"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."
Ben je niet de enige mee. Toen de SSD in de optibay zat hier (C2D, Macbookpro) had het systeem ook beachballs ... Met de SSD in de hddtray is er geen vertraging te vinden.Vexx schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 20:15:
[...]
Ik had een vergelijkbaar probleem (SSD extreem traag, resulterend in voortdurende beachballs). Wat het uiteindelijk was weet ik niet, maar ik heb het opgelost door de SSD en de HDD van plek te wisselen.
De SSD (Crucial M4 128GB bij mij) zit nu in de HDD-bay en de HDD zit in de Optibay.
Ik hoop dat dit je probleem oplost.
M1 Max user
Dat is ook niet zo gek want die optibay is 'maar' SATA150. (de mijne tenminste, Fenvi ding). Mede daarom maar besloten om de SSD meteen op de plek van de HDD te zetten, en nergens problemen mee gehad.dmvdberg schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 21:57:
[...]
Ben je niet de enige mee. Toen de SSD in de optibay zat hier (C2D, Macbookpro) had het systeem ook beachballs ... Met de SSD in de hddtray is er geen vertraging te vinden.
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Verwijderd

Een optibay heeft geen snelheid.Het is gewoon een passief verloopje, of je nu SATA-150, 300, of 600 hebt.. De gehaalde snelheid is de snelheid van je chipset.
Hm, sorry voor de slechte formulering dan. Bij mij stond het er in ieder geval niet op, ik kwam erachter toen ik de mbp voor het eerst bootte met de HDD in de optibay, mac gaf aan dat de 'overeengekomen bussnelheid' SATA150 was. Vond ik gek, had verwacht dat de optibay geschikt zou zijn voor SATA300, want dat is de aansluiting waar de bay op aangesloten is wel namelijk. Vandaar mijn opmerking.Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 22:02:
![]()
Een optibay heeft geen snelheid.Het is gewoon een passief verloopje, of je nu SATA-150, 300, of 600 hebt.. De gehaalde snelheid is de snelheid van je chipset.
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Dus qua snelheid zou het niet uit moeten maken in welke bay de ssd zit? Maar op een of andere manier loopt ie daar toch minder soepel?Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 22:02:
![]()
Heb trouwens de Crucial m4 en late 2011 15" MBP, heb op andere fora's gelezen dat SATA3 toch wat instabiliteit kan opleveren in de optibay. Dus morgen maar even in de originele bay zetten kijken of dat de problemen oplost.
[ Voor 21% gewijzigd door BBQ-MAN_ op 22-02-2012 23:23 ]
Hebben jullie ook het probleem dat een SSD de batterij leegzuigt in sleepmode?
Verwijderd
Ik ga eerdaags ook iMac 21,5" mid 2010 upgraden met SSD; dit artikel besteld:
Ik wil de SSD er graag bij plaatsen; als ik mijn iMac toch uit elkaar moet halen doe ik het liever direct goed. Heb een aantal oplossingen gezien d.m.v. duct tape of velcro, maar daar ben ik toch iets minder van gecharmeerd.Verwijderd schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 18:57:
@Senn: SSD erbij of ipv Superdrive?
Ik ga eerdaags ook iMac 21,5" mid 2010 upgraden met SSD; dit artikel besteld:
Moet ik "trim enabler" altijd op de achtergrond aan laten staan? Of hoef ik hem niet eens op te starten?
[ Voor 15% gewijzigd door Windows95 op 23-02-2012 22:45 ]
Gewoon na een update van het OS weer even de trim enabler opstarten om te checken of Apple het niet heeft teruggezet.
Onder mijn Vertex 1 30GB steeg mijn boottijd van ~12 sec. naar tegen de minuut met trim enabled. Trim disabled en een reboot later was het meteen weer bloedsnel. Sindsdien gebruik ik het ook niet meer op mijn Crucial M4.
Er zijn dagen dat ik 40GB aan video wegschrijf op mijn MacBook Pro voor videobewerking. Als ik Xbench mag geloven, heeft mijn SSD daar niet onder te lijden, een Samsung 470.
agreed. Heb trim ook niet aanstaan. Aanvankelijk wel van plan maar kreeg het eerst ook niet aan de gang. Na wat verder in de materie gedoken te hebben besloten om geen nieuwe actie op te nemen.DaMarcus schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 23:18:
Elke hedendaagse SSD (en / of controller) heeft een fatsoenlijke vorm van garbage collecting aan boord. Ik zie dan ook geen reden om een TRIM-enabler te installeren.
Er zijn dagen dat ik 40GB aan video wegschrijf op mijn MacBook Pro voor videobewerking. Als ik Xbench mag geloven, heeft mijn SSD daar niet onder te lijden, een Samsung 470.
De GC doet zijn werk netjes. Evernote draait volledig op de SSD en daar gaat heeeel wat data heen. Ook schijft Adobe Premiere / After Effects naar de SSD als caching en tot zover geen enkele vorm van snelheidsverlies.
M1 Max user
na lang wikken en wegen heb ik toch maar besloten om een SSD in m'n MBP C2D uit 2009 in te gaan bouwen ipv een nieuwe Air te kopen.
Nu weet ik dat er een SATA-300 aansluiting in zit, maar ik vroeg me af of het uit maakt of ik er een SATA-600 schijf in zet. Ik ben niet zo heel technisch op dit gebied, maar theoretisch zou dit toch niet uit moeten maken? Mijn oog is nml. gevallen op de Crucial M4 256GB, puur omdat de reviews positief zijn en de prijs aantrekkelijk is.
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
Dat maakt inderdaad niet uit. De SSD's zijn gewoon backwards compatible.RobbieB schreef op zaterdag 25 februari 2012 @ 07:09:
Ok,
na lang wikken en wegen heb ik toch maar besloten om een SSD in m'n MBP C2D uit 2009 in te gaan bouwen ipv een nieuwe Air te kopen.
Nu weet ik dat er een SATA-300 aansluiting in zit, maar ik vroeg me af of het uit maakt of ik er een SATA-600 schijf in zet. Ik ben niet zo heel technisch op dit gebied, maar theoretisch zou dit toch niet uit moeten maken? Mijn oog is nml. gevallen op de Crucial M4 256GB, puur omdat de reviews positief zijn en de prijs aantrekkelijk is.
Dat schreeuw ik al maanden hier in het topic. Maar het lijkt erop dat iedereen het gewoon niet wilt snappen en dus pijn en moeite wilt doen op de trim functie aan te zetten.DaMarcus schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 23:18:
Elke hedendaagse SSD (en / of controller) heeft een fatsoenlijke vorm van garbage collecting aan boord. Ik zie dan ook geen reden om een TRIM-enabler te installeren.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Gegevens iMac: iMac 27" Late 2009 met 1TB
Model indentifyer: iMac11,1
Processor Name: Intel Core i5
Processor Speed: 2.66 GHz
Vragen:
1) Klopt het verhaal van A-Mac dat een SSD erbij geplaatst kan worden zonder iets eruit te halen?
