PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
De prijzen van die Super Talents en Toshiba's vind ik niet echt om over naar huis te schrijven.
The devil is in the details.
^ wat hij zegt... maar in principe kun je die ook uit duitsland laten komen, verzendkosten zijn bij sommige shops gelijk aan die in nederland... en de ssd's zijn daar nog goedkoper ook, meende laatst 125euro te hebben gezien voor het 64GB model, das behoorlijk scherp geprijst voor het aantal GB'sMute schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 19:32:
Die Crucial dingen moeten eens in Nederland verkocht gaan worden, dan wordt het pas interessant (heb al een X25-M in m'n pc zitten, maar wil eigenlijk ook wel een SSD in m'n laptop, mits de prijs een beetje behoorlijk is).
De prijzen van die Super Talents en Toshiba's vind ik niet echt om over naar huis te schrijven.

Die Duitse shops kan ik op één of andere manier niet vindenpeakaboo schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 19:35:
[...]
^ wat hij zegt... maar in principe kun je die ook uit duitsland laten komen, verzendkosten zijn bij sommige shops gelijk aan die in nederland... en de ssd's zijn daar nog goedkoper ook, meende laatst 125euro te hebben gezien voor het 64GB model, das behoorlijk scherp geprijst voor het aantal GB's
MOet je bij phil zijn die weet dat vast, ik heb net gezocht maar kon het niet meer terugvinden... Kan ook zijn dat de prijzen wat zijn gestegen... Bij crucial betaal je iig 150 euro.. verzendkosten zijn 7eu naar nederlandMute schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 19:36:
[...]
Die Duitse shops kan ik op één of andere manier niet vindenHeb je daar nog een linkje van misschien?
Op de site van Crucial zie ik voor 64GB een prijs van €180 (incl VAT), de 128GB is ~€300. Dat vind ik nog beetje teveel van het goede. Als de 128GB onder de €200 gaat dan ga ik het serieus overwegenpeakaboo schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 19:44:
[...]
MOet je bij phil zijn die weet dat vast, ik heb net gezocht maar kon het niet meer terugvinden... Kan ook zijn dat de prijzen wat zijn gestegen... Bij crucial betaal je iig 150 euro.. verzendkosten zijn 7eu naar nederland
Jammer dat alleen iedere ssd last heeft van degradatie die vrij fors is. De ene heeft er alleen wat meer last van dan de ander. Volgens jouw redenatie is welke ssd dan ook simpelweg ongeschikt voor gewone gebruikers en dat is echter niet juist. Zoals anderen al hebben uitgelegd spelen er nog diverse andere zaken waardoor een gewone gebruiker veelal niet eens die degradatie merkt. De vraag is een beetje in hoeverre ze de snelheidswinst zullen merken. Er zal wel wat te merken zijn maar of het in hun ogen dan ook de veel hogere prijs rechtvaardigt, ik ben bang van niet. Als je een goede ssd wil hebben met een goede performance dan zit je in de regio van de Intel X25-m en de Indilinx Barefoot ssd's van bijv. Super Talent en OCZ. Andere ssd's zijn dan weliswaar minder in performance maar dat is ook weer terug te vinden in het prijskaartje en daarmee zijn het juist deze ssd's die beter geschikt zijn voor de gewone gebruikers en niet de Intel en Indilinx Barefoot ssd's. Uiteindelijk gaat het dan gewoon om de vragen "heb ik wat aan de performance?" en "is me dat die prijs waard?". Sta niet raar te kijken dat die laatste vraag vaak met een nee wordt beantwoord door de gewone gebruiker.Help!!!! schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 10:09:
Mijn mening is dat SSD's voor de gewone gebruiker pas echt geschikt zijn als de degradatie is opgelost.
Maar tot die tijd vind IK de indilinxen duidelijk meer geschikt voor tweakers dan voor gewone gebruikers. Voor die laatste groep is een Intel beter.
Overigens is die degradatie niet erg mits hij maar goed binnen de perken te houden is. Zolang je er niet al teveel van merkt en de degradatie niet als een gek verergerd dan is er toch echt prima mee te leven (je kunt er dan rekening mee houden). Ik denk dat je je meer zorgen moet maken over de slijtage van de gebruikte geheugencellen (daarover is nog niet zo gek veel bekend omdat wat we nu gebruiken nog relatief nieuw is en in de kinderschoenen staat).
- wanneer komt er trim support? en beinvloed dit mijn bestaande data? gaat dit via firmware of windows update?
- hoe partitioneer ik dit ding het best, (volledig of laat ik wat ruimte vrij)
- welke mode (ide of ahci)
- swapfile/indexing aan of uit?
-TRIM vanaf Win7 launch (of kort erna, ik gok eigenlijk dat het bv bij intel al gewoon klaar ligt)
-Volledig, je hebt toch geen last van fragmentatie en onderpartitioneren (als je dat bedoelde) is ook niet meer nodig
-intel zeker AHCI
-pagefile mag gewoon aan, niks engs mee, indexing uit
Ben wel benieuwd naar je crystaldiskMark benchmark btw (wel 1000MB doen)
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Twee keer.Arfman schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 23:10:
Trim zal alleen wel via de firmware moeten. Mogelijk ben je al je data dan kwijt, dat was volgens mij bij Indilixen wel zo destijds. Intel heeft AFAIK nog nooit nieuwere firmware gereleased, dus dat is nog onbekend.
Bij de orginele G1 om bepaalde performance issues op te lossen en nog een keer bij de G2 om het password probleem op te lossen in de eerste series die de fabriek verlieten.
Bij allebei de updates verloor je je data......
[ Voor 4% gewijzigd door Help!!!! op 06-10-2009 23:26 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Dat kwam omdat men daar een firmware update had waarin alle wijzingen zaten. Je kon dus vanaf wat voor firmware versie dan ook upgraden naar de nieuwste versie. Na geklaag van gebruikers dat men toch steeds de data kwijt was en kon restoren hebben ze het gewijzigd (bij de OCZ Vertex is dat bijv. vanaf de 1.10 versie) waardoor je geen dataverlies meer hebt. Nadeel is wel dat je niet meer zomaar naar de nieuwste versie kunt, de upgrades zijn nu namelijk incrementeel (dan moet je dus stapsgewijs naar de nieuwste firmware).Arfman schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 23:10:
Trim zal alleen wel via de firmware moeten. Mogelijk ben je al je data dan kwijt, dat was volgens mij bij Indilixen wel zo destijds. Intel heeft AFAIK nog nooit nieuwere firmware gereleased, dus dat is nog onbekend.
Intel heeft wel nieuwere firmware gereleased. Voor de G1 is dit 1 of 2x gebeurd en bij de nieuwe G2 (de Postville) is dit bij de release ook gebeurd (het verhielp die bug met het bios password).
Ik denk dat je wel mag stellen dat er geen ssd fabrikant is geweest die geen firmware update heeft uitgebracht. Het is nog altijd een techniek die in de kinderschoenen staat en waarbij men steeds weer wat verbeteringen in de firmware maakt. Bij ssd's is de firmware wat belangrijker dan bij een gewone hdd. Als er dadelijk meer fabrikanten zijn die TRIM voor elkaar hebben zullen we ongetwijfeld ook meer firmware releases gaan zien maar of je dan ook dataloss hebt..sja, dat is afwachten.

Een wedstrijd tussen een gewone HD en de X25-M is dus zo ongeveer hetzelfde als een wedstrijd tussen een vrachtwagen en een Bugatti Veyron.
Foto's Take only pictures, leave only footprints, kill only time
Verwijderd
Heb een Asus P6T SE besteld met een i7 920, 2x WD6400AAKS en 1x Intel SSD80G2. Wil graag de SSD op SATA0, en de 2x hd's op SATA 1 en STATA2. De hd's wil ik in Raid0.
Valt dit goed in te stellen in de bios, dat ik de ssd op ahci krijg en de hd's op raid mode?
Thx
Verwijderd
Normaal als je RAID aanzet moet je daar SATA-poorten aan toewijzen in het BIOS. Je stelt dus zelf in welke SATA-poorten door de RAID-controller worden gezien. De rest is naar keuze IDE of AHCI mode.Verwijderd schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 00:04:
Lui,
Heb een Asus P6T SE besteld met een i7 920, 2x WD6400AAKS en 1x Intel SSD80G2. Wil graag de SSD op SATA0, en de 2x hd's op SATA 1 en STATA2. De hd's wil ik in Raid0.
Valt dit goed in te stellen in de bios, dat ik de ssd op ahci krijg en de hd's op raid mode?
Thx
[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2009 00:12 ]
Kunnen we even hier vaststellen wat een gewone gebruiker is? Want Mevrouw Ik-bridge-op-internet-en-verder-niet-veel-bijzonders komt niet op tweakers.net kijken en heeft sowieso geen ssd nodig. Of de gemiddelde gamer? Die ga je toch geen jmicron ssd aanraden? Communities waar ik speel zie je toch regelmatig non-tweakers die een ssd aanschaffen. Ik zou graag verkoopcijfers willen zien: de hoeveelheid SSDs in omloop moet al gigantisch zijn (early adapter fase is al voorbij imho).ppl schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 21:15:
[...]
Jammer dat alleen iedere ssd last heeft van degradatie die vrij fors is. De ene heeft er alleen wat meer last van dan de ander. Volgens jouw redenatie is welke ssd dan ook simpelweg ongeschikt voor gewone gebruikers en dat is echter niet juist. Zoals anderen al hebben uitgelegd spelen er nog diverse andere zaken waardoor een gewone gebruiker veelal niet eens die degradatie merkt. De vraag is een beetje in hoeverre ze de snelheidswinst zullen merken. Er zal wel wat te merken zijn maar of het in hun ogen dan ook de veel hogere prijs rechtvaardigt, ik ben bang van niet. Als je een goede ssd wil hebben met een goede performance dan zit je in de regio van de Intel X25-m en de Indilinx Barefoot ssd's van bijv. Super Talent en OCZ. Andere ssd's zijn dan weliswaar minder in performance maar dat is ook weer terug te vinden in het prijskaartje en daarmee zijn het juist deze ssd's die beter geschikt zijn voor de gewone gebruikers en niet de Intel en Indilinx Barefoot ssd's. Uiteindelijk gaat het dan gewoon om de vragen "heb ik wat aan de performance?" en "is me dat die prijs waard?". Sta niet raar te kijken dat die laatste vraag vaak met een nee wordt beantwoord door de gewone gebruiker.
Overigens is die degradatie niet erg mits hij maar goed binnen de perken te houden is. Zolang je er niet al teveel van merkt en de degradatie niet als een gek verergerd dan is er toch echt prima mee te leven (je kunt er dan rekening mee houden). Ik denk dat je je meer zorgen moet maken over de slijtage van de gebruikte geheugencellen (daarover is nog niet zo gek veel bekend omdat wat we nu gebruiken nog relatief nieuw is en in de kinderschoenen staat).
En de levensduur is een eenvoudig rekensommetje, wat al vaker voorbij is komen fietsen. De 10,000 writes per cel zijn ook nog eens gebaseerd op normaal MLC, niet de A-kwaliteit die in de goede SSDs zit. Zo "nieuw" is het allemaal niet hoor. Het is voornamelijk betaalbaarder geworden.
Je focust je veel te veel op de degradatie ten opzichte van de maximale performance van een ssd en je vergeet hierbij kennelijk dat de maximale performance van bijvoorbeeld een X25-M of Vertex ongeveer het zesvoudige is van een snelle harde schijven. Zes keer sneller dan een snelle harde schijf minus wat performance degradatie levert nog steeds een hele snelle drive op en dat is waar het uiteindelijk om gaat. Drives met een Indilinx-controller zijn prima te gebruiken door gewone gebruikers die niet moeilijk willen doen met onderpartitioneren of tooltjes draaien. De snelheid is nog steeds veel hoger dan van een harde schijf.Help!!!! schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 10:09:
[...]
Mijn mening is dat SSD's voor de gewone gebruiker pas echt geschikt zijn als de degradatie is opgelost.
Maar tot die tijd vind IK de indilinxen duidelijk meer geschikt voor tweakers dan voor gewone gebruikers. Voor die laatste groep is een Intel beter.
Verder moet je ook rekening houden met een de performance degradatie van een harde schijf als gevolg van bestandsfragmentatie en het volschrijven van de harde schijf. Een harde schijf presteert alleen op de buitenste sporen optimaal. Bij een ssd heeft bestandsfragmentatie weinig invloed op de prestaties en is de doorvoer in beginsel constant over het hele bereik van de drive.
Ik heb de P6T DeLuxe, en daar kan ik alleen aangeven RAID, AHCI of IDE. Dus wil ik booten van mijn RAID0 (2xvertex120GB) dan moet hij op RAID0 staan, wil ik booten van 1 van mijn SATA's, dan moet dit op AHCI/IDE staan.Verwijderd schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 00:04:
Lui,
Thx
Volgens mij zijn er wel mogelijkheden om dit in het register van Windows (Vista/7?) te regelen. Ik meen dat ik hierover tips in het forum van OCZ had gelezen. Ikzelf ga dat niet doen, omdat ik meestal toch op de RAID0 draai.
Op mijn P6T DeLuxe kan ik dus niet per SATA aangeven of het RAID, AHCI of IDE moet zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door wvexeltweakers op 07-10-2009 09:59 ]
Samsung S23 Ultra 256GB
Uiteraard is een SSD van indilinx of intel sowieso een stuk sneller dan een HD. Dat vergeet ik niet maar dan blijven dus andere factoren over die bepalen wat de optimale keus is voor een bepaalde gebruiker.Femme schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 09:52:
[...]
Je focust je veel te veel op de degradatie ten opzichte van de maximale performance van een ssd en je vergeet hierbij kennelijk dat de maximale performance van bijvoorbeeld een X25-M of Vertex ongeveer het zesvoudige is van een snelle harde schijven. Zes keer sneller dan een snelle harde schijf minus wat performance degradatie levert nog steeds een hele snelle drive op en dat is waar het uiteindelijk om gaat. Drives met een Indilinx-controller zijn prima te gebruiken door gewone gebruikers die niet moeilijk willen doen met onderpartitioneren of tooltjes draaien. De snelheid is nog steeds veel hoger dan van een harde schijf.
Verder moet je ook rekening houden met een de performance degradatie van een harde schijf als gevolg van bestandsfragmentatie en het volschrijven van de harde schijf. Een harde schijf presteert alleen op de buitenste sporen optimaal. Bij een ssd heeft bestandsfragmentatie weinig invloed op de prestaties en is de doorvoer in beginsel constant over het hele bereik van de drive.
Dus ja voor de 'gewone gebruiker" is een SSD met 1 van deze controllers zeker een grote verbetering.
Echter degradatie is dan wel degelijk de onderscheidende factor en imho is een intel dan een betere keus.
a) omdat hun GC beter is
b) omdat ik meer vertrouwen heb in hun capaciteiten om zaken als TRIM gelijk goed in te bouwen.
Veel mensen hier hebben een goede gebruikservaring met een indilinx en die bestrijd ik ook niet, evenmin zeg ik dat de gebruikerservaring van een indilinx voor een gewone gebruiker "slecht' is.
Ik ben echter van mening dat een Intel vooralsnog meer zekerheid biedt en degelijker overkomt dan indilinx.
Derhalve zal ik, c.p., intel aanraden voor 'gewone gebruikers'.
Ik denk dat iedereen wel een voorstelling kan maken wie dat is. Het is iig niet een persoon die dagelijks zit te kijken op het OCZ forum of er al een nieuwe tool/FW is danwel dat TRIM actief is._H_G_ schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 08:54:
[...]
Kunnen we even hier vaststellen wat een gewone gebruiker is? Want Mevrouw Ik-bridge-op-internet-en-verder-niet-veel-bijzonders komt niet op tweakers.net kijken en heeft sowieso geen ssd nodig.
Vind het overigens een rare notie dat een 'gewone gebruiker' geen ssd nodig heeft. Vrijwel niemand heeft zo'n ding echt "nodig". Net zoals zoveel dingen.
Echter het draagt bij aan een fijnere gebruikservaring dus ja waarom zou een gewone gebruiker zo'n ding niet graag in zijn notebook hebben
PC Specs
Maar als je bij XP (of Vista) wilt blijven, dan kun je er dus geen gebruik van maken omdat er vanaf 't OS (althans, zo lees ik het) TRIM commando's moeten worden gestuurd om het werkend te krijgen?Termy schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 22:13:
Op veel van die vragen zijn de antwoorden overal simpel te vinden, waarom in dit topic, maar omdat we de beroerdste niet zijn:
-TRIM vanaf Win7 launch (of kort erna, ik gok eigenlijk dat het bv bij intel al gewoon klaar ligt)
-Volledig, je hebt toch geen last van fragmentatie en onderpartitioneren (als je dat bedoelde) is ook niet meer nodig
-intel zeker AHCI
-pagefile mag gewoon aan, niks engs mee, indexing uit
Ben wel benieuwd naar je crystaldiskMark benchmark btw (wel 1000MB doen)
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Precies. Het was ook geen reactie op jouw post.Help!!!! schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 10:21:
Ik denk dat iedereen wel een voorstelling kan maken wie dat is. Het is iig niet een persoon die dagelijks zit te kijken op het OCZ forum of er al een nieuwe tool/FW is danwel dat TRIM actief is.
Vind het overigens een rare notie dat een 'gewone gebruiker' geen ssd nodig heeft. Vrijwel niemand heeft zo'n ding echt "nodig". Net zoals zoveel dingen.
Echter het draagt bij aan een fijnere gebruikservaring dus ja waarom zou een gewone gebruiker zo'n ding niet graag in zijn notebook hebben
OH ok_H_G_ schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 10:50:
[...]
Precies. Het was ook geen reactie op jouw post.
PC Specs
Verwijderd
Hm, dat is weer een klein euveltje erbij dan. Dank voor de info!wvexeltweakers schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 09:58:
[...]
Ik heb de P6T DeLuxe, en daar kan ik alleen aangeven RAID, AHCI of IDE. Dus wil ik booten van mijn RAID0 (2xvertex120GB) dan moet hij op RAID0 staan, wil ik booten van 1 van mijn SATA's, dan moet dit op AHCI/IDE staan.
Volgens mij zijn er wel mogelijkheden om dit in het register van Windows (Vista/7?) te regelen. Ik meen dat ik hierover tips in het forum van OCZ had gelezen. Ikzelf ga dat niet doen, omdat ik meestal toch op de RAID0 draai.
Op mijn P6T DeLuxe kan ik dus niet per SATA aangeven of het RAID, AHCI of IDE moet zijn.
Iemand die hier een concrete oplossing voor heeft gevonden??
Edit: Win7 komt erop...
Als je deze controllers op RAID instelt, hebben ze automatisch AHCI ondersteuning.Verwijderd schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 00:04:
Lui,
Thx
[ Voor 46% gewijzigd door _H_G_ op 07-10-2009 11:01 . Reden: Bah, reageer ik zelf op de verkeerde :P ]
Correct.Raven schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 10:43:
[...]
Maar als je bij XP (of Vista) wilt blijven, dan kun je er dus geen gebruik van maken omdat er vanaf 't OS (althans, zo lees ik het) TRIM commando's moeten worden gestuurd om het werkend te krijgen?
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Foto's Take only pictures, leave only footprints, kill only time
Waar staat dat ik iemand een Jmicron aanraad? Er bestaan wel meer firma's dan alleen Intel, Jmicron en Indilinx die de controllers voor ssd's maken. Indilinx maakt er zelfs verscheidene net als Jmicron dus je kunt niet zomaar even stellen dat je mensen per definitie een bepaald merk moet aanraden. Verder herhaal je wat ik ook al vermeld: een gemiddelde gebruiker is dus iemand die het ding gewoon gebruikt en verder niet bepaald veel aan tweaking doet. Een deel van die mensen zit ook op tweakers.net. Vergeet niet dat de wereld van het tweaken en het publiek van tweakers.net toch wat allrounder is dan jij nu hier weergeeft. Afgezien daarvan zijn er ook zat mensen die ook graag een machine hebben die het gewoon doet en waar ze niet mee hoeven te klootviolen._H_G_ schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 08:54:
[...]
Kunnen we even hier vaststellen wat een gewone gebruiker is? Want Mevrouw Ik-bridge-op-internet-en-verder-niet-veel-bijzonders komt niet op tweakers.net kijken en heeft sowieso geen ssd nodig. Of de gemiddelde gamer? Die ga je toch geen jmicron ssd aanraden? Communities waar ik speel zie je toch regelmatig non-tweakers die een ssd aanschaffen. Ik zou graag verkoopcijfers willen zien: de hoeveelheid SSDs in omloop moet al gigantisch zijn (early adapter fase is al voorbij imho).
Het punt is alleen dat je nu wel heel erg de plank mis slaat en niet lijkt te begrijpen waar mijn reactie specifiek over gaat. Jij hebt het over het algemene gebruik van ssd's terwijl het er bij mij toch echt heel specifiek ging om wat degradatie van de huidige ssd's inhoud voor verschillende soorten gebruikers. Nogmaals, die degradatie is geen probleem omdat veel gebruikers toch alleen een ssd hebben omdat het sneller is dan een gewone hdd. Zelfs met degradatie zijn die dingen sneller dan een hdd zoals uit diverse reviews is gebleken (zie ook de ssd reviews van tweakers.net, kun je het ook in terug vinden). Ik zou nou niet willen roepen dat een gemiddelde gebruiker helemaal geen ssd nodig heeft want dat riedeltje kan ik ook wel houden voor alle andere groepen gebruikers. We hebben het namelijk over luxe producten en die zijn nooit nodig, wel handig, prettig, etc. De discussie is dus niet of het nodig is, de discussie is dan eerder of het nuttig is. In dat geval is het voor sommige users heel erg nuttig en voor anderen weer niet. Bijna iedereen merkt wel een snelheidswinst, ook al zou het voor hun amper nut hebben. Daarmee kom je dan al snel bij de volgende vraag: is de prijs die je er voor betaald het dan allemaal wel waard? Aangezien de meeste mensen het geld er niet voor over hebben zullen er ook niet veel eentje kopen. Mensen kopen niet voor niets allemaal massaal Acer laptops van rond de 400~500 euro ipv een Lenovo Thinkpad die 2000 euro duurder is. Dan heb ik het maar niet over het eeuwige gezeur om de prijzen van Apple. Prijs is dus een belangrijke graadmeter voor ICT producten bij consumenten. Die "gigantische omloop" kan om die reden dan ook nog wel eens vies tegen vallen.
Je maakt hier de fout door alleen naar de levensduur van een geheugencel te kijken en totaal niet verder na te denken dat een ssd toch wel heel wat meer is dan maar liefst 1 geheugencel. Er zitten er diverse in, er hangt een controller aan die alles tot 1 schijf samenvoegt en data leest en schrijft van/naar die cellen. Je zult dus naar het geheel moeten kijken en dan wordt het heel erg complex omdat je met dingen zit als wear leveling technieken en zaken die afhankelijk zijn van wat de gebruiker doet en wat de gebruiker aan software gebruikt (die diverse aspecten zijn al erg vaak voorbij gekomen, zelfs een complete discussie over garbage collection en TRIM). Het is dus een heel erg complex rekensommetje. Fabrikanten kunnen wel het nodige aan testwerk doen en daaruit berekenen wat dan de levensduur zo ongeveer zal zijn maar dat is eigenlijk natte vinger werk. De garantietermijn wil vaak nog wel een idee geven wat je zo ongeveer kunt verwachten. Meestal heeft men de levensduur op 3 tot 5 jaar berekend. Patriot geeft 10 jaar garantie op een bepaalde serie ssd's van hun, kennelijk hebben zij meer vertrouwen in een veel langere levensduur. Ssd's zijn echter iets van een jaartje of 2 op de mainstream markt en dat is dus heel erg kort. Korter dan de berekende levensduur. Er is dus nog helemaal geen historische informatie over de levensduur waardoor er dus ook heel erg weinig anders te vertellen valt dan wat de fabrikant heeft berekend. Het is dus wel degelijk erg nieuw. Zo nieuw dat we ook pas sinds een jaartje echt goed weten wat voor problematiek degradatie is. Vandaar dat ik dat ik zeg dat ssd's nog in de kinderschoenen staan (en daar ben ik echt niet de enige in).En de levensduur is een eenvoudig rekensommetje, wat al vaker voorbij is komen fietsen. De 10,000 writes per cel zijn ook nog eens gebaseerd op normaal MLC, niet de A-kwaliteit die in de goede SSDs zit. Zo "nieuw" is het allemaal niet hoor. Het is voornamelijk betaalbaarder geworden.
Die A-kwaliteit is trouwens iets wat bullshit is. MLC doet gemiddeld 10.000 writes, bij iedere fabrikant. In de wat duurdere ssd's die ook wat meer op servergebruik gericht lijken te zijn zit SLC die een grotere hoeveelheid writes aan kan voordat het kaduuk is maar dat wil niet zeggen dat de kwaliteit dan ook beter is. Het is gewoon ander soort geheugen met andere eigenschappen (iets als snelheid en hoe vaak je een cel kunt beschrijven zijn eigenschappen, heeft niets met kwaliteit te maken). Het is het totaalplaatje wat uiteindelijk de prijs van zo'n geheugencel bepaald. Daardoor is MLC goedkoper dan SLC. Zoals ik al eerder aangaf is prijs voor consumenten van belang en dat weten de fabrikanten ook en dus gebruiken die veel meer MLC dan SLC.
Als je naar de prijs kijkt van 2 jaar geleden en nu dan is het inderdaad zo dat de boel wat betaalbaarder is geworden maar zien we ook dat er meer spelers op de markt zijn gekomen en dat er ook meer soorten controllers zijn waaruit je kunt kiezen. Als je alleen al kijkt naar OCZ z'n portfolio wat ssd's betreft, dat zijn er gewoon teveel.
Kortom, omdat we de berekende levensduur nog niet eens voorbij zijn (omdat deze markt relatief nieuw is) hebben we dus geen daadwerkelijke data over de levensduur van ssd's, we hebben alleen theoretische informatie. Daarbij komt dat diverse fabrikanten hun firmware aan het aanpassen zijn voor betere garbage collection, wear leveling en support voor TRIM. Allemaal technieken die de levensduur kunnen beïnvloeden. Gevolg van die twee punten is dan ook dat je op dit moment niet met harde feiten aan kunt komen zetten en de conclusie kunt trekken dat het wel snor zit met de levensduur. Al helemaal niet als je je beperkt tot de hoeveelheid writes van 1 geheugencel.
Phoenix heeft een BIOS die de 15 seconden die het normaal doet heeft gereduceerd tot een seconde of 2. Weinig spectaculair als je het mij vraagt want het gaat alleen om het opstarten van de machine waarbij die 13 seconden verschil voor mij als gebruiker zijnde niets zijn. Zeker niet als het daarna nog 30 seconden duurt voor ik echt ingelogd ben en het nog eens een x aantal seconden duurt vooraleer ik de applicatie die ik wilde starten echt gestart is. Dan kun je een ssd hebben maar dan nog zijn dat de echt vertragende factoren in het opstarten van een computer. Als je echt snelheid wil hebben dan zou je ook eens wat meer gebruik kunnen maken van hibernate/standby.Kurgan schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 12:08:
Rare vraag misschien, maar dankzij de snelheid van een SSD is nu de BIOS de vertragende factor bij het opstarten van de PC. Is er ergens informatie te vinden over de opstartsnelheid van de BIOS, ik kan er zelf niets over vinden. Op zich zijn die paar seconden van de BIOS niet zo erg van belang, maar dit is ten slotte tweakers.net waar de hardware tot het uiterste wordt gedreven...
[ Voor 7% gewijzigd door ppl op 07-10-2009 15:00 ]
Je verhaal brengt verder weinig info, behalve dat je ook de write amplication factor mee moet nemen in je levensduur-berekening. Dat is ook niets nieuws natuurlijk. Laat dit een factor 2 zijn, dan nog is de levensduur van elke MLC SSD die nu te koop is voldoende om zijn econumische levensduur ruimschoots te passeren*.
* Bij een ruime 50GB writes per dag.
Kortom: minder moeilijk doen en gewoon gebruiken die SSDs. Ze gaan of compleet stuk, of minstens 5 jaar mee.
[ Voor 3% gewijzigd door P5ycho op 07-10-2009 15:09 ]
12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
Nee, daar los je dat niet mee op. Als je Windows Vista/Windows Server 2008 of later gebruikt om te partitioneren dan heb je er geen last van, want die zorgen standaard voor de juiste alignment.Verwijderd schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 04:27:
[...]
Kun je niet met disk management van Windows zelf de alignment herstellen door bijv de partitie iets te verkleinen en daarna eventueel weer te vergroten?
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Verwijderd
Dus als je met datzelfde OS een bestaande non-aligned partitie vergroot of verkleint dan wordt die alignment niet gecorrigeerd? Dat is wel weer vreemd dan. Je zou bijna gaan denken dat een partitie die wel correct aligned is deze alignment kan verliezen bij een resize.c70070540 schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 15:08:
Nee, daar los je dat niet mee op. Als je Windows Vista/Windows Server 2008 of later gebruikt om te partitioneren dan heb je er geen last van, want die zorgen standaard voor de juiste alignment.
Heb ik dit onderstaande dan verkeerd gelezen?ppl schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 14:55:
Waar staat dat ik iemand een Jmicron aanraad? Er bestaan wel meer firma's dan alleen Intel, Jmicron en Indilinx die de controllers voor ssd's maken. Indilinx maakt er zelfs verscheidene net als Jmicron dus je kunt niet zomaar even stellen dat je mensen per definitie een bepaald merk moet aanraden.
Als je het dan hebt over de goedkopere SSDs, dan betreft het inderdaad vaak jmicron (de oude samsung controller zwerft hier en daar ook nog rond). Je kan toch niet zeggen dat die geschikt zijn voor normale gebruikers?ppl schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 21:15:
... Als je een goede ssd wil hebben met een goede performance dan zit je in de regio van de Intel X25-m en de Indilinx Barefoot ssd's van bijv. Super Talent en OCZ. Andere ssd's zijn dan weliswaar minder in performance maar dat is ook weer terug te vinden in het prijskaartje en daarmee zijn het juist deze ssd's die beter geschikt zijn voor de gewone gebruikers en niet de Intel en Indilinx Barefoot ssd's...
Maar, mijn excuses als ik het verkeerd gelezen heb.
Verwijderd

Hmm....
En er is no way dat zoiets onder XP mogelijk gaat worden, of dat het zonder instructies van het OS kan?
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Ja dat weten ze maar ik weet ook hoe zulke tests worden gedaan en dat je niet op alle situaties kunt testen. Ervaring leert nou eenmaal dat de echte test door de eindgebruiker gedaan wordt. De rest is allemaal in een gecontroleerde omgeving en dat is helaas niet de praktijk. Je kunt veel testen maar niet een continue test die precies datgene doet wat een gewone gebruiker zou doen. Dan kun je je ssd pas over 5 jaar op de markt brengen namelijkP5ycho schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 15:07:
Denk je dat fabrikanten als Intel en Samsung niet weten hoe het staat met de levensverwachting van hun flash chips? Reken maar dat dat echt wel grondig getest is.
Je verhaal brengt verder weinig info, behalve dat je ook de write amplication factor mee moet nemen in je levensduur-berekening. Dat is ook niets nieuws natuurlijk. Laat dit een factor 2 zijn, dan nog is de levensduur van elke MLC SSD die nu te koop is voldoende om zijn econumische levensduur ruimschoots te passeren*.
* Bij een ruime 50GB writes per dag.
Kortom: minder moeilijk doen en gewoon gebruiken die SSDs. Ze gaan of compleet stuk, of minstens 5 jaar mee.
Daarnaast is een ssd nog immer geen MLC geheugencel maar een verzameling van die cellen met een controller en dat allemaal in een behuizing gepropt. Dan hebben we het uiteindelijk over een geheel ander product waardoor je niet meer 1 op 1 de MLC geheugencel tests en gegevens mee kunt nemen. Een glitch in de controller die er voor zorgt dat bepaalde cellen juist meer worden beschreven moet je ook meerekenen.
Dat heb je inderdaad verkeerd gelezen want daar ging het initieel niet over. Het ging echt om het degradatie gedeelte en daar ging het in het stuk wat je citeert ook weer over omdat dat weer voortborduurt op het voorgaande stuk._H_G_ schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 15:43:
[...]
Heb ik dit onderstaande dan verkeerd gelezen?
[...]
Als je het dan hebt over de goedkopere SSDs, dan betreft het inderdaad vaak jmicron (de oude samsung controller zwerft hier en daar ook nog rond). Je kan toch niet zeggen dat die geschikt zijn voor normale gebruikers?
Maar, mijn excuses als ik het verkeerd gelezen heb.
Zonder AHCI

Met AHCI, laatste driver

De 512kb read is flink verbeterd, maar de write blijft 'traag'. De SSD is net een halve week oud.
Ik heb getest met de c1e setting, maar die optie maakt verder niets uit.
Mijn system specs;
Intel i7 920
6 GB DDR3
Gigabyte UD5-X58
ICH10R chipset.
Iemand enig idee waarom de write rond de 50 MB/s blijft hangen terwijl ik benchmarks tegenkom met 80 MB/s?
-edit1-
ik heb windows overigens geinstalleerd zonder ahci aan, kan dit de 'traagheid' veroorzaken?
-edit2-
Mocht het interessant zijn, ik heb de write cache ingeschakeld staan.

Hoe kun je overigens kijken of de alignment wel goed staat? Ik heb de schijf met de windows 7 installer gepartitioneerd, waarbij deze ook nog 100 MB eraf snoepte.
-edit3-
Jaja ik ben lekker bezig
Ik heb nog 23% van de schijfruimte vrij, redelijk wat spellen geinstalleerd vandaar. Ik las net in dit topic dat iemand die de schijf 3 weken in gebruik heeft, dezelfde scores haalt als ik nu. Ik wist alleen niet dat die degradatie zo snel zou gaan. Afgelopen zaterdagavond de SSD ingebouwd en nu al een redelijk 'verlies'. Komt dat omdat ik gelijk zoveel heb geinstalleerd dan? De schijf is overigens goed gefragmenteerd (40%) maar dat is alleen maar goed natuurlijk
[ Voor 45% gewijzigd door FunFair op 07-10-2009 19:33 ]
Je kunt anders het slijtagepatroon van een desktop-gebruiker prima benaderen. Daarnaast kun je de SSD's prima in extreme omstandigheden testen om sneller slijtage te laten ontstaan (denk aan extreme temperatuur(verschillen) en veranderingen of fluctuaties in voltage).ppl schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 18:04:
[...]
Ja dat weten ze maar ik weet ook hoe zulke tests worden gedaan en dat je niet op alle situaties kunt testen. Ervaring leert nou eenmaal dat de echte test door de eindgebruiker gedaan wordt. De rest is allemaal in een gecontroleerde omgeving en dat is helaas niet de praktijk. Je kunt veel testen maar niet een continue test die precies datgene doet wat een gewone gebruiker zou doen. Dan kun je je ssd pas over 5 jaar op de markt brengen namelijkHet is dan wel grondig getest maar het is nog immer theorie en geen praktijk. Zoals je wellicht zelf al hebt gezien op internet zijn er diverse onderzoeken naar dit soort zaken en die lopen toch aardig sterk uiteen. Er is dus niet echt een consensus.
Daarnaast is een ssd nog immer geen MLC geheugencel maar een verzameling van die cellen met een controller en dat allemaal in een behuizing gepropt. Dan hebben we het uiteindelijk over een geheel ander product waardoor je niet meer 1 op 1 de MLC geheugencel tests en gegevens mee kunt nemen. Een glitch in de controller die er voor zorgt dat bepaalde cellen juist meer worden beschreven moet je ook meerekenen.
Een glitch in de controller kun je ook prima ondervangen, zo'n controller wordt compleet gesimuleerd voordat hij daadwerkelijk gebakken wordt, zowel de chip zelf als de firmware. Als er een glitch ergens zit dan komt dat gewoon uit de tests rollen hoor. Minstens 50% van hardwaredesign bestaat uit validatieprocessen...
Als jouw ervaring leert dat je altijd zelf de tester uithangt, dan moet je je hardverdiende centen uitgeven aan spullen die beter getest zijn en daarmee nee zeggen tegen brakke produkten. Stiekem wijs ik dan toch weer naar de firmware-perikelen van OCZ/Indilinx als grootste voorbeeld.
Verwijderd
--------------------------------------------------
CrystalDiskMark 2.2 (C) 2007-2008 hiyohiyo
Crystal Dew World : http://crystalmark.info/
Sequential Read : 232.390 MB/s
Sequential Write : 80.437 MB/s
Random Read 512KB : 157.208 MB/s
Random Write 512KB : 79.164 MB/s
Random Read 4KB : 19.675 MB/s
Random Write 4KB : 57.832 MB/s
Test Size : 100 MB
Date : 2009/08/29 19:15:48
Nu de schijf twee keer nokkie-vol geweest is (met 6 schijven in je PC sleep je nog wel eens kleinigheden naar de verkeerde... zoals 5 seizoenen House MD
Sequential Read : 225.165 MB/s
Sequential Write : 73.194 MB/s 9,005% prestatiedaling
Random Read 512KB : 156.920 MB/s
Random Write 512KB : 76.336 MB/s 3,572% prestatiedaling
Random Read 4KB : 17.989 MB/s
Random Write 4KB : 49.147 MB/s 15,018% prestatiedaling
Test Size : 100 MB
Date : 2009/10/07 19:54:43
Voor de volledigheid nog even de test met 1000 MB gedaan voor een eerlijkere vergelijking met de rest van de hier geposte benchmarken.
Sequential Read : 242.333 MB/s
Sequential Write : 75,677 MB/s
Random Read 512KB : 165.748 MB/s
Random Write 512KB : 79,595 MB/s
Random Read 4KB : 18.507 MB/s
Random Write 4KB : 49,051 MB/s
Test Size : 1000 MB
Date : 2009/10/07 19:50:29
Ik vind eerlijk gezegd de performance drop zowel in de benchmarks als in het real life performance gevoel heel hard meevallen en ik denk dat discussies in de geest van "ja maar als hij vol is kun je je SSD wel wegpleuren" echt rustig kunt laten varen.
De installatiemethode is trouwens gewoon geweest: Schijf inprikken, van W7 DVD booten, schijf tot één grote partitie verwerken van 160 GB en Windows erop gooien. Verder nul tuning. ACHI uit want dan kan ik m'n opslagschijven niet meer lezen.
Als de vendor een tooltje bakt om de schijf onder XP te flushen dan is het mogelijk maar Windows gaat het zelf niet ondersteunen in andere versies dan 7. Volgens onze accountmanager bij MS moeten we voor machines waar we SSD in gaan gooien maar op 7 overstappen omdat volgens hem het er niet op lijkt dat er in Vista ook Trim gaat komen - in XP is dat sowieso onbespreekbaar, daar wil MS vanaf tenslotte.Raven schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 17:54:
[...]
Hmm....
En er is no way dat zoiets onder XP mogelijk gaat worden, of dat het zonder instructies van het OS kan?
Aan de andere kant, kijk eens naar mijn benchmark en vraag je af, waar maak je je eigenlijk druk om
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2009 20:15 ]
Van wat ik heb begrepen niet. Ik heb de 3 Anandtech SSD artikelen gelezen (grote aanrader) en volgens mij is het zo dat het OS bepaalde TRIM commando's moet sturen (dit en dat blokje kan nu weg) en dat de controller in de SSD vervolgens ook nog dat commando moet begrijpen. Het is dus een tweewegcommunicatie, je hebt beide richtingen nodig.Raven schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 17:54:
[...]
Hmm....
Het is gewoon een feit dat eindgebruikers ook testers zijn en dat is nogal domme logica dat dat zo is. Er is niemand op deze planeet die ALLES kan testen, dus alle configuratie mogelijkheden, alle gebruikers trekjes, alle software meuk, etc. Dat kan niet en dat gaat ook nooit kunnen omdat het een mission impossible is. Veel en veel en veel te veel werk. Vandaar dat je ook niet meer kunt dan het zo goed mogelijk te benaderen, exact kan niet.
Afgezien daarvan is het ook pure statistiek. Bij kwaliteitscontrole heb je ALTIJD een percentage dat goedgekeurd wordt maar afgekeurd had moeten worden. In de volksmond staat dat percentage vaak bekend als een blauwe maandag model. Dat zijn de exemplaren die zomaar kaduuk gaan. Daarnaast is er ook een bepaald percentage dat afgekeurd is maar eigenlijk goedgekeurd had moeten worden. Je werkt namelijk met marges en zolang iets binnen die marge valt is hij goedgekeurd. Er worden weliswaar wat dingen uitgebreid getest maar lang niet alles. Een kwaliteitscontrole kan ook domweg een snelle check zijn of de boel binnen de opgestelde marges valt. Heel wat anders dan een zeer uitgebreid onderzoek naar hoe zo'n ding werkt onder bepaalde omstandigheden waarna men berekeningen kan uitvoeren. Die marges zorgen er ook voor dat een product uiteindelijk op de markt kan komen. Er zit hier een hele analyse achter wat het meest slimme is, meestal is rekening houden met defecte exemplaren goedkoper dan defecten uit proberen te bannen. Een truc die de luchtvaartindustrie vaak toepast met de nodige gevolgen van dien.
Er zit dus echt een limiet aan dat testen en controleren op kwaliteit. Op moment dat je het dan gaat verkopen komt het bij de massa terecht en heb je een immense testpool waaruit in korte tijd heel wat aan problemen naar boven komen drijven. Het is dan ook altijd weer verbazingwekkend hoeveel bugs er kort na de release van wat dan ook ontdekt wordt. Daarom dat men ook veelal de gevleugelde uitspraak doet dat de eindgebruiker ook tester is. Dat zijn ze in essentie ook omdat ze hun eigen combinatie testen of het werkt zonder dat ze het weten
Iedere ssd fabrikant heeft wel gesteggel met firmware en uitval waarbij het onterecht is om te gaan lopen wijzen. Zoek maar eens rond en je vindt genoeg groepen gebruikers die met hetzelfde probleem kampen bij diverse merken. Het is nou niet bepaald een bugvrije techniek omdat het gewoon te nieuw is. Qua garantie is Intel weer niet zo geweldig, dat ligt op iets van 1 jaar en ik geloof niet dat zij garantie geven op firmware flashes zoals een aantal anderen dat wel doen. Als het mis gaat ben je dan de sjaak. Daarnaast kent ook Intel zo haar problemen met firmware waarbij de meest recente die dataloss is als je een bios password hebt (zo goed hebben ze een glitch in de controller dus gespot en opgelost...not). Zo kun je nog meer van die kleine details gaan lopen aanwijzen wat verder vrij onzinnig is imho. Het ligt allemaal dicht bij elkaar en het is allemaal niet zonder problemen. Zoals je zelf ook al eerder zei: gewoon kopen, gewoon gebruiken en geen zorgen maken. Als het stuk is claim je de garantie. Don't worry be happy principe dus
Okee.Verwijderd schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 20:08:
[...]
Als de vendor een tooltje bakt om de schijf onder XP te flushen dan is het mogelijk maar Windows gaat het zelf niet ondersteunen in andere versies dan 7. Volgens onze accountmanager bij MS moeten we voor machines waar we SSD in gaan gooien maar op 7 overstappen omdat volgens hem het er niet op lijkt dat er in Vista ook Trim gaat komen - in XP is dat sowieso onbespreekbaar, daar wil MS vanaf tenslotte.
Aan de andere kant, kijk eens naar mijn benchmark en vraag je af, waar maak je je eigenlijk druk om
Tsja, als je het zo bekijkt
Okee.Arfman schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 20:17:
[...]
Van wat ik heb begrepen niet. Ik heb de 3 Anandtech SSD artikelen gelezen (grote aanrader) en volgens mij is het zo dat het OS bepaalde TRIM commando's moet sturen (dit en dat blokje kan nu weg) en dat de controller in de SSD vervolgens ook nog dat commando moet begrijpen. Het is dus een tweewegcommunicatie, je hebt beide richtingen nodig.
Oscar Wilde
Ehm...wel eens een Mac overwogen?Kurgan schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 12:08:
Rare vraag misschien, maar dankzij de snelheid van een SSD is nu de BIOS de vertragende factor bij het opstarten van de PC. Is er ergens informatie te vinden over de opstartsnelheid van de BIOS, ik kan er zelf niets over vinden. Op zich zijn die paar seconden van de BIOS niet zo erg van belang, maar dit is ten slotte tweakers.net waar de hardware tot het uiterste wordt gedreven...
Macbook Pro 14" M4 - iPhone 15 Pro - Watch - tv - AirPods Pro
Ben ik de enige die deze in mijn werk-laptop gebruikt voor kantoorwerk outlook en officepakketten met een simpel 30gb vertexje en zich rot lacht omdat mijn laptop wel prettig werkt?
Nog altijd een wel bestede 100 euro. KAn ik nog zeker 2 jaar prettig met dit ding werken en heb ik veel gespaard omdat ik de aanschaf van een nieuwe kan uitstellen.
(kan ik deze schijf nog meenemen ook).
Een Mac is niet veel sneller met opstarten hoor? Als je doelt op het feit dat je de Mac bijna nooit uitzet en het in sleepstand zet, tsja, dat kan je met een PC ook doen. Dat werkt zelfs verbazend snel in Windows 7.
“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering
Verwijderd
Plaats benchmarks, dan geloven meer mensen jeRielN schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 01:01:
wat een gelul over degradatie, dat is voor de huis-tuin-en-keukengebruiker echt een non-issue (kijkt naar mezelf...)
30 GB?Ben ik de enige die deze in mijn werk-laptop gebruikt voor kantoorwerk outlook en officepakketten met een simpel 30gb vertexje en zich rot lacht omdat mijn laptop wel prettig werkt?
/me kijkt naar de inhoud van 'zn C: schijf in werklaptop en heeft 35 GB aan apps en My Documents...
Daar zou ik me niet rot mee lachen. MEt een 80 GB of 100 GB wel. Van het weekend moet ik voor 3 weken naar de VS voor m'n werk, en ik ga daar zeker wel scouten voor een X25-M 80 GB voor m'n werklaptop... met de VP of InfoTech, zodat hij hem goedkeurt als declaratie
Ik had dus never nooit geen 30 GB schijf genomen, maar verder heb je gelijk. SSD in laptops maakt helemaal de wereld uit als je van zo'n 4K of 5,4K RPM schijf afkomt.Nog altijd een wel bestede 100 euro. KAn ik nog zeker 2 jaar prettig met dit ding werken en heb ik veel gespaard omdat ik de aanschaf van een nieuwe kan uitstellen.
(kan ik deze schijf nog meenemen ook).
usb disk voor grote docs.
Het is even wachten op een fatsoenlijke memory stick die lekker klein is maar waar toch veel op past.
Iemand?XanderDrake schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 16:55:
Ik ben erg geintresseerd in de OCZ Solid 2 voor mn volgende laptop, maar ik zie nergens reviews of dergelijke, ook al is de SSD leverbaar (denk ik tenminste).
Iemand een idee of bron?
Moet ik nog even geduld hebben?
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Ik heb verder ook geen benchmarks gezien. Maar de bedoeling van OCZ is om nog steeds goede iops te leveren (mbv de barefoot en voldoende cache), maar met goedkopere nands om zo de Solid 2 als budget-ssd te kunnen verkopen.
Had niet verwacht dat ie bij release als zoveel onder de agility zou zitten. Wel interessant.
[ Voor 6% gewijzigd door _H_G_ op 08-10-2009 12:46 ]
http://www.transcendusa.c...ModNo=251&SpNo=1&LangNo=0
intel X25-M SSDSA2MH080G1C5. 220,-
vanwaar het prijsverschil met de postville? en welke is achteraf aan te raden?
hier mee te vergelijken: beiden 80 gig versies (ik zou denken dat nieuw beter is, en duurder)
X25-M Postville
SSDSA2MH080G2C1 192,-
[ Voor 9% gewijzigd door MelodyDeluxe op 08-10-2009 17:24 ]
Tweede generatie is beter qua random read/writes en komende TRIM ondersteuning.
De X25-M G2 haalt mooie snelheden, maar nou vroeg ik mij af of dit uberhaupt zin heeft in mijn laptop, dit is namelijk een Dell XPS M1530. Volgensmij heeft deze laptop een gewone SATA controller, die dus maar 150 MB/s kan halen (reviews halen 250 MB/s)? Heeft het dan zin om zo'n snelle SSD erin te zetten of kan ik beter naar een langzamere/goedkopere gaan zoeken (iemand dan tips voor een vergelijkbare SSD als de G2, maar dan langzamer)?
Er zijn naar mijn weten geen SSD's met lage access times, goede random reads en writes die een lagere sequentiele snelheid hebben en daardoor goedkoper zijn.
Het voordeel van een indilinx-schijf is dat deze hogere sequentiele writes heeft dan de intel (maar lagere random writes) en is voor jou dus niet nuttig, omdat je die hoge snelheden toch niet haalt. Jij hebt meer voordeel bij hogere random writes.
[ Voor 28% gewijzigd door woekele op 08-10-2009 17:40 ]
Je had er met een eenvoudige zoekopdracht al achter kunnen komen dat de G2 (Postville) een beter keus was geweest. Vooral vanwege de TRIM ondersteuning. Ook is de prijs lager. (Waarom de G1's nog verkocht worden is mij ook een raadselme,myself and I schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 17:23:
ik zit met een vraag: ik heb net bij salland.eu een SSD besteld uit de oudere generatie:
intel X25-M SSDSA2MH080G1C5. 220,-
vanwaar het prijsverschil met de postville? en welke is achteraf aan te raden?
hier mee te vergelijken: beiden 80 gig versies (ik zou denken dat nieuw beter is, en duurder)
X25-M Postville
SSDSA2MH080G2C1 192,-
Als het nog kan zou ik zeker je bestelling annuleren.
[ Voor 3% gewijzigd door i7x op 08-10-2009 18:24 ]
🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...
Met alle respect, maar ik zeg: onzin. Wat een gebruiker zal doen met een SSD zal nooit in de buurt komen van de stresstesten die ze loslaten op een SSD. Je kan dat nl alleen met tooltjes die specifiek opdracht geven om bv als een debiel random over de hele disk te schrijven etc. Zie bv de test gedaan door PC perspective met de postville. Wat zij deden (de schijf dwingen als een gek te fragmenteren) is extreem onwaarschijnlijk in situatie die dat niet specifiek probeert te doen (iets wat ze zelf toegeven!) en is zelfs naar aanleiding hiervan door Intel opgelost met nieuwe firmware. Als je het extreemste worst-case scenario neemt en de SSD overleeft dat, dan moet je wel extreem negatief zijn om te zeggen dat een SSD niet veilig of gegarandeerd is. Dan kan je beter stoppen met het gebruik van wat dan ook, want niets is 100% gegarandeerd. Daar komt bij dat als zo'n SSD bij normaal gebruik (wat ze zelf specificeren en dat is ruim boven wat echt normaal is, of schrijf jij 50GB/dag naar je SSD?) niet de minimale levensduur haalt zoals verwacht (ligt dit niet zelfs wettelijk vast in allerlei keurmerken etc?), dan kunnen ze een prachtige claim tegemoet zien.
Dit geldt voor de intel postville controller, uiteraard. Dat bv de barefoot hier misschien minder tegen bestand is (als dat zo is, dit is hypothetisch) maakt dat SSD's niet in in het algemeen onbetrouwbaar of ruk na degradatie. Zoals Femme al zei, zelfs een gedegradeerde SSD rent rondjes om een velociraptor met twee vingers in z'n neus.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Ik snap dat je wilt beargumenteren dat niet alle fouten op te pakken zijn met validatie van het produkt, maar dat is ook niet erg. Er kan altijd een klein dingetje langs de verschillende controles glippen. Houd daarbij ook in je achterhoofd dat de gemiddelde SSD controller ook gerust je smartphone zou kunnen wezen als hij niet op een printplaat was beland met een lading dedicated flash.
Als je de validaties strikter maakt gebeurt dat misschien niet, maar dan wordt je produkt meteen een slag duurder. Het is aan de fabrikant zelf om uit te maken welke mate van validatie hij goed acht voor het produkt dat hij verkoopt, en tegen welke prijs hij dat in de markt wil zetten. Daarbij is het vooral belangrijk welke markt ermee bediend wordt: consumers, business, of specialty markets zoals luchtvaart of ruimtevaart. Het is tenslotte de fabrikant zelf die teveel gedoe krijgt bij grote uitval (veel kosten uit garantiegevallen/ondersteuning) of te hoge prijzen en latere marktintroductie door extra controles.
Ik heb een aantal testen gedaan met deze drive onder windows xp op een Dell Optiplex GX620 (Pentium D).
De testen heb ik met zowel de write cache aan als uit gedaan maar de resultaten varieren niet veel. Dit is toch wel eigenaardig.
Summary:
Seq lezen ~ 230MB/s
Seq schrijven ~ 140MB/s
Rand 4k lezen ~ 29 MB/s
Rand 4k schrijven ~ 28MB/s
De firmware van deze drive is 1571 wat de meeste recente versie is volgens de website van Supertalent.
Bijzonder eigenaardig dat de write cache aan of uit vrijwel dezelfde waarden geeft. Zelfs met het aan of uitvinken herstarten van de machine is er geen verschil. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de Optiplex hier de oorzaak van is. Wellicht heeft dit iets met power management te maken. Dit zal ik nog uit moeten zoeken.
Crystal diskmark 2.2 met Write cache aan.

