Het SSD in je Apple topic

Pagina: 1 ... 42 ... 88 Laatste
Acties:

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
EvtK schreef op woensdag 14 september 2011 @ 20:52:
Ik heb dit topic al even doorzocht, maar kwam zo 1 2 3 er niets over tegen..

Iemand een idee hoe groot de kans is dat er in de volgende serie iMac's alleen nog maar SSD zit? Ik denk na over de aanschaf van een iMac, maar SSD zou voor mij wel een reden zijn om nog even te wachten. Tis geen bittere noodzaak, meer voor de hobby en heb..

Ben benieuwd...
23,8%

[Ontopic]
Dat kan niemand je hier vertellen, dus gewoon afwachten samen met de rest hier ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Smultie op 14-09-2011 21:17 ]

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

• f.h
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online

f.h

Ik heb sinds gisteravond een Crucial M4 128GB in mijn Mid 2010 MBP 15" zitten:

Afbeeldingslocatie: http://f.cl.ly/items/2Q0A2E0l1Z143H2G2t2a/Schermafbeelding%202011-09-14%20om%2023.16.21.jpg

Bevalt echt enorm goed, heb de sudden motion sensor uitgezet, en die hibernate dinges op 0 gezet. Op dit moment heb ik nog 95,68 GB van de 127,18 GB vrij.

Het enige waar ik nog niet zeker over ben is die TRIM enabler, doet die nou iets nuttigs of niet? Voor het geval dat het van invloed is: de kans dat mijn SSD voor meer dan 50% vol komt te zitten is nihil, aangezien ik meestal rond de 50 GB aan data er op heb staan.

[ Voor 5% gewijzigd door f.h op 14-09-2011 23:22 ]

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:42
f.h schreef op woensdag 14 september 2011 @ 23:21:
Ik heb sinds gisteravond een Crucial M4 128GB in mijn Mid 2010 MBP 15" zitten:

[afbeelding]

Bevalt echt enorm goed, heb de sudden motion sensor uitgezet, en die hibernate dinges op 0 gezet. Op dit moment heb ik nog 95,68 GB van de 127,18 GB vrij.

Het enige waar ik nog niet zeker over ben is die TRIM enabler, doet die nou iets nuttigs of niet? Voor het geval dat het van invloed is: de kans dat mijn SSD voor meer dan 50% vol komt te zitten is nihil, aangezien ik meestal rond de 50 GB aan data er op heb staan.
Ik weet niet of ik representatief ben, maar met mijn Vertex 1 gingen mijn prestaties er juist op achteruit als TRIM enabled was, mijn boot ging van 15 sec. naar 45+ sec.

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
EvtK schreef op woensdag 14 september 2011 @ 20:52:
Ik heb dit topic al even doorzocht, maar kwam zo 1 2 3 er niets over tegen..

Iemand een idee hoe groot de kans is dat er in de volgende serie iMac's alleen nog maar SSD zit? Ik denk na over de aanschaf van een iMac, maar SSD zou voor mij wel een reden zijn om nog even te wachten. Tis geen bittere noodzaak, meer voor de hobby en heb..

Ben benieuwd...
Het lijkt mij persoonlijk onwaarschijnlijk dat er alleen nog maar een SSD in komt i.v.m. de hogere prijs die daarmee gepaard gaat. Er zijn tig goedkopere SSD's te koop, maar Apple houdt zich aan haar "eigen" merk SSD's, die helaas niet goedkoop zijn (+500/600 euro bovenop de kale prijs).

Persoonlijk vind ik een SSD echt de "missing link" in een iMac, ik ging van een standaard Seagate 1TB naar een 2TB Seagate Barracuda XT naar een Kingston V+100 256GB + Seagate 2Tb in Firewire en ben daar nog steeds erg over te spreken. Al zou ik nu liever een SSD + HDD in de iMac willen.

Instagram / YouTube

Verwijderd

De apple SSD's zijn niet 'duur'. Ze vragen gewoon veel marge. Denk je dat apple meer betaalt voor een SSD dan de bodenprijs van €1 per GB (oid)?

• f.h
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online

f.h

Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2011 @ 11:28:
De apple SSD's zijn niet 'duur'. Ze vragen gewoon veel marge.
Dan zijn die SSD's voor ons consumenten toch nog steeds duur?

• aramdin
Klopt, echter denk ik dat Darkstone het achterliggende verhaal beter verwoord

Instagram / YouTube

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023
Van de andere kant, bij sommige configuraties kost een 128GB SSD 100 euro meerprijs. Dat is weer niet duur.

500 eur meerprijs voor de 256GB is belachelijk.

[ Voor 19% gewijzigd door Philflow op 15-09-2011 13:40 ]

Verwijderd

Zijn er mensen die goede ervaringen hebben of tips voor een bay die je SuperDrive vervangt? Ik zoek eigenlijk één uit een Nederlandse web store zodat ik het onderdeel snel in huis kan hebben.

Ben vooral op zoek naar positieve ervaringen van jullie!

• Bas Post
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:05
Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2011 @ 13:45:
Zijn er mensen die goede ervaringen hebben of tips voor een bay die je SuperDrive vervangt? Ik zoek eigenlijk één uit een Nederlandse web store zodat ik het onderdeel snel in huis kan hebben.

Ik heb er 1 te koop op marktplaats met 1TB WD Scorpio Blue, de optibay komt van www.newmodeus.com en is de 12,7 SATA/PATA opytibay. 2 weken oud en 1 dag gebruikt in mijn iMac.
Kan je morgen of zaterdag in huis hebben ;)

BP on the move!!!

• TAMW
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-09 12:11
Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2011 @ 13:45:

Zie mijn review:
productreview: Apple MacBook Pro 15" 2.0GHz (voorjaar 2011) review door TAMW

• erwin85
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-08 14:41
Ik heb vandaag een OZC Vertex 3 120GB gekocht voor mijn Macbook Pro 2011.
De installatie van Snow Leopard verliep net zo langzaam als met een normale HDD maar het opstarten van de laptop en het openen van programma's... WHO wat snel!

Ik heb voor de gein alle programma's in 1 keer proberen te openen en dit verloopt zo erg snel en soepel! Binnen enkele seconden staan alle programma's in de dock.

Ik ben zeer tevreden tot nu toe!

Verwijderd

Mijn MBP 2010 15" krijgt deze week een upgrade:

Crucial M4 256GB
met op de plaats van de superdrive
Samsung 1TB 2.5" SATA-300

en de 2*2GB wordt 2*4GB geheugen
Corsair SODIMM DDR3,1066-8GB KIT

Ik ben benieuwd hoe snel mijn foto's dan aan elkaar gestitched worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

erwin85 schreef op donderdag 15 september 2011 @ 19:52:
Ik heb vandaag een OZC Vertex 3 120GB gekocht voor mijn Macbook Pro 2011.
De installatie van Snow Leopard verliep net zo langzaam als met een normale HDD
Lijkt me vrij normaal als je vanaf een DVD installeert... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha89
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:02
Cap schreef op zondag 18 september 2011 @ 11:39:
[...]

Lijkt me vrij normaal als je vanaf een DVD installeert... ;)
Haha, die klassieke fout had ik ook gemaakt :') .

*weet nu beter*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Het gaat wel degelijk sneller met een SSD hoor ;) time het maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Natuurlijk gaat het wel sneller, er wordt immers niet alleen van de DVD gelezen maar na het kopiëren van de data op DVD naar de SSD vinden er ook veel lees/schrijf activiteiten op de SSD plaats.... maar het scheelt veel minder dan het snelheidsverschil SSD <-> HDD. Vandaar de perceptie van erwin85 hierboven dat het net zo snel gaat als met een normale HDD. Want uiteraard ging het wel sneller. En uiteraard wist ik dat. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 18-09-2011 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nagtoralik
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-03-2023
Tweakers,

Nu eenmaal in bezit van een macbook/macmini/Imac 24", wil ik aan de ssd.

Kan iemand mij een adres geven waar ik de SSD kan laten inbouwen, ben niet de handigste met dat soort zaken.

PRS in Rotterdam doen het niet en ook Informatique durft het niet aan.

iemand?

Thanks

@lex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Nagtoralik schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 12:00:
Tweakers,

Kan iemand mij een adres geven waar ik de SSD kan laten inbouwen, ben niet de handigste met dat soort zaken.

PRS in Rotterdam doen het niet en ook Informatique durft het niet aan.

iemand?

Thanks

@lex
Ik doe het voor 100 euro :)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nagtoralik
Dit soort reacties had ik wel verwacht ja :9

Maar zijn er winkels die bij aanschaf ook de ssd er gelijk ff inzetten?

gr,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Whaha ik voor de helft, maar dan moet je naar de andere kant van het land. Durf je het echt niet aan? Al eens een filmpje bekeken op youtube of hoe het proces gaat? iFixit bekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nagtoralik
Ja menig maal bekeken maar ik ken mijzelf redelijk goed en ik sloop nog wel eens wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Niet online
Hier in Groningen doe MaxMe het ook wel en die zijn een deel van iCentre. Misschien dat andere vestigingen het ook wel voor je willen doen. Je kan ook iFactors in Rotterdam proberen, vriendelijke mensen daar. Geen idee of ze ook dingen repareren of vervangen.

Ik denk dat je gewoon een beetje rond moet bellen. Probeer iCentre, iFactors, MyCom etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Nouja ben echt serieus hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nagtoralik
Icentre Rotterdam doet het niet.
Informatique doet het ook niet.

Ga nog wel ff naar mycom of macbizz zwolle.

Ik ga op jacht, bedankt.

Alex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Nagtoralik schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 12:00:
Tweakers,

...
Je hebt het over een Macbook, Mac Mini en een iMac. Wil je in alledrie een SSD in laten bouwen?

Macbook kun je sowieso zelf. Dat is een kwestie van een doekje neerleggen, de MB omdraaien en erop leggen, de onderplaat eraf schroeven en vervolgens 2 schroefjes vd beugel die de HDD vasthoudt. SSD erin en alles in omgekeerde volgorde weer vastdraaien, en klaar is kees. Bovendien heb je dan nog steeds garantie, want HDD en geheugen zijn user swappable parts.

Mac Mini is iets lastiger ivm gepriegel om de ingebouwde wifi antenne los te maken, maar gaat verder ook wel gemakkelijk.

iMac zou ik door iemand laten doen die het vertrouwen en de handigheid heeft om het scherm er zonder schade uit te lichten en weer terug te zetten zonder dat er stof onder komt.

[ Voor 12% gewijzigd door Cap op 20-09-2011 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Mycom schijnt het te doen voor redelijke tarieven.
Nagtoralik schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 12:37:
Ga nog wel ff naar mycom of macbizz zwolle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nagtoralik
Bingo iamac in Arnhem doet het, hoef niet eens SSD daar te kopen.

gr,

@lex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Maar nu eventjes serieus...

Je wilt een derde partij (bedrijf) jou SSD laten inbouwen??
Omdat je het zelf niet kan of wilt doen.

Maar waarom bij een bedrijf dan?

Krijg je daar garantie???
Als ze iets slopen dan ze dan jou nieuwe mac betalen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merlijn_merlin
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

Merlijn_merlin

Vraag naar de voorwaarden

Tylen schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 14:50:
Maar nu eventjes serieus...

Je wilt een derde partij (bedrijf) jou SSD laten inbouwen??
Omdat je het zelf niet kan of wilt doen.

Maar waarom bij een bedrijf dan?

Krijg je daar garantie???
Als ze iets slopen dan ze dan jou nieuwe mac betalen???
Ik kan me wel wat voorstellen,,,, heb zelf ook openschroef-angst,,,(je moet ook nog een speciale schroevendraaier aanschaffen..) de rillingen lopen me over de rug...als een bedrijf of winkel, met al die handige boys/girls, het doet, dan is de kans dat het goed gaat groter...!

Wat Heeft Geert Nu Weer Gefotografeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:44

Exirion

Gadgetfetisjist

Merlijn_merlin schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 15:00:
een bedrijf of winkel, met al die handigeboys/girls, het doet, dan is de kans dat het goed gaat groter...!
Volgens mij overschat jij het gemiddelde personeel bij een service center een beetje. Apple service bedrijven zullen het ongetwijfeld netjes doen, maar de gemiddelde klusser bij veel bedrijven doet het niet beter of netter dan een beetje capabele tweaker.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Niet online
Exirion schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 15:04:
[...]

Volgens mij overschat jij het gemiddelde personeel bij een service center een beetje. Apple service bedrijven zullen het ongetwijfeld netjes doen, maar de gemiddelde klusser bij veel bedrijven doet het niet beter of netter dan een beetje capabele tweaker.
De gemiddelde klusser bij veel bedrijven zal ook wel op tweakers te vinden zijn :> .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Aloys schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 15:16:
De gemiddelde klusser bij veel bedrijven zal ook wel op tweakers te vinden zijn :> .
Mijn ervaringen met service centers (niet alleen op computergebied) zijn niet talrijk maar wel stuk voor stuk negatief. Zelfs voor reparaties onder garantie van apparaten van enkele honderden euro's tot aan 2500 euro. De goedbedoelende hobbyist doet het meestal beter en preciezer.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Exirion schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 15:04:
[...]

Amen.

Ik zou er niet aan moeten denken als zo iemand mijn laptop zonder bescherming op zijn kop legt. Ik word panisch van krasjes ;)

• Nagtoralik
Het is de bedoeling allen de Imac te laten doen de MBP en MINI doe ik zelf...

...

• bart155
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:40
Ik ben ook op zoek geweest naar een bedrijf die een SSD in mijn nieuwe iMac kan plaatsen met behoud van garantie. Ik ben uiteindelijk bij CARD Services uitgekomen. Wel eisen zij per se een 3.5" SSD. Nu heb ik gelezen dat er binnenkort een 3.5" variant van de Vertex 3 aankomt dus daar wacht ik even op...

• erwin85
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-08 14:41
omdat ik mijn MBP bij Mediamarkt heb gekocht heb ik gevraagd of zij een SSD konden inbouwen. Ze leveren zelf geen SSD, dus ben ik naar MyCom geweest om daar een SSD te kopen. Terug gegaan naar Mediamarkt en zij hebben het ingebouwd. 30 euro heeft het gekost.

• thaan
erwin85 schreef op woensdag 21 september 2011 @ 12:31:
omdat ik mijn MBP bij Mediamarkt heb gekocht heb ik gevraagd of zij een SSD konden inbouwen. Ze leveren zelf geen SSD, dus ben ik naar MyCom geweest om daar een SSD te kopen. Terug gegaan naar Mediamarkt en zij hebben het ingebouwd. 30 euro heeft het gekost.
€30,- om je MacBook Pro ondersteboven neer te leggen, bottom plate los te halen en de HDD voor de SSD te wisselen?

Wat een geld zeg, dit is echt een klusje dat iédereen kan. Ik weet niet of het tegenwoordig nog steeds zo is, maar 'vroeger' (mijn model, de Unibody MacBook late 2008) viel het zelf vervangen van de HDD en het RAM gewoon onder garantie en stond er in het boekje een uitleg hoe het moest.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

thaan schreef op woensdag 21 september 2011 @ 13:26:
Ik weet niet of het tegenwoordig nog steeds zo is, maar 'vroeger' (mijn model, de Unibody MacBook late 2008) viel het zelf vervangen van de HDD en het RAM gewoon onder garantie en stond er in het boekje een uitleg hoe het moest.
Is nogsteeds zo, dus ik snap echt niet dat iemand niet even zelf een schroevendraaier pakt.

• vgroenewold
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-08 20:06
Kan mij niet voorstellen dat hij daadwerkelijk de HD voor SSD vervangen bedoelt, dat is echt een klusje juist bedoelt voor de gewone gebruiker! Die mensen bij MM lachen zich een ongeluk. Ik kan het me alleen voorstellen als het gaat om het vervangen van de DVD voor een SSD oid, heb ik ook gedaan, geen probleem maar duidelijk een poepie lastiger.

• thaan
vgroenewold schreef op woensdag 21 september 2011 @ 16:50:
Kan mij niet voorstellen dat hij daadwerkelijk de HD voor SSD vervangen bedoelt, dat is echt een klusje juist bedoelt voor de gewone gebruiker! Die mensen bij MM lachen zich een ongeluk. Ik kan het me alleen voorstellen als het gaat om het vervangen van de DVD voor een SSD oid, heb ik ook gedaan, geen probleem maar duidelijk een poepie lastiger.
Ik kan het me heel goed voorstellen, het wordt mij regelmatig gevraagd namelijk, simpelweg de harde schijf vervangen. Het lijkt me dat de MM niet de optical drive omswitcht voor een optibay, durfde de iCentre waar ik een keer was niet eens. En zelfs dat is geen lastig klusje.

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Het zit er nu dan toch echt aan te komen, Lacie heeft zojuist de website geüpdate.

De link naar de Apple store werkt echter niet ;( Hopelijk komt hier zo snel mogelijk verandering in.

Ben namelijk erg benieuwd naar de prijzen.

http://www.lacie.com/nl/products/product.htm?id=10549

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-nULa5ikVeKU/TnoTDAp6QOI/AAAAAAAAA8Y/CkelceZlJ6s/Lacie%252520SSd.jpg

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
We told you late last night that LaCie Thunderbolt disks were arriving in Apple Retail Stores. Today, LaCie officially announced the availability of its new products which hit the Apple online Store today for $399 (1TB) and $499 (2TB) earlier today.
Oftewel €399,- voor de 1TB en €499,- voor de 2TB versie. Vind het overpriced spul, je krijgt er niet eens een thunderbolt kabel bij..

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/n7YQaByzEcSiAuQ7JwF3P1lY/full.png

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ik lees het idd net, en dan hebben we het niet eens over de SSD, maar een gewone HDD !

We zullen toch eerst wat benchmarks moeten zien voor we ons hier aan wagen.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• RnB
  • Nu online
Jup, idd gewoon harde schijven die je voor een knaak kan kopen. Betekent dus dat de case ontzettend duur is..
Nah, wachten op de benchmarks? Je kan verwachten dat de HD's hier de bottleneck zullen zijn (eerdere thunderbolt benchmarks kwamen >600MBps), dus zal je gewoon normale snelheden halen.
Ik las dat de schijven in RAID0 zijn gezet, dus langzaam zullen ze niet zijn, maar voor die prijs vind ik het niks.

• aramdin
RnB schreef op woensdag 21 september 2011 @ 18:43:
[...]

Oftewel €399,- voor de 1TB en €499,- voor de 2TB versie. Vind het overpriced spul, je krijgt er niet eens een thunderbolt kabel bij..

[afbeelding]
Same, ik zou gewoon lekker wachten totdat andere 3rd party bedrijven ook Thunderbolt schijven gaan uitbrengen. Een simpele 1TB 7200rpm harde schijf kost je een paar tientjes...houdt dus in dat de rest opgaat aan: alu behuizing, controller boardje, licenties en de portomonnee van meneer Lacie en Neil Poulton (of hoe die designer ook heet haha).

Ik heb zelf genoeg slechte ervaringen gezien met Lacie

Instagram / YouTube

• eymey
  • Laatst online: 14:47
Same here. Had laatst ook opgevangen dat netwerkschijven van Lacie nog nieteens Lion goed ondersteunen. Of in ieder geval slechter dan dat Synology het na een paar updates doet.

Terwijl erg veel MAC fanboys die ik ken ook bijna automatisch Lacie fanboy zijn :)

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• Cap
  • Niet online

Cap

eymey schreef op woensdag 21 september 2011 @ 21:42:
Terwijl erg veel MAC fanboys die ik ken ook bijna automatisch Lacie fanboy zijn :)
Waarom is dat? :?

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Design

• Cap
  • Niet online

Cap

Vreemd, ik zou toch eerder denken aan producenten als bijvoorbeeld Synology en Sonos, die bij het ontwikkelen van hun producten (hardware, maar vooral ook de software en de kwaliteitseisen daarvan) altijd veel rekening houden met de Apple gebruiker.

Bij Lacie heb ik nooit het beeld gehad dat het gaat om producten die zich kwalitatief op een hoger plan bevinden dan het gemiddelde, met name als het gaat om het langdurig up-to-date houden van hun producten middels frequente, kwalitatief goede, en betekenisvolle updates. Dat scheidt toch het kaf van het koren.

Als ik toch een vergelijk moet maken: ik krijg er een beetje hetzelfde gevoel bij als de "Porsche design" huishoudapparaten van Siemens. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-09 20:45
Moet ik nog ergens op letten als ik een SSD kies voor mijn mac mini?

Uiteraard dat het een 2,5"model is en een SATA aansluiting heeft. Ik heb een Mac mini Core2Duo.

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalwhipout
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-08 18:01
Allen,

Ik heb een hele simpele vraag echter door al die bomen is het bos een oerwoud geworden en zie ik geen licht meer aan het eind van de tunnel. Ik heb een 15" MacBook Pro van Early 2011 (MacBookPro8,2). Ik heb nu nog een 500Gb 7200HDD erin maar ik wil een 256Gb SSD erin zetten.

Nu lees ik allerlei problemen met SSD's in deze versie.....maar ook niet zoveel reacties van mensen die geen problemen hebben. De vaag is dus simpel:

Als ik nu naar de winkel ga en ik haal een 256Gb SSD (Crucial m4 CT256M4SSD2 256GB) kan ik dan problemen verwachten of is nu met de laatste firmware alles opgelost?

gr,
Arno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
De M4 256GB werkte prima in mijn MBP 13" 2011.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Problemen met de combi MBP - M4 lijken inderdaad opgelost met de laatste EFI- en SSD firmware updates, zou prima moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zojuist een Crucial M4 256GB geïnstalleerd, en ben nu bezig met kopiëren van back-ups terug naar mijn MBP. In mijn SD heb ik een 1TB Samsung drive geplaatst, zodat ik data bij me kan hebben, die niet de SSD snelheid nodig heeft.

Zo ver nog geen enkele problemen. Ik heb een MBP 15" 2010, tevens van 4GB naar 8GB gegaan. Het apparaat voelt super snel aan! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nagtoralik
Na een zoektocht wie de ingewanden van mijn iMac mocht aanschouwen een top adres gevonden.

Heb een bedrijf gevonden wat dit dagelijks doet, en mocht men iets slopen wordt dat ook netjes geregeld.

gr,

@lex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerpissad
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:25

Nerpissad

~ett korståg mot långsam käng~

Nagtoralik schreef op maandag 26 september 2011 @ 10:43:
Na een zoektocht wie de ingewanden van mijn iMac mocht aanschouwen een top adres gevonden.

Heb een bedrijf gevonden wat dit dagelijks doet, en mocht men iets slopen wordt dat ook netjes geregeld.

gr,

@lex
bedankt voor de nuttige info! :O

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nagtoralik
Jaja,

Was nog vroeg, er was wat discussie ontstaan over het wel of niet zelf doen.

Ik ken mijzelf dus ik blijf eraf....

Gelukkig nu een bedrijf gevonden wat het dagelijks doet. Cardservices in Zwolle en Utrecht.

Als ik alles terug heb laat ik ff weten hoe en wat.

Sorry voor de slaapverwekkende info ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:55

rammes

koekebakker 1e klas

hey guys,

ik heb een macbook pro 2010. zijn daar nog issue's mee wat betreft SSD's? ik wil graag een 120gig schijfje inbouwen.

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nalufrank
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-08 20:54
Goedemiddag!

Ik zit erg in de twijfel met een SSD schijf. Als ik er 1 zou kopen zou het een Crucial m4 128GB worden vanwege de prestatie's en prijs. Maar heb je dan geen last van de kleine ruimte op de schijf? Ik heb mijn MBP nu 3 weken en ik gebruik 230GB gemiddeld op de schijf..

[ Voor 26% gewijzigd door nalufrank op 26-09-2011 13:06 ]

Iedereen wist dat het niet kon, tot er iemand kwam die dat niet wist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nalufrank schreef op maandag 26 september 2011 @ 13:05:
Goedemiddag!

Ik zit erg in de twijfel met een SSD schijf. Als ik er 1 zou kopen zou het een Crucial m4 128GB worden vanwege de prestatie's en prijs. Maar heb je dan geen last van de kleine ruimte op de schijf? Ik heb mijn MBP nu 3 weken en ik gebruik 230GB gemiddeld op de schijf..
230GB in use minus 128GB available means: 102GB to short
Of ik snap jouw vraag niet helemaal.... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
128GB te weinig? Voor wat? Voor een complete collectie films: ja, te weinig.

Voor simpelweg een OS X Lion install + wat apps: Meer dan genoeg.

Ik heb momenteel een 30GB OCZ Vertex al een paar jaar in mijn '08 unibody MacBook en heb daar 13GB vrij.
Dus in 12GB een OS X Lion install + wat apps. De rest staat op een 500GB schijf in mijn optibay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Precies. Of (in het geval van een stationaire mac zoals een Mini of een iMac) op een NAS via een (gigabit) netwerk.

128 GB moet echt ruim voldoende zijn voor alledaags gebruik. Kan me wel voorstellen dat het te weinig is als je veel aan videobewerking doet en je moet werken met zo snel mogelijke (grote) scratch space. In dat geval is iets met de mogelijkheid voor meerdere opslagdevices of een grotere SSD aan te bevelen.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Precies. Of (in het geval van een stationaire mac zoals een Mini of een iMac) op een NAS via een (gigabit) netwerk.

128 GB moet echt ruim voldoende zijn voor alledaags gebruik. Kan me wel voorstellen dat het te weinig is als je veel aan videobewerking doet en je moet werken met zo snel mogelijke (grote) scratch space. In dat geval is iets met de mogelijkheid voor meerdere opslagdevices of een grotere SSD aan te bevelen.

Maar goed, ik denk dat dat ook niet het punt van Gurdy was. Zijn punt was denk ik meer dat Nalufrank dit rekensommetje ook zelf wel had kunnen doen. Als hij nu meer data op z'n hdd heeft dan wat past op de SSD die hij wil aanschaffen, dan is toch niet zo moeilijk te bedenken wat je te doen staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy83
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-06-2024
Ik ben me aan het oriënteren voor een nieuwe 27" iMac. Nu twijfel ik of ik de ssd bto zal nemen of dat ik zelf een vertex 3 er in zal zetten.

Mijn twijfels/vragen
- Ik heb in de oude witte 24" wel eens een hdd vervangen, maar een ssd in deze 27" hangen is wel andere koek.
- de bto ssd heeft 256gb, voor mij lijkt dit te veel waar je toch een dikke meerprijs voor neertikt
- nu heb ik met veel moeite wel wat read/write verschillen gevonden tussen de bto ssd en de vertex, maar wie heeft een link naar wat real life testen (behalve opstarten) of 1 grote file kopiëren. (vergelijkbare ssd als de vertex mag ook)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
willy83 schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 00:09:
- nu heb ik met veel moeite wel wat read/write verschillen gevonden tussen de bto ssd en de vertex, maar wie heeft een link naar wat real life testen (behalve opstarten) of 1 grote file kopiëren. (vergelijkbare ssd als de vertex mag ook)
http://www.notebookreview...review=ocz+vertex+3+120gb
reviews: Crucial m4: koning onder de ssd's

De BTO SSD is vergelijkbaar met Kingston v+ 100.

