Ik heb nu de Samsung 830 besteld. Deze wil ik in mijn MacBook Pro (2009) zetten. Heb ik nog extra spullen nodig om mijn HDD te vervangen?
Ik wil deze bestellen: 'Crucial m4 CT512M4SSD2 512GB' en heb dezelfde vraag voor mijn Macbook Pro early 2011Dotto schreef op zondag 17 juni 2012 @ 20:33:
Ik heb nu de Samsung 830 besteld. Deze wil ik in mijn MacBook Pro (2009) zetten. Heb ik nog extra spullen nodig om mijn HDD te vervangen?
[ Voor 5% gewijzigd door JoepW op 17-06-2012 20:37 ]
iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream
Zoeken in dit topic op SATA 3 is een beetje een faal. Dus ik vraag het toch maar ff. Klopt het nou dat er MBP's early 2011 zijn die 2x SATA 3 hebben. Dus zowel controller support als de kabel die het ondersteund. Want ik lees wisselende verhalen.
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
Ik heb zelf een non-Pro witte Macbook 2009:Dotto schreef op zondag 17 juni 2012 @ 20:33:
kleine Philips kruis schroevendraaier nodig voor de 8 vijzen onderaan, 2 vijzen om de beugel los te maken en een kleine Torx schroevendraaier om de vijzen van de schijf over te plaatsen naar de ssd.
Das alles, dus 2 schroevendraaiers.
'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.
Dotto schreef op zondag 17 juni 2012 @ 20:33:
Nee. Ik heb gister (uit mijn late 2009 pro) de originele schijf en de optibay verwijderd en de superdrive teruggezet. Dat is lastiger dan de HDD alleen verwisselen (wat ik eerder dus al gedaan heb). Je hebt daar behalve een goede schroevendraaier niets anders voor nodig. Let erop dat je de accu even loshaalt (dat kan met je vingers) en dat je heel voorzichtig bent met de flatcables, verder niets.JoepW schreef op zondag 17 juni 2012 @ 20:36:
[...]
Ik wil deze bestellen: 'Crucial m4 CT512M4SSD2 512GB' en heb dezelfde vraag voor mijn Macbook Pro early 2011
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Een torx 6 schroevendraaier is ook geen luxe als je hdd verwisseld voor de ssd.Pixeltje schreef op zondag 17 juni 2012 @ 21:56:
[...]
[...]
Nee. Ik heb gister (uit mijn late 2009 pro) de originele schijf en de optibay verwijderd en de superdrive teruggezet. Dat is lastiger dan de HDD alleen verwisselen (wat ik eerder dus al gedaan heb). Je hebt daar behalve een goede schroevendraaier niets anders voor nodig. Let erop dat je de accu even loshaalt (dat kan met je vingers) en dat je heel voorzichtig bent met de flatcables, verder niets.
Gaat ook heel best met een platbektangZygivt schreef op maandag 18 juni 2012 @ 10:31:
[...]
Een torx 6 schroevendraaier is ook geen luxe als je hdd verwisseld voor de ssd.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Na enig leeswerk verricht te hebben in dit topic heb ook ik de knoop doorgehakt om mijn mid-2009 MBP maar eens te gaan upgraden.
Ik heb het volgende besteld:
Crucial 8 GB DDR3-1066 Kit
Crucial CT128M4SSD2
HDcaddy + Externe USB-behuizing SATA PC0010B
Nu rest mij alleen nog het juiste gereedschap, kan iemand mij vertellen waar ik dat het beste vandaan kan halen?
Crucial CT128M4SSD2
Nu rest mij alleen nog het juiste gereedschap, kan iemand mij vertellen waar ik dat het beste vandaan kan halen?
"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage
Ik zit er ook aan de te denken om m'n MacBook Pro (mid-2010, met MacOS 10.7 Lion) te upgraden met een SSD. Daarbij wil ik mijn huidige 320GB hdd vervangen. Nu vraag ik me een paar dingen af. Is het makkelijk om mijn huidige MacOS over te zetten op die SSD? Klopt het dat de beste manier is om de SSD in m'n MacBook de stoppen, m'n Snow Leopard DVD in m'n MacBook te stoppen, installeren, MacOS Lion downloaden uit de AppStore, daarna deze installeren en m'n timemachine back-up in laden? Of neemt TimeMachine automatisch Lion mee wanneer ik in Snow Leopard m'n TMbackup in laadt?
Moet ik trouwens ook nog ingewikkelde Terminal codes invoeren? Zoiets las ik op het internet, of geldt dat alleen wanneer je een oudere MacOS hebt
Ohwja, ik begreep dat Samsung goede SSD's maakt, klopt dat. Zit te denken aan deze namelijk: http://www.dixons.nl/samsung-830-series-256gb-2-5inch-1.html
Moet ik trouwens ook nog ingewikkelde Terminal codes invoeren? Zoiets las ik op het internet, of geldt dat alleen wanneer je een oudere MacOS hebt
Ohwja, ik begreep dat Samsung goede SSD's maakt, klopt dat. Zit te denken aan deze namelijk: http://www.dixons.nl/samsung-830-series-256gb-2-5inch-1.html
Heb bij de bouwmarkt gekocht, niet het goodkoopste kitje kopen want die puntjes zijn te zacht en verneuk je de schroevendraaier mee.RevellNL schreef op maandag 18 juni 2012 @ 13:08:
Na enig leeswerk verricht te hebben in dit topic heb ook ik de knoop doorgehakt om mijn mid-2009 MBP maar eens te gaan upgraden.
Crucial CT128M4SSD2
Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar
Het is ook mogelijk om gewoon een CD te branden van Lion. Scheelt je weer installatie tijd en eventueel vervuiling van het upgraden. (Google heeft hier wel handleidingen voor)Bernii schreef op maandag 18 juni 2012 @ 13:16:
Ik zit er ook aan de te denken om m'n MacBook Pro (mid-2010, met MacOS 10.7 Lion) te upgraden met een SSD. Daarbij wil ik mijn huidige 320GB hdd vervangen. Nu vraag ik me een paar dingen af. Is het makkelijk om mijn huidige MacOS over te zetten op die SSD? Klopt het dat de beste manier is om de SSD in m'n MacBook de stoppen, m'n Snow Leopard DVD in m'n MacBook te stoppen, installeren, MacOS Lion downloaden uit de AppStore, daarna deze installeren en m'n timemachine back-up in laden? Of neemt TimeMachine automatisch Lion mee wanneer ik in Snow Leopard m'n TMbackup in laadt?
Maar ik heb dezelfde vraag.
Werkt het zo dat je SSD erin, Lion CD erin, TM backup terug en je kan weer verder?
Installeert hij met die backup dan ook je aperture met foto database?
Ik heb ooit van HDD vervangen en het werkt vrij eenvoudig met Timemachine. Bij het opstarten vanaf de instalaltie CD of herstel partitie kun je aangeven dat je je back-up terug wilt zetten. Zie hiervoor het "extra" menu in het installatie scherm. De rest wijst eigenlijk vanzelfXavier schreef op maandag 18 juni 2012 @ 15:16:
[...]
Het is ook mogelijk om gewoon een CD te branden van Lion. Scheelt je weer installatie tijd en eventueel vervuiling van het upgraden. (Google heeft hier wel handleidingen voor)
Werkt het zo dat je SSD erin, Lion CD erin, TM backup terug en je kan weer verder?
Tof, het kan geloof ik ook via een USB-stick. Denk dat ik dat maar doe dan.Xavier schreef op maandag 18 juni 2012 @ 15:16:
[...]
Het is ook mogelijk om gewoon een CD te branden van Lion. Scheelt je weer installatie tijd en eventueel vervuiling van het upgraden. (Google heeft hier wel handleidingen voor)

Edit: Het is eigenlijk heel gemakkelijk: YouTube: Samsung SSD Install - Macintosh Laptop Tenminste, volgens samsung
[ Voor 10% gewijzigd door Bernii op 18-06-2012 17:46 ]
Dat ziet er inderdaad heel makkelijk uit! Is het overigens niet slimmer om een fresh-install te doen van OS X, of is dat onzin?
klopt doe ik ook, maar een schroevendraaier is toch net iets makkelijker
Vorige week heb ik met succes een SSD bijgeplaatst in m'n iMac. Ben er ongeveer een uurtje mee bezig geweest. Het resultaat is echt geweldig, lekker snel. Ik heb gebruikt gemaakt van de DIY-kit van OWC en een Samsung 830 256 GB. Van tevoren was ik toch een beetje huiverig omdat het als zeer moeilijk word aangeduid maar dat viel gelukkig wel mee. Dus als je een beetje technisch bent is dit wel een aanrader voor iMac-bezitters. Top!
Ik heb nu een tijdje een Kingston SSDNow V100 256GB in mijn MBP early 2011 zitten, maar daar wordt je niet vrolijk van zeg... heb nu al 2x meegemaakt dat ik mijn MBP opnieuw kon installeren.
Ik wil er nu van af en zit er over na te denken om of een Crucial M4, of een Samsung 830 te kopen.
In de laatste paar pagina's heb ik al horen zeggen dat de Samsung 830 beter is (en hij is € 5,00 goedkoper)
Zal ik dan toch maar voor de Samsung gaan?
Ik wil er nu van af en zit er over na te denken om of een Crucial M4, of een Samsung 830 te kopen.
In de laatste paar pagina's heb ik al horen zeggen dat de Samsung 830 beter is (en hij is € 5,00 goedkoper)
Zal ik dan toch maar voor de Samsung gaan?
@imars; die vraag heb je nu zelf al beantwoord
goede keus!
Ik heb nu ook de Samsung en de optibay besteld, alleen is het mij niet duidelijk waar ik het beste de SSD kan plaatsen. Ooit heb ik eens gelezen dat er in de MacBook een sensor zit, dat als de MacBook valt of grote schok bewegingen maakt, de HDD op inactief zet (ter bescherming). Klopt dit verhaal? En zo ja, geld dit ook voor de sata aansluiting van de superdrive?
Waar hebben jullie de SSD geplaatst i.c.m. de originele HDD? Dank...
Ik heb nu ook de Samsung en de optibay besteld, alleen is het mij niet duidelijk waar ik het beste de SSD kan plaatsen. Ooit heb ik eens gelezen dat er in de MacBook een sensor zit, dat als de MacBook valt of grote schok bewegingen maakt, de HDD op inactief zet (ter bescherming). Klopt dit verhaal? En zo ja, geld dit ook voor de sata aansluiting van de superdrive?
Waar hebben jullie de SSD geplaatst i.c.m. de originele HDD? Dank...
MacBook Air M2 Apple TV 4 64GB HomeKit iPhone 13 Pro Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130
Ik heb een 1TB schijf en een SSD, maar de 1TB schijf was te dik voor de optibay (ik heb geen optibay maar een hdcaddy, maar neem aan dat ze ongeveer hetzelfde zijn), dus heb ik de SSD op de plek van de superdrive gezet en de 1TB schijf op de originele HDD plek.
Qua aansluitingen maakt het dus niet uit hoe je het configureert.
Qua aansluitingen maakt het dus niet uit hoe je het configureert.
Ik heb waarschijnlijk dezelfde vraag als de meeste mensen hier.
Ik zit er aan te denken de volgende schijf te kopen voor mijn Macbook Pro 15" 2011: http://www.mycom.nl/Produ...tm_campaign=tweakersclick
Kan deze er gewoon in op de plek van de onnodige DVD-speler?
Ik zit er aan te denken de volgende schijf te kopen voor mijn Macbook Pro 15" 2011: http://www.mycom.nl/Produ...tm_campaign=tweakersclick
Dat kan met een zogenaamde optibay (google). Echter zou ik de SSD op de plek van de originele HHD doen, en de HHD verplaatsen naar de plek van de DVD-speler. Op de plek van de DVD-speler zit volgens mij een langzamere aansluiting. Ik zou ook nog eens kijken naar andere SSD, in dit forum is genoeg te vinden over schijven die beter werken met de MacBook, zoals de Crucial M4 en de Samsung 830.TheAshcat schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 09:24:
Ik heb waarschijnlijk dezelfde vraag als de meeste mensen hier.
Froggle schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 11:51:
@laquaezzi: Ik zie je nu regelmatig dezelfde fout maken. Het is HDD (Hard Disk Drive) en SSD (Solid State Drive).
Ik zie daar niks verkeerds aanlaquaezzi schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 09:28:
[...]
Dat kan met een zogenaamde optibay (google). Echter zou ik de SSD op de plek van de originele HHD doen, en de HHD verplaatsen naar de plek van de DVD-speler. Op de plek van de DVD-speler zit volgens mij een langzamere aansluiting. Ik zou ook nog eens kijken naar andere SSD, in dit forum is genoeg te vinden over schijven die beter werken met de MacBook, zoals de Crucial M4 en de Samsung 830.
Verwijderd
Wat is de beste/snelste SSD die ik kan krijgen om in een MBP 13" 2012 te stoppen? Zal daarnaast de optische drive vervangen voor de originele harde schijf. Het lijkt me dus voldoende om rond de 100GB SSD te hebben.
Aanraders?
Aanraders?
Verwijderd
Welke raad je het meest aan?fiftyfive schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 12:51:
De samsung 830 of crucial m4 van 128GB.
En zijn dit de juiste producten?
http://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-118014
http://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-113497
Ik zie namelijk verschillende versies en ben de verkeerde te bestellen
Bedankt iig!
Hij heeft een lachwekkend schijfje ;-)
Verwijderd
The M4 it is.Froggle schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 13:06:
M4 is vooral snel in lezen, en de 830 is in schrijven wat sneller en lezen wat minder. Als je de SSD gebruikt voor je OS dan zou ik voor de M4 kiezen, anders de 830.
Even ter controle, kan iemand bevestigen dat dit de juiste is voor mijn MacBook Pro 2012, 13"?
Zie namelijk verschillende versies, slim, bracket etc.
ik moest ook 3x lezen voordat ik de fout had ontdekt, haha.

Dat zeg ik een lachwekkend schijfje: Ha Ha Disk
Plug and play schijfje. Ik heb hem zelf ookVerwijderd schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 13:11:
[...]
The M4 it is.
Even ter controle, kan iemand bevestigen dat dit de juiste is voor mijn MacBook Pro 2012, 13"?
Zie namelijk verschillende versies, slim, bracket etc.
@Jaysier; Dixons heeft hem ruim op voorraad, vandaag besteld, morgen in huis of af te halen in een filiaal
En gegarandeerd geen verzendkosten 
Heb vandaag mijn Samsung 830 SSD binnen gekregen. Volgens het Samsung filmpje op Youtube kan in in MacOS heel gemakkelijk m'n OS data overzetten op de nieuwe, maar ik lees ook constant dat het beter is om een schone installatie uit te voeren. Als ik Lion schoon installeer, en laad mijn Time Machine backup in, krijg ik dan een soort van schone installatie, of het zelfde resultaat als wanneer ik via schrijfbeheer 1:1 kopieer?
Heb vandaag mijn Samsung 830 SSD binnen gekregen. Volgens het Samsung filmpje op Youtube kan in in MacOS heel gemakkelijk m'n OS data overzetten op de nieuwe, maar ik lees ook constant dat het beter is om een schone installatie uit te voeren. Als ik Lion schoon installeer, en laad mijn Time Machine backup in, krijg ik dan een soort van schone installatie, of het zelfde resultaat als wanneer ik via schrijfbeheer 1:1 kopieer?
[ Voor 5% gewijzigd door Bernii op 19-06-2012 13:28 ]
Ik heb er geen ervaring mee, maar wat ik hier lees is een schone install doen en vervolgens met time machine je bestanden weer overzetten.Bernii schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 13:23:
Dat dacht ik eerst ook, tot ik dit filmpje zag van Samsung: YouTube: Samsung SSD Install - Macintosh LaptopZygivt schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 13:25:
[...]
Ik heb er geen ervaring mee, maar wat ik hier lees is een schone install doen en vervolgens met time machine je bestanden weer overzetten.
Verwijderd
Dank jullie wel mannen!
Ik was anders wss voor een vertex gegaan omdat ik die in de meeste youtube filmpjes heb gezien
Ik was anders wss voor een vertex gegaan omdat ik die in de meeste youtube filmpjes heb gezien
Dit filmpje laat alleen maar zien hoe gemakkelijk het kan. Het zegt niks over de prestaties.Bernii schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 13:27:
[...]
Dat dacht ik eerst ook, tot ik dit filmpje zag van Samsung: YouTube: Samsung SSD Install - Macintosh Laptop
Verwijderd
Is dit overigens de Samsung?
http://www.amms.nl/artike...asic-kitmz-7pc128bww.aspx
lees uit reviews dat die toch wat sneller en betrouwbaarder is
http://www.amms.nl/artike...asic-kitmz-7pc128bww.aspx
lees uit reviews dat die toch wat sneller en betrouwbaarder is
Misschien moet je niet zo spammen hier.
Beide zijn Samsung 830's, maar dat kun je toch ook gewoon zelf lezen???
Je kan gewoon de goedkopere versie nemen van 99 euro.
Verwijderd
Mijn excuses voor het ongeduldige spammen.Smultie schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 14:29:
Misschien moet je niet zo spammen hier.
Ja ik zag dat het beide Samsung 830's zijn, ik zie echter bij de ene nadrukkelijk Notebook kit staan en bij de andere Basic kit. Vandaar de verwarring
Komt door het snelle typen denk ik, gelukkig begrijpt iedereen wel wat ik er mee bedoel. Bedankt voor de aanmerking ;)!Froggle schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 11:51:
@laquaezzi: Ik zie je nu regelmatig dezelfde fout maken. Het is HDD (Hard Disk Drive) en SSD (Solid State Drive).
De kit heeft een USB-kabel er bij zitten om de drive te verbinden met de MacVerwijderd schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 14:35:
[...]
Mijn excuses voor het ongeduldige spammen.
Ja ik zag dat het beide Samsung 830's zijn, ik zie echter bij de ene nadrukkelijk Notebook kit staan en bij de andere Basic kit. Vandaar de verwarring
Ja dat is handig om de tutorial van een x aantal posts hierboven te volgen. Meer niet.Bernii schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 17:04:
[...]
De kit heeft een USB-kabel er bij zitten om de drive te verbinden met de Mac
Zojuist maar de 256 GB kit van de Samsung 830 besteld bij Mycom, voor 170 euro kon ik het toch niet laten. Via ebay voor 15 euro een optibay besteld, dezelfde als Richard!, heb je deze al getest Richard!?
Verwachte afhaal tijd staat nu helaas wel op 16-07-2012, nog even afwachten dus. Eerst maar even op vakantie volgende week :D! Ik lees dat mensen die hem vanmiddag bestelde hem nog wel direct konden afhalen?
Verder nog belangrijke do's of don'ts ?
Verwachte afhaal tijd staat nu helaas wel op 16-07-2012, nog even afwachten dus. Eerst maar even op vakantie volgende week :D! Ik lees dat mensen die hem vanmiddag bestelde hem nog wel direct konden afhalen?
Verder nog belangrijke do's of don'ts ?
Zo, SSD ingebouwd. Alleen nu het volgende probleem; heb via een Lion recovery USB-stick een installatie van Lion kunnen oproepen. Nu wil ik m'n Time Machine reservekopie gaan installeren maar nu vraagt Time Machine om een wachtwoord voor de server? De gebruikersnaam staat automastisch op System Administrator. M'n standaard macOS wachtwoord wordt niet goedgekeurd, en m'n netwerkserver heeft geen wachtwoord
weet iemand raadt?
Ik vond dit: http://support.apple.com/kb/HT3446?viewlocale=nl_NL Dus, er zit wel een wachtwoord op, maar ik heb hem nooit ingesteld.
Oké dat password gedoe met mijn WD MyBook Live kan ik niet oplossen. Dus heb zojuist de oude HDD weer ingebouwd in m'n Macbook en wil de Samsung manier gaan uitvoeren, die van het bekende filmpje. Maar als ik het kopje "terugzetten" aan klik,als bron mijn Macintosh HD kies, en doel Samsung SSD, komt er een error: "de opstartschijf kan niet worden gebruikt als bron voor terugzetten" WAAROM? Volgens Samsung moet het zo Het zit me niet mee zeg
Overigens, met m'n oude hdd er in kan ik nergens in TimeMachine het wachtwoord voor System Administrator instellen, kan het ook nergens vinden in Systeemvoorkeuren. Is er nou geen enkele mogelijkheid m'n HDD over te zetten naar m'n nieuwe SSD
Baal er enorm van dat m'n WD MyBook TimeMachine kopie niet doet wat hij moet doen. Ik hoop dat iemand me kan helpen
Ik vond dit: http://support.apple.com/kb/HT3446?viewlocale=nl_NL Dus, er zit wel een wachtwoord op, maar ik heb hem nooit ingesteld.
Oké dat password gedoe met mijn WD MyBook Live kan ik niet oplossen. Dus heb zojuist de oude HDD weer ingebouwd in m'n Macbook en wil de Samsung manier gaan uitvoeren, die van het bekende filmpje. Maar als ik het kopje "terugzetten" aan klik,als bron mijn Macintosh HD kies, en doel Samsung SSD, komt er een error: "de opstartschijf kan niet worden gebruikt als bron voor terugzetten" WAAROM? Volgens Samsung moet het zo Het zit me niet mee zeg
Overigens, met m'n oude hdd er in kan ik nergens in TimeMachine het wachtwoord voor System Administrator instellen, kan het ook nergens vinden in Systeemvoorkeuren. Is er nou geen enkele mogelijkheid m'n HDD over te zetten naar m'n nieuwe SSD
[ Voor 54% gewijzigd door Bernii op 19-06-2012 23:21 ]
Verwijderd
Heb je de schijf eerst geformatteerd? Mac OS Extended (journaled) ?Bernii schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 21:17:
Dus heb zojuist de oude HDD weer ingebouwd in m'n Macbook en wil de Samsung manier gaan uitvoeren, die van het bekende filmpje. Maar als ik het kopje "terugzetten" aan klik,als bron mijn Macintosh HD kies, en doel Samsung SSD, komt er een error: "de opstartschijf kan niet worden gebruikt als bron voor terugzetten" WAAROM? Volgens Samsung moet het zo Het zit me niet mee zeg
Ik zou zeggen: "Give it a try!Bernii schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 21:17:
Zo, SSD ingebouwd. Alleen nu het volgende probleem; heb via een Lion recovery USB-stick een installatie van Lion kunnen oproepen. Nu wil ik m'n Time Machine reservekopie gaan installeren maar nu vraagt Time Machine om een wachtwoord voor de server? De gebruikersnaam staat automastisch op System Administrator. M'n standaard macOS wachtwoord wordt niet goedgekeurd, en m'n netwerkserver heeft geen wachtwoordweet iemand raadt?
Overigens, met m'n oude hdd er in kan ik nergens in TimeMachine het wachtwoord voor System Administrator instellen, kan het ook nergens vinden in Systeemvoorkeuren. Is er nou geen enkele mogelijkheid m'n HDD over te zetten naar m'n nieuwe SSDBaal er enorm van dat m'n WD MyBook TimeMachine kopie niet doet wat hij moet doen. Ik hoop dat iemand me kan helpen
Ook een optie! Probeer het nu even met een complete schone installatie, en daarna via Time Machine dan maar proberen m'n Back Up te installeren. Als dat niet werkt, ik heb een SATA naar USB kabel, kan ik m'n oude hdd aansluiten en op een simpele manier alles overzetten? En dan ook echt alles overzetten, ook iPhoto archief en programma's?
Ik heb er geen ervaring mee, maar volgens mij moet een schone install met time machine backup ook werken.Bernii schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 10:32:
[...]
Ook een optie! Probeer het nu even met een complete schone installatie, en daarna via Time Machine dan maar proberen m'n Back Up te installeren. Als dat niet werkt, ik heb een SATA naar USB kabel, kan ik m'n oude hdd aansluiten en op een simpele manier alles overzetten? En dan ook echt alles overzetten, ook iPhoto archief en programma's?
Ok heb de Crucial M4 256 GB binnen. Maarrrr mijn plan loopt ff in de soep.
Ik heb op dit moment een 120 GB Vertex 3 + 500 GB WD Scorpio Black in optibay (HDDCaddy).
Ik wilde met de Crucial de WD Scorpio vervangen. Nadat ik de drive verving zag ik het volgende by system info:
Link Speed: 6 Gigabit
Negotiated Link Speed: 6 Gigabit
Dus ik was ff
Maar toen ik de drive ging partioneren en formatteren ging het steeds fout bij het formatteren. Ik verdenk nu de caddy, en dat daar de verkeerde bekabeling gebruikt wordt.
Iemand anders ervaring met twee SSD in een MacBook Pro 15 inch early 2011. En ja ik weet dat dat niet altijd werkt, maar ik krijg dus wel een Negotiated Link Speed van 6 Gigabit.
Ik heb op dit moment een 120 GB Vertex 3 + 500 GB WD Scorpio Black in optibay (HDDCaddy).
