Het grote SSD topic ~ Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 23 Laatste
Acties:
  • 197.103 views

Onderwerpen

Alle 41 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Veel mensen lachen dat soort redenaties weg als paranoïde, maar uit ervaring en artikelen op het internet weet ik hoe computer 'reparateurs' omgaan met andermans privacy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Henkske schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 22:25:
Nee het is me C: en daar staat al men mail etc etc op. Die schijf ga ik echt niet retour sturen. I know ik spoor niet maar ik vind het niet zon fijne gedachte dat ik een schijf terugstuur waar veel persoonlijke data op staat
Als je zekerheid wilt idd jammer van de garantie en jammer van je spaargeld maar een wijze beslissing, gaat nog al eens 'per ongeluk' mis....

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• libero
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-05 11:16
je kunt toch met killdisk de hele zooi een paar keer overschrijven ?
en dan het ding terugsturen?
of staan er staatsgeheimen op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earzz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 23:23
@Henkske

Is het misschien nog mogelijk om je Vertex terug te flashen naar 1.10?
Je weet wel de destructive windows flash met jumper.
Als dit lukt weet je zeker dat de files van je SSD af zijn en dan kan je m nog altijd opsturen naar OCZ, succes.

XboxLive: Dave 130R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pafdaddy
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
libero schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 23:05:
je kunt toch met killdisk de hele zooi een paar keer overschrijven ?
en dan het ding terugsturen?
of staan er staatsgeheimen op?
Gaat wat moeilijk als die niks meer doet. 8)7

Dit bericht kan oorzaak of gevolg zijn van misverstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkske
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-09 19:04
Earzz schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 23:10:
@Henkske

Is het misschien nog mogelijk om je Vertex terug te flashen naar 1.10?
Je weet wel de destructive windows flash met jumper.
Als dit lukt weet je zeker dat de files van je SSD af zijn en dan kan je m nog altijd opsturen naar OCZ, succes.
Dit ging gister niet.

Heb na uren rebooten/kabels verwisselen etc etc hem FF werkend gehad en de flash kunnen doen. Meteen daarna was het ook weer uit met de pret.

Volgende x maar dagelijks een backupje maken:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou, zodra je de nieuwe SSD hebt, de oude blijven proberen aan te spreken om 'm goed leeg te gooien. Random data er overheen een paar keer. Daarna RMA doen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2009 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Zoals hij zegt: de oude doet niks. Dan kan je dus ook niet random data eroverheen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij krijgt 'm af en toe werkend. Beter lezen ;)

Blijven proberen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earzz
Sorry hoor maar ik zie het probleem nu niet meer Henkske, je hebt dus al de destructive 1.10 flash kunnen uitvoeren dus dat betekent dat de files op de SSD compleet weg zijn dus waarom kan je m nu niet meer opsturen voor RMA??
Het ging er jou toch om dat je persoonlijke data niet meer te achterhalen was?
Het lijkt mij dat de files nu echt wel weg zijn, ok met "normaal" formateren is het een ander verhaal maar in het geval van een destructive flash of gebruik van sanitary_erase of hdderase zijn de bestanden echt wel weg hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkske
Earzz schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 13:02:
Sorry hoor maar ik zie het probleem nu niet meer Henkske, je hebt dus al de destructive 1.10 flash kunnen uitvoeren dus dat betekent dat de files op de SSD compleet weg zijn dus waarom kan je m nu niet meer opsturen voor RMA??
Het ging er jou toch om dat je persoonlijke data niet meer te achterhalen was?
Het lijkt mij dat de files nu echt wel weg zijn, ok met "normaal" formateren is het een ander verhaal maar in het geval van een destructive flash of gebruik van sanitary_erase of hdderase zijn de bestanden echt wel weg hoor.
Hehe ik heb toch niet gezegd dat ik hem NU niet meer retour stuur:) Dat gaat hij nu zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-09 12:14
Henkske schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 13:04:
[...]

Hehe ik heb toch niet gezegd dat ik hem NU niet meer retour stuur:) Dat gaat hij nu zeker
Met andere woorden: het is na je post dat hij defect is alsnog gelukt om een destructive flash te doen en nu gaat de schijf dus retour. Right?

Was het een "oude" Vertex?

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkske
Yep ik heb de flash kunnen doen met VEEEEEEL moeite. De schijf gaat nu idd retour.

Uhm 2/3 weken oud
fw1.10

[ Voor 3% gewijzigd door Henkske op 11-10-2009 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earzz
Ow BTW, morgen komt als het goed is de Final Vertex 1.4 FW.
In twee verschillende smaakjes, eentje met TRIM en een met GC.
Dus niet allebij in een FW, mensen die in RAID mode draaien word geadviseerd om de GC versie te downloaden omdat de TRIM command (nog) niet word doorgegeven door de RAID controllers.
Ook de Vista en XP gebruikers moeten de GC versie downen omdat TRIM niet word ondersteund voor XP en Vista (voor Vista zal de TRIM command later komen als ik het goed heb).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Arfman

Drome!

Ben benieuwd naar de performance van de Vertexen dan, ook op langere termijn.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:08
GC staat waarvoor? Garbage Collect?

Als dat inderdaad zo is vraag ik me af hoe effectief het is. In feite zou het dan een TRIM zijn waarbij hij tijdens idle time zelf uitvind welke cellen gewist mogen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is toch de trimtool voor de Vertex. Kun je die dan nog gewoon gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:38
Eindelijk mijn nieuwe PC binnen (of..terug). Core i7-920, Asus P6TSE moederbord. Vista 64bit, IDE mode. Sata1=DVD writer, 3=SSD, 4=Spinpoint F3. Onderstaand mijn Postville 80GB scores.

Iemand een idee waaraan die lage scores kunnen liggen? :? Vooral de 512K scores zijn zo veel slechter dan de rest hier. Heb al geprobeerd antivirus uit te zetten (AVG, weinig effect). ACHCI maakt toch niet zo veel uit, zeker niet bij de 512K scores?

Afbeeldingslocatie: http://i769.photobucket.com/albums/xx331/DutchStiggy/CrystalDiskMark.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i769.photobucket.com/albums/xx331/DutchStiggy/HDTunePro.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earzz
Verwijderd schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 14:26:
Er is toch de trimtool voor de Vertex. Kun je die dan nog gewoon gebruiken?
Ja je kan wiper gewoon blijven gebruiken met de nieuwe FW, btw wiper is geen manual trim ook al zie je "send trim", het is gewoon GC handmatig starten.
Als het echt trim zou zijn zal het niet werken in RAID modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earzz
Stiggy schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 14:26:
Eindelijk mijn nieuwe PC binnen (of..terug). Core i7-920, Asus P6TSE moederbord. Vista 64bit, IDE mode. Sata1=DVD writer, 3=SSD, 4=Spinpoint F3. Onderstaand mijn Postville 80GB scores.

Iemand een idee waaraan die lage scores kunnen liggen? :? Vooral de 512K scores zijn zo veel slechter dan de rest hier. Heb al geprobeerd antivirus uit te zetten (AVG, weinig effect). ACHCI maakt toch niet zo veel uit, zeker niet bij de 512K scores?

[afbeelding]
[afbeelding]
Zet Vista is op high performance (in energie beheer) zodat je CPU niet terug klokt, wie weet helpt t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
Earzz schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 14:59:
[...]
Zet Vista is op high performance (in energie beheer) zodat je CPU niet terug klokt, wie weet helpt t.
Dat had ik al gedaan! :) Deze scores zijn op high performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earzz
Stiggy schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 15:05:
[...]

Dat had ik al gedaan! :) Deze scores zijn op high performance.
Dan kan je nog proberen om sata 1 met 3 om te wisselen.
Heb je ook die ongein als indexing/prefetch uit gezet?
Nog een vraagje hoe vaak heb je al een OS op de SSD gezet?
Als dat al meerdere malen is gebeurd kan je het beste hdderase 3.3 gebruiken om de schijf weer in nieuwstaat te krijgen.
http://www.pcper.com/arti...aid=669&type=expert&pid=6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Earzz

Windows 7 is het eerste besturingssysteem dat native ondersteuning heeft voor trim, maar helaas zijn er nog geen SSD's die naar de commando's luisteren. Dát gaat Intel met een firmware upgrade oplossen. Deze upgrade komt sowieso voor de 2de generatie Postville SSD's, of deze er ook komt voor de eerste generatie X25-M's is nog onduidelijk.

De SSD Toolbox die Intel spoedig zal lanceren heeft een optie om handmatig alle niet gebruikte ruimte op een SSD daadwerkelijk leeg te maken. In feite dus een soort handmatige trim functionaliteit. Deze software komt beschikbaar voor Windows XP en Windows Vista.

Voor de mensen die nog twijfelen welke SSD ze willen kopen is onderstaande link met bijbehorend filmpje zeker de moeite waard om even te bekijken:

http://www.hardware.info/...field__Zuinige_monitoren/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
Earzz schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 15:10:
[...]

Dan kan je nog proberen om sata 1 met 3 om te wisselen.
Heb je ook die ongein als indexing/prefetch uit gezet?
Nog een vraagje hoe vaak heb je al een OS op de SSD gezet?
Als dat al meerdere malen is gebeurd kan je het beste hdderase 3.3 gebruiken om de schijf weer in nieuwstaat te krijgen.
http://www.pcper.com/arti...aid=669&type=expert&pid=6
indexing/prefetch nog niet uitgezet (zijn de meningen over verdeeld, toch?). Defrag wel uitgezet.
Ik ga het nog even opnieuw proberen, ook met sata 1&3 omgewisseld.
Als het goed is, is er nog maar 1x een OS opgezet (heb hem geinstalleerd besteld bij Salland. Ze zullen me toch geen gebruikte SSD gegeven hebben (alhoewel, ik kijk nergens meer van op..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-09 20:58

Ruudjah

2022

Sloopt de "Final Vertex 1.4 Firmware" de gegevens op de SSD?

TweakBlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Interessant voor alle Postville bezitters, volgens deze Duitse site komt de nieuwe firmware uit op 07-11-2009:

http://www.pcgameshardwar...eter-Chips/Laufwerk/News/

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2009 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ruudjah schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 15:44:
Sloopt de "Final Vertex 1.4 Firmware" de gegevens op de SSD?
tenzij je nu op 1.30 zit kan je non destructive upgraden. zit je op 1.41 beta of hoger dan moet je eerst downgraden en dan upgraden. wat wel data verlies inhoud. meer info op ocz forums voor de mensen die meer intresse hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Verwijderd schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 16:35:
[...]

tenzij als je nu op 1.30 zit kan je non destructive upgraden. zit je op 1.41 beta of hoger dan moet je eerst downgraden en dan upgraden. wat wel data verlies inhoud. meer info op ocz forums voor de mensen die meer intresse hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
Stiggy schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 15:20:
[...]

indexing/prefetch nog niet uitgezet (zijn de meningen over verdeeld, toch?). Defrag wel uitgezet.
Ik ga het nog even opnieuw proberen, ook met sata 1&3 omgewisseld.
Als het goed is, is er nog maar 1x een OS opgezet (heb hem geinstalleerd besteld bij Salland. Ze zullen me toch geen gebruikte SSD gegeven hebben (alhoewel, ik kijk nergens meer van op..)
Nope, geen verschil, maakt allemaal niets uit. Nou ja, de snelheden zijn in ieder geval wel consistent. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
Mooi die nieuwe info over de Intel firmware, 7 november zou mooi zijn :)
Nu hopen dat het een non-destructive flash wordt... :o

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Laatst online: 18-09 15:28
Earzz schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 14:57:
Ja je kan wiper gewoon blijven gebruiken met de nieuwe FW, btw wiper is geen manual trim ook al zie je "send trim", het is gewoon GC handmatig starten.
Als het echt trim zou zijn zal het niet werken in RAID modus.
Wiper is niet alleen GC starten. Het doet ook een soort clean-up (waarschijnlijk zorgt het aanmaken van max grootte bestand en deze weg te gooien -wat de wiper ook doet- voor ideale omstandigheden voor de gc).
1.10 is geen 2-3 weken oud. Ben benieuwd welke toko jouw zo'n oude revisie durft te sturen. Of je bedoelt een vertex turbo, wat toch een ander product is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-09 14:23
S0epkip schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 20:05:
Mooi die nieuwe info over de Intel firmware, 7 november zou mooi zijn :)
Nu hopen dat het een non-destructive flash wordt... :o
Alle eerdere upgrades waren wél destructive van hun ;( Vind ik niet erg, kan ik meteen overgaan naar mijn legale windows 7 :) Hoop alleen dat hij dan óf ook alle blokken erased, óf er een tool komt waarmee ik hem weer helemaal leeg kan gooien :) anders duurt 't nog wel even voordat mijn SSD weer clean is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
Met HDDerase 3.3 is een (X25) SSD helemaal te legen, zie http://www.pcper.com/arti...aid=669&type=expert&pid=6

En bovendien:
quote: Intel
“An alternative method (faster) is to use a tool to perform a SECURE ERASE command on the drive. This command will release all of the user LBA locations internally in the drive and result in all of the NAND locations being reset to an erased state. This is equivalent to resetting the drive to the factory shipped condition, and will provide the optimum performance.”
Ik ben van plan mijne te flashen, erasen en dan een image terug te zetten.
Ik denk alleen dat het nut van onderpartitioneren met TRIM wegvalt en dat is dan weer zonde van de ruimte.. Dus daarna eventueel de partitie oprekken met PartitionMagic equivalent?

