Het SSD in je Apple topic

Pagina: 1 ... 67 ... 88 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NA Lekx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-08 05:38
Verwijderd schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 09:46:
Even een vraag een de mensen die een SSD in een iMac gezet hebben. Hoe zit het nu met stof na terugplaatsen van LCD en glasplaat? Is het mogelijk om het geheel stofvrij weer te monteren? Of is dit zo goed als onmogelijk? En valt het op? Of is dit bij normaal gebruik niet zichtbaar?

Ik twijfel op dit moment nog of ik hem open wil halen.
De microfiber doek die geleverd zat bij de OWC DIY kit heeft voor mij goed gewerkt.
Het is zelfs zo dat er tussen mijn glasplaat en LCD minder stof zit dan daarvoor.
In het verleden heb ik de glas plaat verwijderd omdat er een stofje in midden van mijn scherm zat waardoor het leek alsof ik een dode pixel had. Je moet het het vegen wel op de zelfde manier uitvoeren zoals in het YouTube filmpje van OWC, niet heen en weer vegen maar van links naar rechtst vegen en het doekje optillen wanneer je weer terug naar links gaat.

En er zal best wel wat stof zitten maar dat is niet zichtbaar voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WickedStealthy
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-02-2024

WickedStealthy

Too slow to die ....

Iemand ervaring hier met het laten bijplaatsen van een SSD bij MyCom ? Ik heb zelf weinig zin om er aan te beginnen. Ik wil naast mijn std 256Gb SSD mijn 1Tb dus vervangen door een 512Gb SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empulse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-08-2023
Ik heb een Macbook Unibody late 2008 en wil naast mijn 320GB 7200rpm een Samsung 256GB SSD plaatsen. Ik ben mij er van bewust dat deze Macbook slechts SATA II heeft voor de hard disk bay, maar klopt het dat de optical bay slechts SATA I heeft?

Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/1zg8s7.png

De reden dat ik een SATA III SSD koop is met het oog op de eventuele aanschaf van een nieuwe Macbook in de toekomst.

Wat kan ik verder het beste doen? De SSD in de 'gewone' hard disk bay plaatsen en de harde schijf in de optical bay?

TK - Invisible Shield voor Macbook Pro 15'' Unibody in V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 22:20
NA Lekx schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 16:05:
[...]

De microfiber doek die geleverd zat bij de OWC DIY kit heeft voor mij goed gewerkt.
Het is zelfs zo dat er tussen mijn glasplaat en LCD minder stof zit dan daarvoor.
In het verleden heb ik de glas plaat verwijderd omdat er een stofje in midden van mijn scherm zat waardoor het leek alsof ik een dode pixel had. Je moet het het vegen wel op de zelfde manier uitvoeren zoals in het YouTube filmpje van OWC, niet heen en weer vegen maar van links naar rechtst vegen en het doekje optillen wanneer je weer terug naar links gaat.

En er zal best wel wat stof zitten maar dat is niet zichtbaar voor mij.
100% is inderdaad niet te doen, zelfs uit de fabriek krijgen ze dat niet voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiii
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-09 23:15
Empulse schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 15:12:
Ik heb een Macbook Unibody late 2008 en wil naast mijn 320GB 7200rpm een Samsung 256GB SSD plaatsen. Ik ben mij er van bewust dat deze Macbook slechts SATA II heeft voor de hard disk bay, maar klopt het dat de optical bay slechts SATA I heeft?

[afbeelding]

De reden dat ik een SATA III SSD koop is met het oog op de eventuele aanschaf van een nieuwe Macbook in de toekomst.

Wat kan ik verder het beste doen? De SSD in de 'gewone' hard disk bay plaatsen en de harde schijf in de optical bay?
De optical bay heeft geen invloed op de SATA aansluiting. Een optical bay is niet veel anders dan een kabeltje dat de pinnen van een SATA hardeschijf omzet in een kleinere SATA aansluiting van een DVD-drive.

SATA interface hangt af van de controller van je hardeschijf en de aansluiting op het moederbord. De Link Speed is SATAII (3 Gigabit) maar lijkt begrensd op de Negotiated Link Speed SATAI (1.5 Gigabit). Dat kan misschien aan de dvd-speler (heeft misschien alleen SATAI) liggen maar of door de firmware. Misschien helpt deze update:
http://support.apple.com/...ate_1_7_?viewlocale=en_US

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empulse
Chiii, bedankt voor de uitleg. De firmware update helpt niet, dus waarschijnlijk ligt het dan aan de dvd-speler. Hoe kom ik daar achter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-02-2020
Is er al een overzicht van welke modellen de SSD upgrade nog toelaten (handmatig, niet via de absurde Apple prijzen).

Zo is mij niet bekend of in de MacBooks en Mac Mini inmiddels ook een temperatuurkabel zit zodat je de HDD niet kunt vervangen zonder er een stofzuiger van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Een onderwerp wat ik een poosje terug nog veel tegenkwam, maar nu niet meer: is het nog nodig om een SSD te onderpartitioneren?

Ik ga in mijn Macbook pro 2010 de 2 jaar oude intel x25-m 80gb vervangen door een 256gb samsung 830. Voornamelijk doe ik dit omdat ik ook Windows 7 er bij op wil zetten, deze staat nu nog op mijn HDD.

Destijds heb ik hem niet ondergepartitioneerd, en de drive health is na 2 jaar nog steeds 100% volgens intel ssd toolkit. Volgens mij is het dan ook alleen nodig als je echt heel veel schrijfacties doet.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietertie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-09 10:01
Even een berichtje voor alle mensen die twijfelen of ze een SSD willen aanschaffen:
DOE HET!!!
Ik heb er gisteren (256gb samsung 830) in mijn macbook pro geplaatst (wat overigens bijzonder makkelijk is, dus dat kan geen reden zijn).
Het verschil is enorm. Alles voelt sneller aan. Multitasken is weer leuk, want alles reageert snel.

Toen ik bezig was mijn oude harde schijf op te ruimen (de standaard 5400 rpm schijf) had ik continu last van strandballen en was mijn systeem dus retetraag. Ik ben nu ook bezig met het kopiëren van gegevens (33 gb) en kan rustig internetten, spelletje spelen (l4d2), office bestanden bewerken, etc, etc.

Het is echt een enorme vooruitgang!

 MacBook Pro 13'' (2016 TB) 512gb SSD |  iPhone 6s | Synology DS213+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Magic schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 09:03:
Een onderwerp wat ik een poosje terug nog veel tegenkwam, maar nu niet meer: is het nog nodig om een SSD te onderpartitioneren?

Ik ga in mijn Macbook pro 2010 de 2 jaar oude intel x25-m 80gb vervangen door een 256gb samsung 830. Voornamelijk doe ik dit omdat ik ook Windows 7 er bij op wil zetten, deze staat nu nog op mijn HDD.

Destijds heb ik hem niet ondergepartitioneerd, en de drive health is na 2 jaar nog steeds 100% volgens intel ssd toolkit. Volgens mij is het dan ook alleen nodig als je echt heel veel schrijfacties doet.
Dat klopt.

