Ik ben aan het azen op de (hopelijk over anderhalve week aan te kondigen) mbp's. Nu is het nog niet bekend of daar standaard een SSD in zit, dus ben me weer aan het oriënteren op een SSD.
In mijn huidige 13"pro heb ik een 128Gb Crucial M4 ingebouwd op de plek van de HDD, en de HDD verplaatst naar de optibay. Daar heb ik eigenlijk spijt van; de HDD vreet stroom want als ik het ding uitzet gaat de accu veel langer mee dan als de schijf rondjes draait. De behoefte aan opslag in mijn laptop is ook geminimaliseerd; een NAS zorgt in huis voor de nodige opslagcapaciteit op het netwerk en als mijn nieuwe internetverbinding opgeleverd is kan ik ook van buitenaf snel bij mijn bestanden.
Voor in de nieuwe pro zoek ik dus een 180-256 Gb SSD voor een budget van < 250euro. Het idee is om een rappe schijf te kopen waar voornamelijk van geboot wordt, de programma's op moeten draaien en wat opslag voor on-the-go. Denk hierbij aan RAW files uit mijn camera en wat muziekbestanden.
Ik zit te twijfelen tussen de 256Gb M4, die relatief goedkoop is met 201 euro, maar toch al weer een jaar of 2 op de markt is (en een SATA300 schijf is). De Samsung 830 van 256Gb zit qua prijs één of twee euro boven de M4 maar is wel een nieuwere schijf. OCZ's waag ik me niet aan, teveel ellende met die schijven en hoewel de Vertex 3 en 4 series beter lijken te zijn dan de 2 vindt ik het toch een risico. Tot slot kan ik voor een Intel 520 serie gaan, van 240Gb, die zijn wel flink duurder en ik weet niet zo goed waarom. Uit de versschillende benchmarks lijken ze niet bijster veel sneller te zijn dan de Samsung schijven, maar het prijsverschil van ruim 80 euro moet ergens vandaan komen..
Bovenstaande en verschillende benchmarks leiden me tot de conclusie dat de Samsung een redelijke schijf is voor het geld, maar ergens zie ik Samsung nog steeds als een fabrikant van schermen en koelkasten.. Ik ben verder niet thuis in de betrouwbaarheidscijfers van de samsung SSD's, en hoop daarom dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen.
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust