Het SSD in je Apple topic

Pagina: 1 ... 60 ... 88 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-09 07:10

Hokkie

Hello

KRBM123 schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 16:16:
Ha iedereen,
Ik sta op het punt om een Samsung 830 256GB te bestellen, ik vroeg me alleen af of ik een notebook kit nodig heb als ik een 'schone' installatie wil doen (ipv de goedkope basis kit)? Ik heb de laatste pagina's doorgelezen en ik kon het antwoord niet vinden. Punten voor wie me kan helpen!

Ik heb een MacBook Unibody (de laatste van z'n reeks, van mid-2010)
Heb gisteren de HDD vervangen voor de Samsung 830. Ik heb alleen een USB stick gemaakt en een back-up middels TM. Vervangen, clean-install en bestanden terug gezet.

Klaar.

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:15

iMars

Full time prutser

Jizzaa schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 19:18:
Ik heb even geinformeerd bij mijn switch winkel, en die willen er voor mij een SSD insteken die ik zelf meebreng. Ik stelde dat ik nog twijfelde tussen de crucial M4 en samsung 830. Zij raadden mij de M4 aan, terecht?
Froggle in "Het SSD in je Apple topic"

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zygivt schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 16:21:
[...]

Tuurlijk loop je een verhoogde kans dingen stuk te maken, maar door met een een tang die schroefjes los te halen raak jij je garantie niet kwijt hoor.
Dan moet je toch beter de kleine lettertjes lezen: zoals je zelf al aangeeft heb je een veel hogere kans om iets te molesteren en wat doet Apple in dat geval? Jawel, geen garantie meer bieden. Met een tang behoor je ook geen schroefjes los te maken, daar heb je alleen grip op als het van die hoekige zijn en dat zijn de meesten niet. Zo'n schroevendraaier heeft meer grip wat je weer heel wat gepruts met een tangetje bespaard. Ik snap ook niet waarom mensen zo moeilijk doen, neem gewoon een schroevendraaier die er op past, dat werkt nog altijd het beste.
KRBM123 schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 16:34:
[...]

Dus die notebook kit is behoorlijk essentieel dan... toch weer jammer van de 30e extra kosten
Bij sommige notebooks wellicht maar niet bij de Macs aangezien die de schijven fixeert middels de schroeven aan de zijkant van de drive. De hoogte maakt dan niet meer uit (nou ja, hij moet niet heel erg hoog zijn want dan kan de bodemplaat er niet meer op maar dat spreekt voor zich).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank_b
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-06 08:26
frank_b schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 19:50:
[...]

Nope, ik laat de dvd drive erin. Ondertussen net even snel de HDD eruit gehaald en de SSD gemonteerd.
Maar even voor de langzame manier gekozen.

De TM back-up loopt nu, duurt even :/
Wel gisteren de oude TM back-up weggegooid en een hele nieuwe gemaakt, is wat sneller nu :P

Maar alsnog ben ik wel even onder de pannen, jammer dit wilde ik voorkomen met CCC.
Even mezelf quoten :o

Alles wel goed gelukt, 6 uurtjes was de boel klaar (TM back-up van 200Gb)

Nog even de oude schijf aan de USB gehangen maar die disconnected niet?
Een flink aantal schijftesten gedaan en alles werkt ok.

Dus waar die disconnects met de SSB op USB nu vandaan komen 8)7 Misschien is mijn SATA-USB setje niet goed genoeg voor de snellere SSD, dat is ook al weer een jaartje of 3 oud.

De Crucial M4 doet het does uitstekend in de iMac 27" uit 2009. Geen problemen :)
Ik haal nu iets van 270 Mb/s aan leessnelheid en 230 aan schrijven, een stuk beter dan de oude HDD. _/-\o_

Ik zal uit deze 2009 machine ook niet meer kunnen halen ben ik bang, de hoge SATA kent dit model nog niet.

Hij is weer lekker snel en kan nog even mee daardoor :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Excuses als ik hiervoor beter een topic had kunnen openen, maar het lijkt me een kleine vraag voor een klein antwoord:

Ik heb enige tijd geleden een Sandisk Extreme 120GB in mijn MB Pro gezet en dat is helemaal niet vervelend, maar ik heb toch het idee dat er iets niet in orde is. Alle reviews die ik over de schijf heb gezien hebben benchmarks laten lopen waarin ze lees- en schrijfsnelheden tussen 200 en 500 MBps scoren, maar mijn laptop vindt er dit van:
Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/nnp4wx.png

Valt tegen dus.
Ik heb braaf de SSD in de main bay gestopt en mijn originele schijf zit in de optical bay, dus daaraan kan het niet liggen. Iemand een suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingofnima
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-09 15:57
Verwijderd schreef op zaterdag 23 juni 2012 @ 13:15:
Excuses als ik hiervoor beter een topic had kunnen openen, maar het lijkt me een kleine vraag voor een klein antwoord:

Ik heb enige tijd geleden een Sandisk Extreme 120GB in mijn MB Pro gezet en dat is helemaal niet vervelend, maar ik heb toch het idee dat er iets niet in orde is. Alle reviews die ik over de schijf heb gezien hebben benchmarks laten lopen waarin ze lees- en schrijfsnelheden tussen 200 en 500 MBps scoren, maar mijn laptop vindt er dit van:
[afbeelding]

Valt tegen dus.
Ik heb braaf de SSD in de main bay gestopt en mijn originele schijf zit in de optical bay, dus daaraan kan het niet liggen. Iemand een suggestie?
Dit komt door de Sata II connectie die jou macbook heeft. Om de volledige snelheid te krijgen heb je Sata III nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endless90
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:03
Is het verschil tussen een SATA 2 en SATA 3 interface met SSD goed te merken? Ik heb op het moment een SATA 2 interface in mijn Macbook Pro en wil daar a.s. week een SSD in plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Dotto schreef op zaterdag 23 juni 2012 @ 15:23:
Is het verschil tussen een SATA 2 en SATA 3 interface met SSD goed te merken? Ik heb op het moment een SATA 2 interface in mijn Macbook Pro en wil daar a.s. week een SSD in plaatsen.
Uiteraard! SATA 2 heeft een max van ongeveer 300MB/s, terwijl SATA 3 max 600MB/s kan halen. Met nadruk op MAX.

Dus als je een SSD haalt die ~400 a 500 MB/s aankan, zal je op SATA 2 'maar' een snelheid halen van tussen de 200 a 300 MB/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endless90
Groot verschil inderdaad. Maar zal het verschil tussen mijn huidige HDD en de SSD wel goed te merken zijn? Anders geformuleerd; Heeft het wel zin om voor 170,- euro een SSD te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank_b
  • Laatst online: 30-06 08:26
kingofnima schreef op zaterdag 23 juni 2012 @ 14:43:
[...]

Dit komt door de Sata II connectie die jou macbook heeft. Om de volledige snelheid te krijgen heb je Sata III nodig.
Maar ik vind de waarden ook voor SATAII aan de lage kant.

Mijn iMac van 2009 heeft ook SATAII en komt een stuk hoger:

Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/5cgdjp.png

Bij FoOL zie ik geen enkele waarde boven de 200 Mb/s en dat zou toch moeten kunnen.

Sterker 114 Mb/s is de hoogste bij random, dat is aan de lage kant voor een SSD, maar waar het aan ligt :?

[ Voor 18% gewijzigd door frank_b op 23-06-2012 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Die M4 is twee keer zo groot. Dat maakt uit bij SSD's wegens het naar meer flash chips in parallel kunnen schrijven (en lezen). 128GB en kleiner zijn altijd trager dan 256GB en groter.

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeR op 23-06-2012 18:02 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nighthawk9100
  • Laatst online: 07-07 22:55
Beste tweakers, ik heb een erg groot probleem en heb geen idee hoe ik het moet oplossen. Vandaag heb ik mijn interne hdd van mijn Macbook Pro 15 inch early 2011 vervangen voor een samsung 830 256gb. Het inbouwen was zo gebeurd maar de herinstallatie is een ware nachtmerrie. Ik heb er voor gekozen om de oude hardeschijf niet te klonen aangezien ik geen apparaat hiervoor had en een schone installatie mij wel handig leek. Helaas heb ik mijn installatie DVD van snow leopard 200 km verderop liggen dus een installatie via de internet recovery leek me een goede optie. Internet recovery start prima op, de hardeschijf wordt herkend en heb ik geformatteerd als mac os journaled (aanbevolen optie) met behulp van disk utility maar bij het installeren van OSX lion krijg ik de volgende melding:

An error occurred while preparing the installation. Try running this application again.

Deze melding is met geen mogelijkheid weg te krijgen en mijn macbook weigert gewoon te installeren, de command, option PR methode verhelpt het niet, rebooten werkt niet, een schijf van een 13inch macbook werkt niet en ook een recovery usb werkt niet. Ik heb zelfs geprobeerd een installesd.dmg op usb te zetten met behulp van een imac maar hierop krijg ik een verbodsbord te zien tijdens het booten. Ik heb geen idee wat nu te doen! Hoe kan ik dit oplossen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie

Hokkie

Hello

@nighthawk

Heb dezelfde MacBook als jou en heb de installatie, zonder enkele problemen, als volgt gedaan;

- USB stick gemaakt met installesd.dmg (KLIK)
- Schijf ombouwen
- Opstarten (alt/option)
- Clean install
- TM backup terugzetten (migratie assistent)

Klaar.

MBP 15" - 16gb - Samsung 830 ssd 256gb

[ Voor 6% gewijzigd door Hokkie op 23-06-2012 23:06 ]

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalwhipout
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-08 18:01
Wat is op dit moment de beste 512Gb SSD voor een 17inch Macbook Pro (early 2011) als de prijs geen issue is.

Met beste bedoel ik de snelste (read en write) en meeste stabiele SSD (probleemloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_V
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09 11:48

M_V

Dotto schreef op zaterdag 23 juni 2012 @ 16:26:
Groot verschil inderdaad. Maar zal het verschil tussen mijn huidige HDD en de SSD wel goed te merken zijn? Anders geformuleerd; Heeft het wel zin om voor 170,- euro een SSD te plaatsen?
Boeit niet veel, ook voor SATA2 is een SSD een prima update. De grootste snelheidswinst bij een SSD zit hem toch in de kleine random files.

Grote transfers zullen inderdaad beperkt zijn tot 200 MB/s, maar zo vaak doe je dat toch niet.

Ervaring: 2008 MBP met een SSD, ding vliegt sinds de ssd erin zit.
totalwhipout schreef op zondag 24 juni 2012 @ 12:34:
Wat is op dit moment de beste 512Gb SSD voor een 17inch Macbook Pro (early 2011) als de prijs geen issue is.

Met beste bedoel ik de snelste (read en write) en meeste stabiele SSD (probleemloos)
Ik zou gewoon een Crucial M4 nemen of Samsung 830, die ontlopen elkaar weinig en zijn enorm stabiel. Als prijs ECHT geen rol speelt kan je natuurlijk naar enterpriseschijven gaan maar die zijn 4000euro+. De vraag is echter of die wel veel sneller zijn voor desktopgebruik....

[ Voor 32% gewijzigd door M_V op 24-06-2012 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:46
totalwhipout schreef op zondag 24 juni 2012 @ 12:34:

Er is niet heel veel keuze in 512GB SSDs, ik zelf zit heel erg te kijken naar de Crucial CT512M4SSD2 welke zo te zien vrij probleemloos is. Je zult enkel een tooltje moeten installeren welke ervoor zorgt dat het ding niet in LPM gaat, want dat vind OS X niet zo heel erg leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat klinkt als niet probleemloos. Beter een Samsung 830 nemen dan. Apple's nieuwe SSD's (in de RMBP) zijn daar als 't goed is ook op gebaseerd.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nighthawk9100
  • Laatst online: 07-07 22:55
Hokkie schreef op zaterdag 23 juni 2012 @ 23:04:
@nighthawk

Heb dezelfde MacBook als jou en heb de installatie, zonder enkele problemen, als volgt gedaan;

- USB stick gemaakt met installesd.dmg (KLIK)
- Schijf ombouwen
- Opstarten (alt/option)
- Clean install
- TM backup terugzetten (migratie assistent)

Klaar.

MBP 15" - 16gb - Samsung 830 ssd 256gb
Heb nu toch een installatie dvd van snow leopard weten te bemachtigen en daarmee een reinstall gedaan. Vervolgens heb ik met behulp van de internet recovery de hdd weer leeg gegooid en lion opnieuw geinstalleerd. Blijkbaar was de snow leopard dvd nodig om internet recovery te herstellen/ssd te registreren bij apple of iets dergelijks. In ieder geval heb ik nu een clean install van osx lion op mijn nieuwe ssd en het werkt als een trein!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
CyBeR schreef op zondag 24 juni 2012 @ 12:58:
Dat klinkt als niet probleemloos. Beter een Samsung 830 nemen dan. Apple's nieuwe SSD's (in de RMBP) zijn daar als 't goed is ook op gebaseerd.
Ben ik met je eens, is niet 100% probleemloos. De laatste firmware update zou dit opgelost hebben volgens dit topic op het Crucial forum. Ik ga het in de loop van de week proberen (dan moet dat ding bij mij binnenkomen ^^).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:20
Xudonax schreef op zondag 24 juni 2012 @ 12:50:
[...]

Er is niet heel veel keuze in 512GB SSDs, ik zelf zit heel erg te kijken naar de Crucial CT512M4SSD2 welke zo te zien vrij probleemloos is. Je zult enkel een tooltje moeten installeren welke ervoor zorgt dat het ding niet in LPM gaat, want dat vind OS X niet zo heel erg leuk.
Over wat voor tooltje heb je het? Is dat enkel voor de 512GB versie of voor alle Crucials?
Ik heb al een hele tijd een 128GB versie in mijn MBP zitten en die werkt probleemloos out of the box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BioHazard
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:12

BioHazard

*\o/*

Ik heb even een belangrijke vraag. Mijn Fenvi bay wilde niet passen zoals ik het wil. De klep kan er niet helemaal terug op, zonder een klein kiertje. Mijn vraag is de volgende.De echte Optibay, heeft die dit probleem ook, of zit die echt "flush" zonder bijkomstigheden?

[ Voor 3% gewijzigd door BioHazard op 24-06-2012 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
RnB schreef op zondag 24 juni 2012 @ 14:02:
[...]

Over wat voor tooltje heb je het? Is dat enkel voor de 512GB versie of voor alle Crucials?
Ik heb al een hele tijd een 128GB versie in mijn MBP zitten en die werkt probleemloos out of the box.
Durf ik niet met zekerheid te zeggen, hij word hier genoemd in een thread over de 512GByte... http://forum.crucial.com/...2-3-2011/m-p/51534#M15940

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:59

Exirion

Gadgetfetisjist

Voor mensen met een vervangende harddisk in hun recente iMac, waarbij fan-problemen optreden, heb ik een uitbreiding op SSD Fan Control gemaakt met SMART support. Hierbij kan de fan in SMART mode worden gezet en kun je zelf bepalen hoe het snelheidstraject van de fan moet zijn.

Afbeeldingslocatie: http://exirion.net/images/ssdfanctrl-smartsupport.png

Hij staat nog niet online omdat het nauwelijks getest is. Geinteresseerden kunnen zich melden :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Xudonax schreef op zondag 24 juni 2012 @ 12:50:
[...]

Ik sta op het punt mijn Intel 330 in te ruilen voor een M4 256 GB. Heeft die M4 ook dit probleem of is het alleen van toepassing op de 512GB versie :?

-edit- Toch maar voor een Samsung 830 256 GB gegaan voor de zekerheid.

[ Voor 5% gewijzigd door BillSpaarbank op 25-06-2012 12:47 ]

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
Ik zit ook de kijken naar een SSD voor in mijn mid-2010 15" MBP.
Die crucial M4 512 GB wordt steeds goedkoper... nu nog maar € 339...

Ik lees alleen wat wisselende verhalen, en nu hier ook weer over die LPM.
Veel zijn oude posts, en er wordt regelmatig gemeld dat firmware 2 het al oploste...

Wie heeft hier ervaring uit de eerste hand?

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 23:51

Zygivt

Evenaren en overtreffen

BioHazard schreef op zondag 24 juni 2012 @ 14:36:
Ik heb even een belangrijke vraag. Mijn Fenvi bay wilde niet passen zoals ik het wil. De klep kan er niet helemaal terug op, zonder een klein kiertje. Mijn vraag is de volgende.De echte Optibay, heeft die dit probleem ook, of zit die echt "flush" zonder bijkomstigheden?
Moet gewoon werken hoor. Waarschijnlijk zie je iets over het hoofd bij het monteren?
Steekt je speakermodule bijvoorbeeld aan de linker kant goed onder iets anders door (beetje vaag, maar ik weet niet meer zeker of het de behuizing is waar ie onder moet vallen)

Note: Ik heb dit probleem ook gehad, maar bleek als je de achterkant van de klep eerst in de mbp laat vallen dat ie dan prima sluit.

Mijn ssd werkte ook gewoon out of the box. Ik heb trim enabled, geen partition alignment gedaan en geen garbage collection.

Afbeeldingslocatie: http://oi47.tinypic.com/1zv2ys8.jpg

[ Voor 71% gewijzigd door Zygivt op 25-06-2012 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
BioHazard schreef op zondag 24 juni 2012 @ 14:36:
Ik heb een Fenvi bay en paste prima, weet je zeker dat je alles juist gemonteerd hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal,

Ik heb zonet SMART utility gebruikt om de status van mijn harde schijf te bepalen (programma lijkt al wel wat outdated...). Nu wist dit mij te vertellen dat deze schijf failing is...

Ik heb een macbook pro 5.3 en ik zou dus nu mijn schijf willen vervangen.

Nu lijkt het me interessant om voor een SSD schijf te kiezen maar ik kom er niet helemaal uit. Ik heb rondgekeken op enkele websites maar dat was meestal informatie van 2010-2011. Daarom is mijn vraag wat suggereren jullie als plan van aanpak. Welke schijf? Een combo van een SSD en een gewone HD (optical bay mag eruit voor mijn part).

Indien ik hiervoor een appart topic had moeten aanmaken, mijn excuses....

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Verwijderd schreef op maandag 25 juni 2012 @ 16:52:
Hallo allemaal,

Ik heb zonet SMART utility gebruikt om de status van mijn harde schijf te bepalen (programma lijkt al wel wat outdated...). Nu wist dit mij te vertellen dat deze schijf failing is...

Ik heb een macbook pro 5.3 en ik zou dus nu mijn schijf willen vervangen.

Nu lijkt het me interessant om voor een SSD schijf te kiezen maar ik kom er niet helemaal uit. Ik heb rondgekeken op enkele websites maar dat was meestal informatie van 2010-2011. Daarom is mijn vraag wat suggereren jullie als plan van aanpak. Welke schijf? Een combo van een SSD en een gewone HD (optical bay mag eruit voor mijn part).

Indien ik hiervoor een appart topic had moeten aanmaken, mijn excuses....

Alvast bedankt!
Ik zou afhankelijk van je budget er een hedendaags ssdtje in gooien. Voor zover ik weet is sata III backwards compatible, dus dit is geen verloren geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knny
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:13
Ik ben in het bezit van een 21,5 inch iMac en wil hierin achter de optische drive een extra SSD drive plaatsten.
Iemand een goed adresje om zo'n OWC SSD kit te bestellen? Daarin zit alles wat ik nodig heb geloof ik.
Of heeft er iemand ervaring met zo'n kit in een 2011 iMac 21,5 inch?

Heb nog een vraag: Mijn extra SSD kabel aansluiting, is dat een Sata 3 aansluiting? Er wordt namelijk bij dat OWC pakket ook de benodigde kabels geleverd.

Ik zit zelf te denken aan een Samsung 830 256GB SSD

Solar Edge 2,96 Wp 8x 370 ZZO (6x 45° en 2x plat dak 15°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BioHazard
  • Laatst online: 19:12

BioHazard

*\o/*

Sander schreef op maandag 25 juni 2012 @ 16:15:
[...]

