Het SSD in je Apple topic

Pagina: 1 ... 45 ... 88 Laatste
Acties:

Verwijderd

Spoiler schreef op donderdag 17 november 2011 @ 09:32:
[...]

Hier kijkt hij dus niet naar Time Machine oid? Versies misshcien?
Kan je kiezen, je kan disk management openen, time machine kopie terugzetten of gewoon de laatste nieuwe Lion laten installeren vanaf internet.

Verwijderd

ToolkiT schreef op donderdag 17 november 2011 @ 09:52:
[...]

met een imbussleutel kan het ook als je het een beetje subtiel doet, ik moetst bij 1 boutje wel effe met de leatherman tang even door de loctite heen en daarna gewoon weer met imbus verder...
Niet elegant maar soms breekt nood wet ;)
Klopt, ik had zelf geen T6 Torx dus heb ik het met een tang gedaan. Aangezien die vijzjes er goed uitsteken kan je er makkelijk aan met de tang, alleen is het niet zo 100% ;)

• Spoiler
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-09 17:53
Verwijderd schreef op donderdag 17 november 2011 @ 10:25:
[...]

Klopt, ik had zelf geen T6 Torx dus heb ik het met een tang gedaan. Aangezien die vijzjes er goed uitsteken kan je er makkelijk aan met de tang, alleen is het niet zo 100% ;)
Oke dank je wel! Welke SSD heb jij er momenteel in zitten? Ben nu enkele reviews aan het bekijken van de Crucial m4 128GB. Wellicht dat dit zeker een kanshebber is.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Spoiler-2634/hero/28547946

Verwijderd

Spoiler schreef op donderdag 17 november 2011 @ 10:27:
[...]

Oke dank je wel! Welke SSD heb jij er momenteel in zitten? Ben nu enkele reviews aan het bekijken van de Crucial m4 128GB. Wellicht dat dit zeker een kanshebber is.
Ik had thuis nog een Corsair F120 liggen van mijn vorige PC, is van de vorige generatie, generatie 2, corsair zit nu aan 3, maar dat boeit me niet zo. Die schijf is misschien niet meer de snelste, maar bij een SSD merk je niet of als die nu 150MB/s doet of 200MB/s, access times zijn het belangrijkste en dat is bij elke SSD zo goed als hetzelfde.

Maar als je een nieuwe moet kopen zou ik toch ook gaan voor de Crucial, veel goede commentaren.

• smartbit
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-08 11:22
Spoiler schreef op donderdag 17 november 2011 @ 09:32:
Nou ik lk las ergens dat de Macbook na een upgrade als deze moeite zou hebben met het recoveren hiervan, vandaar.
Weet je nog waar je dat las? Wat bedoel je met recoveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Ik heb al even op het internet gezocht maar kon het zo 123 niet vinden dus daarom vraag ik het hier ff.
Ik heb een 2011 model i7 (2,3ghz) 15" met een SSD en de standaard HDD via optibay (750gb).

Nu wil ik Windows 7 voor een bepaalde game installeren, kan dit via Bootcamp op mijn 2de schijf?

Ik had hier onder Snow Leopard op mijn vorige mac (ook SSD+HDD) nog al wat problemen mee namelijk.
(Niet willen installeren Windows7 enz, blijven hangen op een zwart scherm met cursor).

Edit: Boot Camp zegt aan het begin ook gelijk "Letop windows kan niet geïnstalleerd worden vanaf een externe optische schijf". Maar is er een manier om hier omheen te komen?

Ik heb door de Optibay oplossing er uiteraard geen brander meer in.

[ Voor 20% gewijzigd door Donstil op 18-11-2011 02:16 ]

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:05

Pixeltje

Woo-woohoo!

Donstil schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 02:05:
Ik heb al even op het internet gezocht maar kon het zo 123 niet vinden dus daarom vraag ik het hier ff.
Ik heb een 2011 model i7 (2,3ghz) 15" met een SSD en de standaard HDD via optibay (750gb).

Nu wil ik Windows 7 voor een bepaalde game installeren, kan dit via Bootcamp op mijn 2de schijf?

Ik had hier onder Snow Leopard op mijn vorige mac (ook SSD+HDD) nog al wat problemen mee namelijk.
(Niet willen installeren Windows7 enz, blijven hangen op een zwart scherm met cursor).

Edit: Boot Camp zegt aan het begin ook gelijk "Letop windows kan niet geïnstalleerd worden vanaf een externe optische schijf". Maar is er een manier om hier omheen te komen?

Ik heb door de Optibay oplossing er uiteraard geen brander meer in.
Je kunt op verschillende manieren je oude superdrive aan je mac knopen om windows te installeren.. heb ik zelf ook gedaan. Ik heb bij m'n optibay een behuizing gekocht (USB) voor de superdrive, werkt prima.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Ik heb al een Externe drive van Samsung.
Zo even proberen of dat ook werkt maar ik had er toen weinig succes mee.
Pixeltje schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 07:39:
[...]

Je kunt op verschillende manieren je oude superdrive aan je mac knopen om windows te installeren.. heb ik zelf ook gedaan. Ik heb bij m'n optibay een behuizing gekocht (USB) voor de superdrive, werkt prima.
En hoe heb je dit precies gedaan?
Als ik een Externe drive gebruik blijf ik wederom tegen het zwarte scherm aan lopen.

Op internet ook niets dan problemen dus ik ben zeer benieuwd hoe het bij jou "prima" werkt.

Edit: er is ook een optie in Boot camp om een Windows installatie USB stick te maken. Deze optie blijf helaas grijs bij mij.

Afbeeldingslocatie: http://img59.imageshack.us/img59/9959/schermafbeelding2011111r.png

[ Voor 93% gewijzigd door Donstil op 18-11-2011 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De SSD zit eindelijk in mn mini :P Gisteren als vanmorgen geprobeerd een internet recovery van Lion op de SSD te installeren, helaas steeds telkens ergens in het proces de foutmelding dat de download niet lukte. Erg irritant, nu maar via CCC een kloon op de ssd gemaakt. Werkt prima, maar toch jammer dat de lion functionaliteit dus niet werkte...
De boottijd is overigens verlaagd van 1min naar 20sec.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2011 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Donstil schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 12:01:
Ik heb al een Externe drive van Samsung.
Zo even proberen of dat ook werkt maar ik had er toen weinig succes mee.

[...]

En hoe heb je dit precies gedaan?
Als ik een Externe drive gebruik blijf ik wederom tegen het zwarte scherm aan lopen.

Op internet ook niets dan problemen dus ik ben zeer benieuwd hoe het bij jou "prima" werkt.

Edit: er is ook een optie in Boot camp om een Windows installatie USB stick te maken. Deze optie blijf helaas grijs bij mij.

[afbeelding]
Idem. Heb 2x SSD in de MacBook geïnstalleerd en de optische drive in een externe usb casing gestopt, zou perfect compatibel moeten zijn met Bootcamp maar het lukt maar niet. De Bootcamp wizard loopt perfect maar als je reboot en hij moet booten van CD, krijg ik gewoon zwart scherm met blinkende cursor, dat hij dus wacht op de Windows DVD. Heb met een tooltje van Microsoft een bootable USB key gemaakt maar daarmee lukt het helaas ook niet, blinkende cursor blijft, installatie van Windows start dus niet.

Op internet indd meerdere mensen met het probleem, een te nieuwe MacBook misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil graag een SSD in m'n MBP uit 2009 (model MacbookPro5,3) plaatsen, en de optibay vervangen. Ik ben echter een beetje een n00b op het gebied van SSD's en lees problemen met de NVidia MCP79 chipset die mijn macbook pro heeft. Systeeminformatie geeft bijvoorbeeld aan dat overeengekomen verbindingssnelheid van de chipset 1,5 gigabit is ipv de 3 gigabit die de SSD zou kunnen bieden.

Met andere woorden; zou iemand me misschien een beetje wegwijs kunnen maken wat betreft de beste keuze qua SSD en plaatsing (SSD in de optibay caddy of HDD spot?)... Het lezen van dit topic verward me eerlijk gezegd alleen maar meer ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:33
Afgelopen vrijdag een Intel 320 80GB geplaatst in mijn MacBook Pro 5,5. Ik moet zeggen dat ik erg te spreken ben over de snelheid, alleen vind ik het apart dat Systeeminformatie aangeeft dat hij geen TRIM ondersteunt. Na wat speurwerk ben ik erachtergekomen dat dit een compatibiliteitsissue zou zijn tussen de 320 en OS X Lion. Ook zag ik dat de SSD zelf een garbage collector om de zoveel tijd laat draaien, zodat de SSD dan 30 seconden lang write-protected zal zijn (= beachball).

Heeft iemand tips om deze garbage collector uit te schakelen en OS X zelf het TRIM-commando uit te laten voeren? Ik heb wel een TRIM activator gevonden, maar deze was voor 10.6.8 en laadt een verouderde .kext in, dat doe ik liever niet in 10.7.2..

Edit: Gevonden :)

[ Voor 3% gewijzigd door Mint op 20-11-2011 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lounge Deluxe
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
adyta schreef op zondag 20 november 2011 @ 15:20:
Afgelopen vrijdag een Intel 320 80GB geplaatst in mijn MacBook Pro 5,5. Ik moet zeggen dat ik erg te spreken ben over de snelheid, alleen vind ik het apart dat Systeeminformatie aangeeft dat hij geen TRIM ondersteunt. Na wat speurwerk ben ik erachtergekomen dat dit een compatibiliteitsissue zou zijn tussen de 320 en OS X Lion. Ook zag ik dat de SSD zelf een garbage collector om de zoveel tijd laat draaien, zodat de SSD dan 30 seconden lang write-protected zal zijn (= beachball).

