Goodwe GW10K-ET/10*375 NW+10*375 ZO@13° tilt. 7/7.5kw pylontech
Nu met mijn 400d fotografeer ik eigenlijk amper in de regen omdat ik bang ben dat de lenzen en camera er niet zo goed tegenkunnen, aangezien ze geen van allen weathersealing hebben.
Nu heeft de 7D weathersealing. Nu begrijp ik dat je het ding niet in een emmer onder moet dompelen, maar het lijkt mij dat een niet al te fanatiek regenbuitje dan geen probleem mag zijn?
En in hoeverre heb je nog iets aan een camera met weathersealing als je lens die je erop hebt geschroeft dit NIET heeft?
(of moet ik de vraag anders stellen: in hoeverre kan een niet geweathersealde lens last hebben van de regen, ik kan me zomaar voorstellen dat er niet gigantisch veel elektronica en ijzer inzit enzo)
[ Voor 14% gewijzigd door Polariteit op 28-09-2010 22:11 ]
De weather sealing zou een gemmideld regenbuitje wel moeten kunnen hebben, een niet gesealde lens kan lijden tot water in je lens, de autofocus electronica etc kunnen er ook onder lijden. Dus zo'n lens is wel echt een vereiste.marceltuit schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 22:10:
ik heb nog steeds de 7d in gedachten als opvolger voor mijn 400d, en heb er weer een vraagje over:
Nu met mijn 400d fotografeer ik eigenlijk amper in de regen omdat ik bang ben dat de lenzen en camera er niet zo goed tegenkunnen, aangezien ze geen van allen weathersealing hebben.
Nu heeft de 7D weathersealing. Nu begrijp ik dat je het ding niet in een emmer onder moet dompelen, maar het lijkt mij dat een niet al te fanatiek regenbuitje dan geen probleem mag zijn?
En in hoeverre heb je nog iets aan een camera met weathersealing als je lens die je erop hebt geschroeft dit NIET heeft?
(of moet ik de vraag anders stellen: in hoeverre kan een niet geweathersealde lens last hebben van de regen, ik kan me zomaar voorstellen dat er niet gigantisch veel elektronica en ijzer inzit enzo)
Stond in Delfzijl bij de zee tijdens een storm. Dat vond ik wel een heftig gezicht en dacht, daar ga ik foto's van maken, met mijn Nikon D50 en 18-70. Ding stonk de volgende dag naar zout en wat niet, maar een half uurtje poetsen later en ding was weer good as new.
Met mijn 30d en 17-50 tamron was ik op een feestje aan het fotograferen en sloeg iemand een glas bier stuk op mijn camera. Hij raakte hem vol op de hotshoe / interne flitser (had geen externe gemound, interne was dicht geklapt). Interne flitser ging niet meer omhoog, bleek veertje los te zitten. Beetje poetsen en schelden later en alles was weer gefixed.
Ik ben op schiermonnikoog zittend op een picknick tafeltje. Even rusten, want mijn vriendin voelt zich niet lekker. Ze loopt een klein stukje weg en moet overgeven en toen ik het hoorde ging ik snel naar haar toe. In mijn haast bleef mijn neckstrap van mijn camera haken aan mijn voet, waardoor mijn 5d1+24-70 een nette 6 meter vliegt en land op een grindpad. Ik zie hem liggen en weet dat wat ik ook doe, hij er niet beter of minder van wordt en ga eerst naar mijn vriendin. Toen ik hem later oppakte focuste hij niet lekker. Opgestuurd naar CPS en die heeft de contactjes schoon gemaakt tussen camera en lens en ding deed het weer super.
Recentelijk sta ik tijdens een bruiloft in een hele dikke regenbui, zij staan onder een afdakje en de regen geeft wel een mooi extra effect. Gedurende 15 minuten is mijn camera doorweekt (5d2), samen met de 24-70 (en ik!, 2 dagen later verkouden
Misschien heb ik schijt mazzel, dat kan, maar als iemand mij vraagt wat een dslr hebben kan, dan vertel ik ze dat in mijn ervaring het spul amper stuk wil.
Met met m'n 400D en 17-85 heb ik 't ook weleens gedaan hoor, maar nu met nieuwe gear ben ik er nog minder bang voor om met 40D, BG-E2N,10-22 (of 17-55) en een 430 EX II vol het schuimfeest in te gaan. Onlangs nog gedaan, af en toe afvegen en verder gaan inderdaad, geen centje pijn, alleen moest de camera het eerste kwartier ff wennen aan de luchtvochtigheid en hitte, verder alles prima..
Heel de camera en flits zaten op een gegeven moment onder het schuim zelfs, maar de volgende dag op m'n opdracht deed alles het gewoon prima... en nog steeds, geen enkel probleem. Heb nog wel foto's van m'n beschuimde camera op m'n telefoon, vond het er wel grappig uitzien..
[ Voor 5% gewijzigd door Wouter87 op 28-09-2010 23:07 . Reden: kromme zin verbeterd ]
Verwijderd
iemand heeft zijn 7D meegenomen naar Antarctica in sneeuwstormen e.d. :-)
onvoorstelbaar dat een camera zoveel kan hebben. al stond ik al te kijken bij een filmpje waar ze een eos400 flink aan het aanvallen waren ook leuk om te zien hoe een consumenten camera zoveel kan hebben.Verwijderd schreef op woensdag 29 september 2010 @ 01:48:
als je nog twijfelt over de weather sealing van de 7D kijk dan eens op de volgende link; http://canonfieldreviews.com/7d-1-weather-sealing/
Deze foto blijft geniaalVerwijderd schreef op woensdag 29 september 2010 @ 01:48:
als je nog twijfelt over de weather sealing van de 7D kijk dan eens op de volgende link; http://canonfieldreviews.com/7d-1-weather-sealing/

This footer is intentionally left blank
En dat is ook logisch, want de 100-400 zuigt echt gewoon een flinke partij lucht naar binnen, dus als ie nat is ook gewoon water. Bij mn 5D2 voel ik zelfs de lucht via de achterkant van de body naar binnen gaan. Bij de 1D3 is dit niet zo (duidt op betere weathersealing).ajhaverkamp schreef op woensdag 29 september 2010 @ 08:48:
De 24-70 zou enigszins weersbestendig moeten zijn. Hij schuift wel uit, echter heeft hij dan de zonnekap als afdakje. Persoonlijk houd ik het spul liever droog. Hoewel mijn 1DmkIII + 70-200/f2.8 IS, beide tijdens de laatste Canalparade wel wat regen gevangen hebben. Die regen was ook de reden om de 70-200 te gebruiken ipv de 100-400. Het spul is me iets dierbaar om er echte risico's mee te nemen.
ik denk dat je niet te bang hoeft te zijn. Als je echter een niet weatherseal lens van >1000 euro koopt, lijkt mij het wel erg zonde als je lens de geest geeft na een flinke plensbui.marceltuit schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 22:10:
In mijn review heb ik een foto geplaatst van mijn camera + lens na een tijdje foto's maken bij een waterval (zeg maar 100% luchtvochtigheid
Zie productreview: Canon EOS 7D review door SpeedingWilly
Alhoewel mijn 24-105L lens wel weatherseal heeft, maar ook uitschuifbaar is vanwege de zoom (geen interne zoom dus), is ie niet 100% weathersealed. Geen centje pijn gehad. Camera en lens bleven 100% functioneren.
Waar ik nog het meeste last van had is condensvorming en druppels op de lens (ook met zonnekap vanwege nevel). Dan blijft je camera misschien nog wel functioneren, maar je foto's worden er niet beter op
Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!
Terwijl tot 2 jaar terug alleen de 1D en D2 gesealed waren, alle andere camera hadden er geen. En toch kon iedereen er gewoon mee fotograferen, ook in de regen.
Ik heb met de 300D (plastic ding) met 18-55 kitlens in de stromende regen (echte stortbui, omdat er geen schuilplaats in de buurt was) staan te fotograferen en had 0,0% last daarna. Daarna even de camera en frontlens drogen met een doekje en je kon er weer vollop tegenaan.
Met de 30D ook nergens last van gehad.
@ MarcelTuit, staar je niet blind op die weathersealing van de 7D, de andere camera's kunnen ook echt wel wat hebben. En zolang je er gewoon normaal mee omgaat kunnen je lenzen ook echt wel wat hebben. Met normaal bedoel ik dus niet in een moessonregen gaan staan fotograferen, of ander de set een beetje afdekken. Maar een nederlands buitje moet gewoon goed kunnen.
En ben je verplicht echt in de stromende regen te gaan staan, dan kun je altijd een paraplu gebruiken of zo'n beschermende hoes. Op de foto hierboven van de noordpool zit er ook gewoon een beschermende hoes over de camera en lens heen. Ondanks de sealing van de 7D.
Leica MM + Sony A9
Toen lenzen en bodies geen weatherresistance hadden, werden die dingen ook in dergelijke omstandigheden gebruikt. Ga dus vooral niet teveel conclusies trekken uit dergelijke fotos.marceltuit schreef op woensdag 29 september 2010 @ 06:53:
heldere beelden en verhalen, maar nu nog steeds de vraag hoe verhoudt een niet-weathersealed lens zich in zulke situaties, heb namelijk geen idee of hiervoor genoemde lenzen dat zijn namelijk![]()
Ik blijf het maar herhalen. Als die weathersealing echt zo goed was dat je er blind op kan vertrouwen in een regenbuitje, dan zou Canon dat ook wel zwart op wit zetten.
Dat Canon dat niet doet moet je aan het denken zetten.
Wat doe je dan liever...duizenden euros extra uitgeven aan weathersealing op je lenzen en bodies, of voor een tientje een regenhoesje kopen?
Een collega van me zat afgelopen zaterdag buiten een event te fotograferen. Toen het keihard ging regenen ging de rest van de (amateur)fotografen schuilen om hun aparatuur te beschermen. Ook de mensen met weather resistant aparatuur. Hij had echter zo'n hoesje en is als enige vrolijk blijven schieten.
Tuurlijk, zo'n hoesje ziet er niet uit. Maar waar gaat het nou om?
(Of gaat het om een excuus om die dure aanschaf van de 7D en dure L lenzen te verantwoorden voor jezelf en evt voor je vriend(in)
[ Voor 5% gewijzigd door mjtdevries op 29-09-2010 13:35 ]
wist trouwens niet dat je ook regenhoezen hebt? zal daar eens naar gaan kijken, want de keren dat ik onverhoopt in de regen kom te staan houd ik er gewoon een plastieken tas van de BasvdHeijden boven.
Is alleen irritiant, komt nogal eens voor dat er dan per ongeluk een hoekje op de foto staat
Verwijderd
7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8
Dan praat je over begin jaren negentig en eerder. Toen hadden camera's ook een stuk minder elektronica om rekening mee te houden bij slecht weer. En een batterij die eeuwen mee leek te gaan (denkt terug aan zijn helaas gestolen AE1)mjtdevries schreef op woensdag 29 september 2010 @ 13:33:
[...]
Toen lenzen en bodies geen weatherresistance hadden, werden die dingen ook in dergelijke omstandigheden gebruikt. Ga dus vooral niet teveel conclusies trekken uit dergelijke fotos.
Dan praat je ook over begin 2003 tot 2008 a 2009. Canon D30, 10D, 30D, 300D, Nikon D100 en D200 ect.Valorian schreef op woensdag 29 september 2010 @ 16:54:
[...]
Dan praat je over begin jaren negentig en eerder. Toen hadden camera's ook een stuk minder elektronica om rekening mee te houden bij slecht weer. En een batterij die eeuwen mee leek te gaan (denkt terug aan zijn helaas gestolen AE1)
Die zitten ook vol met electronica en konden echt wel wat water verdragen.
Leica MM + Sony A9
http://www.koopjessite.nl/
Geen Canon, maar soit, voor dat geld maakt mij dat niks uit
No drama
Ziet naar uit de ze niet gechipt zijn, prijs lijkt me daarvoor te laag, dus ik mag hopen dat je een oplader erbij krijgt, want als het goed is doet de standaard lader van Canon niks met die dingen. Sowieso vind ik een nepaccu dubieus met betrekking tot leeftijd, betrouwbaarheid en capaciteit, en de standaard LP-E6 van de 5D2, 7D en ook 60D doet het sowieso erg lang...Wish schreef op donderdag 30 september 2010 @ 12:42:
Overigens, als er mensen zijn die nog interesse hebben in een additionele accu voor de D7 vandaag:
http://www.koopjessite.nl/
Geen Canon, maar soit, voor dat geld maakt mij dat niks uit
Met de originele LP-E6 van Canon kan normaal gesproken al heel veel foto's genomen worden. Ik denk dat ze beter gebruikt kunnen worden als reserve/backup accu.
***EDIT***
Ik heb de site gemaild en ze kunnen niet zeggen of de accu's gechipt zijn. Ze gaan de leverancier erover praten. Ze zeiden wel dat de accu's geschikt zijn voor de Canon lader.
Dat impliceert toch dat de accu's gechipt zijn ? Anders zouden ze niet werken in de originele lader.
[ Voor 33% gewijzigd door Blord op 30-09-2010 16:35 ]
Maar wel behoorlijk wennen, de 400D kon ik blindelings instellen, maar dat gevoel moet ik nu weer onder de knie krijgen. Wat ik heel fijn vind is de instelbaarheid van de knopjes. Zo stel ik (net als voorheen) scherp met het sterretje, en het focuspunt kan ik nu verstellen met de joystick, en als ik die indruk springt de focus weer naar het midden. Ideeal
Alleen de flitsintensiteit kan ik niet meer onder een knopje krijgen, dus dat moet ik nu via het q-menu doen. Is te overleven, maar bij bijv. partyfotografie kost dat op die manier wel meer tijd (of je stelt het op je flitser in, maar dat gaat bij de ex430 niet zo makkelijk, kleine trutknopjes.)
1. - Wat bedoel je met "scherp stellen doe ik met het sterretje" ?
2. - Focuspunt kan je met 400D toch ook gewoon op scherm als via zoeker doen?
soms kan het erg prettig zijn om AF en shutter niet onder 1 knop te hebben. ik heb zelf ook al tijden m'n camera zo ingesteld.Nomad schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 17:59:
je kan de camera zo instellen dat je niet focust met de ontspanknop, maar met een andere knop, in dit geval het knopje waar een sterretje op staat die je met je duim kan bedienen.
Ferry: en nog leuker.. als je die joystick weer indrukt, gaat 'ie weer terug naar het focuspunt waar die daarvoor op stond.
ik zit met een probleem, ik ben van plan een 7d te halen met een goede lens, voor de vervangen van mijn 1000D met 18-55 (andere lensen zijn 55-250 IS en 50mm 1.8). Ik zit nu echt na te denken over een 17-40L maar welke opties zijn er nog meer mogelijk voor een budget van 2000 euro
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Dit weekend maar eens nader kennismaken.
Voor landschappen zou ik voor een groothoek gaan, op crop betekend dat geen 17-40 o.i.d., maar eerder een 11-16, 10-22, etc. (zijn een hele reeks lenzen op de markt voor Canon APS-C modellen rond de 600 euro). Die 11-16 van Tokina heeft ook nog 2.8, vrij uniek bij dat bereik en die prijs, maar op feestjes is 'ie misschien weer te groothoek. Dan zou ik specifiek daarvoor gewoon een paar betaalbare primes erbij kopen met 1.8 op de teller.Meijeh schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 23:11:
deze lens moet vooral gaan dienen op feestjes en voor landschappen enzo
Ben benieuwd wat die "enzo" is, als ik dit lees klinkt het voor mij als "all round" gebruik. Dat zou ik nooit met 1 objectief willen afdekken (persoonlijk dan he).Meijeh schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 23:11:
Over welke andere objectieven dan de 17/40 heb je eigenlijk zelf al nagedacht en waarom zijn die afgevallen in je voorselectie?
Feestjes zijn vaak binnen en dan kan een lichtsterke lens handig zijn. Dus f/2.8 of beter.Meijeh schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 23:11:
Aan de andere kant wil je dan ook vaak meerdere mensen scherp op een foto hebben en in zo'n situatie kan wat meer scherptediepte met f/4 of zelfs f/8 nuttig zijn.
Ik denk dat je jezelf dan wel gaat beperken met de 17-40 en zou net zoals de mensen boven me eerder naar lichtsterkere alternatieven gaan. Maar vergeet ook een flitser niet.
Maar naast de lens zou ik ook een andere body overwegen.
Uiteraard is de 7D een geweldige body, maar hij is bepaald niet bedoeld voor feestjes en landschappen. De sterke punten van de 7D (en waar je dus ook zoveel extra voor betaald) zijn de hoge fps en de geweldige AF unit. Maar die is specifiek gericht op actiefotografie. Sport, vogels etc.
Voor feestjes en landschappen gebruik je die functies hoogstwaarschijnlijk zelden tot nooit.
Dan kan je een heleboel geld besparen door een body te kiezen die een normale fps en AF heeft die ruim voldoende is voor feestjes en landschappen.
Met een 60D body bespaar je al 250 euro die je aan lenzen of flitsers kunt uitgeven.
Maar je zou ook zelfs een 550D body met batterygrip kunnen kiezen. Dan heb je nog meer geld om aan de lenzen/flitsers uit te geven. De batterygrip vind ik noodzakelijk om 'm lekker vast te houden, maar tegelijkertijd erg handig bij feestjes. (waarbij je vast veel in portret stand schiet)
de betere af is misschien net handig op het gebied van feestjes waar je vaker minder licht hebt. Als ik vergelijk (al moet dat deels op gevoel) hoe goed een 7D focust met minder licht met dezelfde lenzen die ik eerst had in vergelijking met een 400D en een 40D dan is dat toch een serieuze stap voorwaarts. Voor de 250 euro die het scheelt met een 60D kun je in ieder geval beter een 7D halen, het geeft je ook wat meer opties als je eens wat andere zaken op de sensor wil plakken (sport / natuur bv). (en als het bij een complete gear echt op 250 euro aankomt, beter dat je gewoon nog een maandje doorspaartmjtdevries schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 11:05:
[...]
Feestjes zijn vaak binnen en dan kan een lichtsterke lens handig zijn. Dus f/2.8 of beter.
Aan de andere kant wil je dan ook vaak meerdere mensen scherp op een foto hebben en in zo'n situatie kan wat meer scherptediepte met f/4 of zelfs f/8 nuttig zijn.
Ik denk dat je jezelf dan wel gaat beperken met de 17-40 en zou net zoals de mensen boven me eerder naar lichtsterkere alternatieven gaan. Maar vergeet ook een flitser niet.
Maar naast de lens zou ik ook een andere body overwegen.
Uiteraard is de 7D een geweldige body, maar hij is bepaald niet bedoeld voor feestjes en landschappen. De sterke punten van de 7D (en waar je dus ook zoveel extra voor betaald) zijn de hoge fps en de geweldige AF unit. Maar die is specifiek gericht op actiefotografie. Sport, vogels etc.
Voor feestjes en landschappen gebruik je die functies hoogstwaarschijnlijk zelden tot nooit.
Dan kan je een heleboel geld besparen door een body te kiezen die een normale fps en AF heeft die ruim voldoende is voor feestjes en landschappen.
Met een 60D body bespaar je al 250 euro die je aan lenzen of flitsers kunt uitgeven.
Maar je zou ook zelfs een 550D body met batterygrip kunnen kiezen. Dan heb je nog meer geld om aan de lenzen/flitsers uit te geven. De batterygrip vind ik noodzakelijk om 'm lekker vast te houden, maar tegelijkertijd erg handig bij feestjes. (waarbij je vast veel in portret stand schiet)
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Dus voor het soort foto's die je wil nemen (landschapen, party-pics) heb je geen 7D nodig.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
nog altijd ook wel afhankelijk van camera en lens hoe goed het afhulplicht gaat meehelpen imo. Heb bij een paar lenzen toch ook al stevig gevloekt omdat het aflicht ze niet goed genoeg hielp met een lock te krijgen.universal creations schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 12:40:
Als je op feestjes fotografeert, dan heb je zoals al aangegeven is, een flitser nodig. Dat betekent dat je camera geholpen wordt met de AF-assist van de flitser. Ik heb afgelopen week nog op een feestje gestaan met verre van ideaal licht en mijn 5D2 is ook verre van een AF-wonder (zelfde als mijn vorige camera, de 450D), maar de enige AF-fouten waren door mijn eigen fouten (focussen tussen 2 mensen door, zodat de achtergrond scherp was....).
Dus voor het soort foto's die je wil nemen (landschapen, party-pics) heb je geen 7D nodig.
Punt is gewoon dat als je een 60D zou overwegen voor de 200 / 300 euro die het je atm scheelt, je misschien gewoon beter voor de 7D gaat en jezelf ook wat meer mogelijkheden geeft om eens iets van sport / natuur / ... te fotograferen.
ik ben geen keuze aan het maken hoor, heb beide al in mijn bezit_ferry_ schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 19:15:
Dan heb je dus voor jezelf in feite de keuze al gemaakt7D en 17-40. Puntje is misschien ook nog wel: grip ja of nee. Voor een 7D vind ik hem best prijzig, en de cam is al groot genoeg voor mijn handen. Maar bij partyshots wil je snel kunnen werken, ook in portraitmodus. In dat geval is een grip wel prettig IMHO. Aan de andere kant, kan ook het display van de 60D weer handig zijn als je foto's over het publiek heen wilt maken etc. Achja...
Ik durf de 60D juist om dat scherm niet zo te gaan gebruiken. Ik ben niet ruw in de omgang met de apparatuur, maar juist op zo'n vloer zit een ongeluk in een klein hoekje. De 7D voelt heel wat steviger aan als je het mij vraagt_ferry_ schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 19:15:
Dan heb je dus voor jezelf in feite de keuze al gemaakt7D en 17-40. Puntje is misschien ook nog wel: grip ja of nee. Voor een 7D vind ik hem best prijzig, en de cam is al groot genoeg voor mijn handen. Maar bij partyshots wil je snel kunnen werken, ook in portraitmodus. In dat geval is een grip wel prettig IMHO. Aan de andere kant, kan ook het display van de 60D weer handig zijn als je foto's over het publiek heen wilt maken etc. Achja...
De 17-40 een beperking met partyfotografie? Misschien voor de overzichtjes, maar voor de rest is het een prima lens voor dit doeleinde. De 17-40 zie je niet voor niks vaak in het wild, ook op feestenmjtdevries schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 11:05:
[...]
Feestjes zijn vaak binnen en dan kan een lichtsterke lens handig zijn. Dus f/2.8 of beter.
Een goede AF is zeker bruikbaar, evenals een goede bouw en snelle verwerking. Ik zou niet weten waarom een 7D niet bedoeld is voor dit soort werk, ik kom geregeld zelf 1D's tegen. Natuurlijk is door z'n eigenschappen voor veel meer inzetbaar dan alleen deze vormen van fotografie, maar om nou te zeggen dat de 7D hiervoor niet bedoeld is?Maar naast de lens zou ik ook een andere body overwegen.
Ik denk dat ik maandag zelf ook maar een 7D + grip ga halen
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2010 01:06 ]
Beetje laat, maar de flitsintensiteit kun je toch gewoon instellen met het [ISO * +/-] knopje bovenop en het grote wiel?_ferry_ schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 17:33:
[...]
Alleen de flitsintensiteit kan ik niet meer onder een knopje krijgen, dus dat moet ik nu via het q-menu doen. Is te overleven, maar bij bijv. partyfotografie kost dat op die manier wel meer tijd (of je stelt het op je flitser in, maar dat gaat bij de ex430 niet zo makkelijk, kleine trutknopjes.)

Jah, dat is ook wel weer zo, ik vind zo'n uitklapscherm altijd fragiel aandoen, echt zoiets wat een peuter zou kunnen slopen. En als dat zo is, dan is de kans ook groot dat het bij intensief gebruik kapot gaatVerwijderd schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 00:56:
[...]
Ik durf de 60D juist om dat scherm niet zo te gaan gebruiken. Ik ben niet ruw in de omgang met de apparatuur, maar juist op zo'n vloer zit een ongeluk in een klein hoekje. De 7D voelt heel wat steviger aan als je het mij vraagtDaarnaast vind ik de 60D erg duur voor wat hij biedt, zo groot is het prijsverschil met de 7D niet.
-DG- schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 09:59:
[...]
Beetje laat, maar de flitsintensiteit kun je toch gewoon instellen met het [ISO * +/-] knopje bovenop en het grote wiel?
[afbeelding]

Ik overweeg voor ik op reis ga naar Vietnam/Cambodja/Laos (of een van die drie) een nieuwe body te kopen, en de 7D staat erg hoog op mijn lijstje. Nu twijfel ik nog of ik de camera min of meer nu al ga kopen, of wacht tot een maandje voor ik weg ga, rond januari/februari. Zijn er hier mensen die goede redenen hebben om te verwachten dat de prijs tussen nu en begin '11 nog hard gaat dalen, of zal dit verwaarloosbaar zijn?
Verder lijkt de kit-lens die erbij wordt aangeboden, de nieuwe 15-85 mij ideaal voor op reis. Of zou zo'n lens vragen om problemen zijn in de vochtige omgeving van Azië? Ik heb reeds een 17-40 L lens, dat is mijn enige lens met weatherseal.
[ Voor 21% gewijzigd door Valorian op 22-10-2010 09:24 ]
Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.
Fujifilm X-Pro1
Ja.. ik zit dus met het dilemma van niet teveel willen meesjouwen en toch de beste kwaliteit. Ben erg blij met mijn huidige set lenzen, naast de genoemde 17-40 L heb ik reeds de 50 1.8 en de 85 1.8 in mijn bezit, dus qua kwaliteit zou ik er met die kitlens inderdaad op achteruit gaan. Maar of het handig is om dat allemaal mee te zeulen is een tweede. Verder hoor ik hier zulke goede verhalen over die 15-85 dat ik me afvraag in hoeverre ik verschil ga zien tussen die en de 17-40 L (of de primes, op de lichtsterkte na natuurlijk).floppie86 schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 10:55:
verwacht ook geen daling, maar waarom die kitlens als je een (veel betere!) 17-40L hebt? Koop dan eerder een mooie 85f1.8 of 50f1.8 prime erbij. Kan je mooie scherpe kiekjes maken en heb je ook nog eens iets lichtsterks bij je.
Edit: voor het minimale extra stukje groothoek hoef ik het ook niet te doen, daar heb ik nog een 11-16 2.8 voor. Weet niet of die mee gaat, wel erg gaaf voor de landschappen maar toch ook weer zwaar..
[ Voor 10% gewijzigd door Valorian op 22-10-2010 12:00 ]
Het is en EF-S lens ja en nee niet 2.8 of 4.0 maar het is wel een verdomd scherpe lens en vreselijk handig als rondloop lens
Ik durf het wel de 24-105 L voor crop toestellen te noemen
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Wat dat behandelen als een kitlens betreft, het is denk ik gewoon wachten tot een enorm gerenomeerde user van hier (die dus als een echte kenner wordt gezien) z'n hands on ervaringen post, en dan bedoel ik geen eenmalige test, maar iemand die de lens echt kent doordat ie 'm (een tijd) in z'n bezit heeft (gehad..)
Zou de lens best wel willen proberen, maar heb niet de middelen om 'm even aan te schaffen, daarnaast heb ik al een 17-55 en 10-22, dusja
[ Voor 5% gewijzigd door Wouter87 op 22-10-2010 12:26 . Reden: zin kitlens toegevoegd ]
Ik ben erg benieuwd naar de 7D. Fotografeer nu een jaar of 4 met de 400D. Vraag me af of foto's daarwerkelijk scherper of beter worden met de 7D (even los van de ruis bij hoge isowaarden op de 400d). Sensor is even groot. Als ik bijv. een foto maak met de 7D, bij genoeg licht, op iso 100 met de genoemde lens, in hoeverre verschilt die dan van dezelfde foto met de 400D? Of gaat het verschil meer in het fotograferen zelf zitten (betere/snellere autofocus, burst, etc.)Sick Nick schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 12:05:
Pak gewoon de 17-40, als je niet dichterbij kunt komen kan je achteraf altijd nog croppen. Kwaliteit/resolutie van de 7D samen met de 17-40 is echt enorm goedAls reis-set zou ik het ook bij 1 lens houden, kan je zo'n snuit-tas gebruiken wat veel makkelijker mee neemt.
Ik heb er 2 gekocht en ondertussen in gebruik.Blord schreef op donderdag 30 september 2010 @ 13:12:
Het is moeilijk te zeggen of ze gechipt zijn of niet. Als de oorspronkelijke prijs 50euro was dan is de kans op een gechipte accu groot.
Met de originele LP-E6 van Canon kan normaal gesproken al heel veel foto's genomen worden. Ik denk dat ze beter gebruikt kunnen worden als reserve/backup accu.
***EDIT***
Ik heb de site gemaild en ze kunnen niet zeggen of de accu's gechipt zijn. Ze gaan de leverancier erover praten. Ze zeiden wel dat de accu's geschikt zijn voor de Canon lader.
Dat impliceert toch dat de accu's gechipt zijn ? Anders zouden ze niet werken in de originele lader.
Ze laden gewoon netjes op, momenteel zitten er 2 opgeladen in mijn grip en krijg via het menu mooi de status van de 2 batterijen te zien.
(en voor de rest is het gewoon reviews zoeken, zijn genoeg foto's te vinden van de 7D, ook in vergelijking met een 40D ed.)
Voor de rest ISO waarden, minder ruis, snelle focus zijn echt fantastisch!! Nog geen seconde spijt gehad, en de 400D is een mooie body voor 'erbij'
Dit werkte prima. Echter...
Ik kan het niet vinden op het net maar klopt het dat mijn 430ex niet volledig communiceerd met mijn 7D? De basisinstellingen doet hij (inc aansturen op afstand) maar de rest van de opties blijven grijs met als foutmelding sluit compatible flitser aan/zet flitser aan.
Als dit het verschil is met de 430ex mkII versie denk ik dat ik dan maar moet gaan upgraden naar een mkII...
edit; dit weekend een 430EXmkII geprobeerd en alle functies doen het dan wel. ergo: op zoek naar een mkII...
[ Voor 10% gewijzigd door _matt_ op 31-10-2010 21:20 . Reden: oplossing gevonden ]
/me happy camper.
Ik ben er inmiddels wel achter dat hij nogal anders werkt dan mijn 400D, dus ik heb iig wat te doen de komende tijd. Alleen een beetje jammer dat ik een apparaat heb meegekregen met oosteuropeesche handleidingen dus ik moet eerst nog ff een printer zien te vinden
Heerlijk trouwens die grote zoeker en grote focuspunten! Ook het grote LCD scherm is een verademing om op te kijken.
Wat me trouwens in negatieve zin opviel was het harde en gekke geluid van de sluiter... dit klinkt nogal anders dan dat van de 400D. Die hoorde je amper. Ik vraag me af in hoeverre je hier geen beesten mee wegjaagt als je wilde dieren wilt gaan fotograferen...
dus die nepperd laad wel gewoon op?Verwijderd schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 23:37:
Eerste weekendje met de 7D op stap geweest, beviel uitermate goed. AF doet meestal wat 'ie moet doen, sensor houdt zich netjes, het scherm is goed en hij is snel. Prima werkpaard om zonder ergernis m'n werk mee te kunnen doen. M'n nepaccu doet het ook prima, incl de stats op de camera.
/me happy camper.
Er zitten silent shooting modes in LiveView, kan je instellen via het menu van LiveView.marceltuit schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 07:32:
Wat me trouwens in negatieve zin opviel was het harde en gekke geluid van de sluiter... dit klinkt nogal anders dan dat van de 400D. Die hoorde je amper. Ik vraag me af in hoeverre je hier geen beesten mee wegjaagt als je wilde dieren wilt gaan fotograferen...
Yup, de eerste was een DOA maar aq4u heeft me gratis en zonder retourzending een nieuwe gestuurd. Works like a charm
Ik wil dus even een nieuwe aanschaffen. Gelukkig heb je voor een paar dollar een nieuwe, maar nu zit ik te twijfelen tussen een afstandsbediening met touwtje zoals ik nu heb (RS-80N3) of een draadloze (RC-5). Want op zich is draadloos wel makkelijk, aangezien een met een touwtje ook gaat wapperen in de wind enzo.
Nu vroeg ik mij af:
-Kan ik de RC-5 vanaf alle hoeken bij de 7D gebruiken? Dus ook van achteren?
-Kan je de RC-5 ook op 'lock' zetten, voor het betere lange sluitertijden-werk?
edit: en klopt het dat de RS-80N3 dezelfde is als voor de 50D en 5D?
[ Voor 5% gewijzigd door Polariteit op 26-10-2010 14:59 ]
Nee, de IR sensor zit op de handgreep aan de voorzijde. De maximale hoek van inval is naar mijn ervaring ongeveer 45 graden, maar dan moet je niet te ver weg staan (paar meter).Kan ik de RC-5 vanaf alle hoeken bij de 7D gebruiken? Dus ook van achteren?
Nee, helaas.Kan je de RC-5 ook op 'lock' zetten, voor het betere lange sluitertijden-werk?
http://cgi.ebay.com/Wirel...kid%3D4506565703155382949
Die heb ik van Phottix en werkt gewoon zoals het hoort. Gebruik het niet super veel, maar daarom heb ik ook voor namaak gekozen
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Verwijderd
Vergeet niet dat een set van een jaar oud een jaar geleden meer dan die 1450 kostte, en de verkopende partij meer inlevert dan die 350. Dat zou ik ook niet graag doen op een set van een jaar oud.
Ik ben het eens met ThomasW, Precies. Mensen willen gewoon niet zo'n setje verkopen voor te ver onder de aanschafprijs, zeker niet omdat er sowieso nog veel vraag is. Ik ben zelf ook aan het kijken naar een 7D, en was ook weinig onder de indruk van het aanbod, prijzen liggen gewoon hoog omdat de kop eraf is wat nieuwprijzen betreft maar er nog niet genoeg 2ehands te koop staan om de prijs daarvan echt te drukken tot ver onder de nieuwprijs.Verwijderd schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 16:36:
Ik ben op het moment op zoek naar een Canon 7D. Wat ik niet kan begrijpen is dat men tweedehands (jaar oud) nog ruim 1100 durft te vragen voor een set (18-135) met een nieuwprijs van 1450 euro. Is het normaal dat deze zo langzaam zakken in prijs?
