Is er al iemand die gekozen heeft voor de thunderbold oplossing: SSD + TB-kabel + TB-SSD adapter in combinatie met iMac?
Ik heb een 13" macbook uit 2010 waarvan onlangs de harde schijf gecrashed is
nu heb ik een SSD gekocht (256 gb crucial M4)
probleem hiermee is dat de OSX installdisk de SSD niet goed kan formateren.
Is er een manier om de ssd via windows te formateren/partitioneren.
wat ik met mijn google skills kan vinden gaat er allemaal vanuit dat OSX nog op de MB draait, maar dat is dus niet het geval.
het meest nuttige wat ik kon vinden was dit:
http://smallbusiness.chro...t-disk-hfs-mac-49229.html maar ik heb er m'n twijfels over
nu heb ik een SSD gekocht (256 gb crucial M4)
probleem hiermee is dat de OSX installdisk de SSD niet goed kan formateren.
Is er een manier om de ssd via windows te formateren/partitioneren.
wat ik met mijn google skills kan vinden gaat er allemaal vanuit dat OSX nog op de MB draait, maar dat is dus niet het geval.
het meest nuttige wat ik kon vinden was dit:
http://smallbusiness.chro...t-disk-hfs-mac-49229.html maar ik heb er m'n twijfels over
En waarom kan je dat die niet goed formatteren?
Ik heb net dezelfde SSD in mijn mid 2009 MBP 15 zitten, en die kan prima geformatteerd worden via Disk Utility vanop de OSX DVD.
Kan je niet opstarten vanaf een TimeMachine backup en het zo proberen?
Ik heb net dezelfde SSD in mijn mid 2009 MBP 15 zitten, en die kan prima geformatteerd worden via Disk Utility vanop de OSX DVD.
MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair
Ja geen enkel probleem, de seagate kit en thunderbolt kabel gebruikt, seagate kastje van ebay en met ccloner de boel omgezet excl home folder en de opstartdisk omgezet.. Daarna de spullen van mijn harddisk verwijderd excl home folder uiteraard.. je haalt alleen max 300mb/sVerwijderd schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 20:54:
Is er al iemand die gekozen heeft voor de thunderbold oplossing: SSD + TB-kabel + TB-SSD adapter in combinatie met iMac?
even een vraag die ik toch moet gaan stellen want ik kan ze niet echt vinden:
ik zoek de sata kabel (13 pins naar 22 pins) zodat ik de SSD onder de dvdspeler kan plakken. ik kan echter nergens een shop vinden die ze los verkoopt, of je moet natuurlijk een pakket bij mac4us gaan halen voor 5 tientjes waar ik niet veel zin in heb als ik alleen een kabeltje van 5 euro hoeft te hebben...
pricewatch is ook nou niet echt een baken van gebruiksvriendelijkheid met zulke dingen.
ik zoek de sata kabel (13 pins naar 22 pins) zodat ik de SSD onder de dvdspeler kan plakken. ik kan echter nergens een shop vinden die ze los verkoopt, of je moet natuurlijk een pakket bij mac4us gaan halen voor 5 tientjes waar ik niet veel zin in heb als ik alleen een kabeltje van 5 euro hoeft te hebben...
pricewatch is ook nou niet echt een baken van gebruiksvriendelijkheid met zulke dingen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
als ik via de disk utility op dvd draai dan geeft ie de foutmelding:Darkstar schreef op woensdag 14 november 2012 @ 13:21:
En waarom kan je dat die niet goed formatteren?
POSIX reports: The operation couldn’t be completed. Cannot allocate memory
andere mac machines zijn zo snel ook niet ter beschikking. ook de oplossingen die ik via google tegen kwam, zoals via de therminal, komen allemaal met dezelfde foutmelding
ik ben een stap verder
als ik de ssd via usb aansluit kan ik 'm met disk utilities wel partitioneren.
vervolgens de schijf in de macbook gezet, daarmee kon ik nog niet instaleren, toen moest ik nog de schijf herstellen.
daarna kon ik wel beginnen met de installatie, maar die gaf na 5 minuten ook weer een foutmelding.
we zijn dus een stap dichterbij maar nog steeds niet in de buurt.
iemand een idee?
als ik de ssd via usb aansluit kan ik 'm met disk utilities wel partitioneren.
vervolgens de schijf in de macbook gezet, daarmee kon ik nog niet instaleren, toen moest ik nog de schijf herstellen.
daarna kon ik wel beginnen met de installatie, maar die gaf na 5 minuten ook weer een foutmelding.
we zijn dus een stap dichterbij maar nog steeds niet in de buurt.
iemand een idee?
Verwijderd
Da's ook raar: max 300mb/s; Thunderbolt is 10 Gbps. Waar zit dan de bottleneck? In het seagate kastje?
test op Macrumors laat iets andere getallen zien: http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1421396
Anders spaar ik nog even door voor deze: http://www.lacie.com/products/product.htm?id=10549

test op Macrumors laat iets andere getallen zien: http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1421396
Anders spaar ik nog even door voor deze: http://www.lacie.com/products/product.htm?id=10549
red bull schreef op woensdag 14 november 2012 @ 13:57:
[...]
Ja geen enkel probleem, de seagate kit en thunderbolt kabel gebruikt, seagate kastje van ebay en met ccloner de boel omgezet excl home folder en de opstartdisk omgezet.. Daarna de spullen van mijn harddisk verwijderd excl home folder uiteraard.. je haalt alleen max 300mb/s
Klopt. Maar men wil altijd bewijs en ik kon me nog een artikel op tomshardware daarover herinneren:Verwijderd schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 03:59:
[...]
De batterijduur is bij mij juist een stuk slechter geworden nu ik een SSD heb. Via Google kom je meer van dit soort berichten tegen. Mogelijke oorzaken die dan worden aangekaard zijn bv. dat de Samsung 830 in zowel idle als actieve toestand meer energie verbruikt dan een mechanische HDD, want die blijken de afgelopen jaren ontzettend energiezuinig te zijn geworden.
http://www.tomshardware.c...ssd-hdd-battery,1955.html
Misschien een budget SATA controller, of een budget PCIe bridge. Op enig moment moeten uit het Thunderbolt signaal de PCIe lanes gesplitst worden, en vervolgens moet er een controller aan die PCIe lanes gehangen worden om daar een SATA schijf op aan te kunnen sluiten. Daar liggen wel kansen om de boel te verprutsen geld te besparenVerwijderd schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 10:32:
Da's ook raar: max 300mb/s; Thunderbolt is 10 Gbps. Waar zit dan de bottleneck? In het seagate kastje?
[...]
[ Voor 36% gewijzigd door Digistorm op 16-11-2012 11:27 ]
Hier stond achterhaalde informatie…
Waste of DNA >.<Xandrios schreef op woensdag 14 november 2012 @ 18:36:
Voor iedereen die een Samsung overweegt: YouTube: Overly Attached Computer
Dit is wel een artikel uit 2008, dus je kunt je afvragen hoe relevant dat nog is. Als je het artikel leest kun je al zien dat wat er beweerd wordt over SSDs al lang niet meer op gaat.sharkzor schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 11:26:
[...]
Klopt. Maar men wil altijd bewijs en ik kon me nog een artikel op tomshardware daarover herinneren:
http://www.tomshardware.c...ssd-hdd-battery,1955.html
Hier stond achterhaalde informatie…
Verwijderd
Ik heb gisteren succesvol de HDD in mijn MBP late 2011 vervangen voor een 256GB Samsung 830.
Nu lees ik hier en daar trim aanzetten en ergens anders weer dat dit met de huidige SSD's niet meer nodig is.
Ik weet het dus niet, aan of uit?
Nu lees ik hier en daar trim aanzetten en ergens anders weer dat dit met de huidige SSD's niet meer nodig is.
Uit laten. de garbage collection van huidige SSD's is genoegVerwijderd schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 08:28:
Ik heb gisteren succesvol de HDD in mijn MBP late 2011 vervangen voor een 256GB Samsung 830.
De meningen zijn er zeer over verdeeld hoor, op de diverse fora. Zo vanzelfsprekend vind ik het dus niet om maar te zeggen: uit laten.Pyrone89 schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 11:32:
[...]
Uit laten. de garbage collection van huidige SSD's is genoeg
Catch a smile out there!
Vraag me eigenlijk af hoe Apple zelf hun ssd's configureerd?Glenfiddich schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 14:10:
[...]
