Het SSD in je Apple topic

Pagina: 1 ... 63 ... 88 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Underworld schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 16:44:
Ik heb btw. in Mountain Lion Trim weten te enablen via http://digitaldj.net/2011/07/21/trim-enabler-for-lion/
Ik vraag me alleen af wanneer je verschil gaat merken...
GC en TRIM doen hetzelfde maar op een andere manier. Je zult het alleen merken als je vrij frequent een schijf vol gooit en weer leeg maakt. Dat is namelijk wanneer GC/TRIM pas echt hun werking doen.
Overigens heeft deze user hier ook nog tips voor een Vertex 2:
https://discussions.apple.com/message/15328615#15328615

[...]

Harddrive sleep dus ook maar ff uitgezet... geen idee of bovenstaande tips handig zijn om uit te voeren voor SSD gebruikers, wellicht dat @ppl daar een antwoord op heeft, of dat het wellicht al in al deze pagina's beschreven stond maar ik heb het niet kunnen vinden.
De eerste 2 zijn goede tips om inderdaad problemen als een hangende laptop (vaak voor maar een paar seconden) te voorkomen.

De laatste is meer een tip die je zelf moet bepalen. Het uitzetten van de sleep image heb ik hier in ieder geval wel gedaan omdat de laptop toch altijd wel stroom genoeg heeft en ik de accu er niet zomaar uit kan halen. Het heeft imo dan geen nut meer. Wat ik er voor terug krijg is een Mac die sneller in slaap is en een additionele 8GB aan schijfruimte (ik heb 8GB aan mem in de machine). Heb je 16GB aan mem dan levert je dat 16GB vrije schijfruimte op.
Ik kan me voorstellen dat wie regelmatig reist en niet zeker weet of de accu het wel helemaal tot het eind volhoudt en ook niet tussentijds zomaar kan opladen er voor kiest om deze setting ongemoeid te laten. Het zorgt er voor dat je bij een lege accu in ieder geval niet zomaar dataverlies optreed (hij valt niet uit maar gaat in slaap en kan pas weer wakker worden als je 'm op het lichtnet aansluit en de accu net genoeg stroom heeft). Vandaar dat eenieder deze setting echt voor zichzelf moet bepalen.
miekol schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 14:10:
Voor de mensen hier met een Crucial M4 SSD in hun Mac... Wellicht is het handig om te weten dat er in de oude firmware (voor 0039 als ik me niet vergis) een bug zit waardoor je Mac elk uur crashed zodra de M4 langer dan 5184 uur (in totaal) gedraaid heeft.
Bug is al vrij oud. Als je nu zo'n Crucial M4 koopt heeft ie al firmware waarbij dit probleem niet meer speelt. Het is echter altijd wel aan te raden om voordat je 'm in je Mac inbouwt de ssd eerst van de nieuwste firmware versie te voorzien. Zeker als je een iMac hebt want dat inbouwen is nogal een klus.
BertP schreef op zondag 22 juli 2012 @ 21:09:
Heb met de macbook install cd erin al de C ingedrukt, het pram/nvram geleegd, geprobeerd met de alt toets op te starten, hij herkent de schijf dan wel maar als ik zeg dat hij er van moet booten reboot hij en blijft het scherm grijs..

What to do next..?
Welke Mac heb je? Ik had zo'n zelfde soort rare EFI bug met mijn early 2008 MBP waardoor ik met de ssd erin alleen maar mijn OS X disc kon booten. Iedere andere disc deed exact hetzelfde als jij hier nu beschrijft: verder dan een grijs scherm kwam het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

Nitai

Live the life you love.

BertP schreef op zondag 22 juli 2012 @ 21:09:
Ok, ik heb vanochtend mijn SSD (samsung 128 gb) geplaatst en de originele hdd eruit gehaald. Ik wil graag een fresh install doen met de 2 installatie cd's die bij mijn macbook zijn geleverd maar hij wil niet van deze cd booten, ik heb snow leopard ook nog op dvd maar die boot ook niet.

Mn macbook boot wel vanaf mijn iMac install DVD maar dan krijg ik de melding dat ik os x niet kan installeren (waarschijnlijk omdat de install dvd niet meegeleverd is met de macbook maar met mijn iMac.)

Heb met de macbook install cd erin al de C ingedrukt, het pram/nvram geleegd, geprobeerd met de alt toets op te starten, hij herkent de schijf dan wel maar als ik zeg dat hij er van moet booten reboot hij en blijft het scherm grijs..

What to do next..?
Heb je nadat de Installatie dvd geboot is, disk utility gedraaid en de schijf geformatteerd?

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-09 23:49
Nitai schreef op maandag 23 juli 2012 @ 00:29:
[...]

Heb je nadat de Installatie dvd geboot is, disk utility gedraaid en de schijf geformatteerd?
Yes, heb hem op HFS+ gezet. Het gaat trouwens om een macbook unibody 2008.

Het is me gister gelukt door de install dvd van mijn imac te gebruiken en dan vervolgens te kiezen voor een time machine backup terugzetten, helaas dus geen verse install maar hij doet het nu in ieder geval weer.

Enige waar ik mee zit is dat de fans constant blazen, pram/nvram geleegd, smc reset gedaan snap er niks van..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underworld
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-09 17:11

Underworld

+1 Inzichtvol

ppl schreef op zondag 22 juli 2012 @ 23:05:
[...]

GC en TRIM doen hetzelfde maar op een andere manier. Je zult het alleen merken als je vrij frequent een schijf vol gooit en weer leeg maakt. Dat is namelijk wanneer GC/TRIM pas echt hun werking doen.

[...]

De eerste 2 zijn goede tips om inderdaad problemen als een hangende laptop (vaak voor maar een paar seconden) te voorkomen.

De laatste is meer een tip die je zelf moet bepalen. Het uitzetten van de sleep image heb ik hier in ieder geval wel gedaan omdat de laptop toch altijd wel stroom genoeg heeft en ik de accu er niet zomaar uit kan halen. Het heeft imo dan geen nut meer. Wat ik er voor terug krijg is een Mac die sneller in slaap is en een additionele 8GB aan schijfruimte (ik heb 8GB aan mem in de machine). Heb je 16GB aan mem dan levert je dat 16GB vrije schijfruimte op.
Ik kan me voorstellen dat wie regelmatig reist en niet zeker weet of de accu het wel helemaal tot het eind volhoudt en ook niet tussentijds zomaar kan opladen er voor kiest om deze setting ongemoeid te laten. Het zorgt er voor dat je bij een lege accu in ieder geval niet zomaar dataverlies optreed (hij valt niet uit maar gaat in slaap en kan pas weer wakker worden als je 'm op het lichtnet aansluit en de accu net genoeg stroom heeft). Vandaar dat eenieder deze setting echt voor zichzelf moet bepalen.
Wederom thanks voor de uitleg, erg duidelijk.

“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitProcessor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:42
Verwijderd schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 16:09:
  • OSX heeft standaard mappen voor 'Documents', 'Downloads', 'Movies', 'Music' en 'Pictures'. Deze staan binnen de OS zelf maar ik wil ze graag laten verwijzen naar mappen op de HDD.
Zoek eens op :

Move home directory Mac OS X

-> Heb een gelijkaardige setup in m'n iMac :
256SSD met OS + Apps
2TB HDD met homedirectory

"I think there is a world market for maybe five computers" - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
Iemand die weet waarom de fans van mijn unibody macbook uit 2008 maximaal aan staan na het installeren van een SSD schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarschijnlijk finder dat opnieuw aan het indexeren is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
Ik denk inderdaad dat dat het was, cpu blijft nu rond de 60 graden en de fan op 3600...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queenfanmichel
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-07 14:36
Ik ben opzoek naar een SSD voor mijn MacBook Pro 5.4 2,53GHz mid 2009, er zit momenteel een Seagate Momentus XT in waar ik tevreden op ben maar..

Ik lees dat een SSD zoveel verschil maakt qua opstarten enz. dat ik deze schijf wil vervangen voor een SSD, maar weet niet of de snelheid die gehaald al worden wel zoveel verschilt met mijn huidige.

En kan ik dan ook weer mijn EFI updaten naar 1.7 of moet ik omwille de problemen met deze versie i.c.m. met een SATA 3 ook nu vergeten en oppassen met updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-09 15:51
gisteravond de samsung 830 256gb ssd in mn early 2009 24inch imac gebouwd. Met z'n 2-en is dat prima te doen en aan te raden! in de 24inch imac zitten veel kabels onder het scherm vast aan het logic bord en dat is in je eentje niet echt makkelijk los/vast te maken.

Ik maakte me het meeste zorgen over hoe ik al het stof tussen het scherm en de plaat vandaan kon krijgen (zie paar posts hier boven), maar dit is in 1x gelukt met de swiffer duster (insert reclame deuntje).
Afbeeldingslocatie: http://1.bp.blogspot.com/-fkZZMCZ823U/TakQsrQKvMI/AAAAAAAAABA/7xGN9f44LHE/s1600/6a00e551008f2f883301116888c305970c-320wi.jpg
Geniaal stof apparaat! Door dat dit ding op een steel zit kun je nog snel de laatste stofjes weghalen als persoon 2 de plaat er bijna op heeft gezet.

nu lijkt deze imac betreft specs veel op mijn mid2009 macbook pro waar een 256gb crucial m4 inzit, maar ik heb toch het idee dat die m4 sneller loopt. het voelt net wat vlotter aan en boot ook sneller. nu moet ik nog wel een kale herinstall doen, heb nu een herinstall gedaan met een restore van mijn oude disk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Queenfanmichel schreef op maandag 23 juli 2012 @ 22:33:
Ik ben opzoek naar een SSD voor mijn MacBook Pro 5.4 2,53GHz mid 2009, er zit momenteel een Seagate Momentus XT in waar ik tevreden op ben maar..

Ik lees dat een SSD zoveel verschil maakt qua opstarten enz. dat ik deze schijf wil vervangen voor een SSD, maar weet niet of de snelheid die gehaald al worden wel zoveel verschilt met mijn huidige.

En kan ik dan ook weer mijn EFI updaten naar 1.7 of moet ik omwille de problemen met deze versie i.c.m. met een SATA 3 ook nu vergeten en oppassen met updaten.
Had er ook een Momentus XT in, trust me: het verschil merk je echt wel. Bij de XT leek het "snel" vooral beperkt te blijven tot die paar apps die in 't flashgeheugen geladen werden. Nu met de SSD is gewoon alles een stuk sneller. Maar een waarschuwing: ook daar raak je snel aan gewend: al het andere is nu "traag" :+

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Jammer, vol enthousiasme dit topic zitten doorspitten omdat met de Samsung 830 eindelijk een SSD beschikbaar is die betrouwbaar, snel en betaalbaar is. Krijg ik deze reactie van Mycom:
De Samsung 830 series 128GB Basic KIT komt op 31-08-2012 binnen.
Edit: Beete nutteloze post, er zijn zat andere bedrijven die de SSD op voorraad hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door Ronwiel op 24-07-2012 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-09 15:51
ronwiel schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 11:45:
Jammer, vol enthousiasme dit topic zitten doorspitten omdat met de Samsung 830 eindelijk een SSD beschikbaar is die betrouwbaar, snel en betaalbaar is. Krijg ik deze reactie van Mycom:

[...]