Ik wilde met de Crucial de WD Scorpio vervangen. Nadat ik de drive verving zag ik het volgende by system info:
Dus ik was ff
Iemand anders ervaring met twee SSD in een MacBook Pro 15 inch early 2011. En ja ik weet dat dat niet altijd werkt, maar ik krijg dus wel een Negotiated Link Speed van 6 Gigabit.
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
Ik heb mijn hdcaddy eruit gegooid! Teveel foutmeldingen, zag af en toe mijn hdd (in de hdcaddy, dus niet de ssd) niet. Ik werk nu met een externe hdd, dat is veel betrouwbaarderOMX2000 schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 12:20:
Dus ik was ffMaar toen ik de drive ging partioneren en formatteren ging het steeds fout bij het formatteren. Ik verdenk nu de caddy, en dat daar de verkeerde bekabeling gebruikt wordt.
Time Machine backup geprobeerd, maar hij kan m'n Time Machine server ineens niet meer vindenZygivt schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 11:26:
[...]
Ik heb er geen ervaring mee, maar volgens mij moet een schone install met time machine backup ook werken.
Is dat een officieel ondersteund TimeMachine device? Anders moet je ervoor zorgen dat 'ie unsupported TimeMachine devices weergeeft (even googelen op deze term).
MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair
In de handleiding van deze schijf wordt volledig uitgelegd hoe ik Time Machine kan gebruiken op deze netwerk-HDD, en draai er al 2 maand Time Machine backup's op (die ik ook gewoon kon inladen toen mijn oude HDD in m'n MacBook zat, dus ik ga er vanuit van wel.Darkstar schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 13:01:
Is dat een officieel ondersteund TimeMachine device? Anders moet je ervoor zorgen dat 'ie unsupported TimeMachine devices weergeeft (even googelen op deze term).
OMX2000 schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 12:20:
Dus ik was ffMaar toen ik de drive ging partioneren en formatteren ging het steeds fout bij het formatteren. Ik verdenk nu de caddy, en dat daar de verkeerde bekabeling gebruikt wordt.
Ik heb dezelfde bay en ik herken het probleem. Ik heb me mpb open geschroefd, bay eruit gehaald en zelfs de hdd uit de bay gehaald. Perslucht door me mbp en onderdelen gehaald en vervolgens alles stevig aangedrukt en terug geplaats. Na 2 poging loopt alles al bijna 2 maanden stabiel (vergeet ook niet de accu connector los te halen als je er mee bezig gaat)iMars schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 12:23:
Ik heb mijn hdcaddy eruit gegooid! Teveel foutmeldingen, zag af en toe mijn hdd (in de hdcaddy, dus niet de ssd) niet. Ik werk nu met een externe hdd, dat is veel betrouwbaarder![]()
succes !
hmmm, iemand hier tegenaan gelopen?
Ik heb die Crucial M4 256Gb dit weekend bij Alternate gekocht, ik wilde even snel via CCC een kloon maken maar dat lukt dus voor geen meter
Tijdens de kloon "disconnect" de SSD en klapt CCC er uit met een foutmelding (de laatste is logisch)
Ik heb de SSD via een SATA -> USB geconnect op mijn USB2.0 port van mijn iMac 27
Wat gedaan, SSD gewoon laten zitten, niets aan de hand, format via diskutil geen probleem.
Twee sets gebruikt ( SATA naar USB, ik heb nog een Sweex setje ook liggen, zelfde probleem)
Het lijkt alleen te gebeuren wanneer er veel dataverkeer is (tijdens de kloon bv) wanneer ik hem normaal connect blijft hij netjes zichtbaar.
Diskutil vind bij checks ook geen problemen. In de console losging meld hij alleen dat de disk mountpoint verdwijnt.
Je ziet dan ook het disksymbool van de desktop verdwijnen, wanneer je wacht komt hij vanzelf terug.
Heb ik nu een SSD die niet lekker is of moet ik dit niet willen via USB2.0 op deze schijf.
Ik kan de SSD gewoon monteren natuurlijk en dan op die manier opbouwen maar ik heb nu een naar gevoel, krijg ik dan ook geen problemen met de SSD.
Iemand dit aan de hand gehad?
edit:
Nog even verder gezocht, ik ben niet de enige blijkbaar:
https://discussions.apple.../3748743?start=0&tstart=0
https://discussions.apple...061461?messageID=11061461
Ga hem maar gewoon inbouwen en dan zien we het wel vanaf daar.
Ik heb die Crucial M4 256Gb dit weekend bij Alternate gekocht, ik wilde even snel via CCC een kloon maken maar dat lukt dus voor geen meter
Tijdens de kloon "disconnect" de SSD en klapt CCC er uit met een foutmelding (de laatste is logisch)
Ik heb de SSD via een SATA -> USB geconnect op mijn USB2.0 port van mijn iMac 27
Wat gedaan, SSD gewoon laten zitten, niets aan de hand, format via diskutil geen probleem.
Twee sets gebruikt ( SATA naar USB, ik heb nog een Sweex setje ook liggen, zelfde probleem)
Het lijkt alleen te gebeuren wanneer er veel dataverkeer is (tijdens de kloon bv) wanneer ik hem normaal connect blijft hij netjes zichtbaar.
Diskutil vind bij checks ook geen problemen. In de console losging meld hij alleen dat de disk mountpoint verdwijnt.
Je ziet dan ook het disksymbool van de desktop verdwijnen, wanneer je wacht komt hij vanzelf terug.
Heb ik nu een SSD die niet lekker is of moet ik dit niet willen via USB2.0 op deze schijf.
Ik kan de SSD gewoon monteren natuurlijk en dan op die manier opbouwen maar ik heb nu een naar gevoel, krijg ik dan ook geen problemen met de SSD.
edit:
[ Voor 11% gewijzigd door frank_b op 20-06-2012 21:29 ]
Het kan zijn dat de disk niet genoeg stroom krijgt en er daardoor uit klapt. Ik heb m'n ssd op FireWire 800 ook nog extra gevoed.frank_b schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 21:12:
hmmm, iemand hier tegenaan gelopen?
Ik heb die Crucial M4 256Gb dit weekend bij Alternate gekocht, ik wilde even snel via CCC een kloon maken maar dat lukt dus voor geen meter![]()
edit:
Bedankt voor de tips hier. Ik heb zojuist deze ingebouwd in mijn Macbook Pro early 2011:
pricewatch: Samsung 830 series Notebook Upgrade Kit 512GB
Klonen duurde errug lang (13 uur) via USB 2.0. Inbouwen was een kwartiertje werk en alles werkt nu naar behoren.
Klonen duurde errug lang (13 uur) via USB 2.0. Inbouwen was een kwartiertje werk en alles werkt nu naar behoren.
Ik hoop dat 512GB ssd's in de nabije toekomst wat gaan dalen qua prijs, ik wil die echt ookJoepW schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 05:22:
Bedankt voor de tips hier. Ik heb zojuist deze ingebouwd in mijn Macbook Pro early 2011:

[ Voor 3% gewijzigd door JSS540 op 21-06-2012 05:41 ]
Dat van die frisse install begrijp ik. Maar om nu al een SSD te kopen voor een OS waarvan de releasedatum nog niet officieel bekend is lijkt mij toch wel iets voorbarig. Daarbij geef je meer geld uit dan je wilt, je bent tenslotte Hollander, omdat de prijzen nog steeds aan het zakken zijn. Over 2 of 3 maanden kan een SSD best eens €15-€20 goedkoper zijn.dialmformark schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 20:23:
Dit is de speedtest van mijn huidige orginele HDD in m'n witte macbook uit 2008.
Zojuist is m'n crucial m4 binnen gekomen, maar ga deze pas installeren als Mountain Lion uit is, een frisse install!
Mijn baas betaalde.... (IkkuhJSS540 schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 05:41:
[...]
Ik hoop dat 512GB ssd's in de nabije toekomst wat gaan dalen qua prijs, ik wil die echt ook500€ aan een ssd uitgeven is niks voor mij
@sypie
De prijzen zijn nu al behoorlijk gezakt. Deze week heb ik een SSD van Samsung besteld voor 199 euro, nu zijn ze 170....
256GB voor 170 euro is al best netjes!
De prijzen zijn nu al behoorlijk gezakt. Deze week heb ik een SSD van Samsung besteld voor 199 euro, nu zijn ze 170....
256GB voor 170 euro is al best netjes!
MacBook Air M2 Apple TV 4 64GB HomeKit iPhone 13 Pro Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130
Hoe past deze in jouw MBP qua hoogte? Ik heb 2 dagen geleden de 128GB variant in m'n MBP mid-2009 gezet maar hij lijkt te 'rammelen'. Heb het bijgeleverde rubbertje er uiteraard onder gestopt maar toch past het niet helemaal lijkt het. Zie ik iets over het hoofd?JoepW schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 05:22:
True, maar Mountain Lion laat nog maar enkele weken op zich wachten en de M4 65gb zal zeker niet enkele tientjes in prijs verlagen als ik deze al voor 70incl verzendkosten weten te kopen.sypie schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 06:32:
[...]
Dat van die frisse install begrijp ik. Maar om nu al een SSD te kopen voor een OS waarvan de releasedatum nog niet officieel bekend is lijkt mij toch wel iets voorbarig. Daarbij geef je meer geld uit dan je wilt, je bent tenslotte Hollander, omdat de prijzen nog steeds aan het zakken zijn. Over 2 of 3 maanden kan een SSD best eens €15-€20 goedkoper zijn.
Schijf zit er inmiddels in, samen met Lion, en prestaties zijn zeer nice (zeker omdat het om een early 2008 betreft met 'maar' 1.5gbps sata).
Als je nu een clean install van Lion doet op je SSD zou ik geen reden kunnen verzinnen waarom je niet zou vertrouwen op een upgrade naar Mountain Lion toch?
.
Voor mensen die een clean install doen en dus de schijf formatteren:
Ik kreeg gister een aandachtspuntje van Whieee (
) en dit lijkt een zeer bruikbare voor zij die de schijf nog moeten formatteren. Google even partition aligning
Ik kreeg gister een aandachtspuntje van Whieee (
En wat is jullie visie op tools als TRIM enabeler? Van wat ik er nu van begrijp schakelt Apple TRIM alleen in voor de door hun geleverde en goedgekeurde SSD's. En zou je dit via TRIM enabler rustig kunnen inschakelen voor andere SSD's die ook TRIM ondersteunen. Is dit correct en gebruiken mensen deze tool ook?
Al aangedacht en extra voeding op de SSD gezet (een aparte) maakt helaas niets uit, maar bedankt voor de tipNachtapotheker schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 23:34:
[...]
Het kan zijn dat de disk niet genoeg stroom krijgt en er daardoor uit klapt. Ik heb m'n ssd op FireWire 800 ook nog extra gevoed.
Ik gebruik dit tooltje in mijn macbook pro al een hele poos, geen problemen tot nu toe.Servor schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 09:44:
En wat is jullie visie op tools als TRIM enabeler? Van wat ik er nu van begrijp schakelt Apple TRIM alleen in voor de door hun geleverde en goedgekeurde SSD's. En zou je dit via TRIM enabler rustig kunnen inschakelen voor andere SSD's die ook TRIM ondersteunen. Is dit correct en gebruiken mensen deze tool ook?
En inderdaad je ziet netjes dat de TRIM op ja staat.
[ Voor 43% gewijzigd door frank_b op 21-06-2012 09:59 ]
Vele gebruiken trim enabler, ik heb hem ook gebruikt en dus trim aan staanServor schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 09:44:
bouw de ssd gewoon in en probeer de hdd op de usb aan te sluiten ?frank_b schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 09:57:
[...]
Al aangedacht en extra voeding op de SSD gezet (een aparte) maakt helaas niets uit, maar bedankt voor de tip
[...]
Ik gebruik dit tooltje in mijn macbook pro al een hele poos, geen problemen tot nu toe.
En inderdaad je ziet netjes dat de TRIM op ja staat.
Ga ik nu ook doen, ik ga er vanuit dat de SSD goed is, dus dit weekend heb ik tijd en dan gaat hij erin.Zygivt schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 10:01:
[...]
bouw de ssd gewoon in en probeer de hdd op de usb aan te sluiten ?
Zal dan eens kijken of ik inderdaad hetzelfde probleem met de HDD heb, leuke test inderdaad.
Het klonen op deze manier ga ik voor nu opgeven, misschien zit het wel in mijn iMac, eigenlijk gebruik ik die USB poorten nooit.
Ik heb niet echt op je vorige posts gelet, maar heb je een optibay?frank_b schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 10:12:
[...]
Ga ik nu ook doen, ik ga er vanuit dat de SSD goed is, dus dit weekend heb ik tijd en dan gaat hij erin.
Zal dan eens kijken of ik inderdaad hetzelfde probleem met de HDD heb, leuke test inderdaad.
Het klonen op deze manier ga ik voor nu opgeven, misschien zit het wel in mijn iMac, eigenlijk gebruik ik die USB poorten nooit.
Ik heb een Macbook Pro Early 2011. Nu dacht ik dat ik deze 2 schroevendraaiers nodig had:
http://www.conrad.nl/ce/n...greep-Wiha-07660-Maat-T-6
http://www.conrad.nl/ce/n...hroefhandgreep-Wiha-07640
Kan iemand die al een SSD in dezelfde macbook heeft gezet verifieren dat dit de goede schroevendraaiers zijn?
Zou anders weggegooid geld zijn
.
http://www.conrad.nl/ce/n...greep-Wiha-07660-Maat-T-6
http://www.conrad.nl/ce/n...hroefhandgreep-Wiha-07640
Kan iemand die al een SSD in dezelfde macbook heeft gezet verifieren dat dit de goede schroevendraaiers zijn?
Zou anders weggegooid geld zijn
Die tweede, de PH00 kruiskop heb je nodig. Torx is weggegooid geld.
Weet je dat zeker? Ben namelijk ook van plan om de optibay te vervangen door een caddy met mijn huidige HDD. Of heb je die daar niet voor nodig?
Nope, ik laat de dvd drive erin. Ondertussen net even snel de HDD eruit gehaald en de SSD gemonteerd.Zygivt schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 11:20:
[...]
Ik heb niet echt op je vorige posts gelet, maar heb je een optibay?
Maar even voor de langzame manier gekozen.
De TM back-up loopt nu, duurt even

Wel gisteren de oude TM back-up weggegooid en een hele nieuwe gemaakt, is wat sneller nu
Maar alsnog ben ik wel even onder de pannen, jammer dit wilde ik voorkomen met CCC.
Daar heb je wel degelijk een Torx T6 voor nodig, aan de huidige HDD zitten een stel ijzeren pinnetjes die de HDD op zijn plek houden, ik heb deze er geprobeerd af te halen met een tang, maar dit was voor mij niet te doen, toen maar besloten de HDD op de standaard plek te houden en mijn SSD in de optibay te zetten.Batiatus schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 19:07:
Weet je dat zeker? Ben namelijk ook van plan om de optibay te vervangen door een caddy met mijn huidige HDD. Of heb je die daar niet voor nodig?
Waar ik overigens (nog) geen spijt van heb, prima prestaties hier, Black Magic meet 193.2 MB/s write en 508.2 MB/s read op mijn MacBook Pro eind-2011.
Edit: Ik heb een Crucial M4 128GB btw

[ Voor 3% gewijzigd door Rotje333 op 21-06-2012 20:33 ]
Ik heb vandaag een OCZ Vertex 3 120gb gehaald.
Ik heb deze geinstalleerd in mijn late 2008 MBP. Echter doet het volgende probleem zich voor:
Ik kan geen OS installeren. Telkens als ik de dvd erin doen, spuugt hij hem na een tijdje weer uit. Dit heb ik met de 10.5 disc die bij de mac zat en ook met de later aangeschafte Snow Leopard disc. Of ik nu C of alt induw, hij komt nooit verder dan het grijs/witte scherm en spuugt de cd's na een tijdje weer uit.
Iemand enig idee wat het probleem kan zan?
Ik heb deze geinstalleerd in mijn late 2008 MBP. Echter doet het volgende probleem zich voor:
Ik kan geen OS installeren. Telkens als ik de dvd erin doen, spuugt hij hem na een tijdje weer uit. Dit heb ik met de 10.5 disc die bij de mac zat en ook met de later aangeschafte Snow Leopard disc. Of ik nu C of alt induw, hij komt nooit verder dan het grijs/witte scherm en spuugt de cd's na een tijdje weer uit.
Iemand enig idee wat het probleem kan zan?
Doe je toch iets niet goed. Ik ken der hier menig die het met een platbektang hebben gedaan, waaronder ikzelf.Rotje333 schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 20:23:
[...]
Daar heb je wel degelijk een Torx T6 voor nodig, aan de huidige HDD zitten een stel ijzeren pinnetjes die de HDD op zijn plek houden, ik heb deze er geprobeerd af te halen met een tang, maar dit was voor mij niet te doen, toen maar besloten de HDD op de standaard plek te houden en mijn SSD in de optibay te zetten.
Waar ik overigens (nog) geen spijt van heb, prima prestaties hier, Black Magic meet 193.2 MB/s write en 508.2 MB/s read op mijn MacBook Pro eind-2011.
Edit: Ik heb een Crucial M4 128GB btw
Sorry voor de late reactie. Ik heb geen probleem met de hoogte. Maar mijn MBP is een early 2011.Servor schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 08:36:
[...]
Hoe past deze in jouw MBP qua hoogte? Ik heb 2 dagen geleden de 128GB variant in m'n MBP mid-2009 gezet maar hij lijkt te 'rammelen'. Heb het bijgeleverde rubbertje er uiteraard onder gestopt maar toch past het niet helemaal lijkt het. Zie ik iets over het hoofd?
+1Zygivt schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 21:54:
[...]
Doe je toch iets niet goed. Ik ken der hier menig die het met een platbektang hebben gedaan, waaronder ikzelf.
Sterker nog! een waterpomptang

Speedtest;
Write; 393,1
Read; 473,0
Das best rap! Morgen de optibay inbouwen en de standaard schijf daarin... (MBP 15" 2011 - 16GB)
[ Voor 20% gewijzigd door Hokkie op 21-06-2012 23:04 ]
Ah ok. Ik ga de ruimte maar opvullen met iets van rubber ofzo. Even kijken of ik wat kan vinden.JoepW schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 22:35:
[...]
Sorry voor de late reactie. Ik heb geen probleem met de hoogte. Maar mijn MBP is een early 2011.
Gisteren overigens met succes TRIM enabled met de gelijknamige tool, zonder problemen.
of € 370 voor een M4: http://www.alternate.nl/h...ucial/CT512M4SSD2/860680/JSS540 schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 05:41:
[...]
Ik hoop dat 512GB ssd's in de nabije toekomst wat gaan dalen qua prijs, ik wil die echt ook500€ aan een ssd uitgeven is niks voor mij
Twijfelaars vraag:
Ik had eigenlijk al een keuze gemaakt. Een Samsung 830 256GB. (en niet de M4).
Maar voor het dubbele heb ik ook het dubbele opslag: M4 512GB voor € 370
Twijfels, twijfels, twijfels... Aan een kant hou ik liever de superdrive in mijn MBP en neem ik een 512GB SSD, aan de andere kant is een 256GB + een normale HDD weer goedkoper... Het laatste is wel weer energie minder zuinig (en wil graag ook een betere accuduur). Een hdd automatisch laten slapen na x minuten is leuk, maar programma's als dropbox wat ik op de HDD wil hebben zorgt er voor dat deze nooit echt gaat slapen... of continue een spin down-up krijgt...
Hoe kijken jullie hier tegen aan?
[ Voor 49% gewijzigd door iMars op 22-06-2012 13:34 ]
Je doet inderdaad iets niet goed als je niet het juiste gereedschap gebruikt. Onjuist gereedschap en onjuist gebruik van gereedschap staat gelijk aan garantie op dingen stuk maken. Dan weet je ook 100% zeker dat je bij de fabrikant (Apple dus) kunt fluiten naar welke garantie dan ook.Zygivt schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 21:54:
[...]
Doe je toch iets niet goed. Ik ken der hier menig die het met een platbektang hebben gedaan, waaronder ikzelf.
@ iMars
Ik heb net een Samsung 830 256GB besteld. Is nu 170 euro: pricewatch: Samsung 830 series 256GB
Dan zou je uiteindelijk toch 30 euro duurder uitvallen
Maar als je die 512GB nodig denkt te hebben, dan zou ik liever direct flink wat uitgeven. Ik heb zelf eigenlijk zat aan 128GB, maar heb mezelf toch laten verleiden
Ik heb net een Samsung 830 256GB besteld. Is nu 170 euro: pricewatch: Samsung 830 series 256GB
Dan zou je uiteindelijk toch 30 euro duurder uitvallen
Ha iedereen,
Ik sta op het punt om een Samsung 830 256GB te bestellen, ik vroeg me alleen af of ik een notebook kit nodig heb als ik een 'schone' installatie wil doen (ipv de goedkope basis kit)? Ik heb de laatste pagina's doorgelezen en ik kon het antwoord niet vinden. Punten voor wie me kan helpen!
Ik heb een MacBook Unibody (de laatste van z'n reeks, van mid-2010)
Ik sta op het punt om een Samsung 830 256GB te bestellen, ik vroeg me alleen af of ik een notebook kit nodig heb als ik een 'schone' installatie wil doen (ipv de goedkope basis kit)? Ik heb de laatste pagina's doorgelezen en ik kon het antwoord niet vinden. Punten voor wie me kan helpen!
Ik heb een MacBook Unibody (de laatste van z'n reeks, van mid-2010)
Bij de notebook kit zit een 2,5 rubbertje die 'm wat hoger moet maken en een USB to SATA convertor kabeltje zodat je hem (al die niet tijdelijk) extern kunt gebruiken.
Tuurlijk loop je een verhoogde kans dingen stuk te maken, maar door met een een tang die schroefjes los te halen raak jij je garantie niet kwijt hoor.ppl schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 13:39:
[...]
Je doet inderdaad iets niet goed als je niet het juiste gereedschap gebruikt. Onjuist gereedschap en onjuist gebruik van gereedschap staat gelijk aan garantie op dingen stuk maken. Dan weet je ook 100% zeker dat je bij de fabrikant (Apple dus) kunt fluiten naar welke garantie dan ook.
De 830 heeft niet de standaardafmetingen van een 2,5 inch disk geloof ik. Iig qua hoogte niet.KRBM123 schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 16:18:
Welke voordelen heeft dat 2,5 rubbertje?
Dus die notebook kit is behoorlijk essentieel dan... toch weer jammer van de 30e extra kostenServor schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 16:23:
De 830 heeft niet de standaardafmetingen van een 2,5 inch disk geloof ik. Iig qua hoogte niet.
Nee, die notebookkit is niet essentieel. Een rubbertje kun je (neem ik aan) ook wel ergens anders vandaan toveren.
Het idee kwam inderdaad ook hier vandaan, en het lukte ook aardig, maar ik had één stakende schroef die er met geen mogelijkheid uit wilde. Ook lekker dat dat toevallig altijd precies de laatste isZygivt schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 21:54:
[...]

Hmm, ik heb een intel 330 180gb in mijn mbp 13" late 2011 gezet ter vervanging van de hdd, maar krijg erg veel beachballs te zien. Niet het hele systeem freezed, maar merk dat hij met een schone installatie een stuk slechter presteert t.o.v. de intel 320 120gb die ik er eerder in had.
Nog maar even verder testen, maar voorlopig valt het een beetje tegen.
Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...
Is ie wel compatible? Ik heb een Kingston 256GB SV100S2256G en heb naar mijn mening ook te vaak een strandbal (alleen een paar browsers open en een early 2011 MBP 15" i7 met 8GB).BillSpaarbank schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 17:56:
Hmm, ik heb een intel 330 180gb in mijn mbp 13" late 2011 gezet ter vervanging van de hdd, maar krijg erg veel beachballs te zien. Niet het hele systeem freezed, maar merk dat hij met een schone installatie een stuk slechter presteert t.o.v. de intel 320 120gb die ik er eerder in had.
Ik ga hem wegdoen en een of een 256GB Samsung nemen, of een 512GB M4...
Ik had begrepen van wel. Ik lees wel problemen met oude macbooks, maar bij mijn model zou het geen probleem moeten zijn.iMars schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 18:33:
[...]
Is ie wel compatible? Ik heb een Kingston 256GB SV100S2256G en heb naar mijn mening ook te vaak een strandbal (alleen een paar browsers open en een early 2011 MBP 15" i7 met 8GB).
Ik ga hem wegdoen en een of een 256GB Samsung nemen, of een 512GB M4...
Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...
Ik heb even geinformeerd bij mijn switch winkel, en die willen er voor mij een SSD insteken die ik zelf meebreng. Ik stelde dat ik nog twijfelde tussen de crucial M4 en samsung 830. Zij raadden mij de M4 aan, terecht?