Het SSD in je Apple topic

Pagina: 1 ... 61 ... 88 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilsepils
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 22:13
Ik heb een dilemma, mijn vader heeft een MacBook mid 2010 (als ik t goed heb, in ieder geval 2010) en zijn harde schijf begint het te begeven, een 500GB schijf waar hij voldoende aan had. Nou was hij al van plan om er dmv een optibay een SSD in te zetten, 256GB omdat die nu toch zo goedkoop zijn. Echter kost een optibay + superdrive behuizing + 2,5" 500GB + 256GB Samsung 830 zo'n €300,- en een 512GB Crucial M4 kost €360,- nou zijn mijn vader een beetje aan het twijfelen of het slim is voor de eerste of de tweede optie te gaan.
Nog even ter samenvatting, wat is een slimmere optie?
- Optibay & Superdrive behuizing + 500GB Hitachi hard drive + Samsung 830 256GB
- Crucial M4 512GB SSD

Qua installatie maakt het denk ik niet heel veel uit, dat kan hij wel, en ik wil hem daar ook wel bij helpen.
Graag jullie mening, we zijn een beetje in dubio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin740
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-03-2024
Is het mogelijk om een SSD in de iMac 27 inch (2011) te doen + de HDD vervangen door een WD 3TB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:18
Nilsepils schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 15:11:
Ik heb een dilemma, mijn vader heeft een MacBook mid 2010 (als ik t goed heb, in ieder geval 2010) en zijn harde schijf begint het te begeven, een 500GB schijf waar hij voldoende aan had. Nou was hij al van plan om er dmv een optibay een SSD in te zetten, 256GB omdat die nu toch zo goedkoop zijn. Echter kost een optibay + superdrive behuizing + 2,5" 500GB + 256GB Samsung 830 zo'n €300,- en een 512GB Crucial M4 kost €360,- nou zijn mijn vader een beetje aan het twijfelen of het slim is voor de eerste of de tweede optie te gaan.
- Crucial M4 512GB SSD

Qua installatie maakt het denk ik niet heel veel uit, dat kan hij wel, en ik wil hem daar ook wel bij helpen.
Imho, heb je, tenzij je echt, echt een poweruser bent, niet veel baat bij een 512GB SSD. ik denk dat je beter af bent met een 128/256GB SSD en een HDD ernaast voor opslag.

Wel met de sidenote dat HDD's mechanische krengen zijn en dus warmer worden, wat je in een notebook wel zult merken. Ook zijn ze wat schokgevoeliger natuurlijk. Om die reden, en geluidsproductie, hoef ik naast mijn 128GB SSD eigenlijk geen HDD meer in mijn notebook erbij :)

Backuppen moet je ook sowieso, HDD of SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilsepils
Tuurlijk, dit snap ik allemaal (hij heeft gewoon een TimeMachine backup dus dat is het probleem niet), maar een 512GB ssd kost nu nog maar 60 euro meer dan de andere optie, en dan ben je dus compleet van die HDD af. Wat zouden jullie doen, de laptop wordt namelijk ook regelmatig erg warm (75+ graden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Nilsepils schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 15:11:
- Crucial M4 512GB SSD

Persoonlijk zou ik dan voor een 512GB ssd gaan. Minder gezeik met inbouwen en geen gezeur met een externe behuizing voor de superdrive. Daarnaast ook beter batterijverbruik ten opzichte van SSD + HDD.

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilsepils
BillSpaarbank schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 15:25:
[...]

Persoonlijk zou ik dan voor een 512GB ssd gaan. Minder gezeik met inbouwen en geen gezeur met een externe behuizing voor de superdrive. Daarnaast ook beter batterijverbruik ten opzichte van SSD + HDD.
Ja dat was ook een beetje waar ik een beetje naar neigde, maar ik dacht ik vraag het de door mij gerespecteerde Tweakers eens, misschien denken die er wel heel anders over :) Bedankt voor je mening, denkt iemand er ook zo over of juist anders over? En ik hoor erg vaak dat dat stroomverbruik zo veel verschilt, maar is de HDD dan echt de grootverbruiker van zo'n laptop? je zou zeggen dat een CPU/GPU toch het meeste verbruikt en dat het dus niet zo heel veel uit maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Niet online
Nilsepils schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 15:27:
[...]

En ik hoor erg vaak dat dat stroomverbruik zo veel verschilt, maar is de HDD dan echt de grootverbruiker van zo'n laptop? je zou zeggen dat een CPU/GPU toch het meeste verbruikt en dat het dus niet zo heel veel uit maakt?
Dat niet, maar bij sommige macbooks gaat de HDD niet lekker in slaapstand in de optibay. Sommige gebruikers melden een afname van batterijtijd met een uur of 2. Ik weet eerlijk gezegd niet of deze info nog actueel is. Maar er staat me zoiets bij.

Misschien dat andere tweakers mij kunnen tegenspreken/aanvullen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik zou die 512SSD halen. Die 60,- maakt voor mij het verschil wel.
- behoudt optische speler
- maar 1 onderdeel vervangen
- geen "gekloot" met een optibay
- maar 1 harde schijf
- minder stroomverbruik
- minder warmte
- geen draaiende onderdelen!
- minder lawaai

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrybobslee
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-09 20:54
Xavier schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 09:30:
Ik zou die 512SSD halen. Die 60,- maakt voor mij het verschil wel.
- behoudt optische speler
- maar 1 onderdeel vervangen
- geen "gekloot" met een optibay
- maar 1 harde schijf
- minder stroomverbruik
- minder warmte
- geen draaiende onderdelen!
- minder lawaai
Een SSD is geen Harde schijf
Martin740 schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 15:15:
Is het mogelijk om een SSD in de iMac 27 inch (2011) te doen + de HDD vervangen door een WD 3TB?
google doet wonderen
http://www.appletips.nl/ssd-in-imac-17-inch-inbouwen/
http://www.ifixit.com/Ans...Hard+Drive+to+a+iMac+2011

[ Voor 5% gewijzigd door Barrybobslee op 29-06-2012 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
  • Laatst online: 23:28
Inmiddels de SSD in mijn macbook pro en gaat als een tierelier. Nu is mijn vraag aan de tweakers met een samsung ssd of zij trim aan hebben staan? Heb deze topic doorgespit en de meningen waren erg verschillend. Mocht trim wel handig zijn, kan ik dan trim enabler 2.0 gebruiken of zorgt deze er nog steeds voor dat je oude bestanden op je mac krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Niet online
Untouchablezz20 schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 11:08:
Inmiddels de SSD in mijn macbook pro en gaat als een tierelier. Nu is mijn vraag aan de tweakers met een samsung ssd of zij trim aan hebben staan? Heb deze topic doorgespit en de meningen waren erg verschillend. Mocht trim wel handig zijn, kan ik dan trim enabler 2.0 gebruiken of zorgt deze er nog steeds voor dat je oude bestanden op je mac krijgt?
Trim enabler schijnt nu wel veilig te zijn. Ik heb trim uitstaan momenteel op mijn 830. Ik merk geen verschil met toen ik het aan had staan via de terminal hack.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
  • Laatst online: 23:28
Maar is het verschil niet pas zichtbaar na een paar maanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Niet online
Untouchablezz20 schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 11:58:
Maar is het verschil niet pas zichtbaar na een paar maanden?
Waarschijnlijk wel, maar ik heb me toen verdiept in de Garbage Collector vs. SSD discussie en besloten om TRIM weer uit te zetten. Mocht het ooit traag worden of iets dergelijks kan ik er altijd nog voor kiezen om het weer aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

miswschien een stomme vraag,maar hoe hebben jullie de ssd er in gezet,ik neem toch aan dat de accu er dan ook uit moet,zodat de boel net onder spanning staat?

En hetzelfde geld als ik de ram update,ik neem toch aan dat de accu losgekoppeld moet worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endless90
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:03
Weet iemand hoe ik in Mac kan zien welke firmware er op mijn Samsung 830 staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 23:51

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Verwijderd schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 13:21:
miswschien een stomme vraag,maar hoe hebben jullie de ssd er in gezet,ik neem toch aan dat de accu er dan ook uit moet,zodat de boel net onder spanning staat?

En hetzelfde geld als ik de ram update,ik neem toch aan dat de accu losgekoppeld moet worden
Misschien moet je dit eerst even zoeken voordat je het vraagt.

Voor het wisselen van de ssd staan tientalle filmpjes op youtube en voor het verwisselen van je geheugen staat een handleiding op de apple website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 13:21:

Ik heb de accu niet aangeraakt ;) Gewoon de macbook uitzetten/afsluiten, oplader loskoppelen en gaan. Zowel voor RAM als de SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endless90
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:03
Hier ook. Heb de accu niet eens losgekoppeld. MacBook gewoon uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dotto schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 13:44:
Hier ook. Heb de accu niet eens losgekoppeld. MacBook gewoon uitgeschakeld.
BillSpaarbank schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 13:42:
[...]

Ik heb de accu niet aangeraakt ;) Gewoon de macbook uitzetten/afsluiten, oplader loskoppelen en gaan. Zowel voor RAM als de SSD
bedankt voor jullie reactie :),

Ok,zal ik ook maar eens een ssd bestellen,ik vind mijn 13inch macbook 2011,nogal traag,zekers bij gebruik van meerdere programma.

Maar het is me niet duidleijk,de crucial vergt dus wat aanpassingen om die er in te zetten?ik heb een 13inch 2011 model dus

Die 512gb is wel erg gunstig gerprijst op[ het moment :)
en anders word het een 830 256gb van samsung

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2012 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 15:11:
[...]

[...]

Maar het is me niet duidleijk,de crucial vergt dus wat aanpassingen om die er in te zetten?ik heb een 13inch 2011 model dus
Waarom dan? Is toch ook gewoon in 7mm en 9,5mm te verkrijgen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jieve
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-08 17:48
BillSpaarbank schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 15:34:
[...]

Waarom dan? Is toch ook gewoon in 7mm en 9,5mm te verkrijgen :?
Maakt het veel uit voor in je MB?
Mijn MB komt uit 2010.

[ Voor 3% gewijzigd door Jieve op 29-06-2012 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik bedoelde vooral qua instellingen ect,fysiek zijn ze hetzelfde.Het moet zonder problemen werken,dat is het belangrijkste. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:15

iMars

Full time prutser

Dotto schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 13:21:
Weet iemand hoe ik in Mac kan zien welke firmware er op mijn Samsung 830 staat?
Systeem Informatie:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/x16Fv96g4IrFOjm5XUrrWmU6/full.png
Revision: CXM03B1Q

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:20
Waarbij ineens ook het vermelden waard is dat CXM03B1Q momenteel de laatste firmware beschikbaar is.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hallo, ik zou graag mijn HDD vervangen door een SSD en de gewone HDD in een optibay zetten. Nu heb ik hiervoor alle benodigde spullen( schroevendraaiers/optibay/Crucial M4 128). Ik heb echter 1 vraag: hoe krijg ik MacOS geinstalleerd op mijn ssd? ik heb bij mijn Macbook pro 2012 geen installatie cd gekregen, en online kan ik hier niet veel over vinden. Is het legaal als ik MacOs van het usenet afhaal? of zijn er andere ( legale) opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jieve
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-08 17:48
Verwijderd schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 15:57:
hallo, ik zou graag mijn HDD vervangen door een SSD en de gewone HDD in een optibay zetten. Nu heb ik hiervoor alle benodigde spullen( schroevendraaiers/optibay/Crucial M4 128). Ik heb echter 1 vraag: hoe krijg ik MacOS geinstalleerd op mijn ssd? ik heb bij mijn Macbook pro 2012 geen installatie cd gekregen, en online kan ik hier niet veel over vinden. Is het legaal als ik MacOs van het usenet afhaal? of zijn er andere ( legale) opties?
Je hebt geen Recovery disk aangemaakt?
Je hebt tegenwoordig een tool om heel makkelijk een disk aan te maken, vanaf daar kan je OS installeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 15:57:
Jouw Macbook Pro is voorzien van internet recovery. SSD erin en tijdens het opstarten CMD + R ingedrukt houden. Nu start de internet recovery en kun je Lion gewoon herinstalleren.

Ik heb verder geen ervaring met de optibay. Ik weet dus ook niet of je de optibay ook al kan installeren voordat je Lion installeert.
Jieve schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 16:06:
[...]

Je hebt geen Recovery disk aangemaakt?
Je hebt tegenwoordig een tool om heel makkelijk een disk aan te maken, vanaf daar kan je OS installeren :)
Bij nieuwere Macbooks helemaal niet nodig ;)

[ Voor 15% gewijzigd door BillSpaarbank op 29-06-2012 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is die internet recovery ook bij de late 2011 macbook pro's?
Deze macbook werd ook standaard geleverd met Lion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 16:19:
Yep, Mijn late 2011 MBP 13" heeft het ook. Early 2011 heeft het niet dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lounge Deluxe
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 16:19:
Hier staat een handig overzichtje van welke modellen wel en niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BillSpaarbank schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 16:08:
[...]

Jouw Macbook Pro is voorzien van internet recovery.
[...]
just to be sure: ik hoef dus helemaal niets te back-uppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keanu_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:07
Een back-up is sowieso altijd verstandig ;)

[ Voor 7% gewijzigd door keanu_ op 29-06-2012 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:15
Bedankt voor de tip, die ga ik ook even installeren. Over een paar weken zet ik er ook een SSD in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Zijn dit acceptabele snelheden voor een Samsung 830 256GB in een Macbook mid 2010 (dus sata 2 ipv 3)?

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Sg3dZ5qskw2KJLCw1cxC2r2W/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murzeltje
  • Laatst online: 07-02-2024

Murzeltje

PSN/XBOX : Murzeltje1976

Zojuist de macbook pro (mid 2009) voorzien van een Samsung 830 64GB SSD..

Resultaat valt niet tegen :)

Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/b3phcx.png

PSN/XBOX : Murzeltje1976

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:24

OMX2000

By any means necessary...

Hmmm mijn M4 doet het dan behoorlijk goed.

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/2vkm2rc.png

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

die m4 werkt verder vlekkeloos in je mac book?Heb je nog wat aangepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
OMX2000 schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 11:08:
Hmmm mijn M4 doet het dan behoorlijk goed.

[afbeelding]
Oneerlijk aangezien we Sata 2 hebben en jij Sata 3 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:24

OMX2000

By any means necessary...

Verwijderd schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 11:15:
die m4 werkt verder vlekkeloos in je mac book?Heb je nog wat aangepast?
Hij zit er nog geen week in dus kan niet over betrouwbaarheid spreken. Maar loopt tot nu toe vlekkeloos.

En nee niks aangepast. Firmware was al de nieuwste versie. Dus leessnelheden zitten tegen de 500 MB/s

[ Voor 15% gewijzigd door OMX2000 op 30-06-2012 11:45 ]

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bedankt,dat wou ik weten! Mooie snelheden hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stouten
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-06-2022
Zo, net even mijn Samsung 830 256GB in mijn MBP 15" gezet. Black Magic Speed test wijst uit dat ik zo'n 380 ~ 400 MB/s haal met schrijven. Lezen gebeurd tussen de 480 en 510 MB/s. Al met al erg blij met de upgrade!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nevels
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-08 14:16
Problemen!
Ik volg dit topic al een tijdje en heb een Samsung 256 GB gekocht. Deze in de iMac gezet, ging prima. Vervolgens zat ik een beetje te stoeien om de schroeven er goed terug in te krijgen, vanwege de magneten. Dus *stom* haal ik de lcd er nog even af maar het temperatuur kabeltje schoot daardoor uit zijn connector. Dus nu twee losse draadjes uit dat kabeltje en al uur bezig geweest om die terug in connector te doen en dan weer aansluiten op het logic board maar ze vliegen er steeds uit of de iMac pakt ze in ieder geval niet want bij opstarten draaien fans op volle toeren! Een gouden tip zou nu ideaal zijn, een klein wondertje wellicht....

Enig idee hoe ik dit kan fixen? En waar ik anders een nieuw kabeltje kan kopen? Heb wel wat internationale sites gevonden maar dat duurt mij natuurlijk te lang :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiii
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-09 23:15
Superlijm aan de buitenkant van die pinnetjes en terug indoen in de connector is misschien een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasvs31
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-07 22:47
Samsung 256GB SSD in m'n late 2011 Macbook Pro 13"

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/2gwxter.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotje333
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-09 17:08
Leuk ter vergelijking, hier een screenshot van mijn testresultaten met exact dezelfde MacBook als die van klaasvs31, maar dan met een Crucial M4 128GB.

Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/5xsg94.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:15
Nevels schreef op zondag 01 juli 2012 @ 04:02:
Problemen!
Ik volg dit topic al een tijdje en heb een Samsung 256 GB gekocht. Deze in de iMac gezet, ging prima. Vervolgens zat ik een beetje te stoeien om de schroeven er goed terug in te krijgen, vanwege de magneten. Dus *stom* haal ik de lcd er nog even af maar het temperatuur kabeltje schoot daardoor uit zijn connector. Dus nu twee losse draadjes uit dat kabeltje en al uur bezig geweest om die terug in connector te doen en dan weer aansluiten op het logic board maar ze vliegen er steeds uit of de iMac pakt ze in ieder geval niet want bij opstarten draaien fans op volle toeren! Een gouden tip zou nu ideaal zijn, een klein wondertje wellicht....

Enig idee hoe ik dit kan fixen? En waar ik anders een nieuw kabeltje kan kopen? Heb wel wat internationale sites gevonden maar dat duurt mij natuurlijk te lang :z
Ik heb dezelfde SSD in mijn 2011 Imac in een optibay drive. De tempsensor heb ik simpelweg verwijderd dus incl kabel etc.

Wat de fans betreft, daar heeft een medetweaker een tooltje voor gemaakt >:)

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DeCT256M4SSD2 past gewoon in een mac book 13 inch late 2011?
Qua hoogte bedoel ik dan,ik zie de slim versies ook staan,

Maar die zijn niet leverbaar,vandaar mijn vraag of de 512 gb CT512M4SSD2 er in past van Crucial

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 01 juli 2012 @ 14:40:
DeCT256M4SSD2 past gewoon in een mac book 13 inch late 2011?
Qua hoogte bedoel ik dan,ik zie de slim versies ook staan,

Maar die zijn niet leverbaar,vandaar mijn vraag of de 512 gb CT512M4SSD2 er in past van Crucial
Past gewoon. 9,5mm dik, dus dezelfde afmeting als de standaard HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bedankt!,heel mooi dan kan ik die dus gewoon bestellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
Beste Tweakers,

Gisteren had ik eindelijk tijd om mijn MBP 13 uit 2009 (Macbookpro5,5) te upgraden. Ik had daarvoor een Data doubler (bracket voor in de optische drivebay) en een Crucial M4 128 GB gekocht.

Helaas niet vlekkeloos verlopen. Niets wat ik in de Data doubler plaats wordt herkend door het systeem. Niet de M4, maar ook niet de hard drive die eerst in mijn Mac zat. De M4 in de normale harddisk plek wordt wel herkend (en werkt lekker snel), de hard drive terug op de normale plek werkt ook gewoon. Maar niets op de tweede SATA aansluiting.. Er verschijnt niets in Disk Utility en ook niet in System profiler: de tweede aansluiting verschjint wel als "MCP79 AHCI" maar er staat niets onder.

Bang dat ik de flatcable misschien stuk had gemaakt heb ik de machine uiteindelijk in originele staat teruggebracht. Zowel harddrive als optische drive werken nu weer gewoon! SATA aansluiting of kabel is dus niet stuk gelukkig.

Heeft iemand een idee waar het verder aan kan liggen? Die Data doubler heeft wel een printplaatje maar dat is volgens mij puur een connectie tussen het kleine flatcabletje en het "insteek slot" voor de drive. Lijkt me sterk dat daar iets aan stuk is?

Elke tip is welkom!

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rothenbach
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 30-08 08:23
mddd schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 09:06:

Gisteren had ik eindelijk tijd om mijn MBP 13 uit 2009 (Macbookpro5,5) te upgraden. Ik had daarvoor een Data doubler (bracket voor in de optische drivebay) en een Crucial M4 128 GB gekocht.

Helaas niet vlekkeloos verlopen. Niets wat ik in de Data doubler plaats wordt herkend door het systeem. Niet de M4, maar ook niet de hard drive die eerst in mijn Mac zat. De M4 in de normale harddisk plek wordt wel herkend (en werkt lekker snel), de hard drive terug op de normale plek werkt ook gewoon. Maar niets op de tweede SATA aansluiting.
Vreemd. Ik heb in mijn MBP 15 (midden 2010) op de plek van de originele HDD een Intel 520 240GB SSD geïnstalleerd en op de plek van de optische drive met behulp van een Data Doubler de originele 500GB HDD. Werkt vanaf het begin als een trein zonder één enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:24
Mij viel net op dat ik inmiddels weer een oude firmware draai op m'n Crucial M4 (0009). Is dat op OSX een beetje makkelijk bij te werken?

PSN: ForcedReboot | XBL: Froggle | NSO: SW-6166-3842-4608 | Strava | Untappd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:40
Froggle schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 15:20:
Mij viel net op dat ik inmiddels weer een oude firmware draai op m'n Crucial M4 (0009). Is dat op OSX een beetje makkelijk bij te werken?
Zolang je een interne dvd drive hebt wel, zoniet dan kun je hem beter even uitbouwen en ergens anders inbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
Heb m'n Superdrive in een externe USB behuizing zitten. Maakt dat wat uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:09
Neehoor, als je er maar van kan booten. Je brandt de firnware update naar 000F op een dvd en daar start je je Mac van op, verder wijst het voor zich.

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
Stel dat je er ook Windows op hebt staan dan kun je ook direct vanuit Windows de firmware updaten.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:20
Froggle schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 15:20:
Ik weet niet hoe het tegenwoordig ermee staat, maar een tijdje geleden was het aan te raden je Crucial niet met de nieuwste firmware bij te werken (als ik me niet vergis is dat de 000F). Dit vanwege kernel panics en random system freezes tijdens gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slashdotter
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik was vandaag bij Mediamarkt en vroeg aan de medewerker hoeveel het inbouwen van een SSD kost, zei hij 19 euro en het wordt gefixed terwijl je erbij staat.

Hij meldde er wel bij dat je dan het OS er zelf op moest installeren en als je dat ook door hun wilde laten doen dat het 79 euro zou kosten.

