Het SSD in je Apple topic

Pagina: 1 ... 50 ... 88 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
sebastius schreef op zondag 22 januari 2012 @ 17:38:
[...]

Ik heb mijn ervaringen gedeeld, ik heb exact hetzelfde gedaan en was ongeveer 1 a 2 uur bezig: Bas z'n knutselblog: Operatie SSD: iMac nu echt snel Voordeel van deze methode is dat je geen gedoe hebt met de temperatuursensor van de harddisk, je hebt gewoon nog 1tb domme opslag, je bent je DVD niet kwijt en je hebt wel een supersnel systeem waarvan de harddisk alleen opspint als ie nodig is.

Over de keuze van de SSD kan ik verder weinig zeggen.
Oke, ik had jou knutseloperatie ook al langs zien komen en bekeken :) maar zag nergens staan waar je wat hebt gekocht. Heb ik nog iets anders nodig (behalve de tools).

En kan iemand wat zeggen over de OCZ Vertex 3 240GB in een iMac 27" i7 2,93 GHz mid 2010. Of is er nog een betere keuze?

Het blijft een beetje eng, maar als je eenmaal nauwkeurig bezig bent moet het wel lukken denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:35

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Executor16 schreef op maandag 23 januari 2012 @ 12:59:
[...]

Oke, ik had jou knutseloperatie ook al langs zien komen en bekeken :) maar zag nergens staan waar je wat hebt gekocht. Heb ik nog iets anders nodig (behalve de tools).

En kan iemand wat zeggen over de OCZ Vertex 3 240GB in een iMac 27" i7 2,93 GHz mid 2010. Of is er nog een betere keuze?

Het blijft een beetje eng, maar als je eenmaal nauwkeurig bezig bent moet het wel lukken denk ik :)
Vooral rustig en netjes werken op een goed opgeruimde grote tafel helpt erg. Ik heb exact gekocht wat jij ook wilt halen dus:

nieuwe stroom-kabelboom (met SATA vertakking)
SATA kabel
Plastic frame om SATA in te monteren (pressure wall)

Stond ook in mijn blog met een foto:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/DIFYXPs7dc7sEXD1aFBKyDc2/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
sebastius schreef op maandag 23 januari 2012 @ 14:15:
[...]

Vooral rustig en netjes werken op een goed opgeruimde grote tafel helpt erg. Ik heb exact gekocht wat jij ook wilt halen dus:

nieuwe stroom-kabelboom (met SATA vertakking)
SATA kabel
Plastic frame om SATA in te monteren (pressure wall)

Stond ook in mijn blog met een foto:

[afbeelding]
Waar heb jij die 3 onderdelen besteld (922-9531, 922-9538, 922-9485) ik heb ze alleen op Ebay gezien bij 1 verkoper. Maar daar schijnt de zending lang te duren. Ik moet ze eigenlijk deze week nog in huis hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedbase
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15-09 12:10
CallMeRui schreef op maandag 23 januari 2012 @ 11:44:
Bij mij is het wel gelukt via usb stick. Ik heb zelf een mac mini(2011). Mijn USB stick (~1gb)... ik zou het niet weten wat voor soort merk erachter zit maar ik heb het pas gekregen van mijn uni als afstudeer kado...

Ik denk dat het puur aan ligt hoe oud je usb stick is. :o Not sure though..
Hoe heb je precies deze bootable usb stick gemaakt? Het zou ook nog kunnen dat door verschillende EVI's het bij sommigen wel lukt en anderen niet. Ik ben nu een bootable DVD aan het branden, kijk of dat wel lukt (voorheen alleen met cd's geprobeerd).

Edit: een dvd maakt geen verschilt, hij blijft hangen op het boot2880.img...

[ Voor 5% gewijzigd door diedbase op 24-01-2012 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmvdberg
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 05-01 23:55

dmvdberg

Cake or Death?

Executor16 schreef op maandag 23 januari 2012 @ 12:59:
[...]

over de SSD keuze, misschien kun je beter voor een Samsung 830 (vandaag nog korting bij Wehkamp schijnbaar) of een Crucial M4 gaan. Betrouwbaarheid is een stuk beter. Ook is de intel 320 serie een optie, al haal je daar minder write snelheden mee ivm sata2. In de praktijk merk je hier echter niets van.

Over je imac.
Waarom ga je niet voor de ducttape oplossing? Dwz achter de dvd drive vastzetten plus kabel van (ik geloof) amazon. Er zijn iig een aantal tweakers die zo'n kabel / oplossing gebruiken in hun iMac. Blader daar dit topic even voor terug.

M1 Max user

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:07

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

dmvdberg schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 09:04:
[...]
Over je imac.
Waarom ga je niet voor de ducttape oplossing? Dwz achter de dvd drive vastzetten plus kabel van (ik geloof) amazon. Er zijn iig een aantal tweakers die zo'n kabel / oplossing gebruiken in hun iMac. Blader daar dit topic even voor terug.
Dan ben je voor 10 euro in totaal klaar. SSD komt er natuurlijk wel bij maar geen verdere kosten voor de inbouw :)

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
dmvdberg schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 09:04:
[...]

over de SSD keuze, misschien kun je beter voor een Samsung 830 (vandaag nog korting bij Wehkamp schijnbaar) of een Crucial M4 gaan. Betrouwbaarheid is een stuk beter. Ook is de intel 320 serie een optie, al haal je daar minder write snelheden mee ivm sata2. In de praktijk merk je hier echter niets van.

Over je imac.
Haha oke, dat is echt wat voor mij :P

Na nog wat onderzoek heb ik toch besloten niet voor de OCZ te gaan maar inderdaad voor de Crucial M4:
pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB (128gb is genoeg voor OSX, ik laat de 2TB er toch gewoon in zitten).

Dan hoef ik alleen nog maar het kabeltje te bestellen
http://www.ebay.com/itm/2....m1497.l2649#ht_500wt_958

Kan ik dit kabeltje niet ergens ophalen in een NL'se winkel? Geen zin om 10 dagen te moeten wachten.

[ Voor 3% gewijzigd door Executor16 op 25-12-2013 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haazzz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-09 18:16
Executor16 schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 11:44:
[...]

Haha oke, dat is echt wat voor mij :D Ik ga zeker voor de ducttape oplossing (misschien in combinatie met dubbelzijdig tape nog beter)

Na nog wat onderzoek heb ik toch besloten niet voor de OCZ te gaan maar inderdaad voor de Crucial M4:
pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB (128gb is genoeg voor OSX, ik laat de 2TB er toch gewoon in zitten).

Dan hoef ik alleen nog maar het kabeltje te bestellen
http://www.ebay.com/itm/2....m1497.l2649#ht_500wt_958

Kan ik dit kabeltje niet ergens ophalen in een NL'se winkel? Geen zin om 10 dagen te moeten wachten.
Weet je zeker dat je die kabel nodig hebt? Op de vorige pagina heb je het erover dat je een 2010 model iMac hebt.. Daarvoor heb je volgens mij apart kabel voor stroom nodig en een aparta SATA data kabel.. Die kabel waar jij het over hebt is volgens mij enkel voor de 2011 modellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
Haazzz schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 14:01:
[...]

Weet je zeker dat je die kabel nodig hebt? Op de vorige pagina heb je het erover dat je een 2010 model iMac hebt.. Daarvoor heb je volgens mij apart kabel voor stroom nodig en een aparta SATA data kabel.. Die kabel waar jij het over hebt is volgens mij enkel voor de 2011 modellen ;)
Hmm, ik heb hem al besteld |:( Welke zou ik dan moeten hebben? Kan ik deze niet doormidden zagen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Executor16 schreef op maandag 23 januari 2012 @ 17:54:
[...]

Waar heb jij die 3 onderdelen besteld (922-9531, 922-9538, 922-9485) ik heb ze alleen op Ebay gezien bij 1 verkoper. Maar daar schijnt de zending lang te duren. Ik moet ze eigenlijk deze week nog in huis hebben.
AppleComponents.com was het toentertijd. En het verzenden kan sneller als je meer betaald. Het is echt een structureel betere oplossing dan de 'duct-tape methode'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
De duckt-tape methode is wel een stuk makkelijk en dan hoeft heel je logic board er niet uit volgens mij. Ook wel lekker als je hem ooit voor garantie op moet sturen en de SSD er weer "even snel" uit kunt halen.

Maar kan iemand mij vertellen welke kabel(s) ik dan moet hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haazzz
Executor16 schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 18:30:
De duckt-tape methode is wel een stuk makkelijk en dan hoeft heel je logic board er niet uit volgens mij. Ook wel lekker als je hem ooit voor garantie op moet sturen en de SSD er weer "even snel" uit kunt halen.

Maar kan iemand mij vertellen welke kabel(s) ik dan moet hebben?
Je SSD bevestigen met ducttape/dubbelzijdige tape doet niks af aan het feit dat je kabels moet bevestigen. Eergister schreef je onderstaande:
Executor16 schreef op zondag 22 januari 2012 @ 16:42:

Om hem erbij te plaatsen heb ik volgens mij de volgende onderdelen nodig

- 922-9531 AC/DC Power/Backlight/SATA Cable
- 922-9538 SSD HDD Data Cable
- 922-9485 Pressure Wall, Optical/SSD/MXM,
- En dan een SSD zelf (Ik had in gedachten om de OCZ Vertex 3 240GB te nemen)
Het enige wat je niet meer nodig hebt als je je SSD met tape gaat bevestigen is de Pressure Wall ;) Ik weet niet in hoeverre het logic board eruit moet als je de Pressure Wall niet gaat vervangen, maar je moet alsnog je kabelboom vervangen en de SATA kabel bevestigen op het logic board. Maargoed, het internet staat voor met tutorials hoe je alles moet doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Ik zit met een probleempje...

Ik heb een iMac 17inch, uit 2006, een iMac 5.1 Core2Duo. Gisteren een SSD in plaats van de harddisk gezet, een Kingston V200 64gb. Lijkt prima te werken, maar ik krijg Mac OSX niet geinstalleerd. Snow Leopard kapt op een gegeven moment (ik dacht, dat ligt aan de DVD) maar een gloednieuwe Lion dvd werkt ook niet goed, in de tweede fase kapt ie vlak op het einde met een error.

Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
Haazzz schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 20:13:
[...]

Je SSD bevestigen met ducttape/dubbelzijdige tape doet niks af aan het feit dat je kabels moet bevestigen. Eergister schreef je onderstaande:

[...]

