Vreemde installatieproblemen bij Macbook Pro 13" Mid 2010

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freekdl
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-06-2021
Vandaag een 2dehands Macbook Pro gekocht met 'opstartproblemen'. Eerste poging was de schijf wisselen, maar het toestel ging nog steeds zeer traag en geraakte niet eens in de OS X installer. Tweede poging was ram geheugen wisselen, daarmee presteerde het toestel normaal, maar toen begonnen de installatieproblemen;

- Van een USB stick met daarop Mavericks wil hij niet installeren, als melding geeft het systeem dat er iets mis is met de bestanden op de USB stick

- Bij een originele cd (wel voor een 15" van hetzelfde jaar) geef hij weer 'OS X kan niet op deze computer geinstalleerd worden.

- Wanneer ik een Time Machine backup probeer te restoren krijg ik de melding 'deze backup is gemaakt met een ander type Mac

- Wanneer ik er een schijf insteek waarop met een andere Macbook net een clean install gedaan is, krijg ik de melding 'Unapproved caller, SecurityAgent may only be invoked by Apple software'

In welke richting moet ik het probleem zoeken? Het enige dat me opvalt is een aftermarket batterij

[ Voor 3% gewijzigd door freekdl op 23-08-2014 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dafjedavid
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-09 15:01
Die eerste: - Van een USB stick met daarop Mavericks wil hij niet installeren, als melding geeft het systeem dat er iets mis is met de bestanden op de USB stick

Waarschijnlijk geeft ie deze melding: "this copy of the install os x mavericks application can't be verified".
Dit is een datum issue. Volg deze post voor de fix:
http://blog.mconserv.net/...cks-application-cant.html

Who Needs Windows...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricq
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 29-07 19:53
http://support.apple.com/kb/TS4088

Ik heb precies hetzelfde gehad, probeer even te zoeken naar een ander os x image. Er zwerft ergens een macbook pro cd rond. Je kan trouwens met cmd - r bij opstarten de online recovery proberen. Logic board 3x laten vervangen en toen waren pas alle problemen verdwenen. Mid 2010 = ramp.

[ Voor 6% gewijzigd door Tricq op 24-08-2014 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
- Bij een originele cd (wel voor een 15" van hetzelfde jaar) geef hij weer 'OS X kan niet op deze computer geinstalleerd worden.
Nee, je kan geen CD's uitwisselen. Is geen machine defect, de schijf is gewoon niet voor jouw hardware geschikt. En zelfs als ie dat wel was zit er een software lock op zodat je hem niet op de verkeerde machine kan installeren.

Doe gewoon een internet recovery. Dan haalt je MacBook gewoon gratis de juiste Mac OS X installatie op en kan je installeren. http://support.apple.com/...locale=en_US&locale=en_US

[ Voor 20% gewijzigd door johnkeates op 24-08-2014 01:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freekdl
Dafjedavid schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 00:16:
Die eerste: - Van een USB stick met daarop Mavericks wil hij niet installeren, als melding geeft het systeem dat er iets mis is met de bestanden op de USB stick

Waarschijnlijk geeft ie deze melding: "this copy of the install os x mavericks application can't be verified".
Dit is een datum issue. Volg deze post voor de fix:
http://blog.mconserv.net/...cks-application-cant.html
Dat was inderdaad de melding, linkje gevolgd en nu geeft hij dit:

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/6dyb21.jpg

Nochtans heb ik deze stick of mijn backup al op heleboel Macs gezet, iMacs, Mini's & Macbooks..
Even de andere tips proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-09 12:48

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Heb je de partitie op de harddisk al eens gewist en opnieuw aangemaakt? Ik heb hier 3 eigenwijze macbooks liggen waarvan ik de partitie niet eens kon wissen, ik moest eerst een FAT partitie maken en daarna kon ik er weer een Mac partitite van maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Of een keer partitioneren met MBR en daarna met GPT, dan weet je zeker dat alle oude cruft verwijderd is (heb dat zelf overigens nog nooit hoeven doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freekdl
Zelfs dat lukte intussen niet meer, 'schijf kan niet worden gedeactiveerd'. Eigenwijs is zeker het juiste woordje bij dit toestel! Net de harde schijf en usb stick in een andere MBP 2010 geprobeerd, die heeft geen problemen om de schijf te formatteren en de installatie loopt als een zonnetje..

Eenmaal terug in de 13" krijgt de vers geformatteerde schijf weer dezelfde foutmelding.

[ Voor 13% gewijzigd door freekdl op 24-08-2014 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 24-06 01:08
Maak anders een Snow Leopard boot schijfje, en daarna een upgrade naar Mavericks uitvoeren, ik had begin dit jaar ook een MacBook Pro 13'' (Mid 2010/2,66/8GB/250GB SSD/Gf320M/SD) en die deed ook moeilijk, de fabrieks SSD was oud en dacht hem leuk te vervangen voor een 840 Pro, en wat een gezeur, ook dezelfde problemen die jij hebt, bij mij werkte het dus om eerst SL te installeren en daarna upgraden naar Mavericks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
In plaats van gokken en gissen kan je ook gewoon het log even bekijken. In de installer: Command+L en dan details op all zetten. Dan kan je dus zien wat er mis gaat.