De meningen zijn er zeer over verdeeld hoor, op de diverse fora. Zo vanzelfsprekend vind ik het dus niet om maar te zeggen: uit laten.
Zojuist succesvol 256gb samsung 830 in mijn mbp 13" 2012 geinstalleerd, heerlijk wat een verschil
Verwijderd
Blijft een lastig punt dus.
Heb Trim Enabler geïnstalleerd.
Kreeg eerst de melding dat het nu niet werkte en dat de computer eerst opnieuw moest worden opgestart.
Dit gedaan en nu is de melding: The patch is active and Trim is active. Everything looks super.
Maar aan laten staan nu denk ik?
Heb Trim Enabler geïnstalleerd.
Kreeg eerst de melding dat het nu niet werkte en dat de computer eerst opnieuw moest worden opgestart.
Dit gedaan en nu is de melding: The patch is active and Trim is active. Everything looks super.
Maar aan laten staan nu denk ik?
Dat komt omdat er inmiddels heel wat bullshit de ronde doet over ssd's omdat mensen die er de ballen verstand van hebben het klakkeloos overnemen zonder na te denken, zonder huiswerk te doen. Er zijn al een aantal tests geweest die hebben gekeken naar het verschil tussen GC en TRIM. Van al die tests is er nooit iemand geweest die een significant verschil in performance en/of levensduur heeft gezien wat het gebruik van TRIM dan wel GC zou aanraden. Het zijn meningen die technisch niet onderbouwd zijn en klaarblijkelijk ook niet technisch onderbouwd kunnen worden.Glenfiddich schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 14:10:
De meningen zijn er zeer over verdeeld hoor, op de diverse fora. Zo vanzelfsprekend vind ik het dus niet om maar te zeggen: uit laten.
Als je het topic over de TRIM enabler op Macrumors bekijkt zul je ook heel veel mensen zien melden dat ze niets merken tussen de situatie zonder die enabler en de situatie met de enabler. Je ziet daar echter ook aardig veel mensen posten die problemen ondervinden na het toepassen van de enabler. Kortom, het is dus wel degelijk vanzelfsprekend om te zeggen dat je het niet moet gebruiken. Het is en blijft een unsupported feature waarvan geen technische onderbouwing bestaat dat het zou werken. Een betere naam voor de TRIM Enabler zou Biostabil kunnen zijn. Veel poeha en marketing maar geen enkel bewijs dat het daadwerkelijk doet wat het zegt dat het doet.
Helemaal met je eens.ppl schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 18:09:
[...]
Dat komt omdat er inmiddels heel wat bullshit de ronde doet over ssd's omdat mensen die er de ballen verstand van hebben het klakkeloos overnemen zonder na te denken, zonder huiswerk te doen. Er zijn al een aantal tests geweest die hebben gekeken naar het verschil tussen GC en TRIM. Van al die tests is er nooit iemand geweest die een significant verschil in performance en/of levensduur heeft gezien wat het gebruik van TRIM dan wel GC zou aanraden. Het zijn meningen die technisch niet onderbouwd zijn en klaarblijkelijk ook niet technisch onderbouwd kunnen worden.
Als je het topic over de TRIM enabler op Macrumors bekijkt zul je ook heel veel mensen zien melden dat ze niets merken tussen de situatie zonder die enabler en de situatie met de enabler. Je ziet daar echter ook aardig veel mensen posten die problemen ondervinden na het toepassen van de enabler. Kortom, het is dus wel degelijk vanzelfsprekend om te zeggen dat je het niet moet gebruiken. Het is en blijft een unsupported feature waarvan geen technische onderbouwing bestaat dat het zou werken. Een betere naam voor de TRIM Enabler zou Biostabil kunnen zijn. Veel poeha en marketing maar geen enkel bewijs dat het daadwerkelijk doet wat het zegt dat het doet.
Sterker nog, er was een fabrikant die zelfs een persbericht de deur uit deed om mensen te vertellen dat het zelfs schadelijk kan zijn. Ik geloof OCZ.
Verwijderd
Ok, had dus Trim Enabler geïnstalleerd en aangezet.
Nu weer uitgezet en krijg de melding:

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2012 23:33 ]
Hier ook de Seagate kit met samsung 256gb. Op dit moment een dag in gebruik en verschil is heerlijk. Dat het wat minder snel zal werken boeit me niet, heb daarom niet eens de benchmark tool gedraait. Ben al blij als het geheel stabiel blijft draaienVerwijderd schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 20:54:
edit / toch maar gedaan uit nieuwsgierigheid : write ~325MB/s read ~365MB/s
[ Voor 7% gewijzigd door SYQ op 18-11-2012 12:12 ]
Waarschijnlijk denkt hij dat je een Apple SSD hebt omdat je een Samsung 830 hebt, wat exact dezelfde hardware is als Apple gebruikt in zijn hogere modellen.Verwijderd schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 23:28:
Ok, had dus Trim Enabler geïnstalleerd en aangezet.
[afbeelding]
De Thunderbolt verbinding is op papier sneller als de interne SATA 6Gb/s verbinding. Sowieso trekken zelfs de beste consumenten SSD's de SATA 6Gb/s verbinding nog niet vol.SYQ schreef op zondag 18 november 2012 @ 12:02:
[...]
Hier ook de Seagate kit met samsung 256gb. Op dit moment een dag in gebruik en verschil is heerlijk. Dat het wat minder snel zal werken boeit me niet, heb daarom niet eens de benchmark tool gedraait. Ben al blij als het geheel stabiel blijft draaien
[ Voor 38% gewijzigd door Pyrone89 op 18-11-2012 12:04 ]
Mijn vader heeft een iMac 27" late 2009 en zijn HDD lijkt overleden. Er loopt al een apple recall actie op de harde schiijf dus deze gaat hij laten vervangen maar hij is nu ook aan het overwegen om er gelijk een Samsung 830 SSD in te laten zetten. Een aantal servicepunten schijnen dit ook te doen. Ze bouwen hem dan in op de plek van de Superdrive.
Nu meen ik gelezen te hebben dat dat niet ideaal is en dat je de SSD beter op de plek van de HDD kunt plaatsen en de HDD op de plek van de Superdrive. Maar ik kan er niets meer over terug vinden.
- Is het gewoon mogelijk om zonder performance verlies de SSD op de superdrive plek te plaaten?
- Krijg je dan geen gedoe bij een verse OS installatie of bij het hibernaten?
Nu meen ik gelezen te hebben dat dat niet ideaal is en dat je de SSD beter op de plek van de HDD kunt plaatsen en de HDD op de plek van de Superdrive. Maar ik kan er niets meer over terug vinden.
- Is het gewoon mogelijk om zonder performance verlies de SSD op de superdrive plek te plaaten?
Wilde eens informeren hoeveel een SSD inbouwen in een iMac 21,5'' zou kosten bij een APR.
Weet niet of ik zelf het risico wil nemen om een SSD te plaatsen voor de optic drive.
Gisteren naar Amac in Rotterdam gebeld, nou daar kon ik wel even om lachen hoor..
''Als u bij ons een SSD wilt laten inbouwen, betaalt u geen inbouwkosten, maar dan dient u wel de SSD hier te kopen''
- Okay, prima, maar wat kosten de SSD's dan?
''De 128GB kost 350,-''
- En een 256GB?
''Die kost 750''
- U weet toch wel dat menig 256GB SSD al voor 175,- verkocht wordt?
''Tja, dit zijn nou eenmaal onze prijzen''.
Nou, jullie begrijpen, Amac wordt het niet
.
Heeft iemand goede suggesties voor een bedrijf dat SSD's plaatst in omgeving Rotterdam?
(naast Macrepair in Amsterdam ben ik nog niet echt een goede tegengekomen)
Weet niet of ik zelf het risico wil nemen om een SSD te plaatsen voor de optic drive.
Gisteren naar Amac in Rotterdam gebeld, nou daar kon ik wel even om lachen hoor..
''Als u bij ons een SSD wilt laten inbouwen, betaalt u geen inbouwkosten, maar dan dient u wel de SSD hier te kopen''
- Okay, prima, maar wat kosten de SSD's dan?
''De 128GB kost 350,-''
- En een 256GB?
''Die kost 750''
- U weet toch wel dat menig 256GB SSD al voor 175,- verkocht wordt?
''Tja, dit zijn nou eenmaal onze prijzen''.
