Het SSD in je Apple topic

Pagina: 1 ... 64 ... 88 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cum Grano Salis
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:55
Ik wil graag een externe opstartschijf voor mijn iMac, zou dan een opslag van 8 GB volstaan, of niet? Of kan ik net zo goed een reguliere externe harde schijf kopen? Ik las onlangs namelijk dat een SSD alleen top presteert door middel van aansluiting via thunderbolt.
Ik wil er maximaal zo'n 50 euro aan uitgeven en aangezien in de pricewatch de goedkopere SSD niet zijn beoordeeld word ik daar ook niet veel wijzer van.

Gaude et aude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N-Freak
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:44
Cum Grano Salis schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 09:56:
Ik wil graag een externe opstartschijf voor mijn iMac, zou dan een opslag van 8 GB volstaan, of niet? Of kan ik net zo goed een reguliere externe harde schijf kopen? Ik las onlangs namelijk dat een SSD alleen top presteert door middel van aansluiting via thunderbolt.
Ik wil er maximaal zo'n 50 euro aan uitgeven en aangezien in de pricewatch de goedkopere SSD niet zijn beoordeeld word ik daar ook niet veel wijzer van.
Ik denk dat je met 50 euro niet ver komt. Alleen de Thunderbolt kabels kosten al een vermogen, laat staan een case waar jij een kleine SSD in kan doen met dezelfde interface.

Ik zou dan nog eerder je HD vervangen voor een SSD en die HD in een externe behuizing hangen via firewire.

Bovendien heb je in mijn optiek ook niet veel aan een kleine SSD als je er alleen OSX op zet. Wanneer jij je programma's op een gewone HD zet dan is deze net zo 'traag' als je nu gebruikt.

Ik weet natuurlijk niet waar je het verder allemaal voor gaat gebruiken, maar spaar nog even en koop dan een redelijk formaat 64/128GB SSD. Daar heb je volgens mij veel meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 13:49:
[...]

Ja, wel even een nieuwe installatie doen he? Trouwens, ben laatst tegengekomen dat Lion / Mountain Lion ook kunnen draaien op oudere machine's (2006) door een BIOS modificatie... Misschien is het wat voor je?
Uiteraard komt er een schone install :) Ik heb inderdaad lion draaiende gehad, maar ik kreeg het CrystalHD kaartje daarmee niet aan de praat, toen maar weer teruggegaan naar SL, en voor XBMC draait die prima :)

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Zo dat viel mee :)

Een samsung 830 256GB erin gezet, 10.6 opnieuw geinstalleerd (dit is mijn legacy machine) en wow wat is ie snel!

Fysieke installatie was een half uurtje (voornamelijk omdat het even duurde om een torx-8 te vinden) en de software komt vanavond of morgen wel.

Had ik eerder moeten doen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Model Name: MacBook
  Model Identifier: MacBook5,2
  Processor Name:   Intel Core 2 Duo
  Processor Speed:  2.13 GHz
  Number Of Processors: 1
  Total Number Of Cores:    2
  L2 Cache: 3 MB
  Memory:   4 GB
  Bus Speed:    1.07 GHz
  Boot ROM Version: MB52.0088.B05
  SMC Version (system): 1.38f5
  Serial Number (system):   WQ9194DC9GU
  Hardware UUID:    EC0B6BF4-29E6-51AA-BE31-CC742D54433C
  Sudden Motion Sensor:
  State:    Enabled

Die sudden motion sensor kan dan nu toch wel uit lijkt me?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:03
Sterker nog die moet uit! Anders is het killing voor je ssd.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

code:
1
2
  Sudden Motion Sensor:
  State:    Disabled

Tige Tank!
'k Zat zelf te denken dat alles wat stroom gebruikt uit moet als het niet nodig is maar als het zelfs slecht is voor de SSD dan ben ik blij dat ik er aan dacht!

@ u allen in dit topic, dank voor de tips en ervaringen, heeft me erg geholpen om mijn keuze te maken voor deze SSD te gaan, mijn ervaringen beperken zich nu tot 30 minuten maar het werkt iig!

Edit://

Spotlight ook maar uitgezet, gebruik ik te weinig en dan zet ik het wel aan.

[ Voor 9% gewijzigd door franssie op 07-08-2012 22:36 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biker-mouse
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-06 00:51
djkavaa schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 22:07:
Sterker nog die moet uit! Anders is het killing voor je ssd.
Afgelopen vrijdag ook een Samsung 830 SSD 256Gb in mijn Macbook mid 2010 gezet. Mountain Lion en alle andere software weer geïnstalleerd en alles werkt echt super en een stuk sneler _/-\o_
Voor de zekerheid ook maar even die Sudden Motion Sensor uitgezet.

Oude HD ipv de superdrive erin gezet. Hoef ik ook geen bestanden etc over te pompen :)

Tevens gisteren ook nog het intern geheugen geupgrade naar 8Gb. Nu kan mijn Macbook er weer even tegenaan.

MacBook Pro - Iphone 6 - Ipad Air - BMW E90 325i - Honda CBR 600 RR - Synology DS415+ - Apple TV2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boogywoogy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-11-2020
Vraagje: Ik heb een 2010 MBP. Deze heeft SATA-300 voor zover ik het weet.

Nu wel ik er een 128GB SSD in steken:

pricewatch: Kingston SSDNow V200 128GB

of
pricewatch: Samsung 830 series 128GB

En dan ook een

pricewatch: Seagate Momentus XT ST750LX003 , 750GB SATA-600, 32MB, 7200rpm

en dan natuurlijk deze

http://hddcaddy.nl/winkel...e=product&product=9550109

Als ik dit dan allemaal bestel enzov kan ik zeker aan de praat?

Bedankt!

it's as simple as something the nobody knows....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joran
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-09 21:38

Joran

<3 natalee

Vorige week mijn MBP 15" late 2011 voorzien van een OCZ vertex 3 240GB. Mijn oude 750GB HDD in de superdrive-bay (bracket: 6 dollar van ebay). Mountain lion erop en het werkt zo ontzettend snel.

Nog wel 1 ding: trim was niet vanzelf geactiveerd, dus dat met trimenabler aangezet.

SSD voor iedereen!

Send me your gameboys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:18
Zucht, wanneer stoppen mensen nou eens met trim te enablen? Dat doet vaak meer kwaad dan goed, zeker omdat de meeste SSD's idioot goede GC hebben :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joran
  • Laatst online: 16-09 21:38

Joran

<3 natalee

Henk schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 14:59:
Zucht, wanneer stoppen mensen nou eens met trim te enablen? Dat doet vaak meer kwaad dan goed, zeker omdat de meeste SSD's idioot goede GC hebben :/
Maar op het doosje staat heel groot "trim-capable"? alsnog slecht?

Send me your gameboys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:18
Joran schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 15:10:
[...]

Geloof jij ook alle 'GTI' labeltjes op volkswagen golfjes? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripwire999
  • Laatst online: 17-09 21:52
Heb net 120GB OCZ Vertex 3 SSD in mijn Macbook geinstalleerd, fluitje van een cent eigenlijk. Mountain Lion erop geinstalleerd en loopt goed! Lekker vlot. Ik heb net even door dit topic heen gebladerd (niet alles gekeken) maar zijn er nog speciale instellingen die ik moet doen eigenlijk?
Heb wel de Sudden Motion Sensor uitgezet.

[ Voor 6% gewijzigd door Tripwire999 op 08-08-2012 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:13
Na al eerder een SSD in mijn desktop PC gezet te hebben, vandaag maar eens de stap gezet voor mijn MBP. De 5400rpm 250gb schijf gaf zo vaak korte regenboog vastlopers (late 09) en was het meer dan zat. Dus in de winkel deze gehaald:
Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/35cipmh.jpg
Crucial M4 128GB:
Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/357q5hl.jpg
Wilde in eerste instantie de Samsung 830 hebben, maar geen enkele winkel had die in de buurt. Alleen de veel duurdere laptop kit en dat vond ik het niet waard. Mijn MBP is nu weer ontzettend snel met een verse Mountain Lion erop. Heb voor de 128 GB gekozen, omdat mijn MBP eigenlijk altijd twee 1 TB externe HDD's eraan heeft :+

Nu wil ik niet anders meer :P

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:27
Ophidian schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 18:31:

Wilde in eerste instantie de Samsung 830 hebben, maar geen enkele winkel had die in de buurt. Alleen de veel duurdere laptop kit en dat vond ik het niet waard.
naar mijn ervaring niet eens zo slecht. Ik heb ook een M4 in mn macbook pro, maar die boot een stuk sneller dan de samsung 830 in mijn (iets snellere) imac. En de imac was nog een fresh install ook.
Mijn pa heeft ook een samsung 830 en ook die macbook pro boot iets trager dan mijn M4.

Raar, want in alle tests blijkt de samsung sneller. Maar misschien komt het omdat al die test met een sata-600 controller worden gedaan. Zijn er ook ergens benchmarks te vinden op sata-300 van alle populaire ssd's? Dat lijkt me ook wel interessant.

[ Voor 18% gewijzigd door sharkzor op 08-08-2012 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Henk schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 15:19:
[...]

Geloof jij ook alle 'GTI' labeltjes op volkswagen golfjes? :P
Als de fabrikant niet geloofde dat het zou werken had hij ook niet de moeite genomen het te implementeren. In Windows 7 werkt het automatisch, al die Windows laptops lopen dus vast of traag?

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!
franssie schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 22:20:
Spotlight ook maar uitgezet, gebruik ik te weinig en dan zet ik het wel aan.
Dan heeft het dus ook geen enkele zin om het uit te zetten behalve jezelf weer even enkele seconden bezig houden. Zodra je het aan zet gaat ie alles indexeren en heb je dus alsnog al die writes die je wilde voorkomen. Laat het dan gewoon aan staan, indexeert ie net zoveel, kun je het ten alle tijden gebruiken en scheelt je dat weer wat onzinnig werk. Als je echt die writes wil besparen (wat totaal niet nodig is, je controller gaat eerder defect) kun je het beter permanent uitzetten en leren hoe het command find werkt.
Joran schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 15:10:
Dat de ssd het support is maar 1 deel van het verhaal. Het OS moet dat ook supporten en dat doet OS X niet voor non-Apple ssd's. Daar heb je dan wel weer iets als die trim-enabler voor maar dat is een hack waardoor nooit en te nimmer een goede werking te garanderen valt. De kans dat het meer kwaad dan goed doet is aanwezig. Als je je dan bedenkt dat GC van de gemiddelde ssd het net zo goed doet als trim dan is het trim aan zetten nogal dom. Met GC loop je niet het risico dat het fout kan gaan, met die trim hack wel terwijl ze beiden hetzelfde resultaat hebben.
Digistorm schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 19:10:
[...]

Als de fabrikant niet geloofde dat het zou werken had hij ook niet de moeite genomen het te implementeren. In Windows 7 werkt het automatisch, al die Windows laptops lopen dus vast of traag?
Voordat je iemand afbrandt doe je er goed aan om je huiswerk op orde te maken want dat voorkomt wat je hier nu overkomt: een flater slaan. Windows 7 ondersteund trim voor alle ssd's en zet dat standaard via de driver aan. Installeer je echter een andere storage driver dan is het nog maar de vraag of je trim support aan hebt staan. Bij OS X staat zoiets alleen aan voor de eigen Apple ssd's en niet voor de rest omdat die niet ondersteund worden. Dan moet je het middels een hack doen en dat wil niet altijd goed aflopen. Groot verschil tussen Windows en OS X op dit vlak wat implementatie betreft maar veel maakt het niet uit aangezien trim en GC even goed werken. Men maakt van een mug een olifant en dat is nergens voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:07

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Heeft iemand al geprobeerd om RAID0 te draaien met twee SSD's?

Ik wilde dit vandaag gaan bewerkstelligen met 2 Samsung 830 256GB SSD's in een late 2011 MBP.
Wat ik ook probeerde met installeren, zowel Lion als Mountain Lion, beide wilde niet volledig en correct installeren.
Eerst had ik het probleem dat ie op 3/4 (mbv internet recovery) de benodigde onderdelen niet meer kon downloaden, terwijl die op LAN aangesloten was.

Afijn, vervolgens een Mountain Lion bootable USB stick gemaakt (USB 3.0 16gb stick) en er kwam vaart in, maar telkens toen ie op het punt stond af te ronden liept ie ofwel vast of hij bleef hangen op een bepaald punt.

Mountain Lion installeren op één SSD lukt wel, maar op een RAID0 opstelling lukt dit niet.
Ik wilde graag dmv optibay, daar SSD in en SSD in de plaats van de HDD een RAID0 opstelling gebruiken, gewoon omdat het kan, maar blijkbaar niet.

RAID0 array maken met schijfhulpprogramma is op zich niet zo moeilijk en dat is zo gedaan, echter het installeren gaat gewoon echt kut.

Heeft iemand tips om Lion/Mountain Lion op een RAID0 array te installeren (MBP)? De rede dat Lion ook mag is het feit dat ik Lion zelf bezit met de laptop zelf en deze zodoende met internet recovery kan gebruiken.

Het liefst gooi ik er gelijk Mountain Lion op, en dit had ik voorheen geprobeerd met Lion DiskMaker en de installfiles van de app store van Mountain Lion.

Ik weet me geen raad meer, en heb nu dus eigenlijk geld uit lopen geven waar ik nu geen drol aan heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Startups
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09-2022
De 128gb ssd schijf van Apple laten inbouwen bij een nieuwe macbookpro is 75 euro duurder dan de vertex 4, terwijl ik van mensen hoor dat zelf inbouwen problemen kan geven.

Hoe groot is de kans op problemen? Wat raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

ppl schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 20:30:
[...]
<>kun je het beter permanent uitzetten en leren hoe het command find werkt.
code:
1
2
3
4
 man find
FIND(1)                   BSD General Commands Manual                  FIND(1)
NAME
     find -- walk a file hierarchy

Goede tip, dank & gedaan!
Spotlight gebruik ik echt nooit namelijk, wel op de server maar niet op mijn laptop (daar heb ik toch nooit veel belangrijks op staan want verliesbaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkllrpim
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-08 15:15
Hee,

Ik ben aan het kijken naar een ssd'tje voor mijn early 2011 mbp 15". Denk dat ik ga voor een Crucial M4 256 of Samsung 830 256 gig. Volgens mij zijn ze beiden wel prima?