Het enige wat je niet meer nodig hebt als je je SSD met tape gaat bevestigen is de Pressure Wall ;) Ik weet niet in hoeverre het logic board eruit moet als je de Pressure Wall niet gaat vervangen, maar je moet alsnog je kabelboom vervangen en de SATA kabel bevestigen op het logic board. Maargoed, het internet staat voor met tutorials hoe je alles moet doen ;)
Volgens mij moet ik voor de duct-tape oplossing alleen voor een normale sata kabel en y stroom splitter zorgen. Dus niet die onderdelen uit mijn vorige lijst om heel de kabelboom te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
sebastius schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 15:58:

Ik heb een iMac 17inch, uit 2006, een iMac 5.1 Core2Duo. Gisteren een SSD in plaats van de harddisk gezet, een Kingston V200 64gb. Lijkt prima te werken, maar ik krijg Mac OSX niet geinstalleerd. Snow Leopard kapt op een gegeven moment (ik dacht, dat ligt aan de DVD) maar een gloednieuwe Lion dvd werkt ook niet goed, in de tweede fase kapt ie vlak op het einde met een error.

Probeer eens via USB schijf? En even opnieuw formatteren via schijfhulpprogramma :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Gek geval: net Windows er op gezet en dat gaat dus wel foutloos. Hij is wel erg lang bezig met pre-boot, ruim 45 seconden voordat hij doorstart naar Windows toe. Windows zelf is bloedjesnel tot nu toe. Maar ik wil Mac OX :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haazzz

Wat voor error krijg je precies? En misschien even een hardware test draaien om de SSD te controleren?
Executor16 schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 19:47:
[...]

Volgens mij moet ik voor de duct-tape oplossing alleen voor een normale sata kabel en y stroom splitter zorgen. Dus niet die onderdelen uit mijn vorige lijst om heel de kabelboom te vervangen.
Jep, je kunt inderdaad ook gewoon de SATA stroom splitten, niet aan gedacht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini Poeper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-12-2024
Sinds mei een iMac 21,5" samen met een Intel 320 SSD. Extra geheugen heb ik op dag van aankoop er al in geplaatst, maar met de SSD heb ik nog gewacht...

:$ Heden, heb ik de SSD nog steeds in doosje op de plank liggen. :$

Net MyCom Maastricht gebeld om morgen in te laten bouwen.
Zegt de persoon aan de andere kant van de lijn dat er een speciale bracket nodig is omdat een gewone niet zou passen. Moet speciaal in Amerika besteld worden.

Mijn vragen aan jullie:
Wat past er dan niet met een gewone bracket? Gaatjes ter montage zijn eventueel ook met een staalboortje te maken...

Bovenstaand Operatie SSD zie ik een kabeltje gebruikt worden. Waarvoor is dat kabeltje? Is het niet een kwestie van kabel uit HDD en in SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haazzz
Mini Poeper schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 13:24:
Sinds mei een iMac 21,5" samen met een Intel 320 SSD. Extra geheugen heb ik op dag van aankoop er al in geplaatst, maar met de SSD heb ik nog gewacht...

:$ Heden, heb ik de SSD nog steeds in doosje op de plank liggen. :$

Net MyCom Maastricht gebeld om morgen in te laten bouwen.
Zegt de persoon aan de andere kant van de lijn dat er een speciale bracket nodig is omdat een gewone niet zou passen. Moet speciaal in Amerika besteld worden.

Mijn vragen aan jullie:
Wat past er dan niet met een gewone bracket? Gaatjes ter montage zijn eventueel ook met een staalboortje te maken...

Bovenstaand Operatie SSD zie ik een kabeltje gebruikt worden. Waarvoor is dat kabeltje? Is het niet een kwestie van kabel uit HDD en in SSD?
Jij wilt dus je HDD (laten) vervangen door een SSD? Dan heb je geen extra kabels nodig nee. Die heb je wel nodig als je een SSD bij plaatst en de HDD laat zitten ;) De bracket is waarschijnlijk niet goed omdat je HDD een 3,5" schijf is en je SSD 2,5". Je hebt volgens mij ook gewoon 'adapters' om van je 2,5" een 3,5" te maken. Bij sommige SSD's wordt deze zelfs meegeleverd.

Maar wat rekent de MyCom voor het plaatsen van de SSD? Want het is niet heel moeilijk met een goede handleiding en kan je een hoop geld besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini Poeper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-12-2024
"Toen" paar maanden geleden "slechts" € 35,- (rond die koers).
Stel dat die jongens dat doen in drie kwartier is dat een acceptabel bedrag.

Heb hier in de buurt een offerte gekregen van € 150,- met een heel moeilijk verhaal erbij.
Als het notebook was geweest had ik het zelf gedaan, maar vanwege die glasplaat laat ik liever iemand doen die het al eens vaker gedaan heeft.

En die standaard adapters schijnen dus niet te passen i.c.m. een iMac. :?
Dus ik vroeg me af wat er niet past? Ik wil best een ijzerzaag en een staalboortje meenemen...

[ Voor 18% gewijzigd door Mini Poeper op 26-01-2012 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Oh die past echt wel hoor, bij je Intel zit een mooie montageplaat.

Overigens: als je laptops kunt demonteren, kun je zeker ook een iMac demonteren. Glasplaat of niet.

Ik ben wederom aan het proberen MacOSX op mijn met SSD voorziene iMacje te plaatsen. Snow Leopard dit keer met 1GB geheugen ipv de tweede tegelijk met SSD geplaatste module. Gewoon nog een variabele uitsluiten.

Update: en weer hangen... Erg frustrerend, zo vlak voor het einde hangt ie gewoon keihard op. Een Mac! Hangen! Te bizar voor woorden :P

Weer een update: Lion hangt ook, op '3 minuten' met d logmelding van 'jmicronata.kext does not declare a kernel dependency using com.apple.kernel.6.0.

[ Voor 108% gewijzigd door sebastius op 26-01-2012 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Wederom een update. Uit wanhoop de originele harddisk teruggezet en Lion er op geknald. Uiteraard geen probleem. Toen had ik een ingeving. Via een USB-SATA dingetje de SSD erbij gehangen, opgestart via de Lion USB stick en de harddisk gekloond naar de SSD. Omprikken en werken!

Erg bizar wel dat ie het nu gewoon doet. Wat typisch is is dat de Mac met de Harddisk sneller van 'aanknop tot opstarten Mac OS' komt dan met de SSD, hij moet even wat langer onderhandelen lijkt het wel. Zodra dat gelukt is staat Lion in een vloek een zucht op het scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
sebastius schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 22:01:
Wederom een update. Uit wanhoop de originele harddisk teruggezet en Lion er op geknald. Uiteraard geen probleem. Toen had ik een ingeving. Via een USB-SATA dingetje de SSD erbij gehangen, opgestart via de Lion USB stick en de harddisk gekloond naar de SSD. Omprikken en werken!

Erg bizar wel dat ie het nu gewoon doet. Wat typisch is is dat de Mac met de Harddisk sneller van 'aanknop tot opstarten Mac OS' komt dan met de SSD, hij moet even wat langer onderhandelen lijkt het wel. Zodra dat gelukt is staat Lion in een vloek een zucht op het scherm.
Dan moet je waarschijnlijk bij System Preferences - Startup Disk aangeven dat je SSD je primary harde schijf is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Goed, volgend probleem: beachballs bij oa Safari regelmatig... Geen foutmeldingen maar machine is volledig onbruikbaar en heeft een restart nodig, soms komt ie er na lange tijd weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Het zou aan het type SSD kunnen liggen...
je schreef over een kernel melding die een fout geeft in jmicronata,kext. JMicron is een fabrikant van controllers met een slecht verleden. Ik weet niet hoe de stand van zaken nu is, maar het is op z'n minst mogelijk dat Apple's kernel niet 100% samen wil werken met alle SSD controllers op de wereld.
Dat, of er is een bestand corrupt.

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Scheisse... Dan maar weer doorverkopen of er Windows op doen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JERONY
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-02-2024
Froggle schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 12:22:
[...]

Er zijn modellen die nog een SATA300 hebben, maar dat zul je moeten checken. Ik heb een MBP Early 2011, en die heeft gewoon SATA600 op de Superdrive bay. Als je dus een Late 2011 hebt, mag je daar dus al bij voorbaat vanuit gaan.
Hoe kan ik dat checken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

sebastius schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 13:17:
Scheisse... Dan maar weer doorverkopen of er Windows op doen dus.
Het wordt me niet helemaal duidelijk uit dit topic, maar je had al geprobeerd om er een verse installatie op te zetten? Dus zonder ook maar iets te "migreren"? Ik lees namelijk in de laatste posts dat je telkens een image terugzet. Het is dus ook nog steeds mogelijk (hoewel onwaarschijnlijk) dat er een bestand corrupt is dat je telkens terugzet op je SSD.

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
Digistorm schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 16:49:
Het wordt me niet helemaal duidelijk uit dit topic, maar je had al geprobeerd om er een verse installatie op te zetten? Dus zonder ook maar iets te "migreren"?
Snow Leopard kapt op een gegeven moment (ik dacht, dat ligt aan de DVD) maar een gloednieuwe Lion dvd werkt ook niet goed, in de tweede fase kapt ie vlak op het einde met een error.
Volgens mij wel dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 11:14
Ik heb denk ik een f*cking groot probleem..
Wou vanmiddag me optibay in me 13" MBP zetten.
Krijg ik 1 schroefje van me dvddrive niet los. Nu heb hem dus kapot gedraaid.
Krijg hem nu dus helemaal niet meer los. Wat nu?

CardMapr.nl ✈ Vind American Express creditcard locaties, en spaar voor (gratis) vluchten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
UnitedJunk schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 18:07:
Ik heb denk ik een f*cking groot probleem..
Wou vanmiddag me optibay in me 13" MBP zetten.
Krijg ik 1 schroefje van me dvddrive niet los. Nu heb hem dus kapot gedraaid.
Krijg hem nu dus helemaal niet meer los. Wat nu?
Doorboren en daarna een nieuw schroefje erin :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
Executor16 schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 18:20:
[...]

Doorboren en daarna een nieuw schroefje erin :P
Je loopt niet te trollen? Het is namelijk een Macbook van net 3/4 maand oud.
Maar de schroef zat blijkbaar zo vast, dat ik hem gewoon "lam" heb gedraaid..

|:(

CardMapr.nl ✈ Vind American Express creditcard locaties, en spaar voor (gratis) vluchten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
In een witte Macbook uit 2006 met Core 2 Duo 2.0 ghz en 2GB DDR een OCZ Agility Vertex 3 60GB SSD geplaatst.

Opstarten:
Met hdd: 56 sec
Met SSD: 15 sec

Goede vooruitgang dus!

OSX Lion. TRIM stond niet aan, dus die heb ik met een patch aangezet (google).

[ Voor 15% gewijzigd door Mick1990 op 28-01-2012 18:44 ]

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Digistorm schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 12:48:
Het zou aan het type SSD kunnen liggen...
je schreef over een kernel melding die een fout geeft in jmicronata,kext. JMicron is een fabrikant van controllers met een slecht verleden. Ik weet niet hoe de stand van zaken nu is, maar het is op z'n minst mogelijk dat Apple's kernel niet 100% samen wil werken met alle SSD controllers op de wereld.
Leuk bedacht, maar onzinredenatie natuurlijk. Apple levert niet voor elke SSD controller een kext mee.

Dit gaat om de de kext die de driver is voor een SATA controller ingebouwd in een Mac, die dan toevallig ook door JMicron gebouwd wordt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:48
UnitedJunk schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 18:35:
[...]

Wat moet je anders doen? Je krijgt hem er echt niet meer uit hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

tiswat schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 22:22:
[...]

Wat moet je anders doen? Je krijgt hem er echt niet meer uit hoor.
Met een dremel of soortgelijke tool even een groef in de schroef slijpen, en daarna een gewone rechte schroevendraaier gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
CyBeR schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 22:36:
[...]

Met een dremel of soortgelijke tool even een groef in de schroef slijpen, en daarna een gewone rechte schroevendraaier gebruiken.
Heb ik helaas niet. Dan maar geen SSD naar me hdd..
Balen dit 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmvdberg
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 05-01 23:55

dmvdberg

Cake or Death?

UnitedJunk schreef op zondag 29 januari 2012 @ 16:20:
[...]

Balen dit 8)7 8)7
wellicht een mede tweaker in je leefomgeving?

M1 Max user

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Viking
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-09 01:41
UnitedJunk schreef op zondag 29 januari 2012 @ 16:20:
[...]

Balen dit 8)7 8)7
morgen ff ergens langs waar ze dat wel hebben... computerzaakje heeft het vast wel. Heb het zelf met mn ps3 gehad.. ook streepje in geflext en klaar..

andere vraag

Hoe zijn de ervaringen met 2011 iMac (27"). Ik wil graag een SSD inbouwen.

Zijn er ARP's die het al doen? En hoe zit het met 't fan-probleem?

[ Voor 19% gewijzigd door Mr_Viking op 29-01-2012 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:17

Exirion

Gadgetfetisjist

Mr_Viking schreef op zondag 29 januari 2012 @ 18:27:
Hoe zijn de ervaringen met 2011 iMac (27"). Ik wil graag een SSD inbouwen.

Zijn er ARP's die het al doen? En hoe zit het met 't fan-probleem?
Ik zou zeggen: lees het topic even door...

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!
UnitedJunk schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 18:35:
[...]

Voortaan wat zorgvuldiger en met goed gereedschap dit soort dingen doen. Die schroefjes zitten vast met spul als Loctite zodat ze er niet na verloop van tijd uit vallen. Ik neem in dit geval aan dat je de schroefkop hebt uit zitten hollen en je daardoor nu geen enkele grip meer hebt. Dan is het juist gebruikelijk om de schroef uit te boren wat ook weer op een aantal manieren kan. Meest makkelijke is zoals CyBeR al aangaf: gleufje erin dremelen en het met een gewone schroevendraaier nog eens proberen, geeft de minste schade. Als hij echter te strak zit moet je het wellicht met een beetje kruipolie o.i.d. proberen maar als ook dat niet werkt zit je echt aan het uitboren vast. Helaas loop je dan wel de kans dat je dingen als schroefdraad opnieuw moet maken en een grotere maat schroef moet gebruiken. Je hebt nu helaas wel een vrij dure les geleerd :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Viking
Wat zijn jullie ervaringen met Disk Speed Test?

Ik haal op mijn Vertex2 nog maar een magere 61 write en 181 read sinds die update?

Met AJA haal ik hogere resultaten. Maar begin nu wel aan m'n schijf te twijfelen..

MacBook Pro 15" (2009)
120gb Vertex2 SSD

Afbeeldingslocatie: http://f.cl.ly/items/0y2y1p211t113e1m4224/Schermafbeelding%202012-01-30%20om%2011.41.08.png

Afbeeldingslocatie: http://f.cl.ly/items/0B2k333y2a1G0X0C0X0Q/Schermafbeelding%202012-01-30%20om%2011.43.03.png

*kan zelfs 212 om 265 halen bij AJA*

[ Voor 16% gewijzigd door Mr_Viking op 30-01-2012 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Disk Speed Test sinds de laatste update schrijft oncomprimeerbare data weg, waardoor de prestaties van comprimerende SSD's inderdaad afnemen. Dat is ook omdat Disk Speed Test bedacht is om te testen hoe hard je video weg kunt schrijven, en dat is slecht comprimeerbaar.

Je meet nu de ruwe performance van je SSD, met andere woorden.

Bij mij is 't sinds de update niet veranderd (ook Vertex2) omdat ik daarvoor al full-disk-encryption aan had staan en dat verneukt ook de mogelijkheid tot het gebruik van compressie.

[ Voor 21% gewijzigd door CyBeR op 30-01-2012 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Viking
CyBeR schreef op maandag 30 januari 2012 @ 13:18:
Disk Speed Test sinds de laatste update schrijft oncomprimeerbare data weg, waardoor de prestaties van comprimerende SSD's inderdaad afnemen. Dat is ook omdat Disk Speed Test bedacht is om te testen hoe hard je video weg kunt schrijven, en dat is slecht comprimeerbaar.

Je meet nu de ruwe performance van je SSD, met andere woorden.

Bij mij is 't sinds de update niet veranderd (ook Vertex2) omdat ik daarvoor al full-disk-encryption aan had staan en dat verneukt ook de mogelijkheid tot het gebruik van compressie.
Thx voor de tekst en uitleg.

Ok en haal jij vergelijkbare resultaten? Ergo, zijn dit normale getallen die de Vertex2 hier neerzet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Sterker nog, de mijne zijn nog iets lager. Waarschijnlijk toch wat ssd performance degradation :P

Met AJA gaat 't idd wel om 240MB/sec (op mijn niet-encrypted partitie).

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeR op 30-01-2012 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archiebald
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-09 02:09
Ik heb sinds zaterdag een MBP 13" met de 128 Apple SSD. Dus ik ga even dit topic doorlezen hoe of wat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57
  • Laatst online: 19-05 12:06

Acolyte57

Omnia Mutantur, Nihil Interit

Mini Poeper schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 13:45:
"Toen" paar maanden geleden "slechts" € 35,- (rond die koers).
Stel dat die jongens dat doen in drie kwartier is dat een acceptabel bedrag.
Ow, dat is wel een heel acceptabele prijs zeg! Was dat bij een specifieke MyCom of heb je het bij de online site opgevraagd?

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Viking
CyBeR schreef op maandag 30 januari 2012 @ 15:23:
Sterker nog, de mijne zijn nog iets lager. Waarschijnlijk toch wat ssd performance degradation :P

Met AJA gaat 't idd wel om 240MB/sec (op mijn niet-encrypted partitie).
Oke, maar een HDD doet 't nog beter in niet-comprimeerbare data, dat is toch niet de bedoeling lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Mr_Viking schreef op maandag 30 januari 2012 @ 17:46:
[...]

Oke, maar een HDD doet 't nog beter in niet-comprimeerbare data, dat is toch niet de bedoeling lijkt me?
't is een afweging. Een hdd versus een dergelijke ssd zal 't bijvoorbeeld nog steeds afleggen op 't gebied van access time.

Als je altijd topperformance wilt moet je een ssd nemen die niet comprimeert.

* CyBeR denkt er ook over om over te stappen op een intel 510 of samsung 830 ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archiebald
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-09 02:09
Ik heb eerst wat wijzigingen gedaan aan mijn instellingen, alles van deze pagina behalve punt 5 (spotlight).
En toen voor het eerst xbench gedraaid, ik kom op deze cijfers uit:
Results 323.20
System Info
Xbench Version 1.3
System Version 10.7.2 (11C2002)
Physical RAM 4096 MB
Model MacBookPro8,1
Drive Type APPLE SSD TS128C
Disk Test 323.20
Sequential 213.80
Uncached Write 367.15 225.42 MB/sec [4K blocks]
Uncached Write 298.05 168.64 MB/sec [256K blocks]
Uncached Read 101.11 29.59 MB/sec [4K blocks]
Uncached Read 364.92 183.41 MB/sec [256K blocks]
Random 661.85
Uncached Write 444.05 47.01 MB/sec [4K blocks]
Uncached Write 603.22 193.11 MB/sec [256K blocks]
Uncached Read 2056.17 14.57 MB/sec [4K blocks]
Uncached Read 606.99 112.63 MB/sec [256K blocks]
Als ik het topic bekijk op resultaten moet ik zeggen dat het me best meevalt.
Helaas hadden ze alleen nog maar de MBP 13" met SSD, anders had ik er een andere SSD in gezet.

Ik lees ook dat het verstandig is om ruimte vrij te laten voor de SSD, moet ik dat nog zelf doen of heeft Apple dat al voor mij gedaan?

edit:
ik heb even zitten kijken systeeminformatie (hardware en dan seriële ata) en zie daar iets aparts staan, namelijk het volgende:
Fabrikant: Intel
Product: 6 Series Chipset
Verbindingssnelheid: 6 gigabit
Overeengekomen verbindingssnelheid: 3 gigabit
Beschrijving: AHCI Version 1.30 Supported
Dus als ik het goed begrijp, mijn SSD draait op SATA II, terwijl SATA III beschikbaar is? Is dit normaal?

[ Voor 15% gewijzigd door Archiebald op 30-01-2012 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iEase
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-03-2021
Afgelopen week heb ik een kingston hyper-x 120Gb ssd aangeschaft voor mijn mac mini.
Aangezien de mac pas anderhalve maand oud is lijkt het mij verstandig deze in te laten bouwen zonder dat de garantie verloren gaat. Het is hierbij de bedoeling dat de bestaande HDD (500Gb) als tweede schijf in de mac mini blijft.

De ssd wil ik gaan gebruiken voor het OS en de Virtuele machines. De HDD kan ik dan tweemaal daags gebruiken om de backups op weg te schrijven...

Ik heb reeds geinformeerd bij een lokale ASP van apple, maar deze geven aan geen ervaring te hebben met (ssd/hdd) schijven van derden, en kunnen om deze reden de werkzaamheden niet uitvoeren.

Op een half uurtje rijden zit verder in de omgeving nog wel een icentre, en mijn vraag is dan ook of iemand weet of deze dit wel kunnen en wat de kosten hier eventueel van zijn.

Het lijkt mij toch vreemd dat een appel ASP dit niet zou kunnen voor een mac mini gebruiker...

[ Voor 15% gewijzigd door iEase op 30-01-2012 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Archiebald schreef op maandag 30 januari 2012 @ 19:20:
Dus als ik het goed begrijp, mijn SSD draait op SATA II, terwijl SATA III beschikbaar is? Is dit normaal?
Ja. Je chipset ondersteunt 6Gbps, maar je SSD niet.

[ Voor 9% gewijzigd door CyBeR op 30-01-2012 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johiem
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 17:46
psmaaswinkel schreef op maandag 30 januari 2012 @ 21:38:
Afgelopen week heb ik een kingston hyper-x 120Gb ssd aangeschaft voor mijn mac mini.
Aangezien de mac pas anderhalve maand oud is lijkt het mij verstandig deze in te laten bouwen zonder dat de garantie verloren gaat. Het is hierbij de bedoeling dat de bestaande HDD (500Gb) als tweede schijf in de mac mini blijft.

verhaal...
Een tijdje geleden geinformeerd bij iCentre Leeuwarden voor het inbouwen van een SSD in een iMac. Kostte rond de 250 euro. (2 manuren + 100 euro materiaal). Dus als het lukt bij een iMac en in iCentre Leeuwarden kunnen ze het waarschijnlijk ook op andere locaties. Zal waarschijnlijk niet goedkoop zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt
  • Laatst online: 23:51

Zygivt

Evenaren en overtreffen

johiem schreef op maandag 30 januari 2012 @ 22:03:
[...]

Een tijdje geleden geinformeerd bij iCentre Leeuwarden voor het inbouwen van een SSD in een iMac. Kostte rond de 250 euro. (2 manuren + 100 euro materiaal). Dus als het lukt bij een iMac en in iCentre Leeuwarden kunnen ze het waarschijnlijk ook op andere locaties. Zal waarschijnlijk niet goedkoop zijn.
voor 200 euro leg je er zelf een 128 gig in, dus waarom niet zelf doen?
Het vervangen van het mem en hd valt binnen policy (je raakt hierbij dus geen garantie kwijt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:26
Beste Tweakers ik heb een vraag tot de betrekking met Bootcamp op mijn SSD, OCZ Vertex 2 128GB.

Indien ik een Bootcamp schijf maak, maakt hij dan een Windows partitie van de ruimte die ik over heb, zoja hoe installeer ik dan de Windows en de drivers erbij?

En als laatst, verlies ik prestaties als ik bootcamp draai op mijn MacBook Pro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Caneezy schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 12:20:
Beste Tweakers ik heb een vraag tot de betrekking met Bootcamp op mijn SSD, OCZ Vertex 2 128GB.

Indien ik een Bootcamp schijf maak, maakt hij dan een Windows partitie van de ruimte die ik over heb, zoja hoe installeer ik dan de Windows en de drivers erbij?

En als laatst, verlies ik prestaties als ik bootcamp draai op mijn MacBook Pro?
Heb je speciale redenen waarvoor je een bootcamp wilt?
Zoek anders even naar VMware Fusion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haazzz
Zygivt schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 09:17:
[...]

voor 200 euro leg je er zelf een 128 gig in, dus waarom niet zelf doen?
Het vervangen van het mem en hd valt binnen policy (je raakt hierbij dus geen garantie kwijt)
Kun je dat onderbouwen (dat het vervangen van de HD binnen de policy valt?). Voor zover ik weet valt bij een iMac enkel het vervangen/uitbreiden van het geheugen onder de policy.
Bij de MBP is dat natuurlijk een ander verhaal..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
Zygivt schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 12:37:
[...]

Heb je speciale redenen waarvoor je een bootcamp wilt?
Zoek anders even naar VMware Fusion
Het gaat mij meer om dat ik mijn "Theorie" voor de auto moet leren :-( ... En de PC die ik had heb ik aan mijn vader gegeven. Over een tijdje wil ik een iMac halen.

Kan het dan ook gewoon via VMWare Fusion?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Caneezy schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 12:45:
[...]

Het gaat mij meer om dat ik mijn "Theorie" voor de auto moet leren :-( ... En de PC die ik had heb ik aan mijn vader gegeven. Over een tijdje wil ik een iMac halen.

Je kan in Fusion gewoon cdtjes inlezen ja.
Ik heb tot nu toe geen stukje hardware gevonden wat niet werkt in Fusion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haazzz
Caneezy schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 12:45:
[...]

Je kunt overigens ook naar VirtualBox kijken, is in tegenstelling tot VMWare Fusion/Parrallels gratis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
Haazzz schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 12:50:
[...]

Je kunt overigens ook naar VirtualBox kijken, is in tegenstelling tot VMWare Fusion/Parrallels gratis :)
Thanks alot tweakers! Gewoon even .vhd maken in Virtualbox, dat runnen, CD'tje inlezen en even leren! Zo kan het indd ook. Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Haazzz schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 12:50:
[...]

Is Fusion betaald? Ik heb dit al geruime tijd draaien en gewoon netjes van de vmware site gedownload na te zijn ingelogd, maar nooit gemerkt dat het payware is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haazzz
Zygivt schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 12:55:
[...]

Is Fusion betaald? Ik heb dit al geruime tijd draaien en gewoon netjes van de vmware site gedownload na te zijn ingelogd, maar nooit gemerkt dat het payware is.
Kijk is op de site zou ik zeggen. Staat 30 dagen trial, daarna 50 dollar voor een standaard licentie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

Acolyte57 schreef op maandag 30 januari 2012 @ 17:20:
Ow, dat is wel een heel acceptabele prijs zeg! Was dat bij een specifieke MyCom of heb je het bij de online site opgevraagd?
Even met MyCom gemaild en ze vragen er 70eu voor.

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Acolyte57 schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 16:07:
[...]

MyCom in maastricht 35 EUR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

Handig dat ze dat ook even rechttrekken per filiaal (dit was Utrecht) :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Acolyte57 schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 16:15:
Handig dat ze dat ook even rechttrekken per filiaal (dit was Utrecht) :')
Voor zover ik weet rekenen ze in Maastricht gewoon 1 service beurt, waarschijnlijk rekenen ze er in Utrecht dan 2 service beurten voor. Blijkbaar bestaat er geen vast bedrag voor deze handelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haazzz
Acolyte57 schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 16:07:
[...]

Is dat voor het vervangen van de HDD door een SSD/HDD of het bijplaatsen van een SSD? Dat scheelt namelijk nogal wat werk, wat wellicht het prijsverschil zou verklaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Haazzz schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 15:53:
Kijk is op de site zou ik zeggen. Staat 30 dagen trial, daarna 50 dollar voor een standaard licentie ;)
Hmm.. een stuk goedkoper geworden dus. Was tot voor kort een euro of 79. Maar ook dat geld vind ik het nogsteeds dik waard :) Ik doe alles (Windows+Linux+DOS) in VMWare ipv native en alles werkt perfect stabiel, zelfs met USB devices.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

Haazzz schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 16:22:
Is dat voor het vervangen van de HDD door een SSD/HDD of het bijplaatsen van een SSD? Dat scheelt namelijk nogal wat werk, wat wellicht het prijsverschil zou verklaren?
Ow, goed punt. Vervangen van een HDD door een SSD inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vexx
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-02 09:35
Ik heb sinds vorige week een Macbook Pro 15” in mijn bezit (MM btw actie) en ik heb maandag mijn ´upgrade´ spulletjes binnen:

2x Kingston KVR1333D3S9/4G
1x Crucial M4 128GB SSD
1x HDCaddy (voor de SSD, de HDD heb ik op de plek gehouden waar hij zat)

Het monteren in de MBP ging helemaal prima (dankzij de mooie schroevendraaiertjes die ik haalde bij de Gamma), maar de installatie gaf problemen:

Ik had van te voren met het hulpprogramma van Apple een bootable USB-stick gemaakt, waarvan ik van plan was een verse install te doen op de SSD. Ik had toch nog niet veel geïnstalleerd op de HDD, dus ik dacht het zekere voor het onzekere te nemen met een verse installatie in plaats van een clone. Opstarten vanaf de USB-stick werkt prima, in Disk Utility 3 partities gemaakt (75GB voor Mac OS en apps, 35GB voor een toekomstige Windows 7 installatie en 18GB free space waar de SSD zijn onderhoud mee kan doen).

Tot dusver alles prima. Met de partities klaar, wilde ik een verse install van Lion doen vanaf het internet (vanuit de cloud). Dat ging niet echt snel (3 uur geschatte tijd), maar acceptabel. Na ongeveer een uurtje loopt de download echter vast. Hij zegt “connection lost”, maar bij een tweede poging loopt hij volgens de error log op precies hetzelfde punt in het proces vast. Ik vermoed dus dat er iets mis is met de file die in de cloud staat.

Als tweede installatie optie had ik een Time Machine backup van mijn HDD op mijn Synology NAS staan. Die heb ik in eerste instantie direct naar de SSD gezet. Dit duurde ontzettend lang (denk wel 6 tot 8 uur, ben naar bed gegaan toen ik zag dat het nog uren zou gaan duren). Ik had de MBP met een kabel aan mijn modem geknoopt, maar ik vermoed nu dat hij het alsnog via WiFi heeft gekopieerd (latere backup vanaf de TM ging veel sneller). De volgende ochtend werkte het booten vanaf de SSD, maar ik had last van regelmatige maar niet te reproduceren ´strandballen´ en freezes. Ik heb nog een PRAM reset en een SMC reset gedaan, maar maakte geen verschil. Ik was dus niet tevreden (understatement). Reinstall dus maar.

Die avond een TM backup naar de HDD gekopieerd (met WiFi handmatig uitgeschakeld) in een uurtje of 2 (60GB in totaal). Met het programma Carbon Copy Cloner een clone van het systeem op de HDD naar de SSD gezet. De SSD wederom als boot disk ingesteld, de Users folder verwijzing gefixt en gereboot. Guess what, de strandballen waren terug en de freezes ook.

Jullie voelen de vraag al aankomen: wat kan ik proberen om dit probleem op te lossen?

Mogelijke oplossingen die ik zelf nog zie (en nog van plan ben om te proberen):

- SSD en HDD van plek wisselen.
- RAM upgrade terugdraaien (volgens mij hele kleine kans dat dit het is)

Wat zie ik over het hoofd?

Lethale Morphaene Súndavar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 08:14

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Installeer OSX vers op de SSD.

Gebruik hiervoor de recovery partitie op de HDD.

Booten op met de option knop (euhh die was het toch?? :P ) en dan recovery partition kiezen. Dan recoveren naar de SSD.

Makkelijker kan niet.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vexx
Doet hij dan niet precies hetzelfde als met de bootable USB-stick? Hij loopt vast op het ´downloading additional components´. Ik deed de aanname dat hij die hoe dan ook zou moeten downloaden.

Het is een poging waard, hij gaat op het lijstje met dingen die ik vanavond ga proberen.

edit: het is inderdaad de option knop die je moet gebruiken om te booten van een andere device dan de standaard disk.

edit 2: zojuist geprobeerd te herinstalleren vanaf de Recovery partitie, maar dat gaat niet: hij geeft direct aan dat hij internet verbinding wil om te kunnen installeren vanaf de Apple servers. Wat dus tot nu toe 3 keer verkeerd is gegaan (de installeer geeft aan dat hij de verbinding kwijt raakt, maar het gebeurt iedere keer bij het downloaden van hetzelfde bestand volgens de log).

[ Voor 49% gewijzigd door Vexx op 01-02-2012 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nano2009
  • Laatst online: 22:11
Sinds gister avond heb ik ook een SSD in mijn early 2011 macbook, heerlijk die snelheid/stilte!

XBench :

Afbeeldingslocatie: http://i59.photobucket.com/albums/g289/NaNo_photo/ScreenShot2012-02-01at73237PM.png

SSD : Samsung PM810 (470)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tpas
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 14:22
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7026/6802781137_281bdbbe47_z.jpg

Samsung 830 256 GB in een Macbook Pro early 2010. Me happy :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

Tylen schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 14:04:
Installeer OSX vers op de SSD.

Gebruik hiervoor de recovery partitie op de HDD.

Booten op met de option knop (euhh die was het toch?? :P ) en dan recovery partition kiezen. Dan recoveren naar de SSD.

Makkelijker kan niet.
Je kan toch ook een toetsencombinatie gebruiken en dan online recoveren?

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haazzz
kevinl schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 20:51:
[...]

Je kan toch ook een toetsencombinatie gebruiken en dan online recoveren?
Command-R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vexx
@Haazzz en kevinl:

Ja, dat klopt, Command + R werkt ook, leverde bij mij precies hetzelfde menu op als opstarten met Option ingedrukt.

Het probleem is dus dat het online recoveren keer op keer vastloopt. Ik heb ditmaal een error log geëxporteerd, dus die staat hieronder. Ik vraag me inmiddels echt af wat ik nog kan doen, want er blijven geen (voor mij werkende) opties over om Lion op mijn SSD te krijgen.

Het is een flinke lap tekst, excuses hiervoor. Misschien dat iemand iets verdachts ziet waar het aan kan liggen?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
Feb  1 09:55:34 localhost Install Mac OS X Lion[384]: @(#)PROGRAM:Install  PROJECT:Install-686.2
Feb  1 09:55:34 localhost Install Mac OS X Lion[384]: @(#)PROGRAM:IA  PROJECT:InstallAssistant-209
Feb  1 09:55:34 localhost Install Mac OS X Lion[384]: Hardware: MacBookPro8,2 @ 2.20 GHz (x 8), 4096 MB RAM
Feb  1 09:55:34 localhost Install Mac OS X Lion[384]: Running OS Build: Mac OS X 10.7.2 (11C2002)
Feb  1 09:55:34 localhost Install Mac OS X Lion[384]: Env: PATH=/usr/bin:/bin:/usr/sbin:/sbin
Feb  1 09:55:34 localhost Install Mac OS X Lion[384]: Env: PWD=/
Feb  1 09:55:34 localhost Install Mac OS X Lion[384]: Env: SHLVL=1
Feb  1 09:55:34 localhost Install Mac OS X Lion[384]: Env: __OSINSTALL_ENVIRONMENT=1
Feb  1 09:55:34 localhost Install Mac OS X Lion[384]: Env: CI_DEFAULT_OPENCL_USAGE=0
Feb  1 09:55:34 localhost Install Mac OS X Lion[384]: Env: OS_INSTALL=1
Feb  1 09:55:34 localhost Install Mac OS X Lion[384]: Env: _=/System/Installation/CDIS/LCA.app/Contents/MacOS/LCA
Feb  1 09:55:35 localhost Install Mac OS X Lion[384]: OSInstallChunkedDownload loaded...
Feb  1 09:55:35 localhost Install Mac OS X Lion[384]: OSInstallChunkedDownload loaded...
Feb  1 09:57:27 localhost Install Mac OS X Lion[384]: Using product <OSInstallRecoveryProduct: 0x108812e80> at distance 25
Feb  1 09:57:27 localhost Install Mac OS X Lion[384]: Using product <OSInstallESDProduct> based on distribution at /var/folders/zz/zyxvpxvq6csfxvn_n0000000000000/T/OSInstall.mpkg at distance 5
Feb  1 09:57:27 localhost Install Mac OS X Lion[384]: Checking Software Update catalog URL http://swscan.apple.com/content/catalogs/others/index-lion-snowleopard-leopard.merged-1.sucatalog
Feb  1 09:57:27 localhost diskmanagementd[350]: DM ->T+[DMToolBootPreference getPartitionBootability:]: inUDS=0x110593c30=disk1s2=Mac OS
Feb  1 09:57:27 localhost diskmanagementd[350]: DM ..T+[DMToolBootPreference getPartitionBootability:]: PMBootable=1            (bootable right now without any further action)
Feb  1 09:57:27 localhost diskmanagementd[350]: DM ..T+[DMToolBootPreference getPartitionBootability:]: PMBootCapable=0         (bootable if you call MKCFPrepareBootDevice)
Feb  1 09:57:27 localhost diskmanagementd[350]: DM ..T+[DMToolBootPreference getPartitionBootability:]: PMBootSurgeryRequired=0 (for primitive MBR on BIOS, add boot block and loader)
Feb  1 09:57:27 localhost diskmanagementd[350]: DM ..T+[DMToolBootPreference getPartitionBootability:]: PMFSSurgeryRequired=0   (for primitive MBR on BIOS, add boot block and loader) 
Feb  1 09:57:27 localhost diskmanagementd[350]: DM ..T+[DMToolBootPreference getPartitionBootability:]: PMNewfsRequired=0       (bootable with MKCFPrep but it will rudely carve)
Feb  1 09:57:27 localhost diskmanagementd[350]: DM <-T+[DMToolBootPreference getPartitionBootability:]: MKerr=0 out=4=0x4
Feb  1 09:57:27 localhost diskmanagementd[350]: DM ->T+[DMToolBootPreference getPartitionBootability:]: inUDS=0x110593c30=disk0s2=Macintosh HD
Feb  1 09:57:27 localhost Install Mac OS X Lion[384]: No available package ref for compatibility update. Ignoring.
Feb  1 09:57:28 localhost diskmanagementd[350]: DM ..T+[DMToolBootPreference getPartitionBootability:]: PMBootable=1            (bootable right now without any further action)
Feb  1 09:57:28 localhost diskmanagementd[350]: DM ..T+[DMToolBootPreference getPartitionBootability:]: PMBootCapable=0         (bootable if you call MKCFPrepareBootDevice)
Feb  1 09:57:28 localhost diskmanagementd[350]: DM ..T+[DMToolBootPreference getPartitionBootability:]: PMBootSurgeryRequired=0 (for primitive MBR on BIOS, add boot block and loader)
Feb  1 09:57:28 localhost diskmanagementd[350]: DM ..T+[DMToolBootPreference getPartitionBootability:]: PMFSSurgeryRequired=0   (for primitive MBR on BIOS, add boot block and loader) 
Feb  1 09:57:28 localhost diskmanagementd[350]: DM ..T+[DMToolBootPreference getPartitionBootability:]: PMNewfsRequired=0       (bootable with MKCFPrep but it will rudely carve)
Feb  1 09:57:28 localhost diskmanagementd[350]: DM <-T+[DMToolBootPreference getPartitionBootability:]: MKerr=0 out=132=0x84
Feb  1 09:57:28 localhost Install Mac OS X Lion[384]: No available package ref for compatibility update. Ignoring.
Feb  1 09:57:46 localhost Install Mac OS X Lion[384]: Created IATool object:7336030
Feb  1 09:57:46 localhost Install Mac OS X Lion[384]: Using product <OSSoftwareUpdateCatalogProduct> from product keys 11C2002_ServerEssentials at distance 25
Feb  1 09:57:47 localhost Install Mac OS X Lion[384]: Preventing machine sleep.
Feb  1 09:57:47 localhost Install Mac OS X Lion[384]: Using product IA_PKSecureNetEnabledProduct <file://localhost/Volumes/Mac%20OS/Mac%20OS%20X%20Install%20Data/> at distance 5
Feb  1 09:57:47 localhost Install Mac OS X Lion[384]: Using mutable product path: /Volumes/Mac OS/Mac OS X Install Data
Feb  1 09:57:47 localhost Install Mac OS X Lion[384]: Retrieving 2 packages (3.799 GB)
Feb  1 09:57:47 localhost Install Mac OS X Lion[384]: Retrieved package com.apple.pkg.CompatibilityUpdate (http://swcdn.apple.com/content/downloads/02/12/041-1997/jPTmxRrfybSnP8NTRfwggvDn4F9byWBgvd/MacOS_10_7_IncompatibleAppList.pkg)
Feb  1 09:57:48 localhost Install Mac OS X Lion[384]: Chunklist is production signed.
Feb  1 09:58:52 localhost Install Mac OS X Lion[384]: Retrying http-chunked://osrecovery.apple.com/::://oscdn.apple.com/content/downloads/03/21/2Z694-7344/PQ6C3gqpzJfC7HvyzDSvY2Pmjd65M9zkY5/OSInstaller/InstallESD.chunklist::://oscdn.apple.com/content/downloads/03/21/2Z694-7344/PQ6C3gqpzJfC7HvyzDSvY2Pmjd65M9zkY5/OSInstaller/InstallESD.dmg after 1 failure(s)
Feb  1 09:58:52 localhost Install Mac OS X Lion[384]: Chunklist is production signed.
Feb  1 10:03:57 localhost Install Mac OS X Lion[384]: Retrying http-chunked://osrecovery.apple.com/::://oscdn.apple.com/content/downloads/03/21/2Z694-7344/PQ6C3gqpzJfC7HvyzDSvY2Pmjd65M9zkY5/OSInstaller/InstallESD.chunklist::://oscdn.apple.com/content/downloads/03/21/2Z694-7344/PQ6C3gqpzJfC7HvyzDSvY2Pmjd65M9zkY5/OSInstaller/InstallESD.dmg after 2 failure(s)
Feb  1 10:03:57 localhost Install Mac OS X Lion[384]: Chunklist is production signed.
Feb  1 10:10:26 localhost Install Mac OS X Lion[384]: Retrying http-chunked://osrecovery.apple.com/::://oscdn.apple.com/content/downloads/03/21/2Z694-7344/PQ6C3gqpzJfC7HvyzDSvY2Pmjd65M9zkY5/OSInstaller/InstallESD.chunklist::://oscdn.apple.com/content/downloads/03/21/2Z694-7344/PQ6C3gqpzJfC7HvyzDSvY2Pmjd65M9zkY5/OSInstaller/InstallESD.dmg after 3 failure(s)
Feb  1 10:10:27 localhost Install Mac OS X Lion[384]: Chunklist is production signed.
Feb  1 10:12:31 localhost Install Mac OS X Lion[384]: Failed to retrieve http-chunked://osrecovery.apple.com/::://oscdn.apple.com/content/downloads/03/21/2Z694-7344/PQ6C3gqpzJfC7HvyzDSvY2Pmjd65M9zkY5/OSInstaller/InstallESD.chunklist::://oscdn.apple.com/content/downloads/03/21/2Z694-7344/PQ6C3gqpzJfC7HvyzDSvY2Pmjd65M9zkY5/OSInstaller/InstallESD.dmg (Error Domain=NSURLErrorDomain Code=-1001 "The request timed out." UserInfo=0x108c1c0c0 {NSUnderlyingError=0x108c936f0 "The request timed out.", NSErrorFailingURLStringKey=http://oscdn.apple.com/content/downloads/03/21/2Z694-7344/PQ6C3gqpzJfC7HvyzDSvY2Pmjd65M9zkY5/OSInstaller/InstallESD.dmg, NSErrorFailingURLKey=http://oscdn.apple.com/content/downloads/03/21/2Z694-7344/PQ6C3gqpzJfC7HvyzDSvY2Pmjd65M9zkY5/OSInstaller/InstallESD.dmg, NSLocalizedDescription=The request timed out.})
Feb  1 10:12:31 localhost Install Mac OS X Lion[384]: Failed to download package from http-chunked://osrecovery.apple.com/::://oscdn.apple.com/content/downloads/03/21/2Z694-7344/PQ6C3gqpzJfC7HvyzDSvY2Pmjd65M9zkY5/OSInstaller/InstallESD.chunklist::://oscdn.apple.com/content/downloads/03/21/2Z694-7344/PQ6C3gqpzJfC7HvyzDSvY2Pmjd65M9zkY5/OSInstaller/InstallESD.dmg and no alternate source.
Feb  1 10:12:31 localhost Install Mac OS X Lion[384]: Stopped operation queue with Error Domain=IAErrorDomain Code=402 "Can't download the additional components needed to install Mac OS X." UserInfo=0x1088756f0 {NSRecoveryAttempter=<IARecoveryAttempter: 0x108854720>, NSLocalizedRecoverySuggestion=Check your Internet connection and try again., IAErrorHasRetryButton=true, IAErrorAlternateAction=Network Diagnostics, NSLocalizedDescription=Can't download the additional components needed to install Mac OS X., NSLocalizedRecoveryOptions=(
        "Try Again",
        Cancel
    ), NSUnderlyingError=0x108c5e090 "The request timed out."}
Feb  1 10:19:54 localhost configd[112]: arp_client_transmit(en0) failed, Network is down (50)
Feb  1 10:19:54 localhost configd[112]: bootp_session_transmit: bpf_write(en0) failed: Network is down (50)
Feb  1 10:19:54 localhost configd[112]: DHCP en0: INIT-REBOOT transmit failed
Feb  1 10:19:54 localhost configd[112]: LINKLOCAL en0: parent has no IP
Feb  1 10:19:54 localhost configd[112]: DHCP en0: ARP detect ROUTER failed, arp_client_transmit(en0) failed, Network is down (50)
Feb  1 10:32:33 localhost configd[112]: subnet_route_if_index: can't get interface name
Feb  1 10:32:37 localhost Install Mac OS X Lion[384]: Preventing machine sleep.
Feb  1 10:32:37 localhost Install Mac OS X Lion[384]: Retrieving 1 packages (3.799 GB)
Feb  1 10:32:38 localhost Install Mac OS X Lion[384]: Chunklist is production signed.
Feb  1 10:51:03 localhost Install Mac OS X Lion[384]: Retrying http-chunked://osrecovery.apple.com/::://oscdn.apple.com/content/downloads/03/21/2Z694-7344/PQ6C3gqpzJfC7HvyzDSvY2Pmjd65M9zkY5/OSInstaller/InstallESD.chunklist::://oscdn.apple.com/content/downloads/03/21/2Z694-7344/PQ6C3gqpzJfC7HvyzDSvY2Pmjd65M9zkY5/OSInstaller/InstallESD.dmg after 1 failure(s)
Feb  1 10:51:03 localhost Install Mac OS X Lion[384]: Chunklist is production signed.
Feb  1 10:56:08 localhost Install Mac OS X Lion[384]: Retrying http-chunked://osrecovery.apple.com/::://oscdn.apple.com/content/downloads/03/21/2Z694-7344/PQ6C3gqpzJfC7HvyzDSvY2Pmjd65M9zkY5/OSInstaller/InstallESD.chunklist::://oscdn.apple.com/content/downloads/03/21/2Z694-7344/PQ6C3gqpzJfC7HvyzDSvY2Pmjd65M9zkY5/OSInstaller/InstallESD.dmg after 2 failure(s)
Feb  1 10:56:09 localhost Install Mac OS X Lion[384]: Chunklist is production signed.
Feb  1 11:08:14 localhost Install Mac OS X Lion[384]: Retrying http-chunked://osrecovery.apple.com/::://oscdn.apple.com/content/downloads/03/21/2Z694-7344/PQ6C3gqpzJfC7HvyzDSvY2Pmjd65M9zkY5/OSInstaller/InstallESD.chunklist::://oscdn.apple.com/content/downloads/03/21/2Z694-7344/PQ6C3gqpzJfC7HvyzDSvY2Pmjd65M9zkY5/OSInstaller/InstallESD.dmg after 3 failure(s)
Feb  1 11:08:14 localhost Install Mac OS X Lion[384]: Chunklist is production signed.
Feb  1 11:09:16 localhost Install Mac OS X Lion[384]: Failed to retrieve http-chunked://osrecovery.apple.com/::://oscdn.apple.com/content/downloads/03/21/2Z694-7344/PQ6C3gqpzJfC7HvyzDSvY2Pmjd65M9zkY5/OSInstaller/InstallESD.chunklist::://oscdn.apple.com/content/downloads/03/21/2Z694-7344/PQ6C3gqpzJfC7HvyzDSvY2Pmjd65M9zkY5/OSInstaller/InstallESD.dmg (Error Domain=NSURLErrorDomain Code=-1001 "The request timed out." UserInfo=0x108ac34c0 {NSUnderlyingError=0x108aa9af0 "The request timed out.", NSErrorFailingURLStringKey=http://oscdn.apple.com/content/downloads/03/21/2Z694-7344/PQ6C3gqpzJfC7HvyzDSvY2Pmjd65M9zkY5/OSInstaller/InstallESD.dmg, NSErrorFailingURLKey=http://oscdn.apple.com/content/downloads/03/21/2Z694-7344/PQ6C3gqpzJfC7HvyzDSvY2Pmjd65M9zkY5/OSInstaller/InstallESD.dmg, NSLocalizedDescription=The request timed out.})
Feb  1 11:09:16 localhost Install Mac OS X Lion[384]: Failed to download package from http-chunked://osrecovery.apple.com/::://oscdn.apple.com/content/downloads/03/21/2Z694-7344/PQ6C3gqpzJfC7HvyzDSvY2Pmjd65M9zkY5/OSInstaller/InstallESD.chunklist::://oscdn.apple.com/content/downloads/03/21/2Z694-7344/PQ6C3gqpzJfC7HvyzDSvY2Pmjd65M9zkY5/OSInstaller/InstallESD.dmg and no alternate source.
Feb  1 11:09:16 localhost Install Mac OS X Lion[384]: Stopped operation queue with Error Domain=IAErrorDomain Code=402 "Can't download the additional components needed to install Mac OS X." UserInfo=0x108c7ec90 {NSRecoveryAttempter=<IARecoveryAttempter: 0x108c77340>, NSLocalizedRecoverySuggestion=Check your Internet connection and try again., IAErrorHasRetryButton=true, IAErrorAlternateAction=Network Diagnostics, NSLocalizedDescription=Can't download the additional components needed to install Mac OS X., NSLocalizedRecoveryOptions=(
        "Try Again",
        Cancel
    ), NSUnderlyingError=0x108a8cb10 "The request timed out."}
Feb  1 11:11:53 localhost configd[112]: arp_client_transmit(en0) failed, Network is down (50)
Feb  1 11:11:53 localhost configd[112]: bootp_session_transmit: bpf_write(en0) failed: Network is down (50)
Feb  1 11:11:53 localhost configd[112]: DHCP en0: INIT-REBOOT transmit failed
Feb  1 11:11:53 localhost configd[112]: LINKLOCAL en0: parent has no IP
Feb  1 11:11:53 localhost configd[112]: DHCP en0: ARP detect ROUTER failed, arp_client_transmit(en0) failed, Network is down (50)
Feb  1 13:30:50 localhost configd[112]: subnet_route_if_index: can't get interface name
Feb  1 13:31:13 localhost Unknown[333]: 2012-02-01 13:31 Install Mac OS X Lion[384] (CarbonCore.framework) FSEventStreamStart: ERROR: FSEvents_connect() => Unknown service name (1102)
Feb  1 13:31:13 localhost opendirectoryd[101]: 334.1 - Client: coreservicesd, UID: 0, EUID: 0, GID: 0, EGID: 0
Feb  1 13:31:13 localhost opendirectoryd[101]: 334.1 - ODNodeCreateWithName request, SessionID: 00000000-0000-0000-0000-000000000000, Name: /Local/Default
Feb  1 13:31:13 localhost opendirectoryd[101]: 334.1 - loading configuration for '/Local' from '/System/Library/OpenDirectory/Configurations/Local.plist'
Feb  1 13:31:13 localhost opendirectoryd[101]: Loaded bundle at path '/System/Library/OpenDirectory/Modules/PlistFile.bundle'
Feb  1 13:31:13 localhost opendirectoryd[101]: 334.1 - unable to find authentication module 'ConfigurationProfiles'
Feb  1 13:31:13 localhost opendirectoryd[101]: 334.1 - unable to find service discovery callback for module 'PlistFile'
Feb  1 13:31:13 localhost opendirectoryd[101]: Registering for network changes
Feb  1 13:31:13 localhost opendirectoryd[101]: Registered subnode with name '/Local/Default'
Feb  1 13:31:13 localhost opendirectoryd[101]: failed to open local node for internal record copy
Feb  1 13:31:13 localhost opendirectoryd[101]: Registering for power changes
Feb  1 13:31:13 localhost opendirectoryd[101]: Registering for network power changes
Feb  1 13:31:13 localhost opendirectoryd[101]: 334.1, Node: /Local/Default - node assigned UUID - F68A8860-105A-490B-AB34-5678DCA0DF48
Feb  1 13:31:13 localhost opendirectoryd[101]: 334.1, Node: /Local/Default - ODNodeCreateWithName completed
Feb  1 13:31:13 localhost opendirectoryd[101]: 334.2 - Client: coreservicesd, UID: 0, EUID: 0, GID: 0, EGID: 0
Feb  1 13:31:13 localhost opendirectoryd[101]: 334.2 - ODQueryCreateWithNode request, NodeID: F68A8860-105A-490B-AB34-5678DCA0DF48, RecordType(s): dsRecTypeNative:config, Attribute: dsAttrTypeStandard:RecordName, MatchType: EqualTo, Equality: CaseExact, Value(s): SharePoints, Requested Attributes: dsAttributesAll, Max Results: 1
Feb  1 13:31:13 localhost opendirectoryd[101]: 334.2, Node: /Local/Default, Module: PlistFile - client is using a native record type 'config' which is not portable
Feb  1 13:31:13 localhost opendirectoryd[101]: 334.2, Node: /Local/Default, Module: PlistFile - client is using a native record type 'config' which is not portable
Feb  1 13:31:13 localhost opendirectoryd[101]: 334.2, Node: /Local/Default, Module: PlistFile - ODQueryCreateWithNode completed
Feb  1 13:31:13 localhost opendirectoryd[101]: 334.3 - Client: coreservicesd, UID: 0, EUID: 0, GID: 0, EGID: 0
Feb  1 13:31:13 localhost opendirectoryd[101]: 334.3 - ODNodeCreateRecord request, NodeID: F68A8860-105A-490B-AB34-5678DCA0DF48, RecordType: dsRecTypeNative:config, RecordName: SharePoints, Attributes: <none>
Feb  1 13:31:13 localhost opendirectoryd[101]: 334.3, Node: /Local/Default, Module: PlistFile - client is using a native record type 'config' which is not portable
Feb  1 13:31:14 localhost opendirectoryd[101]: 334.3, Node: /Local/Default, Module: PlistFile - ODNodeCreateRecord completed, delivered 1 result
Feb  1 13:31:14 localhost opendirectoryd[101]: 334.4 - Client: coreservicesd, UID: 0, EUID: 0, GID: 0, EGID: 0
Feb  1 13:31:14 localhost opendirectoryd[101]: 334.4 - ODQueryCreateWithNode request, NodeID: F68A8860-105A-490B-AB34-5678DCA0DF48, RecordType(s): dsRecTypeNative:config/SharePoints, Attribute: dsAttrTypeStandard:RecordName, MatchType: Any, Equality: CaseExact, Value(s): dsRecordsAll, Requested Attributes: dsAttrTypeNative:ftp_guestaccess,dsAttrTypeNative:smb_name,dsAttrTypeNative:sharepoint_account_uuid,dsAttrTypeNative:smb_createmask,dsAttrTypeNative:sharepoint_version,dsAttrTypeStandard:AppleMetaNodeLocation,dsAttrTypeNative:afp_guestaccess,dsAttrTypeNative:afp_shared,dsAttrTypeStandard:RecordType,dsAttrTypeNative:ftp_shared,dsAttrTypeNative:afp_name,dsAttrTypeNative:smb_oplocks,dsAttrTypeNative:afp_use_parent_owner,dsAttrTypeNative:smb_directorymask,dsAttrTypeStandard:RecordName,dsAttrTypeNative:afp_use_parent_privs,dsAttrTypeNative:smb_guestaccess,dsAttrTypeNative:smb_inherit_permissions,dsAttrTypeStandard:AppleMetaRecordName,dsAttrTypeNative:smb_shared,dsAttrTypeNative:directory_path,dsAttrTypeNative:smb_strictlocking,dsAttrTypeNative:sharepoint_group_id,dsAttrTypeNative:ftp_name, Max Results: 2147483647
Feb  1 13:31:14 localhost opendirectoryd[101]: 334.4, Node: /Local/Default, Module: PlistFile - client is using an old record type 'dsRecTypeNative:config/SharePoints' should be using kODRecordTypeSharePoints
Feb  1 13:31:14 localhost opendirectoryd[101]: 334.4, Node: /Local/Default, Module: PlistFile - client is using an old record type 'dsRecTypeNative:config/SharePoints' should be using kODRecordTypeSharePoints
Feb  1 13:31:14 localhost opendirectoryd[101]: 334.4, Node: /Local/Default, Module: PlistFile - flushing record '/private/var/db/dslocal/nodes/Default/config/SharePoints'
Feb  1 13:31:14 localhost opendirectoryd[101]: Module: PlistFile - ___index_record_block_invoke_1: sqlite3_prepare_v2: 21
Feb  1 13:31:14 localhost opendirectoryd[101]: Module: PlistFile - ___index_record_block_invoke_1: sqlite3_prepare_v2: 21
Feb  1 13:31:14 localhost opendirectoryd[101]: 334.4, Node: /Local/Default, Module: PlistFile - ODQueryCreateWithNode completed

edit:
Ik heb zojuist weer een mogelijke factor uitgesloten: even geprobeerd een fresh install te doen vanaf het netwerk van mijn ouders in plaats van mijn eigen netwerk. Exact hetzelfde probleem, het ligt dus niet aan mijn gare KPN modem thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadPool
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-08 09:12
Vorig weekend m'n eerste Mac gekocht (MPB 13" met i5 @ 2,4Ghz). Heb gelijk de HDD vervangen voor een Corsair Performance Pro SSD.

Even XBench gedraaid met de volgende resultaten. Niet slecht denk ik. Random reads scoren vrij hoog. TRIM staat trouwens aan.

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-Cs10ISC2vuM/TysX0jTDqQI/AAAAAAAAAkg/H2pxcE0LyyA/s512/Screen%252520Shot%2525202012-02-03%252520at%25252012.03.52%252520AM.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomk94
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-09 07:39

tomk94

Developer

Pff zit erg te twijfelen. Ik wil in mijn Macbook Pro "13 uit 2011 graag de Superdrive vervangen door een SSD met de OptiBay. Omdat ik wel gewoon me HD nodig blijf hebben blijft die er dan dus in.

Nu zit ik te twijfelen of ik het wel moet doen. Ik ben zo wel 150-200 euro kwijt (De optibay + ~60GB SSD). En volgens mij merk je er weinig van naast het opstartten denk ik.

Ook is batterijduur voor mij erg belangrijk. Ik heb in ieder geval de komende per jaar minimaal 3-4 uur accuduur nodig. Dat is nu bij normaal gebruik 6 uur, maar bij het gebruik maken van 2 schijfen zal dat zeker een stuk minder worden. Weet iemand hoeveel dit ongeveer minder wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
tomwebfreak schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 12:06:
En volgens mij merk je er weinig van naast het opstartten denk ik.
[sarcasm]Alleen het opstarten is wat sneller ja, de rest wordt trager.[/sarcasm]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vexx
@ tomwebfreak:

Ik heb de afgelopen week ook een SSD geïnstalleerd en de snelheidswinst is écht wel te merken bij huis, tuin en keukengebruik: alle programma's starten (veel) sneller op, installeren gaat vele malen sneller (iWorks in onder 1 minuut) en je systeem is in zijn geheel meer 'snappy'.

Ik heb mijn SSD eindelijk goed werkend gekregen door de HDD en de SSD om te wisselen. De HDD zit nu in de Optibay en de SSD zit op de plek van de HDD. Recovery vanaf internet werkte opeens en het verse systeem laat geen strandballen of freezes meer zien. Ik ben er blij mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haazzz
tomwebfreak schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 12:06:
Pff zit erg te twijfelen. Ik wil in mijn Macbook Pro "13 uit 2011 graag de Superdrive vervangen door een SSD met de OptiBay. Omdat ik wel gewoon me HD nodig blijf hebben blijft die er dan dus in.

Nu zit ik te twijfelen of ik het wel moet doen. Ik ben zo wel 150-200 euro kwijt (De optibay + ~60GB SSD). En volgens mij merk je er weinig van naast het opstartten denk ik.

Ook is batterijduur voor mij erg belangrijk. Ik heb in ieder geval de komende per jaar minimaal 3-4 uur accuduur nodig. Dat is nu bij normaal gebruik 6 uur, maar bij het gebruik maken van 2 schijfen zal dat zeker een stuk minder worden. Weet iemand hoeveel dit ongeveer minder wordt?
Zoals de posters boven mij al aandragen, je merkt echt wel een stuk meer van een SSD dan enkel met het opstarten. Daarnaast vraag ik me af waarom je 150-200 euro kwijt moet zijn inclusief een 60GB SSD? Je wilt zeker de 'originele' OptiBay kopen? Waarom niet bijvoorbeeld deze. Heb je voor 16 euro inclusief verzending thuis liggen, scheelt je dus een hoop geld tov de OptiBay.

Over de accu durf ik niks te zeggen, maar als hij nu 6 uur meegaat zal je er heus niet terug vallen naar slechts 4 uur als je een SSD bijplaatst ;) Met een SSD erbij zal de HDD ook veel meer in idle stand zijn (ervan uitgaande dat je programma's op de SSD plaatst en data op je HDD).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomk94

tomk94

Developer

Bedankt voor jullie reacties. Dan ga ik dan toch maar voor een SSD denk ik.
Haazzz schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 13:14:
Daarnaast vraag ik me af waarom je 150-200 euro kwijt moet zijn inclusief een 60GB SSD? Je wilt zeker de 'originele' OptiBay kopen? Waarom niet bijvoorbeeld deze. Heb je voor 16 euro inclusief verzending thuis liggen, scheelt je dus een hoop geld tov de OptiBay.
Die had ik nog niet gezien. Wel heb ik een externe usb cd speler nodig waar ik de huidige superdrive in kan doen. Maar die vind ik hier ook al. Daar ga ik maar eens naar kijken.

edit: zo beide besteld, wanneer ik ze binnen heb maar eens een goede SSD zoeken

[ Voor 4% gewijzigd door tomk94 op 03-02-2012 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
Alle kabels en tools liggen klaar hier. Nu nog de SSD zelf. Wil vandaag nog bestellen, maar kan niet kiezen tussen de Intel 320 en Crucial M4. Ik heb een SATAII controller, en snelheidsverschil zal toch niet echt te merken zijn. Volgens mij is de M4 wel iets populairder. Maar ja, ienemienemutte :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nano2009
  • Laatst online: 22:11
Executor16 schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 13:59:
Alle kabels en tools liggen klaar hier. Nu nog de SSD zelf. Wil vandaag nog bestellen, maar kan niet kiezen tussen de Intel 320 en Crucial M4. Ik heb een SATAII controller, en snelheidsverschil zal toch niet echt te merken zijn. Volgens mij is de M4 wel iets populairder. Maar ja, ienemienemutte :P
Crucial M4 is altijd makkelijk als je hem ooit nog wilt gebruiken in een systeem dat wel SATAIII heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Goed, na wat inlezen snap ik nu eindelijk wat er met m'n Kingston V200 schijf aan de hand is: het schatje blijkt een bug te hebben bij sequential writes waardoor de boel ineens tergend langzaam wordt. En ja, dan klapt software wel eens. Maar wachten op de update, verdikkie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vmu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-07 11:08

Vmu

Rotatate

Ik heb een late 2006 Macbook white waar ik sinds het schoon installeren van Lion irritant veel beachballs heb, ondanks een snelle en grote HD. Deze MB gebruik ik dagelijks om vanaf les te geven en af en toe mijn uploads naar de itunes connect app store te doen.
Downgraden naar Snow Leopard is echt veel te veel gedoe dus ik ga nu alles proberen om 'm wat sneller te krijgen. Ik heb nog getwijfeld om toch maar een mooie en lichte MB Air te kopen maar ik ga proberen met wat upgrades mijn geld nog even in mijn zak te houden.
Ten eerste zit er nu 4GB RAM in ipv 3, ook al scheelt dat waarschijnlijk maar marginaal.
Ten tweede heb ik een Crucial M4 128GB besteld die morgen wordt afgeleverd. Via marktplaats heb ik zo een houder voor in de combodrive gevonden die ik als het goed is morgen ook heb.
Leuk project, ik laat jullie weten hoe het afloopt.
Ik hoop dat hij sneller wordt omdat dan niet alleen de progs en films sneller laden, maar ook omdat mijn swap dan sneller wordt. Lion is echt een geheugenvreter dus ik verwacht hier veel van.

Vmu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Ik heb afgelopen zomer mijn MacBook white late 2007 een SSD upgrade gegeven en Lion geïnstalleerd. Hij voelt sindsdien weer als nieuw. :)

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomk94

tomk94

Developer

Wat is nou een goede stabiele SSD voor een Macbook Pro. Ik zit nu te kijken naar pricewatch: OCZ Vertex 2 E SATA II 2.5" SSD 120GB Redelijk veel ruimte voor een redelijke prijs. Of is de compabiliteit te slecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vexx
De Vertex SSD's hebben de Sandforce controller, waardoor ze nogal instabiel schijnen te zijn op Mac. De merken met de Marvell controller zijn meer aan te raden.

De populaire opties:

Crucial M4 (SATA3, dus snelste doorvoersnelheid, mits je laptop het aan kan)
Samsung 830 (ook SATA3, maar minder snel dan de M4 als ik het me goed herinner)
Intel 320 (SATA2, maar blijkbaar de SSD met de beste betrouwbaarheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Vexx schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 14:48:
De Vertex SSD's hebben de Sandforce controller, waardoor ze nogal instabiel schijnen te zijn op Mac.
Gaan we weer. Waarom adviseren sommige mensen puur op basis van dingen die ze 'ergens gelezen hebben'. Op basis van eigen ervaring kan ik je zeggen dat het bullshit is dat de Sandforce per definitie instabiel op de Mac zou zijn. Dat er verhoudingsgewijs wat meer Vertex schijven uitvallen dan veel concurrenten is een ander verhaal. Zelf heb ik op 3 iMacs (2007, 2009 en 2011 model) alleen maar positieve ervaringen met Vertex 2 en Vertex 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomk94

tomk94

Developer

Vexx schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 14:48:
De Vertex SSD's hebben de Sandforce controller, waardoor ze nogal instabiel schijnen te zijn op Mac. De merken met de Marvell controller zijn meer aan te raden.

De populaire opties:

Crucial M4 (SATA3, dus snelste doorvoersnelheid, mits je laptop het aan kan)
Samsung 830 (ook SATA3, maar minder snel dan de M4 als ik het me goed herinner)
Intel 320 (SATA2, maar blijkbaar de SSD met de beste betrouwbaarheid)
Me macbook pro is early 2011 en heeft een Intel 6 series Chipset. Dus sata III/600 zal geen problemen opleveren. Zal dan toch is naar de Crucial en Intel 320 kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vexx
Exirion schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 15:07:
[...]

Gaan we weer. Waarom adviseren sommige mensen puur op basis van dingen die ze 'ergens gelezen hebben'. Op basis van eigen ervaring kan ik je zeggen dat het bullshit is dat de Sandforce per definitie instabiel op de Mac zou zijn. Dat er verhoudingsgewijs wat meer Vertex schijven uitvallen dan veel concurrenten is een ander verhaal. Zelf heb ik op 3 iMacs (2007, 2009 en 2011 model) alleen maar positieve ervaringen met Vertex 2 en Vertex 3.
Ik wil niet volledig off-topic gaan en een flame-war starten, maar ik lees in dit topic van diverse mensen dat ze de Vertex schijven afraden. Ik heb er zelf inderdaad geen ervaring mee, maar als een schijf herhaaldelijk afgeraden wordt vind ik wel dat dat gemeld mag worden.

Als ik de keus heb tussen een aantal schijven waarvan van eentje gemixte verhalen rond gaan, dan gaat mijn voorkeur naar een schijf waar over het algemeen positief over geschreven wordt (zoals de Crucial, de Intel of eventueel de Samsung).

De verhalen over de Vertex schijven zullen ongetwijfeld in de praktijk erg meevallen (mensen gaan alleen het internet op met vragen/klachten als iets niet bevalt, positieve feedback vindt zijn weg naar de fora minder snel). Ik zou alleen geen zin hebben om het risico te nemen.

[ Voor 11% gewijzigd door Vexx op 04-02-2012 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vmu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-07 11:08

Vmu

Rotatate

Wow. Mijn oude macbook (2006) is echt een enorm stuk sneller geworden door die ssd!
Ik heb Lion plus mijn apps en mijn hele dropbox erop staan. Geweldig!
Geen beachballs meer, alles opent snel. Browser starten is nu bijna instant, Google Earth opent snel. Zelfs Keynote dat al een tijdje niet vooruit te branden was opent alles nu een stuk sneller.
Zodra de optibay binnen is gaat mijn 500GB HD er ook weer in en heb ik de rest van mijn films en zo er ook weer in zitten.

Vmu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_vh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-04 12:57
Ik heb me vorige week alles aangeschaft wat ik nodig heb om mijn Macbook Pro (2011) te laten vliegen!

crucial M4 256GB (307 euro)
Screwdriver set (Ebay, zie foto. 15 Euro)
HDCaddy (optibay maar dan cheaper en sneller geleverd, 40)
Macbook external superdrive enclosure (Ebay, zie foto, 15 euro)

Totale prijs : 307 + 40 + 15 + 15 + 10 verzending (alles bij elkaar denk ik) = 377 Euro

De HDcaddy + screwdriver set zijn al toegekomen, de SSD verwacht ik maandag als ik de Nederlandse post mag geloven. De external superdrive kan nog wel even onderweg zijn maar dat heeft geen haast.
Voor sommige zou die screwdriver set er zelfs niet bijmoeten maar ik vond het best wel een leuk hebbeding + ik ben zeker dat ik de juiste tools gebruik en niet om de haverklap naar de doe-het-zelver moet om nieuwe schroevendraaiers.

Can't wait! :9~

Afbeeldingslocatie: http://www.nickveenhof.be/macbook/superdrive.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.nickveenhof.be/macbook/screwdriver.JPG

[ Voor 11% gewijzigd door nick_vh op 05-02-2012 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Vmu schreef op zondag 05 februari 2012 @ 16:36:
Wow. Mijn oude macbook (2006) is echt een enorm stuk sneller geworden door die ssd!
Ik heb Lion plus mijn apps en mijn hele dropbox erop staan. Geweldig!
Geen beachballs meer, alles opent snel. Browser starten is nu bijna instant, Google Earth opent snel. Zelfs Keynote dat al een tijdje niet vooruit te branden was opent alles nu een stuk sneller.
Zodra de optibay binnen is gaat mijn 500GB HD er ook weer in en heb ik de rest van mijn films en zo er ook weer in zitten.
Had ik toch al gezegd? ;)
Nu is het weer een moderne Mac. Ik had ook een 500GB schijf erin maar die SSD geeft de MacBook net dat duwtje in de rug.

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Vexx schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 16:11:
[...]
Ik wil niet volledig off-topic gaan en een flame-war starten, maar ik lees in dit topic van diverse mensen dat ze de Vertex schijven afraden. Ik heb er zelf inderdaad geen ervaring mee, maar als een schijf herhaaldelijk afgeraden wordt vind ik wel dat dat gemeld mag worden.

Als ik de keus heb tussen een aantal schijven waarvan van eentje gemixte verhalen rond gaan, dan gaat mijn voorkeur naar een schijf waar over het algemeen positief over geschreven wordt (zoals de Crucial, de Intel of eventueel de Samsung).

De verhalen over de Vertex schijven zullen ongetwijfeld in de praktijk erg meevallen (mensen gaan alleen het internet op met vragen/klachten als iets niet bevalt, positieve feedback vindt zijn weg naar de fora minder snel). Ik zou alleen geen zin hebben om het risico te nemen.
Hier een ongelukkige Vertex gebruiker, ik had een 240GB Vertex 2 die last had van timewarping (of wat de term ook was) en kort daarna was ik mn hele partitie kwijt. Ingeruild voor een Kingston V+100 256GB SSD, waar ik tot op de dag van vandaag geen spijt van heb.

Voor mn volgende SSD zal ik iig geen OCZ meer kiezen

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
Vandaag toch de knoop doorgehakt en de Crucial M4 besteld voor mijn iMac.

[ Voor 40% gewijzigd door Executor16 op 25-12-2013 17:09 ]

Pagina: 1 ... 50 ... 88 Laatste