Het SSD in je Apple topic

Pagina: 1 ... 43 ... 88 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini Poeper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-12-2024
Pixeltje schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 09:24:
Als je een crucial m4 hebt kan dat prima onder mac, ze hebben er zelfs een handleiding voor gemaakt :)
http://www.crucial.com/fi...m4-firmware0009_08-11.pdf
Ik was er vanuit gegaan dat ik merk en type gemeld had, maar het was al laat... :z
Het gaat om een Intel 320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:44

Pixeltje

Woo-woohoo!

Mini Poeper schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 21:08:
[...]

Ik was er vanuit gegaan dat ik merk en type gemeld had, maar het was al laat... :z
http://downloadcenter.int....aspx?agr=Y&DwnldID=18363
bovenste.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini Poeper
Heb nog externe HDD. SSD ff daarin bouwen koppelen aan iMac en dan updaten?
Vervolgens SSD in iMac bouwen!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:51

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Mijn maat wilt een Crucial M4 (256GB) in zijn 2011 MBP 17" zetten. Nu heb ik ooit gelezen dat dit problemen kan geven ivm de sata kabel langs een storings bron. (http://www.ocztechnologyf...k-Pro-2011-bad-SATA-cable)

Iemand hier ervaring met een ssd in zijn 2011 MBP 17"???

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Is het mogelijk om een SSD in de huidige 21.5" te plaatsen zonder dat de drive vervangen moet worden voor zo'n optibay? Met andere woorden, is er een derde sata-aansluiting en voeding aanwezig? Plek zal niet zo'n probleem worden, ergens met dubbelzijdig tape vastplakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
GioStyle schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 09:40:
Is het mogelijk om een SSD in de huidige 21.5" te plaatsen zonder dat de drive vervangen moet worden voor zo'n optibay? Met andere woorden, is er een derde sata-aansluiting en voeding aanwezig? Plek zal niet zo'n probleem worden, ergens met dubbelzijdig tape vastplakken.
Er is geen ruimte en geen 3e s-ata aansluiting afaik. Ik overweeg daarom nu om maar gelijk een 320GB SSD erin te zetten, maarja dat gaat qua kosten weer erg hard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ik heb gister de Crucial M4 (128GB) in mijn mac gezet, en voor zover ik kon zien zit de nieuwste firmware er al op; ik heb de CD gedraaid maar kreeg de melding dat deze SSD niet geüpdatet kon worden met daaronder ongeveer dit:

M4_serienummerenzo ...................... : 0009

Neem dus aan dat dit in orde is.. iemand die dit kan bevestigen?

ik heb bij hddcaddy.com de inbouwkit gekocht samen met de "aluminium superdrive behuizing" maar dat valt me tegen.. Ten eerste is de bovenkant van de superdrive behuizing van plastic, waardoor deze snel beschadigd en de sleuf om een CD in te voeren erg flexibel is. Geeft weinig vertrouwen ;)

Daarnaast vind ik de caddy die op de plek van de superdrive moet komen in je macbook pro een beetje raar; je moet een schijf erin schuiven en dan een of ander balkje ervoor klemmen zodat de schijf vastzit. Dat klemsysteem werkt niet lekker want het balkje waar ik het over had is niet breed genoeg.

kortom; niet echt kwaliteitsspul zo te zien. Ik heb de SSD op de plek van de HDD gezet, de HDD naar de plek van de superdrive en de superdrive naar de externe behuizing. Alles werkt en mijn macje is weer lekker "snappy', zeg maar. Het inbouwen vergt even concentratie maar is vooral goed opletten wat je doet, het is niet moeilijk.

kortom; als iemand zou kunnen bevestigen dat de melding die ik kreeg bij het updaten klopt, en er wellicht anderen zijn die ook een beetje een crappy inbouwkit hebben ontvangen, hoor ik het graag :)

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Tja, als je ff op Ebay kijkt dan zie je dat het ene onderdeel nog geen 7 euro kost en het andere nog geen 9 euro. Iets heel moois kan je daar niet voor verwachten. ;)

Edit: oeps sorry, wel eerlijk blijven: de caddy op hdcaddy.nl heeft lipjes met schroefgaten om hem beter te kunnen bevestigen. Die is geen 7 maar 8 euro.

[ Voor 24% gewijzigd door Cap op 13-10-2011 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itlee
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-09 11:01

itlee

Gas erop!

heb een mbp 17 en direct na aanschaf een intel510 256gb erin. works like a charm!!

topper dus...Lion er daarna op en ik ben er erg blij mee... (my first apple mac)....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fenergy
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-09 20:35
ik heb nu een vertex 2 240gb in me macbook pro zitten, en ook voor een vriend geinstalleerd.

Werken beide echt heel snel nu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FZ6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-09 19:18

FZ6

Meer mensen met de volgende ervaring?

Ik heb een MBP 2011, met daarin de Kingston HyperX 120 gb SSD.

Met de app diskspeedtest haalde ik tot gister lees/schrijfsnelheden variërend van 450-500 MB/s

Ik heb gisteren de update naar 10.7.2. gedaan.
Nu draai ik net dezelfde app "maar" schrijfsnelheden van 130-150 MB/s en leessnelheden van 350-400 MB/s.

(heb overigens al opnieuw opgestart en PRAM reset gedaan, maar hielp niets)

Je zou bijna wel zeggen dat het aan de update ligt....

[ Voor 12% gewijzigd door FZ6 op 14-10-2011 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

itlee schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 23:36:
heb een mbp 17 en direct na aanschaf een intel510 256gb erin. works like a charm!!

topper dus...Lion er daarna op en ik ben er erg blij mee... (my first apple mac)....
Welk bouwjaar heeft die mbp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

FZ6 schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 00:36:
Meer mensen met de volgende ervaring?

Ik heb een MBP 2011, met daarin de Kingston HyperX 120 gb SSD.

Met de app diskspeedtest haalde ik tot gister lees/schrijfsnelheden variërend van 450-500 MB/s

Ik heb gisteren de update naar 10.7.2. gedaan.
Nu draai ik net dezelfde app "maar" schrijfsnelheden van 130-150 MB/s en leessnelheden van 350-400 MB/s.

(heb overigens al opnieuw opgestart en PRAM reset gedaan, maar hielp niets)

Je zou bijna wel zeggen dat het aan de update ligt....
Heeft niks met de Lion update te maken maar met DiskSpeedTest. Kijk ff naar de changelog van DiskSpeedTest: versie 1.0 test met comprimeerbare data, versie 2.1 test met niet comprimeerbare data. Daar zit het verschil. Je SSD werkt dus prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sajoku
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Pixeltje schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 10:35:
Ik heb gister de Crucial M4 (128GB) in mijn mac gezet, en voor zover ik kon zien zit de nieuwste firmware er al op; ik heb de CD gedraaid maar kreeg de melding dat deze SSD niet geüpdatet kon worden met daaronder ongeveer dit:

M4_serienummerenzo ...................... : 0009

Neem dus aan dat dit in orde is.. iemand die dit kan bevestigen?

kortom; als iemand zou kunnen bevestigen dat de melding die ik kreeg bij het updaten klopt, en er wellicht anderen zijn die ook een beetje een crappy inbouwkit hebben ontvangen, hoor ik het graag :)
Jep klopt. Zoals je ook in de upgrade guide (pdf) kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

sajoku schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 09:45:
[...]

