Volgens mij heb ik hier vaker gelezen dat de sata600 backwards compatibel is met sata300, dus dat mag geen problemen opleveren.Jay-7AC schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 21:10:
Die samsung ssd word het dan denk, nu alleen dat sata-600 verhaal even uitzoeken want waarom zou dat niet kunnnen lijkt me gek. Maar dmvdberg maar heb je er zoveel last van dan je hhd in die optoical drive zit? En hoe bevalt de optical bay van hdcaddy? En heb je toevallig ook die externe usb optical drive case.
Vanmiddag een Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB in mijn iMac mid-2011, 27 inch gezet. Zat nog even te twijfelen of ik het wel aandurfde, maar die twijfels overboord gezet en gewoon gedaan
Na 1,5 uur stond de iMac weer aan, nu met de stock 1TB HDD en een 128GB SSD, ben er erg tevreden mee.
Net even Xbench Disk Test uitgevoerd. Links de HDD en rechts de SSD.
Net even Xbench Disk Test uitgevoerd. Links de HDD en rechts de SSD.

je verliest de "anti drop veiligheid" van je HDD als je die in de optibay zet. Echter, in de praktijk vertaalt dit zich in het volgende: je HDD parkeert de kop wat minder vaak. Het systeem is best wel nerveus. Nu heeft mijn 500gb Hybrid disk wat meer buffer dus had ik hier niet zoveel last van. Maar het geruststellende 'klikje' mis ik (hell yeah! 1-0 voor mijn OCD gedragJay-7AC schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 21:10:
Die samsung ssd word het dan denk, nu alleen dat sata-600 verhaal even uitzoeken want waarom zou dat niet kunnnen lijkt me gek. Maar dmvdberg maar heb je er zoveel last van dan je hhd in die optoical drive zit? En hoe bevalt de optical bay van hdcaddy? En heb je toevallig ook die externe usb optical drive case.
Dit hoeft echter GEEN problemen op te leveren in de 'real world' Een disk heeft uit zichzelf al spindown als ie niets te doen heeft en veelal zit je toch met je laptop op een stabiele ondergrond (en niet op de leuning van een bank zoals ik nu).
Over het sata600/300 gezeur: sATA3 werkt als sATA2 op een sATA2 connectienet zoals een USB3 dusk als USB2 werkt op een USB poort. #eindediscussie
Over de SSD in de optibay bij 2011 MBPro's ... OWC is van mening / ervaring dat er EVT een connectie loss kan zijn met de SSD (als ik het goed lees). Voor een stabiel functioneren bevelen zij aan om de SSD in de hdd plek te zetten.
Een logisch gevolg hierop: koop desnoods een nieuwe extra HDD met val bescherming uit zichzelf en dan is alles weer koek en ei. Tot nu toe hoor ik iig nog geen nare geluiden en de snelheid is ook super! Writes naar de Hybrid zijn stukken beter sinds er geen OSX meer op draait (duh).
Mijn MacBook Pro model 5.1 heeft overigens geen sATA3 dus er zit hier een Intel 320 in van 120Gb. Zie ook vorige posts van mij bv voor meer info.
Laatste deel: ben zeer tevreden over de HDCaddy optibay, even goed opletten met het overtollig plastic (balkje, kan er af) maar dan zit je HDD ook heel netjes klem vast.
M1 Max user
Eerst een clean install, maar later toch met Time Machine alle programma's teruggezet. Vond het teveel moeite om alles opnieuw te installeren en vraag me af of het zou schelen..Froggle schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 22:31:
@Haazzz: Clean install of heb je het hele systeem + apps overgezet?
@dmvdberg, heb wel aantal foto's gemaakt. Zal er zo wel een paar plaatsen
Die test is dan gedaan met alles terug gezet of clean? Ik haal namelijk een stuk lagere snelheden (nog niet verkeerd, maar toch nog een kleine 100 punten minder). Dat is met enkel het systeem en apps op de SSD.Haazzz schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 22:38:
[...]
Eerst een clean install, maar later toch met Time Machine alle programma's teruggezet. Vond het teveel moeite om alles opnieuw te installeren en vraag me af of het zou schelen..
PSN: ForcedReboot | XBL: Froggle | NSO: SW-6166-3842-4608 | Strava | Untappd
Test is gedaan met alles terug gezetFroggle schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 22:44:
[...]
Die test is dan gedaan met alles terug gezet of clean? Ik haal namelijk een stuk lagere snelheden (nog niet verkeerd, maar toch nog een kleine 100 punten minder). Dat is met enkel het systeem en apps op de SSD.
edit: Net nog eens gedraaid, haal nu nog hoger (491,40) en heb ondertussen wel een paar apps draaien.
Hierbij ook even paar foto's. Niet erg scherp, snel gemaakt met m'n iPhone..
Mijn werkplek:

Eerste stappen gezet, scherm eraf:

Toch maar even paar kabeltjes een label gegeven voor het geval dat.. uiteindelijk niet nodig geweest maargoed

HDD en Superdrive verwijderd:

En daar zit hij dan

[ Voor 47% gewijzigd door Haazzz op 05-01-2012 23:17 ]
Ah, bedankt. Had hem laatst al ergens voorbij zien komen, maar nu direct maar even aangepastFroggle schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 22:59:
Hmm, weird. Naja, welkom bij de club. Mocht je je ook storen aan die 2 HDD's op de bureaublad:
[afbeelding]
leuke icon, ben zelf echter voor een ander design gegaan

btw ... hoe zit de SSD vast? Ducttape? if so:

[ Voor 20% gewijzigd door dmvdberg op 05-01-2012 23:16 ]
M1 Max user
Twee stukjes dubbelzijdige tape van de Actiondmvdberg schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 23:08:
MacGuyver zou trots zijnHaazzz schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 23:23:
[...]
Twee stukjes dubbelzijdige tape van de Action

En wat meer ontopic:
merk je een verschil in geluid van de 'oude' disk?
Op mijn werk bij het Fries Filmarchief draait de zaak ook op iMac's en ik stoor me (ocd, again) soms aan het geknars van de HDD in dat ding.
M1 Max user
Hmm, lastig te zeggen. Had eerst sowieso al minimaal geluid van mijn HDD, af en toe even zo'n 'geknars' geluidje. Heb er nu nog niet echt op gelet, maar kan me goed voorstellen dat hij minder geluid maakt aangezien hij aanzienlijk minder gebruikt wordt.dmvdberg schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 23:47:
[...]
En wat meer ontopic:
merk je een verschil in geluid van de 'oude' disk?
Op mijn werk bij het Fries Filmarchief draait de zaak ook op iMac's en ik stoor me (ocd, again) soms aan het geknars van de HDD in dat ding.
@Haazzz
1. ga je op je imac nu ook zaken als de sleep image uitzetten? Op een laptop lijkt me dat vrij logish maar een iMac heeft in principe altijd stroom ....
2. Heb je trim aanstaan of laat je 10% van je SSD leeg om de GC z'n werk te laten doen?
1. ga je op je imac nu ook zaken als de sleep image uitzetten? Op een laptop lijkt me dat vrij logish maar een iMac heeft in principe altijd stroom ....
2. Heb je trim aanstaan of laat je 10% van je SSD leeg om de GC z'n werk te laten doen?
M1 Max user
@dmvdberg: bedankt voor de info, ik denk dat ik voor een samsung ga, alleen nog even uitzoeken want ik allemaal moet doen om die ssd goed te laten werken en zodat hij lang mee gaat. Ook kies ik er denk ik voor om mijn ssd in de sata-600 te plaatsen en dan misschien op een ander tijdstip een nieuwe hdd kopwn die sneller is en wat beter op de plek past. Maar ik gebruik mijn laptop stationair en soms verplaats ik en zelden staat hij op de bank bijv. dat moet de schijf toch wel overleven? En even uitzoelen wat het probleem zou moeten zijn tussen een sata-600 aansluiting en een sata-600 poort.
Na verloop van tijd de Corsair Force 3 180GB SSD (wat een kutSSD voor MBP's..) vervangen door een OCZ Vertex 3 240GB. Nog sneller, geen problemen en gewoon gaan met die banaan.
Toffe icoontjes! Heb je die zelf ontworpen of van een pack? In beide gevallen, zou je de URL willen delen?dmvdberg schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 23:08:
leuke icon, ben zelf echter voor een ander design gegaan![]()
[afbeelding]
Ben zelf meer tekenaar (dat krijg je met docenten tekenenGKD schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 08:27:
[...]
Toffe icoontjes! Heb je die zelf ontworpen of van een pack? In beide gevallen, zou je de URL willen delen?
Vandaar; iconpacks!
SSD: http://www.iconarchive.co...ons-by-gordon-irving.html
Lion: http://www.vladstudio.com/rack/vladstudio_lion_icon.zip
M1 Max user
"gewoon gaan" lijkt me wat kort door de bocht op een Sandforce controller. Nu hoeft dit geen probleem op te leveren maar zowel de Corsair als de OCZ gebruiken de zelfde SF2281 controller .... was dat nu wel zo verstandig?Dijkertje schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 04:48:
Na verloop van tijd de Corsair Force 3 180GB SSD (wat een kutSSD voor MBP's..) vervangen door een OCZ Vertex 3 240GB. Nog sneller, geen problemen en gewoon gaan met die banaan.
M1 Max user
wederom, zoek even naar comments die linken naar een artikel van OWC (other world computing).Jay-7AC schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 01:45:
@dmvdberg: bedankt voor de info, ik denk dat ik voor een samsung ga, alleen nog even uitzoeken want ik allemaal moet doen om die ssd goed te laten werken en zodat hij lang mee gaat. Ook kies ik er denk ik voor om mijn ssd in de sata-600 te plaatsen en dan misschien op een ander tijdstip een nieuwe hdd kopwn die sneller is en wat beter op de plek past. Maar ik gebruik mijn laptop stationair en soms verplaats ik en zelden staat hij op de bank bijv. dat moet de schijf toch wel overleven? En even uitzoelen wat het probleem zou moeten zijn tussen een sata-600 aansluiting en een sata-600 poort.
Zij bevelen aan om de SSD op de HDD plaats te zetten en de HDD in de Optibay.
En ja, wat jij beschrijft aan gebruik zou geen enkel probleem opleveren met die setup
M1 Max user
1 ding wat ik mij net bedenk: moet je bij een SSD trouwens niet oppassen met boot camp?
Staat TRIM standaard aan in Windows? Zo ja, loop je dan niet het gevaar dat er dingen als vrij worden gemarkeerd die door OS X worden gebruikt? Of blijft dit allemaal netjes binnen zijn eigen partities gebeuren?
Staat TRIM standaard aan in Windows? Zo ja, loop je dan niet het gevaar dat er dingen als vrij worden gemarkeerd die door OS X worden gebruikt? Of blijft dit allemaal netjes binnen zijn eigen partities gebeuren?
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
de precieze reden heb ik nog niet kunnen vinden, maar ook op de forums van Microsoft zelf adviseert men om geen dualboot op een SSD toe te passen, zelfs een Win7 / XP combi niet.Lethalis schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 09:27:
1 ding wat ik mij net bedenk: moet je bij een SSD trouwens niet oppassen met boot camp?
Mogelijk heeft dit idd met de trim te maken / garbage collector. Een SSD heeft immers niet 'netje' een partitie zoals een HDD. OS1 staat bv niet op NANDchip 1tm/4 en OS2 op NANDchip 5t/m8. De controler vertaalt de partitie naar ruimte op de blokken op de SSD.
M1 Max user
Ik denk dat Microsoft het eerder ontraad omdat ze kennelijk niet weten of de partities nog wel goed uitgelijnd zijn bij een dual boot. Als dat niet zo is kost elke write van Windows namelijk een write naar 2 SSD sectors. Wellicht is het partitie formaat van Apple anders want ik hoor nooit over dergelijke optimalisaties. Het zou ook kunnen dat de TRIM engine van Windows 7 niet goed werkt met meerdere partities. Mac OS X draait standaard al op meer dan één partitie omdat er ook een EFI en recovery partitie aangemaakt worden. Er is in elk geval geen reden waarom TRIM met meerdere partities niet zou werken, het gaat er nog steeds om dat het OS een bestand uit een file system haalt, en daarvoor bepaalde sectors markeert als leeg. Dat moet het OS toch al doen voor zijn eigen boekhouding, en met TRIM geeft het dat ook door aan je SSD. Dual boot of niet.dmvdberg schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 09:36:
[...]
de precieze reden heb ik nog niet kunnen vinden, maar ook op de forums van Microsoft zelf adviseert men om geen dualboot op een SSD toe te passen, zelfs een Win7 / XP combi niet.
Mogelijk heeft dit idd met de trim te maken / garbage collector. Een SSD heeft immers niet 'netje' een partitie zoals een HDD. OS1 staat bv niet op NANDchip 1tm/4 en OS2 op NANDchip 5t/m8. De controler vertaalt de partitie naar ruimte op de blokken op de SSD.
Hier stond achterhaalde informatie…
Fair enough, het zou dus wel goed moeten werken.
Ben iig nog niet iemand tegen gekomen die dit daadwerkelijk doet.
Over OSX op een SSD, je boot niet vanaf de andere partitie(s). Juist dat is het vraagstuk hier. Natuurlijk kun je meerdere partities maken. Schaad het echter in de praktijk ook de werking van een SSD als je twee keer een OS hebt draaien, laat staan Win + OSX .... ?
Ben iig nog niet iemand tegen gekomen die dit daadwerkelijk doet.
Over OSX op een SSD, je boot niet vanaf de andere partitie(s). Juist dat is het vraagstuk hier. Natuurlijk kun je meerdere partities maken. Schaad het echter in de praktijk ook de werking van een SSD als je twee keer een OS hebt draaien, laat staan Win + OSX .... ?
[ Voor 9% gewijzigd door dmvdberg op 06-01-2012 10:41 ]
M1 Max user
Ik draai hier op mijn MBP15" al een half jaar Win+OSX op 1 SSD en het werkt prima. Nog geen snelheidsverlies gemeten. (crucial M4)
gewoon nee.
Dat wilde ik eerst ook doen maar nu ik mijn ssd budget naar beneden heb geschroefd, komt er kleinere ssd, dus ga ik windows op de hdd installeren. De hdd wil ik dan in 2 gelijken partities bedelen, eentje komt windows op en de andere wil ik gebruiken als hhd voor OSX. Alleen dat harde schijf verhaal baart me zorgen omdat die hdd natuurlijk losse onderdelen heeft. Mja de toekomst al het uitwijzen.
Thanks!dmvdberg schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 09:04:
[...]
Ben zelf meer tekenaar (dat krijg je met docenten tekenen) en niet zo handig met dat soort dingen.
Vandaar; iconpacks!
SSD: http://www.iconarchive.co...ons-by-gordon-irving.html
Lion: http://www.vladstudio.com/rack/vladstudio_lion_icon.zip
Sleep image heb ik uitgeschakeld inderdaad. In principe heeft m'n iMac altijd stroom en indien de stroom uitvalt is het ook geen ramp, ik sla toch altijd al m'n werk op voordat ik m'n iMac in slaapstand zet. Daarnaast onthoudt Chrome gewoon welke tabs er open staan enzodmvdberg schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 01:05:
@Haazzz
Heb Trim wel aangezet. Heb wat wisselende berichten gelezen hierover, aantal gevallen waarbij de SSD slomer werd of dat het systeem instabiel werd. Maar omdat deze berichten alweer wat ouder waren en volgens mij ook allemaal met een oudere firmware op hun Crucial M4 heb ik Trim gewoon aangezet.
Waarschijnlijk zal er overigens ook nog wel altijd 10% vrij zijn, dus wat dat betreft zit ik ook wel goed
Ik heb gezocht naar die OWC link, en las dat het beter is om je ssd in de 600 poort te doen en de hdd in de andere, maar ook werd wederom gemeld dat dat minder is voor je hdd.
En ook heb ik even gekeken naar wat standaard ssd dingen, Trim, GC en dat verhaal over sleep mode en dat je ruimte over moeten laten op de ssd.
De Samsung 830 heeft Trim en GC, maar OSX ondersteund dit(trim) niet, dit moet je instellen is, maar dat kan weer voor problemen geven. Geeft dit dan niet mindere prestaties nu trim niet geactiveerd kan worden?
En alsok het goed heb moet je ruimte op je ssd overlaten zodat de ssd met bestanden kan schuiven toch? Of heeft dit een andere reden?
en de slaap mode moet worden vermeden ivm. vastloop problemen, niet waar?
En ook heb ik even gekeken naar wat standaard ssd dingen, Trim, GC en dat verhaal over sleep mode en dat je ruimte over moeten laten op de ssd.
De Samsung 830 heeft Trim en GC, maar OSX ondersteund dit(trim) niet, dit moet je instellen is, maar dat kan weer voor problemen geven. Geeft dit dan niet mindere prestaties nu trim niet geactiveerd kan worden?
En alsok het goed heb moet je ruimte op je ssd overlaten zodat de ssd met bestanden kan schuiven toch? Of heeft dit een andere reden?
whoei, even systematisch de boel afwerken:Jay-7AC schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 14:02:
Ik heb gezocht naar die OWC link, en las dat het beter is om je ssd in de 600 poort te doen en de hdd in de andere, maar ook werd wederom gemeld dat dat minder is voor je hdd.
Trim: Via command lines kun je dat aanzetten. Het is echter niet heilig en 10% niet partioneren is een prima middenweg. OSX ondersteund overigens op eigen SSD's wel native trim. Ga iig nimmer never nooit niet via een 'app' trim aanzetten! Dan zet je een SnowLeopard kernel terug in Lion. Gelieve dus altijd via commandlines only!
GC: heb je toch geen invloed op, die doet z'n werk wel.
Sleepmode: je hebt een handige app genaamd 'Smartsleep'. Deze werkt prima en vangt evt issues geheel weg
Sleepimage: delete, exit, vaarwel toch niet nodig. Scheelt weer x Gb aan disk space (waarbij x je RAM omvang is)
Wie gaat Waar: Even heeeeel erg zwart/wit gesteld, niet gaan overgooien in het zwembad met je laptop terwijl je een render doet in Adobe Premiere (bv). Dan zou je geen negatieve eigenschappen moeten ondervinden van de HDD in de optibay oplossing. Het draait hier nog altijd prima.
OWC: OWC is een bedrijf en wil graag max snelheid uit hun SSD's garanderen, omdat een sATA600 schijbaar terug kan vallen in snelheden (die van de optibay) adviseren ze voor de beste prestaties de SSD in de normale HDD plaats. Heel logisch, maar als ik bv de boel omgooi en de SSD in de optibay zet zal dit niet perse negatief zijn. Maar vooral ook omdat ik 2x sATA300 heb.
[ Voor 3% gewijzigd door dmvdberg op 06-01-2012 15:10 ]
M1 Max user
MacBook Pro 15" (2009) met Vertex2:
http://f.cl.ly/items/133a0b2W0h0V161y0H3j/IMG_0626.MOV
http://f.cl.ly/items/133a0b2W0h0V161y0H3j/IMG_0626.MOV
[ Voor 14% gewijzigd door Mr_Viking op 06-01-2012 16:01 ]
@Dmvdberg: Ik snap je opmerkingen, mijn SSD plaats ik gewoon waar hij thuishoort. Alleen snap ik 2 dingen niet.
1. Ik heb hier een uitleg gevonden over hoe je via de command lines TRIM op enable kan zetten. Maar ik snap niet wat de bedoeling is, misschien kan je me hiermee helpen of iemand anders.?
2. De App sleepsmart zorgt ervoor dat hij in sleepmode gaat maar tegelijker tijd gaat hij ook hibernate mode. Maar is het nou niet de bedoeling dat je wegblijft van die sleep mode of maakt de hibernate mode dat juist goed.
EDIT:
Ik bedenk met net dat de Samsung SSD 7mm dik is, de HDD is 9.5mm dik, dat wil zeggen dat de er een ruimte overblijft van 2.5mm als ik de SSD aan de hoofdpoort aansluit, kan zit voor problemen zorgen.
1. Ik heb hier een uitleg gevonden over hoe je via de command lines TRIM op enable kan zetten. Maar ik snap niet wat de bedoeling is, misschien kan je me hiermee helpen of iemand anders.?
2. De App sleepsmart zorgt ervoor dat hij in sleepmode gaat maar tegelijker tijd gaat hij ook hibernate mode. Maar is het nou niet de bedoeling dat je wegblijft van die sleep mode of maakt de hibernate mode dat juist goed.
EDIT:
Ik bedenk met net dat de Samsung SSD 7mm dik is, de HDD is 9.5mm dik, dat wil zeggen dat de er een ruimte overblijft van 2.5mm als ik de SSD aan de hoofdpoort aansluit, kan zit voor problemen zorgen.
[ Voor 16% gewijzigd door Jay-7AC op 06-01-2012 16:46 ]
Verwijderd
Vraagje tussendoor, heb sinds kort een macbook pro en heb er meteen een SSD van 60GB ingedaan. Nu werkt dit allemaal perfect helemaal geen probleem mee en ben er hartstikke blij mee.. het enige probleem is dat de harde schijf gewoon altijd vol is. Nu heb ik eigenlijk het idee om mijn SSD weer te verkopen en zo'n Hybrid ding erin te doen (seagate momentus) is dat een beetje dezelfde ervaring als een SSD? Ik ben nu vooral blij met het sneller ontwaken uit de slaapstand en het snel opstarten van programma's, maar als het een paar seconden meer duurt dan maakt mij dat ook niet uit.
Als je zin hebt om je MBP open te schroeven kan je de superdrive vervangen met een hdd caddy zodat je de oude hdd op de plek van je superdrive te plaatsen. Die kan je dan gebruiken als opslag schijf en behoudt je de snelheid van je MBP met SSD
Je hebt dan dus twee drives in je MBP.
[ Voor 9% gewijzigd door Chiii op 06-01-2012 16:27 ]
Verwijderd
Daar heb ik ook naar gekeken en bijna besteld maar ik ben bang dat dat misgaat dus dat risico wil ik niet lopen.Chiii schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 16:26:
Als je zin hebt om je MBP open te schroeven kan je een hdd caddy toevoegen om je oude hdd op de plek van je superdrive te plaatsen. Dan kan je die gebruiken als opslag schijf en behoudt je de snelheid van je MBP met SSDJe hebt dan dus twee drives in je MBP.
Er kan vrij weinig misgaan als je netjes de handleiding volgt op http://www.ifixit.com/Gui...-Drive-Replacement/5122/1 (laat tevens zien hoe moeilijk/makkelijk het is) en gebruik maakt van goede schroevendraaiers. Uiteraard moet je wel werken op een veilige plek zonder dat er overal spullen liggen (glas drinken enzo).Verwijderd schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 16:27:
[...]
Daar heb ik ook naar gekeken en bijna besteld maar ik ben bang dat dat misgaat dus dat risico wil ik niet lopen.
Tonks, ik weet niet waar je je mac voor gebruikt maar 60GB is wel erg weinig, netto 54?
Je moet ook een gedeelte van je SSD vrij houden zodat de performance goed blijft en de cellen niet zo snel degraderen..
Je moet ook een gedeelte van je SSD vrij houden zodat de performance goed blijft en de cellen niet zo snel degraderen..
Het slimst is om toch de Superdrive te verwijderen, deze extern te gaan gebruiken en een HDD plaatsen waar de Superdrive zit. Dan kan je daar je overtollige gegeven naar toe bonjouren.
Verwijderd
Precies, ik kocht de SSD en ik had zoiets van "dat is ruimte genoeg" maar ik heb Lion en alles wat ik nodig heb geïnstalleerd en dan kom ik op 15 GB vrije ruimte. Toen heb ik een spel geïnstalleerd (tf2) en wat foto's erop gezet en nu zit ik op 3GB vrij. Dit schiet niet op.Mr_Viking schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 16:43:
Tonks, ik weet niet waar je je mac voor gebruikt maar 60GB is wel erg weinig, netto 54?
Over de HDDCaddy, ik ben gewoon te bang dat er iets misgaat. Het ziet er simpel uit, iedereen zegt dat het simpel is maar ik durf het gewoon niet aan.
Ik ga maar op zoek naar een HDD en dan gooi ik de SSD wel in V&A
Enige idee hoeveel GB een instal van Lion in beslag neemt?Mr_Viking schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 16:43:
Een HDD inbouwen in de drive bay en de superdrive extern maken kan ook worden gedaan bij sommige winkels. Dan wordt Lion ook meteen geïnstalleerd op de SSD.
Doe dan ook gewoon wat je gelezen hebtVerwijderd schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 18:53:
Heb vandaag mn fenvi optibay binnengekregen alleen heb ik nog geen ssd..Ben nog een beetje aan het orienteren en het heeft nog geen haast. Ik zoek iets van rond de 64GB nu heb ik al veel recensies gelezen behalve over dit exemplaar is niks te vinden. pricewatch: OCZ Octane-S2 64GB Heeft iemand hier ervaring mee? Heb tot nu toe gelezen dat ik uit de buurt moet blijven van OCZ..
@ Jay-7AC http://bit.ly/x1HSAK
@ De rest .... Deed iemand nu echt 'de tip geven om een optibay in een mac te zetten' ...
Sorry folks maar kunnen we even meer dan 2 pagina's terug lezen?
60Gb aan SSD is idd niet veel, doorgaans besteld IEDEREEN daar dus meteen een HDCaddy / Optibay bij om de HDD naar een andere plek te zetten.
Verder, Lion + CS5.5 + een hele volle Evernote neemt bij mij 35Gb in. Do the math (DEJAVUUUUU)
Over de dikte van SSD's. Zowle in een optibay waar ie KLEM in gezet wordt als de originele bay waar je met SCHROEVEN een disk op z'n plek houd hoef je geen problemen te verwachten. Of koop een intel, daarvan weet ik zeker dat er een extra randje op zit om hem 9+mm te maken.
Hulde! nu eerst concert fotografie doen =)
@ De rest .... Deed iemand nu echt 'de tip geven om een optibay in een mac te zetten' ...

