Ligt denk ik ook een beetje waar je focus uiteindelijk ligt. SC-200/SC-300 heeft ook veel raakvlakken met Sentinel/Defender/CA wat dus ook weer veel terugkomt in de M365 Suite. AZ-104 is naar mijn mening voldoende en hoeft AZ-500 niet perse voor SC-200/SC-300. Mocht je in de toekomst SC-100 willen halen, zou het wel anders zijn. Maar dat is mijn persoonlijke mening en hoe ik het zelf doe (ik ben toevallig ook bezig met de SC200/300 certificeringen).Paul.tjuh1986 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:42:
Als je wat de security kant op wilt gaan, lees ik hier en daar nadat je SC-900 heb behaald, je beter eerst kan focussen op AZ-104 (Azure Administrator Associate), dan AZ-500 (Azure Security Engineer Associate), en dan eventueel een SC-200/300 en/of 400.
Zier er wel logisch uit dat je je eerst wat verder verdiept in Azure, voordat je je verdiept in enige Security Associates. Iemand hier nog ervaringen mee?
Wie weet inderdaad. Dan wel eerst is voor AZ-104 gaan. Straks met wat meer (werk)ervaring en door de online learning van Microsoft te gaan, zal de keuze erna wel wat meer duidelijk worden.Hoianddoei schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:20:
[...]
Ligt denk ik ook een beetje waar je focus uiteindelijk ligt. SC-200/SC-300 heeft ook veel raakvlakken met Sentinel/Defender/CA wat dus ook weer veel terugkomt in de M365 Suite. AZ-104 is naar mijn mening voldoende en hoeft AZ-500 niet perse voor SC-200/SC-300. Mocht je in de toekomst SC-100 willen halen, zou het wel anders zijn. Maar dat is mijn persoonlijke mening en hoe ik het zelf doe (ik ben toevallig ook bezig met de SC200/300 certificeringen).
Beetje vaag maar dit is het officiële statementHKLM_ schreef op woensdag 20 december 2023 @ 21:02:
@paella jij bent een MCT toch?
Weet jij waarom MS-203 het veld moest ruimen? En er nog geen replacement is hiervoor?
Naar mijn idee was MS-203 een prima Exchange examen zowel hybride als Exo dus ik snap de move niet helemaal
MSFT doet continue enquêtes enzo of het examen goed aligned met het product in overleg met het product team en met subject matter experts en klanten, op basis daarvan kan het zijn dat ze het aanpassen of een nieuw examen ontwikkelen. Ik ben een tijdje SME geweest en kreeg steeds enquêtes over examens die binnen mijn expertise vielenRetiring the Microsoft 365 Certified: Messaging Administrator Associate certification and its corresponding exam
Learners and organizations have shared their feedback that this certification should better align to current needs and the evolving business landscape. To focus on developing the right experience, we’ll retire the Microsoft 365 Certified: Messaging Administrator Associate certification and its associated Exam MS-203: Microsoft 365 Messaging, on December 31, 2023. And we’ll invest in building new exams, certifications, and training to meet the needs of today’s workplace.
[ Voor 13% gewijzigd door Turdie op 06-01-2024 06:51 ]
Iemand hier die meer kan vertellen over AZ-700 (Azure network)?
Ik heb AZ-900, AZ-104 en AZ-140 maar eerlijk gezegd doe ik er echt geen zak mee bij m'n huidige klant.
Heb die meer gedaan als voorsortering op een toekomstige opdracht en omdat het een mooie extensie is op mijn al bestaande MS on-prem en M365 kennis.
Aangezien ik m'n hele carrière al redelijk hybride ben op het gebied van systeem en netwerk beheer (leun wel meer naar systeem dus systeembeheerder met netwerk kennis) lijkt het mij een logische stap om AZ-700 te gaan doen.
Is dit 'zinvol' met de certificaten die ik al heb ondanks dat ik er nu weinig mee doe en is die een beetje makkelijk te halen als je al AZ-104 hebt en de nodige traditionele netwerk kennis?
Ik heb AZ-900, AZ-104 en AZ-140 maar eerlijk gezegd doe ik er echt geen zak mee bij m'n huidige klant.
Heb die meer gedaan als voorsortering op een toekomstige opdracht en omdat het een mooie extensie is op mijn al bestaande MS on-prem en M365 kennis.
Aangezien ik m'n hele carrière al redelijk hybride ben op het gebied van systeem en netwerk beheer (leun wel meer naar systeem dus systeembeheerder met netwerk kennis) lijkt het mij een logische stap om AZ-700 te gaan doen.
Is dit 'zinvol' met de certificaten die ik al heb ondanks dat ik er nu weinig mee doe en is die een beetje makkelijk te halen als je al AZ-104 hebt en de nodige traditionele netwerk kennis?
'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie
Dat je AZ-104 op zak hebt helpt zeker voor AZ-700, echter de traditionele netwerk kennis gaat niet echt helpen voor het examen. De moderne kennis wel, Azure networking dus (wat ook voor een deel in AZ-104 terugkomt).Csotranme schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 21:45:
Nouja dat is dus een beetje het dilemma.YaYo86 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 22:17:
[...]
Dat je AZ-104 op zak hebt helpt zeker voor AZ-700, echter de traditionele netwerk kennis gaat niet echt helpen voor het examen. De moderne kennis wel, Azure networking dus (wat ook voor een deel in AZ-104 terugkomt).
Het traditionele routering is nog steeds wel van pas maar het overige vrijwel niet.
Het is gewoon een verdiepende cert qua networking wat in AZ-104 al in hoofdlijnen wordt aangestipt.
Veel collega's gaan voor AZ-305 maar dat trekt me dan weer niet...
Overigens zit ik qua networking wel relatief in de moderne hoek inmiddels.
Cisco Meraki is bijvoorbeeld één van mijn expertises. Aantal (grote) projecten gedaan om van verschillende klassieke HPE, Aruba, Cisco netwerken naar Meraki te migreren.
Nog steeds heel anders dan Azure maar toch.
'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie
Precies, de principes zijn blijven hetzelfde maar zoals je zelf ook al gemerkt hebt is de manier van managen echt anders.Csotranme schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 22:30:
[...]
Nouja dat is dus een beetje het dilemma.
Het traditionele routering is nog steeds wel van pas maar het overige vrijwel niet.
Het is gewoon een verdiepende cert qua networking wat in AZ-104 al in hoofdlijnen wordt aangestipt.
Veel collega's gaan voor AZ-305 maar dat trekt me dan weer niet...
Overigens zit ik qua networking wel relatief in de moderne hoek inmiddels.
Cisco Meraki is bijvoorbeeld één van mijn expertises. Aantal (grote) projecten gedaan om van verschillende klassieke HPE, Aruba, Cisco netwerken naar Meraki te migreren.
Nog steeds heel anders dan Azure maar toch.
Pppfff mijn hersens vinden het toch lastig zo'n herexamen.
Moest AZ-140 opnieuw doen. Ik dacht kost me toch niks, behalve ~45 min goed lezen en nadenken, dus meteen geprobeerd.
Op de % na gehaald
Deze vind ik lastig, omdat mijn huidige WG hier niet mee wilde werken. Ik heb 2 x iets opgezet om te gaan testen.
MD 100 en 102 moest ik ook opnieuw doen. Hier werk ik dagelijks mee en dat is dan een heul stuk makkelijker. Had 3 foutjes.
Volgende maand ga ik MS102 klasikaal volgen. Deze (MS100 en 101) wilde ik al vorig jaar doen, maar mijn huidige WG investeerd niet in werknemers, dus zelf betalen. Hier heb ik echt veel zin in. Ook hier werk ik bijna dagelijks mee, maar ik wil ook hier mijn certificaat voor halen.
5 volle dagen les
Moest AZ-140 opnieuw doen. Ik dacht kost me toch niks, behalve ~45 min goed lezen en nadenken, dus meteen geprobeerd.
Op de % na gehaald
Deze vind ik lastig, omdat mijn huidige WG hier niet mee wilde werken. Ik heb 2 x iets opgezet om te gaan testen.
MD 100 en 102 moest ik ook opnieuw doen. Hier werk ik dagelijks mee en dat is dan een heul stuk makkelijker. Had 3 foutjes.
Volgende maand ga ik MS102 klasikaal volgen. Deze (MS100 en 101) wilde ik al vorig jaar doen, maar mijn huidige WG investeerd niet in werknemers, dus zelf betalen. Hier heb ik echt veel zin in. Ook hier werk ik bijna dagelijks mee, maar ik wil ook hier mijn certificaat voor halen.
5 volle dagen les
Nice! Ik ben ook dagelijks met MS-102 stuff bezig en nu ook aan het leren voor het examen. Ik ga alleen niet op zo’n cursusUnknown Alien schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:51:
Pppfff mijn hersens vinden het toch lastig zo'n herexamen.
Op de % na gehaald
5 volle dagen les
Cloud ☁️
Mijn WG betaald dit keer wel.HKLM_ schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:01:
[...]
Nice! Ik ben ook dagelijks met MS-102 stuff bezig en nu ook aan het leren voor het examen. Ik ga alleen niet op zo’n cursusMicrosoft Learn, een DevTest Tenant en de Labs die je ook krijgt in die vijf daagse cursus staan op de MS Learn page van GitHub. Kan een MCT wel een leuk praatje houden maar dat geld hou ik liever in mijn zak

Na deze 5 dagen gebruik ik de nuggets, MS Learn, les materiaal+tenant en onze eigen tenant.
Ook kijk ik YT van John Savill. Deze dude weet echt goed waar hij het over heeft en kan het erg goed uitleggen
https://www.youtube.com/@NTFAQGuy
Ieder natuurlijk zn voorkeurHKLM_ schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:01:
[...]
Nice! Ik ben ook dagelijks met MS-102 stuff bezig en nu ook aan het leren voor het examen. Ik ga alleen niet op zo’n cursusMicrosoft Learn, een DevTest Tenant en de Labs die je ook krijgt in die vijf daagse cursus staan op de MS Learn page van GitHub. Kan een MCT wel een leuk praatje houden maar dat geld hou ik liever in mijn zak
Als ik het zelf doe op de manier zoals jij noemt ben ik veel te lang bezig.
Ik geef zelf ook altijd de voorkeur aan 4 a 5 dagen klassikaal en dan de week erop gelijk examen doen.
Dan ben ik er gelijk weer vanaf (WG betaalt toch..) en bij mij blijft het beter hangen als iemand gewoon staat te vertellen wat je moet weten ipv zelf alles lezen.
Ik heb aan die 5 dagen ook gewoon niet voldoende om het examen te halen. Daarvoor vindt ik ze echt veel te ondermaats. Maar ieder zijn ding uiteraardCsotranme schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:32:
[...]
Ieder natuurlijk zn voorkeur
Ik geef zelf ook altijd de voorkeur aan 4 a 5 dagen klassikaal en dan de week erop gelijk examen doen.
Dan ben ik er gelijk weer vanaf (WG betaalt toch..) en bij mij blijft het beter hangen als iemand gewoon staat te vertellen wat je moet weten ipv zelf alles lezen.
Cloud ☁️
Ik ben ook met AZ700 bezig na het halen van 900 en 104. Gaat wel een stuk dieper allemaal op de stof in. Je andere certificaten helpen zeker wel mee, maar aan traditionele networking skills heb je bijna niks.Csotranme schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 21:45:
De verdieping voegt wel veel toe vindt ik, alleen jammer dat het ook erg veel over cross regions oplossingen gaat wat mij dan weer minder interesseert.
Ook andere cursisten erbij vind ik vaak wel relax. Stellen andere vragen of schetsen andere situaties voor, zodat ik er ook een andere kijk op krijg en weer wat extra leer.Csotranme schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:32:
[...]
Ieder natuurlijk zn voorkeur
AZ-140 en SC-900 heb ik wel thuis gedaan.
Zojuist de verlening van MD100 + MD101 behaald, maar waar het bij de vorige verlening gewoon nog grotendeels copy-paste uit het echte examen was, is deze wel even compleet anders.
Werd zelfs even verrast door de nodige producten of functies die een compleet andere naam hebben (terwijl die nog steeds hetzelfde doen).
Is er iemand die zowel de combi MD100 + MD101 ALS MD102 gedaan heeft?
Werd zelfs even verrast door de nodige producten of functies die een compleet andere naam hebben (terwijl die nog steeds hetzelfde doen).
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Heb je dan de verlenging voor MD-102 moeten doen?D_Jeff schreef op zondag 11 februari 2024 @ 17:43:
Zojuist de verlening van MD100 + MD101 behaald, maar waar het bij de vorige verlening gewoon nog grotendeels copy-paste uit het echte examen was, is deze wel even compleet anders.
Cloud ☁️
Ik heb de MD100 en MD101 gedaan en een paar weken terug de verlenging middels de MD102. Geen idee of dat vragen uit de originele examen waren want die heb ik al een tijd terug gedaan. Ze kwamen me niet bekend voor.D_Jeff schreef op zondag 11 februari 2024 @ 17:43:
Wat ik eigenlijk altijd doe is ruim op tijd zo'n examen maken. Meestal haal ik die niet in 1 keer (nu net de laatste wel) maar krijg je een lijst met aandachtspunten. Die neem je door en probeer je het opnieuw.
Ga voor alle vragen over woordblindheid naar www.dyslexie.nl (of was het nu www.dyslexi.nl of eeh www.dislexie.nl of www.dyslexy.nl of www.dysleksie.nl of www.disleksi.nl of www.dysleksi.nl of eeeehh.....)
deze heb ik moeten doen gedaan: https://learn.microsoft.c...5-endpoint-administrator/HKLM_ schreef op zondag 11 februari 2024 @ 18:26:
[...]
Heb je dan de verlenging voor MS-102 moeten doen?
MS-102 is next level
[quote]D_Jeff schreef op zondag 11 februari 2024 @ 19:29:
[...]
deze heb ik moeten doen gedaan: https://learn.microsoft.c...5-endpoint-administrator/
MS-102 is next level
MS / MD lekkere verwarring haha ik bedoelde MD uiteraard (en aangepast)
Het examen van MD-102 vond ik aan de zeer makkelijke kant als je dagelijks in Intune zit trouwens
Ik zit nu te leren voor MS-102 en die is zeker next level zeker als je niet veel doet met data security..
[...]
deze heb ik moeten doen gedaan: https://learn.microsoft.c...5-endpoint-administrator/
MS-102 is next level
Het examen van MD-102 vond ik aan de zeer makkelijke kant als je dagelijks in Intune zit trouwens
Ik zit nu te leren voor MS-102 en die is zeker next level zeker als je niet veel doet met data security..
Heb je hier een voorbeeld van?Werd zelfs even verrast door de nodige producten of functies die een compleet andere naam hebben (terwijl die nog steeds hetzelfde doen).
[ Voor 25% gewijzigd door HKLM_ op 11-02-2024 19:33 ]
Cloud ☁️
Dat ben ik roerend met je eens. Ik hoefde veel minder tijd in de voorbereiding te steken + 1e schot gelijk raakD_Jeff schreef op zondag 11 februari 2024 @ 19:29:
[...]
3 jaar geleden dacht ik: Laat ik de MD-100 eens skippen en met MS-101 beginnen (omdat MS-101 zeer veel Intune in de cursus had zitten). Dat was niet zo'n goed planIk zit nu te leren voor MS-102 en die is zeker next level zeker als je niet veel doet met data security..
Hoe groot de verschillen nu zijn, geen idee. Jij een ervaring om te delen?
[/quote]
Voorbeelden van zaken die anders heten:Heb je hier een voorbeeld van?
- White gloving (Intune Autopilot)
- DLP add-on (nu onderdeel van MS Defender)
- Security score (bonus: ook nog eens op een andere locatie ivm vorig jaar)
haha Ik heb ook MS-101 en geen MS-100... volgens mij had het bij mij iets met het upgrade path te maken ik was met het 101 examen geupgrade naar MCSA 10 en dat was volgens MSFT niet voldoende voor het upgrade examen naar MD-100 & MD-101 en toen ben ik een tijdje gestop met MSFT certs omdat ik dat een naaiende situatie vondt. Ik had immers een legitiem upgrade path gevolgt.... Later wel weer soort van opgepakt met MS-101 en toen vondt ik het wel best haha. Nu MD-102 gedaan laats in december en volgende maand MS-102D_Jeff schreef op zondag 11 februari 2024 @ 19:47:
[...]
[...]
