp is of niet, ik kan gewoon afdrukken :) ).
camera staat op H, die settings staan allemaal correct (controleer ze meerdere keren per wedstrijd om te voorkomen dat ik ze per ongeluk heb aangepast).

Probleem is gewoon dat die verrekte lichtmeting zich met mijn keuzes aan het bemoeien is. Maar niemand weet dus iets van een workaround ? Op google kan ik ook niet bijster veel vinden, buiten meer mensen die er last van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Begrijp ik je nou goed dat je volledig in M mode schiet, maar je beweert dat de lichtmeter dan nog steeds zich er mee bemoeit en de hoge fps verziekt?

En Canon beweert dat dat normaal is? Wat doet die lichtmeter dan nog volgens Canon?

Als ik een compleet onderbelichte foto wil hebben in M mode dan is dat mijn keuze. En mijn 50D doet daar ook niet moeilijk over.

Is er niet wat anders aan de hand? De automatische ruisonderdrukking bv?
Die heeft bij hoge iso's meer werk en dat kan de fps wel beinvloeden. Wat gebeurt er als je die uit zet?

(en dan doel ik op die functie die ook voor RAW actief is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• treative
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:37
De ruisonderdrukking heeft inderdaad invloed op het aantal fps.

Maar wanneer alles uitstaat (Long exp. noise reduction, High ISO speed noise reduction, Highlight tone priority), dan vertraagt de fps ook wanneer het donker wordt.

Sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
staat allemaal uit ja. dat zijn opties die ik standaar dop al mijn camera's uit zet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtremelead
  • Laatst online: 21:30

Xtremelead