Ik heb een clean install van Lion gedaan op mijn Crucial M4 128 GB die in mijn optibay zit. Nu wil ik mijn gebruikersmappen Films, Muziek, Documenten etc. op mijn originele HDD hebben. Hoe doe ik dat? Snelkoppelingen, de mappen gewoon verslepen? Wat is de beste optie hiervoor?
Interfico schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 23:05:
Ik heb de kit van iFixit besteld en ga de operatie zelf uitvoeren. Ik houd jullie op de hoogte zodra de operatie geslaagd (of niet...) is.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Zie 2 posts boven je (mijn post).JERONY schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 23:39:
Ik heb een clean install van Lion gedaan op mijn Crucial M4 128 GB die in mijn optibay zit. Nu wil ik mijn gebruikersmappen Films, Muziek, Documenten etc. op mijn originele HDD hebben. Hoe doe ik dat? Snelkoppelingen, de mappen gewoon verslepen? Wat is de beste optie hiervoor?
Ik heb de knoop eindelijk doorgehakt en een Crucial M4 besteld (ter vervanging van stock Apple HDD) voor mijn MacBook Pro Early 2011 bij Azerty en de Phillips #00 en Torx T6 schroevendraaiers via iFixit. Nu is het wachten totdat ze binnen zijn. Kan niet wachten en ben benieuwd hoe groot het snelheidsverschil is
Om ook eens wat positiefs te posten over een OCZ met een sandforce controller.
Ik heb een 120GB Agility3 in m'n macbook zitten. Eind augustus 2011 aangeschaft. Deze op de plek van de stock-HDD ingebouwd. Een clean install gedaan en sindsdien eigenlijk nooit problemen. Gister na een uptime van ruim een maand (sleepmode FTW
) gereboot voor een update. Geen firmware upgrade gedaan, ook geen idee welke firmware er nu op staat. Werkt prima 
De stock-HDD terug in de macbook geplaatst, op de plek van de Superdrive. Niet met die HDD waar iedereen het over heeft, maar deze uit de VS laten komen:
http://store.mcetech.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=CTGY&Store_Code=MTOS&Category_Code=STORHDOPTIBAY
HDD gaat keurig in slaapstand. Ook hier de Music/Movies e.d. mappen verhuisd naar de HDD. Wanneer ik geen Itunes luister, gaat de HDD keurig in slaapstand en hoor ik hem opspinnen wanneer ik in Itunes op play druk.
Ik heb een 120GB Agility3 in m'n macbook zitten. Eind augustus 2011 aangeschaft. Deze op de plek van de stock-HDD ingebouwd. Een clean install gedaan en sindsdien eigenlijk nooit problemen. Gister na een uptime van ruim een maand (sleepmode FTW

De stock-HDD terug in de macbook geplaatst, op de plek van de Superdrive. Niet met die HDD waar iedereen het over heeft, maar deze uit de VS laten komen:
http://store.mcetech.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=CTGY&Store_Code=MTOS&Category_Code=STORHDOPTIBAY
HDD gaat keurig in slaapstand. Ook hier de Music/Movies e.d. mappen verhuisd naar de HDD. Wanneer ik geen Itunes luister, gaat de HDD keurig in slaapstand en hoor ik hem opspinnen wanneer ik in Itunes op play druk.
Ik wil het er _niet_ over hebben.
Hier ook een crucial M4 128GB besteld, en een optibay van ebay. Word geplaatst in mijn 15" MBP early 2011 2.0ghz i7, heb laatst een update gedaan van 4 naar 8GB werkgeheugen, en straks een SSD, kan ik er weer even goed tegen aan hoop ik!
Die Optibays van Ebay, zijn daar problemen mee zoals de HDD die niet in sleep gaat en blijft doorspinnen ?
waarom zou je je hdd in de optibay plaatsen? flikkerd je mbp op de grond, dan is je hdd ook naar de kloten. ik heb mijn ssd gewoon in de optibay geplaatst en nog nooit ergens last van gehad.
Hier idem, ik vond het ook een onverstandig idee om die gewone HDD ongedempt en zonder goede koeling in de optibay te stoppen. SSD zit er inmiddels een jaar in en doet het prima.kipneck schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 16:09:
waarom zou je je hdd in de optibay plaatsen? flikkerd je mbp op de grond, dan is je hdd ook naar de kloten. ik heb mijn ssd gewoon in de optibay geplaatst en nog nooit ergens last van gehad.
of je wel of niet je HDD in de optibay zet hangt er maar net van af hoe goede de sata daar is. Bij oudere modellen is het niet verstandig om daar de SSD te zetten. Bv contante beachballs tot gevolg.Sander schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 18:17:
[...]
Hier idem, ik vond het ook een onverstandig idee om die gewone HDD ongedempt en zonder goede koeling in de optibay te stoppen. SSD zit er inmiddels een jaar in en doet het prima.
Je zou oa de 'ik ga slapen' tijd van je hdd kunnen inkorten. Maakt acces wat trager maar in de regel wel beter.
Merk zelf iig geen ongemak van de HDD in de optibay. Maar ik gooi dan ook niet met mijn laptop

M1 Max user
geen issues ermee, maar ik heb mijne van HDcaddy.com ipv eBay zelf. Was toch net even wat handigerloyske schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 15:58:
Die Optibays van Ebay, zijn daar problemen mee zoals de HDD die niet in sleep gaat en blijft doorspinnen ?
M1 Max user
Als je dan even verder leest op Anandtech kom je ook het artikel tegen over de overname van Indilinx waarin staat dat de relatie tussen Sandforce en OCZ al na iets van een half jaar fiks bekoeld was. Dat zie je ook terug want o.a. OWC kregen al vrij snel (iets van een half jaar) ook de beschikking over de firmware die OCZ had. OCZ heeft dus maar zeer kort een klein stukje voorgelopen op de rest. Een situatie die al lang niet meer het geval is.Verwijderd schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 21:45:
Wellicht oude informatie, informatie die voor de verkochte V2 nog relevant is. Is wist overigens niet dat OCZ daarmee schijnbaar is gestopt. Een goed idee om daar nog eens naar te kijken.
Dan heb je dus totaal niet begrepen wat ik je steeds weer duidelijk probeer te maken: je goochelt met informatie en cijfers. Er is nog steeds niet een fatsoenlijke onderbouwing voor al die onzinuitspraken als "merk x doet het beter in failure rates", "merk Y doet het slechtste in failure rates". Het zijn allemaal cijfers die vrijwel volledig uit de lucht zijn gegrepen en waar je dingen in kunt lezen die je wilt lezen.Dat is niet waar. De vertex 1 en vertex plus met indilinx barefoot controller hebben een nog hogere failure rate dan de vertex 2 en 3 volgens newegg.
Je vergeet hierbij namelijk heel wat andere bepalende factoren zoals populariteit van het merk en hoe goed die dingen verkocht werden. Ook de periode waarin we op dat moment zaten wordt niet meegenomen. Als je reacties leest over de Vertex (dus de eerste met Indilinx Barefoot) ten tijde van de 1.5 firmware zullen ze ook veel lovender zijn dan dan toen met versie 110. Dat heeft te maken met een aantal problemen die er in de 110 zaten en de flash procedure. Dat was namelijk een destructive flash, die met 1.5 niet meer. Maakt nogal een groot verschil. De gehele geschiedenis van zo'n serie kennen is dan ook van zeer groot belang indien je iets gaat analyseren en dat laat je overduidelijk na waardoor je reactie feitelijk niet meer dan een flame is geworden.
Het lijkt me logisch dat je bij problemen weer terug gaat naar de verkoper. Zo loopt de garantiewetgeving nou eenmaal. Overigens is het wel van belang om te weten dat je geld wel terug kunt vragen maar dat de verkoper hier niet direct toe verplicht is. Hij mag repareren.En natuurlijk bedoel ik niet 'als je een vertex hebt, stuur hem terug'. Maar juist als je problemen hebt, met welk merk dan ook. Terugsturen, geld terugvragen.
Dat is helemaal niet waar. Jij koopt iets dus jij hebt de verantwoordelijkheid. De verkoper verkoopt iets en dus heeft hij ook de verantwoordelijkheid. Kortom, verkoper EN koper zijn verantwoordelijk! Ook hier ben je weer drukker bezig met het wijzen van dat vingertje dan dat je echt nadenkt. Doe dat nou eens andersom.Dat hij niet compatibel is met jouw laptop of desktop is de verantwoordelijkheid van de verkopende partij.
En daar is dus exact het probleem: je kijkt veel te beperkt waardoor tunnelvisie ontstaat. Ik lees ook zat fora en gebruikerservaringen maar ik kijk ook wanneer ze geplaatst zijn en naar welke firmware versie. Dat zet dingen namelijk al in een totaal ander licht. Dan zie je al snel dat er bij Sandforce gewoon design problemen zijn bij alle merken en typen maar dat dit in de praktijk niet per definitie tot problemen hoeven te leiden. Er zijn namelijk grote aantallen mensen die 'm zonder problemen draaien. Datzelfde geldt ook voor de Indilinx drives. Als je echter ook wat verder kijkt dan alleen domweg die ssd's dan zul je ook zien dat er nogal wat Macs zijn met schijf problemen. Er zijn bepaalde series die nogal erg select zijn wat betreft de schijf die je erin stopt. Een aantal heeft wat EFI updates gekregen maar een groot aantal ook gewoon niet. Helaas is dat laatste vrij vaak het geval. De late 2009 MacBook is zo'n beruchte serie waarin het een gevalletje van hopen dat het werkt is. De kans dat het niet werkt (maakt niet uit welke schijf) is behoorlijk groot. Ook al deze gevallen zul je in je zoektocht terugvinden en ook hier zul je dus rekening mee moeten houden.Feit is gewoon dat dat soort problemen veel vaker voorkomen met een OCZ Of beter gezegd, met een SSD met een sandforce of indilinx controller van selecte merken. Ik volg de mac topics niet bepaald op de voet, maar ik krijg niet bepaald de indruk dat hier net zoveel klachten voorbij komen over intel, crucial en samsung drives als over OCZ drives...
Om eens een voorbeeld te geven...die Crucial M4 heeft in het begin toch heel wat slechte reviews gekregen op bijv. macrumors.com. De ervaringen van de mensen daar waren niet bepaald positief. Dat is tegenwoordig toch heel wat anders. Zo gaat dat voor vrijwel ieder merk waaronder ook Intel, OWC en OCZ. Macs kunnen kieskeurig zijn en ssd's kunnen nog steeds last hebben van kinderziektes. Dat iets dan niet werkt is eigenlijk op dit moment gewoon onoverkomelijk. Zorg dat je weet waar de zwakke punten liggen op moment dat je een ssd koopt. Het verleden leert echter wel dat er vrij veel firmware updates zullen zijn die het nodige recht zullen trekken. Kijk dan ook vooral naar hoe een bedrijf het op dit vlak doet.
Hallo,
Ik kom er niet meer uit.
Ik heb een Macbook Pro, 15", Late 2011.
Ik wil er een SSD inzetten. Echter, heb ik nu een SATA300 of SATA600 aansluiting in mijn laptop?
Dit is wat SystemInfo zegt:
Fabrikant: Intel
Product: 6 Series Chipset
Verbindingssnelheid: 6 gigabit
Overeengekomen verbindingssnelheid: 3 gigabit
Beschrijving: AHCI Version 1.30 Supported
Ik heb de volgende (sata300) HDD er in zitten: WDC WD7500BPKT-75PK4T0
Dus dat er wordt gezegd door SystemInfo dat 3 gigabit is overeengekomen klopt, zou ik zo zeggen.
Echter, betekend de regel er boven dat ik er ook een SSD met 6 gigabit ik kan stoppen?
En als dat zo is, wat is dan een goede SSD (zie namelijk door bomen het bos niet meer...).
Alvast hartelijk dank voor jullie hulp.
Met vriendelijke groeten,
Sjoerd
Ik kom er niet meer uit.
Ik wil er een SSD inzetten. Echter, heb ik nu een SATA300 of SATA600 aansluiting in mijn laptop?
Dus dat er wordt gezegd door SystemInfo dat 3 gigabit is overeengekomen klopt, zou ik zo zeggen.
Echter, betekend de regel er boven dat ik er ook een SSD met 6 gigabit ik kan stoppen?
En als dat zo is, wat is dan een goede SSD (zie namelijk door bomen het bos niet meer...).
Sjoerd
SSD zijn backwards compatible. Dat wilt zeggen dat ookal koop je een SATA600 terwijl je MBP een SATA300 heeft, dan werkt het alsnog.
Ik heb een M4 256GB SATA600 SSD in mijn MBP 13" late 2009 model. Werkt top!
moet er bij de nieuwste 27'' imac ook nog rekening gehouden worden met welke controller je ssd gebruikt?
Gelukt!!
Geheel buiten mijn verwachting om was de kit van iFixit al na twee (!) dagen hier. Pakket kwam binnen om half twaalf vanochtend en ik ben net klaar met de installatie. Alles is me enorm meegevallen. Ik ben ook tevreden met mijn glasplaat die er nog steeds erg clean uit ziet. :-)
Momenteel OS X Lion aan het installeren. Uiteindelijke setup:
2011 27" iMac
Core i5 3.1 Ghz
12GB DDR3
6970M 2GB
256GB Crucial M4 SSD
1TB HDD
Geheel buiten mijn verwachting om was de kit van iFixit al na twee (!) dagen hier. Pakket kwam binnen om half twaalf vanochtend en ik ben net klaar met de installatie. Alles is me enorm meegevallen. Ik ben ook tevreden met mijn glasplaat die er nog steeds erg clean uit ziet. :-)
Momenteel OS X Lion aan het installeren. Uiteindelijke setup:
2011 27" iMac
Core i5 3.1 Ghz
12GB DDR3
6970M 2GB
256GB Crucial M4 SSD
1TB HDD
GefeliciteerdInterfico schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 13:10:
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Verwijderd
SATA600. De Crucial M4 staat momenteel zowat bovenaan.sheppy schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 00:15:
Hallo,
Ik kom er niet meer uit.
Sjoerd
Heren
Ik heb een MacBook Air 13" met 128GB SSD. Deze wil ik uitbreiden naar 256GB. Is dit mogelijk en zo ja, hoeveel gaat me dit kosten waar?
Ik heb een MacBook Air 13" met 128GB SSD. Deze wil ik uitbreiden naar 256GB. Is dit mogelijk en zo ja, hoeveel gaat me dit kosten waar?
van welk jaar heb je de Air? Als je een originele hebt kun je uit met een 1,8" SSD, en anders wordt het een OWC drive http://eshop.macsales.com/item/OWC/SSDAPAE240/Appleman schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 14:24:
Heren
ik weet echter zo niet of deze ook in NL te bestellen is, er was iig wel een webshop die de normale verkochten ....
Edit: http://eshop.macsales.com/shop/SSD/OWC/Aura_Pro_MBA
OWC heeft ook een kant en klare 1,8" oplossing
Hun ondersteuning voor mac is iig zeer goed en betrouwbaarheid zit volgens reviews ook dik in orde.
[ Voor 16% gewijzigd door dmvdberg op 10-03-2012 09:26 ]
M1 Max user
Bedankt Xmoo!Xmoo schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 07:47:
SSD zijn backwards compatible. Dat wilt zeggen dat ookal koop je een SATA600 terwijl je MBP een SATA300 heeft, dan werkt het alsnog.
En Tha Render ook natuurlijk.Verwijderd schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 14:22:
[...]
SATA600. De Crucial M4 staat momenteel zowat bovenaan.
Dat SATA backwards compatible was had ik een beetje verwacht, zou ook logisch zijn.
En die M4 ga ik maar eens verder bekijken.
Nogmaals bedankt.
Nou ik heb de vertex 3 ook in me Imac 2011 zitten, toch maar voor de ductape oplossing gegaan
Vervelendste vond ik nog wel om de sata kabel er in te prikken. Maar goed het is gelukt ben in totaal 1,5 uur bezig geweest vanaf moment dat ik afsluit commando gaf van me iMac tot het moment dat ik weer in OSX zat. Viel me dus niks tegen, en zou het zo weer zelf doen.
Maar wat een snelheids boost zeg... Niet normaal, en het was al geen traag beestje
iMac 2011
3.4 GHz i7
16 GB RAM
Maar wat een snelheids boost zeg... Niet normaal, en het was al geen traag beestje
iMac 2011
3.4 GHz i7
16 GB RAM
Eindelijk SSD in m'n MacBook Pro 13" zitten. Het is de 240GB OCZ Vertex 2.
Wat een snelheid nu!
De MacBook Pro is nu ook maxed out.
2.66Ghz
8GB RAM
240GB SSD
Wat een snelheid nu!
De MacBook Pro is nu ook maxed out.
2.66Ghz
8GB RAM
240GB SSD
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Even wat weggeknipt zodat het belangrijkste overblijftsheppy schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 00:15:
8<
Als je dit topic een beetje doorbladerd dan zul je zien dat Sandforce controllers niet echt geliefd zijn wat komt omdat ze nogal wat problemen kunnen veroorzaken. Wil niet zeggen dat je daar altijd tegenaan zult lopen, er zijn zat mensen die ze tot volle tevredenheid gebruiken. Op dit moment doet Intel goede zaken met de 320 serie, Crucial met de M4 en zijn er nog diverse anderen met een Marvell controller die dat ook doen (Samsung bijv.). Tegenwoordig is het vinden van een goede ssd niet meer zo lastig want dat zijn ze bijna allemaal. Je kunt wel wat winst boeken maar dan zul je echt moeten zoeken in de subtiele verschillen die er zijn zoals het aantal iops dat zo'n schijf doet. Handig voor specifieke toepassingen maar voor de meesten zal het van geen enkel belang zijn. Let ook op de schijfcapaciteit, koop niet een te kleine schijf.En als dat zo is, wat is dan een goede SSD (zie namelijk door bomen het bos niet meer...).
Wat had je zelf al voor ogen en wat ben je er mee van plan (bepaalde applicaties)?
Verwijderd
Ik heb het nooit over voorlopen gehad (in de betrouwbaarheid discussie). Waar ik op doelde is dat OCZ heeft meegewerkt aan de firmware, en dus medeverantwoordelijk is aan deze troep.ppl schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 20:07:
[...]
Als je dan even verder leest op Anandtech kom je ook het artikel tegen over de overname van Indilinx waarin staat dat de relatie tussen Sandforce en OCZ al na iets van een half jaar fiks bekoeld was. Dat zie je ook terug want o.a. OWC kregen al vrij snel (iets van een half jaar) ook de beschikking over de firmware die OCZ had. OCZ heeft dus maar zeer kort een klein stukje voorgelopen op de rest. Een situatie die al lang niet meer het geval is.
Populairiteit, natuurlijk, daarom heb ik het altijd over een percentage failure rates, geen absolute getallen. En volgens mij vergis je je redelijk in de verhoudingen. Even ter indicatie:Dan heb je dus totaal niet begrepen wat ik je steeds weer duidelijk probeer te maken: je goochelt met informatie en cijfers. Er is nog steeds niet een fatsoenlijke onderbouwing voor al die onzinuitspraken als "merk x doet het beter in failure rates", "merk Y doet het slechtste in failure rates". Het zijn allemaal cijfers die vrijwel volledig uit de lucht zijn gegrepen en waar je dingen in kunt lezen die je wilt lezen.
Je vergeet hierbij namelijk heel wat andere bepalende factoren zoals populariteit van het merk en hoe goed die dingen verkocht werden. Ook de periode waarin we op dat moment zaten wordt niet meegenomen. Als je reacties leest over de Vertex (dus de eerste met Indilinx Barefoot) ten tijde van de 1.5 firmware zullen ze ook veel lovender zijn dan dan toen met versie 110. Dat heeft te maken met een aantal problemen die er in de 110 zaten en de flash procedure. Dat was namelijk een destructive flash, die met 1.5 niet meer. Maakt nogal een groot verschil. De gehele geschiedenis van zo'n serie kennen is dan ook van zeer groot belang indien je iets gaat analyseren en dat laat je overduidelijk na waardoor je reactie feitelijk niet meer dan een flame is geworden.

en ja ik realiseer me volledig dat ik veel te weinig samples heb ik dat onderzoek van mij, en daarom link ik er ook nooit naar, het geeft een beeld.
Verder, ik snap niet hoe je newegg cijfers uit de licht gegrepen kunt noemen. Ik heb ook nooit beweerd dat je dat 1:1 kan vertalen op failure rates. Ik durf wel een ding te beweren: als de ene set schijven een percentage 1-ster reviews heeft wat onder de 3% ligt, en een andere set schijven tussen de 20 en 60%, dan heb je te maken met een drastisch verschil in populairiteit. Of dat 1% vs 2% is of 1% vs 10%, laat ik even in het midden. en een groot deel van die 1 ster reviews hebben niets te maken met incompatibiliteit, maar met schijven die simpelweg sterven. Windows of OS X, dat heeft er volgens mij weinig mee te maken. Incompabiliteitsproblemen zijn een ander verhaal. Ik loop inmiddels lang genoeg mee om te durven beweren dat intel, crucial en samsung dat veel beter doen dan OCZ en co, althans bij windows. Wat er allemaal aan de hand is bij de mac zou ik niet weten, behalve dat inderdaad de M4 redelijk waardeloos was in het begin, aan de andere kant begon de shitstorm over de vertex 2, wat is het , 2 jaar na het uitbrengen van die drive? Alle problemen hadden toen al lang opgelost moeten zijn. Dat is iets wat crucial wel presteert maar ik sandforce en in mindere mate indilinx niet zie doen.