Jep klopt. Zoals je ook in de upgrade guide (pdf) kan zien.
Ja die had ik voor de zekerheid uitgeprint, het voorbeeld wat daar stond was natuurlijk zonder de error dat het upgraden niet kon, dus wilde even zekerheid ;) Ik was bang dat er op mijn scherm zoiets stond van: het lukt niet met deze drive en deze firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Vince
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-09 16:52
Sinds gister begon mijn Windows en Mac OSX raar te doen, beide liepen vast na 5 minuten werken op een Macbook Pro. Na een paar keer een restart te hebben gedaan wilde hij helemaal niet meer booten in beide. Liepen met het opstarten vast.

Oude disk gepakt die erin gezet en Mac OSX opnieuw geïnstalleerd en toen werkte het weer. SSD nog een keer erin gezet en geprobeerd opnieuw te installeren maar dit lukt zelfs niet.

Morgen terug brengen voor garantie. Andere tweakers die het zelfde hebben gehad met een Vertex 2? (120GB).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FZ6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-09 19:18

FZ6

Cap schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 09:35:
[...]

Heeft niks met de Lion update te maken maar met DiskSpeedTest. Kijk ff naar de changelog van DiskSpeedTest: versie 1.0 test met comprimeerbare data, versie 2.1 test met niet comprimeerbare data. Daar zit het verschil. Je SSD werkt dus prima.
Heb net Xbench gedraaid, en kom gelukkig ook tot de conclusie dat 't aan Diskspeedtest ligt.

Thnx.... _/-\o_

Voor de statistieken, dit zijn de gemeten snelheden met m'n Kingston HyperX 120gb in 'n verder standaard MBP 2011:

Results 435.65
System Info
Xbench Version 1.3
System Version 10.7.2 (11C74)
Physical RAM 4096 MB
Model MacBookPro8,1
Drive Type KINGSTON SH100S3120G
Disk Test 435.65
Sequential 258.13
Uncached Write 354.20 217.47 MB/sec [4K blocks]
Uncached Write 338.39 191.46 MB/sec [256K blocks]
Uncached Read 121.56 35.57 MB/sec [4K blocks]
Uncached Read 670.60 337.04 MB/sec [256K blocks]
Random 1395.17
Uncached Write 2169.27 229.64 MB/sec [4K blocks]
Uncached Write 658.31 210.75 MB/sec [256K blocks]
Uncached Read 3137.93 22.24 MB/sec [4K blocks]
Uncached Read 1759.51 326.49 MB/sec [256K blocks]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FailFr8er
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:47
Ik heb op dit moment een MacMini 3,1 (early 2009) die op dit moment druk bezig is met alleen Plex en PS3Mediaserver te serveren. Nu heeft dit ding maar 1GB mem en is zo traag als wat, dus het is tijd voor een upgrade.

Nu wil ik tegelijkertijd het geheugen en de HDD upgraden, niet zozeer voor meer HDD-space maar snelheid. Alle data staat op externe disks dus een 64GB-hdd lijkt mij genoeg. In mijn huidige PC zit een Crucial M4 SSD en ik ben er erg van gecharmeerd dus zat ik te denken om ook een Crucial M4 SSD in de MacMini te plaatsen.

Crucial zelf geeft niet aan dat het een werkende upgrade is (untested) en voordat ik er geld aan uitgeef vroeg ik me af of een van jullie toevallig weet of deze SSD erin gaat passen. Ik zie geen hindernissen maar just in case...

TL;DR: Past een Crucial M4 64GB SSD in een MacMini 3,1 (early 2009) zonder problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:59
Van de week een nogal rare "upgrade" uitgevoerd. Van een Kingston V+100 96GB naar een Crucial M4 128GB. Reden? Mijn ouders wilden ook een SSD en hebben mijn 96GB'er overgenomen. Time Machine backupje was snel teruggezet. Systeem niet veel sneller (was al razendsnel) maar XBench laat duidelijk verschillen zien. Bij het laden in Final Cut Pro van grote bestanden is het verschil overigens weldegelijk waarneembaar! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Laat me raden, je hebt je ouders een SSD aangepraat en zo kon je zelf weer een nieuw (sneller) speeltje uitproberen. :)

Conclusie is zoals verwacht dat de snelheidsverschillen in praktijk nauwelijks merkbaar maar wel meetbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Da_Vince schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 13:08:
Sinds gister begon mijn Windows en Mac OSX raar te doen, beide liepen vast na 5 minuten werken op een Macbook Pro. Na een paar keer een restart te hebben gedaan wilde hij helemaal niet meer booten in beide. Liepen met het opstarten vast.

Oude disk gepakt die erin gezet en Mac OSX opnieuw geïnstalleerd en toen werkte het weer. SSD nog een keer erin gezet en geprobeerd opnieuw te installeren maar dit lukt zelfs niet.

Morgen terug brengen voor garantie. Andere tweakers die het zelfde hebben gehad met een Vertex 2? (120GB).
Jip, was al een tijdje duidelijk. Veel vergelijkbare gevallen (zo ook ik met een 240GB). Ik had last van de bekende Timewarp issue (na reboot kom je erachter dat niets "gecommit" is en je met dezelfde data werkt). Tijdje daarna kon ik niet meer booten van mn schijf, teruggestuurd en omgewisseld (met bijbetaling) voor een Kingston V+100 256GB. Tot op de dag van vandaag geen spijt van gehad!

Ik zou je aanraden om deze terug te sturen en over te stappen naar een andere SSD
tha_bulldog schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 17:42:
Van de week een nogal rare "upgrade" uitgevoerd. Van een Kingston V+100 96GB naar een Crucial M4 128GB. Reden? Mijn ouders wilden ook een SSD en hebben mijn 96GB'er overgenomen. Time Machine backupje was snel teruggezet. Systeem niet veel sneller (was al razendsnel) maar XBench laat duidelijk verschillen zien. Bij het laden in Final Cut Pro van grote bestanden is het verschil overigens weldegelijk waarneembaar! :)
Verbaasd me eigenlijk niets, de Kingston is geen snelheidsmonster onder de SSD's :) Wel een betrouwbare voor zover ik weet!

[ Voor 22% gewijzigd door aramdin op 16-10-2011 21:49 ]

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Vince
aramdin schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 21:48:
[...]

Jip, was al een tijdje duidelijk. Veel vergelijkbare gevallen (zo ook ik met een 240GB). Ik had last van de bekende Timewarp issue (na reboot kom je erachter dat niets "gecommit" is en je met dezelfde data werkt). Tijdje daarna kon ik niet meer booten van mn schijf, teruggestuurd en omgewisseld (met bijbetaling) voor een Kingston V+100 256GB. Tot op de dag van vandaag geen spijt van gehad!