Nou, jullie begrijpen, Amac wordt het niet
Heeft iemand goede suggesties voor een bedrijf dat SSD's plaatst in omgeving Rotterdam?
(naast Macrepair in Amsterdam ben ik nog niet echt een goede tegengekomen)
Ja he, ben er ook erg tevreden over. Het de superdrive vervangen voor een gewone HDD maar ik overweeg om dat terug te draaien. Nu valt me opeens het geluid van de HDD op en hij verbruikt iets meer prik.Scrtz schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 16:57:
[...]
Vraag me eigenlijk af hoe Apple zelf hun ssd's configureerd?
Zojuist succesvol 256gb samsung 830 in mijn mbp 13" 2012 geinstalleerd, heerlijk wat een verschil
[ Voor 8% gewijzigd door zeef op 18-11-2012 17:12 ]
Veel leuker eigenlijk als je eerst een tijdje op HDD hebt gewerkt en er dan een SSD in doet, dan weet je precies waar het verschil zit!zeef schreef op zondag 18 november 2012 @ 17:12:
[...]
Ja he, ben er ook erg tevreden over. Het de superdrive vervangen voor een gewone HDD maar ik overweeg om dat terug te draaien. Nu valt me opeens het geluid van de HDD op en hij verbruikt iets meer prik.
Heb zelf mijn pc gewoon als opslag dus aan 256gb genoeg op mijn mbp
Sorry, dat was niet duidelijk. Een 2012 iMac 21,5''Verwijderd schreef op zondag 18 november 2012 @ 16:55:
En waar moet de SSD in komen?
De HDD heeft een temperatuursensor, de superdrive niet. Door de laatste te vervangen ben je een hoop gedoe ook kwijt en hou je een grote extra HDD (eventueel fusion drive van maken).Polster schreef op zondag 18 november 2012 @ 13:15:n.
Qua performance, beide zijn aangesloten op een SATA-300 en de max performance van de SSD haal je dus niet. Niet dat het erg is overigens, vooral de latency is de SSD winst en dat blijft goed.
Gewoon doen dus.
Ja hij wil het sowieso doen en van de sata limiet ben ik op de hoogte.
Maar het maakt dus niets uit op welke sata poort je de SSD plaatst? Scheelt dan inderdaad het gedoe met die temp. sensor.
Maar het maakt dus niets uit op welke sata poort je de SSD plaatst? Scheelt dan inderdaad het gedoe met die temp. sensor.
Verwijderd
Aha, ja daar durf ik het ook niet bij te doen.keanu_ schreef op zondag 18 november 2012 @ 18:28:
[...]
Sorry, dat was niet duidelijk. Een 2012 iMac 21,5''
MBP is eenvoudig zelf te doen.
Hebben jullie nog nominaties voor [Tweakers Awards] Beste SSD?
Polster schreef op zondag 18 november 2012 @ 13:15:
Mijn vader heeft een iMac 27" late 2009 en zijn HDD lijkt overleden. Er loopt al een apple recall actie op de harde schiijf dus deze gaat hij laten vervangen maar hij is nu ook aan het overwegen om er gelijk een Samsung 830 SSD in te laten zetten. Een aantal servicepunten schijnen dit ook te doen. Ze bouwen hem dan in op de plek van de Superdrive.
Als je de Superdrive kan en wil missen, dan is dat het beste alternatief inderdaad aangezien je de HDD er naast kan behouden.Delerium schreef op zondag 18 november 2012 @ 20:13:
[...]
De HDD heeft een temperatuursensor, de superdrive niet. Door de laatste te vervangen ben je een hoop gedoe ook kwijt en hou je een grote extra HDD (eventueel fusion drive van maken).
Qua performance, beide zijn aangesloten op een SATA-300 en de max performance van de SSD haal je dus niet. Niet dat het erg is overigens, vooral de latency is de SSD winst en dat blijft goed.
Gewoon doen dus.
Laat je door het "gedoe" met de temp. sensor niet afschrikken, want dat is helemaal geen hoop gedoe. Gewoon connectortje er af knippen, de twee draadjes strippen en met elkaar verbinden. Isolatietape eromheen en klaas is kees. Je houdt dan een fan die op normale snelheid blijft draaien wat meer dan genoeg is voor de SSD.
Ik heb zelf gewoon de HDD vervangen door de SSD. Wilde de Superdrive niet kwijt, want dat leek mij toch erg onhandig. Heb gewoon een 2TB FireWire800 (da's het maximaal haalbare op de iMac van @Polster) externe HD er naast voor de storage.
Catch a smile out there!
Dat kan ook, maar een externe DVD-brander kost 3 tientjes en kan op iedere USB-poort.Glenfiddich schreef op maandag 19 november 2012 @ 11:32:
Ik heb zelf gewoon de HDD vervangen door de SSD. Wilde de Superdrive niet kwijt, want dat leek mij toch erg onhandig. Heb gewoon een 2TB FireWire800 (da's het maximaal haalbare op de iMac van @Polster) externe HD er naast voor de storage.
Thanks. Hij kan de superdrive wel missen want die gaat gewoon extern straks via usb. Straks even rondbellen welke service punt dit wil doen. Hoewel het er nog redelijk te doen uit ziet heb ik er geen vertrouwen in dat ik de glasplaat stofvrij terug kan plaatsen ;-)
Had inderdaad ook gekund.Delerium schreef op maandag 19 november 2012 @ 11:57:
[...]
Dat kan ook, maar een externe DVD-brander kost 3 tientjes en kan op iedere USB-poort.
Dat laatste is niet zo moeilijk hoor. Gewoon vlak voordat je de plaat terugplaatst, even met een schoon en kurkdroog(!) microvezeldoekje scherm en plaat schoonvegen. Heeeel lichtjes met het doekje er overheen, niet hard drukken, dit alles om vlekken te voorkomen. Werkte bij mij prima, geen stofjes in het scherm terug te vinden.Polster schreef op maandag 19 november 2012 @ 11:57:
Thanks. Hij kan de superdrive wel missen want die gaat gewoon extern straks via usb. Straks even rondbellen welke service punt dit wil doen. Hoewel het er nog redelijk te doen uit ziet heb ik er geen vertrouwen in dat ik de glasplaat stofvrij terug kan plaatsen ;-)
Catch a smile out there!
Ben wel benieuwd welk servicepunt dit wel doet, ik kreeg tot nu toe null op het reqest.Polster schreef op zondag 18 november 2012 @ 13:15:
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
ICentre Uitgeest wil het wel doen maar rekent ongeveer € 300 incl. Samsung 830 256Gb. Beetje prijzig aangezien de iMac toch al open moet voor de HDD vervanging. Heb nu een offerte aangevraagd bij Card services in Utrecht. Zij kunnen het doen en je mag zelf een SSD aanleveren, ze konden me alleen niet gelijk vertellen hoe duur het zou worden.NiGeLaToR schreef op maandag 19 november 2012 @ 12:11:
[...]
Ben wel benieuwd welk servicepunt dit wel doet, ik kreeg tot nu toe null op het reqest.
Het beste is om een extra connector te bestellen (speciale Apple bay). Op die manier kun je de HDD behouden, de SuperDrive behouden en kun je de SSD onder de SuperDrive plaatsen en aansluiten op de extra SATA poort van het moederbord. Die SATA poort is ook nog eens SATA 6Gb/s ipv de SATA 3Gb/s van de SuperDrive.
Dit kan volgens mij niet bij een late 2009 model. Of heb je een link waar beschreven staat hoe dit moet?Pyrone89 schreef op maandag 19 november 2012 @ 16:03:
Het beste is om een extra connector te bestellen (speciale Apple bay). Op die manier kun je de HDD behouden, de SuperDrive behouden en kun je de SSD onder de SuperDrive plaatsen en aansluiten op de extra SATA poort van het moederbord. Die SATA poort is ook nog eens SATA 6Gb/s ipv de SATA 3Gb/s van de SuperDrive.
Is daar ook een how-to van? Want ik vond tot nu toe alleen die waar de superdrive vervangen wordt.Pyrone89 schreef op maandag 19 november 2012 @ 16:03:
Vraag mij af of dit wel in een 21,5'' kan? Aangezien er meer ruimte is in de 27''.
In mijn Mac Pro 3.1 (Early 2008) Dual Quad core Xeon 2,8 GHz heb ik naast de 4 aanwezige harddisks een SSD geinstalleerd in de 2de Optical Drive bay, door gebruik te maken van 1 van de 2 extra aanwezige SATA aansluitingen op het moederbord (In voorbereiding op een latere upgrade gelijk ook maar de 2de SATA aansluiting voorzien van een SATA kabeltje).
Mijn SSD is 60GB en betreft een OCZ Vertex 3, hiermee boot Mac OS X 10.8 in ongeveer 15 seconden, ipv de gebruikelijke 2 a 3 minuten, de machine is er aanzienlijk sneller mee geworden en heeft hierdoor nog best wel wat potentie.
Wat ik eigenlijk nog wel graag zou willen weten, is of het mogelijk is om de Apps folder te verplaatsen naar een grotere storage locatie en of het mogelijk is om andere standaard mappen te verplaatsen of te symlinken naar een ander storage device (denk bijvoorbeeld aan profielmappen en dergelijke). Dit is een wens die voornamelijk ontstaat uit het feit dat de opslagruimte zeer beperkt is en dat ik sommige (of alle) grote applicaties liever verplaatst zou zien. Dan kan ik de SSD inzetten voor andere doeleinden, zoals Cachingruimte.
Mijn SSD is 60GB en betreft een OCZ Vertex 3, hiermee boot Mac OS X 10.8 in ongeveer 15 seconden, ipv de gebruikelijke 2 a 3 minuten, de machine is er aanzienlijk sneller mee geworden en heeft hierdoor nog best wel wat potentie.
Wat ik eigenlijk nog wel graag zou willen weten, is of het mogelijk is om de Apps folder te verplaatsen naar een grotere storage locatie en of het mogelijk is om andere standaard mappen te verplaatsen of te symlinken naar een ander storage device (denk bijvoorbeeld aan profielmappen en dergelijke). Dit is een wens die voornamelijk ontstaat uit het feit dat de opslagruimte zeer beperkt is en dat ik sommige (of alle) grote applicaties liever verplaatst zou zien. Dan kan ik de SSD inzetten voor andere doeleinden, zoals Cachingruimte.
Ik heb zojuist mijn SSD en optibay binnen gekregen
nu had ik een probleempje, mijn lion herstel partitie staat op mijn 750GB drive, mijn SSD gaat op de plek van mijn dvd drive en ik wil ook nog windows er naast installeren.
Kan ik even mijn optical drive er uit halen, lion op me ssd installeren, optical drive er weer in en ssd op de plek van mijn 750gb drive, windows installeren en vervolgens de hdd weer op zijn oude plek en de ssd op de plek van mijn optical drive? Gaat dit werken? Verpest dit niks in de boot order oid?
Kan ik even mijn optical drive er uit halen, lion op me ssd installeren, optical drive er weer in en ssd op de plek van mijn 750gb drive, windows installeren en vervolgens de hdd weer op zijn oude plek en de ssd op de plek van mijn optical drive? Gaat dit werken? Verpest dit niks in de boot order oid?
Hou oud is de Macbook Pro? Geen internet recovery toevallig?t1mmy schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 16:52:
Ik heb zojuist mijn SSD en optibay binnen gekregennu had ik een probleempje, mijn lion herstel partitie staat op mijn 750GB drive, mijn SSD gaat op de plek van mijn dvd drive en ik wil ook nog windows er naast installeren.
Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...
2012 alleen nog geen ML geïnstalleerd.. (En nog nooit gehoord van internet recovery, onderdeel van iCloud?) Dan alsnog heb ik het probleem met de dvd drive die ik nodig heb.BillSpaarbank schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 17:06:
[...]
Hou oud is de Macbook Pro? Geen internet recovery toevallig?
http://www.apple.com/osx/recovery/t1mmy schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 17:13:
[...]
2012 alleen nog geen ML geïnstalleerd.. (En nog nooit gehoord van internet recovery, onderdeel van iCloud?) Dan alsnog heb ik het probleem met de dvd drive die ik nodig heb.
Geen DVD nodig voor OSX installatie.
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie
Wew, derp. Ik ben helemaal vergeten te noemen dat ik nog windows er naast wil zetten. Daarvoor heb ik de DVD Drive dus nodig.
Niet als je er nu vast een USB stick van maakt voor de installatie van Windowst1mmy schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 17:33:
Wew, derp. Ik ben helemaal vergeten te noemen dat ik nog windows er naast wil zetten. Daarvoor heb ik de DVD Drive dus nodig.
Ik heb een 21,5 inch uit 2011 waarin dit is gedaan door een Service Center.keanu_ schreef op maandag 19 november 2012 @ 16:43:
[...]
Is daar ook een how-to van? Want ik vond tot nu toe alleen die waar de superdrive vervangen wordt.
Vraag mij af of dit wel in een 21,5'' kan? Aangezien er meer ruimte is in de 27''.
Zij hebben ook alle onderdelen bestelt. Het onderdeel dat nodig is zit standaard al in Macs die komen met een 2e schijf. Deze 'best of all approaches' blijkt wel heel veel werk te zijn omdat ongeveer alles uit de iMac moet worden gehaald om de SSD op deze manier te installeren.
Vandaag een Samsung 830 256GB binnen gekregen (165 euro incl notebook kit).
In mijn witte macbook (4.1, core2duo 2,4Ghz, 4 GB) gezet na een clone gemaakt te hebben van mijn HDD.
Dat ding kan weer jaren mee! Wat een snelheidsverschil met het starten van applicaties. En dan zit er nog maar een SATA II controller in.
Ik overwoog een nieuwe macbook. Eerst even kijken wat een SSD in mijn oude zou doen. (SSD was anders voor de nieuwe bestemd geweest) Maar er komt voorlopig geen nieuwe.
Alsof je in je lelijke eend een porsche motor hebt laten inbouwen!
In mijn witte macbook (4.1, core2duo 2,4Ghz, 4 GB) gezet na een clone gemaakt te hebben van mijn HDD.
Dat ding kan weer jaren mee! Wat een snelheidsverschil met het starten van applicaties. En dan zit er nog maar een SATA II controller in.
Ik overwoog een nieuwe macbook. Eerst even kijken wat een SSD in mijn oude zou doen. (SSD was anders voor de nieuwe bestemd geweest) Maar er komt voorlopig geen nieuwe.
Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren
En er is niks mis met een lelijke eend!Spidey schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 19:42:
Vandaag een Samsung 830 256GB binnen gekregen (165 euro incl notebook kit).
Dat kan niet meer toch?zeef schreef op maandag 19 november 2012 @ 11:04:
Hebben jullie nog nominaties voor [Tweakers Awards] Beste SSD?
"Tot en met 18 november is het mogelijk om jouw favoriete product, serie of merk te nomineren in een of meer van de onderstaande categorieën."
Gister na aardig wat gepriegel m'n HDD vervangen door een 256GB Samsung 830, 8GB ram ingebouwd en de originele HDD in een caddy erbij gezet.
In eerste instantie vond ik het allemaal spannend aangezien ik nogal twee linkerhanden heb en ten tweede je moet oppassen met de verschillende levels van statische spanning. Ook heb ik met gepriegel twee schroefjes in de behuizing laten vallen. Binnenkort nog maar eens even die schroefjes eruit halen, want word er helemaal naar van als ik iedere keer bij het minste en het geringste de schroefjes op en neer hoor gaan.
In eerste instantie vond ik het allemaal spannend aangezien ik nogal twee linkerhanden heb en ten tweede je moet oppassen met de verschillende levels van statische spanning. Ook heb ik met gepriegel twee schroefjes in de behuizing laten vallen. Binnenkort nog maar eens even die schroefjes eruit halen, want word er helemaal naar van als ik iedere keer bij het minste en het geringste de schroefjes op en neer hoor gaan.
Is de samsung 830 256GB makkelijk in te bouwen op de plek van de hdd zonder enige aanpassingen in een MBP mid 2010? ik lees namelijk iets over een afwijkende dikte?
https://www.facebook.com/hbbsebas2023
Dat is geen probleem.crazylegs schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 10:40:
Is de samsung 830 256GB makkelijk in te bouwen op de plek van de hdd zonder enige aanpassingen in een MBP mid 2010? ik lees namelijk iets over een afwijkende dikte?
Is dit inmiddels opgelost? Ik heb op m'n werk een 27" iMac 2009 met NVidia MCP79, en een harddisk die z'n beste tijd heeft gehad. Nu twijfel ik tussen een Crucial M4 en een Samsung 830.Glenfiddich schreef op zondag 11 november 2012 @ 13:22:
Na jaren van afwezigheid weer eens terug op GoT.
Ik heb onlangs een Samsung 830 256 GB SSD ingebouwd in mijn late 2009 iMac. Nu loop ik tegen het volgende aan:
1) Onder OSX heeft hij bij de SATA controller aan: Link Speed 3 gigabit, negotiated link speed 1.5 gigabit. Dat is natuurlijk zonde.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Nog geen oplossing voor gevonden. Mocht ik een oplossing vinden, dan zal ik die uiteraard hier posten!Exirion schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 11:17:
[...]
Is dit inmiddels opgelost? Ik heb op m'n werk een 27" iMac 2009 met NVidia MCP79, en een harddisk die z'n beste tijd heeft gehad. Nu twijfel ik tussen een Crucial M4 en een Samsung 830.
Catch a smile out there!
Altijd nuttig. Heb zelf maar een Crucial M4 besteldGlenfiddich schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 12:39:
Nog geen oplossing voor gevonden. Mocht ik een oplossing vinden, dan zal ik die uiteraard hier posten!
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
pre-verhaal: http://gathering.tweakers...message/39325667#39325667
Vandaag heb ik mijn 27" iMac 2009 (late) onder handen genomen. Mijn OpticalDrive verwisseld voor een 256GB SSD en mijn kapotte 1TB HDD vervangen met een 2TB (5400rpm) HDD. Dit in gedachte om er een mooie Fusion Drive van te maken
Mijn benodigdheden waren:
- Torx T8 en T10 (T8 alleen nodig voor HDD-vervanging)
- Zuignapjes (gewoon twee TomTom-zuignappen gebruikt)
- Pincet
- Paperclips (om LCD eruit te wippen)
- Ducttape
Hardware:
- Samsung 830 SSD (256GB)
- Western Digital WD20EARX HDD (2TB)
- (DeLock) Slimline Sata (M) -> Sata (F) converter
De iMac openen heb ik gedaan a.d.h.v. de iFixit Guide.
Let wel op Stap 7 dat je die connector dus aan de zijkanten moet indrukken.. bij mij leverde dit dus één afgebroken zijpin op (verder geen probleem).
De dvd-speler verwijderen is een fluitje van een cent. Ik heb de temperatuursensor er netjes vanaf gehaald zodat ik die later weer op m'n SSD kon plakken. Waarschijnlijk heeft dit weinig zin, maargoed. Er zijn mooie brackets te vinden op ebay, maar ik wilde (na mijn hd-crash) hem weer snel werkende hebben. Na een half uur uitvogelen heb ik er toch voor gekozen om m'n ssd mooi te ducktapen (als iemand een foto wil, dan hoor ik het wel
). (de superdrive is normaal aangesloten met een Slimline Sata-connector, dus om de superdrive te vervangen met een SSD/HDD heb je dus een converter nodig.)
Aangezien ik had gelezen dat Apple zijn 'fusion'-computers ook uitrust met een 5400rpm HDD, heb ik ook voor een 5400rpm schijf gekozen. Ook het vervangen van de HDD was makkelijk. De temperatuursensor heb ik ge-shortwired met een paperclipje met, jawel, een beetje ducktape er rond
Op mijn windows laptop had ik al een kopie staan van Mountain Lion 10.0.8.2 (InstallESD.dmg). Deze heb ik omgezet naar .iso m.b.v. UltraIso en later via PowerIso een bootable USB-stick gemaakt.
Nadat mijn iMac weer in elkaar stond heb ik deze geboot met de USB-stick en vervolgens een terminal sessie gestart. M.b.v. van een tutorial op Macworld heb ik succesvol een Fusion Drive gemaakt.. Óók dit was zo gebeurd.
Na het installeren van Mountain Lion zie ik netjes in mijn systeemoverzicht dat de beide schijven netjes op een verbindingssnelheid van 3gigabit zittten, perfect!
Waarschijnlijk zal het een en ander qua informatie al te vinden zijn in dit topic, maar ik wilde het toch even delen
Vandaag heb ik mijn 27" iMac 2009 (late) onder handen genomen. Mijn OpticalDrive verwisseld voor een 256GB SSD en mijn kapotte 1TB HDD vervangen met een 2TB (5400rpm) HDD. Dit in gedachte om er een mooie Fusion Drive van te maken
- Pincet
- Ducttape

Hardware:
Let wel op Stap 7 dat je die connector dus aan de zijkanten moet indrukken.. bij mij leverde dit dus één afgebroken zijpin op (verder geen probleem).
De dvd-speler verwijderen is een fluitje van een cent. Ik heb de temperatuursensor er netjes vanaf gehaald zodat ik die later weer op m'n SSD kon plakken. Waarschijnlijk heeft dit weinig zin, maargoed. Er zijn mooie brackets te vinden op ebay, maar ik wilde (na mijn hd-crash) hem weer snel werkende hebben. Na een half uur uitvogelen heb ik er toch voor gekozen om m'n ssd mooi te ducktapen (als iemand een foto wil, dan hoor ik het wel
Aangezien ik had gelezen dat Apple zijn 'fusion'-computers ook uitrust met een 5400rpm HDD, heb ik ook voor een 5400rpm schijf gekozen. Ook het vervangen van de HDD was makkelijk. De temperatuursensor heb ik ge-shortwired met een paperclipje met, jawel, een beetje ducktape er rond
Op mijn windows laptop had ik al een kopie staan van Mountain Lion 10.0.8.2 (InstallESD.dmg). Deze heb ik omgezet naar .iso m.b.v. UltraIso en later via PowerIso een bootable USB-stick gemaakt.
Nadat mijn iMac weer in elkaar stond heb ik deze geboot met de USB-stick en vervolgens een terminal sessie gestart. M.b.v. van een tutorial op Macworld heb ik succesvol een Fusion Drive gemaakt.. Óók dit was zo gebeurd.
Na het installeren van Mountain Lion zie ik netjes in mijn systeemoverzicht dat de beide schijven netjes op een verbindingssnelheid van 3gigabit zittten, perfect!
Waarschijnlijk zal het een en ander qua informatie al te vinden zijn in dit topic, maar ik wilde het toch even delen
..
Staat bij jou negotiated link speed op 3 gigabit?Freaked schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 18:14:
pre-verhaal: http://gathering.tweakers...message/39325667#39325667
- Pincet
- Ducttape![]()
Hardware:
De dvd-speler verwijderen is een fluitje van een cent. Ik heb de temperatuursensor er netjes vanaf gehaald zodat ik die later weer op m'n SSD kon plakken. Waarschijnlijk heeft dit weinig zin, maargoed. Er zijn mooie brackets te vinden op ebay, maar ik wilde (na mijn hd-crash) hem weer snel werkende hebben. Na een half uur uitvogelen heb ik er toch voor gekozen om m'n ssd mooi te ducktapen (als iemand een foto wil, dan hoor ik het wel). (de superdrive is normaal aangesloten met een Slimline Sata-connector, dus om de superdrive te vervangen met een SSD/HDD heb je dus een converter nodig.)
Ik snap er niks van. Ik heb hetzelfde systeem. Ook een late 2009 iMac, 27", met samsung 830 SSD (256), met Mountain Lion. En ik heb maar 1.5 gigabit.
Catch a smile out there!
Jep.. Bij alle twee staat:
Heb niks raars/extra's gedaan.. Als je meer informatie wilt dan hoor ik het wel.
code:
1
2
3
4
5
| Fabrikant: Intel Product: 5 Series Chipset Verbindingssnelheid: 3 gigabit Overeengekomen verbindingssnelheid: 3 gigabit Beschrijving: AHCI Version 1.30 Supported |
Heb niks raars/extra's gedaan.. Als je meer informatie wilt dan hoor ik het wel.
..
Verwijderd
wissel de aansluitingen eens tussen HDD/OD en SDD; wat is dan de verbindingssnelheid van SDD?
Zie het al. Jij hebt een Intel Chipset, ik heb een nVidia chipset.Freaked schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 17:40:
Jep.. Bij alle twee staat:
code:
1 2 3 4 5 Fabrikant: Intel Product: 5 Series Chipset Verbindingssnelheid: 3 gigabit Overeengekomen verbindingssnelheid: 3 gigabit Beschrijving: AHCI Version 1.30 Supported
Catch a smile out there!
Inmiddels geinstalleerd en het draait als een treinExirion schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 13:46:
Altijd nuttig. Heb zelf maar een Crucial M4 besteld
Verwijderd
Beste Tweakers,
Eindelijk heb ik als student een beetje geld vrijgemaakt om wat te doen aan de verouderde hardware van mijn Macbook. Wanneer ik enkele programma's tegelijk open heb, klinkt de laptop al snel alsof hij gaat opstijgen en ook de hitte-ontwikkeling is erg hoog. Daarom leek het mij een goed idee om de harde schijf te vervangen voor een ssd.
Ik heb max. 100 euro te besteden, en zat zelf naar deze ssd te kijken. De vraag is dus, is dit een goede optie? Of waar moet ik (qua technische specs) op letten?
Misschien nog relevant om erbij te vermelden, deze laptop is niet mijn primaire computer (heb nog een win7 desktop ernaast). Ik gebruik de Macbook voor mijn studie en dat gaat vooralsnog prima. Wat ik hoop te bereiken door de ssd is iets meer robuustheid, minder geluids- en hitteontwikkeling en gewoon algemene verbeterde werkprestaties, want op dit moment kunnen de simpelste taken (copy paste) al het wheel of death produceren. Door deze investering hoop ik nog minimaal een jaartje uit de laptop te halen, om de aanschaf van een complete nieuwe laptop nog even uit te stellen.
Alvast bedankt!
Eindelijk heb ik als student een beetje geld vrijgemaakt om wat te doen aan de verouderde hardware van mijn Macbook. Wanneer ik enkele programma's tegelijk open heb, klinkt de laptop al snel alsof hij gaat opstijgen en ook de hitte-ontwikkeling is erg hoog. Daarom leek het mij een goed idee om de harde schijf te vervangen voor een ssd.
Ik heb max. 100 euro te besteden, en zat zelf naar deze ssd te kijken. De vraag is dus, is dit een goede optie? Of waar moet ik (qua technische specs) op letten?
Misschien nog relevant om erbij te vermelden, deze laptop is niet mijn primaire computer (heb nog een win7 desktop ernaast). Ik gebruik de Macbook voor mijn studie en dat gaat vooralsnog prima. Wat ik hoop te bereiken door de ssd is iets meer robuustheid, minder geluids- en hitteontwikkeling en gewoon algemene verbeterde werkprestaties, want op dit moment kunnen de simpelste taken (copy paste) al het wheel of death produceren. Door deze investering hoop ik nog minimaal een jaartje uit de laptop te halen, om de aanschaf van een complete nieuwe laptop nog even uit te stellen.
Alvast bedankt!
Dat gaat je snelheid zeer zeker versnellen maar belangrijk is ook om de rest van je specificaties te weten? het klinkt namelijk alsof je ook erg weinig werkgeheugen hebt?
Verwijderd
1GB geheugen idd, type PC2-5300 DDR2 (2 modules van 512mb). Was idd ook van plan dat te upgraden naar 3GB, maar heb begrepen dat Apple in mijn model officieel maar tot 2gb ondersteund:
*Apple officially supports 2 GB of RAM, but third-parties have been "unofficially" able to upgrade it to 3 GB or 4 GB of RAM (it can hold 4 GB but cannot fully utilize the memory beyond 3 GB due to the same limitation that impacts the "Late 2006" MacBook Pro line). Bron
Heeft het dan dus zin om tot 3GB te gaan? Beetje off-topic misschien....
P.s. de eerste link in mijn eerste bericht verwijst naar de volledige specs van mijn laptop. Hier nogmaals:
http://www.everymac.com/s...o-2.0-white-13-specs.html
*Apple officially supports 2 GB of RAM, but third-parties have been "unofficially" able to upgrade it to 3 GB or 4 GB of RAM (it can hold 4 GB but cannot fully utilize the memory beyond 3 GB due to the same limitation that impacts the "Late 2006" MacBook Pro line). Bron
Heeft het dan dus zin om tot 3GB te gaan? Beetje off-topic misschien....
P.s. de eerste link in mijn eerste bericht verwijst naar de volledige specs van mijn laptop. Hier nogmaals:
http://www.everymac.com/s...o-2.0-white-13-specs.html
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2012 14:32 ]
Ik zou eerder voor de geheugenuitbreiding gaan. En misschien een idee als het dan toch open ligt, meteen alles schoon en stofvrij te maken?
Nog even een vraag. Ik ga van het weekend een SSD toevoegen in mijn iMac 21.5, als ik dit eenmaal gedaan heb kan ik dan gewoon ML installen dmv een usb? Aangezien ML ook nog op de hdd staat die er al in zit.
Je kan inderdaad gewoon een bootable USB-stick maken van ML.thijskl schreef op woensdag 28 november 2012 @ 08:35:
Nog even een vraag. Ik ga van het weekend een SSD toevoegen in mijn iMac 21.5, als ik dit eenmaal gedaan heb kan ik dan gewoon ML installen dmv een usb? Aangezien ML ook nog op de hdd staat die er al in zit.
De hdd die er nu in zit kan ik dan achteraf gewoon formateren?BillSpaarbank schreef op woensdag 28 november 2012 @ 08:36:
[...]
Je kan inderdaad gewoon een bootable USB-stick maken van ML.
Ik heb een Crusial M4 256GB in mijn Macbook Pro early 2011 15 inch.
Met HDD
https://www.dropbox.com/s...SpeedTest%20met%20hdd.png
Met SSD
https://www.dropbox.com/s...11-28%20om%2009.50.31.png
Flinke verbetering!:)
Met HDD
https://www.dropbox.com/s...SpeedTest%20met%20hdd.png
Met SSD
https://www.dropbox.com/s...11-28%20om%2009.50.31.png
Flinke verbetering!:)
Ja hoor, maar ook tijdens de installatie als je wilt.thijskl schreef op woensdag 28 november 2012 @ 09:07:
[...]
De hdd die er nu in zit kan ik dan achteraf gewoon formateren?
Krijg het niet gevonden dus vraag het hier maar. Heb je de notebook kit nodig van de Samsung 830 ssd? Of heb je aan die basic kit ook genoeg. Gaat om een Mbp 2010 15" Wil de ssd op de plek van de hdd doen
[ Voor 10% gewijzigd door tieske1988 op 28-11-2012 21:56 ]
Nee, heb je niet nodig.tieske1988 schreef op woensdag 28 november 2012 @ 21:52:
Krijg het niet gevonden dus vraag het hier maar. Heb je de notebook kit nodig van de Samsung 830 ssd? Of heb je aan die basic kit ook genoeg. Gaat om een Mbp 2010 15" Wil de ssd op de plek van de hdd doen
Verwijderd
Heeft er iemand ervaring met het zelf plaatsen van een fusion drive in een Mac Mini? Heb een late 2012 model.
Het enige nuttige dat extra in de Notebook-kit zit t.o.v. de basic-uitvoering is de USB-naar-SATA adapter om de data van je HDD op je SSD over te zetten.tieske1988 schreef op woensdag 28 november 2012 @ 21:52:
Het wordt ook maar eens tijd dat ik mijn Macbook weer even update.
Huidige situatie:
Macbook 2008 Unibody 2.4Ghz
2x2GB DDR3 1067Ghz
500GB HDD
Ik wil deze nu dus voorzien van een extra SSD (Fusion Drive van maken) en 8GB aan RAM
Ik heb dus me wat topics doorgenomen over de verschillende keuzes en wil dus het volgende in mijn Macbook proppen:
SSD Samsung 830 256GB of 128GB icm. optibay
ICIDU Sodimm DDR3 1066-8GB kit of Corsair Mac DDR3 1066-8GB kit
Any second thoughts?
Huidige situatie:
Macbook 2008 Unibody 2.4Ghz
2x2GB DDR3 1067Ghz
500GB HDD
Ik wil deze nu dus voorzien van een extra SSD (Fusion Drive van maken) en 8GB aan RAM
Ik heb dus me wat topics doorgenomen over de verschillende keuzes en wil dus het volgende in mijn Macbook proppen:
SSD Samsung 830 256GB of 128GB icm. optibay
ICIDU Sodimm DDR3 1066-8GB kit of Corsair Mac DDR3 1066-8GB kit
Any second thoughts?
Dat heb ik ook gedaan (Samsung SSD; Corsair geheugen). Werkt echt geweldig. Mijn Macbook Unibody late 2008 boot nu in ongeveer 30 seconden en alles werkt perfect.