Foutieve aanname en zelfs een compleet hersenspinsels want dat hebben ze nog nooit gedaan. Ze hadden alleen een voortrekkerspositie weten te bedingen bij Sandforce waardoor ze een geoptimaliseerde firmware versie van Sandforce verkregen. Dat zag je terug in benchmarks, ze kwamen steevast als snelste uit de bus vergeleken met andere Sandforce afnemers. Zoals gezegd is dat maar van korte duur geweest omdat de relatie tussen beiden is stuk gelopen en anderen ook hun handen konden leggen op diezelfde firmware versie. Daarom zie je inmiddels ook vrijwel geen verschillen meer.Verwijderd schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 19:32:
[...]
Ik heb het nooit over voorlopen gehad (in de betrouwbaarheid discussie). Waar ik op doelde is dat OCZ heeft meegewerkt aan de firmware, en dus medeverantwoordelijk is aan deze troep.
Daarnaast is het een combinatie van hardware en software die in deze een rol speelt. Alleen Sandforce heeft de hardware kant ontwikkelt, daar is geen enkele afnemer/ssd fabrikant aan te pas gekomen. Sandforce heeft dus echt als enige de schuld aan die zogenaamde troep. Zij hebben de boel ontworpen en dat ontwerp kent helaas wat kuilen die je niet met een firmware update op kunt lossen.
Ik heb eerder het idee dat je nu wanhopig allerlei cijfers uit de meest vreemde hoeken aan het zoeken bent om je anti-OCZ houding te onderbouwen. Je bent wat dat betreft met niets anders bezig als het 1 op 1 vertalen van cijfers naar failure rates. Ieder andere factor die ook maar een grote rol speelt in het verhaal wordt volledig weg geweifeld door weer met nieuwe cijfers van een andere plek aan te komen zetten. Inhoudelijk ga je er verder niet op in, wat niet alleen jammer maar ook erg dom is (het doet je eigen zaak geen goed want het wordt nu steeds moeilijker om je nog serieus te nemen). Dat doen ze daar op Anandtech waar je zelf naar verwees juist wel. Ook andere sites hebben daar inmiddels wat meer onderzoek naar gedaan en de algehele conclusie is nogal erg simpel: het valt niet te zeggen welke nou de betere is en in hoeverre die ssd's meer of minder stuk gaan. Het enige waar ssd's enigszins goed op te vergelijken zijn is de performance (zowel sequentieel als random read/write speeds).Verder, ik snap niet hoe je newegg cijfers uit de licht gegrepen kunt noemen. Ik heb ook nooit beweerd dat je dat 1:1 kan vertalen op failure rates.
Wat reviews op sites van Newegg betreft...sja, als je die voor de volle waarheid aanneemt schort er toch serieus iets aan je vermogen om na te denken. Je kunt beter de inhoud van die reviews lezen en daar de nodige informatie uithalen dan je blind te staren op het aantal bolletjes, sterretjes, etc. wat er gegeven wordt. De meeste reacties zijn veel te kort, nietszeggend of compleet waardeloos. Er is geen mechanisme om haters eruit te filteren. Wie het op een bepaald merk gemikt heeft kan vrij simpel slechte reviews geven. Ook is er geen filter om de mensen die door een merk betaald worden om een goede review achter te laten eruit te halen. Iedere simpele ziel weet dit inmiddels wel dus wat er nou niet aan te snappen is, is mij echt een compleet raadsel.
Het is nog vrij nieuwe technologie, met name de controllers. Men loopt continu tegen allerlei kleine bugs aan (hibernate is een lastig iets bijv.) maar repareert dat ook continu. Sommige merken gaan daar nog ruim 2 jaar na de release van een model mee door. Indilinx/OCZ heeft vorig jaar nog voor het eerste model Vertex een firmware update gedaan omdat ze achter een bug met de GC zijn gekomen. Als je dat vergelijkt met de Intel concurrent destijds... Intel kwam met de Postville als opvolger en prompt werd de voorloper totaal niet meer ondersteund. Geen TRIM die beloofd was en geen enkele firmware update meer. Ik denk dat men in 2009 flink heeft geleerd hoe het zo ongeveer moet met die controllers. Je ziet het aan de huidige ssd's. Daarnaast moet je bij ssd's ook afvragen in hoeverre eindgebruikers er tegenaan zullen lopen. Je ziet nu al dat men volledig prat gaat op cijfertjes uit benchmarks terwijl de verschillen totaal niet merkbaar zijn bij een echte workload. Jammer genoeg zijn er ook maar een handjevol sites die een poging doen om dat laatste te testen (Anandtech maar ook tweakers.net zelf zijn voorbeelden). In hoeverre is iets dan nog een probleem?Alle problemen hadden toen al lang opgelost moeten zijn. Dat is iets wat crucial wel presteert maar ik sandforce en in mindere mate indilinx niet zie doen.
Ook hier geldt wederom dat je toch echt beter je huiswerk moet doen maar vooral ook eens objectief naar de zaak moet kijken. Je bent nu subjectief bezig omdat je het gemunt hebt op OCZ waardoor je met informatie aan komt zetten dat eerder op duimzuigerij is gebaseerd dan daadwerkelijke feiten. De wanhoop in je verhaal wordt steeds groter lijkt het waardoor het heel erg moeilijk wordt om het allemaal nog serieus te nemen. Ga liever wat inhoudelijker in op de diverse zaken en ga het niet verbloemen door met nog meer cijfers aan te komen zetten.
Verwijderd
Ik zal het kort houden:
En zou je misschien een linkje kunnen geven naar die 'andere sites'? Ik ken alleen newegg en hardware.fr. Voor de rest bestaan er volgens mij alleen maar statistieken van intel drives, omdat A) intel die vrijgeeft, of je dat nu wel of niet vertrouwt en [norml]B)[/] omdat er datacenters zijn met duizenden intel SSD's. Het eerste datacenter met iets anders dan intel of samsung moet ik nog zien.
TomasH in "Het grote SSD topic ~ Deel 9"
De dag dat OCZ met een drive komt die bewezen betrouwbaar is en een goede prijs prestatieverhouding hanteert is de dag dat ik die aanraad, tot die tijd zijn er betere alternatieven.
En even wat anders... Het overkomt mij elke keer weer. Ik ben een dell/asus/crucial/sony/intel fanboy/hater (doorhalen wat niet van toepassing is). Ik probeer op een enigszins nette manier de discussiëren. Ongeacht of die uitspraak nu wel of niet klopt. Wat de fuck doet dat ertoe. Ik kan me niet voorstellen dat een dergelijke uitspraak dat ook maar de minste relevantie heeft bij een dergelijk vraagstuk.
Ik ben inderdaad redelijk anti-OCZ ben, maar ik beperk dat tot mijn eigen aankopen. Als OCZ morgen een SSD uitbrengt die betrouwbaar is, snel, en goed geprijsd, dan zie ik geen reden om die af te rade. Uiteraard zou ik hem zelf niet kopen, maar dat is een persoonlijke afweging die totaal irrelevant is voor een eventuele koper.ppl schreef op zondag 11 maart 2012 @ 00:39:
Ik heb eerder het idee dat je nu wanhopig allerlei cijfers uit de meest vreemde hoeken aan het zoeken bent om je anti-OCZ houding te onderbouwen.
Anandtech besteed in mijn ogen niet veel aandacht aan het betrouwbaarheidsgebeuren. Dat is ook helemaal niet de taak van een reviewer. Een reviewer moet een product testen en benchmarken, geen resultaten van andere sites afhalen.Je bent wat dat betreft met niets anders bezig als het 1 op 1 vertalen van cijfers naar failure rates. Ieder andere factor die ook maar een grote rol speelt in het verhaal wordt volledig weg geweifeld door weer met nieuwe cijfers van een andere plek aan te komen zetten. Inhoudelijk ga je er verder niet op in, wat niet alleen jammer maar ook erg dom is (het doet je eigen zaak geen goed want het wordt nu steeds moeilijker om je nog serieus te nemen). Dat doen ze daar op Anandtech waar je zelf naar verwees juist wel. Ook andere sites hebben daar inmiddels wat meer onderzoek naar gedaan en de algehele conclusie is nogal erg simpel: het valt niet te zeggen welke nou de betere is en in hoeverre die ssd's meer of minder stuk gaan. Het enige waar ssd's enigszins goed op te vergelijken zijn is de performance (zowel sequentieel als random read/write speeds).
En zou je misschien een linkje kunnen geven naar die 'andere sites'? Ik ken alleen newegg en hardware.fr. Voor de rest bestaan er volgens mij alleen maar statistieken van intel drives, omdat A) intel die vrijgeeft, of je dat nu wel of niet vertrouwt en [norml]B)[/] omdat er datacenters zijn met duizenden intel SSD's. Het eerste datacenter met iets anders dan intel of samsung moet ik nog zien.
Grappig dat je dat laatste aanhaalt. Van alle fabrikanten is alleen OCZ er ooit op betrapt reviewsites te frauderen:Wat reviews op sites van Newegg betreft...sja, als je die voor de volle waarheid aanneemt schort er toch serieus iets aan je vermogen om na te denken. Je kunt beter de inhoud van die reviews lezen en daar de nodige informatie uithalen dan je blind te staren op het aantal bolletjes, sterretjes, etc. wat er gegeven wordt. De meeste reacties zijn veel te kort, nietszeggend of compleet waardeloos. Er is geen mechanisme om haters eruit te filteren. Wie het op een bepaald merk gemikt heeft kan vrij simpel slechte reviews geven. Ook is er geen filter om de mensen die door een merk betaald worden om een goede review achter te laten eruit te halen. Iedere simpele ziel weet dit inmiddels wel dus wat er nou niet aan te snappen is, is mij echt een compleet raadsel.
TomasH in "Het grote SSD topic ~ Deel 9"
1. Ik ga niet volledig plat op benchmarks. Ik zou liever de intel 320 aanraden dan de M4 als de prijs per gig gelijk was, ookal is die laatste duidelijk sneller, dat ga je toch niet merken. Quote van mijzelf laatst:Het is nog vrij nieuwe technologie, met name de controllers. Men loopt continu tegen allerlei kleine bugs aan (hibernate is een lastig iets bijv.) maar repareert dat ook continu. Sommige merken gaan daar nog ruim 2 jaar na de release van een model mee door. Indilinx/OCZ heeft vorig jaar nog voor het eerste model Vertex een firmware update gedaan omdat ze achter een bug met de GC zijn gekomen. Als je dat vergelijkt met de Intel concurrent destijds... Intel kwam met de Postville als opvolger en prompt werd de voorloper totaal niet meer ondersteund. Geen TRIM die beloofd was en geen enkele firmware update meer. Ik denk dat men in 2009 flink heeft geleerd hoe het zo ongeveer moet met die controllers. Je ziet het aan de huidige ssd's. Daarnaast moet je bij ssd's ook afvragen in hoeverre eindgebruikers er tegenaan zullen lopen. Je ziet nu al dat men volledig prat gaat op cijfertjes uit benchmarks terwijl de verschillen totaal niet merkbaar zijn bij een echte workload. Jammer genoeg zijn er ook maar een handjevol sites die een poging doen om dat laatste te testen (Anandtech maar ook tweakers.net zelf zijn voorbeelden). In hoeverre is iets dan nog een probleem?
2. Als de eindgebruiker er niet tegenaan zou lopen, dan zouden we deze discussie in de eerste plaats niet hebben. Ik zou zeggen dat er minimaal een keer per week iemand langs komt in de SSD topics met problemen met zijn sandforce of indilinx gebaseerde drive.Verwijderd schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 17:22:
De M4 is de goedkoopste die de 2 kenmerken verenigd: voldoende prestaties, en bewezen betrouwbaarheid. Overigens voldoet bijna alles aan dat eerste criteria behalve de allergoedkoopste rotchips.
Again. Ik haat OCZ niet. Ik betreur het dat er massaal gelogen wordt over specs, er 55GB SSD's verkocht worden als 60GB en die dingen massaal falen Ik zou het niet aanschaffen net zomin ik ooit een sony device zou kopen (OtherOS? Nope, zit er niet op. Voedingsconnector afgebroken? En bij 6 andere tweakers ook? Sorry, user abuse.), of een apple omdat dat bedrijf me simpelweg niet aanstaat, maar dat blijft het grote plaatje en is totaal irrelevant voor de individuele producten van dat merk. Dat die individuele producten massaal falen is echter wel relevant, en dat er een stuk of 5 bronnen zijn die dat beweren. Ik weet dat dat niet zo gaat in de wetenschap, maar als er verschillende halve bronnen zijn dan kun je simpelweg niet meer aankomen met domweg beweren dat het allemaal doorgestoken kaart is. Dit zijn de fieten die we hebben en daarmee moeten we het doen. Of dat wel of niet is wat ik wil zien lijkt mij verder ook helemaal niet relevant.Ook hier geldt wederom dat je toch echt beter je huiswerk moet doen maar vooral ook eens objectief naar de zaak moet kijken. Je bent nu subjectief bezig omdat je het gemunt hebt op OCZ waardoor je met informatie aan komt zetten dat eerder op duimzuigerij is gebaseerd dan daadwerkelijke feiten. De wanhoop in je verhaal wordt steeds groter lijkt het waardoor het heel erg moeilijk wordt om het allemaal nog serieus te nemen. Ga liever wat inhoudelijker in op de diverse zaken en ga het niet verbloemen door met nog meer cijfers aan te komen zetten.
De dag dat OCZ met een drive komt die bewezen betrouwbaar is en een goede prijs prestatieverhouding hanteert is de dag dat ik die aanraad, tot die tijd zijn er betere alternatieven.
En even wat anders... Het overkomt mij elke keer weer. Ik ben een dell/asus/crucial/sony/intel fanboy/hater (doorhalen wat niet van toepassing is). Ik probeer op een enigszins nette manier de discussiëren. Ongeacht of die uitspraak nu wel of niet klopt. Wat de fuck doet dat ertoe. Ik kan me niet voorstellen dat een dergelijke uitspraak dat ook maar de minste relevantie heeft bij een dergelijk vraagstuk.
Met die symbolic links kom ik er niet helemaal uit. Ik heb oude kopien van de mappen muziek, documenten en films op de harde schijf geplaatst, terwijl de gebruikersmappen en het OS op de SSD staan. Hoe laat ik die makkelijk naar de hdd verwijzen?JERONY schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 23:39:
Uitleg.JERONY schreef op zondag 11 maart 2012 @ 14:51:
[...]
Met die symbolic links kom ik er niet helemaal uit. Ik heb oude kopien van de mappen muziek, documenten en films op de harde schijf geplaatst, terwijl de gebruikersmappen en het OS op de SSD staan. Hoe laat ik die makkelijk naar de hdd verwijzen?
Moet ik dan een symbolic link maken van de nieuwe locatie? De originele gebruikersmappen kunnen ook niet worden verwijderd geeft mac aan. Graag zou ik hebben dat wanneer ik op die map klikt, hij gelijk de map op de andere schijf opent. Ik heb alleen nog niet helemaal door hoe ik dit voor elkaar krijg. Ik heb niet zo veel ervaring met Terminal.
In terminal voor je muziek map:JERONY schreef op zondag 11 maart 2012 @ 14:51:
[...]
Met die symbolic links kom ik er niet helemaal uit. Ik heb oude kopien van de mappen muziek, documenten en films op de harde schijf geplaatst, terwijl de gebruikersmappen en het OS op de SSD staan. Hoe laat ik die makkelijk naar de hdd verwijzen?
Eerst je muziek map op de SSD verwijderen (zorg ervoor dat hier dus geen muziek van je staat - anders gooi je het weg)
sudo rm -R ~/Music
Hierna je wachtwoord invoeren
Link aanmaken:
ln -s /Volumes/{SCHIJFNAAM}/Music ~/Music
{SCHIJFNAAM}: de naam van de schijf waarop je bestanden staan.
[ Voor 2% gewijzigd door HitmanWVU op 11-03-2012 17:11 . Reden: sudo vergeten ]
Ik krijg bij het verwijderen van de map de volgende melding:
rm -R ~/Music
rm: /Users/xxxx/Music: Permission denied
rm -R ~/Music
Excuses het moet zijn:JERONY schreef op zondag 11 maart 2012 @ 15:17:
Ik krijg bij het verwijderen van de map de volgende melding:
rm -R ~/Music
sudo rm -R ~/Music
Vervolgens je wachtwoord en de map zal worden verwijderd.
Verwijderd
Is het trouwens echt noodzakelijk om Trim met een SSD aan te zetten?
want als ik dat op internet zoek zegt de ene ja en de andere nee.
Heb nu namelijk sinds dinsdag de Crucial M4 CT128M4SSD2 128GB | CT128M4SSD2 in mijn MBP zonder Trim actief en werkt tot nu toe super:)
want als ik dat op internet zoek zegt de ene ja en de andere nee.
Heb nu namelijk sinds dinsdag de Crucial M4 CT128M4SSD2 128GB | CT128M4SSD2 in mijn MBP zonder Trim actief en werkt tot nu toe super:)
Het is allemaal gelukt, hartelijk bedankt!HitmanWVU schreef op zondag 11 maart 2012 @ 15:39:
[...]
Excuses het moet zijn:
sudo rm -R ~/Music
Vervolgens je wachtwoord en de map zal worden verwijderd.
Op mijn werk zijn binnen 6 maanden 4 van de 10 OCZ ssd's kapot gegaan. Wat de reden is boeit mij niet. Voor een storage medium is betrouwbaarheid prioriteit 1. Bij OCZ is dat duidelijk niet het geval geweest. Een bedrijf dat storage levert en waarbij betrouwbaarheid niet op prioriteit nr 1 staat krijgt nooit meer aandacht van mij.
Een van de twee andere SSDs (ander merk) die we hadden, ook met een Sandforce controller, kapte er ook mee.
Alles van OCZ en alles met een Sandforce controller is verdacht.
[ Voor 9% gewijzigd door Q op 11-03-2012 18:12 ]
Dan heb je de reviews van hun dus niet of niet goed gelezen aangezien het in bijna iedere ssd review wordt aangehaald en ze daar de spullen ook daadwerkelijk in hun eigen systemen gebruiken. Dat is nou juist exact wat een reviewer moet doen. Daadwerkelijk de dingen gebruiken zoals ieder ander dat ook zou doen en niet alleen in een testbed allerlei benchmarks erop loslaten.Verwijderd schreef op zondag 11 maart 2012 @ 01:53:
Anandtech besteed in mijn ogen niet veel aandacht aan het betrouwbaarheidsgebeuren. Dat is ook helemaal niet de taak van een reviewer. Een reviewer moet een product testen en benchmarken, geen resultaten van andere sites afhalen.
Met die andere sites bedoelde ik o.a. tweakers.net, hardware.info, storagereview.com, cnet.com, anandtech.com en vast nog wel een aantal anderen waar ik nu even niet op kan komen.En zou je misschien een linkje kunnen geven naar die 'andere sites'? Ik ken alleen newegg en hardware.fr. Voor de rest bestaan er volgens mij alleen maar statistieken van intel drives, omdat A) intel die vrijgeeft, of je dat nu wel of niet vertrouwt en [norml]B)[/] omdat er datacenters zijn met duizenden intel SSD's. Het eerste datacenter met iets anders dan intel of samsung moet ik nog zien.
Dat van die datacentra is een vrij domme uitspraak. Met name iets als zfs leent zich heel erg goed om goedkope storage ergens neer te zetten, iets waar een bedrijf als Nexenta gebruik van maakt en welke veel afnemers kent. Om de performance op te krikken worden ssd's toegepast en dat kan zo goedkoop of zo duur als je maar zelf wilt/budget voor hebt. Het komt dus ook vrij vaak voor dat er de normale consumenten ssd's worden gebruikt. Ook als je kijkt naar de kleine dc's van bedrijven zelf zie je het vaker. Het probleem van statistieken van bedrijven die het product zelf maken zit 'm in het feit dat ze er alle belang bij hebben om die dingen te verkopen. Je verkoopt ze niet als je slechte cijfers hebt dus die cijfers zullen altijd goed zijn ongeacht of ze nou waar of niet waar zijn. Het bekende "wij van wc eend...".
Leuk en aardig maar dat is natuurlijk heel het idee van een marketing afdeling van eender welk bedrijf dan ook. Het kopen van reviews wordt door velen gedaan in allerlei hoedanigheden. Denk aan het houden van spullen na een positieve review of het plaatsen van een advertentie op je Facebook of Hyves account. Gebeurd al een aantal jaar en is niks nieuws.Grappig dat je dat laatste aanhaalt. Van alle fabrikanten is alleen OCZ er ooit op betrapt reviewsites te frauderen:
Net als dat er minimaal 1x per week hier iemand langs komt met een net zo'n shit probleem bij eender welk andere ssd dan ookAls de eindgebruiker er niet tegenaan zou lopen, dan zouden we deze discussie in de eerste plaats niet hebben. Ik zou zeggen dat er minimaal een keer per week iemand langs komt in de SSD topics met problemen met zijn sandforce of indilinx gebaseerde drive.
