Het SSD in je Apple topic

Pagina: 1 ... 57 ... 88 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 20:51:
[...]

Jup. Al 2 keer.

Ga nu een backup van m'n iMac maken en die op mn SSD zetten, iemand die denkt dat het lukt?
Heb dit nu geprobeerd. Als ik een backup wil laden ziet ie ook niet de SSD om hem op te zetten. Voor de duidelijkheid: Hij ziet hem wel via schijfhulpprogramma op de macbook (maar kan niet wissen/partitioneren). Via mijn iMac lukt dat wel, maar helpt tot op dit moment nog niet.

Ik snap er niks van. Wie kan me helpen? Volgens de site waar ik hem kocht werkt ie ook voor MacBooks, en er waren ook diverse reviews waarin mensen zeiden dat ze hem in hun MacBook hadden.

Help!

Edit: heb inmiddels deze gids gevolgd (http://forum.crucial.com/...new-MacBook-Pro/td-p/3669) en hem gepartitioneerd via mijn iMac. De SSD wordt nu wel herkend bij de installatie, maar als ik probeer te installeren mislukt het. Wordt niet duidelijk gezegd wat er dan is.

Wordt ie eindelijk herkend, krijg je dit -_-

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2012 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:44

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Goed na mijn ellende een kleine guide hoe je een Intel 320 weer kunt redden na de 8mb bug. Beter laat dan nooit, even goed vastleggen.

Situatie: iMac 27 Mid 2010 met Intel 320 160gb en 1tb stock hdd. Na crash start machine niet meer. Vraagteken.

Oplossing: download en brand op andere machine de volgende twee iso's:

- PMagic
- Intel Firmware Update

Procedure

- Boot met PMagic cd
- Kies in het menu Tools voor Erase, en dan voor Secure Erase.
- Lukt dit niet dan biedt hij aan de machine in Sleep te zetten. Doe dit. Maak de machine wakker en probeer nogmaals de Secure Erase
- Reboot met de Intel CD
- Als alles goed is gegaan kun je nu wel de firmware updaten en werkt je schijf weer prima. Leeg, maar prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmendal
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-04-2023
Ik las op internet dat de early-2011 MBP's moeite hebben om 6gb/s sata te ondersteunen? Is hier iets van waar?
Wil een Crucial M4 of Samsung 830 in m'n early-2011 MBP gaan gooien, maar als dat niet echt stabiel is lijkt me dat een beetje jammer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:12
Tijmendal schreef op zondag 20 mei 2012 @ 10:49:
Ik las op internet dat de early-2011 MBP's moeite hebben om 6gb/s sata te ondersteunen? Is hier iets van waar?
Wil een Crucial M4 of Samsung 830 in m'n early-2011 MBP gaan gooien, maar als dat niet echt stabiel is lijkt me dat een beetje jammer...
Heb hier een MB early 2011 17" met een Samsung 830 256GB en deze werkt super.
Ik zou voor de 830 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor92
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-09 17:54
Ik heb nu ook al een tijdje een 128GB Crucial M4 in mijn MBP early 2011 15" zitten en tot nu toe geen enkel probleem gehad. Ik geniet nog steeds van die 15 seconden opstart tijd en het snelle opstarten van progamma's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Igor92 schreef op zondag 20 mei 2012 @ 18:37:
Ik heb nu ook al een tijdje een 128GB Crucial M4 in mijn MBP early 2011 15" zitten en tot nu toe geen enkel probleem gehad. Ik geniet nog steeds van die 15 seconden opstart tijd en het snelle opstarten van progamma's.
Heb je ook geen problemen gehad met het installeren? Het lukt mij nog steeds niet om op te starten van mijn SSD. Heb hem nu extern aangesloten maar dat is ook niet echt ideaal natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard!
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-07-2023
Hoe zit het met het overzetten van je bestanden en OS e.d naar de SSD, ik wil het OS op de SSD en dus van de HDD afhalen met alle progamma's maar eigenlijk gewoon alle bestanden behouden op de HDD, kan dat?

Of moet ik beide schijven formateren, OSX op de SDD installeren en vervolgens mij Time Machine Backup op de HDD zetten. Maar hoe zit het dan weer met de Bibliotheek die in de Time Machine Backup zit, die moet dan toch op de SSD?

richardbrunsveld.nl - Facebook - Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor92
Verwijderd schreef op zondag 20 mei 2012 @ 19:11:
[...]

Heb je ook geen problemen gehad met het installeren? Het lukt mij nog steeds niet om op te starten van mijn SSD. Heb hem nu extern aangesloten maar dat is ook niet echt ideaal natuurlijk.
Nope, ik heb hem ingebouwd in een optibay (dus ter vervanging van mijn superdrive). Heb nu dus 2 schijven in mijn mac, de 128GB Crucial is mij opstartschijf (met het systeem en alle app's) en mijn 500GB hdd gebruik ik voor alle data (Muziek, films, foto's, schoolbestanden etc.)

Het handigste is om met CarbonCopyCloner je hele systeem en app's te kopieren naar je SSD, en dan je systeem en app's van je oude harddisc te verwijderen. Althans, zo heb ik het gedaan en geen enkel probleem mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:44

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Richard! schreef op zondag 20 mei 2012 @ 19:29:
Hoe zit het met het overzetten van je bestanden en OS e.d naar de SSD, ik wil het OS op de SSD en dus van de HDD afhalen met alle progamma's maar eigenlijk gewoon alle bestanden behouden op de HDD, kan dat?

Of moet ik beide schijven formateren, OSX op de SDD installeren en vervolgens mij Time Machine Backup op de HDD zetten. Maar hoe zit het dan weer met de Bibliotheek die in de Time Machine Backup zit, die moet dan toch op de SSD?
Tis een Mac. Installeer OSX op de nieuwe SSD en sleep je applicaties over? Bibliotheek kun je ook overzetten eventueel. Ikzelf ben gewoon met een frisse installatie begonnen, werkte voor mij het makkelijkst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard!
Oke maar dan wat als ik alles overgezet heb, dan heb ik op mijn HDD nog gewoon Mac OSX staan, denk niet dat je dat kan verwijderen zonder je Harde schijf te formateren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor92
Nadat je met carbon copy cloner alles hebt overgezet wat je wilt overzetten (In mijn geval alles behalve de de 'user' map, daarin staan je documenten) kun je de rest (Applications, Library en System) gewoon verwijderen van je 'oude' schijf.

Op internet staan wat tutorials die met google makkelijk kunt vinden waar stap voor stap staat wat je moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard!
Heeft iemand ervaring met zo'n soort Optical Bay van ebay? Zijn die een beetje goed en zorgen die ook niet voor problemen in mijn MBP 13''? Ik vind 40 of zelfs het dubbele namelijk echt veel te duur.
http://www.ebay.nl/itm/SA...m2a093e07db#ht_2059wt_922

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BioHazard
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:00

BioHazard

*\o/*

Richard! schreef op maandag 21 mei 2012 @ 13:22:
Heeft iemand ervaring met zo'n soort Optical Bay van ebay? Zijn die een beetje goed en zorgen die ook niet voor problemen in mijn MBP 13''? Ik vind 40 of zelfs het dubbele namelijk echt veel te duur.
Die is wel erg cheap, ben ook benieuwd of deze dingen (goed) werken.

Trouwens, ik vind het nu wel gaaf dat ik mn Macbook gewoon kan oppakken zonder dat de HD lockt enzo, is het mogelijk om de HD in die caddy down te spinnen? Ik lees dingen over het ejecten van de HD, en dan zou die down moeten spinnen. Heeft iemand hier ervaring mee?

[ Voor 20% gewijzigd door BioHazard op 21-05-2012 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard!
Ja ik vraag me ook af of ze dus goed werken, keek straks een Youtube filmpje waarbij zo'n Caddy voor geen meter passte, schroeven konden er niet in, bevestigingspunten zaten helemaal verkeerd e.d

Hier verkoopt iemand ze ook nog voor een nette prijs maar dat is ook gewoon import.
http://link.marktplaats.nl/561713321

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor92
Ik heb zo'n optibay van ebay, die ik had was eigenlijk niet voor MacBooks (die hebben namelijk 2 'extra' bevestigingspunten) maar die zit er al een tijdje prima in.

Zie hier wat ik bedoel met bevestigingspunten (en scrol/ lees verder)
Igor92 in "Het SSD in je Apple topic"

Ze hebben ze op ebay ook voor macbooks;
http://www.ebay.nl/itm/2n...2c61453a53#ht_3419wt_1146

De 2 bevestigingspunten aan de voorkant (op de foto) zijn eigelijk nodig voor in je macbook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb nog een optibay liggen voor een imac 21.5". Interesse? graag PM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard!
Als hij die bevestigingspunten heeft waar iGor het over had misschien wel ja, zie nu op Ebay inderdaad een hele hoop van die imitaties die geen bevestigingspunten hebben aan de linkerkant. Zijn voornamelijk van die Fenvi replica's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BioHazard

BioHazard

*\o/*

Verwijderd schreef op maandag 21 mei 2012 @ 18:15:
ik heb nog een optibay liggen voor een imac 21.5". Interesse? graag PM.
Die is dan ook specifiek voor de iMac? Geen Macbook? Ik heb weinig verstand van die bays.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor92
Die mist waarschijnlijk de bevestigingspunten voor in je Macbook. Het werkt wel, maar het is niet optimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard!
Nee wil wel specifiek met die bevestigingspunten, ga voor deze Fenvi
http://www.ebay.nl/itm/Ne...27bec55f7e#ht_1217wt_1180

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmendal
Richard! schreef op maandag 21 mei 2012 @ 18:21:
Nee wil wel specifiek met die bevestigingspunten, ga voor deze Fenvi
http://www.ebay.nl/itm/Ne...27bec55f7e#ht_1217wt_1180
Wat is het verschil met die bevestigingspunten? Ik ben zelf aan het kijken voor een upgrade voor mijn 13" (model 8,1), heb ik die extra bevestigingspunten dan nodig?

En hoe zit het met deze behuizing voor je CD speler? Iemand daar ervaring mee. Leek me misschien wel handig om er bij te bestellen - als we dan toch bezig zijn:
http://www.ebay.nl/itm/Su...ernal&hash=item27c5524f76

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor92
Tijmendal schreef op maandag 21 mei 2012 @ 18:28:
[...]

Wat is het verschil met die bevestigingspunten? Ik ben zelf aan het kijken voor een upgrade voor mijn 13" (model 8,1), heb ik die extra bevestigingspunten dan nodig?

En hoe zit het met deze behuizing voor je CD speler? Iemand daar ervaring mee. Leek me misschien wel handig om er bij te bestellen - als we dan toch bezig zijn:
http://www.ebay.nl/itm/Su...ernal&hash=item27c5524f76
Verschil tussen de optibay's zie je uitgelegd in een paar posts hiervoor. In die voor een MacBook (Pro) zitten 2 'extra' bevestigingspunten. Althans, daar kwam ik achter tijdens het inbouwen van mijn optibay (Ik heb nu dus 2 schroefjes uit mijn MBP 'over'.

Die externe superdrive behuizing heb ik ook. Werkt prima en ziet er nog goed uit ook! Jammer dat de 'topcase' van kunststof is, en dus niet 'echt' apple voelt, maar voor de prijs, zeker de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 23:51

Zygivt

Evenaren en overtreffen

ik heb een 13" early 2011 en wil graag ook een optibay, maar heb geen paypall account. Iemand die binnenkort zo een ding gaat bestellen en die voor mij een helpende hand wil zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard!
Dat moet niet al te moeilijk zijn lijkt me. Maar natuurlijk kan je ook even een Paypall account aanmaken, kan je voor zoveel meer dingen gebruiken en het werkt nog prettig ook :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmendal
Igor92 schreef op maandag 21 mei 2012 @ 20:55:
[...]

Verschil tussen de optibay's zie je uitgelegd in een paar posts hiervoor. In die voor een MacBook (Pro) zitten 2 'extra' bevestigingspunten. Althans, daar kwam ik achter tijdens het inbouwen van mijn optibay (Ik heb nu dus 2 schroefjes uit mijn MBP 'over'.

Die externe superdrive behuizing heb ik ook. Werkt prima en ziet er nog goed uit ook! Jammer dat de 'topcase' van kunststof is, en dus niet 'echt' apple voelt, maar voor de prijs, zeker de moeite waard.
Ok, voor die twee euro extra wil ik die er wel bij. Maar het is een beetje verwarrend omdat bij die andere er ook bij stond dat die het goed zou doen. Maar met die bevistigingspunten dus in mijn geval!

En die case er dan ook maar bij bestellen. Ik zou niet weten wanneer ik m'n optical drive nog zou gebruiken, maar voor ruim een tientje lijkt het me altijd handig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M617573
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-09 09:22
Samplex schreef op zondag 20 mei 2012 @ 15:15:
[...]

Heb hier een MB early 2011 17" met een Samsung 830 256GB en deze werkt super.
Ik zou voor de 830 gaan.
Heb sinds gisteren dezelfde combo en het werkt uitstekend! Zit alleen nog een beetje met het updaten van de firmware: schijnbaar kan dat alleen vanuit windows :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Laatst online: 09:12
Mavado schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 07:43:
[...]

Heb sinds gisteren dezelfde combo en het werkt uitstekend! Zit alleen nog een beetje met het updaten van de firmware: schijnbaar kan dat alleen vanuit windows :-(
Ja helaas geen Mac update support.. Of even via Bootcamp Windows installeren en dan updaten.
Ik heb voor de installatie van de SSD deze even in me werk laptop gedaan en geüpdate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Vanavond me ssd halen/bestellen :-)

Gelukkig bezitter van een crucial m4 (128Gb) icm "13 pro, early 2011
Werkte vanaf begin vlekkenloos.

[ Voor 61% gewijzigd door Zygivt op 23-05-2012 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmendal
Zygivt schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 09:56:
Vanavond me ssd halen/bestellen :-)

Gelukkig bezitter van een crucial m4 (128Gb) icm "13 pro, early 2011
Werkte vanaf begin vlekkenloos.
Gefeliciteerd! Ik denk dat ik ook maar een 128GB ga halen. Zat eerst nog aan 64gb te denken omdat mijn application+system+library bij elkaar 18GB is. Maar dan is er niet heel veel ruimte voor speling.

Wat is de aangerade hoeveelheid lege schuifruimte op een SSD? Is het een percentage of een vast aantal GB's?

Weet iemand iets over de Sandisk Extreme? Lees en schrijfsnelheid lijken zeer goed. Hoe werkt hij met Mac? Ik ben zelf een groot Sandisk fan voor m'n CF kaarten - zeer betrouwbaar en snel! Hoe zit het met hun SSD's? De prijs is ook wel lekker.

[ Voor 17% gewijzigd door Tijmendal op 23-05-2012 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Tijmendal schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 21:32:
[...]

Gefeliciteerd! Ik denk dat ik ook maar een 128GB ga halen. Zat eerst nog aan 64gb te denken omdat mijn application+system+library bij elkaar 18GB is. Maar dan is er niet heel veel ruimte voor speling.

Wat is de aangerade hoeveelheid lege schuifruimte op een SSD? Is het een percentage of een vast aantal GB's?
Thnx :-)

Er waren mensen die zich met een 60 gig al wisten te redden, maar ik weet van mezelf dat ik vm's ga draaien, dus ik heb voor 128 gekozen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmvdberg
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 05-01 23:55

dmvdberg

Cake or Death?

Tijmendal schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 21:32:
[...]

Weet iemand iets over de Sandisk Extreme? Lees en schrijfsnelheid lijken zeer goed. Hoe werkt hij met Mac? Ik ben zelf een groot Sandisk fan voor m'n CF kaarten - zeer betrouwbaar en snel! Hoe zit het met hun SSD's? De prijs is ook wel lekker.
Sandisk heeft goed geheugen idd, alleen ERG jammer dat ze de sandforce controller plus standaard firmware gebruiken. Maakt ze niet tot een hele interessante keuze nu de intel 330 zo scherp geprijsd is en de Crucial M4 nog altijd goedkoper wordt.

M1 Max user

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmendal
dmvdberg schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 23:05:
[...]

Sandisk heeft goed geheugen idd, alleen ERG jammer dat ze de sandforce controller plus standaard firmware gebruiken. Maakt ze niet tot een hele interessante keuze nu de intel 330 zo scherp geprijsd is en de Crucial M4 nog altijd goedkoper wordt.
OK thanks. Ik zag inderdaad ook dat ze de Sandforce controller gebruikte. Nou zegt me dat verder niets, behalve dat iedereen er ontevreden over is.

Ben er alleen nog steeds niet over uit of ik de 128 of 64gb neem. 64 lijkt me op het moment genoeg, maar ik sla mezelf natuurlijk voor m'n kop als over twee jaar blijkt dat ik toch de 128 had moeten nemen.

Hoeveel vrije ruimte wordt er aangeraden op een SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Tijmendal schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 10:02:
[...]
OK thanks. Ik zag inderdaad ook dat ze de Sandforce controller gebruikte. Nou zegt me dat verder niets, behalve dat iedereen er ontevreden over is.
Dat zijn wel de gedateerde verhalen, want de mensen die recent een ssd met sandforce controller hebben zijn volgens mij wel tevreden ( het ging om verouderde firmware die niet lekker liep)
Hoeveel vrije ruimte wordt er aangeraden op een SSD?
Waarom zou er een vaste hoeveelheid vrije ruimte worden aangeraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Laatst online: 15:50

Exirion

Gadgetfetisjist

ik sla mezelf natuurlijk voor m'n kop als over twee jaar blijkt dat ik toch de 128 had moeten nemen.
Gokje.. over 2 jaar is dat ding al lang afgedankt.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmvdberg

dmvdberg

Cake or Death?

Exirion schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 10:30:
[...]

Gokje.. over 2 jaar is dat ding al lang afgedankt.
Hoe precies? Als je 200Gb per dag verzet op een 64Gb model misschien wel .... ALS je dat doet.
Puur praktisch zou ik zeggen 128 want dat is meer dan genoeg voor een ton aan software, OS en backups die OSX zelf maakt onder Lion

M1 Max user

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:57
Exirion heeft het (denk ik) niet over afdanken omdat de P/E cycles op zijn..
Als je de prijsgrafiek van de Crucial M4 128GB bekijkt, dan moest je eind vorig jaar 180-190 euro neertellen voor die disk, een half jaar laten is de prijs dus zo goed als gehalveerd.

Over 2 jaar is er weer een nieuwe generatie controllers op de markt en een kleiner productieproces voor het NAND. Een verdere halvering van de prijs per GB over de komende 2 jaar is dus zo goed als zeker.
Daarom moet je dus bij normaal gebruik niet te veel op die P/E cycles letten: over minder als 2 jaar zit er een andere ssd in de plaats van mijn huidige Intel 320.

Dus als je met 64GB nu toe komt, waarom niet dan? Hoewel ik zelf moet toegeven dat de 128GB versie veel aantrekkelijker geprijsd staat. Als je dan toch al 70 euro uitgeeft, waarom niet ineens 100 voor een dubbel zo grote.. Keuze ligt bij jou ;)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Laatst online: 15:50

Exirion

Gadgetfetisjist

Malantur schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 19:22:
Exirion heeft het (denk ik) niet over afdanken omdat de P/E cycles op zijn..
Nee, ik heb het gewoon over de realiteit: hardware wordt in 2 jaar tijd heel veel beter en heel veel goedkoper. Over 2 jaar lach je om die 'grote investering' van nu, en daar moet je gewoon realistisch in zijn. Dus nu zeggen dat je over 2 jaar jezelf misschien voor je hoofd slaat is een beetje lachwekkend :P

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard!
Waar is het beste om mijn SSD te plaatsen? In de Optibay of op de plek van waar de orginele HDD zit? Ik hoorde vanmiddag dat die SATA verbinding bij de orginele plek sneller is dan op dde SuperDrive plek. Maar ik las ook ergens hier dat dit eigenlijk alleen relevant was bij oudere Macbooks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Wel, de plek van je originele hdd is shock-mounted. Iets waar een SSD niet om geeft. Dus do the math.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmendal
Zygivt schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 10:28:

[...]

Waarom zou er een vaste hoeveelheid vrije ruimte worden aangeraden?
SSD's werken toch veel sneller/beter als ze niet helemaal vol zitten - net zoals HDD's dat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Tijmendal schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 01:25:
[...]

SSD's werken toch veel sneller/beter als ze niet helemaal vol zitten - net zoals HDD's dat doen?
Hangt er vanaf hoe slim de controller is. In principe maakt het niet veel uit, een SSD heeft altijd verborgen extra ruimte en Sandforce SSDs comprimeren ook dus daar winnen zo ook nog wel een aantal GB mee op het OS en dergelijke. Een HDD is minder snel aan het eind van zijn opslag, dat heeft een SSD niet. De controller moet hooguit iets harder op zoek naar een plekje om data weg te schrijven als de SSD helemaal nok vol zit.

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmvdberg

dmvdberg

Cake or Death?

Richard! schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 00:02:
Waar is het beste om mijn SSD te plaatsen? In de Optibay of op de plek van waar de orginele HDD zit? Ik hoorde vanmiddag dat die SATA verbinding bij de orginele plek sneller is dan op dde SuperDrive plek. Maar ik las ook ergens hier dat dit eigenlijk alleen relevant was bij oudere Macbooks?
oudere macbooks hebben idd SATA300 op de HDD plaats en 150 op de DVD plek.
Generatie daarna had 2x SATA300 en de huidige hebben 2x SATA600 zelfs .... maar: De sata poort op de dvd kan nog wel eens terug knallen op SATA300. Een bedrijg als OWC raad dan ook aan om de SSD op de HDD plek te zetten. Je hebt zat tools om de spindown tijd van je hdd wat korter te maken, en in de praktijk merk je er maar weinig van dat de hdd nu in een optibay zit.

M1 Max user

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:28

w00Dy

Make soap, not war

Gisteren mijn macbook pro 13 mid 2010 voorzien van een Crucial M4.

Met carbon copy cloner een volledige copy gemaakt, werkt super. De boot duurde wel een minuut, blijkbaar was ik vergeten de opstartschijf aan te passen naar de nieuwe SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Vanavond ook maar eens mijn intel 320 overzetten in mijn macbook pro late 2011. Dan is mijn geheugenupgrade naar 8 GB ook binnen als het goed is.

Hoe meer ik lees over TRIM en Garbage collection, hoe waziger het verhaal wordt... Ik laat de originele HD nog wel even intact om eventueel op terug te vallen. Is de milde garbage collection van de intel 320 voldoende onder OS X 10.7.4 of ga je dan op een gegeven moment tegen problemen aanlopen? Begrijp ik het goed dat je dan op een gegeven moment freezes krijgt van 30 seconden?

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:55
Ik heb ook een Samsung 830 256GB klaarliggen om in te bouwen in mijn iMac :)
Ben erg benieuwd

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart155
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:39
Bospa01 schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 14:20:
Ik heb ook een Samsung 830 256GB klaarliggen om in te bouwen in mijn iMac :)
Ben erg benieuwd
Ik ga dit weekend precies hetzelfde doen... Spannend! :9 Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
BillSpaarbank schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 11:35:
Vanavond ook maar eens mijn intel 320 overzetten in mijn macbook pro late 2011. Dan is mijn geheugenupgrade naar 8 GB ook binnen als het goed is.

Hoe meer ik lees over TRIM en Garbage collection, hoe waziger het verhaal wordt... Ik laat de originele HD nog wel even intact om eventueel op terug te vallen. Is de milde garbage collection van de intel 320 voldoende onder OS X 10.7.4 of ga je dan op een gegeven moment tegen problemen aanlopen? Begrijp ik het goed dat je dan op een gegeven moment freezes krijgt van 30 seconden?
Ik heb op mijn Macbook late 2009 trim geactiveerd via de hack, icm een Intel 320 80GB. Werkt perfect.
Zonder trim heb ik het in ieder geval niet getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
bart155 schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 14:45:
Ik ga dit weekend precies hetzelfde doen... Spannend! :9 Succes!
Toevallig heb ik gisteren ook een Samsung 830 128 GB binnen gekregen maar ik gebruik hem via een Seagate thunderbolt adapter en dat werkt prima. Maximale snelheden haal ik niet maar wel toch een nette 370 Mb lezen en rond de 350 Mb schrijven hetgeen meer als 3 keer zo snel is als de interne hdd.

Zelf inbouwen begin ik voorlopig nog niet aan omdat de iMac pas 3 weken oud is en ik het wat te link vind qua garantie. Daarbij ben ik niet kapot van sommige inbouwmethodes zoals die methode onder de dvddrive omdat daar namelijk een luchtkanaal loopt vanaf de koeler onderin.

Er is trouwens in de iMac van 2011 een plaats gereserveerd voor een ssd en dat is haaks op de harddisk, maar je moet daar wel een apart bracket voor hebben. Ik heb al eens internet afgestroopt maar ben dat bracket nog nergens los tegen gekomen en schijnt alleen via Apple te krijgen te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmvdberg

dmvdberg

Cake or Death?

BillSpaarbank schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 11:35:

Ik draai zelf een Intel 320 120Gb, met de alleen de GC had ik 10Gb niet actief in de partitie, beetje speling dus. Maar nu met Trim actief is de "volle" 120Gb ter beschikking voor OSX. Zeker met 10.7.4 vliegt dat ding, heb nog nooit freezes gehad.

M1 Max user

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Great HooD
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-09-2014
Vreemd. Ligt eht aan mij of heeft een SSD in een Mac gewoon wel zijn "echte" capaciteit, i.t.t een Windows waar 7-8 Gb niet gebruikt kan/mag worden? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Harde schijven worden verkocht per GB (per 1000).
Windows rekent in GiB (per 1024), maar achter de getallen staat stiekem toch GB (per 1000).
De fout die ze hier bij maken: 1GiB ≈ 1.074GB.
OS X rekent in GB, en rapporteert het ook effectief in GB.

Voorbeeldje:
Een 80GB harde schijf ongeveer 80 000 000 000 bytes.
Aangezien Giga voor miljard staat, is dat dus effectief 80 giga bytes.
OS X telt effectief die 80GB
Windows ziet ook de zelfde 80 miljard bytes, maar telt ze als GiB en komt dan op 74,5 oid.
Het zou correct zijn indien ze 74,5 GiB rapporteren, maar helaas doen ze dit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmendal
Ik wacht nog heel even tot de M4/830 128gb onder de 100€ komt, en dan ga ik er voor. In de afgelopen maand alleen al is de 830 ongeveer 30€ gezakt in prijs, dat zet vast nog wel even door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
De 830 heeft betere schrijfprestaties.
Als de keuze is: wachten tot de M4 onder de 100 euro zakt, of nu 106 euro neertellen voor de 830, dan weet ik het wel hoor ;)

Ik gebruik zelf maar 50GB van de 80GB, dus ik wacht wel tot de 830 onder de 100 euro (of lager) gezakt is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmendal
Ik weet ook eigenlijk niet waarom ik voor de 128 ga. Ik heb het totaal niet nodig. Ik kom nu tot 18gb, dus misschien ga ik wel gewoon voor een cheape 64 gb ofzo. Maar die zijn relatief weer zo 'duur'... Meh. Ik heb eigenlijk niet eens een SSD nodig. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Gisteren heb ik een SSD in m'n iMac gezet, in plaats van de harddisk. Ging redelijk snel :)

Ik vind de scores verdacht hoog, klopt dit wel? Is met een clean install.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Results 626.89  
    System Info     
        Xbench Version      1.3
        System Version      10.7.4 (11E53)
        Physical RAM        16384 MB
        Model       iMac12,1
        Drive Type      SAMSUNG SSD PM830 2.5" 7mm 512GB
    Disk Test   626.89  
        Sequential  429.81  
            Uncached Write  611.31  375.34 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Write  577.49  326.74 MB/sec [256K blocks]
            Uncached Read   214.54  62.78 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Read   782.59  393.32 MB/sec [256K blocks]
        Random  1157.81 
            Uncached Write  1209.49 128.04 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Write  809.47  259.14 MB/sec [256K blocks]
            Uncached Read   2244.13 15.90 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Read   1055.93 195.94 MB/sec [256K blocks]

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Canaria schreef op zondag 27 mei 2012 @ 01:54:
Gisteren heb ik een SSD in m'n iMac gezet, in plaats van de harddisk. Ging redelijk snel :)

Ik vind de scores verdacht hoog, klopt dit wel? Is met een clean install.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Results 626.89  
    System Info     
        Xbench Version      1.3
        System Version      10.7.4 (11E53)
        Physical RAM        16384 MB
        Model       iMac12,1
        Drive Type      SAMSUNG SSD PM830 2.5" 7mm 512GB
    Disk Test   626.89  
        Sequential  429.81  
            Uncached Write  611.31  375.34 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Write  577.49  326.74 MB/sec [256K blocks]
            Uncached Read   214.54  62.78 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Read   782.59  393.32 MB/sec [256K blocks]
        Random  1157.81 
            Uncached Write  1209.49 128.04 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Write  809.47  259.14 MB/sec [256K blocks]
            Uncached Read   2244.13 15.90 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Read   1055.93 195.94 MB/sec [256K blocks]
Zijn toch echt "normale" scores want ik haal ongeveer hetzelfde maar dan via de Seagate thunderboltadapter met dezelfde Samsung 830 ssd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:03
Het is een 512 GB, die zijn vaak ook wel wat sneller dan de kleinere drives. In plaats van de harddisk is inderdaad makkelijk te doen. Glas eraf, 8 schroefjes van display los, handvol stekkertjes los en je kunt erbij.