Een van de veel voorkomende gevallen is een brakke SATA kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Dat gedoe met die 'schijf niet deactiveren' heb ik als volgt opgelost:

-Schijf aan een USB-SATA dingetje gehangen
-Op mijn iMac de schijf gepartitioneerd als Windows FAT schijf
-Daarna nogmaals opnieuw partitioneren als MAC schijf met GUID. Daarna kun je Mac OS prima installeren, ik heb een bootable Yosemite schijf gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freekdl
Speakerfreak95 schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 17:55:
Maak anders een Snow Leopard boot schijfje, en daarna een upgrade naar Mavericks uitvoeren, ik had begin dit jaar ook een MacBook Pro 13'' (Mid 2010/2,66/8GB/250GB SSD/Gf320M/SD) en die deed ook moeilijk, de fabrieks SSD was oud en dacht hem leuk te vervangen voor een 840 Pro, en wat een gezeur, ook dezelfde problemen die jij hebt, bij mij werkte het dus om eerst SL te installeren en daarna upgraden naar Mavericks.
Heb enkel install discs in huis, geen retail versies.. Dringend eens eentje aanschaffen!
johnkeates schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 17:59:
In plaats van gokken en gissen kan je ook gewoon het log even bekijken. In de installer: Command+L en dan details op all zetten. Dan kan je dus zien wat er mis gaat.

Een van de veel voorkomende gevallen is een brakke SATA kabel.
Bedankt voor de tip, wist niet dat dit mogelijk was. Intussen het thuisnetwerk veranderd van WEP naar WPA2 (blijkbaar is dit een vereiste) en bezig aan Internet Recovery. Als dat niet lukt kijk ik het logbestand eens na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freekdl
Het bleek de SATA kabel te zijn zoals johnkeates aangaf, installeren op een tweede schijf in een drive caddy lukt zonder problemen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 24-06 01:08
SATA kabel kan ik voor je regelen, heb er nog eentje over ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freekdl
Ik krijg het niet over mijn hart om zoveel geld aan een kabeltje te geven, die dingen zijn verschrikkelijk duur :) Ik recupereer ooit wel eentje uit een kapotte Macbook..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
SATA kabeltjes op ebay voor een paar euro... kan ook nog he ;) Soms is de DVD SATA aansluiting namelijk gelimiteerd op 1.5Gbps. Kan je controleren in system profiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Freek, check aliexpress.com eens een keer. Je lacht je dood wat ze vragen.

(PS: zie DM)

[ Voor 9% gewijzigd door sebastius op 03-09-2014 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik heb het "Unapproved Caller" probleem ook gehad, tot paniek toe. Ik heb een Macbook Pro 2011 13" met een optibay en SSD als main drive.

Problemen begonnen in april, met Chrome dat vastsloeg en ik kon niks meer op mijn Mac. In oktober gebeurde het ergste, Macbook startte OS niet meer op. Macbook naar Apple Store gebracht (in oktober) waar de mensen achter de not-so-Genius Bar een test deden en die test concludeerde dat mijn SSD kapot was (????). Zij hadden de "Unapproved Caller" nog nooit gezien en de werknemer ging zelfs met mij in Apple's bestanden op zoek naar het bericht en hij kon het niet vinden... Ik heb de SSD (Samsung 840 EVO) echt een aantal keer geformatteerd en de gezondheid met Samsung Magician en andere software gecontroleerd. Kortom, ze wilden mijn Macbook niet ter reparatie aannemen, want de fout lag dus niet aan de Macbook. Ik moest maar garantie gaan claimen (!) voor mijn SSD.

Mijn Macbook startte inmiddels dus niet meer op, via Disk Utility zag ik mijn SSD helemaal niet meer en Internet Recovery hielp ook niet - om Mac OS X te installeren op mijn tweede schijf. Achteraf schijnt het dus niet mogelijk te zijn om je OS op je schijf in de Optibay te installeren, waarom mag Joost mij uitleggen - misschien te weinig snelheid via dat SATA-kanaal?

Uiteindelijk toch maar een SATA kabel (40 euro voor een arme student als ik) aangeschaft, aangezien ik al meerdere problemen las die toevallig heel veel eigenaren van een Macbook uit 2011 hadden, en die een aantal weken geleden geïnstalleerd.

Internet Recovery deed het weer en mijn Macbook draait weer als een zonnetje. GEEN problemen gehad tot nu toe (knock knock) en hij is weer lekker snel. Wat had ik mijzelf veel moeite kunnen besparen door in april gewoon een SATA kabel te kopen... Ik was eigenwijs en dacht toch echt dat de fout in het systeem zat en niet in mijn hardware.

Het was zelfs zo erg dat, ik ben DJ, ik voor een optreden (huisfeestje _/-\o_) mijn Macbook opstartte en deze niets meer deed. Toen via WiFi Internet Recovery gedaan en gelukkig deed die het toen weer.

Anyway, ik ben het vertrouwen in de Genius Bar - als dat er al was - kwijt en ik heb het idee dat ik wellicht nog meer weet dat sommige van de werknemers daar... De jongen die mij hielp zei dat ik het moederbord wellicht kapot had gemaakt door zonder mijzelf te aarden aan mijn Mac te zitten ;( :F. Lekker advies zeg, garantie claimen terwijl de fout toch echt aan de kabel lag. Dat gaf ik ook aan, maar dit wuifde hij weg...

Anyway, voor mensen die dit lezen: ik hoop dat ze er iets aan hebben!
Pagina: 1