even snel tussendoor offtopic: zon anti-statisch bandjes zoals in die afbeelding, zou je die ook bij de gamma of praxis ofzo hebben? en zo nee wat voor soort winkel dan wellicht wel? Ik heb er eigenlijk een vanavond nodig dus online shops zijn niet praktisch...
Tja, een ssd koop je om te gebruiken en de controller lijkt eerder stuk te gaan dan het geheugen. Wat je hier claimt is niet bepaald realistisch. Er zijn simpelweg teveel voorbeelden die laten zien dat dit niet waar is.Pyrone89 schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 11:00:
Als je een virtual machine gebruikt, vergeet dan niet snapshots uit te zetten. Als je dat niet doet wordt er ongeveer elke 24 uur een 'snapshot' gemaakt van de staat van de virtuele machine die vaak tientallen GB's is. Dat vreet door de levensduur van je SSD heen.
Ook is het helemaal niet waar dat snapshots maken tientallen GB's kost. Dat is sterk afhankelijk van de wijzigingen tussen de snapshots door. Als je weinig wijzigt aan het systeem zullen de snapshots ook niet groot zijn. Die snapshots staan standaard niet aan, dat AutoProtect (zoals VMware het noemt) zul je zelf aan moeten zetten. VMware heeft deze optie alleen aangeboden als alternatief voor Time Machine maar dat betekent niet dat je het ook moet gebruiken. Er zijn andere backup mogelijkheden en je kunt alleen een snapshot maken als je dat nodig acht (en ook weer verwijderen). Wel is het van belang om te beseffen dat snapshots los van de virtuele disk ruimte in beslag nemen. Als de virtuele disk al 20GB is en de snapshot 1GB neemt je vm dus 21GB in beslag. Heb je niet veel diskspace wees dan zuinig met snapshots.
Time Machine en virtuele machines zijn 2 zaken die heel erg slecht samengaan. Vrijwel iedereen raadt het gebruik van Time Machine met vm's af. Vm's worden niet goed gebackupped en ook de restore verloopt niet altijd goed. Het resulteert vaak in corrupte vm's waardoor je backup waardeloos is. Er zijn andere manieren (rsync) en speciale producten om dit te doen. Je kunt daar beter gebruik van maken. Beste is ook om vm's te backuppen wanneer ze zijn uitgeschakeld, hoewel suspend vaak ook nog wel voldoende is.Zeker als je Time Machine gebruikt is dit sowieso niet eens nodig, dan doet Time Machine een soortgelijk al iets voor je.
Ik zou het eens bij elektronicaspeciaalzaken proberen. Conrad.nl wil dit soort dingen ook nog wel eens hebben net als iFixit.com en dx.com. De kwaliteit van de laatste is een stuk minder maar je betaald ook een stuk minder. Voor hobbymatig gebruik is het voldoende mits je maar goed contact maakt met het metalen deel van het bandje (kwestie van elastiekje goed aantrekken).Jouel schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 14:09:
even snel tussendoor offtopic: zon anti-statisch bandjes zoals in die afbeelding, zou je die ook bij de gamma of praxis ofzo hebben? en zo nee wat voor soort winkel dan wellicht wel? Ik heb er eigenlijk een vanavond nodig dus online shops zijn niet praktisch...
is het normaal dat ik ~250mb haal met mijn macbook 15 2010? (samsung 128gb)
voelt verder gewoon snappy aan
ff topic doorgelezen door te zoeken op macbook 2010 en resultaten zijn identiek ivm verouderde sata poort. Dus niks aan de hand
voelt verder gewoon snappy aan
ff topic doorgelezen door te zoeken op macbook 2010 en resultaten zijn identiek ivm verouderde sata poort. Dus niks aan de hand
[ Voor 39% gewijzigd door SYQ op 02-09-2012 21:13 ]
Afgezien van de gebroken seals die iets zeggen in de trant van 'do not remove, void warranty' had dat dus gekund, maar ieder reparatie centrum zal nu gewoon kosten eisen.Tylen schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 10:17:
Lekker boeie idd.
Gewoon weer origineel maken en naar de verkopende partij gaan en zeggen dat hij stuk is...Garantie dus.
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
Verwijderd
Wie kan me helpen bij de keuze van een SSD disk?
Ik heb een Macbook Pro 15" van midden 2010 (model 6,2) met een 2,4 Ghz i5 processor
http://www.everymac.com/s...d-2010-unibody-specs.html
Ik ben op zoek naar een SSD van 512GB.
Die vooral gebruikt wordt voor de gehele Adobe CS6 collectie (ook Premiere Pro).
Hoe kan ik op zoek gaan naar een geschikte SSD?
Ik heb een Macbook Pro 15" van midden 2010 (model 6,2) met een 2,4 Ghz i5 processor
Die vooral gebruikt wordt voor de gehele Adobe CS6 collectie (ook Premiere Pro).
Er zitten geen seals op je hdd en optical driveRobbieB schreef op zondag 02 september 2012 @ 22:12:
[...]
Afgezien van de gebroken seals die iets zeggen in de trant van 'do not remove, void warranty' had dat dus gekund, maar ieder reparatie centrum zal nu gewoon kosten eisen.
Er zitten alleen seals op zaken zoals de heatsink die de CPU huist.RobbieB schreef op zondag 02 september 2012 @ 22:12:
[...]
Afgezien van de gebroken seals die iets zeggen in de trant van 'do not remove, void warranty' had dat dus gekund, maar ieder reparatie centrum zal nu gewoon kosten eisen.
Verwijderd
kan iemand me even het verschil tussen deze 2 Samsung ssd schijven geven? waarom de ene zoveel duurder is
http://www.4launch.nl/sho...kers#p-4-productid-121887
http://www.4launch.nl/sho...kers#p-4-productid-118016
Wat heb je gevonden in de laatste 10 pagina's van dit topic? Er is veel informatie te vinden over welke SSD's je wel of niet moet aanschaffenVerwijderd schreef op woensdag 05 september 2012 @ 21:51:
Wie kan me helpen bij de keuze van een SSD disk?
Ter info, ik heb een Samsung 830 512GB SSD en die werkt prima in mijn MacBook Pro.
Verwijderd schreef op donderdag 06 september 2012 @ 11:34:
kan iemand me even het verschil tussen deze 2 Samsung ssd schijven geven? waarom de ene zoveel duurder is
Dat dusLet op! Deze SSD wordt geleverd zonder bracket!
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie
Verwijderd
is dat iets wat ik nodig heb om het in mijn iMac in te bouwen?
kan iemand me misschien zeggen wat ik juist allemaal moet bestellen om die ssd in te bouwen incl de HDD op de plaats van de dvd drive. Zodat ik eens kan beginnen bestellen
thx
kan iemand me misschien zeggen wat ik juist allemaal moet bestellen om die ssd in te bouwen incl de HDD op de plaats van de dvd drive. Zodat ik eens kan beginnen bestellen
thx
ik heb een macbook pro 13" 2010 en ik heb er een samsung 830 256 gig ingezet. Meer dan voldoende ruimte voor het hele adobepakket. De werkbestanden heb ik op een hdd staan die ik op de plaats van de dvd-drive. IdeaalGdzr schreef op woensdag 05 september 2012 @ 22:00:
[...]
Er zitten geen seals op je hdd en optical drive
Goed dat het bevalt! Heb zelf ook een Samsung SSD, wel de 128gb versie maar heb mijn optische drive eruit gehaald en er mijn oude hdd in gezet. Heb nu dus 128gb + 320gb sata schijf. Ruimte genoegwillem1509 schreef op donderdag 06 september 2012 @ 14:15:
[...]
ik heb een macbook pro 13" 2010 en ik heb er een samsung 830 256 gig ingezet. Meer dan voldoende ruimte voor het hele adobepakket. De werkbestanden heb ik op een hdd staan die ik op de plaats van de dvd-drive. Ideaal
iMac adviseer ik door een professional te laten doen. Het is bij iMac's namelijk nogal een gedoe. Heb het zelf namelijk om die reden ook laten doen.Verwijderd schreef op donderdag 06 september 2012 @ 13:28:
is dat iets wat ik nodig heb om het in mijn iMac in te bouwen?
thx
Je hebt 2 opties:
1. De opti-bay vervangen door de SSD. Nadeel is dat je hierdoor geen DVD speler meer hebt. Ook werkt deze poort slechts op 3 Gb/s, oftewel SATA 2, terwijl moderne SSD's gebaat zijn bij het 2x zo sneller SATA 3. Wel is deze optie nog enigzins te doen door een niet professional als je het perse zelf wilt doen.
2. De lege plek voor de tweede schijf gebruiken. Deze ligt onder de optibay en is zeer moeilijk bereikbaar (ongeveer de complete iMac moet uit elkaar). Wel moet je hiervoor de juiste kabels, het is namelijk mogelijk dat je perse de Apple SATA kabel voor SSD's moet hebben ivbm het Apple moederbord. Dit laatste weet ik niet zeker, aangezien ik het dus heb laten doen. Tot slot moet je ook nog een speciale bracket hebben (standaard brackets passen niet) omdat anders je SSD los in je machine ligt.
Het is nogal een moeilijk karwei om de volgende redenen:
A) er zitten allerlei korte kabels die je moet losmaken terwijl je de display een klein beetje optilt. Als je te ver optilt trek je allerlei kabels stuk (met mogelijk een kapot moederbord, oftewel een nieuwe Mac).
De prijzen die ze rekenen voor het inbouwen zijn gemakkelijk rond de €200 excl. de SSD. Mijn inziens (na te hebben gezien hoeveel er mis kan gaan) is dat het geld waard, zeker als je garantie wilt behouden (laat ze schriftelijk bevestigen dat je garantie intact blijft, zodat je het eventueel later via hun kunt verhalen).
Ook moet ik zeggen dat ik niet het extreme woooow gevoel heb. Zelfs met de 7200 rpm en de trucjes door applicaties alvast in mijn 16GB RAM te laden was hij blijkbaar al heel snel (had de originele snelheid flink onderschat). Op de Windows computer merkte ik wel een extreem verschil.
[ Voor 6% gewijzigd door Pyrone89 op 06-09-2012 15:05 ]
Ik sluit me niet aan bij bovenstaande post.
Als je ervaring hebt met technische apparaten open maken is de iMac juist een leuke uitdaging. Het is zeker moeilijker dan de gemiddelde pc, maar als je alles rustig aan 2 keer controleert moet het wel lukken.
Ik was zelf een beetje bang om de operatie aan te gaan, maar heb toch besloten om het door te zetten. Het moeilijkste was het beeldscherm eruit te krijgen, niet zo zeer de kabeltjes achterop maar het beeld zat wat stroef in de chassis. Toen die eruit was was het verder vrij makkelijk, ruimte zat.
Even opletten dat je alle kabeltjes weer terug doet waar ze horen
Toen ik het scherm er terug op deed zat er een stofje onder wat zichtbaar was, die wou ik eronderuit halen dus tilde ik de glasplaat nog eens op. Maar ik deed het niet helemaal goed en de plaat schoot terug, maar het stofje was zo verplaatst dat hij niet meer zichtbaar was!
Sata kabeltje is wel een bijzondere. Ik heb voor de zekerheid het OWC ssd kit besteld om zeker te zijn dat ik al het juiste materiaal had.
Als je ervaring hebt met technische apparaten open maken is de iMac juist een leuke uitdaging. Het is zeker moeilijker dan de gemiddelde pc, maar als je alles rustig aan 2 keer controleert moet het wel lukken.
Ik was zelf een beetje bang om de operatie aan te gaan, maar heb toch besloten om het door te zetten. Het moeilijkste was het beeldscherm eruit te krijgen, niet zo zeer de kabeltjes achterop maar het beeld zat wat stroef in de chassis. Toen die eruit was was het verder vrij makkelijk, ruimte zat.
Even opletten dat je alle kabeltjes weer terug doet waar ze horen
Toen ik het scherm er terug op deed zat er een stofje onder wat zichtbaar was, die wou ik eronderuit halen dus tilde ik de glasplaat nog eens op. Maar ik deed het niet helemaal goed en de plaat schoot terug, maar het stofje was zo verplaatst dat hij niet meer zichtbaar was!
Sata kabeltje is wel een bijzondere. Ik heb voor de zekerheid het OWC ssd kit besteld om zeker te zijn dat ik al het juiste materiaal had.
[ Voor 15% gewijzigd door Kjid op 06-09-2012 15:48 ]
Je post zegt juist precies wat ik zeg: doe het alleen als je echt zeker van je zaak ben en verwacht een hogere moeilijkheidsgraad dan wat je gewend bent.Kjid schreef op donderdag 06 september 2012 @ 15:46:
Ik sluit me niet aan bij bovenstaande post.
Even opletten dat je alle kabeltjes weer terug doet waar ze horen![]()
Volgens mij hebben we een gevalletje misverstand hier.
Dat lijkt mij ook gewoon logisch: als je het niet zelf kunt dan hulp zoeken, kun je het wel zelf dan lekker zelf doen. Net zo logisch als zorgen voor goede backups
Heb zojuist de "Samsung 830 Series 256GB Basic Kit" besteld voor mijn MacBook Pro early 2011. Nu zie ik dat er een een "Samsung 830 Series 256GB Notebook Upgrade Kit" is. Kan ik wel gewoon de Basic Kit in m'n MBP doen? Snap namelijk niet echt het verschil
Iedereen wist dat het niet kon, tot er iemand kwam die dat niet wist.
Die kits zijn de ssd plus nog iets extras. Bij de notebook kit is dat een of andere sata-usb converter zodat je de oude hdd via usb op de machine aan kunt sluiten. Bij de andere kit zit een of andere bracket zodat je de 2.5" ssd in een 3.5" drivebay kunt hangen. De ssd is in al die kits niet anders dus die gaat gewoon passen
Thanks! Ik was al bang dat ik dan iets zou missen aangezien het niet de Notebook Upgrade Kit was. Gelukkig maar, kan ik morgen lekker genieten van een stukje snelheid, van 5400rpm naar SSD!ppl schreef op donderdag 06 september 2012 @ 20:29:
Die kits zijn de ssd plus nog iets extras. Bij de notebook kit is dat een of andere sata-usb converter zodat je de oude hdd via usb op de machine aan kunt sluiten. Bij de andere kit zit een of andere bracket zodat je de 2.5" ssd in een 3.5" drivebay kunt hangen. De ssd is in al die kits niet anders dus die gaat gewoon passen
Iedereen wist dat het niet kon, tot er iemand kwam die dat niet wist.
Verwijderd
Heb mij ook een samsung ssd besteld voor mijn 24 inch imac. Zou ik ook nog profijt doen met extra ram?
Ik heb er nu 4 gb. ls ik er nu 8 zou insteken?
En welke past in de imac en welk merk ofzo moet ik nemen? Corsair of kingston ofzo?
Ddr 3 en welke? Ken daar te weinig van
Ik heb er nu 4 gb. ls ik er nu 8 zou insteken?
En welke past in de imac en welk merk ofzo moet ik nemen? Corsair of kingston ofzo?
Ddr 3 en welke? Ken daar te weinig van
Je kunt je huidige type RAM checken door linksboven op het Apple logo te klikken en vervolgens Over Deze Mac te kiezen.
Corsair of Kingston maakt opzich niet veel uit. Ik gebruik altijd Kingston geheugen. Het is wel aan te raden om 8GB erin te stoppen. 8GB én SSD is heerlijk.
Heb nu zelfs 16GB in m'n rMBP. Geheugen kun je nooit genoeg hebben.
Corsair of Kingston maakt opzich niet veel uit. Ik gebruik altijd Kingston geheugen. Het is wel aan te raden om 8GB erin te stoppen. 8GB én SSD is heerlijk.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Mee eens..heb er pas nog 2x8GB in gezet..heerlijk hoor. Kost weinig en als je een A-merk neemt (toevallig had ik "Mac" geheugen maar dat boeit niet..was toevallig op voorraadRivanov schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 09:48:
Je kunt je huidige type RAM checken door linksboven op het Apple logo te klikken en vervolgens Over Deze Mac te kiezen.
Speel wat met virtual machines enzo, zelfs nu tijdelijk met de hybride disk is het lekker rap itt voorheen.
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Hier nog een ervaring met zelf een SSD in mijn iMac (mid 2010) inbouwen. Prima te doen. Zorg alleen wel dat je de tijd hebt (3 uurtjes ofzo) en dat je zo veel mogelijk stofvrij kan werken.
Goed de guides volgen, foto's maken hoe alles in elkaar zit en dan aan de slag.
Goed de guides volgen, foto's maken hoe alles in elkaar zit en dan aan de slag.
PSN: Sluuz
Stofzuiger er boven hangen en snel met een siliconenroller over zowel de glasplaat en display en dan snel dicht.Verwijderd schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 21:38:
ja dat stofvrij houden, hoe kan je dit best doen?
Is moeilijker dan het klinkt. Je komt telkens weer ergens anders een haartje of stofje tegen en je blijft bezig.
Apple zelf werkt denk ik met stofvrije ruimtes om dit voor elkaar te krijgen. Zou sowieso veel makkelijker zijn als ze gewoon de glasplaat en display integreren, zodat je beide in 1 keer afneemt ipv los. Maarja, het zal Apple natuurlijk een zorg wezen dat jij problemen hebt je iMac open te maken, daar zijn ze in principe niet voor gemaakt.
[ Voor 44% gewijzigd door Pyrone89 op 07-09-2012 22:55 ]
Met de microfiber doek uit de OWC inbouw kit was dat prima te doen.Verwijderd schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 21:38:
ja dat stofvrij houden, hoe kan je dit best doen?
Ik heb ook een SSD ingebouwd in mijn iMac 27 inch, enja toen ik de boel weer terug wilde plaatsen zat er natuurlijk stof op. Doekje erover en alles netjes stofvrij terug geplaatst.
To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab
Verwijderd
Na het lezen van dit topic toch ook een Vertex 4 256GB geïnstalleerd (tegelijk met upgrade naar 8GB RAM) in m'n Macbook Pro 15" Early 2011. Ik ben super tevreden, ik overwoog een nieuwe Macbook Pro aan te schaffen maar deze draait nu weer als een zonnetje!
Al met al: Bedankt voor de goede informatie in dit topic (mag ook weleens gezegd worden)!
Hieronder de benchmark (lijkt me een beetje onrealistisch, niet?
Al met al: Bedankt voor de goede informatie in dit topic (mag ook weleens gezegd worden)!

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2012 11:39 ]
Zie geen vreemde waarden.Verwijderd schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 11:33:
Na het lezen van dit topic toch ook een Vertex 4 256GB geïnstalleerd (tegelijk met upgrade naar 8GB RAM) in m'n Macbook Pro 15" Early 2011. Ik ben super tevreden, ik overwoog een nieuwe Macbook Pro aan te schaffen maar deze draait nu weer als een zonnetje!
[afbeelding]
Verwijderd
Ik ben van plan een nieuwe Macbook pro te gaan aanschaffen, en daar zelf direct een SSD in te zetten.
Omdat er geen installatie cd meegeleverd wordt met een Macbook, vraag ik me af wat de beste manier is om mountain lion te installeren op de nieuwe SSD...
Omdat er geen installatie cd meegeleverd wordt met een Macbook, vraag ik me af wat de beste manier is om mountain lion te installeren op de nieuwe SSD...
Internet Recovery gebruikenVerwijderd schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 17:25:
Ik ben van plan een nieuwe Macbook pro te gaan aanschaffen, en daar zelf direct een SSD in te zetten.
Ik wil ook graag een SSD inbouwen in een nieuwe MBP 2012 15", je behoud gewoon je garantie neem ik aan?