2) Als ik het zelf zou willen uitvoeren heb ik dan deze spullen nodig om het in te bouwen
http://macupgrade.eu/cata...-mac-mini-imac-p-539.html
3) Waar kun je het beste de zuignappen halen voor het scherm
4) Zijn er andere adressen waar je onder garantie maar voor beter tarief dan 227,50 euro dit kan laten uitvoeren?
5) Is er iemand in de buurt van amersfoort die dit al eens gedaan heeft en zou willen ondersteunen.
2. Hoeft niet, maar lijkt me wel handig.
4. http://www.apple.com/nl/buy/locator/
Ik heb het volgende nodig volgens mij (na veel zoeken, maar veel gaat over 2010 model)
- 922-9531 AC/DC Power/Backlight/SATA Cable
- 922-9538 SSD HDD Data Cable
- 922-9856 Pressure Wall, Optical/SSD/MXM
Dit kost rond de $99,00 overal? Dat is wel een beetje veel toch lijkt me?
Mocht ik een onderdeeltje missen dan hoor ik dat graag.
[ Voor 0% gewijzigd door SaURoN op 26-02-2012 11:48 . Reden: Verkeerde p/n ]
Heb je uberhaupt iets gelezen dat in dit topic staat?SaURoN schreef op zondag 26 februari 2012 @ 10:55:
Ik wil in mijn 27" iMac van 2011 een ssd in bouwen (met presurewall).
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Ja en ik zie nergens staan waar die spullen een beetje cheap te halen zijn ipv 25 dollar voor een satakabeltje of pressure wall...Exirion schreef op zondag 26 februari 2012 @ 11:15:
[...]
Heb je uberhaupt iets gelezen dat in dit topic staat?
Gewoon deze kabel bestellen kost je incl. verzender 10 Euries:SaURoN schreef op zondag 26 februari 2012 @ 11:45:
[...]
Ja en ik zie nergens staan waar die spullen een beetje cheap te halen zijn ipv 25 dollar voor een satakabeltje of pressure wall...
http://www.microsatacable...-22-pin-sata-female-cable
Meer heb je niet nodig (behalve nog een SSD
De SSD kan je zonder bevestigings materialen prachtig links van de originele schijf leggen.
Feit: een imac is geen standaard ding.SaURoN schreef op zondag 26 februari 2012 @ 11:45:
[...]
Ja en ik zie nergens staan waar die spullen een beetje cheap te halen zijn ipv 25 dollar voor een satakabeltje of pressure wall...
Feit twee: Apple vraagt er meer voor
Oplossing: ducttape je SSD achter de dvd drive en halveer kosten
Beiden zijn ruim voorbij gekomen
M1 Max user
[ Voor 104% gewijzigd door Daedalus op 28-02-2012 11:33 ]
NUC I5 256GB SSD
Echter zie ik dat Curial M4 een Slim Serie heeft en een normale.
Maakt dit uit welke je neemt voor de MB?
Verschil in dikte zag ik...
Je hebt de Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB voor € 139,63Wolfos schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 10:36:
Da's gek. Lijkt me dat je de normale wilt hebben, zolang die gewoon 2.5" is.
En je hebt de Crucial m4 CT128M4SSD1 Slim 128GB voor € 151,30
Vandaar dat ik het me even afvroeg.
Hebben jullie nog suggesties voor een SSD schijf?
Of is de Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB één van de betere?
In mijn Macbook heb ik het al voor elkaar, dat was eenvoudig. Met een Optibay.
Maar past zo'n Optibay ook in mijn iMac 27" late 2009 1e versie, en dan qua aansluiting.? Weet iemand dat?
Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount
Ik heb ook de late 2009 iMac 27" en bij mij paste de optibay gewoon. (Zit nu een HD in)Montana schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 14:14:
Het plaatsen van een SSD dat gaat wel lukken, maar het komen aan het juiste materiaal lijkt me lastiger.
In mijn Macbook heb ik het al voor elkaar, dat was eenvoudig. Met een Optibay.
Maar past zo'n Optibay ook in mijn iMac 27" late 2009 1e versie, en dan qua aansluiting.? Weet iemand dat?
Mooi bedankt, Maar ook de aansluiting komt dan overeen zoals met een Macbook Pro?.hebron schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 14:19:
[...]
Ik heb ook de late 2009 iMac 27" en bij mij paste de optibay gewoon. (Zit nu een HD in)
Dat maakt dan wel heel eenvoudig!
Toevallig ook ervaring met een externe behuizing voor de DVD speler?
Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount
Apple vraagt er meer voor? Dacht dat die brackets allemaal 3th party waren.dmvdberg schreef op zondag 26 februari 2012 @ 16:46:
[...]
Feit: een imac is geen standaard ding.
Feit twee: Apple vraagt er meer voor
Oplossing: ducttape je SSD achter de dvd drive en halveer kosten
Beiden zijn ruim voorbij gekomen
Maar thanks iig, ga wel gewoon de bracket bestellen. Bij een machine van 2500 euro ga ik niet ductapen
Apple vraagt best een bak voor zijn SSD aanbod en achteraf montage kost een sloot met geld VS zelf even knutselenSaURoN schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 09:37:
[...]
Apple vraagt er meer voor? Dacht dat die brackets allemaal 3th party waren.
Maar thanks iig, ga wel gewoon de bracket bestellen. Bij een machine van 2500 euro ga ik niet ductapen
M1 Max user
beiden zullen gewoon passen. De schroefgaten zitten op de zelfde plaats.Wolfos schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 10:58:
Tja, de ene is wat nieuwer en de andere wat dikker. 9,5mm is ook wat standaard in de MacBooks zit, dus 7mm lijkt me een beetje nutteloos.
M1 Max user
1) Dank voor de info maar m.b.t punt 1, ik heb juist gelezen dat je of de bestaande HDD of Superdrive moet verwijderen voor de SSD omdat er geen extra SATA aansluiting aanwezig is om een SSD aan te sluiten en je dus 1 van de bestaande aansluitingen moet hergebruiken.Wolfos schreef op zaterdag 25 februari 2012 @ 22:38:
1. 27" iMacs passen inderdaad 2 HDD's in (snelle Google), dus dat lijkt me wel.
2. Hoeft niet, maar lijkt me wel handig.
4. http://www.apple.com/nl/buy/locator/
4) heb inmiddels ook met de myoom gesproken en die doen het very cheap tussen de 17 en 29,50 euro volgens degene die ik sprak. Dus ik denk dat ik maar afzie van het zelf inbouwen zeker gezien dat myoom morgen,vrijdag en zaterdag de ocz vertex 3 120GB in de aanbieding heeft ivm heropening.
Nu gaf degene die ik sprak wel aan dat OCZ vaak tot problemen heeft geleid bij het inbouwen en dat je beter voor een Crucial zou kunnen gaan. Hebben jullie ervaring met de OCZ vertex 3 in een iMac?
