Sinds kort wordt m'n MBP (mid 2010) wat trager en nadat ik er 8gb RAM in heb gezet, heb ik ook maar besloten om er direct een SSD in te zetten. M'n HDD begint tenslotte ook wat te ratelen.
Als ik dit topic zo wat doorlees zijn er eigenlijk 2 SSD die van toepassing zijn. De Samsung EVO 840 en de Crucial MX100. Ik heb echter een aantal vraagjes:
- Ik las dat het vrij weinig uitmaakt of ik de MX100 of M500 gebruik omdat m'n SATA(kabel?) de hogere snelheden niet ondersteunt. Maar qua prijs scheelt het hooguit een paar euro. Zelfde verhaal over, schijnbaar iets betere, 840 EVO vs de MX100. Kan iemand bevestigen dat dus inderdaad de MX100 voldoende is voor mijn mid 2010 MBP? (Is tevens de goedkopere variant)
- Ik lees allerlei verhalen over TRIM(Enabler) dat de ene hier totaal geen behoefte aan heeft en de andere juist wel, met name bij het gebruik van de 840 EVO. Krijg ik hier ook mee te maken, of just bad luck?
- Hoe krijg ik een USB van Yosemite? De meegeleverd 10.5 disk is wel heel oud. Kan dit standaard via schijfhulp programma?
- Voordat ik de SSD nieuw in m'n macbook plaatst: Moet ik m dan formatteren naar MAC OS uitgebreid o.i.d. voordat ik hem er in zet (via externe USB) of kan dat wanneer ik OSX installeer?
- Dan nog een iets meer off-topic vraag: Omdat ik een Clean Install doe, zijn er eigenlijk maar 2 dingen die ik graag wil backuppen (losstaand van mijn Time Machine backup). Iphoto libraby en mn email. Kan ik m'n iPhoto library uit Finder kopiëren naar een (Mac georiënteerde) externe HD als back up? Als ik hem dan terug plaatst wordt ie direct herkent als een bibliotheek voor iPhoto? En hoe kan ik mijn email een backup geven?
Mijn TimeMachine back up kan ik wel gebruiken maar ik wil graag m'n clean install behouden en juist niet alle troep weer terug zetten, die ik er juist af wil hebben
De fysieke handelingen zijn het probleem niet, echter op het gebied van software ben ik een noob
Ik hoop dat iemand m'n vragen kan beantwoorden.
BVD!