+1Darkstar schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 18:18:
[...]
Een beetje google gebruiken en de laatste 2 pagina's van dit topic lezen zou geen kwaad kunnen...
en ik blijf maar roepen, gebruik niet die malafide mistig betrouwbare trim enable app maar werk gewoon via terminalquelake schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 16:40:
iemand enige suggestie op mijn vraag? Zit hier een beetje te zweten dat er iets mis is met de installatie van mn SSD!
Bedankt alvast!

Afgezien daarvan, als de smart status goed is, geen paniek voorlopig... lijkt me
M1 Max user
Agreed, het is een forum en geen prikbord naast de koffiemachine
[ Voor 20% gewijzigd door dmvdberg op 01-06-2012 00:34 ]
M1 Max user
Beetje late quote, maar ik wou hier toch nog even op reageren. De 256GB Crucial M4 heb ik ook net aangeschaft en daarop staat toch vermeld dat deze SATA 6Gbit/s (en dus SATA600) is, maar wel backwards compatible naar SATA 3Gbit/s. Niet onbelangrijk voor mensen die er aan denken om deze schijf te kopen.Pixeltje schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 10:35:
*knip*
Ik zit te twijfelen tussen de 256Gb M4, die relatief goedkoop is met 201 euro, maar toch al weer een jaar of 2 op de markt is (en een SATA300 schijf is).
*knip*
MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair
In principe zijn alle sata600 schijven backwards compatible toch?Darkstar schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 10:07:
[...]
Beetje late quote, maar ik wou hier toch nog even op reageren. De 256GB Crucial M4 heb ik ook net aangeschaft en daarop staat toch vermeld dat deze SATA 6Gbit/s (en dus SATA600) is, maar wel backwards compatible naar SATA 3Gbit/s. Niet onbelangrijk voor mensen die er aan denken om deze schijf te kopen.
Geen idee eigenlijk, maar het stond uitdrukkelijk vermeld bij de M4, vandaar.
MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair
Hij vermeld dat de huidige M4 Sata600 ipv 300 issebastius schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 10:12:
[...]
In principe zijn alle sata600 schijven backwards compatible toch?
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Verwijderd
Ik gebruik nu al ongeveer een jaar de OCZ VERTEX III 120GB probleemloos in mijn 15' MacBook Pro 8,2
Zit op de plaats van de standaard 500GB, die weer verhuisd is naar een Optibay.
Ik hoor inderdaad wel vaker over problemen met de OCZ, maar van die acht vrienden die ik kennen met dezelfde SSD (zij het in andere formaten) heeft niemand er problemen mee.
Zit op de plaats van de standaard 500GB, die weer verhuisd is naar een Optibay.
Ik hoor inderdaad wel vaker over problemen met de OCZ, maar van die acht vrienden die ik kennen met dezelfde SSD (zij het in andere formaten) heeft niemand er problemen mee.
Wil ik nog aan toevoegen dat er vaak verwarring is wat betreft de benaming van de diverse s-ata standaarden die ik even hieronder in een rijtje zal opsommen.Darkstar schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 10:07:
Beetje late quote, maar ik wou hier toch nog even op reageren. De 256GB Crucial M4 heb ik ook net aangeschaft en daarop staat toch vermeld dat deze SATA 6Gbit/s (en dus SATA600) is, maar wel backwards compatible naar SATA 3Gbit/s. Niet onbelangrijk voor mensen die er aan denken om deze schijf te kopen.
S-ATA 1 --> S-ATA 1,5 Gb max doorvoer
S-ATA 2 --> S-ATA 3 Gb max doorvoer
S-ATA 3 --> S-ATA 6 Gb max doorvoer
Er is dus nog wel eens verwarring wat de aanduiding betreft en men nog wel eens s-ata 3 met de doorvoersnelheid van s-ata 2 wil verwisselen namelijk de 3 Gb doorvoer van s-ata 2.
In elk geval is s-ata 3 backwards compatibel maar andersom kan het wel eens zijn dat het niet helemaal compatibel is maar in veel gevallen wel. Dus in principe werkt een s-ata 2 ssd ook in de meeste gevallen op een s-ata 3 aansluiting maar uiteraard met de snelheidsbeperking van s-ata 2.
De goedkopere Fenvi optibay die ik heb besteld op Ebay past niet helemaal ideaal. Er zit een soort bultje bij de sleuf in de behuizing, en de Fenvi bay komt daar op te liggen. Terwijl de Superdrive eromheen zit, en dus lager valt. Hierdoor kan de afdekplaat niet perfect terug, en steekt die ietsjes uit.
Daarom heb ik de Superdrive maar weer terug gebouwd. Early 2011 13" Pro trouwens.
Iemand enig idee om dit op te lossen?

Op dat nokje rust die dus, en daardoor kan die niet dicht. Dat is overigens niet helemaal hoe het er bij mij uit ziet. Ik heb zelf nog een kabeltje lopen naar dat stukje toe.
edit: Plaatje toegevoegd voor de duidelijkheid.
Daarom heb ik de Superdrive maar weer terug gebouwd. Early 2011 13" Pro trouwens.
Op dat nokje rust die dus, en daardoor kan die niet dicht. Dat is overigens niet helemaal hoe het er bij mij uit ziet. Ik heb zelf nog een kabeltje lopen naar dat stukje toe.
[ Voor 38% gewijzigd door BioHazard op 01-06-2012 19:34 ]
bekend probleemBioHazard schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 18:59:
De goedkopere Fenvi optibay die ik heb besteld op Ebay past niet helemaal ideaal. Er zit een soort bultje bij de sleuf in de behuizing, en de Fenvi bay komt daar op te liggen. Terwijl de Superdrive eromheen zit, en dus lager valt. Hierdoor kan de afdekplaat niet perfect terug, en steekt die ietsjes uit.
[afbeelding]
oplossing: geweld toepassen op de optibay meuk. Er moet even een stukje plastic af. Been there, done that ... won the battle =)
M1 Max user
Past een echte Optibay er wel gewoon 100% in? Zonder aanpassingen?dmvdberg schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 08:09:
[...]
bekend probleem
oplossing: geweld toepassen op de optibay meuk. Er moet even een stukje plastic af. Been there, done that ... won the battle =)
sure, maar dat is 3x de prijs voor 5min minder werk ... dus nee, niet de moeite waard in mijn boekjeBioHazard schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 19:20:
[...]
Past een echte Optibay er wel gewoon 100% in? Zonder aanpassingen?
M1 Max user
Jammer, ding is op 1 of 2 juni iets van €11 goedkoper geworden...Darkstar schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 12:50:
Net een Crucial M4 256GB besteld
Nu ik alles gelezen heb en website www.ifixit.com heb bezocht, dan zou ik onderstaande gaan bestellen.
SSD
- Crucial m4 128 of 256 GB SLIM (7mm dus)
Geheugen
- 2x 4GB of 1x 8GB
OS
- Mac OS X Lion
Dan begin ik met schone lei (na backup gemaakt te hebben met TimeMachine).
En hoef ik maar 1x open schroeven.
SSD
- Crucial m4 128 of 256 GB SLIM (7mm dus)
Geheugen
- 2x 4GB of 1x 8GB
OS
- Mac OS X Lion
Dan begin ik met schone lei (na backup gemaakt te hebben met TimeMachine).