Sorry folks maar kunnen we even meer dan 2 pagina's terug lezen?
60Gb aan SSD is idd niet veel, doorgaans besteld IEDEREEN daar dus meteen een HDCaddy / Optibay bij om de HDD naar een andere plek te zetten.
Verder, Lion + CS5.5 + een hele volle Evernote neemt bij mij 35Gb in. Do the math (DEJAVUUUUU)
Over de dikte van SSD's. Zowle in een optibay waar ie KLEM in gezet wordt als de originele bay waar je met SCHROEVEN een disk op z'n plek houd hoef je geen problemen te verwachten. Of koop een intel, daarvan weet ik zeker dat er een extra randje op zit om hem 9+mm te maken.
Hulde! nu eerst concert fotografie doen =)
M1 Max user
Ik heb al gevonden wat er moet gebeuren, maar ik snap niet hoe en wat?dmvdberg schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 19:27:
@ Jay-7AC http://bit.ly/x1HSAK
So, here's the proper way to enable TRIM support. Copy these commands out, find/delete all "[REMOVE ME]" placeholders so the commands are contiguous, and run them in Terminal:
→ Backup the file we're patching:
sudo cp /System/Library/Extensions/IOAHCIFamily.[REMOVE ME]kext/Contents/PlugIns/IOAHCIBlockStorage[REMOVE ME].kext/Contents/MacOS/IOAHCIBlockStorage /IOAHCIBlockStorage.original
→ Patch the file to enable TRIM support:
sudo perl -pi -e 's|(\x52\x6F\x74\x61\x74\x69\x6F\x6E\x61[REMOVE ME]\x6C\x00).{9}(\x00\x51)|$1\x00\x00\x00[REMOVE ME]x00\x00\x00\x00\x00\x00$2|sg' /System/Library/Extensions/IOAHCIFamily.[REMOVE ME]kext/Contents/PlugIns/IOAHCIBlockStorage[REMOVE ME].kext/Contents/MacOS/IOAHCIBlockStorage
→ Clear the kext caches
sudo kextcache -system-prelinked-kernel
sudo kextcache -system-caches
→ Now, Reboot!
De stukjes tussenhaakjes REMOVE ME weghalen, en dan eerst het eerste command geven en daarna de volgende?
En als ik naar "over deze mac" ga en dan naar "opslag" staat er bij mijn overige 45GB en ik neem aan dat dit OSX of niet? Want zo is 64GB wel erg weinig.
Je moet inderdaad de [REMOVE ME] stukjes weghalen en dan de commands in de gegeven volgorde in Terminal invoeren/kopieren.Jay-7AC schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 22:14:
[...]
Ik heb al gevonden wat er moet gebeuren, maar ik snap niet hoe en wat?
-knip-
De stukjes tussenhaakjes REMOVE ME weghalen, en dan eerst het eerste command geven en daarna de volgende?
En als ik naar "over deze mac" ga en dan naar "opslag" staat er bij mijn overige 45GB en ik neem aan dat dit OSX of niet? Want zo is 64GB wel erg weinig.
Hier staan duidelijk instructies en hoef je niet die stukjes weg te knippen. Wordt ook even aangegeven wat je doet met de gegeven commands.
Die 45 GB overig is niet enkel OS X, hierbij zitten ook alle files die niet in de overige categorieen vallen
Deze walkthrough is een stukje meer gedetaileerd, hier moet het wel mee lukken.
Ik twijfel of ik het red met een SSD van 64Gb, alleen OSX en mijn programma's moeten er op komen. Alle bestanden in me documenten, downloads, muziek enz. komt dan op de interne hdd. Maar twijfel of dat gaat passen. Want een grotere sata-600 samsung ssd vind ik te duur(200€), dan zou de crucial M4(150€) moeten.
Ik twijfel of ik het red met een SSD van 64Gb, alleen OSX en mijn programma's moeten er op komen. Alle bestanden in me documenten, downloads, muziek enz. komt dan op de interne hdd. Maar twijfel of dat gaat passen. Want een grotere sata-600 samsung ssd vind ik te duur(200€), dan zou de crucial M4(150€) moeten.
64Gb zal echt wel passen, er zijn zat dingen die je via symbolic links naar een andere schijf kunt verwijzen. Wederom, mijn hele systeem is geinstalleerd en ik heb maar 35Gb vol gemaakt op een disk van 120Gb.Jay-7AC schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 23:19:
Deze walkthrough is een stukje meer gedetaileerd, hier moet het wel mee lukken.
M1 Max user
Waarom zetten jullie in godsnaam altijd trim aan als de ssd zelf een gc onboard heeft?
Ik heb een 60GB en nog 40GB vrij. Osx plus software (office 2011, toast, vmware fusion, iphoto etc)
Ik heb een 60GB en nog 40GB vrij. Osx plus software (office 2011, toast, vmware fusion, iphoto etc)
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Trim staat hier uit.
De GC en Trim lijken misschien veel op elkaar maar toch net wat anders te werk.
Trim wijst je OS aan welke hij kan gebruiken, je organiseert de NANDchips beter.
De Garbage collector heeft hier ook voordeel bij aangezien die dan efficient te werk kan gaan.
Nu red de GC zichzelf wel maar daar is wat meer overhead voor nodig, just in case.
De GC werkt echter onder elk OS maar Trim praat juist MET je OS.
wist je overigens allemaal vast al, maar Trim aanzetten heeft opzich wel voordelen. Ik persoonlijk kijk het nog wel even aan en laat de GC z'n werk doen + wat extra overhead.
De GC en Trim lijken misschien veel op elkaar maar toch net wat anders te werk.
Trim wijst je OS aan welke hij kan gebruiken, je organiseert de NANDchips beter.
De Garbage collector heeft hier ook voordeel bij aangezien die dan efficient te werk kan gaan.
Nu red de GC zichzelf wel maar daar is wat meer overhead voor nodig, just in case.
De GC werkt echter onder elk OS maar Trim praat juist MET je OS.
wist je overigens allemaal vast al, maar Trim aanzetten heeft opzich wel voordelen. Ik persoonlijk kijk het nog wel even aan en laat de GC z'n werk doen + wat extra overhead.
M1 Max user
Ja ik zou dan toch echt zo'n HDD-caddy en een externe behuizing voor je disk-drive bestellen. Kan echt niets foutgaan. 't is hetzelfde proces als de HDD vervangen. Paar schroefjes los en een stekkertje er uit halen en dan til je hem er uit.. Je kunt met "cleanmymac" ook nog ±3-6gb terug winnen.Verwijderd schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 16:49:
[...]
Precies, ik kocht de SSD en ik had zoiets van "dat is ruimte genoeg" maar ik heb Lion en alles wat ik nodig heb geïnstalleerd en dan kom ik op 15 GB vrije ruimte. Toen heb ik een spel geïnstalleerd (tf2) en wat foto's erop gezet en nu zit ik op 3GB vrij. Dit schiet niet op.
Over de HDDCaddy, ik ben gewoon te bang dat er iets misgaat. Het ziet er simpel uit, iedereen zegt dat het simpel is maar ik durf het gewoon niet aan.
Ik ga maar op zoek naar een HDD en dan gooi ik de SSD wel in V&A
Werd CleanMyMac nou sterk afgeraden, ik las dat dat iets veranderd in je instelling of dingen verwijderd die niet weg mogen.Mr_Viking schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 13:45:
[...]
Ja ik zou dan toch echt zo'n HDD-caddy en een externe behuizing voor je disk-drive bestellen. Kan echt niets foutgaan. 't is hetzelfde proces als de HDD vervangen. Paar schroefjes los en een stekkertje er uit halen en dan til je hem er uit.. Je kunt met "cleanmymac" ook nog ±3-6gb terug winnen.
Ja, ik heb net even wat opgezocht over die symbolic links. Tegen de tijd dat de SSD geïnstalleerd is ga ik daar wel mee kloten. Alleen eerst nog even uitzoeken of ik het met 64Gb red!dmvdberg schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 10:20:
[...]
64Gb zal echt wel passen, er zijn zat dingen die je via symbolic links naar een andere schijf kunt verwijzen. Wederom, mijn hele systeem is geinstalleerd en ik heb maar 35Gb vol gemaakt op een disk van 120Gb.
[ Voor 34% gewijzigd door Jay-7AC op 07-01-2012 14:14 ]
Voor alle HDCaddy twijfelaars. Aanschouw uw nieuwe demi-tweak-god: http://www.ifixit.com
Volg onderstaande stappen en daarna in omgekeerde volgorde.
2008/09 modellen: http://bit.ly/yHPViR
2010/11 modellen: http://bit.ly/xJbjAd
Wat er bv fout kan gaan:
je schiet uit en jaagt een philipskop door je cpu, logicbord of scherm heen ..... De kans daarop echter zonder tussenkomst van alcohol acht ik toch echt geheel onmogelijk.
Vergeet vooral niet om NETJES alle schroeven te sorteren.
Print bijvoorbeeld de stappen en leg per stap de juiste schroeven neer zodra je ze los hebt gehaald.
Als mensen ECHT in de pleuris paniek schieten moeten we maar een Tweakers support middagje opzetten onder het motto 'je mac onder het mes'
Extra: ipv 'Clean My Mac' gebruik ik al jaren Onyx
Volg onderstaande stappen en daarna in omgekeerde volgorde.
2008/09 modellen: http://bit.ly/yHPViR
2010/11 modellen: http://bit.ly/xJbjAd
Wat er bv fout kan gaan:
je schiet uit en jaagt een philipskop door je cpu, logicbord of scherm heen ..... De kans daarop echter zonder tussenkomst van alcohol acht ik toch echt geheel onmogelijk.
Vergeet vooral niet om NETJES alle schroeven te sorteren.
Print bijvoorbeeld de stappen en leg per stap de juiste schroeven neer zodra je ze los hebt gehaald.
Als mensen ECHT in de pleuris paniek schieten moeten we maar een Tweakers support middagje opzetten onder het motto 'je mac onder het mes'
Extra: ipv 'Clean My Mac' gebruik ik al jaren Onyx
M1 Max user
Wat ik altijd doe om schroeven te sorteren:
Een wit leeg A4tje neerleggen, en vervolgens de schroeven neerleggen op de plek waar ze uitkomen uit je MacBook. Mocht je dat niet uit 't hoofd kunnen, kun je met potlood op het papier je MacBook omtrekken en vervolgens op die plekken de schroeven neerleggen.
Niet doen als je vervolgens het papier gaat verplaatsen/tegen de tafel stoten oid
Ik heb net een OCZ Vertex Plus 30GB binnen gekregen voor mijn Early 2009 Mac Mini, morgen maar even open maken en erin zetten. Altijd lekker als ook je Media Center/Thuis server/Minecraft server/Virtual Machine host ook bloedsnel is.
Een wit leeg A4tje neerleggen, en vervolgens de schroeven neerleggen op de plek waar ze uitkomen uit je MacBook. Mocht je dat niet uit 't hoofd kunnen, kun je met potlood op het papier je MacBook omtrekken en vervolgens op die plekken de schroeven neerleggen.
Niet doen als je vervolgens het papier gaat verplaatsen/tegen de tafel stoten oid
Ik heb net een OCZ Vertex Plus 30GB binnen gekregen voor mijn Early 2009 Mac Mini, morgen maar even open maken en erin zetten. Altijd lekker als ook je Media Center/Thuis server/Minecraft server/Virtual Machine host ook bloedsnel is.
Ik heb meerdere MBPs moeten openmaken voor het plaatsen van een HDDCaddy. Maar ik vind risico numero uno toch: het verdraaien van schroefjes zodat je er met een schroevendraaier geen grip meer op kan krijgen. De schroefjes zijn daar gevoelig voor..gebruik dus goede schroevendraaiers waar je goed grip op kan krijgen. Probeer alles zoveel mogelijk in 1 poging los te draaien.
Ik gebruik overigens glazen bekers om de schroefjes te sorteren. Te vaak gebeurd dat je even je papier stoot en schroefjes vallen op de grond..
Ik gebruik overigens glazen bekers om de schroefjes te sorteren. Te vaak gebeurd dat je even je papier stoot en schroefjes vallen op de grond..
Misschien een tip, je hebt schroevendraaier sets met een handig bakje erbij:

helpt ontzettend bij sorteren. Getoond model is btw verkrijgbaar bij oa Conrad, merk Basetech (14 delig).
Werk er nu een paar jaar mee en de koppen zijn nog in prima conditie en ook nog eens magnetisch.

helpt ontzettend bij sorteren. Getoond model is btw verkrijgbaar bij oa Conrad, merk Basetech (14 delig).
Werk er nu een paar jaar mee en de koppen zijn nog in prima conditie en ook nog eens magnetisch.
M1 Max user
Dat ze magnetisch zijn is voor de niet-alu Mac Mini modellen heilig, daar zitten een paar krengen van schroeven tussen die gigantisch diep zitten en zonder magnetisch kop bijna er niet in te krijgen zijn.dmvdberg schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 20:01:
Misschien een tip, je hebt schroevendraaier sets met een handig bakje erbij:
[afbeelding]
Na wat van de laatste pagina's van dit topic gelezen te hebben, kom ik er toch niet helemaal uit mijn een paar van mijn vragen:
• De SSD's van Apple (Samsung of Toshiba?) uit de early 2011 modellen waren qua performance niet zo goed. (Zie ook Vertex 3 SSD in 2011 MacBook Pro versus other SSDs and HDDs) Is er ergens een zelfde soort overzicht van de performance van de late/autumn 2011 MacBook Pro SSD's?
Ik wil namelijk kijken of het qua performance de moeite is zelf een SSD te installeren of niet. Als de laatste generatie 'Apple SSDs' prima performance heeft dan hoeft het natuurlijk niet.
• De Vertex 3 en Crucial M4 zijn beide populair voor de upgrade naar een SSD. Klopt het, dat een Crucial M4 er tot nu toe beter vanaf lijkt te komen qua probleemgevallen/betrouwbaarheid in Macs/other? Zijn er SSD's die je zeker niet in je MacBook pro kunt zetten vanwege incompatibility?
(bv de Corsair Force GT 120GB die volgensmij ook best goed geprijst is, maar wel net zoals de Vertex een sandforce controller heeft - heeft deze dan ook dezelfde issues als de Vertex 3?)
• De SSD's van Apple (Samsung of Toshiba?) uit de early 2011 modellen waren qua performance niet zo goed. (Zie ook Vertex 3 SSD in 2011 MacBook Pro versus other SSDs and HDDs) Is er ergens een zelfde soort overzicht van de performance van de late/autumn 2011 MacBook Pro SSD's?
Ik wil namelijk kijken of het qua performance de moeite is zelf een SSD te installeren of niet. Als de laatste generatie 'Apple SSDs' prima performance heeft dan hoeft het natuurlijk niet.
• De Vertex 3 en Crucial M4 zijn beide populair voor de upgrade naar een SSD. Klopt het, dat een Crucial M4 er tot nu toe beter vanaf lijkt te komen qua probleemgevallen/betrouwbaarheid in Macs/other? Zijn er SSD's die je zeker niet in je MacBook pro kunt zetten vanwege incompatibility?
(bv de Corsair Force GT 120GB die volgensmij ook best goed geprijst is, maar wel net zoals de Vertex een sandforce controller heeft - heeft deze dan ook dezelfde issues als de Vertex 3?)
[ Voor 8% gewijzigd door Booster op 08-01-2012 21:42 ]
Alle schroeven zijn daar gevoelig voor, maar het gebeurt alleen als je de verkeerde maat schroevendraaier gebruikt.Chiii schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 19:40:
Ik heb meerdere MBPs moeten openmaken voor het plaatsen van een HDDCaddy. Maar ik vind risico numero uno toch: het verdraaien van schroefjes zodat je er met een schroevendraaier geen grip meer op kan krijgen. De schroefjes zijn daar gevoelig voor..gebruik dus goede schroevendraaiers waar je goed grip op kan krijgen. Probeer alles zoveel mogelijk in 1 poging los te draaien.
[ Voor 7% gewijzigd door CyBeR op 08-01-2012 21:54 ]
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Ik heb laatst nog met een metaalboor een schroefkop in een MacBook Pro door moeten boren omdat een of andere idioot ooit de schroefkop kapot had gemaakt. Met het zweet in mijn bilnaad aan het boren geweest. Gelukkig was het de schroef waarmee je de hdd vastzet in je macbook pro. Lijkt me toch iets trickier als je dit bij het mainboard moet doen.
Via apple een SSD aanschaffen is netzoals geheugen bijkopen een achterlijk dure zaak. Vandaar dat je dit beter zelf kunt doen.Booster schreef op zondag 08 januari 2012 @ 21:20:
Na wat van de laatste pagina's van dit topic gelezen te hebben, kom ik er toch niet helemaal uit mijn een paar van mijn vragen:
Eigenlijk raden we (GoT soort van uniforme mening / ervaring) af om iets met een Sandforce controller te kopen.
Wbt betrouwbaarheid scoor Intel nog altijd heel erg hoog, met op de voet / gelijk natuurlijk de inmiddels behoorlijk populaire Crucial.
Ook Samsung timmert flink aan de weg. Hun SSD's vond je voorheen ook in mac's terug. Vandaar ook die niet helemaal hippe prestaties destijds. Apple doet wel meer met Samsung op geheugen gebied maar durf zo snel niet te zeggen of de 830 momenteel in lineup zit. Veel fingers wijzen momenteel op Toshiba SSD's die doorgaans niet zomaar in de winkels liggen.
Wat wel belangrijk is om te weten: als je een mac configureert met een SSD krijg je "gratis" Trim support. Dit kan echter met een 2min aan Terminal werk verholpen worden (mits je gekochte SSD dat ondersteunt).
Voor een interessante mix van SSD & HDD kun je altijd nog uitwijken naar de Seagate Momentus XT Hybrid serie. Deze heb ik een jaar als primaire disk gehad en is nu de 2e drive in mijn MacbookPro. Prestaties liggen een stuk hoger dan een conventionele HDD aangezien de XT 4Gb (nieuwe serie heef 8Gb) aan SLC type geheugen heeft als cache boven op 64Mb van de disk zelf.
Mijn mac draait overigens heel stabiel, vlot en fijn op een Intel 320 van 120Gb.
M1 Max user
Verwijderd
Ik vind een SSD in een mac voorlopig nog geen goede zaak; ik zou no way 600 euro betalen aan Apple, en het zelf doen vind ik nogal riskant op de modellen die ik op 't oog heb als volgende mac (Mini en iMac).
In die mate dat ik overweeg om terug te gaan naar een zelfbouwsysteem als mijn macbook van 4 jaar oud het begeeft...
In die mate dat ik overweeg om terug te gaan naar een zelfbouwsysteem als mijn macbook van 4 jaar oud het begeeft...
Er zijn hele fijne en goede guides hoe je zelf een Mini of iMac kunt upgraden (iFixit) maar je kunt ook altijd je eigen lokale reseller om hulp vragen. Die zijn vaak bereid om dit voor je te doen in overleg.Verwijderd schreef op zondag 08 januari 2012 @ 23:20:
Ik vind een SSD in een mac voorlopig nog geen goede zaak; ik zou no way 600 euro betalen aan Apple, en het zelf doen vind ik nogal riskant op de modellen die ik op 't oog heb als volgende mac (Mini en iMac).
Een SSD in een mac is verder een prima idee aangezien OSX zelfs Trim ondersteunt. En met de komst van de 'optibays' hoe je ook geen consessies te doen op gebied van opslagruimte.
M1 Max user
Verwijderd
Hoi ik heb een klein vraagje.
Ik ga een Mac Mini aanschaffen (laatste versie, 2011). Hier wil ik zelf een SSD in gaan zetten. Ik heb echter ergens gelezen dat de hoogte 9.5mm moet zijn van de SSD. Is dit ook echt zo of kan je ook makkelijk een 9.3mm inbouwen ?
Ik ga een Mac Mini aanschaffen (laatste versie, 2011). Hier wil ik zelf een SSD in gaan zetten. Ik heb echter ergens gelezen dat de hoogte 9.5mm moet zijn van de SSD. Is dit ook echt zo of kan je ook makkelijk een 9.3mm inbouwen ?
Kun je eigenlijk los een Apple branded SSD kopen?
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Apple branded bestaat niet imo. Het zal wel gewoon ene bestaande ssd zijn met een andere casing?
Een amiga 500 met 512 kb ram !
Geen enkel probleem, ik heb zelf de 7mm Samsung 830 SSD ingebouwd! En wat een verademing!Verwijderd schreef op maandag 09 januari 2012 @ 10:48:
Ik heb tevens bij ifixit de Dual Hard Drive Kit besteld en een Samsung 1TB als 2e harde schijf ingebouwd, deze omdat de hoogte van deze schijf ook 9,5mm is!!!
Al om al, een killer setup en wat een snelheid!!!
BP on the move!!!
Via eBay lukt dat, alleen zie ik er persoonlijk de meerwaarde niet van in.Lethalis schreef op maandag 09 januari 2012 @ 12:01:
Kun je eigenlijk los een Apple branded SSD kopen?
Bevalt de Samsung 830, want ik sta ook op het punt die aan te schaffen. Hoe is snelheid en hoe functioneert hij?Bas Post schreef op maandag 09 januari 2012 @ 13:42:
[...]
Geen enkel probleem, ik heb zelf de 7mm Samsung 830 SSD ingebouwd! En wat een verademing!
Ik heb tevens bij ifixit de Dual Hard Drive Kit besteld en een Samsung 1TB als 2e harde schijf ingebouwd, deze omdat de hoogte van deze schijf ook 9,5mm is!!!
Al om al, een killer setup en wat een snelheid!!!![]()
![]()
bekijk even op iFixit de 'teardown' van die Macmini ivm een twee disk in het systeem zettenVerwijderd schreef op maandag 09 januari 2012 @ 10:48:
M1 Max user
Dank je, dat bevestigd mijn algemene indruk mbt betrouwbaarheid. De prijzen van de Intel moet ik nog nakijken, maar dan heb ik in ieder geval wat keuze waarbij ik me geen zorgen hoef te maken om veel 'onherleidbare' problemen.dmvdberg schreef op zondag 08 januari 2012 @ 22:51:
Eigenlijk raden we (GoT soort van uniforme mening / ervaring) af om iets met een Sandforce controller te kopen. Wbt betrouwbaarheid scoor Intel nog altijd heel erg hoog, met op de voet / gelijk natuurlijk de inmiddels behoorlijk populaire Crucial.
Is het niet vreemd dat er zo weinig te vinden is over de performance van de Late 2011-model SSD's? Zou dat dan komen omdat die nauwelijks verschilt met die van early 2011?Ook Samsung timmert flink aan de weg. Hun SSD's vond je voorheen ook in mac's terug. Vandaar ook die niet helemaal hippe prestaties destijds. Apple doet wel meer met Samsung op geheugen gebied maar durf zo snel niet te zeggen of de 830 momenteel in lineup zit. Veel fingers wijzen momenteel op Toshiba SSD's die doorgaans niet zomaar in de winkels liggen.
Dat had ik reeds opgepikt, en dat komt goedWat wel belangrijk is om te weten: als je een mac configureert met een SSD krijg je "gratis" Trim support. Dit kan echter met een 2min aan Terminal werk verholpen worden (mits je gekochte SSD dat ondersteunt).
Interessant, maar ik denk dat ik toch liever voor een volledige SSD ga om 100% voordeel te hebben van alle facetten (energieverbruik, geluidsproductie, schokgevoeligheid, warmteproductie).Voor een interessante mix van SSD & HDD kun je altijd nog uitwijken naar de Seagate Momentus XT Hybrid serie. Deze heb ik een jaar als primaire disk gehad en is nu de 2e drive in mijn MacbookPro. Prestaties liggen een stuk hoger dan een conventionele HDD aangezien de XT 4Gb (nieuwe serie heef 8Gb) aan SLC type geheugen heeft als cache boven op 64Mb van de disk zelf.
Is eigenlijk bekend wat het verschil is in batterijverbruik met een HDD en een SSD? Meet Apple zelf met een HDD? Enige wat ik daarover kan vinden is:
Tests met draadloos internetten uitgevoerd door Apple in oktober 2011, waarbij gebruik is gemaakt van prototypen van de 13-inch MacBook Pro met een 2,8-GHz dual-core Intel Core i7-processor, van de 15-inch MacBook Pro met een 2,4-GHz quad-core Intel Core i7-processor en van de 17-inch MacBook Pro met een 2,4-GHz quad-core Intel Core i7-processor. De test voor draadloos internetten meet de gebruiksduur van de batterij door draadloos naar 25 veelbezochte websites te gaan met een beeldschermhelderheid die is ingesteld op 50%. De gebruiksduur van de batterij is afhankelijk van de configuratie en het gebruik. Zie www.apple.com/nl/batteries voor meer informatie.
Heren, nieuwe op het ssd forum... GoT-voyeur al vrij lang.
Met mn domme hoofd bij MyCom een ssd (ocz vertex plus 60gig) voor mn ouwe trouwe macbook1,1 (2,0ghz) besteld. de hdd had het begeven.
nu krijg ik het kreng maar niet aan de gang.
partitie maken guid etc. check.
installeren. check. restart. check.
dan vraagt hij gegevens in te voeren. check.
blauw scherm... blijft maar laden. hangen. achtig iets. echt te gaar voor woorden.
Het enige wat ik terug kan vinden is dat hij de vertex niet als opstartschijf ziet. manueel kan ik hem ook niet selecteren als opstart schijf. totaal rukkie tukkie dus.
echt van alles geprobeerd. heeft het iets te maken wellicht met een te oude sata poort ofzo? terwijl hij hem wel herkend als schijf an sich en ik deze ook kan partitioneren etc...
hellup vrinden. grazie mille.
Met mn domme hoofd bij MyCom een ssd (ocz vertex plus 60gig) voor mn ouwe trouwe macbook1,1 (2,0ghz) besteld. de hdd had het begeven.
nu krijg ik het kreng maar niet aan de gang.
partitie maken guid etc. check.
installeren. check. restart. check.
dan vraagt hij gegevens in te voeren. check.