Heeft iemand tips om deze garbage collector uit te schakelen en OS X zelf het TRIM-commando uit te laten voeren? Ik heb wel een TRIM activator gevonden, maar deze was voor 10.6.8 en laadt een verouderde .kext in, dat doe ik liever niet in 10.7.2..

Edit: Gevonden :)
Via deze site kun je veilig Trim aanzetten zonder de Trim Enabler app.

Ik heb 2 160GB Intel 320 in mijn MBP zitten maar jouw garbage collector-ervaring met de beachball gedurende 30 seconden, is mij vreemd. Beide drives werken perfect onder 10.7.2 en mét Trim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lounge Deluxe
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 20 november 2011 @ 14:55:
Ik wil graag een SSD in m'n MBP uit 2009 (model MacbookPro5,3) plaatsen, en de optibay vervangen. Ik ben echter een beetje een n00b op het gebied van SSD's en lees problemen met de NVidia MCP79 chipset die mijn macbook pro heeft. Systeeminformatie geeft bijvoorbeeld aan dat overeengekomen verbindingssnelheid van de chipset 1,5 gigabit is ipv de 3 gigabit die de SSD zou kunnen bieden.

Met andere woorden; zou iemand me misschien een beetje wegwijs kunnen maken wat betreft de beste keuze qua SSD en plaatsing (SSD in de optibay caddy of HDD spot?)... Het lezen van dit topic verward me eerlijk gezegd alleen maar meer ;-)
Ik heb een MBP (early 2009) met diezelfde NVidia MCP79 chipset, maar de 2 160GB Intel 320 drives werken probleemloos in SATA 3Gb-stand en met Trim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:33
Lounge Deluxe schreef op maandag 21 november 2011 @ 09:07:
[...]

Via deze site kun je veilig Trim aanzetten zonder de Trim Enabler app.

Ik heb 2 160GB Intel 320 in mijn MBP zitten maar jouw garbage collector-ervaring met de beachball gedurende 30 seconden, is mij vreemd. Beide drives werken perfect onder 10.7.2 en mét Trim.
Ah perfect, ga ik dat vanavond even proberen. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lounge Deluxe schreef op maandag 21 november 2011 @ 09:13:
[...]

Ik heb een MBP (early 2009) met diezelfde NVidia MCP79 chipset, maar de 2 160GB Intel 320 drives werken probleemloos in SATA 3Gb-stand en met Trim.
Bedankt voor de tip. Na het lezen van het topic kwam ik ook uit op de Intel 320's of een Kingston v+100 (Waarom is het verschil in prijs bij Kingston tussen de 96gb en de 120gb zo immens groot?).

Het is dus wel aan te raden Trim aan te zetten? Daar verschillen de meningen ook wat over in dit topic geloof ik.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2011 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excelb-boy
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Excelb-boy

The MOOVMNT

Ik ga me vanmiddag wagen aan een SSD in m'n macbook Pro zetten.
Heb gelezen dat hier een Torx 6 voor nodig is? Is die echt per se nodig of kan ik met creatief gebruik van ander gereedschap (zonder de boel te slopen) de MBP ook openkrijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Excelb-boy schreef op maandag 21 november 2011 @ 12:11:
Ik ga me vanmiddag wagen aan een SSD in m'n macbook Pro zetten.
Heb gelezen dat hier een Torx 6 voor nodig is? Is die echt per se nodig of kan ik met creatief gebruik van ander gereedschap (zonder de boel te slopen) de MBP ook openkrijgen?
Verwijderd in "Het SSD in je Apple topic"

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

ToolkiT schreef op donderdag 03 november 2011 @ 13:56:
[...]

Ik heb deze op ebay besteld (maar is nog niet binnen)http://www.ebay.co.uk/itm/350476587824
120GB Corcared Force SATA 3 is wel net binnen.
Na lang wachten (moest uit Malaysia komen) is hij binnen en ik heb hem gister ingebouwd. De optiedrive had iets meer gaten om hem mee vast te schroeven in behuizing, maar ondanks dat zit het stevig en (ook belangrijk) het werkt :)

HDD vervangen met SSD was wel een stuk makkelijker dan dit, maar als je een beetje handig bent is het goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Ik heb van het weekend een Corsair Force 3 180GB in mijn MacBook Pro 15" (late 2011) geïnstalleerd en meteen na de installatie viel het me al op dat er niets niet pluis was. Het laden van de dock en het menu e.d. duurde erg lang en gaf het muisicoontje een draaiende lolly dinges, of hoe je dat mag noemen, hetzelfde at je ook bij Windows hebt maar dan met een zandloper.

Vervolgens gecheckt op firmware updates op een Windows computer, deze waren er niet.

Moest een paar seconde wachten totdat ik weer verder kon. Toevallig had ik ook nog dezelfde SSD in mijn asus laptop zitten en deze na een halve dag stoeien in de MacBook Pro verwisseld en het resultaat was al wat beterder. Die SSD trouwens ook eerst in windows PC gestopt en gecheckt voor firmwareupdates en die ging wel van 1.3.1 naar 1.3.3.
De SSD (de 'oudere', die eerst in de Asus laptop zit) zit nu in de MacBook Pro en het probleem is al een heel stuk minder. Bij die andere moest ik om de haverklap wachten en hier gebeurt het af en toe.
Toen ik de SSD terug voor de originele HDD swapte had ik geen last meer van dit probleem, maar daar koop ik natuurlijk geen SSD voor.
Vraag is: Zijn er problemen bekend met Corsair Force 3 en MacBook Pro's???
Het probleem is nu een heel stuk minder, maar komt nog wel eens voor, en dat vind ik zonde.
Als de originele HDD terug zit dan zijn de problemen als sneeuw voor de zon opgelost, echter gaat het niet met lichtsnelheid. ;)
Ik hoor het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Doorpakker die ik ben zojuist een Crucial M4 (128gb) in m'n MBP geplaatst. Is dan wel Sata3 terwijl m'n Macbook Pro maar Sata2 heeft, maar goed; het prijsverschil was minimaal.

Wat een gigantisch verschil! Boottime ging letterlijk van bijna 2 minuten (!! tragisch) naar ongeveer 20 seconden! Super!

Heb geen TRIM hacks uitgevoerd o.i.d. en als ik het topic zo lees is dat ook niet heel erg nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023
Nee is niet nodig. Maar beter meet je dat zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Philflow schreef op maandag 21 november 2011 @ 20:45:
Nee is niet nodig. Maar beter meet je dat zelf.
Hoe kan ik dat het beste meten? Door de xbench score's in de gaten te houden na verloop van tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Verwijderd schreef op maandag 21 november 2011 @ 20:51:
[...]
Hoe kan ik dat het beste meten? Door de xbench score's in de gaten te houden na verloop van tijd?
Is een optie. Xbench heeft wel als nadeel dat de scores flink kunnen verschillen. Om dt te ondervangen zou je de gemiddelde score kunnen nemen van 3 runs bijvoorbeeld.

Een andere (betere) optie is een real world test. Dit kan bijvoorbeeld door het handmatig timen van het dupliceren van een 5GB folder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Philflow schreef op maandag 21 november 2011 @ 21:00:
[...]

Is een optie. Xbench heeft wel als nadeel dat de scores flink kunnen verschillen. Om dt te ondervangen zou je de gemiddelde score kunnen nemen van 3 runs bijvoorbeeld.

Een andere (betere) optie is een real world test. Dit kan bijvoorbeeld door het handmatig timen van het dupliceren van een 5GB folder.
Top, bedankt voor de tips. Ik ga 't in de gaten houden ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Ik heb een wat oudere MacBook Pro 15 inch, met nog een C2D (2,53GHz) processor. Deze wil ik nieuw leven inblazen dmv een SSD.. Ik zat te denken aan een Intel 320 80GB of raden jullie een andere aan?

En kan iemand me het nut van TRIM uitleggen en welke dat ondersteunen?:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Dijkertje schreef op maandag 21 november 2011 @ 17:45:
Ik heb van het weekend een Corsair Force 3 180GB in mijn MacBook Pro 15" (late 2011) geïnstalleerd en meteen na de installatie viel het me al op dat er niets niet pluis was. Het laden van de dock en het menu e.d. duurde erg lang en gaf het muisicoontje een draaiende lolly dinges, of hoe je dat mag noemen, hetzelfde at je ook bij Windows hebt maar dan met een zandloper.

Vervolgens gecheckt op firmware updates op een Windows computer, deze waren er niet.

Moest een paar seconde wachten totdat ik weer verder kon. Toevallig had ik ook nog dezelfde SSD in mijn asus laptop zitten en deze na een halve dag stoeien in de MacBook Pro verwisseld en het resultaat was al wat beterder. Die SSD trouwens ook eerst in windows PC gestopt en gecheckt voor firmwareupdates en die ging wel van 1.3.1 naar 1.3.3.
De SSD (de 'oudere', die eerst in de Asus laptop zit) zit nu in de MacBook Pro en het probleem is al een heel stuk minder. Bij die andere moest ik om de haverklap wachten en hier gebeurt het af en toe.
Toen ik de SSD terug voor de originele HDD swapte had ik geen last meer van dit probleem, maar daar koop ik natuurlijk geen SSD voor.
Vraag is: Zijn er problemen bekend met Corsair Force 3 en MacBook Pro's???
Het probleem is nu een heel stuk minder, maar komt nog wel eens voor, en dat vind ik zonde.
Als de originele HDD terug zit dan zijn de problemen als sneeuw voor de zon opgelost, echter gaat het niet met lichtsnelheid. ;)
Ik hoor het wel.
Ik heb nu een 120GB Corsair Force 3 in mijn MBP en heb geen problemen ontdekt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje
  • Nu online

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Met de 'nieuwe' SSD was het om de haverklap en nu met de 'oude' die uit de Asus laptop tevoorschijn gehaald is gebeurt dit niet tot heel af en toe. Zal de nieuwe wel defect wezen...
Zal morgen eens kijken voor een RMA procedure..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Nickalicious schreef op maandag 21 november 2011 @ 21:31:
Ik heb een wat oudere MacBook Pro 15 inch, met nog een C2D (2,53GHz) processor. Deze wil ik nieuw leven inblazen dmv een SSD.. Ik zat te denken aan een Intel 320 80GB of raden jullie een andere aan?

Dus je wil zeggen dat je dit zelf niet kon bedenken: http://lmgtfy.com/?q=ssd+trim

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• not2secure4u
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-08 21:07
Is het uberhaupt mogelijk met je eigen SSD in een Apple winkel binnen te stappen en vragen om die erin te zetten tegen betaling (in een 27" imac 2011)? Of lachen ze dan ff ? :D

NUC I5 256GB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-09 15:37
Ik weet dat je bij mycom dit wel kan doen. Wil daar mss een macbook pro aanschaffen en heb ze verteld dat ik thuis nog een ssd heb liggen die ik er wellicht in wil. Ze vertelde me dat ze dit prima voor me wilde doen! Weet wel dat ik dan nog wel garantie zou hebben omdat ik dan daar ook mn macbook aan zou schaffen. Weet niet hoe het gaat met een bij een ander bedrijf gekochte mac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Je moet even zoeken binnen dit topic, er zijn APR die dit ook doen tegen betaling.

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• not2secure4u
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-08 21:07
Ik ga eens proberen te zoeken ja, het is wel een hele hoop :D

NUC I5 256GB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdkleijn
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 31-08 17:19
Nickalicious schreef op maandag 21 november 2011 @ 21:31:

Ik zou je de Kingston V100+ aanraden, die heb ik zelf ook in mijn MacBook Pro 5,4 zitten. Wel de SSD ingebouwd op de plaats van de DVD-speler, aangezien die aansluiting wel op SATA II snelheid (kan) werken.
Ik had de SSD eerst op de plaats van de HDD zitten maar dan krijg je random lock-ups tenzij je Firmware 1.6 installeert die de SATA snelheid beperkt tot SATA I. Maar dat is natuurlijk weer zonde van de snelheid van je SSD.

Wat ik nu dus heb:
Op de plaats van optische speler een optibay met Kingston SSD erin op SATA II snelheid, en op de HDD plaats heb ik een Hitachi 5K500b die ik met behulp van een tooltje heb ingesteld op SATA I snelheid. Resultaat is een probleemloze & snelle macbook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 17:53:
[...]

Idem. Heb 2x SSD in de MacBook geïnstalleerd en de optische drive in een externe usb casing gestopt, zou perfect compatibel moeten zijn met Bootcamp maar het lukt maar niet. De Bootcamp wizard loopt perfect maar als je reboot en hij moet booten van CD, krijg ik gewoon zwart scherm met blinkende cursor, dat hij dus wacht op de Windows DVD. Heb met een tooltje van Microsoft een bootable USB key gemaakt maar daarmee lukt het helaas ook niet, blinkende cursor blijft, installatie van Windows start dus niet.

Op internet indd meerdere mensen met het probleem, een te nieuwe MacBook misschien?
Dit is opgelost. De Windows DVD kan echt niet booten vanaf een externe usb drive icm de nieuwste macbook, iets met BIOS <-> EFI Boot.

Dus, terug alles uitgebouwd en de 2de SSD (waar Windows op moet) op de primary SSD plek gestoken en de DVD drive terug ingebouwd. Windows DVD booten, Windows installeren op die SSD, Bootcamp CD'tje erin, alle drivers installeren, MacBook uitzetten en terug alles goedzetten. DVD drive eruit en in externe usb casing, de Mac OSX SSD terug op de primary plaats en de 2de SSD met Windows die we zonet geïnstalleerd hebben terug in de optibay, et voila, perfect dual boot!! 1 SSD met Mac osx Lion 10.7 op en 1 SSD met Windows 7 Pro SP1, vliegt voorruit! :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2011 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartbit
Verwijderd schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 10:35:
[...] Dit is opgelost. De Windows DVD kan echt niet booten vanaf een externe usb drive icm de nieuwste macbook, iets met BIOS <-> EFI Boot.
Heb ik ook al een paar keer gedaan voor boot-from-VHD, want boot-from-VHD werkt prima & zonder third-party bootloader. Met VHD's op bootcamp is er 1 klein probleempje, namelijk dat onder OSX de Windwos installatie niet herkend wordt (want er staat op de 4e partitie helemaal geen Windows-directory) en daarom weigert om de bootcamp partitie als default in te stellen. Eenmaal met de alt/option knop starten en dan onder Windows kun je bootcamp partitie wel als default instellen.

Maar wat een verschrikkelijke procedure voor het installeren van een OS. Ik heb geprobeerd om te booten van een Firewire-DVD speler (die ik nog had liggen van een Acer), maar de werd ook niet herkend door OSX. Als iemand een truuk weet om de procedure van Tha Render te omzeilen (behalve dan met een third party bootloader) dan houd ik me aanbevolen. Wellicht met een SuperDrive (van de MacAir), zoals hier beschreven? http://www.hardturm.ch/lu...rdrive-work-with-any-mac/ Of met deze hack http://reviews.cnet.com/8301-13727_7-20070591-263.html

[ Voor 3% gewijzigd door smartbit op 22-11-2011 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje
  • Nu online

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Als ik met de app 'Disk Speed Test' mijn SSD snelheid test (180GB Corsair Force 3) kom ik niet hoger uit dan 190/180MB terwijl ik in Windows toentertijd (asus laptop) wel gewoon 550/520MB haalde.
VInd de SSD dan een beetje zonde, of doe ik dan iets verkeerds?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Dijkertje schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 17:47:
Als ik met de app 'Disk Speed Test' mijn SSD snelheid test (180GB Corsair Force 3) kom ik niet hoger uit dan 190/180MB terwijl ik in Windows toentertijd (asus laptop) wel gewoon 550/520MB haalde.
VInd de SSD dan een beetje zonde, of doe ik dan iets verkeerds?
Wat voor score krijg je met Xbench?

De Corsair Force haalt alleen 550MB/sec met 0 fill data. Als je benchmark programma random data gebruikt krijg je veel lagere prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje
  • Nu online

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/USN6j.png
Die score krijg ik met XBench..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Die scores zijn idioot laag, vooral de 4K prestaties. Het totaal moet ongeveer 10x zo hoog zijn. Zie o.a. hier.

Voor zover je het niet hebt gedaan kun je dit proberen: laatste firmware installeren, secure erase en een clean install.

[ Voor 8% gewijzigd door Philflow op 22-11-2011 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje
  • Nu online

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

1.3.3 is laatste firmware toch? Hoe doe ik een secure erase op OS X? Of moet ik de SSD dan in een Windows computer hangen en die met (welk programma?) een programma erasen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:34

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Hoe vol zit je SSD?

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Dijkertje schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 18:36:
1.3.3 is laatste firmware toch? Hoe doe ik een secure erase op OS X? Of moet ik de SSD dan in een Windows computer hangen en die met (welk programma?) een programma erasen?
Laatste firmware staat op Corsair site.

Die Secure Erase zou nog niet eens nodig moeten zijn, want het is Sandforce. Een schone installatie kan wel helpen. Voordat je dat doet even vanuit de OS X installer, Disk Utility alle partities verwijderen moet genoeg zijn.

Welke Macbook Pro is het?

[ Voor 19% gewijzigd door Philflow op 22-11-2011 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje
  • Nu online

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

MacBook Pro 15" van twee weken oud:
i7 quadcore 2,2ghz
orginele RAM 4GB, geupgrade naar 8GB
originele HDD 500GB 5400rpm Seageate Momentus, geupgrade naar Corsair Force 3 180GB
AMD HD6750M

Het enige wat ik veranderd heb bij het aanschaffen bij apple.nl is het scherm selecteren voor hi res glanzende laag.en toetsenbord veranderd naar internationaal engels (basismodel 15")

Ik heb al met OS X voordat ik ging installeren eerst inderdaad alle partities verwijderd, nieuwe partitie aangemaakt OS journaled geloof ik, en vervolgens gaan installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Lijkt erop dat je alles goed hebt gedaan (ik ga er vanuit dat je MBP ook helemaal up to date is qua software). Dit lijkt te wijzen op een compatibiliteits probleem

Ik zou eens op het Corsair Forum gaan posten.

[ Voor 13% gewijzigd door Philflow op 22-11-2011 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje
  • Nu online

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Zag al meerdere personen met deze problemen (merendeel de 120GB versie, maar goed..). Ga ik doen! Thanks voor de hulp iig.

• Froggle
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:03
Ik ben van plan om nu eindelijk eens de knoop door te hakken voor een SSD in m'n MBP. Ik ben tot de ontdekking gekomen dat mijn Early 2011 MBP nog net voorzien is van een SATA600 op de optibay, dus daar kan ik dus mooi die SSD kwijt, zonder ook nog de vaste HDD te verwisselen.

Nu heb ik graag TRIM en een SSD die ook SATA600 ondersteund. Welke wordt me dan aangeraden. Ik werk liever niet met Trim-enablers.

PSN: ForcedReboot | XBL: Froggle | NSO: SW-6166-3842-4608 | Strava | Untappd

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:24

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Heb je de laatste 5 pagina's van dit topic al doorgelezen? :)

• Froggle
DaMarcus schreef op donderdag 24 november 2011 @ 00:39:
Heb je de laatste 5 pagina's van dit topic al doorgelezen? :)
Yep.

• Dancing_Animal
  • Laatst online: 21:53
not2secure4u schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 09:50:
Ik ga eens proberen te zoeken ja, het is wel een hele hoop :D
Ik zou het bij een Apple center ofzo laten doen die ook een eigen td hebben. Mycom lijkt me nou niet de zaak om een iMac uit elkaar te laten halen, vergt nogal wat expertise. Heb zelf weleens Macs bij LJS in Den Haag laten repareren. SSD inbouwen kost iets van €75 dacht ik. Apparatuur wordt keurig netjes in elkaar gezet. Enige jammere was dat het scherm van m'n Macbook echt onder de vingervlekken zat en op de voeding zit nog steeds een sticker die er bijna niet afgaat. Het zijn details maar het is wel een beetje slordig. Ook zijn ze bij het plaatsen van een nieuw moederbord vergeten het serienummer in te voeren (bij 2 Macs).

[ Voor 6% gewijzigd door Dancing_Animal op 24-11-2011 00:56 ]

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:24

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Dan kan je dus een lijstje maken welke SSD je wel of niet moet kopen.

• Dijkertje
  • Nu online

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Geen Corsair Force 3 in ieder geval..!

• smartbit
Froggle schreef op donderdag 24 november 2011 @ 00:32:
Ik ben van plan om nu eindelijk eens de knoop door te hakken voor een SSD in m'n MBP. Ik ben tot de ontdekking gekomen dat mijn Early 2011 MBP nog net voorzien is van een SATA600 op de optibay, dus daar kan ik dus mooi die SSD kwijt, zonder ook nog de vaste HDD te verwisselen.
Op de 13" MBP Early+Late 2011 kun je een SATA600 SSD aansluiten op je optibay locatie, op de 15" & 17" niet. Over batterij verbruik hier meer.

• Philflow
En wat heb je uitgevonden? :)

• Rosto
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-08 07:37
Op de 13" MBP Early+Late 2011 kun je een SATA600 SSD aansluiten op je optibay locatie, op de 15" & 17" niet. Over batterij verbruik hier meer.

Early heeft op de optibay locatie een SATA300 .. geen 600..

Late heeft wel een 600 had ik vernomen.

Stay young forever!

• Froggle
Nope. Maar ik heb zelf nog even zitten kijken, en dan kan ik dus net zo goed de Agility 3 nemen voor 130 euro en daar dan de veilige procedure (pagina terug) van de TRIM hack op loslaten.
Rosto schreef op donderdag 24 november 2011 @ 11:00:

Early heeft op de optibay locatie een SATA300 .. geen 600..

Late heeft wel een 600 had ik vernomen.
Ja, en ik heb hier op m'n scherm staan dat mijn Early 2011 wel SATA600 ondersteund.
Afbeeldingslocatie: http://f.cl.ly/items/2w2u2r1o3C042T1Y3h3n/Schermafbeelding%202011-11-24%20om%2012.57.29.png

• Philflow
Froggle schreef op donderdag 24 november 2011 @ 13:00:
[...]
Nope. Maar ik heb zelf nog even zitten kijken, en dan kan ik dus net zo goed de Agility 3 nemen voor 130 euro en daar dan de veilige procedure (pagina terug) van de TRIM hack op loslaten.
Agility 3 heeft totaal geen TRIM hack nodig en de prestaties blijven achter bij concurrenten.
reviews: OCZ Agility 3: goede raad is duur

• smartbit
Froggle schreef op donderdag 24 november 2011 @ 13:00:
[...]Ja, en ik heb hier op m'n scherm staan dat mijn Early 2011 wel SATA600 ondersteund.
[afbeelding]
Helaas, zie http://blog.macsales.com/...sing-sata-3-0-6gbs-drives en de link aldaar naar Early 2011.
Is batterij verbruik geen issue? Voor merkbare snelheid (voor de meeste gebruikers) maakt vertex2 en vertex3 niet uit (als iemand meent dat de redactie van C't niet weet waar ze het over hebben, dan ben je mi behoorlijk eigenwijs).

PS je kun je messages quoten met de quote-knop die heel handig kopieert in je draft message. Ook kun je klikken boven een message en dan wordt de link ernaar in je draft gekopieerd.

• Froggle
smartbit schreef op donderdag 24 november 2011 @ 15:00:
[...]

Helaas, zie http://blog.macsales.com/...sing-sata-3-0-6gbs-drives en de link aldaar naar Early 2011.
Is batterij verbruik geen issue? Voor merkbare snelheid (voor de meeste gebruikers) maakt vertex2 en vertex3 niet uit (als iemand meent dat de redactie van C't niet weet waar ze het over hebben, dan ben je mi behoorlijk eigenwijs).

PS je kun je messages quoten met de quote-knop die heel handig kopieert in je draft message. Ook kun je klikken boven een message en dan wordt de link ernaar in je draft gekopieerd.
In short – it’s a mixed bag.
13” – 100% no issues with 6Gbp/s SSD in any bay that has 6Gbp/s available
15” – 100% no issues with 6Gbp/s SSD in main bay, no-go with 6Gbp/s SSD in optical bay.
17” – Hit or Miss for main bay with 6Gbp/s SSD, no-go with 6Gbp/s SSD in optical bay.

Ook las ik vandaag de review van de Samsung 830, wat naast de hoge snelheid ook een laag energieverbruik heeft.

• Philflow
Froggle schreef op donderdag 24 november 2011 @ 15:15:
[...]
Ook las ik vandaag de review van de Samsung 830, wat naast de hoge snelheid ook een laag energieverbruik heeft.
Volgens Storagereview verbruikt de Crucial M4 256GB minder dan de Samsung 830 256GB.

Ik heb helaas alleen geen echte real world benchmarks gezien van de Crucial M4 met firmware 009 tegen de Samsung 830.

[ Voor 12% gewijzigd door Philflow op 24-11-2011 15:41 ]

• Froggle
Philflow schreef op donderdag 24 november 2011 @ 15:40:
[...]

Volgens Storagereview verbruikt de Crucial M4 256GB minder dan de Samsung 830 256GB.

Ik heb helaas alleen geen echte real world benchmarks gezien van de Crucial M4 met firmware 009 tegen de Samsung 830.
Ik ga voor een 128GB versie, dus die verbruikt sowieso minder.

• Philflow
Ook al neem je kleiner, ik zie geen reden om de Samsung 830 te nemen i.p.v. de Crucial M4.

reviews: Ssd-test: Samsung probeert het opnieuw

[ Voor 44% gewijzigd door Philflow op 24-11-2011 21:10 ]

• smartbit
Froggle schreef op donderdag 24 november 2011 @ 15:15:
[...]

[small]In short – it’s a mixed bag.
13” – 100% no issues with 6Gbp/s SSD in any bay that has 6Gbp/s available heeft.
Zekers, klopt. Ik meende ergens gezien te hebben dat je een 15" MBP had 8)7, maar ik begrijp dat je een 13" MBP hebt en daarmee werkt een SSD SATA6GB in de optibay inderdaad prima, in RAID0 zelfs dubbele aantal io/sec mocht je daar behoeft aan hebben.
Op een 15" (en de 13") kan je meegeleverde HD in de optibay locatie zetten en de SSD in de HD SATA6GB locatie. In de optibay locatie passen echter geen 12,5mm disks.

Mbt de Samsung 830 256GB meet http://www.heise.de/artikel-archiv/ct/2011/22/136_kiosk idle 0,4W/read 2,1W/write 4,7W en IOmix ~8000 en de 512MB zelfs IOMix 11500! En ze schrijven erover "Darüber hinaus punkten die Samsung-SSDs mit einer für SATA-6G-Modelle ungewöhnlich niedrigen Leistungsaufnahme im Leerlauf von nur 0,4 Watt. Auch beim Lesen bleibt die Leistungsaufnahme mit 2,3 Watt moderat. Doch beim Schreiben schnellt sie auf fünf Watt empor und ist damit so hoch wie bei keiner anderen SSD. Das ist vor allem bei kontinuierlichen Schreibzugriffen ein Problem. Innerhalb kürzester Zeit wurde die SSD dabei spürbar heiß. Per SMART meldete die SSD eine Temperatur von 60 °C. In der Praxis sind kontinuierliche Schreibzugriffe zwar selten. Dennoch wünscht man sich speziell fürs Notebook Laufwerke mit deutlich niedrigerem Energieverbrauch und vor allem geringerer Wärmeentwicklung." Verder vraag ik me af of de Samsung geen problemen geeft in een Macbook Pro? Heb je ergens ervaringen gelezen?