Toen ik het een tijdje geleden keer bij MyCom navroeg zeiden ze iets van plusminus 75 euro en dan moest ik de machine bij hun achterlaten. Naja!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:59

Exirion

Gadgetfetisjist

Slashdotter schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 23:05:
Ik was vandaag bij Mediamarkt en vroeg aan de medewerker hoeveel het inbouwen van een SSD kost, zei hij 19 euro en het wordt gefixed terwijl je erbij staat.
Tja, een SSD in een notebook inbouwen kan een aap zelfs, dus waarom zou je het uberhaupt laten doen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slashdotter
  • Niet online
Ik had erbij gemeld dat het een iMac 2011 was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Slashdotter schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 23:14:
Ik had erbij gemeld dat het een iMac 2011 was
In een iMac inbouwen kost ook maximaal 15 minuten als je dat een paar keer gedaan hebt, maar dan nog vind ik die 19 euro van MediaMarkt erg schappelijk als dat tarief voor een iMac geldt :) Wel betwijfel ik of het ook echt klopt, want om in een iMac een SSD naast de HDD te installeren heb je extra materiaal nodig en ik betwijfel of ze dat uberhaupt weten en spullen in huis hebben.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zijn er meer die problemen hebben met stutter met het afspelen van video in combinatie met een ssd.

Mijn mac book 13inch 2011 mac book heeft hier last van met de samsung ssd.

Verder werkt het prima,geen problemen ofzo,maar ik heb wel last van ssd stutter,dit ken ik nog van mijn intel postville in het begin.Daarmee was het opgelost door drivers te updaten,veranderen.

ik heb de laatste updates erop staan en ook de laatste firmware van samsung ssd staat erop

Maar hoe en of dat mogelijk is met de mac.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SICK
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 14:05
Slashdotter schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 23:05:
Wow dat is een hele redelijke prijs. Welke Mediamarkt was dat?

Ik ben zelf ook op zoek naar een plek hier in Arnhem waar ze een SSD inbouwen in m'n 27" iMac (ook 2011), omdat ik het zelf niet aan durf.

Ik heb het al bij de plaatselijke Premium Reseller (iAm Store Arnhem) gevraagd. Daar waren ze er heilig van overtuigd dat het niet mogelijk is om een SSD achteraf in te bouwen. Ze zeiden: "Moet je maar een nieuwe iMac kopen als je er één met SSD wilt" 8)7. Verder bij de MyCom zeiden ze dat alleen in Utrecht kunnen omdat daar hun technische dienst zit. Dus misschien biedt de Mediamarkt wel uitkomst ;).

Ik ben erg benieuwd hoe het afloopt bij je Slashdotter. Voor welke SSD ga je trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
RnB schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 19:37:
[...]

Ik weet niet hoe het tegenwoordig ermee staat, maar een tijdje geleden was het aan te raden je Crucial niet met de nieuwste firmware bij te werken (als ik me niet vergis is dat de 000F). Dit vanwege kernel panics en random system freezes tijdens gebruik.
Daar heb ik al geen last van. Eerlijk gezegd heb ik helemaal nergens last van en haal na ruim een half jaar nog ongeveer de zelfde snelheden. Misschien moet ik me gewoon niet druk maken.

Ik heb wel nog een andere vraag. Hoe zit het met de Time Capsule. Ik heb m'n thuismap op de HDD staan, en het OS+apps op de SSD. Als m'n TC een backup maakt, hoe maakt ie die dan met al die verschillende paden? Kan ik 'm dan alsnog op 1 HDD wegzetten of moet ik dan de zelfde hardware configuratie hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Exirion schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 23:19:
In een iMac inbouwen kost ook maximaal 15 minuten als je dat een paar keer gedaan hebt, maar dan nog vind ik die 19 euro van MediaMarkt erg schappelijk als dat tarief voor een iMac geldt :) Wel betwijfel ik of het ook echt klopt, want om in een iMac een SSD naast de HDD te installeren heb je extra materiaal nodig en ik betwijfel of ze dat uberhaupt weten en spullen in huis hebben.
Ik denk dat je je vergist met een Macbook want een ssd in een iMac inbouwen red je echt nooit met 15 minuten omdat het hele scherm er eerst uit moet. Daarbij moet ook nog eens het moederboard los omdat je anders niet bij de connector komt althans bij de iMac 27 inch.

Alles bijelkaar moet je dus rekenen dat ssd inbouw bij een iMac echt wel minimaal 1 a 2 uur in beslag neemt en dus absoluut nooit in 15 minuten. Mediamarkt zit dus ook totaal fout wanneer ze beweren dat dit 1 kwartiertje duurt ook al zouden ze er het speciale materiaal voor hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slashdotter
  • Niet online
Roel1966 schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 15:17:
[...]

Ik denk dat je je vergist met een Macbook want een ssd in een iMac inbouwen red je echt nooit met 15 minuten omdat het hele scherm er eerst uit moet. Daarbij moet ook nog eens het moederboard los omdat je anders niet bij de connector komt althans bij de iMac 27 inch.

Alles bijelkaar moet je dus rekenen dat ssd inbouw bij een iMac echt wel minimaal 1 a 2 uur in beslag neemt en dus absoluut nooit in 15 minuten. Mediamarkt zit dus ook totaal fout wanneer ze beweren dat dit 1 kwartiertje duurt ook al zouden ze er het speciale materiaal voor hebben.
Ik twijfel ook, die gast gisteren deed er wel heel erg lichtzinnig over met z'n "klaar terwijl u wacht", misschien dat hij per ongeluk de gegevens van een MacBook (of iets anders waar het makkelijker) gaat erop nasloeg ipv de iMac 2011.

Stom eigenlijk, ik had moeten dubbelchecken bij de mensen van de servicebalie (die het werk verrichten) om te zien of zij het konden bevestigen.

[ Voor 7% gewijzigd door Slashdotter op 07-07-2012 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Slashdotter schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 16:47:

Ik twijfel ook, die gast gisteren deed er wel heel erg lichtzinnig over met z'n "klaar terwijl u wacht", misschien dat hij per ongeluk de gegevens van een MacBook (of iets anders waar het makkelijker) gaat erop nasloeg ipv de iMac 2011.

Stom eigenlijk, ik had moeten dubbelchecken bij de mensen van de servicebalie (die het werk verrichten) om te zien of zij het konden bevestigen.
Ander punt is ook nog eens dat er niet standaard al een mogelijkheid zit in de iMacs zonder ssd dus er komt daar bovenop ook nog eens een inbouwbracket en een 2de s-ata mini naar s-ata kabeltje bij. Wanneer ze dit officieel doen dan moeten ze dit bij Apple eerst bestellen en is niet echt goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
Kwam zo net iets tegen voor de mensen die flash geheugen willen, maar geen zin hebben om hun MacBook Pro/Air of iMac open te schroeven. Op dit moment wel nog tot max. 64GB, maar voor je OS en niet al teveel apps moet dat voldoende zijn. Het enige wat je moet opofferen is je SD kaartslot

The Nifty MiniDrive

Dit is dus een microSD adapter die precies past in je SD kaartslot, zonder eruit te steken. Ideaal als je het mij vraagt. Er zit echter wel nog wat levertijd op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-02 21:08
Froggle schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 23:22:
Kwam zo net iets tegen voor de mensen die flash geheugen willen, maar geen zin hebben om hun MacBook Pro/Air of iMac open te schroeven. Op dit moment wel nog tot max. 64GB, maar voor je OS en niet al teveel apps moet dat voldoende zijn. Het enige wat je moet opofferen is je SD kaartslot

The Nifty MiniDrive

Dit is dus een microSD adapter die precies past in je SD kaartslot, zonder eruit te steken. Ideaal als je het mij vraagt. Er zit echter wel nog wat levertijd op.
Wat een gaaf idee zeg. Ziet er mooi uit.
Als je het niet erg vind dat je SD card wat uitsteekt heb zie ik dat de normale SD cards ook betaalbaarder worden. Ik heb al prijzen van 90 dollaar gezien voor 128GB! SD cards. Dat is natuurlijk 133x SDXC. 20MB/s read transfer, maar toch is het leuk als je extra (niet al te snelle) opslag extra nodig hebt. Wanneer deze in Nederland ook goedkoop worden weet ik nog niet, maar ziet er naar uit dat ze dus wel gaan droppen in prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
Voor de snelheid moet je het ook zeker niet doen inderdaad, maar voor de mobiliteit is het natuurlijk wel fijn. Vooral ook in zo'n MBA is extra opslag altijd welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-08 10:48
Even enkele disk benchmarks gedaan van de nieuwe rMBP.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/uqB3w9yb5gi5Tv5Rob8WO3Cc/full.png

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/4qw9sy7Ca5o3aBnPZg44vIu7/full.png

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:40
Froggle schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 16:55:
Heb m'n Superdrive in een externe USB behuizing zitten. Maakt dat wat uit?
Ja, dan gaat het dus niet lekker werken. Spreek helaas uit ervaring. Ik draai dus ook nog op FW 309, en ik heb geen idee eigenlijk of de problemen met 000f toen die uitkwam er nog steeds zijn, dus ik vind het wel prima zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
Benchmarks:

Modelnaam: MacBook Pro 13" 2012
Modelaanduiding: MacBookPro9,2
Processornaam: Intel Core i7
Processorsnelheid: 2,9 GHz
Aantal processors: 1
Totale aantal cores: 2
L2-cache (per core): 256 KB
L3-cache: 4 MB
Geheugen: 8 GB

Dit icm 240 GB Intel 520 SSD en 256 GB Samsung 830 SSD in Striped RAID.

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/2pr7249.png

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/262kz05.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Niet online
renedis schreef op maandag 09 juli 2012 @ 18:09:
Benchmarks:

Modelnaam: MacBook Pro 13" 2012
Modelaanduiding: MacBookPro9,2
Processornaam: Intel Core i7
Processorsnelheid: 2,9 GHz
Aantal processors: 1
Totale aantal cores: 2
L2-cache (per core): 256 KB
L3-cache: 4 MB
Geheugen: 8 GB

Dit icm 240 GB Intel 520 SSD en 256 GB Samsung 830 SSD in Striped RAID.

[afbeelding]

[afbeelding]
Haha, nice :9 dat is rap :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:43
Afgelopen zondag mijn iMac 27'' mid 2010 voorzien van een Samsung 830 256GB SSD. Tering wat een werk!
Mocht het ook willen gaan ondernemen, hou dan hier rekening mee:

- Zorg dat je alle spullen bij de hand hebt
- Leg je glasplaat op een veilige plek
- Leg je display op een nog veiligere plek
- Als je je display voor het eerst optilt, trek dan niet te hard...
- Zorg voor pincetten of "lange" nagels
- MAAK EEN FOTO VAN JE LOGIC BOARD VOORDAT JE ALLE KABELS LOSMAAKT
- ZORG DAT ALLE KABELS WEER LANGS HET LOGIC BOARD GAAN ALS JE HET TERUGZET

Zolang dat lukt, is er weinig aan de hand. Ding draait als een tierelier. Ik haal niet de max speed van de SSD maar de snelheidswinst is al fenomenaal!

PSN: Sluuz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ik heb net m'n MBP ook van een Crucial M4 voorzien. Leuke speedbump voor m'n oude MBP late 2008. Aangezien hier nog sata 2 in zit kan ik niet de max performance halen (hij blijft nu echt haken op deze snelheden), maar toch een behoorlijke verbetering.

HDD (oud)
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/337710/hdd_bench.png

SSD (nieuw)
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/337710/ssd_bench.png

Wel jammer overigens dat ie er verkeerd om in moet :+ .
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/337710/crucial_4.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
Ach, als je je laptop gebruikt zit ie weer met de goeie kant boven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Gluten Parody schreef op maandag 09 juli 2012 @ 21:52:
Ach, als je je laptop gebruikt zit ie weer met de goeie kant boven. :)
Dus als je een bikkel bent pak je de dremel en slijp je er een mooi stukje uit om er een kijkglaasje in te zetten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:20
Sluuz schreef op maandag 09 juli 2012 @ 21:36:
Afgelopen zondag mijn iMac 27'' mid 2010 voorzien van een Samsung 830 256GB SSD. Tering wat een werk!

- Zorg dat je alle spullen bij de hand hebt
- Leg je glasplaat op een veilige plek
- Leg je display op een nog veiligere plek
- Als je je display voor het eerst optilt, trek dan niet te hard...
- Zorg voor pincetten of "lange" nagels
- MAAK EEN FOTO VAN JE LOGIC BOARD VOORDAT JE ALLE KABELS LOSMAAKT
- ZORG DAT ALLE KABELS WEER LANGS HET LOGIC BOARD GAAN ALS JE HET TERUGZET

Zolang dat lukt, is er weinig aan de hand. Ding draait als een tierelier. Ik haal niet de max speed van de SSD maar de snelheidswinst is al fenomenaal!
Zit er erg aan te denken een 256GB SSD te halen en die in mijn Mid 2011 27" te gaan bouwen, maar heb tot nu toe allemaal guide's gelezen en gezien.
En ik haal dagelijks pc's laptop's en phone's uit elkaar, maar dit gaat me net te ver :+

Er zit nu nog garantie op dus ik wacht er mee tot die ouder is, maar alsnog durf ik het nu zelf niet aan.. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09 22:50

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Sluuz schreef op maandag 09 juli 2012 @ 21:36:

Ik ben erg benieuwd, ik ga volgende week mijn iMac mid-2011 aanpakken en voorzien van een 256GB SSD. Ik waag het er toch op omdat ik me begin te ergeren aan de trage HD. In principe is het een krachtige machine, maar mijn MacbookPro 2012 draait echt cirkeltjes om hem heen.
Eenmaal SSD gehad dan ben je verwent en is een gewone HD prehistorisch. ;)

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:43
Ik heb het idee dat de 2011 en 2012 versies iets makkelijker zijn qua inbouwen. In de 2010 versie moet eigenlijk de volledige inhoud van de iMac eruit inclusief logic board, moet er een nieuw bracket worden geplaatst (los kopen), een nieuwe kabelboom (los kopen) en een nieuwe sata kabel (los kopen). Voor de 2011 versie is er zo'n kant en klaar pakketje van OCZ geloof ik.

PSN: Sluuz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er toevallig ergens een overzicht waar je kunt zien welke SSD er passen in je iMac, in mijn geval een late 2009 iMac 27"? Ik wil hem in mijn vakantie ook 's upgraden nl, net nu ML is uitgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:09

Pixeltje

Woo-woohoo!

Verwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 09:05:
Is er toevallig ergens een overzicht waar je kunt zien welke SSD er passen in je iMac, in mijn geval een late 2009 iMac 27"? Ik wil hem in mijn vakantie ook 's upgraden nl, net nu ML is uitgekomen.
Alle SSD's van het 2,5" formaat en dunner of gelijk aan 9mm 9.5mm passen in je iMac. SATA 300 of 600 maakt niet uit; je iMac heeft geen SATA600 aansluiting maar als je een SSD koopt die dat wel heeft werkt 'ie gewoon op de maximale snelheid die je moederbord ondersteund (SATA300).

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pixeltje schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 09:07:
[...]

Alle SSD's van het 2,5" formaat en dunner of gelijk aan 9mm passen in je iMac. SATA 300 of 600 maakt niet uit; je iMac heeft geen SATA600 aansluiting maar als je een SSD koopt die dat wel heeft werkt 'ie gewoon op de maximale snelheid die je moederbord ondersteund (SATA300).
Top!

Nu me 's gaan verdiepen in merk en grootte HD 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Niet online
[...]

Alle SSD's van het 2,5" formaat en dunner of gelijk aan 9mm passen in je iMac. SATA 300 of 600 maakt niet uit; je iMac heeft geen SATA600 aansluiting maar als je een SSD koopt die dat wel heeft werkt 'ie gewoon op de maximale snelheid die je moederbord ondersteund (SATA300).
Kleine toevoeging, het is 9,5mm ;) Anders vallen er een aantal af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:09

Pixeltje

Woo-woohoo!

BillSpaarbank schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 09:14:
[...]

Kleine toevoeging, het is 9,5mm ;) Anders vallen er een aantal af.
Ahjoh, bouwvakker kijkt niet op een duim ;)

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kjid
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 08:51
Ik wil ook graag een SSD in mijn 27" 2011 iMac gaan bouwen. Maar mijn apple care loopt pas over 2 jaar af. Daarom is het misschien slimmer om toch een external thunderbolt enclosure te kopen (seagate goflex) en daar een ssd in te stoppen. Dan kan ik hem tevens ook gebruiken met mijn MBA.

Weet iemand of er verschillen zijn in de prestaties van een interne vs externe tb ssd?

Een groot nadeel is natuurlijk het kabeltje en kastje dat op mijn bureau ligt, in plaats van netjes in de imac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga het laten doen ipv zelf doen. Bij www.macrepair.nl hebben ze m.i. best een prima deal; voor iets meer dan 300 euro bouwen ze een 240 GB SSD in en komen ze mijn iMac ook nog brengen en ophalen.

En met OSX Mountain Lion nu als GM vind ik dit een ideaal moment om te upgraden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09 22:50

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Kjid schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 13:12:
Ik wil ook graag een SSD in mijn 27" 2011 iMac gaan bouwen. Maar mijn apple care loopt pas over 2 jaar af. Daarom is het misschien slimmer om toch een external thunderbolt enclosure te kopen (seagate goflex) en daar een ssd in te stoppen. Dan kan ik hem tevens ook gebruiken met mijn MBA.

Weet iemand of er verschillen zijn in de prestaties van een interne vs externe tb ssd?

Een groot nadeel is natuurlijk het kabeltje en kastje dat op mijn bureau ligt, in plaats van netjes in de imac.
Tja heb dezelfde overweging, maar ga het ondanks Apple Care gewoon doen. Ik weet niet of Apple kan zien of hij open is geweest. Mocht hij stuk gaan, dan haal ik de SSD er wel uit en stuur hem dan op, en vervolgens gokken maar. De Thunderbolt oplossingen zijn momenteel nog wel erg duur maar wat betreft snelheid zal extern of intern denk ik niet veel uitmaken. De mogelijke snelheden van Thunderbolt zijn veel hoger dan wat een SSD kan leveren. Hangt natuurlijk wel af van de kwaliteit van de behuizing en zijn controller.

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Kjid schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 13:12:

Ik zelf werk nu met een Seagate thunderbolt adapter in combinatie met een Samsung 830 128 GB en eerlijk gezegd kan ik geen echt merkbaar verschil zien met iMacs waarbij de ssd ingebouwd is. Alles start in elk geval vele malen sneller op dan met de standaard harddisk.

Ander punt is ook nog eens dat het inbouwen toch wel wat pc ervaring eist want het is geen gemakkelijke klus omdat het hele scherm eruit moet en het moederboard los moet. Apple is zo slim geweest om de 2de s-ata connector zodanig op het moederboard te plaatsen dat je er niet gemakkelijk bij komt.

Qua garantie denk ik dat Apple het moeilijk zal krijgen wanneer er geen schade door inbouw ontstaan is en er puur een fabricagefout is. Punt is namelijk dat volgens Europees recht de gebruiker zelf de pc of laptop moet kunnen schoonmaken binnenin en harddisks moet kunnen upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
[...]

Alle SSD's van het 2,5" formaat en dunner of gelijk aan 9mm 9.5mm passen in je iMac. SATA 300 of 600 maakt niet uit; je iMac heeft geen SATA600 aansluiting maar als je een SSD koopt die dat wel heeft werkt 'ie gewoon op de maximale snelheid die je moederbord ondersteund (SATA300).
Je zegt dunner of gelijk aan 9,5mm. De pricewatch: Samsung 830 series 256GB is 7mm dik staat er. Betekent dat dan niet dat er wat speling ontstaat en dat hij in feite "los" zit, omdat hij te dun is? Of is daar een vernuftige oplossing voor? Of maakt die 2,5 mm in de praktijk weinig uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwtje
  • Laatst online: 14-09 19:55
Verwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 13:45:
Ik ga het laten doen ipv zelf doen. Bij www.macrepair.nl hebben ze m.i. best een prima deal; voor iets meer dan 300 euro bouwen ze een 240 GB SSD in en komen ze mijn iMac ook nog brengen en ophalen.

En met OSX Mountain Lion nu als GM vind ik dit een ideaal moment om te upgraden
Is toch zonde, je kan voor iets meer dan de helft van het geld zelf een SSD aanschaffen. En inbouwen is niet moeilijk ook als je geen ervaring hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 06:44

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

jwtje schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 10:05:
[...]

Is toch zonde, je kan voor iets meer dan de helft van het geld zelf een SSD aanschaffen. En inbouwen is niet moeilijk ook als je geen ervaring hebt.
Vind ik niet zonde. Als je zelf niet durft, gewoon uitbesteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Vroeger al mijn PCs zelf gebouwd, maar rommelen achter een glasplaat zat daar niet bij. En ik zag zo snel geen SSDs van 240Gb voorbij komen van 160 euro... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Op zich is het zonde in die zin,dat het meer geld kost,maar als ik zie wat je moet doen om een ssd in te bouwen in een mac,dan kan ik helemaal begrijpen waarom iemand het laat doen,je moet het halve ding uit elkaar halen :X .

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2012 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwtje
  • Laatst online: 14-09 19:55
Verwijderd schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 10:38:
[...]
Vroeger al mijn PCs zelf gebouwd, maar rommelen achter een glasplaat zat daar niet bij. En ik zag zo snel geen SSDs van 240Gb voorbij komen van 160 euro... :)
pricewatch: Samsung 830 series 256GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimmyJoness
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:17
Is het bij zo'n bedrijf laten inbouwen van een SSD ook niet maar afwachten wat voor SSD je erin krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-09 23:49
Ik heb een macbook unibody uit 2008, ik ben een beetje aan het rondkijken om een SSD schijf (vergelijkbaar qua opslag, 250 GB) hierin te plaatsen. De huidige hdd eruit dus, wat zijn ssd schijven die aan te raden zijn voor mijn macbook?

Ik heb overigens hier al gekeken naar hoe het moet:
[Macbook] Harde schijf vervangen - Deel 2

En in de pricewatch even snel deze opgedoken:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheAshcat
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-05 08:35

TheAshcat

Death from Above

BertP schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 12:52:
Ik heb een macbook unibody uit 2008, ik ben een beetje aan het rondkijken om een SSD schijf (vergelijkbaar qua opslag, 250 GB) hierin te plaatsen. De huidige hdd eruit dus, wat zijn ssd schijven die aan te raden zijn voor mijn macbook?

Ik heb overigens hier al gekeken naar hoe het moet:
[Macbook] Harde schijf vervangen - Deel 2

En in de pricewatch even snel deze opgedoken:
Die is aan te raden, ik gebruik hem hier ook.

De prijs is zojuist ook nog eens gedaald!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
Exirion schreef op maandag 09 juli 2012 @ 21:57:
[...]

Dus als je een bikkel bent pak je de dremel en slijp je er een mooi stukje uit om er een kijkglaasje in te zetten :+
Dan ben je wel het baasje. Wat zou een leuke vorm zijn? Misschien een appel, met een hap eruit?

Pagina: 1 ... 61 ... 88 Laatste