En hoef ik maar 1x open schroeven.
Verwijderd
ik sta op het punt om mijn macbook pro 13 inch late 2011 te upgraden
na
Corsair SODIMM DDR3,CL9,1333-16GB KIT
en
een SSD ik zit te twijfelen tussen
-Samsung 830 series 128GB
-Intel 330 120GB
-Kingston SSDNow V+200 120GB
Welke van de 3 is de beste ervaring mee en het stabielst Macbook hardware is nieuw voor me?
kwa snelheid liggen ze ongv gelijk
na
en
-Intel 330 120GB
Welke van de 3 is de beste ervaring mee en het stabielst Macbook hardware is nieuw voor me?
Ik kan je wel mijn ervaring vertellen met een iMac 27 inch in combinatie met de Samsung 830 en ik tot nu toe zeer tevreden ben met de Samsung. De Kingston zou ik persoonlijk niet nemen en eerder daarvoor in de plaats de Crucial M4 in het rijtje zetten. Intel is ook altijd goed maar de Samsung is toch wel een stuk sneller als de Intel 330 en de Crucial scheelt bijna niets met de Samsung 830, alleen is de Samsung sneller met schrijven.Verwijderd schreef op maandag 04 juni 2012 @ 15:30:
ik sta op het punt om mijn macbook pro 13 inch late 2011 te upgraden
na
en
-Intel 330 120GB
Die uitsparingen lijken bepalend te zijn, (zie mijn post 1 of 2 pagina's terug met foto), maar na wat spelen leek het gewoon prima te passen. je moet gewoon effen spelen met je afdekplaat, maar je hoeft niks te forceren of te modificeren!BioHazard schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 19:20:
[...]
Past een echte Optibay er wel gewoon 100% in? Zonder aanpassingen?
Kan ik via een seagate adapter met een ssd windows installering via bootcamp.
En men huidige windows 7 installatie verwijderen op men interne hdd.
Zoals je OSX via de Seagate adapter kan installeren zo kan je dus ook via Bootcamp Windows installeren, alleen snap ik niet helemaal de bedoeling erachter. Persoonlijk zou ik dus eerder OSX op de ssd zetten en Windows op de interne harddisk, aangezien je niet een Apple koopt om er alleen Windows op te draaien.427 SOHC schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 11:34:
Kan ik via een seagate adapter met een ssd windows installering via bootcamp.
Mij lijkt toch dat OSX je hoofd besturingssysteem moet blijven en dat zou ik altijd op het snelste medium installeren. Windows lijkt mij meer een bijzaak op een Apple machine en alleen in geval een of ander programma niet compatibel met OSX mocht zijn.
Verwijderd
ik heb vandaag de 830 maar gewoon besteld en 16Gb ben erg benieuwdRoel1966 schreef op maandag 04 juni 2012 @ 15:37:
[...]
Ik kan je wel mijn ervaring vertellen met een iMac 27 inch in combinatie met de Samsung 830 en ik tot nu toe zeer tevreden ben met de Samsung. De Kingston zou ik persoonlijk niet nemen en eerder daarvoor in de plaats de Crucial M4 in het rijtje zetten. Intel is ook altijd goed maar de Samsung is toch wel een stuk sneller als de Intel 330 en de Crucial scheelt bijna niets met de Samsung 830, alleen is de Samsung sneller met schrijven.
Ik heb mijn ssd en optibay los gehaald en opnieuw geïnstalleerd en het lijkt nu allemaal vlekkeloos te werken.
Helemaal happy dus met mijn optibay en mijn Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB
Helemaal happy dus met mijn optibay en mijn Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB
Heb even een algemeen vraagje, ik verwacht mijn Samsung 830 morgen binnen. Nu ga ik de macbook clean opbouwen (had toch nog niet veel erop staan). Is het dan zo dat ik HDD eruit schroeven, SSD erin op de plek van HDD en dan Snow Leopard cd-rom erin en starten maar? Of denk ik nu te simpel?
Nu las ik ergens dat een SSD niet geformateerd mag worden, is een SSD dan wel direct toegankelijk voor een Macbook?
Als ik daarna de HDD in met een HDcaddy op de plek van de cd-rom drive plaats wordt deze dan gezien als 2e HDD en niet als boot HDD? Misschien wat beginners vraagjes, maar kom er niet met zekerheid achter hoe dat proces in zijn werk gaat.
Nu las ik ergens dat een SSD niet geformateerd mag worden, is een SSD dan wel direct toegankelijk voor een Macbook?
Als ik daarna de HDD in met een HDcaddy op de plek van de cd-rom drive plaats wordt deze dan gezien als 2e HDD en niet als boot HDD? Misschien wat beginners vraagjes, maar kom er niet met zekerheid achter hoe dat proces in zijn werk gaat.
Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar
Jep cd erin en gaan!Wicked-Game schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 21:17:
Heb even een algemeen vraagje, ik verwacht mijn Samsung 830 morgen binnen. Nu ga ik de macbook clean opbouwen (had toch nog niet veel erop staan). Is het dan zo dat ik HDD eruit schroeven, SSD erin op de plek van HDD en dan Snow Leopard cd-rom erin en starten maar? Of denk ik nu te simpel?
Ik denk dat je defragmenteren bedoelt, formatteren is geen probleem.
Je boot HDD kun je gewoon selecteren in OSX zelf, de startup disk. Bij het starten kun je option ingedrukt houden om zo ook je startup disk te zien.
Ohw okay valt dus wel meeNismod schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 21:42:
[...]
Jep cd erin en gaan!
Ik denk dat je defragmenteren bedoelt, formatteren is geen probleem.
Je boot HDD kun je gewoon selecteren in OSX zelf, de startup disk. Bij het starten kun je option ingedrukt houden om zo ook je startup disk te zien.
Even voor de mensen die nog opzoek zijn naar een SSD de 830 van Samsung is als een gek aan het dalen qua prijs.
pricewatch: Samsung 830 series 128GB
of de notebookkit:
pricewatch: Samsung 830 series Notebook Upgrade Kit 128GB
Ik heb Apple, model-id 6,2.
Volgens diverse website kan ik dus maar tot 8Gb geheugen uitbreiden.
Dus 2x8GB zit er niet in? Verkeerde topic..
Volgens diverse website kan ik dus maar tot 8Gb geheugen uitbreiden.
Dus 2x8GB zit er niet in? Verkeerde topic..
[ Voor 8% gewijzigd door Silver7 op 09-06-2012 16:15 ]
SSD update over de Mac Pro hier.
het betreft de 8 Core (2x Quad 2.26Ghz Begin 2009) Mac Pro met Nvidia GT120 en 10Gb RAM.
Na een best wel brakke 640Gb stervende (en originele) HDD is er overgestapt op een SSD + 2x 750Gb in RAID1.
Config nu:
het betreft de 8 Core (2x Quad 2.26Ghz Begin 2009) Mac Pro met Nvidia GT120 en 10Gb RAM.
Na een best wel brakke 640Gb stervende (en originele) HDD is er overgestapt op een SSD + 2x 750Gb in RAID1.
Config nu:
- Bay1: Crucial m4 128Gb met Kingston/icy dock 2,5" naar 3,5" converter
- Bay2: 750Gb 7200Rpm Raid disk 1
- Bay3: 750Gb 7200Rpm Raid disk 2
- bay4: leeg

M1 Max user
Ok, ik heb het topic een beetje doorgelezen, maar zie verschillende meningen. Ik heb een MBP 15" mid 2010 en heb een HDcaddy besteld om mijn superdrive te vervangen.
Wat ik begrepen heb is dat mijn primaire schijf op de originele HDD plek moet zitten en een tweede schijf op de superdrive plek kan.
De vraag die mij nu nog bezig houd: welke SSD? Ik wil graag 128GB of 256GB en zie verschillende langskomen met zowel positieve als negatieve verhalen. Iemand een goede tip?
Wat ik begrepen heb is dat mijn primaire schijf op de originele HDD plek moet zitten en een tweede schijf op de superdrive plek kan.
De vraag die mij nu nog bezig houd: welke SSD? Ik wil graag 128GB of 256GB en zie verschillende langskomen met zowel positieve als negatieve verhalen. Iemand een goede tip?
Als je zo een optibay koopt en je wil een extra HDD erin steken (er steekt al een SSD in mijn late 2011). Kan ik dan ook een andere HDD erin steken dan die dat er standard bijgeleverd zit ? Indien ja, tips ? Moet iets zijn tussen de 500gb - 1TB
NUC I5 256GB SSD
beter lezenNickH schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 09:26:
Ok, ik heb het topic een beetje doorgelezen, maar zie verschillende meningen. Ik heb een MBP 15" mid 2010 en heb een HDcaddy besteld om mijn superdrive te vervangen.
Momenteel worden alleen de Crucial M4 en de Samsung 830 aanbevolen. Beiden zeer gunstig in prijs en betrouwbaar.
M1 Max user
ik heb zelf er een 500Gb Seagate Hybrid in gedaan, ding heeft 4Gb SLC SSD als cache en is daardoor veeeeeeel sneller dan een traditionele HDDnot2secure4u schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 09:44:
Als je zo een optibay koopt en je wil een extra HDD erin steken (er steekt al een SSD in mijn late 2011). Kan ik dan ook een andere HDD erin steken dan die dat er standard bijgeleverd zit ? Indien ja, tips ? Moet iets zijn tussen de 500gb - 1TB
M1 Max user
Heb afgelopen weekend in mijn Mid 2009 Macbook Pro de HDD vervangen door een 128GB SSD Samsung 830. En de superdrive eruit voor een Optibay met de originele HDD. D.m.v. clone de SSD voorbereid op het besturings OS, na die procedure opengeschroeft en geplaatst.
Wat een wereld van verschil is dat met SSD. Enige wat ik nog even moet aanschaffen is een externe behuizing voor de superdrive. Zal nog wel even testen wat mijn score is qua read/write dat zal lager zijn dan de SSD kan leveren aangezien een mid 2009 geen SATA600 ondersteuning geeft maar tot 300.
Wat een wereld van verschil is dat met SSD. Enige wat ik nog even moet aanschaffen is een externe behuizing voor de superdrive. Zal nog wel even testen wat mijn score is qua read/write dat zal lager zijn dan de SSD kan leveren aangezien een mid 2009 geen SATA600 ondersteuning geeft maar tot 300.
Thanks voor de info! Een Crucial M4 128GB it is! Moet ik nog iets anders (kabeltjes oid) bestellen? Ik heb een HDcaddy i.p.v. de hier populaire optibay gekocht, maar daar zit verder niets bij behalve de bay zelf.dmvdberg schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 09:44:
[...]
beter lezenhaha
Momenteel worden alleen de Crucial M4 en de Samsung 830 aanbevolen. Beiden zeer gunstig in prijs en betrouwbaar.
[ Voor 5% gewijzigd door NickH op 13-06-2012 10:27 ]
Een klein schroevendraaier (uit het hoofd p00) en een kleine torx schroevendraaier (uit het hoofd tx3).NickH schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 10:25:
[...]
Thanks voor de info! Een Crucial M4 128GB it is! Moet ik nog iets anders (kabeltjes oid) bestellen? Ik heb een HDcaddy i.p.v. de hier populaire optibay gekocht, maar daar zit verder niets bij behalve de bay zelf.
Meer heb je niet nodig.
Ik heb al eens de standaard 320GB HDD vervangen voor een 2,5" 1TB die nu naar de Superdrive plek gaat. Dus de Torx T6 heb ik al! (en is erg moeilijk om te krijgen, uiteindelijk in een setje van DX gekocht)
Dan heb je alles in huis :-)NickH schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 10:57:
Ik heb al eens de standaard 320GB HDD vervangen voor een 2,5" 1TB die nu naar de Superdrive plek gaat. Dus de Torx T6 heb ik al! (en is erg moeilijk om te krijgen, uiteindelijk in een setje van DX gekocht)
vergeet niet de optibay te controleren of ie past, er is 50/50 kans dat je een stukje plastic er af moet halen (aan de kant van de dvd opening van je case). Maar: dat gaat heel simpel ^^
M1 Max user
Waarom zou je? Deze bay's passen gewoon hoor.dmvdberg schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 11:04:
[...]
vergeet niet de optibay te controleren of ie past, er is 50/50 kans dat je een stukje plastic er af moet halen (aan de kant van de dvd opening van je case). Maar: dat gaat heel simpel ^^
Is dit nog steeds van nut als er al een SSD insteekt ?dmvdberg schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 09:45:
[...]
ik heb zelf er een 500Gb Seagate Hybrid in gedaan, ding heeft 4Gb SLC SSD als cache en is daardoor veeeeeeel sneller dan een traditionele HDD
NUC I5 256GB SSD
Thanks! Ga dat vanavond eens controleren.dmvdberg schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 11:04:
[...]
Ja, ik vind van wel. Die HDD cached veelgebruikte bestanden van zijn eigen opslag naar het flashgeheugen. Daarmee worden de bestanden die NIET op je SSD staan dus ook sneller.not2secure4u schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 11:30:
[...]
Is dit nog steeds van nut als er al een SSD insteekt ?
Interessant, dat wordt mijn volgende aankoop dan !
NUC I5 256GB SSD
Ik heb nog een vraag: ik koop een 128GB SSD, maar wil boot camp op mijn secundaire HDD laten draaien. Weet iemand of dat mogelijk is?
Moet goed komen.
Als ik start met "d" ingedrukt kan ik gewoon vanaf me optibay booten.
Als ik start met "d" ingedrukt kan ik gewoon vanaf me optibay booten.
Word het niet tijd dat er een nieuw/degelijke topic start word aangemaakt? Ik zou het zelf doen maar ik weet er niet zo veel van af.
De reden is, ik heb interesse in een SSD in mijn MBP te steken, maar het lijkt me onbegonnen werk om door 230 pagina's topic te gaan. Wat ik wel begrijp is dat ik een optibay of HDcaddy moet bestellen, maar het zou handig zijn om in een topic start al die informatie te kunnen vinden.
De reden is, ik heb interesse in een SSD in mijn MBP te steken, maar het lijkt me onbegonnen werk om door 230 pagina's topic te gaan. Wat ik wel begrijp is dat ik een optibay of HDcaddy moet bestellen, maar het zou handig zijn om in een topic start al die informatie te kunnen vinden.
it's as simple as something the nobody knows....
Als je de laatste 50 tot 100 berichten leest ben je wat dit topic betreft volledig bij.boogywoogy schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 10:57:
[...] De reden is, ik heb interesse in een SSD in mijn MBP te steken, maar het lijkt me onbegonnen werk om door 230 pagina's topic te gaan.
Een optibay is alleen nodig als je de optical drive wilt vervangen voor een ssd, de harde schijf kun je gewoonweg omwisselen voor een ssd.boogywoogy schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 10:57:
Wat ik wel begrijp is dat ik een optibay of HDcaddy moet bestellen, maar het zou handig zijn om in een topic start al die informatie te kunnen vinden.
Ik ben geen doorgewinterde kenner, maar ik wil me met wat hulp van mensen best wel ontfermen over een nieuwe topic !
Ik zie dat alternate (bij mij in de buurt) van de Crucial M4 verschillende versies heeft. Niet alleen een SLIM en non-SLIM versie, maar ook eentje met MLC en 500mb/s en eentje zonder MLC en 415 mb/s.
De betere leessnelheid is natuurlijk goed, maar maakt MLC nog uit voor in een MBP?
Update: Volgens wat google hits wordt de MBA standaard ook met een MLC SSD geleverd, dus kies ik voor de snellere versie :-)
De betere leessnelheid is natuurlijk goed, maar maakt MLC nog uit voor in een MBP?
Update: Volgens wat google hits wordt de MBA standaard ook met een MLC SSD geleverd, dus kies ik voor de snellere versie :-)
[ Voor 13% gewijzigd door NickH op 15-06-2012 15:27 ]
Ik heb gister mijn Fenvi Optibay voor mijn Macbook binnen gekregen, hij ziet er goed uit en ook zitten de juiste bevestigingspunten erop waar sommige over klaagden dat ze er niet op zaten. 
€14,-
€14,-

Voor de liefhebbers van de Crucial M4 256GB: deze is van 15 t/m 17 juni €30 goedkoper bij Alternate.
Verdomme, ik heb net (een uurtje geleden) de 128GB voor 114,50 gekocht. Als ik gewist had dat het zo weinig had gescheeld...
Oh, dat is de 415mb/s versie, de 500mb/s is nog 30 euro duurder. Nvm
Oh, dat is de 415mb/s versie, de 500mb/s is nog 30 euro duurder. Nvm
[ Voor 24% gewijzigd door NickH op 15-06-2012 18:28 ]
Het is toch verstandiger om type 'slim' te nemen.sypie schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 16:49:
Voor de liefhebbers van de Crucial M4 256GB: deze is van 15 t/m 17 juni €30 goedkoper bij Alternate.
Of heb ik mis?
Volgens mij juist niet, ik heb in ieder geval de NIET slim versie gekocht.
Ik heb ook de gewone versie gekocht (M4 256GB). Is exact even groot als een standaard 2,5" HDD.
Morgen krijg ik mijn Samsung 830 SSD binnen. Natuurlijk wil deze gelijk installeren in mijn MacBook Pro. Op enkele websites, zoals mac-forums.com heb ik gelezen dat het kopiëren van je HHD content naar je SSD (met bijvoorbeeld Superduper of CCC) geen goede keuze is. Dit zou de snelheid van de SSD kunnen verminderen. Dat wil ik natuurlijk niet, beetje vreemd om je SSD langzaam te maken terwijl die snel moet zijn. Echter heb ik genoeg content op mijn HHD staan die ik graag zou willen behouden. Hoe moet ik dit aanpakken?
Ik dacht zelf aan het volgende: SSD aansluiten met een externe behuizing aan de MBP. Schijf formatteren in 'Mac OS Uitgebreid Journaled' en daarna een fresh install van Lion op de SSD zetten. Is het dan mogelijk om bijvoorbeeld films, muziek, afbeeldingen et cetera van de HHD over te zetten naar de SSD? Of vormt dit een probleem omdat zowel de HHD als de SSD een schijf is met Lion erop. Ik hoop dat iemand mij een zetje in de juiste richting kan geven!
Ik dacht zelf aan het volgende: SSD aansluiten met een externe behuizing aan de MBP. Schijf formatteren in 'Mac OS Uitgebreid Journaled' en daarna een fresh install van Lion op de SSD zetten. Is het dan mogelijk om bijvoorbeeld films, muziek, afbeeldingen et cetera van de HHD over te zetten naar de SSD? Of vormt dit een probleem omdat zowel de HHD als de SSD een schijf is met Lion erop. Ik hoop dat iemand mij een zetje in de juiste richting kan geven!
Echt wat een onzin, waarom zou het overzetten van de content een effect hebben op de SSD performance?laquaezzi schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 20:12:
Morgen krijg ik mijn Samsung 830 SSD binnen. Natuurlijk wil deze gelijk installeren in mijn MacBook Pro. Op enkele websites, zoals mac-forums.com heb ik gelezen dat het kopiëren van je HHD content naar je SSD (met bijvoorbeeld Superduper of CCC) geen goede keuze is. Dit zou de snelheid van de SSD kunnen verminderen. Dat wil ik natuurlijk niet, beetje vreemd om je SSD langzaam te maken terwijl die snel moet zijn. Echter heb ik genoeg content op mijn HHD staan die ik graag zou willen behouden. Hoe moet ik dit aanpakken?
Ik zou lekker een 1:1 copy maken met een goede tool.
Ben wel benieuwd naar de ervaringen met de Samsung. Ze zijn scherp geprijst en zit er aan te denken om die in een nieuw aan te schaffen MBP te zetten.
To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab
@laquaezzi: Inderdaad de grootste onzin. Gewoon alles kopiëren, behalve je thuismap (ik noem het ook wel de schrijfmap, wat dus wel negatieve invloed heeft voor je SSD), daarna de thuismap een andere locatie geven dat in dit topic 100 keer is genoemd en lang leve de snelheid.
[ Voor 9% gewijzigd door Froggle op 15-06-2012 21:05 ]
PSN: ForcedReboot | XBL: Froggle | NSO: SW-6166-3842-4608 | Strava | Untappd
Duidelijke antwoorden heren, bedankt! Echter nog een kleine vraag aan Froggle, je hebt het over de thuismap die ik niet moet kopiëren. Hoe kan ik ervoor zorgen dat deze niet wordt gekopieerd zodra ik Superduper of CCC gebruik? Dit is mij nog niet helemaal duidelijk na zoeken op het internet.
Wijst je vanzelf als je het programma opent. Alles is geloof ik gewoon geselecteerd, en je kunt gewoon je thuismap (Users oid) uitvinken.
Als alles is gekopieerd even de locatie van je thuismap wijzigen. Let op dat je dit doet voordat je je computer opnieuw opstart. Nadat je Mac opnieuw is opgestart kun je alle oude files op je HDD (die al op je SSD staan) eraf gooien.
Als alles is gekopieerd even de locatie van je thuismap wijzigen. Let op dat je dit doet voordat je je computer opnieuw opstart. Nadat je Mac opnieuw is opgestart kun je alle oude files op je HDD (die al op je SSD staan) eraf gooien.
[ Voor 17% gewijzigd door Froggle op 15-06-2012 22:07 ]
Hieruit begrijp ik dat ik de volgende 'map' compleet moet uit vinken?Froggle schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 22:05:
Wijst je vanzelf als je het programma opent. Alles is geloof ik gewoon geselecteerd, en je kunt gewoon je thuismap (Users oid) uitvinken.

Dit stuk wordt wat moeilijker voor mij aangezien ik aardig nieuw ben in dit. Dit moet ik natuurlijk doen voor de nieuwe schijf (de SSD), maar ik mag hem nog niet opstarten. Dit betekend dat ik vanuit 'Kies' naar de thuismap op de SSD moet gaan wanneer deze opnieuw wordt toegewezen voor dit SSD? Dit betekend dus ook dat er dan 2 thuismappen op de SSD staan, waarvan ik de orginele (van de HHD) moet verwijderen?Als alles is gekopieerd even de locatie van je thuismap wijzigen. Let op dat je dit doet voordat je je computer opnieuw opstart. Nadat je Mac opnieuw is opgestart kun je alle oude files op je HDD (die al op je SSD staan) eraf gooien.
Ik probeer zoveel mogelijk duidelijk te krijgen omdat ik het natuurlijk niet wil verpesten, en het een aardig tijdrovend klusje is.
Ik vergeet nog een stap. Je moet natuurlijk de SSD instellen als opstartschijf. Dit doe je dus, nadat je alles hebt gekopieerd. Als je dan in Systeemvoorkeuren > Opstartschijf de SSD selecteert, de Thuismap instellen op de manier die ik je eerder aangaf en dan kun die herstarten. 

In mijn geval staat de HDD er dus niet meer bij, omdat daar het systeem niet meer op staat.

In mijn geval staat de HDD er dus niet meer bij, omdat daar het systeem niet meer op staat.
[ Voor 27% gewijzigd door Froggle op 15-06-2012 23:17 ]
Bedankt voor je hulp, heb me ingelezen op verschillende sites, en via YouTube een goed filmpje gevonden! Moet te doen zijn morgen. En inderdaad, de SSD selecteren als opstartschijf, dit had ik als één van de eerste dingen al genoteerd.
Wat doet iedereen moeilijk...
Maak éénamlig een Time Machine back-up op een externe schijf. Na voltooiing, maak je een USB Lion install stick. Verwissel vervolgens je schijf en doe een verse installatie.
Kopieer nu elke map uit je TM back-up die je nodig bent, instellingen doorlopen en klaar. Of zet een TM back-up terug met Migratie assistent.
Maak éénamlig een Time Machine back-up op een externe schijf. Na voltooiing, maak je een USB Lion install stick. Verwissel vervolgens je schijf en doe een verse installatie.
Kopieer nu elke map uit je TM back-up die je nodig bent, instellingen doorlopen en klaar. Of zet een TM back-up terug met Migratie assistent.
MacBook Air M2 Apple TV 4 64GB HomeKit iPhone 13 Pro Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130
Hier gaat het niet om schrijven verwisselen, maar om schijven toevoegen. Dan nog zou ik dan eerder klaar zijn. Dat wat laquaezzi en ik net hebben besproken heb je in anderhalf uurtje gepiept en dat is incl. bestandsoverdracht.
Gister een Crucial M4 128GB geïnstalleerd. Sta nog steeds te kijken van de absurde snelheidswinst. Hopelijk komen vandaag de optibay en de 8GB RAM binnen en dan houdt mijn Macbook Pro mid 2009 het hopelijk wel weer vol totdat de toekomstige retina iMacs betaalbaar zijn
Da's ook mijn vraag... Ik dacht dat alle 2.5 inchers pasttenSilver7 schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 18:30:
[...]
Het is toch verstandiger om type 'slim' te nemen.
Of heb ik mis?
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
De schijven worden wel degelijk verwisseld. De HHD wordt in een externe behuizing gezet waar al mijn films op komen te staan. Muziek en foto's worden op de SSD geplaatst. Ik maak dus geen gebruik van een optibay.Froggle schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 00:15:
Hier gaat het niet om schrijven verwisselen, maar om schijven toevoegen. Dan nog zou ik dan eerder klaar zijn. Dat wat laquaezzi en ik net hebben besproken heb je in anderhalf uurtje gepiept en dat is incl. bestandsoverdracht.
Wat raden jullie aan als grootte voor een opstartschijf? In mijn Mac Pro wil ik een ssd als startschijf installeren. Ik twijfel tussen de Intel 510 120GB of 250GB, maar die laatste kost in verhouding erg veel. Als ik mijn data (foto, video, muziek) op een andere interne schijf zet, gaat 120GB dan nog voldoende zijn? Ik wil graag met Final Cut, iMovie, Aperture gaan werken, maar ik weet niet hoe veel tijdelijke en / of library bestanden aanmaken en of je die allemaal op een andere plek kunt laten opslaan.
Samsung 830 series, en dan de 256GB versie, way better dan de Intel 510Dancing_Animal schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 13:08:
Wat raden jullie aan als grootte voor een opstartschijf? In mijn Mac Pro wil ik een ssd als startschijf installeren. Ik twijfel tussen de Intel 510 120GB of 250GB, maar die laatste kost in verhouding erg veel. Als ik mijn data (foto, video, muziek) op een andere interne schijf zet, gaat 120GB dan nog voldoende zijn? Ik wil graag met Final Cut, iMovie, Aperture gaan werken, maar ik weet niet hoe veel tijdelijke en / of library bestanden aanmaken en of je die allemaal op een andere plek kunt laten opslaan.
Definieer better. Ik ga graag voor betrouwbaarheid.itsFuzeh schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 13:10:
[...]
Samsung 830 series, en dan de 256GB versie, way better dan de Intel 510
Als je al voor een Intel kiest zou ik zeker niet de 510 maar de 520 nemen die goedkoper is als de 510 en ook nog eens sneller qua schrijven. Nu heb ik zelf voor een paar weken terug een Samsung 830 128 GB gekocht in combinatie met een Seagate thunderbolt adapter bij mijn iMac 27 inch ( 2011 ).Dancing_Animal schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 13:08:
Tot nu toe kan ik alleen maar vol lof zijn wat betreft de Samsung 830 en ondanks dat ik dan extern werk via de thunderbolt adapter zijn de snelheden heel goed. Ook werk ik met zowel Final Cut, iMovie als diverse Adobe edit programma's zoals Premiere pro, Photoshop en Dreamweaver.
Dit werkt allemaal prima maar zoals je weet kan je video-edit het beste op een gewone harddisk doen in verband met de constante stream waarvoor een ssd minder geschikt is. Alle tijdelijke bestanden kan je dus heel eenvoudig wegschrijven op de harddisk door de projecten binnen Final Cut op je harddisk te zetten. Final Cut blijft dan op je harddisk werken en slaat daar ook de desbetreffende tijdelijke bestand op.
Enfin dus vanuit mijn eigen ervaring kan ik je zeker de Samsung 830 aan raden echter op langere termijn is het even afwachten. Tot nu toe in elk geval geen enkele keer ook maar een kleine foutmelding of hangup gehad waarbij je trouwens al aan een 128 GB meer als voldoende hebt als je alles een beetje goed in deelt.
Verwijderd
Ik heb even een korte vraag die ik zo snel in dit topic niet terug kon vinden.
Ik bezit momenteel een MacBook Pro met af-fabriek SSD. Nu wil ik overstappen op een iMac 21,5" maar aangezien de SSD's van Apple zelf nog steeds veel te duur zijn wil ik kijken naar de mogelijkheden om zelf een Samsung 830 256GB in te bouwen. Ik zou deze willen zetten in plaats van de 1TB HDD.
Nu levert Samsung een Desktop Upgrade Kit met de 830 mee inclusief een bracket. Nu weet ik niet of er in een iMac een 2,5 of een 3,5" HDD zit maar mocht dit een 3,5" zijn is deze bracket dan ook te gebruiken? Ik lees vooral enige 'moeilijkheden' bij het bijplaatsen van een tweede schijf maar ik lees weinig over het 1 op 1 vervangen van de HDD. Is dit goed (zelf) te doen?
Kleine tip voor iedereen: je kunt de HDD gewoon vervangen en vervolgens de Mac opstarten met CMD+R. Je kunt van via de Recovery HD Mac OS X van internet downloaden. Vervolgens kun je met een kabeltje via de migratie-assistent je gegevens vanaf de oude schijf terugzetten. Nog geen uurtje werk :-)
Ik bezit momenteel een MacBook Pro met af-fabriek SSD. Nu wil ik overstappen op een iMac 21,5" maar aangezien de SSD's van Apple zelf nog steeds veel te duur zijn wil ik kijken naar de mogelijkheden om zelf een Samsung 830 256GB in te bouwen. Ik zou deze willen zetten in plaats van de 1TB HDD.
Nu levert Samsung een Desktop Upgrade Kit met de 830 mee inclusief een bracket. Nu weet ik niet of er in een iMac een 2,5 of een 3,5" HDD zit maar mocht dit een 3,5" zijn is deze bracket dan ook te gebruiken? Ik lees vooral enige 'moeilijkheden' bij het bijplaatsen van een tweede schijf maar ik lees weinig over het 1 op 1 vervangen van de HDD. Is dit goed (zelf) te doen?
Kleine tip voor iedereen: je kunt de HDD gewoon vervangen en vervolgens de Mac opstarten met CMD+R. Je kunt van via de Recovery HD Mac OS X van internet downloaden. Vervolgens kun je met een kabeltje via de migratie-assistent je gegevens vanaf de oude schijf terugzetten. Nog geen uurtje werk :-)
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2012 16:22 . Reden: Extra info toegevoegd ]
Werkt bij jullie die externe superdrive enclosure (van Fenvi via hdcaddy.nl) een beetje oké? Die van mij doet helemaal niets. Maar weer terug sturen dan maar.
Die onzin heet praktijkervaring. Velen die het op deze manier hebben gedaan waarbij niemand ook maar een positieve ervaring heeft (het is traag, het is instabiel, vage problemen). Uiteindelijk resulteert het alsnog in een herinstallatie waarbij men handmatig stukjes van het profiel (apps, docs, foto's, enz.) terugzet. Dat kan trouwens ook via Time Machine en de migratie assistent.OkselFris schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 20:40:
Echt wat een onzin, waarom zou het overzetten van de content een effect hebben op de SSD performance?
Ik zou lekker een 1:1 copy maken met een goede tool.
Waarom dat zo is, is een beetje gissen maar het kan liggen aan de manier waarop de data 1 op 1 over wordt gezet. In sommige gevallen wordt de ongebruikte ruimte ook overgeheveld wat resulteert in geheugencellen die met data (een 0) gevuld zijn. Bij een ssd maakt het niet uit of er dan een 0 of 1 in staat, zodra er data in staat is de cel gevuld en als alle cellen gevuld zijn is de performance een heel stuk minder.
Een ander probleem is dat het overzetten ook oude troep en allerlei andere incompatible zaken overhevelt wat tot problemen kan leiden, dat dingen niet goed uitgelijnd worden (bij Windows nogal een hoofdbron van problemen: alignment van een hdd is anders dan van een ssd).
Bij mij doet ie het wel, maar komt de DVD er meestal niet goed uit, moet ik de opening/gleuf een beetje open duwen, dan lukt het wel... hoop irritatie en voor mij een reden om de dvd weer terug te stoppenChillco schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 17:14:
Werkt bij jullie die externe superdrive enclosure (van Fenvi via hdcaddy.nl) een beetje oké? Die van mij doet helemaal niets. Maar weer terug sturen dan maar.
Mijn advies, niet kopen die van hdcaddy.nl
Zo. Mijn Macbook Pro 13" (begin 2011) een upgrade gegeven
. Er zat al een Intel 320 120GB SSD in, maar deze heb ik net vervangen door een Crucial M4 256GB.
Oud (Intel 320):

Nieuw (Crucial M4):

Voor het eerst gebruik gemaakt van Time Machine: werkt fantastisch. Gewoon verder werken waar je gebleven was
Oud (Intel 320):

Nieuw (Crucial M4):

Voor het eerst gebruik gemaakt van Time Machine: werkt fantastisch. Gewoon verder werken waar je gebleven was
Bedankt voor je uitgebreide antwoord.Roel1966 schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 16:01:
[...]
Als je al voor een Intel kiest zou ik zeker niet de 510 maar de 520 nemen die goedkoper is als de 510 en ook nog eens sneller qua schrijven. Nu heb ik zelf voor een paar weken terug een Samsung 830 128 GB gekocht in combinatie met een Seagate thunderbolt adapter bij mijn iMac 27 inch ( 2011 ).
Tot nu toe kan ik alleen maar vol lof zijn wat betreft de Samsung 830 en ondanks dat ik dan extern werk via de thunderbolt adapter zijn de snelheden heel goed. Ook werk ik met zowel Final Cut, iMovie als diverse Adobe edit programma's zoals Premiere pro, Photoshop en Dreamweaver.
Dit werkt allemaal prima maar zoals je weet kan je video-edit het beste op een gewone harddisk doen in verband met de constante stream waarvoor een ssd minder geschikt is. Alle tijdelijke bestanden kan je dus heel eenvoudig wegschrijven op de harddisk door de projecten binnen Final Cut op je harddisk te zetten. Final Cut blijft dan op je harddisk werken en slaat daar ook de desbetreffende tijdelijke bestand op.
Enfin dus vanuit mijn eigen ervaring kan ik je zeker de Samsung 830 aan raden echter op langere termijn is het even afwachten. Tot nu toe in elk geval geen enkele keer ook maar een kleine foutmelding of hangup gehad waarbij je trouwens al aan een 128 GB meer als voldoende hebt als je alles een beetje goed in deelt.
Betreft 510/520 : in die 520 zit een Sandforce controller en de 510 heeft 35nm, waar vaker op geschreven zou kunnen worden dan op de 24nm van de 520. Qua betrouwbaarheid zou ik dan de 510 prefereren, alhoewel die niet echt makkelijk verkrijgbaar is (logisch).
Dit is de speedtest van mijn huidige orginele HDD in m'n witte macbook uit 2008.
Zojuist is m'n crucial m4 binnen gekomen, maar ga deze pas installeren als Mountain Lion uit is, een frisse install!
Zal vast wel wat beter zijn dan onderstaande resultaten, zeker als ik vergelijk met bovenstaande

Edit: link van plaatje aangepast
Zojuist is m'n crucial m4 binnen gekomen, maar ga deze pas installeren als Mountain Lion uit is, een frisse install!
Zal vast wel wat beter zijn dan onderstaande resultaten, zeker als ik vergelijk met bovenstaande

Edit: link van plaatje aangepast
[ Voor 18% gewijzigd door mwa op 16-06-2012 20:47 ]
dialmformark schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 20:23:
Dit is de speedtest van mijn huidige orginele HDD in m'n witte macbook uit 2008.
[afbeelding]
403. That’s an error.
Your client does not have permission to get URL /KAK4EhkFjpUjJvtiA_NWZ-gXGW6UzDPkplv4f8GDGNyFDphFB2TyWbbv5SM_-7KzDWkjN6jt4Gg from this server. (Client IP address: 77.251.154.166)
Forbidden That’s all we know.
Ik heb een 15" MacBook Pro en wil deze graag een update geven.
Op dit moment zit er een 320GB HDD in, ik wil deze vervangen door een 256GB SSD. Ik twijfel tussen de CT256M4SSD2 van Crucial, of de Samsung 830.
Samsung 830:
leessnelheid 520MB/s
schrijfsnelheid 400MB/s
Prijs: 200,- euro
CT256M4SSD2 van Crucial
leessnelheid 500MB/s
schrijfsnelheid 260MB/s
Prijs: 170,- euro
Wat raden jullie aan?
Op dit moment zit er een 320GB HDD in, ik wil deze vervangen door een 256GB SSD. Ik twijfel tussen de CT256M4SSD2 van Crucial, of de Samsung 830.
Samsung 830:
leessnelheid 520MB/s
schrijfsnelheid 400MB/s
CT256M4SSD2 van Crucial
leessnelheid 500MB/s
schrijfsnelheid 260MB/s
Wat raden jullie aan?
Vandaag de Samsung 830 256GB geinstalleerd in mijn 'late mbp 15'. Alles gewoon gecloned en daarna de ssd ingebouwd. Tot nu toe zeer tevreden, en samen met mijn 8GB is mijn systeem binnen 14 seconden opgestart. Crucial is natuurlijk ook een goede keuze, zeer betrouwbaar naar wat ik heb gelezen.Dotto schreef op zondag 17 juni 2012 @ 00:24:
Ik heb een 15" MacBook Pro en wil deze graag een update geven.
Samsung 830:
leessnelheid 520MB/s
schrijfsnelheid 400MB/s
CT256M4SSD2 van Crucial
leessnelheid 500MB/s
schrijfsnelheid 260MB/s
Wat raden jullie aan?
Bedankt voor je reactie!
Waarom heb je gekozen voor de Samsung en niet de goedkopere Crucial?
Waarom heb je gekozen voor de Samsung en niet de goedkopere Crucial?
Vanwege de hogere snelheden die gehaald 'kunnen' worden, en de M4 die voor € 170,- in de pricewatch staat is de 415 versie, en niet de 500 (correct me if im wrong). Voor de rest ben ik altijd wel gecharmeerd van Samsungs producten, en het feit dat alle onderdelen in de SSD van Samsung zelf komen.
Hier haal ik die 170euro vandaan
http://www.alternate.nl/h...ucial/CT256M4SSD2/860678/
http://www.alternate.nl/h...ucial/CT256M4SSD2/860678/
De Samsung is even goedkoop bij alternate
http://www.alternate.nl/h...B-WW/987980/?tk=7&lk=4967
http://www.alternate.nl/h...B-WW/987980/?tk=7&lk=4967
Ik las een tijd terug vrij vaak slechte berichten over hun harde schijven. Ben zelf daarom niet zo super enthousiast over Samsung, zeker niet over hun goedkope producten.laquaezzi schreef op zondag 17 juni 2012 @ 01:35:
Vanwege de hogere snelheden die gehaald 'kunnen' worden, en de M4 die voor € 170,- in de pricewatch staat is de 415 versie, en niet de 500 (correct me if im wrong). Voor de rest ben ik altijd wel gecharmeerd van Samsungs producten, en het feit dat alle onderdelen in de SSD van Samsung zelf komen.
Ik heb een oude Intel X25M SSD van 80Gb over. Ik overweeg om 'm als 2e schijf in mijn Mac Mini te zetten. Hoe verhoud de performance van die schijf (icm OSX) zich tegenover een nieuwe Samsung 830?
We gebruiken de Mini overigens vooral als media center, dus het gaat er niet zozeer om dat we de performance echt nodig hebben. Maar aangezien het nog best wel wat werk is om dat ding te plaatsen, vraag ik me af of het niet beter is om maar meteen een nieuwere generatie te plaatsen...
We gebruiken de Mini overigens vooral als media center, dus het gaat er niet zozeer om dat we de performance echt nodig hebben. Maar aangezien het nog best wel wat werk is om dat ding te plaatsen, vraag ik me af of het niet beter is om maar meteen een nieuwere generatie te plaatsen...
Geef mij maar een Warsteiner.
Met de crucial M4 en 8GB geheugen kan je ook binnen 14 seconden aan het werklaquaezzi schreef op zondag 17 juni 2012 @ 00:58:
[...]
Vandaag de Samsung 830 256GB geinstalleerd in mijn 'late mbp 15'. Alles gewoon gecloned en daarna de ssd ingebouwd. Tot nu toe zeer tevreden, en samen met mijn 8GB is mijn systeem binnen 14 seconden opgestart. Crucial is natuurlijk ook een goede keuze, zeer betrouwbaar naar wat ik heb gelezen.
Dat zal natuurlijk best zo zijn, echter heb ik alleen ervaring met de 830, en kan ik alleen hier over pratenFrameWork. schreef op zondag 17 juni 2012 @ 11:42:
[...]
Met de crucial M4 en 8GB geheugen kan je ook binnen 14 seconden aan het werk. Ik denk dat je het verschil in snelheid niet heel erg zal merken.
[ Voor 4% gewijzigd door laquaezzi op 17-06-2012 11:47 ]
Het verschil tussen SSD's onderling is sowieso veel kleiner dat het verschil tussen een HDD en een SSD.
Als ik zaken hoor als "je moet de Samsung 830 kopen, die is veel sneller dan de Intel xxx" moet ik altijd een beetje lachen. Beide SSD's zijn dusdanig snel dat je onderlinge verschillen echt niet merkt.
Als ik zaken hoor als "je moet de Samsung 830 kopen, die is veel sneller dan de Intel xxx" moet ik altijd een beetje lachen. Beide SSD's zijn dusdanig snel dat je onderlinge verschillen echt niet merkt.
Dan ga ik voor de Samsung 830 aangezien er geen prijsverschil tussen de Crucial en de Samsung zit.
Heb ik nog extra spullen nodig om mijn huidige HDD te vervangen?
Heb ik nog extra spullen nodig om mijn huidige HDD te vervangen?
[ Voor 27% gewijzigd door endless90 op 17-06-2012 11:56 ]
Ik ben ook van plan om mijn HDD uit m'n Macbook Pro mid 2010 te vervangen voor een SSD.
Ik denk dat ik voor de Crucial M4 ga van 256 GB. Echter heb je daar weer 2 versies van. 1 met 415MB/s en 500MB/s lezen. In hoeverre ga je dat verschil merken in het dagelijkse gebruik?
(Ik heb overigens ook 8GB aan RAM er in zitten en ben voornamelijk bezig met Photoshop/Fireworks ed)
Die 30 euro verschil is natuurlijk niet veel, maar als het niet heel veel extra's toevoegt, is het altijd fijn om dat geld lekker in je zak te houden voor andere onderdelen.
Ik denk dat ik voor de Crucial M4 ga van 256 GB. Echter heb je daar weer 2 versies van. 1 met 415MB/s en 500MB/s lezen. In hoeverre ga je dat verschil merken in het dagelijkse gebruik?
(Ik heb overigens ook 8GB aan RAM er in zitten en ben voornamelijk bezig met Photoshop/Fireworks ed)
Die 30 euro verschil is natuurlijk niet veel, maar als het niet heel veel extra's toevoegt, is het altijd fijn om dat geld lekker in je zak te houden voor andere onderdelen.
Hoe is het verschil van deze types te zien. Is er nog een specifieke type aanduiding?Testpanel schreef op zondag 17 juni 2012 @ 12:16:
Ik ben ook van plan om mijn HDD uit m'n Macbook Pro mid 2010 te vervangen voor een SSD.
Betreft de Crucial CT256M4SSD2 (http://www.alternate.nl/h...ucial/CT256M4SSD2/860678/)OMX2000 schreef op zondag 17 juni 2012 @ 13:45:
[...]
Hoe is het verschil van deze types te zien. Is er nog een specifieke type aanduiding?
En de Crucial CT256M4SSD2BAA (http://www.alternate.nl/h...al/CT256M4SSD2BAA/954192/)
Iedereen heeft 't maar over de verschillen tussen beide SSD's, en iedereen linkt als "bewijs" naar dezelfde webshop.
Volgens de tweakers.net Pricewatch zijn beide SSD's echter gewoon even snel:
http://tweakers.net/pricewatch/compare/674/282242;294126
Ook de fabrikant vindt beide schijven hetzelfde, het enige verschil is een bracket bij de BAA:
http://www.crucial.com/st....aspx?IMODULE=CT256M4SSD2
http://www.crucial.com/st...px?IMODULE=CT256M4SSD2BAA
Ook de fabrikant vindt beide schijven hetzelfde, het enige verschil is een bracket bij de BAA:
[ Voor 31% gewijzigd door Smultie op 17-06-2012 13:55 ]
Is het niet zo dat met een firmware update de 500 MB/s read speed gehaald wordt?Smultie schreef op zondag 17 juni 2012 @ 13:54:
Iedereen heeft 't maar over de verschillen tussen beide SSD's, en iedereen linkt als "bewijs" naar dezelfde webshop.
Hmm, daar heb je inderdaad een punt. Op de website van Crucial resulteren de typenummers naar de zelfde SSD, echter zit het verschil van de Crucial CT256M4SSD2BAA het in de "3.5" Adapter Bracket".Smultie schreef op zondag 17 juni 2012 @ 13:54:
Zou dat de truck zijn?
In de links van alternate staan er nochtans exact dezelfde spec's vermeld.Testpanel schreef op zondag 17 juni 2012 @ 13:52:
[...]
Betreft de Crucial CT256M4SSD2 (http://www.alternate.nl/h...ucial/CT256M4SSD2/860678/)
En de Crucial CT256M4SSD2BAA (http://www.alternate.nl/h...al/CT256M4SSD2BAA/954192/)
De M4 wordt ook al sinds een dik jaar met de nieuwe BLD2 controller uitgerust, dus de kans is klein dat er nu nog schijven met een oude controller in de winkel liggen. De verschillen zouden ook maar marginaal zijn tegenover de vorige BKK2 revisie van bij launch (en die nog bij andere OEM's te vinden is).
En zelfs al was er een verschil: die 100MBps verschil in sequentiële leessnelheid zou je nooit voelen tenzij je benchmarkt. Het belangrijkste zijn de zoektijden en de random leessnelheden. Die zijn voor het gros van de ssd's in grootte orde super hoog, dus ultra hoog voel je niet.
Wel zijn de prestaties van de Samsung 830 iets beter dan de M4, dus zo lang deze even duur zijn zou ik eerder een 830 halen dan een M4.
Een truc? De winkel beslist hoe veel ze vragen.Testpanel schreef op zondag 17 juni 2012 @ 14:07:
[...]
Hmm, daar heb je inderdaad een punt. Op de website van Crucial resulteren de typenummers naar de zelfde SSD, echter zit het verschil van de Crucial CT256M4SSD2BAA het in de "3.5" Adapter Bracket".
Zou dat de truck zijn?
Bij t-online-shop.nl vragen ze nog steeds 338 euro voor een M4. Als iemand niet verder kijkt dan zijn neus lang is, en er 338 euro voor wil geven dan zijn ze bij t-online-shop.nl blij.
Als jij 30 euro meer uit wil geven voor de BAA, zonder te zien dat het verschil enkel de bracket is, dan zijn ze bij alternate.nl ook blij.
[ Voor 26% gewijzigd door Malantur op 17-06-2012 14:13 ]
'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.
Mijn vader wil graag een SSD in z'n MacBook Pro (volgens mij late 2009) en deze bezit alleen SATA2, zou je dan nogsteeds hetzelfde advies geven? of hebben de 830 en M4 dan geen enkel voordeel boven elkander?Malantur schreef op zondag 17 juni 2012 @ 14:08:
[...]
*knip*
Wel zijn de prestaties van de Samsung 830 iets beter dan de M4, dus zo lang deze even duur zijn zou ik eerder een 830 halen dan een M4.
*knip*
Dat was al min of meer beantwoord in de vorige post 
Het verandert dus eigenlijk niet echt iets aan mijn advies.
Feit blijft ook wel dat ze zo danig weinig schelen dat ze beiden een goede keuze zijn.
Hoewel SATA2 een bottleneck is voor de sequentiële snelheden, is het geen bottleneck voor zoektijden en random leessnelheden. Dus het is zeker nuttig om een zo snel mogelijke (SATA3) ssd te kopen.Malantur schreef op zondag 17 juni 2012 @ 14:08:
[...]
En zelfs al was er een verschil: die 100MBps verschil in sequentiële leessnelheid zou je nooit voelen tenzij je benchmarkt. Het belangrijkste zijn de zoektijden en de random leessnelheden. Die zijn voor het gros van de ssd's in grootte orde super hoog, dus ultra hoog voel je niet.
Het verandert dus eigenlijk niet echt iets aan mijn advies.
Feit blijft ook wel dat ze zo danig weinig schelen dat ze beiden een goede keuze zijn.
[ Voor 16% gewijzigd door Malantur op 17-06-2012 17:08 ]
'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.