En ook hier geldt weer dat dit voor alle ssd's en zelfs ook hdd's geldt. Ooit wel eens een hdd gezien die zijn correcte capaciteit aangeeft? Nou nee, Apple heeft daarvoor zelfs z'n OS maar aangepast zodat het dezelfde capaciteit als de hdd fabrikant weergeeft. Dat scheelt weer in het aantal mensen die het verschil niet snappen. Bij ssd's is het gezeur over de snelheid want wat staat er op de verpakking en in de specs? Jawel, de sequentiele snelheden waar je als gebruiker helemaal niets aan hebt. Daar wil je die random read/write snelheden weten en dingen als de access time. Helaas schitteren die massaal in afwezigheid en zijn reviews en benchmarks echt de enige manier om daar achter te komen. Het verschil van die 55GB vs 60GB is overigens iets wat veelal komt door een onjuiste interpretatie door de gebruiker. Je moet goed weten hoe men dat soort zaken berekent, iets wat zeer belangrijk is in de storage wereld voor ieder product wat daar verkocht wordt. Dat geldt dus ook voor het verschil in 1000 en 1024 wat men gebruikt en waar ik het al eerder over had.Ik betreur het dat er massaal gelogen wordt over specs, er 55GB SSD's verkocht worden als 60GB en die dingen massaal falen
Dat is een lastig te beoordelen verhaal omdat een voedingsconnector die zomaar afbreekt tot de uitzonderingen hoort. Het komt vrij zelden voor en als het voorkomt is het in 99,99% van de tijd ook daadwerkelijk user abuse (wat simpel weg betekent: alle oorzaken die niet gerelateerd zijn aan een productiefout; iets laten vallen of moedwillig slopen zijn beiden user abuse). Al helemaal als je maar 6 gevallen hebt en je er duizenden van verkoopt en je het verder zelf ook niet kunt reproduceren. Aan de andere kant kunnen bepaalde zaken door de kwaliteitscontrole slippen (dankzij statistiek) en is het daadwerkelijk een productiefoutje. Slecht voorbeeld dus.Voedingsconnector afgebroken? En bij 6 andere tweakers ook? Sorry, user abuse.)
Helaas gaat die vlieger niet op. Het gaat er zo ook aan toe in de echte wereld en de juridische wereld. In de wet staat namelijk dat je niet zomaar loze dingen mag roepen en iemand ergens van mag beschuldigen. Als je een beschuldiging uit moet die goed onderbouwd zijn. Zo niet dan maak je je schuldig aan smaad en/of laster en ben je dus strafbaar. Je dient dus zelf goed na te denken over de informatie die voor je neus staat en een goede inschatting te maken van wat het nou precies is en wat voor waarde je eraan moet toekennen. Dat is het enige wat ik je duidelijk probeer te maken. Jij lijkt alles te geloven zolang het maar leuke cijfertjes zijn zonder erbij stil te staan hoe ze tot stand zijn gekomen. Ik stel liever wat kritische vragen om te achterhalen of ik beet genomen wordt of dat het verhaal daadwerkelijk klopt. M.a.w. neem nooit zomaar wat aan en kijk eens wat kritischer naar de materie. Doe je dat niet dan ben je een gewillig slachtoffer.Ik weet dat dat niet zo gaat in de wetenschap, maar als er verschillende halve bronnen zijn dan kun je simpelweg niet meer aankomen met domweg beweren dat het allemaal doorgestoken kaart is.
Objectiviteit is van essentieel belang als je iemand wat aanraad. Je informatie dient zonder kleur te zijn en de ander moet zelf z'n keuze kunnen maken. Als jij ergens fan van bent of iets absoluut niet mag dan kleurt dat je oordeel en ga je al de beslissing voor de ander maken. Het heeft dus een hele grote relevantie omdat het aangeeft met wat voor bril jij naar de materie kijkt en wat voor waarde de ander aan jouw verhaal moet hangen. Dat geldt dus ook voor mij en ieder ander. Geen uitzondering.Wat de fuck doet dat ertoe. Ik kan me niet voorstellen dat een dergelijke uitspraak dat ook maar de minste relevantie heeft bij een dergelijk vraagstuk.
@Q: dat is een wel heel erg oude discussie die we al sinds jaar en dag bij de hdd's kennen. Toen kocht ineens ook niemand meer IBM spul vanwege die Deathstars. En Promise was voor de een hallelujah en de ander dikke bagger dat ritueel vernietigt diende te worden. Idem voor anderen als Hitachi, Toshiba, Seagate en WD. Bij ssd's is dat niet anders. Mens eigen: alleen datgene gebruiken waar ze goede ervaringen mee hebben. Vind ik een wat andere insteek omdat het bij jou iig duidelijk is dat het om je eigen ervaring gaat.
[ Voor 3% gewijzigd door ppl op 11-03-2012 20:52 ]
Verwijderd
Oordeel zelf:ppl schreef op zondag 11 maart 2012 @ 20:49:
En ook hier geldt weer dat dit voor alle ssd's en zelfs ook hdd's geldt. Ooit wel eens een hdd gezien die zijn correcte capaciteit aangeeft? Nou nee, Apple heeft daarvoor zelfs z'n OS maar aangepast zodat het dezelfde capaciteit als de hdd fabrikant weergeeft. Dat scheelt weer in het aantal mensen die het verschil niet snappen. Bij ssd's is het gezeur over de snelheid want wat staat er op de verpakking en in de specs? Jawel, de sequentiele snelheden waar je als gebruiker helemaal niets aan hebt. Daar wil je die random read/write snelheden weten en dingen als de access time. Helaas schitteren die massaal in afwezigheid en zijn reviews en benchmarks echt de enige manier om daar achter te komen. Het verschil van die 55GB vs 60GB is overigens iets wat veelal komt door een onjuiste interpretatie door de gebruiker. Je moet goed weten hoe men dat soort zaken berekent, iets wat zeer belangrijk is in de storage wereld voor ieder product wat daar verkocht wordt. Dat geldt dus ook voor het verschil in 1000 en 1024 wat men gebruikt en waar ik het al eerder over had.
productreview: OCZ Vertex 2 E SATA II 2.5" SSD 60GB review door gertvdijk
http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2143367
[SSD] Extreem lage score in CrystalDiskMark
I kid you not. Tijdens de looptijd van deze links was een:
60GB vertex 2 in feite 55.000.000.000 bytes
120GB vertex 2 in feite 115.000.000.000 bytes
Dat is gewoon keihard liegen en heeft niets met het 1024/1000 verhaal te maken: in windows houd je respectievelijk 51 en 107GiB over als je een van deze 2 schijven hebt aangeschaft. Destijds was dat groot in het nieuws. Niet zo groot als ik zou willen overigens: een bedrijf wat zoiets flikt verdient terecht negatieve media aandacht.
En dat de specs niet zeggen maakt het extra erg: er wordt gelogen over specs, die in feite totaal irrelevant zijn met als enige doel het misleiden van de consument. Tsja. Overigens doet intel dat ook met hun Sandforce controller.
sverzijl in "[Ervaringen] Het Sony Vaio F1x-series topic - Deel 2" bijvoorbeeld. Maar dat was slechts een voorbeeld.Dat is een lastig te beoordelen verhaal omdat een voedingsconnector die zomaar afbreekt tot de uitzonderingen hoort. Het komt vrij zelden voor en als het voorkomt is het in 99,99% van de tijd ook daadwerkelijk user abuse (wat simpel weg betekent: alle oorzaken die niet gerelateerd zijn aan een productiefout; iets laten vallen of moedwillig slopen zijn beiden user abuse). Al helemaal als je maar 6 gevallen hebt en je er duizenden van verkoopt en je het verder zelf ook niet kunt reproduceren. Aan de andere kant kunnen bepaalde zaken door de kwaliteitscontrole slippen (dankzij statistiek) en is het daadwerkelijk een productiefoutje. Slecht voorbeeld dus.
Voor de rest gaan we hier volgens mij niet uitkomen zonder pagina's vol te schrijven, dus ik houd het hierbij. Tenzij je nog op een van de bovenstaande punten wilt reageren.
Als dat nu N=1 was had je een punt. Met 10 SSD;s wordt dat moeilijker om te beweren. Ik heb nog wel een bron om dat te illiustreren. Ik zoek hem even op.ppl schreef op zondag 11 maart 2012 @ 20:49:
@Q: dat is een wel heel erg oude discussie die we al sinds jaar en dag bij de hdd's kennen. Toen kocht ineens ook niemand meer IBM spul vanwege die Deathstars. En Promise was voor de een hallelujah en de ander dikke bagger dat ritueel vernietigt diende te worden. Idem voor anderen als Hitachi, Toshiba, Seagate en WD. Bij ssd's is dat niet anders. Mens eigen: alleen datgene gebruiken waar ze goede ervaringen mee hebben. Vind ik een wat andere insteek omdat het bij jou iig duidelijk is dat het om je eigen ervaring gaat.
http://www.ocztechnologyf...ex-3-s-with-2.15-firmware doe ermee wat je wilt.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2012 21:21 ]
/OFFTOPIC:
Niet dat het direct mijn plaats is, maar de discussie (laten we het zo maar noemen) tussen Ppl en Darkstone mag van mij part de Private Message kant uit.
Het draagt simpelweg niet meer bij aan het 'SSD In Je Apple Topic'.
Daarnaast geef ik absoluut Darkstone gelijk. Merken zijn niet heilig en OCZ maakt geen vrienden met hun huidige lineup. Natuurlijk is advies altijd bevooroordeeld, ik ben zelf net zo hard Apple fan als ook AMD, Coolermaster, Intel SSD's en nog wel een paar merken tot en met mijn Nespresso koffie machine aan toe.
Het lijkt mij echter nogal logisch (en gezond) dat dit zo is, het is namelijk een GATHERING of Tweakers. En dus heb je altijd meningen en nooit 100% rauwe data. Wat ik er tot nu toe uithaal is dat je (ppl) wel erg vasthoud aan een standpunt dat eigenlijk geen standpunt is maar overkomt als rant tegen goed bedoeld advies... ?
In any cookie: back on topic please, of verhuis het minstens naar een ander topic?
Niet dat het direct mijn plaats is, maar de discussie (laten we het zo maar noemen) tussen Ppl en Darkstone mag van mij part de Private Message kant uit.
Het draagt simpelweg niet meer bij aan het 'SSD In Je Apple Topic'.
Daarnaast geef ik absoluut Darkstone gelijk. Merken zijn niet heilig en OCZ maakt geen vrienden met hun huidige lineup. Natuurlijk is advies altijd bevooroordeeld, ik ben zelf net zo hard Apple fan als ook AMD, Coolermaster, Intel SSD's en nog wel een paar merken tot en met mijn Nespresso koffie machine aan toe.
Het lijkt mij echter nogal logisch (en gezond) dat dit zo is, het is namelijk een GATHERING of Tweakers. En dus heb je altijd meningen en nooit 100% rauwe data. Wat ik er tot nu toe uithaal is dat je (ppl) wel erg vasthoud aan een standpunt dat eigenlijk geen standpunt is maar overkomt als rant tegen goed bedoeld advies... ?
In any cookie: back on topic please, of verhuis het minstens naar een ander topic?
[ Voor 10% gewijzigd door dmvdberg op 11-03-2012 22:42 ]
M1 Max user
On topic vraagje voor Apple users met twee disks in hun mac laptop, wie van jullie gebruikt het programma Cocktail om de 2e disk eerder een spindown te laten uitvoeren?
net zelf geïnstalleerd en ben best wel fan er van tot nu toe
M1 Max user
Ben zelf niet zo heel hardware-technisch aangelegd, maar het installeren van de SSD (Crucial M4 128GB) in mijn MacBook Pro (Early 2011, 2.3GHz i5) was werkelijk waar een eitje! Kind kan de was doen.
Ook al 8GB RAM erin geprikt en alles werkt als een trein. Opstarten gaat in 10-15 seconden.
Als ik bij Systeeminformatie kijk zie ik dat TRIM uitgeschakeld is. Is het beter om TRIM wel in te schakelen en zo ja, met welke tool kan ik dit doen? Alvast bedankt!
Ook al 8GB RAM erin geprikt en alles werkt als een trein. Opstarten gaat in 10-15 seconden.
Als ik bij Systeeminformatie kijk zie ik dat TRIM uitgeschakeld is. Is het beter om TRIM wel in te schakelen en zo ja, met welke tool kan ik dit doen? Alvast bedankt!
Trim sowieso nooit met een tool aanzetten, pure ellende (iets met een oude Kernel ipv Lion).stephenophof schreef op zondag 11 maart 2012 @ 22:48:
Ben zelf niet zo heel hardware-technisch aangelegd, maar het installeren van de SSD (Crucial M4 128GB) in mijn MacBook Pro (Early 2011, 2.3GHz i5) was werkelijk waar een eitje! Kind kan de was doen.
Dat en Trim is onbewezen.
Laat het eerst eens uit en kijk over 3 maand eens naar je performance. De disk zelf heeft een hele prima Garbage Collector die de boel niet onaardig op orde houd namelijk.
ALS je al perse trim wilt aanzetten, dan via Terminal. Kleine google actie en je weet hoe
[ Voor 5% gewijzigd door dmvdberg op 11-03-2012 22:53 ]
M1 Max user
Oke. Dank voor je snelle reactie.dmvdberg schreef op zondag 11 maart 2012 @ 22:50:
[...]
Trim sowieso nooit met een tool aanzetten, pure ellende (iets met een oude Kernel ipv Lion).
Dat en Trim is onbewezen.
Laat het eerst eens uit en kijk over 3 maand eens naar je performance. De disk zelf heeft een hele prima Garbage Collector die de boel niet onaardig op orde houd namelijk.
ALS je al perse trim wilt aanzetten, dan via Terminal. Kleine google actie en je weet hoe
Hier staat trim iig uit, en na +/- 3 maand flink gebruik ..... geen issues en alles draait als een zonnetje =)
M1 Max user
Met ervaring met 12 disks gaat het niet meer om individuele mensen met hun enkele schijfje. Het is meer dan een anekdote, dit is een patroon. Zo makkelijk kun je mijn punt niet wegzetten.ppl schreef op zondag 11 maart 2012 @ 20:49:
[...]
Laat ik het zo zeggen.
Mensen OCZ en sandforce-based SSDs aanraden is alsof je ze adviseert om een hardlink te maken van /dev/disk0 naar /dev/null
Dit punt is ook voor dit topic nuttig.
Verwijderd
Gisteren de Crucial M4 256 bij Mycom besteld. Deze ga ik stoppen in mijn Macbook Unibody 2008. Vooral dankzij dit topic heb ik mijn keus kunnen maken, de bijdragen van Darkstone hebben me wel redelijk over de streep getrokken.
Uit dit topic begreep ik dat ik de kopie ook via Timemachien kan maken. Specs en stat's doen me niet zoveel, vooral de ervaring
Uit dit topic begreep ik dat ik de kopie ook via Timemachien kan maken. Specs en stat's doen me niet zoveel, vooral de ervaring
Ik heb al maanden een OCZ vertex 3 in de Macbook Pro zitten. En hij is nog steeds rete snel.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Ik heb de nieuwe macbook air. Uit 2011. Ik zie idd die van 240GB. pittig prijskaartje. Zijn er ook andere of is dat me enige optie?dmvdberg schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 09:25:
[...]
van welk jaar heb je de Air? Als je een originele hebt kun je uit met een 1,8" SSD, en anders wordt het een OWC drive http://eshop.macsales.com/item/OWC/SSDAPAE240/
ik weet echter zo niet of deze ook in NL te bestellen is, er was iig wel een webshop die de normale verkochten ....
Edit: http://eshop.macsales.com/shop/SSD/OWC/Aura_Pro_MBA
OWC heeft ook een kant en klare 1,8" oplossing
Hun ondersteuning voor mac is iig zeer goed en betrouwbaarheid zit volgens reviews ook dik in orde.
Voor zover dat ik weet / kan vinden is de OWC idd je enige optie. Maar: ze zijn zeer snel en reviews so far zijn goed. Het blijft echter natuurlijk een Sandforce based SSD en daar is nogal wat om te doen. Toch hoor ik in tegenstelling tot andere sandforce disks er geen directe slechte zaken over.Appleman schreef op maandag 12 maart 2012 @ 09:43:
[...]
Ik heb de nieuwe macbook air. Uit 2011. Ik zie idd die van 240GB. pittig prijskaartje. Zijn er ook andere of is dat me enige optie?
[ Voor 18% gewijzigd door dmvdberg op 12-03-2012 17:50 ]
M1 Max user
Sinds kort ook een M4 (128Gb) in mijn Macbook Unibody 2009 zitten. Tevens mijn geheugen maar even naar 8Gb geupgrade. De beste upgrade die ik tot nog toe gedaan heb. Wat een verschil! Alles laat ik nu gewoon open, sluit niets meer af met cmd-Q en strandballen horen tot het verleden!Verwijderd schreef op maandag 12 maart 2012 @ 09:19:
Gisteren de Crucial M4 256 bij Mycom besteld. Deze ga ik stoppen in mijn Macbook Unibody 2008
[...]
om even op mezelf terug te komen .... schijnbaar had ik staan klieren in Cocktail want de SSD ging na 3min netjes in sleep. Dikke pret.dmvdberg schreef op zondag 11 maart 2012 @ 22:44:
On topic vraagje voor Apple users met twee disks in hun mac laptop, wie van jullie gebruikt het programma Cocktail om de 2e disk eerder een spindown te laten uitvoeren?
Het is dus een ideaal programma voor mensen die hun hdd op de dvd plaats hebben, wel goed blijven opletten

M1 Max user
Exact en dat is een punt wat ik nu nog eens herhaal want blijkbaar is dat nodig. Mij ging het om die stupide heksenjacht die er steeds weer van gemaakt wordt en dat continue gewijs met dat vingertje. Te gemakzuchtig en nergens voor nodig. Smaken verschillen dus houd het gewoon neutraal en laat iemand zelf kiezen. Jammer dat dat kwartje alleen niet valt bij sommigen.dmvdberg schreef op zondag 11 maart 2012 @ 22:23:
Merken zijn niet heilig en OCZ maakt geen vrienden met hun huidige lineup. Natuurlijk is advies altijd bevooroordeeld, ik ben zelf net zo hard Apple fan als ook AMD, Coolermaster, Intel SSD's en nog wel een paar merken tot en met mijn Nespresso koffie machine aan toe.
Wel een additioneel vraagje over dat Cocktail wat je noemde. Doet dat niet gewoon gebruik maken van de spindown mogelijkheid die standaard al in OS X zit? Zo ja dan doet ie dat voor iedere disk die in het systeem zit. Geen idee wat voor effect dat op een ssd heeft.
Dat is totaal niet nodig omdat GC en TRIM beiden even effectief zijn in wat ze doen en het ook alleen doen bij data wat je verwijderd hebt. Data dat blijft staan doen ze niks mee. M.a.w. als jij je schijf bomvol zet dan heeft heel dat TRIM/GC geen nut. Die TRIM Enabler is een rot tool omdat het een hack is dat gewoon gebruik maakt van de TRIM settings voor Apple SSD en dat aanpast voor alle SSD's. De instellingen zijn zeer waarschijnlijk nogal specifiek voor de Apple SSD (lees: geoptimaliseerd). Er zijn heel wat mensen die geen verschil merken of die heel veel problemen krijgen (tragere schijf, instabiliteit). In de praktijk blijkt vrij vaak dat een SSD alleen maar op gebied van performance verschilt met een HDD. De meesten merken verder niks van heel dat gedoe omtrent GC vs TRIM, hoeveelheid program/erase cycles van NAND geheugen en noem maar op. Beste is denk ik dat je het ding gewoon moet gebruiken zoals je een HDD ook zou gebruiken. Enig aandachtspuntje is de sudden motion sensor in de Apple notebooks want deze kunnen wat roet in het eten gooien door de schijf te laten pauzeren. Sommigen hebben opgemerkt dat hun laptop met die sensor aan zo nu en dan stottert.stephenophof schreef op zondag 11 maart 2012 @ 22:48:
@Q: wat jij nu zegt is iets wat men al decennia lang van welk schijf merk dan ook roept. M.a.w. vroeger was het goed kijken naar wat een schijf wel/niet kan en dat is het nu nog steeds. Reden waarom bedrijven vaak verschillende modellen en merken schijven afnemen bij verschillende leveranciers. Risicospreiding om problemen in een batch tegen te gaan (bijv. 12 stuks die achter elkaar het loodje leggen; iets wat helaas toch nog vrij regelmatig voorkomt). Ik zie niet in wat het merk hier nou mee te maken heeft.
@Whieee: dat had je dan eerder moeten doen, je bent nu zelf de discussie weer aan het aanslingeren door je nogal late reactie. Ik stel voor dat je het daar dan ook bij laat.
Om wille van ontopic blijven: iets over Cocktail. De app stelt je in staat om per disk een spindown in te stellen. Je mac duikt gewoon in slaapstand als dat op de SSD gebeurt.ppl schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 23:25:
[...]
Wel een additioneel vraagje over dat Cocktail wat je noemde. Doet dat niet gewoon gebruik maken van de spindown mogelijkheid die standaard al in OS X zit? Zo ja dan doet ie dat voor iedere disk die in het systeem zit. Geen idee wat voor effect dat op een ssd heeft.
offtopic: je pakt net het verkeerde stukje van mijn post en mist daarmee mijn intentie. C'est la vie: Lets stay on topic
M1 Max user
Is er al een "Wat te doen met je SSD" post? Ik begin net aan een SSD, en wil mijn bevindingen wel delen met de rest (verplaatsen van Home folders, onderscheid maken tussen OS schijf en Dataschijf e.d.).
Is de Mod break niet duidelijk?
een paar van deze aspecten komen hier al terug. Er is idd nog geen apart topic voor.Bowy3r schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 18:43:
Is er al een "Wat te doen met je SSD" post? Ik begin net aan een SSD, en wil mijn bevindingen wel delen met de rest (verplaatsen van Home folders, onderscheid maken tussen OS schijf en Dataschijf e.d.).
M1 Max user
OptiBay voor in m'n MacBook Pro besteld.
Heb er nu een 240GB SSD in zitten. Dan kan ik er mooi een 500GB hardeschijf in plaatsen voor extra storage
Heb er nu een 240GB SSD in zitten. Dan kan ik er mooi een 500GB hardeschijf in plaatsen voor extra storage
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
500Gb is wel zo fijn, je kunt bv ook kijken of je er een Hybrid in wil.Rivanov schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 16:15:
OptiBay voor in m'n MacBook Pro besteld.
Heb hier zelf erg fijne ervaringen mee. Er zit nu de 'oude' 500Gb 7200Rpm + 4Gb SLC SSD caching in.
Scoort sinds format zo'n 72Mb/s Read Write. Al piekt ie na een half jaar wel weer rond de 82
M1 Max user
Verwijderd
Crucial m4 128gb in Mac Pro 4.1 (OSX lion)
Trim enabled via terminal, maar profiler zegt van niet.
Trim Enabled zegt dat patch active is maar trim not working.
al meerdere keren gereboot.
Mierenneuk-detail. 

hoe heb je die precies aangezet? kijk nog even goed naar instructies.Verwijderd schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 16:26:
Crucial m4 128gb in Mac Pro 4.1 (OSX lion)
Als test heb ik trim maar eens aangezet via terminal.

Ik ga het beleven of het ECHT wat uitmaakt.
[ Voor 17% gewijzigd door dmvdberg op 17-03-2012 16:54 ]
M1 Max user
Verwijderd
sudo perl -pi -e 's|(\x52\x6F\x74\x61\x74\x69\x6F\x6E\x61\x6C\x00{1,20})[^\x00]{9}(\x00{1,20}\x51)|$1\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00$2|sg' /System/Library/Extensions/IOAHCIFamily.kext/Contents/PlugIns/IOAHCIBlockStorage.kext/Contents/MacOS/IOAHCIBlockStoragedmvdberg schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 16:53:
[...]
hoe heb je die precies aangezet? kijk nog even goed naar instructies.
sudo kextcache -system-prelinked-kernel
sudo kextcache -system-caches
reboot
Werkt dus niet
Bij mij ook niet, maar deze wel...Verwijderd schreef op zondag 18 maart 2012 @ 03:32:
[...]
sudo perl -pi -e 's|(\x52\x6F\x74\x61\x74\x69\x6F\x6E\x61\x6C\x00{1,20})[^\x00]{9}(\x00{1,20}\x51)|$1\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00$2|sg' /System/Library/Extensions/IOAHCIFamily.kext/Contents/PlugIns/IOAHCIBlockStorage.kext/Contents/MacOS/IOAHCIBlockStorage
sudo kextcache -system-prelinked-kernel
sudo kextcache -system-caches
reboot
Werkt dus niet
http://digitaldj.net/2011/07/21/trim-enabler-for-lion/
altijd nog verstandig om te melden: copy paste dat PER BLOK in terminal en niet per regel. Dat was (i know, lekker snugger) de reden dat ik trim eerst niet aankreegiMars schreef op zondag 18 maart 2012 @ 09:00:
[...]
Bij mij ook niet, maar deze wel...
Dag 2 met trim onderhand .... kan ik zeggen of de ssd al sneller is? Nee. Maar een vertraging is iig ook nog niet opgetreden. To be continued.
M1 Max user
Net mijn M4 128Gb ingebouwd in mijn Macbook Pro 6,1 i7 17" 2.66Ghz, 8GB Snow Leopard
Gaat als een trein, score valt me nog een beetje laag uit.

zit ie op de hdd of dvd plaats?Asprine schreef op zondag 18 maart 2012 @ 11:04:
Net mijn M4 128Gb ingebouwd in mijn Macbook Pro 6,1 i7 17" 2.66Ghz, 8GB Snow Leopard
M1 Max user
@dmvdberg
Hij zit in de HDD bay, linkspeed is 3Gigabit
voor zover ik kan opgraven na wat speurwerk zit in de eerste i7 macbookpro's nogaltijd sATA2 / 300. En niet de Sata3 / 600. Wat dat betreft liggen je snelheden perfect in lijn met wat er max mogelijk is.Asprine schreef op zondag 18 maart 2012 @ 12:30:
@dmvdberg
M1 Max user
Wat is nu het best om te doen? SSD in de Optibay of de HDD in de Optibay?
M'n SSD is een SATA II.
M'n SSD is een SATA II.
de meest stabiele performance voor macbook die voor de 2011 lineup zijn gemaakt is om de SSD op de hdd plaats te zetten. Een merk als OWC raad het bv ook af om de SSD in de optibay te zetten ivm stabiliteits issues.Rivanov schreef op zondag 18 maart 2012 @ 13:11:
Wat is nu het best om te doen? SSD in de Optibay of de HDD in de Optibay?
M'n SSD is een SATA II.
Bij lezen van het OWC blog een test gedaan en kreeg direct een beachball in OSX. Geen slim idee dus.
Om de HDD wat sneller een spindown te laten uitvoeren in de optibay kun je kijken naar een app als Cocktail.
M1 Max user
Heb een MacBook Pro 13" mid 2010 en een OCZ Vertex 2.
Maar de Sudden Motion Sensor zit op de HDD plaats, dus dan is het beter om de HDD daar te plaatsen toch?
Maar de Sudden Motion Sensor zit op de HDD plaats, dus dan is het beter om de HDD daar te plaatsen toch?
even real life denken ... hoe vaak loop, ren of stuiter jij met je laptop open door de kamer?Rivanov schreef op zondag 18 maart 2012 @ 13:21:
Als je spindown op 1min zet ( = 1min geen aanspraak op hdd) dan kun je zelfs een marathon lopen.
8vd10 keren heb je toch je laptop op tafel, schoot of andere soort van stabiel oppervlak.
M1 Max user
Sudden Motion gaat om hele laptop, dus dan maakt die 10cm plaatsverschil weinig uit.Rivanov schreef op zondag 18 maart 2012 @ 13:21:
Is dat wel zo? je moet namelijk bv de suddenmotion sensor uitzetten voor een SSD in je hdd tray (niet altijd). Dat deze sensor voor de hele mac werkt klopt maar volgens mij werd de dvd bay excluded. Maar dit kan per model verschillen natuurlijksebastius schreef op zondag 18 maart 2012 @ 13:53:
[...]
Sudden Motion gaat om hele laptop, dus dan maakt die 10cm plaatsverschil weinig uit.
M1 Max user
Verwijderd
Die gebruik ik ook maar werkt dus niet ...iMars schreef op zondag 18 maart 2012 @ 09:00:
[...]
Iemand anders met een Crucial m4 die Trim wel heeft kunnen enablen?
Ik heb met Trim Enabler 2.1 dus enabled, en in profiler staat hij ook wel aan bij mij. Dus als ik me niet vergis werkt hij gewoon met m'n Crucial m4.
waarom Trim Enabler gebruiken? Zet dat ding tegenwoordig niet je Kernel terug naar Snow Leopard?! (scary shizzle people, echt wtf die app).Atropos schreef op zondag 18 maart 2012 @ 18:13:
Ik heb met Trim Enabler 2.1 dus enabled, en in profiler staat hij ook wel aan bij mij. Dus als ik me niet vergis werkt hij gewoon met m'n Crucial m4.
Via Terminal is wel zo netjes en naar mijn idee ook veiliger
M1 Max user
Volgens mij is dat met een oudere versie (pre 2.0) inderdaad het geval. Maar zoals gezegd, werkt wel deze app.
En inderdaad ik quote: No longer installs an old driver, instead patches your current*
*Previous Trim Enabler never was a longterm solution, although a label in the app said “Only for Snow Leopard” I made a claim on this blog that it would not be any problems to use it in Lion. Well as some users have pointed out, using an older driver could lead to slower speeds and I admit I did take the advice the wrong way and chose to ignore it. My apologies to those persons and the users for my ignorance and for taking so long to fix the issue.
En inderdaad ik quote: No longer installs an old driver, instead patches your current*
*Previous Trim Enabler never was a longterm solution, although a label in the app said “Only for Snow Leopard” I made a claim on this blog that it would not be any problems to use it in Lion. Well as some users have pointed out, using an older driver could lead to slower speeds and I admit I did take the advice the wrong way and chose to ignore it. My apologies to those persons and the users for my ignorance and for taking so long to fix the issue.
[ Voor 71% gewijzigd door Atropos op 18-03-2012 19:17 . Reden: Quote van changelog toegevoegd ]
Kijk! dat maakt al het verschil 
Alsnog los ik het liever op met terminal though ^^
Alsnog los ik het liever op met terminal though ^^
[ Voor 44% gewijzigd door dmvdberg op 18-03-2012 19:44 ]
M1 Max user
Zojuist op mijn pro 13'' late 2008 met de vertex 2 uitgevoerd.iMars schreef op zondag 18 maart 2012 @ 09:00:
[...]
Werkt goed, maar enig verschil? Nog niet iig!
hier wel verschil (trim via terminal) ... boot tijd is langer

M1 Max user
Dat ga ik is even testen! Het was net niet echt merkbaar... nu zit de ssd er ook pas 2 dagen in.[message=37878923,noline]dmvdberg schreef op maandag 19 maart 2012 @ 00:06[/messa
ge]:
hier wel verschil (trim via terminal) ... boot tijd is langer
Edit: Het afsluiten was al redelijk snel maar met Trim enabled is de mbp echt in een flits afgesloten.
Opstarten gaat naar mijn gevoel iets sneller.
[ Voor 22% gewijzigd door Electromonkey op 19-03-2012 00:10 ]
ik weet nog niet of die langere boot tijd incidenteel was. Afsluiten gaat idd bijzonder vlot. Ik zal vanavond eens de stopwatch erbij houdenElectromonkey schreef op maandag 19 maart 2012 @ 00:08:
[...]
Dat ga ik is even testen! Het was net niet echt merkbaar... nu zit de ssd er ook pas 2 dagen in.
Edit: Het afsluiten was al redelijk snel maar met Trim enabled is de mbp echt in een flits afgesloten.
M1 Max user
Ik merk weinig verschil, maar heb er geen stopwatch naast gehouden. Vandaag komt mijn optibay binnen, dan ga ik mijn 500GB inbouwenElectromonkey schreef op maandag 19 maart 2012 @ 00:08:
[...]
Dat ga ik is even testen! Het was net niet echt merkbaar... nu zit de ssd er ook pas 2 dagen in.
Als er een stopwatch aan te pas moet komen, dan is het verschil niet noemenswaardigdmvdberg schreef op maandag 19 maart 2012 @ 08:53:
[...]
ik weet nog niet of die langere boot tijd incidenteel was. Afsluiten gaat idd bijzonder vlot. Ik zal vanavond eens de stopwatch erbij houden
Ik vind dat na 6 maand zeer licht gebruik van mijn OWC SSD 3G er toch een achteruitgang is in snelheid.
met Blackmagic haal ik 100mb read, 120mb write.
met Digilloyd disktester haal ik 250mb over heel de lijn.
met xbench zit ik tussen 30mb/s tot 190mb/sec.
Vooral blackmagic vind ik traag scoren.
Online zie ik macbook users met een 6G versie die 450+ halen.
Een amiga 500 met 512 kb ram !
Staat trim aan? Zo ja: Heb je een oude trim enabler gebruikt?multipasser schreef op maandag 19 maart 2012 @ 13:19:
Ik vind dat na 6 maand zeer licht gebruik van mijn OWC SSD 3G er toch een achteruitgang is in snelheid.
hoe vol staat de SSD?
Wat doe je dagelijks met de SSD?