Verder is het zo dat de X25-M een minder geavanceerde controller heeft die sneller last heeft van performance degradatie bij intensief gebruik. De garbage collector is minder goed en zonder TRIM bleek uit benchmarks dat de performance afnam als de SSD een paar keer volgeschreven werd. Onderpartitioneren bleek dat deels tegen te gaan. Daarom werd dat wel aanbevolen in de tijd dat de X25-M top-of-the-bill was.
Moderne SSD's hebben veel minder last van performance degradatie dus zal onderpartitioneren ook minder zin hebben.

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pyrone89 schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 06:26:
Is er al een overzicht van welke modellen de SSD upgrade nog toelaten (handmatig, niet via de absurde Apple prijzen).

Zo is mij niet bekend of in de MacBooks en Mac Mini inmiddels ook een temperatuurkabel zit zodat je de HDD niet kunt vervangen zonder er een stofzuiger van te maken.
De enige die nukkig doet op dit vlak is de iMac, de rest daar werkt het gewoon. Voor de Air en nu dus ook de MBP Retina modellen heb je een ander soort ssd nodig en dadelijk waarschijnlijk ook de iMac. De overige modellen maken gebruik van normale 2.5" schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaSaN
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-09 22:17
Ik ben van plan om de Seagate Momentus XT 750 GB hybride HD in mijn macbook pro 13 inch mid 2009 te plaatsen => pricewatch: Seagate Momentus XT ST750LX003 , 750GB SATA-600, 32MB, 7200rpm

Heeft iemand ervaringen met deze hybride schijf (het liefst ook in dit model macbook pro)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:39
Sinds gister heb ik de 2012 Mini ontvangen, die ik als HTPC naast m'n Macbook Pro Retina ga gebruiken. Ik wil er graag een kleine SSD inzetten voor het OS. De bestanden/films zet ik op de bijgeleverde 1TB schijf.

Weet toevallig al iemand of in de Mac Mini 2012 op dezelfde manier een SSD ingebouwd kan worden als in de 2011? Ik vind hier nog geen resultaten of reacties of filmpjes over.

Heeft er iemand hier goede ervaringen of een aanbeveling voor/met een 128GB SSD voor m'n Mac Mini?
Ik begrijp dat in principe iedere SSD zou moeten voldoen en lees hier en daar wat over de OWC drives.

Verder lees ik dat TRIM support niet (altijd) werkt in OSX met een willekeurige SSD, maar ik vind nergens een overzichtje met wel/geen support?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empulse
ppl schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 21:44:
[...]

Voor de Air en nu dus ook de MBP Retina modellen heb je een ander soort ssd nodig en dadelijk waarschijnlijk ook de iMac.
Denk je dat op termijn ook de traditionale MBP modellen gebruik gaan maken van dit 'ander soort' SSD? Ik overweeg namelijk om een Samsung 830 SSD in mijn Macbook 2008 (unibody) te plaatsen en deze over één of twee jaar over te plaatsen naar een nog aan te schaffen Macbook Pro 13''. Ik las namelijk onlangs dat ze ook de MBP nog dunner willen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queenfanmichel
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-07 14:36
DaSaN schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 22:48:
Ik ben van plan om de Seagate Momentus XT 750 GB hybride HD in mijn macbook pro 13 inch mid 2009 te plaatsen => pricewatch: Seagate Momentus XT ST750LX003 , 750GB SATA-600, 32MB, 7200rpm

Heeft iemand ervaringen met deze hybride schijf (het liefst ook in dit model macbook pro)?
Ik heb de Seagate Momentus XT 500Gb in een MacBook Pro mid 2009 15"(2.53GHz) geplaatst en ben er tevreden mee, Mountain lion start op is 20 sec. maar had met de installatie wel problemen.

Bij mij lag het aan de EFI versie, ik zat op 1.7 waardoor ik regelmatig het stratballetje zag. Na veel zoeken ben ik erachter gekomen dat je de EFI versie moet downgraden naar 1.6.

Nu werkt bij mij alles perfect en snel, maar uiteraard zal een SSD nog sneller zijn maar het verschil is wel merkbaar met eennormale hdd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentH
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-09 22:41
DaSaN schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 22:48:

Ik heb hem in mijn late 2006 MacBook C2D gestopt. Werkt fijn! Merk wel dat hij sneller is dan de oude schijf.
Aanrader!

MacBook Pro Late 2012 | iPhone SE | iPad Air |Canon EOS 80D | Sigma 17-70mm f2.8-4.0 OS HSM | EF70-200mm f4L | EF 35mm f2 | EF 50mm f1.8 II | ELGA | SMA+Yingli 1375WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Empulse schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 15:48:
Chiii, bedankt voor de uitleg. De firmware update helpt niet, dus waarschijnlijk ligt het dan aan de dvd-speler. Hoe kom ik daar achter?
Oudere MacBooks hebben inderdaad slechts SATA I op de plaats waar de Optical drive zit, ligt dus niet aan de DVD speler zelf.
De update die je hebt proberen te installeren is enkel om het probleem op te lossen dat je een negotiated link-speed van 1,5 Gbps hebt op de plaats waar de originele HDD zit.

[ Voor 18% gewijzigd door Darkstar op 26-10-2012 13:02 ]

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net ff een Crucial M4 256 GB besteld voor mijn 2011 Macbook Pro 13" :-D
Op naar Triple boot Mac OS X, Windows 8 en Ubuntu!

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2012 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Gister heb ik mijn 2010 MBP geupgrade met een 256GB samsung 830. installatie was weer een breeze.

Nu zit ik alleen met het volgende "probleem" in windows: Wanneer ik de Samsung Magician software start dan geeft deze aan dan AHCI niet enabled is (Non AHCI mode (System should boot in AHCI mode for best performance). Hier ben ik het echter niet mee eens:

- De AHCI patch is uitgevoerd en de intel Matrix storage drivers heb ik geinstalleerd.
- Een check in windows geeft aan dat trim werkt (DisableDeleteNotify = 0).
- De intel software geeft aan dat NCQ aanstaat
- Apparaatbeheer zegt "intel 5 series 4 port SATA AHCI Controller
- Snelheid van de disk is ook wat je verwacht van AHCI

Ik maak me niet druk om dat het niet zou werken, maar de OCD-er in me wil gewoon dat die melding verdwijnt :P, iemand enig idee hoe dat komt?

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:39
Ik zie dat vooral de Samsung 830 gebruikt wordt, ik begrijp inmiddels dat deze ook geschikt is voor de Mac Mini. Zijn er 'betere' alternatieven of is de Samsung 830 momenteel gewoon de beste keus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 06:44

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Hij kost geen moer en doet z'n werk goed. Prima keuze dus.

Ik heb net de 830 256gb ingebouwd als harddiskvervanger in mijn iMac 27inch mid 2010. Ik heb er nu 2 SSD's in zitten:

256gb Samsung 830 op de plek van de primaire harddisk. De temperatuursensor heb ik kortgesloten.
160gb Intel 320 (van vorig jaar) op de SSD plek diep onderin de kast.

Me dunkt dat ik voorlopig ruimte genoeg heb en dat de machine snel genoeg blijft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Empulse schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 11:49:
[...]