De enige vraag die ik heb, is hoe je de secondaire HDD onder controle krijgt. Deze slaat namelijk regelmatig aan (ook als de schijf niet door mij gebruikt wordt, maar bijvoorbeeld bij het openen van het dashboard.)
De enige vraag die ik heb, is hoe je de secondaire HDD onder controle krijgt. Deze slaat namelijk regelmatig aan (ook als de schijf niet door mij gebruikt wordt, maar bijvoorbeeld bij het openen van het dashboard.)
TK - Invisible Shield voor Macbook Pro 15'' Unibody in V&A
Ja heb ik denk ik niet nodig, via mijn time machine partitie op mijn externe hd kan ik volgens mij ook alles terug zetten.Eärendil schreef op donderdag 29 november 2012 @ 01:53:
[...]
Het enige nuttige dat extra in de Notebook-kit zit t.o.v. de basic-uitvoering is de USB-naar-SATA adapter om de data van je HDD op je SSD over te zetten.
hi,
Ik heb een Macbook Air mid-2011, met 128GB schijf. Nu zit mijn SSD schijf helemaal vol met 'Other' documenten. Ik vroeg me af hoe het kan dat ik de 90 GB van mijn Mac OS partitie (de andere is bootcamp) nu helemaal vol is gelopen terwijl ik geen films oid download. Ik las op internet dat dit soms aan Time Machine ligt met local backups, maar ik heb Time Machine uit staan. Enige suggesties? Thanks!
Ik heb een Macbook Air mid-2011, met 128GB schijf. Nu zit mijn SSD schijf helemaal vol met 'Other' documenten. Ik vroeg me af hoe het kan dat ik de 90 GB van mijn Mac OS partitie (de andere is bootcamp) nu helemaal vol is gelopen terwijl ik geen films oid download. Ik las op internet dat dit soms aan Time Machine ligt met local backups, maar ik heb Time Machine uit staan. Enige suggesties? Thanks!
[ Voor 5% gewijzigd door mataklap op 01-12-2012 21:21 ]
http://www.derlien.commataklap schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 21:20:
hi,
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Gisteren een 830 in me imac 21,50 inch gezet.... Wat een eitje zeg.... in 40 minute zat hij erin... Had ik veel eerder moeten doen
Ik ben van plan om deze OCZ Vertex 4 (http://www.mycom.nl/Product/-/-/1352430) SSD te kopen voor in mijn MacBook Pro (late 2011, de 2.4 GHz i5-variant).
Hebben jullie hier ervaring mee? Is dit een goede keus wat betreft energiezuinigheid, prijs e.d.?
Hoe zit het trouwens met installeren? Gewoon plug 'n play of moet ik nog wat doen met de firmware?
Hebben jullie hier ervaring mee? Is dit een goede keus wat betreft energiezuinigheid, prijs e.d.?
Hoe zit het trouwens met installeren? Gewoon plug 'n play of moet ik nog wat doen met de firmware?
[ Voor 20% gewijzigd door BleuZ op 03-12-2012 17:21 ]
Ik moest er ook maar aan geloven. Mijn recent aangeschafte early 2008 macbook white doet het prima, maar mist soms net even wat snelheid. Niet heel gek, want uit een benchmark blijkt dat de hdd met ongeveer 31mb/s wegschrijft. Da's niet echt om over naar huis te schrijven. De 120GB hdd gaat naar de plek van de optical bay en op de plek van de hdd komt een Crucial M4 64GB. Geen gigantisch grote schijven maar ik gebruik de macbook dan ook niet voor opslag.
De iFixit-manual is duidelijk, dus ik verwacht de klus zonder al te veel problemen te kunnen klaren. Ik ben benieuwd naar resultaten en ervaring en zal ze hier posten. Heel veel reacties over dit type macbook heb ik hier in het topic nog niet kunnen vinden namelijk, dus wellicht handig voor anderen.
Samen met een ram-upgrade naar 4GB en een nieuwe batterij heeft de macbook mij dan 310 euro gekost, geen heel verkeerde prijs/kwaliteitverhouding volgens mij.
Mocht het makkelijk gaan, dan wellicht ook maar overwegen om in de iMac 24" early 2009 de hdd te vervangen voor een ssd (dus met behoud van optical bay). Al zie ik daar gezien de omvang van de klus net iets meer tegen op.
De iFixit-manual is duidelijk, dus ik verwacht de klus zonder al te veel problemen te kunnen klaren. Ik ben benieuwd naar resultaten en ervaring en zal ze hier posten. Heel veel reacties over dit type macbook heb ik hier in het topic nog niet kunnen vinden namelijk, dus wellicht handig voor anderen.
Samen met een ram-upgrade naar 4GB en een nieuwe batterij heeft de macbook mij dan 310 euro gekost, geen heel verkeerde prijs/kwaliteitverhouding volgens mij.
Mocht het makkelijk gaan, dan wellicht ook maar overwegen om in de iMac 24" early 2009 de hdd te vervangen voor een ssd (dus met behoud van optical bay). Al zie ik daar gezien de omvang van de klus net iets meer tegen op.
Is de inbouw set voor een tweede HD/SSD voor de Mac mini ergens in NL te krijgen?
Als je nu genoeg hebt aan 120GB kan je ook overwegen de harde schijf helemaal weg te laten, en een Crucial M4 128GB te kopen. Dat kost ongeveer evenveel als een 64GB+caddy.Enzo Dizono schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 00:28:
De 120GB hdd gaat naar de plek van de optical bay en op de plek van de hdd komt een Crucial M4 64GB. Geen gigantisch grote schijven maar ik gebruik de macbook dan ook niet voor opslag.
Ja: http://hddcaddy.nl/. Nog een andere: http://hdcaddy.com. Bij de laatste kan je volledige sets kopen, dus HDcaddy voor in de MacBook + bijpassende enclosure om de optical drive te monteren.Sovereign schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 01:49:
Is de inbouw set voor een tweede HD/SSD voor de Mac mini ergens in NL te krijgen?
[ Voor 27% gewijzigd door Darkstar op 04-12-2012 10:17 ]
MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair
Alleen is die niet bedoeld voor de Mac miniDarkstar schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 10:04:
[...]
Ja: http://hddcaddy.nl/. Nog een andere: http://hdcaddy.com. Bij de laatste kan je volledige sets kopen, dus HDcaddy voor in de MacBook + bijpassende enclosure om de optical drive te monteren.
(net ook de iFixit-kit ontvangen. 25 euro extra moeten dokken voor inklaring en administratiekosten...)
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Whoops, daar had ik inderdaad over gekekenkmf schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 10:33:
[...]
Alleen is die niet bedoeld voor de Mac mini
(net ook de iFixit-kit ontvangen. 25 euro extra moeten dokken voor inklaring en administratiekosten...)
Ik heb het ook in het MacMini topic gevraagd. Maar ik zou graag een SSD in mijn MacMini Late 2012 hangen. Daarvoor heb ik een leuke Intel 330 SSD gevonden alleen hebben jullie enig idee of dit gaat werken? Ik dacht aan deze: https://www.digitec.ch/Pr...ruck1.aspx?Artikel=247307 (Intel 330 240GB of 120GB)
Ik zie dat jullie vaak een Samsung gebruiken wat vinden jullie dan van deze
https://www.digitec.ch/Pr...=Details&Artikel=236753#1
[ Voor 20% gewijzigd door alienfruit op 04-12-2012 16:59 ]
Dat is een niet bestaand model.alienfruit schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 16:58:
Ik heb het ook in het MacMini topic gevraagd. Maar ik zou graag een SSD in mijn MacMini Late 2012 hangen. Daarvoor heb ik een leuke Intel 330 SSD gevonden alleen hebben jullie enig idee of dit gaat werken? Ik dacht aan deze: https://www.digitec.ch/Pr...ruck1.aspx?Artikel=247307 (Intel 330 240GB of 120GB)
In de Samsung 830 wordt namelijk geen MLC gebruikt. Het zou hier kunnen gaan om een verkeerd gelabelde Samsung 840 (niet te verwarren met de Samsung 840 Pro, wat het model is wat je wilt hebben als je geen Samsung 830 meer kunt vinden).
Ik verwarr TLC met MLC. Het model dat jij aanwijst is prima. Apple gebruikt zelf ook Samsung in zijn hoogste modellen omdat ze simpelweg de beste SSD's bouwen. Als ik jou was zou ik voor 256GB gaan, aangezien dat inmiddels prima betaalbaar is en nog een stukje sneller dan de 128GB versie (bij Flash geheugen wordt de schijf ook sneller naarmate er meer opslagcapaciteit beschikbaar is) en je weet zeker dat je geen ruimtegebrek gaat krijgen.