Edit: Bel ik net met Mycom Amersfoort omdat dichterbij is dan Apeldoorn krijg ik te horen dat ze geen SSD's inbouwen en dat dit Mycom Nederland beleid is !?!?!?!?!?!?. Of te wel de zoektocht naar een bedrijf wat inbouwd is weer gestart.
[ Voor 10% gewijzigd door Wingie op 29-02-2012 15:58 ]
kijk anders een medetweaker even lief aan, als het bij EEN mycom kan zal dat zijn omdat ze daar toevallig een knutselaar hebbenWingie schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 15:52:
[...]
1) Dank voor de info maar m.b.t punt 1, ik heb juist gelezen dat je of de bestaande HDD of Superdrive moet verwijderen voor de SSD omdat er geen extra SATA aansluiting aanwezig is om een SSD aan te sluiten en je dus 1 van de bestaande aansluitingen moet hergebruiken.
4) heb inmiddels ook met de myoom gesproken en die doen het very cheap tussen de 17 en 29,50 euro volgens degene die ik sprak. Dus ik denk dat ik maar afzie van het zelf inbouwen zeker gezien dat myoom morgen,vrijdag en zaterdag de ocz vertex 3 120GB in de aanbieding heeft ivm heropening.
Nu gaf degene die ik sprak wel aan dat OCZ vaak tot problemen heeft geleid bij het inbouwen en dat je beter voor een Crucial zou kunnen gaan. Hebben jullie ervaring met de OCZ vertex 3 in een iMac?
Edit: Bel ik net met Mycom Amersfoort omdat dichterbij is dan Apeldoorn krijg ik te horen dat ze geen SSD's inbouwen en dat dit Mycom Nederland beleid is !?!?!?!?!?!?. Of te wel de zoektocht naar een bedrijf wat inbouwd is weer gestart.
M1 Max user
voordeel van ducttape is niet je logicboard hoeven verplaatsen. Meer gemak, minder kans op boemSaURoN schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 09:37:
[...]
Apple vraagt er meer voor? Dacht dat die brackets allemaal 3th party waren.
M1 Max user
Thanks voor de info, heb net Apeldoorn ook nog maar gebeld en kreeg daar degene die het uitvoert aan de lijn en die wil het wel uitvoeren maar gaf aan dat Apple op de vga-kabel, de hdd en superdrive (o.a.) een zegel hebben zitten waardoor ze kunnen zien dat hij open is geweest en weg is je garantie. Ze kunnen deze zegels niet terugzetten omdat ze geen officiële Apple repair centre zijn.dmvdberg schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 16:02:
[...]
kijk anders een medetweaker even lief aan, als het bij EEN mycom kan zal dat zijn omdat ze daar toevallig een knutselaar hebben
Dus ben terug bij square one want heb in Mei 2011 ook Applecare aangeschaft (via het werk was redelijk goedkoop dus die loopt nog tot Mei 2014
Heb uiteindelijk voor een OCZ Vertex 3 gekozen, de 120GB. Had eerst deze op de plaats van de HDD geplaatst, superdrive eruit en met de Caddy de HDD eringebouwd. Bemerkte al snel dat ie lawaai maakte, hetgeen ik van de mac absoluut niet gewend ben en nooit aan zal wennen.
Dus de SSD en de HDD weer omgewisseld, nu is ie lekker stil. Alleen heb wel last van het wake up moment. Krijg of een beachball en hier komt ie zelfs na een uur niet uit. Of ik kan hem onmogelijk wakker maken, welke toets ik ook indruk. Dus moet ik de aan-uit knop lang ingedrukt houden om deze wakker te maken.
De inbouw / ombouw heb ik gedaan met de handleiding op ifixit. Kijk wel uit en trap er niet in, waar ik de mist in ben gegaan. De subwoofer kabel heb ik zoals ie zei opgewipt, wat bleek...? Vanaf het moederbord en al eraf. Bellen met APR wilden ze onderzoekskosten hebben van 100 euro! Ik vertelde dat ik het probleem al wist maar daar wilden ze niet aan beginnen omdat ze hier geen standaard tarief voor hebben. Uiteindelijk een bedrijf gevonden in Hoorn (50 kilometer rijden) die het voor 20 euro heeft gesoldeerd. Pfoeh...
Het inbouwen van de Data Doubler met SSD was relatief eenvoudig, tot de ribbon cable naar het beeldscherm losgehaald moest worden. Waar het (overigens erg gebruiksvriendelijke) instructieboekje dit als vrij eenvoudig bestempelde zat er bij mij een hard plastic "plaatje" van een paar mm groot dat het verwijderen van de kabel belette. Met enig gewrik was het mogelijk om de kabel los te krijgen en vervolgens was de optical drive snel verwijderd. Bij het terugplaatsen van het geheel kwam het probleem echter terug: waar verwijderen met wat gewrik wel mogelijk was, bleek het terugplaatsen van de ribbon cable onmogelijk. Met zwetende handjes dus het plastic plaatje losgemaakt (lees: hardhandig aan de kant geduwd) en de kabel teruggeplaatst.
Omdat ik mijn HDD liet zitten waar hij zat kon ik rustig mijn mac opstarten, een Lion USB stick maken en het geheel installeren. De installatie van de hardware en van Lion zal in totaal zo'n anderhalf uur hebben geduurd. Het verschil was meteen merkbaar: wat een snelheid zit er nog in dit 2.5 jaar oude beestje!
Even kort XBench laten lopen (TRIM staat uit, installatie van Lion is net een uurtje oud):

Al met al dik tevreden! Behalve het zweetmomentje met het ribbon-cable blokkerende plaatje was het inbouwen kinderlijk eenvoudig en is de snelheidswinst gigantisch. Absoluut de investering waard wat mij betreft.
http://www.microsatacable...-22-pin-sata-female-cable
Meer heb je niet nodig (behalve nog een SSD )
Na lang zoeken en uitpluizen is het that simple om mijn Imac 2011 27inc een vertex 3 240 gb te laten plaatsen? Hoorde van Mycoom allemaal problemen over sensoren etc
tnx
Disk Speed Test:
Apple 128GB SSD: 193MB/s read, 146MB/s write.
Intel 520 180GB: 447MB/s read, 240MB/s write.
Xbench:
Apple 128GB SSD

Intel 520 180GB

Mijn Windows vindt het ook prima:
ATTO Disk Benchmark:

Wel vreemd dat mijn VM nettere resultaten geeft. Maar goed, resultaten zijn onderling niet te vergelijken. Helaas ook geen 'voor' van de VM.
Ik ben iig tevreden!