• Froggle
smartbit schreef op donderdag 24 november 2011 @ 16:02:
[...]

Zekers, klopt. Ik meende ergens gezien te hebben dat je een 15" MBP had 8)7, maar ik begrijp dat je een 13" MBP hebt en daarmee werkt een SSD SATA6GB in de optibay inderdaad prima, in RAID0 zelfs dubbele aantal io/sec mocht je daar behoeft aan hebben.
Dat RAID0 lees ik vaker. Wat houd dat in in leek termen? :|

• Nano2009
  • Laatst online: 22:11
Froggle schreef op donderdag 24 november 2011 @ 16:17:
[...]

Dat RAID0 lees ik vaker. Wat houd dat in in leek termen? :|
Stripen, bestanden worden door 2e gedeeld waarbij de ene helft op een schijf komt te staan en de andere helft op de andere.

Daardoor is "theoretisch" 2x de schrijf en lees snelheid mogelijk.

• Froggle
Nano2009 schreef op donderdag 24 november 2011 @ 16:22:
[...]

Stripen, bestanden worden door 2e gedeeld waarbij de ene helft op een schijf komt te staan en de andere helft op de andere.

Daardoor is "theoretisch" 2x de schrijf en lees snelheid mogelijk.
Daar heb je dus niets aan als je één SSD erin heb zitten. :/

• Rosto
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-08 07:37
Hmm, vreemd heb ook een early 13" maar mijn optibay heeft alleen maar een 3Gb/s mogelijkheid... snik...

Maakt niet zoveel uit.. SSD gaat straks op de plaats van de HDD en de HDD naar de optibay... HDD gaat toch niet gebruik maken van de volle 6Gb/s.

Toch vreemd dat er dus een verschil zit tussen type MacBooks...

Intel 6 Series Chipset:

Vendor: Intel
Product: 6 Series Chipset
Link Speed: 3 Gigabit
Negotiated Link Speed: 1.5 Gigabit
Description: AHCI Version 1.30 Supported

MATSHITADVD-R UJ-898:

Model: MATSHITADVD-R UJ-898
Revision: HE13
Serial Number: UL21 510CWP
Native Command Queuing: No
Detachable Drive: No
Power Off: Yes
Async Notification: No

Stay young forever!

• Philflow
Philflow schreef op donderdag 24 november 2011 @ 16:01:
Ook al neem je kleiner, ik zie geen reden om de Samsung 830 te nemen i.p.v. de Crucial M4.
Aangepast. Ik was nog niet op de hoogte van de nieuwe Samsung 830 review. De 830 is sneller dan de M4. M4 verbruikt minder stroom.

[ Voor 11% gewijzigd door Philflow op 24-11-2011 21:10 ]

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:25

ericplan

5180 Wp PV

Sinds augustus heb ik een Kingston HyperX 240GB SSD in m'n mid 2007 20" iMac. Daarbij had ik regelmatig dat het systeem na slaapstand niet meer te gebruiken was. Alleen aan/uitzetten hielp. Sinds 2 1/2 week heb ik nieuwe firmware geïnstalleerd en sindsdien is het probleem niet meer voorgekomen. Een aanrader dus.
http://www.kingston.com/support/ssdnow/SH100S3_firmware.asp

A'dam PVOutput

• MooDyBLueS
  • Niet online
Wie kan mij helpen? Zojuist heb ik, na het binnenkrijgen van de juiste Torx T10 schroevendraaier(set) mijn Intel 320 120GB in mijn iMac 27" mid-2010 geïnstalleerd. Alles goed en wel, behalve twee dingen:
1. Ik blijk de HDD temp-sensor verkeerd aangesloten te hebben, de fan draait nu continu op 3.000rpm, maar dit wist ik al toen ik hem lostrok (niet gekeken op welke positie hij zat).
2. De SSD wordt niet gezien.

Wat heb ik gebruikt?
- SATA power splitter cable om i.p.v. de 1 TB harde schijf nu ook de SSD te voorzien van voeding.
- SATA data cable vanaf een lege positie op het moederbord naar de SSD toe.

Behalve het scherm en de vier kabeltjes, heb ik verder niks los hoeven halen qua kabels. Enkel het RAM eruit, logic board en heatsinks losschroeven, ODD losschroeven en achter de ODD de SSD plaatsen. Dit leek allemaal goed te gaan, maar noch System Information, noch Disk Utility zien de SSD. En dat terwijl ik deze van tevoren nog getest heb in een Windows laptop, ook om de firmware te updaten. Er staat dus nog een Windows 7 installatie op, maar dat zou voor hardwareherkenning niet uit mogen maken, lijkt mij. Hoogstens dat Disk Utility dat gedeelte niet herkent, maar dan zou de SSD zelf wel herkend moeten worden.

Kan iemand die hier ervaring mee heeft (inbouwen van SSD in een iMac als extra schijf) mij nog tips geven? Ik ga anders komend weekend maar de volledige iFixit route volgen en het gehele logic board eruit schroeven, anders weet ik het eigenlijk ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
smartbit schreef op donderdag 24 november 2011 @ 09:01:
[...]
Op de 13" MBP Early+Late 2011 kun je een SATA600 SSD aansluiten op je optibay locatie, op de 15" & 17" niet.
Ik heb hier een 15" "Early2011" gekocht in September en die heeft anders gewoon keurig 2x Sata-600 hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Al dat gebabbel over die SATA300 poort voor de 2de SSD, maakt toch helemaal niet uit :) Gebruikt iemand effectief de 400MB/s? Misschien als je eens een groot bestand kopieert van map naar map op dezelfde SSD, voor de rest gebruik je dat niet. Het zijn nog steeds de access times die belangrijk zijn, en dat blijft bij SATA300 even laag als SATA600. Ik heb ook een SSD op de SATA300 poort met Windows 7 op, verschil tussen SATA300 & 600 merk je tijdens (intensief) gebruik helemaal niet, weet ik aangezien hij eerst op de 600 poort zat :) Tijdens een benchmark zie je het verschil, klopt, tijdens gebruik? Neen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2011 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartbit
Donstil schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 00:26:
[...]Ik heb hier een 15" "Early2011" gekocht in September en die heeft anders gewoon keurig 2x Sata-600 hoor.
Klopt, maar gaat het ook werken? Je kunt de optibay uitbouwen, SSD SATA6GB aldaar inbouwen en proberen. Bij mij en volgens http://blog.macsales.com/...3-0-6-0gbs-update-5272011 werkt dat niet. Werkt het wel dan horen we het graag.
Werkt het niet, dan wissel je HD en SSD om en voila, alles zou moeten werken (mits de SSD compatibel is, zie in dit topic).
Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 08:59:Tijdens een benchmark zie je het verschil, klopt, tijdens gebruik? Neen.
en in die mening sta je niet alleen, zo denken ze er bij de duitse C't ook over.

[ Voor 19% gewijzigd door smartbit op 25-11-2011 09:04 . Reden: reactie op Tha Render toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 08:59:
Al dat gebabbel over die SATA300 poort voor de 2de SSD, maakt toch helemaal niet uit :)
Het maakt wel iets uit voor de prestaties, en niet alleen voor het kopieren van files.
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/graph4316/37431.png
http://www.anandtech.com/...z-vertex-3-240gb-review/4

En als ik een SSD zou kiezen voor een SATA II aansluiting zou ik een andere kiezen dan voor een SATA III aansluiting.
Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 08:59:
Het zijn nog steeds de access times die belangrijk zijn,
Naast acces time hebben random snelheden en sequentiele snelheden ook invloed op de prestaties.

[ Voor 33% gewijzigd door Philflow op 25-11-2011 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Ik heb in de MBP de vertex 3. Loopt als een kogel.

In mijn Dell laptop heb ik de crucial M4 (sata 600) aangesloten op een sata 300. Ook met het oog op de toekomst. Mijn laptop gaat eruit in JAnuari en dan heb ik de sata 600 ssd al liggen.

Maar ik zal nooit een sata 300 ssd op een sata 600 aansluiten. Misshien merk je het niet, maar het zit tussen de oren he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Als je gaat mulit tasken merk je het wel hoor, zie Anandtech. De Vertex 3 240GB scoort bijvoorbeeld 30% lager als je hem op SATA II aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Mijn eerder genoemde 'problemen' zijn opgelost. Hieronder zal ik het installatieproces beschrijven voor mijn iMac 27" mid-2010 Core i3.

Wat heb ik gekocht?Wat heb ik aan gereedschap/hulpmiddelen nodig gehad?
  • Smalle T10 Torx schroevendraaier/bitset
  • 2 aardappelschilmesjes i.p.v. zuignappen
  • brilpoetsdoekje (niet voor mijn bril)
  • 2 stevige paperclips
  • puntbektang om paperclips om te buigen
  • dubbelzijdige tape
  • PH2 kruiskopschroevendraaier
  • LED zaklamp (of iPhone 4/4S)
  • 2 plastic/houten houders (handvat van aardappelschilmesje voldoet ook)
  • pincet
  • geduld
Waarom deze operatie?
Zoals je in de lijst met onderdelen kunt zien, heb ik niet alleen een SSD geplaatst, maar tevens het geheugen van 4 naar 12 GB geüpgraded. Dit alles omdat ik vanwege mijn werk weer vrij veel met Windows en Windows Server moet doen. Omdat ik geen zin heb om een lelijke Windows desktop neer te zetten, heb ik besloten om gebruik te maken van VMWare. Een andere reden is dat een vriend van mij een MacBook Air van de laatste generatie heeft die zo bloedsnel opstart, dat ik alleen daarom al een SSD wil.

