Het SSD in je Apple topic

Pagina: 1 ... 51 ... 88 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayrton
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-08 11:21
diedbase schreef op maandag 23 januari 2012 @ 10:11:
Crucial heeft een firmware update uitgebracht voor de M4: http://tweakers.net/meuktracker/27466/crucial-m4-0309.html

Ik heb echter net als veel anderen hier geen superdrive meer in mijn MBP. Het booten vanaf externe dvd speler via USB lukt niet en ook een bootable USB stick weigert. Ik heb cruciaal gemaild om te vragen hoe dit zit en ze reageerde als volgt:

Hello,

Thanks for your email.

Unfortunately the firmware upgrade is only possible via an internal CD/DVD drive plugged on a SATA port. It is not possible to boot to the latest version using either an external optical drive or a USB flash drive.

The Crucial firmware upgrades are built to be done on systems used within a standard environment and unfortunately any modification done to the system itself, such as the removal of the optical drive, can prevent the firmware for being successfully applied.

Please let us know if we can offer additional assistance or advice.

Kind regards,

Is het iemand, ondanks deze uitleg, toch gelukt om de firmware te update in een MBP zonder dvd drive?
Ik heb mijn superdrive in een usb case gestopt. Booten vanaf USB superdrive werkt bij mij op mijn MBP.
Ik heb de firmware iso gebrand op cd, booten vanaf mijn superdrive via usb en dat werkte zonder problemen.

The yellow helmet has gone now. All that remains are the tyre tracks on the asphalt. A void in our hearts and the memories...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-05 14:04
Vandaag een benchmark gedraaid met 3 SDDs:

Crucial M4 64 GB (in 6 Gb port)
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/wmbf5w.png

Intel X25-E 32 GB (in 6 Gb port)
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/2eujqrq.png

Apple SSD 128 GB (in 3 Gb port, op plaats van de SuperDrive)
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/iy0ehh.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hebron
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-09 11:15
Ik heb afgelopen weekend ook een SSD in mijn iMac geplaatst. Viel me reuze mee, grootste probleem was het stofvrij houden van het scherm. Ik heb er door middel van een Optibay ook een 2,5inch HD bij gezet. Ik heb alleen het gevoel dat de fan op deze plek te hard draait, hij zit nu op 1000 RPM. Weet iemand de standaard waarde van de fan met de Superdrive er nog in?

Achteraf gezien was het misschien slimmer geweest de SSD in de optibay te doen en de HD op de plek van de oude HD te zetten. 8)7

EDIT Tijdens het zoeken op internet ben ik op deze oplossing gekomen;
http://www.ifixit.com/Answers/View/843/Possible+to+safely+upgrade+the+drive+to+SSD#answer66475
Iemand ervaring hiermee?

[ Voor 39% gewijzigd door hebron op 07-02-2012 03:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Ik zou de fan niet lostrekken, volgens mij is de Superdrive niet het enige wat gekoeld wordt in die bepaalde regio van je iMac.

Welke iMac heb je? 21"/24"/27"? Wat voor HDD heb je erin zitten dan?

1000rpm is volgens mij de minimale waarde als ik het me goed herinner. Gebruiker Exirion heeft een softwarematige oplossing gemaakt voor het fan probleem.

[ Voor 5% gewijzigd door aramdin op 07-02-2012 09:08 ]

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hebron
Ik maak gebruik van ssdfanctrl, werkt goed. Ik vroeg me alleen af wat de minimale waarde was van de superdrive fan aangezien de superdrive niet altijd aan staat is dat misschien ook voor de fan het geval.

Ik heb een late 2009 27" iMac en heb in de optibay een 320gb 7200rpm schijf gezet. Ik denk dat ik de twee schijven toch even ga omwisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:09

Exirion

Gadgetfetisjist

hebron schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 11:09:
Ik maak gebruik van ssdfanctrl, werkt goed. Ik vroeg me alleen af wat de minimale waarde was van de superdrive fan aangezien de superdrive niet altijd aan staat is dat misschien ook voor de fan het geval.
Model 2009 heeft ook 1000rpm als standaard/minimum waarde :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hebron
Ah, bedankt! Als de fan niet lager kan hoef ik ze ook niet te verwisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Hoezo heb je niet gekozen voor een "normale" 3.5" HDD? Goedkoper en sneller.

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hebron
Ik had deze HD nog over na het upgraden van mijn Macbook met een SSD en de standaard HD van de iMac maakte zo veel geluid dat ik daarom ook heb gekozen voor een 2.5". Snelheid is niet echt van belang voor me omdat ik er een SSD in heb geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Ahh kijk, was gewoon benieuwd :) Scheelt ook wat in stroomverbruik en hitteproductie.

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Kan iemand zeggen wat het beste is nadat ik mijn SSD erbij heb geplaatst. Ik wil sowieso een clean install doen en Lion op de SSD zetten, maar is het daarna slim om de homefolder te verplaatsen naar de HDD? Of dien ik iets op te splitsen zodat apps en de library wel op de SSD blijven staan, maar de rest niet.

En moet ik bij de Crucial M4 nog een of andere TRIM hack doen in Lion of hoeft dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
En inmiddels zit hij erin :D Zo te zien werkt het goed. Nu nog beetje uittesten.

[ Voor 25% gewijzigd door Executor16 op 20-12-2013 03:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-09 07:15
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

OCZ Vertex 3 120gb in mijn Macbook Pro uit 2009. Wat een kanon! Thrilled!
Nu nog 8gb erin en hij is weer futureproof! :)

Booten duurt nu nog geen 15 seconden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_vh
  • Laatst online: 11-04 12:57
Momenteel bezig om met carbon copy cloner alles op mijn nieuwe M4 256GB te zetten en k ben deze guide aan het volgen :
http://lifehacker.com/554...ate-drive-in-your-macbook

Zeer handig! Meer updates zodra het compleet afgerond is. Engiste probleem tot nu toe is dat ik mijn batterij afgekoppeld had en mijn datum/tijd helemaal ontregeld was.

Benchmarks (Zonder TRIM support):

Afbeeldingslocatie: https://img.skitch.com/20120208-ny1pfdbpn8ki4shcyac9mm23cq.jpg

Benchmarks (Met TRIM support, guide : http://digitaldj.net/2011/07/21/trim-enabler-for-lion/ )

Afbeeldingslocatie: https://img.skitch.com/20120209-cpjjpy9rpjr4a2kdx8sn4s96np.jpg

[ Voor 45% gewijzigd door nick_vh op 09-02-2012 02:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron_Tweaker
  • Laatst online: 14-11-2024

Ron_Tweaker

Tweak!

Ik zie door de bomen het bos niet meer, er is zoveel aanbod aan SSD schijven. Momenteel heb ik een Mid-2009 MBP 13" 2,53 ghz met recentelijk een memory upgrade van 4 naar 8gb, wat heerlijk is als je via een virtual machine, Windows 7 draait.

Maar door Lion merk ik toch dat de MBP wat sneller mag werken...

Ik zit te kijken naar een 256gb Kingston SSDNow V+100 of 240gb OCZ Vertex 2, maar welke is nou beter? Of zijn er andere SATA300 SSD's die de voorkeur geven?

Apple | Marantz | B&W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
SSDs zijn allemaal snel.
De Vertex wordt afgeraden vanwege niet goed samenwerken met MBP's en hogere uitvalpercentages.

De V+100 schijnt een zeer goede SSD te zijn die goed compatibel is met de Apple productlijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Smultie op 08-02-2012 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
aramdin schreef op maandag 06 februari 2012 @ 09:55:
[...]

Hier een ongelukkige Vertex gebruiker, ik had een 240GB Vertex 2 die last had van timewarping (of wat de term ook was) en kort daarna was ik mn hele partitie kwijt. Ingeruild voor een Kingston V+100 256GB SSD, waar ik tot op de dag van vandaag geen spijt van heb.

Voor mn volgende SSD zal ik iig geen OCZ meer kiezen
Antwoord op jouw vraag, welgeteld 1 pagina terug

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron_Tweaker

Ron_Tweaker

Tweak!

Oke, geen OCZ dus...

Kijk ik naar de Kingston V+100, dan kan je een upgrade notebook kit kopen waarbij je een externe 2,5 inch behuizing + USB erbij krijgt. Wel makkelijk als je via Carbon Copy Cloner van je HDD naar SSD kloont.

Het is volgens mij niet aan te raden om een SATA 600 schijf te nemen in een MBP die maar SATA 300 aan kan of wel? Anders zit ik te denken om de KINGSTON SSDNow V200 256GB SATA6G 2.5" NB kit te nemen...

Apple | Marantz | B&W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Zou prima backwards compatible moeten zijn (kan je ook weer meenemen naar een nieuw platform). Ik wist tot voor kort niet eens dat er al een V200 serie was. Volgens mij zit er ook geen OS onafhankele TRIM functie meer in, wat de V+100 wel heeft.

Ik heb ook de upgrade kit gekocht, de behuizing heb ik al vaker gebruikt om van mn PS3 een backup te trekken, handig!

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
De SSD is echt rete-snel!

[ Voor 87% gewijzigd door Executor16 op 20-12-2013 03:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadPool
  • Laatst online: 24-08 09:12
Ik zie redelijk verschillende resultaten bij mezelf als ik XBench draai. De laatste kwam hier op uit:

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-ZZAN7WwaMgo/TzKqTBV16-I/AAAAAAAAAk0/sPWr74zVij0/s512/Screen%252520Shot%2525202012-02-08%252520at%2525205.59.49%252520PM.png

Best verschillend tov de eerdere post die ik maakte. Vraag me af waarom :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
DeadPool schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 18:04:
Ik zie redelijk verschillende resultaten bij mezelf als ik XBench draai. De laatste kwam hier op uit:

[afbeelding]

Best verschillend tov de eerdere post die ik maakte. Vraag me af waarom :?
435 vs 419, wát een gigantisch verschil!
Misschien draai je nu wat andere programma's dan de eerdere Xbench run?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadPool
  • Laatst online: 24-08 09:12
Smultie schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 18:45:
[...]

435 vs 419, wát een gigantisch verschil!
Misschien draai je nu wat andere programma's dan de eerdere Xbench run?
De totaalscore niet nee maar als ik kijk naar de sequential write op 4K blocks kijk dan zit naar nogal een verschil in. Vind het vreemd dat die bijna met 100MB/sec omhoog schiet terwijl de rest allemaal marginaal afneemt.

Om antwoord te geven op je vraag; ik start XBench nadat ik geboot heb zonder verder een applicatie te starten om een zo clean mogelijk vergelijk te maken.

[ Voor 26% gewijzigd door DeadPool op 08-02-2012 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron_Tweaker

Ron_Tweaker

Tweak!

Nu zit ik te kijken naar een Kingston V200, maar zie ook dat er een V+200 bestaat, allebei SATA600, maar wat is het verschil?

Apple | Marantz | B&W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yvad
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-09 00:30
Zojuist een Intel 320 120GB SSD voor mijn MBP (early 2008) besteld.

Hij is alleen een aantal jaar geleden een keer gevallen waardoor er (misschien) wat spanning op de behuizing staat. Dus ik hoop maar dat ik hem nog dicht krijg als ik hem eenmaal opengeschroefd heb. Iemand daar misschien ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaborGardens
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:00
Ik zie allemaal handleidingen en guides voorbij komen, waarin gebruik wordt gemaakt van carbon copy. Is er iets op tegen om gewoon een Time Machine back-up terug te zetten? Of werkt carbon copy soms makkelijker...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Ik heb het ook gedaan via de TM manier (schone install, restore from TM). Volgens mij is het via CCC gewoon makkelijker.

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:49

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

CCC werkte bij mij makkelijker en sneller.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_vh
  • Laatst online: 11-04 12:57
Hier ook met CCC gedaan. Duurde eventjes maar het is zo simpel. Knopje clone klikken en ready

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wdekreij
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-08-2024

wdekreij

Dubbelzinnig

Besloten ook de overstap naar een SSD-schijf te maken en in mijn 24" iMac (2009) te bouwen. Probleem is echter dat het (i.v.m. verhuizing kantoor op maandag) eigenlijk morgen gedaan moet zijn.

De schijf morgen geleverd krijgen is niet zo'n probleem, maar ik lees dat veel mensen de benodigde kabels van Ebay etc halen: dat gaat dan uiteraard niet op tijd zijn. Iemand een tip waar ik de benodigde accessories (naast de SSD-schijf zelf) het best kan bestellen zodat ik zeker weet dat ik deze morgen in huis heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomk94
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:17

tomk94

Developer

Zo, gister de Crucial M4 128GB in m'n Macbook Pro gedaan. En wat is dat ding snel. De gehele laptop is opgestart binnen 25 seconden, inclusief Mail,Spotify,Skype,MSN,Tweetdeck en Chrome. Heerlijk. Nu nog wachten totdat de 2nd HDD caddy binnen is. Nu beetje zuinig zijn met de ruimte.

Ik heb nu de SMS(Sudden Motion Sensor) uitgezet en Trim aangezet. Moet ik nog meer doen om nog meer van de SSD te genieten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wdekreij

wdekreij

Dubbelzinnig

In navolging van mijn laatste bericht: klopt het dat ik hiermee alles heb wat ik nodig heb (voor mijn 24" iMac 2009):

http://www.mycom.nl/Produ...m4--128GB--25inch/1191954
http://www.mycom.nl/Produ...IDU-SATA-Cable-03m/148494
http://www.mycom.nl/Produ...ower-Splitter-02m/1309775

Zo ja, dan kan ik het vandaag nog bestellen en heb ik het morgen in huis :)

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
tomwebfreak schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 12:42:
Zo, gister de Crucial M4 128GB in m'n Macbook Pro gedaan. En wat is dat ding snel. De gehele laptop is opgestart binnen 25 seconden, inclusief Mail,Spotify,Skype,MSN,Tweetdeck en Chrome. Heerlijk. Nu nog wachten totdat de 2nd HDD caddy binnen is. Nu beetje zuinig zijn met de ruimte.

Ik heb nu de SMS(Sudden Motion Sensor) uitgezet en Trim aangezet. Moet ik nog meer doen om nog meer van de SSD te genieten?
Safe sleep uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wdekreij

wdekreij

Dubbelzinnig

Heb m'n SSD schijf + kabels besteld!

Om de installatie alvast voor te bereiden (moet i.v.m. verhuizing in één keer goed gaan): om naderhand OS X helemaal schoon te installeren, moet ik daarvoor een DVD branden (zie http://www.icreatemagazin...ion-op-dvd-branden/32164/) of kan dat ook vanaf de huidige schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 21:35

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Beter is Lion op USB stick te zetten, vele malen stabieler dan een DVD (maar dat kan natuurlijk ook).

Gaat de SSD er bij komen of in plaats van de harddisk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• takumii
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13-03 15:25
Hoe kan je Lion op een USB zetten? Ik heb RecoveryDiskAssistant gebruikt, maar ik krijg een error. Zijn er verder nog methodes?

Ik wil graag een Samsung 830 256GB in mijn mMacBook Pro (2011) zetten mbv een hdcaddy. Is het beter om de huidige hdd te klonen of een clean install op te zetten?
Is het een probleem met het klonen als je huidige hdd groter is dan de ssd waarop het heen moet worden gekloond?

[ Voor 52% gewijzigd door takumii op 11-02-2012 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• takumii
Ik heb geen Lion Installer. Lion zat er al op toen ik mijn MacBook Pro heb gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkeOkeOke
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:08
Proberen Lion uit de App store te downloaden met geloof ik de Alt knop ingedrukt als je op download drukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:23
Sinds gisteren een SSD van 120GB in mijn Macbook Pro 13" late 2011 gedaan.
Een OCZ Agility 3 met Sata3.
En meteen het geheugen geupgrade naar 8GB.

En wat een snelheid. En een gemak.
Heb me niet eerst ingelezen ( noem me dom ), maar uiteindelijk bleek dat je de originele schijf gewoon aan de usb kan hangen, en dan zet ie alle gegevens die je wilt over, met 1 druk op de knop. Dus dat was na 1 uurtje gepiept.

Ik heb de MacBook pro gekocht om zijn design, zat te twijfelen aan de air omdat die een stuk sneller is met de SSD, maar niet in de processor. Maar nu is hij met opstarten en apps openen minstens even snel!
Uit slaapstand moest hij voorheen nog even nadenken, maar nu niet en is hij binnen de seconde aan en kan ik typen.
Geweldig!

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedbase
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15-09 12:10
takumii schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 15:20:
[...]

Ik heb geen Lion Installer. Lion zat er al op toen ik mijn MacBook Pro heb gekocht.
Dan heb je sowieso geen dvd met lion, maar wel internet recovery toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• takumii
diedbase schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 22:29:
[...]

Dan heb je sowieso geen dvd met lion, maar wel internet recovery toch?
Ik heb een keer opgestart met cmd+r en de internet recovery optie zat er wel tussen, maar nog niet uitgeprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

massari schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 16:39:
Oke, geen OCZ dus...

Kijk ik naar de Kingston V+100, dan kan je een upgrade notebook kit kopen waarbij je een externe 2,5 inch behuizing + USB erbij krijgt. Wel makkelijk als je via Carbon Copy Cloner van je HDD naar SSD kloont.

Het is volgens mij niet aan te raden om een SATA 600 schijf te nemen in een MBP die maar SATA 300 aan kan of wel? Anders zit ik te denken om de KINGSTON SSDNow V200 256GB SATA6G 2.5" NB kit te nemen...
Late reactie maar:

Kingston is ook niet meer wat het was. De V200 is een erg trage drive, met een seq. write van slechts 30MB/s door een firmware bug die er al maanden in zit. De V+200 is bovendien een standaard sandforce-bandwagon drive.

Intel, samsung, of crucial. Dat zijn de keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:25
Zag dit in de TS staan: Snelheid – De snelheid van de nieuwste modellen stellen je in staat veel sneller op te starten.

Daar heb ik kritiek op, zelfs de eerste SSD' s zijn al veel sneller dan een HDD, komt door het principe van de SSD, ook de ouwe trage modellen hebben dat voordeel. Vind die opmerking dat je een nieuwe SSD moet hebben alleen maar onnodig kooplustig maken.

Heb sinds een week hier een W7/Hacktinosh pc gemaakt, en W7 staat op de SSD (samen met de leechdirectory), Snow Leepard staat op de HDD. Oneerlijk voordeel voor W7 jah, maar de facto merk ik het enkel met booten, daar is W7 echt stukken sneller, verder reageert OSX (zowat, ik heb het verschil niet eens door) even snel en prettig. Btw afsluiten is OSX sneller, echt wel ondanks dat die op HDD staat (F3 500Gb, SSD is Vertex2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zeker. Ik heb nu een jaartje een X25-M, welke in 2009 (G2) op de markt kwam, en ben niet van plan die de komende jaren te gaan vervangen. Het snelheidsverschil is over het algemeen zo minimaal dat je beter kan investeren in betrouwbaarheid dan performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandera
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:52
Gisteren mijn OCZ Vertex Plus 120GB overgezet van oude laptop naar MacBook, gewoon een kloon gemaakt met Ghost en gaat als een speer! Fijn om weer een SSD in mijn laptop te hebben!

Weet niet of het hier al eens genoemd is maar TrimEnabler is een heel handig tooltje om TRIM te activeren!

http://www.groths.org/?page_id=322

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron_Tweaker

Ron_Tweaker

Tweak!

Vandaag de Kingston V+200 240gb in mijn MBP mid-2009 ingebouwd. Eerst de originele HDD gekloond op de SSD, vervolgens alles uit en weer ingebouwd.

Alles werkte in 1x feilloos. Echter een ding viel me op (heb TRIM via TrimEnabler 2.0 geactiveerd); bij het opstarten duurt het best wel lang voordat het Apple icoontje verschijnt. Zodra deze na 15sec verschijnt, dan komt de boel op en zie ik het draaiende "cirkeltje" verschijnen en na een seconde of 10 kan ik aan de slag. Ik heb met de originele HDD hier nooit last van gehad. Altijd kwam het cirkeltje vrij direct tevoorschijn.

Maar als alles up and running is, starten alle applicaties heel snel op. Ik kan het goed merken aan Office 2010, Word en Excel bijvoorbeeld... zulke apps starten heel snel op.

Wat kan ik doen aan het bovenstaande?

Apple | Marantz | B&W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomk94

tomk94

Developer

massari schreef op zondag 12 februari 2012 @ 16:34:
Vandaag de Kingston V+200 240gb in mijn MBP mid-2009 ingebouwd. Eerst de originele HDD gekloond op de SSD, vervolgens alles uit en weer ingebouwd.

Alles werkte in 1x feilloos. Echter een ding viel me op (heb TRIM via TrimEnabler 2.0 geactiveerd); bij het opstarten duurt het best wel lang voordat het Apple icoontje verschijnt. Zodra deze na 15sec verschijnt, dan komt de boel op en zie ik het draaiende "cirkeltje" verschijnen en na een seconde of 10 kan ik aan de slag. Ik heb met de originele HDD hier nooit last van gehad. Altijd kwam het cirkeltje vrij direct tevoorschijn.

Maar als alles up and running is, starten alle applicaties heel snel op. Ik kan het goed merken aan Office 2010, Word en Excel bijvoorbeeld... zulke apps starten heel snel op.

Wat kan ik doen aan het bovenstaande?
Soms wil het PRAM resetten veel helpen.;) Bij mij in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron_Tweaker

Ron_Tweaker

Tweak!

PRAM gereset... en een opstarttijd van rond de 10 seconden! Bedankt voor de tip...

Apple | Marantz | B&W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booster
  • Laatst online: 13-09 14:23

Booster

Superuser

Afgelopen week een Crucial m4 128GB geinstalleerd in een Macbook Pro late 2011.

Dat ging echt heel soepeltjes :)

Het monteren van de SSD is een eitje, uiteraard moet je wel het goede formaat schroevendraaier hebben. Vervolgens zet je de Macbook gewoon aan, zonder dat er partities aangemaakt zijn op de SSD. Automatisch wordt 'Internet Recovery' aangeboden. Dat klik je aan, het ding gaat aan de slag en even later kun je een normale Lion install doen. Ideaal.

Nog even wat scriptjes gemaakt van de eerder genoemde Trim enabler voor Lion, zodat trim ook na een update weer makkelijk in te schakelen is. Werkt prima!

Koude boot naar werkende desktop: 18.5 seconden

Dus benchmarks met Crucial m4 128GB, Macbook Pro 13" late 2011, OS X Lion 10.7.2, trim enabled:

Afbeeldingslocatie: http://woei.mindcontrolled.nl/xbench-benchmark-crucial-m4-128gb-macbook-late-2011-trim-enabled.jpg

The cake is a lie | The Borealis awaits...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rock-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-03 14:16
Hoi,

Mijn Macbook Pro (mid-2009) geeft aan dat mijn harde schijf defect aan het gaan is, nu had ik navraag gedaan om deze te laten vervangen bij een service punt (dit zou dan 85 euro + 219 euro voor een 128GB SSD kosten).

Klopt het dat een Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB, werkt icm met mijn Macbook Pro uit 2009?
(Een andere optie is de Intel 320 SSD (120GB))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BioHazard
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:55

BioHazard

*\o/*

Ik denk dat dat wel werkt, misschien niet op SATA600, maar goed. Wel duur die SSD. Kan je er niet beter eentje bestellen bij 4Launch en zelf doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rock-Y
BioHazard, dat is ook het plan, die Crucial is inderdaad SATA3, wat niet op mijn Macbook Pro zit, maar gezien die goedkoper is zal ik die gaan bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BioHazard

BioHazard

*\o/*

Rock-Y schreef op maandag 13 februari 2012 @ 14:13:
BioHazard, dat is ook het plan, die Crucial is inderdaad SATA3, wat niet op mijn Macbook Pro zit, maar gezien die goedkoper is zal ik die gaan bestellen.
Ja, hij is nu in de aanbieding bij 4Launch. Heb er toevallig vanmorgen eentje besteld voor mijn Macbook Pro Early 2011

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

By Mycom dezelfde SSD toch weer een paar euri goedkoper

sorry....92 euricent goedkoper :z

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2012 18:24 . Reden: edit ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rock-Y
BioHazard schreef op maandag 13 februari 2012 @ 16:25:
[...]

Ja, hij is nu in de aanbieding bij 4Launch. Heb er toevallig vanmorgen eentje besteld voor mijn Macbook Pro Early 2011
Jup, ook besteld! Nu eens even inlezen in de trim enabler enzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kan niet wachten op de reviews van Rock-Y en BioHazard; wil SSD in Imac Late 2012 erbij zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste forumleden,
Ik ben eigenaar van een late 2009 iMac.
Deze heeft een Sata-II poort op het moederboard zitten. Sinds gisteren heb ik hier een Samsung 830 SSD aan toegevoegd. Aangezien er maar 1 poort is heb ik mijn standaard HDD hiervoor opgegeven.
Nu is het probleem dat de overeengekomen verbindingssnelheid in systeeminformatie op 1.5 blijft hangen.
Ik heb al een hoop gelezen over dit probleem met betrekking tot een MBP(Hier is een firmarematige fix voor) maar 0,0 over een iMac.
In dit topic kan ik ook niets vinden over dit euvel(heb de helft nu doorgelezen)
Wie weet meer en helpt mij op de goede weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanwege "geen ruimte meer op SSD" op mijn late 2011 iMac 27'' met 240gb SSD heb ik nu een Lacie Little Big Disk - 240Gb SSD.

Deze schijf, die via thunderbolt word aangesloten, is eigenlijk 2 SSD's die in raid 0 staan. Ik dacht, laat ik mijn ervaringen delen.

Pros :
Ontzettend snel...ik zie tegen de 500mb/s transfer speeds.
Plug, play, forget.
Makkelijkste manier om extra SSD's aan je iMac toe te voegen.
Portable

Cons :
Ontzettend duur
Kan niet gebruikt worden als bootcamp disk (in ieder geval niet in raid 0 config). Hoewel je dus wel bootcamp op thunderbolt kan draaien, kan het niet op deze schijf in zijn standard config.
Veel herrie door ventilator in behuizing. Te veel gezien de prijs van de schijf.
Relatief gezien nog steeds weinig ruimte.

Belangrijk;
Werkt natuurlijk alleen op machines met thunderbolt. Dat is natuurlijk duidelijk, maar ik vergat het even toen ik probeerde te transferren vanaf mijn 2008 mbp. De 2011 MBP die ik heb werkt wel perfect natuurlijk. Dus makkelijk erg grote files heen en weer van machine naar machine.

In hindsight had ik gewoon meteen een grotere SSD in mijn iMac moeten laten zetten. Dit was de meest productieve manier om meer SSD ruimte toe te voegen.

Hoe ik het gebruik; ik heb mijn vmware images op de externe ssd staan. Omdat ik veel van mijn werk in vm's doe, is het nu erg makkelijk om een vm mee te nemen op reis, en de vm's zelf zijn merkbaar sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Handig om een productreview aan te maken, dat zal een groter publiek bereiken ipv een berichtje hier. Desondanks, dank voor het delen!

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sohus
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-03 10:29
Wie heeft er met succes een SSD laten inbouwen in een late-2011 iMac 27"? iCentre en Macrepair geven aan dat het onmogelijk is in een 2011 iMac 27" terwijl het Internet vol staat met tutorials en guides met links naar de benodigde onderdelen. Het is dat ik zelf niet handig ben en het daarom liever bij een reseller/repair center laat uitvoeren.Wel kan Macrepair de SSD in de optische drive laten inbouwen (560,- inclusief 240GB SSD) maar dat vind ik zonde omdat het gewoon mogelijk is om de schijf bij te plaatsen zonder dat dit ten koste gaat van optische drive. Ik ben op zoek naar adressen/stores/reapair centers waar ze het wel uitvoeren in de 27" iMac.

http://www.yourmacstore.c...011-with-mounting-points/
http://www.btobey.com/learn/imac-ssd-install.php
http://blog.chargedpc.com...ac-ssd-install-guide.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 23:51

Zygivt

Evenaren en overtreffen

sohus schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 11:50:
Wie heeft er met succes een SSD laten inbouwen in een late-2011 iMac 27"? iCentre en Macrepair geven aan dat het onmogelijk is in een 2011 iMac 27" terwijl het Internet vol staat met tutorials en guides met links naar de benodigde onderdelen. Het is dat ik zelf niet handig ben en het daarom liever bij een reseller/repair center laat uitvoeren.Wel kan Macrepair de SSD in de optische drive laten inbouwen (560,- inclusief 240GB SSD) maar dat vind ik zonde omdat het gewoon mogelijk is om de schijf bij te plaatsen zonder dat dit ten koste gaat van optische drive. Ik ben op zoek naar adressen/stores/reapair centers waar ze het wel uitvoeren in de 27" iMac.

volgens mij 2 post hierboven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BioHazard

BioHazard

*\o/*

De SSD zit erin, en mijn Macbook Early 2011 is merkbaar sneller. Booten gaat echt heel erg rap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Rock-Y schreef op maandag 13 februari 2012 @ 14:03:
Hoi,

Mijn Macbook Pro (mid-2009) geeft aan dat mijn harde schijf defect aan het gaan is, nu had ik navraag gedaan om deze te laten vervangen bij een service punt (dit zou dan 85 euro + 219 euro voor een 128GB SSD kosten).
Zelf vervangen is bij een dergelijke machine supermakkelijk. Je hebt alleen een kleine kruiskop en een Torx T6 nodig. Daar €85 aan uitgeven is imo geld weggooien, of je moet echt twee linkerhanden hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeR op 14-02-2012 17:07 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Rock-Y
De SSD is binnen, inc. helicoptertje, heb ik geen T6 in huis... Morgen maar even halen/lenen...

Ik had dit bericht nog gevonden: http://poller.se/2010/08/optimizing-mac-os-x-for-ssd-drives/

Update: hij zit er in, Lion opnieuw geinstalleerd, hij gaat als een trein nu!

En hierbij de XBench Test resultaten: http://twitpic.com/8l3uzf/full

[ Voor 97% gewijzigd door Rock-Y op 18-02-2012 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

8)7

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2012 17:05 . Reden: werkt wel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rel8mpago
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-08 21:28
Beste tweakers,

na het lezen van de afgelopen 203 pagina's is mij veel dingen duidelijk, maar daarentegen enkele zaken weer niet. Hier op een rijtje.

Heb een Macbook Pro van mid 2010 (de 7.1, 2,4 met daarin 4gb geheugen)
Nu heb ik, vanwege de verdeelde meningen, toch een OCZ Vertex 3 120 gb gekocht met 2x4gb Corsair ram geheugen.

Uiteraard wil ik net als iedereen op dit forum een upgrade doen van ssd en middels de optibay een hdd van 750 gb hierin plaatsen, zodat ik de Users map hiernaartoe kan verwijzen. Op de MBP is maar een gebruiker aangemaakt, daar ik de enige ben die hier gebruik van maak.

Mijn vragen zijn:
Moet ik eerst de ssd hangen aan een windows pc om de firmware up te daten alvorens ik hem formatteer als HFS+ Journaled? (las namelijk dat deze enkel middels windows geupdate kon worden)
Moet ik alvorens het formatteren een partitie van 12 gb leeg laten?
Moet ik TRIM aanzetten (uiteraard wil ik een clean install doen van Lion), hier staat op de verpakking van de ssd namelijk dat TRIM ingebouwd is.
Moet ik eerst via Option key met opstarten een recovery van SL installeren, upgraden naar Lion via Mac Appstore of Lion op usb/dvd zetten en zo hierop installeren, of wat hierboven staat opstarten met een lege ssd en internet recovery doen.

Al met al aardig wat vragen en hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
Mac Mini 2011 i5 2.3GHz 8GB
Crucial m4 128GB

Ik heb Windows 7 Ultimate 64-bits geinstalleerd via Boot Camp.
De SSD is in twee partities van 64 GB gesplitst. Een voor Lion en een voor Windows.
Ik heb ook de Boot Camp Windows drivers geinstalleerd.

De performance is niet om over naar huis te schrijven.
De Windows Experience Index voor de disk is slechts 7.3.

Nu zie ik dan ook onderstaande melding.
Ik begrijp dat dit betekent dat in in PCI IDE mode draai en niet in AHCI mode.

Afbeeldingslocatie: http://img339.imageshack.us/img339/6821/pciide.png

Hoe los ik dit voor deze situatie op?
Ik wil graag optimaal gebruik maken van de SATA3 aansluiting.

Hardware Info

Edit:
Ik heb hier iets kunnen vinden.
Vraag mij af of dit de enige manier is... voordat ik een poging waag... :?

[ Voor 19% gewijzigd door technorabilia op 19-02-2012 11:38 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Dat is de manier om AHCI te enablen heb ik ook zo gedaan.
Het nadeel is wel dat je vanuit het bootcamp progje niet meer kan kiezen wat je opstart OS wordt, dat moet je dus van te voren instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
Dank je.

Heb je misschien nog performance cijfers van voor en na de actie?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomk94

tomk94

Developer

bjk1903 schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 19:05:
Moet ik eerst de ssd hangen aan een windows pc om de firmware up te daten alvorens ik hem formatteer als HFS+ Journaled? (las namelijk dat deze enkel middels windows geupdate kon worden)
Nee, het kan ook gewoon via Disk Utility/Schijfhulpprogramma op je installatie CD/USB Firmware kun je het best updaten via een Windows Computer, ik heb het geprobeerd op een mac te doen maar zonder succes. Ga het binnenkort ook zelf via Windows proberen.
bjk1903 schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 19:05:Moet ik alvorens het formatteren een partitie van 12 gb leeg laten?
Je kunt er gewoon 1 partitie van maken met volledige grootte.
bjk1903 schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 19:05:Moet ik TRIM aanzetten (uiteraard wil ik een clean install doen van Lion), hier staat op de verpakking van de ssd namelijk dat TRIM ingebouwd is.
Ja, je kunt TRIM aanzetten. Dit kun je doen nadat je Lion heb geinstralleerd. Zie http://www.storagereview.com/how_enable_trim_nonapple_ssd of gebruik Trim Enabler(Hoewel ik hoor dat dat slechte software is)
bjk1903 schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 19:05:
Moet ik eerst via Option key met opstarten een recovery van SL installeren, upgraden naar Lion via Mac Appstore of Lion op usb/dvd zetten en zo hierop installeren, of wat hierboven staat opstarten met een lege ssd en internet recovery doen.
Je kunt het beste een USB maken. Zie hier: http://www.tuaw.com/2011/...sb-thumb-drive-for-cheap/ Deze heb ik zelf ook zonder problemen gevolgd.

[ Voor 7% gewijzigd door tomk94 op 19-02-2012 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rel8mpago
tomwebfreak schreef op zondag 19 februari 2012 @ 13:51:
[...]

Nee, het kan ook gewoon via Disk Utility/Schijfhulpprogramma op je installatie CD/USB Firmware kun je het best updaten via een Windows Computer, ik heb het geprobeerd op een mac te doen maar zonder succes. Ga het binnenkort ook zelf via Windows proberen.

[...]

Je kunt er gewoon 1 partitie van maken met volledige grootte.

[...]

Ja, je kunt TRIM aanzetten. Dit kun je doen nadat je Lion heb geinstralleerd. Zie http://www.storagereview.com/how_enable_trim_nonapple_ssd of gebruik Trim Enabler(Hoewel ik hoor dat dat slechte software is)

[...]

Je kunt het beste een USB maken. Zie hier: http://www.tuaw.com/2011/...sb-thumb-drive-for-cheap/ Deze heb ik zelf ook zonder problemen gevolgd.
Super, dank je voor je reactie. Ik ga gelijk aan de slag zodra ik de caddy en de optibay binnen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben op zoek naar een SSD voor in mijn Mac Mini (laatste generatie). Nu was ik eens aan het rondkijken op Google, in de Pricewatch en in dit topic. Hier zijn redelijk wat mensen die een M4 hebben maar in vergelijking met andere SSD's hebben die een lage schrijfsnelheid. Nu heb ik naar wat reviews gekeken van ondermeer een OCZ Vertex III, een Corsair Force GT en dan deze M4 en hieruit bleek dat de M4 ongeveer gelijkwaardig was (vaak kwam hij als winnaar uit de bus aangezien hij goedkoper is).
Mijn vraag is nu: Hoe kan het dat die M4 in benchmarks even goed (al dan niet beter) scoort dan de andere SSD's ondanks de lagere schrijfsnelheden?

+ Bonusvraagje: Welke SSD zou ik het best in mijn Mac Mini steken? Ik heb ongeveer 200 euro budget en ik gebruik hem vooral voor surfen, iTunes en dat soort zever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BioHazard

BioHazard

*\o/*

Je kijkt denk ik te erg naar benchmarks. Tuurlijk zijn die wel belangrijk, maar de M4 is gewoon goed spul voor wat je ervoor betaald. En als ik het vergelijk met de Macbook van een bekende, die een duurdere SSD erin heeft zitten, merk ik geen verschil met mijn Macbook (met een 128Gb M4).

En tja, voor surfen en iTunes enzo. De vraag is heb je veel dingen op de Mini staan, en hoeveel neemt dat in beslag? Anders gewoon een 128Gb M4 of gelijke.

[ Voor 21% gewijzigd door BioHazard op 20-02-2012 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-09 21:22

lasharor

7 december 2004

Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2012 @ 00:20:
Ik ben op zoek naar een SSD voor in mijn Mac Mini (laatste generatie). Nu was ik eens aan het rondkijken op Google, in de Pricewatch en in dit topic. Hier zijn redelijk wat mensen die een M4 hebben maar in vergelijking met andere SSD's hebben die een lage schrijfsnelheid. Nu heb ik naar wat reviews gekeken van ondermeer een OCZ Vertex III, een Corsair Force GT en dan deze M4 en hieruit bleek dat de M4 ongeveer gelijkwaardig was (vaak kwam hij als winnaar uit de bus aangezien hij goedkoper is).
Mijn vraag is nu: Hoe kan het dat die M4 in benchmarks even goed (al dan niet beter) scoort dan de andere SSD's ondanks de lagere schrijfsnelheden?

+ Bonusvraagje: Welke SSD zou ik het best in mijn Mac Mini steken? Ik heb ongeveer 200 euro budget en ik gebruik hem vooral voor surfen, iTunes en dat soort zever.
Waarom wil je een SSD als je je machine alleen gebruikt voor zaken als surfen en het beluisteren van muziek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2012 @ 00:20:

Het grote SSD topic ~ Deel 9#specs

Specificaties van sandforce controllers = bullshit. Er zijn geen andere woorden voor. Tel daar de vermeende betrouwbaarheidsissues bij op, en je komt direct uit bij een M4 (of samsung 830).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BioHazard schreef op maandag 20 februari 2012 @ 00:27:
Je kijkt denk ik te erg naar benchmarks. Tuurlijk zijn die wel belangrijk, maar de M4 is gewoon goed spul voor wat je ervoor betaald. En als ik het vergelijk met de Macbook van een bekende, die een duurdere SSD erin heeft zitten, merk ik geen verschil met mijn Macbook (met een 128Gb M4).

En tja, voor surfen en iTunes enzo. De vraag is heb je veel dingen op de Mini staan, en hoeveel neemt dat in beslag? Anders gewoon een 128Gb M4 of gelijke.
Dat had ik inderdaad ook gelezen. In de praktijk merk je geen verschil
lasharor schreef op maandag 20 februari 2012 @ 00:28:
[...]

Waarom wil je een SSD als je je machine alleen gebruikt voor zaken als surfen en het beluisteren van muziek?
Ik heb geld teveel en weet niet wat ik er mee moet doen. (enkel voor ict-gerelateerde stuff)
Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2012 @ 00:30:
[...]

Het grote SSD topic ~ Deel 9#specs

Specificaties van sandforce controllers = bullshit. Er zijn geen andere woorden voor. Tel daar de vermeende betrouwbaarheidsissues bij op, en je komt direct uit bij een M4 (of samsung 830).
Oplichters!

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2012 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2012 @ 00:33:
Ik heb geld teveel en weet niet wat ik er mee moet doen. (enkel voor ict-gerelateerde stuff)
Klinkt bekend :P
Oplichters!
Ook. Het is gewoon oplichting. Als ze zouden adverteren met normale specs zouden ze niet half zoveel drives verkopen. Het verbaast me dat dit mag overigens..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rel8mpago
wat een tegenvaller!

Heb net twee ram geheugen gekocht bij Mycom van Corsair 2x4gb SODIMM 1333mhz voor mijn macbook pro 7.1 (mid 2010). Na aansluiten (uiteraard op een anti-statische mat) blijft de apple bootlogo freezen. Na surfen op google blijkt dat dit model de enige te zijn die er niet mee overweg kan met 1333mhz. Hoort 1066mhz te zijn. Dan maar terug en hoop dat ze m accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 21:35

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Zou gewoon moeten werken, doe eens een PRAM reset? (en trouwens, dit hoort niet in het SSD topic :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Laatst online: 16:31
bjk1903 schreef op maandag 20 februari 2012 @ 09:48:
wat een tegenvaller!

Heb net twee ram geheugen gekocht bij Mycom van Corsair 2x4gb SODIMM 1333mhz voor mijn macbook pro 7.1 (mid 2010). Na aansluiten (uiteraard op een anti-statische mat) blijft de apple bootlogo freezen. Na surfen op google blijkt dat dit model de enige te zijn die er niet mee overweg kan met 1333mhz. Hoort 1066mhz te zijn. Dan maar terug en hoop dat ze m accepteren.
Dat had ik ook met m'n Mac Mini mid 2010. De persoon van wie ik hem (tweedehands) heb gekocht had er ook al geheugen van 1333mhz. in gezet als uitbreiding maar ik snap niet hoe hij er ooit mee heeft kunnen werken. Freezes en "grey screen of death" all over the place. Toen ik Kingston geheugen van 1066 mhz. had gekocht (wat ook echt bedoeld was als uitbreiding voor dit type mac) waren alle problemen over :) .

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Laatst online: 17:09

Exirion

Gadgetfetisjist

bjk1903 schreef op maandag 20 februari 2012 @ 09:48:
Dan maar terug en hoop dat ze m accepteren.
Ik heb met MyCom nog nooit problemen met retourneren gehad. Zijn ze erg coulant mee.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rel8mpago
sebastius schreef op maandag 20 februari 2012 @ 10:09:
Zou gewoon moeten werken, doe eens een PRAM reset? (en trouwens, dit hoort niet in het SSD topic :P )
Nee dit doet het ook niet. Reeds getest. Na googlen bleek dat je dit wel kon omzeilen, door:

SL opnieuw installeren.
Windows installeren.
SPDT tool installeren.
Downgraden naar 1066 mhz.
Windows eraf gooien.

Maar, je kunt ook de goeie kopen! 8)7

Zie hier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-09 10:51
Ik twijfel wat ik moet doen.

Ik heb een medio 2010 MacBookPro 13". Zit nu de standard 250GB 5400rpm HHD in, sinds 10.8 heb ik hem opgeschoon en heb ik rond 70GB vrij. Daarvoor 35GB gemiddeld.
Ik gebruik mijn MacBookPro als desktop en laptop, dus doe er alles mee (Downloaden, Gamen, Schoolwerk, DVD's downloaden en kijken, Muziek downloaden en luisteren etc.). Doe er voornamelijk veel mee bestanden schrijven en bestanden uitlezen.
Er hangt nu een 750GB externe HHD aan voor back-ups (500GB Time Machine, 250GB extra drive).

Nu zit ik te twijfelen om er SSD in te doen of 7200rpm hardeschijf.
Ik wil dan minimaal rond de 500GB zitten maarja nu komt het volgende...
1TB 7200rpm schijf voor €200+/- of 512GB SSD schijf voor €500+/-...
Vind de 500 euro voor een SSD van 512GB niet echt waard, kan ik net zo goed een nieuwe MacBookPro kopen lijkt mij.
Op mijn oude desktop had ik 7200rpm schijven in, en had daar niet echt last van traagheid... Dus mijn voorkeur zelf gaat uit naar de 7200rpm schijven.

Reden waarom ik SSD zou willen is de snelheid van opstarten, afsluiten, openen programma's.

Nu zou ik ook een 250GB SSD kunnen aanschaffen en de overige documenten net als nu op een extern HHD zetten. Maar nu komt het volgende, wat is de levensduur van SSD vergeleken met HHD.
Ik verwacht nog met mijn Macbook 2 a 3 jaar verder te willen gaan (althans tot er Quad-Core 13" zijn). Mijn MacBookPro staat dagelijk 6 tot 8 uur aan. Wel op externe monitor, muis, tobo. Maar de hardeschijf draait dus gemiddel 6 tot 8 uur per dag, 6x per week.

Ik maak mij voornamelijk druk over de beperktheid schrijven van de SSD's.
Graag jullie mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Nu online
Ik heb de hele ontwikkeling in SSD's niet echt goed gevolgd, maar toen ik de mijne kocht (1 jaar terug), was de levensduur van een SSD al geen issue meer.
Een hele tijd terug werd dit zelfs al onderbouwd met cijfers, bleek dat je met 25GB schrijven per dag al een aantal jaar met je SSD kon doen voordat ie degradeert.

Maar is het voor jou handig om documenten extern te hebben? Ik zou dat persoonlijk maar onhandig vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
RnB schreef op maandag 20 februari 2012 @ 14:16:
Ik heb de hele ontwikkeling in SSD's niet echt goed gevolgd, maar toen ik de mijne kocht (1 jaar terug), was de levensduur van een SSD al geen issue meer.
Een hele tijd terug werd dit zelfs al onderbouwd met cijfers, bleek dat je met 25GB schrijven per dag al een aantal jaar met je SSD kon doen voordat ie degradeert.

Maar is het voor jou handig om documenten extern te hebben? Ik zou dat persoonlijk maar onhandig vinden.
Nee eigenlijk niet, enige reden waarom ik die externe HHD gebruik is echt alleen maar de back-up. Neem mijn MBP mee naar school, stage, vrienden, ouders. Reist bijna constant met mij mee, kan denk ik beter een IPAD gaan aanschaffen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:50
sohus schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 11:50:

Ik heb al verschillende SDD's in iMacs ingebouwd. Zelfs in 21.5 inch iMacs.
Gewoon de tijd voor nemen en niet haasten.

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Nu online
Xmoo schreef op maandag 20 februari 2012 @ 14:20:
[...]

Nee eigenlijk niet, enige reden waarom ik die externe HHD gebruik is echt alleen maar de back-up. Neem mijn MBP mee naar school, stage, vrienden, ouders. Reist bijna constant met mij mee, kan denk ik beter een IPAD gaan aanschaffen :P
Dan zou ik lekker voor een SSD gaan. De snelheid ervan gaat wennen, maar je zal echt nooit meer terug willen naar een harde schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
RnB schreef op maandag 20 februari 2012 @ 14:22:
[...]

Dan zou ik lekker voor een SSD gaan. De snelheid ervan gaat wennen, maar je zal echt nooit meer terug willen naar een harde schijf.
Dan komt het volgende.

500 euro voor een 500GB SSD of toch voor de 250GB variant gaan.
Zijn er geen 320GB varianten? Zou net die extra kunnen bieden die ik zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15-09 22:24

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica