Ik heb 2 weken geleden een Samsung 830 in mijn macbook pro gestopt.
Ik heb de laptop-versie besteld, let hier even op als je er een koopt.
In mijn laptop had ik hem uiteindelijk niet nodig. Ik heb de SSD vastgezet zoals de HDD vast zat.
Dan zet je hem dus vast op de 4 schroefpunten aan de zijkant. Hoogte van SSD kan dan gerust kleiner zijn dan 9,5mm. Zie ook ifixit.com.
Sterker nog: het plastic raampje kun je niet vastklikken aan de SSD.
Wil je hem gebruiken dan moet je het wel klem zetten onder de SSD. Anders blijft ie niet zitten.
Hoe je hem vast moet zetten in een optibay weet ik niet. Wellicht dat iemand weet of je dan ook de 4 schroeven aan de zijkant gebruikt? In dat geval hoef je de plastic 2,5mm schijf waarschijnlijk niet te gebruiken.
Overigens een prima schijf. Maar ja, ik heb hem pas twee weken.
Over betrouwbaarheid valt dus niets te zeggen.
Heb Lion + iLife 11 + al mijn software fris geïnstalleerd en documenten, mail, enkele onderdelen uit de bibliotheken (fonts), iphoto en itunes biebs en documenten handmatig overgezet om er zeker van te zijn geen SL-sporen mee te krijgen (of rosetta of sporen van oude programma's bijvoorbeeld). Calender, contacten en bookmarks via Mobile Me. Links en rechts wat knoppenbalken herstellen, paar kleine terminal tweaks en klaar.
Blijkbaar ging dat zo goed: ik heb na de eerste dag mijn oude schijf in de kast gestopt en die is er niet weer uit geweest.
Heb overigens geen TRIM aangezet met een tweak en heb ook geen deel van de SSD ongeformateerd gelaten. Eerst eens kijken hoe de SSD zich houdt op eigen kracht.
Zit nu op 256 read en 241 write volgens Disk Speed Test.
Heb overigens een Macbook pro 17 mid 2010 (sata 300).
[
Voor 19% gewijzigd door
dlare op 14-12-2011 22:22
. Reden: typo + aanvulling ]