Het SSD in je Apple topic

Pagina: 1 ... 49 ... 88 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmvdberg
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 05-01 23:55

dmvdberg

Cake or Death?

@ sharkzor zolang video camera's firewire blijven houden zullen er mac's zijn met FW poorten :)

Kosten voor het laten doen zijn idd wel hoog, maar begrijpelijk als het om een imac gaat.
Voor een laptop zou dit echt absurd zijn.

@ Bamiballen Persoonlijk zou ik voor de optie gaan om een 2e HDD in je mac te zetten. Via een optibay / HDCaddy heb je dan genoeg ruimte en de dvddrive kan wel in een externe behouding. sATA is altijd nog sneller dan USB. Bovendien zijn FW disks vaak duurder.

Als tip voor een disk in een optibay:

500Gb pricewatch: Seagate Momentus XT ST95005620AS (Hybrid), 500GB SATA-300, 32MB, 7200rpm
750Gb pricewatch: Seagate Momentus XT ST750LX003 , 750GB SATA-600, 32MB, 7200rpm

[ Voor 11% gewijzigd door dmvdberg op 10-01-2012 21:04 ]

M1 Max user

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bas Post schreef op maandag 09 januari 2012 @ 13:42:
[...]

Geen enkel probleem, ik heb zelf de 7mm Samsung 830 SSD ingebouwd! En wat een verademing!
Ik heb tevens bij ifixit de Dual Hard Drive Kit besteld en een Samsung 1TB als 2e harde schijf ingebouwd, deze omdat de hoogte van deze schijf ook 9,5mm is!!!

Al om al, een killer setup en wat een snelheid!!! :9~ :9~ :9~
oke helemaal super! thanks voor je reactie. (en sorry voor mijn late, kreeg geen melding ofzo dus wist niet dat er gequote was..)

dus het is niet zo dat hij nu los zit of iets? ik zal de mac mini namelijk af en toe moeten meenemen naar andere plaatsen en wil natuurlijk dat alles gewoon vast zit.. ik ga tevens de SSD door iemand anders laten inbouwen (voor 40 euro) want ben ik toch een beetje benauwd voor.. of vond jij dit zelf toch heel makkelijk?

groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 16:54:
ik ga tevens de SSD door iemand anders laten inbouwen (voor 40 euro) want ben ik toch een beetje benauwd voor.. of vond jij dit zelf toch heel makkelijk?

groetjes
Als je een beetje tweaker bent moet dat makkelijk lukken! :Y) Kijk desnoods even op Youtube naar een filmpje, scheelt je toch weer 40 euro en je doet weer wat ervaring op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja ik ben gewoon bang met het terugplaatsen van alles haha. stel ik een schroefje over. maar tegen die tijd denk ik er nog even over na. het is inderdaad beter om het zelf te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tip: pak er een a4tje bij en leg de schroefjes daar op in de vorm zoals je ze eruit gehaald hebt, dan weet je ook precies weer wat waar terug moet en is de kans dat je iets vergeet alleen maar kleiner ;)

Maar het moet vast goed komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thanks voor de tip ! :) ik laat het 'jullie' nog weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johiem
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 17:46
@bovenstaande reacties over SSD inbouw door iCentre

Sorry voor mijn iets wat late reactie, maar dit gaat hem inderdaad zelf worden. Nu even een SSD uitzoeken en busje perslucht halen. Ik dacht dat dit met een hoogstens een uurtje (denk eerder 30min) door een professional wel kon worden uitgevoerd en het mij niet de moeite was.

Voor 250 euro heb je toch knap leuke SSDs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-09 11:29
120GB Vertex3 in mijn Mac Pro gezet en moet zeggen: dat bevalt prima :)
Volgens specs lezen/schrijven met 550 en resp. 500MB p/s. Check onderstaande xbench score... #fail. Heb hem in een (dé) Kingston 2,5" > 3,5" bracket gestopt. I-de-aal.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Results 426.16  
    System Info     
        Xbench Version      1.3
        System Version      10.7.2 (11C74)
        Physical RAM        12288 MB
        Model       MacPro1,1
        Drive Type      OCZ-VERTEX3
    Disk Test   426.16  
        Sequential  263.28  
            Uncached Write  336.23  206.44 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Write  339.85  192.29 MB/sec [256K blocks]
            Uncached Read   142.93  41.83 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Read   438.68  220.48 MB/sec [256K blocks]
        Random  1117.51 
            Uncached Write  993.10  105.13 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Write  691.48  221.37 MB/sec [256K blocks]
            Uncached Read   3586.44 25.41 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Read   1180.03 218.96 MB/sec [256K blocks]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

even een snelle on en off-topic.

ik ga dus een SSD inbouwen in een mac mini zoals eerder gezegd. hoeveel gigabyte neemt
OS X Lion in? dan weet ik namelijk of ik aan een 64gb ssd genoeg heb! ik denk ik ook graag
het (bijna) volledige Adobe pakket erop installeren. Meer niet.

groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 11:06:
even een snelle on en off-topic.

ik ga dus een SSD inbouwen in een mac mini zoals eerder gezegd. hoeveel gigabyte neemt
OS X Lion in? dan weet ik namelijk of ik aan een 64gb ssd genoeg heb! ik denk ik ook graag
het (bijna) volledige Adobe pakket erop installeren. Meer niet.

groetjes
typfoutje: ik denk dat ik ook het (bijna) volledige Adobe pakket erop ga installeren. meer niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
Had een iMac met 80GB Intel SSD, dat ging helemaal prima met full version van Lion en Adobe Master Collection. Had normaliter nog ~ 40GB over. Lion neemt volgens mij niet meer dan 4GB in beslag, CS5 afhankelijk van wat je installeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm oke. Zou goed moeten zijn dus. Ik zal de volgende Adobe programma's gaan installeren:

Photoshop CS5
Illustrator CS5
InDesign CS5
Dreamwaver CS5
Premiere Pro CS5
Flash CS5

is het tevens belangrijk om bepaalde partities te configureren? ben zelf nog niet bekend met Apple op dat gebied..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmvdberg

dmvdberg

Cake or Death?

Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 12:24:
Hmm oke. Zou goed moeten zijn dus. Ik zal de volgende Adobe programma's gaan installeren:

Photoshop CS5
Illustrator CS5
InDesign CS5
Dreamwaver CS5
Premiere Pro CS5
Flash CS5

is het tevens belangrijk om bepaalde partities te configureren? ben zelf nog niet bekend met Apple op dat gebied..
hier op een 120Gb SSD (intel320) had ik met volledig CS5.5 + OSX er zo'n 35Gb opzitten. Maar dat was geloof ik ook al met Evernote erbij ...

PS: ja je zult zelf via je install van Lion (usb disk neem ik aan) even de Diskutility moeten starten (schijfhulp in NL) en een OSX partitie aanmaken op je SSD.

[ Voor 12% gewijzigd door dmvdberg op 12-01-2012 12:44 ]

M1 Max user

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ow serieus. 35Gb in totaal? Dat valt reuze mee :)
thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dmvdberg schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 12:43:
[...]

hier op een 120Gb SSD (intel320) had ik met volledig CS5.5 + OSX er zo'n 35Gb opzitten. Maar dat was geloof ik ook al met Evernote erbij ...

PS: ja je zult zelf via je install van Lion (usb disk neem ik aan) even de Diskutility moeten starten (schijfhulp in NL) en een OSX partitie aanmaken op je SSD.
hmm oke, moet dit perse via een usb stick? ik was van plan de mac mini gewoon te kopen, daar gelijk een SSD in te zetten en dan op te starten en dan instellen. maar dit kan dus niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-7AC
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 16:16
Ik heb ben ook aan het piekeren of een 64GB schijf wil, ik denk het wel, Maar nu moet ik nog lion zien te installeren op die SSD iemand een idee? Want ik krijg Lion voor geen mogelijk nogmaals gedownload uit de app store.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi even een vraagje. Om een 2e schijf (SSD in mijn geval) te installeren heb je dat extra kabeltje nodig, wat aardig wat kost. Is dit niet gewoon hetzelfde kabeltje als de 500gb schijf die er al standaard in zit? Anders ben ik namelijk van plan om die er gewoon uit te halen en daar de SSD voor in de plaats te doen!

ik kan namelijk makkelijk zonder die 500gb. heb nog 1tb externe hdd staan. en dan vind ik een 128gb ssd genoeg.

maar kan dit dus ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmvdberg

dmvdberg

Cake or Death?

Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 15:31:
Hoi even een vraagje. Om een 2e schijf (SSD in mijn geval) te installeren heb je dat extra kabeltje nodig, wat aardig wat kost. Is dit niet gewoon hetzelfde kabeltje als de 500gb schijf die er al standaard in zit? Anders ben ik namelijk van plan om die er gewoon uit te halen en daar de SSD voor in de plaats te doen!

ik kan namelijk makkelijk zonder die 500gb. heb nog 1tb externe hdd staan. en dan vind ik een 128gb ssd genoeg.

maar kan dit dus ? :)
told you (zie eerdere reacties van mij). Ook ifixit maakt er melding van dat je niet zomaar een extra HDD in je mac mini kan zetten. Wat natuurlijk WEL kan is netzoals een laptop je dvd drive opofferen (als je een mini hebt die nog een drive heeft natuurlijk). Zie gerust ifixtit voor evt oplossingen en mogelijkheden wat er allemaal zou passen. Google is your friend =)

Nu kun je ook de standaard HDD vervangen aangezien dit idd de zelfde kabels zijn.

Over installeren: Lion is niet te koop op dvd. Dus je spendeert geld aan een Apple usb drive met Lion, of je pakt een 8gb usb stick en zet daar (Google dit gerust zelf even) een bootable Lion op. Zelf heb ik een 250Gb Disk in 3 partities verdeeld voor dit soort ongein. #1 Lion / #2 Macsoftware / #3 windowspartitie met films & series

M1 Max user

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmvdberg

dmvdberg

Cake or Death?

Jay-7AC schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 15:25:
Ik heb ben ook aan het piekeren of een 64GB schijf wil, ik denk het wel, Maar nu moet ik nog lion zien te installeren op die SSD iemand een idee? Want ik krijg Lion voor geen mogelijk nogmaals gedownload uit de app store.
http://bit.ly/An8x0o Graag gedaan, zal ik dit op de doorlopende rekening zetten? O-)

M1 Max user

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-7AC
dmvdberg schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 16:22:
[...]

http://bit.ly/An8x0o Graag gedaan, zal ik dit op de doorlopende rekening zetten? O-)
Ik heb het allang geprobeerd te google'en, maar overal staat vermeldt dat je Lion moet her- downloaden via de Appstore, maar dit lukt niet bij mij. het Option- key trucje ook niet. Vandaar de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmvdberg

dmvdberg

Cake or Death?

Lion hoort nog op je disk te staan. En anders vissen naar de GM release van Lion zou ik zeggen

M1 Max user

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dmvdberg schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 19:21:
Lion hoort nog op je disk te staan. En anders vissen naar de GM release van Lion zou ik zeggen
maar als ik dus de originele (500gb HDD uit de 2011 mid mac mini versie) uit de mac mini haal. en daar een SSD voor in de plaats zet. zal dit niet meer gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmvdberg

dmvdberg

Cake or Death?

Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 22:23:
[...]

maar als ik dus de originele (500gb HDD uit de 2011 mid mac mini versie) uit de mac mini haal. en daar een SSD voor in de plaats zet. zal dit niet meer gaan?
*poke* DM

M1 Max user

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
Hm. Mijn vrij brakke performance is te wijten aan een zogenaamde TRIM support... die staat bij mij op "No". Mensen hier ervaring bij het enabelen van die TRIM? Alle (commandline) tools die te vinden zijn werken niet :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:24

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Ik heb er slechte ervaringen mee. Mijn boottijd was dramatisch, ik kreeg wisselvallende snelheden en af en toe freezes. Oh, en check dit artikel.

Daarbij, je hebt SATA300 wat inhoudt dat je nooit de opgegeven snelheden van OCZ zult behalen. Ter vergelijking, dit doe ik met mijn MacBook Pro Mid '09 (SATA300) en een SATA300 SSD.

Afbeeldingslocatie: http://cl.ly/7lBs/Schermafbeelding_2011-06-20_om_02.08.27.png

Zou ik er een SATA600 SSD in plaatsen, dan zou dat qua prestaties niet veel verschil uitmaken. Daarbij, bij een SSD gaat het met name om de random reads / writes. En die zijn bij jouw SSD nog prima.

Je had ook naar me kunnen luisteren en een Samsung 830 kunnen kopen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:34

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Willem schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 00:40:
120GB Vertex3 in mijn Mac Pro gezet en moet zeggen: dat bevalt prima :)
Volgens specs lezen/schrijven met 550 en resp. 500MB p/s. Check onderstaande xbench score... #fail. Heb hem in een (dé) Kingston 2,5" > 3,5" bracket gestopt. I-de-aal.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Results 426.16  
    System Info     
        Xbench Version      1.3
        System Version      10.7.2 (11C74)
        Physical RAM        12288 MB
        Model       MacPro1,1
        Drive Type      OCZ-VERTEX3
    Disk Test   426.16  
        Sequential  263.28  
            Uncached Write  336.23  206.44 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Write  339.85  192.29 MB/sec [256K blocks]
            Uncached Read   142.93  41.83 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Read   438.68  220.48 MB/sec [256K blocks]
        Random  1117.51 
            Uncached Write  993.10  105.13 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Write  691.48  221.37 MB/sec [256K blocks]
            Uncached Read   3586.44 25.41 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Read   1180.03 218.96 MB/sec [256K blocks]
Een MacPro 1.1 heeft niet zo'n hele snele SATA poort he. Dus dit is juiste een goede score. Trim aan of uit gaat je echt niet helpen hoor ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
Ssssht ;)

Maar ik ben er dus wel een beetje klaar mee want mijn Mac boot niet meer vanaf de SSD. Heb exact de verschillende guidelines gevolgd die te vinden zijn, en uitgevoerd zonder resultaat. Hdd is fckd up, en dan... zelf met hex editor aan de slag gegaan om het ... te vervangen door 'APPLE SSD' in de Contents van het .kext bestand maar helaas zonder resultaat. Ik geloof niet dat er nog iets gaat werken :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmvdberg

dmvdberg

Cake or Death?