En als je je HDD naar de superdrive verplaatst en dan een SSD bij de HDD inbouwt, dan vervalt je garantie wel toch?
Welke SSD's worden aangeraden om in te bouwen in MBP's?
En als je je HDD naar de superdrive verplaatst en dan een SSD bij de HDD inbouwt, dan vervalt je garantie wel toch?
Welke SSD's worden aangeraden om in te bouwen in MBP's?
Jazozamis schreef op zondag 09 september 2012 @ 16:36:
Ik wil ook graag een SSD inbouwen in een nieuwe MBP 2012 15", je behoud gewoon je garantie neem ik aan?
ja dan vervalt ieEn als je je HDD naar de superdrive verplaatst en dan een SSD bij de HDD inbouwt, dan vervalt je garantie wel toch?
Ik zou gewoon een mooie kiezen die in je portemonnee past.Welke SSD's worden aangeraden om in te bouwen in MBP's?
Heb nu de laatste dagen plots al meerdere kernel panics gehad, hoop niet dat het ligt aan de SSD.
Heb TRIM uit staan (heb vernomen dat dat voor zulke issues kan zorgen) en al OnyX er overheen gehaald + een SMC en PRAM reset.
Heb TRIM uit staan (heb vernomen dat dat voor zulke issues kan zorgen) en al OnyX er overheen gehaald + een SMC en PRAM reset.
Verwijderd
Beste,
ik heb een macbook pro begin 2011, op zoek naar een SSD van 128 gig.
Wat raden jullie mij aan?
Google. Zelf onderzoek doen.Verwijderd schreef op woensdag 12 september 2012 @ 17:26:
Beste,
Verwijderd
Ik heb nu de Samsung 830 serie gekocht. Op aanraden van de meeste mensen, en na lezen van een paar reviews is dit op het moment een van de betere
Kan het zo snel in dit topic niet vinden, maar moet je een SSD in een Macbook ook onderpartitioneren? Ik heb een late 2008 Macbook (wel een aluminium) en heb een Samsung 128GB SSD gekocht. Is het nodig om ruimte vrij te laten, dus dat ik bv. maar 100 GB partitioneer en 28 GB vrij laat voor garbage collection/trim of hoe dat ook heet?
This title is for sale, please send me a PM
Trim hack installeren en gewoon volledig partitioneren.the-body schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 17:48:
Kan het zo snel in dit topic niet vinden, maar moet je een SSD in een Macbook ook onderpartitioneren? Ik heb een late 2008 Macbook (wel een aluminium) en heb een Samsung 128GB SSD gekocht. Is het nodig om ruimte vrij te laten, dus dat ik bv. maar 100 GB partitioneer en 28 GB vrij laat voor garbage collection/trim of hoe dat ook heet?
We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.
Nee. Ding installeren en gebruiken alsof het een hdd is. Vooral geen rare hacks/tweaks gaan doen. Dat is nergens voor nodig vandaag de dag en in sommige gevallen kun je er hinder van ondervinden zoals de TRIM tweak.the-body schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 17:48:
Inderdaad. Wel is het handig als je de oude HDD eventueel gebruikt voor je documenten, zodat je niet een onnodig grote SSD hoeft te kopen. Voor data opslag profiteer je toch niet van de SSD snelheid (tenzij je met specialistische bestanden van enorme omvang gaat werken).ppl schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 23:33:
[...]
Nee. Ding installeren en gebruiken alsof het een hdd is. Vooral geen rare hacks/tweaks gaan doen. Dat is nergens voor nodig vandaag de dag en in sommige gevallen kun je er hinder van ondervinden zoals de TRIM tweak.
Oké, bedankt voor de reacties. Ik wil de nieuwste versie van OSX, Mountain Lion, installeren, gewoon schoon op de nieuwe schijf. Ik zal in eerste instantie niets speciaals doen, maar mocht hij langzamer worden kan ik altijd nog TRIM-tweaks toepassen.
This title is for sale, please send me a PM
Of je laat even de computer een uurtje idle, dan gaat de garbage collection zijn werk doen en is het ook gefixed.the-body schreef op zondag 16 september 2012 @ 12:51:
Oké, bedankt voor de reacties. Ik wil de nieuwste versie van OSX, Mountain Lion, installeren, gewoon schoon op de nieuwe schijf. Ik zal in eerste instantie niets speciaals doen, maar mocht hij langzamer worden kan ik altijd nog TRIM-tweaks toepassen.
Ik ben 2 clicks weg van een Crucial M4 128GB S3 SSD te bestellen met de Seagate SEAGATE GoFlex Adapter Thunderbolt (STAE126).
Nu is mijn vraag voor de gene die hem al heeft gehad, zit er een Tunderbolt kabel bij ?.
Anders kost dat ook weer aardig wat centjes
Nu is mijn vraag voor de gene die hem al heeft gehad, zit er een Tunderbolt kabel bij ?.
Meestal niet, aangezien die zo duur zijn dat ze het vooral gebruiken om te zeggen: 'kijk eens hoeveel goedkoper wij zijn dan...' zonder erbij te vermelden dat je nog een kabel van €50 erbij moet hebben. Overigens, als die prijs niet heel snel heel fors gaat dalen zie ik Thunderbolt dezelfde weg bewandelen als FireWire, maar dat is een andere discussie.Mektheb schreef op zondag 16 september 2012 @ 16:10:
Ik ben 2 clicks weg van een Crucial M4 128GB S3 SSD te bestellen met de Seagate SEAGATE GoFlex Adapter Thunderbolt (STAE126).
True, maar goed ik heb geen zin hem open te maken etc en ik vond het wel een mooie oplossing.Pyrone89 schreef op zondag 16 september 2012 @ 16:28:
[...]
Meestal niet, aangezien die zo duur zijn dat ze het vooral gebruiken om te zeggen: 'kijk eens hoeveel goedkoper wij zijn dan...' zonder erbij te vermelden dat je nog een kabel van €50 erbij moet hebben. Overigens, als die prijs niet heel snel heel fors gaat dalen zie ik Thunderbolt dezelfde weg bewandelen als FireWire, maar dat is een andere discussie.
Maar dat betekend er nog wat bijkomt.
Maar vindt de adapter zelf ook al prijzig zat
[ Voor 11% gewijzigd door Mektheb op 16-09-2012 16:41 ]
Ik ben in het bezit van een macbook pro 13" mid 2010 en deze heeft een 3G SATA-II interface..
Nu heeft Crucial naast de M4 ook de V4 en deze is ineens behoorlijk in prijs gezakt, naar 145 Euro voor 256Gb. Nu heb ik toch alleen maar een SATA-II interface, zou een M4 beter presteren dan een V4 in mijn macbook ?