Denk je dat op termijn ook de traditionale MBP modellen gebruik gaan maken van dit 'ander soort' SSD? Ik overweeg namelijk om een Samsung 830 SSD in mijn Macbook 2008 (unibody) te plaatsen en deze over één of twee jaar over te plaatsen naar een nog aan te schaffen Macbook Pro 13''. Ik las namelijk onlangs dat ze ook de MBP nog dunner willen maken.
Wat er in de toekomst zal gebeuren zullen we moeten afwachten. Veruit de meeste bedrijven doen geen uitspraken over de toekomst waaronder ook Apple. Dat er in de toekomst met het assortiment geschoven gaat worden is iets wat, denk ik, wel onvermijdelijk is. Kijk maar eens wat we nu hebben, 3 series:
  1. Air: de ultrabook van Apple (simpel gezegd); destijds ontworpen voor de mensen die een dunne en lichte laptop willen hebben omdat ze er de hele dag mee lopen te slepen. Een lichtere laptop is dan een heel stuk ergonomischer. Wel in 13" uitvoering want een kleiner scherm was niet ergonomisch en een kleiner toetsenbord evenmin. We zitten nu op 11.6" wat van dit verhaal afwijkt (hoe veranderlijk kun je zijn...)
  2. Pro: het standaard model nu; ooit bedoeld als de notebook voor de professional met features zoals een pcmcia en later de pc-express variant. Inmiddels is het de standaard notebook zoals de MacBook en iBook dit vroeger waren. Ze zijn de grootste en zwaarste van de Apple notebooks.
  3. Pro Retina: de mix van Pro, Air en iPad/iPhone: zo krachtig als de Pro, zo dun en licht als de Air en een scherm zo goed als de iPad/iPhone.
Het probleem is de overlap die nr 3 en 1 met elkaar hebben. Apple is namelijk de laatste paar jaren wel erg fanatiek bezig met dingen dunner en lichter te maken. Nr 3 is daar het resultaat van. Nr 1 en 3 verschillen nu nog van elkaar maar veel is het niet. Op een gegeven moment komen ze bij elkaar qua performance, dunheid en gewicht. Dan heb je een situatie waarin je 2 series hebt die vrijwel identiek zijn en dat is verwarrend dus moet er 1 verdwijnen.
Nr 2 is een apart beestje in het verhaal. Voor wie wil upgraden biedt deze nog de mogelijkheid maar voor hoe lang nog gezien Apple's streven naar dunheid en lichtheid? Dat is koffiedik kijken. Dat 1 en 3 bij elkaar komen is iets wat een zekerheid is maar wanneer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Ik denk juist dat de reguliere Pro ter zijner tijd gaat verdwijnen: de Air als consumenten-notebook en de ProRetina voor de mensen die wat meer umpf willen in hun laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:09
Ik heb een Imac 27 inch mid 2010 model en wil daar graag een SSD in laten plaatsen.
Ik ben alleen huiverig voor de fan problemen en ik zoek een reseller die het voor een schappelijke prijs kan plaatsen. Hebben jullie aanbevelingen?
De meeste shops die ik bel vragen 100 euro en ik ben hem zeker 2 weken kwijt...
Qua SSD zat ik aan de ocz vertex3 te denken a 256GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil graag mijn 20 inch iMacje uit 2009 een kleine upgrade geven met een Samsung 830 SSD. Nu weet ik ook dat de fans enorm gaan blazen als ik de temperatuursensor verwijder. Deze zit volgens mij in de HDD ingebakken. Hoe zou ik de 'HDD temp.' aansluiting het beste kort kunnen sluiten? Bijvoorbeeld met jumper caps/wires(female/male) of is een paperclip voldoende?
Ben benieuwd of er tweakers zijn met enige ervaring op dit gebied...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Ik bij de 2011 versie gewoon een stukje software geinstalleerd die er voor zorgt de fan op 1000rpm blijft draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alcje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-04 20:41
Ik lees in dat wanneer je veel schrijft op je schijf en veel kleine bestanden etc gebruikt, je beter een 7200 rpm schijf kunt nemen? Ik defragmenteer ook vrij veel. Kan dat nu al wel met SSD of nog steeds niet? Meende is gelezen te hebben dat dat dus niet mocht. En dat je gewoon om de 2 jaar een nieuwe install moet doen als je een ssd gebruikt omdat ie dan trager werd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Alcje schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 20:34:
Ik lees in dat wanneer je veel schrijft op je schijf en veel kleine bestanden etc gebruikt, je beter een 7200 rpm schijf kunt nemen? Ik defragmenteer ook vrij veel. Kan dat nu al wel met SSD of nog steeds niet? Meende is gelezen te hebben dat dat dus niet mocht. En dat je gewoon om de 2 jaar een nieuwe install moet doen als je een ssd gebruikt omdat ie dan trager werd?
Ik zou nog even verder lezen ;)

Dedragmenteren is niet nodig en zorgt alleen maar voor onnodige schrijfacties, welke op termijn de levensduur van de schijf zouden kunnen verkorten. Ook een herinstalatie is in theorie niet nodig.

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBH
  • Laatst online: 06:40

RBH

Okay, ik weet dat ik nu een hele domme vraag ga stellen, maar ik kwam er met meerdere zoekopdrachten op Google en op GoT niet uit :$ :

Ik heb een 2006 Macbook Pro (die laatste grijze voordat de zwarte toetsen kwamen) en daar wil ik een SSD in (omdat een nieuwe MBP even te veel geld is). Hoe kom ik er in godsnaam achter wat voor type SSD ik nodig heb (en of het uberhaupt wel kan?!)?

Nogmaals; het antwoord zal waarschijnlijk al een keer gegeven zijn, maar ik kon het echt niet vinden na een uur zoeken. Help! ;)

Thanks! :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmendal
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-04-2023
Net een 128GB Samsun 830 gekocht voor 69$ (52€). Ben ik blij dat ik in de US woon (tijdelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alcje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-04 20:41
Bedankt voor de info! Je moet wel zorgen dat je een schijf hebt die trim ondersteunt he geloof ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RBH schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 22:39:
Ik heb een 2006 Macbook Pro (die laatste grijze voordat de zwarte toetsen kwamen) en daar wil ik een SSD in (omdat een nieuwe MBP even te veel geld is). Hoe kom ik er in godsnaam achter wat voor type SSD ik nodig heb (en of het uberhaupt wel kan?!)?
Iedere 2.5" ssd gaat wel werken in dat ding, dat is absoluut niet het probleem. Wat hier het probleem is, is het feit dat je destijds de schijf niet mocht en ook niet eenvoudig kon upgraden (geheugen wel). Als je dat wil doen zul je de top plate (het gedeelte met toetsenbord en trackpad) eraf moeten zien te halen en dat is niet bepaald eenvoudig (hij zit geschroeft en geklemt dus moet je voorzichtig gaan wrikken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm

Digistorm

ex-demo scener

ppl schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 00:07:
[...]