[ Voor 13% gewijzigd door wasted247 op 01-03-2012 20:14 ]
Het sensorprobleem is niet relevant; is softwarematig te fixen. Gewoon doen dusfukutoshin schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 11:58:
Na lang zoeken en uitpluizen is het that simple om mijn Imac 2011 27inc een vertex 3 240 gb te laten plaatsen? Hoorde van Mycoom allemaal problemen over sensoren etc
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Verwijderd
De meningen zijn verdeeld. De ene houdt van Mercedes, de ander zweert bij Audi enz.Verwijderd schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 20:43:
Kan iemand mij een goede reden geven om pricewatch: OCZ Vertex 3 240GB te nemen in plaats van pricewatch: Crucial m4 CT256M4SSD2 256GB? Zelfs als we het betrouwbaarheidsprobleem even wegdenken is de V3 nog geen goede keuze: De M4 is sneller en bied meer GB's per euro.
Let er wel op dat je met firmware udate bij een OSX bij OCZ moeilijkheden hebt, daar deze alleen voor Linux en Windows zijn gemaakt. De OWC daarentegen zijn geheel Mac compatible. De Crucial wordt ook goed aangeprezen. Hoop dat je hier wat aan hebt.
Het is idd heel simpel 1 kabeltje voor de 27Inch 2011 en de originele schijf gewoon laten zitten.fukutoshin schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 11:58:
tnx
Dan ontstaan er geen sensor of ventilator problemen, heb je ook geen 3rd party software nodig.
Dan toch even de open deur intrappen met een bulldozer .... waarom de OCZ na alle berichten op dit forum? Puur uit nieuwsgierigheid ^^bjk1903 schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 19:29:
even een update mbt mijn MBP met een nieuwe ssd erin.
Heb uiteindelijk voor een OCZ Vertex 3 gekozen, de 120GB. Had eerst deze op de plaats van de HDD geplaatst, superdrive eruit en met de Caddy de HDD eringebouwd. Bemerkte al snel dat ie lawaai maakte, hetgeen ik van de mac absoluut niet gewend ben en nooit aan zal wennen.
M1 Max user
Dan moet ik nu iemand vinden die hem erin wil bouwen, mycoom medewerker uitvoerig gesproken die me netjes terug belde om 9 uur s'avonds en deze wist me te vertellen dat ze het niet willen fixen.Jur schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 22:21:
[...]
Het is idd heel simpel 1 kabeltje voor de 27Inch 2011 en de originele schijf gewoon laten zitten.
Dan ontstaan er geen sensor of ventilator problemen, heb je ook geen 3rd party software nodig.
Ik ben nogal a-technisch met hardware en schroeven en een chaoot

Al met al, iedereen aan te raden om een SSD in zijn iMac te plaatsen. Als je er rustig de tijd voor neemt is het prima te doen; zorg alleen dat je even pauzeert voordat je de iMac helemaal dicht doet, ik was tegen die tijd zo aan het staren dat ik de LCD temp sensor was vergeten te verbinden, even schrikken als je dan je iMac aanzet en alle fans gaan vol vermogen blazen.
LJS is een Apple premium reseller/authorised service provider met eigen technische dienst waardoor er geen problemen zijn met de Apple garantie. Over het algemeen erg tevreden over hun service (buiten de prijs....).
[ Voor 2% gewijzigd door sebastiaanf op 02-03-2012 15:45 . Reden: Toevoegen info ]
Heb me laten ompraten door medewerkers van Apple Store die dit ook geinstalleerd hadden.dmvdberg schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 22:35:
[...]
Dan toch even de open deur intrappen met een bulldozer .... waarom de OCZ na alle berichten op dit forum? Puur uit nieuwsgierigheid ^^

Is ook niks mis mee. Het gemekker over die Vertexen begint een beetje irritant en achterhaald te worden. In de iMac van m'n vriendin zit een Vertex 2 van 1.5 jaar oud en die draait als een trein. In de mijne een Vertex 3 MI en die draait na bijna een jaar met veel verstouwde Gigabytes ook nog als een speer. Problemen met bepaalde merken/modellen worden altijd enorm uitvergroot dus ik neem het vaak met een korrel zout.bjk1903 schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 15:22:
Heb me laten ompraten door medewerkers van Apple Store die dit ook geinstalleerd hadden.
Daarom heb ik m ook genomen, want er zijn ook zat mensen die er wel blij mee zijn.Exirion schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 15:30:
[...]
Is ook niks mis mee. Het gemekker over die Vertexen begint een beetje irritant en achterhaald te worden. In de iMac van m'n vriendin zit een Vertex 2 van 1.5 jaar oud en die draait als een trein. In de mijne een Vertex 3 MI en die draait na bijna een jaar met veel verstouwde Gigabytes ook nog als een speer. Problemen met bepaalde merken/modellen worden altijd enorm uitvergroot dus ik neem het vaak met een korrel zout.

nou ... in dit geval durf ik toch echt wel met een boos oog richting de sandforce controller te kijken.bjk1903 schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 16:02:
[...]
Daarom heb ik m ook genomen, want er zijn ook zat mensen die er wel blij mee zijn.
De computer doet het niet, NEE, de gebruiker doet iets verkeerds!
Natuurlijk faalt niet 100% van de batch maar statistisch faalt gewoon een flink percentage meer dan niet Sandforce.
Niet dat ik direct zelf negatieve ervaring er mee heb want ik draai zowel een Agility2 (3'5") en Agility3 (2.5") < EDIT: die draaien niet in mijn eigen pc's maar in systemen die ik onderhoud.
[ Voor 5% gewijzigd door dmvdberg op 03-03-2012 00:45 ]
M1 Max user
Verwijderd
Vertex 2: http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16820227550Exirion schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 15:30:
[...]
Is ook niks mis mee. Het gemekker over die Vertexen begint een beetje irritant en achterhaald te worden. In de iMac van m'n vriendin zit een Vertex 2 van 1.5 jaar oud en die draait als een trein. In de mijne een Vertex 3 MI en die draait na bijna een jaar met veel verstouwde Gigabytes ook nog als een speer. Problemen met bepaalde merken/modellen worden altijd enorm uitvergroot dus ik neem het vaak met een korrel zout.
29% 1-ster reviews
Vertex 3 MI: http://www.newegg.com/Pro...%29&Page=1#scrollFullInfo
20% 1-ster reviews
Een willekeurige selectie uit de merken intel, crucial (M225 uitgezonderd), en samsung: gemiddeld 1 a 2% 1-ster reviews.
Annual return rate volgens intel:

Annual raturn rate volgens OCZ: 10%
Je kan los en vast beweren dat je er geen problemen mee hebt, de grote cijfers wijzen toch echt op heel, heel iets anders.
Even een update van mijn systeem. Ik heb inmiddels een 15" MacBook Pro 2.2 Quadcore met 16Gb intern.
Dat werkt geweldig als je met meerdere programma's tegelijk bezig bent.
Verder heb ik naast m'n Crucial M4 256GB SSD nu een Samsung PM830 512GB op de plaats van de superdrive zitten. Allebei werken ze met 6.0 Gb/s snelheid. De XBench Disk Test score zijn:
Crucial M4 256GB Disk Test Results: 536.13
Samsung PM830 Disk Test Results: 450.72
Ik ben zeer tevreden over de Crucial SSD's, met de snelheid van de Samsung SSD ben ik ook wel content, maar ik heb hem nu pas een paar dagen dus nog even afwachten.
iManual
Aangezien dat kabeltje en bracket ook vrij duur is vind ik 127 euro echt meevallen. Slim gedaan! LJS is inderdaad een prima firma.sebastiaanf schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 14:18:
Ik heb bij LJS in Den Haag (http://ljs.nl/) een door mijzelf gekochte Crucial M4 128GB in een nieuwe iMac mid 2011 27 inch laten bouwen. Koste me 127 euro aan arbeidsloon en materiaal (kabeltje en bracket). Vrij prijzig, maar ik durfte het niet aan om zelf in een gloednieuwe iMac te gaan prutsen. Hij is als extra schijf op de vrije SATA3 poort aangesloten en ik ben de computer er 4 uurtjes voor kwijt geweest.
LJS is een Apple premium reseller/authorised service provider met eigen technische dienst waardoor er geen problemen zijn met de Apple garantie. Over het algemeen erg tevreden over hun service (buiten de prijs....).
Eerst 10.5, toen 10.6 en vervolgens 10.7 moeten instaleren....
Waarom niet met Lion Recovery gedaan?Xmoo schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 16:05:
SSD en RAM zit erin. Wel heel gezeik gehad voordat ik mijn back-up kon terug zetten.
Eerst 10.5, toen 10.6 en vervolgens 10.7 moeten instaleren....
Xbench:

Al met al wel tevreden. Opstarten gaat in 10s en de snelheid is goed merkbaar, maar bij programma's als Aperture blijft hij toch tegen de CPU ophikken bij bewerkingen (wat ook was te verwachten). Gelukkig is het bladeren door foto's in ieder geval wel een stuk sneller. Kortom, een goede investering.
Ps. besloten om TRIM in Lion niet aan te zetten, na wat rondlezen ben ik nog steeds niet overtuigd dat het echt nodig is.
Pps. Hij is in bijna alle gevallen sneller dan mijn zusjes MBA 13" i5 128GB. (Op de random uncached read na).
[ Voor 28% gewijzigd door RobbieB op 04-03-2012 17:54 ]
Als je absoluut geen verstand van statistiek, marketing en bedrijfsvoering hebt wel ja. Naïviteit ten top om te denken dat cijfers van een bedrijf kloppen als we even kijken naar wat er in de USA is gebeurd met de boekhouding en hoe de huidige stand van zaken is en wat de hele aanleiding van deze stand van zaken is geweest. Voorbeelden te over waarbij achteraf is gebleken dat er op grote schaal enorm is gesjoemeld met cijfers en er dus feitelijk geen ene moer van klopt. Dat gecombineerd met het feit dat ieder bedrijf zichzelf rooskleuriger voor wil doen levert een situatie op waarbij je uiterst argwanend dient te zijn wanneer men met cijfers gaat strooien. Vaak zijn ze vergezeld met leegte: er is nergens een verklaring van de cijfers. Wat is er gemeten, hoe is er gemeten, welke berekeningen zijn er op los gelaten, welke grenzen zijn er gesteld, etc. etc. schitteren alleen in afwezigheid.Verwijderd schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 19:31:
[...]
Je kan los en vast beweren dat je er geen problemen mee hebt, de grote cijfers wijzen toch echt op heel, heel iets anders.
Je kunt dus los en vast beweren dat die cijfers kloppen maar de kans daarop ligt ergens rond het nulpunt. Iets wat weer goed terug te zien is wanneer je onafhankelijke tests bekijkt. Daarin lijkt het nogal een mengelmoesje te zijn zoals we dat al sinds jaar en dag kennen bij hdd's. Het is dan ook meer persoonlijke voorkeur. Het meest hilarische is nog wel het compleet afkraken van de OCZ Vertex 3 serie waarna mensen dan maar het advies geven om een OWC te kopen. Een ssd die vrijwel exact gelijk is aan die Vertex 3 en dus ook exact dezelfde problematiek heeft omdat het niet de ssd maar de controller is die problemen heeft

Had alleen 10.5 volledig.
10.6, 10.7 waren allemaal als update variant.
Verwijderd
Alleen zijn er verschillende onderzoeken geweest bij datacenters en winkels die de cijfers van intel min of meer bevestigen. En suprise. Voor OCZ geldt hetzelfde. Als ik bijvoorbeeld http://www.hardware.fr/ar...-retour-composants-5.html pak dan heeft:
Intel een arr* van 1.33%
OCZ een arr van zo'n 5.2%
*De door hardare.fr percentages zijn drives gekocht tussen oktober en april 2010, en geretoureerd vóór oktober 2011. Dat betekent dat de effectieve gemiddelde levensduur 9 maanden is in plaats van 1 jaar, op te lossen door te vermenigvuldigen met 1 1/3e
Als ik er dan van het gemak vanuit ga dat 50% het direct bij OCZ en intel afhandelt, dan kom je inderdaad vrij dicht in de buurt van de cijfers die worden beweerd door intel en ocz. Iedereen die lange tijd aanwezig is in de SSD topics zal dat bevestigen op basis van de ervaringen die daar langskomen.
Verwijderd
Iemand een advies?
4GB ram kost ook bijna niks.
Ik zeg: DOEN!

[ Voor 33% gewijzigd door Smultie op 05-03-2012 15:01 ]
Zoals ik hierboven al gezegd heb, heb ik vorige week een SSD in m'n MBP uit 2009 gezet. Ik zat te twijfelen tussen een nieuwe Air of een SSD en aangezien dit de goedkopere optie was ben ik hier voor gegaan. Tot nu toe nog geen seconde spijt van gehad. Het ding is echt rete, retesnel geworden. CPU processen zullen niet sneller gaan lopen (Aperture bv. in mijn geval), maar voor de rest is het verschil dusdanig groot dat het de upgrade meer dan waar was.Verwijderd schreef op maandag 05 maart 2012 @ 14:22:
Hmm, ik zit beetje in twijfel of ik een SSD voor mijn MacBook pro (late 2008) 2,4 ghz en 4 gb ram moet aanschaffen of dat ik over 1,5 tot 2 jaar een nieuwe koop.
Iemand een advies?
ik heb besloten om hem zelf maar te gaan klussen en hem in te bouwen, kabel alvast besteldJur schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 22:21:
[...]
Het is idd heel simpel 1 kabeltje voor de 27Inch 2011 en de originele schijf gewoon laten zitten.
wel wil ik graag mijn 1 gig HD behouden, ik lees ook iets over een bracket, heb ik deze nou wel of niet nodig?