M1 Max user
Trim is echt zo niet interessant. Zet dit niet aan. de ingebouwde Garbage Collector doet het al automatisch voor je.
Boot en Shutdown tijden meten is ook niet relevant. De ene keer is het 20 seconden de andere keer 10 etc etc. Lekker belangrijk.
Als je al trim aanzet dan merk je dat ook niet meteen. Dat heeft tijd nodig. En dan nog heb je een garage collector. Die door wat zou het nou komen
Lang story short.
Trim niet over nadenken, niet aanzetten. De GC doet het al voor je.
Boot en Shutdown tijden meten is ook niet relevant. De ene keer is het 20 seconden de andere keer 10 etc etc. Lekker belangrijk.
Als je al trim aanzet dan merk je dat ook niet meteen. Dat heeft tijd nodig. En dan nog heb je een garage collector. Die door wat zou het nou komen
Lang story short.
Trim niet over nadenken, niet aanzetten. De GC doet het al voor je.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Nee, vooral niet nadenken, daar ben je immers tweakers voor
Waarom zouden we nadenken? Waarom zouden we uitzoeken wat het fundamentele verschil is tussen garbage collection en het trim commando?
Gelukkig is er ook geen verschil 
... garbage collection werkt alleen als logische sectors overschreven worden als er geen trim commando's gegeven worden. De werkruimte van GC is dus heel beperkt als alle logische sectoren al een keer overschreven zijn. Bovendien zal de GC en de wear levelling firmware minder efficiënt gebruik maken van alle sectoren omdat het niet bekend is welke logische sectoren leeg zijn. Met trim vergroot je dus de levensduur van je SSD.
Is het relevant? Misschien, voorlopig lijkt de levensduur van een SSD die van elk ander component te overstijgen. Wie weet krijgen we over 5 jaar allemaal huilies die een tweedehands SSD kapot zien gaan. Of niet. Maar trim en GC zijn in elk geval niet hetzelfde. GC doet zijn werk (nóg) beter als er trim commando's binnenkomen, en dat kan op een Apple computer pas als je een Apple SSD hebt of de driver hackt.

... garbage collection werkt alleen als logische sectors overschreven worden als er geen trim commando's gegeven worden. De werkruimte van GC is dus heel beperkt als alle logische sectoren al een keer overschreven zijn. Bovendien zal de GC en de wear levelling firmware minder efficiënt gebruik maken van alle sectoren omdat het niet bekend is welke logische sectoren leeg zijn. Met trim vergroot je dus de levensduur van je SSD.
Is het relevant? Misschien, voorlopig lijkt de levensduur van een SSD die van elk ander component te overstijgen. Wie weet krijgen we over 5 jaar allemaal huilies die een tweedehands SSD kapot zien gaan. Of niet. Maar trim en GC zijn in elk geval niet hetzelfde. GC doet zijn werk (nóg) beter als er trim commando's binnenkomen, en dat kan op een Apple computer pas als je een Apple SSD hebt of de driver hackt.
Hier stond achterhaalde informatie…
Mja ... maar daar zijn we tweakers voorDigistorm schreef op maandag 19 maart 2012 @ 20:58:
... of de driver hackt.
En idd, Trim en de GC zijn heel verschillend. In theorie is Trim leuk maar de lange termijn is zoals je terecht aangeeft nog compleet onbekend. Ik verwacht zelf iig niet mijn Intel 320 mee verhuisd naar de volgende macbookpro.
M1 Max user
Ben mij aan het orienteren op een SSD maar zit toch even met een flink aantal vragen waar ik niet uit kom.
Mijn Macbook Pro is een MB985 aka MacbookPro5,3. Ik las dat de SATA controller van de macbook problemen heeft maar alleen bij de Rev. A variant en niet de Rev. B? In hoeverre speelt dat nog? Of is dit door Apple door software updates niet meer aan de orde? Heb Snow Leopard draaien met alle updates.
Mocht het geen issue meer zijn komen we aan op het SSD vlak. Er zijn vele soorten en typen SSD's te vinden. Wat is er aan te raden voor een dergelijk Macbook Pro wat ik nu hanteer? Kingston V100+ werd mij overigens aangeraden door een kennis als een goede SSD.
Dan installatie vraagje. Gezien ik net de Macbook Pro heb is deze nog compleet clean (uitzondering van de updates). Is dan wijsheid SSD erin, Snow Leopard Installatie CD erin en installeren maar?
Mijn Macbook Pro is een MB985 aka MacbookPro5,3. Ik las dat de SATA controller van de macbook problemen heeft maar alleen bij de Rev. A variant en niet de Rev. B? In hoeverre speelt dat nog? Of is dit door Apple door software updates niet meer aan de orde? Heb Snow Leopard draaien met alle updates.
Mocht het geen issue meer zijn komen we aan op het SSD vlak. Er zijn vele soorten en typen SSD's te vinden. Wat is er aan te raden voor een dergelijk Macbook Pro wat ik nu hanteer? Kingston V100+ werd mij overigens aangeraden door een kennis als een goede SSD.
Dan installatie vraagje. Gezien ik net de Macbook Pro heb is deze nog compleet clean (uitzondering van de updates). Is dan wijsheid SSD erin, Snow Leopard Installatie CD erin en installeren maar?
Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar
Dat model verschilt niet veel met mijn eigen Core2Duo model, het is veilig om aan te nemen dat je een sata300 poort hebt voor de HDD.Wicked-Game schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 09:15:
Ben mij aan het orienteren op een SSD maar zit toch even met een flink aantal vragen waar ik niet uit kom.
Zelf heb ik iig zeer positieve ervaringen met de Intel320.
Doorgaans wordt die hier altijd aangeraden samen met de Crucial M4 en de Samsung 830 serie. Zeker als je nog even met de huidige macbook wilt doen kan ik van harte de intel aanbevelen. De Kingston heb ik al lang niet meer voorbij zien komen.
De intel en crucial zijn zijn bewezen betrouwbaar, op de voet gevolgd door de samsung 830.
Installeer echter dan ook even Lion. Die gaat veel beter met je SSD om en je hebt iig de keuze om ook Trim aan te zetten.
M1 Max user
Op basis van welke argumenten / redenen schakelen jullie TRIM in? Ik heb er niks op tegen, alleen ben ik er ook geen voorstander van.
Bij mijn vorige SSD (Samsung 470 256GB) had ik TRIM ingeschakeld, alleen kakten de prestaties na verloop van tijd ontzettend in. Zonder TRIM werkte het prima en haalde ik prima snelheden. Ik ben van mening dat iedere hedendaagse SSD prima kan omgaan met GC waardoor het inschakelen van TRIM niet meer nodig is
Bij mijn vorige SSD (Samsung 470 256GB) had ik TRIM ingeschakeld, alleen kakten de prestaties na verloop van tijd ontzettend in. Zonder TRIM werkte het prima en haalde ik prima snelheden. Ik ben van mening dat iedere hedendaagse SSD prima kan omgaan met GC waardoor het inschakelen van TRIM niet meer nodig is
SATA-300 heeft die, maar juist mijn Macbook Pro 5,3 werd genoemd omtrent de negotiating speed van 1,5 GBps. Hier is een update van geweest maar blijkt dat het alleen Rev. A er profijt van heeft en Rev. B van mijn model dit probleem weer niet heeft (erg helder is het allemaal niet).dmvdberg schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 10:05:
[...]
Dat model verschilt niet veel met mijn eigen Core2Duo model, het is veilig om aan te nemen dat je een sata300 poort hebt voor de HDD.
Zelf heb ik iig zeer positieve ervaringen met de Intel320.
Doorgaans wordt die hier altijd aangeraden samen met de Crucial M4 en de Samsung 830 serie. Zeker als je nog even met de huidige macbook wilt doen kan ik van harte de intel aanbevelen. De Kingston heb ik al lang niet meer voorbij zien komen.
De intel en crucial zijn zijn bewezen betrouwbaar, op de voet gevolgd door de samsung 830.
Installeer echter dan ook even Lion. Die gaat veel beter met je SSD om en je hebt iig de keuze om ook Trim aan te zetten.
Maar ik ga er maar vanuit dat het probleem opgelost is door Apple.
Anyway terugkomend op SSD. Kingston V100+ kreeg ik maar aangeraden, en heb altijd wel een goed gevoel bij Kingston gehad. Intel zal ik eens onderzoeken. Samsung 830 en de Crucial niet zonde ivm SATA-600 ondersteuning? Of draait een dergelijke schijf dan op max SATA300 snelheden?
Het zou gaan om een 128Gb SSD. Qua prijzen ontlopen ze elkaar niet veel dus daar zal het uiteindelijk niet op afhangen.
Het TRIM verhaal ga ik mij eens op inlezen, ben wat dat betreft nog een complete noob op het gebied van SSD. Wat betreft Lion wacht ik even tot de zomer waar Mountain Lion zijn opwachting zou gaan maken.
Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar
Lion is absoluut een aanrader, zoveel verschil met mounten lion zal er niet zijn. .Wicked-Game schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 11:15:
[...]
Anyway terugkomend op SSD. Kingston V100+ kreeg ik maar aangeraden, en heb altijd wel een goed gevoel bij Kingston gehad. Intel zal ik eens onderzoeken. Samsung 830 en de Crucial niet zonde ivm SATA-600 ondersteuning? Of draait een dergelijke schijf dan op max SATA300 snelheden?
...
Het TRIM verhaal ga ik mij eens op inlezen, ben wat dat betreft nog een complete noob op het gebied van SSD. Wat betreft Lion wacht ik even tot de zomer waar Mountain Lion zijn opwachting zou gaan maken.
iig, over je SSD. Ik zou toch voor de Intel of Crucial gaan. Een sata600 disk zal idd max op 300 draaien. Het verhaal dat een poort op max150 draait komt volgens mij van de dvd sata poort af. Je SSD op de HDD plaats zetten is sowieso een aanrader.
Trim is afhankelijk van het OS, en het is maar net welke OS versie + SSD een fijne combi maakt.
Elke SSD heeft OS onafhankelijk al een hele sterke garbage collector die idd heel fijn zijn werk doet.
Voor wat een wat toekomst geschikte keuze zou ik voor de Crucial M4 gaan, wil je echter net wat meer zekerheid dan is Intel je vriend
M1 Max user
Trim is hier een experiment. Heb eerst +/- 3 maand zonder gedraaid. Nog geen beachballs gezien al heb ik het idee dat mijn startup tijd ietsje langer is .... Maar dat kan net zo goed mijn verbeelding zijn.DaMarcus schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 10:09:
Op basis van welke argumenten / redenen schakelen jullie TRIM in? Ik heb er niks op tegen, alleen ben ik er ook geen voorstander van.
In theorie dat trim een boel goed, maar volgens mij werkt trim ook pas echt lekker sinds een recentere generatie van SSD's.... maar tot nu toe ken ik ook alleen maar Intel / Crucial SSD's en heb geen ervaring met samsung modellen.
Experiment gaat iig lekker door. Na het weekend eens een benchmark draaien =)
M1 Max user