Crystal diskmark 2.2 met Write cache uit.

Daarna hetzelfde herhaald maar met HDtune.
Eerst de screenshots van de read tests met de Write cache uit. De Read tests met write cache aan staan er niet tussen. Deze waren identiek aan de write cache uit.
Sequential read, write cache uit:

Sequential Write, write cache aan:

Random write, write cache aan:

Sequential Write, write cache uit:

Random write, write cache uit:

Ter referentie nog het WD schijfje van het een of ander wat in de optiplex zelf zat.
http://iserv.nl/files/pics/supertalent/wd-dm-2.2.png
Voor zover ik heb begrepen is er geen tweewegcommunicatie in de zin dat het besturingsysteem en de ssd een terugkoppeling doet over wat hij met het trim-commando heeft gedaan. Het besturingssysteem vuurt trim-commando's op de ssd af en de ssd moet zelf maar uitzoeken wat hij ermee doet.Arfman schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 20:17:
[...]
Van wat ik heb begrepen niet. Ik heb de 3 Anandtech SSD artikelen gelezen (grote aanrader) en volgens mij is het zo dat het OS bepaalde TRIM commando's moet sturen (dit en dat blokje kan nu weg) en dat de controller in de SSD vervolgens ook nog dat commando moet begrijpen. Het is dus een tweewegcommunicatie, je hebt beide richtingen nodig.
Er is ondersteuning op drie niveaus nodig: in het besturingssysteem, de sata-controller en de sata-drive. Voor voor mensen die raid draaien is het ondenkbaar dat ondersteuning van de sata-controller nog even op zich laat wachten.
Ik kan me voorstellen dat Intel vrij snel trim zal willen implementeren omdat het zelf heeft bijgedragen aan de ontwikkeling ervan. Aan de andere kant heeft Intel ook wel de neiging om gebruikers van oudere producten te laten stikken.
Verwijderd
Vraag: hoe zinnig schatten de heren en dames SSD-experts in dat dit is?
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2009 10:34 . Reden: typo ]
Verwijderd
Een SSD is altijd nuttig. er is geen enkele goeie reden om een schijf die gebruikt wordt voor meer dan alleen opslag niet door een SSD te vervangen
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2009 10:56 ]
Op een werk notebook ben je meestal geen admin dus het lijkt me lastig om een image te makenVerwijderd schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 10:56:
Hoezo kun je die schijf niet overschroeven!? Twee schroefjes los, disk eruit pluggen, nieuwe disk erin propper, schroefjes terug, en installeren die handel. De 7200 rpm schijf laat je in je la liggen voor wanneer je een nieuwe notebook krijgt.
Een SSD is altijd nuttig. er is geen enkele goeie reden om een schijf die gebruikt wordt voor meer dan alleen opslag niet door een SSD te vervangen
Verwijderd
Inderdaad, ik zou wel de HD kunnen overschroeven en het image zou ik wellicht ook kunnen clonen, maar daar wordt m'n opdrachtgever niet vrolijk van (als ie er achter komt), dus dat doen we maar even niet
Heeft iemand al ervaring met een power-over-esata behuizing? Schijnt nog allemaal maar vrij kort te bestaan.
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2009 11:53 ]
Postville 80GB, Win7 x64, na 7 dagen:

Na 20 dagen:

Zeer kleine degradatie bij de 4k read&write (3% & 5%), de rest is binnen de fluctuaties van de testresultaten.
Verwijderd
Ik ben admin op alle 3000 werk notebooks hier? Ik zou echter de SSD proberen als main/boot schijf te gebruiken, desnoods ff slijmen bij IT om hun dat ding in te laten bouwen en er dan zelf W7 op gooien.aval0ne schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 11:33:
[...]
Op een werk notebook ben je meestal geen admin dus het lijkt me lastig om een image te maken
Als externe schijf gebruiken is echt hartstikke zonde van de moeite.
hoe komt het dat jij na 20 dagen nogsteeds zulke hoge scores krijgt terwijl het bij mij na 1 week al ingezakt is naar 80/50/30 ?S0epkip schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 13:05:
Voor de degradatie-database:
Postville 80GB, Win7 x64, na 7 dagen:
[afbeelding]
Na 20 dagen:
[afbeelding]
Zeer kleine degradatie bij de 4k read&write (3% & 5%), de rest is binnen de fluctuaties van de testresultaten.
Ik doe copy en wil er een boot disk van maken maar doordat hij geen toegang heeft tot sommige bestanden kan hij het niet kopiëren, hoe kan ik dit veranderen?
[ Voor 5% gewijzigd door EdwardvGelder op 09-10-2009 16:31 ]
Nou, dat valt volgens mij ook wel mee. Als je je complete Dev omgeving en alle bijbehorende bestanden op de SSD zet via eSATA dan is er weinig verschil met een interne schijf. Uiteraard gaat het booten enzo nog steeds traag, maar je hebt wel de voordelen bij het ontwikkel werk.Verwijderd schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 16:00:
[...]
Ik ben admin op alle 3000 werk notebooks hier? Ik zou echter de SSD proberen als main/boot schijf te gebruiken, desnoods ff slijmen bij IT om hun dat ding in te laten bouwen en er dan zelf W7 op gooien.
Daarnaast heb je ook het voordeel dat je interne schijf minder belast wordt, wat betekend dat die ook minder de bottleneck gaat spelen. Een HD is nu ook weer niet het einde van de performance schaal, daar heb je nog de USB stick, CD en floppy onder zitten
Als je het DEV werk op een externe 7200RPM schijf zou plaatsen geeft dat hoogstwaarschijnlijk al een flinke boost. Met een SSD is het compilen en searchen e.d. een stuk aangenamer.
Verwijderd
Grote nadeel is dat ik 'm dan ook niet meer als externe harde schijf KAN gebruiken, wil 'm namelijk ook thuis gebruiken en de laptop is zo beveiligd dat je er niet mee op een thuisnetwerk kan.Verwijderd schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 16:00:
[...]
Ik ben admin op alle 3000 werk notebooks hier? Ik zou echter de SSD proberen als main/boot schijf te gebruiken, desnoods ff slijmen bij IT om hun dat ding in te laten bouwen en er dan zelf W7 op gooien.
Maar echt zonde van de moeite als externe schijf, zelfs via esata? Ik sluit niet uit dat het inderdaad wel tegen gaat vallen... maar aan de andere kant:
Indeed, dat dacht ik ookTheGhostInc schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 16:43:
[...]
Nou, dat valt volgens mij ook wel mee. Als je je complete Dev omgeving en alle bijbehorende bestanden op de SSD zet via eSATA dan is er weinig verschil met een interne schijf. Uiteraard gaat het booten enzo nog steeds traag, maar je hebt wel de voordelen bij het ontwikkel werk.
Daarnaast heb je ook het voordeel dat je interne schijf minder belast wordt, wat betekend dat die ook minder de bottleneck gaat spelen. Een HD is nu ook weer niet het einde van de performance schaal, daar heb je nog de USB stick, CD en floppy onder zitten
Als je het DEV werk op een externe 7200RPM schijf zou plaatsen geeft dat hoogstwaarschijnlijk al een flinke boost. Met een SSD is het compilen en searchen e.d. een stuk aangenamer.
Meten is weten dan maar I guess?
Zelf vraag ik me af hoeveel winst er te behalen valt met een externe SSD met daarop de developer en compiler en het is ook weer niet zo'n goedkoop experiment dat je zegt "probeer het gewoon". (De vraag blijft dus: is het de moeite waard?)
Is er (hier) al ervaring met een SSD als niet-primaire (externe) schijf?

dit is met mijn net nieuwe postville 160GB op win7 64
iemand enig idee waarom die 512 writes zo abominabel zijn?
Verwijderd
specs:
i7 920 D0 3910A batch
Asus p6t se
6gb corsair 1600
asus 9600gt silent
corsair 520hx
intel 80gb ssd g2
2x wd 640gb blue
mugen2
Nu naar de 4,5ghz
Verwijderd
Hangt natuurlijk weer verschrikkelijk af van wat je compiledS0epkip schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 21:34:
Even kort door de bocht: is compilen niet vooral cpu-afhankelijk?
Zelf vraag ik me af hoeveel winst er te behalen valt met een externe SSD met daarop de developer en compiler en het is ook weer niet zo'n goedkoop experiment dat je zegt "probeer het gewoon". (De vraag blijft dus: is het de moeite waard?)
Is er (hier) al ervaring met een SSD als niet-primaire (externe) schijf?
En er zal geen malloot zijn die een SSD koopt en 'm niet als primaire schijf instelt.... terecht dat daar geen ervaringen mee zijn
Nieuwere versie downloaden Pietlibero schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 21:35:
[afbeelding]
XboxLive: Dave 130R
Afhankelijk van hoe de omgeving beheert wordt zou je ook een bootmanager op de interne schijf kunnen installeren waarmee je van de eSATA kan booten. BootIT bijv. Dan heb je de snelheid bij gebruik en bij booten.Verwijderd schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 21:30:
Indeed, dat dacht ik ookBooten: lekker belangrijk, dan ben ik koffie aan het halen
En aangezien ik letterlijk alles kan installeren op die disk - van sources, ontwikkelomgeving, applicatieserver, runtimes - moet het best wat schelen.
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
nieuwe versie vanwat ?
fimware?
windows?
drivers?
Verwijderd
Kijk 's goed naar de afbeelding.libero schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 23:57:
[...]
nieuwe versie vanwat ?
fimware?
windows?
drivers?
en vergelijk het eens met andere afbeeldingen
als je niet beter weet dat er nog een andere versie is naast 1.0 dan valt het je ook niet op dat er een nieuwe is natuurlijk
Verwijderd
Dit zijn prima resultaten hoor, die haal ik ook met CrystalDiskMark 1.0.libero schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 21:35:
[afbeelding]
Verwijderd
Wees gewoon duidelijk en vertel hem dat hij de nieuwe Crystal Diskmark 2.2 moet downloaden. Pesten deden we op de basisschool, daar zijn we nu te oud voor. Succes libero.FunFair schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 08:44:
[...]
en vergelijk het eens met andere afbeeldingen
als je niet beter weet dat er nog een andere versie is naast 1.0 dan valt het je ook niet op dat er een nieuwe is natuurlijk
Verwijderd
Intel 80gb G2 SSD:

2x WD6400AAKS:

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2009 14:31 ]
Nou nou, als jij dit al pesten vind dan ben jij zeker wel héél veel gepest vroeger.Verwijderd schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 14:18:
[...]
Wees gewoon duidelijk en vertel hem dat hij de nieuwe Crystal Diskmark 2.2 moet downloaden. Pesten deden we op de basisschool, daar zijn we nu te oud voor. Succes libero.
Met zo'n reply begin ik (met alle respect) te twijfelen aan jou leeftijd.
en het draait nog altijd op ide, ik zou bogot niet weten hou AHCI te activeren!!!

Verwijderd
Dat jij het zo opvat, dat moet je zelf weten. Je kunt het echter ook andersom zien.Earzz schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 14:56:
[...]
Nou nou, als jij dit al pesten vind dan ben jij zeker wel héél veel gepest vroeger.
Met zo'n reply begin ik (met alle respect) te twijfelen aan jou leeftijd.
Deze persoon vraagt om antwoord, dan vindt ik het op zn plaats om antwoord te geven en er niet omheen te gaan draaien, dit forum is bedoeld om te discusseren en uiteindelijk elkaar te helpen.
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2009 15:55 ]
GoT is een discussieforum....dit forum is bedoeld om elkaar te helpen.
Life is what you others make it.
Klopt en hier ben ik het ook mee eens en ik heb Libero de goede richting heen geholpen maar een beetje nadenken over dingen is ook niet verkeerd.Verwijderd schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 15:25:
[...]
dit forum is bedoeld om elkaar te helpen.
Ik heb gewoon geen zin om sommige dingen voor te kauwen, die tijd zijn we toch al wel voorbij dat dat nodig was?
Het moet niet zo zijn dat mensen dingen gaan vragen die heel erg voor de hand liggen en die makkelijk zijn op te lossen door google te raadplegen of het topic grondig door te pluizen, dat zie ik jammer genoeg veel gebeuren de laatste tijd.
Verwijderd
Helemaal mee eens indien het om ingewikkeldere dingen gaat die op google of al in dit forum te vinden zijn. Voor antwoorden die 1 zin betreffen is het evenveel moeite om het antwoord te geven dan er omheen te draaien. Ik ben van mening dat je dan beter het antwoord kunt geven, omdat er Libero er blijkbaar overheen keek, want natuurlijk heeft hij benchmarks van 2.2 gezien. Hij zag de oplossing gewoon niet, laat hem dan ook niet onnodig doorzoeken.Earzz schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 16:06:
[...]
Klopt en hier ben ik het ook mee eens en ik heb Libero de goede richting heen geholpen maar een beetje nadenken over dingen is ook niet verkeerd.
Ik heb gewoon geen zin om sommige dingen voor te kauwen, die tijd zijn we toch al wel voorbij dat dat nodig was?
Het moet niet zo zijn dat mensen dingen gaan vragen die heel erg voor de hand liggen en die makkelijk zijn op te lossen door google te raadplegen of het topic grondig door te pluizen, dat zie ik jammer genoeg veel gebeuren de laatste tijd.
Er zitten geloof ik wat haken en ogen aan het activeren van ACHCI op een bestaande windowsinstallatie.XIII schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 15:24:
hier nog eenje die best tevreden is.![]()
en het draait nog altijd op ide, ik zou bogot niet weten hou AHCI te activeren!!!![]()
[afbeelding]
Dus zoek dat eerst even uit. AHCI activeren doe je in je bios.
PC Specs
zover was ik er ook al achter, ik wacht nu eventjes tot windows 7 uit is op 22/10 en geleverd is.Help!!!! schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 16:22:
[...]
Er zitten geloof ik wat haken en ogen aan het activeren van ACHCI op een bestaande windowsinstallatie.
Dus zoek dat eerst even uit. AHCI activeren doe je in je bios.
dan zoek ik het wel uit hoe het moet, het moederbord is een
asus P5QL-E
Als je W7 tzt vers installeert dan hoef je in je bios, alvorens te installeren, alleen AHCI te selecteren. Wijst zich vanzelf.XIII schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 16:29:
[...]
zover was ik er ook al achter, ik wacht nu eventjes tot windows 7 uit is op 22/10 en geleverd is.
dan zoek ik het wel uit hoe het moet, het moederbord is een
asus P5QL-E
Verder hoef je niks te doen, dus er valt verder weinig uit te zoeken.
[ Voor 4% gewijzigd door Help!!!! op 10-10-2009 16:51 ]
PC Specs
dank U voor het snelle ant...Help!!!! schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 16:50:
[...]
Als je W7 tzt vers installeert dan hoef je in je bios, alvorens te installeren, alleen AHCI te selecteren. Wijst zich vanzelf.
Verder hoef je niks te doen, dus er valt verder weinig uit te zoeken.
Enige verschillen wat ik kan vinden zijn de write snelheid (80MBps tegenover 100MBps) en de SATA revisie (1.0a tegenover 2.0).
Het prijsverschil is echter wel meer dan 50 euro.
Ga je dit echt merken in het dagelijks gebruik? Ik gebruik nu namelijk een 3525, maar ik moet over een tijdje een nieuwe hebben en dan wil ik uiteraard de goedkoopste.
Verwijderd
Doe een beroep op je garantie.... ?Henkske schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 20:10:
Ik heb toch een paar weken plezier gehad van me OCZ vertex 60gb. Hij doet nu niks meer dus ga maar ff een nieuwe kopen:)
Dit topic is gesloten.