Het SSD in je Apple topic

Pagina: 1 ... 36 ... 88 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Hi Phil, en deze? http://www.informatique.n...-series-120gb-retail.html Ik zag een youtube filmpje waar deze werd gebruikt. En die Crucial M4 is zelfde kwaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023
Intel 320 zou ik op dit moment niet kopen omdat er firmware problemen zijn die data verlies kunnen opleveren.

Crucial is een dochteronderneming van Micron die samen met Intel NANDs voor SSDs maken. IMFT heet dat bedrijf. Een van de meer betrouwbare merken imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Niet online
Dank je voor je antwoord! http://www.informatique.nl/522474/crucial-m4-128gb.html Deze is dus een goede optie? Ik zag dat er bij de intel een soort van installatie setje in de verpakking zat, daarom leek me die ook wel handig. Weet jij of ik verder rare dingen tegenkom? Vooral met de Fans die raar gaan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Ik heb geen enkele ervaring met iMacs. Er wordt veel over gezegd in dit topic, ook over de fans.

PS. Ja de Crucial M4 vind ik op dit moment de beste keuze voor SATA III. Overigens is ie in de PW 20 euro goedkoper.

[ Voor 66% gewijzigd door Philflow op 22-07-2011 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand toevallig een plek waar ik een los hardeschijf kabeltje kan bestellen (voor MBP 13")? op ifixit.com en powerbookmedic.com zijn ze uitverkocht. Misschien weet iemand nog een andere winkel (voordat ik op ebay ga bestellen)? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:48

Exirion

Gadgetfetisjist

Dutchylex schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 20:01:
- Moet ik rekening houden met Fans die hard gaan loeien oid?
Software fix: http://exirion.net/ssdfanctrl

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na twee keer mijn hardeschijf beschadigt gemaakt moet ik er aan geloven ik moet overstappen naar een SSD, daar gaat mijn vakantiewerk centjes.

Na wat research:

Mij lijkt de Intel 320 series 160GB de beste voor mij.
50GB Programmas
20GB OSX lion met reservatie voor andere updates.
90GB voor opslag ruimte voor bestanden. (misschien nog bootcamp)
Daarnaast een goede 500gig/1tera externe schijf.

http://www.mycom.nl/Produ...es--160GB--25inch/1161907

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2011 01:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Verwijderd schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 19:05:
[...]

google naar trim patcher osx. Je kunt die van 10.6.7 gebruiken, werkt ook op Lion OS. installeren, reebouten en check in sys information. Daar zul je trim support - Enabled of Yes/JA zien.
Plus je hebt gegarandeerd spinning beachballs in plaats van een vlot systeem, in ieder geval met je Sandforce controller based SSD. Niet doen dus. (Ze hebben niet eens TRIM nodig).

Kortom: leuk, zo'n System Profiler die "TRIM Support - YES" meldt, daar zorgt die patch wel voor. Maar daar gaat het niet om.

PS: Vertex 3 + Macbook Pro 2011 13" = _/-\o_ Met de 15" zou ik ook nog wel een poging willen wagen, met de 17" zou ik het alleen proberen als je niet-goed-geld-terug garantie hebt op je aankoop (Mycom dacht ik?).

[ Voor 25% gewijzigd door Cap op 23-07-2011 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Verwijderd schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 23:31:
Mij lijkt de Intel 320 series 160GB de beste voor mij.
En je weet van de huidige problemen?
http://news.softpedia.com...es-Data-Loss-210809.shtml
http://communities.intel.com/message/131623#131623
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1190829
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1190378
http://forums.macrumors.c...hp?p=12919013&postcount=3
http://forums.macrumors.c...hp?p=12920127&postcount=7
Cap schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 00:12:
[...]
PS: Vertex 3 + Macbook Pro 2011 13" = _/-\o_ Met de 15" zou ik ook nog wel een poging willen wagen, met de 17" zou ik het alleen proberen als je niet-goed-geld-terug garantie hebt op je aankoop (Mycom dacht ik?).
En iedere webshop moet wettelijk binnen 7 dagen retour zendingen accepteren.

[ Voor 28% gewijzigd door Philflow op 23-07-2011 06:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Yep, wettelijk heb je inderdaad het recht, dat is natuurlijk een bekend verhaal.

Maar in de praktijk denk ik dat als het gaat om geld terug ze best moeilijk kunnen doen over geopende verpakkingszegels en dat soort dingen. Vaak staat er toch iets van ongeopende verpakking in de retourvoorwaarden. Bovendien zit je met het gedoe van retourzenden en de verzendkosten voor die retour. Dus juist in dit geval vind ik een winkel om de hoek die duidelijk "niet goed geld terug" in de voorwaarden heeft staan toch wel erg prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Cap schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 12:29:
Vaak staat er toch iets van ongeopende verpakking in de retourvoorwaarden.
De wet staat boven de voorwaarden en dit soort voorwaarden zijn lachwekkend onzinnig :) Om een produkt te kunnen testen moet je toch echt de verpakking kunnen openen, en als het produkt niet voldoet moet het gewoon teruggenomen worden. Mits onbeschadigd natuurlijk, maar dat is een logische eis.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Natuurlijk, je hebt helemaal gelijk. Maar ik heb zelf vaak geen zin in dat soort energie verslindende discussies met leveranciers en kies daarom voor winkels waarvan ik weet dat ze niet moeilijk doen. Daar zitten trouwens ook webshops bij hoor, daar niet van. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Inderdaad, als gebruiker heb je het recht een product uit te testen, daarvoor is de bedenk tijd. De betere webshops houden zich aan de wet. Daarom bestel ik juist vaak liever online bij een webshop die ik vertrouw, dan heb je tenminste altijd die mogelijkheid.

Ik heb een keer te maken gehad met een webshop die weigerde een product retour te nemen, toen heb ik ze fijntjes op de wet gewezen en alsnog mijn geld terug gekregen.

En de Mycom winkels zijn inderdaad ook een goede optie m.b.t. retour beleid.

[ Voor 38% gewijzigd door Philflow op 23-07-2011 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Ik noemde Mycom omdat ik dat een goed voorbeeld vind: je kunt online bestellen, in de winkel kopen, je kunt terugsturen of terugbrengen bij elk filiaal door het land, en ze doen niet moeilijk over geld terug of geopende verpakking. Niet dat ik speciaal Mycom fan ben hoor, ik heb bijvoorbeeld dezelfde ervaring met Informatique. Ik maak gewoon graag gebruik van deze keuzevrijheden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:04
Hoi,

Ik zit er aan te denken om pricewatch: Kingston SSDNow V+100 SVP100S2/96G (stand-alone drive) 96GB in mijn MBP te stoppen dmv een Optibay. Heeft iemand ervaring met deze (en dubbelcheck: dit is de juiste SATA en juiste verhouding toch?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Niet online
Zojuist in mijn iMac 27" 2011 (nieuwste model) de Sata 1TB schijf vervangen voor een 128 GB Crucial SSD schijf. Ben denk ik een half uurtje bezig geweest, en is echt geen kunst! Eerste indruk, na installatie van OsX Lion: SUPER snel en opstarttijd is echt waanzinnig!

@Philflow -> Dank je voor je tip! Hij werkt prima!
@ Exirion -> Thx voor je programma t.a.v. fancontrol! Hij begon inderdaad met een hoge Fan snelheid. Na installatie van je tool zakte hij meteen naar een bijna geruisloze mac :) I am happy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
@ DutchyLex, mooi dat ie goed bevalt. Nog 2 tips: hij blijft het best presteren als je hem niet voller dan ± 90-95% maakt. Mocht je merkbaar prestaties verliezen dan kun je de TRIM hack gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunth
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:18
--Christiaan-- schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 13:49:
Hoi,

Ik zit er aan te denken om pricewatch: Kingston SSDNow V+100 SVP100S2/96G (stand-alone drive) 96GB in mijn MBP te stoppen dmv een Optibay. Heeft iemand ervaring met deze (en dubbelcheck: dit is de juiste SATA en juiste verhouding toch?)
Ik heb deze sinds gisteren en tot nu toe is het een verademing ivm een HDD.
Moest ik ze opnieuw kopen ik zou ze iets groter nemen maar als de prijzen wat zakken koop ik wel een grotere.
Kan deze dan in mijn netbook van mijn dochter.

[ Voor 3% gewijzigd door Gunth op 23-07-2011 17:47 ]

iPhone 15 pro max nat tita|tv4 64|Airpods pro|airpods pro2|AW 6 grey| iPad Air 2020 blue| homepod mini grey|Airpods max blauw|Samsung s23 ultra green 512|Google pixel 7|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

What would be the best SSD for a 15 inch 2011 macbook concering, performance/reliability/os compatability.
With a size roughly 120gb, pricing of around 200 euros
I'm hearing good things about the Vertex 3 and the M4.

I will use it in the original hard drive slot and put the 500GB in an optibay like enclose, no need for the superdrive for me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
@ Design Identity, hier kun je iemand zien met ongeveer dezelfde vraag & een aantal antwoorden: _Slick_Rick_ in "[BBG aanschaf] SSD"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkeOkeOke
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:47
--Christiaan-- schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 13:49:
Hoi,

Heb deze er al een tijdje in zitten (MBP 13 2011) en tot nu toe 0 problemen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Philflow schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 18:32:
@ Design Identity, hier kun je iemand zien met ongeveer dezelfde vraag & een aantal antwoorden: _Slick_Rick_ in "[BBG aanschaf] SSD"
thank you, judging by what i've read the M4 seems to have virtually the same performance as the OCZ, but a better track record concerning reliability. Also it's marginally bigger ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, dat kwam ik 1a 2x tegen, maar als je zoekt heeft iedereen wel iets te klagen. Dat maakt de keuze extra moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Verwijderd schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 19:01:
[...]
Ja, dat kwam ik 1a 2x tegen, maar als je zoekt heeft iedereen wel iets te klagen. Dat maakt de keuze extra moeilijk.
Valt wel mee hoor, Kingston V+ 100, Samsung 470, Crucial M4 met firmware 2, Intel X25-m werken prima zonder problemen.

Intel 320 zal als er nieuwe firmware komt ook weer een prima koop zijn.
Verwijderd schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 18:54:
[...]
thank you, judging by what i've read the M4 seems to have virtually the same performance as the OCZ, but a better track record concerning reliability. Also it's marginally bigger ;)
It is bigger but it's better to not use full capacity. In that regard they're the same size.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CumpsD
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-08 23:10
Weet iemand of de Intel 510 250GB zonder problemen werkt in een MBP Early 2011?

Als ik het zo lees, heeft die de problemen van de 320 niet, wel duurder ;)

pricewatch: Intel 510 250GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
SirQ schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 21:29:
Weet iemand of de Intel 510 250GB zonder problemen werkt in een MBP Early 2011?

Als ik het zo lees, heeft die de problemen van de 320 niet, wel duurder ;)

pricewatch: Intel 510 250GB
Volgens mij zijn er serieuze problemen i.c.m. Mac:
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1111349
http://communities.intel.com/message/129890

Crucial M4 en Vertex 3 zijn betere opties voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CumpsD
Philflow schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 21:34:
[...]

Volgens mij zijn er serieuze problemen i.c.m. Mac:
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1111349
http://communities.intel.com/message/129890

Crucial M4 en Vertex 3 zijn betere opties voor zover ik weet.
Als ik die posts zo wat lees, dan lijkt het allemaal aan 1 kabel te liggen? En niet aan de HD's?

SATA2 heeft geen problemen ook volgens die posts.

Dus: op zoek naar een goede SATA2 schijf of/en goede kabel? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
SirQ schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 21:41:
[...]
Als ik die posts zo wat lees, dan lijkt het allemaal aan 1 kabel te liggen? En niet aan de HD's?
SATA2 heeft geen problemen ook volgens die posts.
Dus: op zoek naar een goede SATA2 schijf of/en goede kabel? :)
Zijn al redelijk oude threads, de info is deels achterhaald.

Lang verhaal kort: Crucial M4 (firmware 2) en Vertex 3 (firmware 2.09) werken prima met MBP 2011 13" en 15". Intel 510 levert vaak problemen op. De 17" is een geval apart.

[ Voor 4% gewijzigd door Philflow op 23-07-2011 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:20
net een testje gedaan met kingston v+100 96gb.

heb de installatie van LION uitgevoerd. duurde bijna 11 min tot lion gebruiken klaar(bureau blad etc weer zichtbaar) was na de GONG van de eerste start voor de installatie en de restart na de installatie..

Dit scheentje is gemaakt met de installatie inlezen:
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/32518921/Schermafbeelding%202011-07-23%20om%2020.26.51.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cap schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 12:40:
Ik noemde Mycom omdat ik dat een goed voorbeeld vind: je kunt online bestellen, in de winkel kopen, je kunt terugsturen of terugbrengen bij elk filiaal door het land, en ze doen niet moeilijk over geld terug of geopende verpakking. Niet dat ik speciaal Mycom fan ben hoor, ik heb bijvoorbeeld dezelfde ervaring met Informatique. Ik maak gewoon graag gebruik van deze keuzevrijheden. :)
Ben geholpen door Mycom s'hertogenbosch door $medewerker1. Super service en pluim voor de medewerkers daar. Behalve $medewerkerX, die is niet klantvriendelijk.

Het is niet de bedoeling om namen of andere persoonlijke gegevens van derden te gaan posten hier. Daarnaast, als je problemen hebt met de klantvriendelijkheid van het personeel van een winkel, kan je altijd een klacht indienen bij de bedrijfsleiding. Dat lijkt me nuttiger dan het op GoT posten.

[ Voor 22% gewijzigd door Whieee op 25-07-2011 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CumpsD
Philflow schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 21:49:
[...]

Zijn al redelijk oude threads, de info is deels achterhaald.

Lang verhaal kort: Crucial M4 (firmware 2) en Vertex 3 (firmware 2.09) werken prima met MBP 2011 13" en 15". Intel 510 levert vaak problemen op. De 17" is een geval apart.
Beslissing is genomen, Macbook Pro besteld, 2.3ghz met de standaard opties (4GB ram, en 500GB 7200rpm disk), om daarna zelf te upgraden naar Crucial M4 :) Idem voor memory naar 8GB upgrade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 17:39
Iemand toevallig al een idee hoe het zit met 't installeren van een 2e HD/SSD in de nieuwe Mac Mini? Schijbaar ontbreekt er alleen een "SATA hard drive-to-logic board cable" namelijk, maar ik heb geen idee of die al ergens te krijgen zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Voor mensen die het gebruiken, er is een update voor de fan fix: http://exirion.net/ssdfanctrl

De verbetering is dat de controle over de fan nu exact is, als de betreffende iMac dat ondersteunt. De update is naar aanleiding van een mailtje van iemand met een 2006 model dat niet werkte met de vorige versie, maar nu dus wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Doe mee aan het SSD betrouwbaarheidsonderzoek.

@ OkeOkeOke, thanks :)

[ Voor 7% gewijzigd door Philflow op 24-07-2011 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Niet online
Ik heb (zoals eerder geschreven) de M4 SSD in mijn imac zitten. Maar ik heb nu 2 keer een "freeze" van mijn systeem gehad. Ik kon nog wel mijn muis bewegen, maar dat was ook alles. Dit heb ik met een Mac nog nooit gehad en verdenk dan ook de SSD schijf hiervan. Iemand hier weleens mee te maken gehad? Ik heb volgens de mac Revisie 2 van de schijf erop staan. MOet een eventuele FW update altijd via een PC/Windows trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Dutchylex schreef op zondag 24 juli 2011 @ 21:20:
Ik heb (zoals eerder geschreven) de M4 SSD in mijn imac zitten. Maar ik heb nu 2 keer een "freeze" van mijn systeem gehad. Ik kon nog wel mijn muis bewegen, maar dat was ook alles. Dit heb ik met een Mac nog nooit gehad en verdenk dan ook de SSD schijf hiervan. Iemand hier weleens mee te maken gehad? Ik heb volgens de mac Revisie 2 van de schijf erop staan. MOet een eventuele FW update altijd via een PC/Windows trouwens?
Hmm da's opmerkelijk, ik heb nog geen freeze klachten gezien i.c.m. firmware 2 (maar ik lees eigenlijk alleen over MBPs).

Als je zeker weet dat firmware 2 er al opstaat dan is het niet mogelijk te updaten, want zover ik weet is dat de laatste. Updaten van de firmware kan gewoon op Macs, met een bootable ISO.

Als de freeze klachten aanhouden is een retour naar de winkel het beste denk ik. Dan zou Vertex 3 de logische keuze zijn, of misschien toch het zeker voor het onzekere nemen en naar SATA II drives gaan.

[ Voor 17% gewijzigd door Philflow op 24-07-2011 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds gister een Vertex 3 120GB ingebouwd. Vooraf had ik toch zo mijn twijfels aangezien mijn MBP (13inch early 2011) al zeer snel was. Als de ssd er eenmaal in zit en je er aan gewend bent wil je ook niet meer terug. Je merkt toch wel duidelijk het verschil tussen een hdd en een ssd, ook onder OS X!

Installeren is (uiteraard) een fluitje van een cent en mijn back-up kon tijdens de installatie gewoon terug gezet worden. Ik raad het dus aan iedereen aan die nog twijfelt. Of je nou een Crucial of een OCZ ssd koopt, je zult er zeker geen spijt van krijgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan zal dit wel helpen :')

Maar idd, MyCom timmert hard aan de weg qua service, vroeger vond ik ze niet zo, maar tegenwoordig ben ik er steeds vaker te vinden, als zij gunstig in de pricewatch staan- want de service is prima.

[ Voor 17% gewijzigd door Whieee op 25-07-2011 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.h
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:12

f.h

Het is wel een tijd geleden dat ik zoveel 'research' moest doen voor een aanschaf. Voor elke SSD die ik tot nu toe overwogen heb om in mijn MBP te proppen (oa Crucial M4, Intel 320) komen er opeens de laatste pagina's wat berichten over wat problemen etc. naar boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Dutchylex schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 16:39:
Zojuist in mijn iMac 27" 2011 (nieuwste model) de Sata 1TB schijf vervangen voor een 128 GB Crucial SSD schijf. Ben denk ik een half uurtje bezig geweest, en is echt geen kunst! Eerste indruk, na installatie van OsX Lion: SUPER snel en opstarttijd is echt waanzinnig!

@Philflow -> Dank je voor je tip! Hij werkt prima!
@ Exirion -> Thx voor je programma t.a.v. fancontrol! Hij begon inderdaad met een hoge Fan snelheid. Na installatie van je tool zakte hij meteen naar een bijna geruisloze mac :) I am happy!
Ik volg dit topic al een tijdje en de Crucial ssd spreekt mij ook het meeste aan voor in mijn nog aan te schaffen mbp 2011. Zit nog te dubben over de grootte: Vermoed 120gb en evt een optibay oplossing met een grotere hddtje ofzo. Even bekijken :)

[ Voor 19% gewijzigd door 2Dutch op 25-07-2011 14:02 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maXXzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-01-2023
SSD geplaatst - kan prullenmand niet legen!