Zelf heb ik besloten voor een nieuwe 7D te gaan, de prijsverschillen met tweedehands zijn ook mij niet groot genoeg om de risico's van de vorige gebruiker voor lief te nemen. Je weet immers nooit hoe intensief en zorgvuldig de camera gebruikt is. Wat dat betreft is het net als met auto's die allemaal van een oud vrouwtje geweest zijn: de camera's zijn allemaal slechts gebruikt als backup body
Sorry, maar wat verwacht je dan voor afschrijving? Voor een product dat niet verouderd is (huidig model), nog in de garantie zit, en welke op het moment ook nog best gewild is vind ik een prijs van 350 euro minder (naar de huidige prijs) best netjes.Verwijderd schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 16:36:
Ik ben op het moment op zoek naar een Canon 7D. Wat ik niet kan begrijpen is dat men tweedehands (jaar oud) nog ruim 1100 durft te vragen voor een set (18-135) met een nieuwprijs van 1450 euro. Is het normaal dat deze zo langzaam zakken in prijs?
Als je het zoveel te duur vind moet je de verkopers een prijs bieden die jou netjes lijkt. Hoor je wel of de verkopende partijen het met je eens zijn. Waarschijnlijk word je gewoon overboden..
Leica MM + Sony A9
@HappyChainsaw: hoeft niet perse origineel canon te zijn hoor. Zit te kijken naar afstandsbedieningen voor 5 dollar, vind ik meer als zat. Van een of ander wazig hongkong merk. Werkte op mijn 400D uitstekend.
Wat betreft 2e hands 7D: goed zoeken; ik heb hem niet gevonden voor erg veel lager dan de nieuwprijs. Vind ik ook best logisch als hij een jaar geleden nog 300 boven die van nu zit; EN nu nog in de garantie zit...
Een zelfde versie voor mijn 400D gehad en nu voor mijn 7D. Bereik schijnt enkele tientallen meters te zijn. Dat heb ik nooit getest, maar ik weet wel dat twee verdiepingen (ja, door vloeren en muren heen) geen probleem is.
Verwijderd
Ik denk dat net als vele andere je niet een toestel dat een jaar gebruikt is voor 150 euro minder wilt kopen. Dat is gewoonweg niet realistisch. Mijn voorkeur is nu uiteindelijk ook om een nieuwe te kopen, ook vanwege de BTW interessant als ondernemer.RobertJRB schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 20:54:
[...]
Sorry, maar wat verwacht je dan voor afschrijving? Voor een product dat niet verouderd is (huidig model), nog in de garantie zit, en welke op het moment ook nog best gewild is vind ik een prijs van 350 euro minder (naar de huidige prijs) best netjes.
Als je het zoveel te duur vind moet je de verkopers een prijs bieden die jou netjes lijkt. Hoor je wel of de verkopende partijen het met je eens zijn. Waarschijnlijk word je gewoon overboden..
Is dit echt zo, ik vind het namelijk nogal vaag dat dat kan. Heb er bij mijn 400D iig nooit iets van gemerkt.
Ja dat kan, daarom heb je meestal ook een stukje dat je voor de zoeker kan plaatsen om hem af te dichten als je opnames in het donker maakt met lange sluitertijdenmarceltuit schreef op maandag 01 november 2010 @ 10:26:
van de week zat ik handleiding van mijn nieuwe 7D door te nemen, en toen kwam ik een stukje tegen waarin stond dat je indien je opnamen maakt zonder door de zoeker te kijken, dat je dan het risico loopt dat er licht door de zoeker op de sensor kan vallen.
Is dit echt zo, ik vind het namelijk nogal vaag dat dat kan. Heb er bij mijn 400D iig nooit iets van gemerkt.
Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram
Inherent aan de slr-techniek, daarom zit er aan je nekstrap een rubberen geval dat je over de zoeker kunt schuivenmarceltuit schreef op maandag 01 november 2010 @ 10:26:
van de week zat ik handleiding van mijn nieuwe 7D door te nemen, en toen kwam ik een stukje tegen waarin stond dat je indien je opnamen maakt zonder door de zoeker te kijken, dat je dan het risico loopt dat er licht door de zoeker op de sensor kan vallen.
Hmm.. vaag. Wel kan ik me voorstellen dat je bij de 400D minder van dergelijke foto's maakt, omdat er geen live-view opzit en het dus wat minder makkelijk is wat compositioneren betreft. Maar zelf heb ik het met mijn 400D inderdaad ook nooit ervaren...marceltuit schreef op maandag 01 november 2010 @ 10:26:
Misschien wordt het pas een probleem bij foto's met lange sluitertijd waarbij er een lichtbron achter de camera staat (?)
Zou het kunnen zijn dat het bij de 7D meer op gaat vallen omdat de zoeker aanzienlijk groter is?
Ik denk dat ik er toch maar eens een testje aan ga wijden zodra ik mijn afstandsbediening binnen heb. Ben wel benieuwd.
Als de zoeker groter is komt er uiteraard wel meer licht binnen, maar dit is niks nieuws hoor, elke (d)SLR heeft er last van, al vanaf het begin.marceltuit schreef op maandag 01 november 2010 @ 12:02:
Nou ja, ik heb met mijn 400D vaak genoeg foto's gemaakt met lange sluitertijd zonder dat ik met mijn oog de hele tijd voor de zoeker stond. Heb er nooit iets van gemerkt om eerlijk te zijn.
Zou het kunnen zijn dat het bij de 7D meer op gaat vallen omdat de zoeker aanzienlijk groter is?
Ik denk dat ik er toch maar eens een testje aan ga wijden zodra ik mijn afstandsbediening binnen heb. Ben wel benieuwd.
Je zult het alleen in verschillende maten merken afhankelijk van de omstandigheden.
Moet je voor de grap eens in een redelijk donkere situatie een foto maken met een sluitertijd van een paar seconden en ondertussen met een zaklamp in je zoeker schijnen, kijk dan eens hoe je foto er uit ziet
Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram
Er zit vast niet voor niks zo'n afdek rubberen geval bij de meeste nekstraps. De 1D serie heeft er overigens een schuifje voor naast de viewfinder waarmee je hem kunt afsluiten.