Vraag me alleen af, zie dat er een hoop spullen door mensen uitgezet worden om de ssd wat te sparen, maar wat ik me hierbij af vraag; doet Apple dit zelf ook bij de mac's die standaard uitgerust worden met ssd?
Zo zie ik bijvoorbeeld dat mensen spotlight uitschakelen. Hierbij neem ik aan dat het daadwerkelijk gaat over het zoeken met de 'microscoop' in de rechterbovenhoek? Zelf gebruik ik dit toch wel regelmatig, hoe erg is het om dit niet uit te schakelen? Ik neem aan dat de nieuwe mbp's met standaard flash opslag toch ook nog steeds over spotlight beschikken? Verder kan ik me wel vinden in het uitzetten van hybernate of de motion sensor... maar ook hier vraag ik me af, is dit bij standaard mac ook uitgeschakeld?

thanks in advance..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

ppl heeft drie (of vijf) posts boven je er een duidelijke mening over gegeven, ik heb het uitgezet gewoon omdat het kan, niet omdat ik het met ppl oneens ben. Het gaat mij meer om accu dan om ssd lifetime.
Zelf ben ik van mening dat je dingen die je niet gebruikt beter uit kan zetten (dus dat had ik pre-SSD ook al moeten doen natuurlijk!).
Lijkt me sterk dat als je 'vergeet' die dingen allemaal uit te zetten je SSD de vernieling in draait, durf zelfs te gokken dat een meerderheid van de SSD gebruikers (=! tweakers) alles aan heeft staan en niets merkt.

[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 09-08-2012 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:52
Ik heb zowel een SSD als een normale HDD in mijn MacBook Pro. De SSD zit op de "normale" HDD plek. De HDD zit op de plek van de optische drive (die er dus niet meer is).

Moet ik dan ook de sudden motion sensor uitschakelen? Kan je die inschakelen per device of is het een algemene setting?

PSN: Sluuz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkllrpim
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-08 15:15
Ah Thanks,

Dus als ik Spotlight relaxt vind kan ik t lekker aan laten staan....
Verder hoef ik met een crucial dus ook m'n trim niet te enablen omdat de garbage collector eigenlijk al goed is?
En verder wat is aan te raden; motion sensor uit, slaapstand voor hdd uit en het wegschrijven van het werkgeheugen naar de ssd bij t in slaapstand gaan ook uit? En verder?

Thanks jongens! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - peter -
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-09 20:00
Goed, ik had een SSD Vertex 2 in mijn macbook white early 2008 zitten, maar die ging echt dood nadat ik trim enabler had geprobeerd... Oeps. RMA

Nu heb ik een Samsung 830 64GB gekocht en erin gezet, lion opnieuw geinstalleerd (geen trim aangezet deze keer ;) ) en hij voelt op de een of andere manier wat langzamer aan.

Nu kan mijn macbook alleen maar sata 1, dus de snelheid is zowieso gelimiteerd, maar xbench gaf bij de vorige SSD een max read van 70MB en nu haalt ie wel 115 ongeveer.

Toch voelt het wat langzaam aan, bestanden kopieeren gaat niet echt snel ofzo, kan er niet de vinger precies op leggen, maar hij voelt langzamer. Wat voor tool kan ik gebruiken om dit uit te vinden? Valt iemand iets op aan deze xbench scores?

Afbeeldingslocatie: http://www.umito.nl/ssd830_macbook.png

[ Voor 9% gewijzigd door - peter - op 09-08-2012 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queenfanmichel
  • Laatst online: 30-07 14:36
boogywoogy schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 14:37:
Vraagje: Ik heb een 2010 MBP. Deze heeft SATA-300 voor zover ik het weet.

Nu wel ik er een 128GB SSD in steken:

pricewatch: Kingston SSDNow V200 128GB

of
pricewatch: Samsung 830 series 128GB

En dan ook een

pricewatch: Seagate Momentus XT ST750LX003 , 750GB SATA-600, 32MB, 7200rpm

en dan natuurlijk deze

http://hddcaddy.nl/winkel...e=product&product=9550109

Als ik dit dan allemaal bestel enzov kan ik zeker aan de praat?

Bedankt!
Wil je snelheid neem dan een SSD, en in dit geval de Samsung.

Wil je capaciteit neem je de Seagate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boogywoogy
  • Laatst online: 03-11-2020
Queenfanmichel schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 21:09:
[...]

Wil je snelheid neem dan een SSD, en in dit geval de Samsung.

Wil je capaciteit neem je de Seagate.
Ik had beter uit moeten leggen, het is mijn bedoeling om mijn optische schijf uit mijn MBP te nemen, en de HDcaddy er in te plaasten. Om dat 128GB SSD en 750GB voor opslag. Mijn vraag richte meer op
a) Het uit maakt of de schijven die ik aan het overwegen SATA 600 zijn terwijl zover ik het weet MBP '10 SATA 300 hebben, en,
b) Welke is beter, de Samsung of Kingston? ah, de Samsung!

it's as simple as something the nobody knows....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Ik heb nu een 15" MacBook Pro (Early 2011), maar zal ik er op batterijduur veel op vooruit gaan als ik er een SSD in laat plaatsen? De Samsung 830 is wel prima, toch? Ik zat ook te kijken naar de OCZ Vertex 4 en die is wel iets sneller.

[ Voor 19% gewijzigd door syltheboy op 12-08-2012 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTB93
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-11-2023
Ik zit ook te kijken naar een 256GB Vertex 4 voor m'n MBP 2011.
Zie nog niet veel reacties voorbijkomen van mensen die die in hun Mac hebben.
Iemand die z'n ervaring wil delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 19:01
Kan iemand wat meer uitleggen over sudden motion sensor? Ook van toepassing op een Retina Macbook Pro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-09 22:00

Len

Leeg

Google het zou ik zeggen ...

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
  • Laatst online: 15-09 19:01
Ik weet waar het voor is, maar ik zou graag willen weten van mensen met een rMBP; of SMS (sudden motion sensor) daar van toepassing is, aangezien er geen rMBP's zijn met HDD. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queenfanmichel
  • Laatst online: 30-07 14:36
boogywoogy schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 03:09:
[...]

Ik had beter uit moeten leggen, het is mijn bedoeling om mijn optische schijf uit mijn MBP te nemen, en de HDcaddy er in te plaasten. Om dat 128GB SSD en 750GB voor opslag. Mijn vraag richte meer op
a) Het uit maakt of de schijven die ik aan het overwegen SATA 600 zijn terwijl zover ik het weet MBP '10 SATA 300 hebben, en,
b) Welke is beter, de Samsung of Kingston? ah, de Samsung!
a) maakt niks uit de snelheid wordt bepaald door de doorvoorsnelheid tussen moederbord en hdd/ssd, als dit 300 is zal het nooit hoger worden.

b) Samsung hoor en lees ik goede berichten over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len

Len

Leeg

edwinkuipers89 schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 21:25:
[...]

Ik weet waar het voor is, maar ik zou graag willen weten van mensen met een rMBP; of SMS (sudden motion sensor) daar van toepassing is, aangezien er geen rMBP's zijn met HDD. :)
Volgens mij geef je nu zelf antwoord, op de rMBP zit geen SMS omdat er alleen een SSD in zit.

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 22:45
Zijn er in de loop der tijd meerdere versies van de Crucial M4 geweest of niet? Als ik nu een M4 koop wil ik graag de nieuwste. Is er nog iets op de doos ofzo waar ik op moet letten? Ik zie in de pricewatch zowel de CT256M4SSD1 als de CT256M4SSD2.

[ Voor 15% gewijzigd door Dancing_Animal op 18-08-2012 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fixer
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:41

Fixer

FP ProMod
Dancing_Animal schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 12:19:
Zijn er in de loop der tijd meerdere versies van de Crucial M4 geweest of niet? Als ik nu een M4 koop wil ik graag de nieuwste. Is er nog iets op de doos ofzo waar ik op moet letten? Ik zie in de pricewatch zowel de CT256M4SSD1 als de CT256M4SSD2.
De CT256M4SSD1 is 7mm hoog en de CT256M4SSD2 is 9,5mm hoog.

Verder zit er niet echt een verschil in volgens mij.

[ Voor 4% gewijzigd door Fixer op 18-08-2012 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
edwinkuipers89 schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 18:51:
Kan iemand wat meer uitleggen over sudden motion sensor? Ook van toepassing op een Retina Macbook Pro?
Die SMS is voor hdd's bedoeld, niet voor ssd's. Drie maal raden wat je nooit en te nimmer in een MBP Retina zult kunnen krijgen? ;) Moet je er dus druk om maken? Nee dus.

[ Voor 5% gewijzigd door ppl op 18-08-2012 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N-Freak
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:44
RTB93 schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 16:39:
Ik zit ook te kijken naar een 256GB Vertex 4 voor m'n MBP 2011.
Zie nog niet veel reacties voorbijkomen van mensen die die in hun Mac hebben.
Iemand die z'n ervaring wil delen?
Ik heb een 128GB in mijn oude 2009 MBP gezet. FW 1.5, draait als een zonnetje. M'n vriendin gebruikt hem nu en zegt dat hij erg vlot is. Ik weet dat hij niet op zijn max draait, maar ik kon de 128 voor een netter prijsje krijgen dan een SSD op de SATA II standaard.

De support is wat mij betreft wel in orde. Ik heb een 256GB Vertex 3 in een 2011 Mac Mini zitten, deze zat voorheen in de MBP. Daar had ik wat problemen met de onderhandelde SATA snelheid. Netjes geholpen, moest even wachten op een aangepaste firmware update en hij draait inmiddels alweer bijna een jaar zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
Heeft iemand ervaring met het laten inbouwen van een SSD in een MacBook (Pro) bij MyCom? Ik durf het zelf namelijk niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ook niet als je de handleiding op iFixit.com hanteert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Laatst online: 10:32

Exirion

Gadgetfetisjist

syltheboy schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 20:53:
Heeft iemand ervaring met het laten inbouwen van een SSD in een MacBook (Pro) bij MyCom? Ik durf het zelf namelijk niet zo.
Een harddisk/SSD inbouwen is bij een Macbook echt kinderspel :X

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvM
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-09 22:31

NvM

Exirion schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 21:00:
[...]

Een harddisk/SSD inbouwen is bij een Macbook echt kinderspel :X
Nou, dan doe jij het toch voor hem? Kleine moeite als hij toevallig in de buurt woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilsepils
  • Laatst online: 16-09 22:13
NvM schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 21:29:
[...]

Nou, dan doe jij het toch voor hem? Kleine moeite als hij toevallig in de buurt woont.
I would, kom maar langs :P heb het eergisteren samen met (maar eigenlijk alleen met toeschouwer) gedaan voor m'n vader, en die is helemaal blij met z'n 512GB Crucial M4 :) dan kan dat 'oude' beesie weer knallen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

NvM schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 21:29:
Hij wordt maar eens volwassen en doet het lekker zelf :P Iedereen die een schroevendraaier kan hanteren kan het, dus hij ook.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilsepils
Exirion schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 21:33:
[...]

Hij wordt maar eens volwassen en doet het lekker zelf :P Iedereen die een schroevendraaier kan hanteren kan het, dus hij ook.
Hoef je niet volwassen voor te zijn O-) ik heb dat met m'n 17 jaar en 10 maanden ook voor elkaar gekregen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Nilsepils schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 21:36:
Hoef je niet volwassen voor te zijn O-) ik heb dat met m'n 17 jaar en 10 maanden ook voor elkaar gekregen :+
Nou, zonder te veel te zeggen verder: sommige mensen zijn gewend alles te krijgen en dingen door anderen op te laten knappen :) Die hebben soms een schop nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilsepils
Laten we zeggen dat mijn vader het ook gewoon zelf kan maar zelf te druk was :P Maar langs de MyCom gaan duurt alleen maar langer :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
Ik kan het misschien ook wel zelf, maar ben bang dat ik toch iets verkeerd doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvM
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-09 22:31

NvM

Exirion schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 21:39:
[...]

Nou, zonder te veel te zeggen verder: sommige mensen zijn gewend alles te krijgen en dingen door anderen op te laten knappen :) Die hebben soms een schop nodig.
Lekker suggestief. Wat een negatieve insteek ook. Stel dat hij het wel kan maar niet aandurft? Wat heeft dat te maken met 'mensen die gewend zijn alles te krijgen en dingen door anderen op laten knappen'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:31
Laat ik het dan eens formuleren: iedereen die vroeger met lego heeft gespeeld, kan ook een SSD in een MacBook inbouwen.

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

syltheboy schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 00:32:
Ik kan het misschien ook wel zelf, maar ben bang dat ik toch iets verkeerd doe.
Kom op, durf eens wat. Gewoon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Gluten Parody schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 03:18:
Laat ik het dan eens formuleren: iedereen die vroeger met lego heeft gespeeld, kan ook een SSD in een MacBook inbouwen.
En iedereen die het niet durft, ik doe het voor 50 euro.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Tylen schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 07:44:
En iedereen die het niet durft, ik doe het voor 50 euro.
Ik ook, maar ik zit in een andere regio, dus we concurreren nauwelijks :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Exirion schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 07:48:
[...]

Ik ook, maar ik zit in een andere regio, dus we concurreren nauwelijks :+
Samen doen we dan heel NL. Hmmm bvtje starten :P ;) hahaha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo is het raadzaam om de: OCZ Octane 256GB in mijn macbook te stoppen doormiddel van een optibay en het verwijderen van mijn optische superdrive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmouse
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-09 19:15
ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len

Len

Leeg

nee

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len

Len

Leeg

Dat is wellicht het enige juiste antwoord... ;)

De vraag is wat wil je met je oude HDD gaan doen? Ik heb het bijvoorbeeld echt vervangen. En dan stop je het op de plek van de HDD. Zo blijft je superdrive gewoon werken. En heb je geen extra kosten wat de optibay kost. Mijn oude HDD heb ik nu in een USB behuizing zitten. Maar die gebruik ik nooit eigenlijk.