Ik zou je aanraden om deze terug te sturen en over te stappen naar een andere SSD
Dit was ik ook van plan, wil een upgrade doen dan naar 256GB. Ben er alleen nog niet uit of het een Kingston V+100 of Crucial m4 CT256M4SSD2 256GB gaat worden. Prijs verschil is niks alleen de M4 is wel sneller in testen waaronder die van Tweakers zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Ahh ok goed :) Ik ben toen zelf voor de Kingston gegaan omdat er geen Vertex 3 (al had ik het vertrouwen in OCZ al opgegeven) of Crucial M4 bestond (echter de M3 serie). De Kingston is niet de snelste door zn aggressieve garbage collection (die OS onafhankelijk is), maar blijft constanter presteren.

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _wil_
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-09 14:42
Heb nu ook een 128 GB Crucial M4 in mijn MBP (voorjaar/mid 2010).

Hoe zien deze cijfers er uit?

Xbench:
Results 377.30
System Info
Xbench Version 1.3
System Version 10.6.8 (10K549)
Physical RAM 4096 MB
Model MacBookPro6,2
Drive Type M4-CT128M4SSD2
Disk Test 377.30
Sequential 233.08
Uncached Write 303.45 186.32 MB/sec [4K blocks]
Uncached Write 298.27 168.76 MB/sec [256K blocks]
Uncached Read 123.59 36.17 MB/sec [4K blocks]
Uncached Read 412.91 207.53 MB/sec [256K blocks]
Random 989.67
Uncached Write 1219.30 129.08 MB/sec [4K blocks]
Uncached Write 545.70 174.70 MB/sec [256K blocks]
Uncached Read 2544.83 18.03 MB/sec [4K blocks]
Uncached Read 1003.88 186.28 MB/sec [256K blocks]
Qua gebruik is het geheel een heeel stuk sneller.

Maar soms heb ik nog wel eens van die "hmm.. " momenten.

De herinstallatie van bijv. mijn OSX systeem (Snow Leopard, is het beter als ik voor/i.v.m. naar Lion overstap?!?), ging bijv. vrij langzaam, met een hele tijd dat er niks leek te gebeuren. Dit laatste overkomt mij ook wel eens by system updates. Dan denk ik: voor wat hij moet doen blijft hij vrij lang stil staan... en t laatste stukje na writing packages e.d. gaat dan weer vlot. Boot tijden zijn van ca. 55 seconden naar 15-19 gegaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Ter info, dit is mijn Kingston V+100 256GB SSD in mn iMac Late 2009 (i7 2.8GHz, 16GB RAM)

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6228/6257872285_37b949aaef_o.jpg
Xbench Disk Benchmark / Kingston V+100 256GB SSD by AndyRamdin / ND-Photo.nl, on Flickr

Zit er inmiddels al een tijdje in (vanaf feb 2011)

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_born89
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:46
Ik wil de superdrive van mijn Macbook Pro mid 2009 vervangen door een Crucial M4 SSD. Heeft het nog voordelen om mijn normale hdd op de plek van de superdrive te plaatsen en de SSD op de oude plek van de hdd? Ook ben ik benieuwd welke hdd caddy aan te raden is, omdat ik veel goedkope knock-offs uit China voorbij zie komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

new_born89 schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 13:31:
Ik wil de superdrive van mijn Macbook Pro mid 2009 vervangen door een Crucial M4 SSD. Heeft het nog voordelen om mijn normale hdd op de plek van de superdrive te plaatsen en de SSD op de oude plek van de hdd? Ook ben ik benieuwd welke hdd caddy aan te raden is, omdat ik veel goedkope knock-offs uit China voorbij zie komen.
Ben ik ook benieuwd naar, je hebt er van 100EUR en van 10EUR. Deze ziet er bijvoorbeeld zeer goed uit voor de prijs:

http://hdcaddy.com/nl/10-hdcaddy.html

Ik ga denk ik wel voor deze gaan, zodat ik de superdrive nog extern kan gebruiken:

http://hdcaddy.com/nl/11-...b-hulle-sata-pc0010b.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigtweaker
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 27-01-2021
iemand ervaring met het tweaken zodat de trim functie werkt? Dit is het enige wat me nog weerhoudt van een ssd! Crucial m4 256 gb natuurlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xe0n
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 23:38

Xe0n

^ Me

Pixmania heeft de samsung 470 in de aanbieding (128gb voor 132 euro), kopen?

pricewatch: Samsung 470 series SSD met Norton Ghost 15 en Upgrade Kit 128GB

Zie ook de 256gb editie:
pricewatch: Samsung 470 series SSD met Norton Ghost 15 en Upgrade Kit 256GB

[ Voor 33% gewijzigd door Xe0n op 19-10-2011 16:14 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:36

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Prima SSD, kan je niks van zeggen. En is bovendien ook nog eens zuinig :) Dit was mijn resultaat naar een paar maanden gebruik:

Afbeeldingslocatie: http://cl.ly/7lBs/Schermafbeelding_2011-06-20_om_02.08.27.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigtweaker
DaMarcus schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 17:57:
Prima SSD, kan je niks van zeggen. En is bovendien ook nog eens zuinig :) Dit was mijn resultaat naar een paar maanden gebruik:
Met of Zonder TRIM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:44

Exirion

Gadgetfetisjist

Exirion schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 22:54:
Op 11 mei 2011:

[afbeelding]

Vandaag:

[afbeelding]

Na 3 maanden misbruik met grote lappen data nog geen merkbare performance-degradatie :)
Zojuist gemeten, na bijna een half jaar gebruik:

Afbeeldingslocatie: http://exirion.net/got/imacvertex3mi-19102011.png

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:36

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Zonder TRIM :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hi, is het iemand gelukt om een externe SSD in de Imac 2011 model in te bouwen? Volgens een APR gebruikt Apple sinds kort nieuwe Sata-controllers, die niet werken met externe partijen. Tevens is de interne kabel om de SSD schijf te verbinden niet meegeleverd en deze kabel word helaas alleen geleverd bij aanschaf van een SSD direct met een iMac. Dus naar verluidt lukt het niet meer maar alleen met oude Imac modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Laatst online: 14-09 12:48

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Klinkt een beetje als bangmakerij. De kabel is via diverse leveranciers na te bestellen. En actief 3rd party schijven blokkeren lijkt me vergezocht maar dat weet je nooit helemaal zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigtweaker
iemand ervaring met het tweaken zodat de trim functie werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ratjetoe92
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-09 17:01
Ik heb deze aangezet met het script uit dit topic. Heb eigenlijk geen idee of het wat uithaalt of dat ik er snelheid mee verloren heb. Maakt me ook niet zo uit, ben al reuze blij met de stap van HDD naar SSD (:

Hey Look, I'm Woody! Howdy! Howdy! Howdy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

SSD is ingebouwd, 'oude' harde schijf op de plek van de superdrive, en dat scheelt zeg! Sowiezo lekker dat die 250GB nu volledig aan data gewijd kan worden!

Resultaten van Xbench;
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/buf6SGqeatfpJcnRdl8Vn2D9/full.png

Ik heb het idee dat 't ding niet op volle snelheid draait.. hij zit aangesloten op een SATA 3gbps poort, en zou dus in theorie 300MB/s moeten kunnen schrijven.. Iemand een idee?

TRIM is aangezet via de terminal, niet met het tooltje (omdat je daarmee een SL kext inlaad ipv de lion kext).