Ik heb een Fenvi bay en paste prima, weet je zeker dat je alles juist gemonteerd hebt?
Ja ik weet echt zeker dat ik het allemaal goed heb gedaan, ging er allemaal echt niet op een andere manier in. Het is ook zo dat als ik de superdrive terugzet, alles ineens weer helemaal past. Ik heb toen een Fenvi bay besteld, maar er stond Reethink ofzo op. Dus misschien is het ietwat afwijkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

knny schreef op maandag 25 juni 2012 @ 21:06:
Ik ben in het bezit van een 21,5 inch iMac en wil hierin achter de optische drive een extra SSD drive plaatsten.
Iemand een goed adresje om zo'n OWC SSD kit te bestellen? Daarin zit alles wat ik nodig heb geloof ik.

Heb nog een vraag: Mijn extra SSD kabel aansluiting, is dat een Sata 3 aansluiting? Er wordt namelijk bij dat OWC pakket ook de benodigde kabels geleverd.

Ik heb hem nu ook in mijn MacBook Pro zitten... ga je geen spijt van krijgen :P
pricewatch: Samsung 830 series 256GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jieve
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-08 17:48
Ik zie dat de Samsung 830 in de aanbieding is bij de MediaMarkt.
Zit er veel verschil tussen de Crucial M4 en de Samsung?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Jieve schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 08:41:
Ik zie dat de Samsung 830 in de aanbieding is bij de MediaMarkt.
Zit er veel verschil tussen de Crucial M4 en de Samsung?
iMars in "Het SSD in je Apple topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Laatst online: 22-07 10:05
ik heb hier een probleem.

Heb nu een MBP 9.2 met Samsung 830 256GB er in zitten en de standaard 750GB in de optibay.
Maar heb ook een Intel 520 240GB liggen.

Ik heb niet veel kaas gegeten van RAID en heb altijd alleen maar gebruik gemaakt van JBOD.
Wat is het slimste om te doen? Stripe of mirror? Uiteraard ga ik voor de snelheid :+ maar wat is sneller? Ik lees Stripe maar mijn logica zegt mirror. (aangezien je de opgeslagen data 2 keer zo snel aan kan leveren omdat het op beide schijven staat toch?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie

Hokkie

Hello

@renedis:

Zie deze videotutorial, dit zal je een hoop duidelijk maken!
YouTube: Fastest MacBook Pro on The Planet Part 3: Data Doubler, RAID Configuration & Benchmarks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Laatst online: 22-07 10:05
Het word dus toch striped! thanks en ik zal een benchmarkje neerzetten zodra het er in zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Zygivt schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 13:24:
[...]

[...]

Ik heb dezelfde bay en ik herken het probleem. Ik heb me mpb open geschroefd, bay eruit gehaald en zelfs de hdd uit de bay gehaald. Perslucht door me mbp en onderdelen gehaald en vervolgens alles stevig aangedrukt en terug geplaats. Na 2 poging loopt alles al bijna 2 maanden stabiel (vergeet ook niet de accu connector los te halen als je er mee bezig gaat)

succes !
Nou, bij mij dus helemaal niet werken. Zowel de vorige SSD, als een willekeurig HDD in de optibay/hdcaddy, maar niet willen herkennen :( Ik vraag me af of er geen productiefout in de hdcaddy zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:11
De Samsung 830 (128 en 256) zijn vandaag in de aanbieding bij de Media Markt:
http://www.mediamarkt.nl/mcs/shop/mediavandaag.html

Scheelt allebei een tientje met de pricewatch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:06
159 euro voor 256GB SSD?! Wie had zich dat kunnen voorstellen 2/3 maanden geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mat.hi.as
  • Laatst online: 01:27
Brm-G schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 10:48:
159 euro voor 256GB SSD?! Wie had zich dat kunnen voorstellen 2/3 maanden geleden.
Inderdaad. Dat was eerst de prijs van 128 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

mat.hi.as schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 10:50:
Inderdaad. Dat was eerst de prijs van 128 :P
Zodra een 512GB nog maar 300 euro kost stap ik over vanaf een 120GB die een jaar geleden 249 euro heeft gekost :P

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt

Zygivt

Evenaren en overtreffen

iMars schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 09:58:
[...]

Nou, bij mij dus helemaal niet werken. Zowel de vorige SSD, als een willekeurig HDD in de optibay/hdcaddy, maar niet willen herkennen :( Ik vraag me af of er geen productiefout in de hdcaddy zit.
Het probleem zit hem ongetwijfeld in de bay, want ik had het probleem ook in de ssd als in de hdd, maar na wat spelen met het ding werkt hier alles voor vlekkenloos en naar tevredenheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Heb een MacBook Pro 13 inch mid 2010 model en zojuist een SAMSUNG 830 Series 256GB MZ-7PC256B besteld. Ben benieuwd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Zygivt schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 11:03:
[...]

Het probleem zit hem ongetwijfeld in de bay, want ik had het probleem ook in de ssd als in de hdd, maar na wat spelen met het ding werkt hier alles voor vlekkenloos en naar tevredenheid.
Nou, ik heb het er nu denk wel 10x erin en eruit gehaald met verschillende SSD/HDD's ... Ik vind het niet fijn om iedere keer mijn MBP open te moeten schroeven. Ik heb iets van 70 euro ervoor betaald, voor iets wat lijkt alsof het van DealeXtreme komt... Maar goed, dat ga ik met de verkoper zelf ff ophelderen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.C.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:58
Shittt 256GB versie uitverkocht :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jieve

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Je vroeg of er veel verschil tussen de twee was,... dat had ik al een keer eerder gelinkt en heb dat doorgelinkt... mis ik iets? :?

Het ging om dit stukje:
Froggle schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 13:06:
M4 is vooral snel in lezen, en de 830 is in schrijven wat sneller en lezen wat minder. Als je de SSD gebruikt voor je OS dan zou ik voor de M4 kiezen, anders de 830.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt

Zygivt

Evenaren en overtreffen

iMars schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 12:30:
[...]

Nou, ik heb het er nu denk wel 10x erin en eruit gehaald met verschillende SSD/HDD's ... Ik vind het niet fijn om iedere keer mijn MBP open te moeten schroeven. Ik heb iets van 70 euro ervoor betaald, voor iets wat lijkt alsof het van DealeXtreme komt... Maar goed, dat ga ik met de verkoper zelf ff ophelderen O-)
Heb je hem voor dat geld met enclosure van ebay?
Mag toch hopen van niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Zygivt schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 15:24:
[...]

Heb je hem voor dat geld met enclosure van ebay?
Mag toch hopen van niet :+
http://hdcaddy.com/product.php?id_product=11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt

Zygivt

Evenaren en overtreffen

precies hetzelfde hier met. Werkt toch echt vlekkenloos atm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 13:39
Ik heb zojuist een 128GB SSD Samsung (de Media Markt aanbieding) voor mijn 13" 2012 Macbook pro gekocht.

Begrijp ik het goed dat ik alleen maar die schijf hoef te monteren en dat dan tijdens de eerste boot de internet recovey van Apple start?

Ik heb ook een Synology NAS die als Timemachine loopt .... is het handig(er) om die te gebruiken?

Uw antwoord wordt gewaardeerd.

(ongelooflijk ... eerst een Macbook , toen de MStand en het bluetooth toetsenbord en nu weer een SSD ... zoveel moeite en geld heb ik aan mijn windows machine's nooit gespendeerd..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

smoken schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 16:42:
(ongelooflijk ... eerst een Macbook , toen de MStand en het bluetooth toetsenbord en nu weer een SSD ... zoveel moeite en geld heb ik aan mijn windows machine's nooit gespendeerd..)
Maar je krijgt er dan ook wel wat voor terug :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 13:39
Exirion schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 16:44:
[...]

Maar je krijgt er dan ook wel wat voor terug :Y)
100% mee eens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:02
Zo, ook net mijn SSD in mijn Macbook pro 13" uit 2009 geprikt. Wat een verschil. Zware programma's starten in een mum van tijd op. Zelfs Axure, dat vooral op een mac erg traag opstart, is nu zo gestart. Heerlijk

Installatie was echt kinderspel. Alleen het restoren van m'n backup duurde wat lang, maar goed.

Next-up: optical drive eruit -> oude hdd daar in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jieve
Misha schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 21:50:
Zo, ook net mijn SSD in mijn Macbook pro 13" uit 2009 geprikt. Wat een verschil. Zware programma's starten in een mum van tijd op. Zelfs Axure, dat vooral op een mac erg traag opstart, is nu zo gestart. Heerlijk

Installatie was echt kinderspel. Alleen het restoren van m'n backup duurde wat lang, maar goed.

Next-up: optical drive eruit -> oude hdd daar in
Gefeliciteerd! :)

Welke SSD heb je gekozen en waarom?

Ben namelijk zelf aan het twijfelen tussen Samsung en Crucial.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:24

OMX2000

By any means necessary...

Jieve schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 22:34:
[...]

Ik heb een Crucial M4 256 GB sinds vandaag in mijn MBP early 2011. Loopt goed. Tegen de 500 MB lezen en 260 schrijven. Maar in mijn ongeduld ben ik voor de M4 gegaan, maar ik zo nu voor een Samsung gaan. Die is overall gewoon sneller. In de reviews die ik heb gelezen verslaat ie altijd de M4, helemaal qua schrijven. IOPS zijn ook een stuk hoger. En ik geloof best dat het best marginaal is qua verschil, maar waarom niet voor de snelste gaan. Qua betrouwbaarheid is er niet een beter dan de ander.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

OMX2000 schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 00:01:
[...]

Ik heb een Crucial M4 256 GB sinds vandaag in mijn MBP early 2011. Loopt goed. Tegen de 500 MB lezen en 260 schrijven. Maar in mijn ongeduld ben ik voor de M4 gegaan, maar ik zo nu voor een Samsung gaan. Die is overall gewoon sneller. In de reviews die ik heb gelezen verslaat ie altijd de M4, helemaal qua schrijven. IOPS zijn ook een stuk hoger. En ik geloof best dat het best marginaal is qua verschil, maar waarom niet voor de snelste gaan. Qua betrouwbaarheid is er niet een beter dan de ander.
De Samsung 256GB haalt in mijn MBP 389MB/s schrijven en 472MB/s lezen... niet verkeerd _/-\o_
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/T34yAYRb7PYeA4xkR3yJLnrN/thumb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:09
Hoe gaat firmware update van de Samsung 830 in een Mac? Bij de Crucial M4 was het een kwestie van firmware-cdtje bakken en booten.

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Gisteren mijn Samsung 830 256Gb geïnstalleerd in mijn MacBook Pro uit 2010.
Vervangen was simpel. Installatie Lion duurde vrij lang (Stond eerst 21min, duurde totaal 50min)
Restore zo gedaan.

Alles is nu snel!
Enige wat ik opmerkte was dat Aperture al zijn originele foto's kwijt is. Daar moet ik nog even naar kijken.

En de snelheid is rond de 250MB/s schrijven en lezen. Maar dat zal denk ik door SATA II komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Xavier schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 08:37:
Gisteren mijn Samsung 830 256Gb geïnstalleerd in mijn MacBook Pro uit 2010.
Vervangen was simpel. Installatie Lion duurde vrij lang (Stond eerst 21min, duurde totaal 50min)
Restore zo gedaan.

Alles is nu snel!
Enige wat ik opmerkte was dat Aperture al zijn originele foto's kwijt is. Daar moet ik nog even naar kijken.

En de snelheid is rond de 250MB/s schrijven en lezen. Maar dat zal denk ik door SATA II komen.
Ik heb ook een clean install gedaan en daarna een TimeMachine restore... niet alles over gekomen. Daarna heb ik het nog een keer gedaan met Carbon Copy (~2,5 uur voor 90 GB) dat loste alles op, geen data weg, alles lekker snel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Niet online
iMars schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 08:58:
[...]

Ik heb ook een clean install gedaan en daarna een TimeMachine restore... niet alles over gekomen. Daarna heb ik het nog een keer gedaan met Carbon Copy (~2,5 uur voor 90 GB) dat loste alles op, geen data weg, alles lekker snel :)
Een Carbon Copy vond ik niet een oplossing. De Mac toonde al wat keuren die veroorzaakt waren na een upgrade naar Lion. (Sluimer stand veroorzaakte in 90% van de tijd een macbook waar het scherm niet meer aanging, tot nu toe gaat dat nu weer wel)

Denk dat de Aperture problemen ook wel op te lossen zijn. Foto's staan gewoon in de map, maar hij kan ze op een of andere manier niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Niet online
Gluten Parody schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 07:16:
Hoe gaat firmware update van de Samsung 830 in een Mac? Bij de Crucial M4 was het een kwestie van firmware-cdtje bakken en booten.
Dat schijnt bij een Mac niet te werken.

Mijn Samsung 830 256 GB werd geleverd met de laatste firmware. Je schijnt de firmware wel makkelijk via bootcamp te kunnen uitvoeren. Ik heb dit zelf niet gedaan omdat ik al over de laatste firmware beschikte. En ik draai Windows via VM en liever niet via bootcamp.

-edit- Verder wil ik nog een keer benadrukken dat de Intel 330 180 GB voor mij geen goeie keuze was. Ik had er echt performance problemen mee. Veel beachballs en freezes in mijn MBP 13" late 2011. Met de Samsung en Intel 320 heb ik nergens last van gehad.

[ Voor 18% gewijzigd door BillSpaarbank op 27-06-2012 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheAshcat
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-05 08:35

TheAshcat

Death from Above

Net een Samsung 830 256GB gekocht met notebook kit.

Ik volg de guide van Samsung zelf (YouTube: Samsung SSD Install - Macintosh Laptop) om de schijf te klonen maar ik krijg de volgende error: De opstartschijf kan niet worden gebruikt als bron vvoor terugzetten.

Dus start ik de Mac op met CMD + R en kies schijfherstel weer. Nu zegt ie dat ik niet genoeg ruimte heb ... maar mijn normale HDD gebruikt maar 215GB!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quelake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-09 09:18

quelake

PSN Quelake

Ik heb zelf ook een aantal weken geleden de upgrade gedaan, naar SSD (Samsung) en optibay voor mn oude HD.

Mijn ervaring met Optibay.nl:

Ik heb gemerkt dat de kwaliteit van de spullen die Optibay opstuurt zeer matig is, voor wat je er voor betaald. Daar moet ik wel gelijk bij zeggen dat ze bij de organisatie heel welwillend zijn om nieuwe onderdelen op te sturen.

Mijn eerste optibay (Fenvi) was kromgetrokken en gedeukt, op meerdere plekken. Het hele zwikkie (optibay + behuizing optische drive) terug gestuurd, en zonder probleem een vervangend exemplaar gekregen. Ze hadden me alleen een vervangende optibay gestuurd, dus de behuizing moest weer apart nagestuurd worden. Ik vond destijds ook een zilverkleurig stukje los in de verpakking. Geen idee waar dat voor diende. Het bleek later een weerstand te zijn van de printplaat van de optische drive-behuizing. Die lag dus gewoon los...Gelukkig had ik dus een nieuwe opgestuurd gekregen.

De vervangende optibay was wel goed, maar hiervan was het plastic klem-stripje weer van een afwijkende maat. Die hebben ze ook nagestuurd. Daarnaast de behuizing voor de optische drive, het printplaatje liet gelijk los van de SATA stekker die erop gesoldeerd zou moeten zijn. Ik zag wel dat de weerstand er dit keer wel op zat. :X Maar hij kon weer retour vanwege de SATA aansluiting. 8)7

De derde behuizing was ok, en die heb ik nu dan ook liggen. Ik moet er wel bij vermelden dat de onderzijde ook niet recht is, waardoor mijn optische drive mooi rond kan tollen, ipv stevig op een tafel opp. ligt. In mijn geval moest ik ook twee kleine plastic stukjes nog wegsnijden, geen enkele aanwijzing dat dat moest. Dus ik heb twee keer de behuizing uit elkaar moeten halen voordat dit duidelijk was (na contact met Optibay, die mij uitlegde dat er twee diktes bestonden vd optische drive).

Omdat het antwoord vanuit Optibay.nl altijd een dag of 2 -3 op zich laat wachten, heeft het bij elkaar toch een week of drie geduurd voordat ik aan de gang kon. Ook is het zeer onprettig om, als je Macbook al open ligt tot aan het hart, erachter te komen dat hij weer dicht kan omdat je optibay krom getrokken is. Daarnaast betaal je best wat euro's voor de verzending, maar ze verzenden in simpele padded enveloppen die gewoon door de brievenbus geleverd worden. Ik wacht overigens nog op de vergoeding van retourzendingen, die heb ik nooit ontvangen, zoals ze op hun website aangeven (wel twee keer hierom gevraagd).

Uiteindelijk dus wel tevreden, maar wel na een onvoorstelbare reeks teleurstellingen. Ik wou jullie dit even meegeven, doe er je voordeel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitchdc
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-07 11:47
Even een snel vraagje, moet ik voor een HDcaddy ook een Notebook kit bestellen als ik een Samsung 830 SSD wil installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Xfix schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 11:25:
Even een snel vraagje, moet ik voor een HDcaddy ook een Notebook kit bestellen als ik een Samsung 830 SSD wil installeren?
Kort maar krachtig: Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
quelake schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 10:17:
Ik heb zelf ook een aantal weken geleden de upgrade gedaan, naar SSD (Samsung) en optibay voor mn oude HD.

Mijn ervaring met Optibay.nl:

Ik heb gemerkt dat de kwaliteit van de spullen die Optibay opstuurt zeer matig is, voor wat je er voor betaald. Daar moet ik wel gelijk bij zeggen dat ze bij de organisatie heel welwillend zijn om nieuwe onderdelen op te sturen.

Mijn eerste optibay (Fenvi) was kromgetrokken en gedeukt, op meerdere plekken. Het hele zwikkie (optibay + behuizing optische drive) terug gestuurd, en zonder probleem een vervangend exemplaar gekregen. Ze hadden me alleen een vervangende optibay gestuurd, dus de behuizing moest weer apart nagestuurd worden. Ik vond destijds ook een zilverkleurig stukje los in de verpakking. Geen idee waar dat voor diende. Het bleek later een weerstand te zijn van de printplaat van de optische drive-behuizing. Die lag dus gewoon los...Gelukkig had ik dus een nieuwe opgestuurd gekregen.

De vervangende optibay was wel goed, maar hiervan was het plastic klem-stripje weer van een afwijkende maat. Die hebben ze ook nagestuurd. Daarnaast de behuizing voor de optische drive, het printplaatje liet gelijk los van de SATA stekker die erop gesoldeerd zou moeten zijn. Ik zag wel dat de weerstand er dit keer wel op zat. :X Maar hij kon weer retour vanwege de SATA aansluiting. 8)7

De derde behuizing was ok, en die heb ik nu dan ook liggen. Ik moet er wel bij vermelden dat de onderzijde ook niet recht is, waardoor mijn optische drive mooi rond kan tollen, ipv stevig op een tafel opp. ligt. In mijn geval moest ik ook twee kleine plastic stukjes nog wegsnijden, geen enkele aanwijzing dat dat moest. Dus ik heb twee keer de behuizing uit elkaar moeten halen voordat dit duidelijk was (na contact met Optibay, die mij uitlegde dat er twee diktes bestonden vd optische drive).

Omdat het antwoord vanuit Optibay.nl altijd een dag of 2 -3 op zich laat wachten, heeft het bij elkaar toch een week of drie geduurd voordat ik aan de gang kon. Ook is het zeer onprettig om, als je Macbook al open ligt tot aan het hart, erachter te komen dat hij weer dicht kan omdat je optibay krom getrokken is. Daarnaast betaal je best wat euro's voor de verzending, maar ze verzenden in simpele padded enveloppen die gewoon door de brievenbus geleverd worden. Ik wacht overigens nog op de vergoeding van retourzendingen, die heb ik nooit ontvangen, zoals ze op hun website aangeven (wel twee keer hierom gevraagd).

Uiteindelijk dus wel tevreden, maar wel na een onvoorstelbare reeks teleurstellingen. Ik wou jullie dit even meegeven, doe er je voordeel mee.
Zo te zien bestellen ze dus ook gewoon de goedkope ebay rommel en laten ze jou een premium betalen om dat snel in huis te hebben. Ik heb dezelfde combi besteld voor 30$, en had hem 1,5 week later in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitchdc
Zo'n antwoord moest ik hebben, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Xfix schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 12:01:
[...]
Zo'n antwoord moest ik hebben, bedankt!
Ik ga er van uit dat je wel weet dat je gereedschap nodig hebt ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitchdc
Zygivt schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 12:02:
[...]

Ik ga er van uit dat je wel weet dat je gereedschap nodig hebt ;-)
Hmm goed dat je me er even aan herinnert :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:53

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Uit de laatste pagina's van dit topic begrijp ik dat een notebook kit voor € 30 een extra rubbertje is waardoor een SSD (in mijn geval Samsung 830 256GB) wat dikker wordt en aan de standaardafmetingen voor een 2,5"-schijf voldoet. Dit schijn je ook zelf gemakkelijk te kunnen fixen, zonder € 30 bij te betalen. Kan iemand hier iets meer over vertellen? Het wordt mij niet geheel duidelijk namelijk ;)

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:02
Jieve schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 22:34:
[...]

Ik ben gegaan voor een Samsung 830 256GB. Kost nu onder de 170 euro. Dankzij een suggestie van een van de redacteuren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Niet online
jhogervorst schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 14:52:
Uit de laatste pagina's van dit topic begrijp ik dat een notebook kit voor € 30 een extra rubbertje is waardoor een SSD (in mijn geval Samsung 830 256GB) wat dikker wordt en aan de standaardafmetingen voor een 2,5"-schijf voldoet. Dit schijn je ook zelf gemakkelijk te kunnen fixen, zonder € 30 bij te betalen. Kan iemand hier iets meer over vertellen? Het wordt mij niet geheel duidelijk namelijk ;)
Wat ik ervan begrepen heb is dat het extra rubbertje alleen maar voor rammelingen in je behuizing zorgt. De Samsung schijf is 7mm dik in tegenstelling tot veel andere schijven van 9,5mm.

In een macbook heb je het extra rubbertje niet nodig aangezien de schijf aan de zijkanten gemonteerd wordt. Ik heb mijn 830 dus gewoon gemonteerd zonder.

Ik heb geen ervaring met de optibay aangezien 256 GB voor mij momenteel voldoende is. Ik weet dus niet hoe hij daarin past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:04
Ben tot nu toe zeer tevreden over de combinatie van SSD (Samsung 830) in mijn MBP 2009 en de Optibay met de reguliere HDD. Qua snelheid ook niets te klagen. Wat ik nog wil veranderen is de 320GB HDD naar een grotere variant. Liefst rond de 500/750 GB is er een schijf aan te raden?

De andere stap is de drive in een externe behuizing te plaatsen.

Welke externe behuizing is aan te raden, of waar kan ik deze het goedkoopst verkrijgen?

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:54
BillSpaarbank schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 15:03:
Ik heb geen ervaring met de optibay aangezien 256 GB voor mij momenteel voldoende is. Ik weet dus niet hoe hij daarin past.
Desnoods kun je altijd zelf wel de boel passend maken. Ik heb ruim 2 jaar geleden een Intel SSD toegevoegd aan mijn Macbook, en destijds bestonden er nog geen caddy/bay brackets hiervoor. Uiteindelijk gewoon een IBM Thinkpad bracket via eBay besteld en met wat tweaken paste ook die prima :)

Heb ondertussen ook een nieuwe Samsung besteld aangezien de 40GB écht te klein wordt straks met Mountain Lion. Ben benieuwd of ik dat ook nog ga merken qua performance..
Wicked-Game schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 15:25:
Welke externe behuizing is aan te raden, of waar kan ik deze het goedkoopst verkrijgen?
Synology? Via netwerk kunnen benaderen is wel erg fijn :)

[ Voor 35% gewijzigd door Xandrios op 27-06-2012 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Wicked-Game schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 15:25:
Doe is gek en benader de pricewatch :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Niet online
jhogervorst schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 14:52:
Gisteren de 830 in een Macbook ingebouwd. Maar uit de oude hdd schroef je de schroeven. Die zet je in de zijkanten van de 830 en dan kan je hem gewoon stevig inbouwen. Je hoeft niks te verdikken ofzo hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Xavier schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 15:36:
[...]

Gisteren de 830 in een Macbook ingebouwd. Maar uit de oude hdd schroef je de schroeven. Die zet je in de zijkanten van de 830 en dan kan je hem gewoon stevig inbouwen. Je hoeft niks te verdikken ofzo hoor.
Deze kit is ook niet relevant voor macbook gebruikers. Ook niet als je gebruik maakt van een optibay, want de hd schroef je aan de onderkant van je optibay vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheAshcat

TheAshcat

Death from Above

TheAshcat schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 10:17:
Net een Samsung 830 256GB gekocht met notebook kit.

Ik volg de guide van Samsung zelf (YouTube: Samsung SSD Install - Macintosh Laptop) om de schijf te klonen maar ik krijg de volgende error: De opstartschijf kan niet worden gebruikt als bron vvoor terugzetten.

Dus start ik de Mac op met CMD + R en kies schijfherstel weer. Nu zegt ie dat ik niet genoeg ruimte heb ... maar mijn normale HDD gebruikt maar 215GB!
Ik heb zojuist een image van mijn harddisk gemaakt (moest naar SSD, mocht niet naar eigen HDD), weer terug gekopieërd naar de HDD en vervolgens proberen te 'branden op de SSD'

Met het controleren krijg ik weer een error dat het niet lukt ... ik wordt hier gek van! Iemand nog een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Laatst online: 16-09 20:05

lasharor

7 december 2004

Kan je niet gewoon carboncopycloner gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endless90
Ik ben op het moment een kloon aan het maken met Carbon Copy naar mijn nieuwe Samsung 830. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheAshcat

TheAshcat

Death from Above

lasharor schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 17:00:
Kan je niet gewoon carboncopycloner gebruiken?
Ik ga dat nu wel 'gewoon' proberen.

Ik vind het wel heel vreemd dat het me niet lukt met de normale software die Apple levert, zeker omdat Samsung dit ook voorstelt voor Mac in de installatievideo.

Update: Eindelijk ... gelukt :) Wel raar dat het opstarten van Mac OSX. Voor de rest lijkt alles wel snel te draaien, zelfs InDesign is nu razend snel opgestart.

[ Voor 19% gewijzigd door TheAshcat op 27-06-2012 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart155
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:25
knny schreef op maandag 25 juni 2012 @ 21:06:

Zie hier! Ik heb het zelf ook gedaan bij m'n 27" iMac. De aansluiting is bij mij 6 GB/s, dus ik verwacht bij jou ook. Mits het een iMac uit 2011 is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endless90
Inmiddels zit de Samsung 830 256GB in mijn Macbook Pro 2009. Carbon Copy Cloner gebruikt om mijn vorige HDD te klonen naar mijn SSD. Alles draait als een trein.

Is het overigens slim om TRIM in te schakelen? Of is dit standaard al ingeschakeld? Zo niet, hoe kan ik dat inschakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Dotto schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 22:09:
Inmiddels zit de Samsung 830 256GB in mijn Macbook Pro 2009. Carbon Copy Cloner gebruikt om mijn vorige HDD te klonen naar mijn SSD. Alles draait als een trein.

Is het overigens slim om TRIM in te schakelen? Of is dit standaard al ingeschakeld? Zo niet, hoe kan ik dat inschakelen?
System Information:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/x16Fv96g4IrFOjm5XUrrWmU6/full.png

Trim staat by default uit (zover ik weet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:54
En hoe heb jij het ge-enabled?

Er is een gemakkelijke tool, Trim Enabler, maar ik las dat deze een aantal kernelmodules vervvangt door (hele) oude versies. Er is ook een truuc waarbij je via een search&replace in een driver de support kan toevoegen. Dat is veiliger aangezien je dan altijd de juiste versie van de driver gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Niet online
Werkt goed hoor dat recovery systeem van Apple. Ben bezig met een clean install maar het downloaden wil maar niet vlotten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6pack15
  • Laatst online: 20:45
TheAshcat schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 19:38:
[...]

Ik ga dat nu wel 'gewoon' proberen.

Ik vind het wel heel vreemd dat het me niet lukt met de normale software die Apple levert, zeker omdat Samsung dit ook voorstelt voor Mac in de installatievideo.

Update: Eindelijk ... gelukt :) Wel raar dat het opstarten van Mac OSX. Voor de rest lijkt alles wel snel te draaien, zelfs InDesign is nu razend snel opgestart.
Kan niet wachten tot mijn 830 binnen is, ik wil mijn Indesign ook snel opgestart hebben :P. Word helemaal knotsgek van dat opstarten en zware fotos inladen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Niet online
5 uur voor het downloaden...yeah right

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Niet online
Dotto schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 22:09:

Zoek eens op TRIM in dit topic. Daar vind je alle voors en tegens en staat ook hoe je het beste TRIM kan aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recon24
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-08-2022
Had een 128 GB OCZ Vertex 3 SSD. Vandaag mijn Samsung 830 256 GB SSD binnen gehad. Heb Trim net aangezet via Trim enabler. Nu lees ik hier dat er ook nog andere methodes zijn om dit in te schakelen. Is er nog een manier om dit terug te draaien, zodat ik wel de nieuwste kernelmodules heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Xandrios schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 22:35:
En hoe heb jij het ge-enabled?

Er is een gemakkelijke tool, Trim Enabler, maar ik las dat deze een aantal kernelmodules vervvangt door (hele) oude versies. Er is ook een truuc waarbij je via een search&replace in een driver de support kan toevoegen. Dat is veiliger aangezien je dan altijd de juiste versie van de driver gebruikt.
Verwijderd in "Het SSD in je Apple topic"

Directe link

[ Voor 6% gewijzigd door iMars op 27-06-2012 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:28
Ga ik snelheidsverlies merken met de samsung 830 SSD omdat deze sata 3 ondersteund, maar deze niet wordt ondersteund op de macbook pro (ivy bridge). Tot mijn verbazing lees ik dat die sata 2 heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 21:32
Snelheidsverlies ten opzichte van wat? Als jij nu geen SSD hebt, dan ga je alleen maar snelheidswinst merken, en niet te zuinig ook.

Wat je nu vraagt is net zoiets als vragen of je het gaat merken dat je nieuwe auto geen 250 km/u kan, maar slechts 200 km/u, terwijl je huidige auto 80 km/u rijdt :+ Oké, vergelijkingen gaan altijd mank, zo ook deze, maar had ik even zin in :P

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
Nee bedoel meer het verschil tussen sata2 en sata 3. Zit daar geen snelheidsbeperking in? Wil natuurlijk SSD op volledige snelheid gebruiken. Ter bevestiging in de nieuwe macbook pro (dus niet retina) zit geen sata 3 toch? Ik ben in de war met sata 600 excuses.

[ Voor 8% gewijzigd door Untouchablezz20 op 28-06-2012 01:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:40
Untouchablezz20 schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 01:30:
Nee bedoel meer het verschil tussen sata2 en sata 3. Zit daar geen snelheidsbeperking in? Wil natuurlijk SSD op volledige snelheid gebruiken. Ter bevestiging in de nieuwe macbook pro (dus niet retina) zit geen sata 3 toch? Ik ben in de war met sata 600 excuses.
Waar haal je vandaan dat er geen SATA 3 aansluiting inzit? Die zit er gewoon in hoor, zelfs oudere MacBooks hebben een 6Gigabit SATA aansluiting.

Lees overigens even goed wat hierboven gezegd wordt, want je hecht nu teveel waarde aan de namen. Een SSD voelt snel aan, of dat nou met een SATA 2 aansluiting is of SATA 3. De verschillen zul je echter alleen in benchmarks zien, in real life performance niet. Tenzij je software gebruikt die 500MB/s kan schrijven en dat ook benut maakt het geen moer uit.

[ Voor 26% gewijzigd door thaan op 28-06-2012 01:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheAshcat

TheAshcat

Death from Above

6pack15 schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 22:41:
[...]

Kan niet wachten tot mijn 830 binnen is, ik wil mijn Indesign ook snel opgestart hebben :P. Word helemaal knotsgek van dat opstarten en zware fotos inladen
't scheelt inderdaad heel veel, ik kreeg alleen allerlei errors later met het openen van adobe programma's ... anderen stonden er weer niet op, dus ik heb lion er maar opnieuw opgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 21:32
Untouchablezz20 schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 01:30:
Zelfs al zou je SATA2 hebben ipv SATA3, dan is de snelheidswinst zo groot (ondanks de 'beperking' van SATA2) dat het alsnog meer dan aan te raden is. Dat probeerde ik te zeggen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
Helemaal duidelijk. Dan maakt het inderdaad verder ook niks uit of je sata 2 of 3 hebt.
Pagina: 1 ... 60 ... 88 Laatste