:)

[ Voor 83% gewijzigd door S0epkip op 12-10-2009 12:43 ]

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:34
Verwijderd schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 16:31:
Interessant voor alle Postville bezitters, volgens deze Duitse site komt de nieuwe firmware uit op 07-11-2009:

http://www.pcgameshardwar...eter-Chips/Laufwerk/News/
Two months have passes since Intel released the 02G9 firmware to fix the BIOS password issue with its 34nm X25-M models and the company is preparing a new (software) update for the SSDs. Unfortunately, Intel doesn't say what the updated firmware actually offers, it just mentions 'incremental improvements' and a version number - 02HA.

The first X25-M drives boasting the 02HA firmware will become available as of November 7, date on which the update will probably also be provided to existing owners of the G2 SSDs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberamp
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-11-2024

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

Een stomme vraag, maar er bestaan een aantal versies van de Intel X25-M Postville 80Gb met andere versienummers. Kun je verschillende 80gb Postville varianten ook in RAID doen of is dat een probleem? Niet 1 2 3 gevonden dit antwoord.

Topicstarter 1e WTF topic; Huisje boompje beestje; Adamoland#2244

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
De varianten van de Postville schijven houden alleen een 'exterieur' verschil in. Het verschil is met of zonder "hoesje" (7mm of 9mm dik) en met of zonder bracket leveren van dezelfde schijf. Deze 'verschillende' schijven kun je dus rustig combineren in een RAID array. Als er G2 in het serienummer staat heb je in ieder geval een Postville te pakken.

[ Voor 13% gewijzigd door S0epkip op 12-10-2009 13:08 ]

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 01:32
Ik heb afgelopen vrijdag ook de knoop doorgehakt en 2 postvilles besteld bij cool prices. Toen stond de status nog op direct leverbaar. Helaas zijn ze ondertussen niet meer op voorraad bij zowel hun als hun leverancier, we zullen dus eens zien hoe lang het gaat duren.

Als het kan zal ik proberen enkele testen uit te voeren. Samen met de SSD's krijg ik nog een AMD platformpje met de 785 chipset binnen en ik heb op dit moment een Highpoint Rocketraid 3560 met 1GB cache in mijn computer. Uiteindelijk gaat de raidcontroller naar dat amd platformpje om zo een fileserver te creëren en hang ik de SSD's gewoon aan de ICH9R van mijn normale computer. Ik kan echter wel wat testjes doen met de raid controller en het AMD moederbord als hier interesse voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
Wat ik vooral interressant zou vinden is een vergelijking van de prestaties van een RAID0 array op de ICH9R met die van een RAID0 array op de Rocketraid!

(Met andere woorden: hoeveel zin heeft het om een 'dure' controller te gebruiken t.o.v. de onboard controller)

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-09 19:35
S0epkip schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 15:22:
(Met andere woorden: hoeveel zin heeft het om een 'dure' controller te gebruiken t.o.v. de onboard controller)
I.C.M. RAID0 ?
Geen. Het enige wat je zou merken is die dikke write cache, en ook dat is softwarematig te 'emuleren' (FlashFire e.d.).

RAID0 en 1 steld geen drol voor, gezien je geen parity hoef te berekenen.

[ Voor 7% gewijzigd door SirNobax op 12-10-2009 15:39 ]

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
  • Laatst online: 18-08 23:57
Verwijderd schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 10:16:
[...]

Plaats benchmarks, dan geloven meer mensen je :+

[...]

30 GB?
/me kijkt naar de inhoud van 'zn C: schijf in werklaptop en heeft 35 GB aan apps en My Documents...
Daar zou ik me niet rot mee lachen. MEt een 80 GB of 100 GB wel. Van het weekend moet ik voor 3 weken naar de VS voor m'n werk, en ik ga daar zeker wel scouten voor een X25-M 80 GB voor m'n werklaptop... met de VP of InfoTech, zodat hij hem goedkeurt als declaratie 8)

[...]

Ik had dus never nooit geen 30 GB schijf genomen, maar verder heb je gelijk. SSD in laptops maakt helemaal de wereld uit als je van zo'n 4K of 5,4K RPM schijf afkomt.
Nog 12,8 gig vrij.
Bedenk dat ik doorgaans op externe servers werk (nooit echt gesnapt waarom ik telkens gigabytes aan zooi mee moet zeulen :p) nee, ik gebruik gewoon niet veel ruimte. Daarbij heb ik als het nu écht nodig is nog mijn oude 80gb schijfje in een mediabay in plaats van mijn cdrom ;) De dell latitude kan dat.

En wat kan ik benchmarken dan? Die 30Gb schijf is al tot in den treure gebenchmarked. Geloof me nou maar op mijn woord dat het heerlijk werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Nee dat klopt inderdaad, ik verwacht dan ook geen grote wonderen met de raid controller. De controller is dan ook aangeschaft om een flinke raid 5 array van conventionele harde schijven op aan te sluiten, nu zijn dat nog slechts 4 schijven van 1 TB, als ik de SSD's volledig in gebruik heb worden dat er al 8. Later zullen het er nog wel wat meer worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earzz
CyberAmp schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 12:48:
Een stomme vraag, maar er bestaan een aantal versies van de Intel X25-M Postville 80Gb met andere versienummers. Kun je verschillende 80gb Postville varianten ook in RAID doen of is dat een probleem? Niet 1 2 3 gevonden dit antwoord.
Ja hoor dat kan zonder problemen, als je het zou willen kan je zelfs een Vertex met een X25-M kunnen combineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:18

Termy

valt er nog wat te fragge?

Stiggy schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 14:26:

[afbeelding]
[afbeelding]
Aangezien je een I7 hebt en zo te zien niet overklokt, zal je de C-state nog wel aan hebben staan (in het bios). Dit is 1 van de functies die er voor zorgen dat je cpu terugklokt en met een lager voltage toe kan om energie te besparen als ie idle is. Helaas nerft dit de prestaties van een SSD (is oa bij Anandtech voorbij gekomen, staat me bij) en mogelijk is dit dus de reden dat het zo tegen valt bij je.
Ik zeg mogelijk, aangezien ik alle scores wat laag vind voor een verse postville. Zelfs als hij al degraded is (geen lege pages meer), dan zouden je reads nog steeds goed moeten zijn en dat zijn ze zeker niet. Ook de writes zijn bij mijn degraded postville nog hoger dan bij jou. AHCI helpt overigens wel bij 512k, zeker bij een postville.

Die prefetching en indexing "moeten" niet per se uit, maar je wint er niks mee met een SSD en dus is het eigenlijk alleen nadelig.

Mocht de C-state oplossing niet werken, dan kan je nog proberen de ssd te secure erasen en vervolgens een schoon OS erop te zetten. Je zou eventueel ook nog kunnen kijken of je partitie wel aligned is (zie topicstart).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is deze link hier al voorbij gekomen? Is een hele mooie uitleg voor ssd-newbies over hoe het beschrijven van een ssd werkt en hoe het bestandssysteem, het ata-protocol, de flashchips en de ssd-controller hier tegenaan kijken.

http://devwhy.blogspot.co...-down-to-flash-chips.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Ik moet zeggen, zeer verhelderend, naar mijn inziens zeker de moeite waard om te lezen. Ik zie mezelf niet als SSD newbie, al krijg ik dan wel binnenkort pas mijn eerste set, ik hou me er al geruime tijd mee bezig. Toch heb ik het nog niet eerder zo duidelijk gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Laatst online: 18:27
Aapenootjes schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 15:05:
Ik heb afgelopen vrijdag ook de knoop doorgehakt en 2 postvilles besteld bij cool prices. Toen stond de status nog op direct leverbaar. Helaas zijn ze ondertussen niet meer op voorraad bij zowel hun als hun leverancier, we zullen dus eens zien hoe lang het gaat duren.

Als het kan zal ik proberen enkele testen uit te voeren. Samen met de SSD's krijg ik nog een AMD platformpje met de 785 chipset binnen en ik heb op dit moment een Highpoint Rocketraid 3560 met 1GB cache in mijn computer. Uiteindelijk gaat de raidcontroller naar dat amd platformpje om zo een fileserver te creëren en hang ik de SSD's gewoon aan de ICH9R van mijn normale computer. Ik kan echter wel wat testjes doen met de raid controller en het AMD moederbord als hier interesse voor is.
Daar is zeer zeker interesse in, in ieder geval zeker van mijn kant uit.

Wat krijg je, een 785 met een SB710?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Ja, om precies te zijn een MSI 785GT-E63 in combinatie met een AMD Phenom II X3 705E en 4GB OCZ PC2-6400 Platinum Enhanced Bandwidt.

Het kan overigens nog even duren voordat ik klaar ben om alle tests te doen. Ook moet ik even kijken welk OS ik zal gebruiken voor de tests. Ik draai op dit moment nog vista64 op mijn normale computer. Dit word met de SSD's wel windows 7 maar voor de tests is het wellicht beter als ik dan het OS niet op de SSD's heb staan.

Wellicht dat ik voor de tests dan even gebruik maak van een oude schijf om windows 7 op te zetten. Dan kan ik ieder geval alle tests onder hetzelfde OS doen. Graag zou ik weten welke tests je wilt zien, crystaldiskmark en hd tune zal ik zeker even gebruiken, wellicht zijn er nog specifiekere tests waar je interesse in hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
Femme schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 17:25:
Is deze link hier al voorbij gekomen? Is een hele mooie uitleg voor ssd-newbies over hoe het beschrijven van een ssd werkt en hoe het bestandssysteem, het ata-protocol, de flashchips en de ssd-controller hier tegenaan kijken.

http://devwhy.blogspot.co...-down-to-flash-chips.html
Mooi artikel, legt het nut van TRIM goed uit!

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
Hier is ook nog niet gemeld dat de SSD prijzen waarschijnlijk zullen stijgen.
http://www.fudzilla.com/content/view/15898/1/
http://www.digitimes.com/news/a20091009PD209.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannisi
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05:08
Termy schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 16:54:
[...]

...

Die prefetching en indexing "moeten" niet per se uit, maar je wint er niks mee met een SSD en dus is het eigenlijk alleen nadelig.

...
Niet om nou weer een hele discussie te starten, maar ram is nogsteeds sneller dan de SSD, dan is prefetching toch nogsteeds nuttig? Het scheelt minder dan bij een gewone HDD, maar nogsteeds wel iets.

There is no place like 127.0.0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blisterin_Bull
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01:53

Blisterin_Bull

⭐⭐⭐⭐⭐

Plaatje van m'n G.Skill F1 Falcon 64GB (Indilinx, net zoals de Vertex), na 2 weken dagelijks gebruik:
Laptop: HP DV5-1160ED (ICH9-M) (PM45 chipset):

Afbeeldingslocatie: http://kornpops.net/gskill.vertex.jpg

Systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik dacht dat vandaag de 1.4 firmware voor de Vertex uit zou komen? Is dat uitgesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earzz
Dacht ik ook maar ik zie nog steeds niets op t OCZ forum.

Edit: ik had ook gezegd als t goed is :P

Kijk maar in dit topic, hier kwam 12 Oktober heel veel voor bij.
http://www.ocztechnologyf...um/showthread.php?t=63315

Tony is gewoon de mensen een beetje aan t zieken met zijn signatures (barcodes)

[ Voor 69% gewijzigd door Earzz op 12-10-2009 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Earzz schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 22:10:
Dacht ik ook maar ik zie nog steeds niets op t OCZ forum.

Edit: ik had ook gezegd als t goed is :P

Kijk maar in dit topic, hier kwam 12 Oktober heel veel voor bij.
http://www.ocztechnologyf...um/showthread.php?t=63315

Tony is gewoon de mensen een beetje aan t zieken met zijn signatures (barcodes)
Ziet eruit als een onbetrouwbare bron, ze "wedden" zelfs om de releasedatum....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
Volgens Crucial komt de nieuwe firmware van Indilinx volgende week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Aapenootjes schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 18:40:
Ja, om precies te zijn een MSI 785GT-E63 in combinatie met een AMD Phenom II X3 705E en 4GB OCZ PC2-6400 Platinum Enhanced Bandwidt.

Het kan overigens nog even duren voordat ik klaar ben om alle tests te doen. Ook moet ik even kijken welk OS ik zal gebruiken voor de tests. Ik draai op dit moment nog vista64 op mijn normale computer. Dit word met de SSD's wel windows 7 maar voor de tests is het wellicht beter als ik dan het OS niet op de SSD's heb staan.

Wellicht dat ik voor de tests dan even gebruik maak van een oude schijf om windows 7 op te zetten. Dan kan ik ieder geval alle tests onder hetzelfde OS doen. Graag zou ik weten welke tests je wilt zien, crystaldiskmark en hd tune zal ik zeker even gebruiken, wellicht zijn er nog specifiekere tests waar je interesse in hebt?
Mij is crystal disk mark al genoeg, hd tune is ook nog wel leuk, maar vind ik al minder interessant.

Zit zelf een beetje te twijfelen, 80GB vind ik net wat krap voor mijn workstation, heb nu een 100GB partitie op mijn RAID0 array en die staat helemaal vol, had hem eigenlijk groter moeten maken dit keer, maar goed. Ben bang dat een 80GB SSD te klein is.

Buiten het hele trim verhaal om vraag ik me af of 2x80GB in RAID0 interessant is voor mijn systeem. Aangezien ik ook over een SB710 beschik ben ik dan ook zeer benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

denniskrol schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 19:33:
[...]

Niet om nou weer een hele discussie te starten, maar ram is nogsteeds sneller dan de SSD, dan is prefetching toch nogsteeds nuttig? Het scheelt minder dan bij een gewone HDD, maar nogsteeds wel iets.
Ja uiteraard, het staat bij mij ook nog aan zie ik net, maar ik betwijfel of je het op een SSD merkt. Elke "overbodige" write wil je liever voorkomen, hoewel ik niet wil zeggen dat de levensduur van je SSD hier dramatisch door verkort word :).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aval0ne
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-09 00:48
Toch vreemd, in plaats van in prijs te dalen (wat je zou verwachten) stijgen ze? Ik heb een 60GB vertex in februari gekocht voor 178 euro en bijna 9 maanden later is de prijs nog niet gedaald, integendeel. Straks worden SSD's nog waardevaste beleggingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SileX
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
1.40 is TRIM en 1.41 is GC

http://www.ocztechnologyf...hp?p=444025&postcount=285

Nog geen download te vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Je weet hoe ocz werkt heh :) Ze krijgen firmware van Indilinx en: "Hey, het installeert. Releasen die hap" (wat gisteren niet bleek te werken, anders had ie er al gestaan). Ik hou je niet tegen natuurlijk, maar ik wacht wel een maandje of twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
[...]
Aangezien je een I7 hebt en zo te zien niet overklokt, zal je de C-state nog wel aan hebben staan (in het bios).
[...]
Aah, goeie! Thanks! Ga ik vanavond nog ff proberen.
Erasen en schoon OS erop daar wacht ik nog ff mee tot in mijn Win7 binnen heb (shipping date 5 nov :( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
aval0ne schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 08:52:
[...]

Toch vreemd, in plaats van in prijs te dalen (wat je zou verwachten) stijgen ze? Ik heb een 60GB vertex in februari gekocht voor 178 euro en bijna 9 maanden later is de prijs nog niet gedaald, integendeel. Straks worden SSD's nog waardevaste beleggingen :)
OCZ prijst zich imo helemaal de markt uit met hun SSD's.

Bedoel, een 60GB Vertex kost ongeveer hetzelfde als een 80GB Postville. Dan heb je weliswaar een hogere sequentiële write maar wel een lagere random write.

Denk dat voor veel mensen 80GB net acceptabel is als systeemschijf met software, 60GB is direct weer een stuk krapper. De 120GB Vertex is weer enigzins vergelijkbaar geprijsd met de 160GB Postville.

En de echt merkbaar goedkopere SSD's met Indilinx controller zijn niet of nauwelijks in Nederland te krijgen, in Duitsland zijn ze ook weer duurder geworden.

Maar goed, het schijnt ook dat bijvoorbeeld OCZ nog weinig winst heeft gemaakt met het hele SSD avontuur, dit is ook gedeeltelijk te wijten aan de Jmicron drama's, maar een bedrijf als OCZ wil gewoon winst zien over de hele SSD tak, anders is het onrendabel.

Overigens is er een aantal weken geleden al gewaarschuwd voor een prijsstijging van SSD's. Voorlopig wacht ik geduldig af, kan niet wachten om zo'n ding in mijn PC te hebben, maar niet tegen de huidige prijs/GB. De enige oplossing daarvoor is lagere productiekosten voor het flash geheugen, anders hoeven we dit niet te verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Mocht de C-state oplossing niet werken, dan kan je nog proberen de ssd te secure erasen en vervolgens een schoon OS erop te zetten. Je zou eventueel ook nog kunnen kijken of je partitie wel aligned is (zie topicstart).
Heeft ASUS hier een andere banaming voor?

Kan deze optie namelijk niet vinden in mn bios. Ik heb een ASUS P6T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

GH45T schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 13:27:
[...]
En de echt merkbaar goedkopere SSD's met Indilinx controller zijn niet of nauwelijks in Nederland te krijgen, in Duitsland zijn ze ook weer duurder geworden.

Overigens is er een aantal weken geleden al gewaarschuwd voor een prijsstijging van SSD's. Voorlopig wacht ik geduldig af, kan niet wachten om zo'n ding in mijn PC te hebben, maar niet tegen de huidige prijs/GB. De enige oplossing daarvoor is lagere productiekosten voor het flash geheugen, anders hoeven we dit niet te verwachten.
Ik heb nog wel 2 goedkope 128GB indilinx ssd's in V&A staan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Verwijderd schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 13:40:
[...]

Heeft ASUS hier een andere banaming voor?

Kan deze optie namelijk niet vinden in mn bios. Ik heb een ASUS P6T.
Ik heb ook een P6T (dlx v2) en om precies te zijn noemen ze het C1E Support en Intel(R) C-STATE Tech. Die staan bij mij uit en idle klokt m'n cpu dus niet terug en ook het voltage blijft gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
woekele schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 14:00:
[...]

Ik heb nog wel 2 goedkope 128GB indilinx ssd's in V&A staan :P
offtopic:
Had ze zien staan ;)

Ook wel interesse in, maar heb momenteel de motor van mijn auto aan gort liggen. Ander blok staat ook al klaar, maar heb geen tijd om het in te bouwen, te druk met werk, school etc.

Aangezien ik nooit 100% zeker weet hoe dat blok straks loopt doe ik tot die tijd even zuinig aan met het geld. Je weet immers maar nooit.

Maar mocht je er nog een hebben tegen de tijd dat mijn auto weer goed loopt dan neem ik wellicht contact met je op.

Terug ontopic maar weer ;)

Blijft dat hele C1E verhaal nu zo problematisch op zowel AMD als Intel systemen?

Vindt het ergens toch een beetje vreemd dat de SATA verbinding gelimiteerd wordt door energiebesparing functies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GH45T schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 15:24:
[...]

offtopic:
Had ze zien staan ;)

Ook wel interesse in, maar heb momenteel de motor van mijn auto aan gort liggen. Ander blok staat ook al klaar, maar heb geen tijd om het in te bouwen, te druk met werk, school etc.

Aangezien ik nooit 100% zeker weet hoe dat blok straks loopt doe ik tot die tijd even zuinig aan met het geld. Je weet immers maar nooit.

Maar mocht je er nog een hebben tegen de tijd dat mijn auto weer goed loopt dan neem ik wellicht contact met je op.

Terug ontopic maar weer ;)

Blijft dat hele C1E verhaal nu zo problematisch op zowel AMD als Intel systemen?

Vindt het ergens toch een beetje vreemd dat de SATA verbinding gelimiteerd wordt door energiebesparing functies.
Inderdaad, ik had voordat ik de instelling C-state in mn bios uitzette al zo een gevoel dat dit niet zou kunnen uitmaken. De CPU komt namelijk niet verder dan 0,1 / 0,2 % gebruik met Crystal Diskmark 2.2, ook niet als mn CPU is ondergeklokt op 1,6 ghz met C-state ingeschakeld.

