Het SSD in je Apple topic

Pagina: 1 ... 37 ... 88 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-02 21:08
Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 23:45:
Over de vertex 2 gesproken. In mijn blog krijg ik met de volgende sample size:

[afbeelding]

Deze resultaten:
[afbeelding]

Conclusie: vertex 2? Don't.
Ik acht de sample sizes onder de 100 overigens niet betrouwbaar genoeg om een uitspraak over te doen. Behalve de vertex 1: die is overduidelijk extreem onbetrouwbaar.
Hmm intressant, onbewust toch een hele betrouwbare SSD gekocht :p
Heb nu mijn 80GB X25-m G2 erin gezet om even te kijken hoe dat bevalt, maar zo te merken ga ik denk ik nog een grotere SSD kopen, want het gaat nu toch wel heel erg vlot... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zuttasoxx schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 04:29:
[...]

Het unrarren is vooral afhankelijk van je processor snelheid. Een SSD zal niet zo heel veel helpen. Een SSD zal vooral het verschil maken bij bestanden die niet moeten verwerkt worden door de processor. Zoals programma's openen of bestanden kopiëren.
Ik heb ook een gevoel dat je van plan bent te unrarren op je ssd om dan direct te kopiëren naar je harde schijf? Je mag het proberen, maar het zal alvast niet veel sneller zijn volgens mij dan als je het gewoon unrarred op je harde schijf. Net omdat het unrar proces cpu intensief is.

In mijn heb ik al een optibay zitten. Er zit dus 2 harde schijven in. 1 van 7200 rpm en 1 van 5400 rpm. Dit heeft een 15% verlaging van de tijd die ik op batterij kan doen. Als je een SSD en een HDD zal insteken, zal dit een veel kleinere impact op je batterijsduur hebben dan 2 harde schijven.

Een SSD koop je dus voor 2 redenen:

- Snelle access time, zodat bestanden rapper gelezen worden
- Rappere lees en schrijf snelheden.

De ssd zal helaas de snelheid van het unrarren niet zo veel beïnvloeden.
Heldere reactie. :)
het is me nu allemaal duidelijk. Ik had er niet het juiste beeld van.
Nu twijfel ik ook nog tussen een kleine SSD of een grote 7200 rpm HDD.. In beide gevallen zal m'n mbp vlotter werken. Uiteraard is een SSD sneller maar dan zit ie ook sneller vol :P
Ik ga iig eerst aan de slag met 1 nieuwe SSD of een grotere HDD en zie daarna wel of het nog "noodzakelijk" is om een optibay in te bouwen.
Zit er ook over na te denken om te upgraden naar 8 gb.. zal dit effect hebben op mijn gebruik zoals eerder beschreven?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2011 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Verwijderd schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 09:31:
[...]
Ik ga iig eerst aan de slag met 1 nieuwe SSD of een grotere HDD en zie daarna wel of het nog "noodzakelijk" is om een optibay in te bouwen.
Ben Velociraptors gewend voor mijn gamebak: snel, enorm betrouwbaar en best wel wat GB's voor je geld.. Helaas kun je die niet in je MBP duwen, want dan kocht ik meteen een 600GB variant en knallen maar :+ Vanaf de 36gb variant raptor heb ik in elke gamebak die schijven gehad, echt zalig en lekker simpel.

Bij huidige MBP anno 2009 meteen 500gb 7200rpm in laten bouwen, heb nogal de neiging om series en films vanaf de MBP te kijken. Echter een zeer grote SSD is behoorlijk prijzig en dat heb ik er gewoonweg niet voor over, dus besloten 128GB te doen en te ebayen voor een optibay.
Voor weinig geld kun je daar 1TB in zetten, klaar!

Heb geen zin om steeds een externe HDD aan te sluiten of 8 uur lang een NAS te laten snorren. Mijn laptop moet alles doen wat ik ermee wil doen, dus ook voldoende opslag hebben. Anders zie ik het gewoon als een gebrek :+

[ Voor 3% gewijzigd door 2Dutch op 28-07-2011 10:10 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:17
Voor wie problemen heeft met de Vertex 3 SSD drive in zijn macbook, OCZ heeft FW 2.11 online gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• COOLoxygen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-03-2024
Tweakers, wie weet er raad?

Enige tijd geleden heb ik een "OWC Mercury Extreme Pro SSD" laten installeren in mijn iMac 27" i7. De SSD is (naast de reeds aanwezige 1TB WD HDD) op de "originele" wijze geplaatst middels het door Apple geleverde SSD bracket en bekabeling. De OWC is voorzien van de laatste firmware (360A13F0).

Nu heb ik het volgende probleem: Zodra ik mijn iMac ontwaak vanuit z'n slaap modus, loopt hij vast! Dit gebeurt alleen nadat mijn Mac automatisch is gaan slapen en gedurende langere tijd in deze sleep modus staat. Zodra ik hem zelf laat slapen, lijkt het probleem zich niet voor te doen!

Het ontwaken doe ik meestal door een muis-klik of middels een keyboard-stroke. Nadat hij wakker is geworden, zie ik in sommige gevallen de bekende beach-ball verschijnen die tot het einde der tijd blijft draaien. Maar meestal reageert hij gewoonweg niet meer zonder enige melding of ander teken van leven...

Wel kan ik nog een App opstarten. Althans, het icoontje gaat "bouncen", maar opstarten zal de App nooit doen.

Overigens hoopte ik dat het probleem verholpen zou worden door een clean-install van Lion... maar helaas!

Om dit probleem te verhelpen heb reeds meerdere mogelijkheden/instellingen onderzocht.
  • middels Terminal heb ik alle mogelijke combinaties van sleep/hybernate instellingen geprobeerd.
  • alle randapparatuur (ext.hdd, printer etc.) losgekoppeld en nogmaals bovenstaande instellingen uitgeprobeerd.
  • ook heb ik apps als "deep-sleep" getest.
Vooralsnog heeft geen enkele poging mij een werkende oplossing bezorgt... Wie weet er raad?

Onderstaand de specs van de SSD en iMac:

specs OWC Mercury Extreme Pro SSD:
Capacity: 120.03 GB (120,034,123,776 bytes)
Model: OWC Mercury Extreme Pro SSD
Revision: 360A13F0
Native Command Queuing: Yes
Queue Depth: 32
Removable Media: No
Detachable Drive: No
BSD Name: disk0
Medium Type: Solid State
TRIM Support: No
Bay Name: SSD
Partition Map Type: GPT (GUID Partition Table)
S.M.A.R.T. status: Verified
Volumes:
disk0s1:
Capacity: 209.7 MB (209,715,200 bytes)
BSD Name: disk0s1
Content: EFI
OSX SSD:
Capacity: 119.17 GB (119,174,365,184 bytes)
Available: 95.68 GB (95,680,708,608 bytes)
Writable: Yes
File System: Journaled HFS+
BSD Name: disk0s2
Mount Point: /
Content: Apple_HFS
Recovery HD:
Capacity: 650 MB (650,002,432 bytes)
BSD Name: disk0s3
Content: Apple_Boot[/quote]

specs iMac:
Model Name: iMac
Model Identifier: iMac11,3
Processor Name: Intel Core i7
Processor Speed: 2.93 GHz
Number of Processors: 1
Total Number of Cores: 4
L2 Cache (per Core): 256 KB
L3 Cache: 8 MB
Memory: 8 GB
Processor Interconnect Speed: 4.8 GT/s
Boot ROM Version: IM112.0057.B00
SMC Version (system): 1.59f2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, er is altijd een baas boven een baas... ;)
Kun je nagaan hoe het eruit ziet als je wel Raid0 gebruikt...

Voor nu ben ik heel tevreden en ga kijken hoe ik het max. uit de Kingston V+100 kan halen, ik merk trouwens in gebruik geen verschil kan ik je zeggen, ieder icoon dat je aanklikt staat nog even snel op de Desktop en ook de grotere prog's laden verder ook even snel in, dus de hogere snelheid is echt voor apps zelf, die daar baat bij kunnen hebben mbt een hoge disk I/O (video-editing.)

Maar anyway, bedankt voor de vergelijking en dat je laat zien dat ik hier nog wat werk te doen heb met de Kingston

Edit: Merk trouwens net, dat met de upgrade naar Lion, FileVault en de Recovery-functions niet beschikbaar zijn, door de raid0-instelling.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2011 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• man-o-script
  • Laatst online: 19:25
Ik heb nog een Apple raid-kaart (early 2009, de zwarte) liggen en wil in m'n Mac Pro nu eindelijk ook eens wat SSD's gaan hangen. Heb een Intel X25 in m'n MacBook en die bevalt me prima.

Zoals de raid-kaart al doet vermoeden :9 wil ik een aantal SSD's in raid gaan gebruiken, ik denk hierbij aan raid 5 met drie SSD's. Nu heeft mijn Mac Pro vier SATA300 kanalen, dus een aantal Intel 510's zou overkill zijn en las al wat over problemen hier en daar. Als de firmware-update voor de Intel 320 er is, lijkt me dat een goede keuze.

Het idee is dus om er drie hiervan in een raid 5 te gebruiken, is er iemand die hier ervaring mee heeft i.c.m. de Apple raid-kaart?

//

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RAID0 Kingston V+100 onder Lion:

Afbeeldingslocatie: http://img823.imageshack.us/img823/3748/screenshot20110728at113.png

Nu nog kijken of ik met een andere blok/strip-size er meer uit kan persen, dit was nog steeds default 32K. :)

Edit: het beste resultaat (bij mij althans) wordt verkregen met de default size van 32K, een grote blocksize gaat ten koste vd performance vwb het normale OS+normaal gebruik en XBench en 16K is ook niet echt heel veel sneller, omdat daar de 256K block test lager uitkomt, overall score is zelfs lager dan bij 32K. Dus 'back to normal' en nu weer op 32K, met Lion :)

Op zich zeer happy met dit resultaat, want het benadert de theoretische Kingston-claim van 460/360 zeker, als het gaat om de sequential speeds (gedeeld door twee uiteraard, ivm RAID0.)

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2011 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:04

OMX2000

By any means necessary...

Samplex schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 10:12:
Voor wie problemen heeft met de Vertex 3 SSD drive in zijn macbook, OCZ heeft FW 2.11 online gezet.
En kan ik die firmware alleen vanuit Windows draaien of ook op een of andere manier vanuit Mac OSX. Of moet ik booten vanaf Ubuntu?

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2Dutch schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 10:09:
[...]

Bij huidige MBP anno 2009 meteen 500gb 7200rpm in laten bouwen, heb nogal de neiging om series en films vanaf de MBP te kijken. Echter een zeer grote SSD is behoorlijk prijzig en dat heb ik er gewoonweg niet voor over, dus besloten 128GB te doen en te ebayen voor een optibay.
Voor weinig geld kun je daar 1TB in zetten, klaar!

Heb geen zin om steeds een externe HDD aan te sluiten of 8 uur lang een NAS te laten snorren. Mijn laptop moet alles doen wat ik ermee wil doen, dus ook voldoende opslag hebben. Anders zie ik het gewoon als een gebrek :+
Kijk, jij begrijpt me! :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuttasoxx
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-03-2022
Verwijderd schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 09:31:
[...]

Heldere reactie. :)
het is me nu allemaal duidelijk. Ik had er niet het juiste beeld van.
Nu twijfel ik ook nog tussen een kleine SSD of een grote 7200 rpm HDD.. In beide gevallen zal m'n mbp vlotter werken. Uiteraard is een SSD sneller maar dan zit ie ook sneller vol :P
Zit er ook over na te denken om te upgraden naar 8 gb.. zal dit effect hebben op mijn gebruik zoals eerder beschreven?
Normaal ging ik een SSD + 1 TB laptop hd kopen voor in de macbook, maar omdat ik maar 150 eur wou besteden aan de upgrade had ik beslist om toch maar de SSD alleen te kopen en mijn 320 GB hd te houden. Uiteindelijk kom ik geen plaats te kort als ik mijn downloads af en toe eens naar de prullenbak verwijs.

In je activity monitor kan je kijken of je genoeg ram hebt of niet. Als de page out een groot getal heeft, dan kan je systeem er baat bij hebben. Ikzelf heb met 4 GB een page out van 2 MB. Eigenlijk heb ik geen 8 GB nodig, maar de DDR3 ram zijn zodanig goedkoop (50 EUR voor 8 GB) dat ik toch maar samen met de SSD ook 8 GB heb besteld. Dit zal goed van pas komen als je virtualisatie met parallels of vm fusion gaat gebruiken. Ook niet onbelangrijk. Met 8 GB kanje zodanig veel tabs open laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Zuttasoxx

Ik heb hetzelfde in gedachte.. Ik ga voor de Crucial M4, zoiezo geheugenupgrade aangezien 't maar een paar tientjes zijn.
Gebruik je een optibay? Ik ga gewoon mijn 320 naast de M4 gebruiken, tot ik misschien op zn tijd een grotere schijf inbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuttasoxx
Ja had al een optibay een jaartje geleden gekocht. Was toen al wat aan het experimenteren met hoe goed de user folder op een aparte hardeschijf werkt. Pretty darn good.

Een optibay is eigenlijk nog vrij duur voor wat het is.. het is eignelijk gewoon een stukje metaal, maar je vindt het nergens echt goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zag 'm op ebay voor ongeveer 12 euro.. valt wel mee toch.. Alleen staan er oude MBP's bij vermeld, ik zie geen reden in waarom hij niet zou werken met de nieuwe MBP... Welke heb jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• COOLoxygen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-03-2024
Ter aanvulling; Onder Windows7 op een bootcamp partitie slaapt/ontwaakt hij wel gewoon goed! Het probleem is dus een echt OSX issue...
COOLoxygen schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 10:14:
Tweakers, wie weet er raad?

Enige tijd geleden heb ik een "OWC Mercury Extreme Pro SSD" laten installeren in mijn iMac 27" i7. De SSD is (naast de reeds aanwezige 1TB WD HDD) op de "originele" wijze geplaatst middels het door Apple geleverde SSD bracket en bekabeling. De OWC is voorzien van de laatste firmware (360A13F0).

Nu heb ik het volgende probleem: Zodra ik mijn iMac ontwaak vanuit z'n slaap modus, loopt hij vast! Dit gebeurt alleen nadat mijn Mac automatisch is gaan slapen en gedurende langere tijd in deze sleep modus staat. Zodra ik hem zelf laat slapen, lijkt het probleem zich niet voor te doen!

Het ontwaken doe ik meestal door een muis-klik of middels een keyboard-stroke. Nadat hij wakker is geworden, zie ik in sommige gevallen de bekende beach-ball verschijnen die tot het einde der tijd blijft draaien. Maar meestal reageert hij gewoonweg niet meer zonder enige melding of ander teken van leven...

Wel kan ik nog een App opstarten. Althans, het icoontje gaat "bouncen", maar opstarten zal de App nooit doen.

Overigens hoopte ik dat het probleem verholpen zou worden door een clean-install van Lion... maar helaas!

Om dit probleem te verhelpen heb reeds meerdere mogelijkheden/instellingen onderzocht.
  • middels Terminal heb ik alle mogelijke combinaties van sleep/hybernate instellingen geprobeerd.
  • alle randapparatuur (ext.hdd, printer etc.) losgekoppeld en nogmaals bovenstaande instellingen uitgeprobeerd.
  • ook heb ik apps als "deep-sleep" getest.
Vooralsnog heeft geen enkele poging mij een werkende oplossing bezorgt... Wie weet er raad?

Onderstaand de specs van de SSD en iMac:

specs OWC Mercury Extreme Pro SSD:
Capacity: 120.03 GB (120,034,123,776 bytes)
Model: OWC Mercury Extreme Pro SSD
Revision: 360A13F0
Native Command Queuing: Yes
Queue Depth: 32
Removable Media: No
Detachable Drive: No
BSD Name: disk0
Medium Type: Solid State
TRIM Support: No
Bay Name: SSD
Partition Map Type: GPT (GUID Partition Table)
S.M.A.R.T. status: Verified
Volumes:
disk0s1:
Capacity: 209.7 MB (209,715,200 bytes)
BSD Name: disk0s1
Content: EFI
OSX SSD:
Capacity: 119.17 GB (119,174,365,184 bytes)
Available: 95.68 GB (95,680,708,608 bytes)
Writable: Yes
File System: Journaled HFS+
BSD Name: disk0s2
Mount Point: /
Content: Apple_HFS
Recovery HD:
Capacity: 650 MB (650,002,432 bytes)
BSD Name: disk0s3
Content: Apple_Boot[/quote]

specs iMac:
Model Name: iMac
Model Identifier: iMac11,3
Processor Name: Intel Core i7
Processor Speed: 2.93 GHz
Number of Processors: 1
Total Number of Cores: 4
L2 Cache (per Core): 256 KB
L3 Cache: 8 MB
Memory: 8 GB
Processor Interconnect Speed: 4.8 GT/s
Boot ROM Version: IM112.0057.B00
SMC Version (system): 1.59f2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
Zo, inmiddels zit de SSD erin en heb ik Snow Leopard + Lion er fris opgezet.
Dit is de Xbench die ik eruit haal:

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/189830/Xbench%202011-07-28.png

Zoals je ziet is Sata150 bij mij een limiterende factor, desondanks draait mijn systeem wel heerlijk soepel, maar dat komt door de lage accestime :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuttasoxx
Verwijderd schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 15:10:
ik zag 'm op ebay voor ongeveer 12 euro.. valt wel mee toch.. Alleen staan er oude MBP's bij vermeld, ik zie geen reden in waarom hij niet zou werken met de nieuwe MBP... Welke heb jij?
oesje die zijn flink goedkoper geworden.. Had toentertijd nog rond de 45 dollar moeten betalen. Is ondertussen wel al meer dan een jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perslucht
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:12
Ik ben voor deze (een paar euro duurder) gegaan omdat diegene die ik al had (ook de goedkoopste die ik kon vinden, deze) een hoop I/O errors gaf. Lees een paar posts terug het hele verhaal zou ik zeggen ;)

Nu nog even wachten tot hij binnen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuttasoxx
perslucht schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 18:27:
Ik ben voor deze (een paar euro duurder) gegaan omdat diegene die ik al had (ook de goedkoopste die ik kon vinden, deze) een hoop I/O errors gaf. Lees een paar posts terug het hele verhaal zou ik zeggen ;)

Nu nog even wachten tot hij binnen is.
Thanks. Door je link heb ik dit gevonden

http://cgi.ebay.com/ws/eB...80543694330#ht_3349wt_986

Al superlang zitten zoeken naar een stylish external case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perslucht
Ja, die heb ik ook meteen besteld :D Echt een koopje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik geloof dat ik die ook niet ga laten liggen... :) Meteen maar zo'n caddy erbij, die SSD komt er binnenkort toch wel denk ik zo. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

perslucht schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 19:03:
Ja, die heb ik ook meteen besteld :D Echt een koopje!
Hddcaddy heb ik ook al besteld, weet toch al dat ik meer hddspace wil :P Durf het wel aan om voorzichtig de wissel te doen. Ifixit handleidingen zijn echt ideaal btw, net keurig de SSD in mijn Mac gezet: was eitje maar de foto's, uitleg en gereedschapslijst zijn erg handig. Zo moest ik nog even shoppen voor een torx6 :+

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuttasoxx
Ik was mijn torx8 al weer kwijt.. Ik heb dan maar bij ifixit zo een 54 delig gereedschaps kistje besteld. Maar een 24 eur. Goedkoper dan alles apart.

@perslucht. Laat alvast iets weten hoe de nieuwe optibay werkt. Want eerlijk gezegd denk ik dat het misschien je sata connectie van de macbook is. Je zal niet de eerste zijn met dat probleem

[ Voor 39% gewijzigd door Zuttasoxx op 28-07-2011 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 17:39
Zuttasoxx, je zou ook eens bij mytrendyphone.nl kunnen kijken… daar zijn die schroevedraaier setjes vaak de helft van de prijs namelijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneWolf
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 21:16

LoneWolf

Just a Byte

Zuttasoxx schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 18:52:
[...]

Thanks. Door je link heb ik dit gevonden

http://cgi.ebay.com/ws/eB...80543694330#ht_3349wt_986

Al superlang zitten zoeken naar een stylish external case.
Hmm deze is WIT, niet silver ...
zoek er ook nog 1 in pata :D

Life is to short to mess with it... Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:00

Quakie

quakelen

duncanvdlinden schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 18:19:
Zo, inmiddels zit de SSD erin en heb ik Snow Leopard + Lion er fris opgezet.
Dit is de Xbench die ik eruit haal:

[afbeelding]

Zoals je ziet is Sata150 bij mij een limiterende factor, desondanks draait mijn systeem wel heerlijk soepel, maar dat komt door de lage accestime :D
Nog wat specials gedaan? ik krijg op twee system xbench niet werkend op 10.7. Hij doet geen volledige run.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

2Dutch schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 19:13:
[...]

Hddcaddy heb ik ook al besteld, weet toch al dat ik meer hddspace wil :P Durf het wel aan om voorzichtig de wissel te doen. Ifixit handleidingen zijn echt ideaal btw, net keurig de SSD in mijn Mac gezet: was eitje maar de foto's, uitleg en gereedschapslijst zijn erg handig. Zo moest ik nog even shoppen voor een torx6 :+
Jammer...Lion installatie: alle dmg's raakten corrupt.
Snow Leopard? Bootte niet meer door na de installatie...

SSD aan windowsbak gehangen, maar firmware nr 2 zat er al in.
Kan nu eigenlijk niets verzinnen wat ik nog kan doen om de boel draaiend te krijgen.
Iemand nog tips? Crucial M4 128GB SSD @ MBP 2011..

Baal wel een beetje :/ Ga nu even de standaard HDD terugzetten, om uit te sluiten dat het aan de Mac zelf ligt (dat zou ook zuur zijn :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

2Dutch schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 22:22:
Iemand nog tips? Crucial M4 128GB SSD @ MBP 2011..
Is het de 17" of een kleinere? Schijnt volgens sommigen uit te maken.

Ik zou hier eens rondkijken: http://forum.crucial.com/...15-i7-2-3-2011/td-p/45848

[ Voor 21% gewijzigd door Exirion op 28-07-2011 22:41 ]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
Quakie schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 22:12:
[...]

Nog wat specials gedaan? ik krijg op twee system xbench niet werkend op 10.7. Hij doet geen volledige run.
Ik heb alleen de "Disk Test" uitgevoerd, dit ging zonder problemen :)
Volledige run zal ik ff testen nu.

edit: De Compulation test blijft bij mij hangen... Of ik ben ongeduldig, zie 5 minuten niets gebeuren en geen hoge CPU activiteit.

[ Voor 16% gewijzigd door duncanvdlinden op 28-07-2011 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

17 inch mbp i7 2.2 2011 en sata 3 van ocz en andere sandforce 2 based controllers is a no go. Ga alsje een 17 incher heb voor de samsung / kingston of intel schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Exirion schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 22:38:
[...]

Is het de 17" of een kleinere? Schijnt volgens sommigen uit te maken.

Ik zou hier eens rondkijken: http://forum.crucial.com/...15-i7-2-3-2011/td-p/45848
13" i5, instappertje :) Het topic gaat over een ander model, maar heb niet echt probs met een 13" i5 en m4 gezien so far. Heb er maar even een topicje geopend, kan weinig meer bedenken wat ik kan doen namelijk.

Naja, je kan altijd eens pech hebben, de HDD lijkt prima te werken dus de Mac zelf is okee (ook weer uitgesloten). Morgen even prutsen nog met een bekende van me, maar anders gaat ie retour en ga ik rondshoppen voor een andere.

[ Voor 49% gewijzigd door 2Dutch op 29-07-2011 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
Verwijderd schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 22:56:
17 inch mbp i7 2.2 2011 en sata 3 van ocz en andere sandforce 2 based controllers is a no go. Ga alsje een 17 incher heb voor de samsung / kingston of intel schijf.
En ik lees ook over problemen met de Crucial M4, dat is een Marvell controler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Zojuist de Kingston V+100 128GB (incl. upgrade kit) besteld, samen met een setje schroevendraaiers (o.a. Torx T8 en T10) en een optibay… kan niet wachten tot de boel eindelijk binnen is zeg :)

Ik ben uiteindelijk toch gegaan voor de Kingston omdat ik niet zoveel zin had om tegen eventuele probleempjes te lopen qua controllers e.d. De optibay bij macupgrade.be… de prijs was misschien net even iets hoger, maar ik voelde me toch meer op m'n gemak bij een Nederlands sprekend bedrijf. Niet in de minste zin omdat je dan nog een poot hebt om op te staan in het geval er iets niet helemaal goed is gegaan, maar ook omdat ze daar heel specifiek aangavan welke optibay voor welke computer is, en dat ze 'm ook voor de iMac verkochten.

Setje schroefjes via trendyphone.nl gekocht. Ik kon wel langs de Gamma gaan, maar zo heb ik een mooi en volledig setje voor ±15 euro inclusief verzendkosten. Zuignapje had ik al liggen, en dankzij Tylen hier in dit draadje een mooie handleiding gevonden voor het vervangen van de Superdrive.

Zijn er eigenlijk nog sleep-problemen of heat-sensor problem bekend als je de SSD op de plek van de superdrive zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Maakt het nog uit waar je de SSD zet qua performance? Dus op de plek van de HDD of de Superdrive? Bedoeling is om "alles" op de SSD te zetten behalve de Users dir, die gaan dan op de HDD.

Gisteren ook een optibay besteld, evenals die houder voor een externe Superdrive via USB. Thanks voor die link dus! :) SSD koop ik binnenkort wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Volgens mij maakt het qua performance niet uit of je 'm op de HD of superdrive plek installeert, die zijn in beide gevallen Sata-II namelijk. Bij oudere Macs kan het SATA-I zijn, en bij de nieuwste Macs Sata-III… of de aansluiting van de superdrive bij de nieuwste modellen óók Sata-III is weet ik overigens niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perslucht
@Zuttasoxx Zal ik doen! Maar eerst wachten tot hij binnen is :P
Ik heb een hoop gezocht naar problemen met de controller, maar ik kon niet veel nuttigs vinden. Schijnt dus vaker voor te komen? Dat zou echt jammer zijn :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuttasoxx
@joramoudenaarde.. Mijn bootschijf is momenteel in de superdrive connectie. En normaal als je batterij plat gaat, dan maakt hij een image op je hardeschijf en boot hij de volgende keer van die image. Dit werkt niet meer. Heb het nog niet getest, maar volgens mij werkt die feature alleen als je het in de hard drive slot plaatst (de system schijf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

joramoudenaarde schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 13:31:
Volgens mij maakt het qua performance niet uit of je 'm op de HD of superdrive plek installeert, die zijn in beide gevallen Sata-II namelijk. Bij oudere Macs kan het SATA-I zijn, en bij de nieuwste Macs Sata-III… of de aansluiting van de superdrive bij de nieuwste modellen óók Sata-III is weet ik overigens niet :)
Bij een MacBook Pro 2011 zit de harde schijf aan een SATA 3 aansluiting en de Superdrive op een SATA 2 aansluiting.

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:36
Misschien iets offtopic maar wellicht leuk om te gebruiken...
Ik heb namelijk een Kingston SSD icoontje gemaakt voor Mac OS.

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/1820457/Icons/Schermafbeelding%202011-07-29%20om%2017.37.40.png

Downloaden kan hier.

[ Voor 11% gewijzigd door Haas op 29-07-2011 18:23 . Reden: foute link ]

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Digistorm schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 14:18:
[...]

Bij een MacBook Pro 2011 zit de harde schijf aan een SATA 3 aansluiting en de Superdrive op een SATA 2 aansluiting.
Óf beide zitten aan een SATA 3 aansluiting. Dat verschilt per exemplaar. Beide worden verkocht, ook nu nog.
Aan de doos of het serienummer is het niet te zien, je moet het in de system profiler checken.

[ Voor 12% gewijzigd door Cap op 29-07-2011 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 23:45:
Over de vertex 2 gesproken. In mijn blog krijg ik met de volgende sample size:

[afbeelding]

Deze resultaten:
[afbeelding]
...
Leuke resultaten, hoewel de sample sizes nog wel erg klein zijn inderdaad.

Wat valt mij op?
- Vertex 1 duidelijk onbetrouwbaar
- Zowel de Intel 510 als de Intel 320 hebben een hogere return rate dan de OCZ Vertex 2 en Vertex 3, die daar wel vlak bij liggen. Het aantal samples is daarbij (met uitzondering van de OCZ Vertex 2 misschien) wel erg laag.
- De Crucial C300 / M4 lijken het relatief goed te doen, maar erg weinig samples.
- Jammer dat de hier vaak als betrouwbaar aangehaalde Kingston V+100 ontbreekt als aparte statistiek. Het zou echter heel goed kunnen dat de "other" voornamelijk uit Kingston SSD's bestaat. En die return rate bevindt zich op gemiddeld hoog niveau.

Wat mij betreft klopt de conclusie dus dat de Vertex 1 onbetrouwbaar is, en kan op basis van deze statistieken voorlopig ook niet meer beweerd worden dat de nieuwste generaties Intel SSD' betrouwbaarder zijn dan die van OCZ of andersom. Je zou hoogstens kunnen zeggen dat Crucial het goed lijkt te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

'other' bestaat uit verschillende SSD's met allemaal minder dan 16 samples.

De kingston heeft 13 samples waarvan er 15% dood zijn. Onbetrouwbaar? Nee. Sample size is te klein. Idem voor alles onder de 100 samples vind ik. Dat zeg ik er ook duidelijk bij.

De X25-m heeft nu 206 samples waarvan er 3 dood zijn. Dat vind ik groot genoeg om een uitspraak over te doen.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2011 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
Werkt heerlijk die SSD in me MacBook! Heb de 80GB Intel Postville er nu inzitten uit mijn PC.
Heb een clone van deze disk tijdelijk op een 80GB 7200rpm disk staan....uiteraard belachelijk traag nu....

Ik vraag mij alleen af hoe traag de 80GB Postville op te duur wordt zonder Trim in OS X.
Loont het om een andere SSD in mijn MacBook te zetten i.v.m. garbage management?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan ook gewoon 5 a 10GB onderpartitioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
Heb het trucje ook uitgehaald met het aanpassen van het harddisk icoontje in OS X Lion, heb een icoontje gemaakt voor een Intel SSD zie hieronder:

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/189830/IntelSSD.png

Icoontje kan je hier downloaden:
http://dl.dropbox.com/u/189830/IntelSSD.icns

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Update wat betreft TRIM onder OSX Lion in combinatie met een OCZ Vertex 3:

Deze methode lijkt bij mij goed te werken. Ik heb mijn Macbook al de hele dag draaien met TRIM en zie geen strandballen.

SVP NIET de TRIM Enabler 1.1 tool gebruiken voor Lion, deze gebruikt het Snow Leopard .kext bestand en dat wil je niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik lees daar in een comment het volgende over TRIM in OS X, kan iemand met verstand van TRIM even kijken wat hier van waar is? En dat elke ssd behalve de Intel X-25 na 6 maanden kapot zou zijn lijkt me ook wat overdreven, niet?
What is most disconcerting about the mad rush to install SSDs is that people do no research before-hand.

Apple locked TRIM support for a very good reason — their code works reliably with the SSD’s they’ve chosen to use and no others, because they have programmed in nanosecond-critical timing loops that match perfectly with the access timings of the controllers used in Apple’s SSDs. Using these drivers with other controllers can, at best, slow them down, and at worst, increase the thermal effect that kills storage cells by forcing the controller to act when it isn’t quite ready. This thermal increase hastens the death of the SSD, reducing the already-low lifespan down to six months, if not less.

Then there is the Sandforce issue. SSDs which use one of Sandforce’s DuraClass controllers (SF1200 or better) do not need TRIM at all, as they have their own garbage collection and wear levelling system built in which uses parallel writes, as there are actually two sets of chip controllers built in — whilst one is satisfying the demands of the host in reading & writing requested data, the other is autonomously managing the solid state arrays, shifting regularly-accessed data into new cells, updating block indexes and generally spreading the workload around to ensure thermal effects are kept to an absolute minimum. By enabling TRIM, the SSD is forced to work twice as hard as there are now two separate element management systems running, one from the OS and one built into the device itself. This dramatically increases thermal damage, and again, reducing the life-span of the drive.

Until Apple can implement an intelligent TRIM system — one that can respond to the SSD’s built in characteristics data and adjust its own timings to match, as Windows does — then the only safe, reliable non-factory SSD you can trust with Mac OS X is Intel’s X-25 series. Everything else dies after six to ten months’ regular use.
Ik ga morgen m'n Intel 320 weer in mijn iMac bouwen, wat te doen? TRIM aan of uit...

[ Voor 80% gewijzigd door Frietsaus op 29-07-2011 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuttasoxx
Goh gewoon aanzetten zou ik zeggen. Zeker timemachine gebruiken en dan zien we wel na een jaar. Je hebt toch 3 jaar garantie!

Os x installeer je met precies dezelfde instellingen in een half uur..

[ Voor 22% gewijzigd door Zuttasoxx op 29-07-2011 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De X25-m is niet beter dan andere SSD's. Gewoon beter doordacht. De endurance kan je uitrekenen met de volgende formule

Groote in GB * P/E cycles / write amplification / wear leveling efficicienty.

Ik heb een X25-M 80GB en schrijf 2x zoveel als de gemiddelde persoon (15GB/dag) . We nemen aan P/E cycles = 10.000, write amplification = 1.1, wear leveling efficienty = 1.1.
Dan moet hij het volgens de spec 119 jaar uithouden. Tegen die tijd koop je broodroosters met 80GB opslag.

Dan de kingston. Dat is een vrij slechte drive, we nemen aan P/E cycles = 3000 en write amplification = 1.5:
De 64GB variant moet het volgens dezelfde formule 20 jaar uithouden. De 128GB variant dubbel zo lang. Voordat dat echt een probleem is zijn we 2 generaties verder. Het flash zelf is betrouwbaar, de SF-1200 controller niet. Ze hebben zelf al toegegeven dat een op de 10 drives faalt.

Sandforce is overigens de enige controller met een write amplification onder de 1. Vanwege de compressie. De gedacht dat die controller onzuinig met zijn write cycles omgaat is absurd. De enigineers van sandforce moeten dan echt serieuze fouten hebben gemaakt.
Dat zou me eigenlijk niets verbazen... Maar dat even terzijde.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2011 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

De OCZ staff op het OCZ forum geeft aan dat TRIM wenselijk maar niet noodzakelijk is voor hun Sandforce drives. Het lijkt me vreemd dat ze deze aanbeveling doen als het hun drives zou schaden.

Bovendien: er wordt in dat commentaar alleen gesproken over OSX, maar hoe zit het dan met Windows 7? Het leeuwendeel van hun afzetmarkt wordt natuurlijk gebruikt op dit OS en aar staat TRIM standaard aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bibi2205
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-09 12:51
Zuttasoxx schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 23:14:
Goh gewoon aanzetten zou ik zeggen. Zeker timemachine gebruiken en dan zien we wel na een jaar. Je hebt toch 3 jaar garantie!
De Intel 320 heeft zelfs 5j garantie. :)

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik snap ook helemaal niets van het verhaal eigenlijk. De timing van het trim commando.. Daar hebben ze dus AHCI voor uitgevonden. De drive kan zelf bepalen wanneer hij trimt. En dat gaat erg snel, de data bevind zich hoofdzakelijk in het RAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Verwijderd schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 23:46:
Ik snap ook helemaal niets van het verhaal eigenlijk. De timing van het trim commando.. Daar hebben ze dus AHCI voor uitgevonden. De drive kan zelf bepalen wanneer hij trimt. En dat gaat erg snel, de data bevind zich hoofdzakelijk in het RAM.
Volgens mij is dit één dikke brok kletskoek. Moderne consumenten OSen zijn niet real-time wat inhoudt dat er niets valt te timen in software (op nanoseconden). Daarom hebben alle moderne computer architecturen meerdere hard- en software buffers om tijdverschillen op te vangen. Er staat geen bronvermelding bij, maar de schrijver mag wat mij betreft direct een 101 operating systems gaan doen bij een fatsoenlijke onderwijsinstelling :/

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
Verwijderd schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 20:01:
Je kan ook gewoon 5 a 10GB onderpartitioneren.
Kan je mij technisch uitleggen waarom de SSD dan langer snel blijft? begrijp dat niet helemaal :P
Je laat 10gb dan onbenut, maar als ik de SSD helemaal volgooi, en het daarna bij wijze van spreken de helft weggooi, dan moet alsnog bij het volzetten van de SSD die cellen weer gewist worden voor het schrijven toch?
Ik dacht dat 'dat' juist de kracht was van Trim, het leegmaken van de cellen bij een verwijder-actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je assumptie is correct. Maar als je nu geen trim hebt, en je weet dat de SSD die je erin gaat stoppen slechte garbare collection heeft, is het heel erg aan te raden om te onderpartitioneren.
Zo kan je het ook zeggen ja :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Dus het verhaal van die kerel is onzin en TRIM in OS X in in principe inzetbaar op meer ssd's dan die van Apple zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trim is gewoon een universeel commando wat aangeeft dat geheugenadres X tot en met Y geen betekening meer heeft, en dus weggegooid kan worden. Ik zie niet in waarom dat niet zou werken op elke willekeurige SSD tenzij apple dat niet wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bibi2205
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-09 12:51
duncanvdlinden schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 22:01:
Heb het trucje ook uitgehaald met het aanpassen van het harddisk icoontje in OS X Lion, heb een icoontje gemaakt voor een Intel SSD zie hieronder:

*knip*

Icoontje kan je hier downloaden:
http://dl.dropbox.com/u/189830/IntelSSD.icns
Het was even sukkelen om de icon op zijn plaats te krijgen, maar het is me gelukt.. Bedankt :)

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:28

Q

Au Contraire Mon Capitan!

--- edit spuit 11

[ Voor 93% gewijzigd door Q op 30-07-2011 01:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diotav
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:06
Ik maak gebruik van TRIM Enabler 1.2 onder Lion op een Vertex 2. Moet ik mij nu zorgen maken?

[ Voor 9% gewijzigd door diotav op 30-07-2011 01:38 ]

dion.dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
Ik ga denk ik voor de 128GB Crucial M4 in me MacBook, dan gaat de 80GB Intel X25-M Postville terug in me pc, lees goede reviews over de Crucial M4, dat het eigenlijk een veel goedkopere Intel 510 is, hij geeft eigenlijk alleen problemen in de 17" 2011 MacBook... Sata 1 is het maximale wat ik kan benutten van de SSD, maarja als ik een keer ga upgraden kan ik er alsnog meer performance uit halen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuttasoxx
duncanvdlinden schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 10:35:
Ik ga denk ik voor de 128GB Crucial M4 in me MacBook, dan gaat de 80GB Intel X25-M Postville terug in me pc, lees goede reviews over de Crucial M4, dat het eigenlijk een veel goedkopere Intel 510 is, hij geeft eigenlijk alleen problemen in de 17" 2011 MacBook... Sata 1 is het maximale wat ik kan benutten van de SSD, maarja als ik een keer ga upgraden kan ik er alsnog meer performance uit halen :p
met firmware 002 zou dat verholpen moeten zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
Zuttasoxx schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 11:59:
[...]

met firmware 002 zou dat verholpen moeten zijn..
Zoiets dacht ik al, zal vast wel te verhelpen zijn :p

Ik heb trouwens voor de liefhebbers nog wat icoontjes gemaakt voor andere SSD's:
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/189830/ssds.png

Hier te downloaden:
http://dl.dropbox.com/u/189830/SSDS.zip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

I did not go for the Crucial but the OCZ Vertex 3 120GB in the end, since a local shop had it in stock for just 240 CHF ~210 euros. It was a bit more convenient than waiting and paying for shipping.

Hope my Macbook comes soon so I can use one of your nice icons Duncan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 12:51:
I did not went for the Crucial but the OCZ Vertex 3 120GB in the end, since a local shop had it in stock for just 240 CHF ~210 euros. it was a bit more convienent then waiting and paying for shipping.

Hope my Macbook comes soon so I can use one of your nice icons Duncan!
:{

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
Engels is volgensmij zijn tweede taal, we kunnen niet allemaal "vloeibaar" Engels :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

duncanvdlinden schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 13:14:
[...]

Engels is volgensmij zijn tweede taal, we kunnen niet allemaal "vloeibaar" Engels :P
I could say English is my fifth language but it's just that I am horrible with typing messages on my ancient phone. ;)
I'm from Denmark and I have lived in Switzerland for over half my life and I’ve also lived in The Netherlands for a short while, say 1,5 years so I can understand the language, but writing it is pretty hard cause I’m used to different languages.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2011 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mach
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:25

Mach

[END]Avengers

Val als tweaker natuurlijk wel door de mand ;) maar, zijn er ook bedrijven die een ssd/optibay inbouwen ?

Mag van mij best wel iets kosten als het gewoon goed en professioneel wordt gedaan..volgens mij is het namelijk iets meer trouble dan RAM vervangen of een HDD vervangen (wat ik op zich wel zelf heb gedaan).

DUGG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
  • Laatst online: 22:36
duncanvdlinden schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 12:27:
[...]

Zoiets dacht ik al, zal vast wel te verhelpen zijn :p

Ik heb trouwens voor de liefhebbers nog wat icoontjes gemaakt voor andere SSD's:
[afbeelding]

Hier te downloaden:
http://dl.dropbox.com/u/189830/SSDS.zip
Zien er goed uit! Neem ik even mee. ;)

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

2Dutch schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 22:58:
[...]

13" i5, instappertje :) Het topic gaat over een ander model, maar heb niet echt probs met een 13" i5 en m4 gezien so far. Heb er maar even een topicje geopend, kan weinig meer bedenken wat ik kan doen namelijk.

Naja, je kan altijd eens pech hebben, de HDD lijkt prima te werken dus de Mac zelf is okee (ook weer uitgesloten). Morgen even prutsen nog met een bekende van me, maar anders gaat ie retour en ga ik rondshoppen voor een andere.
De M4 gaat retour: Macje snort lief met de standaard HDD zonder probs. Extreem bizar dat een SSD onder Snow Leopard gewoonweg vastloopt tijdens het booten na een clean install. Vertrouw em niet dus retour ermee.

Bekijk binnenkort even welke SSD ik dan ga nemen. Mijn userprofiel met data is over de 128GB , dus vind het niet zo erg dat ik nu meteen kon terugzetten op 320GB :+

Optibay is toch nog onderweg en met een timemachine backup heb je zo alles weer teruggepleurd..heb geen haast. Ik hou dit topic de komende tijd maar weer braaf in de gaten en dan waag ik binnenkort weer een nieuwe poging :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
2Dutch schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 18:07:
[...]

De M4 gaat retour: Macje snort lief met de standaard HDD zonder probs. Extreem bizar dat een SSD onder Snow Leopard gewoonweg vastloopt tijdens het booten na een clean install. Vertrouw em niet dus retour ermee.
Klinkt niet goed, heb je ook de 002 firmware erop staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

duncanvdlinden schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 19:19:
Klinkt niet goed, heb je ook de 002 firmware erop staan?
Yup:
2Dutch schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 22:22:
SSD aan windowsbak gehangen, maar firmware nr 2 zat er al in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bn326160
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-09 23:19
Mijn SSD en Optibay komen bijna toe.
Ik dacht eerst de SSD in de optibay te plaatsen omdat deze geen SMS nodig heeft, maar nu las ik ook dat hibernate mogelijk niet werkt (niet dat ik dat gebruik bij mijn weten).

De HDD betreft een 640Gb WD Scorpio Blue, ik denk dat die geen eigen SMS heeft, maar ben toch niet 100% zeker.

Wat raden jullie me aan? Is er ook geen performance verlies als ik de SSD in de optibay plaats?

[ Voor 9% gewijzigd door bn326160 op 30-07-2011 23:42 ]

🤞🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
Is het verstandig SMS uit te zetten nu ik een SSD in me MacBook heb?
Het SMS systeem hoeft natuurlijk helemaal niet meer bij een SSD, want het is ter bescherming van een draaiende hardenschijf, maar heeft het ook negatieve effecten als het aanstaat i.c.m. een SSD?
Het draait naar mijn mening goed nu.

Heb btw een Intel 80gb Postville

[ Voor 5% gewijzigd door duncanvdlinden op 31-07-2011 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

:)
Kan een maandagmorgen modelletje zijn natuurlijk ;)

De Seagate Hybrid disk komt nu wat meer in beeld als optie, bekende van me (tweaker + Macgebruiker) gaf aan dat hij er eentje had en ik het vooral eens zou moeten overwegen.
Misschien toch wat meer passend in mijn situatie van snel genoeg + genoeg opslag.

Ahh, toys :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arathorn8
  • Laatst online: 10-06 21:31
Ik heb gisteren m'n iMac 27" op de operatietafel gelegd en met succes een OCZ Vertex2 erin gezet. Het was een hele klus: extra onderdelen besteld en alles eruit gehaald, om de ruimte waar een 3,5" drive past te benutten. Dit document is daarbij essentieel geweest. Voor de duidelijkheid: nu heb ik zowel een SSD waar ik vanaf boot, als een HDD die als "huge datastore" dient.

In tegenstelling tot de Mid 2010 modellen, zit er in mijn Late 2009 iMac geen derde SATA interface. Daarom heb ik die van de optical drive gebruikt. Who needs opticalz anyway?

Gelijk Lion geinstalleerd en alles draait fantastisch. Performance ziet er ook goed uit.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Results 327.92  
    System Info     
        Xbench Version      1.3
        System Version      10.7 (11A511)
        Physical RAM        8192 MB
        Model       iMac11,1
        Drive Type      OCZ-VERTEX2
    Disk Test   327.92  
        Sequential  201.08  
            Uncached Write  265.21  162.83 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Write  249.64  141.25 MB/sec [256K blocks]
            Uncached Read   104.16  30.48 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Read   397.45  199.76 MB/sec [256K blocks]
        Random  888.16  
            Uncached Write  1388.07 146.94 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Write  418.18  133.88 MB/sec [256K blocks]
            Uncached Read   2842.57 20.14 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Read   961.37  178.39 MB/sec [256K blocks]

"I came here to chew gum and kick ass... and I'm all out of gum." -- They Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• man-o-script
  • Laatst online: 19:25
man-o-script schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 11:55:
Ik heb nog een Apple raid-kaart (early 2009, de zwarte) liggen en wil in m'n Mac Pro nu eindelijk ook eens wat SSD's gaan hangen. Heb een Intel X25 in m'n MacBook en die bevalt me prima.

Zoals de raid-kaart al doet vermoeden :9 wil ik een aantal SSD's in raid gaan gebruiken, ik denk hierbij aan raid 5 met drie SSD's. Nu heeft mijn Mac Pro vier SATA300 kanalen, dus een aantal Intel 510's zou overkill zijn en las al wat over problemen hier en daar. Als de firmware-update voor de Intel 320 er is, lijkt me dat een goede keuze.

Het idee is dus om er drie hiervan in een raid 5 te gebruiken, is er iemand die hier ervaring mee heeft i.c.m. de Apple raid-kaart?
Niemand ervaring met de Apple raid-kaart i.c.m. drie SSD's in raid-5?

//

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJee93
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-08-2015
Philflow schreef op zondag 17 juli 2011 @ 14:00:
[...]

Kingston V+ 100 werkt zeer goed met Apple. Apple gebruikt zelf dezelfde SSDs in OEM versie.

Samsung 470 is ook een uitstekende SSD die goed samen werkt met Apple.
Ik ben voor de Kingston V+ 100 128GB gegaan. Wat een verademing en werkte meteen! Bedankt voor de feedback! _/-\o_

 Fanboy | Code monkey | Occasional speaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-09 14:11
Zag dat Kingston nu een SATA600 SSD heeft:
pricewatch: Kingston HyperX SSD SATA III 2.5" 120GB

Gaat die werken in de MBP 2011? Zo ja, wie gaat 'm testen? :X

PSN: ForcedReboot | XBL: Froggle | NSO: SW-6166-3842-4608 | Strava | Untappd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is een rebrand van de vertex 3 of agility 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben niet zeker of dit de geschikte plaats is om ook advies te vragen, maar momenteel kan ik de overmaat aan informatie niet verwerken om een goede beslissing te maken:

Ik wil een SSD in een iMac 2011 27" laten inbouwen. Ik wil liefst +160GB ruimte zodat alle software er op kan zonder krap te worden. Snelheid telt natuurlijk, maar betrouwbaarheid en gebruiksgemak even zeer. Ik lever liever wat ruwe snelheid in, dan elke week wat firmware updates te moeten doen en overal aan te sleutelen om het draaiende te houden. Liefst ook een drive die het lang zal uithouden, aangezien ik hier veel lees over onbetrouwbare drives. Prijs is ondergeschikt aan andere eisen.

Volgende drives zag ik al voorbij komen:
- OCZ Vertex 3 MAX IOPS
- Intel X25-M G2
- Intel 510M
- Crucial M4

Met welke SSD zit ik nu best? Of waarin verschillen ze van elkaar? Ik las ergens (weet de URL niet meer) dat de nieuwere generatie SSD's anders werkt dan oudere versies en daardoor sneller en betrouwbaarder zouden zijn. En hoe zit het met TRIM in OS X Lion, werkt dit nu goed met alle SSD's of is er iets van aan dat die timings specifiek op Apple SSD's zijn afgesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• callous
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-08 10:59
Op de vragen van Damoke, hierboven, zou ik ook nog wel antwoorden willen zien met als aanvulling:

ik heb dus de 24" imac 2.93 Ghz van begin juli. Hierin zit een 3,5" hdd... die wil ik vervangen voor een SSD. Na vorige berichten denk ik dat het de M4 256GB zal worden maar dat is nog niet geheel zeker...
wat ik graag nog zou willen weten is... past deze erin en heb ik daarvoor nog een 2,5 > 3,5 bracket nodig? Ik vermoed van wel maar dan is de vraag, welke?

en... als hij er eenmaal inzit... wat dan? Mac aan, booten van installatie usb stick (lion), installeren en klaar?

Ik las ook eens iets over 10% niet particioneren, speelt dat nog een rol? en idd... die TRIM... ik lees ook vaak genoeg dat het niet nodig is of dat je het pas moet inschakelen wanneer je SSD snelheid begint te verliezen?

Ik heb deze vragen al eens eerder gesteld maar nog nooit antwoord gehad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-09 21:29

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

callous schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 19:39:

Ik las ook eens iets over 10% niet particioneren, speelt dat nog een rol? en idd... die TRIM... ik lees ook vaak genoeg dat het niet nodig is of dat je het pas moet inschakelen wanneer je SSD snelheid begint te verliezen?

Ik heb deze vragen al eens eerder gesteld maar nog nooit antwoord gehad...
Lekker dat ding inbouwen, Trim aanzetten en draaien. Ga toch geen tricks uithalen om de boel een beetje draaiend te houden. Ik verbaas me soms wat men doet aan tweaks na het inbouwen van een SSD.

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_Guardian_I
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-04-2022
Waar was je van plan een van de bovenstaande SSD's in te laten bouwen? Zit namelijk met hetzelfde 'probleem'.
Dus ben ook benieuwd welke wel en goed werkt in de imac 27" 2011!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Ik heb het internet afgezocht en kan het antwoord echt nergens vinden... Ik heb de MacBook Unibody met 8GB RAM, Vertex 2 120 GB. Nu wil ik graag de SuperDrive vervangen door een Fenvi HDD caddy.

Voor de optimale snelheden, wil ik graag weten wat voor SATA-aansluiting er op mijn SuperDrive zit. Heeft iemand enig idee? Ik denk eraan de SSD te plaatsen in de caddy en de HDD op de originele plaats. Heeft iemand over dat laatste punt nog bepaalde gedachtes? Ik hoor het graag.

EDIT: op de eerste vraag heb ik het antwoord al gevonden *O* Via MacTracker. Je klikt op de computer naar keuze, vervolgens Connections and Expansions, dan scrollen naar Expansions, daar staat Optical Drive Interface. Weten jullie dat ook gelijk weer. Wel vreemd dat het nergens te vinden is op internet...

[ Voor 24% gewijzigd door Volkan1984 op 02-08-2011 00:11 . Reden: Antwoord op vraag 1 gevonden door logisch nadenken! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qreed
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15-08 14:51
Heb net de de Crucial M4 256 op de post laten doen voor een MacBookPro 6,1 (2010).

Moet ik nog rekening houden met allignment als ik hem voor bootcamp wil partitioneren of houd disk utility hier tegenwoordig rekening mee?

Werkt AHCI tegenwoordig ook onder via bootcamp? Of moet je nog steeds die bootsector truk uithalen voor Windows?

@Volkan1984
Ik denk eraan de SSD te plaatsen in de caddy en de HDD op de originele plaats. Heeft iemand over dat laatste punt nog bepaalde gedachtes? Ik hoor het graag.
Ik zou gewoon het eerste slot voor je nieuwe SSD gebruiken. Ik las ergens mensen klagen dat bijvoorbeeld hun sleep dump (wanneer de batterij bijna leeg is) niet meer werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
@ Qreed,

Thnx voor je snelle reply. Ik denk dat ik gewoon je advies ga opvolgen. Lijkt toch de beste oplossing te zijn. Ik maak me geen zorgen over de sleep dump.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

I_Guardian_I schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 21:02:
Waar was je van plan een van de bovenstaande SSD's in te laten bouwen? Zit namelijk met hetzelfde 'probleem'.
Ik heb er nu een week of 3 een intel 510 in zitten werkt prima en tot nu toe totaal geen problemen in zowel Lion als Windows (bootcamp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• callous
Mijn zwager is enorm handig en heeft HTS gedaan... hem vertrouw ik het wel toe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik heb er nu sinds de introductie van de 2011 iMacs een OCZ Vertex 3 Max IOPS in zitten, en dat is het snelste dat je op dit moment kunt krijgen. Volgens critici niet de stabielste, maar dat probleem is bij de Vertex 1 en Vertex 2 vooral aan de orde geweest. Vooralsnog valt het met de Vertex 3 allemaal wel mee geloof ik. Hij is in ieder geval bloedsnel en OSX boot bij mij in 12 seconden. Windows 7 boot in VMWare binnen een seconde of 11 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• callous
Een collega van me wil beweren dat je niet te veel write's mag hebben op je ssd... dit zou volgens hem door de producent zelfs worden afgeraden...

zoals het renderen van films en foto's.... dus simpel gezegd, veel schrijf bewerkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi, ik wil zelf ook een SSD in mijn nieuwe macbook erop gooien, maar ik vind de 128 GB wel enorm weinig voor iemand als ik. De 256 en de 512 gb zijn dan daarentegen enorm duur. Weten jullie een goede oplossing hiervoor? De 500 gb 5600 rpm vind ik 10 keer niets.

Ik wil namelijk ook Windows erbij draaien, hiervoor gebruik ik Parallels. Ik heb mijn vorige windows laptop compleet als vmware migreert (ruim 200gb)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2011 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:46

iMars

Full time prutser

Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 12:22:
Hoi, ik wil zelf ook een SSD in mijn nieuwe macbook erop gooien, maar ik vind de 128 GB wel enorm weinig voor iemand als ik. De 256 en de 512 gb zijn dan daarentegen enorm duur. Weten jullie een goede oplossing hiervoor? De 500 gb 5600 rpm vind ik 10 keer niets.

Ik wil namelijk ook Windows erbij draaien, hiervoor gebruik ik Parallels. Ik heb mijn vorige windows laptop compleet als vmware migreert (ruim 200gb)
http://www.seagate.com/ww...ducts/laptops/laptop-hdd/
500GB, 7200rpm en stukje SSD.

Sneller als een HDD, langzamer dan een SSD...

edit:
Zie video

Ook wel een leuke vergelijking, is wel windows: YouTube: ‪Seagate Momentus XT‬‏ - YouTube

[ Voor 15% gewijzigd door iMars op 02-08-2011 12:32 ]

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

callous schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 12:15:
Een collega van me wil beweren dat je niet te veel write's mag hebben op je ssd... dit zou volgens hem door de producent zelfs worden afgeraden...

zoals het renderen van films en foto's.... dus simpel gezegd, veel schrijf bewerkingen.
Kort antwoord: in theorie wel maar in de praktijk is het onzin. Voordat die drive versleten is, is ie sterk verouderd en geen drol meer waard of al lang vervangen.

Leesvoer: http://www.anandtech.com/...ew-the-first-sf2500-ssd/2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TAMW
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-09 12:11
Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 12:22:
Dit "probleem" had ik ook.

Ik heb toen een 128 GB SSD op de standaard HD plek geplaatst en de "Apple" 500 Gb 5400 rpm HD
met een optibay op de plek van de DVD speler (superdrive) geplaatst.
De DVD speler heb ik in een aparte behuizing met een USB aansluiting gezet.

Alles werkt prima behalve in deze setup behalve de standaard Mac OS dvd player applicatie.
DVD's met bv VLC afspeler werkt wel goed.

Dit setje heb ik gebruikt: http://www.hdcaddy.nl/product.php?id_product=14
Hier in zit de dvd speler behuizing en de caddy om de hd op de plaats van de dvd speler te zetten.

Op ebay zijn deze setjes goedkoper te vinden maar heb je ze niet de volgende dag al in huis.

[ Voor 27% gewijzigd door TAMW op 02-08-2011 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
iMars schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 12:27:
[...]
Sneller als een HDD, langzamer dan een SSD...
Ik vind de HDD versie in het filmpje ernstig traag, de nieuwe basismodellen Macbook pro (sneeuwluipaard) en de Mac mini (leeuw 8gb) booten vlotter. Bij de mini mac staat na 35 seconden het bureaublad voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Na vorige week een Kingston SSDnow V+100 van 128GB gekocht te hebben samen met een optibay
via macupgrade, kwam vandaag dan eindelijk het speelgoed binnen. De bedoeling was om mijn iMac i3 3.2Ghz tevoorzien van een beetje extra prik, en dat is gelukt :)

Nu moet ik nog wat uitgebreidere persoonlijke tests doen zoals m'n gebruikelijke werkzaamheden in Photoshop en Illustrator, en een paar games (in mijn geval Dragon Age 2), maar het opstarten van het systeem en apps gaat gelukkig al lekker vlot. Het is voor m'n gevoel niet zo'n wereldgroot verschil als de indruk die ik kreeg van sommige artikelen op 't internet, maar het maakt bij mij voor m'n gevoel in ieder geval +/- 30-50% aan snelheidswinst waar. Niet zozeer winst in het werken zelf, maar vooral het minder hoeven wachten op het openen en bewaren van documenten, en 'te starten van je systeem en programma's.

Ik heb alleen Spotlight uitgezet, en verder geen TRIM hacks en dergelijke gedaan... misschien dat ik nog een gouden tip tegenkom, maar voor nu vindt ik 't prima zo :)

Al met al was 't voor mij de investering zeker waard. Ik heb een i3 iMac, maar het voelt als een i5 versie :)

Bedankt voor alle tips en informatie hier op tweakers... Het heeft mij in ieder geval over de streep getrokken. Moet wel eerlijk toegeven dat hoewel 'te openen van m'n iMac e.d. heel simpel was, die belachelijk dunne display kabel deed me ween zweetdruppeltje losbreken ;). Het stofvrij krijgen van je scherm voor je de glasvlakt ergere op zet was even wat geduld, maar dat was een stuk minder zweten, hèhè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perslucht
Vandaag zijn mijn optibay en mijn dvd-speler behuizing binnen gekomen. Daarom zoals beloofd mijn bevindingen.

Allereerst een plaatje van xbench.
Afbeeldingslocatie: http://felixparmentier.nl/rommel/tweakers/vertex2-xbench-550.png

De installatie ging prima, makkelijker dan de vorige, omdat ik hier al schroefdraad in de gaatjes had en de vorige had dat niet.
Na alle in elkaar gezet te hebben de Lion installatie gestart. En dat was binnen 20 minutjes zonder problemen klaar. (In tegenstelling tot een eerdere SL installatie die halverwege crashte ivm die I/O errors).
Even SMARTreporter geinstalleerd en die heeft tot nu toe nog geen errors gemeld. Het lijkt er dus op dat het allemaal in orde is :)

Daarna mijn dvd speler in de nieuwe behuizing gedaan. Als je de 9,5mm variant hebt moet je twee pootjes afbreken zodat je de onderkant er verder in kan klikken. Dat heb ik gedaan en zodoende de boel dicht geklikt.

Toen bij het testen had hij het moeilijk, er kwam wat haperend geluid uit het ding en uiteindelijk werd de cd weer uitgeworpen.

Ik heb toen de speler even getest terwijl hij uit de behuizing was. Toen deed hij het prima. Daarna weer teruggezet. Eerste keer geen probleem. Tweede keer weer rare geluiden, en hij probeerde 'm uit te werpen maar dat ging niet omdat de opening van de behuizing net iets te hoog zat.

Nou ja, lijkt me dus duidelijk dat ik de boel nog even goed moet uitlijnen. Maar dat heeft geen haast.

Optibay werkt dus goed! En ik ben tevens verbaasd over de snelheid van de verzending ( 10 dagen. Normaal gesproken moet je toch behoorlijk langer wachten.

(Oh ja, ik heb die oude optibay even uit elkaar geschroef en de solderingen nagemeten. Maar ik kan eigenlijk niets bijzonders vinden :/ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:58
Verwijderd schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 23:27:
De X25-m is niet beter dan andere SSD's. Gewoon beter doordacht. De endurance kan je uitrekenen met de volgende formule

Groote in GB * P/E cycles / write amplification / wear leveling efficicienty.

Ik heb een X25-M 80GB en schrijf 2x zoveel als de gemiddelde persoon (15GB/dag) . We nemen aan P/E cycles = 10.000, write amplification = 1.1, wear leveling efficienty = 1.1.
Dan moet hij het volgens de spec 119 jaar uithouden. Tegen die tijd koop je broodroosters met 80GB opslag.

Dan de kingston. Dat is een vrij slechte drive, we nemen aan P/E cycles = 3000 en write amplification = 1.5:
De 64GB variant moet het volgens dezelfde formule 20 jaar uithouden. De 128GB variant dubbel zo lang. Voordat dat echt een probleem is zijn we 2 generaties verder. Het flash zelf is betrouwbaar, de SF-1200 controller niet. Ze hebben zelf al toegegeven dat een op de 10 drives faalt.
Iets voor in de TS lijkt mij. Hoef je je daar in ieder geval niet meer druk om te maken.
Pagina: 1 ... 37 ... 88 Laatste