Iedere 2.5" ssd gaat wel werken in dat ding, dat is absoluut niet het probleem. Wat hier het probleem is, is het feit dat je destijds de schijf niet mocht en ook niet eenvoudig kon upgraden (geheugen wel). Als je dat wil doen zul je de top plate (het gedeelte met toetsenbord en trackpad) eraf moeten zien te halen en dat is niet bepaald eenvoudig (hij zit geschroeft en geklemt dus moet je voorzichtig gaan wrikken).
Het is te doen, als je de topplaat aan de voorkant (bij de trackpad) optilt. Anders heb je kans dat je dunne kwetsbare connectors stuk trekt als de plaat ineens loskomt. Over de HDD die je wilt vervangen loopt ook zo'n dunne lintkabel. Het is allemaal te doen als je een enigszins geoefende motoriek bezit ;)
Je kunt op iFixit.com instructies vinden waar je op moet letten. Het is inderdaad wel een veel stappen plan en niet iets voor iemand met weinig geduld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBH
  • Laatst online: 06:40

RBH

Thanks beiden! Moet wel lukken denk ik zo, nu alleen nog een goede 256GB SSD op de kop tikken.... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenophoben
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11:37
Wat is nou op dit moment de beste ssd op het gebied van prijs kwaliteit om in een imac 2011 te bouwen?
128/256 gb

[ Voor 5% gewijzigd door Xenophoben op 30-10-2012 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:47
Xenophoben schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 10:53:
Wat is nou op dit moment de beste ssd op het gebied van prijs kwaliteit om in een imac 2011 te bouwen?
128/256 gb
Waarschijnlijk samsung 830. Is al vaker in dit topic genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenophoben
Ik heb deze aangeschaft maar ik vroeg me eigenlijk nog een ding af... Heb ik een 2.5 inch naar 3.5 inch bracket nodig? Ik weet namelijk niet of er een 2.5 inch schijf of 3.5 inch in zit. Ik ga hem VERVANGEN voor mijn harddisk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Xenophoben schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 08:46:
Ik heb deze aangeschaft maar ik vroeg me eigenlijk nog een ding af... Heb ik een 2.5 inch naar 3.5 inch bracket nodig? Ik weet namelijk niet of er een 2.5 inch schijf of 3.5 inch in zit. Ik ga hem VERVANGEN voor mijn harddisk
Er zit standaard een 3.5" HDD in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenophoben
Shit... Ik heb dus een bracket nodig ? Iemand suggestie waar ik die het beste kan bestellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijskl
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-09 15:26
Ik ga vanmiddag de samsung 830 256gb kopen voor mijn imac 21.5 (mid2011). Nu hebben ze het hier (stap8) over een thermal sensor, ik kan op de ssd alleen die aansluiting niet vinden. Hoeft deze dan niet aangesloten te worden?
Heb gezocht hier op het forum maar kon er niks over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-09 13:42
thijskl schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 15:14:
Ik ga vanmiddag de samsung 830 256gb kopen voor mijn imac 21.5 (mid2011). Nu hebben ze het hier (stap8) over een thermal sensor, ik kan op de ssd alleen die aansluiting niet vinden. Hoeft deze dan niet aangesloten te worden?
Dat is dus het probleem juist. Als je die niet aansluit kan hij de temperatuur niet meten en gaat hij uit voorzorg op volle toeren blazen. Dat is een situatie die je liever niet wil. Hoe dat precies in zijn werk gaat weet ik niet, maar volgens mij zijn er speciale kabels voor.

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NA Lekx
thijskl schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 15:14:
Waarom sluit je de SSD niet aan op de overgebleven vrije SATA port?
Zolang je originele HD laat zitten heb je geen problemen dat je ventilator op zijn hoogste stand gaat draaien.
Er zijn bjj iFixit en OWC speciale kits voor om dit uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een mbp 2009 en ik ben van plan in de nabije toekomst er een SSD voor aan te schaffen.
Heb mijn keuze al beperkt tot 2 verschillende SSDs: crucial m4 en samsung 830 (ik weet dat ik niet de volledige snelheid zal kunnen benutten, is toekomstgericht voor ev. aankoop nieuwe laptop)?
Wat zijn de meningen over deze 2 SSDs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijskl
NA Lekx schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 18:39:
[...]

Waarom sluit je de SSD niet aan op de overgebleven vrije SATA port?
Zolang je originele HD laat zitten heb je geen problemen dat je ventilator op zijn hoogste stand gaat draaien.
Er zijn bjj iFixit en OWC speciale kits voor om dit uit te voeren.
dat ziet er een stuk ingewikkelder uit dan alleen 'even' de bestaande HD vervangen, misschien moet ik het maar door iemand laten doen dan.. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn Mac Mini Dual Hard Drive kit is sinds gisteren aangekomen. Ik heb 69.99 euro + 10 euro verzendingskosten betaald. Toen de postbode hem kwam leveren kwamen daar echter nog 30 euro kosten bij. Dat heeft mij dus 110 euro gekost voor een Dual Hard Drive kit. Wel een beetje veel imo.

Straks eens kijken om hem in te bouwen in combinatie met een Samsung 830 (128GB)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmendal
Gisteren een SSD - 128GB 830 - ingebouwd in mijn early-2011 MBP.

Workflow:
1: Backup bijwerken van oude HDD
2: Computer uit, achterkant eraf
3: Batterij en drie kabels losgekoppeld
4: Speaker losgeschroefd
5: Drie schroeven van optical drive losgeschroefd
6: Optical drive eruit, SATA kabel overgezet naar bracket en ingebouwd
7: Kabels aansluiten, deksel erop en MBP aangezet
8: Met CarbonCopyCloner clones gemaakt van System, Library en Application van HDD naar SSD
9: Opstartschijf van HDD naar SSD geswitched
10: Trim Enabler geïnstalleerd en Trim support aangezet
11: RESTART! (en wat ging dat snel!)
12: Library, System en Applications van HDD verwijderd voor extra schijfruimte en om het netjes te houden
13: Benchmark!

Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/ivy58i.png

Ziet er goed uit, hoewel de leessnelheid van 520mb/s niet gehaald wordt. 320mb/s schrijven gaat wel.
Enig idee waarom leessnelheid 'maar' 415mb/s is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijskl
Zijn er mede-tweakers die voor een vergoeding een ssd willen plaatsen in een imac 21.5 mid 2011?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NA Lekx
thijskl schreef op zondag 04 november 2012 @ 14:07:
Zijn er mede-tweakers die voor een vergoeding een ssd willen plaatsen in een imac 21.5 mid 2011?
thijskl,

Als jij voor de benodigde spullen zorgt (iMac to SSD SATA 6Gb/s data, power cable en Thermal safe adhesive mounting set), wil ik best de SSD bij mijn thuis voor je erin zetten.
Let wel, ondanks dat ik voorzichtig zal doen is het op eigen risico.
De zuignappen en het benodigde gereedschap heb ik al.

Ik woon in Koudekerk aan den Rijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsve
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 13:52
Ik heb net een ssd voor m'n macbook pro (mid 2010) besteld (samsung 830) naar aanleiding van alle positieve reacties hier. Die mac kwam met snow leopard, mac store update naar lion gedaan, maar ik heb de installatie dvd niet meer. Wat is de beste manier om alles overgezet te krijgen?

Ik heb een harddrive dock waar ik of m'n oude mac drive in kan zetten, of de nieuwe ssd en de data kopieren. Of is een verse installatie toch beter? Dan zal ik iets van een installatie dvd moeten downloaden en al m'n software en data apart moeten installeren/overzetten.

Be reasonable.... do it my way

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenophoben
Wat heb ik nog meer nodig dan zuignappen , 2.5 inch naar 3.5 inch bracket en een handleiding + schroevendraaiers... niets toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v0LrAtH
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-12-2024
Tip voor de mensen die een SSD willen plaatsen in een 2012 Mac Mini: probeer de ventilator niet te disconnecten. Ik heb deze procedure dit weekend uitgevoerd en kwam dik in de problemen door de guide.

Bij het disconnecten van de fan ging de connector stuk. Ik trok gewoon alle kabeltjes uit de connector zonder dat hij loskwam van het moederbord. Vervolgens heb ik uren liggen klooien met de correcte pin out op te zoeken en ze proberen terug te connecteren. Uiteindelijk is me dit gelukt, maar de vraag blijft hoe goed dit stukje tape gaat houden.

Het ergste van al: voor een harddisc swap in de Mac Mini hoef je die connector helemaal niet los te maken. Gewoon de fan losschroeven en je kan perfect werken, terwijl ie nog vasthangt aan zijn kabeltjes.

Voor de rest: easy procedure van nog geen 10 minuutjes, niet duur (heb een Samsung 830 128GB geplaatst), en super snel. Mijn Mini boot nu in zo'n 10 secondjes, sneller dan mijn Windows desktop terugkomt uit sleep!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyr0wl
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-01 17:22
Tijmendal schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 16:52:
Gisteren een SSD - 128GB 830 - ingebouwd in mijn early-2011 MBP.

Workflow:
1: Backup bijwerken van oude HDD
2: Computer uit, achterkant eraf
3: Batterij en drie kabels losgekoppeld
4: Speaker losgeschroefd
5: Drie schroeven van optical drive losgeschroefd
6: Optical drive eruit, SATA kabel overgezet naar bracket en ingebouwd
7: Kabels aansluiten, deksel erop en MBP aangezet
8: Met CarbonCopyCloner clones gemaakt van System, Library en Application van HDD naar SSD
9: Opstartschijf van HDD naar SSD geswitched
10: Trim Enabler geïnstalleerd en Trim support aangezet
11: RESTART! (en wat ging dat snel!)
12: Library, System en Applications van HDD verwijderd voor extra schijfruimte en om het netjes te houden
13: Benchmark!

[afbeelding]

Ziet er goed uit, hoewel de leessnelheid van 520mb/s niet gehaald wordt. 320mb/s schrijven gaat wel.
Enig idee waarom leessnelheid 'maar' 415mb/s is?
TRIM support is eigenlijk niet noodzakelijk bij recente SSD's aangezien deze zelf "slim" genoeg zijn om het garbage collection proces efficiënt af te handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:09
Xenophoben schreef op maandag 05 november 2012 @ 09:32:
Wat heb ik nog meer nodig dan zuignappen , 2.5 inch naar 3.5 inch bracket en een handleiding + schroevendraaiers... niets toch ?
Helemaal niets!

Na lang wikken en wegen en het zoeken naar geschikte centers die het voor een klein bedrag wilden doen heb ik uiteindelijk besloten zelf de SSD maar te plaatsen dit weekend.

Imac 27" i3 mid-2010 model .
Ik legde hem neer op zijn rug met dus het scherm naar boven (op een handdoek) zuignappen in de hoeken erop zetten en voorzichtig omhoog tillen.

Enige waar je op moet letten is dat je voorzichtig bent met het loshalen van de connectors van het moederbord zeg maar.

Verder heb ik ervoor gekozen om de HD-fan door te lussen. (fans dus altijd laag)
A. omdat ik niet houd van extra software voor dat gedoe
B. overhitting niet kan plaats vinden, dan schakelt hijzichzelf toch uit.
C. ik heb hem nog nooit warmer gehad dan goed hand warm. (en ja ik game ook)

Bij het terugplaatsen heb ik net voordat de glasplaat terug klikte in de magneetjes, er met een lucht compressor doorgespoten! Stof-vrij zit hij weer terug en ik ben helemaal happy!

De Imac start veel sneller op, en het laden van applicaties en Iphoto etc. is nu heerlijk snel!

Ik heb de Samsung P830 geplaatst 256GB en niets met TRIM gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Seagate Momentus XT 512GB in mijn Macbook Pro early 2011 vervangen door een Samsung 830 512GB SSD.
Een wereld van verschil!!!

Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/rvlgzd.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/2yyecdv.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

v0LrAtH schreef op maandag 05 november 2012 @ 10:38:
Tip voor de mensen die een SSD willen plaatsen in een 2012 Mac Mini: probeer de ventilator niet te disconnecten. Ik heb deze procedure dit weekend uitgevoerd en kwam dik in de problemen door de guide.

Bij het disconnecten van de fan ging de connector stuk. Ik trok gewoon alle kabeltjes uit de connector zonder dat hij loskwam van het moederbord. Vervolgens heb ik uren liggen klooien met de correcte pin out op te zoeken en ze proberen terug te connecteren. Uiteindelijk is me dit gelukt, maar de vraag blijft hoe goed dit stukje tape gaat houden.

Het ergste van al: voor een harddisc swap in de Mac Mini hoef je die connector helemaal niet los te maken. Gewoon de fan losschroeven en je kan perfect werken, terwijl ie nog vasthangt aan zijn kabeltjes.

Voor de rest: easy procedure van nog geen 10 minuutjes, niet duur (heb een Samsung 830 128GB geplaatst), en super snel. Mijn Mini boot nu in zo'n 10 secondjes, sneller dan mijn Windows desktop terugkomt uit sleep!
Goed dat je dit even aan haalt, ik kreeg het stekkertje ook niet echt los en had (gelukkig) maar besloten het te laten zitten en de hdd -> ssd verwisseltruuk voort te zetten zonder het stekkertje los te maken. Lag dus niet aan mij dat het stekkertje niet echt mee werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmendal
Silver Wings, mooie snelheden!
Nu vraag ik me alleen wel af waarom jij 470 mb/s haalt en ik maar 415? Over de schrijfsnelheden maak ik me niet zo'n zorgen.
Kan het er mee te maken hebben dat ik de SSD in de plaats van m'n optical drive heb zitten ipv. de plek waar de HD zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-09 14:06
Haha wat een snelheden.
Ik heb paar jaar geleden een SSD er in gedaan. (vertex 2 SSD) en ik haal 100mb write en 150mb read. Niet zo zeuren haha :P

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tijmendal schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 19:20:
Silver Wings, mooie snelheden!
Nu vraag ik me alleen wel af waarom jij 470 mb/s haalt en ik maar 415? Over de schrijfsnelheden maak ik me niet zo'n zorgen.
Kan het er mee te maken hebben dat ik de SSD in de plaats van m'n optical drive heb zitten ipv. de plek waar de HD zit?
Volgens mij moet dat niet uitmaken want bij de MBP early 2011 kan die optibay ook SATA 3 snelheden aan. Het zou misschien ook met je hoeveelheid RAM te maken hebben? Bij veel cachen nemen uiteraard je read / write snelheden ook af.
Mijn SSD zit op de plek waar m'n HDD zat en met 512GB zie ik het nut er nog niet zo van in om mijn "oude" Momentus XT in de optibay te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queenfanmichel
Ik ben opzoek naar een SSD voor mijn MacBook Pro 2.53GHz (mid 2009) 15", ik zit te denken aan een Vertex 3 of 4 of een Samsung.

Welke is de betere voor dit type MBP???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-09 21:32
MCP? MacCook Pro :? :P

Maar die keuze is simpel, Samsung. OCZ (Vertex) staat niet bekend om z'n betrouwbaarheid de laatste jaren.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queenfanmichel
Zag het gelijk maar aangepast ;)
Hahn schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 22:39:Maar die keuze is simpel, Samsung. OCZ (Vertex) staat niet bekend om z'n betrouwbaarheid de laatste jaren.
Oke is het ook bekend of ik dan eindelijk mijn EFI kan updaten naar versie 1.7??? wordt constant na gevraagd. Dit heb ik na upgrade van mijn HDD met een Seagate Momentus XT moeten downgraden naar 1.6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmendal
Verwijderd schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 20:26:
[...]

Volgens mij moet dat niet uitmaken want bij de MBP early 2011 kan die optibay ook SATA 3 snelheden aan. Het zou misschien ook met je hoeveelheid RAM te maken hebben? Bij veel cachen nemen uiteraard je read / write snelheden ook af.
Mijn SSD zit op de plek waar m'n HDD zat en met 512GB zie ik het nut er nog niet zo van in om mijn "oude" Momentus XT in de optibay te plaatsen.
Ik draai 16gb RAM, dus zou niet een groot probleem moeten vormen. Ach, mij hoor je niet klagen! Ben erg tevreden tot nu toe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilverNL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:20
Ik heb een vraag met hopelijk een heel simpel ja/nee antwoord.

Zodra de nieuwe iMacs beschikbaar zijn, ga ik de duurste(hogere GHz) van de twee 21 inch versies aanschaffen. Nu ben ik iemand die de iMac voor regular gebruik gaat gebruiken. Misschien dat ik soms nog een FPS erop ga spelen, maar 9/10 keer zal ik FPS's voor de PS3 halen en de iMac puur voor Internet, tekstverwerker, etc. gebruiken.

Nu ben ik wel iemand die duurzaamheid een belangrijk begrip vindt, dat weegt zwaar mee in mijn beslissingen.

Apple kan ook SSD's in iMacs plaatsen, weliswaar voor 'teveel' geld, maar laat het liever Apple doen voor wat meer dan dat ik het zelf moet doen.

Daarom mijn vraag: Zal een SSD voor mij echt betere performances leveren, of zal voor mijn regular gebruik een SSD gewoon overbodige luxe zijn? Dus een SSD inbrengen, ja of nee?

Ik hoor t graag van jullie kenners =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ja

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NA Lekx
Ik gebruik mijn Imac ook hoofdzakelijk voor internet en tekstverwerken en foto beheer.
En ja, je gaat wel degelijk merken als je een SSD in je Imac hebt zitten.
OSX voelt veel "snappier" aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilverNL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:20
Dankje voor info!

Gaat allemaal een duur grapje worden, maar dan heb je ook wat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmendal
OnnoS1991 schreef op woensdag 07 november 2012 @ 15:11:
Dankje voor info!

Gaat allemaal een duur grapje worden, maar dan heb je ook wat :)
Een super snelle tekstverwerker, yey! Begrijp niet goed waarom je een nieuwe, duurdere iMac gaat kopen als je niet van plan er iets op te doen. Maar ja, iederen z'n ding :) Ik kan lullen wat ik wil: het is een mooi ding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:47
Ik heb een Samsung SSD 830 besteld, nu weet ik dat je iets moet uitschakelen omdat anders je ssd sneller kapot kan gaan, wat was dit ookal weer?

Edit: het ging niet over de trim support.

[ Voor 13% gewijzigd door geldermalsen op 08-11-2012 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm

Digistorm

ex-demo scener

In principe hoef je niets uit te schakelen, want de levensduur van een 830 is niet zo dramatisch. Bij normaal gebruik gaan SSD's langer mee dan de afschrijving van een gemiddelde computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De sudden motion sensor en sluimerstand schijf uitzetten wellicht? TRIM zou ik persoonlijk lekker uit laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Ik ben van plan om naast mijn SSD een gewone HDD van 1TB te plaatsen op de plek van mijn optische drive. Nu vroeg ik mij af of dat het mogelijk is om die 1TB schijf (die ik waarschijnlijk alleen ga gebruiken om films en muziek op te plaatsen) te unmounten via de DiskUtility op momenten wanneer ik hem niet gebruik? Zeg maar hetzelfde wat je kan doen bij een exerne-hdd, maar dan nu intern.

Weet iemand of dat dit mogelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:47
Het was de sudden motion sensor ja, is dit aan te raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een 2009 mbp 2.8 c2d (sata II) en heb onlangs een 256 GB samsung 830 gekocht. Ik heb de indruk dat de snelheden die ik haal niet overeen komen met diegene die ik zou moeten halen. Zou ik niet eerder rond de 300 MB read/write moeten zitten?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/oJt5d.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
SATA 2 is denk ik je probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:19
Mijn iMac valt onder de terugroepactie van Apple voor Seagate schijven, nu wilde ik meteen zo'n hybrid disk laten plaatsen maar doen ze dat dus sowieso in ieder geval zeker niet. Best kansloze zaak - ik wil er gewoon voor bijbetalen, ding moet toch open en opnieuw geinstalleerd, dus waarom niet meteen een betere disk erin?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 10:39:
Mijn iMac valt onder de terugroepactie van Apple voor Seagate schijven, nu wilde ik meteen zo'n hybrid disk laten plaatsen maar doen ze dat dus sowieso in ieder geval zeker niet. Best kansloze zaak - ik wil er gewoon voor bijbetalen, ding moet toch open en opnieuw geinstalleerd, dus waarom niet meteen een betere disk erin?
Omdat ze dan na het installeren support moeten leveren op een product dat ze niet kennen / niet getest hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou verwachten dat hij dan gewoon begrensd zou worden dicht tegen de 300 MB/s aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Tjoekie schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 11:02:
[...]

Omdat ze dan na het installeren support moeten leveren op een product dat ze niet kennen / niet getest hebben.
Ze verkopen die hybrid disks nu toch zelf? Allicht niet in mijn specifieke iMac, dus dan zal dat het probleem wel zijn. Apple support is nog steeds best merkwaardig - net als het stug volhouden van 1 jaar garantie.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NiGeLaToR schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 20:24:
[...]

Ze verkopen die hybrid disks nu toch zelf? Allicht niet in mijn specifieke iMac, dus dan zal dat het probleem wel zijn. Apple support is nog steeds best merkwaardig - net als het stug volhouden van 1 jaar garantie.
Nee, die verkopen ze niet. Als je fusiondrive bedoelt, lees je er eerst even over in want dat is geen hybriddrive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Verwijderd schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 20:36:
[...]