Jay-7AC schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 16:27:
[...]

Ik heb het allang geprobeerd te google'en, maar overal staat vermeldt dat je Lion moet her- downloaden via de Appstore, maar dit lukt niet bij mij. het Option- key trucje ook niet. Vandaar de vraag.
typisch gevalletje van even naar een mac reseller wandelen en hen dat laten uitzoeken voor je

M1 Max user

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmvdberg

dmvdberg

Cake or Death?

Willem schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 08:35:
Ssssht ;)

Maar ik ben er dus wel een beetje klaar mee want mijn Mac boot niet meer vanaf de SSD. Heb exact de verschillende guidelines gevolgd die te vinden zijn, en uitgevoerd zonder resultaat. Hdd is fckd up, en dan... zelf met hex editor aan de slag gegaan om het ... te vervangen door 'APPLE SSD' in de Contents van het .kext bestand maar helaas zonder resultaat. Ik geloof niet dat er nog iets gaat werken :/
SSD format + Clean install Lion dan maar?

M1 Max user

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmvdberg

dmvdberg

Cake or Death?

Tylen schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 08:34:
[...]

Een MacPro 1.1 heeft niet zo'n hele snele SATA poort he. Dus dit is juiste een goede score. Trim aan of uit gaat je echt niet helpen hoor ;)
True, daarom heb ik ook een sATA2 disk in gezet, meer heeft toch geen nut.
Ben wel voor een 3,5" SSD gegaan .... tikje riskant ben ik later achter gekomen maar de Agility2 houd zich tot dusver heel braaf

M1 Max user

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
dmvdberg:
SSD format + Clean install Lion dan maar?
Vrees dat het daar wel op neer gaat komen :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander_dr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-09 06:55
Zo mijn ervaringen met het inbouwen van een SSD in mijn iMac 21.5

Ik heb gekozen voor de Intel 510 120GB SSD.
Hierna de guide op ifixit opgezocht. Heel handige app hebben ze voor op de iPad. Kun je er naast leggen en gelijk meekijken. Wat ik nodig had was twee schroevendraaiers (torx T8 en torx T 10, echt nodig!) en die zuignappen. Nou die zuignappen nergens kunnen vinden in de plaatselijke bouwmarkten. Toen bedacht ik om maar mijn tomtom zuignap te gebruiken. En eerlijk is eerlijk dat werkte perfect.

Het inbouwen is een fluitje van een cent. Het enige lastige was het lcd scherm terug plaatsen. De schroefjes vliegen namelijk telkens naar de magneten toe.

Scherm zo stofvrij mogelijk terugzetten is goed gelukt. Ik had de schermen rechtop weggezet, hierdoor kwam er maar weinig stof op. En hierna weer opstarten.
Met option -r ingedrukt kon ik vanaf mijn timemachine alles terug installeren. Hij had de ssd gelijk herkend. Die moest ik eerst wel nog even wissen partitioneren met MAC OSX Journaled Extended.
Het terugzetten duurde ongeveer een uurtje. En hierna startte hij gelijk opnieuw op. Dat ging supersnel :)

Toen kwam nog het laatste probleem. Mijn iMac klonk als een stofzuiger. Met SMC fan control naar de fans gekeken en de HDD fan draaide op volle toeren. Logisch, ik had dat snoertje niet meer kunnen aansluiten op de SSD.

Met wat zoeken op internet, en dit forum erachter gekomen dat je het via de terminal kunt aanpassen:
/Applications/smcFanControl.app/Contents/Resources/smc -k F1Mx -w 1400

Waarbij 1400 mijn toeren aangeeft. Hoewel dat getal niet overeenkomt met het letterlijke aantal toeren.

Nou niet handig om dit telkens te moeten intypen. Dus met Automator een Shellscript programma gemaakt wat automatisch wordt opgestart als de mac aangaat.

Al met al:
Tijd voor de operatie: hooguit 45 minuten
terugzetten van Timemachine backup: 60 minuten
Uitzoeken van Automator: 30 minuten (ik had hier nog nooit mee gewerkt)

En nu een heerlijk snelle mac. Vooral het opstarten van de pro programma's verloopt snel. Ook office e.d. gaan veel sneller. Al met al zeer tevreden. Het was helemaal niet moeilijk. Helaas geen plaatjes erbij, dat bedacht ik me pas te laat.

Als de reseller er zoveel voor vraagt, doe ik het voor de helft :P

Results 300.23
System Info
Xbench Version 1.3
System Version 10.7.2 (11C74)
Physical RAM 4096 MB
Model iMac10,1
Drive Type INTEL SSDSC2MH120A2
Disk Test 300.23
Sequential 189.55
Uncached Write 170.97 104.97 MB/sec [4K blocks]
Uncached Write 250.08 141.49 MB/sec [256K blocks]
Uncached Read 111.01 32.49 MB/sec [4K blocks]
Uncached Read 445.02 223.67 MB/sec [256K blocks]
Random 721.57
Uncached Write 619.89 65.62 MB/sec [4K blocks]
Uncached Write 447.04 143.11 MB/sec [256K blocks]
Uncached Read 2105.53 14.92 MB/sec [4K blocks]
Uncached Read 820.73 152.29 MB/sec [256K blocks]

[ Voor 12% gewijzigd door sander_dr op 14-01-2012 10:26 . Reden: score toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xantos
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
De originele SSD schijf (TS256) in mijn MacBookPro 5.2 (Snow Leopard) lijkt langzaam de geest te geven. Meerdere simultane schrijfacties zorgen ervoor dat het systeem regelmatig even vastloopt (strandbal).

Hier de benchmark:

Afbeeldingslocatie: http://www.landgraaf.net/keep/xbench.jpg

Ziet er volgens mij niet best uit, toch?

Ik wil eigenlijk geen reinstall doen maar een diskimage maken en terugzetten op een nieuwe SSD. Hoe sluit ik deze nieuwe schijf het makkelijkst aan om een image te maken? Middels een externe behuizing of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkW800i
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 29-03-2024
xantos schreef op maandag 16 januari 2012 @ 17:13:
De originele SSD schijf (TS256) in mijn MacBookPro 5.2 (Snow Leopard) lijkt langzaam de geest te geven. Meerdere simultane schrijfacties zorgen ervoor dat het systeem regelmatig even vastloopt (strandbal).

Hier de benchmark:

[afbeelding]

Ziet er volgens mij niet best uit, toch?

Ik wil eigenlijk geen reinstall doen maar een diskimage maken en terugzetten op een nieuwe SSD. Hoe sluit ik deze nieuwe schijf het makkelijkst aan om een image te maken? Middels een externe behuizing of zo?
Ja via usb extern gaat het makkelijkst. Ik heb zelf een clone gemaakt met Carbon copy cloner. Werkt perfect ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Crucial M4 256GB SSD in mijn Macbook pro 13" geplaatst (early 2011).

Hij kwam met firmware 009. Hier heb ik nog niks aan gedaan voorlopig.

Maar jeetje.. het systeem is nu bizar snel geworden _/-\o_

Het lijkt wel een compleet andere machine. Die 5400rpm harde schijf was duidelijk de bottle neck.

Meteen maar een clean install van Lion gedaan :)

Ik had er trouwens geen rekening mee gehouden dat er van die busjes verplaatst moesten worden van de oude schijf naar de nieuwe. Ik had daar helemaal geen schroevendraaier voor (het is een soort imbus of torx?). Ik heb ze uiteindelijk maar voorzichtig met een tang losgedraaid :X

[ Voor 28% gewijzigd door Lethalis op 16-01-2012 20:53 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05:44

Exirion

Gadgetfetisjist

Voor de mensen die SSD Fan Control gebruiken om de iMac fan(s) in bedwang te houden, er is nu een nieuwe versie met een user interface en de mogelijkheid om zowel de HDD als ODD fan te configuren.

Afbeeldingslocatie: http://www.exirion.net/got/sfc2screen.png

http://www.exirion.net/software/SSDFanControl-2.0RC2.dmg

Er kunnen nog glitches in zitten (hence the RC2) maar lijkt allemaal al goed te werken :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
  • Laatst online: 24-07-2024
Lethalis schreef op maandag 16 januari 2012 @ 20:50:
Crucial M4 256GB SSD in mijn Macbook pro 13" geplaatst (early 2011).

Ik had er trouwens geen rekening mee gehouden dat er van die busjes verplaatst moesten worden van de oude schijf naar de nieuwe. Ik had daar helemaal geen schroevendraaier voor (het is een soort imbus of torx?). Ik heb ze uiteindelijk maar voorzichtig met een tang losgedraaid :X
Torx inderdaad, met een goed passende platkop schroevendraaier (of een tang :) ) moet het ook lukken.

[ Voor 20% gewijzigd door aramdin op 18-01-2012 08:27 ]

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xerix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-12-2020
Ik ben ook van plan m'n late 2008 macbook pro te upgraden met een SSD schijf. Zijn er nog dingen om op te letten in het bijzonder of moet in principe elke moderne SSD wel werken?

vtec just kicked in yo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmvdberg

dmvdberg

Cake or Death?

xerix schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 13:10:
Ik ben ook van plan m'n late 2008 macbook pro te upgraden met een SSD schijf. Zijn er nog dingen om op te letten in het bijzonder of moet in principe elke moderne SSD wel werken?
inprincipe werkt elke SSD, momenteel scoren iig Intel en CrucialM4 zeer hoog. Samsung's 830 krijgt wat negatieve PR op GoT recent (ander topic) maar zoals een tweaker al terecht opmerkt is dat niet direct de schuld van de SSD en eerder van de eigenaar.

Mijn eigen 2008 Macbook Pro draait iig super op de Intel 320 SSD

M1 Max user

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb net mijn nieuwe 27" iMac gekregen, 2011 model, en ik wil binnenkort een SSD erbij zetten. Ik zit nu inmiddels al een paar uur te zoek maar ik zie overal eigenlijk tegenstrijdige berichten. Kan iemand met ervaring misschien de volgende vragen beantwoorden?

- Als ik de SSD erbij zet heb ik geen issues met de fan toch? Of moet ik dan nog steeds met extra software aan de gang?
- Welke kabel moet ik nu precies hebben? Ik zal de SSD gewoon vastplakken onder de optical drive met wat tape. Heeft er iemand ervaring met een leverancier in Nederland van de kabels? Hoe lang moet de kabel ongeveer zijn?
- De 27" heeft gewoon een extra SATA aansluiting toch? Ik hoef niet met een splitter oid aan de gang?
- Moet ik de SSD nog op een bepaalde port aansluiten als ik ervan wil booten? Of maakt dat niet uit?

Als tegenprestatie zal ik een duidelijk guide maken voor het 27" model. Er zijn genoeg guides maar veel gebruiken allerlei extra kabels of ze vervangen de aanwezig disk.

Alvast bedank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-7AC
[quote]dmvdberg schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 15:04:
[...]

inprincipe werkt elke SSD, momenteel scoren iig Intel en CrucialM4 zeer hoog. Samsung's 830 krijgt wat negatieve PR op GoT recent (ander topic) maar zoals een tweaker al terecht opmerkt is dat niet direct de schuld van de SSD en eerder van de eigenaar.

[/quote

Heb je voor mij de link naar dat forum? Want ik sta echt bijna letterlijk op het punt die SSD te kopen. Op die manier kan ik weet ik wat hij (misschien) fout heeft gedaan en kan ik dat vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmvdberg

dmvdberg

Cake or Death?

Jay-7AC schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 15:53:
[quote]dmvdberg schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 15:04:
[...]

[/quote

Heb je voor mij de link naar dat forum? Want ik sta echt bijna letterlijk op het punt die SSD te kopen. Op die manier kan ik weet ik wat hij (misschien) fout heeft gedaan en kan ik dat vermijden.
Dat was hier: arnoud_h in "[BBG aanschaf] SSD"

Laatste bericht (van arnoud_h dus) is iig spot on wat mij betreft.

M1 Max user

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haazzz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-09 18:16
Verwijderd schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 15:31:
Ik heb net mijn nieuwe 27" iMac gekregen, 2011 model, en ik wil binnenkort een SSD erbij zetten. Ik zit nu inmiddels al een paar uur te zoek maar ik zie overal eigenlijk tegenstrijdige berichten. Kan iemand met ervaring misschien de volgende vragen beantwoorden?

- Als ik de SSD erbij zet heb ik geen issues met de fan toch? Of moet ik dan nog steeds met extra software aan de gang?
- Welke kabel moet ik nu precies hebben? Ik zal de SSD gewoon vastplakken onder de optical drive met wat tape. Heeft er iemand ervaring met een leverancier in Nederland van de kabels? Hoe lang moet de kabel ongeveer zijn?
- De 27" heeft gewoon een extra SATA aansluiting toch? Ik hoef niet met een splitter oid aan de gang?
- Moet ik de SSD nog op een bepaalde port aansluiten als ik ervan wil booten? Of maakt dat niet uit?

Als tegenprestatie zal ik een duidelijk guide maken voor het 27" model. Er zijn genoeg guides maar veel gebruiken allerlei extra kabels of ze vervangen de aanwezig disk.

Alvast bedank!
Ik heb ongeveer anderhalve week geleden een SSD in mijn iMac 2011 model gezet ;) Heb hem ook onder de Superdrive geplaatst dus mijn HDD zit er ook nog in.
Om even je vragen te beantwoorden:
-Je hebt dan geen problemen met de fan.
-Je moet deze kabel hebben. Dat is een 13 pin SATA female naar 22 pin SATA female. Geen leverancier uit Nederland, maar ik had hem vrij snel binnen, 10 dagen ofzo :)
-De 27" heeft inderdaad gewoon een extra SATA aansluiting.. de 21,5" versie ook wel denk ik, maargoed :+
-Je kunt hem gewoon in de SATA poort pluggen die nog vrij is.

Het maken van een guide is niet echt nodig, zwerven er al genoeg rond op internet. Ik raad je deze aan. Heb ik ook gebruikt en die legt precies uit wat jij van plan bent!

Als je een aantal pagina's terug gaat in dit topic kom je foto's tegen van mijn operatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmvdberg

dmvdberg

Cake or Death?

[nonSSD]
wbt 'suction cups' heb ik zojuist een iMac voorzien van nieuwe HDD.
Heb daarvoor de badkamer geplunderd op de zuignappen van de bakjes waar shampoo in staat etc. Zeer goed te doen hiermee :)
[/nonSSD]

M1 Max user

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmvdberg

dmvdberg

Cake or Death?

EDIT: posting fout door browser denk ik .....

[ Voor 89% gewijzigd door dmvdberg op 18-01-2012 23:29 ]

M1 Max user

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haazzz
dmvdberg schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 16:49:
[nonSSD]
wbt 'suction cups' heb ik zojuist een iMac voorzien van nieuwe HDD.
Heb daarvoor de badkamer geplunderd op de zuignappen van de bakjes waar shampoo in staat etc. Zeer goed te doen hiermee :)
[/nonSSD]
Of gewoon de zuignap van een navigatiesysteem schijnt ook prima te werken :)

offtopic:
btw, je weet dat er een edit knop bestaat? dubbelposten binnen 24 uur is niet toegestaan op GoT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de antwoorden!

Welke SSD is nu "de beste"? Ik heb hier en daar gelezen dat de Intel 320 en de Crucial M4 beide goed zijn. Maakt het nog wat uit welke ik neem? Het gaat me niet om de snelste, ik zoek een goede mix tussen snelheid en betrouwbaarheid. De Kingston V100+ zijn niet meer aan te raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xerix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-12-2020
dmvdberg schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 15:04:
[...]

Oke top, net de knoop maar gelijk doorgehakt en een CT256M4SSD2 besteld icm. 8GB ram om mijn, inmiddels redelijk bejaarde, macbookje van een upgrade te voorzien :)

vtec just kicked in yo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Laatst online: 21:35

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Pff ik heb weer exact hetzelfde dilemma als vorig jaar alleen een klein beetje anders:

Ik heb net een oud Core2Duo iMacje 2.0ghz op de kop getikt, zo'n witte 17incher (iMac 5.1). En ik wil hem ietsje vlotter maken, dan is een SSD uiteraard weer een logische keuze.

In mijn vaste desktop zit een Intel 320 en die bevalt me uitstekend. Het probleem is dat ik voor deze 'nieuwe' iMac een veel beperkter budget wil aanhouden, ik zoek dus iets betaalbaars. Intel is sowieso buiten de prijscategorie (wil ongeveer 40 a 64gb, en onder de 100 euro)

Voldoet een Kingston SSD V200 serie voor de Mac of levert dat juist weer gedoe op? Ik weet nog van een jaar terug dat de V+100 goed beviel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmvdberg

dmvdberg

Cake or Death?

sebastius schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 21:46:
Pff ik heb weer exact hetzelfde dilemma als vorig jaar alleen een klein beetje anders:

Ik heb net een oud Core2Duo iMacje 2.0ghz op de kop getikt, zo'n witte 17incher (iMac 5.1). En ik wil hem ietsje vlotter maken, dan is een SSD uiteraard weer een logische keuze.

In mijn vaste desktop zit een Intel 320 en die bevalt me uitstekend. Het probleem is dat ik voor deze 'nieuwe' iMac een veel beperkter budget wil aanhouden, ik zoek dus iets betaalbaars. Intel is sowieso buiten de prijscategorie (wil ongeveer 40 a 64gb, en onder de 100 euro)

Voldoet een Kingston SSD V200 serie voor de Mac of levert dat juist weer gedoe op? Ik weet nog van een jaar terug dat de V+100 goed beviel?
tja, dan zou dit wel iets zijn. pricewatch: OCZ Onyx SATA II 2.5" SSD 64GB

Een aardig vlotte OCZ zonder Sandforce controller en goed op budget. ze te lezen zijn de reviews ook niet slecht opzich.

M1 Max user

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JERONY
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-02-2024
Bij de Crucial M4 zie ik 2 versies staan in de pricewatch, een is 'slim'.
Welke moet ik hebben?

pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB
of
pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD1 Slim 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkW800i
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 29-03-2024
JERONY schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 12:25:
Bij de Crucial M4 zie ik 2 versies staan in de pricewatch, een is 'slim'.
Welke moet ik hebben?

pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB
of
pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD1 Slim 128GB
De onderste is deze (die moet je niet hebben): nieuws: Crucial toont caching-versie M4-ssd op CES

Je moet de bovenste hebben. Dat is de ''normale'' SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmvdberg

dmvdberg

Cake or Death?

MarkW800i schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 13:10:
[...]

De onderste is deze (die moet je niet hebben): nieuws: Crucial toont caching-versie M4-ssd op CES

Je moet de bovenste hebben. Dat is de ''normale'' SSD.
wat heeft de Adrenaline met de M4 te maken wbt hoogte?
Mijn eigen intel heeft een extra balkje om de disk 9+mm te maken ipv z'n eigen 7mm. Voor de schroefgaten maakt dit verder niets uit want die vallen binnen de 7mm.

Dat balkje zou ik er ook vanaf kunnen halen mocht dat voor een notebook vereist zijn.

M1 Max user

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-7AC
Ik heb zojuist alvast mijn Superdrive verwijderd uit mijn MCB, en daar de HDD gestopt. Maar mij staat bij dat ik nu nog iets met de HDD moest doen, iets met die val sensor? of heb ik dit volkomen mis en hoef ik niks in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 08:03
Sudden Motion Sensor moet uit als je SSD op de plek van de HDD zit. Moet je even Google'n, heb dat zelf niet gedaan.

PSN: ForcedReboot | XBL: Froggle | NSO: SW-6166-3842-4608 | Strava | Untappd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-7AC
Ik heb het commando gevonden, maar als ik het invoer vraagt hij om een wachtwoord en dan kan ik niks invoeren?

EDIT:

Ik blijf het proberen en krijg steeds deze melding zodra ik het command invoer:

sudo pmset -a sm 0

WARNING: Improper use of the sudo command could lead to data loss
or the deletion of important system files. Please double-check your
typing when using sudo. Type "man sudo" for more information.

To proceed, enter your password, or type Ctrl-C to abort.

Password:

Alleen kan ik geen password invoeren, mijn toetsen werken niet?

En ook, is het slim om deze lijst af te lopen/ te volgen/ naar te handelen, zodra mijn SSD geïnstalleerd is?
http://appletips.nl/tips-...en-van-een-ssd-in-je-mac/

[ Voor 57% gewijzigd door Jay-7AC op 20-01-2012 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
Nja, vind niet alles nodig. Als je die SMS uit hebt gezet heb je wat mij betreft genoeg gedaan. Het is nog niet bewezen dat TRIM aanzetten de prestaties van je SSD verbeterd, dus tot dan gewoon uitlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
http://poller.se/2010/08/optimizing-mac-os-x-for-ssd-drives/

Voor de mensen die graag hun systeem nog willen optimaliseren voor een SSD.

Ik heb iig die Sudden Motion Sensor uitgezet en de Hard Drive Sleep (punt 2 en 3). De rest vind ik zelf minder belangrijk.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik ben op zoek naar mensen die zowel een harddisk als SSD in hun iMac hebben zitten. Het maakt dan niet uit of er een HDD+SSD+ODD in zit, of dat iemand de ODD door een HDD/SSD vervangen heeft. Het is voor een test om nieuwe functionaliteit in SSD Fan Control te testen. DM me even aub :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
PM sent

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haazzz
Jay-7AC schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 23:14:
Ik heb het commando gevonden, maar als ik het invoer vraagt hij om een wachtwoord en dan kan ik niks invoeren?

EDIT:

Ik blijf het proberen en krijg steeds deze melding zodra ik het command invoer:

sudo pmset -a sm 0

WARNING: Improper use of the sudo command could lead to data loss
or the deletion of important system files. Please double-check your
typing when using sudo. Type "man sudo" for more information.

To proceed, enter your password, or type Ctrl-C to abort.

Password:

Alleen kan ik geen password invoeren, mijn toetsen werken niet?
Je toetsen werken wel, je ziet alleen niks verschijnen ;) Wachtwoord invoeren en op enter drukken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 21:34

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Haazzz schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 12:55:
[...]

Je toetsen werken wel, je ziet alleen niks verschijnen ;) Wachtwoord invoeren en op enter drukken!
Hahah hij zal toch niet zo dom zijn ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-7AC
Er staat niet dat het gelukt is, maar als ik nogmaals het command invoer, dan doet hij niks. Ik ga ervan uit dat dat goed is dan. Wat ongelofelijk stom, thanks for the help out:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Je kan je console (messages) ernaast open houden, dan zie je of hij serieus wat doorvoert. Spotlight > console

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmvdberg

dmvdberg

Cake or Death?

niet zo'n beste actie van mijn kant: SSD in de optibay zetten ...... Sinds die handeling op eens lag, beachball of death en + 5 seconden boot tijd. Nare zaak dus zo de zaak maar (weer) open :(

M1 Max user

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmilneM
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-09-2023
Kan ik voor mijn 27" mid-2010 iMac het beste voor een SATA300 of SATA600 schijf kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haazzz
EmilneM schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 11:40:
Kan ik voor mijn 27" mid-2010 iMac het beste voor een SATA300 of SATA600 schijf kiezen?
In jou iMac zitten SATA II aansluitingen, dus in principe maakt het niet uit wat je erin zet, alleen met een SATA 600 schijf zal je nooit de maximale opgegeven waarden halen ;) Maargoed, mocht je de schijf ooit in een nieuwere machine willen bouwen kun je beter een SATA 600 nemen, omdat de nieuwere modellen allemaal wel SATA III poorten hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JERONY
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-02-2024
Ik wil een Crucial M4 in mijn early '11 MBP zetten i.c.m. mijn originele harde schijf, maar twijfel nog een beetje welke ik in de Optibay moet zetten.
Klopt het dat de aansluiting op de plaats van de Superdrive SATA 300 is en dus langzamer?
Als ik het goed begrijp heb ik met de M4 op de plaats van de originele HDD meer profijt van snelheid maar werkt de valsensor van de HDD niet meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
JERONY schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 12:06:
Ik wil een Crucial M4 in mijn early '11 MBP zetten i.c.m. mijn originele harde schijf, maar twijfel nog een beetje welke ik in de Optibay moet zetten.
Klopt het dat de aansluiting op de plaats van de Superdrive SATA 300 is en dus langzamer?
Als ik het goed begrijp heb ik met de M4 op de plaats van de originele HDD meer profijt van snelheid maar werkt de valsensor van de HDD niet meer?
Er zijn modellen die nog een SATA300 hebben, maar dat zul je moeten checken. Ik heb een MBP Early 2011, en die heeft gewoon SATA600 op de Superdrive bay. Als je dus een Late 2011 hebt, mag je daar dus al bij voorbaat vanuit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmilneM
Haazzz schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 11:53:
[...]

In jou iMac zitten SATA II aansluitingen, dus in principe maakt het niet uit wat je erin zet, alleen met een SATA 600 schijf zal je nooit de maximale opgegeven waarden halen ;) Maargoed, mocht je de schijf ooit in een nieuwere machine willen bouwen kun je beter een SATA 600 nemen, omdat de nieuwere modellen allemaal wel SATA III poorten hebben ;)
Dank je. Denk niet dat ik de schijf ooit nog in een andere Mac ga bouwen; zijn dan vast wel weer snellere schijven.

Zat te denken aan Crucial m4 maar is dan wellicht wat overkill... Voor welke schijf zouden jullie in mijn geval gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

http://exirion.net/ssdfanctrl

Feedback en featurerequests zijn welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Ik heb hem net geinstalleerd. Zou fijn zijn als je zelf thresholds kan instellen. Daarnaast maybe een idee om de app te minimaliseren in de taskbar?

Moet de app gestart worden om te werken of loopt er iets mee op de achtergrond?

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmvdberg

dmvdberg

Cake or Death?

update over Beachballing SSD gedrag:

SSD weer op de HDD plaats en de HDD in de optibay! Geen beachballs meer bij Adobe premiere en meer meuk. Achterlijk dat het zoveel verschilmaakt. Systeem start ook weer 5seconden sneller op.

M1 Max user

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

aramdin schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 16:24:
Ik heb hem net geinstalleerd. Zou fijn zijn als je zelf thresholds kan instellen.
Mjah, maar ik ben er een beetje huiverig voor om de ondergrens instelbaar te maken. Ik DM net al naar iemand: sommige mensen vragen serieus of de fans niet helemaal uit kunnen :X Krijg ik de schuld dat hun Mac naar de klote is :P
Moet de app gestart worden om te werken of loopt er iets mee op de achtergrond?
Nee, de app is puur ter configuratie. Er draait een daemon op de achtergrond die alles feitelijk aanstuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Ik vind het zo typisch dat men dit programma nodig heeft, in mijn iMac heb ik dus helemaal geen ventilator-probleem (ik heb de SSD toegevoegd op de correcte plaats, de harddisk en DVD zitten er dus nog in).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

sebastius schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 17:08:
Ik vind het zo typisch dat men dit programma nodig heeft, in mijn iMac heb ik dus helemaal geen ventilator-probleem (ik heb de SSD toegevoegd op de correcte plaats, de harddisk en DVD zitten er dus nog in).
Wat is er dan typisch aan? Er staat in de beschrijving duidelijk dat het probleem optreedt zodra de originele harddisk wordt vervangen door een andere harddisk, of dat de optical drive door een SSD wordt vervangen. Het hangt een beetje van de leeftijd van je iMac af wat er gebeurt. In ieder geval heb jij niks aan de temperatuurregistratie veranderd omdat je harddisk en optical drive er nog steeds in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander_dr
Wil hem graag proberen, maar als ik de dmg open krijg ik telkens een scherm met:

De volgende schijfkopieen kunnen niet worden geopend:

* -- Geen activeerbare bestandssystemen

Mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

sander_dr schreef op zondag 22 januari 2012 @ 09:49:
Wil hem graag proberen, maar als ik de dmg open krijg ik telkens een scherm met:

DM :) Lijkt om wat voor reden dan ook op corruptie van de DMG file.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virax
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-09-2022

Virax

Lief :)

Hoelang denken jullie dat het nog duurt voordat de harde schijven zoals we die nu standaard kennen in Macs vervangen gaan worden voor SSD's? Soms gaat techniek zo ontzettend snel, maar ik heb het gevoel dat het met SSD's erg traag gaat. Het is nog steeds erg duur en de capaciteit is nog niet al te groot. Wanneer denken jullie dat de echte overstap wordt gemaakt? In 2012 of 2013 misschien, of gaat dat echt nog langer duren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:01
Virax schreef op zondag 22 januari 2012 @ 10:57:
Hoelang denken jullie dat het nog duurt voordat de harde schijven zoals we die nu standaard kennen in Macs vervangen gaan worden voor SSD's? Soms gaat techniek zo ontzettend snel, maar ik heb het gevoel dat het met SSD's erg traag gaat. Het is nog steeds erg duur en de capaciteit is nog niet al te groot. Wanneer denken jullie dat de echte overstap wordt gemaakt? In 2012 of 2013 misschien, of gaat dat echt nog langer duren?
'het met SSD's erg traag gaat'? Onder welke steen leef jij? ;)

Waar ik 2 jaar geleden nog €150,- betaalde voor een 30GB Vertex 1, krijg je daar nu bijna een 128GB Crucial M4 voor.

Capaciteiten worden hoger tegen lagere prijzen, de snelheden stijgen, dingen als Sata 3 worden standaard. Ik weet niet wat hier langzaam aan gaat hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virax
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-09-2022

Virax

Lief :)

Hmm, dan 'ervaar' ik het blijkbaar verkeerd ;). Ik zit er niet heel diep in. Kijk af en toe eens bij de Mac configurators op Apple.com en daar schrik ik nog steeds van de bedragen en toch nog vrij lage capaciteit. Maar blijkbaar zit ik er naast :). Wanneer denk jij dat de grens bereikt wordt en er gewoon standaard SSD in Macs zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Virax schreef op zondag 22 januari 2012 @ 11:05:
Wanneer denk jij dat de grens bereikt wordt en er gewoon standaard SSD in Macs zitten?
Zal nog wel even duren denk ik. Niet voordat 1TB betaalbaar is, want Apple zet de iMac graag neer als het hart van je Apple-huishouden, met alle muziek in iTunes opgeslagen en dergelijke. Een klene SSD zonder harddisk ernaast lijkt me daarom ondenkbaar in een Apple machine. Maar zelf red ik het prima met een 120GB SSD en daarbij massaopslag op een NAS via een gigabit netwerk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
Virax schreef op zondag 22 januari 2012 @ 11:05:
Hmm, dan 'ervaar' ik het blijkbaar verkeerd ;). Ik zit er niet heel diep in. Kijk af en toe eens bij de Mac configurators op Apple.com en daar schrik ik nog steeds van de bedragen en toch nog vrij lage capaciteit. Maar blijkbaar zit ik er naast :). Wanneer denk jij dat de grens bereikt wordt en er gewoon standaard SSD in Macs zitten?
Bij apple zijn upgrades zwaar overpriced, of dat nou RAM is, een harddisk upgrade of een SSD.
Dat zijn onderdelen die je echt los moet kopen en zelf installeren, dan heb je een snellere SSD voor minder geld, met meer opslag.

Standaard zal het nog lang niet worden in alle modellen, de capaciteiten zijn ver van vergelijkbaar met normale harddisks.

Maar dat maakt toch niet uit? Zolang je een normale harddisk in een optibay kunt monteren, heb je best of both worlds.

[ Voor 7% gewijzigd door thaan op 22-01-2012 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

sander_dr schreef op zondag 22 januari 2012 @ 09:49:

Mis ik iets?
Via DM vernomen dat een reboot het probleem heeft opgelost :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmilneM
Heb me verder verdiept in de aanschaf van een SSD voor mijn iMac mid-2010. De machine heeft dus een SATA-300 poort. Twijfel tussen onderstaande schijven:
- Crucial m4 128 GB (SATA-600)
- Intel 320 120 GB (SATA-300)

Neig naar de Crucial die meer waarde voor het geld lijkt te bieden (ondanks dat het voor mij een SATA-600 schijf op een SATA-300 poort is). Tips voor de final choice zijn uiteraard welkom :)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Ik heb een Intel 320 in mijn mid2010 geplaatst en die bevalt me nog steeds uitstekend!

Bas z'n knutselblog: Operatie SSD: iMac nu echt snel

is een verslagje hoe ik het gedaan heb
Exirion schreef op zondag 22 januari 2012 @ 11:10:
[...]

Zal nog wel even duren denk ik. Niet voordat 1TB betaalbaar is, want Apple zet de iMac graag neer als het hart van je Apple-huishouden, met alle muziek in iTunes opgeslagen en dergelijke. Een klene SSD zonder harddisk ernaast lijkt me daarom ondenkbaar in een Apple machine. Maar zelf red ik het prima met een 120GB SSD en daarbij massaopslag op een NAS via een gigabit netwerk :)
Nou ja met iTunes in de cloud en iTunes match en photostream etc is Apple duidelijk wel bezig te zorgen dat de harddisk niet meer het standaard centrale opslagpunt is. Het gaat wel komen maar duurt effe.

[ Voor 56% gewijzigd door sebastius op 22-01-2012 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander_dr
Exirion schreef op zondag 22 januari 2012 @ 11:45:
[...]

Via DM vernomen dat een reboot het probleem heeft opgelost :?
Ik denk eerlijk gezegd dat ik nog een reboot moest doen na het installeren van iets. Ik had wat updates gedraaid. Enfin, het programma werkt nu goed. Fijn, hoef ik zelf niet met Applescript aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-09 13:50

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

thaan schreef op zondag 22 januari 2012 @ 11:15:
[...]

Bij apple zijn upgrades zwaar overpriced, of dat nou RAM is, een harddisk upgrade of een SSD.
Wel even relativeren. Andere laptop fabrikanten vragen ook (te) veel geld voor een RAM upgrade, en als je zelf een SSD koopt en laat inbouwen ben je ook ongeveer hetzelfde kwijt als apple ervoor vraagt. Alleen weet je dan zeker wat voor SSD je hebt. Dat "zwaar" is zwaar overdreven.....

Nikon, Fujifilm en Apple zooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:30
Shark.Bait schreef op zondag 22 januari 2012 @ 13:37:
[...]

Wel even relativeren. Andere laptop fabrikanten vragen ook (te) veel geld voor een RAM upgrade, en als je zelf een SSD koopt en laat inbouwen ben je ook ongeveer hetzelfde kwijt als apple ervoor vraagt. Alleen weet je dan zeker wat voor SSD je hebt. Dat "zwaar" is zwaar overdreven.....
Alleen vergeet je dan even doodleuk dat als je het zelf inbouwt je een harde schijf overhoudt. Als Apple het voor je doet, dan krijg je alleen maar de SSD en houden ze de harde schijf zelf, dat scheelt toch ook weer de nodige tientjes.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Ja, dat verrekenen ze ook in de prijs ;) als je ze alletwee wilt kost het nóg meer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:30
sebastius schreef op zondag 22 januari 2012 @ 13:44:
Ja, dat verrekenen ze ook in de prijs ;) als je ze alletwee wilt kost het nóg meer ;)
Als je ze alle twee wilt, dan betaal je én teveel voor de SSD én teveel voor de harde schijf.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
Shark.Bait schreef op zondag 22 januari 2012 @ 13:37:
[...]

Wat Hahn zegt, als je de SSD optie kiest bij Apple heb je enkel een SSD. Betaal je Apple niks extra's en koop je voor minder losse SSD en heb je een harddisk over.

En we zitten op Tweakers he, we betalen niemand om iets in te laten bouwen, dat kunnen we gewoon gratis zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
Ik heb aardig wat zitten lezen en tutorials bekeken over het plaatsen van een SSD in een 27" iMac i7 2010 en heb besloten om dit toch zelf te gaan doen. Nu zou ik of de interne harddisk willen verplaatsen of de SSD als extra erbij te plaatsen. Hier ben ik nog niet helemaal over uit.

Om hem erbij te plaatsen heb ik volgens mij de volgende onderdelen nodig

- 922-9531 AC/DC Power/Backlight/SATA Cable
- 922-9538 SSD HDD Data Cable
- 922-9485 Pressure Wall, Optical/SSD/MXM,
- En dan een SSD zelf (Ik had in gedachten om de OCZ Vertex 3 240GB te nemen)

Gaat deze combinatie goed werken of heeft iemand tips wat ik beter zou kunnen doen? Is het nou makkelijker om de huidige harddisk te vervangen (slimmer en goedkoper) of is de SSD erbij plaatsen evenveel werk en even duur.

En is de OCZ Vertex 3 240GB aan te raden in combinatie met mijn iMac? Ik zie wel dat deze in een MacBook Pro vaak geplaatst wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Executor16 schreef op zondag 22 januari 2012 @ 16:42:
Is het nou makkelijker om de huidige harddisk te vervangen (slimmer en goedkoper) of is de SSD erbij plaatsen evenveel werk en even duur.

En is de OCZ Vertex 3 240GB aan te raden in combinatie met mijn iMac? Ik zie wel dat deze in een MacBook Pro vaak geplaatst wordt.
Ik heb zelf de harddisk verwijderd (net als in m'n vorige iMac) en vervangen door een Vertex 3 Max IOPS 120GB. Voor mij telt het erg zwaar dat een systeem zonder harddisk fluisterstil is, helemaal vergeleken met een harddisk die wat ouder wordt en begint te brommen. De operatie om een harddisk door een SSD te vervangen is vrij simpel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Executor16 schreef op zondag 22 januari 2012 @ 16:42:
Ik heb aardig wat zitten lezen en tutorials bekeken over het plaatsen van een SSD in een 27" iMac i7 2010 en heb besloten om dit toch zelf te gaan doen. Nu zou ik of de interne harddisk willen verplaatsen of de SSD als extra erbij te plaatsen. Hier ben ik nog niet helemaal over uit.

Om hem erbij te plaatsen heb ik volgens mij de volgende onderdelen nodig

- 922-9531 AC/DC Power/Backlight/SATA Cable
- 922-9538 SSD HDD Data Cable
- 922-9485 Pressure Wall, Optical/SSD/MXM,
- En dan een SSD zelf (Ik had in gedachten om de OCZ Vertex 3 240GB te nemen)

Gaat deze combinatie goed werken of heeft iemand tips wat ik beter zou kunnen doen? Is het nou makkelijker om de huidige harddisk te vervangen (slimmer en goedkoper) of is de SSD erbij plaatsen evenveel werk en even duur.

Ik heb mijn ervaringen gedeeld, ik heb exact hetzelfde gedaan en was ongeveer 1 a 2 uur bezig: Bas z'n knutselblog: Operatie SSD: iMac nu echt snel Voordeel van deze methode is dat je geen gedoe hebt met de temperatuursensor van de harddisk, je hebt gewoon nog 1tb domme opslag, je bent je DVD niet kwijt en je hebt wel een supersnel systeem waarvan de harddisk alleen opspint als ie nodig is.

Over de keuze van de SSD kan ik verder weinig zeggen.

[ Voor 9% gewijzigd door sebastius op 22-01-2012 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedbase
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15-09 12:10
Crucial heeft een firmware update uitgebracht voor de M4: http://tweakers.net/meuktracker/27466/crucial-m4-0309.html

Ik heb echter net als veel anderen hier geen superdrive meer in mijn MBP. Het booten vanaf externe dvd speler via USB lukt niet en ook een bootable USB stick weigert. Ik heb cruciaal gemaild om te vragen hoe dit zit en ze reageerde als volgt:

Hello,

Thanks for your email.

Unfortunately the firmware upgrade is only possible via an internal CD/DVD drive plugged on a SATA port. It is not possible to boot to the latest version using either an external optical drive or a USB flash drive.

The Crucial firmware upgrades are built to be done on systems used within a standard environment and unfortunately any modification done to the system itself, such as the removal of the optical drive, can prevent the firmware for being successfully applied.

Please let us know if we can offer additional assistance or advice.

Kind regards,

Is het iemand, ondanks deze uitleg, toch gelukt om de firmware te update in een MBP zonder dvd drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dlare
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-09 15:51
diedbase schreef op maandag 23 januari 2012 @ 10:11:
Crucial heeft een firmware update uitgebracht voor de M4: http://tweakers.net/meuktracker/27466/crucial-m4-0309.html

Is het iemand, ondanks deze uitleg, toch gelukt om de firmware te update in een MBP zonder dvd drive?
Wellicht helpt dit:

Gebruik een 2e mac met superdrive. Verbindt jouw mac met die 2e mac door gebruik te maken van een firewire kabel. Start jouw mac op in target-mode. Nu is jouw ssd als externe ssd te zien op de 2e mac. Kun je nu wel een firmware upgrade uitvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmilneM
EmilneM schreef op zondag 22 januari 2012 @ 13:08:
Heb me verder verdiept in de aanschaf van een SSD voor mijn iMac mid-2010. De machine heeft dus een SATA-300 poort. Twijfel tussen onderstaande schijven:
- Crucial m4 128 GB (SATA-600)
- Intel 320 120 GB (SATA-300)

Neig naar de Crucial die meer waarde voor het geld lijkt te bieden (ondanks dat het voor mij een SATA-600 schijf op een SATA-300 poort is). Tips voor de final choice zijn uiteraard welkom :)!
Voordat ik de Crucial m4 ga bestellen; zijn er op dit moment nog redenen waarvoor ik de Intel 320 zou kiezen voor mijn iMac?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-09 12:00
diedbase schreef op maandag 23 januari 2012 @ 10:11:
Crucial heeft een firmware update uitgebracht voor de M4: http://tweakers.net/meuktracker/27466/crucial-m4-0309.htmlIk heb echter net als veel anderen hier geen superdrive meer in mijn MBP. Het booten vanaf externe dvd speler via USB lukt niet en ook een bootable USB stick weigert.
Via USB stick is het mij ook niet gelukt. Maar ik heb de originele superdrive in een externe enclosure gestopt, via USB kan ik vervolgens wel bootable DVD's booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CallMeRui
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-05 19:31
Bij mij is het wel gelukt via usb stick. Ik heb zelf een mac mini(2011). Mijn USB stick (~1gb)... ik zou het niet weten wat voor soort merk erachter zit maar ik heb het pas gekregen van mijn uni als afstudeer kado...

Ik denk dat het puur aan ligt hoe oud je usb stick is. :o Not sure though..
Pagina: 1 ... 49 ... 88 Laatste