Dat ben ik roerend met je eens. Ik hoefde veel minder tijd in de voorbereiding te steken + 1e schot gelijk raak
[...]
3 jaar geleden dacht ik: Laat ik de MD-100 eens skippen en met MS-101 beginnen (omdat MS-101 zeer veel Intune in de cursus had zitten). Dat was niet zo'n goed plan
Hoe groot de verschillen nu zijn, geen idee. Jij een ervaring om te delen?
[/quote]
[...]
Voorbeelden van zaken die anders heten:
- White gloving (Intune Autopilot)
- DLP add-on (nu onderdeel van MS Defender)
- Security score (bonus: ook nog eens op een andere locatie ivm vorig jaar)
Je moet ze ook verlengen telkens en ik leef niet om alleen te leren voor MSFT certs
Cloud ☁️
Vooral dat verlengen.. is een idee dat al sinds 2012 leeft, in 2014/2015 afgeschoten om vervolgens in 2020 weer terug te keren.
Waar het voorheen voor iemand met veel MS certi's prima te doen was, moet zo'n persoon nu keuzes gaan maken (of elke week de 20-35vragen quiz doen).
Next in line: #keuzestress
AZ-104 / MS-102 / Fortinet meukjes (NSE-4/NSE-5, maar in de nieuwe stijl)
Waar het voorheen voor iemand met veel MS certi's prima te doen was, moet zo'n persoon nu keuzes gaan maken (of elke week de 20-35vragen quiz doen).
Ik pak voor nu gewoon mijn focus gebied en die haal ik, (MD-102,MS-102,AZ-140)D_Jeff schreef op zondag 11 februari 2024 @ 20:01:
Vooral dat verlengen.. is een idee dat al sinds 2012 leeft, in 2014/2015 afgeschoten om vervolgens in 2020 weer terug te keren.
Misschien Teams Phone System nog voor de leuk
Heb vanaf 2011 goed meegedaan met ze en vanaf Server 2008 de MCSA's voor de servers gehad. Helaas hebben ze de server certificeringen de nek om gedraaid (er is nu wel iets met Azure HCI) maar ik blijf dat tot op de dag van vandaag eeuwig zonde vinden dat ze het on-prem server stuk niet meer in een traject hebben zitten.
Cloud ☁️
Heb net uit de losse pols toevallig renewal voor AZ-104 eens doorlopen.
Valt me toch vies tegen als je er geen reet mee doet in je dagelijkse werk...
Valt me toch vies tegen als je er geen reet mee doet in je dagelijkse werk...
In 2012 was het niet echt he verlengen wat het nu is. Je moest toen binnen 2 jaar een opleiding gehaald hebben om je certificeringen geldig te houden. Dus als je Windows Server 2012 gehaald had kon je daarna met een Exchange examen je 2012 levend houden.D_Jeff schreef op zondag 11 februari 2024 @ 20:01:
Nu moet je per certificaat een renewal doen.
Ga voor alle vragen over woordblindheid naar www.dyslexie.nl (of was het nu www.dyslexi.nl of eeh www.dislexie.nl of www.dyslexy.nl of www.dysleksie.nl of www.disleksi.nl of www.dysleksi.nl of eeeehh.....)
Doen ze eigenlijk nog aan labs in de examens momenteel?
Cloud ☁️
Case studies wordt je mee platgegooid, maar labs ben ik eigenlijk niet tegengekomenHKLM_ schreef op zondag 11 februari 2024 @ 21:24:
Doen ze eigenlijk nog aan labs in de examens momenteel?
Die case studies zitten er al langer in, ik dacht dat ze de labs weer geïntroduceerd hadden een tijd geleden maar ik was verbaasd dat ik ze biet had eigenlijk hahaD_Jeff schreef op zondag 11 februari 2024 @ 21:30:
[...]
Case studies wordt je mee platgegooid, maar labs ben ik eigenlijk niet tegengekomen
Cloud ☁️
Ik had voor MD-101 (1.5jaar geleden) wel een lab erin zitten aan het einde.D_Jeff schreef op zondag 11 februari 2024 @ 21:30:
[...]
Case studies wordt je mee platgegooid, maar labs ben ik eigenlijk niet tegengekomen
Misschien flauw om te zeggen, maar die renewals zijn toch prima te doen als je veel werkzaamheden doet die in lijn liggen met het certificaat?D_Jeff schreef op zondag 11 februari 2024 @ 20:01:
Het kost een halfuurtje. Daarnaast, als je een vraag niet weet, zoek het dan gewoon op? Die renewals zie ik als een momentje om de ‘what’s new’ te leren. Niet om mezelf weer te toetsen.
Have you tried turning it off and on again?
Bij MD-101 heb ik ook een lab gehad (is ook al even terug) en laatst bij SC-300 had ik ook een lab. Bij beide trouwens ook een case study, wat het qua tijd toch best wel krap maakt allemaal.Csotranme schreef op zondag 11 februari 2024 @ 23:17:
[...]
Ik had voor MD-101 (1.5jaar geleden) wel een lab erin zitten aan het einde.
Ik kreeg toen ook een lab inderdaad. Maar ik ben inmiddels zo verpest/verwent met overal minimaal 2 schermen dat enorm zat te hannesen op dat ene vga schermpje van een kwaliteit dat het niet eens meer haalt tot het schap bij de gemiddelde kringloop. Dat kost ook bakken met tijd.Hoianddoei schreef op maandag 12 februari 2024 @ 08:28:
[...]
Bij MD-101 heb ik ook een lab gehad (is ook al even terug) en laatst bij SC-300 had ik ook een lab. Bij beide trouwens ook een case study, wat het qua tijd toch best wel krap maakt allemaal.
Dat dus. De laatste keer met SC-300 was het scherm zo klein, dat Entra opende in tablet view. Nou, neem van mij aan, Microsoft heeft de portals niet gebouwd voor tablets. Ik was meer tijd kwijt aan het openen van het menu, dan daadwerkelijk de opdrachten zelf.Rudi Vader schreef op maandag 12 februari 2024 @ 08:39:
[...]
Ik kreeg toen ook een lab inderdaad. Maar ik ben inmiddels zo verpest/verwent met overal minimaal 2 schermen dat enorm zat te hannesen op dat ene vga schermpje van een kwaliteit dat het niet eens meer haalt tot het schap bij de gemiddelde kringloop. Dat kost ook bakken met tijd.
Dat mag je gerust zeggen / schrijvenGr4mpyC3t schreef op maandag 12 februari 2024 @ 07:50:
[...]
Misschien flauw om te zeggen, maar die renewals zijn toch prima te doen als je veel werkzaamheden doet die in lijn liggen met het certificaat?
Het kost een halfuurtje. Daarnaast, als je een vraag niet weet, zoek het dan gewoon op? Die renewals zie ik als een momentje om de ‘what’s new’ te leren. Niet om mezelf weer te toetsen.
Maar ik weet dat er personen zijn die tussen 2019 en 2021 een hele rits role based certificaten behaald hebben (om makkelijk aan een kleine bonus te komen, want detachering) -- maar die zijn nu aan het klagen dat het actief houden te zwaar Is.
Daar zitten ook topics bij waarvan het misschien 5% is van de maandelijkse werkzaamheden.
Zoals iemand net terecht opmerkte: 10 jaar geleden was het een kwestie van MSCA / MSCE halen en binnen 2 jaar nog een certificaat binnenhalen. Stukje makkelijker, zeg maar
Microsoft heeft ook wel een beetje een switch gemaakt in wat ze testen bij de renewal. Ze toetsen vooral de onderwerpen die in een jaar tijd veranderd / uitgebreid / toegevoegd zijn, zodat ze weten dat je bij blijft met nieuwe ontwikkelingen. Vandaar dat je in de renewals vaak zaken ziet die wellicht minder bekend zjin.
Dat zorgt er ook voor dat die renewals natuurlijk makkelijk te halen zijn; je kunt gewoon tijdens de toets het antwoord opzoeken in een ander browsertabje. Vindt Microsoft ook niet erg, want dan ben je gelijk op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen.
Ik vind die renewals in deze vorm echt wel een goede ontwikkeling, het geeft een stuk meer waarde aan een actieve certificering.
Dat zorgt er ook voor dat die renewals natuurlijk makkelijk te halen zijn; je kunt gewoon tijdens de toets het antwoord opzoeken in een ander browsertabje. Vindt Microsoft ook niet erg, want dan ben je gelijk op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen.
Ik vind die renewals in deze vorm echt wel een goede ontwikkeling, het geeft een stuk meer waarde aan een actieve certificering.
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
Het is afhankelijk van hoe ver je terug kijkt. Toen was het inderdaad dat je certificering behaalde en die verliep niet. Echter kwam er elke 2-3jaar wel weer een nieuwe certifiering voor het "vernieuwde" product. Windows Server 2000 t/m Windows Server 2016, hetzelfde met SQL. MCPD certification moest je elke 2 jaar weer opnieuw doen.D_Jeff schreef op maandag 12 februari 2024 @ 09:57:
[...]
Dat mag je gerust zeggen / schrijven
Maar ik weet dat er personen zijn die tussen 2019 en 2021 een hele rits role based certificaten behaald hebben (om makkelijk aan een kleine bonus te komen, want detachering) -- maar die zijn nu aan het klagen dat het actief houden te zwaar Is.
Daar zitten ook topics bij waarvan het misschien 5% is van de maandelijkse werkzaamheden.
Zoals iemand net terecht opmerkte: 10 jaar geleden was het een kwestie van MSCA / MSCE halen en binnen 2 jaar nog een certificaat binnenhalen. Stukje makkelijker, zeg maar
Die role based certificering ben ik niet zo'n fan van, maar nu is het even een "refresh" kort online doen en hoppa je bent weer klaar. Ik heb sommige zelfs gedaan terwijl dat ik in interne meetings zat

Echt veel stukken eenvoudige.
Ik heb dit vorig jaar 4 microsoft examens gemaakt (MD-101 & MD-102, AZ-104 & MS-102). En heb bij geen enkele een Lab gehad.
De case studies zijn voor mijn gevoel ook een stuk minder geworden. Bij elk examen kreeg ik maar 1 case studie met 4 vragen. Bij MS-102 wel 2 case studies.
Voor mijn gevoel zijn de examens een stuk makkelijker geworden dan vroeger.
De case studies zijn voor mijn gevoel ook een stuk minder geworden. Bij elk examen kreeg ik maar 1 case studie met 4 vragen. Bij MS-102 wel 2 case studies.
Wat ik van cursisten terug hoor: in sommige examens (AZ-104, AZ-400, bijvoorbeeld) komen labs wel langzaamaan weer terug. Wel hoor ik dat alleen van cursisten die het examen in een examencentrum doen, bij online proctored examens heb ik nog geen labs gehoord (en dat hoor ik ook terug van andere trainers).
Ikzelf doe het incidentele examen alleen online proctored, dus heb nog geen enkel lab gezien de afgelopen paar jaar.
Moet wel deze week nog even zeven renewals doen geloof ik
Ikzelf doe het incidentele examen alleen online proctored, dus heb nog geen enkel lab gezien de afgelopen paar jaar.

Ja ik heb al mijn examens thuis gedaan, dat zal wel het een en ander verklaren dan.
Ik doe mijn examens altijd op locatie en heb in 2013jdj1996 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 10:39:
Ja ik heb al mijn examens thuis gedaan, dat zal wel het een en ander verklaren dan.
Cloud ☁️
Interessant! Ik doe ze ook in een examencentrum en heb nog nooit een lab gezien bij de examens die ik heb gedaan.ralpje schreef op maandag 12 februari 2024 @ 10:31:
Wat ik van cursisten terug hoor: in sommige examens (AZ-104, AZ-400, bijvoorbeeld) komen labs wel langzaamaan weer terug. Wel hoor ik dat alleen van cursisten die het examen in een examencentrum doen, bij online proctored examens heb ik nog geen labs gehoord (en dat hoor ik ook terug van andere trainers).
Ja, goed punt. Gelukkig zijn de fundamentals wel onbeperkt geldig. Ik heb nooit MSCA/MSCE gedaan. Ik had altijd de indruk dat er gigantische boeken aan te pas kwamen inclusief cursussen, klopt dat een beetje? Kostte het dan juist niet meer tijd?D_Jeff schreef op maandag 12 februari 2024 @ 09:57:
[...]
Dat mag je gerust zeggen / schrijven
Het prettige van de tegenwoordige tijd is dat je Microsoft Learn hebt aangevuld met een batterij aan filmpjes.
Ik heb gisteren de renewal van MD-102 gedaan en ik vond het echt een fluitje van een cent.
Ik ben nu bezig met MS-102jdj1996 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 10:23:
Ik heb dit vorig jaar 4 microsoft examens gemaakt (MD-101 & MD-102, AZ-104 & MS-102). En heb bij geen enkele een Lab gehad.
Vind deze zoals verwacht erg leuk en interessant. De helft ken ik natuurlijk al vanwege de dagelijkse werkzaamheden in M365. Maar wat zaken waar je weinig mee doet of gewoon niet weet.
Doel is in maart examen te doen en ook ik doe ze lekker thuis.
Heb alleen na dit examen 4 her examens in elke Q1
Ik ben net voor de 4de keer gezakt voor AZ-104 renewal
Kom wel dichtbij nu dus volgende moet goed zijn
Het kost me nooit geen moeite maar als je er niks mee doet is het toch echt abracadabra.
Kom wel dichtbij nu dus volgende moet goed zijn
Het kost me nooit geen moeite maar als je er niks mee doet is het toch echt abracadabra.
Zo, eindelijk ook klaar met AZ104 en AZ700 
Ik heb wel echt veel moeite om de examens op tijd af te ronden, er zit zo ontzettend veel tekst en details in de vragen soms dat ik echt veel aan het wisselen ben tussen de vraag en antwoorden.
Zeker met die AZ700. 2uur de tijd. 30 normale vragen, 10 vragen over 1 case studie, 12 opdachten in een lab waarvan er ook veel wachttijd nog in zit om iets aan te maken. Ik dacht hier echt keihard te zakken, voor het lab had ik uiteindelijk nog 20min over, aanmaken van een Azure Firewall duurde al 15min voordat die was afgerond, laat staan de rest van de opdrachten nog maken. Heb in het lab maar 1 opdracht succesvol voltooid en dan tot mijn grote verbazing nog geslaagd. Blijkbaar weegt die lab omgeving niet zo zwaar als dat de vragen doen.
Heb het examen thuis gedaan, dus dat verhaal van thuis geen labs is een myth busted
Ik heb wel echt veel moeite om de examens op tijd af te ronden, er zit zo ontzettend veel tekst en details in de vragen soms dat ik echt veel aan het wisselen ben tussen de vraag en antwoorden.
Zeker met die AZ700. 2uur de tijd. 30 normale vragen, 10 vragen over 1 case studie, 12 opdachten in een lab waarvan er ook veel wachttijd nog in zit om iets aan te maken. Ik dacht hier echt keihard te zakken, voor het lab had ik uiteindelijk nog 20min over, aanmaken van een Azure Firewall duurde al 15min voordat die was afgerond, laat staan de rest van de opdrachten nog maken. Heb in het lab maar 1 opdracht succesvol voltooid en dan tot mijn grote verbazing nog geslaagd. Blijkbaar weegt die lab omgeving niet zo zwaar als dat de vragen doen.
Heb het examen thuis gedaan, dus dat verhaal van thuis geen labs is een myth busted
[ Voor 5% gewijzigd door Woohooo op 16-02-2024 09:16 ]
Woohooo schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 09:13:
Zo, eindelijk ook klaar met AZ104 en AZ700
Gefeliciteerd
Xbox Series X | Playstation 5
Als je meer een Solutions Architect rol zou willen gaan vervullen voor Modern Workplace welke certificeringen zouden jullie dan aanraden? (Bedrijfs groter 500 tot 5000 users)
Zelf zat / zit ik te denken aan onderstaande:
MD-102 Endpoint Administrator
MS-102 Microsoft 365 Administrator
AZ-140 Azure Virtual Desktop
MS-700 Managing Microsoft Teams
MS-721: Collaboration Communications Systems Engineer
Een Exchange examen past ook alleen die is er momenteel nu even niet natuurlijk, zouden jullie nog iets van Azure toepassen?
Zelf zat / zit ik te denken aan onderstaande:
MS-721: Collaboration Communications Systems Engineer
Een Exchange examen past ook alleen die is er momenteel nu even niet natuurlijk, zouden jullie nog iets van Azure toepassen?
Cloud ☁️
De zaken in Microsoft 365 Certified: Collaboration Communications Systems Engineer Associate leer je gaandeweg wel. Zou ik zelf geen heel examen aan wijden.
Ben zelf werkzaam bij een toko van 12.000 users. AVD laten we door een ander team doen dat nu ook Citrix VDI managed.
De zaken in Microsoft 365 Certified: Collaboration Communications Systems Engineer Associate leer je gaandeweg wel. Zou ik zelf geen heel examen aan wijden.
Ben zelf werkzaam bij een toko van 12.000 users. AVD laten we door een ander team doen dat nu ook Citrix VDI managed.
En vergeet vooral niet nog iets in de security hoek. MS-500, SC-300, dat soort dingen.
MS-500 is ondertussen ook weg, de SC300, SC200, SC400 worden deels gedekt door MS-102 maar bieden wel veel meer verdieping natuurlijk. Zelf hoop ik nog op iets met Copilot eigenlijk omdat ik daar ook wel toekomst in zie en dan is SC-400 ook wel interessant.ralpje schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 20:18:
En vergeet vooral niet nog iets in de security hoek. MS-500, SC-300, dat soort dingen.
Eigenlijk gewoon te veel keuze haha
Cloud ☁️
Ja AVD door een ander team is niet heel gek, maar voor de Modern Workplace is AVD wel iets om rekening mee te houden in je ontwerp omdat niet alles 1-1 kan. Ook Windows 365 is een leuke alleen die zit voor een klein deel in MD-102 maar misschien komt daar ooit nog eens een los examen van hoop ik.YaYo86 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 20:16:
Cloud ☁️
Klopt, AVD is een vak apart.HKLM_ schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 20:30:
[...]
Ja AVD door een ander team is niet heel gek, maar voor de Modern Workplace is AVD wel iets om rekening mee te houden in je ontwerp omdat niet alles 1-1 kan. Ook Windows 365 is een leuke alleen die zit voor een klein deel in MD-102 maar misschien komt daar ooit nog eens een los examen van hoop ik.
Denk zelf dat W365 te klein is voor een compleet examen, maar laten we het hopen inderdaad. Het is een mooi product.
Naja, voor nu wel denk ik maar het groeit bijna met de week qua nieuwe functies. Als je alleen al kijkt dag Fido2, Shared device mode for Windows Boot, company branding zijn toegevoegd afgelopen maand dan denk ik dat er wel wat voor te maken valt eerlijk gezegd.YaYo86 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 21:40:
[...]
Klopt, AVD is een vak apart.
Denk zelf dat W365 te klein is voor een compleet examen, maar laten we het hopen inderdaad. Het is een mooi product.
Cloud ☁️
SC900 gaat zeker dieper dan MS-102, maar wel overlapping. Ook vond ik SC900 erg interesant en leuk. Als je 300 gaat doen, dan kan je 900 laten liggen uiteraard. Scheelt weer studie tijdHKLM_ schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 20:28:
[...]
MS-500 is ondertussen ook weg, de SC300, SC200, SC400 worden deels gedekt door MS-102 maar bieden wel veel meer verdieping natuurlijk. Zelf hoop ik nog op iets met Copilot eigenlijk omdat ik daar ook wel toekomst in zie en dan is SC-400 ook wel interessant.
Eigenlijk gewoon te veel keuze haha
Vorige week de curus op locatie MS-102 gedaan..Dit is de laatste keer dat ik bij deze toko een MS tech training ga volgen. Zonde van het geld..
Leerstof wat ze gebruiken is 1:1 van MS learn.... enige verschil het is in PPT vorm ipv webpagina's.
De labs en azure opgeving is het enige wat fijn is om zaken uit te proberen ipv sandbox of tenant van de WG
Ik vind MS-102 ERG leuk, de helft weet ik al vanwege mijn werkzaamheden. Had van de curus 50 vragen en had 60 goed, na de cursus.
Ben nu aan het leren en wil in maart examen doen. Voorgenomen paar weken elke avond 1 uur de zaken lezen die ik nog niet ken en uitproberen in de tenant.
De SC-900 heb ik al een tijdje, maar vindt die fundamtals niet heel veel qua inhoud eigenlijk.Unknown Alien schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 11:37:
[...]
SC900 gaat zeker dieper dan MS-102, maar wel overlapping. Ook vond ik SC900 erg interesant en leuk. Als je 300 gaat doen, dan kan je 900 laten liggen uiteraard. Scheelt weer studie tijd![]()
Vorige week de curus op locatie MS-102 gedaan..Dit is de laatste keer dat ik bij deze toko een MS tech training ga volgen. Zonde van het geld..
Leerstof wat ze gebruiken is 1:1 van MS learn.... enige verschil het is in PPT vorm ipv webpagina's.
De labs en azure opgeving is het enige wat fijn is om zaken uit te proberen ipv sandbox of tenant van de WG
Ik vind MS-102 ERG leuk, de helft weet ik al vanwege mijn werkzaamheden. Had van de curus 50 vragen en had 60 goed, na de cursus.
Ben nu aan het leren en wil in maart examen doen. Voorgenomen paar weken elke avond 1 uur de zaken lezen die ik nog niet ken en uitproberen in de tenant.
Training op locatie ben ik al een tijd mee gestopt alles zelfs de officiële labs staan online bij microsoft dus die 2K voor een week kan je beter in een test tenant met e5 licentie stoppen ofzo
Cloud ☁️
2K...Maak er maar 3500 vanHKLM_ schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 11:54:
[...]
De SC-900 heb ik al een tijdje, maar vindt die fundamtals niet heel veel qua inhoud eigenlijk.
Training op locatie ben ik al een tijd mee gestopt alles zelfs de officiële labs staan online bij microsoft dus die 2K voor een week kan je beter in een test tenant met e5 licentie stoppen ofzo

Tja, zijn niet voor niks fundamentals. Persoonlijk vind ik dit wel verplichte kennis. Ik vond sc900 wel leuk en interesant. MS900 en AZ900 heb ik geen examens voor gedaan, daar had ik geen zin in. Daar zie ik de toegevoegde waarde voor mezelf niet in.
Ik ben sinds dit jaar freelancer en mijn eerste opdracht daar moet ik 8 externe IT leveranciers aansturen. Daarom wil ik up to date blijven met mijn IT kennis. Dat werkt veel fijner, dan wanneer je iemand hebt er geen verstand van heeft en alleen kan delegeren en vingertje wijzen, als er wat fout is gegaan

En ik vind het super leuk om aan de knoppen te zitten

Bij een officiele MOC ben ik als trainer een soort van verplicht om de officiele MS PPT's te gebruiken, helaas.Unknown Alien schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 11:37:
[...]
De meerwaarde van zo'n training zou wat mij betreft moeten liggen in de uitleg van de trainer, real-life voorbeelden, etc. Vandaar ook dat ik alleen trainingen geef op techniek waar ik zelf daadwerkelijk mee werk. Anders kan ik die meerwaarde niet bieden.
Oh, en in een klassikale training zit ook nog veel meerwaarde in de lunch. Niet omdat die eigenlijk altijd lekker en goed geregeld is, maar omdat daar vaak toch gesprekken ontstaan tussen cursisten uit verschillende organisaties / bedrijven waar waardevolle info gedeeld wordt ('hoe doen jullie X? wat is de reden om niet Y doen'?)
Precies.ralpje schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 15:04:
[...]
Bij een officiele MOC ben ik als trainer een soort van verplicht om de officiele MS PPT's te gebruiken, helaas.
De meerwaarde van zo'n training zou wat mij betreft moeten liggen in de uitleg van de trainer, real-life voorbeelden, etc. Vandaar ook dat ik alleen trainingen geef op techniek waar ik zelf daadwerkelijk mee werk. Anders kan ik die meerwaarde niet bieden.
Oh, en in een klassikale training zit ook nog veel meerwaarde in de lunch. Niet omdat die eigenlijk altijd lekker en goed geregeld is, maar omdat daar vaak toch gesprekken ontstaan tussen cursisten uit verschillende organisaties / bedrijven waar waardevolle info gedeeld wordt ('hoe doen jullie X? wat is de reden om niet Y doen'?)
De trainer vind ik een aardige vent, maar ik heb er niet veel aan. Ik heb door het land door ook trainingen gegeven bij oa gemeenten. Ik doe juist veel aan toepassingen vanuit de praktijk en theorie, zodat men een goed beeld krijgt hoe je deze toepassing in hun omgeving kan gebruiken.
Helaas ben ik vaak de enige die veel vragen stelt aan zowel de trainer als ander cursisten.
Ik heb mijn verwachting bij een eerdere training duidelijk uitgesproken en ook gemeld. Er is niks veranderd, dus voor mij de laatste keer. Dat ik niet meer kom kost ze weinig aan inkomen, maar ik stuur ook regelmatig teamleden op cursus....en hierheen worden ze niet meer gestuurd
Betreft de lunch ook eens, maar ik ben de enige op locatie en de rest in teams. Schiet niet op dan
Afgelopen vrijdag MS-102 gehaald. Ik had 140 minuten de tijd en aan het einde ongeveer 10 minuten over. Er waren redelijk wat vragen waarbij je middels logisch redeneren de antwoorden kon uitrekenen. (787 punten)
Ik had een jaar geleden een curus MS-100 en MS-101 in 1 week gevolgd, helaas werden die examens een aantal maanden daarna uit de lucht gehaald en vervangen voor MS-102.
Deels nieuwe stof dus voor me. Ik heb me vooral voorbereid via Micorosft Learn.
Je kunt daar zo'n proeftoets doen van 50 vragen, je ziet direct welke onderdelen slecht gescoord wordt en kan na de toets een collection maken met alle learn paths die je niet goed beheerst. Dit is denk ik het grootste aandeel geweest in het halen van het examen.
Ik heb ook nog gebruik gemaakt van Maesureup. (zat gratis bij de gevolgde training)
Ik heb de toets Microsoft 365 Administrator dus gehaald, volgens mij zit hier geen certificaat bij?
Ik wil rond september weer verder kijken wat ik hierna wil gaan doen. Ik zit te denken aan MD-102.
Mochten jullie tips hebben bij wat het beste bij mijn werk aansluit dan graag een reactie
Mijn dagelijks werk speelt zich vooral af in de volgende werkzaamheden:
- Support Microsoft365 producten
- Inrichtingen (en migraties naar) Microsoft365
- Endpointbeheer via Intune/Entra
- Locatiebezoek klanten voor onderhoud en klantenbinding
- VOIP (KPN Partner Network, volledig gecertificeerd)
Ik had een jaar geleden een curus MS-100 en MS-101 in 1 week gevolgd, helaas werden die examens een aantal maanden daarna uit de lucht gehaald en vervangen voor MS-102.
Je kunt daar zo'n proeftoets doen van 50 vragen, je ziet direct welke onderdelen slecht gescoord wordt en kan na de toets een collection maken met alle learn paths die je niet goed beheerst. Dit is denk ik het grootste aandeel geweest in het halen van het examen.
Ik heb ook nog gebruik gemaakt van Maesureup. (zat gratis bij de gevolgde training)
Ik heb de toets Microsoft 365 Administrator dus gehaald, volgens mij zit hier geen certificaat bij?
Ik wil rond september weer verder kijken wat ik hierna wil gaan doen. Ik zit te denken aan MD-102.
Mochten jullie tips hebben bij wat het beste bij mijn werk aansluit dan graag een reactie
Bij MS-102 zit geen certificaat nee, je mist de pre requirements zoals MD-102 bijvoorbeeld. Zie hier https://learn.microsoft.c...365-administrator-expert/ als je 1 van deze nog haalt dan krijg je Microsoft 365 Certified: Administrator Expertawh84 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 08:59:
Afgelopen vrijdag MS-102 gehaald. Ik had 140 minuten de tijd en aan het einde ongeveer 10 minuten over. Er waren redelijk wat vragen waarbij je middels logisch redeneren de antwoorden kon uitrekenen. (787 punten)
Cloud ☁️
Het examen menu gaat op de schop per 9 maart!
𝐒𝐨𝐦𝐞 𝐬𝐢𝐠𝐧𝐢𝐟𝐢𝐜𝐚𝐧𝐭 𝐜𝐡𝐚𝐧𝐠𝐞𝐬 𝐭𝐨 𝐢𝐦𝐩𝐫𝐨𝐯𝐞 𝐲𝐨𝐮𝐫 𝐞𝐱𝐩𝐞𝐫𝐢𝐞𝐧𝐜𝐞 𝐚𝐫𝐞 𝐜𝐨𝐦𝐢𝐧𝐠:
• The ability to turn the exam clock on and off.
• An expandable exam menu toolbar on the side of the screen, providing more space for the question and minimizing scrolling.
• A new flyout tools menu, including:
----Exam Question Details, providing a quick count of items answered, unanswered, marked for review, and marked for comment.
----Exam Progress, offering a visual indicator of how much of the exam you’ve completed and how much remains.
• A design that minimizes vertical and horizontal scrolling.
• A more logical placement of the Review later and Leave feedback boxes.
• A subway map that shows where you are in the exam.
• An exam progress bar with each question so you know exactly how many sections and questions remain.
• An improved review screen, with a filtered view that displays questions that are answered, unanswered, marked for review, or marked for comment. Review mode includes labels throughout, reminding you which items you’re reviewing.
• Modernized color scheme options, including Dark mode.
• Added calculation history to the calculator.
𝐒𝐨𝐦𝐞 𝐬𝐢𝐠𝐧𝐢𝐟𝐢𝐜𝐚𝐧𝐭 𝐜𝐡𝐚𝐧𝐠𝐞𝐬 𝐭𝐨 𝐢𝐦𝐩𝐫𝐨𝐯𝐞 𝐲𝐨𝐮𝐫 𝐞𝐱𝐩𝐞𝐫𝐢𝐞𝐧𝐜𝐞 𝐚𝐫𝐞 𝐜𝐨𝐦𝐢𝐧𝐠:
• The ability to turn the exam clock on and off.
• An expandable exam menu toolbar on the side of the screen, providing more space for the question and minimizing scrolling.
• A new flyout tools menu, including:
----Exam Question Details, providing a quick count of items answered, unanswered, marked for review, and marked for comment.
----Exam Progress, offering a visual indicator of how much of the exam you’ve completed and how much remains.
• A design that minimizes vertical and horizontal scrolling.
• A more logical placement of the Review later and Leave feedback boxes.
• A subway map that shows where you are in the exam.
• An exam progress bar with each question so you know exactly how many sections and questions remain.
• An improved review screen, with a filtered view that displays questions that are answered, unanswered, marked for review, or marked for comment. Review mode includes labels throughout, reminding you which items you’re reviewing.
• Modernized color scheme options, including Dark mode.
• Added calculation history to the calculator.
:strip_exif()/f/image/2oXPdaVAUDtZsSQ7apQPxYZn.jpg?f=fotoalbum_large)
Cloud ☁️
Hopelijk lost dit ook de problemen met Microsoft Learn op. Vorige keer dat ik mijn examen deed crashte mijn examen doordat ik Learn opende 3x.
Zit er nu aan te denken om de volgende toetsen maar bij een examen center te gaan maken
Zit er nu aan te denken om de volgende toetsen maar bij een examen center te gaan maken
Ik hoop vooral dat de software wat lichter is en wat soepeler klikt.jdj1996 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 21:21:
Hopelijk lost dit ook de problemen met Microsoft Learn op. Vorige keer dat examen deed crashte mijn examen doordat ik Learn opende 3x.
Naja 27 maart gaan we het zien met MS-102
[ Voor 5% gewijzigd door HKLM_ op 07-03-2024 21:24 ]
Cloud ☁️
En een linkje met wat extra screenshots:
https://techcommunity.mic...i-experience/ba-p/4075312
https://techcommunity.mic...i-experience/ba-p/4075312
[ Voor 20% gewijzigd door YaYo86 op 08-03-2024 07:54 ]
Bij mij ook inderdaad. Is overigens alweer 3 maanden dus hopelijk speel dit niet meer.jdj1996 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 21:21:
Hopelijk lost dit ook de problemen met Microsoft Learn op. Vorige keer dat ik mijn examen deed crashte mijn examen doordat ik Learn opende 3x.
Momenteel ben ik werkzaam als werkplek beheerder. Het zou een regie functie betreffen maar de praktijk is anders.