Nee, die verkopen ze niet. Als je fusiondrive bedoelt, lees je er eerst even over in want dat is geen hybriddrive.
Drukke week gehad? Ik ben me terdege bewust van de afwijkende implementatie van SSD opslag in combinatie met een traditionele disk die Apple Fusion noemt. Doet niets af aan het feit dat ze geen enkel alternatief, of het nu een SSD+SATA-met-tiering-optie-fusion-ding is, of een SATA-met-SSD-caching-hybrid-ding is, bieden in mijn iMac. Goed dat je dit even opheldert, was inderdaad totaal niet de essentie van m'n opmerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davekulik
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-09-2022
Beste Allen,

Interessant om te lezen. Heb gisteren ook mijn MacBook Pro 15" Late 2011 geupgrade met een SSD.
Op diverse aanraden heb ook ik de Samsung 830 gekozen in de 256GB uitvoering. ook hier alles goed gegaan.

Helaas kreeg ik tijdens het downloaden net mijn eerste freeze en moest hij opnieuw opgestart worden.
Ik heb de standaard 500GB HDD in een hd caddy geplaats en ook deze werkt goed. deze ga ik nu gebruiken als target om op te downloaden.

Mijn grote vraag nu is of ik nog dingen moet aanpassen voor hitte ontwikkeling ivm de plaating van de standaard hdd op de disc drive plaats. Ik heb al wel de Trim aangezet. moet ik dit zo laten, of kan ik dit beter uitzetten. Zijn er nog andere dingen die ik moet doen voor een beter functioneren ???

Alvast bedankt voor jullie input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NiGeLaToR schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 23:48:
[...]

Drukke week gehad? Ik ben me terdege bewust van de afwijkende implementatie van SSD opslag in combinatie met een traditionele disk die Apple Fusion noemt. Doet niets af aan het feit dat ze geen enkel alternatief, of het nu een SSD+SATA-met-tiering-optie-fusion-ding is, of een SATA-met-SSD-caching-hybrid-ding is, bieden in mijn iMac. Goed dat je dit even opheldert, was inderdaad totaal niet de essentie van m'n opmerking.
Neen. Je gaf aan dat je "er meteen wel zo'n hybrid drive in wilde laten plaatsen, omdat ze die nu verkopen".

Ik gaf slechts aan dat dit niet het geval is omdat ze deze niet verkopen. Ik ben blij dat ik bij heb kunnen dragen aan het ophelderen en ik snap de onduidelijkheid ook zeker wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Bas z'n knutselblog: [repair] Mac Mini 2011, fanconnector Zo heb ik het voor een tweaker opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Na jaren van afwezigheid weer eens terug op GoT.

Ik heb onlangs een Samsung 830 256 GB SSD ingebouwd in mijn late 2009 iMac. Nu loop ik tegen het volgende aan:

1) Onder OSX heeft hij bij de SATA controller aan: Link Speed 3 gigabit, negotiated link speed 1.5 gigabit. Dat is natuurlijk zonde.
Hoe kan ik dit oplossen? Ik heb voor mijn gevoel overal al gezocht maar kan geen oplossing vinden voor mijn model iMac. Ik heb al geprobeerd het PRAM te resetten, werkt niet. Ook niet tijdelijk, zoals bij sommige mensen. Ik gebruik Trim Enabler, OSX Snow Leopard (10.6.8) is maximaal geupdated (software update vindt geen nieuwe updates)

2) Onder Windows 7, dat ik met bootcamp draai, wil de controller niet in AHCI mode. Samsung Magician geeft daardoor maar een deplorabele 100mb/sec aan sequential read en write.
Ik heb de 'hack' van het master boot record al geprobeerd icm aanpassing van een paar sleutels in de registry (waarna hij na het rebooten nieuwe AHCI hardware zou moeten vinden) maar dat werkt niet. Hij vindt geen nieuwe hardware. De controller is een nVidia MCP79. Heeft iemand hier een oplossing voor?

[ Voor 0% gewijzigd door Glenfiddich op 11-11-2012 14:47 . Reden: random read-write -> sequential ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Nu online
In navolging van mijn bericht hiervóór: onderdeel 2 van mijn probleem is opgelost. De aanhouder wint, zullen we maar zeggen. De oplossing was eigenlijk simpeler dan verwacht. Na de MBR hack en het wijzigen van de windows registry zou hij automatisch nieuwe hardware moeten vinden. Dat deed hij niet. Oplossing: handmatig de hardware aanpassen. Voor diegenen die deze oplossing ook willen uitproberen, hier het stappenplan.

Let op: alleen getest op een iMac eind 2009, op een SSD met OSX+Windows 7 Ultimate via bootcamp.

Ik weet niet zeker of stap 1 nodig is, ik denk het wel. Maar probeer vooral eerst stap 2. Werkt dat niet, dan eerst stap 1.

1) De MBR hack. Zie hieronder de link. Dit is NIET voor beginners, het risico op een fuckup is wat te groot. Maar voor de enigzins gevorderden is het geen probleem, zo moeilijk is het niet. Zolang je je maar realiseert waar je mee bezig bent (ipv blind over te nemen wat er staat en op enter te drukken), kan je het ook wel weer oplossen als het fout gaat.

http://forums.mydigitalli...running-Windows-and-Linux

2) Handmatig in windows de AHCI adapter installeren.

Maak eerst een restore point.

Ga naar apparaatbeheer -> IDE/ATA controllers
Er staat een rijtje met ATA Channel 0, ATA Channel 1 en iets in de trant van Standaard IDE Dual Channel Controller. Klik op die laatste en doe stuurprogramma bijwerken -> zelf kiezen in een lijst
Selecteer bij de merken onder Standard AHCI 1.0 Serial ATA Controller de gelijknamige controller. Installeer die en klaar is kees.

De verschillen in prestaties zijn aanzienlijk, ook al gebruikt hij "maar" de standaard AHCI 1.0 driver ipv een voor deze nVidia MCP79 specifieke AHCI 1.2-diver die er voor windows dus niet schijnt te zijn.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Ik heb laatst 2 Samsung 830 proberen te gebruiken in een dock voor de mac mini om als opstartdisk te gebruiken.

Maar elke keer als ik carbon copy cloner gebruikte om de huidige opstartdisk te klonen inclusief de recovery hd, dan bevriest de 830. Partitioneren of verify/repaird disk lukt gewoon niet.
Hij wordt dan dismounted.
Eentje kwam dus helemaal niet meer terug en moest omgeruild worden. De 2e hetzelfde probleem.

Heeft iemand anders dat ook wel eens meegemaakt?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Heb je aan de snoer zitten te trekken of heb je met zo'n plastic tooltje de connector los proberen te wrikken?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Glenfiddich schreef op zondag 11 november 2012 @ 13:22:
Na jaren van afwezigheid weer eens terug op GoT.

Ik heb onlangs een Samsung 830 256 GB SSD ingebouwd in mijn late 2009 iMac. Nu loop ik tegen het volgende aan:

1) Onder OSX heeft hij bij de SATA controller aan: Link Speed 3 gigabit, negotiated link speed 1.5 gigabit. Dat is natuurlijk zonde.
Hoe kan ik dit oplossen? Ik heb voor mijn gevoel overal al gezocht maar kan geen oplossing vinden voor mijn model iMac. Ik heb al geprobeerd het PRAM te resetten, werkt niet. Ook niet tijdelijk, zoals bij sommige mensen. Ik gebruik Trim Enabler, OSX Snow Leopard (10.6.8) is maximaal geupdated (software update vindt geen nieuwe updates)
Heeft je SSD de laatste firmware? Volgens mij is dit een gekend probleem op Macs in combinatie met deze specifieke SSD als ze niet een bepaalde firmware versie hebben.

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Darkstar schreef op maandag 12 november 2012 @ 09:23:
[...]

Heeft je SSD de laatste firmware? Volgens mij is dit een gekend probleem op Macs in combinatie met deze specifieke SSD als ze niet een bepaalde firmware versie hebben.
Het heeft wel de laatste firmware. Dat had ik nog met een windowsbak gecheckt (die samsungtool gaf ook aan dat de controller op freezed mode zat..)

Met de Crucial M4 heb ik geen problemen trouwens. Het is puur de Samsung 830. Of het kan komen omdat deze in een USB-dock zit (maar dat zit de crucial ook), maar ik lees online veel verhalen dat deze in een dock als opstartdisk gebruikt worden zonder problemen.

Vandaar mijn vraag hier. Ik heb geen verhalen gelezen over problemen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Nu online
Darkstar schreef op maandag 12 november 2012 @ 09:23:
[...]

Ik heb geen firmware update gedaan, maar volgens Samsung Magician is er geen nieuwere firmware beschikbaar dan die welke er nu standaard op zit.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 21:27
Ik vraag me eigenlijk af wat het effect op de batterijduur van een macbook pro doet met het inbouwen van een SSD, wordt dit beter of neemt het af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Nu online
Scrtz schreef op maandag 12 november 2012 @ 19:04:
Ik vraag me eigenlijk af wat het effect op de batterijduur van een macbook pro doet met het inbouwen van een SSD, wordt dit beter of neemt het af?
SSD gebruikt minder stroom dan een normale harddisk. Dus batterijduur zou vooruit moeten gaan. Heb echter niet echt een idee hoeveel het aandeel van de harddisk in het totale verbruik van de macbook is, dus waar je het uiteindelijk in minuten/uren over hebt dat weet ik niet.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyr0wl
Glenfiddich schreef op maandag 12 november 2012 @ 21:49:
[...]

SSD gebruikt minder stroom dan een normale harddisk. Dus batterijduur zou vooruit moeten gaan. Heb echter niet echt een idee hoeveel het aandeel van de harddisk in het totale verbruik van de macbook is, dus waar je het uiteindelijk in minuten/uren over hebt dat weet ik niet.
Ik gok op zo'n 20 minuten, half uurtje, at best.

Anyway, zelf ben ik hier aan het twijfelen mijn MBP uit te rusten met zo'n optibay en een SSD. Ik vraag me enkel af wat de nadelen zijn van zo'n config? Ik heb hier en daar in dit topic gelezen over HDD's (op de plek van de optical drive) die niet herkend werden of bijvoorbeeld niet in standby wilden gaan. Voordelen gaan eigenlijk niet verder als "alles werkt net dat ietsje sneller" :P

Daarnaast weet ik ook niet goed wat voor optibay/hddcaddy ik het beste regel :? Over elk merk/variant valt wel iets te klagen, blijkbaar. Toch lijkt de OWC Data Doubler een goede optie, zeker aangezien daar de nodige schroevendraaiers bijzitten :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Nu online
Pyr0wl schreef op maandag 12 november 2012 @ 22:47:
[...]

Voordelen gaan eigenlijk niet verder als "alles werkt net dat ietsje sneller" :P
Nou ja, behóórlijk veel sneller. Als je veel data verwerkt, grote programma's draait waar veel hardeschijf-activiteit bij komt kijken, waarde hecht aan korte laadtijden, dan is het een enorme vooruitgang.

Maar het is natuurlijk de harddisk he, niet de processor of videokaart. Je zult niet ineens games kunnen draaien die je voorheen niet kon draaien :+

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 21:27
het is inderdaad juist het office/desktop werk wat ineens veel soepeler gaat inderdaad.

heb een ssd in mijn pc en twijfel om er ook een in de mbp te doen, alleen denk ik er ook over na om mijn 2012 mbp over een jaar weer te vervangen voor eventueel een retina mbp als die tegen die tijd gestandaardiseerd zijn, maar aan de andere kant is mijn huidige met een ssd nog goed om de komende jaren mee te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Scrtz schreef op maandag 12 november 2012 @ 19:04:
De batterijduur is bij mij juist een stuk slechter geworden nu ik een SSD heb. Via Google kom je meer van dit soort berichten tegen. Mogelijke oorzaken die dan worden aangekaard zijn bv. dat de Samsung 830 in zowel idle als actieve toestand meer energie verbruikt dan een mechanische HDD, want die blijken de afgelopen jaren ontzettend energiezuinig te zijn geworden.

Even los daarvan:
TRIM heb ik overigens direct na het inbouwen van mijn SSD geactiveerd en heb ook de aanwijzingen van deze site gevolgd.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2012 04:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyr0wl
Glenfiddich schreef op maandag 12 november 2012 @ 22:53:
[...]

Nou ja, behóórlijk veel sneller. Als je veel data verwerkt, grote programma's draait waar veel hardeschijf-activiteit bij komt kijken, waarde hecht aan korte laadtijden, dan is het een enorme vooruitgang.

Maar het is natuurlijk de harddisk he, niet de processor of videokaart. Je zult niet ineens games kunnen draaien die je voorheen niet kon draaien :+
De speedbump in algemene zaken spreekt me wel aan maar langs de andere kant: m'n MBP is op zich snel genoeg en ik vrees dat als ik begin te sleutelen aan mn laptopje, er dingen gaan zijn die ellende gaan verkopen :P Ik weet dat er hier voldoende volk is dat de upgrade met success heeft uitgevoerd maar het internet puilt ook uit van horrorverhalen en dat schrikt me best af :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTB93
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-11-2023
Hoi Tweakers,

Ik ben van plan morgen een 256GB SSD te gaan halen i.c.m. 8GB aan geheugen, zodat ik m'n MBP 15" early 2011 een snelheidsboost kan gaan geven. Twijfel alleen nog steeds tussen een Vertex 4 en 830. Heb al keer eerder gevraagd of er al ervaringen zijn met mensen die een Vertex 4 in hun Mac hebben zitten en zo ja, hoe dit bevalt? Echter nog geen reactie op gehad.

Ik weet dat de 830 zeer betrouwbaar is, maar ik zwicht toch meer voor de Vertex 4 vanwege de snelheid.
Wie geeft mij de doorslag?

[ Voor 4% gewijzigd door RTB93 op 13-11-2012 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:10
Het snelheidsverschil is "in real life" niet zo groot tussen een Vertex en Samsung. Ik zou in dat geval zeker voor de Samsung gaan. Bewezen betrouwbaarheid is mij meer waard dan een theoretische hogere snelheid die je in de praktijk niet merkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJH
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-07 00:54

DJH

Heb sinds vandaag een Samsung 840 pro in mn iMac :)

Gaat lekker: http://cloud.haarsma-media.nl/image/1f3O0r3H1D3Q
Pagina: 1 ... 67 ... 88 Laatste