[ Voor 61% gewijzigd door Philflow op 27-09-2011 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart155
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:40
willy83 schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 00:09:
Ik ben me aan het oriënteren voor een nieuwe 27" iMac. Nu twijfel ik of ik de ssd bto zal nemen of dat ik zelf een vertex 3 er in zal zetten.

Mijn twijfels/vragen
- Ik heb in de oude witte 24" wel eens een hdd vervangen, maar een ssd in deze 27" hangen is wel andere koek.
- de bto ssd heeft 256gb, voor mij lijkt dit te veel waar je toch een dikke meerprijs voor neertikt
Ik heb met dezelfde keuzes gestoeid als jij beschrijft... Inderdaad is de SSD van Apple te duur en te groot, ook als je naar wat onderzoek er achter komt dat de SSD "maar" op 3 Gb/s werkt.. Verdere performance verschillen heb ik zo niet voor je, behalve wat YouTube filmpjes die het opstarten laten zien van een iMac met een Apple SSD... Ik zelf heb uiteindelijk gekozen voor een iMac zonder Apple SSD. Ik wacht op de 3.5" Vertex 3 die ik dan laat inbouwen... Ik heb van OCZ vernomen dat de release van deze schijf wat is vertraagd maar binnen een aantal maanden wordt verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy83
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-06-2024
Bedankt, ik denk dat ik toch maar de iMac open schroef dat bespaart me 400,- kan ik gelijk 4x4gb bij de ssd bestellen.

• diedbase
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:10
Ik heb in de afgelopen weken de volgende upgrade uitgevoerd:
Mijn Unibody MacBook 13" (late 2008) begon traag te worden en tegen de 3 jaar 'grens' aan te komen. Op het moment heb ik een kennis in NY wonen, dus besloot ik om via hem een Refurbished 13" MacBook Pro (basismodel) te bestellen en volgende week als ik naar NY ga op te halen. Gelukkig was de MBP al eerder besteld en kon iemand anders 'm al mee naar Nederland nemen. Geen problemen op schiphol en van de buitenkant zit de MBP er uit als nieuw. Een goede keuze, want door de lage dollarkoers scheelde me dit ruim 300 euro met de Nederlandse verkoopprijs.

Naast de nieuwe MBP wilde ik ook een SSD en mijn Western Digital Scorpio Blue 500GB op de plek van de superdrive met een optibay. Na het lezen van dit topic en andere reviews besloot ik om voor de 128gb Crucial M4 te gaan. Daarnaast ook 8gb RAM besteld en een Fenvi Optibay van Ebay.
De SSD en RAM waren vorige week al binnen, dus een dag nadat ik mijn nieuwe MBP had deze open geschroefd en het RAM en de SSD geplaatst. Dit was probleemloos. Op de Crucial zat een sticker waarop vermeld stond dat de FW versie 0002 was. Ik heb toen op mijn oude MB een bootable DVD gemaakt met de FW0009 update. Deze geboot op mijn nieuwe MBP en de FW snel en probleemloos geïnstalleerd. Vervolgens met CMD + R geboot en meteen nam Internet Recovery het over. De Recovery Partitie werd gedownload en daarna kon ik Lion installeren (De Crucial werd na formatteren herkend). Vervolgens updates geïnstalleerd en een deel van mn user account overgezet.
Mijn eerste indruk van de Crucial was zeer positief, hij is erg vlot en programma's starten in notime, al is het wel zo dat ik van een MB core 2 duo 2.0 ghz af kom, en een i5 2,3 ghz + SSD dan hoe dan ook sneller is ;) .

Een week later kwam de optibay binnen (totaal anderhalve week na aankoop, vanuit Hongkong, zeer snel dus!) en kon de hele zaak weer open. Ik heb een guide van iFixit gevolgd. De guide was duidelijk en overzichtelijk. Het enige probleem waar ik tegen aan liep was een schroefje van de speaker of subwoofer dat niet los kwam. Nadat ik 'm bijna dolgedraaid had, opperde een collega om met een tangetje vanaf de rand het schroefje los te draaien. Dit lukte gelukkig wel. Vervolgens de superdrive eruit gehaald, connector overgezet, erin geschroefd en de guide achterstevoren weer doorlopen.
Het booten ging goed en de tweede schijf werd direct herkend. Daarna heb ik symlinks gemaakt voor mijn downloads, films en afbeeldingen mappen. Mijn itunes Library heb ik in iTunes zelf overgezet naar de HDD.

Al met al werkt deze setup goed. Het is een goede compromis tussen snelheid en storage. Het plaatsen van de optibay was wel moeilijker dan ik dacht, maar als het eenmaal zit hoef je er ook niet meer aan te komen. Ik raad wel iedereen aan om een goede schroevendraaier te gebruiken. Ik heb weleens eerder RAM vervangen in mijn oude MB met een hema schroevendraaier, maar die draai je gemakkelijk kapot. Ik heb toen een set van Stanley gekocht (zo'n rood bakje met doorzichtige deksel) en die werken nog steeds perfect.
De optibay is van Fenvi, en (wat ik van de plaatjes afleid) hetzelfde als die van optibay.nl. Ik heb 12 euro inclusief verzending betaald, dus daar ben ik zeer tevreden over! Heb na binnenkomst meteen de bijbehorende superdrive enclosure besteld en verwacht die dan ook over anderhalve week binnen.
Ook de mogelijkheid van Internet Recovery werkt erg goed. Het downloaden is natuurlijk wel afhankelijk van je internet snelheid maar op deze manier ben je niet meer afhankelijk van optische media.

Wat is een goede tool om te benchmarken? Dan zal ik een paar screenshots plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank_b
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-06 08:26
frank_b schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 17:49:
In mijn "oudje" ook maar een SSD gemonteerd. (MacPro 4.1 late 2008)

Na alles gelezen te hebben voor de Kingston V+100 gegaan. (Die langzame :/ )

knip

Dan met de Kingston SDD

Afbeeldingslocatie: http://img831.imageshack.us/img831/8399/schermafbeelding2011011d.png

Toch een aardige verbetering :) maar hij haalt het inderdaad niet bij de Vertex SSD's

Waarom dan toch een Kingston? Tja ik heb geen zin in dat geneuzel met uitbouwen en TRIM/Garbage enz.
Zo te lezen is dan toch de Kingston V+100 in heel goede keuze.
En ja langzamer, maar mijn oudje is er flinkvan verbeterd _/-\o_

knip
even mijzelf quoten.... :X

even een update, de Kinston V+100 zit er nu in vanaf januari, we zijn dus een mooi eindje verder.
Zoals te zien is er geen sprake van dat de disk langzamer wordt.

Echter heb ik ook een update naar Lion gedaan, dus het zou zomaar kunnen zijn dat die de resultaten sneller maakt.

Zeer tevreden over mijn V+100 na een maandje of 8 toch intensief gebruik ( regelmatig grote bestanden heen en weer)

Afbeeldingslocatie: http://img855.imageshack.us/img855/6432/schermafbeelding2011093.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedbase
Het enige waar ik trouwens niet uit ben gekomen is of ik TRIM wel of niet voor mijn Crucial M4 aan moet zetten. Ik lees daar gemengde verhalen over (ik gebruik Lion). Wat doen andere gebruikers van een Crucial M4?

Daarnaast vroeg ik me het volgende af. In de 'Energiestand' voorkeuren is er de optie om Harde Schijven in sluimerstand te zetten, indien mogelijk. Nou lees ik dat voor SSD dit problemen kan opleveren (is dat ook echt zo?) en dat wordt aangeraden om het uit te zetten. Maar omdat ik een HDD in mijn optibay, zou ik wel willen dat die in sluimer gaat als het kan. What to do? Gewoon aanzetten of beter om uit te zetten vanwege de SSD?

Edit: de benchmark van mijn Crucial M4 128GB (firmware 0009):

Results 419.99
System Info
Xbench Version 1.3
System Version 10.7.1 (11B26)
Physical RAM 8192 MB
Model MacBookPro8,1
Drive Type M4-CT128M4SSD2
Disk Test 419.99
Sequential 253.64
Uncached Write 317.13 194.71 MB/sec [4K blocks]
Uncached Write 316.88 179.29 MB/sec [256K blocks]
Uncached Read 123.88 36.25 MB/sec [4K blocks]
Uncached Read 719.95 361.84 MB/sec [256K blocks]
Random 1220.33
Uncached Write 1654.54 175.15 MB/sec [4K blocks]
Uncached Write 602.64 192.93 MB/sec [256K blocks]
Uncached Read 2734.21 19.38 MB/sec [4K blocks]
Uncached Read 1542.49 286.22 MB/sec [256K blocks]

[ Voor 35% gewijzigd door diedbase op 02-10-2011 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:44

Pixeltje

Woo-woohoo!

Even een vraagje; ik heb besloten een Crucial M4 (128 GB) in mijn mbp te zetten. Moet ik na het updaten van de FW, tijdens de installatie van Lion nog ergens op letten?

Ik wil na de installatie van Lion de trim-enabler draaien, omdat trim niet standaard ondersteund wordt in OSx voor niet-apple SSD's, maar zijn er nog andere dingen (zoals alignment) waar ik op moet letten tijdens de installatie?

Tweede vraag; Ik wil met een optibay het volgende doen; HDD op de plek van de superdrive, SSD op de plek waar nu de HDD zit, superdrive in een externe bay.
Is dat aan te raden, of kan ik beter de SSD op de plek van de superdrive zetten? Ik weet niet of er verschil zit in de SATA aansluitingen tussen de HDD en superdrive plek, en of het voor de snelheid iets uitmaakt.

Ik heb een mbp, 13", late 2009 model.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:10
hier een bench van mijn kingston v+100 96gb na aantal maanden in gebruik te zijn.

Results 340.59
System Info
Xbench Version 1.3
System Version 10.7.1 (11B26)
Physical RAM 4096 MB
Model MacBookPro6,2
Drive Type KINGSTON SVP100S296G
Disk Test 340.59
Sequential 231.51
Uncached Write 363.74 223.33 MB/sec [4K blocks]
Uncached Write 290.36 164.29 MB/sec [256K blocks]
Uncached Read 116.44 34.08 MB/sec [4K blocks]
Uncached Read 400.47 201.28 MB/sec [256K blocks]
Random 644.09
Uncached Write 458.58 48.55 MB/sec [4K blocks]
Uncached Write 481.80 154.24 MB/sec [256K blocks]
Uncached Read 2187.05 15.50 MB/sec [4K blocks]
Uncached Read 668.05 123.96 MB/sec [256K blocks]

[ Voor 9% gewijzigd door The Fatal op 03-10-2011 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
diedbase schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 09:24:
Het enige waar ik trouwens niet uit ben gekomen is of ik TRIM wel of niet voor mijn Crucial M4 aan moet zetten.
Simpel. Zet het niet aan zolang het niet nodig is. Om te meten of het nodig is kun je Xbench gebruiken. Helaas is Xbench nogal onnauwkeurig. Je zou het eigenlijk bijv. 5x moeten draaien en dan het gemiddelde nemen.

Een betere manier zou zijn het handmatig timen van het duplicren van een (bijv.) 5GB folder zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Philflow op 03-10-2011 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Philflow schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 11:24:
[...]

Simpel. Zet het niet aan zolang het niet nodig is. Om te meten of het nodig is kun je Xbench gebruiken. Helaas is Xbench nogal onnauwkeurig. Je zou het eigenlijk bijv. 5x moeten draaien en dan het gemiddelde nemen.

Een betere manier zou zijn het handmatig timen van het duplicren van een (bijv.) 5GB folder zijn.
Waarom zou je TRIM niet aan willen zetten?

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindamann
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-09 20:48

Pindamann

Human

Nog even een update. Vertex 3 in Macbook Pro 13 (lente 2011)

Is in 1 maand van 436 naar 440 en nu naar 426 gegaan in Xbench. Verder nog geen issues tegengekomen

Edit: Na een 2e test kom ik op 445. Conclusie is dus dat de performance nog gelijk is sinds de dag dat ik deze SSD heb :)

[ Voor 27% gewijzigd door Pindamann op 03-10-2011 21:38 ]

9800X3D | 3070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Iemand hier misschien nog een antwoord op?

Even een vraagje; ik heb besloten een Crucial M4 (128 GB) in mijn mbp te zetten. Moet ik na het updaten van de FW, tijdens de installatie van Lion nog ergens op letten?

Ik wil na de installatie van Lion trim aanzetten (niet via de enabler maar via commandline), omdat trim niet standaard ondersteund wordt in OSx voor niet-apple SSD's, maar zijn er nog andere dingen (zoals alignment) waar ik op moet letten tijdens de installatie?

Tweede vraag; Ik wil met een optibay het volgende doen; HDD op de plek van de superdrive, SSD op de plek waar nu de HDD zit, superdrive in een externe bay.
Is dat aan te raden, of kan ik beter de SSD op de plek van de superdrive zetten? Ik weet niet of er verschil zit in de SATA aansluitingen tussen de HDD en superdrive plek, en of het voor de snelheid iets uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
Pixeltje schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 09:16:
Iemand hier misschien nog een antwoord op?

Ik wil na de installatie van Lion trim aanzetten (niet via de enabler maar via commandline), omdat trim niet standaard ondersteund wordt in OSx voor niet-apple SSD's, maar zijn er nog andere dingen (zoals alignment) waar ik op moet letten tijdens de installatie?

Lijkt mij prima, heb ik nu ook.
In een late '08 model:
optibay met daarin een HDD, SSD in de normale HDD plek. Werkt al een paar jaar top.
Alignment hoef je niet over na te denken, gewoon installeren die hap alsof het een harddisk is. Daarnaast is er volgens mij niet eens een optie voor alignment in de standaard Disk Utility.
Cap schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 00:13:
[...]

Ligt er ook aan hoe je TRIM enabled. Als je de standaard TRIM Enabler van Groth (met Snow Leopard .kext file under the hood) gebruikt onder Lion gaat de boel er waarschijnlijk alleen maar langzamer op worden doordat je juist extra "beachballing" gaat ervaren. Werkt ook niet zo lekker, zo'n SL systeembestand onder Lion gebruiken... Gebruik je echter de Grant Panell methode (via de commandline of met een Apple script) dan heb je dat probleem niet. Mijn SSD's (Vertex 2, Vertex 3, M4) zijn niet langzamer geworden door het enablen van TRIM.
Uit een ander topic, maar hier even een reactie:
Ik heb de trim enabled onder Snow Leopard, onder Lion nooit meer geprobeerd vanwege de slechte ervaringen. GC zit in ongeveer de meeste SSD's dus wat dat betreft zit het wel goed. Voor mij geen TRIM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedbase
Misschien wel leuk voor degene die een crucial m4 hebben, een artikel met de icon voor op je desktop.

[ Voor 25% gewijzigd door diedbase op 05-10-2011 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicow101
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-08 21:49
Sinds kort blijft Xbench hangen bij de Thread Test. Draait 't niet meer onder Lion? En is er eigenlijk een alternatief? daar ben ik wel nieuwsgierig naar.

Macbook Pro 14" M4 - iPhone 15 Pro - Watch - tv - AirPods Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

thaan schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 10:10:
[...]

Uit een ander topic, maar hier even een reactie:
Ik heb de trim enabled onder Snow Leopard, onder Lion nooit meer geprobeerd vanwege de slechte ervaringen. GC zit in ongeveer de meeste SSD's dus wat dat betreft zit het wel goed. Voor mij geen TRIM.
GC zit in de meeste SSD's maar de een is er wel een stuk beter in dan de ander. Dus als je TRIM zonder problemen kan enablen is dat nooit verkeerd.

De grap is verder juist dat TRIM onder Lion eigenlijk altijd goed werkt en onder Snow Leopard juist lang niet altijd goed werkte.

Voor Lion is een applescript verkrijgbaar dat desgevraagd TRIM kan activeren en deactiveren met een druk op de knop, zonder dat ie de verkeerde .kext gebruikt van de oude OSX Lion.

Maar nogmaals, niet de bekende TRIM Enabler van Groth gebruiken waar Snow Leopard code in zit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Thanks voor de reacties, ga gewoon lekker aan de gang. Even bestellen en dan goan! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_Lightyear
  • Laatst online: 12:59

Buzz_Lightyear

To infinity and beyond!

in m'n MBP15" Mid 2009 zit sinds gisteren:

1. SSD 128Gb Nee - niet de snelste, niet de beste, niet de meest hippe...maar ik vind 'm prima en heeft TRIM support (al is dat met OSX Lion best nog een gedoe)
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagelarge/1290795692.jpeg

2. 8 Gb RAM...omdat het kan ;)
Afbeeldingslocatie: http://images17.newegg.com/is/image/newegg/20-139-083-TS?$S300W$

Al was installeren van de SSD best een klus, de recovery HD deel van OSX Lion install (via USB) bleef niet plakken op de SSD. Dus, erg omslachtig, Lion op een reguliere SATA disk geïnstalleerd, Super Duper kloon naar SSD en toen SSD weer in de MBP...

Nadeel is alleen dat FileVault nu niet gaat werken. De hele setup wel, maar aan het einde krijg je de melding dat het niet gaat werken; Google vertelde mij dat dit ligt aan de initiële install waarbij de RecoveryHD verdwenen is met het maken van de kloon naar de SSD - iemand een tip?

An Explanation of l33t Speak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Buzz_Lightyear schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 10:06:

1. SSD 128Gb Nee - niet de snelste, niet de beste, niet de meest hippe...maar ik vind 'm prima en heeft TRIM support (al is dat met OSX Lion best nog een gedoe)
[afbeelding]

[afbeelding]

Al was installeren van de SSD best een klus, de recovery HD deel van OSX Lion install (via USB) bleef niet plakken op de SSD. Dus, erg omslachtig, Lion op een reguliere SATA disk geïnstalleerd, Super Duper kloon naar SSD en toen SSD weer in de MBP...

Nadeel is alleen dat FileVault nu niet gaat werken. De hele setup wel, maar aan het einde krijg je de melding dat het niet gaat werken; Google vertelde mij dat dit ligt aan de initiële install waarbij de RecoveryHD verdwenen is met het maken van de kloon naar de SSD - iemand een tip?
Mooi hoor! ik heb ook 8GB werkgeheugen in mijn mbp, en dat was al best een vooruitgang :) Al heb ik er nog dik 80 euro voor betaald een jaar terug. Nog geen maand later was de prijs gedaald naar 50 euro voor dezelfde latjes :(.

Je had toch gewoon je Lion image op een dvd kunnen branden en kunnen installeren op de SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Nu online
Buzz_Lightyear schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 10:06:

[afbeelding]

[afbeelding]

Het voordeel van de Kingston is juist dat ie helemaal geen TRIM nodig heeft.. Dat is de reden dat ik voor de Kingston ben gegaan. Deze drive doet aan heavy GC, TRIM is daardoor overbodig geworden.

Ik snap je installatie problemen niet? Heb je het installatie programma van Lion op een externe schijf staan? Dan zouden er eigenlijk geen problemen moeten voorkomen.

[ Voor 6% gewijzigd door RnB op 06-10-2011 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fenergy
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-09 20:35
is de crucial m4 256gb een goede keuze voor in de macbook pro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Fenergy schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 22:21:
is de crucial m4 256gb een goede keuze voor in de macbook pro?
Ja, die crucial M4's presteren erg lekker in de mbp's (ook in andere apparaten :P).. zoek online even naar reviews :)

[ Voor 5% gewijzigd door Pixeltje op 07-10-2011 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekay
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-09 09:32
Ik heb nu ongeveer 3 maanden een Kingston SSD-Now 128GB (SVP100S2128G). Ben er super tevreden over, alleen heb ik het idee dat 'ie wat trager is geworden. Ook lijk ik meer geluid te horen dan in het begin, alleen weet ik dit niet 100% zeker. Af en toe denk ik heel zacht het ouderwetse HDD geluid te horen, bijvoorbeeld wanneer ik een filmpje afspeel vanaf mijn externe hdd (die beneden staat, dus dat geluid hoor ik niet :P), maar ik weet niet of ik het me inbeeld. Het klinkt erg onlogisch als ik dit zo terug lees.

Heb net even een Xbench test gedaan, welke ik overigens niet in het begin heb gedaan, dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal:
Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/2v2xdw2.png

Verder doe ik er eigenlijk alles mee, ik let niet op dingen omdat het een SSD is ofzo (mocht dit wat uitmaken). Ik download bijvoorbeeld af en toe films/series en doe gewoon de standaard pages/keynote/internet dingen.

Iemand enig idee of dit een beetje normale 'score' is? Ik heb overigens geen TRIM geforceerd/enabled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan08
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-07-2023

daan08

PEBKAC

Dit bericht is een semi-crosspost met mijn topic op opslagmedia.. ik hoop dat iemand hier ervaring met of tips heeft voor het volgende probleem:

Mijn macbook (MBP 13" mid-2009) wilde niet meer opstarten na een week gebruik van mijn nieuwe crucial m4 ssd.
De ssd bleek kapot (disk utility kan deze niet repareren, met ufs explorer op pc kan ik geen data zien - raw filesystem). Formatteren lukt ook niet.

Nu plaatste ik mijn oude 2.5" hdd met mac os terug in de macbook en wilde deze nog niet opstarten.
Het blijkt dat het kanaal waarop de boot disk zit uberhaupt geen schijven meer wil herkennen. Ik gebruik een optibay-hdd converter, dus heb daar de 2.5" boot hdd ingezet. Nu kan ik wel weer opstarten..

Kwestie hier is, hoe kan ik er 100% zeker van zijn dat het kapot gaan van de ssd ervoor gezorgd heeft dat het sata kanaal ook kapot ging. In hoeverre is het verantwoordelijkheid van crucial om in te gaan op een garantieclaim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_Lightyear
  • Laatst online: 12:59

Buzz_Lightyear

To infinity and beyond!

Dekay schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 19:31:
Ik heb nu ongeveer 3 maanden een Kingston SSD-Now 128GB (SVP100S2128G). Ben er super tevreden over, alleen heb ik het idee dat 'ie wat trager is geworden. Ook lijk ik meer geluid te horen dan in het begin, alleen weet ik dit niet 100% zeker. Af en toe denk ik heel zacht het ouderwetse HDD geluid te horen, bijvoorbeeld wanneer ik een filmpje afspeel vanaf mijn externe hdd (die beneden staat, dus dat geluid hoor ik niet :P), maar ik weet niet of ik het me inbeeld. Het klinkt erg onlogisch als ik dit zo terug lees.
Geen schijf problemen? Met precies dezelfde schijf heeft mijn MBP 15" mid 2009 flink wat problemen...

Hoewel nu alles redelijk werkt zonder freeze/beachball en na alles gereset te hebben (SMC, NVRAM, PRAM), krijg ik nu wel via Disk Utility "Invalid Extent Entry" & "Invalid Node Structure" :(

> probleem is dat je nu al weet dat binnenkort het systeem in elkaar klapt en de SSD niet meer benaderbaar is
En om nou € 69 uit te geven aan Disk Warrior met "mogelijk" een oplossing.... :|

An Explanation of l33t Speak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekay
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-09 09:32
Buzz_Lightyear schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 21:38:
[...]

Geen schijf problemen? Met precies dezelfde schijf heeft mijn MBP 15" mid 2009 flink wat problemen...
Buiten wat ik heb omschreven nee, heb geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ratjetoe92
  • Laatst online: 14-09 17:01
Vandaag is het er dan eindelijk van gekomen om mijn Superdrive uit mijn iMac 27" '09 i5 te halen en deze te vervangen door een Crucial M4 van 128GB. Gewoon met een Optibay van eBay uit China. Ophalen is niet een klusje wat ik iedere dag zou willen doen, maar het was te doen.

Na alles weer terug op zijn plaats te hebben gezet en Carbon Copy Cloner te hebben gedraaid ben ik zeer blij! Wat een verschil! Fantastisch! :)

Natuurlijk zijn er altijd wat problemen, Dropbox begon moeilijk te doen (opgelost) en mijn Optical fan is als een gek aan het loeien (ook opgelost, thanks to Exerion! ;) ). Nu heb ik natuurlijk al heel braaf dit topic doorgespit, maar de 'hack' van Exirion lijkt niet te werken. Komt die toevallig door Lion? En hoe zou ik het anders kunnen oplossen? Ik vind alleen dingen om de minimale rpm in te stellen van de fans.

Hey Look, I'm Woody! Howdy! Howdy! Howdy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Ratjetoe92 schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 21:01:
Nu heb ik natuurlijk al heel braaf dit topic doorgespit, maar de 'hack' van Exirion lijkt niet te werken. Komt die toevallig door Lion?
Check je DM :) Lion moet werken want ik heb al redelijk wat positieve reacties van mensen die Lion draaien. Optical drive fan kun je aansturen door een nummer in de configuratiefile aan te passen. Ik overweeg om een keer een weekendje aan een UI te spenderen voor de daemon, maar het is vooral bedoeld als snelle fix waar je na het configgen niet meer naar omkijkt, dus een UI is eigenlijk de moeite niet waard.

[ Voor 3% gewijzigd door Exirion op 10-10-2011 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini Poeper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-12-2024
Ik moet me schamen... :|

Sinds de aanschaf van mijn iMac '11 in juli ligt de SSD nog steeds in de doos. Was van plan deze te installeren na een tweetal weken Lion gedraaid te hebben, maar door drukte kwam het er niet van...

Nu wil ik deze toch wel aankomende week inbouwen. Echter dient deze nog de firmware update te ondergaan.
Als ik het goed begrijp kan dit het beste gedaan worden op een Windows machine om dan vervolgens de HDD te wisselen met de SSD. Ik snap er alleen geen hout van... en heb geen Windows meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Mini Poeper schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 01:48:
Ik moet me schamen... :|

Sinds de aanschaf van mijn iMac '11 in juli ligt de SSD nog steeds in de doos. Was van plan deze te installeren na een tweetal weken Lion gedraaid te hebben, maar door drukte kwam het er niet van...

Nu wil ik deze toch wel aankomende week inbouwen. Echter dient deze nog de firmware update te ondergaan.
Als ik het goed begrijp kan dit het beste gedaan worden op een Windows machine om dan vervolgens de HDD te wisselen met de SSD. Ik snap er alleen geen hout van... en heb geen Windows meer...
Als je een crucial m4 hebt kan dat prima onder mac, ze hebben er zelfs een handleiding voor gemaakt :)

http://www.crucial.com/fi...m4-firmware0009_08-11.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ratjetoe92
  • Laatst online: 14-09 17:01
Waar kun je eigenlijk zien welke firmware je SSD heeft? Ik heb daar eigenlijk niet bij stilgestaan toen ik hem ging inbouwen...

Hey Look, I'm Woody! Howdy! Howdy! Howdy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fenergy
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-09 20:35
kun je met een vertex 2 ook bootcamp gebruiken? samen met os x lion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Fenergy schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 14:09:
kun je met een vertex 2 ook bootcamp gebruiken? samen met os x lion.
Maar natuurlijk. Uiteindelijk is het gewoon een harde schijf.
Pagina: 1 ... 42 ... 88 Laatste