blauw scherm... blijft maar laden. hangen. achtig iets. echt te gaar voor woorden.
Het enige wat ik terug kan vinden is dat hij de vertex niet als opstartschijf ziet. manueel kan ik hem ook niet selecteren als opstart schijf. totaal rukkie tukkie dus.
echt van alles geprobeerd. heeft het iets te maken wellicht met een te oude sata poort ofzo? terwijl hij hem wel herkend als schijf an sich en ik deze ook kan partitioneren etc...
hellup vrinden. grazie mille.
Gewoon terugbrengen?
maar serious zou het aan het merkje liggen of spuugt die macbook1,1 ssd's per definitie uit?sebastius schreef op maandag 09 januari 2012 @ 17:39:
Gewoon terugbrengen?
gevalletje DOA, ik zou persoonlijk geld bijleggen voor een Intel320 ipv weer die Vertex (ook al is het een indilinx controller model) te kopen.
M1 Max user
dat is het mooie van hardware, die discrimineert niet. sATA blijft sATA in welke snelheid dan ook.sjollione schreef op maandag 09 januari 2012 @ 17:41:
[...]
maar serious zou het aan het merkje liggen of spuugt die macbook1,1 ssd's per definitie uit?
Ligt aan de SSD dus ..... of je hebt per ongelijk iets gesloopt?
M1 Max user
nou heb ik al dit topic en dit http://digitaldj.net/2011/07/21/trim-enabler-for-lion/ artikel gelezen, maar ik heb nogsteeds geen valide(en met bewijs onderbouwde) reden gezien om geen trim aan te zetten onder lion.
Ik heb sinds kort een crucial m4 256gb in mn macbook mid2009 gezet en de volledige ruimte gepartitioneerd. Leuk dat 10% overlaten voor de garbage collector, maar daarvoor heb ik niet zo'n grote ssd gekocht, ik wil ook wat op kunnen slaan. Trim zou theoretisch prima moeten werken. Apple gebruikt het zelf ook, dus waarom niet op een ssd van een ander merk? Het is een gestandaardiseerd ATA commando...
Verder staat er nog iets in het artikel over 'overheating', dat lijkt me zoiezo onzin. Als ik de complete ssd back-up staat hij ook een tijdje vol te blazen, dus een paar trim commando's zouden dan niet uit moeten maken. Als hitte een probleem was zouden ze wel een sensor in de ssd gezet hebben (toch?).
Ik lees veel reacties waarin men het afraad, maar ik zie nog niet in waarom. Wie heeft het allemaal wel aangezet? Of bewust uit gelaten en waarom?
Ik heb sinds kort een crucial m4 256gb in mn macbook mid2009 gezet en de volledige ruimte gepartitioneerd. Leuk dat 10% overlaten voor de garbage collector, maar daarvoor heb ik niet zo'n grote ssd gekocht, ik wil ook wat op kunnen slaan. Trim zou theoretisch prima moeten werken. Apple gebruikt het zelf ook, dus waarom niet op een ssd van een ander merk? Het is een gestandaardiseerd ATA commando...
Verder staat er nog iets in het artikel over 'overheating', dat lijkt me zoiezo onzin. Als ik de complete ssd back-up staat hij ook een tijdje vol te blazen, dus een paar trim commando's zouden dan niet uit moeten maken. Als hitte een probleem was zouden ze wel een sensor in de ssd gezet hebben (toch?).
Ik lees veel reacties waarin men het afraad, maar ik zie nog niet in waarom. Wie heeft het allemaal wel aangezet? Of bewust uit gelaten en waarom?
Ik heb het bewust uitgelaten omdat de performance met TRIM aan op mijn Vertex 1 30GB juist sléchter werd dan met TRIM uit. Een reboot alleen al was 20 seconden langzamer met TRIM aan.sharkzor schreef op maandag 09 januari 2012 @ 18:46:
nou heb ik al dit topic en dit http://digitaldj.net/2011/07/21/trim-enabler-for-lion/ artikel gelezen, maar ik heb nogsteeds geen valide(en met bewijs onderbouwde) reden gezien om geen trim aan te zetten onder lion.
Sindsdien laat ik het op mijn Crucial M4 64GB en in m'n Mac Mini met 30GB Vertex Plus+ ook maar gewoon uit. Slechte ervaring, en het draait prima zonder, waarom dan aanzetten?
Same here. Ik heb een Samsung 470 256GB SSD (voorloper van de Samsung 830). Daar heb ik geen TRIM op ingeschakeld en de snelheden blijven goed. Schakel ik TRIM in, dan krijg ik de meest wisselvallige snelheden.
Nu is Xbench sinds 2006 niet meer geupdate, je kan dat ook geen relevante benchmark meer noemen. Alleen zit er tussen mijn oren dat ik beter af ben zonder TRIM.
Nu is Xbench sinds 2006 niet meer geupdate, je kan dat ook geen relevante benchmark meer noemen. Alleen zit er tussen mijn oren dat ik beter af ben zonder TRIM.
zouden apple ssd's dan ook geen performance degradatie hebben met trim aan? misschien zou het daar ook uit moeten?
Gewoon aanzetten (wel op de goede manier), hij gaat als een speer.sharkzor schreef op maandag 09 januari 2012 @ 18:46:
Macbook Pro 14" M4 - iPhone 15 Pro - Watch - tv - AirPods Pro
Trim staat hier zoals al eerder gemeld dus niet aan. Ik merk niets van snelheids verlies, lag of haperingen. Dat ik 10Gb kwijt ben aan de GC interesseert me niet zo veel omdat er nog ruim 70+ Gb vrij is.
Om te zien of trim echt de snelheid beinvloed zal het Tweakers team een shootout moeten houden tussen SSD's waar trim op actief is en zonder. Inc wat real life tests.
Om te zien of trim echt de snelheid beinvloed zal het Tweakers team een shootout moeten houden tussen SSD's waar trim op actief is en zonder. Inc wat real life tests.
M1 Max user
Trim is absoluut nuttig (inprincipe). Maar je moet wel een SSD hebben die daar goed mee omgaat. Bedenk dat dit hele SSD verhaal nog allemaal vrij nieuw is en eerdere pogingen tot het maken van een SSD met trim waren zeker niet heilig laat staan stabiel. Per reeks van een merk moet je goed kijken naar gebruikers ervaringen of je voor die SSD trim wil aanzetten. Als er door de fabrikant wordt geacht dat trim op hun SSD's een verstandige zet is, dan lijkt me dat prima.sharkzor schreef op maandag 09 januari 2012 @ 18:59:
zouden apple ssd's dan ook geen performance degradatie hebben met trim aan? misschien zou het daar ook uit moeten?
M1 Max user
Gisteren een SSD Intel 320 series - 120GB - 2.5inch in mijn 24 inch Imac uit mei 2009 gebouwd. Tevens geheugen geupgrade van 2x2GB naar 2x4GB maar daar gaat dit topic niet over.
Het uit elkaar halen van de iMac verliep zeer soepel, dankzij de info hier op tweakers en wat handige filmpjes op youtube. De zuignap om de glasplaat er handig af te halen komt van de Karwei: 9 euro (wel met 20% kortingsticker)