Waarom heb ik geen officiële manier van installeren gekozen?
Dat heb ik overwogen, zeker omdat de iMac geen goedkoop apparaat is en ik daar geen houtje-touwtje oplossing bij vind passen. Echter kwam ik er al snel achter dat de beide officiële kabels en het mountingbracket bij elkaar al richting de € 75 gingen, de helft van de SSD zelf. Kwam ook nog eens bij dat de betreffende winkel AppleComponents.com op dat moment om wat voor reden dan ook niet naar Nederland verscheepte. Omdat ik al wat onderzoek had gedaan naar installatiemogelijkheden, wist ik dat er een SATA-aansluiting vrij was en ik slechts nog ruimte voor de SSD nodig had en een SATA power splitter kabel.

Waarom geen Mac Repair of vergelijkbaar gekozen?
Het betreft sowieso een niet-Apple-goedgekeurde operatie, dus echte garantie heb je er sowieso niet op. Desondanks vertrouw ik de diverse winkels die dit aanbieden wel, maar de kosten zijn bijna net zo hoog als de componenten zelf en ik zou net zoveel tijd kwijt zijn aan het wegbrengen en ophalen (succes met een 27" iMac!) dat ik daarom besloot om zelf te gaan sleutelen. Dat ik diverse succesverhalen voorbij heb zien komen, helpt natuurlijk ook.

Waarom een Intel SSD en geen OCZ of ander merk?
De rode draad die ik op diverse fora en in reviews ben tegengekomen is de hoge betrouwbaarheid bij Intel. Ja, er was een meer dan vervelende bug met de 320-serie, maar die is met een firmware update te verhelpen, wat ik inmiddels ook gedaan heb. Andere merken zijn misschien sneller of bieden een iets betere prijs-snelheid verhouding, voor mij is echter betrouwbaarheid het allerbelangrijkste en daarin heb ik persoonlijk het beste gevoel bij Intel. Daarnaast zei ik ook tegen mezelf: hoeveel verschil zal het nu werkelijk zijn tussen de snelste SSD en een Intel 320-serie en zal ik het merken als ik van een standaard HDD afkom? Waarschijnlijk niet of nauwelijks.

Gebruikte bronnenHet begin
Even als extra info tussendoor: ik heb geen foto's gemaakt, maar iedereen met gezond verstand kan de juiste foto's uit de bovenstaande links halen en er zelf ook uitkomen. Bij Brian Tobey staat halverwege een zeer bruikbare foto voor het losschroeven van het logic board. De locatie van de schroeven zijn identiek aan de 2010 iMac, al zit er op de 2010 iMac een schroef extra. Even goed opletten welke je losschroeft, de extra schroef die dus niet op het plaatje staat hoeft namelijk niet los.

Stap 1 - Glasplaat verwijderen
In vrijwel elke link kom je de tip tegen om zuignappen te gebruiken. Ik ben echter op zoek gegaan naar een alternatief, omdat ik geen zin had om zuignappen te kopen die ik daarna nooit meer gebruik. Ik kwam er al snel achter dat de glasplaat op het aluminium ligt en er niet in verzonken ligt. Met een scherp voorwerp, in mijn geval twee aardappelschilmesjes, schuif je het er makkelijk tussen aan beide bovenhoeken en trek je zo de glasplaat naar voren.
TIP: Leg de iMac plat op z'n rug met de voet naar je toe, anders beweegt het geheel teveel op de voet. Gebruik ook niet de punten van een scherp voorwerp, maar het brede vlak (snijvlak).

Stap 2 - Scherm verwijderen
Nadat ik in eerste instantie de glasplaat verwijderd had, kwam ik erachter dat mijn bitset met T10 Torx bit te dik was qua diameter en ik daardoor niet bij alle schroefjes kon. Twee keuzes: een goede en dure set kopen bij een lokale bouwmarkt en gelijk aan de slag kunnen of een goedkope tijdelijke set bij DealExtreme.com kopen, maar wel een week wachten. Gezien de prijs (omgerekend € 5), besloot ik voor de laatste optie te gaan.
Ter voorbereidingen maakte ik al Post-It notes met daarop de tekst welke schroeven het betrof en zelfs met de melding Top -> Bottom, zodat ik wist welke schroef waar vandaan kwam. Zo maakte ik een setje voor de rechterkant van het scherm en de linkerkant.
TIP: Gebruik een pincet zodra je de schroef de laatste slag losdraait, want de schroeven zitten dicht bij de magneten van het scherm (voor de glasplaat), waardoor ze snel wegschieten naar een magneet.

Vervolgens haalde ik het scherm aan de bovenkant met twee omgebogen paperclips (zie de links boven) omhoog en gebruikte de achterkant van de aardappelschilmesjes op de hoeken om ervoor te zorgen dat het scherm niet terug zou vallen. Het scherm is namelijk belachelijk zwaar.

Vervolgens zit er, als je de bovenkant van het scherm naar je toe hebt liggen en de voet dus van je af, rechtsonder (als de iMac normaal op het bureau staat linksboven) gelijk een dun kabeltje voor de backlight die los moet. Vervolgens kan je het scherm verder omhoog duwen dan pakweg 5cm en krijg je de ruimte om de DisplayPort datakabel links van het midden los te halen. De kabel zat bij ook nog met dubbelzijdige tape vast. De derde kabel is een dun kabeltje in de buurt van de datakabel, waarvan ik zo even niet meer kan vinden waar die van was (zolang je hem maar weer vastzet natuurlijk). De vierde en laatste kabel zit helemaal rechts achterin en heb je alle ruimte voor en gaat ook supermakkelijk los, wel even het hefboompje indrukken.

Het scherm kan er dan uitgetild worden. Het makkelijkste gaat dit als je het scherm weer iets in de iMac laat zakken, zodat je daarna het scherm een paar cm naar je toe kan schuiven en het eruit kan tillen.

TIP: Ik had de glasplaat op een eetkamerstoel geplaatst met de binnenkant naar me toe, zodoende kon ik het scherm zelf ertegenaan zetten, waardoor deze als vanzelf magnetisch vastklikte en dit hopelijk voor minder stof zou zorgen.

Stap 3 - Onderdelen losschroeven
De harde schijf en de optical drive heb ik eruit geschroefd en daarvoor eerder genoemde foto van Brian Tobey gebruikt. Let op: hij gebruikt een 2011 iMac en daar zit de wireless kaart in de weg. Bij de 2010 iMac niet, dus die kan je laten zitten. De harde schijf zit met twee schroeven, een SATA datakabel, SATA stroomkabel en een fan/temp-connector. De optical drive kan je met vier schroeven op de hoeken losdraaien en vervolgens voorzichtig eruit tillen zonder iets los te hoeven halen qua kabels. Ik heb de optical drive naar linksboven weggedraaid waardoor deze op het aluminium van de front bezel kwam te liggen. Dit is nodig om de SSD op een niet-officiële manier kwijt te kunnen.

Stap 4 - Logic Board losschroeven
Wederom gebruikte ik hier Brian Tobey's foto voor. Enige waar je op moet letten, is zoals ik al eerder aangaf, dat de 2010 iMac een extra schroef heeft. Ter verduidelijking: deze zit bij de heatsink die rechtsboven zit onder de middelste van drie geel gemarkeerde schroeven (links van het metalen kruis). Apple heeft handig genoeg de schroef met een pijltje aangegeven, die moet je ook loshalen, dat is de geel gemarkeerde. De schroef eronder hoeft niet los.
TIP: Bij mij hoefde geen enkele logic board kabel los, ik kon het logic board namelijk zonder enig probleem circa 5cm omhoog tillen. Let wel even op dat je geen kabels eruit trekt, dan ben je waarschijnlijk verder van huis.
Zoals Brian Tobey het omschreef: If you don't remove it, make sure you don't yank it out.

Tevens moet je de IR sensor achter het Apple logo eruit halen (kabeltje hoeft niet los, plakband wel) en even los op het logic board laten liggen, anders krijg je het logic board niet omhoog.

Stap 5 - SSD installeren
Het lastigste was het aansluiten van de SATA datakabel, aangezien ik te lui was om het hele logic board eruit te schroeven. Als je langs de heatsink kijkt (achter de harde schijf, die er nu uit is), zie je snel genoeg een SATA datakabel zitten die 90 graden gedraaid zit van hoe jij kijkt en naar links wegloopt. Links daarvan zit nog een lege SATA connector en daar moet je datakabel in. Mijn mening is dat een haakse kabel hier niet gaat werken, omdat je dan de andere haakse datakabel in de weg gaat zitten en daarom het beste af bent met een platte (niet-haakse) SATA datakabel. Ik heb uiteindelijk de haakse kabel die ik bij Informatique besteld heb niet gebruikt, wel die door Intel meegeleverd werd.

Vervolgens kan de SATA stroomsplitter aansluiten op de SATA stroomaansluiting van de HDD en deze, net als de datakabel, onder de heatsink door richting de ODD wegwerken. Je moet even priegelen om ervoor te zorgen dat alles hierin past en het lekker zit, maar het is niet moeilijk.

Als het goed is heb je dan de beide kabels bij de ODD liggen.
TIP: Schroef het logic board nog niet vast, je hebt de ruimte bij de heatsink linksonder nodig voor de kabels. Daarnaast kan dat een ander probleem met zich meebrengen, namelijk dat de SATA kabel op het logic board losgetrokken kan worden, als je net zoals ik blijkbaar iets teveel de kabel naar je toetrok. Om de een of andere reden vind ik geen van de drie connectors die ik aansloot echt lekker pakken, ze zaten allemaal vrij losjes.

Wat ik heb gedaan is de SSD met wat stripjes dubbelzijdige tape vastgeplakt in de hoek bij de ODD met de aansluitingen naar onder toe (richting heatsink). Nadat ik de SSD vastgeplakt had en de kabels aansloten had, ben ik de ODD terug gaan monteren. Let hierbij op de twee ronde uitsparingen tegen de rand van de casing aan.
Je hebt hierbij ook de ruimte nodig die de losse heatsink je geeft om de kabels netjes weg te werken. Ze mogen namelijk niet teveel naar boven uitsteken, anders komt het scherm niet lekker terug op z'n plaats en je moet voor zover mogelijk ook een beetje rekening houden met de airflow die eigenlijk onder de ODD doorgaat en je hiermee verstoort. Mijn mening is dat zolang je de ODD aan de rechterkant houd en je de kabels ook zeer strak wegwerkt aan de heatsinkkant, je weinig airflow zal verliezen.

Vervolgens moet het logic board vastgezet worden en hierbij ik de tweede keer dat mijn iMac open moest, de eerste keer bleek de SATA datakabel losgeschoten te zijn, alles driedubbel gecheckt om er zeker van te zijn dat ik niks vergeten was en de SATA datakabel ook vast zat nadat ik het logic board vast geschroefd had.

TIP: Let op de fan connector van de HDD, die moet slechts over 2 pinnetjes zitten en niet over alle vier. Dit is verwarrend, maar zorgt er anders voor dat je fan continu op 3000-4000rpm draait, zoals ik gisteren mocht meemaken.

Stap 6 - Controle en monteren
Welke stappen je moet ondernemen, moge duidelijk zijn, die ga ik niet nog een keer herhalen. ;) Feit is wel dat je alles moet controleren. Ik heb ik ook letterlijk elk kabeltje nagelopen, ook al heb ik het niet eens aangeraakt, om er zeker van te zijn dat er niks losgeschoten was.

TIP: Als laatste moet je het scherm monteren en de glasplaat terugplaatsen. Ik heb tijdelijk het scherm met enkel de 2 bovenste schroeven vastgezet, zodat deze er in ieder geval niet uit zou vallen en de glasplaat eraf gelaten. Hiermee zorgde ik ervoor dat ik de iMac uit kon proberen zonder weer de glasplaat en 8 schroeven los te hoeven halen.

Uiteindelijk bleek ik nauwelijks stof achter de glasplaat te hebben en wat er zat was met een zeer zachte beweging van een brilpoetsdoekje goed weg te halen. Dit is het beste zichtbaar als je iMac uitstaat of een volledig witte achtergrond toont.

Hopelijk help ik hier mensen die er zelf nog over na zitten te denken op weg, het is namelijk echt niet moeilijk. Ik was er ook huiverig voor om een iMac open te schroeven, ondanks dat ik honderden desktops en diverse laptops onderhanden heb genomen. Als je gewoon goed inleest voordat je eraan begint, de tijd neemt, goed voorbereid en geduldig te werk gaat, kan er eigenlijk weinig misgaan. En als er iets misgaat, is het een kleine moeite om het te corrigeren.

Ik moet nu nog OS X Lion naar de SSD overzetten, maar ter afsluiter alvast het bewijs:
Afbeeldingslocatie: https://p.twimg.com/AfFOciQCIAAKAn5.png:large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Philflow schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 09:39:
[...]

Het maakt wel iets uit voor de prestaties, en niet alleen voor het kopieren van files.
[afbeelding]
http://www.anandtech.com/...z-vertex-3-240gb-review/4

En als ik een SSD zou kiezen voor een SATA II aansluiting zou ik een andere kiezen dan voor een SATA III aansluiting.

[...]

Naast acces time hebben random snelheden en sequentiele snelheden ook invloed op de prestaties.
Exact mijn punt, benchmarks, 100MB/s sneller, maar merk je dat in real time? Ik alvast niet, en ik gebruik een paar zware programma's, maar zelfs die hebben zeker en vast genoeg aan 200MB/s. De limiet van SATA300 is gewoon genoeg, akkoord dat je het liefst op SATA600 zou willen aansluiten als je een SATA600 SSD hebt gekocht, maar ik zou er zeker niet van wakker liggen, merken ga je het niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

MooDyBLueS schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 10:42:
Mijn eerder genoemde 'problemen' zijn opgelost. Hieronder zal ik het installatieproces beschrijven voor mijn iMac 27" mid-2010 Core i3.

Wat heb ik gekocht?Wat heb ik aan gereedschap/hulpmiddelen nodig gehad?
  • Smalle T10 Torx schroevendraaier/bitset
  • 2 aardappelschilmesjes i.p.v. zuignappen
  • brilpoetsdoekje (niet voor mijn bril)
  • 2 stevige paperclips
  • puntbektang om paperclips om te buigen
  • dubbelzijdige tape
  • PH2 kruiskopschroevendraaier
  • LED zaklamp (of iPhone 4/4S)
  • 2 plastic/houten houders (handvat van aardappelschilmesje voldoet ook)
  • pincet
  • geduld
<snip>
Kijk dat noem ik nou old-skool tweaken als er keuken gereedschap aan te pas komt :) d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
ToolkiT schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 11:15:
[...]

Kijk dat noem ik nou old-skool tweaken als er keuken gereedschap aan te pas komt :) d:)b
Hehe, thanks. :+

Ben nu nog aan het zoeken hoe ik het beste OS X Lion op de SSD kan zetten. Het liefst zou ik alle folders behalve de Users folder gewoon verplaatsen naar de SSD. Dat is een krappe 40 GB bij elkaar. De User folder 500 GB alleen. Denk aan muziek, films, foto's en documenten.

Een vraag waar ik nog geen antwoord op heb kunnen vinden is: kan ik die drie mappen kopiëren naar de SSD en dan simpelweg de bootdisk veranderen via Disk Utility?

De makkelijkste, maar meest tijdrovende oplossing is OS X Lion volledig opnieuw installeren op de SSD en daarna de applicaties opnieuw installeren.

Overigens zag ik ook de optie om te Recoveren van een image of Time Machine back-up via Disk Utility. Dat is echter niet met mijn geprepareerde OS X Lion install USB-stick te doen, heb ik gemerkt. En het zal zeker ook niet mogelijk zijn om bij een Time Machine back-up aan te geven de Users folder te excluden? Ik gebruik nu geen Time Machine, heb wel een handmatige back-up van mijn gehele schijf, maar zou uiteraard daartoe wel bereid zijn.

Dit lijkt een van de mogelijkheden, maar helaas nergens het antwoord op de vraag of ik de Users folder kan excluden. :(

[ Voor 6% gewijzigd door MooDyBLueS op 25-11-2011 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:16
MooDyBLueS schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 13:46:
[...]

Ben nu nog aan het zoeken hoe ik het beste OS X Lion op de SSD kan zetten. Het liefst zou ik alle folders behalve de Users folder gewoon verplaatsen naar de SSD. Dat is een krappe 40 GB bij elkaar. De User folder 500 GB alleen. Denk aan muziek, films, foto's en documenten.

Een vraag waar ik nog geen antwoord op heb kunnen vinden is: kan ik die drie mappen kopiëren naar de SSD en dan simpelweg de bootdisk veranderen via Disk Utility?

De makkelijkste, maar meest tijdrovende oplossing is OS X Lion volledig opnieuw installeren op de SSD en daarna de applicaties opnieuw installeren.

Dit lijkt een van de mogelijkheden, maar helaas nergens het antwoord op de vraag of ik de Users folder kan excluden. :(
Kijk eens naar Carbon Copy Cloner. Ik denk dat je hiermee je Users folder wel kan uitsluiten, hoewel ik denk dat het beter is om Users wel te doen, maar dan Downloads/Documents/Picuters/Videos folders uit te sluiten.

[ Voor 5% gewijzigd door StarC op 25-11-2011 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MooDyBLueS schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 13:46:
[...]

Overigens zag ik ook de optie om te Recoveren van een image of Time Machine back-up via Disk Utility. Dat is echter niet met mijn geprepareerde OS X Lion install USB-stick te doen, heb ik gemerkt. En het zal zeker ook niet mogelijk zijn om bij een Time Machine back-up aan te geven de Users folder te excluden? Ik gebruik nu geen Time Machine, heb wel een handmatige back-up van mijn gehele schijf, maar zou uiteraard daartoe wel bereid zijn.

Inderdaad gewoon Carbon Copy Cloner gebruiken. SSD via usb aansluiten o.i.d. en alles behalve je Home folder selecteren om te clonen. Werkt perfect, heb dezelfde route gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had ook een vraag betreft het plaatsen van een SSD in mijn MacBook Pro. Ik heb op dit moment een MacBook uit 2009 (MacBookPro5,3) en wil er een SSD in plaatsen. Is het mogelijk om een SATA3 te plaatsen? Ik weet dat ik die snelheden niet haal maar als ik in de toekomst een nieuwere MacBook koop dan hoef ik geen nieuwe SSD te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicow101
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-08 21:49
Verwijderd schreef op zondag 27 november 2011 @ 18:52:
Ik had ook een vraag betreft het plaatsen van een SSD in mijn MacBook Pro. Ik heb op dit moment een MacBook uit 2009 (MacBookPro5,3) en wil er een SSD in plaatsen. Is het mogelijk om een SATA3 te plaatsen? Ik weet dat ik die snelheden niet haal maar als ik in de toekomst een nieuwere MacBook koop dan hoef ik geen nieuwe SSD te kopen.
Jep.

Macbook Pro 14" M4 - iPhone 15 Pro - Watch - tv - AirPods Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Philflow schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 09:46:
Als je gaat mulit tasken merk je het wel hoor, zie Anandtech. De Vertex 3 240GB scoort bijvoorbeeld 30% lager als je hem op SATA II aansluit.
Wat je bedoelt is dat een SATA600 SSD aangesloten op een SATA300 bus. Langzamer presteerd dan bijvoorbeeld de SATA300 SSD van hetzelfde merk aangesloten op een SATA300 bus?

Dus grof gezegd dit:

Ik heb een SATA600 SSD die bv 600MBps aan kan.
Op de SATA600 poort haalt hij ook 600MBps.
Als ik hem op een SATA300 poort aalsluit zou hij 300MBps aan moeten kunnen maar haalt bv 240MBps.

Toch? :P

getalletjes zijn verzonnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Tylen schreef op maandag 28 november 2011 @ 11:39:
[...]

Wat je bedoelt is dat een SATA600 SSD aangesloten op een SATA300 bus. Langzamer presteerd dan bijvoorbeeld de SATA300 SSD van hetzelfde merk aangesloten op een SATA300 bus?

Dus grof gezegd dit:

Ik heb een SATA600 SSD die bv 600MBps aan kan.
Op de SATA600 poort haalt hij ook 600MBps.
Als ik hem op een SATA300 poort aalsluit zou hij 300MBps aan moeten kunnen maar haalt bv 240MBps.

Toch? :P

getalletjes zijn verzonnen
Nee, volgens mij bedoelt ie dat voor een SATA-600-capabele SSD de prestaties op de SATA600 bus ruim 40% hoger zijn dan op de SATA300 bus.

Dus:
SATA600 SSD op SATA300 bus = 300MBps
SATA600 SSD op SATA600 bus = 428.57MBps.

[ Voor 4% gewijzigd door Smultie op 28-11-2011 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Smultie schreef op maandag 28 november 2011 @ 11:46:
[...]

Nee, volgens mij bedoelt ie dat voor een SATA-600-capabele SSD de prestaties op de SATA600 bus ruim 40% hoger zijn dan op de SATA300 bus.

Dus:
SATA600 SSD op SATA300 bus = 300MBps
SATA600 SSD op SATA600 bus = 428.57MBps.
Ja dat snap ik ook wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Tylen schreef op maandag 28 november 2011 @ 11:39:
[...]
Nee wat ik bedoelde is dat de Vertex 3 240GB, een SATA III SSD, op een SATA II bus 30% lager presteert dan een Vertex 3 240GB op een SATA III bus, in de Anandtech storage benchmark.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Philflow schreef op maandag 28 november 2011 @ 12:42:
[...]

Nee wat ik bedoelde is dat de Vertex 3 240GB, een SATA III SSD, op een SATA II bus 30% lager presteert dan een Vertex 3 240GB op een SATA III bus, in de Anandtech storage benchmark.
Duhhh lijkt mij logisch toch.

Maar zoals jij het tikte lijkt het alsof een sata3 ssd in verhouding nog slechter presteerd als je hem op een sata2 poort aansluit.

Dat hij maar 30% lager presteert kan verschillende factoren hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Tylen schreef op maandag 28 november 2011 @ 14:33:
[...]
Duhhh lijkt mij logisch toch.
Tja je vraagt me wat ik bedoel. Dat bedoelde ik dus.
Maar zoals jij het tikte lijkt het alsof een sata3 ssd in verhouding nog slechter presteerd als je hem op een sata2 poort aansluit.
Dat bedoelde ik dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:08

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

MooDyBLueS schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 10:42:

Wat heb ik gekocht?
Heel erg bedankt! Ik heb net dezelfde lijst met spullen besteld en ga binnenkort aan de slag!!

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Philflow schreef op maandag 28 november 2011 @ 14:35:
[...]

Tja je vraagt me wat ik bedoel. Dat bedoelde ik dus.

[...]

Dat bedoelde ik dus niet.
Ik vond het al raar ;)

Misverstand uit de lucht.

NEXT :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Erhnam schreef op maandag 28 november 2011 @ 15:17:
[...]

Heel erg bedankt! Ik heb net dezelfde lijst met spullen besteld en ga binnenkort aan de slag!!
Dit is ook een handig setje:
http://www.amazon.co.uk/S...Apple-Tool/dp/B003ALJZFC/
zondagavond besteld, en kreeg vanochtend al een bericht dat het verstuurd is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

ToolkiT schreef op maandag 28 november 2011 @ 18:10:
[...]

Dit is ook een handig setje:
http://www.amazon.co.uk/S...Apple-Tool/dp/B003ALJZFC/
zondagavond besteld, en kreeg vanochtend al een bericht dat het verstuurd is :)
En vandaag al binnen, veel sneller dan verwacht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Hoi,
Ik heb zojuist mijn macbook pro 15 inch opgehaald en er een vertex 3 ingezet. Nu vraag ik me af of het nodig is mijn firmware te updaten? Wat ik eigenlijk wil weten is hoe ik kan zien wat voor firmware er op dit moment op die drive zit..
Alvast bedankt.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Apache4u schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 22:52:
Hoi,
Ik heb zojuist mijn macbook pro 15 inch opgehaald en er een vertex 3 ingezet. Nu vraag ik me af of het nodig is mijn firmware te updaten? Wat ik eigenlijk wil weten is hoe ik kan zien wat voor firmware er op dit moment op die drive zit..
Alvast bedankt.
mijn motto: if it ain't broke don't fix it.
firmware kun je volgens mij zien in about this mac, system report.

[ Voor 8% gewijzigd door Philflow op 30-11-2011 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qyx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-05-2021

Qyx

industrieel ontwerper

Na een hele lading posts in dit topic te hebben gelezen, is het me toch nog steeds niet helemaal duidelijk. Een aantal vragen:

Ik gebruik op dit moment een MBP 15'' Late '08 Unibody. Ik gebruik, op dit moment XP, via Bootcamp om Solidworks te kunnen draaien voor m'n studie. In de kerstvakantie wil ik mijn Superdrive vervangen door een SSD met behulp van een bracket van Newmodeus:
http://www.newmodeus.com/...Path=2_37&products_id=410
Hierbij bestel ik dan een externe bracket voor m'n Superdrive: http://www.newmodeus.com/...duct_info&products_id=398

Ik wil graag de volgende SSD er in plaatsen: pricewatch: Intel 320 120GB

Is het mogelijk om via de Superdrive, aangesloten op USB dus, Windows XP of 7 te installeren op de SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Ook ik zit met een vraag.... :+

Heb voor mijn 2010 MBP een Fenvi Optibay besteld en wil graag een Crucial M4 gaan bestellen.

Beide aansluitingen zijn volgens mij Sata-300 dus ik wil graag mijn SSD op de plaats van de Superdrive installeren. Ik lees hier en daar echter over problemen met sleep e.d.?

Iemand die mij daar een duidelijk antwoord op kan geven?

Edit: Ik heb een Samsung 830 overgenomen van een andere Tweaker. Krijg hem morgen binnen, ben zeer benieuwd naar de prestaties.

[ Voor 15% gewijzigd door Jay-v op 02-12-2011 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Philflow schreef op woensdag 30 november 2011 @ 09:56:
[...]

mijn motto: if it ain't broke don't fix it.
firmware kun je volgens mij zien in about this mac, system report.
Dank je.
De laatste firmware op de schijf, dus ik kan met een gerust hart het weekend in ;-).
En je hebt gelijk trouwens wbt if it ain't broke..

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiii
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:01
Jay-v schreef op donderdag 01 december 2011 @ 16:05:
Beide aansluitingen zijn volgens mij Sata-300 dus ik wil graag mijn SSD op de plaats van de Superdrive installeren. Ik lees hier en daar echter over problemen met sleep e.d.?
Iemand die mij daar een duidelijk antwoord op kan geven?
Sleep problemen kunnen inderdaad voorkomen als je de SSD op de plek van de superdrive gebruikt omdat deze niet spint. Er zijn wel tricks die het probleem verhelpen (indexing uitzetten, sleep values aanpassen). Maar het is aangeraden om je SSD in de hardrdrive slot te proppen en je oude HDD in de optibay.

[ Voor 27% gewijzigd door Chiii op 02-12-2011 20:40 ]

Pagina: 1 ... 45 ... 88 Laatste