Post ook even de uitkomst hiervanmarceltuit schreef op maandag 01 november 2010 @ 12:02:
Nou ja, ik heb met mijn 400D vaak genoeg foto's gemaakt met lange sluitertijd zonder dat ik met mijn oog de hele tijd voor de zoeker stond. Heb er nooit iets van gemerkt om eerlijk te zijn.
Hoeveel mensen gebruiken een grip op hun 7D? Ik zit in twijfel om het te gaan doen...
MarkdeBruin.net | "Bigger Lens, Better Picture"
Ik gebruik vooralsnog geen grip, en ben het voorlopig ook niet van plan. Voor het houvast hoef ik het niet te doen, en voor de extra batterijtijd: dat boeit mij niet zoveel. die krijg ik ook met een extra losse accu
Bovendien vind ik de ' officiele' nogal aan de prijzige kant
Ik gebruik de grip. Ik heb de camera zelfs nooit zonder grip gebruikt. Ik ben een grip gaan gebruiken toen ik nog met mijn 10D fotografeerde, en sindsdien heb ik een grip op elke dslr die ik gebruik.MarkCantPark schreef op maandag 01 november 2010 @ 12:11:
[...]
Post ook even de uitkomst hiervan![]()
Hoeveel mensen gebruiken een grip op hun 7D? Ik zit in twijfel om het te gaan doen...
Waarom ik een grip gebruik:
- Handstrap. Ik loop vaak met de camera in mijn hand, en met een handstrap hoef ik hem niet krampachtig vast te houden
- De camera houdt lekkerder vast.
- Meer gewicht. meer massa betekend makkelijker stil houden.
- Met zware lenzen, en die gebruik ik regelmatig, voelt het beter in balans.
- Extra stroom is meegenomen, maar niet noodzakelijk. De 7D doet lang genoeg met 1 accu, dat twee niet echt nodig zijn.
Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.
ik moet wel zeggen, de grip van de 7D is een stuk beter aansluitend op de body dan die van m'n 30D. de grip van de 30D sluit op sommige plekken gewoon slecht aan, met bijvoorbeeld een gekke inkeping aan de linkerkant als je 'm vast hebt. de grip van de 7D loopt daar gewoon netjes door in de body.
Ik zeg doen!MarkCantPark schreef op maandag 01 november 2010 @ 12:11:
[...]
Post ook even de uitkomst hiervan![]()
Canon 5D2 | Fuji X100 | Fuji X100F | Sony RX100 III | Ricoh GRD IV | Yashica T5 | Contax T2
hier ook met grip. Met macrofotografie ben ik maar wat blij met die 2de accu (liveview zuipt stroom) en het voelt immens veel stabieler aan. Met mijn 300F4 erop en met grip balanceert het hele geval perfect op 1 vinger
Lees ik hier een uitdaging?polthemol schreef op maandag 01 november 2010 @ 21:51:
[...]
hier ook met grip. Met macrofotografie ben ik maar wat blij met die 2de accu (liveview zuipt stroom) en het voelt immens veel stabieler aan. Met mijn 300F4 erop en met grip balanceert het hele geval perfect op 1 vinger(getest boven een grote zachte matras wel x'D ) en zoiets merk je echt wel terug als je ermee in tha field bent.
MarkdeBruin.net | "Bigger Lens, Better Picture"
Soms heb ik tijdens Live View (en soms ook tijdens t bekijken van opnamen) last van 2 grijze strepen die zich op t scherm hebben genesteld. Tijdens de menuweergave heb ik er weer geen last van. Heb in t begin gedacht dat ik vast ergens een optie in t menu niet goed had staan, maar t lijkt toch dat er iets niet klopt.
Heb de verschillende rasteropties in het menu geprobeerd, maar de strepen blijven aanwezig tijdens Live View en bij bekijken van opnames. Iemand hier die kan bevestigen dat dit niet normaal is? If so, gaat ie terug naar de fotoboer.
Verwijderd
Je hebt de aspect ratio verandert in het user menu cfn IV-4Shiverzz schreef op donderdag 04 november 2010 @ 09:20:
Heb mn 7D nu ruim een week en ik begin t vermoeden te krijgen dat er iets mis is met t LCD scherm.
Soms heb ik tijdens Live View (en soms ook tijdens t bekijken van opnamen) last van 2 grijze strepen die zich op t scherm hebben genesteld. Tijdens de menuweergave heb ik er weer geen last van. Heb in t begin gedacht dat ik vast ergens een optie in t menu niet goed had staan, maar t lijkt toch dat er iets niet klopt.
Heb de verschillende rasteropties in het menu geprobeerd, maar de strepen blijven aanwezig tijdens Live View en bij bekijken van opnames. Iemand hier die kan bevestigen dat dit niet normaal is? If so, gaat ie terug naar de fotoboer.
[afbeelding] [afbeelding]
Bedankt!
Via een omweg bedoele ik ook iets dergelijks, ik wist alleen niet welke functie dit was.
Dit is een beter antwoord idd.
Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

net ff gegoogled, blijkbaar heeft lightroom hiervoor een aparte functie bedacht "Auto-Stack by Capture Time". Deze wordt actief als je een map aanklikt en is te vinden onder het menu Photo->Stacking->Auto-Stack by Capture Timemarceltuit schreef op donderdag 04 november 2010 @ 14:33:
Van het weekend heb ik nogal wat landschapsfoto's gemaakt, met steeds net iets andere instellingen. Hierbij zaten ook een hoop foto's die met de bracketingfunctie gemaakt zijn (2 stops onder, normale beli en 2 stops overbelichting). Nu zit ik echter met het probleem dat het nogal een hels karwei is om de juiste bij elkaar horende foto's te vinden. Is er geen trukje om deze makkelijk uit elkaar te houden?
zie ook:
http://lightroomsecrets.c...ing-your-bracketed-shots/