[ Voor 48% gewijzigd door Gluten Parody op 27-05-2012 09:31 ]

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
dmvdberg schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 15:09:
[...]

Ik draai zelf een Intel 320 120Gb, met de alleen de GC had ik 10Gb niet actief in de partitie, beetje speling dus. Maar nu met Trim actief is de "volle" 120Gb ter beschikking voor OSX. Zeker met 10.7.4 vliegt dat ding, heb nog nooit freezes gehad.
Thnx voor je reactie. Inmiddels zit de schijf er in en is het geheugen geupgrade naar 8gb. Ding vliegt nu inderdaad. Ik was de ssd wel gewend bij mijn Windowsbak, dus een hele grote shock is het niet. Maar ben erg blij met het resultaat. Ik heb TRIM via de hack aangezet.

Nu maar eens nadenken of ik een optibay ga bestellen... :)

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
Gluten Parody schreef op zondag 27 mei 2012 @ 09:30:
Het is een 512 GB, die zijn vaak ook wel wat sneller dan de kleinere drives. In plaats van de harddisk is inderdaad makkelijk te doen. Glas eraf, 8 schroefjes van display los, handvol stekkertjes los en je kunt erbij.
Idd, het was minder moeilijk dan ik dacht.
Heb echter wel twee kringen op de plekken van zuignappen, dus dat moet nog ff schoon zzz

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Malantur schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 17:38:
Harde schijven worden verkocht per GB (per 1000).
Windows rekent in GiB (per 1024), maar achter de getallen staat stiekem toch GB (per 1000).
De fout die ze hier bij maken: 1GiB ≈ 1.074GB.
OS X rekent in GB, en rapporteert het ook effectief in GB.
Dat geldt overigens alleen voor Finder en alles wat daar gebruik van maakt (dus ook dingen als de save en open dialogs van apps) maar niet voor alles wat maar commandline werk is. Met Terminal (of iets anders zoals iTerm2) zul je geen verschil zien tussen de andere operating systems want hier wordt ook weer met 1024 gerekend.
Malantur schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 20:31:
De 830 heeft betere schrijfprestaties.
Het performanceverschil tussen deze 2 is heel erg klein, dat zul je als gebruiker niet gaan merken. Wat je wel merkt is het gemak van firmware updaten. Bij de M4 is dat hoger als bij de 830 omdat deze laatste alleen maar Windows-only tools biedt itt de eerstgenoemde. Als je een boot camp partitie hebt is dat dus niet zo'n interessant verschil maar als je alleen maar OS X draait...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
ppl schreef op maandag 28 mei 2012 @ 20:57:
[...]
Het performanceverschil tussen deze 2 is heel erg klein, dat zul je als gebruiker niet gaan merken. Wat je wel merkt is het gemak van firmware updaten. Bij de M4 is dat hoger als bij de 830 omdat deze laatste alleen maar Windows-only tools biedt itt de eerstgenoemde. Als je een boot camp partitie hebt is dat dus niet zo'n interessant verschil maar als je alleen maar OS X draait...
Wat ik uit de diverse reviews opgemaakt is dat de er wel degelijk verschillen zijn, de 830 presteert overall simpelweg beter dan de M4. De M4 is echter weer iets goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:47
Hij zegt dat je dat als gebruiker niet gaat merken en dat is ook zo. Never nooit niet dat jij dat gaat merken tijdens gebruik.
Die reviews doen allemaal synthetische benchmarks en ja, dan zie je wel een verschil. Maar dat ga je dus niet merken.
Ik heb ze beide in bezit gehad en merkte het alleen tijdens installaties en dan in het voordeel van de Samsung (hogere schrijfsnelheid). En dan heb ik het over 2 secondes verschil, dus of dat nou echt zo tof is.. Qua opstarten van Mac OSX en apps plus overall performance van Mac OSX vind ik de Crucial weer sneller.

Ik zou lekker voor de Crucial gaan, gezien de prijs ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De enige manier om het verschil te zien is het draaien van bepaalde benchmarks. Het verschil wat je dan ziet is echter nog altijd vrij klein. De workload van een gebruiker is nogal verschillend waardoor benchmarks sowieso al nauwelijks wat zeggeb over de performance in werkelijkheid. M.a.w. het maakt qua performance echt niet uit welke van de 2 je koopt, je doet aan beiden een goede koop. Het enige puntje van kritiek is dat Samsung een Windows-only firmware update proces heeft. Dat kan voor de 1 een dealbreaker zijn, voor de ander maakt dat niet uit. Daar hoor je achteraf nog wel eens gemopper over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
ppl schreef op maandag 28 mei 2012 @ 23:19:
De enige manier om het verschil te zien is het draaien van bepaalde benchmarks. Het verschil wat je dan ziet is echter nog altijd vrij klein. De workload van een gebruiker is nogal verschillend waardoor benchmarks sowieso al nauwelijks wat zeggeb over de performance in werkelijkheid. M.a.w. het maakt qua performance echt niet uit welke van de 2 je koopt, je doet aan beiden een goede koop. Het enige puntje van kritiek is dat Samsung een Windows-only firmware update proces heeft. Dat kan voor de 1 een dealbreaker zijn, voor de ander maakt dat niet uit. Daar hoor je achteraf nog wel eens gemopper over.
Als je nog geen Windows licentie hebt kan dat een behoorlijke dealbreaker zijn. Het updaten van je SSD kost dan al gauw €160, dan kun je net zo goed een nieuwe SSD met de laatste firmware aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 07:02:
[...]

Als je nog geen Windows licentie hebt kan dat een behoorlijke dealbreaker zijn. Het updaten van je SSD kost dan al gauw €160, dan kun je net zo goed een nieuwe SSD met de laatste firmware aanschaffen.
Klopt, maar hoevaak update je je firmware in de praktijk ?
Als een SSD goed werkt dan sla ik firmwares over, als er een firmware is voor een known issue dan is dat meestal vooraf bekend en koop je dus die SSD niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

De firmware kán op zich best veel invloed hebben op de prestaties. Het is alleen de vraag of een fabrikant een prestatie verbetering doorvoert naar bestaande modellen. Het is economisch gezien slimmer om de nieuwe firmware met een nieuw model SSD te verkopen.

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havelock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-09 22:32
Is het mogelijk om SSD in te laten bouwen in 21.5-inch, medio 2011 ik heb al gebeld met icentre en apple Nederland die zeggen dat niet kan... wie weet het zeker dat dit kan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Havelock schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 11:50:
Is het mogelijk om SSD in te laten bouwen in 21.5-inch, medio 2011 ik heb al gebeld met icentre en apple Nederland die zeggen dat niet kan... wie weet het zeker dat dit kan ?
Ik weet alleen zeker dat het bij de iMac 27 inch 2011 wel kan maar ik meen dat het bij de 21,5 inch ook mogelijk is. Alleen is er voor de 21,5 inch geen officiele plaats voor een ssd maar wat ik zo zag past er ook zo'n adapter in die in plaats van de dvddrive gezet word in b.v. de Macbooks.

Andere optie zou zijn dat je je een Seagate thunderbolt adapter neemt met een ssd erin zoals ik dat bij mijn iMac 27 inch versie gedaan heb. Dat in combinatie met een Samsung 830 ssd werkt hier bij mij in elk geval prima en het verslies aan snelheid is voor mijn gevoel te verwaarlozen.

Houd er ook rekening mee dat als je het via een erkende reseller of iCentre laat doen dat je vaak de iMac 1 week tot 10 dagen kwijt bent. Ook wanneer je hem dan nieuw besteld en het gelijk laat inbouwen duurt het een stuk langer en de extra prijs vind ik echt belachelijk hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Havelock schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 11:50:
Ja dat kan in een iMac uit 2011: http://www.ifixit.com/Gui...e-Kit/6434/1#.T8TKCb_7uMI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Ik ben er niet kapot van van het plaatsen op die manier omdat je wel dan de lucht doorstroom gaat blokkeren, want die ssd zit dan vlak voor de luchtuitlaat van die onderste fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf SDD ingebouwd op de plek van de Superdrive; aparte optibay voor gekocht.
Inbouwen: neem er de tijd voor; filmpjes zat op internet.
Mijn tip (door schade en schande....) haal de connector van VGA aan de kant van het LCD-scherm los en niet van het moederboard. Aansluiting op mainboard is m.i. erg fragiel (model 21,5 mid 2010).
Zorg er ook voor dat er op de HDD geen iOS meer staat anders moet je elke keer met de Option-toets booten vanaf de SSD.
Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Tweakers,

Ik ben op zoek naar een "optibay" + superdrive enclosure voor mijn 13" mbp early 2011. Ik heb van de week setje besteld bij macupgrade, maar bij ontvangst bleek het riedeltje niet te passen.

Zoals op de foto te zien is heb ik een "optibay" nodig, met uiitsparing anders past de bay niet. Iemand enig idee waar te vinden?

Afbeeldingslocatie: http://s13.postimage.org/fnx0pckme/2012_05_29_008.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmvdberg

dmvdberg

Cake or Death?

Zygivt schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 19:28:
Tweakers,

Ik ben op zoek naar een "optibay" + superdrive enclosure voor mijn 13" mbp early 2011. Ik heb van de week setje besteld bij macupgrade, maar bij ontvangst bleek het riedeltje niet te passen.

Zoals op de foto te zien is heb ik een "optibay" nodig, met uiitsparing anders past de bay niet. Iemand enig idee waar te vinden?
Deze Webwinkel is geen ebay, maar dat is mijn mijn ogen geen nadeel. Je hebt tenminste in 1 keer de juiste.

[ Voor 12% gewijzigd door dmvdberg op 30-05-2012 08:18 ]

M1 Max user

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard!
Deze Optibay komt nu mijn kant op, als het goed is ook een Fenvi.
Bospa01 schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 08:49:
[...]

Klopt, maar hoevaak update je je firmware in de praktijk ?
Als een SSD goed werkt dan sla ik firmwares over, als er een firmware is voor een known issue dan is dat meestal vooraf bekend en koop je dus die SSD niet.
Is dit erg belangrijk?
Ik werk nu namelijk alleen met OSX, ik zit er wel aan te denken om er ook windows op te zetten als ik de swap van dvd naar sdd ga uitvoeren. Wil eigenlijk voo de Samsung gaan maar als dat met firmware problemen gaat geven omdat ik de firmware niet kan updaten kan ik misschien beter voor die Crucial M4 gaan.

Ik hier zeggen ze dat die Crucial goedkoper is maar als ik bij de pricewatch kijk liggen die prijzen gewoon gelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BioHazard

BioHazard

*\o/*

Richard! schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 10:20:
Deze Optibay komt nu mijn kant op, als het goed is ook een Fenvi.

[...]

Is dit erg belangrijk?
Ik werk nu namelijk alleen met OSX, ik zit er wel aan te denken om er ook windows op te zetten als ik de swap van dvd naar sdd ga uitvoeren. Wil eigenlijk voo de Samsung gaan maar als dat met firmware problemen gaat geven omdat ik de firmware niet kan updaten kan ik misschien beter voor die Crucial M4 gaan.

Ik hier zeggen ze dat die Crucial goedkoper is maar als ik bij de pricewatch kijk liggen die prijzen gewoon gelijk?
Ik heb dezelfde een week geleden besteld. Moet een heel eind komen, dus we wachten geduldig af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:09

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ik ben aan het azen op de (hopelijk over anderhalve week aan te kondigen) mbp's. Nu is het nog niet bekend of daar standaard een SSD in zit, dus ben me weer aan het oriënteren op een SSD.

In mijn huidige 13"pro heb ik een 128Gb Crucial M4 ingebouwd op de plek van de HDD, en de HDD verplaatst naar de optibay. Daar heb ik eigenlijk spijt van; de HDD vreet stroom want als ik het ding uitzet gaat de accu veel langer mee dan als de schijf rondjes draait. De behoefte aan opslag in mijn laptop is ook geminimaliseerd; een NAS zorgt in huis voor de nodige opslagcapaciteit op het netwerk en als mijn nieuwe internetverbinding opgeleverd is kan ik ook van buitenaf snel bij mijn bestanden.

Voor in de nieuwe pro zoek ik dus een 180-256 Gb SSD voor een budget van < 250euro. Het idee is om een rappe schijf te kopen waar voornamelijk van geboot wordt, de programma's op moeten draaien en wat opslag voor on-the-go. Denk hierbij aan RAW files uit mijn camera en wat muziekbestanden.

Ik zit te twijfelen tussen de 256Gb M4, die relatief goedkoop is met 201 euro, maar toch al weer een jaar of 2 op de markt is (en een SATA300 schijf is). De Samsung 830 van 256Gb zit qua prijs één of twee euro boven de M4 maar is wel een nieuwere schijf. OCZ's waag ik me niet aan, teveel ellende met die schijven en hoewel de Vertex 3 en 4 series beter lijken te zijn dan de 2 vindt ik het toch een risico. Tot slot kan ik voor een Intel 520 serie gaan, van 240Gb, die zijn wel flink duurder en ik weet niet zo goed waarom. Uit de versschillende benchmarks lijken ze niet bijster veel sneller te zijn dan de Samsung schijven, maar het prijsverschil van ruim 80 euro moet ergens vandaan komen..

Bovenstaande en verschillende benchmarks leiden me tot de conclusie dat de Samsung een redelijke schijf is voor het geld, maar ergens zie ik Samsung nog steeds als een fabrikant van schermen en koelkasten.. Ik ben verder niet thuis in de betrouwbaarheidscijfers van de samsung SSD's, en hoop daarom dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
De Crucial M4 en de Samsung 830 zouden ook mijn keuzes zijn. Beide zeer goede ssd's, de Samsung inderdaad wat nieuwer en sneller met schrijven.

Ik heb zowel een Samsung 830 als een Crucial M4 (huidige ssd) gehad en was zeer tevreden over de prestaties. Ik heb wel na 3 Samsung ssd's een Crucial genomen omdat alle 3 de Samsung ssd's problemen gaven in mijn systeem. Met de Crucial werkt alles perfect.
Ik moet ook zeggen dat ik geen verschil merk in prestaties, de Crucial lijkt voor mijn gevoel sneller in het algehele gebruik en de Samsung was weer sneller met installaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Thanks voor de info. Aan wat voor "problemen" moet ik denken?

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Alle 3 de Samsung ssd's gaven random freezes in mijn systeem. Het maakte niet uit wat ik deed, ene keer was ik aan het gamen, andere x gewoon aan het surfen, dan weer in iTunes bezig.
Ik denk dat ik gewoon dikke pech heb gehad (hoe raar het ook is, 3 Samsung 830 achter elkaar gezien hun betrouwbaarheid), dus je hoeft niet bang te zijn dat je in dezelfde situatie terecht komt.

Nu met de Crucial M4 heb ik nergens last van, mijn systeem gaat als een speer! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ik heb zelf ook geen klachten over de M4 nu, 'tis alleen dat ik me afvraag of de techniek sinds de introductie van de M4 niet flinke vooruitgang biedt. Heb geen zin in random freezes, dus ga nog even zoeken naar wat de Samsung's in de rest van de wereld doen.. misschien is het wel een bekend probleem ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Net een Crucial M4 256GB besteld (en 8GB RAM, maar dat is voor een ander topic) voor mijn MBP 15 Mid-2009. Ik twijfel nog een beetje om een Optibay te bestellen, 256GB is prima te doen voor dagelijks gebruik, de rest kan ik nog altijd op een externe USB schijf zetten.
Van zodra ik 'm ingebouwd heb zal ik ook mijn bevindingen posten, maar gezien de reacties hier heb ik in ieder geval hoge verwachtingen. Mijn stilaan gedateerd systeem kan dan hopelijk weer een hele tijd mee!

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Zoals ik eerder postte; ik zou de harde schijf nu niet meer inbouwen. Ik zit er zelfs aan te denken om 't ding eruit te halen. Het heeft zeker een negatief effect op de tijd die je zonder stopcontact kunt doorbrengen met je mac ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik heb m'n ssd nu sinds vrijdag en moet eerlijk zeggen dat ik er weinig van merk. Het verschil is veel minder groot dan toen ik van 4GB naar 16GB geheugen upgradede.

Alle applicaties die ik vaak gebruik en een Windows 7 VM staan bijna continu open en ik heb de iMac (uit 2011) sinds zaterdag niet meer opnieuw gestart. Opstarten gaat wel veel sneller, maar dat doe ik hooguit een keer per maand.
Applicaties openden tot vorige week ook altijd wel binnen een seconde. Niet na een herstart, maar dat gebeurt dus zelden. Verder draai ik geen Photoshop of andere diskintensieve dingen, dat zal ook wel meespelen.

Het blauwe puntje van de geheugentaart in Activity Monitor is altijd wel 5-10 GB groot. Word/Outlook/Excel/iPhoto (de applicaties die ik vaak wel afsluit als ik ze niet gebruik) staan dus vrijwel permanent in het inactieve geheugen en hoeven niet van disk te worden geladen.

Omdat ik wel iets van het bedrag dat ik eraan heb uitgegeven wilde terugzien, heb ik een suspend en later resume gedaan van een grote VM. Dat ging voor mijn gevoel niet sneller dan eerst.

Mijn conclusie: bij nieuwe computers eerst het geheugen maximaliseren, dan pas een ssd. Voor licht gebruik voegt een ssd dan weinig toe. Bij oudere computers is de snelheidswinst veel groter.

Ik zal nog een keer vergelijken hoe de iMac het doet met 4 GB geheugen in combinatie met de ssd. Waarschijnlijk is hij dan wel veel sneller dan toen hij nog 4 GB en een harddisk bevatte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Of een ssd iets toevoegt is sterk afhankelijk van wat je met de machine doet maar ook of je de overige voordelen van een ssd wil benutten (stil, schokbestendig, energiezuiniger t.o.v. een 3.5" desktop hdd). Als je echt veel i/o intensief spul doet, zoals virtualisatie met meerdere vm's, zul je het verschil wel degelijk merken. Daarnaast is het ook maar net waar je mee vergelijkt. De performance van een WD Caviar Black die standaard in de Mac Pro zit is heel wat beter dan zo'n simpel laptopschijfje van de Mac mini. Daardoor is het verschil met een ssd ook weer anders.

Eenzelfde verhaal geldt ook voor het geheugen. Van 4 naar 8 GB zullen een aantal mensen wel merken maar van 8 naar 16 wordt zeer twijfelachtig. Dan moet je toch echt wat meer geheugenintensieve zaken doen.

Je kunt hier dus feitelijk het standaard advies geven voor het kopen van wat voor product dan ook: kijk of je het nodig hebt of niet en koop het niet voor de heb. Aan de andere kant...voor velen is het dan ook weer hobby, dan doe je juist weer dingen omdat het leuk is en/of voor de heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt

Zygivt

Evenaren en overtreffen

BioHazard schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 10:24:
[...]

Ik heb dezelfde een week geleden besteld. Moet een heel eind komen, dus we wachten geduldig af.
Ik heb dus zoals je op de foto kan zien dezelfde.
Het was een beetje puzzelen, maar ik heb nu allemaal werkend (13" early 2011) met Optibay en Crucial M4.
De oude hdd op zijn plek gelaten en de M4 in zijn optibay. Wat werkt het toch heerlijk tot nu toe :D

edit: nou gevalletje iets te vroeg gejuicht. Na het installeren en instellen van alles in dp4 wilde me laptop niet meer starten.

[ Voor 12% gewijzigd door Zygivt op 30-05-2012 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:11
Zygivt schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 20:11:
[...]

Ik heb dus zoals je op de foto kan zien dezelfde.
Het was een beetje puzzelen, maar ik heb nu allemaal werkend (13" early 2011) met Optibay en Crucial M4.
De oude hdd op zijn plek gelaten en de M4 in zijn optibay. Wat werkt het toch heerlijk tot nu toe :D

edit: nou gevalletje iets te vroeg gejuicht. Na het installeren en instellen van alles in dp4 wilde me laptop niet meer starten.
Dat is niet slim de Optibay heeft een minder snellere doorvoersnelheid dan de plek van de hardeschijf.
M.a.w. je SSD kan bijna zeker nog sneller, maar je hebt een beperking door de kabels.

Ik zou ze gewoon even omwisselen, heb ik ook gedaan, en merk het verschil wel (heb helaas geen statistieken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt

Zygivt

Evenaren en overtreffen

GoTCoast schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 22:15:
[...]

Dat is niet slim de Optibay heeft een minder snellere doorvoersnelheid dan de plek van de hardeschijf.
M.a.w. je SSD kan bijna zeker nog sneller, maar je hebt een beperking door de kabels.

Ik zou ze gewoon even omwisselen, heb ik ook gedaan, en merk het verschil wel (heb helaas geen statistieken)
Ik ga weer schroeven. Ik heb nu toch niks te verliezen.

Update: De ssd nu in het hdd slot en de hdd zit in optibay.
Nu heb ik nog het probleem dat de hdd tikt alsof hij schokken moet verwerken.
De schokken zijn met tussenposen van ca 5 sec en zijn op willekeurig momenten.

Iemand een idee?

