pietertie schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 10:06:
Ik heb even een vraag. Ik heb nu een Samsung 830 256 gb schijf klaarliggen om geinstalleerd te worden. Ik ga de gewone schijf eruit halen.
Maar wat is nu de beste manier om vervolgens OSX en alle bestanden, progs, settings, etc terug te krigen. Ik heb een time machine backup, maar ik lees her en der dat een clean install de beste optie is. Nu heb ik alleen nog nooit een clean install gedaan op een mac.
En hoe zit het eingelijk met licenties van software bij het wisselen van een schijf (zoals office, en ik heb windows in een VM draaien)? Kan ik die gewoon weer installeren. Ik wil namelijk windows in bootcamp gaan draaien.
Kortom, ik twijfel over hoe ik het aan moet pakken. Hulp zou zeer welkom zijn. Bedankt!
Ik heb een clean install gedaan van Lion via internet recovery. Je vertelt er niet bij in welke machine je de SSD gaat inbouwen, dus kan ik niet zeggen of internet recovery voor jou beschikbaar is. Dit is naar mijn mening de makkelijkste manier om je OS opnieuw te installeren. Niet de snelste overigens. Voor Mountain Lion heb ik een USB installer gemaakt. Hier zijn genoeg tutorials over te vinden hoe je dit het beste kan aanpakken.
Ik weet niet welke VM software je gebruikt, maar bij bijvoorbeeld Virtualbox kun je gewoon de VM via Finder kopiëren. De machine blijft dan exact hetzelfde. Office kun je gewoon opnieuw installeren en waarschijnlijk activeert hij zonder problemen. Mocht het niet lukken kun je MS bellen en dan kun je alsnog telefonisch activeren.
Hoe ik het verder heb gedaan:
* Voledige Time Machine backup gemaakt
* Clean install via USB-stick van ML
* Eventuele updates installeren
* Programma's installeren uit App Store en losse DMG's
* Bestanden uit de TM backup terugzetten (alleen files, iTunes Media folder, iPhoto bibliotheek en VM's)
* Overige OS instellingen handmatig aanpassen
* Optioneel Windows installeren via Bootcamp
* Nieuwe volledige TM backup gemaakt
Misschien doe ik dit redelijk omslachtig en waarschijnlijk is het een beetje een Windows benadering. Het kan ongetwijfeld sneller en beter, maar voor mijn gevoel is dit een goede weg. Kost wel even tijd.
[
Voor 4% gewijzigd door
BillSpaarbank op 19-10-2012 10:27
]
Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...