Ik zou me dan ook graag wat lesmateriaal aanschaffen en eventueel ook exMen halen voor de volgende onderdelen.
Office 365
Azure
Intune
Sharepoint
Maar welke certificering is wijsheid?
Ms900 ,Az900 zijn deze voldoende?
Of ga ik meer richting ms102?
Ik zou me dan ook graag wat lesmateriaal aanschaffen en eventueel ook exMen halen voor de volgende onderdelen.
Office 365
Azure
Intune
Sharepoint
Keep it calm...en lek mig de zuk
Ik zou doenkromme schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 18:02:
Momenteel ben ik werkzaam als werkplek beheerder. Het zou een regie functie betreffen maar de praktijk is anders.
Office 365
Azure
Intune
Sharepoint
MS-900
SC-900
AZ-900
MD-102
MS-102
Dan heb je met de fundamentals een goede basis. Zeg de komende drie maanden iedere maand een fundamentals halen qua examen. En dan MD-102 (veel Intune) en vervolgens verdiepen met MS-102 met identity, Security en data security.
Cloud ☁️
Dankjewel!HKLM_ schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 18:24:
[...]
Ik zou doen
MS-900
SC-900
AZ-900
MD-102
MS-102
Dan heb je met de fundamentals een goede basis. Zeg de komende drie maanden iedere maand een fundamentals halen qua examen. En dan MD-102 (veel Intune) en vervolgens verdiepen met MS-102 met identity, Security en data security.
Dus ook in die volgorde?
Hoeveel ervaring heb je nu in de IT. Ik zou beginnen met alleen MS-900 en dan MD-102 & MS-102. Dan leer je via de fundamentals het examen kennen en kan je daarna naar mening beter je tijd in de wat "moeilijkere" certificeringen steken.
Behalve als je nog niet zo heel veel ervaring hebt, dan kan het wellicht wel de moeite waard te zijn. Ik heb er zelf voor gekozen om maar 1 fundamental te doen en daarna direct doorgegaan met de andere examens.
Behalve als je nog niet zo heel veel ervaring hebt, dan kan het wellicht wel de moeite waard te zijn. Ik heb er zelf voor gekozen om maar 1 fundamental te doen en daarna direct doorgegaan met de andere examens.
Je zou AZ-900 en SC-900 kunnen omdraaien maar MD-102 zou ik wel voor MS-102 doen iig
Cloud ☁️
Wat van Azure? Er draait van alles op Azure tenslotte..kromme schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 18:02:
Office 365
Azure
Intune
Sharepoint
Ik heb veel ervaring, ben 24 jaar systeembeheerder geweest. Echter wegens een burnout gekozen om voor een andere functie te kiezenmet regie functie.jdj1996 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:23:
Hoeveel ervaring heb je nu in de IT. Ik zou beginnen met alleen MS-900 en dan MD-102 & MS-102. Dan leer je via de fundamentals het examen kennen en kan je daarna naar mening beter je tijd in de wat "moeilijkere" certificeringen steken.
We maken gebruik van Intune/sharepoint/teams/365/Azure AD/Endpoint. Het beheer ligt globaal bij een dienstverlener maar we willen zelf ook dingen begrijpen en uit kunnen voeren. En ik snap al een hele hoop maar het is fijn als je er ook voor gecertificeerd bent.
Ik denk dat 1 fundamental examen in jouw geval genoeg zou zijn. Ik heb er zelf ook maar 1 gedaan en vond het eigenlijk zonde van mijn tijd, ook niet heel hard voor gestudeerd.kromme schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:05:
[...]
Ik heb veel ervaring, ben 24 jaar systeembeheerder geweest. Echter wegens een burnout gekozen om voor een andere functie te kiezenmet regie functie.
We maken gebruik van Intune/sharepoint/teams/365/Azure AD/Endpoint. Het beheer ligt globaal bij een dienstverlener maar we willen zelf ook dingen begrijpen en uit kunnen voeren. En ik snap al een hele hoop maar het is fijn als je er ook voor gecertificeerd bent.
Het zou wel goed kunnen helpen aan het gewend raken van de manier hoe microsoft dingen vraagt op een examen en wat je allemaal kan verwachten als je nog nooit een Microsoft examen gedaan. De fundamental exams tellen niet mee voor een uiteindelijke certificering.
Maar als werkplekbeheerder zou ik de focus vooral veel leggen op MD-102 en daarna MS-102. Wat doe je zo al in Azure nu? Ik heb zelf ook AZ-104 recent gehaald maar mijn bedrijf werkt helaas niet zo veel met Azure waardoor de kennis weer verwaterd.
Die Azure trainingen lijken me niet nodig.
Ik zou zeggen: MS-900 om te starten, daarna MD-102. Dan MS-102 en eventueel als aanvulling nog wat specifieke dingen zoals MS-700 voor Teams als jullie dat (gaan) gebruiken.
Eventueel zijn ook de security-richtingen (SC-300, SC-400, eventueel SC-200) nog interessant.
Genoeg te doen in ieder geval
Ik zou zeggen: MS-900 om te starten, daarna MD-102. Dan MS-102 en eventueel als aanvulling nog wat specifieke dingen zoals MS-700 voor Teams als jullie dat (gaan) gebruiken.
Eventueel zijn ook de security-richtingen (SC-300, SC-400, eventueel SC-200) nog interessant.
Genoeg te doen in ieder geval
Top Ik ga eens kijken voor cursusmateriaal voor MS-900. Vanuit daar werken we verder
Ik zou beginnen met de video's John Savill. De study cram video's zijn erg goed. Eventueel kan je daarna nog oefenexamens maken en dan moet je het wel kunnen redden aangezien je ervaring. Je kan ook de Learn paden volgen voor MS-900 bij microsoft maar dat is wel platte tekst
Met zo nu en dan wat labs tussendoor en een aanrtal testvragen. Aanrader dusjdj1996 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 15:11:
Je kan ook de Learn paden volgen voor MS-900 bij microsoft maar dat is wel platte tekst
Die ken ik wel inderdaadjdj1996 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 15:11:
Ik zou beginnen met de video's John Savill. De study cram video's zijn erg goed. Eventueel kan je daarna nog oefenexamens maken en dan moet je het wel kunnen redden aangezien je ervaring. Je kan ook de Learn paden volgen voor MS-900 bij microsoft maar dat is wel platte tekst
Of zoals ik het meestal aan mijn cursisten omschrijf: die filmpjes met die gast met gigantische bovenarmen 
Ik overweeg wel eens iets vergelijkbaars in het Nederlands te starten, maar ik heb eigenlijk geen idee of daar echt markt voor zou zijn.
Ik overweeg wel eens iets vergelijkbaars in het Nederlands te starten, maar ik heb eigenlijk geen idee of daar echt markt voor zou zijn.
Heb je ook van zulke armen dan?ralpje schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 18:15:
Of zoals ik het meestal aan mijn cursisten omschrijf: die filmpjes met die gast met gigantische bovenarmen
Cloud ☁️
Ik verzin wel weer een ander uniek element 
Ik doe volgende week een webinar over copilot, ben nog steeds aan het lachen om het reclameplaatje dat de marketingafdeling daarvoor gemaakt heeft.
Ik doe volgende week een webinar over copilot, ben nog steeds aan het lachen om het reclameplaatje dat de marketingafdeling daarvoor gemaakt heeft.
Waar doe je de webinar?ralpje schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 18:59:
Ik verzin wel weer een ander uniek element
Cloud ☁️
Ik wil niet zomaar linkjes naar die toko dumpen hier (want wellicht niet de bedoeling), maar op m'n LinkedIn vind je meer info
Helder! En check! Er zijn er volgens mij meerdere volgende week haha en was benieuwd of we niet een link ik een sessie hadden haharalpje schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 19:06:
Ik wil niet zomaar linkjes naar die toko dumpen hier (want wellicht niet de bedoeling), maar op m'n LinkedIn vind je meer info
Cloud ☁️
Vanmorgen AZ-104 examen gehaald met goed resultaat. 140min, 51 vragen en 1 case study. Had nog 1min over... 
Moet zeggen dat de nieuwe interface wel een stuk fijner werkt! Het is overzichtelijker, vooral de tijd boven in beeld is prettig. Resolutie houd niet over, veel scrollen en uitvouwen van informatie. Learn inzien is ook wel prettig al kost het wel veel tijd.