Nu heeft Crucial naast de M4 ook de V4 en deze is ineens behoorlijk in prijs gezakt, naar 145 Euro voor 256Gb. Nu heb ik toch alleen maar een SATA-II interface, zou een M4 beter presteren dan een V4 in mijn macbook ?
Beide SSD's verschillen wel op meer punten dan alleen de SATA-interface.eelco74 schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 09:30:
Ik ben in het bezit van een macbook pro 13" mid 2010 en deze heeft een 3G SATA-II interface..
Kijk maar eens naar de gebruikte controller en de lees- en schrijfsnelheden!
http://tweakers.net/pricewatch/compare/674/282242;312425
Persoonlijk zou ik die 3 tientjes extra uitgeven. Er is best een kans dat je de SSD ook in je volgende systeem gaat gebruiken, die wellicht wel over Sata-III beschikt.
Samenvatting op Anandtech
Affordability comes at a price. While sequential performance is okay for a SATA 3Gb/s SSD, random read/write speeds are circa 2009. On paper it's still better than what hard drives offer, but not exactly what you would expect to see from a new SSD in 2012.
[ Voor 23% gewijzigd door Smultie op 18-09-2012 09:52 ]
Verwijderd
Hallo, Ik heb gisteren een SSD ocz vertex 2 gekocht. (koopje bij de ibood hunt) Nu wil ik een hdcaddy aanschaffen. (welke raden jullie aan?) En waar te verkrijgen voor een goede prijs.
Nu is mijn vraag hoe kan ik een deel van mijn huidige harde schijf verplaatsen naar mijn sdd. Zoals OSX adobe pakketten en andere zware programma's.
Welke software kan ik hier het beste voor gebruiken en maakt het nog uit waar de ssd gepositioneerd is? (bij de opticaldrive op op plek van oude hdd.
Bedankt alvast!
Nu is mijn vraag hoe kan ik een deel van mijn huidige harde schijf verplaatsen naar mijn sdd. Zoals OSX adobe pakketten en andere zware programma's.
Welke software kan ik hier het beste voor gebruiken en maakt het nog uit waar de ssd gepositioneerd is? (bij de opticaldrive op op plek van oude hdd.
Bedankt alvast!
Als je pagina 6 en 7 doorleest, kom je een heel eind.
Helaas niet.Mektheb schreef op zondag 16 september 2012 @ 16:10:
Verwijderd
Hoi, even geen tijd om snel 259 pagina's door te nemen (trek ik anders een weekendje voor uit, normaliter) dus een snapchoice: voor een Mac Mini 2011 (laatste model) de beste keuze?
-Crucial M4, 256GB of mogelijk zelfs 512GB
-Crucial V4, idem grootte
-Samsung 830, idem grootte
Welk model van de drie raadden de experts hier aan, ook gekeken naar Garbage Collection/TRIM ivm MacOS X Lion/Mountain Lion op langere termijn (welke houdt zichzelf het beste schoon en dus op snelheid?)
Prijzen schelen niet zoveel meer, de Samsung komt iets sneller uit op schrijven, maar de Crucial staat bij mij weer bekend om de redelijk goede GC (niet zo'n felle GC als de Kingston V+100, maar wel goed verder), Samsung wordt echter ook wel native bij Apple geleverd (correct?) en werkt dus weer beter met native TRIM in het OS zelf....AARGH om gek van te worden, bomen-bos verhaal.
Ik lever mij over aan het oordeel van (SSD-)guru's. Wat is het beste model in deze situatie?
Bij voorbaat dank!
-Crucial M4, 256GB of mogelijk zelfs 512GB
-Crucial V4, idem grootte
-Samsung 830, idem grootte
Welk model van de drie raadden de experts hier aan, ook gekeken naar Garbage Collection/TRIM ivm MacOS X Lion/Mountain Lion op langere termijn (welke houdt zichzelf het beste schoon en dus op snelheid?)
Prijzen schelen niet zoveel meer, de Samsung komt iets sneller uit op schrijven, maar de Crucial staat bij mij weer bekend om de redelijk goede GC (niet zo'n felle GC als de Kingston V+100, maar wel goed verder), Samsung wordt echter ook wel native bij Apple geleverd (correct?) en werkt dus weer beter met native TRIM in het OS zelf....AARGH om gek van te worden, bomen-bos verhaal.
Ik lever mij over aan het oordeel van (SSD-)guru's. Wat is het beste model in deze situatie?
Bij voorbaat dank!
Verwijderd
Komende week moet ik mijn HDD verwijderen uit mn Macbook Pro mid 2010, alleen heb ik de juiste schroevendraaier niet (de Torx, Philips en de Y1 volgens iFixit). Iemand enig idee waar ik deze in een fysieke winkel in NL kan kopen of een webwinkel die hem in 1 dag bezorgd? Qua winkel liefst in Amsterdam mocht iemand wat weten!
Lidl en Aldi hebben vaak minischroevendraaiersetjes met bitjes waar die torx-maten tussen zitten. Heb zo'n setje al jaren en het kostte minder dan 10 euroVerwijderd schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 12:02:
Komende week moet ik mijn HDD verwijderen uit mn Macbook Pro mid 2010, alleen heb ik de juiste schroevendraaier niet (de Torx, Philips en de Y1 volgens iFixit). Iemand enig idee waar ik deze in een fysieke winkel in NL kan kopen of een webwinkel die hem in 1 dag bezorgd? Qua winkel liefst in Amsterdam mocht iemand wat weten!
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Verwijderd
Oh echt, niet aan gedacht. Kwam enkel uit bij dealextreme e.d. Heb ik trouwens genoeg aan een torx of moet ik ook die Philips en Y1 hebben? iFixit noemt ze namelijk alle 3, maar kom er nou niet uit of ze bedoelen dat je ze alle 3 moet hebben of dat eentje voldoet.Exirion schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 12:03:
[...]
Lidl en Aldi hebben vaak minischroevendraaiersetjes met bitjes waar die torx-maten tussen zitten. Heb zo'n setje al jaren en het kostte minder dan 10 euroIs bij een rommelwinkel of bouwmarkt vaak ook wel te koop.
Verwijderd
moet je na het installeren van de ssd schijf ook die TRIM tweak doen ? of doe je hiermee meer schade dan goed?
Zoekt en gij zult uwen antwoord in dit topic vinden aangezien het 1 van de meest gestelde vragen is...oftewel, toon eens wat initiatief
Verwijderd
ipv die hele uitleg had je ook gewoon ja of neen kunnen zeggen.
Ik heb gezocht en gevonden dat sommige die TRIM doen en sommige niet ..
OZC vertex 3 is een hele goede!
Ik ik ben het eens met het eigen inititiatief.
Ik ik ben het eens met het eigen inititiatief.
[ Voor 43% gewijzigd door jaydeed1 op 22-09-2012 23:59 ]
Ipv die rits aan regels had je gewoon direct kunnen zoeken. Ik ben nog zo vriendelijk geweest om je daar op te wijzen waarna je kennelijk wel de moeite hebt genomen. Vrijwel niemand doet dat omdat men absoluut geen zin heeft om mensen te gaan helpen die zelf geen enkel initiatief nemen. Denk eens na waar je mee bezig bent want het heeft je nu veel meer gekost dan een kleine zoekactie...Verwijderd schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 23:26:
ipv die hele uitleg had je ook gewoon ja of neen kunnen zeggen.
Verwijderd
Ik ben erg benieuwd naar de prestaties van deze configuratie; zelf wil ik ook een externe SSD.
Doe je een soort van review plaatsen?
Doe je een soort van review plaatsen?
Mektheb schreef op zondag 16 september 2012 @ 16:39:
[...]
True, maar goed ik heb geen zin hem open te maken etc en ik vond het wel een mooie oplossing.
Maar dat betekend er nog wat bijkomt.
Maar vindt de adapter zelf ook al prijzig zat, dus vandaar ik dacht maybe zit hij erbij omdat een 0,5meter kabeltje rond de 35euro zou zitten dacht ik mja.
Verwijderd
Weet je, volgens mij kunnen we met behulp van:
voordoen-samen doen-zelf doen
elkaar op weg helpen. De een weet nu eenmal meer dan de ander en is handiger in het vinden van de juiste informatie.
Gewoon even aangeven waar de info staat; heeft de vrager die info dan niet gelezen, tja....
elkaar op weg helpen. De een weet nu eenmal meer dan de ander en is handiger in het vinden van de juiste informatie.
Gewoon even aangeven waar de info staat; heeft de vrager die info dan niet gelezen, tja....
ppl schreef op zondag 23 september 2012 @ 00:23:
[...]
Ipv die rits aan regels had je gewoon direct kunnen zoeken. Ik ben nog zo vriendelijk geweest om je daar op te wijzen waarna je kennelijk wel de moeite hebt genomen. Vrijwel niemand doet dat omdat men absoluut geen zin heeft om mensen te gaan helpen die zelf geen enkel initiatief nemen. Denk eens na waar je mee bezig bent want het heeft je nu veel meer gekost dan een kleine zoekactie...
Verwijderd
Ik ben van plan mijn Mac Mini van een Samsung 830 te voorzien. Nu heb ik al hier en daar gelezen dat ik daar best de Dual Hard Drive Kit van ifixit bij koop. Nu vroeg ik me af als dat niet wat overkill is. Ik vermoed dat ik dat type schroevendraaiers hier wel heb liggen. Ik denk dat ik dus enkel het kabeltje nodig heb. Kan ik dit ook ergens apart kopen? Of denken jullie dat ik best toch de hele kit koop?
Ik heb vorige week mijn Mac Mini Server 2011 model van een Samsung 830 voorzien. Gewoon de iFixit procedure gevolgd zonder de kit. Torx 6+8 schroevendraaiers zijn wel noodzakelijk maar verder is het niet moeilijk. Behalve... heb ik wel gefaald, ik trok al meteen de fan draden uit de connector. De connectoren moet dus omhoog geklapt worden!!!, niet naar achteren getrokken. Dat staat er ook, maar helaas. Ga je de bestaande schrijf vervangen of ga je bijplaatsen? In het laatste geval zul je een extra propriarity SATA kabel van Apple nodig hebben. Die kun je bij iFixit bestellen. Bij het omwisselen van de schijnf kun je de bestaande kabel gebruiken.
Ik zit wel met een probleem nu. De fan wil alleen nog maar full speed draaien. Of dat komt omdat de temperatuur niet uit de SMART gelezen kan worden of omdat ik iets stuk gemaakt heb bij het lostrekken van de fan kabels weet ik nog niet. Fan controle progjes lijken niet te werken dus ik ga maar weer de oude hdd terugzetten en kijken wat er dan gebeurt.
Ik zit wel met een probleem nu. De fan wil alleen nog maar full speed draaien. Of dat komt omdat de temperatuur niet uit de SMART gelezen kan worden of omdat ik iets stuk gemaakt heb bij het lostrekken van de fan kabels weet ik nog niet. Fan controle progjes lijken niet te werken dus ik ga maar weer de oude hdd terugzetten en kijken wat er dan gebeurt.
...pagina vorige de op staat Het*Verwijderd schreef op zondag 23 september 2012 @ 12:38:
Weet je, volgens mij kunnen we met behulp van:
* Het leest nogal raar als je eerst de reactie krijgt en dan pas het citaat, liever andersom
Dat je niet 259 pagina's wilt doorspitten of dingen niet kunt vinden is tot daar aan toe maar geef zoiets aan want dan toon je initiatief. In dit geval is dat totaal niet gebeurd aangezien de informatie een pagina terug al wordt gegeven en dus in luttele seconden te vinden is. Heb ik het niet eens over het kunnen zoeken in een topic en het feit dat ie z'n zoekwoord al heeft. Dit was dus een typisch gevalletje van pure luiheid.
Verwijderd
Ik wil mijn andere schijf ook nog behouden. Kan ik die extra propriarity SATA kabel van Apple nog ergens anders kopen dan bij ifixit?subink schreef op zondag 23 september 2012 @ 21:47:
Ik heb vorige week mijn Mac Mini Server 2011 model van een Samsung 830 voorzien. Gewoon de iFixit procedure gevolgd zonder de kit. Torx 6+8 schroevendraaiers zijn wel noodzakelijk maar verder is het niet moeilijk. Behalve... heb ik wel gefaald, ik trok al meteen de fan draden uit de connector. De connectoren moet dus omhoog geklapt worden!!!, niet naar achteren getrokken. Dat staat er ook, maar helaas. Ga je de bestaande schrijf vervangen of ga je bijplaatsen? In het laatste geval zul je een extra propriarity SATA kabel van Apple nodig hebben. Die kun je bij iFixit bestellen. Bij het omwisselen van de schijnf kun je de bestaande kabel gebruiken.
[...]
Daar heb ik helaas geen ervaring mee. Behalve dat de eerste en tweede schijf een iets andere kabel hebben qua vorm zodat ze beide precies bij de hele kleine connectoren op het moederboard uitkomen. Dus zorg dat je de juiste kabel besteld. Bekijk voor de zekerheid wat youtubes die je dat laten zien.Verwijderd schreef op maandag 24 september 2012 @ 10:46:
[...]
Ik wil mijn andere schijf ook nog behouden. Kan ik die extra propriarity SATA kabel van Apple nog ergens anders kopen dan bij ifixit?
Weet iemand een geschikte optibay voor een macbook pro 13 2012? of zijn die allemaal het zelfde?
Verwijderd
Ik ga nog maar even wachten en eens kijken hoe deze ssd's het er vanaf gaan brengen: nieuws: Samsung introduceert nieuwe 840- en 840 Pro-ssd's
Allemaal hetzelfde.sweebee schreef op maandag 24 september 2012 @ 22:50:
Weet iemand een geschikte optibay voor een macbook pro 13 2012? of zijn die allemaal het zelfde?
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Ik ben aan het zoeken hoe het er aan de buitenkant uitziet bij je MacBook, als je zon fenvi optibay installeert (die van HDcaddy)
Heeft iemand misschien een plaatje?
Heeft iemand misschien een plaatje?
signature
In augustus 2011 de stoute schoenen aangetrokken en mijn Imac opengemaakt om de hardeschijf te vervangen voor een OCZ Vertex 3 128GB. Toen dit resultaat.

Nu ruim een jaar later.

Totaal geen spijt dat ik het zelf heb gedaan en het inbouwen viel heel erg mee.

Nu ruim een jaar later.

Totaal geen spijt dat ik het zelf heb gedaan en het inbouwen viel heel erg mee.
Verwijderd
ik heb ook een ssd laten inbouwen in mijn iMac 24 inch en ben eigenlijk niet tevreden..ik had graag de ssd in de plaats van de hdd gehad, en de hdd verplaatst naar de superdrive, maar ze hebben de ssd ingebouwd in de plaats van de superdrive, en nu heb ik helemaal niet de max snelheid uit mijn ssd schijf.
Maar de winkel vertelde mij dat die HDD helemaal niet past in de plaats van de superdrive , klopt dit?
Maar de winkel vertelde mij dat die HDD helemaal niet past in de plaats van de superdrive , klopt dit?
Verwijderd
Mijn ssd steekt nu in de plaats van mijn superdrive, waardoor mijn snelheden enorm tegenvallen vind ik nu.
Naar het schijnt kan de HDD niet verplaatst worden naar de superdrive. Heeft er iemand misschien een oplossing zodat ik de SSD naar de HDD kan verplaatsen en de HDD toch nog kan behouden in de iMac 24 inch?
Kzou er eigenlijk geen externe hdd van willen maken
Naar het schijnt kan de HDD niet verplaatst worden naar de superdrive. Heeft er iemand misschien een oplossing zodat ik de SSD naar de HDD kan verplaatsen en de HDD toch nog kan behouden in de iMac 24 inch?
Kzou er eigenlijk geen externe hdd van willen maken
SATA-snoertjes verlengen en kruislings aansluiten?
Ik vindt mijn macbook pro uit 2010 steeds wat trager worden, dus ben ook aan het denken om er een ssd in te doen. Ik ga voor de samsung 256gb. Zo ver ben ik al. Gezien ik eerder mijn geheugen wat heb uitgebreid heb ik ook de juiste gereedschappen (tenminste om de schroefjes van de buitenkant eruit te halen). Mocht ik toch iets tekort komen, dan is de gereedschapboer om de hoek. Wat mij niet duidelijk word is of ik een speciale bracket en kabels moet halen. Ik ga mijn hdd vervangen voor de ssd.
Ik heb een aantal filmpjes bekeken op youtube en voor zover ik kan zien, vervangen ze geen kabels. Op ifixit halen ze ook de batterij om een hdd te vervangen. Dit zie ik in de filmpjes niet terug.
Nogmaals de vraag: is het nodig om speciale kabels, brackets te kopen voor een ssd?
Ik heb een aantal filmpjes bekeken op youtube en voor zover ik kan zien, vervangen ze geen kabels. Op ifixit halen ze ook de batterij om een hdd te vervangen. Dit zie ik in de filmpjes niet terug.
Nogmaals de vraag: is het nodig om speciale kabels, brackets te kopen voor een ssd?
MacBook Pro 13'' (2016 TB) 512gb SSD | iPhone 6s | Synology DS213+
Mijn dank is groot! Dan gaat deze jongen op zeer korte termijn een ssd bestellen.Smultie schreef op woensdag 26 september 2012 @ 17:31:
Nope, als je HDD gaat vervangen met een SSD heb je alleen het juiste gereedschap nodig.
Verwijderd
kun je die snoertjes verlengen en welke heb ik dan nodig?
edit. heb eens wat opzoekwerk verricht en gevonden dat je de wifikaart kan vervangen door een kaart met 2 sata aansluitingen....nogal een gedoe lijkt me, en de verkoopswaarde zal er ook wel door zakken
edit. heb eens wat opzoekwerk verricht en gevonden dat je de wifikaart kan vervangen door een kaart met 2 sata aansluitingen....nogal een gedoe lijkt me, en de verkoopswaarde zal er ook wel door zakken
[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2012 00:43 ]
Anders de SSD op de plek van de harddisk en de harddisk in een extern kastje? Kun je ook de DVD-drive weer plaatsen zodat je de firmware van je SSD kunt updaten
(gister gedaan bij mijn iMac met Crucial m4)
Verwijderd
kan iemand me helpen met een probleem?
de ssd steekt nu in de plaats van de hdd, maar nu is de verbindingssnelheid maar 1.5 gb terwijl dit met de hdd 3gb is. heb op internet zitten zoeken naar mensen met een dergelijk probleem maar geen antwoord gevonden.
samsung 830 serie
de ssd steekt nu in de plaats van de hdd, maar nu is de verbindingssnelheid maar 1.5 gb terwijl dit met de hdd 3gb is. heb op internet zitten zoeken naar mensen met een dergelijk probleem maar geen antwoord gevonden.
samsung 830 serie
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2012 19:47 ]
Ik kan via marktplaats een Corsair Force GT 480GB kopen, maar lees hier heel weinig over.
De bedoeling is dat hij in mijn imac 27" nieuwste model komt.
Nu zou ik graag horen of dit een goede keuze is of dat ik er toch beter iets geld bij ga leggen en voor een samsung 830 512GB moet gaan?
De bedoeling is dat hij in mijn imac 27" nieuwste model komt.
Nu zou ik graag horen of dit een goede keuze is of dat ik er toch beter iets geld bij ga leggen en voor een samsung 830 512GB moet gaan?
^Goedkoop is duurkoop in deze.
Advies: doorsparen en gaan voor de Samsung 830 ofwel Crucial M4.
“And so castles made of sand fall in the sea, eventually....”
Arme ziel. Natuurlijk is het supererg dat ie maar op SATA-150 connectVerwijderd schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 06:07:
komaan mensen antwoord mij eensis nogal dringend
En hoezo is 't dringend? Moet ie binnen 24 uur op SATA-300 draaien, anders self-destruct ie en neemt ie je Mac mee ofzo?
[ Voor 22% gewijzigd door Smultie op 28-09-2012 06:22 ]
Goed onderbouwdJorruchie schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 00:36:
^Goedkoop is duurkoop in deze.
De corsair is nieuw anders 100,-- duurder dan de samsung, maar uit jou opmerking op te maken zal de samsung dus kwalitatief beter zijn en sneller
[ Voor 3% gewijzigd door bmwman op 28-09-2012 09:26 ]
Misschien handig om te vermelden welk type Macbook je juist hebt?Verwijderd schreef op donderdag 27 september 2012 @ 19:07:
kan iemand me helpen met een probleem?
samsung 830 serie
MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair
Voor onderbouwing, geef eens een zoekopdracht op "Corsair Force" of "Sandforce" in het SSD aankoopadvies topic of het grote SSD topic deel 9.bmwman schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 08:39:
[...]Goed onderbouwd![]()
De corsair is nieuw anders 100,-- duurder dan de samsung, maar uit jou opmerking op te maken zal de samsung dus kwalitatief beter zijn en sneller
Daarna begrijp je misschien waarom ik je wilde behoeden voor het begaan van een enorme blunder.
“And so castles made of sand fall in the sea, eventually....”
Zojuist een 256 Gb Samsung 830 in mijn splinternieuwe MBP 13" 2.5GHz gezet:

Volgens mij best netjes, toch? Zo niet hoor ik het graag dan kan ik er misschien wat aan doen namelijk...

Volgens mij best netjes, toch? Zo niet hoor ik het graag dan kan ik er misschien wat aan doen namelijk...
Verwijderd
Heb een imac 24 inch van begin 2009.
Hij is op dit moment binnen in een apple winkel en ze zijn ermee bezig, maar anders kon ik die mensen in de juiste richting wijzen
Hij is op dit moment binnen in een apple winkel en ze zijn ermee bezig, maar anders kon ik die mensen in de juiste richting wijzen
Verwijderd
Nogal lage cijfers voor een nieuwe MBP en Samsung disk.
Ik had eerder waardes zo rond de 400-450 read verwacht
Ik had eerder waardes zo rond de 400-450 read verwacht
woelders schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 14:45:
Zojuist een 256 Gb Samsung 830 in mijn splinternieuwe MBP 13" 2.5GHz gezet:
[afbeelding]
Ik heb nu een ssd in mijn laptop gebouwd, een agility 3 120 gb. Mijn mbp is een mid 2010 13" 2,4 ghz met 8gb ram.
Alleen de prestaties van deze ssd zijn erg slecht. Ik weet dat ik sata-300 heb, en de schijf sata-600 is, maar dan zouden de write en read snelheden niet op 120 mb/s en 150 mb/s moeten liggen, terwijl 500mb/s en 525mb/s zijn opgegeven (al kan hij niet sneller in deze setup als 300mb/s. )
Een firmwire update vind ik niet nodig, omdat de schijf al de laatste firmwire out of the box heeft (v2.22)
Wat doe ik fout/wat doet mijn laptop fout?
Alleen de prestaties van deze ssd zijn erg slecht. Ik weet dat ik sata-300 heb, en de schijf sata-600 is, maar dan zouden de write en read snelheden niet op 120 mb/s en 150 mb/s moeten liggen, terwijl 500mb/s en 525mb/s zijn opgegeven (al kan hij niet sneller in deze setup als 300mb/s. )
Een firmwire update vind ik niet nodig, omdat de schijf al de laatste firmwire out of the box heeft (v2.22)
Wat doe ik fout/wat doet mijn laptop fout?
Ok te laat dus.... terwijl jij dit geschreven heb was ik reeds de corsair aan het inbouwen...Jorruchie schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 13:14:
[...]
Voor onderbouwing, geef eens een zoekopdracht op "Corsair Force" of "Sandforce" in het SSD aankoopadvies topic of het grote SSD topic deel 9.
Daarna begrijp je misschien waarom ik je wilde behoeden voor het begaan van een enorme blunder.
Maargoed we gaan kijken hoe die bevalt, tot op heden gaat hij redelijk en mochten er problemen ontstaan dan gaat hij er gewoon weer uit en komt er alsnog een samsung in.
foto van hoe die nu draait:
http://cl.ly/image/2H182E423Q0Z/o
[ Voor 6% gewijzigd door bmwman op 29-09-2012 12:09 ]
Verwijderd
Gave background!
bmwman schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 12:05:
[...]
Ok te laat dus.... terwijl jij dit geschreven heb was ik reeds de corsair aan het inbouwen...![]()
Maargoed we gaan kijken hoe die bevalt, tot op heden gaat hij redelijk en mochten er problemen ontstaan dan gaat hij er gewoon weer uit en komt er alsnog een samsung in.
Even een reactie tussendoor. Ik kon mijn precisieschroevendraaiersetje (zal vast geen woord zijn) niet meer vinden, dus ben even de praxis binnengelopen.
Voor pak en beet 7 euro had ik de schroevendraaiers (T6, PH00 en een PH0) die ik nodig heb. Even als tip wanneer je nog een keer de juiste tools moet hebben.
Voor pak en beet 7 euro had ik de schroevendraaiers (T6, PH00 en een PH0) die ik nodig heb. Even als tip wanneer je nog een keer de juiste tools moet hebben.
Die achtergrond op je mb waar heb je die vandaan?
bmwman schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 12:05:
[...]
Ok te laat dus.... terwijl jij dit geschreven heb was ik reeds de corsair aan het inbouwen...![]()
Ik heb een new macbook , zijn dit de enigste schroevendraaiers die ik nodig heb?
Volgende week wil ik een ssd en een memory upgrade gaan doen.
Volgende week wil ik een ssd en een memory upgrade gaan doen.
pietertie schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 16:45:
Even een reactie tussendoor. Ik kon mijn precisieschroevendraaiersetje (zal vast geen woord zijn) niet meer vinden, dus ben even de praxis binnengelopen.
Ik weet niet meer waarvandaan, maar ik geef je een link direct uit mijn dropbox...angelico66 schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 20:19:
Die achtergrond op je mb waar heb je die vandaan?
[...]
https://www.dropbox.com/s/0l5dwurafih4tp9/strossmayer.jpeg
even kijken hoe ik die als achtergrond op mijn mbp krijg. Dit is nog nieuw voor mij.