Overigens heb ik via de terminal ook mijn home folder naar de oude schijf teruggezet, dat zijn alleen maar files en geen programma's, de afbeeldingen of MP3tjes worden er toch niet sneller van als ze op de SSD staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigtweaker
Ratjetoe92 schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 20:32:
Ik heb deze aangezet met het script uit dit topic. Heb eigenlijk geen idee of het wat uithaalt of dat ik er snelheid mee verloren heb. Maakt me ook niet zo uit, ben al reuze blij met de stap van HDD naar SSD (:
bedoel je dit scriptje? http://digitaldj.net/2011/07/21/trim-enabler-for-lion/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigtweaker
Pixeltje schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 21:14:
SSD is ingebouwd, 'oude' harde schijf op de plek van de superdrive, en dat scheelt zeg! Sowiezo lekker dat die 250GB nu volledig aan data gewijd kan worden!

Ik heb het idee dat 't ding niet op volle snelheid draait.. hij zit aangesloten op een SATA 3gbps poort, en zou dus in theorie 300MB/s moeten kunnen schrijven.. Iemand een idee?

TRIM is aangezet via de terminal, niet met het tooltje (omdat je daarmee een SL kext inlaad ipv de lion kext).

Overigens heb ik via de terminal ook mijn home folder naar de oude schijf teruggezet, dat zijn alleen maar files en geen programma's, de afbeeldingen of MP3tjes worden er toch niet sneller van als ze op de SSD staan :)
Zijn dit niet wat tegenvallende resultaten? Volgens mij moet die m4 op een macbookpro toch harder kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

bigtweaker schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 21:17:
[...]

Zijn dit niet wat tegenvallende resultaten? Volgens mij moet die m4 op een macbookpro toch harder kunnen?
Ja, dat zeg ik dus :P Ik heb het idee dat hij sneller moet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigtweaker
Pixeltje schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 21:19:
[...]

Ja, dat zeg ik dus :P Ik heb het idee dat hij sneller moet kunnen.
Dat zou idd wel moeten! Raar? Al getest of het zonder trim functie sneller is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

bigtweaker schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 21:20:
[...]

Dat zou idd wel moeten! Raar? Al getest of het zonder trim functie sneller is?
Nee.. eigenlijk :+ Heb trim meteen aangezet omdat ik niet zo goed weet of die crucials een effectieve GC hebben. Ding heeft ook minder overcapaciteit dan een SSD sandforce controller, dus heb maar meteen trim aangezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigtweaker
Pixeltje schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 21:23:
[...]

Nee.. eigenlijk :+ Heb trim meteen aangezet omdat ik niet zo goed weet of die crucials een effectieve GC hebben. Ding heeft ook minder overcapaciteit dan een SSD sandforce controller, dus heb maar meteen trim aangezet.
Kleine moeite om te testen toch? Maar eigenlijk wil je TRIM wel aanhebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Verwijderd schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 19:26:
Hi, is het iemand gelukt om een externe SSD in de Imac 2011 model in te bouwen? Volgens een APR gebruikt Apple sinds kort nieuwe Sata-controllers, die niet werken met externe partijen. Tevens is de interne kabel om de SSD schijf te verbinden niet meegeleverd en deze kabel word helaas alleen geleverd bij aanschaf van een SSD direct met een iMac. Dus naar verluidt lukt het niet meer maar alleen met oude Imac modellen.
Geen enkel probleem met een mid 2011. Er zit idd geen sata kabel in en heb dus deze besteld:
http://www.microsatacable...22-pin-sata-female-cable/

Ingebouwd en draait al een aantal maanden prima

[ Voor 3% gewijzigd door Jur op 20-10-2011 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-09 15:37
Situatie is als volgt:

In mn imac heb ik n SSD van 120 GB, nu heb ik er n ext hd aanhangen via usb van 1TB. Nu wil het zo dat ik daar dan weer 3 partities op heb staan. 1 Timemachine, 1 Fat32, 1 voor bootable images. Nu heb ik op de fat32 partitie al mn data staan. En via systeem voorkeuren-->Gebruikers-->rechtermuisknop op beheerder, de home map heb aangepast naar de FAT32 waar ik al mn data op heb staan.

Nu heb ik al redelijk vaak gehad dat mac osx lion zegt dat hij mn homemap niet meer kan vinden... Is het verstandig om deze om te zetten naar Mac OSX uitgebreid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik heb nu diverse optibay uitbreidingen voor vrienden en mezelf geplaatst maar blijf telkens het probleem houden dat deze optibay oplossingen alleen aan de kant van het logicboard vast gezet kunnen worden.

Ik heb hele goedkope (10,- ebay rommel) en duurdere (ifixit spul) gebruikt maar telkens kunnen ze maar aan 1 kant vast.

Is dat bij jullie uitvoeringen ook of heb ik gewoon puur de verkeerde besteld? Of misschien zie ik iets over het hoofd dat kan natuurlijk ook ;)

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Bedoel je dat je extra lipjes aan de brede kant wilt om de schroeven in vast te zetten?

Zoek de verschillen, respectievelijk zonder en met lipjes:

http://www.ebay.nl/itm/SA...20744051417#ht_3580wt_915

http://www.ebay.nl/itm/2n...0651422089#ht_4941wt_1059

Nog steeds prijsniveau goedkope rommel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Donstil schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 23:48:
Ik heb nu diverse optibay uitbreidingen voor vrienden en mezelf geplaatst maar blijf telkens het probleem houden dat deze optibay oplossingen alleen aan de kant van het logicboard vast gezet kunnen worden.

Ik heb hele goedkope (10,- ebay rommel) en duurdere (ifixit spul) gebruikt maar telkens kunnen ze maar aan 1 kant vast.

Is dat bij jullie uitvoeringen ook of heb ik gewoon puur de verkeerde besteld? Of misschien zie ik iets over het hoofd dat kan natuurlijk ook ;)
Mijn caddy, van hddcaddy.com (optibay.nl, wat je wilt) kon juist niet aan de kant van het logicboard vastgezet worden. Ik heb toen van de superdrive (die er toch uit ging) het achterste lipje losgeschroefd. Met dat dingetje zit de superdrive vast bij het logicboard maar hij past er niet mee in de externe behuizing.

Dat lipje heb ik vervolgens op de caddy geschroefd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_born89
new_born89 schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 13:31:
Niemand die iets aan kan raden? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

new_born89 schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 20:01:
[...]

Ik heb precies gedaan wat jij wilt, en het bevalt me uitstekend. De pro is weer lekker snel en door de 250GB schijf op de plek van de superdrive kan je nog veel zooi meenemen ook ;) Ik zeg, Doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Vince
Ik heb sinds gister ook een M4 256GB in mijn Macbook Pro Mid 2010 zitten. Maar ik vind de snelheid tegen vallen als ik de CrystalDiskMark resultaten met andere vergelijkt. Ik weet dat ik maar maximaal Sata-300 kan, maar dan zijn de snelheden toch aan de lage kant. De firmware is 009.

De laatste test (read) is helemaal laag in vergelijking met deze: productreview: Crucial m4 CT256M4SSD2 256GB review door brinkdinges

Afbeeldingslocatie: http://img856.imageshack.us/img856/1283/captureize.png

[ Voor 23% gewijzigd door Da_Vince op 21-10-2011 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini Poeper
Mini Poeper schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 21:08:
[...]

Ik heb geen USB->SATA kabel... :|
Iemand in de omgeving Arnhem/Nijmegen die mijn Intel SSD een firmware update kan geven zodat ik deze kan laten inbouwen?

Kwam trouwens deze op Appletips nog tegen: -klik-

[ Voor 14% gewijzigd door Mini Poeper op 22-10-2011 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewf2003
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-09 21:11
Verwijderd schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 19:26:
Ik heb het bij diversen zaken geprobeerd, maar bij geen van allen was het mogelijk helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedbase
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:10
new_born89 schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 20:01:
[...]

Zoek even na mijn eerdere posts uit dit topic. Ik heb een caddy en externe case via ebay gekocht. Ik kan de seller wel even opzoeken als je wilt. Ben er zeer tevreden over, binnen anderhalve week in huis en de caddy is van Fenvi, zelfde als ze bij optibay.nl verkopen maar dan 12 euro :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Graag, hier heb ik ook wel oren naar. Wil mn Seagate Barracuda XT 2TB toch in mn iMac bouwen, zodat mn Kingston + optibay ingebouwd kan worden.

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedbase
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:10
Ok, de seller op ebay was: nbibm
De caddy (let wel, voor MacBook Pro, iMac heb ik geen ervaring mee):
en de casing voor de superdrive

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Cap schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 01:51:
Bedoel je dat je extra lipjes aan de brede kant wilt om de schroeven in vast te zetten?

Zoek de verschillen, respectievelijk zonder en met lipjes:

http://www.ebay.nl/itm/SA...20744051417#ht_3580wt_915

http://www.ebay.nl/itm/2n...0651422089#ht_4941wt_1059

Nog steeds prijsniveau goedkope rommel. ;)
Ff mijn vraag vergeten dus sorry voor de late reactie maar ik bedoel idd die schroefjes aan de kant van de behuizing, niet aan de kant van het logicboard, Goedkope rommel of dure kwaliteit heeft mij trouwens nog nooit een verschil doen merken.

Ik had er eens een van ebay voor 8,- in mijn eigen MBP en die werkte prima, in de MBP van mijn vriendin hebben we die van iFixit genomen en die werkte echt geen 42,- euro beter wat hij wel koste.
Pixeltje schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 08:05:
[...]

Mijn caddy, van hddcaddy.com (optibay.nl, wat je wilt) kon juist niet aan de kant van het logicboard vastgezet worden. Ik heb toen van de superdrive (die er toch uit ging) het achterste lipje losgeschroefd. Met dat dingetje zit de superdrive vast bij het logicboard maar hij past er niet mee in de externe behuizing.

Dat lipje heb ik vervolgens op de caddy geschroefd..
Dit moest ik ook idd, Ff mijn vraag vergeten dus sorry voor de late reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:38

tomtommie

Alaaf!

Da_Vince schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 22:45:
Ik heb sinds gister ook een M4 256GB in mijn Macbook Pro Mid 2010 zitten. Maar ik vind de snelheid tegen vallen als ik de CrystalDiskMark resultaten met andere vergelijkt. Ik weet dat ik maar maximaal Sata-300 kan, maar dan zijn de snelheden toch aan de lage kant. De firmware is 009.

De laatste test (read) is helemaal laag in vergelijking met deze: productreview: Crucial m4 CT256M4SSD2 256GB review door brinkdinges

[afbeelding]
Dat is inderdaad een flink verschil. Mag ik vragen wat je in xbench voor resultaat scoort, wil me deze week ook deze schijf in dezelfde macbook stoppen.
Hoe bevalt hij verder? Wel tevreden? Duidelijk verschil te merken?
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Laatst online: 15:53
Da_Vince schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 22:45:

[afbeelding]
De snelheid komt volgens mij aardig overeen met wat ik zeg van een M4 120gig in een mid-2010 Mac Mini :). Zou ze weer ff moeten opduikelen maar heel erg dramatisch oogt het niet.....

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s1ck
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:16
Zojuist klaar met het installeren van Lion op mijn Crucial M4. Gelijk even xbench gedaan, twijfel of die wel accuraat is.

Zonder trim
result 380
Met trim
1e x result 380
2e x result 400
3e x result 480
4e x result 413

Doe ik iets fout of klopt het gewoon niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
s1ck schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 18:20:
Zojuist klaar met het installeren van Lion op mijn Crucial M4. Gelijk even xbench gedaan, twijfel of die wel accuraat is.

Zonder trim
result 380
Met trim
1e x result 380
2e x result 400
3e x result 480
4e x result 413

Doe ik iets fout of klopt het gewoon niet?
Wat is hier mis mee dan? Zijn toch keurige resultaten als ik het zo zie.

Edit: Zijn het Xbench punten of mb/s?

[ Voor 4% gewijzigd door Donstil op 26-10-2011 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s1ck
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:16
Donstil schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 19:13:
[...]

Wat is hier mis mee dan? Zijn toch keurige resultaten als ik het zo zie.

Edit: Zijn het Xbench punten of mb/s?
Punten.

Ik zeur ook niet oid hoor, snap alleen niet waarom elke keer andere score werd getoont.
Nog een vraag, ik heb trim aangezet dmv de tool die patch/restore/backuped etc. Maar merk dat de boot time wel langer is door trim, klopt dit of?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

s1ck schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 19:31:
[...]

Punten.

Ik zeur ook niet oid hoor, snap alleen niet waarom elke keer andere score werd getoont.
Nog een vraag, ik heb trim aangezet dmv de tool die patch/restore/backuped etc. Maar merk dat de boot time wel langer is door trim, klopt dit of?
Xbench is een onbetrouwbare benchmark, daarom krijg je telkens andere punten. Verder zou het booten niet langer moeten duren door TRIM, je kunt nog even kijken of je opstartschijf goed staat ingesteld, en je kunt eens in single user mode (CMD+S) opstarten en dan de schijf controleren (fsck -fy). Als TRIM werkt zie je dat dan ook gebeuren (Trimmed unused blocks).
Als ik geen iPhone en externe schijven heb aangesloten (die vertragen het booten enorm) dan krijgt het draaiende cirkeltje niet eens de kans om één ronde te voltooien. En dat is met een (nu toch wel oude) Intel X25-M.

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Vince
tomtommie schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 16:48:
[...]

Dat is inderdaad een flink verschil. Mag ik vragen wat je in xbench voor resultaat scoort, wil me deze week ook deze schijf in dezelfde macbook stoppen.
Hoe bevalt hij verder? Wel tevreden? Duidelijk verschil te merken?
Bedankt!
Xbench test:

Afbeeldingslocatie: http://img192.imageshack.us/img192/3079/xbench.png

Resultaten valen hier ook tegen.. Iemand een verklaring of idee?

Verder bevalt tot nu toe goed, had hiervoor een Vertex 2. Dus was de snelheid al gewend, maar de Vertex 2 was na 4 maanden defect vandaar nu de M4. Blij dat die binnen was aangezien een HDD zoveel trager is.

[ Voor 11% gewijzigd door Da_Vince op 27-10-2011 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-09 12:19

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Na mijn firmware update van de OCW SSD blijkt hij nog last te hebben van hibernation in osx. Dus hij moet omgeruild worden. Ik heb ook direct een upgrade naar 480gb genomen :)

Een amiga 500 met 512 kb ram !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiii
  • Laatst online: 16:54
Gebruikt iemand toevallig een Zwarte/Witte Macbook Late 2006 (2ghz,4gb,667mhz) met een snelle SSD?
Ik ben namelijk van plan om een 2ehands Macbook met bovenstaande specs aan te schaffen en er een SSD in te laten zetten. Maar de specs zijn al zo'n 5 jaar oud, ik vraag me af of SSD nog het waard is voor "casual" gebruik (beetje photoshop, programmeren, internetten) en of iemand daar ervaring mee heeft? Kosten zal totaal incl ssd rond de 375 euro liggen (niet slecht lijkt me?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorussio
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-09 14:16
Afbeeldingslocatie: http://www.jorisvanbaalen.nl/fotos/hgc_files/Schermafbeelding%202011-10-28%20om%2003.34.16.jpg

Is dit een snel, normaal of langzaam voor een OCZ Vertex 3 60 GB?
Trim is aan.

[ Voor 3% gewijzigd door Jorussio op 28-10-2011 03:47 ]

 

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Chiii schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 21:01:
Gebruikt iemand toevallig een Zwarte/Witte Macbook Late 2006 (2ghz,4gb,667mhz) met een snelle SSD?
Ik ben namelijk van plan om een 2ehands Macbook met bovenstaande specs aan te schaffen en er een SSD in te laten zetten. Maar de specs zijn al zo'n 5 jaar oud, ik vraag me af of SSD nog het waard is voor "casual" gebruik (beetje photoshop, programmeren, internetten) en of iemand daar ervaring mee heeft? Kosten zal totaal incl ssd rond de 375 euro liggen (niet slecht lijkt me?)
Dat lijkt me idd niet slecht, volgens mij kan je ook met dat systeem nog prima gains verwachten. Ik heb die laptops (met normale hdd) gezien voor rond de 350-400, dus inc ssd lijkt me dat een koopje. Als je wensen niet al te hoog zijn heb je met systeem nog een prima laptop te pakken (al helemaal voor die prijs).

Welke SSD zit erin?

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Heren, trim hoef je niet aan te zetten als je ssd een garbage collector heeft. Daarnaast heb je niet instant performance winst als je trim aan zet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

aramdin schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 09:11:
[...]

Dat lijkt me idd niet slecht, volgens mij kan je ook met dat systeem nog prima gains verwachten. Ik heb die laptops (met normale hdd) gezien voor rond de 350-400, dus inc ssd lijkt me dat een koopje. Als je wensen niet al te hoog zijn heb je met systeem nog een prima laptop te pakken (al helemaal voor die prijs).

Welke SSD zit erin?
Er zit geen ssd in. Le-zen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Chiii schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 21:01:
Kosten zal totaal incl ssd rond de 375 euro liggen (niet slecht lijkt me?)
Ben ik dan de enige die deze zin anders interpreteert :) ?

[edit]
offtopic:
Het is ook niet nodig om 2 posts na elkaar te maken, kan je simpelweg de edit knop voor gebruiken

[ Voor 20% gewijzigd door aramdin op 28-10-2011 09:52 . Reden: extra ]

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shytah
  • Laatst online: 27-01 12:04
Tylen schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 09:17:
[...]

Er zit geen ssd in. Le-zen.
Wij zijn hier op GoT erg van het lezen. Wij waarderen het dan ook zeer dat mensen goed lezen voordat zij andere mensen er op gaan wijzen dat zij niet goed lezen.

@aramdin Nee hoor, je bent niet de enige ;)

[ Voor 6% gewijzigd door shytah op 28-10-2011 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgende week komt mijn eerste MacBook Pro binnen, standaard zit er de 500GB 5.400rpm HD in maar ik ga ze meteen veranderen met een Corsair F120 120GB SSD. Krijg je installatie DVD's meegeleverd of moet ik deze downloaden? Werkt dat met een product key zoals bij Microsoft?

Ik ben niet zeker of als mijn HD TRIM standaard heeft ingebouwd, de schijf zal al bijna een jaar oud zijn. Is TRIM noodzakelijk? Ik heb gelezen dat Mac OSX standaard geen TRIM ingebouwd heeft, moet ik daarvoor een tooltje installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

aramdin schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 09:42:
[...]

Ben ik dan de enige die deze zin anders interpreteert :) ?

[edit]
offtopic:
Het is ook niet nodig om 2 posts na elkaar te maken, kan je simpelweg de edit knop voor gebruiken
Die zin interpreteer je correct. Maar dat is de totaal prijs. Er zit nog geen ssd in de laptop. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Gaat deze samen met deze werken in een 24" iMac 2.8GHz (Early 2008) met 4 GB RAM. Of heb ik dan nog meer nodig? Ik wil hem ter vervanging van mijn harde schijf.

Of kan ik misschien beter deze nemen? Hij moet wel SATA300 kunnen ondersteunen.

Edit: Laat maar, ik ga gewoon voor een 1 TB HD. Ik bedoel, hij is toch alweer ruim 2 jaar oud en dan kan hij als weer 2 jaar (of langer) mee. Daarna verkoop ik hem waarschijnlijk toch.

[ Voor 14% gewijzigd door syltheboy op 28-10-2011 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorussio
Afbeeldingslocatie: http://www.jorisvanbaalen.nl/fotos/hgc_files/Schermafbeelding%202011-10-28%20om%2003.34.16.jpg

Is dit een snel, normaal of langzaam voor een OCZ Vertex 3 60 GB?
Trim is aan.

 

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Verwijderd schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 10:27:
Volgende week komt mijn eerste MacBook Pro binnen, standaard zit er de 500GB 5.400rpm HD in maar ik ga ze meteen veranderen met een Corsair F120 120GB SSD. Krijg je installatie DVD's meegeleverd of moet ik deze downloaden? Werkt dat met een product key zoals bij Microsoft?

Ik ben niet zeker of als mijn HD TRIM standaard heeft ingebouwd, de schijf zal al bijna een jaar oud zijn. Is TRIM noodzakelijk? Ik heb gelezen dat Mac OSX standaard geen TRIM ingebouwd heeft, moet ik daarvoor een tooltje installeren?
Weet nu hoe dat nu zit met de installatie DVDs, bij mijn Late 2008 model kreeg ik nog DVD's mee. Bij mn 13"Air 2011 kreeg ik niets mee (restore partitie aanwezig). Product key is niet nodig, installeren en draaien!

Je kan jouw originele schijf ook clonen naar jouw SSD nadat je OSX hebt geinstalleerd op jouw 5400rpm disk.

Check ook:
http://lifehacker.com/582...nstall-dvd-or-flash-drive
http://reviews.cnet.com/8...x-lion-installation-disc/
http://techland.time.com/...n-an-os-x-lion-boot-disc/

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiii
  • Laatst online: 16:54
aramdin schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 09:11:
[...]

Welke SSD zit erin?
OK bedankt. Na meerdere ervaringen te hebben gelezen over late 2006 macbook met ssd, lijkt het mij een goede koop. De 375 euro bestaat uit de Macbook (275 euro) en een SSD die ik nog moet aanschaffen (Kingston V+100) welke rond de 100 euro kost.
Ik schaf de Macbook vooral aan omdat ik een app naar de iPhone moet zetten. Het lijkt mij dat xcode niet al te zwaar is voor deze combinatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorussio
Waarom kan niemand even antwoord geven? Alleen het woord snel, normaal of langzaam?

 

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Omdat er een search optie zit in dit topic. Waar je op de term Vertex 3 al heel wat antwoorden kan vinden. Het is hier geen helpdesk.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Jorussio schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 18:51:
Waarom kan niemand even antwoord geven? Alleen het woord snel, normaal of langzaam?
Langzaam, mijn Vertex 2 in dezelfde laptop scoort in ieder geval hetzelfde.

ga je nu flippen??

[ Voor 11% gewijzigd door Smultie op 28-10-2011 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:33
@chill: hou er rekening mee dat een 2006 macbook geen sata2 / 3gb/s ondersteunt. dat betekent dus 1.5Gb/s, ofwel max 150MB/s

qua seek times/ random access ga je dus wel profijt hebben, maar je gaat bij lange na niet de max uit de SSD halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorussio
Destianto schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 19:00:
Omdat er een search optie zit in dit topic. Waar je op de term Vertex 3 al heel wat antwoorden kan vinden. Het is hier geen helpdesk.
Je had jezelf een hoop moeite kunnen besparen met typen door gewoon het woord snel, normaal of langzaam te typen.

Bedankt voor de info.

 

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrWouter
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-08-2024
Ik heb nu een Macbook Pro 13 inch dual i7 mid 2011 en ik heb ook nog een OCZ Vertex 2 60GB liggen. Zouden jullie zeggen van stop die erin of raden jullie me dat af qua compatibiliteit? Ik zoek wel op internet maar daar zijn niet meer echt recente berichten te vinden en als ik wat vind is het me nog niet helemaal duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@mrwouter;
Zelf heb ik de vertex2 120gb erin en ik kan je zeggen absoluut doen.

Stiekem wil ik nog wel naar de vertex3 ivm met de 6gb/s doorvoer maar ja ik had eerst de Ssd ....

Mijn configuratie is dezelfde als de jouwe wel heb ik nog wel een optibay erin gezet voor data met een hdd.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2011 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrWouter
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-08-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 22:11:
@mrwouter;
Zelf heb ik de vertex2 120gb erin en ik kan je zeggen absoluut doen.

Stiekem wil ik nog wel naar de vertex3 ivm met de 6gb/s doorvoer maar ja ik had eerst de Ssd ....

Mijn configuratie is dezelfde als de jouwe wel heb ik nog wel een optibay erin gezet voor data met een hdd.
Okee jaa dat geloof ik wel. Met HDD werkt ook wel maar gewoon niet super snel. Maar ben nog een beetje onzeker, want was als me drive faalt kan ik kan niks kapot maken aan het moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Laatst online: 16:40
Ik heb een Apple SSD van 240GB in me Macbook Pro 17 2011 gezet alleen geeft deze maar 1.5GBs link speed aan en is erg traag.

Snap er niks meer van een orgineel apple product en het werkt nog steeds niet goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QplQyer
  • Laatst online: 31-05-2022
Vraagje:

Ik heb een Macbook Pro 5,3, mid 2009 met een revisie A moederbord. Ik op het net (o.m. op tweakers) gelezen dat deze MBP versie redelijk wat problemen kan geven met harde schijven wanneer je EFI 1.7 gebruikt. Momenteel heb ik er een WD Scorpio 7200rpm inzitten die geen enkel probleem geeft met EFI 1.7 en op 3Gbps linkt.

Nu zou ik een SSD willen bijplaatsen door de optische drive te verwijderen. Zijn er mensen die hier in geslaagd zijn met deze MBP versie en zoja, welk merk en type heb je juist geïnstalleerd? En waar zit de hdd en waar de ssd? Ik heb voornamelijk interesse in de Crucial M4 256 GB, maar zou vooral willen weten welke schijven werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuk2005
  • Laatst online: 10-09 14:25
QplQyer schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 16:06:
Vraagje:

Ik heb een Macbook Pro 5,3, mid 2009 met een revisie A moederbord. Ik op het net (o.m. op tweakers) gelezen dat deze MBP versie redelijk wat problemen kan geven met harde schijven wanneer je EFI 1.7 gebruikt. Momenteel heb ik er een WD Scorpio 7200rpm inzitten die geen enkel probleem geeft met EFI 1.7 en op 3Gbps linkt.

Nu zou ik een SSD willen bijplaatsen door de optische drive te verwijderen. Zijn er mensen die hier in geslaagd zijn met deze MBP versie en zoja, welk merk en type heb je juist geïnstalleerd? En waar zit de hdd en waar de ssd? Ik heb voornamelijk interesse in de Crucial M4 256 GB, maar zou vooral willen weten welke schijven werken.
Ik heb dezelfde MacBook Pro als jou en zit ook al een tijdje met het idee om er een SSD in te zetten. Misschien heb je hier wat aan, dit kwam ik tegen op mijn zoektocht :). Uit wat ik tot nu toe over de 2009 MacBooks gelezen heb, lijkt het dat alleen de Kingston V+100 serie zeker zonder problemen werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Ik heb een 120gb Agility 3 in mijn 2011 2,3ghz i7 15" gepropt en ben er weer erg over te spreken,
Had het model gekocht met een normale schijf en op vakantie natuurlijk geen zin dat allemaal te veranderen maar wat een verademing is het toch. Hiervoor had ik een c2d met een SSD en die voelde sneller dan een nieuwe i7 met een normale HDD.

Gelukkig is die kracht nu weer terug, alleen nog even wachten op mijn optibay.

Ik zag wel erg veel problemen met de Agility3 in dit topic trouwens :o op mijn werk voeren we hem met erg veel succes (nog geen 1 defect) en heb er daarom (en omdat hij lekker geprijsd is) maar een mee genomen, de problemen las ik later pas.
Jorussio schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 21:12:
[...]

Je had jezelf een hoop moeite kunnen besparen met typen door gewoon het woord snel, normaal of langzaam te typen.

Bedankt voor de info.
Maar we doen niet zomaar wat jij wil dat wij doen, er is een zoek functie en er wordt van GOT gebruikers verwacht dat ze die gebruiken of zelf een beetje onderzoek doen, het antwoord wat je zocht had je makkelijk op internet kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:42
Samplex schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 13:07:
Ik heb een Apple SSD van 240GB in me Macbook Pro 17 2011 gezet alleen geeft deze maar 1.5GBs link speed aan en is erg traag.

Snap er niks meer van een orgineel apple product en het werkt nog steeds niet goed...
Het is redelijk bekend dat de standaard SSD's die Apple meelevert niet de beste/snelste zijn voor het geld dat je er voor neerlegt. Je kan beter de standaard configuratie zonder SSD bestellen en dan zelf een SSD kopen. Ben je goedkoper uit en heb je een snellere SSD. Plus je houdt een harde schijf over die je kunt gebruiken met een USB kastje van een paar euro.

Nee een SSD bij je Apple bestellen is geen aanrader.
Donstil schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 19:45:
Ik heb een 120gb Agility 3 in mijn 2011 2,3ghz i7 15" gepropt en ben er weer erg over te spreken,
Had het model gekocht met een normale schijf en op vakantie natuurlijk geen zin dat allemaal te veranderen maar wat een verademing is het toch. Hiervoor had ik een c2d met een SSD en die voelde sneller dan een nieuwe i7 met een normale HDD.

Gelukkig is die kracht nu weer terug, alleen nog even wachten op mijn optibay.

Ik zag wel erg veel problemen met de Agility3 in dit topic trouwens :o op mijn werk voeren we hem met erg veel succes (nog geen 1 defect) en heb er daarom (en omdat hij lekker geprijsd is) maar een mee genomen, de problemen las ik later pas.

[...]

Maar we doen niet zomaar wat jij wil dat wij doen, er is een zoek functie en er wordt van GOT gebruikers verwacht dat ze die gebruiken of zelf een beetje onderzoek doen, het antwoord wat je zocht had je makkelijk op internet kunnen vinden.
Ik mag hopen voor je dat je Optibay snel binnen komt. Mijn MacBook Pro heb ik op de dag dat ik hem had al meteen open getrokken om er een Optibay en SSD in te zetten, zou absoluut niet meer zonder willen.

[ Voor 45% gewijzigd door thaan op 29-10-2011 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Het jammere van een optibay is wel dat je weer zo'n ruis veroorzakende hdd erin hebt zitten. Ik vind het heerlijk als een apparaat geruisloos zijn werk doet. Zodra ik weer achter een macbook met schijf zit hoor ik toch weer het geruis van de schijf (is duidelijk luider dan het geluid van de interne fan op de lage stand). Zelf ben ik daarom het meest tevreden met alleen een SSD in mijn macbook. Snel en echt stil. Tenzij je de cpu op zijn donder geeft natuurlijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Optibay is al verstuurd dus zal een deze dagen wel binnen komen,
Ik had in mijn 2009mbp ook een Optibay en werkt idd geweldig.

Ik laat de HDD die in de Optibay zit zichzelf uitschakelen zodra hij niet gebruikt word, dan ben ik 80% van de tijd van het ruisen af en spint hij alleen even als ik hem ook echt gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
Donstil schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 02:38:
Optibay is al verstuurd dus zal een deze dagen wel binnen komen,
Ik had in mijn 2009mbp ook een Optibay en werkt idd geweldig.

Ik laat de HDD die in de Optibay zit zichzelf uitschakelen zodra hij niet gebruikt word, dan ben ik 80% van de tijd van het ruisen af en spint hij alleen even als ik hem ook echt gebruik.
Nu je het zegt, ik heb de pmset -g disksleep maar even op 5 gezet, de standaard 10 minuten is me wat lang voor hem om actief te zijn.

Zijn er al mensen die van een OCZ Vertex 1 zijn geupgrade naar iets nieuwers? Ik zat erover te denken om te upgraden naar een Crucial M4. Het snelheidsverschil (icm SATA-600) en de grootte (ik heb nu een 30GB OCZ Vertex) leek mij de upgrade wel waard.

Het is echter nogal een stap, ik heb namelijk immers al een SSD, dus ik vraag me af wat het verschil precies zal zijn in snelheid.
Daarnaast zal m'n huidige SSD ook niet al teveel meer opbrengen, misschien dat ik moet kijken of ik hem naar een Turbo kan flashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:59
Van 't weekend weer 3 notebooks (MB Alu Unibody late 2008, MBP 13" Base late-2011 en een ASUS G2S) voorzien van een SSD. Ging zoals verwacht verbazingwekkend soepel:

De MacBook Aluminium Unibody heb ik de schijf uitgetrokken, geheugen verhoogd van 2GB naar 6GB (4 nieuw en 2 uit de MBP 2011) en een Kingston V+100 96GB geplaatst. Vervolgens oude schijf via USB eraan gehangen (dit model heeft natuurlijk geen internetrecovery), de Recovery partitie geboot vanaf USB door Alt ingedrukt te houden bij het booten en vervolgens via de Time Capsule de meest recente backup terug te zetten. Kanttekening hierbij is dat je wel eerst de SSD moet partitioneren. Ging verder perfect, zij het wat traagjes via WiFi.

De MBP 2011 was nog makkelijker, schijfjes omwisselen, geheugen ook uitbreiden naar 6GB, internet recovery booten, partitioneren, backup terugzetten via time capsule en klaar!

@Thaan, ik ben zelf van een Kingston V+100 naar een Crucial M4 gegaan, en merk absoluut geen verschil. Denk dat dit vooral zit in het feit dat de SSD's natuurlijk vooral de access times beïnvloeden. Daarom is de V+100 ook zo goed terwijl deze in tests niet als een snelheidsmonster te boek staat :) Nou weet ik natuurlijk niet hoe de Vertex1 aanvoelt, maar verwacht geen enorme sprongen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
tha_bulldog schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 14:39:

@Thaan, ik ben zelf van een Kingston V+100 naar een Crucial M4 gegaan, en merk absoluut geen verschil. Denk dat dit vooral zit in het feit dat de SSD's natuurlijk vooral de access times beïnvloeden. Daarom is de V+100 ook zo goed terwijl deze in tests niet als een snelheidsmonster te boek staat :) Nou weet ik natuurlijk niet hoe de Vertex1 aanvoelt, maar verwacht geen enorme sprongen! :)
Daar ben ik dus ook bang voor ja, dat ik het verschil niet echt ga merken. De extra ruimte is lekker, maar aan de andere kant heb ik nu nog 14GB leeg vd 30GB. Natuurlijk zet je er meer op als je meer ruimte hebt, maar het zegt ook wel wat dat ik nu geen gebrek aan ruimte op de SSD heb. Keuzes, keuzes..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

QplQyer schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 16:06:
Vraagje:

Hier ook een pro, mid/late 2009. Heb een curcial m4 128GB ingebouwd, werkt als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_born89
Pixeltje schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 15:29:
Hier ook een pro, mid/late 2009. Heb een curcial m4 128GB ingebouwd, werkt als een zonnetje.
Hier pro late 2009 (5.5) met Crucial M4 64GB, als een tierelier _/-\o_ Is het aan te bevelen om TRIM in te schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
new_born89 schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 15:38:
[...]

Hier pro late 2009 (5.5) met Crucial M4 64GB, als een tierelier _/-\o_ Is het aan te bevelen om TRIM in te schakelen?
Mijn persoonlijke ervaring is dat mijn performance erop achteruit ging, onder Snow Leopard. Misschien dat dat probleem onder Lion is opgelost, maar er waren ook veel mensen die er wel baat bij hadden.

Het probleem is dat je het niet echt merkt. Ik had er last van dat met TRIM hack mijn boottijd veel langer werd, en na het ongedaan maken van de TRIM hack was dat onmiddelijk opgelost, en startten apps ook nog eens sneller. Je kan het proberen, en even tijden bijhouden/testen of het voor jou goed werkt.
Pagina: 1 ... 43 ... 88 Laatste