Moet zeggen dat de nieuwe interface wel een stuk fijner werkt! Het is overzichtelijker, vooral de tijd boven in beeld is prettig. Resolutie houd niet over, veel scrollen en uitvouwen van informatie. Learn inzien is ook wel prettig al kost het wel veel tijd.
[ Voor 6% gewijzigd door Harmen op 16-03-2024 10:07 ]
Whatever.
AI Skills Challenge
https://learn.microsoft.c...earn-ai-skills-challenge/
https://www.microsoft.com...cnl#choose-your-challenge
Complete the Microsoft Fabric challenge and become eligible to earn a free Microsoft Certification exam
Complete the Azure OpenAI challenge and become eligible to earn a free Microsoft Certification exam
Complete the Azure Machine Learning challenge and become eligible to earn a free Microsoft Certification exam
Complete the Azure AI Fundamentals challenge and become eligible to earn a free Microsoft Certification exam
https://learn.microsoft.c...earn-ai-skills-challenge/
https://www.microsoft.com...cnl#choose-your-challenge
Complete the Microsoft Fabric challenge and become eligible to earn a free Microsoft Certification exam
Complete the Azure OpenAI challenge and become eligible to earn a free Microsoft Certification exam
Complete the Azure Machine Learning challenge and become eligible to earn a free Microsoft Certification exam
Complete the Azure AI Fundamentals challenge and become eligible to earn a free Microsoft Certification exam
Cloud ☁️
De gratis examenlijst is wel beperkt:
Microsoft Learn AI Skills Challenge: Build next generation apps with Azure OpenAI
Aligned Certification Exam: AI-102 Designing and Implementing a Microsoft Azure AI Solution
Microsoft Learn AI Skills Challenge: Azure AI Fundamentals
Aligned Certification Exam: AI-900 Microsoft Azure AI Fundamentals
Microsoft Learn AI Skills Challenge: Fabric Analytics Engineer
Aligned Certification Exam: DP-600 Implementing Analytics Solutions Using Microsoft Fabric
Microsoft Learn AI Skills Challenge: Azure Machine Learning
Aligned Certification Exam: DP-100 Designing and Implementing a Data Science Solution on Azure
(uit https://www.microsoft.com...illschallenge_webpage_cnl)
Microsoft Learn AI Skills Challenge: Build next generation apps with Azure OpenAI
Aligned Certification Exam: AI-102 Designing and Implementing a Microsoft Azure AI Solution
Aligned Certification Exam: DP-600 Implementing Analytics Solutions Using Microsoft Fabric
Aligned Certification Exam: DP-100 Designing and Implementing a Data Science Solution on Azure
[ Voor 9% gewijzigd door paella op 22-03-2024 15:23 ]
No production networks were harmed during this posting
Beperkt valt wel mee, het is een AI challenge en volgens mij zijn dit ook de enige vier examens die in die scope vallen momenteel.paella schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 15:22:
De gratis examenlijst is wel beperkt:
Cloud ☁️
Klopt, maar vroeger was de keuze dan wel eens groter.HKLM_ schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 17:13:
[...]
Beperkt valt wel mee, het is een AI challenge en volgens mij zijn dit ook de enige vier examens die in die scope vallen momenteel.
No production networks were harmed during this posting
Microsoft investeert miljarden in AI en nu willen ze natuurlijk ook dat iedereen die er iets mee te maken heeft het gaat gebruiken.paella schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 20:57:
[...]
Klopt, maar vroeger was de keuze dan wel eens groter.
Wisselgeld dit soort gratis examens. Ik maak er in ieder geval graag gebruik!
AI is niet mijn werkveld momenteel, maar ik ga denk ff quick voor het fundamentals examGr4mpyC3t schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 21:17:
[...]
Microsoft investeert miljarden in AI en nu willen ze natuurlijk ook dat iedereen die er iets mee te maken heeft het gaat gebruiken.
Wisselgeld dit soort gratis examens. Ik maak er in ieder geval graag gebruik!
Cloud ☁️
Dat is het voor mij ook (nog) niet. Die fundamentals vind ik wel geinig plus weer een badge in de collectieHKLM_ schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 21:29:
[...]
AI is niet mijn werkveld momenteel, maar ik ga denk ff quick voor het fundamentals exam
Vanmorgen MS-102 gedaan en behaald, ik was wederom verbaast over de vragen die in het examen zaten. Veel vragen zijn gewoon binnen te vraag zelf te herleiden naar het antwoord als je goed leest.
De nieuwe GUI is wel tof trouwens al had ik wel een virtuale rekenmachine welke het niet deed.
De nieuwe GUI is wel tof trouwens al had ik wel een virtuale rekenmachine welke het niet deed.
Cloud ☁️
Ben mij een beetje aan het oriënteren wat de volgende stap is kwa certificering.
Heb de volgende certificaten: MS-100, MD-100/101/102, AZ-104
Voorheen ook eens MS-101 geprobeerd, was iets te pittig. Te weinig hands-on ervaring.
Werk momenteel in de consultancy, daar zijn de eisen kwa certificering wisselend. Het liefste breng ik de kennis gelijk in de praktijk, dan leer je sneller.
Voorheen ook eens MS-101 geprobeerd, was iets te pittig. Te weinig hands-on ervaring.
Werk momenteel in de consultancy, daar zijn de eisen kwa certificering wisselend. Het liefste breng ik de kennis gelijk in de praktijk, dan leer je sneller.
Whatever.
Wil je meer focus op Microsoft 365 (MS-XXX) of juist op Azure (AZ-XXX)?Harmen schreef op donderdag 11 april 2024 @ 09:37:
Ben mij een beetje aan het oriënteren wat de volgende stap is kwa certificering.
Herkenbaar, heb zelf ook ooit de MS-101 2x niet gehaald....Harmen schreef op donderdag 11 april 2024 @ 09:37:
Vorig jaar wel de MS-102 in beta gedaan, dat is een combinatie van 101/102, dus wellicht zou je die kunnen doen. Kun je het gebrek van kennis van 101 compenseren met de kennis van 100 die je wel hebt.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
@Gr4mpyC3t Azure kan heel specifiek zijn heb ik gemerkt, denk dat algemeen MS beter zal zijn. Security oid lijkt mij ook wel interessant.
Whatever.
Dan heb je met AZ-104 denk ik een goede basis en zou ik op dat gebied ook niet verder gaan. Als Security je ligt kan je SC-900 ook eens onderzoeken.Harmen schreef op donderdag 11 april 2024 @ 10:21:
@Gr4mpyC3t Azure kan heel specifiek zijn heb ik gemerkt, denk dat algemeen MS beter zal zijn. Security oid lijkt mij ook wel interessant.
Die is niet al te moeilijk maar kijkt wel heel breed naar security in M365. Wellicht geeft je dat ook een indruk of je daar verder in wil verdiepen.
Ik volg zelf het modern workplace path van microsoft + Azure Virtual Desktop.Harmen schreef op donderdag 11 april 2024 @ 10:21:
MS-102 Microsoft 365 Administrator (expert)
MS-700 Teams Administrator
MS-721 Collaboration Communications Systems
AVD wil ik doen omdat ik het veel tegenkom bij Modern Workplace voor Legacy Apps en Windows 365 draait ook op de backend van AVD en heef heeft wat raakvlakken.
Teams en Teams Collaboration omdat dit gelieerd is aan Modern Work en Teams Phone system is gewoon erg leuk
Daarnaast nog wel SC-900 gedaan voor wat security verdieping. Maar MS-102 denkt nu de lading veel meer.
Als je meer security wilt dan zou SC-200 ook echt wel een goede optie zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door HKLM_ op 11-04-2024 18:44 ]
Cloud ☁️
Let op:
Eventuele aanvullingen en wijzigingen voor de TS kunnen vanaf zowel via DM of e-mail naar TheVMaster.
Het praten over of het verwijzen/linken naar VCE/ETE bestanden en/of braindump sites is niet toegestaan. Deze reacties worden dan ook zonder pardon verwijderd.
Eventuele aanvullingen en wijzigingen voor de TS kunnen vanaf zowel via DM of e-mail naar TheVMaster.
Het praten over of het verwijzen/linken naar VCE/ETE bestanden en/of braindump sites is niet toegestaan. Deze reacties worden dan ook zonder pardon verwijderd.