Nu is er gewoon te weinig informatie aanwezig voor een goed antwoord. Dus Wouter.. Wat wil je nou gaan doen?

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat de ocz ssd vandaag bij ibood in de aanbieding is wil ik deze aanschaffen. Op mijn oude hd wil ik backupps zetten van de websites welke ik beheer(oudere backups, recente exporteer ik rechtstreek naar dropbox).

En de 40 euro voor een optibay vind ik het wel waard, aangezien ik de superdrive pas eenmaal heb gebruikt. (zal hem niet missen!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Laatst online: 11:05
Voor 2 a 3 tientjes meer heb je een Samsung 830 256GB. Ik snap niet dat mensen vandaag de dag nog voor OCZ gaan. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nilsepils schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 21:43:
Laten we zeggen dat mijn vader het ook gewoon zelf kan maar zelf te druk was :P Maar langs de MyCom gaan duurt alleen maar langer :|
Als je het te druk hebt om iets te doen wat in 5 minuten gepiept is doe je iets niet goed (er van uit gaande dat het om een hedendaagse, dus unibody MBP, gaat). Ik denk dat "geen zin" eerder een rol speelde :P Zo erg moeilijk is het niet, het staat overal en nergens op internet uitgebreid uitgelegd, zelfs in de handleiding nog (voor de MBP 2012 kun je de handleiding van de 2011 en zelfs de 2010 nog aanhouden). Het meest lastige aan het hele verhaal is zorgen dat je de juiste schroevendraaiertjes hebt.
GioStyle schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 16:35:
Voor 2 a 3 tientjes meer heb je een Samsung 830 256GB. Ik snap niet dat mensen vandaag de dag nog voor OCZ gaan. 8)7
De OCZ Vertex 4 is ook nog wel een goede ssd maar voor de rest is de Samsung 830 en Crucial M4 net zo goed en zelfs beter voor een leuker prijskaartje (omdat die 2 elkaar lopen te beconcurreren alsof er geen morgen meer komt). Gelukkig is de OCZ bij ibood in ieder geval niet voorzien van een Sandforce controller maar van de betere Indilinx Everest (als in betrouwbaarder en niet picky met data (compressed vs uncompressed); gedrag is daardoor beter te voorspellen).

• Elegy123
  • Laatst online: 17-08 10:52
Ik heb een Crucial M4 128gb in mijn late 2011 macbook pro 13" en heb het idee dat ie langzamer is dan voorheen. Ik heb hem nu ongeveer twee maanden.
De blackmagic disk speed test geeft varierende resultaten. Vaak geeft de eerste test normale waarden: 190 voor schrijven en 500 voor lezen. Maar na een stuk of 3 tests dalen deze waarden heel erg. Tot op het punt dat er 40mb/s voor schrijven en 44mb/s (!) wordt gegeven voor lezen.

Ik weet dat ik me niet moet gaan blind staren op benchmarks; het gaat er mij om hoe de laptop in het dagelijks gebruik werkt. Maar omdat ik regelmatig vastlopers heb (console log zegt iets over een "possible hang in main graphics engine"), ben ik alles aan het testen en dus ook mijn harde schijf.

Ik heb de nieuwste firmware 000F.

Wat zou dit mogelijk kunnen zijn?

• OkeOkeOke
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:41
Het kan aan de firmware liggen. Op het Crucial forum zijn er diverse threads over problemen met de 000f firmware en MBP's. Oplossing is door te downgraden naar 0309.

• willem1509
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18-08 22:49
Ik heb al ongeveer 2 jaar een Intel X25 80 gig en ik merkte al enige tijd prestatieverlies (photoshop, indesign en itunes deden er steeds langer over om te openen, zelfs na een clean install) dus heb ik besloten om een nieuwe ssd te kopen met gelijk meer geheugen. Ik heb gekozen voor de Samsung 830 256 gig en heb er gelijk 8gig aan ram bij besteld om het beestje een algehele facelift te geven:)

Met deze upgrade hoop ik mijn notebook toch nog wel een jaar/twee jaar met plezier te kunnen gebruiken. Ik heb naast de ssd een harde schijf van 750 gig zitten voor mijn foto's/films en downloads (pricewatch: Western Digital Scorpio Black WD7500BPKT, 750GB SATA-300, 16MB, 7200rpm).. De combinatie SSD en Hdd vind ik ideaal! Alleen merk je af en toe dat de laptop iets herrie begint te maken bij het kijken van een full hd film.

• Pyrone89
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-02-2020
willem1509 schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 16:26:
Ik heb al ongeveer 2 jaar een Intel X25 80 gig en ik merkte al enige tijd prestatieverlies (photoshop, indesign en itunes deden er steeds langer over om te openen, zelfs na een clean install) dus heb ik besloten om een nieuwe ssd te kopen met gelijk meer geheugen. Ik heb gekozen voor de Samsung 830 256 gig en heb er gelijk 8gig aan ram bij besteld om het beestje een algehele facelift te geven:)

Met deze upgrade hoop ik mijn notebook toch nog wel een jaar/twee jaar met plezier te kunnen gebruiken. Ik heb naast de ssd een harde schijf van 750 gig zitten voor mijn foto's/films en downloads (pricewatch: Western Digital Scorpio Black WD7500BPKT, 750GB SATA-300, 16MB, 7200rpm).. De combinatie SSD en Hdd vind ik ideaal! Alleen merk je af en toe dat de laptop iets herrie begint te maken bij het kijken van een full hd film.
Misschien ligt het aan TRIM / Garbage Collection

Ik lees trouwens over de temperatuursensor in de iMac: die zou voor problemen kunnen zorgen wordt gesteld. Wat is hier nu van waar en zoja, hoe fix je dit?

[ Voor 7% gewijzigd door Pyrone89 op 23-08-2012 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem1509
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18-08 22:49
Pyrone89 schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 23:13:
[...]

Ik lees trouwens over de temperatuursensor in de iMac: die zou voor problemen kunnen zorgen wordt gesteld. Wat is hier nu van waar en zoja, hoe fix je dit?
Nou ik heb de Trim-patch een aantal maanden gedraaid en ik merkte eigenlijk weinig verschil. Daarom toch maar een upgrade gedaan:) Ik krijg hem vandaag binnen en zal even laten weten hoe het bevalt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kjid
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 08:51
Pyrone89 schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 23:13:
[...]

Naar mijn weten heb je het probleem met de temperatuur sensor alleen bij vervangen van de cd speler of de HDD, niet als je de SSD er los bij zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
Ik heb even verder gezocht en er zit toch een temperatuursensor in de HDD van de iMac.

Je kunt de HDD zelf dus beter niet vervangen (wel een SSD bijplaatsen).

[ Voor 79% gewijzigd door Pyrone89 op 24-08-2012 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kjid
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 08:51
Ja, klopt. Als je de iMac toch open gaat maken kan je net zo goed all the way gaan en een ssd installeren op de plek waar die hoort.

Het beeldscherm eraf is toch de meest riskante operatie, daarna is alles een eitje totdat het beeldscherm er weer op moet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef42
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09 21:55
Wanneer de HDD uit de iMac wordt vervangen door een SSD, valt een temperatuursensor weg.