[ Voor 20% gewijzigd door Zygivt op 30-05-2012 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quelake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-09 09:18

quelake

PSN Quelake

Ook ik heb een Samsung 830 128GB gekocht en net geïnstalleerd in mn Macbook Pro (late 2008 unibody). Ik haal snelheden van 191MB/s (write) en 251MB/s (read). Vanwege de SATA300 is dat volgens mij dik in orde toch?

Wat ik wel vreemd vind, ik heb de trim enabler app aangezet om deze functionaliteit binnen Lion OSX te activeren. Daar zit ook een S.M.A.R.T. status report bij. En nu zie ik daar allemaal vraagtekens:

Afbeeldingslocatie: http://qdesigns.nl/SMART.png

Iemand enig idee of dit normaal is? Of waar de fout kan zitten? Moet ik me zorgen maken? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Problemen: Ik heb vorige week een dualdrive V3 besteld en ingebouwd na wat moeite, maar sinds gister heb ik de ssd ingebouwd op de hdd plek en de hdd in de optibay. Mijn os staat op mijn ssd en dat lijkt prima te werken, maar de hdd in de optibay wil op willekeurige momenten harde tikken laten horen alsof de harddisk schokken krijgt te verwerken. Zo eens in het half uur crashed me laptop met een wit scherm en de melding dat ik op een toets moet drukken, om de laptop te restarten.

Ik heb hdapm geinstalleerd en dat lijkt het tikken te verhelpen, maar de crashes blijven aanhouden. Na het unmounten van de hdd werkt de laptop vlekkenloos.

wie weet de oplossing voor mijn 13" early 2011?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
Geen idee, maar ik zal de data alvast maar eens backuppen.
Het klinkt alsof de HD niet lang meer heeft, zit deze wel correct bevestigd in je MBP ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar

Darkstar

BSOFH

Zygivt schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 11:15:
Problemen: Ik heb vorige week een dualdrive V3 besteld en ingebouwd na wat moeite, maar sinds gister heb ik de ssd ingebouwd op de hdd plek en de hdd in de optibay. Mijn os staat op mijn ssd en dat lijkt prima te werken, maar de hdd in de optibay wil op willekeurige momenten harde tikken laten horen alsof de harddisk schokken krijgt te verwerken. Zo eens in het half uur crashed me laptop met een wit scherm en de melding dat ik op een toets moet drukken, om de laptop te restarten.

Ik heb hdapm geinstalleerd en dat lijkt het tikken te verhelpen, maar de crashes blijven aanhouden. Na het unmounten van de hdd werkt de laptop vlekkenloos.

wie weet de oplossing voor mijn 13" early 2011?
Zit deze wel goed bevestigd in de Optibay? En de optibay zelf? HDD's houden niet van trillingen, en het zou zomaar kunnen dat door te hoge trillingen de HDD zichzelf in "parking" zet en het voor bekeken houdt. Het OS houdt daar ook niet zo van lijkt me, dus dat zou de crashes kunnen verklaren.
Wat zegt de SMART status van die schijf?

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batiatus
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-09 15:51
Even een snel vraagje. Ik wil in mijn macbook pro 15 inch (early 2011) een SSD zetten. Het is me alleen niet helemaal duidelijk welke afmeting er nu in past. Volgens mij is het 2,5 inch, maar daarin zit ook verschil per hoogte van deSSD. Ik wil of de samsung 830 256 gb of de Crucial m4 256 gb pakken. Maar die hebben verschillende afmetingen (7 en 9 mm). Iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
Volgens mij is de 7mm altijd goed en bij de Crucial M4 is deze variant vrijwel gelijk geprijst als de normale.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
9mm is geen probleem in een MBP. (maar inderdaad, 7mm is altíjd goed ;) )

[ Voor 39% gewijzigd door Smultie op 31-05-2012 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batiatus
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-09 15:51
Ah oke! Thanks voor de snelle reacties. Dan is het nog even de schroevendraaiers en optibay erbij bestellen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Bospa01 schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 11:59:
Geen idee, maar ik zal de data alvast maar eens backuppen.
Het klinkt alsof de HD niet lang meer heeft, zit deze wel correct bevestigd in je MBP ?
De laptop (en dus de hd) zijn net een jaar oud, dus dat lijkt me niet. Ja wat is correct bevestigd. zolang de connectoren goed bevestigd zijn, mag hij eigenlijk geen problemen veroorzaken lijkt me.
Darkstar schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 13:07:
[...]
Zit deze wel goed bevestigd in de Optibay? En de optibay zelf? HDD's houden niet van trillingen, en het zou zomaar kunnen dat door te hoge trillingen de HDD zichzelf in "parking" zet en het voor bekeken houdt. Het OS houdt daar ook niet zo van lijkt me, dus dat zou de crashes kunnen verklaren.
Wat zegt de SMART status van die schijf?
De laptop ligt gewoon stil op tafel als het probleem zich voor doet, dus ik gok dat het iets met de optibay is en dan voornamelijk de connectoren (of iets met drivers maar lijkt me stug). De hdd en de ssd leveren geen problemen op als ze in het hdd slot gaan.

Belangrijkste detail is dat hij dus niet crashed als ik de hdd unmount (schijf is inmiddels geformatteerd, maar dit maakt geen verschil)

[ Voor 5% gewijzigd door Zygivt op 31-05-2012 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quelake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-09 09:18

quelake

PSN Quelake

iemand enige suggestie op mijn vraag? Zit hier een beetje te zweten dat er iets mis is met de installatie van mn SSD! :P

Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt

Zygivt

Evenaren en overtreffen

quelake schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 16:40:
iemand enige suggestie op mijn vraag? Zit hier een beetje te zweten dat er iets mis is met de installatie van mn SSD! :P

Bedankt alvast!
Ik kan niet oordelen of er iets mis is, maar bij mijn crucial m4 staan ook vraagtekens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo-re-mi
  • Laatst online: 06-09-2024

Jo-re-mi

_ _ _d(□_□)b

Hi all,

3 vragen, want ik ben van plan een clean install op mn MBP te doen en gelijk maar goed te doen met SSD en HDD in Optibay.

1) Wat voor harde schijf bus (intern) moet ik hebben voor een Macbook Pro early 2011? SATA-200/300/600?

2) Wat zijn betrouwbare online shops om een a) Optibaysleuf voor een HDD en b) een externe behuizing voor een Superdrive te bestellen?

3) Kan ik op 1 externe Time Machine HD 2 schijven van mijn MBP (nieuwe SSD en huidige HDD) backuppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar

Darkstar

BSOFH

Jo-re-mi schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 17:29:
Hi all,

3 vragen, want ik ben van plan een clean install op mn MBP te doen en gelijk maar goed te doen met SSD en HDD in Optibay.

1) Wat voor harde schijf bus (intern) moet ik hebben voor een Macbook Pro early 2011? SATA-200/300/600?

2) Wat zijn betrouwbare online shops om een a) Optibaysleuf voor een HDD en b) een externe behuizing voor een Superdrive te bestellen?

3) Kan ik op 1 externe Time Machine HD 2 schijven van mijn MBP (nieuwe SSD en huidige HDD) backuppen?
Een beetje google gebruiken en de laatste 2 pagina's van dit topic lezen zou geen kwaad kunnen...

1) Sata 600
2) http://hdcaddy.com/
3) Ja

Pagina: 1 ... 57 ... 88 Laatste