Het lijkt erop dat de HDD in de hdcaddy nooit in idle schiet en ik heb het gevoel dat de batterij sneller leeg raakt. Iemand soortgelijke "problemen" ?
woei!
Nee die heb je niet nodig, de meeste mensen plakken 'm onder de superdrive , bij de 3 die ik nu heb ingebouwd heb ik 'm echter naast de harddisk geplaatst (daar ligt hij klem onder een randje en de connectoren van de originele HD) heb je ook geen tape of iets dergelijks nodig.fukutoshin schreef op maandag 05 maart 2012 @ 17:46:
[...]
ik heb besloten om hem zelf maar te gaan klussen en hem in te bouwen, kabel alvast besteld
wel wil ik graag mijn 1 gig HD behouden, ik lees ook iets over een bracket, heb ik deze nou wel of niet nodig?
Ook lijkt deze plek mij beter voor de airflow aangezien 1 van de ventilatoren onder de superdrive zit.
Al die cijfers bleken uiteindelijk bij maar liefst 1 firma weg te komen waarbij je ook weer de nodige vragen kunt stellen. Het probleem met dit soort cijfers zit 'm in het feit dat het niet meer dan dat zijn. Iedere onderbouwing ontbreekt eigenlijk volledig, vaak omdat het gewoon specifieke bedrijfsinformatie is waar concurrenten ook wat aan hebben en dus niet wordt vrijgegeven. Men vergeet dat nogal vaak, zo gek veel zeggen al die statistieken uiteindelijk niet.Verwijderd schreef op maandag 05 maart 2012 @ 08:25:
[...]
Alleen zijn er verschillende onderzoeken geweest bij datacenters en winkels die de cijfers van intel min of meer bevestigen. En suprise. Voor OCZ geldt hetzelfde. Als ik bijvoorbeeld http://www.hardware.fr/ar...-retour-composants-5.html pak dan heeft:
Het andere probleem wat ik hier heb is dat het uiteindelijk alleen maar tussen Intel en OCZ gaat terwijl er nog heel wat andere fabrikanten zijn, fabrikanten die ook de Sandforce controllers gebruiken. Als we wat dieper op de problemen in gaan en eens goed gaan kijken naar de problematiek bij ssd's dan zien we inderdaad een trend ontstaan bij de fabrikanten die een Sandforce controller in hun ssd stoppen. En juist dat maakt het vrij unfair om nu OCZ door het slijk te halen, de problemen liggen overduidelijk bij Sandforce. Het is dan ook slimmer om het advies te geven om Sandforce controllers te mijden, zeker nu er allerlei alternatieven zijn.
Of wat korter gezegd: leuk die statistiek maar de fout die men hier maakt heet tunnelvisie: men focust zich veel te veel op 1 merk te weten OCZ en zijn daardoor volledig blind geworden voor het groter geheel namelijk de algehele problematiek met Sandforce controllers. Als je dat plaatje nou wel voor ogen had gehad dan had je dus ook geweten dat Intel 1 van die Sandforce afnemers was (ergo: je statistiek is verouderd en daardoor niet meer toepasbaar op de huidige situatie)
Jaja, leuk die statistiek maar echt kunnen doorgronden...
Verwijderd
OWC
kingston
corsair
intel zelfs
nog minstens 10 kleine merken.
Daarvan is OCZ de enige die een fatsoenlijk aantal drivers verkocht krijgt met de sandforce controller. Kingston verkoopt letterlijk alles, OWC haalt niet genoeg verkopen, en corsair verkoopt weer van alles en nog wat. Zelfs marvel controllers (met trieste support, maar dat is een heel andere discussie). Je hebt gelijk dat het niet eerlijk is om enkel OCZ door het slijk te halen. Dat is wel het bedrijf wat veel verantwoordelijkheid heeft. OCZ is het bedrijf wat plots besliste 55GB SSD's als 60GB te verkopen, niet sandforce. En OCZ werkt ook mee aan de firmware.
Maar desondanks zijn alle SSD's met een sandforce en bepaalde indilinx controllers af te raden. Niet alleen die van OCZ. Alleen intel's exemplaar is het waard om aan te schaffen. Maar een heel erg veilig gevoel zou ik daar niet bij hebben.
Verwijderd
SSD ingebouwd in iMac mid 2010 21,5" op de plek waar Superdrive zat; no problem.
Enige probleem was om de kabel van de monitor (video) weer aan te sluiten op het mainboard.
Na veel pielen blijkt de tere koperen aansluiting van de kabel beschadigd te zijn
Uiteindelijk een nieuwe kabel bestel, na veel zoekwerk gevonden.
Meeste geld gaat zitten in de transportkosten......
Nu maar hopen dat de bus op het moederboard niet beschadigd is.
Levertijd kabel tussen de 2 en 30 dagen......
Exact dezelfde problemen sinds de inbouw van hdcaddy + originele HDD. Mijn batterij loopt leeg zoals nooit tevoren. (maximum 2/3 uur tegenover 5/6uur daarvoor)pasz schreef op maandag 05 maart 2012 @ 19:31:
Heb sinds kort de originele 500GB in een hdcaddy zitten. Op de originele HD plek zit een 128GB SDD.
Het lijkt erop dat de HDD in de hdcaddy nooit in idle schiet en ik heb het gevoel dat de batterij sneller leeg raakt. Iemand soortgelijke "problemen" ?
De caddy voor de HDD ondersteund geen spindown enzo geloof ik.pasz schreef op maandag 05 maart 2012 @ 19:31:
Heb sinds kort de originele 500GB in een hdcaddy zitten. Op de originele HD plek zit een 128GB SDD.
Ik heb deze geplaatst en werd getreiterd door beachballs na het wakker worden. D8 ff een update van de firmware te doen. Al met al uren beziggeweest en uiteindelijk toch gelukt via een bootable USB met hierop Ubuntu 11.10 en de firmware in de bootdirectory. Via Terminal de firmware opgeroepen en hij was geupdate naar 2.15. Nu doet hij het prima. Maar wat een frustratie daar hij niet OSX vriendelijk is.
http://reviews.cnet.com/8301-13727_7-10346924-263.html
In mijn MB is die vertex3 nooit lekker gaan werken, ook niet na updaten van firmware en tig andere opties te proberen. Ga hem nu maar uitnoodzaak in me iMac zetten kijken of hij het daar wel doet....bjk1903 schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 14:50:
Voor degene die de OCZ Vertex 3 in zijn MBP gaat installeren, de volgende waarschuwing:
Ik heb deze geplaatst en werd getreiterd door beachballs na het wakker worden. D8 ff een update van de firmware te doen. Al met al uren beziggeweest en uiteindelijk toch gelukt via een bootable USB met hierop Ubuntu 11.10 en de firmware in de bootdirectory. Via Terminal de firmware opgeroepen en hij was geupdate naar 2.15. Nu doet hij het prima. Maar wat een frustratie daar hij niet OSX vriendelijk is.
[ Voor 24% gewijzigd door maarten22 op 06-03-2012 20:51 ]
Verwijderd
Het is toch al lang bekend dat dat een rampendisk is? Hup, werkt niet. Terug naar de winkel ermee. Dat is de enige manier waarop er ooit iets gaat veranderen.bjk1903 schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 14:50:
Voor degene die de OCZ Vertex 3 in zijn MBP gaat installeren, de volgende waarschuwing:
En weer van die eeuwenoude informatie. Sinds de mislukte overname van Sandforce is dat meewerken met de firmware volledig verleden tijd (en met de succesvolle overname van Indilinx al helemaal) en richt Sandforce zich op anderen waaronder OWC. Dat is ook de reden waarom er tegenwoordig vrijwel geen verschil zit tussen al die Sandforce dingen. Het verschil wordt hoogstens verklaart door het gebruikte NAND spul.Verwijderd schreef op maandag 05 maart 2012 @ 23:39:
Je kan moeilijk iets anders dan OCZ pakken. OCZ verkoopt het grootste aandeel aan sandforce controllers.
8<
En OCZ werkt ook mee aan de firmware.
Die Sandforces zijn af te raden omdat ze problemen hebben, die Indilinx controllers echter niet, die doen het prima. De huidige Indilinx is echter niet de beste controller om aan te schaffen net zoals een Vertex 3 een betere keuze is dan een Agility 3. Tenminste, als je je helemaal suf loopt te geilen op benchmarks. Als je gewoon een fatsoenlijke ssd wil dan maakt het eigenlijk nog maar weinig uit welke je vandaag de dag neemt. Maak er dan ook niet zo'n enorm groot drama van. Problemen treffen ook de andere controllers, daar is het allemaal nog iets te nieuw voor.Maar desondanks zijn alle SSD's met een sandforce en bepaalde indilinx controllers af te raden. Niet alleen die van OCZ. Alleen intel's exemplaar is het waard om aan te schaffen. Maar een heel erg veilig gevoel zou ik daar niet bij hebben.
En ook dit is weer sterk overdreven. Als je een beetje rondzoekt zul je dit soort dingen bij ieder merk en vrijwel ieder type ssd tegenkomen. Zoals ik al eerder heb gezegd is non-Windows support gewoon een drama wat ssd's betreft. Gelukkig zijn er nog wat omwegen te bewandelen waardoor je de meeste ssd's met non-Windows machines nog wel kunt updaten met nieuwe firmware. Maar waarom zou je met iets teruggaan naar de winkel als het na wat geklooi gewoon fatsoenlijk werkt? Op basis van welke reden wil je dat dan doen?Verwijderd schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 20:58:
[...]
Het is toch al lang bekend dat dat een rampendisk is? Hup, werkt niet. Terug naar de winkel ermee. Dat is de enige manier waarop er ooit iets gaat veranderen.
Verwijderd
http://www.anandtech.com/...ot-all-drives-are-equal/2ppl schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 21:10:
[...]
En weer van die eeuwenoude informatie. Sinds de mislukte overname van Sandforce is dat meewerken met de firmware volledig verleden tijd (en met de succesvolle overname van Indilinx al helemaal) en richt Sandforce zich op anderen waaronder OWC. Dat is ook de reden waarom er tegenwoordig vrijwel geen verschil zit tussen al die Sandforce dingen. Het verschil wordt hoogstens verklaart door het gebruikte NAND spul.
Wellicht oude informatie, informatie die voor de verkochte V2 nog relevant is. Is wist overigens niet dat OCZ daarmee schijnbaar is gestopt. Een goed idee om daar nog eens naar te kijken.OCZ was the first from our community to really embrace SandForce. It’s my understanding that the two companies have a very close relationship, and OCZ has committed a lot of resources to SandForce and its products. OCZ took the early risk that others would not. While other companies are working with SF today, OCZ appears to have been the first from the SSD makers we cover on the site.
In exchange for their cooperation and support, SandForce gave OCZ a couple of things. First was the unique SF-1500 used in the Vertex LE at competitive prices (and minus some of the enterprise features). This gave OCZ a huge head start on the competition. The second thing SandForce gave OCZ was the rights to an exclusive firmware for the SF-1200. This firmware would give OCZ the small file random write performance of the SF-1500, but with the rest of the feature set of the SF-1200. This special firmware is going to be used in the upcoming Vertex 2 SSD.
Dat is niet waar. De vertex 1 en vertex plus met indilinx barefoot controller hebben een nog hogere failure rate dan de vertex 2 en 3 volgens newegg.Die Sandforces zijn af te raden omdat ze problemen hebben, die Indilinx controllers echter niet, die doen het prima. De huidige Indilinx is echter niet de beste controller om aan te schaffen net zoals een Vertex 3 een betere keuze is dan een Agility 3. Tenminste, als je je helemaal suf loopt te geilen op benchmarks. Als je gewoon een fatsoenlijke ssd wil dan maakt het eigenlijk nog maar weinig uit welke je vandaag de dag neemt. Maak er dan ook niet zo'n enorm groot drama van. Problemen treffen ook de andere controllers, daar is het allemaal nog iets te nieuw voor.
Ja, newegg. Helaas zijn er geen betere bronnen. En suprise: de OCZ petrol wordt ook letterlijk de grond in gebrand op newegg.
En natuurlijk bedoel ik niet 'als je een vertex hebt, stuur hem terug'. Maar juist als je problemen hebt, met welk merk dan ook. Terugsturen, geld terugvragen. Dat hij niet compatibel is met jouw laptop of desktop is de verantwoordelijkheid van de verkopende partij. Feit is gewoon dat dat soort problemen veel vaker voorkomen met een OCZ Of beter gezegd, met een SSD met een sandforce of indilinx controller van selecte merken. Ik volg de mac topics niet bepaald op de voet, maar ik krijg niet bepaald de indruk dat hier net zoveel klachten voorbij komen over intel, crucial en samsung drives als over OCZ drives...
Ik zoek een mooie Firewire-behuizing. Schrik best van de prijzen van die dingen. Kijk nu hiernaar: pricewatch: Macally 3.5" SATA HDD Behuizing
Kan nergens vinden of er een bracket bij de 2.5" SSD zit of bij de behuizing, dus weet niet zeker of ik die er mooi passend in krijg.
Iemand goede ervaringen met Firewire-behuizingen? Zit daar überhaupt veel kwaliteitsverschil in? Ik zie bijvoorbeeld ook deze, enigszins twijfelachtige, behuizing: pricewatch: Freecom HDD Dock Quattro
Waarom koop je dan een SSD om hen niet IN je mac te zetten? Hang er dan een RAID0 bak aan op FW800 voor werkelijk wat nuttige snelheden. Een SSD extern heeft door FW800 een belachelijke bottleneck.Interfico schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 22:48:
Ik heb zojuist een Crucial M4 256GB SSD gekocht voor m'n 27" iMac uit 2011. Graag wil ik deze aansluiten via Firewire om zonder riskante operaties een flinke snelheidsboost te krijgen. Ik erger me rot aan het feit dat m'n MBA vele malen sneller voelt dan m'n veel krachtigere iMac.
Zo riskant is die actie niet, iFixit heeft zojuist een kant en klaar setje op de markt gezet notabe!
Kijk anders een mede tweaker lief aan of laat het over aan de mac store (tegen premium prijs)
M1 Max user
Heb het laten offereren door verschillende APR's. Komt overal op ~€120,- uit en dan wordt ook nog eens de DVD-drive vervangen. Liever niet.dmvdberg schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 22:52:
[...]
Waarom koop je dan een SSD om hen niet IN je mac te zetten? Hang er dan een RAID0 bak aan op FW800 voor werkelijk wat nuttige snelheden. Een SSD extern heeft door FW800 een belachelijke bottleneck.
Zo riskant is die actie niet, iFixit heeft zojuist een kant en klaar setje op de markt gezet notabe!
Kijk anders een mede tweaker lief aan of laat het over aan de mac store (tegen premium prijs)
Bovendien blijkt van verschillende ervaringen op internet dat firewire 800 al voor een enorme snelheidsboost zorgt door random access times. Die schrijfsnelheden van SSD's interesseren me verder bar weinig.
120 euro vind je misschien zonde, maar meer dan 120 euro voor een SSD uitgeven en niet inbouwen, dat is pas wegegooid geld. Doe niet zo moeilijk en bouw dat ding gewoon inInterfico schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 22:54:
Heb het laten offereren door verschillende APR's. Komt overal op ~€120,- uit en dan wordt ook nog eens de DVD-drive vervangen. Liever niet.
Serieus, vind je die trager?Interfico schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 22:48:
Ik heb zojuist een Crucial M4 256GB SSD gekocht voor m'n 27" iMac uit 2011. Graag wil ik deze aansluiten via Firewire om zonder riskante operaties een flinke snelheidsboost te krijgen. Ik erger me rot aan het feit dat m'n MBA vele malen sneller voelt dan m'n veel krachtigere iMac.
Ik heb een 21.5" iMac (2011, i5) en een 13" MacBook Air (2011, i5) en ik vind de Air beduidend trager aanvoelen dan de iMac. Ik merk alleen bij het opstarten en het openen van applicaties dat de Air een ssd heeft en de iMac niet, maar dat zijn dingen die ik sowieso niet vaak doe. De iMac heeft 16 GB geheugen dus daar hoef ik niets af te sluiten. De Air daarentegen heeft maar 4 GB en loopt continu merkbaar te pagen en swappen en dan draait er nog niet eens een VM

Apparticle SharePoint | Apps | Articles
bizar verhaal. Er is in een iMac zat ruimte ACHTER de dvd drive voor een SSD.Interfico schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 22:54:
[...]
Heb het laten offereren door verschillende APR's. Komt overal op ~€120,- uit en dan wordt ook nog eens de DVD-drive vervangen. Liever niet.
Bovendien blijkt van verschillende ervaringen op internet dat firewire 800 al voor een enorme snelheidsboost zorgt door random access times. Die schrijfsnelheden van SSD's interesseren me verder bar weinig.
Blader eens dit topic verder terug, er zijn zat foto;s en ervaringen ermee. Een SSD extern als bootdisk draaien is tamelijk nutteloos. Vervang dan gewoon je hele HDD door een Seagate Momentus XT 750Gb.
Dat is een Hybrid disk met 8Gb SLC SSD voor caching en zal met de tijd alleen maar sneller worden zelfs.
M1 Max user
Exirion schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 23:00:
[...]
120 euro vind je misschien zonde, maar meer dan 120 euro voor een SSD uitgeven en niet inbouwen, dat is pas wegegooid geld. Doe niet zo moeilijk en bouw dat ding gewoon in
Ik heb het allemaal bekeken en zie dat een behuizing me zo'n €90,- gaat kosten. Bij de APR hier in de straat kost het me €141.
Ik ga niet proberen €50 te besparen en te eindigen met een halve oplossing. Ik zal het ze laten doen.
Ik heb de kit van iFixit besteld en ga de operatie zelf uitvoeren. Ik houd jullie op de hoogte zodra de operatie geslaagd (of niet...) is.
[ Voor 12% gewijzigd door Interfico op 06-03-2012 23:15 ]
Optie 1 -> SSD in optibay en HDD in de main bay
Voordeel = HDD kan in slaapstand
Nadeel = Lange opstarttijden, strandbal, instabiliteit systeem, systeem komt niet goed uit standby
Optie 2 -> HDD in optibay en SSD in main bay
Voordeel = Alles loopt soepel, zoals we het willen
Nadeel = HDD kan niet in slaapstand, gevolg = accu gaat minder lang mee / hibernation
Zelf heb ik gekozen voor optie 2, maar ben niet tevreden met het feit dat de accu minder lang meegaat. Nu heb ik de volgende guide gevonden op het forum van MacRumors: How to keep Optibay HDD in sleep until needed. Na het volgen van deze guide gaat mijn accu een stuk langer mee!
Omdat ik 'maar' een 64GB SSD heb, heb ik mijn Documents/Downloads/Music/Pictures/Movies mappen met symbolic links verwezen naar de normale HDD. Alle Applications en OS X draaien dus lekker snel op de SSD. Succes!
[ Voor 14% gewijzigd door new_born89 op 07-03-2012 09:31 . Reden: symbolic links ]
Nog een nadeel van optie 2 is dat de HDD meer geluid produceert. Ik heb het wederom verplaatst naar de originele locatie en de SSD in de optibay gedaan.new_born89 schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 09:27:
Naar aanleiding van een aantal reacties in dit topic, deze post. Qua SSD inbouwen (MacBook Pro) zijn er 2 opties:
Optie 1 -> SSD in optibay en HDD in de main bay
Voordeel = HDD kan in slaapstand
Nadeel = Lange opstarttijden, strandbal, instabiliteit systeem, systeem komt niet goed uit standby
Optie 2 -> HDD in optibay en SSD in main bay
Voordeel = Alles loopt soepel, zoals we het willen
Nadeel = HDD kan niet in slaapstand, gevolg = accu gaat minder lang mee / hibernation
Zelf heb ik gekozen voor optie 2, maar ben niet tevreden met het feit dat de accu minder lang meegaat. Nu heb ik de volgende guide gevonden op het forum van MacRumors: How to keep Optibay HDD in sleep until needed. Na het volgen van deze guide gaat mijn accu een stuk langer mee!
Omdat ik 'maar' een 64GB SSD heb, heb ik mijn Documents/Downloads/Music/Pictures/Movies mappen met symbolic links verwezen naar de normale HDD. Alle Applications en OS X draaien dus lekker snel op de SSD. Succes!