Hiervoor kan je het volgende programma gebruiken: http://exirion.net/ssdfanctrl/
Kan handmatig de snelheid worden bepaald, en men gerust de HDD kan vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
Stef42 schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 11:47:
Wanneer de HDD uit de iMac wordt vervangen door een SSD, valt een temperatuursensor weg.

Hiervoor kan je het volgende programma gebruiken: http://exirion.net/ssdfanctrl/
Kan handmatig de snelheid worden bepaald, en men gerust de HDD kan vervangen.
Bedankt, echter: ik wil zo min mogelijk 'hacks' doen. Vandaar dat ik ook nog twijfel of ik TRIM moet enablen of niet met de Samsung 830 256GB. Heb wisselende ervaringen gehoord over TRIM Enablen onder OSX. Heb vernomen dat als de Samsung wat rust af en toe geeft dat dan zijn GC actief wordt en hetzelfde effect bereikt wordt als met TRIM (maar je moet dus niet 24/7 je systeem gebruiken, want dan heeft hij nooit de kans om GC te doen). Heb aan de andere kant ook verhalen gehoord van mensen waarbij de SSD nog langzamer werd dan een HDD doordat ze TRIM uit hadden staan. Snap ook niet waarom Apple het zo moeilijk maakt: ze kunnen gewoon een vinkje in schijfbeheer doen hiervoor. Of willen ze dat mensen perse hun (veel te dure) SSD's kopen?.

De SSD bijplaatsen zonder de Optical Drive te verliezen is nogal wat werk: daarvoor moet ongeveer de hele iMac uit elkaar gehaald worden.

[ Voor 25% gewijzigd door Pyrone89 op 24-08-2012 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lounge Deluxe
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Pyrone89 schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 13:57:
[...]

Bedankt, echter: ik wil zo min mogelijk 'hacks' doen. Vandaar dat ik ook nog twijfel of ik TRIM moet enablen of niet met de Samsung 830 256GB.
Trim activeren is nou niet bepaald een 'hack' van jewelste hoor :) de aanpassing is echt te simpel voor woorden via Terminal. Ik zou het gewoon doen en dan kijken of het je een voordeel oplevert of niet. Indien je onverklaarbare 'beachballs' krijgt na het activeren van Trim, maak je de activatie simpelweg weer ongedaan, spannender dan dat is het niet! Ik heb het al op 3 verschillende type Apple computers uitgevoerd met ssd's van Intel (X-25, 320), Samsung (830) en Plextor (M3) en nog nooit een probleem ervaren vanwege trim.
Pyrone89 schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 13:57:
[...] Heb aan de andere kant ook verhalen gehoord van mensen waarbij de SSD nog langzamer werd dan een HDD doordat ze TRIM uit hadden staan.
Dat lijkt me echt een non-issue met moderne ssd's zoals de Samsung 830. Een beetje Tweaker laat zich niet om de tuin leiden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
Lounge Deluxe schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 17:05:
[...]

Trim activeren is nou niet bepaald een 'hack' van jewelste hoor :) de aanpassing is echt te simpel voor woorden via Terminal. Ik zou het gewoon doen en dan kijken of het je een voordeel oplevert of niet. Indien je onverklaarbare 'beachballs' krijgt na het activeren van Trim, maak je de activatie simpelweg weer ongedaan, spannender dan dat is het niet! Ik heb het al op 3 verschillende type Apple computers uitgevoerd met ssd's van Intel (X-25, 320), Samsung (830) en Plextor (M3) en nog nooit een probleem ervaren vanwege trim.

[...]

Dat lijkt me echt een non-issue met moderne ssd's zoals de Samsung 830. Een beetje Tweaker laat zich niet om de tuin leiden ;)
Ik ga eerst zonder TRIM proberen. Ik houd vervolgens met Black Magic Disk in de gaten om de speeds afnemen, dan kan ik alsnog TRIM aanzetten lijkt me

Wordt ook meteen een mooie test om te zien of de GC goed is.

De reden waarom ik zo huiverig ben: sommigen rapporteren data corruptie of zelfs kapotte SSD's nadat ze Trim Enabler hebben gebruikt, nu weet je nooit op de hoeveel personen dat natuurlijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

En de reden kan ook zijn dat mensen zonder genoeg achtergrondkennis verkeerde oorzaak-gevolg verbanden gaan leggen. Ik heb chrome geinstalleerd als extra browser. Stel nu dat net tegelijk mijn dvd-speler het begeeft, is chrome dan slecht voor je dvd speler? Dit klinkt misschien dom, maar ik heb al een aantal kennissen in mijn omgeving geholpen met computer problemen die er soms hele bijzondere redenen op na hielden waarom hun systeem volgens hun ermee opgehouden was.

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
Digistorm schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 18:48:
En de reden kan ook zijn dat mensen zonder genoeg achtergrondkennis verkeerde oorzaak-gevolg verbanden gaan leggen. Ik heb chrome geinstalleerd als extra browser. Stel nu dat net tegelijk mijn dvd-speler het begeeft, is chrome dan slecht voor je dvd speler? Dit klinkt misschien dom, maar ik heb al een aantal kennissen in mijn omgeving geholpen met computer problemen die er soms hele bijzondere redenen op na hielden waarom hun systeem volgens hun ermee opgehouden was.
Pijnlijk voorbeeld: http://www.macrumors.com/...ing-on-new-mac-notebooks/ :+

Een verband tussen de Trim Enabler en data corruptie / falen van de SSD is helemaal niet zo ver gezocht, aangezien het direct gerelateerd is aan hoe de SSD zich onderhoudt.

[ Voor 10% gewijzigd door Pyrone89 op 24-08-2012 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmendal
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-04-2023
Ik moet eindelijk maar eens de knoop gaan doorhakken.
Hoewel het een paar maanden geleden meer een gadget zou zijn geweest dan werkelijkwaar noodzakelijk, ik denk dat dat nu wel het geval is.

De Intel en Sandisk hebben ook een lekkere schrijfsnelheid, maar gebruiken wel sandforce controllers, wat niet echt goed is - right?

Ik ga liever voor betrouwbaarheid, betekent dat dan dat Samsung and Crucial de beste opties zijn (en tussen die twee maakt het geen zak uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
Tijmendal schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 20:25:
Ik moet eindelijk maar eens de knoop gaan doorhakken.
Hoewel het een paar maanden geleden meer een gadget zou zijn geweest dan werkelijkwaar noodzakelijk, ik denk dat dat nu wel het geval is.

De Intel en Sandisk hebben ook een lekkere schrijfsnelheid, maar gebruiken wel sandforce controllers, wat niet echt goed is - right?

Ik ga liever voor betrouwbaarheid, betekent dat dan dat Samsung and Crucial de beste opties zijn (en tussen die twee maakt het geen zak uit).
Ga voor de Samsung, die is op dit moment het beste. De Crucial M4 is ook goed, maar volgens de PriceWatch en daarin de reviews is de Samsung toch flink wat beter. Zo is vooral de schrijfsnelheid een stuk hoger bij de Samsung (400 vs 260)

[ Voor 5% gewijzigd door Pyrone89 op 24-08-2012 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-08 10:48
Mijn 2011 iMac met C300 werkte soepel tot op het moment van de TRIM hack. Zonder TRIM hack geen problemen meer en geen performance verlies na een periode van 6 maanden.

Vorige week een Crucial M4 256GB SSD ingebouwd in een 2012 MBP (van familie lid) en werkt erg goed.

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
Zware Unit schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 20:45:
Mijn 2011 iMac met C300 werkte soepel tot op het moment van de TRIM hack. Zonder TRIM hack geen problemen meer en geen performance verlies na een periode van 6 maanden.

Vorige week een Crucial M4 256GB SSD ingebouwd in een 2012 MBP (van familie lid) en werkt erg goed.
C300? Ondersteunt die wel TRIM uberhaupt?

Bedankt, ik denk dat het inderdaad het beste is om geen TRIM hack te doen, tenzij je echt merkt dat GC niet genoeg is.

[ Voor 3% gewijzigd door Pyrone89 op 24-08-2012 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-08 10:48
Pyrone89 schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 20:55:
[...]

C300? Ondersteunt die wel TRIM uberhaupt?

Bedankt, ik denk dat het inderdaad het beste is om geen TRIM hack te doen, tenzij je echt merkt dat GC niet genoeg is.
Doe gewoon een disk benchmark na de clean install en herhaal deze benchmark na een maand om te zien hoe je performance is na gebruik. Aantal keer gedaan en de GC van de Crucial SSD's is voldoende om de performance op niveau te houden. Is natuurlijk mogelijk dat andere merken wel performance degradatie kennen zonder TRIM. Meten is weten 8)

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:14
Om je een idee te geven hoe goed de Garbage Collection van de Crucial schijven is.

4 Maart 2012:
Afbeeldingslocatie: http://www.robberends.com/wp-content/uploads/2012/03/ssd.png

24 Augustus 2012:
Afbeeldingslocatie: http://www.robberends.com/wp-content/uploads/2012/08/ssd2.png

Nooit TRIM aangehad. Geïnstalleerd met Lion, geupgrade naar ML.

[ Voor 5% gewijzigd door RobbieB op 24-08-2012 21:06 ]

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
Zware Unit schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 21:00:
[...]

Doe gewoon een disk benchmark na de clean install en herhaal deze benchmark na een maand om te zien hoe je performance is na gebruik. Aantal keer gedaan en de GC van de Crucial SSD's is voldoende om de performance op niveau te houden. Is natuurlijk mogelijk dat andere merken wel performance degradatie kennen zonder TRIM. Meten is weten 8)
Dat ga ik inderdaad doen.

PS: over de GC van de Crucial hoor ik sowieso positieve verhalen, dat was nooit echt een zorg, ik ga echter voor de Samsung 830 series, dus mogelijk zitten daar verschillen in.

Over een maand weten we het antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
RobbieB schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 21:05:
Om je een idee te geven hoe goed de Garbage Collection van de Crucial schijven is.

4 Maart 2012:
[afbeelding]

24 Augustus 2012:
[afbeelding]

Nooit TRIM aangehad. Geïnstalleerd met Lion, geupgrade naar ML.
Lol, je random write en read is zelfs sneller geworden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lounge Deluxe
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Je kunt natuurlijk ook een bootable USB drive maken en daar trim op activeren. Eens in de zoveel tijd start je op vanaf de USB drive en doe je 'repair disk' in Disk Utility.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoite
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17-09 18:43

Hoite

Goed verhaal

Zojuist een pricewatch: Samsung 830 series 128GB ingebouwd in mijn pricewatch: Apple MacBook 13" 2.26GHz (najaar 2009)

Nu wil ik herinstalleren, maar ik krijg de volgende foutmelding in het recovery scherm na het aanklikken van "reinstall".
an error occurred while preparing the installation. try running this application again
iemand een idee?

edit:

Zojuist een USB-stick gemaakt met 10.8.1, hij is nu aan het installeren.

edit2:

It Works!

Afbeeldingslocatie: https://p.twimg.com/A1N0CKiCIAE6lsR.jpg:large

[ Voor 13% gewijzigd door Hoite op 26-08-2012 18:13 ]

Lekker kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

En dat is dooie Crucial M4 nummertje 2 :/
Mapje met vraagteken bij boot..vandeweek hielp een PRAM reset nog..nu na 2x wist ik het meteen maar toch braaf ff testen:
Disk utility herkende em niet meer, aan Windows pc gehangen die em ook compleet niet meer herkende. It's dead, Jim :P

Dus oude hybride disk teruggeplaatst (bewust bewaard vanwege de eerdere dooie M4)..nu MBP toch open lag meteen nieuwe RAM er maar ingeprikt :P

* 2Dutch gaat retourformuliertje invullen

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds een paar weken een Samsung 830 256gb ssd in mijn 2011 15 inch zitten. Voelt lekker vlot in elk geval. Hoe zijn deze waardes?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/0wozz.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
  • Laatst online: 31-07 10:23
Normaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• angelico66
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-08 18:31
ik wou een pro kopen met een samsung ssd, om gelijk in te laten bouwen.
maar die mycom hier in den haag vroeg bij elkaar haast 150 euro, voor het inbouwen en systeem overzetten.
weet iemand een goedkopere optie in of om den haag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ratjetoe92
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-09 20:28
Voor alle mensen die hier een SSD in hun MacBook of iMac plaatsen, een waarschuwing:

Zondagavond heb ik een SSD (Samsung) in mijn MacBook Pro 13" geplaatst. Op de plek van de optical drive in een optibay van eBay. Na het plaatsen geboot vanaf mijn harddisk. Gelijk merkte ik dat er iets niet goed zat. Tijdens het opstarten begonnen de fans te blazen. Het opstarten duurde verschrikkelijk lang, langer dan anders. Toen hij eenmaal opgestart was een 'x' in het accu-icoon. Hij herkende de accu dus niet meer. Goed, ik dacht vergeten iets aan te sluiten, weer open en even checken. Alles gecheckt, maar alles bleek goed te zitten. Nogmaals opgestart en het probleem bleef aanhouden. Weer open, SSD er uit, optical drive erin, maar nog steeds dezelfde problemen... :'(

Gaan lezen op internet en een 'SMC-reset' zou het moeten oplossen, maar ook dat wilde niet.... Ik was inmiddels hopeloos en heb tot diep in de nacht zitten lezen en proberen om te kijken wat het zou kunnen zijn, maar het werd me al snel duidelijk..dit was een goed probleem, wat ik zelf niet kon oplossen. Waarschijnlijk een logicboard wat kapot is... Waarschijnlijk statische lading..

Maandag wat reparatiebedrijven gebeld. De ene zei: "logicboard vervangen, ~€700". De ander: ''Wij kunnen repareren op 'chipniveau', ~€200 euro. 75% succes". Vond die laatste nogal onbetrouwbaar overkomen en verder niks mee gedaan.

Het is echt ongelofelijk dat dit gebeurd is. Waarschijnlijk 1 op de 100 waarbij dit gebeurd, want het is echt het simpelste klusje wat je kan bedenken. Ik heb een jaar geleden mijn 27" iMac uit elkaar gehaald om ook een SSD te plaatsen en ik kan vertellen dat dit toch wat minder makkelijk is. (Wel gelukt trouwens! :)) Verder heb ik vaak genoeg apparaten uit elkaar gehaald/gerepareerd, dus ik ben geen klungel met twee linkerhanden. Ik heb gewoon domweg pech gehad....

Maar goed, om even duidelijk te maken: er zijn altijd risico's verbonden aan het zelf plaatsen van een SSD. Het heeft mij in ieder geval een grote bak met ellende en geld bezorgd. Overigens zal ik hierdoor niet minder risico nemen, nogmaals ik heb gewoon pech gehad. 8)7

Goed, dit wil ik dus met jullie delen en ook wel een beetje mijn 'morele plicht'.

Hey Look, I'm Woody! Howdy! Howdy! Howdy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
Verwijderd schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 15:08:
Sinds een paar weken een Samsung 830 256gb ssd in mijn 2011 15 inch zitten. Voelt lekker vlot in elk geval. Hoe zijn deze waardes?

[afbeelding]
Heb dezelfde waardes op een paar MB na. Ook zojuist de Samsung 256GB 830 series in me 2011 iMac.
Ratjetoe92 schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 23:32:
Voor alle mensen die hier een SSD in hun MacBook of iMac plaatsen, een waarschuwing:

Zondagavond heb ik een SSD (Samsung) in mijn MacBook Pro 13" geplaatst. Op de plek van de optical drive in een optibay van eBay. Na het plaatsen geboot vanaf mijn harddisk. Gelijk merkte ik dat er iets niet goed zat. Tijdens het opstarten begonnen de fans te blazen. Het opstarten duurde verschrikkelijk lang, langer dan anders. Toen hij eenmaal opgestart was een 'x' in het accu-icoon. Hij herkende de accu dus niet meer. Goed, ik dacht vergeten iets aan te sluiten, weer open en even checken. Alles gecheckt, maar alles bleek goed te zitten. Nogmaals opgestart en het probleem bleef aanhouden. Weer open, SSD er uit, optical drive erin, maar nog steeds dezelfde problemen... :'(

Gaan lezen op internet en een 'SMC-reset' zou het moeten oplossen, maar ook dat wilde niet.... Ik was inmiddels hopeloos en heb tot diep in de nacht zitten lezen en proberen om te kijken wat het zou kunnen zijn, maar het werd me al snel duidelijk..dit was een goed probleem, wat ik zelf niet kon oplossen. Waarschijnlijk een logicboard wat kapot is... Waarschijnlijk statische lading..

Maandag wat reparatiebedrijven gebeld. De ene zei: "logicboard vervangen, ~€700". De ander: ''Wij kunnen repareren op 'chipniveau', ~€200 euro. 75% succes". Vond die laatste nogal onbetrouwbaar overkomen en verder niks mee gedaan.

Het is echt ongelofelijk dat dit gebeurd is. Waarschijnlijk 1 op de 100 waarbij dit gebeurd, want het is echt het simpelste klusje wat je kan bedenken. Ik heb een jaar geleden mijn 27" iMac uit elkaar gehaald om ook een SSD te plaatsen en ik kan vertellen dat dit toch wat minder makkelijk is. (Wel gelukt trouwens! :)) Verder heb ik vaak genoeg apparaten uit elkaar gehaald/gerepareerd, dus ik ben geen klungel met twee linkerhanden. Ik heb gewoon domweg pech gehad....

Maar goed, om even duidelijk te maken: er zijn altijd risico's verbonden aan het zelf plaatsen van een SSD. Het heeft mij in ieder geval een grote bak met ellende en geld bezorgd. Overigens zal ik hierdoor niet minder risico nemen, nogmaals ik heb gewoon pech gehad. 8)7

Goed, dit wil ik dus met jullie delen en ook wel een beetje mijn 'morele plicht'.
Exact de reden dat ik het bij mijn Apple spullen laat doen, zeker bij iMac's. Het risico op schade is me te groot, aangezien je dan voor Apple prijzen een nieuwe Apple moet kopen. Dat voorkom ik liever door (helaas ook voor enigzins Apple prijzen) het te laten inbouwen door een erkende Apple reparateur waardoor je ook garantie behoudt.

Bij mijn Windows torens doe ik het wel gewoon zelf, aangezien je daar weinig risico loopt en als je al wat stuk maakt je keuze hebt uit talloze verschillende onderdelen en talloze leveranciers voor marktconforme prijzen (moederbord gesloopt? je hebt een nieuwe voor een paar tientjes, Logicboard bij Apple gesloopt? dat is dan 700 euro)

[ Voor 79% gewijzigd door Pyrone89 op 29-08-2012 23:48 ]

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Ratjetoe92 schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 23:32:
Tja, met alle respect hoor, maar ik vind dit echt een loze waarschuwing. Het is zo'n beetje als "ik heb aan m'n auto gesleuteld en nou doet ie het niet meer dus kijk uit voordat je iets aan je auto doet, want het kan wel eens fout gaan!". Elk apparaat dat je uit elkaar haalt kan kapot. Als je weet wat je doet en voorzichtig werkt is er weinig dat fout kan gaan. Jij hebt dikke pech, en wellicht is het inderdaad iets met ESD met dat droge weer geweest, maar wat moet een ander hiermee?

• Ratjetoe92
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-09 20:28
Misschien geeft het voor mensen die niet zo thuis zijn in het openmaken van apparaten wel de doorslag om het toch door een expert te laten doen.

Laten we hier trouwens geen discussie van maken. Ik wilde het alleen even kwijt en volgens mij mag dat gewoon...

Hey Look, I'm Woody! Howdy! Howdy! Howdy!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Ratjetoe92 schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 00:10:
Misschien geeft het voor mensen die niet zo thuis zijn in het openmaken van apparaten wel de doorslag om het toch door een expert te laten doen.
Omdat het bij 1 persoon op GoT mis is gegaan? Kom op zeg :)

• filenox
  • Laatst online: 31-07 10:23
De oplossing:

Afbeeldingslocatie: http://jtaudio.net/images/esp_strap.jpg

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Lekker boeie idd.

Gewoon weer origineel maken en naar de verkopende partij gaan en zeggen dat hij stuk is...Garantie dus.

• Pyrone89
Als je een virtual machine gebruikt, vergeet dan niet snapshots uit te zetten. Als je dat niet doet wordt er ongeveer elke 24 uur een 'snapshot' gemaakt van de staat van de virtuele machine die vaak tientallen GB's is. Dat vreet door de levensduur van je SSD heen.

Zeker als je Time Machine gebruikt is dit sowieso niet eens nodig, dan doet Time Machine een soortgelijk al iets voor je.

• Tylen
  • Nu online

Tylen

angelico66 schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 16:12:
ik wou een pro kopen met een samsung ssd, om gelijk in te laten bouwen.
maar die mycom hier in den haag vroeg bij elkaar haast 150 euro, voor het inbouwen en systeem overzetten.
weet iemand een goedkopere optie in of om den haag?
Ik heb nog een PRO met SSD erin te koop.

Verwijderd

Gewoon botte pech, dit heeft echt niets te maken met het laten doen door een expert. Ik ben ook geen computerexpert en heb een caddy geplaatst en een ssd op de originele plaats en alles werkt als een zonnetje.
Pagina: 1 ... 64 ... 88 Laatste