Edit: Beete nutteloze post, er zijn zat andere bedrijven die de SSD op voorraad hebben.
ik had m daar ook besteld en had een dergelijk antwoord. Verassend genoeg was die van mij na een week al binnen. ik heb ze ook vorige week aan de lijn gehad en begint augustus krijgen ze weer een lading binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amexxes
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-09-2024
Ik heb onlangs een Samsung 830 SSD in mijn nieuwe macbook pro 2012 gezet. Hij ziet hem wel maar ik kan hem niet formatteren dan krijg ik de volgende foutmelding: wiping volume data to prevent future accidental porring failed. Weet iemand hier een oplossing voor op google vind ik niet heel veel alleen dat het helpt als ik mijn ssd op de plek van me hdd zet en die op de plek van de ssd(hddcaddy).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amexxes
  • Registratie: Augustus 2008
Nog bedankt voor je reactie maar het is gelukt. Heb eerst de ssd in een windows pc geformatteerd en vervolgens de hdd van me macbook in de hddcaddy gedaan en de ssd op de plek waar de hdd zat. Nu werkt wel alles gelukkig weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Een waarschuwing voor de mensen die net Mountain Lion hebben geïnstalleerd. Bij mij is de TRIM ondersteuning voor m'n M4 weer uitgezet. Je kan dit uiteraard gewoon weer aanzetten met Trim Enabler of via de terminal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kjid
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 08:51
Aloys schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 10:59:
Een waarschuwing voor de mensen die net Mountain Lion hebben geïnstalleerd. Bij mij is de TRIM ondersteuning voor m'n M4 weer uitgezet. Je kan dit uiteraard gewoon weer aanzetten met Trim Enabler of via de terminal.
Is het bij de Crucial m4 wel verstandig om TRIM aan te zetten? Ik las dat het dankzij de ingebouwde garbage collection beter is om deze uit te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Onder Windows 7 zou je er niet eens over nadenken. Als je auto al ABS heeft, moet je dan de airbag wel aanzetten? Het zijn twee verschillende dingen die beide kunnen helpen de performance op peil te houden. Als er issues bekend zijn met TRIM onder OS X met die SSD dan zou ik het laten, anders kun je het aanzetten en het maximale uit de SSD wringen (de fabrikant zal niet voor niets TRIM support ingebouwd hebben. Had het geen zin, dan had het er ook niet in gezeten).

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 06:44

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik heb mijn Intel 320 nu ruim een jaar, hij heeft nokkie-vol gestaan. Trim heb ik nog nooit aangehad of gebruikt. Merk er in ieder geval niks van dat ik trager werk oid. Ik durf te beweren dat je voor normaal gebruik (dus geen benchmarks) het echt niet nodig hebt.

[ Voor 21% gewijzigd door sebastius op 26-07-2012 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Het is vooral de write performance net na het deleten van veel bestanden die er baat bij heeft. Typische consumenten software zal er niet veel onder lijden. Vaak zijn SSDs toch al zo snel dat het meer de CPU is in real life programma's die de bottleneck is.

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt allemaal als een bus.

Hier nog een die een M4 zonder TRIM etc etc. Geen problemen... werkt fantastisch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:13
Wat is nu aan te raden? Superdrive eruit en dan een caddy/optibay met SSD er in, of gewoon HDD eruit en een SSD er in? Kost wat meer, maar merk ik dat ook in snelheid?

Ben heel erg benieuwd naar de snelheidswinst, en hoe zit het met de batterijduur?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwight1986
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-10-2022
Ik ben nu aan het overwegen om een ssd in mijn mbp te plaatsen.
Het is een mbp van medio 2010

Ik ben op zoek naar een ssd van 240 gb en rond de 200 euro.
Tot nu toe kom ik op de onderstaande ssd's uit.
Alleen zag ik ook dat ze beide een andere afmeting hebben terwijl ze wel 2,5 inch zijn.
Weten jullie welke afmeting de juiste is voor in mij mbp.
De informatie die hier staat heb ik van een website af.
De afmeting van OCZ staat er achter de eerste afmeting.

OCZ VTX3LP-25SAT3-240G Formaat (BxHxD) 100 x 7 x 70 mm OCZ 99.7 x 69.75 x 7mm

OCZ VTX3-25SAT3-240G Formaat (BxHxD) 70 x 9.3 x 100 mm OCZ 99.8 x 69.63 x 9.3mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Dwight1986 schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 12:43:
Ik ben nu aan het overwegen om een ssd in mijn mbp te plaatsen.
Het is een mbp van medio 2010

Ik ben op zoek naar een ssd van 240 gb en rond de 200 euro.
Tot nu toe kom ik op de onderstaande ssd's uit.
Alleen zag ik ook dat ze beide een andere afmeting hebben terwijl ze wel 2,5 inch zijn.
Weten jullie welke afmeting de juiste is voor in mij mbp.
De informatie die hier staat heb ik van een website af.
De afmeting van OCZ staat er achter de eerste afmeting.

OCZ VTX3LP-25SAT3-240G Formaat (BxHxD) 100 x 7 x 70 mm OCZ 99.7 x 69.75 x 7mm

OCZ VTX3-25SAT3-240G Formaat (BxHxD) 70 x 9.3 x 100 mm OCZ 99.8 x 69.63 x 9.3mm
Beide zijn ze geschikt. Omdat de schroeven aan de zijkant zitten maakt de dikte van de schijf niet uit en mag maximaal 9,5mm dik zijn.

Voor je budget zou ik overigens de Samsung 830 van 256gb aanraden. Die werkt in ieder geval probleemloos.

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwight1986
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-10-2022
BillSpaarbank schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 13:02:
[...]

Beide zijn ze geschikt. Omdat de schroeven aan de zijkant zitten maakt de dikte van de schijf niet uit en mag maximaal 9,5mm dik zijn.

Voor je budget zou ik overigens de Samsung 830 van 256gb aanraden. Die werkt in ieder geval probleemloos.
Bedankt voor je informatie en ik ga zeker die ssd van samsung even bekijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilsepils
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 22:13
en is goedkoper, betrouwbaarder, en volgens mij ook niet trager :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:59

Exirion

Gadgetfetisjist

sebastius schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 13:02:
Ik heb mijn Intel 320 nu ruim een jaar, hij heeft nokkie-vol gestaan. Trim heb ik nog nooit aangehad of gebruikt. Merk er in ieder geval niks van dat ik trager werk oid. Ik durf te beweren dat je voor normaal gebruik (dus geen benchmarks) het echt niet nodig hebt.
Same here met Vertex 3 MI. Sinds mei 2011 in gebruik en nog altijd even snel en snappy om mee te werken, zonder TRIM enabled.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:18
Amen. Vertex 3 in MBP, Kingston 96GB V100+ (of zoiets) in de MP. Beiden zonder trim, en draaien nog steeds als een zonnetje.

en alle spookverhalen ten spijt, die V3 leeft ook gewoon nog steeds ;)

Geen idee of het echt zo is, maar volgens mij is de GC van de meeste SSD's goed genoeg om trim obsolete te maken.

[ Voor 14% gewijzigd door Henk op 27-07-2012 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-09 23:08
Zojuist de 750GB SSD/HDD hybrid besteld (seagate momentus XT 2 o.i.d. uit mn hoofd)
Dan ga ik mijn MBP downgraden van een 120GB vertex 2 SSD naar die hybrid. Waarom? Capaciteit.

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Gamebuster schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 13:20:
Zojuist de 750GB SSD/HDD hybrid besteld (seagate momentus XT 2 o.i.d. uit mn hoofd)
Dan ga ik mijn MBP downgraden van een 120GB vertex 2 SSD naar die hybrid. Waarom? Capaciteit.
Waarom dan dat en geen optibay met bijv. een 500GB HDD als ik het vragen mag? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Niet online
Henk schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 13:30:
[...]

Waarom dan dat en geen optibay met bijv. een 500GB HDD als ik het vragen mag? :)
Verlies van de superdrive, batterijverbruik, herrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-09 08:57
Wat is de performance op een macbook pro 13" early 2011 met een Samsung 830 256GB SSD
Wil deze namelijk bestellen en dan mijn HDD in een optibay doen.

Hoe ver gaat mijn tijd op de accu dan omlaag als ik en HDD en SSD erin heb?

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAF1
Gamebuster schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 13:20:
Deze heb ik er nu ook 2 dagen inzitten en ik ben er zeer tevreden mee.
Ik heb een tijd zitten twijfelen tussen de Samsung 830 256GB SSD en de Seagate Momentus XT 750GB.
Om dezelfde reden (capaciteit) uiteindelijk voor de Seagate hybride gekozen.

Samen met 8 i.p.v. 4GB RAM draait ML als een zonnetje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
  • Registratie: Februari 2002
Ik zit eraan te denken om een Samsung 830 128GB te halen voor mijn MBP late 2011.
Kan ik de "normale" versie kopen of moet ik de "notebook kit" hebben?

Norton Ghost kan me gestolen worden :P en de USB bracket is handig maar heb ik al.
Zit er verder nog wat in de notebook kit die ik dan nodig zou hebben voor mijn MBP?
Of kan ik die normale versie gewoon pakken en de +/- 20 euro verschil in mijn zak steken?

[ Voor 9% gewijzigd door WRT54G op 27-07-2012 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de gewone dan :),als je de USB bracket al hebt,dan de gewone.Qua formaat zijn ze hetzelfde,dus het heeft geen voor of nadelen verder

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2012 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
  • Registratie: Februari 2002
Verwijderd schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 15:10:
de gewone dan :),als je de USB bracket al hebt,dan de gewone.Qua formaat zijn ze hetzelfde,dus het heeft geen voor of nadelen verder
Dat wilde ik horen! Thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

mikeelroy schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 00:00:
Wat is nu aan te raden? Superdrive eruit en dan een caddy/optibay met SSD er in, of gewoon HDD eruit en een SSD er in? Kost wat meer, maar merk ik dat ook in snelheid?

Ben heel erg benieuwd naar de snelheidswinst, en hoe zit het met de batterijduur?

Bedankt!
Het is een kwestie van wat jij wil, alhoewel je de SSD er natuurlijk sowieso in kunt doen en de HDD er altijd nog bij kunt plaatsen als je ruimte tekortkomt. Logisch gezien zou de accuduur wat minder worden met zowel een HDD als SSD, maar of dat nu dramatisch zal zijn?

Veel mensen verklaren me voor gek hoor, die vinden 512 GB aan SSD echt te veel..tsja, muziek, soms ff snel filmpje of whatnot downloaden, veel foto's enzo (wel backup naar NAS). Heb gewoon geen zin om 24/7 een NAS aan te laten omdat ik een SSD met weinig ruimte in mijn MBP heb gezet..dat vind ik dan weer nergens op slaan! Heb ook geen huishouden die massale hoeveelheid data centraal moet parkeren. De DVD-drive is altijd handig om te hebben, de MBP is mijn alles-behalve-gamen-machine.

De NAS gaat aan bij film/series kijken en evt backuppen, en als er films/series automatisch gedownload moeten worden. Gezien het snelle internet wat zowat iedereen heeft, ben je daar sowieso in een paar uur altijd wel mee klaar.

Ben vast weird, but I don't care ;)

[ Voor 3% gewijzigd door 2Dutch op 27-07-2012 17:22 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:13
2Dutch schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 17:21:
[...]

Het is een kwestie van wat jij wil, alhoewel je de SSD er natuurlijk sowieso in kunt doen en de HDD er altijd nog bij kunt plaatsen als je ruimte tekortkomt. Logisch gezien zou de accuduur wat minder worden met zowel een HDD als SSD, maar of dat nu dramatisch zal zijn?

Veel mensen verklaren me voor gek hoor, die vinden 512 GB aan SSD echt te veel..tsja, muziek, soms ff snel filmpje of whatnot downloaden, veel foto's enzo (wel backup naar NAS). Heb gewoon geen zin om 24/7 een NAS aan te laten omdat ik een SSD met weinig ruimte in mijn MBP heb gezet..dat vind ik dan weer nergens op slaan! Heb ook geen huishouden die massale hoeveelheid data centraal moet parkeren. De DVD-drive is altijd handig om te hebben, de MBP is mijn alles-behalve-gamen-machine.

De NAS gaat aan bij film/series kijken en evt backuppen, en als er films/series automatisch gedownload moeten worden. Gezien het snelle internet wat zowat iedereen heeft, ben je daar sowieso in een paar uur altijd wel mee klaar.

Ben vast weird, but I don't care ;)
Ik zat ook te denken aan een 512GB SSD. Heb ik ook geen caddy nodig. Maar is dit betrouwbaar genoeg voor dagelijks gebruik? Download wel eens een filmpje, wat muziek en gebruik adobe CS6.

Eigenlijk wil ik gewoon de HDD vervangen, en SSD-only gaan. Mits dit betrouwbaar genoeg is. Heb je daar ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 16:06
SSD zitten geen bewegende onderdelen in, zou dus minder snel kapot moeten gaan theoretisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Laatst online: 21:30
Is het ook mogelijk om een iMac 21.5" 2010 (Intel i3) te voorzien van een SSD?

Zie iedereen het over de 27" model hebben namelijk, is er al een hardware matige oplossing voor het harde fan geluid??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

mikeelroy schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 23:32:
[...]
Eigenlijk wil ik gewoon de HDD vervangen, en SSD-only gaan. Mits dit betrouwbaar genoeg is. Heb je daar ervaring mee?
Heb pas sinds enkele maanden een SSD in mijn gamebak en de SSD in mijn Mac zit er nu 1 week in ,dus heb niet zoveel 'ervaring' :+ Maar:
Brm-G schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 23:44:
SSD zitten geen bewegende onderdelen in, zou dus minder snel kapot moeten gaan theoretisch.
Je kan altijd wel een failure krijgen van hardware, zowel SSD als HDD. Had zelf ook die pech met een eerdere M4 een jaar geleden. Als je altijd netjes een timemachine back-up maakt of op een andere manier belangrijke data veiligstelt, hoef je je niet druk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breaker84
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-08-2023
Beste allemaal,

Ik wil graag een SSD in mijn iMac (mid-2011) laten zetten en heb een aantal vragen:

- Welke SSD is het beste (nu) in de range 128 - 256gb?
- Heeft deze iMac een SATA 3 aansluiting?
- Kan ik mijn 1 TB harddrive in de iMac 'bewaren'?
- Is er iemand op het forum in de buurt van Leiden die het wil doen? Dit word uiteraard betaald.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:15
Breaker84 schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 17:37:
Beste allemaal,

Ik wil graag een SSD in mijn iMac (mid-2011) laten zetten en heb een aantal vragen:

- Is er iemand op het forum in de buurt van Leiden die het wil doen? Dit word uiteraard betaald.

Alvast bedankt!
Ik heb een Samsung 830 256GB in mijn mid-2011 iMac geplaatst, deze zit op de plek van de superdrive.
De 1GB HDD word nu als secondaire schijf gebruikt.

Volgens mij zijn er op de vorige pagina's al diverse winkels genoemd die dit voor je willen doen, echter is een TB adapter ook een mogelijkheid.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xiphoid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-10-2023

xiphoid

I am just me

Breaker84 schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 17:37:
Beste allemaal,

Alvast bedankt!
Je kunt op everymac.com kijken welke specs je mac heeft, en ik kijk vaak op macsales.com welke hardware upgrades ze ervaring mee hebben voor de mac die ik ga aanpassen.

http://mrfloris.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breaker84
Bedankt voor jullie reacties! Ik heb even gekeken. Volgens mij zit er wel Sata 3 in: "...quietly provided 6 Gb/s Serial ATA 3.0 support."

Ik heb ook even verder gekeken waar ik het cheap kan laten plaatsen en kwam vervolgens op macrepair.nl waar het 100 - 130 euro is. Weet iemand nog waar dat goedkoper kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Zojuist samsung 830 256GB hdd besteld straks nog even een hdcaddy bestellen en dan volgende week alles overzetten. Ben benieuwd naar de performance.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spork
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 12:48
zojuist een samsung 830 128GB gehaald bij mediamarkt nu even back-uppen en dan erin gooien.
maar hoe zorg ik er eigenlijk voor dat mijn thuismap niet op de opstart schijf staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Denk dat ik carbon copy ga gebruiken gewoon eerst opruimen en dan alles overzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
Ik heb de blackmagic disk speed test aangezet op mijn iMac (zonder SSD) en mijn macbook 2008 unibody (met SSD) en mijn iMac scoort ongeveer 115MBs / 115MBs met read / write. En mijn macbook scoort 200MBs write en 250MBs read, volgens mij moet ik bij mijn macbook nog wel progressie kunnen boeken, zijn daar tips voor?

Ik lees dingen over hibernation, wel/niet doen?

[ Voor 8% gewijzigd door BertP op 29-07-2012 00:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PBP
  • Registratie: Mei 2011

PBP

BertP schreef op zondag 29 juli 2012 @ 00:54:
Ik heb de blackmagic disk speed test aangezet op mijn iMac (zonder SSD) en mijn macbook 2008 unibody (met SSD) en mijn iMac scoort ongeveer 115MBs / 115MBs met read / write. En mijn macbook scoort 200MBs write en 250MBs read, volgens mij moet ik bij mijn macbook nog wel progressie kunnen boeken, zijn daar tips voor?

Ik lees dingen over hibernation, wel/niet doen?
Niet heel veel meer snelheidswinst denk ik. MacBook 2008 unibody heeft een SATA3 SATA2 aansluiting.

[ Voor 72% gewijzigd door PBP op 29-07-2012 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Niet online
PBP schreef op zondag 29 juli 2012 @ 01:29:
[...]

Niet heel veel meer snelheidswinst denk ik. MacBook 2008 unibody heeft een SATA3 aansluiting.
:N Sata2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PBP
  • Registratie: Mei 2011

PBP

Sorry, bedoelde SATA300 |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

http://exirion.net/software/SSDFanControl-2.1RC3.dmg

Voor SSD Fan Control gebruikers die Mountain Lion draaien :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
En wat doet dit tooltje precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

djkavaa schreef op zondag 29 juli 2012 @ 17:19:
De fan rustig houden in iMacs waarvan de harddisk is vervangen door een SSD. In deze versie zit nu ook SMART-support voor het geval er een 3rd party harddisk is geplaatst ipv een SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Werkt dat ook voor een macbook pro of hebben die er geen last van?
Heb namelijk een ssd besteld vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

djkavaa schreef op zondag 29 juli 2012 @ 18:28:
Werkt dat ook voor een macbook pro of hebben die er geen last van?
Heb namelijk een ssd besteld vandaar.
Je zult er met een Macbook geen last van hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
djkavaa schreef op zondag 29 juli 2012 @ 17:19:
[...]

Is er ook een hardwarematige oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-09 15:43
Ik heb een MBP (mid 2010) en wil er graag via een HDCaddy (optibay) een extra SSD in zetten. De Superdrive gebruik ik nooit en mag wegwezen.

Heb ik naast een de HDCaddy en een SSD ook nog een nieuwe SATA kabel nodig, of kan ik die van de SuperDrive en de bestaande HDD gebruiken voor de SSD en HDD?

PSN: Sluuz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Zojuist een Samsung 830 256GB SSD in me mac gezet.
Van te voren alles over gezet via Super Duper!
Daarna geboot vanaf de USB om te kijken of alles goed was, en daarna alles omgebouwd en nog eens 8GB Geheugen toegevoegd in totaal nu 16GB.
En draait als een trein nu.

Alleen moet ik nu Trim wel of niet aanzetten?

[ Voor 8% gewijzigd door Kavaa op 31-07-2012 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:21
Heeft er iemand ervaring met een OWC Aura Express 6G Pro + Envoy (SSDAPE6G240) voor een Macbook Air (2011of 2012)? Het verbaast me dat ik op GoT geen ervaringen vind. Misschien hangt het samen met het feit dat de SSD wat lastiger te verkrijgen is (staat wel in de pricewatch, maar zonder prijzen of shops).

Ik heb deze SSD (240GB versie) gekocht via Ebay voor mijn MBA 2011, aangezien ik de 120GB in mijn MBA toch te klein vind. Jammer dat mijn MBA geen USB 3.0 heeft, waardoor de Envoy (externe behuizing waar je de originele SSD in kunt plaatsen) niet zo veel zin heeft. Natuurlijk zal ik mijn ervaringen posten als ik de SSD binnen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:34
djkavaa schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 18:00:
Zojuist een Samsung 830 256GB SSD in me mac gezet.
Van te voren alles over gezet via Super Duper!
Daarna geboot vanaf de USB om te kijken of alles goed was, en daarna alles omgebouwd en nog eens 8GB Geheugen toegevoegd in totaal nu 16GB.
En draait als een trein nu.

Alleen moet ik nu Trim wel of niet aanzetten?
Ja betere prestaties en je SSD gaat langer mee, ik heb hem ook in mijn MacBook belachelijk snel in vergelijking met mijn highend hackintosh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
En hoe kan ik dit het beste doen? Met de standaard software van samsung?
Heb namelijk nog niks geïnstalleerd. En redelijk nieuw met SDD op mac...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:00

Len

Leeg

NotSoSteady schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 21:45:
[...]

Ja betere prestaties en je SSD gaat langer mee, ik heb hem ook in mijn MacBook belachelijk snel in vergelijking met mijn highend hackintosh.
Daar zijn de meningen over verdeeld, de SSD heeft ook in goede interne GC. Zet trim aan als het trager gaat worden.

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Len schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 22:42:
[...]

Daar zijn de meningen over verdeeld, de SSD heeft ook in goede interne GC. Zet trim aan als het trager gaat worden.
Dus eerder nog niet ik haal nu juiste snelheden met benchmarks...
Dus zal het in de gaten houden dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

Nitai

Live the life you love.

Top! Dank je Exirion :)

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Laatst online: 22:11
Na het lezen van dit topic is mij duidelijk geworden dat het vervangen van de ssd in mijn Macbook air 11" van augustus 2011 niet moeilijk hoeft te zijn. Op dit moment heb ik er een 64 GB SSD in zitten en nu merk ik dat ik toch wel wat ruimte te kort kom. Ik wil deze graag upgraden naar 120 of 128 GB SSD. Zijn er bij het aanschaffen van de nieuwe schijf nog punten waar ik op moet letten qua grote/aansluiting etc? Zijn er valkuilen waar ik niet in moet trappen? :)

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Harem.nl schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 08:48:
Na het lezen van dit topic is mij duidelijk geworden dat het vervangen van de ssd in mijn Macbook air 11" van augustus 2011 niet moeilijk hoeft te zijn. Op dit moment heb ik er een 64 GB SSD in zitten en nu merk ik dat ik toch wel wat ruimte te kort kom. Ik wil deze graag upgraden naar 120 of 128 GB SSD. Zijn er bij het aanschaffen van de nieuwe schijf nog punten waar ik op moet letten qua grote/aansluiting etc? Zijn er valkuilen waar ik niet in moet trappen? :)
De SSD van een Macbook Air heeft een speciale vorm en aansluiting! Je kunt deze niet vervangen door een normale 2,5" SSD! Gezien de vormfactor zijn er 2 opties (voor zover ik het weet). Het eerste is een OWC Aura Express 6G kopen. Let daarbij er goed op dat deze voor de MBA 2011 is, er zijn ook versies voor de 2010 en de 2012 en deze passen niet. Het andere is om een tweedehands SSD te kopen van iemand die zijn SSD heeft vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:45

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Harem.nl schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 08:48:
Ja, dat je een speciale versie meot hebben voor een Air.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Laatst online: 22:11
LuukNouwen schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 09:03:
[...]

De SSD van een Macbook Air heeft een speciale vorm en aansluiting! Je kunt deze niet vervangen door een normale 2,5" SSD! Gezien de vormfactor zijn er 2 opties 9voor zover ik het weet). Het eerste is een OWC Aura Express 6G kopen. Let daarbij er goed op dat deze voor de MBA 2011 is, er zijn ook versies voor de 2010 en de 2012 en deze passen niet. Het andere is om een tweedehands SSD te kopen van iemand die zijn SSD heeft vervangen.
Zoooo bedankt zeg.. Daar had ik anders goed de fout mee in gegaan.. Dat stukje kennelijk niet helemaal goed begrepen.. Het vervangen blijft evengoed wel te doen?

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Harem.nl schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 09:25:
[...]

Zoooo bedankt zeg.. Daar had ik anders goed de fout mee in gegaan.. Dat stukje kennelijk niet helemaal goed begrepen.. Het vervangen blijft evengoed wel te doen?
Ja hoor, geen probleem. De 10 schroefjes aan de onderzijde van de MBA losdraaien, de accu loskoppelen en dan nog 1 schroefje voor de SSD.Nieuwe SSD erin en dan weer alles vastzetten.

Binnenkort heb ik mijn 120GB MBA SSD te koop (wordt vervangen door een OWC Aura). Ik heb je daarover een PM gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en ik maar heel de tijd denken dat de Macbook Air 2011 gesoldeerd SSD heeft wat je simpelweg niet kunt vervangen 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treces
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-09 09:00
Vanochtend de Vertex 4 in mijn Macbook Pro gezet, wat gaat dat ineens snel dan zeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queenfanmichel
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-07 14:36
Verwijderd schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 17:16:
en ik maar heel de tijd denken dat de Macbook Air 2011 gesoldeerd SSD heeft wat je simpelweg niet kunt vervangen 8)7 8)7
Hier uitleg met beeld mocht je een upgrade overwegen..

http://www.ifixit.com/Gui...-Solid-State-Drive/6317/1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awoodentree
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Simpele vraag voor jullie (denk ik;))

Kan ik in mijn 15" MacBook Pro uit 2010 deze SSD pricewatch: OCZ Vertex 4 128GB stoppen?
Ik meen me te herinneren dat deze MBP maar over SATA-300 oid beschikt dus dat de volledige snelheid niet wordt gebruikt, maar dat het wel zou kunnen, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Ja.

Of 't een slimme keus is, is vers twee.
In het algemeen wordt de Samsung 830 of de Crucial M4 aangeraden hier.

[ Voor 95% gewijzigd door Smultie op 02-08-2012 07:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Smultie schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 07:37:
Ja.

Gebaseerd op cijfers van de stervende Vertex 2's :z

Ik zal niet zeggen dat mijn volgende SSD weer een vertex zal zijn, maar ook zeker niet zeggen dat het er geen zal zijn. De 3 in mijn MBP draait na meer dan een jaar gewoon dikke prima. Net zoals de kingston in mijn macpro.

Verder heeft de V4 een heel ander soort controller (Everest, geproduceerd door het eerder door OCZ overgenomen iddillynx, tov de eerder gebruikte Sandforce controllers in de V1/2/3)

[ Voor 6% gewijzigd door Henk op 02-08-2012 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Als je goed kijkt, zie je dat ik zelf ook een Vertex II heb, Henk (al bijna 2 jaar zelfs).

Neemt niet weg dat mijn opmerking wel zeker hout snijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Smultie schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 08:48:
Als je goed kijkt, zie je dat ik zelf ook een Vertex II heb, Henk (al bijna 2 jaar zelfs).

Neemt niet weg dat mijn opmerking wel zeker hout snijdt.
Dat er veel crucial's / samsungs aangeraden worden? Dat klopt, maar wat is er volgens jou dan verkeerd aan mijn aanvulling/kritische voetnoot bij die opmerking?

Mede ook omdat de V4 veel mensen die hem reviewen, best weet te verrassen...

[ Voor 8% gewijzigd door Henk op 02-08-2012 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmouse
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-09 19:15
Gister dan toch maar een SSD in mijn 2011 iMac 27" gezet, binnen 30 min klaar.
Sinds ik hem ook in de Pro heb zitten ben ik qua SSD helemaal om..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Smultie schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 07:37:
Man, ga toch een eind heen. Dat geblaat over OCZ kennen we nu wel. Bovendien, als je daadwerkelijk verstand van zaken had, dan zou je weten dat het vooral de Sandforce controllers zijn die een hogere uitval hebben, en laat in de Vertex 4 nou een TOTAAL andere SSD architectuur zitten met techniek van een ander bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Met de huidige prijzen van SSD's zit ik er aan te denken om mijn mac mini 2006 (origineel core solo 1,6, nu core2duo 1,8) die dienstdoet voor XBMC te voorzien van SSD. Zijn hier nog zaken waar ik rekening mee moet houden? (maximaal Snow Leopard, s-ata 150, geen volledige sata2 instructieset enzovoort).

Mocht Snow Leopard helemaal uit de gratie raken dan ga ik hem voorzien van linux om mijn XBMC te voorzien.

Het plan is mijn macbook mid2010 te voorzien van een grotere SSD, en de 80gb intel X-25M die uit de macbook komt in de mac mini te stoppen. Zou dit zonder problemen kunnen?

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Nou, nou, nou. Dat mag ook wel wat vriendelijker hè.....

Nogmaals, ik draag alleen maar de mening van de meerderheid even uit. Zoals gezegd, ik heb zelf een Vertex II, waar ik al anderhalf jaar zeer tevreden over ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 16:06
Binnenkort ook maar een Samsung SSD'tje voor m'n nieuwe Mac Mini 2011 aanschaffen (8GB staat ook al in bestelling). Ding is echt belachelijk traag vergeleken met m'n 13" MBA 2011. Wat een wereld van verschil maakt zo'n SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breaker84
Twee dagen geleden de Samsung 830 SSD in m'n iMac geplaatst. Opstarten in 16 seconden en met snelheden tot 400mb/s write en 480mb/s read. Voor degene die nog twijfelen, gewoon doen! Het lijkt moeilijker dan het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Breaker84 schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 13:13:
Twee dagen geleden de Samsung 830 SSD in m'n iMac geplaatst. Opstarten in 16 seconden en met snelheden tot 400mb/s write en 480mb/s read. Voor degene die nog twijfelen, gewoon doen! Het lijkt moeilijker dan het is.
Helemaal mee eens heb nu ook 2 dagen een SSD Erin zitten.
Alleen het booten bij mij duurt een beetje lang het duurt even voordat bij mij het appeltje komt.
Ik heb ook geen clean install gedaan maar een copy.
Maar ik moet het nog even uitzoeken.
De snelheden zijn in elk geval ongeveer het zelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Magic schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 15:02:
Met de huidige prijzen van SSD's zit ik er aan te denken om mijn mac mini 2006 (origineel core solo 1,6, nu core2duo 1,8) die dienstdoet voor XBMC te voorzien van SSD. Zijn hier nog zaken waar ik rekening mee moet houden? (maximaal Snow Leopard, s-ata 150, geen volledige sata2 instructieset enzovoort).

Mocht Snow Leopard helemaal uit de gratie raken dan ga ik hem voorzien van linux om mijn XBMC te voorzien.

Het plan is mijn macbook mid2010 te voorzien van een grotere SSD, en de 80gb intel X-25M die uit de macbook komt in de mac mini te stoppen. Zou dit zonder problemen kunnen?
Ja, wel even een nieuwe installatie doen he? Trouwens, ben laatst tegengekomen dat Lion / Mountain Lion ook kunnen draaien op oudere machine's (2006) door een BIOS modificatie... Misschien is het wat voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04:41
djkavaa schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 13:45:
[...]

Alleen het booten bij mij duurt een beetje lang het duurt even voordat bij mij het appeltje komt.
Heb je in de instellingen (systeemvoorkeuren) expliciet aangegeven dat je vanaf de SSD wil booten? Dat scheelde bij mij aanzienlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breaker84
djkavaa schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 13:45:
[...]

Voordat het appeltje komt duurt bij mij ook even. Clean install zou ik sowieso gewoon doen. Is veel beter ;).

Bij mij start hij de oude HDD met OSX nog op, waarbij de SSD applicaties start vanaf de HDD (zoals VLC en uTorrent). Dit moet ik nog even fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Nachtapotheker schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 15:19:
[...]

Heb je in de instellingen (systeemvoorkeuren) expliciet aangegeven dat je vanaf de SSD wil booten? Dat scheelde bij mij aanzienlijk :)
Neen eigenlijk niet heb me hdd gecloned mpen toen ssd erin gezet.

Waar moet ik dat precies vinden dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Breaker84 schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 22:21:
[...]

Voordat het appeltje komt duurt bij mij ook even. Clean install zou ik sowieso gewoon doen. Is veel beter ;).

Bij mij start hij de oude HDD met OSX nog op, waarbij de SSD applicaties start vanaf de HDD (zoals VLC en uTorrent). Dit moet ik nog even fixen.
Heb nogal veel dingen erop staan en settings enz maar zal nog eens even proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kjid
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 08:51
Breaker84 schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 22:21:
[...]

Als je dat toch gaat fixen zou ik gelijk in plaats van uTorrent 'Transmission' downloaden. Dat is een veel cleanere torrent downloader voor OS X en Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-09 15:50

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica