Het SSD in je Apple topic

Pagina: 1 ... 38 ... 88 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:50

3DDude

I void warranty's

Beste mede-tweakers.

Ik heb sinds (nouja vandaag dus)
Een macbook pro 15 inch.
En een OCZ Vertex 3 240GB.
Nou zit er standaard os x Lion op de hdd van 750GB geinstalled, maar heb ik geen Recovery / Install Dvd meekregen, ik kan me voorstellen dat dat veel te handig is.. -__-'

Is er een alternatieve manier om OS-X te installeren?
ik heb overigens een zeer bekraste family pack dvd (poging tot hack-intosh installeren) maar die is zeer bekrast:
Ik krijg tijdens opstarten dan ook 3 keer een beep, dus daarvan installeren werkt niet.

Mijn vraag hoe maak ik een bootable usb / met lion (desnoods vanaf mijn macbook pro..)

in het kort dus:
Lion wordt pre-installed geleverd, en ik heb geen degelijke install media (wtf? :S) hoe recoveren dan :S
Ik heb wel een 'gare os x leopard dvd, maar wil eigenlijk liever gelijk lion op me ssd zetten (wat dus nog niet kan zonder install. 8GB usb stick heb ik hier liggen. Maar ik kan niet zoals meerdere howto's zeggen de install.dmg erop zetten/ na het downloaden uit de mac app store.. want ik heb al de laatste versie @t mijn macbook pro. *zucht dilemma*

@t Qreed hieronder: mijn probleem dus
What you’ll need
• A Mac with Snow Leopard and the Mac App Store.
• Mac OS X Lion. (Check out PCMag's full OS X Lion Review)
• 8GB USB key (after formatting I only had about 6GB available for the disk image).

punt 1 heb ik niet :(, precies bedenk jij maar is een geniale work around xD

Ok, wie heeft recent OS X Lion gekocht op de MAC store en wil me effe helpen aan een degelijke recovery image / .dmg file --> heb jij de high end mbp 2011 nog met leopard / aub let me know.

Ik ga niet voor 70 eu een usb drive met recovery van apple kopen dat gaat nergens over vind ik :S

[ Voor 48% gewijzigd door 3DDude op 02-08-2011 22:58 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qreed
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15-08 14:51

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:21

Osxy

Holy crap on a cracker

@3DDude,
Waarschijnlijk kan je er niet eens 10.6 opzetten. Deze zal namelijk niet de drivers bevatten die jou Macbook nodig heeft. De disks in de retail verpakking (Familie pack en upgrade disk) zijn geperst voor jou Macbook serie uitkwam.
Enige mogelijkheid is een disk 10.6 van jou serie MacBooks pre-Lion (die dus wel die drivers bevat) te pakken te krijgen...

Ben bang dat de enige manier om een bootable disk te maken is op minder legale manier die DMG te pakken te krijgen...
Ik kan er met me hoofd ook nog niet bij, ik had verwacht dat apple met deze nieuwe machines een USB stick zou meeleveren, of de recovery partitie.

[ Voor 29% gewijzigd door Osxy op 02-08-2011 22:35 ]

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude

3DDude

I void warranty's

Mocht iemand meer weten over recovery via internet en pxe booten van Apple servers let me knowhow

Command + r werkt niet dan krijg ik een map met vraagteken..

Ah EEN FIX :D / Ik zal er even een voor mijn doen nette how-to van maken zodat jullie ook weten hoe of wat!

Pak uw oude macbook pro hdd met MAC OS X leeuw preinstalled.
Stop deze in een USB-HDDcase (Heb ik hier thank god liggen, en wisselen is een eitje ^_^, sharkoon usb3 ding _/-\o_ :D .

- je kan dan van deze usb hdd booten in OS X
- maar je kan ook commando + R ingedrukt houden tijdens het booten. (dus echt INGEDRUKT houden niet 2 keer aantikken maar ingedrukt houden ;-).)

Doordat je de originele hdd met OS X Lion aan je macbook hangt via USB krijg je toegang tot het Recovery programma spul van OS X.

Hierdoor is het mogelijk door
Command + R in te drukken en deze ingedrukt te houden op te starten met Disk utility:( de laatste optie uit het keuze-menu)
- Restore from Time machine backup
- Reinstall Mac OS X
- Get Help online
- Disk utility

(Note: ik heb ook perform install of os x lion geprobeerd - maar helaas dan wou hij weer de originele hdd gaan herstellen - niet doen dus)
Vervolgens voer je een restore uit van de orginele hdd naar de destination (mijn geval SSD vertex 3) _/-\o_

Ge klikt op het restore knopje en wacht in mijn geval ~ 15 minuten.
Je sluit de Disk utility af
Dan komt er een pop-up met: Choose Startup Disk -> hier selecteer je dan de HDD (met het niet USB logo'tje erop) en je klikt het restart knopje.

Ik heb foto's gemaakt met mijn ipad², zijn klikbare linkjes ;)

[ Voor 82% gewijzigd door 3DDude op 03-08-2011 01:26 . Reden: linkjes fixen.. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bibi2205
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-09 12:51
De recovery via internet (met een lege hdd) werkt enkel met de nieuwste MacBook Air en Mac Mini. Recovery start automatisch als er geen OS op de HDD gedetecteerd is. De oudere toestellen hebben deze mogelijkheid niet.

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem1509
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18-08 22:49
bibi2205 schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 00:27:
De recovery via internet (met een lege hdd) werkt enkel met de nieuwste MacBook Air en Mac Mini. Recovery start automatisch als er geen OS op de HDD gedetecteerd is. De oudere toestellen hebben deze mogelijkheid niet.
uh niet helemaal waar.. Ik heb m'n macbook pro ook via de recovery via het internet gedaan..Don't ask me how, maar moest eerst 2 uurtjes wachten voordat het balkje eindelijk vol was van het downloaden (yeah i know.. ik woon in een boerengat zonder fatsoenlijk internet) en pas toen begon het installatiegebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
joramoudenaarde schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 19:06:
Na vorige week een Kingston SSDnow V+100 van 128GB gekocht te hebben samen met een optibay
via macupgrade, kwam vandaag dan eindelijk het speelgoed binnen. De bedoeling was om mijn iMac i3 3.2Ghz tevoorzien van een beetje extra prik, en dat is gelukt :)

Nu moet ik nog wat uitgebreidere persoonlijke tests doen zoals m'n gebruikelijke werkzaamheden in Photoshop en Illustrator, en een paar games (in mijn geval Dragon Age 2), maar het opstarten van het systeem en apps gaat gelukkig al lekker vlot. Het is voor m'n gevoel niet zo'n wereldgroot verschil als de indruk die ik kreeg van sommige artikelen op 't internet, maar het maakt bij mij voor m'n gevoel in ieder geval +/- 30-50% aan snelheidswinst waar. Niet zozeer winst in het werken zelf, maar vooral het minder hoeven wachten op het openen en bewaren van documenten, en 'te starten van je systeem en programma's.

Ik heb alleen Spotlight uitgezet, en verder geen TRIM hacks en dergelijke gedaan... misschien dat ik nog een gouden tip tegenkom, maar voor nu vindt ik 't prima zo :)
SSD draagt flink bij aan het snelheidsgevoel. Ik had met mn i7 iMac (eerder model) na het plaatsen van 256GB Kingston V+100 het gevoel dat de machine echt "af" was.

Spotlight zou ik lekker aan laten, zo'n handige feature!

Je kan nog:
-noatime uitzetten
-hibernation file uitzetten

http://blogs.nullvision.com/?p=275
http://blogs.nullvision.com/?p=357

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 17:39
Oh, "noatime" heb ik inderdaad uitgezet. Weet niet of dat direct merkbaar is, maar ik moest een "plist" aanmaken ergens en de computer even opnieuw opstarten. Het zal wel werken, maar ik heb 'm net een dag dus kan daar nog weinig over zeggen. Spotlight heb ik uitgezet omdat je met zo'n snelle SSD toch al "retesnel" kan zoeken. Plus ik ben nogal een type-A en heb al m'n bestanden ontzettend netjes geordend, dus had Spotlight zowiezo nooit nodig.

Maar inderdaad… je hebt nu echt 't gevoel alsof de computer af is. Niet dat hij ineens 2-3x zo snel is, want dat hangt echt af van wat je er precies mee doet, maar het voelt aan alsof je computer gewoon wat ademruimte heeft in z'n doen en laten… wat een stuk prettiger werkt. Opstarten van je computer en apps, laadtijden van (zwaardere) bestanden en games, omzetten van films met Handbrake, filters in Photoshop. Alles wat je doet wat van invloed is op je HD voelt gewoon een stuk directer aan.

Die benchmarks doen soms een beetje geloven alsof je echt een wondermiddel kan kopen, en dat is volgens mij niet het geval. Daar moet je je echt niet op kapot kijken imho. Wat je wel goed merkt is dat je, zoals Aramdin zegt, echt het gevoel hebt alsof je computer gewoon compleet is. die onnodige wachttijden op soms ogenschijnlijk kleine dingen is gewoon weg. Photoshop met bestanden van 200-600MB voelt bij mij alsof ik met iPhoto zit te werken. Heerlijk vlot in alles waar ik voorheen wel eens een seconde of wat op moest wachten. Die minuten die je op die manier per dag wint, besparen me per week aardig wat tijd en frustratie. :)

Al met al een upgrade die z'n geld meer dan waard is… het voelt alsof mijn iMac i3 3.2GHz uit 2010 ineens een iMac i7 uit 2011 is geworden, en dat voor een fractie van de prijs. (niet dat je games ineens op ULTRA kan zetten uiteraard, maar de snappy-ness is er wel).

p.s.: net Dragon Age 2 weer geïnstalleerd om te zien hoe dat speelt, en laadtijden zijn (niet wetenschappelijk getest) van ±5-7 seconden naar ±2 seconden gegaan… gewoon lekker een game spelen i.p.v. naar laadtijden kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:20

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Zojuist kwam de nieuwe Macbook Pro binnen. Gelijk de interne hdd geswapt voor de SSD. (Vertex 3)

Toen wilde ik Lion installeren. En het kan heeeeeel simpel.

1. Stop de oude hdd in een USB bracket.
2. Boot met option knop.
3. Kies recovery hd (dus vanaf de usb disk)
4. Recover lion op de nieuwe ssd (interne)
5. klaar.

hij maakt dan ook de recovery partition aan op de interne ssd Kind kan de was doen. Laptop is echt RETE SNEL :P

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:36
Dat zijn nog eens tips!
Mooie oplossing. :)

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-09 10:13

Puck

W32.Deadcode.A

Is er ook niet een manier om je huidige recovery partitie te clonen naar een partitie op een externe schijf? Lijkt me wel handig om als backup Lion installer hebben.

Arrived anxious, left bored

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

3DDude schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 21:34:
Beste mede-tweakers.

Ik heb sinds (nouja vandaag dus)
Een macbook pro 15 inch.
En een OCZ Vertex 3 240GB.
Nou zit er standaard os x Lion op de hdd van 750GB geinstalled, maar heb ik geen Recovery / Install Dvd meekregen, ik kan me voorstellen dat dat veel te handig is.. -__-'
In het kort: download Carbon Copy Cloner, stop je Vertex in een USB enclosure en koppel die aan je Mac, start OS X, partitioneer hem met OSX Disk Utility als Mac OSX uitgebreid (journaled). Vervolgens clone je met CCC je hele HDD naar de SSD. Het leuke is dat je zo alvast meteen een back-up hebt. :)

Dan test je het resultaat door op te starten met Option (alt) ingedrukt en dan kiezen voor je USB drive. Als het goed is start hij gewoon lekker op. Vervolgens je HDD uit je Macbook halen en je SSD er in zetten...

Edit:
Puck schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 23:33:
Is er ook niet een manier om je huidige recovery partitie te clonen naar een partitie op een externe schijf? Lijkt me wel handig om als backup Lion installer hebben.
Precies, zie hierboven, dat bedoel ik. :)

Ik heb meerdere partities op mijn USB schijf: 1x Snow Leopard Install DVD, 1x Lion Install DVD, 1x back-up van mijn OSX. Deze zijn allemaal bootable vanaf de USB schijf, erg handig. Daarnaast ook nog een HFS+ partitie en FAT32 partitie voor data op die USB schijf.

PS de methode van Tylen werkt natuurlijk ook, heb ik zelf alleen nog niet getest.

[ Voor 28% gewijzigd door Cap op 03-08-2011 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude

3DDude

I void warranty's

@t cap al lagg gedaan zie me post?:P maar dan met de apple recovery (boot al van externe hdd enclosure) en command + R ingedrukt houden ;)

[ Voor 58% gewijzigd door 3DDude op 04-08-2011 02:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-09 20:00

tomtommie

Alaaf!

Iemand ervaring met OWC SSD's?? Zoals deze bijvoorbeeld: http://eshop.macsales.com...rld%20Computing/SSDMX240/

Zit zelf zeer zwaar te twijfelen om ook een SSD in te bouwen in mijn mid 2010 i7 macbook pro.
Aan de ene kant twijfel ik omdat ik dan 250GB minder schijfruimte heb, maar weegt dit op tegen de bijkomende snelheid? En is het dan een dikke 300 euro waard?

Mijn twijfel zit nu een beetje tussen de Crucial M4 en boven genoemde OWC. Iemand hier nog tips over of alternatieven?

Hoe zit het verder met een optibay, ik neem aan dat dit niet mag van apple onder de garantie regeling toch? Is zoiets onzichtbaar ongedaan te maken mocht er ooit iets zijn?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bibi2205
Of het op weegt tegen de snelheid en of het zijn geld waard is, ik zou zeggen 'lees het topic eens door'. Iedereen die overstapt naar een SSD zegt hetzelfde: het is de beste upgrade die je voor je pc/laptop kan doen.

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf de OWC mercury extreme pro 6G in mijn macbook pro 15" (early 2011) zitten. Hij zit er pas een weekje in maar tot nu toe geen problemen gehad. De 6G versie zal jij niet nodig hebben omdat de 2010 MBP's dat niet ondersteunen.

Maar je kan verwachten dat hij het goed zal doen. En als je OWC hardware wilt kopen kun je dat het beste bij deze belgische winkel doen: http://macupgrade.eu/catalog/
Dat is hun enigste dealer die een beetje in de buurt zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• callous
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-08 10:59
maar dat wil dan nog steeds niet zeggen of het dat dan waard is.. ik twijfel ook nog enorm.
het is wel 350 euro die ik in een apparaat stop die nog geen 3voud ervan waard is.
Ok, hij start sneller op en apps starten sneller maar ik gebruik bijna altijd sleep en dat betekent dus, 1x snel laden, daarna is het weer normaal... toch? Geheugen is immers sneller dan ssd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• callous
Verwijderd schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 10:30:
Ik heb zelf de OWC mercury extreme pro 6G in mijn macbook pro 15" (early 2011) zitten. Hij zit er pas een weekje in maar tot nu toe geen problemen gehad. De 6G versie zal jij niet nodig hebben omdat de 2010 MBP's dat niet ondersteunen.

Maar je kan verwachten dat hij het goed zal doen. En als je OWC hardware wilt kopen kun je dat het beste bij deze belgische winkel doen: http://macupgrade.eu/catalog/
Dat is hun enigste dealer die een beetje in de buurt zit.
volgens de PW is de 6g goedkoper dan de 3g versies... dus wat maakt het uit om er een 6g in te gooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik persoonlijk heb gedaan en ook een hoop andere SSD gebruikers is het installeren voor een optibay.

Dit betekente dvd drive eruit en daar heb je dan plaats voor een 2de HDD. Dan neem je bijv. een SSD van 128GB voor OS en apps. En daarnaast nog een 750 GB HDD voor al je storage docs etc. Dit kan allemaal in je MBP zitten en hoef je dus geen externe HDD mee te slepen.

En dat maakt niks uit alleen ga je er niet de maximale snelheid uit halen. Omdat jouw MBP alleen maar 3G ondersteunt.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2011 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuttasoxx
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-03-2022
I knap inderdaad niet waarom de meeste mensen niet voor de optibay optie gaan. Dit kost een luttele 30 eur waar je optibay + enclosure voor je superdrive hebt. Daarna kan je zelf een 1 terrabyte hd insteken die 70 eur kost en een 64 gigabyte insteken voor je OS. Dit kost je 200 EUR en je hebt nagenoeg dezelfde beleving als dat je een 500 gigabyte ssd koopt. Maar je bespaart wel 600 EUR.

Mijn OS X pakt nog geen 25 gigabyte in. Bij installatie was dit 18 gigabyte.

EDIT: ivm met de garantie. Het zou normaal geen probleem mogen zijn. Maar toch zou ik voorstellen dat je met zorg je optibay installeert en als er iets is, dan kan je alsnog je optidrive insteken.

[ Voor 17% gewijzigd door Zuttasoxx op 04-08-2011 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• callous
als het bij mijn imac 24" kon, deed ik het direct!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Extreme smell schreef op maandag 23 mei 2011 @ 13:40:
Ik ben heel erg benieuwd of het nou mogelijk is om een SSD naast je standaard HDD in te bouwen in de 2011 iMacs (iig 27")
Omdat ik mijn ervaringen met de MBA (najaar 2010) als zeer positief heb beschouwt, heb ik mijzelf onlangs laten verleiden door een 27" iMac 2011.

U voelt het al aankomen, ondanks een krachtige processor, genoeg ram geheugen en een aardige videokaart, is het systeem betreurend langzaam door de HDD.

Nu staat mijn OS zowel altijd aan of in slaapstand, dus het booten boeit me niet zo, maar het opstarten van programmas e.d is echt verschrikkelijk.

Op bovenstaande discussie lijkt vooralsnog geen oplossing, Als ik me goed heb ingelezen zijn er dus eigenlijk een paar opties. (correct me if im wrong)

- iMac uit elkaar halen, hdd vervangen voor een SSD.

In dit scenario kom ik dus met een situatie ruimte gebrek. Oplossing ext HDD koppelen voor je data of een NAS aanschaffen. Bij beide opties heb je dus alsnog te maken met externe kabels, of een USB kabel, of een Ethernet kabel tussen je nas en Imac ( Draadloos is mogelijk maar i.v.m transferrate niet aan te raden)

- SSD > Sata III > Case > Thunderbolt.

Met deze configuratie behoudt je de mogelijkheid om toch de interne 1tb HDD voor oplslag te gebruiken, en tevens geniet je van de snelheid van een SSD, mits je het OS hierop installeert. Dusver laat deze optie nog even op zich wachten aangezien er nog geen 2,5" sata II(I) > thunderbolt cases zijn.

- Target Disk Mode

Dit is vooral interresant voor mensen die een MBP (met ssd ) of MBA 2011 + een iMac hebben.
Met een thunderbolt kabel kan je dus verbinden leggen met je laptop, en Target Disk Mode inschakelen.
Hiermee kan je aangeven dat je wilt booten vanaf je SSD, maar wel gebruikt maakt van alle overige hardware in je iMac ( CPU,GPU,RAM etc )

Let op dit werkt niet backwards met Displayport voor oudere modellen.

Als je dan toch gebonden bent aan het feit dat er iets externs bij komt, kabels of cases e.d, dan denk ik dat ik toch nog even wacht op de SSD - Thunderbolt optie.

Mocht ik iets over het hoofd hebben zien, verneem ik graag jullie reacties.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bibi2205
Destianto schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 12:09:
- iMac uit elkaar halen, hdd vervangen voor een SSD.

In dit scenario kom ik dus met een situatie ruimte gebrek. Oplossing ext HDD koppelen voor je data of een NAS aanschaffen. Bij beide opties heb je dus alsnog te maken met externe kabels, of een USB kabel, of een Ethernet kabel tussen je nas en Imac ( Draadloos is mogelijk maar i.v.m transferrate niet aan te raden)
Als ik me niet vergis Er is er in de 27" iMac ruimte om een SSD bij te plaatsen, zodat je de interne HDD ook kan blijven gebruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door bibi2205 op 04-08-2011 12:22 . Reden: link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:02
Welke SSD word nu beschouwt om in een apple mac mini te stoppen, als de beste wat betreft prijs/kwaliteit verhouding. Ik wil nml ook een in mijn mac mini 2011 bouwen, en dan als OSX schijf, waar lion op komt en alle applicaties. Zelf zie ik dat veel mensen de vertes 3 er in hebben, echter lees ik weer dat deze SSD veel data verlies heeft?

Corsair CSSD-F60GB3-BK 60GB

deze leek mij wel goed, maar ik lees ook veel over de kingston.

Wat is nou de beste SSD om in mijn mac mini te stoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ziet er naar uit dat het idd mogelijk is, na wat research ben ik op deze guide gekomen, of het voor iedereen is weggelegd is wat anders ;)

De laatste mod die ik heb uitgevoerd was een verlicht keyboard plaatsen in een Sony Vaio.

Ik zal er even over nadenken.

@bibi, thanks voor het opzoeken. Zie nu pas dat je je post hebt geedit en dezelfde guide had gevonden.

[ Voor 36% gewijzigd door Greatsword op 04-08-2011 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-09 10:13

Puck

W32.Deadcode.A

Cap schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 23:49:
Precies, zie hierboven, dat bedoel ik. :)
Dat begreep ik, maar hij hebt je huidige schijf met recovery-partion eruit gehaald en gebruikt om op de nieuwe schijf die erin zit te installeren. Ik wil een clone maken van mijn recovery-partion of de schijf die er nu inzit OP een externe schijf. Andersom dus :P. Dan heb ik dus altijd een recovery-partition op een externe schijf die ik kan gebruiken als mijn huidige schijf crasht o.i.d.

Arrived anxious, left bored

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
callous schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 10:43:
als het bij mijn imac 24" kon, deed ik het direct!
Het kan ook bij jouw iMac :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuttasoxx
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-03-2022
Puck schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 14:50:
[...]

