Voor alle mensen die hier een SSD in hun MacBook of iMac plaatsen, een waarschuwing:
Zondagavond heb ik een SSD (Samsung) in mijn MacBook Pro 13" geplaatst. Op de plek van de optical drive in een optibay van eBay. Na het plaatsen geboot vanaf mijn harddisk. Gelijk merkte ik dat er iets niet goed zat. Tijdens het opstarten begonnen de fans te blazen. Het opstarten duurde verschrikkelijk lang, langer dan anders. Toen hij eenmaal opgestart was een 'x' in het accu-icoon. Hij herkende de accu dus niet meer. Goed, ik dacht vergeten iets aan te sluiten, weer open en even checken. Alles gecheckt, maar alles bleek goed te zitten. Nogmaals opgestart en het probleem bleef aanhouden. Weer open, SSD er uit, optical drive erin, maar nog steeds dezelfde problemen...
Gaan lezen op internet en een 'SMC-reset' zou het moeten oplossen, maar ook dat wilde niet.... Ik was inmiddels hopeloos en heb tot diep in de nacht zitten lezen en proberen om te kijken wat het zou kunnen zijn, maar het werd me al snel duidelijk..dit was een goed probleem, wat ik zelf niet kon oplossen. Waarschijnlijk een logicboard wat kapot is... Waarschijnlijk statische lading..
Maandag wat reparatiebedrijven gebeld. De ene zei: "logicboard vervangen, ~€700". De ander: ''Wij kunnen repareren op 'chipniveau', ~€200 euro. 75% succes". Vond die laatste nogal onbetrouwbaar overkomen en verder niks mee gedaan.
Het is echt ongelofelijk dat dit gebeurd is. Waarschijnlijk 1 op de 100 waarbij dit gebeurd, want het is echt het simpelste klusje wat je kan bedenken. Ik heb een jaar geleden mijn 27" iMac uit elkaar gehaald om ook een SSD te plaatsen en ik kan vertellen dat dit toch wat minder makkelijk is. (Wel gelukt trouwens!

) Verder heb ik vaak genoeg apparaten uit elkaar gehaald/gerepareerd, dus ik ben geen klungel met twee linkerhanden. Ik heb gewoon domweg pech gehad....
Maar goed, om even duidelijk te maken: er zijn altijd risico's verbonden aan het zelf plaatsen van een SSD. Het heeft mij in ieder geval een grote bak met ellende en geld bezorgd. Overigens zal ik hierdoor niet minder risico nemen, nogmaals ik heb gewoon pech gehad.
Goed, dit wil ik dus met jullie delen en ook wel een beetje mijn 'morele plicht'.