Net even benchmark gedraaid en het blijkt dat het inderdaad in de praktijk geen verschil maakt. Daarom zet ik C-state uiteraard weer op enabled.

Ben trouwens bij 4K nog niet over de 23 MB read gekomen op een ICH10R controller. Sommige mensen lukt het wel, vraag me af hoe, misschien hebben ze een andere controller....

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2009 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
Verwijderd schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 15:41:
[...]
Net even benchmark gedraaid en het blijkt dat het inderdaad in de praktijk geen verschil maakt. Daarom zet ik C-state uiteraard weer op enabled.
Nou.. bij mij maakt het anders aardig verschil! Nieuwe bench met C-state disabled:
Afbeeldingslocatie: http://i769.photobucket.com/albums/xx331/DutchStiggy/CrystalDiskMark-No_C_State.jpg

Met C-state enabled:
Afbeeldingslocatie: http://i769.photobucket.com/albums/xx331/DutchStiggy/CrystalDiskMark.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blisterin_Bull
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01:53

Blisterin_Bull

⭐⭐⭐⭐⭐

met C-state disabled doe je maar 3 passes, met C-state aan doe je er 5 :P

Systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog wat uitslagen van mijn Postville 80 GB na een maand dagelijks gebruik (excuses voor de grootte van de afbeeldingen):

Intel Matrix storage manager geinstalleerd
48,8 GB gepartitioneerd
AHCI geactiveerd
Firmware 1.3
ICH10R controller
Windows Vista 64 bit

C-state Enabled:
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-UTS733V8.jpg

C-State disabled:
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-F66XKRUN.jpg
De uitslag vindt ik niet dusdanig om C-state permanent te deactiveren.

Stiggy, heb je Intel matrix storage manager wel geinstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
heb net mijn 2e postville 80 GB erbij gehangen op mijn ich10r, draaien raid 0 stripe size 128

seq 508,4/147,5
512k 339,1/71,34
4k 22,54/41,03

iemand met dezelfde setup en een mening of dit ok is, heb het idee dat de 4 k erg laag is.. evenals de write van 512k

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Dragon
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-04 02:04
En daar is hij dan: Vertex FW update 1.4/1.41

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Stiggy schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 21:22:
[...]

Nou.. bij mij maakt het anders aardig verschil! Nieuwe bench met C-state disabled:
[afbeelding]

Met C-state enabled:
[afbeelding]
Mooi dat het iets helpt maar het is nog steeds niet wat je zou verwachten, zeker niet van een verse. Heb je al gekeken of de partitie aligned is en of je clustersize 4kb is? Heb je de partitie vers aangemaakt met Vista SP1+ of is het nog van een vorige XP installatie? Ook dit wordt genoemd in de topic start, dus er is nog genoeg te bekijken :).

@Sirch_499
Het heeft niets te maken met processor belasting. Waarom wel is zover ik weet niet duidelijk, maar aangezien ik het duidelijk bij mij zie en een i7 920 @ 3.8GHz heb, lijkt het me geen kwestie van belasting. Had je overigens alleen C-State uit gezet of beide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het heeft niets te maken met processor belasting. Waarom wel is zover ik weet niet duidelijk, maar aangezien ik het duidelijk bij mij zie en een i7 920 @ 3.8GHz heb, lijkt het me geen kwestie van belasting. Had je overigens alleen C-State uit gezet of beide?
In beide gevallen stond EIST aan (denk dat je dat met beiden bedoeld). Ik zal het morgen eens met EIST uit proberen en dan ook mijn i7 920 C0 stepping wat overklokken. Ik laat het wel even weten hoe de resultaten zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2009 02:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earzz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kun je eigenlijk van 1.41 naar 1.4? Stel ik upgrade van XP naar Win7 en ik wil nu de Trim-versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 10:24:
Kun je eigenlijk van 1.41 naar 1.4? Stel ik upgrade van XP naar Win7 en ik wil nu de Trim-versie?
jups, zonder data verlies kan je switchen tussen 1.40 en 1.41 en andersom. zijn als test gedaan op ocz forums
alleen waarom zou je trim versie op xp willen, xp heeft geen trim.
trim is alleen voor windows 7. heb je een ander os dan moet je de GC 1.41 flashen.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2009 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinite_t
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09 14:06
Ik zit al een tijdje te kijken naar een ssd als root schijf voor m'n linux servertje, voornamelijk vanwege het stroomgebruik (hele systeem draait nu vanaf een WDGP van 1TB). Voor de root partitie heb ik aan 16GB meer dan genoeg. De eis die ik wel heb is dat het een 2.5" disk op SATA moet zijn.

Wat raden jullie aan, het probleem op dit moment is namelijk dat er tot 16GB maar erg weinig beschikbaar is, en een goed performende 32+GB wordt direct weer extreem duur.

The easiest way to solve a problem is just to solve it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iekozz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-09 21:18
Ik heb sinds gisteren ook de stap gewaagd en ik heb de Intel X25-M Postville SSD 80GB gekocht voor in mijn laptop. Er kunnen twee hardeschijven in dus ik heb er maar meteen een 320GB 7200rpm schijf bijgenomen :).

Hij komt in een hp dv7-1199ed met een P8400,4GB DDR2 RAM (800Mhz) en een 9600GT. Ik ben er alleen nog niet uit of ik er nu Windows 7 of Vista moet opzetten. Alleen de RC ligt hier dus niet de RTM. Suggesties zijn welkom :).

@trinite_t: Hoeveel wil je er aan uitgeven?

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
  • Laatst online: 18-08 23:57
trinite_t schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 10:30:
Ik zit al een tijdje te kijken naar een ssd als root schijf voor m'n linux servertje, voornamelijk vanwege het stroomgebruik (hele systeem draait nu vanaf een WDGP van 1TB). Voor de root partitie heb ik aan 16GB meer dan genoeg. De eis die ik wel heb is dat het een 2.5" disk op SATA moet zijn.

Wat raden jullie aan, het probleem op dit moment is namelijk dat er tot 16GB maar erg weinig beschikbaar is, en een goed performende 32+GB wordt direct weer extreem duur.
Is stroomvoordeel dan zo gigantisch? Wordt de serverperformance zoveel beter? Vraag me af of dit dé toepassing is (gezien het TJE achter je server :)) Je bent toch beperkt aan netwerk-overdrachtssnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
trinite_t schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 10:30:

Zoveel zal je niet besparen? Een simpel 2.5" laptop schijfje zal niet veel meer gebruiken dan een SSD.

Als je toch een SSD wil: Misschien kan je ergens een 16GB Mtron Mobi 2e-hands op de kop tikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Eldariel schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 10:35:
Ik heb sinds gisteren ook de stap gewaagd en ik heb de Intel X25-M Postville SSD 80GB gekocht voor in mijn laptop. Er kunnen twee hardeschijven in dus ik heb er maar meteen een 320GB 7200rpm schijf bijgenomen :).

Hij komt in een hp dv7-1199ed met een P8400,4GB DDR2 RAM (800Mhz) en een 9600GT. Ik ben er alleen nog niet uit of ik er nu Windows 7 of Vista moet opzetten. Alleen de RC ligt hier dus niet de RTM. Suggesties zijn welkom :).
Dt lijkt me niet zo'n moeilijke keuze. Alhoewel Vista SP1 goed draaide bij mij, is W7 gevoelsmatig toch echt een heeeel stuk gepolijster. Ook herkent W7 een SSD en stemt bepaalde instellingen (zoals defrag) al daarop af. Dat hoef je dus niet meer handmatig te doen. Om al je geheugen te kunnen adresseren heb je de 64 bits versie nodig.
Heb je W7 eenmaal gedraaid, dan ga je noway meer terug naar Vista.

De RC is overigens maar tot ergens in Q1 ? van 2010 bruikbaar daarna krijg je beperkte functionaliteit. Omdat een RTM 120 dgn geprobeerd kan worden zou ik de RTM ergens vandaan halen en deze installen.

[ Voor 13% gewijzigd door Help!!!! op 14-10-2009 10:56 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iekozz
Help!!!! schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 10:54:
[...]

Dt lijkt me niet zo'n moeilijke keuze. Alhoewel Vista SP1 goed draaide bij mij, is W7 gevoelsmatig toch echt een heeeel stuk gepolijster. Ook herkent W7 een SSD en stemt bepaalde instellingen (zoals defrag) al daarop af. Dat hoef je dus niet meer handmatig te doen. Om al je geheugen te kunnen adresseren heb je de 64 bits versie nodig.
Heb je W7 eenmaal gedraaid, dan ga je noway meer terug naar Vista.

De RC is overigens maar tot ergens in Q1 ? van 2010 bruikbaar daarna krijg je beperkte functionaliteit. Omdat een RTM 120 dgn geprobeerd kan worden zou ik de RTM ergens vandaan halen en deze installen.
Dan trek ik inderdaad de RTM wel ergens vandaan. Wel heb ik het idee dat sommige programma's nog niet op Windows 7 werken? Zoals iTunes e.d. Die heb ik wel nodig voor mijn iPhone.

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 10:28:
[...]

jups, zonder data verlies kan je switchen tussen 1.40 en 1.41 en andersom. zijn als test gedaan op ocz forums
alleen waarom zou je trim versie op xp willen, xp heeft geen trim.
trim is alleen voor windows 7. heb je een ander os dan moet je de GC 1.41 flashen.
Welk gedeelte van "stel ik upgrade van XP naar Win7" snap je niet? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Heb geen iphone maar Itunes geinstalleerd en dat werkt prima bij mij.

Mijn ervaring is dat eigenlijk alles prima werkt, zeker zolang je geen exotische hardware hebt. Soms schijnen bepaalde fabrikanten geen 64bits printerdrivers meer te ontwikkelen voor oude printers. Je zou voordat je installeert even kunnen zoeken naar drivers voor je randapparatuur. De vista drivers werken eigenlijk ook altijd op W7 en de meeste fabrikanten hebben al W7 drivers op hun site.

Buiten dat, soms moet je iets in Vista/XP compatibility mode installeren dat is het enige.

Je kunt ook nog even wachten tot de W7 launchdate (22/10) dan zullen veel fabrikanten waarschijnlijk hun officiele W7 drivers releasen.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinite_t
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09 14:06
_H_G_ schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 10:49:
[...]

Zoveel zal je niet besparen? Een simpel 2.5" laptop schijfje zal niet veel meer gebruiken dan een SSD.

Als je toch een SSD wil: Misschien kan je ergens een 16GB Mtron Mobi 2e-hands op de kop tikken?
Het zou me 5W schelen, dus ik zal het er echt niet zo uit hebben aan stroom kosten. Een voordeel is natuurlijk wel dat het ook qua stilte nogal wat voordelen oplevert (servertje staat in de kamer) en is volledig fanless.

Mss idd maar eens kijken naar een Mtron mobi voor een zacht prijsje. 16GB zal toch zo langzamerhand wel al hard dalen in prijs.

The easiest way to solve a problem is just to solve it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iekozz
Help!!!! schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 11:14:
Heb geen iphone maar Itunes geinstalleerd en dat werkt prima bij mij.

Mijn ervaring is dat eigenlijk alles prima werkt, zeker zolang je geen exotische hardware hebt. Soms schijnen bepaalde fabrikanten geen 64bits printerdrivers meer te ontwikkelen voor oude printers. Je zou voordat je installeert even kunnen zoeken naar drivers voor je randapparatuur. De vista drivers werken eigenlijk ook altijd op W7 en de meeste fabrikanten hebben al W7 drivers op hun site.

Buiten dat, soms moet je iets in Vista/XP compatibility mode installeren dat is het enige.

Je kunt ook nog even wachten tot de W7 launchdate (22/10) dan zullen veel fabrikanten waarschijnlijk hun officiele W7 drivers releasen.
Ik wacht inderdaad nog wel even op de officiele launch van W7. Dan komt ook mijn Windows 7 met de post en kan ik er gelijk een nieuwe install opzetten.

Ik heb een HP dv7-1199ed laptop, dus geen exotische hardware :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
Termy schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 02:20:
[...]
Mooi dat het iets helpt maar het is nog steeds niet wat je zou verwachten, zeker niet van een verse. Heb je al gekeken of de partitie aligned is en of je clustersize 4kb is? Heb je de partitie vers aangemaakt met Vista SP1+ of is het nog van een vorige XP installatie? Ook dit wordt genoemd in de topic start, dus er is nog genoeg te bekijken :).
Ik heb de PC geïnstalleerd gekocht bij Salland, met Vista SP1 erop. De SSD zou dus vers moeten zijn (mmh... ze zullen toch niet...) en de partitie moet aligned zijn aangezien Vista SP1 dit zelf doet (heb het nog niet gecontroleerd).

@Sirch_499: De Intel matrix storage manager staat niet geïnstalleerd. Ze hebben hem op IDE ipv AHCI gezet (zoals ik een paar reacties terug had aangegeven) en dan kan je Intel Matrix Storage niet installeren.

Ik moet hem toch nog opnieuw installeren (ze hebben de Win installatie met corrupt geheugen gedaan en bij de RMA vanwege dat geheugen de Windows installatie niet opnieuw gedaan 8)7). Als ik hem opnieuw installeer dan zet ik het wel aan, maar nog een paar weekjes en dan krijg ik mijn Win7 DVD'tje binnen. Ik denk dat ik daar ff op wacht.

Mmmh, is het eigenlijk mogenlijk om 1 sata channel (de SSD) op AHCI te hebben en de andere (mijn data disk) op IDE? Of blijft die data disk gewoon leesbaar als ik AHCI aanzet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Blijft gewoon werken. Het kan wel effect hebben op je performance (de mate waarin een sata drive de ahci functies ondersteund), maar het moet iig compatible zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:33

DukeBox

loves wheat smoothies

Die blijft gewoon leesbaar.. zolang windows er niet van boot is het nooit een probleem.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Sirch_499: De Intel matrix storage manager staat niet geïnstalleerd. Ze hebben hem op IDE ipv AHCI gezet (zoals ik een paar reacties terug had aangegeven) en dan kan je Intel Matrix Storage niet installeren.
Ik denk dat je daarom zulke lage snelheden haald als je C-state uitschakeld. Bij mij valt de snelheidsdegradatie namelijk heel erg mee als ik C-state uitschakel. Met 2 controllers kun je de boel trouwens heel makkelijk op AHCI omzetten. Als je niet weet hoe, dan wil ik het je wel uitleggen.
Ik moet hem toch nog opnieuw installeren (ze hebben de Win installatie met corrupt geheugen gedaan en bij de RMA vanwege dat geheugen de Windows installatie niet opnieuw gedaan 8)7). Als ik hem opnieuw installeer dan zet ik het wel aan, maar nog een paar weekjes en dan krijg ik mijn Win7 DVD'tje binnen. Ik denk dat ik daar ff op wacht.

Mmmh, is het eigenlijk mogenlijk om 1 sata channel (de SSD) op AHCI te hebben en de andere (mijn data disk) op IDE? Of blijft die data disk gewoon leesbaar als ik AHCI aanzet?
Ik kan zo gauw even niet terugvinden welk moederbord je hebt. Als je 2 controllers op je moederbord hebt kun je de ene controller op AHCI zetten (daar je ssd op aansluiten). De andere controller op IDE zetten (je hdd daarop aansluiten). Je kunt ze ook beide op 1 contoller aansluiten die op AHCI staat, werkt in ieder geval prima met mijn 80 GB Postville en 250 GB Seagate hdd op ICH10R controller.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2009 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nkm0nk
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-09 10:23
Afbeeldingslocatie: http://img62.imageshack.us/img62/1062/hddbench.jpg

2 x 80 GB X25-M @ raid 0 (Waarvan 40 gb C:\)
Gigabyte p55 UD4 @ Intel raid controller onboard.
ICH10R
Windows 7 Pro x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan iemand mij uitleggen waarom keer op keer de 4K reads bij 2 Postvilles in RAID 0 vergelijkbaar zijn met een enkele Postville in AHCI mode?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2009 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Omdat CrystalMark zuigt : Die denkt dat het er maar 1 is :') Pak maar eens SiSoft Sandra ... die zegt netjes 600 MB/s random read en 300 MB/s random write voor mijn 4 Vertex SSD's :*)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nero355 schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 14:23:
Omdat CrystalMark zuigt : Die denkt dat het er maar 1 is :') Pak maar eens SiSoft Sandra ... die zegt netjes 600 MB/s random read en 300 MB/s random write voor mijn 4 Vertex SSD's :*)
Ik heb het over de 4K read, de overige reads en writes zijn allemaal ongeveer 2 keer zo hoog als een enkele Postville in verhouding tot 2 Postvilles in RAID 0. De rest van de reads en writes kloppen naar mijnsinziens dus wel, alleen de 4K read niet, iemand een idee waar dat aan kan liggen?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2009 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

nero355 schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 14:23:
Wat maakt het uit wat crystaldiskmark "denkt"? Hij trekt de resultaten niet uit een database. Daarnaast krijgt hij alleen de naam van het volume te zien, hoe moet crystalmark "weten" dat het een enkele schijf is of een RAID 0 met 1000?

Ik geloof overigens verdomd weinig van 4x vertex die 600MB/s op random 4k read haalt...

Misschien dat de RAID controller zich niet goed raad weet met kleine files? Het kleinste dat een SSD kan schrijven is 4kb zover ik weet, dus als je dat probeert te stripen naar 2x 2kb zal er wel een probleem zijn wat hem tijd kost.

@Stiggy
Als het al SP1 was dan zal de alignment goed moeten zijn ja. Het verhaal verder lezend zou ik je aanraden om voor je win7 installeert de schijf te secure erasen. Dan is het zeker leeg en zal de partitie die je met win7 aanmaakt ook zeker goed zijn.

@Sirch_499 (en Stiggy)
C-state moet juist uit staan voor de betere prestaties. Als je AHCI aanzet heb je helemaal niet per se die storage manager nodig als je de microsoft driver gebruikt. Naar het schijnt is de intel driver wel beter maar was er ook hier een TRIM probleem. Waarschijnlijk op te lossen door een update maar ja, dat is nog allemaal afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Termy schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 15:20:
Wat maakt het uit wat crystaldiskmark "denkt"? Hij trekt de resultaten niet uit een database. Daarnaast krijgt hij alleen de naam van het volume te zien, hoe moet crystalmark "weten" dat het een enkele schijf is of een RAID 0 met 1000?
Hoeft niks te weten, maar nauwkeurig meten en dat doet het niet helemaal ...
Ik geloof overigens verdomd weinig van 4x vertex die 600MB/s op random 4k read haalt...
Dat zeg ik ook niet. Wat ik wel probeer te zeggen is dat er ook andere tools zijn die je nuttigere info geven :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Termy

Ik weet dat C-state disabled betere prestatie zou moeten opleveren (toch bedankt voor de tip). In de praktijk is dit verschil echter minimaal als je kijkt naar mijn benchmark.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 11:11:
[...]

Welk gedeelte van "stel ik upgrade van XP naar Win7" snap je niet? ;)
het meeste blijkbaar:P ben niet zo van de stellingen maar doen:D
maar je kan dus veilig flashen tussen de garbage collection firmware en de trim.
dus flash de GC nu en voor dat je de WIN7 overstap doet flash je naar de Trim versie:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Verwijderd schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 14:11:
Kan iemand mij uitleggen waarom keer op keer de 4K reads bij 2 Postvilles in RAID 0 vergelijkbaar zijn met een enkele Postville in AHCI mode?
Is dat niet een IO/access time probleem? Al zou de doorvoersnelheid per schijf 1GB/s gaan, de controller zit toch (stel) 0,1ms te wachten en gaat ondertussen niet de andere schijf in de raid aanspreken? In dit voorbeeld kan je dus maximaal 10000 aanroepen doen van 4KB, dus maximaal 40MB/s, ook al hang je er tien in een raid.

Bij een HD van 12ms access time, is dat dus 83 aanroepen, en dus max 0,333MB/s 4K writes.

Als je een dure controller hebt, dan heeft ie cache, wat veel lagere access times heeft (en misschien ook wel niet wacht op die access times).

Het is maar een theorie, en ik kan het goed mis hebben :)
Pagina: 1 ... 10 ... 23 Laatste

Dit topic is gesloten.