Dat begreep ik, maar hij hebt je huidige schijf met recovery-partion eruit gehaald en gebruikt om op de nieuwe schijf die erin zit te installeren. Ik wil een clone maken van mijn recovery-partion of de schijf die er nu inzit OP een externe schijf. Andersom dus :P. Dan heb ik dus altijd een recovery-partition op een externe schijf die ik kan gebruiken als mijn huidige schijf crasht o.i.d.
google how to install lion from usb stick. En je zal je antwoord hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• callous
O? Serieus? heb je daar meer info over dan? want ik ben al heel lang op zoek naar het juiste antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zojuist een optibay gekocht op ebay. daarbij een OCZ agility 3 (120 GB). Mijn hele HD is 230 GB.
Als de SSD er in zit wil ik mijn systeem daarop gaan draaien en alle documenten op mijn HD behouden.
Hoe ga ik dit nu aanpakken?
1 systeem volledig backuppen
2 Optibay + SSD erin bouwen
3 ???

Kan iemand mij verder helpen, als het kan stapsgewijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:47
Tylen schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 17:55:
Zojuist kwam de nieuwe Macbook Pro binnen. Gelijk de interne hdd geswapt voor de SSD. (Vertex 3)

2. Boot met option knop.
5. klaar.

hij maakt dan ook de recovery partition aan op de interne ssd Kind kan de was doen. Laptop is echt RETE SNEL :P
Dank voor je uitleg. Net zo gedaan zoals je beschreven hebt en de SSD werkt hier ook als een speer. Ik heb de Crusial m4 128GB in m'n MacBook Pro I7 2.0 _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perslucht
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:12
@pwhussman
Je bent al een heel eind hoor.
Daarna kan je de boel weer dichtmaken en vervolgens OSX op je SSD installeren.

Als alles geinstalleerd is kan je je thuismap kopieren (niet verplaatsen!) naar je harde schijf. Vervolgens pas je Systeeminstellingen > Gebruikers het pad naar je thuismap aan. Daarna herstarten en klaar!

Hierna kan je uiteraard alles weer terug zetten vanaf je backup.

Als je Lion wil installeren raad ik je aan de Lion installatie eventjes op een USB stick te zetten. Hoe dat moet is al eerder en elders besproken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
callous schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 16:57:
[...]O? Serieus? heb je daar meer info over dan? want ik ben al heel lang op zoek naar het juiste antwoord
- Op deze website kun je een optibay kopen voor jouw iMac: http://macupgrade.eu
- Of je kunt het proberen via Ebay e.d.

Als je je HD wilt vervangen voor een SSD dan heb je alleen een bracket nodig of een Icy Box behuizing of iets dergelijks.

Het kan dus prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Kan iemand mij vertellen of deze kabel ook geschikt is voor de mac mini?

APPLE MACBOOK A1181 SATA HARD DRIVE CONNECTOR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie

tomtommie

Alaaf!

Denk toch dat ik ga voor een Crucial M4 256GB, gezien de prijs en het verschil met kleine drives is het een extra investering wel waard!

Aangezien ik een mid 2010 macbook pro heb heb ik dus 'maar' een SATA II aansluiting en kan ik dus niet de volledige snelheid van de schijf benutten. Is er dan een andere omrekening nodig of kapt de snelheid gewoon af bij het limiet van de 3G snelheid?
Dus de M4 zegt 415MB/s te kunnen lezen, bij mij zou dit stoppen bij een theoretische 300MB/s?
Schrijven topt op 260MB/s, dit haalt het 3G limiet niet dus dit zal ik volledig kunnen benutten??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TAMW schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 14:24:
[...]

Dit "probleem" had ik ook.

Ik heb toen een 128 GB SSD op de standaard HD plek geplaatst en de "Apple" 500 Gb 5400 rpm HD
met een optibay op de plek van de DVD speler (superdrive) geplaatst.
De DVD speler heb ik in een aparte behuizing met een USB aansluiting gezet.

Alles werkt prima behalve in deze setup behalve de standaard Mac OS dvd player applicatie.
DVD's met bv VLC afspeler werkt wel goed.

Dit setje heb ik gebruikt: http://www.hdcaddy.nl/product.php?id_product=14
Hier in zit de dvd speler behuizing en de caddy om de hd op de plaats van de dvd speler te zetten.

Op ebay zijn deze setjes goedkoper te vinden maar heb je ze niet de volgende dag al in huis.
Bedankt voor de informatie, welke 128GB SSD raad je me aan?

Dank je wel nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha89
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:13
Net de OCZ 240GB Vertex 2 in een Mid 2010 MBP geïnstalleerd.

De meerprijs voor een Vertex 3 en de "specs" op een Sata-2 aansluiting waren voor mij de reden om voor de 2 te gaan. Schijf euh chips? zitten er nu in en loopt als een trein. Lekker snel.

OSX Lion gewoon geïnstalleerd met een eigen gemaakte DVD. De methode waarbij je de installer extracd en dan op een DVDtje zet. Totale install time lag voor mijn gevoel onder de 20 minuten.

Het is een 15" mbp met een Core i7 en uit mid 2010.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• callous
joramoudenaarde schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 10:08:
[...]

- Op deze website kun je een optibay kopen voor jouw iMac: http://macupgrade.eu
- Of je kunt het proberen via Ebay e.d.

Als je je HD wilt vervangen voor een SSD dan heb je alleen een bracket nodig of een Icy Box behuizing of iets dergelijks.

Het kan dus prima :)
Bedankt voor die info, maar....
Op die site staat niet dat hij geschikt is voor mijn 24" imac early 2009...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:53

Exirion

Gadgetfetisjist

callous schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 19:39:
Bedankt voor die info, maar....
Op die site staat niet dat hij geschikt is voor mijn 24" imac early 2009...
Een iMac 24" is niks bijzonders. Er zit gewoon SATA in, dus bijvoorbeeld een Vertex 2 werkt er pima in (ik heb er eentje gehad die nu in de iMac 24" van m'n vriendin zit). Ook een SSD als vervanging van de optical drive is daar mogelijk, net als in de nieuwere iMacs. Met Google kunt je zelf wel mensen vinden die dat gedaan hebben :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:55
Ik zit ook te denken om een SSD te stoppen in mijn MBP 4,1.
Zijn er nog aan-/afraders voor een prijs rond die van deze : pricewatch: OCZ Vertex SATA II 2.5" SSD 120GB ?
Tevens vraag ik me af hoe dat gaat werken met het vervangen van de HD: ik heb een timecapsule met backups erop..kan ik dan een schone lion op die SSD installeren (via dvd of usb stick) en dan uit timecapsule dingen terugzetten (hele timecapsule nooit nodig gehad..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• callous
Exirion schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 20:27:
[...]

Een iMac 24" is niks bijzonders. Er zit gewoon SATA in, dus bijvoorbeeld een Vertex 2 werkt er pima in (ik heb er eentje gehad die nu in de iMac 24" van m'n vriendin zit). Ook een SSD als vervanging van de optical drive is daar mogelijk, net als in de nieuwere iMacs. Met Google kunt je zelf wel mensen vinden die dat gedaan hebben :)
Ik weet ook wel dat er een ssd in kan, maar op de plek van de optische drive, was flinke twijfel, nu nog trouwens.
Op die site macupdate staat geen optibay voor mijn mac terwijl er wel een aantal modellen bij staan, dus ga ik ervan uit, dat mijn mac toch ff anders is.

En met google kom ik er ook niet echt hoor... daarom zit ik in deze topic... zodra ik google op ssd dan vindt google voornamelijk macbook, filter ik die eruit, dan krijg ik 27" dan de witte etc.
Ik ben geen nono met computers en internet (is mijn werk) maar antwoorden vinden op mijn vragen mbt ssd in mijn mac, lijkt toch moeilijker dan ik dacht.

Ik wilde overigens toch voor de M4 gaan, 128 als hdd kan blijven, 256 zonder hdd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

callous schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 21:44:
Ik weet ook wel dat er een ssd in kan, maar op de plek van de optische drive, was flinke twijfel, nu nog trouwens.
Het enige waar je bij oudere modellen mee zit is dat de optical drive PATA en geen SATA is, maar daar zijn PATA->SATA oplossingen voor, zoals je hier kunt lezen:

http://forums.macnn.com/5...allation-in-24-inch-imac/

Scroll een stukje door dat topic heen en je ziet dat iemand dat gedaan heeft. De performance is niet maximaal, maar je behoudt wel je haddisk en het is nog altijd snel zat :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• callous
thnx, i'll get into that

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:18

Grin

Ride si sapis.

Hier een XBench van mijn MBA 11" i7 256GB Samsung. Als ik vergelijk met de andere XBench scores in dit topic komt hij ongeveer overeen met de OCZ Vertex 2.
Afbeeldingslocatie: http://xs4all.nl/~zuiderv/meuk/MBA-11-i7-256GB_SAMSUNG.jp2

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Grin schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 11:19:
Hier een XBench van mijn MBA 11" i7 256GB Samsung. Als ik vergelijk met de andere XBench scores in dit topic komt hij ongeveer overeen met de OCZ Vertex 2.
[afbeelding]
????? Een MBA heeft toch onboard flash? Das ook de reden dat ik een MBP gehaald heb ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:36
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/1820457/Xbench%20Schermafbeelding%202011-08-06%20om%2016.48.19.png

Ik heb twee filmpjes gemaakt van de reboot tijden in Mac OS X Lion met een Kingston SSDNow V+100 SVP100S2/96G. Deze SSD heb ik nu twee weken in mijn MacBook 3,1 late 2007 zitten. Ik ben er erg over te spreken. Veel programma's reageren en starten sneller dan dat ik gewend was. Ook voor een oude MacBook is een SSD een zinvolle upgrade. :)

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Tylen schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 12:28:
[...]

????? Een MBA heeft toch onboard flash? Das ook de reden dat ik een MBP gehaald heb ;)
nee, het is een mSATA-kaartje.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:18

Grin

Ride si sapis.

Tylen schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 12:28:
[...]

Ja...your point? SSD is een solid state disk, mijn MBA heeft solid state geheugen van Samsung. Ergo ik kan mijn bevindingen posten in dit topic en zeggen dat het vergelijkbaar is met een Vertex 2. Toch?

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneWolf
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 21:16

LoneWolf

Just a Byte

datadevil schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 21:01:
Ik zit ook te denken om een SSD te stoppen in mijn MBP 4,1.
Zijn er nog aan-/afraders voor een prijs rond die van deze : pricewatch: OCZ Vertex SATA II 2.5" SSD 120GB ?
Tevens vraag ik me af hoe dat gaat werken met het vervangen van de HD: ik heb een timecapsule met backups erop..kan ik dan een schone lion op die SSD installeren (via dvd of usb stick) en dan uit timecapsule dingen terugzetten (hele timecapsule nooit nodig gehad..)
Ik heb voor dezelfde macbook pro een kingston v+100 gekozen, mn omdat deze goede garbage collection heeft. Aangezien deze mbp maar sata 150 heeft heef veel snellere ssd geen nut. De kingston staat ook als erg betrouwbaar bekend, wat voor mij wel de doorslag gaf overigens.
Heb ook fotos en benches gepost hier in forum, als je mijn posts ff opzoekt kan je dat nog misschien vergelijken met anderen die een vertex 2 hebben gebruikt.

Life is to short to mess with it... Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mach
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:25

Mach

[END]Avengers

Tylen schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 17:55:

2. Boot met option knop.
5. klaar.

Stomme vraag misschien, maar dan mag die HD zeker niet groter zijn dan de SSD of kun je aangeven wat je wel of niet op de recovery zet ?

DUGG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Zijn er ook al mensen in dit topic die een SSD in de nieuwe Mac mini 2011 hebben gestopt.

Zo ja, heb je dan de kabel via een officieel Apple kanaal gekocht, voor een hoge prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Mach schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 16:58:
[...]

Stomme vraag misschien, maar dan mag die HD zeker niet groter zijn dan de SSD of kun je aangeven wat je wel of niet op de recovery zet ?
Er bestaan geen stomme vragen ;) Maar hij recovert (herinstalleerd) alleen Lion. Dus dat is niet zo groot. Wil je daarna je hele installatie terug, dan zou je nog een time machine backup daarna moeten terug zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

perslucht schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 23:42:
@pwhussman
Je bent al een heel eind hoor.
Daarna kan je de boel weer dichtmaken en vervolgens OSX op je SSD installeren.

Als alles geinstalleerd is kan je je thuismap kopieren (niet verplaatsen!) naar je harde schijf. Vervolgens pas je Systeeminstellingen > Gebruikers het pad naar je thuismap aan. Daarna herstarten en klaar!

Hierna kan je uiteraard alles weer terug zetten vanaf je backup.

Als je Lion wil installeren raad ik je aan de Lion installatie eventjes op een USB stick te zetten. Hoe dat moet is al eerder en elders besproken :)
@perslucht

Bedankt voor je snelle reactie. Ik was nog even op vakantie.
Ik was lang aan het twijfelen en las op dit forum veel ramp scenario's.
De SSD installeren stelt helemaal niets voor. Gewoon doen en het wijzigt zich vanzelf wel.
In mijn MBP zit nu een OCZ Agility 3. Hij kan 6 gigabit aan, mijn MBP maar 3 gigabit dus ik maak er niet optimaal gebruik van. Maar dat wist ik al, hij was in de aanbieding. Maar 15 euro duurder als de Vertex 2 die ik wilde kopen. Mocht ik binnen korte tijd overstappen op een nieuwe MBP kan de SSD gewoon mee op volledige snelheid. Vandaar de 15 euro extra.
Echt een aanrader, 164 euro geloof ik bij 4launch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie

tomtommie

Alaaf!

Verwijderd schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 14:25:
[...]
...
In mijn MBP zit nu een OCZ Agility 3. Hij kan 6 gigabit aan, mijn MBP maar 3 gigabit dus ik maak er niet optimaal gebruik van.
...
Welke snelheden haal jij nu? Wel interessant om te weten! Wil zelf ook een 6gigabit schijf in mijn 3gigabit macbook pro stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb nu een MacBook Pro 2011 13" met 250GB HDD i5 2,4 Ghz en 8GB RAM.

Ik hoor ervaringen dat SSD de MBP aanzienlijk sneller kan maken. Ik vroeg mij af in welk opzicht? Is dat met het starten van het OS en apps?

Op zich wil ik mijn MacBook Pro zo snel mogelijk, zat nog te twijfelen aan een Air, maar wanneer ik SSD inbouw in mijn MBP zal dat denk ik meer opleveren toch?

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Het voordeel van een SSD is o.a sneller opstarten van OSX ( in ongeveer 13 sec ben je al live op een mba )
(zwaardere) programmas zijn zo wat direct tot je beschikking. Photoshop, Bridge, Iphoto, Aperture, Final Cut etc. binnen 1 a 2 sec.

de overstap van een HDD naar SSD is revolutionair, hierna wil je nooit meer anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:18
Destianto schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 16:03:
Het voordeel van een SSD is o.a sneller opstarten van OSX ( in ongeveer 13 sec ben je al live op een mba )
(zwaardere) programmas zijn zo wat direct tot je beschikking. Photoshop, Bridge, Iphoto, Aperture, Final Cut etc. binnen 1 a 2 sec.

de overstap van een HDD naar SSD is revolutionair, hierna wil je nooit meer anders.
Amen. Ik erger me op dit moment aan mijn in alle opzichten veel snellere macpro omdat er geen SSD in zit. En het is dat ik geen zin heb in gemier met images of opnieuw installeren, anders had hij er al ingezeten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Henk, zelfs dit hoeft geen probleem te zijn. je hebt vast nog wel een (overbodige) ext HDD liggen nietwaar?

- Formateer deze op HFS, en maak een timemachine backup, (dat is simpelweg 1 klik op de knop) Ga lekker slapen en de volgende ochtend heb je een kopie van je hele mac.

- Zorg dat je een bootable device van bijvoorbeeld Lion hebt ( DVD of USB)
- HDD vervangen door SSD
- Booten vanaf je ext medium / formateer je SSD en installeer Lion
- Bij de eerste start van lion krijg je een pop up met de Migratie Assistent
- Koppel je ext HDD en Klik op importeren vanaf TimeMachine

Resultaat 1 op 1 kopie van je orginele HDD, inclusief werkende programmas, instellingen, bookmarks, en al je muziek/foto's films etc.

Makkelijker kan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
HDD is al jaren een bottleneck voor snelle computers, de SSD heeft dit als het ware weer ongedaan gemaakt.

Zodra ik de mogelijkheid heb om mijn mac mini te upgraden met SSD doe ik het ook direct. Helaas zijn de kabels nu nog aardig lastig te krijgen en veel te prijzig, ik wacht op een third party die de kabels gaat aanbieden.

Dan stap ik direct over :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florissant
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-09 18:40
Ik neem aan dat een SSD meer inpact heeft op de snelheid heeft van je Mac dan het upgraden van je RAM geheugen? (Van 4GB naar 8GB)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Florissant schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 16:51:
Ik neem aan dat een SSD meer inpact heeft op de snelheid heeft van je Mac dan het upgraden van je RAM geheugen? (Van 4GB naar 8GB)
Ligt er aan wat je doet met je PC, en waar je snelheid winst op wil. Maar zoals Henk en Destianto aangeven, SSD vooral handig met zware programma's openen en je OSX opstarten. Voor een archief zou ik geen SSD gebruiken, veel te duur.

Ook het verschil tussen 4GB en 8GB zul je niet snel merken, tenzij je met veel grote bestanden werkt, of veel applicaties tegelijk opent.

[ Voor 12% gewijzigd door SirMemeAlot op 08-08-2011 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florissant
SirMemeAlot schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 16:53:
[...]

Ligt er aan wat je doet met je PC, en waar je snelheid winst op wil. Maar zoals Henk en Destianto aangeven, SSD vooral handig met zware programma's openen en je OSX opstarten. Voor een archief zou ik geen SSD gebruiken, veel te duur.

Ook het verschil tussen 4GB en 8GB zul je niet snel merken, tenzij je met veel grote bestanden werkt, of veel applicaties tegelijk opent.
Ik gebruik vooral veel photoshop en adobe, zware programma's dus.
Ik heb een MBP 15" 2011. Kan ik het beste voor de OCZ Vertex 3 gaan? Aangezien die Sata III ondersteunt, en mijn MBP ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Denk dat ik dan toch mijn 250GB HDD maar inwissel voor iets van 64GB of liever nog 128GB SSD. Indien betaalbaar.

Schijnt op de huidige plek te kunnen of naast de HDD op de plek van de drive toch?

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@ Florrisant, goed begrepen. zeker te adviseren.

@ The Base, HDD vervangen is idd. de beste optie. " De drive optie heeft een hoog tweakers gehalte, en is niet voor iedereen weggelegd, je offert er immers je drive voor op.

128gb is idd minimaal aan te raden, mocht je ook nog een beetje ruimte willen overhouden.

OSX: ~ 7 gb
Program Files: ~ 60gb
Music / Photo library ~ 30gb

Al overige data ext HDD of NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Ik zou deze SSD adviseren.Kingston SSDNow V+100 SVP100S2B/96GR. ;)

De vertex 3 zijn minder betrouwbaar. En anders de M4 of intel 320 120GB, maar die zijn 80% duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
SirMemeAlot schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 17:02:
Ik zou deze SSD adviseren.Kingston SSDNow V+100 SVP100S2B/96GR. ;)

De vertex 3 zijn minder betrouwbaar. En anders de M4 of intel 320 120GB, maar die zijn 80% duurder.
Moet ik eigenlijk op zoek naar een Kingston met wat meer ruimte... 96GB is net te weinig vrees ik, al heb ik er bijna niets anders op staan dan OS X, iLife, Office, Photoshop en wat kleine apps, muziek en foto's.

Daarnaast behoud ik graag toch mijn Superdrive om het apparaat geheel te houden. :)

[ Voor 6% gewijzigd door THE_BASE op 08-08-2011 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florissant
@Destianto Bedankt!
THE_BASE schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 17:05:
[...]

Moet ik eigenlijk op zoek naar een Kingston met wat meer ruimte... 96GB is net te weinig vrees ik, al heb ik er bijna niets anders op staan dan OS X, iLife, Office, Photoshop en wat kleine apps, muziek en foto's.

Daarnaast behoud ik graag toch mijn Superdrive om het apparaat geheel te houden. :)
Je Superdrive kan je altijd nog extern gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Florissant schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 17:07:
@Destianto Bedankt!

[...]

Je Superdrive kan je altijd nog extern gebruiken ;)
Mwoah, gebruik hem nooit, maar twee schijven in mijn MBP vind ik ook niet nodig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florissant
THE_BASE schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 17:09:
[...]

Mwoah, gebruik hem nooit, maar twee schijven in mijn MBP vind ik ook niet nodig. :)
Waarom zou je dat niet nodig vinden als ik vragen mag? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22-09 11:20
Florissant schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 17:12:
[...]

Garantie, trillingen, geluid, stroomverbruik en geld zijn een aantal mogelijke redenen....

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Florissant schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 17:12:
[...]

Ik heb geen zin om te veel te sleutelen aan het oogappeltje. Plus: ik heb een externe schijf met 500GB. Plus: ik wil graag dat mijn MacBook Pro gelijk een stukje lichter wordt. Plus: af en toe een DVD kunnen lezen is best prettig.

Klopt het dat (zoals op de frontpage staat) de Intels het best presteren? Ben best bereid meer geld te betalen voor meer geheugen, maar als de Intel gewoon de beste prestatie geeft, kies ik deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Hiervoor kan je het beste even het topic doorspitten. de TS is na 150 pagina's ietswat verouderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mach
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:25

Mach

[END]Avengers

Tylen schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 07:49:
[...]

Er bestaan geen stomme vragen ;) Maar hij recovert (herinstalleerd) alleen Lion. Dus dat is niet zo groot. Wil je daarna je hele installatie terug, dan zou je nog een time machine backup daarna moeten terug zetten.
thx....weer een stapje verder :)

DUGG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florissant
Malantur schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 17:15:
[...]

Garantie, trillingen, geluid, stroomverbruik en geld zijn een aantal mogelijke redenen....
Dat zijn inderdaad wel redenen waar ik nog niet aan gedacht had, vooral de garantie. Geld is niet zo'n issue toch? Zo'n ding kost een 10'tje of zo..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22-09 11:20
Florissant schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 17:48:
[...]

Dat zijn inderdaad wel redenen waar ik nog niet aan gedacht had, vooral de garantie. Geld is niet zo'n issue toch? Zo'n ding kost een 10'tje of zo..?
Laatste wat ik zag was 15 euro voor de externe case voor je dvd station, en nog eens zoiets voor de optibay zelf. Niet veel tegenover wat je uitgeeft aan een ssd, maar ik ben zelf toch maar voor een enkele ssd gegaan in mijn Macbook, files staan op mijn desktop. Grootste reden is wel garantie, betaal ik al extra voor Apple Care, wil ik dat niet weggooien door aan mijn Macbook te klooien..

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Welke SSD schijf is nu de 'must have'? En dan bedoel ik qua (prijs-)prestatie en waarbij de minste problemen zijn? Vertex 3? Want lees daar wat probleempjes over ivm firmware!?
Jammer dat de topicstart niet meer up-to-date is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha89
tomtommie schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 15:19:
[...]

Welke snelheden haal jij nu? Wel interessant om te weten! Wil zelf ook een 6gigabit schijf in mijn 3gigabit macbook pro stoppen.
Als ik de spec sheets moet geloven is er weinig verschil met de 2 serie op een 3gb poort en de 3 serie op een 3gb poort. Kijk maar eens op ocz.com. Daar zie je hoe de schijven performen op de verschillende poorten.

Tenzij je dus een aanbieding tegenkomt kan ik de Vertex 2 ook aanbevelen. Scheelt weer wat geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:18
Alpha89 schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 21:08:
[...]

Als ik de spec sheets moet geloven is er weinig verschil met de 2 serie op een 3gb poort en de 3 serie op een 3gb poort. Kijk maar eens op ocz.com. Daar zie je hoe de schijven performen op de verschillende poorten.

Tenzij je dus een aanbieding tegenkomt kan ik de Vertex 2 ook aanbevelen. Scheelt weer wat geld.
Dat komt omdat dat de beperking van de SATA300 poort is... met SATA600 is er wel degelijk verschil.

Verder zijn er in dit topic veel genoemd; Kingston V100+ (voor notebooks, vanwege o.a. energiezuinigheid) en de Crucial M4, die gewoon leuke bang for buck doet (gaat richting de 1GB/1euro, zelfs 256GB begint interessant te worden :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha89
Jup inderdaad :). Maar daarom snap ik de keuze om voor een sata600 device te gaan als je maar max sata300 hebt. Gooi je in mijn ogen geld weg. Maar dat zie ik misschien verkeerd :). Tenminste de meeste 600 drives zijn nu nog duurder.

[ Voor 13% gewijzigd door Alpha89 op 08-08-2011 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Iemand ervaringen met Kensington SSD's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwan_app
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22-09 16:03
Iemand ervaring met een Crucial M4 SSD in een brand new iMac. Ik lees in dit forum voornamelijk over de combinatie met een MBP en dus niet over een Crucial in een iMac.

Gezien de prijs is de M4 wel heel interessant. 256GB voor iets meer dan €300,-. Werkt GC op deze SSD goed genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DG.
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09-08-2023

DG.

Sinds een week een SSD in me MacBook Pro 15, 2011 ik heb er een OCZ Vertex 3 120GB in zitten. Werkt goed en stabiel, een aanrader dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
DG. schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 22:50:
Sinds een week een SSD in me MacBook Pro 15, 2011 ik heb er een OCZ Vertex 3 120GB in zitten. Werkt goed en stabiel, een aanrader dus :)
Merk je aanzienlijk verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Je vraagt of een Porsche sneller is dan een modaal Golfje? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Ik wil ook de overstap naar een SSD maken. Ik heb nu de 500gb 7200rpm hdd in mn MBP zitten.
In een youtube video heb ik eens gezien dat iemand een optibay als externe hdd gebruikte dmv een usb aansluiting. Kan dit zomaar of heb je daar een speciale optibay voor nodig? Ik kan de video zo even niet terug vinden helaas.
Ik zou dan m'n 500gb hdd in de externe optibay willen zetten.

Ik wil een SSD voornamelijk voor de snelheid, betrouwbaarheid en omdat hij geen bewegende delen heeft (geen gezoem en geen schade als ik mn MBP overal mee naartoe sleep). Klopt dit een beetje? Vooral aan de betrouwbaarheid twijfel ik nog. Ik lees van alles over bepaalde firmware updates etc. Maar over het algemeen kun je toch wel stellen dat een SSD langer meegaat dan een hdd?
Het liefst heb ik geen gezeik met firmwares en dat ik elke maand mn SSD moet bijhouden. Ik wil de SSD installeren en er verder niet al te veel naar om hoeven kijken.

Qua prestatie's, betrouwbaarheid en prijs-kwaliteit verhouding kwam ik uit bij de Crucial M4, 256gb moet het worden.
Nu weet ik alleen nog niet helemaal hoe het gaat met Lion installeren. Het inbouwen van de SSD moet wel lukken, daar is genoeg over te vinden.
Ik heb een nieuwe MBP waar Lion preinstalled op staat en ik heb een herstel partitie. Als ik de SSD heb ingebouwd, moet ik dan via de herstelpartitie Lion opnieuw installeren? Ik lees de ene keer dat je er wel een clean instal mee kan doen en de andere keer niet.
Of heb ik sowieso een usb stick of dvd nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha89
Scirocco schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 23:38:
Nu weet ik alleen nog niet helemaal hoe het gaat met Lion installeren. Het inbouwen van de SSD moet wel lukken, daar is genoeg over te vinden.
Ik heb een nieuwe MBP waar Lion preinstalled op staat en ik heb een herstel partitie. Als ik de SSD heb ingebouwd, moet ik dan via de herstelpartitie Lion opnieuw installeren? Ik lees de ene keer dat je er wel een clean instal mee kan doen en de andere keer niet.
Of heb ik sowieso een usb stick of dvd nodig?
Kun je dan geen Internet Recovery doen?
http://www.apple.com/macosx/recovery/
Lijkt me wel het makkelijkst.

Of anders dit:
http://support.apple.com/kb/DL1433

Dan over de SSD. Ik heb er nu een voor 5 dagen ofzo. Buiten dat het loei snel is is mijn Macbook echt enorm "rustig" geworden. Ik vind het soms zelfs akelig stil nu 's Nachts! Performance is dus super. Hoe dat op de lange termijn is durf ik niet te zeggen :-) .

[ Voor 18% gewijzigd door Alpha89 op 09-08-2011 00:07 . Reden: Typo's en tekst toegevoegd over SSD's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tomtommie schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 15:19:
[...]

Dat heb ik helaas nog niet uit kunnen zoeken. Ik draai nu Lion en het programma om het te testen: Xbench is daar nog niet geschikt voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florissant
Alpha89 schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 23:58:
[...]

Of anders dit:

Dan over de SSD. Ik heb er nu een voor 5 dagen ofzo. Buiten dat het loei snel is is mijn Macbook echt enorm "rustig" geworden. Ik vind het soms zelfs akelig stil nu 's Nachts! Performance is dus super. Hoe dat op de lange termijn is durf ik niet te zeggen :-) .
Is het ook slim om een internet recovery te doen en daarna een time machine back-up te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
[...]

Je hebt een MacBook Pro of Air?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Wat ik vreemd vind in onderstaand plaatje is dat ik niet weet wat 'overig' en back-up's is. Ik maak via Time Machine back-ups op een losse externe schijf...

Afbeeldingslocatie: http://img88.imageshack.us/img88/2005/schermafbeelding2011080s.png

Overigens staat bij films 'EB' in plaats van 'GB'. Is dit nieuw, een bug of iets wat ik nog niet ken?

M.a.w. zou ik aan 120GB genoeg hebben als SSD als ik er verder dan dit niet zoveel meer op zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ga uit van:

~ 7gb aan OSX
~ 60gb aan progam files / cache / sleep image
~ 20gb aan muziek
~ 10 gb aan foto's en documenten.

(grote) film bestanden horen niet thuis op je SSD.

Dan heb je nog ruim 10 ~ 15 gb over om af en toe iets te downloaden en daarna over te zetten o,i.d.

~ 120gb zou dus ruim voldoende moeten zijn.

Een prachtige app by the way is DaisyDisk. Dit geeft een veel gedetaileerder overzicht van je ruimte en waar de bestanden zich exact bevinden. Ik kan echt niet meer zonder.

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-5Jqd5dV_qcQ/TkDtHgWntiI/AAAAAAAAA0E/ULjObUE6-eo/s640/Daisydisk.jpg

[ Voor 33% gewijzigd door Greatsword op 09-08-2011 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• callous
THE_BASE schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 09:06:
Wat ik vreemd vind in onderstaand plaatje is dat ik niet weet wat 'overig' en back-up's is. Ik maak via Time Machine back-ups op een losse externe schijf...

[afbeelding]

Overigens staat bij films 'EB' in plaats van 'GB'. Is dit nieuw, een bug of iets wat ik nog niet ken?

M.a.w. zou ik aan 120GB genoeg hebben als SSD als ik er verder dan dit niet zoveel meer op zet?
Als ik jou was zou ik ook rekening houden met caches e.d. en scratch files of hoe dat allemaal mag heten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
[...]

Of anders dit:

Als ik opstart met option ingedrukt (apple zegt cmd+R??), krijg ik ook die Recovery/herstel partitie met hetzelfde scherm.
Moet ik via deze weg mn nieuwe SSD installeren?

Ik ben ook nog opzoek naar een manier om mn huidige 500gb 7200rpm als externe schijf te gebruiken, any thoughts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Kijk hier nog eens even naar.

Je huidige schijf kan je makkelijk gebruiken als ext hdd. Koop een 2,5" HDD case. Kost je ongeveer een tientje voor een leuk design.

Hier een paar exemplaren die ik zelf heb aangeschaft.

[ Voor 21% gewijzigd door Greatsword op 09-08-2011 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CumpsD
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-08 23:10
Gisteren mijn nieuwe MBP 15" gekregen en direct de Crucial m4 erin gestoken, enkele vaststellingen:
  • De MBP heeft *geen* Internet Recovery (command R doet niets)
  • OS X Lion is preinstalled en de App Store ziet dat ook als "Installed"
  • Lion staat *niet* tussen Purchased! Hierdoor kon ik geen bootable disk maken
Mijn problemen:
- Ik had direct na uitpakken MBP 1x geboot om te zien of hij werkte en dan terug shutdown
- SSD erin gestoken
- Vastgesteld dat recovery niet werkte en ik Lion niet kon installeren
- Oude HDD er terug in
- Bootdisk met Lion diskmaker geprobeerd, ging niet omdat ik die file niet had
- Dan maar Lion aangekocht............ via App Store
- Bootdisk maken lukte nu
- SSD er terug in en booten met disk (heb een dvd gemaakt)
- C inhouden tijdens booten voor vanaf dvd te booten
- SSD gepartitioneerd, GUID disk 1 partition
- Lion geinstalleerd

En nu is alles ok, SSD erin (ook 8GB ram erin gestoken) en alles werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Ik heb het al een keer eerder gezegd ;) Maar het kan ZOVEEL makkelijker:

1. Stop de SSD in de MBP;
2. Stop de HDD die uit de MBP komt in een USB cradle;
3. Hang de USB aan de MBP boot met option knop ingedrukt;
4. Kies: Recovery (Die dus op de USB drive staat);
5. Recover Lion op de SSD;

KLAAAAAAAAAAAR ;)

Als je nog een time machine backup wilt terug zetten.

6. Reboot zonder USB disk met de option knop ingedrukt;
7. KieS: Recovery (Vanaf de SSD);
8. Restore een Time Machine backup.

Nogmaal... Kind kan de was doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Je hebt dus nu 2x betaald voor lion. Gisterenmiddag hele disscusie gehad met iMars hierover.

Hij heeft het uiteindelijk wel voor elkaar gekregen.

Voor degene die een upgrade hebben gedaan en toch een clean install willen.
Hier de procedure om de DMG nog een keer te downloaden.

[ Voor 26% gewijzigd door Greatsword op 09-08-2011 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha89
Scirocco schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 10:31:
[...]

Als ik opstart met option ingedrukt (apple zegt cmd+R??), krijg ik ook die Recovery/herstel partitie met hetzelfde scherm.
Moet ik via deze weg mn nieuwe SSD installeren?

Ik ben ook nog opzoek naar een manier om mn huidige 500gb 7200rpm als externe schijf te gebruiken, any thoughts?
Ik denk dat mijn tweede link je problemen had opgelost...
Een 1gb stickje heeft iedereen wel liggen :-).

@Tylen, ik denk dat restore via USB dan nog makkelijker is met de Lion Recovery Tools. Denk niet da iedereen een los bracket heeft.

@The Base, check me signature ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
Destianto schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 10:36:
Kijk hier nog eens even naar.

Je huidige schijf kan je makkelijk gebruiken als ext hdd. Koop een 2,5" HDD case. Kost je ongeveer een tientje voor een leuk design.

Hier een paar exemplaren die ik zelf heb aangeschaft.
Heel erg bedankt! Net de crucial m4 256gb besteld, PH00, torx6 schroevendraaier en diezelfde apple hdd enclosure :)
Tylen schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 12:07:
Ik heb het al een keer eerder gezegd ;) Maar het kan ZOVEEL makkelijker:

1. Stop de SSD in de MBP;
2. Stop de HDD die uit de MBP komt in een USB cradle;
3. Hang de USB aan de MBP boot met option knop ingedrukt;
4. Kies: Recovery (Die dus op de USB drive staat);
5. Recover Lion op de SSD;

KLAAAAAAAAAAAR ;)

Als je nog een time machine backup wilt terug zetten.

6. Reboot zonder USB disk met de option knop ingedrukt;
7. KieS: Recovery (Vanaf de SSD);
8. Restore een Time Machine backup.

Nogmaal... Kind kan de was doen ;)

Over 6,7 en 8: Als je een time machine back-up wilt terug zetten, kan dat toch ook altijd nog na Lion installeren? Hoeft niet perse bij bootup en installatie toch?
Destianto schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 12:08:
Je hebt dus nu 2x betaald voor lion. Gisterenmiddag hele disscusie gehad met iMars hierover.

Hij heeft het uiteindelijk wel voor elkaar gekregen.

Voor degene die een upgrade hebben gedaan en toch een clean install willen.
Hier de procedure om de DMG nog een keer te downloaden.
In welk topic heb je die discussie gehad?
De link doet het niet trouwens
Alpha89 schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 12:15:
[...]

Ik denk dat mijn tweede link je problemen had opgelost...
Een 1gb stickje heeft iedereen wel liggen :-).
Ja ik zal voor de zekerheid nog zo'n usb maken, maar ik ga t denk ik eerst proberen op bovenstaande manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Inmiddels is er dus ook een officiële tool om een Lion install disk te maken van een recovery partitie.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Pagina: 1 ... 38 ... 88 Laatste