[ Voor 20% gewijzigd door Pyrone89 op 04-12-2012 17:51 ]
Ik kan een macbook pro overnemen. Daar zit echter al een 128 gb SSD in van Toshiba. Nu had ik zelf in gedachte om er een 240 gb intel 520 ssd in te stoppen. Maar ik zat me te bedenken, heb ik die ruimte eigenlijk wel nodig op me basis schijf? Eigenlijk is het pure onzin want er staat alleen me OS op. Ik zou wel graag een 2de schijf ernaast hebben voor data opslag en downloaden. Nu las ik in veel reviews dat de Toshiba SSD's niet de snelste SSD's zijn. Maar ga ik dit werkelijk merken? Ik ben nu een gebruiker en ben 7200 rpm schijven gewend. Dus de stap naar een SSD zal zowieso groot zijn. Zal het de moeite waard zijn om er toch een intel in te knallen? bijv een 128 gb. Of kan ik net zo goed de toshiba laten zitten?
Verder las ik in een ander topic, dat iemand een hardeschijf in plaats van ze superdrive had gedaan in zon bracket, maar dat ie last had van trillingen? Zijn er meerdere mensen die hier last van hebben?
Ik zou graag mijn Superdrive ook als extern gebruiken. Nu heb ik vandaag contact met de apple shop gehad. Die vragen puur 175 euro voor de externe behuizing voor de superdrive en het verwisselen van de hd. Maar konden mij niet vertellen welk merk bracket ze gebruikten.
Het gaat om een Macbook Pro early 2011
Verder las ik in een ander topic, dat iemand een hardeschijf in plaats van ze superdrive had gedaan in zon bracket, maar dat ie last had van trillingen? Zijn er meerdere mensen die hier last van hebben?
Ik zou graag mijn Superdrive ook als extern gebruiken. Nu heb ik vandaag contact met de apple shop gehad. Die vragen puur 175 euro voor de externe behuizing voor de superdrive en het verwisselen van de hd. Maar konden mij niet vertellen welk merk bracket ze gebruikten.
Verwijderd
Gewoon een aardige tip voor iedereen die een tweede HDD (non-SSD) op de plaats van de superdrive (met bv optibay) zet. Ook ik heb deze setting, maar stoor mij aan het geluid en de verminderde batterijduur. Daarom zet ik handmatig mijn schijf altijd uit met een scriptje en zet deze in de dock. Ik roep de tweede schijf alleen aan wanneer ik deze nodig heb. Voor tekstbestanden en het dagelijkse funsurf-werk is alleen de SSD ruim voldoende.
- Plak als platte tekst in teksteditor
- Wijzig de naam 'disk2' naar de naam van jouw tweede schijf
- Sla op als <naam>.scpt op bv bureaublad
- Open het bestand en Exporteer als 'Programma'
- Gooi je geexporteerde programma in je Programmafolder
- Zie screenshot voor de uitkomst.
Hoe te doen:set answer to the button returned of (display dialog "Your second HDD wants to?" with icon caution buttons {"Wait", "Sleep", "WakeUp"})
if answer = "Sleep" then
do shell script "hdiutil eject disk2"
else if answer = "WakeUp" then
do shell script "diskutil mountDisk disk2"
end if
- Plak als platte tekst in teksteditor
- Wijzig de naam 'disk2' naar de naam van jouw tweede schijf
- Sla op als <naam>.scpt op bv bureaublad
- Open het bestand en Exporteer als 'Programma'
- Gooi je geexporteerde programma in je Programmafolder
- Zie screenshot voor de uitkomst.

Ah bedankt. Ik zie dat de Intel drie jaar garantie heeft en de Samsung twee. Vergeleken met de Samsung hoe goed is de Intel variant?Pyrone89 schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 17:48:
Ik verwarr TLC met MLC. Het model dat jij aanwijst is prima. Apple gebruikt zelf ook Samsung in zijn hoogste modellen omdat ze simpelweg de beste SSD's bouwen. Als ik jou was zou ik voor 256GB gaan, aangezien dat inmiddels prima betaalbaar is en nog een stukje sneller dan de 128GB versie (bij Flash geheugen wordt de schijf ook sneller naarmate er meer opslagcapaciteit beschikbaar is) en je weet zeker dat je geen ruimtegebrek gaat krijgen.
Zolang je geen FileVault gebruikt kun je gewoon de Toshiba laten zitten. Zowel qua beste oplossing en qua prijs adviseer ik je de MacBook Pro te laten zoals die is en een externe HDD te kopen (zo'n kleine portable die tegenwoordig onderhand in je zak passen) voor massa-opslag. Je SSD is groot genoeg voor het OS en redelijk wat software + je 'gewone' data (lees: geen enorme hoeveelheden media files). Daarnaast is het zo dat data (speciale gevallen daargelaten, zoals Photoshop bestanden van meerdere GB) toch niet profiteert van een SSD, dus je hoeft er sowieso eigenlijk alleen het OS en de Apps op te zetten. Voorbeeld: Word-bestandjes etc profiteren in de praktijkervaring niet van een SSD, alleen het programma Word zelf profiteert ervan. Ik heb zelf een 256GB SSD, maar gebruik eigenlijk net 60GB terwijl ik redelijk wat software heb. Zelfs al zou ik mijn data erbij zetten (heel veel word files) dan nog zou ik niet boven de 80GB uitkomen.Alcje schreef op woensdag 05 december 2012 @ 01:36:
Ik kan een macbook pro overnemen. Daar zit echter al een 128 gb SSD in van Toshiba. Nu had ik zelf in gedachte om er een 240 gb intel 520 ssd in te stoppen. Maar ik zat me te bedenken, heb ik die ruimte eigenlijk wel nodig op me basis schijf? Eigenlijk is het pure onzin want er staat alleen me OS op. Ik zou wel graag een 2de schijf ernaast hebben voor data opslag en downloaden. Nu las ik in veel reviews dat de Toshiba SSD's niet de snelste SSD's zijn. Maar ga ik dit werkelijk merken? Ik ben nu een gebruiker en ben 7200 rpm schijven gewend. Dus de stap naar een SSD zal zowieso groot zijn. Zal het de moeite waard zijn om er toch een intel in te knallen? bijv een 128 gb. Of kan ik net zo goed de toshiba laten zitten?
Beide merken zijn prima, alleen is Intel de laatste tijd gestagneerd op SSD gebied, terwijl Samsung keihard aan de weg blijft timmeren (ondanks dat ze met de 830 Series al de beste SSD in de markt gezet hadden).alienfruit schreef op woensdag 05 december 2012 @ 11:58:
[...]
Ah bedankt. Ik zie dat de Intel drie jaar garantie heeft en de Samsung twee. Vergeleken met de Samsung hoe goed is de Intel variant?
Ik zou je adviseren voor de Samsung te gaan. Daar komen hier in grote meerderheid de beste verhalen over langs. De issues die ik op het gehele internet ben tegengekomen zijn voor dit merk (en helemaal de 830 series) op 1 hand te tellen. Bij andere merken, zelfs Crucial, heb ik toch echt een flink aantal handen nodig
[ Voor 74% gewijzigd door Pyrone89 op 05-12-2012 14:03 ]
Mij lijkt het wel interessant om een SSD te plaatsen in mijn Alu Macbook 13".
Macbook 13-inch, aluminium, eind 2008.
Processor: 2 GHz Intel Core 2 Duo
Geheugen: 8 GB 1067 MHz DDR3
SATA-schijf: 160 gb.
Graag zie ik een SSD van 256GB erin, wat voor merk kan ik hier het beste voor nemen. Maar nog belangrijk. Is SSD plaatsen in zo'n oud beestje nog de moeite waard? Naar eigen mening mag die wel wat sneller
Macbook 13-inch, aluminium, eind 2008.
Processor: 2 GHz Intel Core 2 Duo
Geheugen: 8 GB 1067 MHz DDR3
SATA-schijf: 160 gb.
Graag zie ik een SSD van 256GB erin, wat voor merk kan ik hier het beste voor nemen. Maar nog belangrijk. Is SSD plaatsen in zo'n oud beestje nog de moeite waard? Naar eigen mening mag die wel wat sneller