GC en TRIM doen hetzelfde maar op een andere manier. Je zult het alleen merken als je vrij frequent een schijf vol gooit en weer leeg maakt. Dat is namelijk wanneer GC/TRIM pas echt hun werking doen.Underworld schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 16:44:
Ik heb btw. in Mountain Lion Trim weten te enablen via http://digitaldj.net/2011/07/21/trim-enabler-for-lion/
Ik vraag me alleen af wanneer je verschil gaat merken...
De eerste 2 zijn goede tips om inderdaad problemen als een hangende laptop (vaak voor maar een paar seconden) te voorkomen.Overigens heeft deze user hier ook nog tips voor een Vertex 2:
https://discussions.apple.com/message/15328615#15328615
[...]
Harddrive sleep dus ook maar ff uitgezet... geen idee of bovenstaande tips handig zijn om uit te voeren voor SSD gebruikers, wellicht dat @ppl daar een antwoord op heeft, of dat het wellicht al in al deze pagina's beschreven stond maar ik heb het niet kunnen vinden.
De laatste is meer een tip die je zelf moet bepalen. Het uitzetten van de sleep image heb ik hier in ieder geval wel gedaan omdat de laptop toch altijd wel stroom genoeg heeft en ik de accu er niet zomaar uit kan halen. Het heeft imo dan geen nut meer. Wat ik er voor terug krijg is een Mac die sneller in slaap is en een additionele 8GB aan schijfruimte (ik heb 8GB aan mem in de machine). Heb je 16GB aan mem dan levert je dat 16GB vrije schijfruimte op.
Ik kan me voorstellen dat wie regelmatig reist en niet zeker weet of de accu het wel helemaal tot het eind volhoudt en ook niet tussentijds zomaar kan opladen er voor kiest om deze setting ongemoeid te laten. Het zorgt er voor dat je bij een lege accu in ieder geval niet zomaar dataverlies optreed (hij valt niet uit maar gaat in slaap en kan pas weer wakker worden als je 'm op het lichtnet aansluit en de accu net genoeg stroom heeft). Vandaar dat eenieder deze setting echt voor zichzelf moet bepalen.
Bug is al vrij oud. Als je nu zo'n Crucial M4 koopt heeft ie al firmware waarbij dit probleem niet meer speelt. Het is echter altijd wel aan te raden om voordat je 'm in je Mac inbouwt de ssd eerst van de nieuwste firmware versie te voorzien. Zeker als je een iMac hebt want dat inbouwen is nogal een klus.miekol schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 14:10:
Voor de mensen hier met een Crucial M4 SSD in hun Mac... Wellicht is het handig om te weten dat er in de oude firmware (voor 0039 als ik me niet vergis) een bug zit waardoor je Mac elk uur crashed zodra de M4 langer dan 5184 uur (in totaal) gedraaid heeft.
Welke Mac heb je? Ik had zo'n zelfde soort rare EFI bug met mijn early 2008 MBP waardoor ik met de ssd erin alleen maar mijn OS X disc kon booten. Iedere andere disc deed exact hetzelfde als jij hier nu beschrijft: verder dan een grijs scherm kwam het niet.BertP schreef op zondag 22 juli 2012 @ 21:09:
Heb met de macbook install cd erin al de C ingedrukt, het pram/nvram geleegd, geprobeerd met de alt toets op te starten, hij herkent de schijf dan wel maar als ik zeg dat hij er van moet booten reboot hij en blijft het scherm grijs..
What to do next..?