Ik heb geen dure bracket gebruikt om de SSD vast te zetten, gewoon stukje ijzerdraad (met isolatie er om heen) en Ductape. Werkt perfect.

Daarna weer de boel in elkaar gezet en Leopard er op gezet. Dat is de originele CD die ik er bij had. Later nog upgraden naar Snow Leopard en dan meteen door naar Lion.
Klik hier voor meer foto's van de hele operatie
@edit : links naar foto's geupdate
Het uit elkaar halen van de iMac verliep zeer soepel, dankzij de info hier op tweakers en wat handige filmpjes op youtube. De zuignap om de glasplaat er handig af te halen komt van de Karwei: 9 euro (wel met 20% kortingsticker)

Ik heb geen dure bracket gebruikt om de SSD vast te zetten, gewoon stukje ijzerdraad (met isolatie er om heen) en Ductape. Werkt perfect.

Daarna weer de boel in elkaar gezet en Leopard er op gezet. Dat is de originele CD die ik er bij had. Later nog upgraden naar Snow Leopard en dan meteen door naar Lion.
Klik hier voor meer foto's van de hele operatie
@edit : links naar foto's geupdate
[ Voor 26% gewijzigd door Petje72 op 27-04-2012 16:33 ]
Met Trim aan of uit heb je niet meteen een verschil. Die heeft tijd nodig om zijn ding te doen
Ik was aan het informeren wat het kost om een SSD te laten inbouwen in een iMac bij iCentre.
Dat gaat hem dus niet worden.
Indien u besluit om een SSD in te laten bouwen zijn dit de indicatie van de kosten.
Arbeidsloon 2x 79 euro = 158,- euro
Materiaal tbv bevestiging SSD 100,- euro
De SSD schijf kunt u zelf aanleveren of wij kunnen u hiervoor nog een aanvullende prijsopgave sturen.
De aanvullende kosten bedragen dus ongeveer 258 euro.
Ziet er goed uit! ik heb ook zo'n imac (24") en dat word ook mijn volgende project. bedankt voor de tip voor de zuignap, die ga ik alvast halenPetje72 schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 08:17:
Gisteren een SSD Intel 320 series - 120GB - 2.5inch in mijn 24 inch Imac uit mei 2009 gebouwd. Tevens geheugen geupgrade van 2x2GB naar 2x4GB maar daar gaat dit topic niet over.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Daarna weer de boel in elkaar gezet en Leopard er op gezet. Dat is de originele CD die ik er bij had. Later nog upgraden naar Snow Leopard en dan meteen door naar Lion. Hier een kleine test met de SSD met Xbench:
[afbeelding]
btw, heb je het scherm stofloos terug gekregen? ik lees hier en daar dat dat bijna niet te doen is.
Belachelijk duur.. Voor dat geld durven de meeste mensen het risico wel aan om het zelf te doen.johiem schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 12:55:
Ik was aan het informeren wat het kost om een SSD te laten inbouwen in een iMac bij iCentre.
[...]
Als je het zo bekijkt valt de prijs van een SSD aanschaffen direct bij aankoop van een iMac nog wel mee.
?? Of ze er nou een hdd of ssd inzetten. Er moet toch iets in.Brm-G schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 13:15:
[...]
Belachelijk duur.. Voor dat geld durven de meeste mensen het risico wel aan om het zelf te doen.
Als je het zo bekijkt valt de prijs van een SSD aanschaffen direct bij aankoop van een iMac nog wel mee.
Geen idee of ik hier goed zit, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Hier mij situatie: Heb gister eindelijk mijn gloedjenieuwe Macbook Pro binnengekregen, ik wilde sowieso een SSD schijf erin, dus heb voor de 128gb SSD gekozen. Ik wist uiteraard dat dit te weinig zou zijn, maar nu ben ik op zoek naar de beste oplossing. Ik heb nu een aantal opties overwogen maar heb geen idee wat het beste, goedkoopste of snelste optie zou zijn. Is het slim om een externe harde schijf te gebruiken, of kan ik misschien beter wachten tot SSD's iets goedkoper worden en hem vervangen door een grotere SSD. Is een Time Capsule een waardige overweging? Een USB 3.0 schijf met een usb 3.0 adapter, werkt dat een beetje fijn?
[ Voor 5% gewijzigd door Bamiballen op 10-01-2012 13:20 ]
dat zijn een hoop vragen in 1x.Bamiballen schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 13:16:
Geen idee of ik hier goed zit, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Hier mij situatie: Heb gister eindelijk mijn gloedjenieuwe Macbook Pro binnengekregen, ik wilde sowieso een SSD schijf erin, dus heb voor de 128gb SSD gekozen. Ik wist uiteraard dat dit te weinig zou zijn, maar nu ben ik op zoek naar de beste oplossing. Ik heb nu een aantal opties overwogen maar heb geen idee wat het beste, goedkoopste of snelste optie zou zijn. Is het slim om een externe harde schijf te gebruiken, of kan ik misschien beter wachten tot SSD's iets goedkoper worden en hem vervangen door een grotere SSD. Is een Time Capsule een waardige overweging? Een USB 3.0 schijf met een usb 3.0 adapter, werkt dat een beetje fijn?
als ik het zo ontcijfer heb je SSD van apple genomen, vrij dure optie.. misschien niet het meest handige zeker omdat je het te klein vind.
ik heb de SSD prijs afgelopen jaar niet snel(genoeg) zien dalen, vraag me af wanneer bv 512gb betaalbaar word.
Je kan er voor kiezen je superdrive te vervangen door een harddisk.
Externe disk is natuurlijk ook prima, via usb heb je alleen usb 2.0. anders word het thunderbolt (duur) of firewire800 (als dat er nog op zit tegenwoordig?).
Timecapsule voor backup is zeker aan te raden, maar met een goedkope(re) NAS kan je deze ook creëren.
Ja, ze rollen alleen niet van de band met een ssd.Tylen schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 13:15:
[...]
?? Of ze er nou een hdd of ssd inzetten. Er moet toch iets in.
Ze moeten dan nog met de hand worden omgebouwd gok ik en daar gaan de kosten in zitten.
Wel besten kosten als een monteur allereerst 2 uur nodig om dit te realiseren en volgens ook nog 80 euro moet kosten per uur. (waarschijnlijk doet een 18-jarige dit die hier maar 15 of 20 euro van terug ziet voor de hele klus)
Jij denkt dat ze geheel door een machine in elkaar worden gezet? Als dat zou kunnen met een HDD, waarom zou dat dan ook niet kunnen met een SSD? En ze zullen ook niet eerst geheel in elkaar worden gezet en dan weer open worden gemaakt om hem weer bijna helemaal uit elkaar te halen om een SSD bij te zetten.Zygivt schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 16:06:
[...]
Ja, ze rollen alleen niet van de band met een ssd.
Ze moeten dan nog met de hand worden omgebouwd gok ik en daar gaan de kosten in zitten.
Wel besten kosten als een monteur allereerst 2 uur nodig om dit te realiseren en volgens ook nog 80 euro moet kosten per uur. (waarschijnlijk doet een 18-jarige dit die hier maar 15 of 20 euro van terug ziet voor de hele klus)
Natuurlijk zit er wat extra arbeid in, want er moet een extra schijf + kabel geinstalleerd worden door die lieve Chinees (ervan uitgaande dat ze in China worden geassembleerd) en dat kost wat extra tijd. En op zowel de extra onderdelen als de extra arbeid moet natuurlijk weer winst worden gemaakt
Maar wat iCentre is ook flink duur. Ook de 100 euro aan onderdelen is absurd. De benodigde kabel heb ik zelf voor 10 euro (incl. verzendkosten) gekocht. Dan heb je alleen nog een bracket nodig (heb ik zelf niet gekocht, dubbelzijdige tape werkt prima)
Scherm niet stofloos terug gezet, in die zin... zowel de glasplaat als de display trekt stof en pluisjes aan als een gek zodra je ze ergens los neer legt. Maar dat kan je simpel oplossen: maak display en glasplaat aan binnenzijde schoon met brillenpoetsdoekje. Geen vloeistoffen, sprays of andere schoonmaakmiddelen gebruiken gewoon alleen met een brillendoekje schoon vegen anders krijg je strepen vlekken of kans op condenswerking. Doekje alleen werkt perfect. Ik ben naar een opticien (in mijn geval Hans Anders) gegaan en gevraagd of ik paar goede brillenpoetdoekjes voor mijn opa mocht hebben en kreeg ze gratis mee.sharkzor schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 13:15:
[...]
Ziet er goed uit! ik heb ook zo'n imac (24") en dat word ook mijn volgende project. bedankt voor de tip voor de zuignap, die ga ik alvast halen
btw, heb je het scherm stofloos terug gekregen? ik lees hier en daar dat dat bijna niet te doen is.
Gewoon zelf doen, is echt niet veel werk. Als je gewoon geduldig en secuur werkt kan het zelf doen.johiem schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 12:55:
[...]
Zo heb ik het inderdaad ook gedaan, gewoon goed afstoffen met zo'n brillendoekje/microvezel doekje. Even nog de laatste paar stofjes weghalen als je de glasplaat al schuin boven je scherm hebt dus meteen dicht kan laten klikken.Petje72 schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 16:58:
[...]
Scherm niet stofloos terug gezet, in die zin... zowel de glasplaat als de display trekt stof en pluisjes aan als een gek zodra je ze ergens los neer legt. Maar dat kan je simpel oplossen: maak display en glasplaat aan binnenzijde schoon met brillenpoetsdoekje. Geen vloeistoffen, sprays of andere schoonmaakmiddelen gebruiken gewoon alleen met een brillendoekje schoon vegen anders krijg je strepen vlekken of kans op condenswerking. Doekje alleen werkt perfect. Ik ben naar een opticien (in mijn geval Hans Anders) gegaan en gevraagd of ik paar goede brillenpoetdoekjes voor mijn opa mocht hebben en kreeg ze gratis mee.
Mocht dit echt niet lukken kun je altijd een busje perslucht halen. Ik zag ze toevallig laatst bij MyCom liggen voor 5 a 10 euro.
Zuignap heb ik via eBay gekocht (deze). Stuk kleiner en goedkoper dan die van de Karwei, maar werkt prima
In plaats van een houtje-touwtje tape-oplossing had je natuurlijk ook een 3.5" ssd kunnen nemen, of een SSD die (zoals de mijne) geleverd wordt met 3.5" bracket.Haazzz schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 16:46:
[...]
Maar wat iCentre is ook flink duur. Ook de 100 euro aan onderdelen is absurd. De benodigde kabel heb ik zelf voor 10 euro (incl. verzendkosten) gekocht. Dan heb je alleen nog een bracket nodig (heb ik zelf niet gekocht, dubbelzijdige tape werkt prima)
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Ja, maar dan had ik mijn HDD moeten verwijderen dus, want dat gaat volgens mij niet passen achter de SuperDriveCyBeR schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 17:09:
[...]
In plaats van een houtje-touwtje tape-oplossing had je natuurlijk ook een 3.5" ssd kunnen nemen, of een SSD die (zoals de mijne) geleverd wordt met 3.5" bracket.