Mijn prullenmand diverse keren geleegd na het plaatsen van mijn OWC ssd maar nu opeens telt ie na een leeg-opdracht door naar 69.0000 onderdelen terwijl er maar ca. 60 onderdelen in de prullenmand zitten. Hij blijft hangen op dit getal en reageert niet meer. Na een force-quit van de finder kan ik weer in de prullenmand en zijn er nog steeds ca. 60 onderdelen aanwezig. Weer legen geeft weer 69.000 onderdelen.

Ik heb er nog een hdd in zitten via een data doubler en daar heb ik recent erg veel onderdelen gewist. Deze schijf is gewoon toegankelijk. Ik heb geprobeerd permissies te herstellen via het schijfhulpprogramma maar dat helpt niet! Overigens kan ik enkel permissies herstellen op de ssd. Op de hdd zijn deze niet beschikbaar.

Tevens heb ik Trim geactiveerd via de trim hack die in dit topic aangeraden werd. kan het zijn dat mijn prullenmand delen van de ssd probeert te wissen en daar niet bij kan ofzo?

Wie kan me helpen? Alvast dank....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Je kan toch even de TRIM hack disablen en kijken of het dan wel lukt?

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
maXXzz schreef op maandag 25 juli 2011 @ 14:31:
Tevens heb ik Trim geactiveerd via de trim hack die in dit topic aangeraden werd. kan het zijn dat mijn prullenmand delen van de ssd probeert te wissen en daar niet bij kan ofzo?
TRIM hack is overbodig voor Sandforce SSDs. Ze beschikken immers over goede GC.
2Dutch schreef op maandag 25 juli 2011 @ 11:45:
[...]
Ik volg dit topic al een tijdje en de Crucial ssd spreekt mij ook het meeste aan voor in mijn nog aan te schaffen mbp 2011. Zit nog te dubben over de grootte: Vermoed 120gb en evt een optibay oplossing met een grotere hddtje ofzo. Even bekijken :)
Dutchy Lex geeft in zijn laatste post aan dat de Crucial bij hem niet naar behoren werkt in de iMac. In de MBP ben ik nog geen problemen tegen gekomen.

[ Voor 3% gewijzigd door Philflow op 25-07-2011 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon Shipperd
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 18:36
Als je bij mycom een SSD laat installeren, hebben ze daar ook de optibay (of een tegenhanger) of moet je deze nog ergens appart gaan kopen? Heb namelijk zeer grote interesse om een Vertex 2 60GB in m'n mid 2009 MBP te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

beste tweakers,

Ik heb sinds maart '11 een MBP 13" instap model. Draait perfect, behalve als ik het volgende gelijktijdig uitvoer:
- downloaden
- unrarren
- doorschrijven naar externe hd
- browsen

Iedereen heeft 't in deze forum over sneller opstarten e.d. maar kom niet veel ervaringen tegen als het over het wegschrijven van data gaat.
Kan iemand mij vertellen waar ik meer aan heb? SSD of HDD 7200? Het opstarten van MAC OSX maakt me niet zoveel uit gezien ik mn mbp zelden uitzet.

Ik zat zelf te denken aan een OCZ Vertex of ruime 7200 rpm disk...

Ookal zal deze vraag vast en zeker vaker gesteld zijn hoor ik graag van een ervaren tweaker wat ik het beste kan doen.

Bvd voor de reacties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
@ moody26, een SSD is natuurlijk het snelste met zwaar multi tasken, maar daar betaal je ook voor. Een 7200rpm schijf kan een mooie kosten efficiente oplossing zijn. Een combinatie van HDD+SSD kan ook een goede oplossing zijn.

Deze tabel geeft een ongeveer vergelijkbaar scenario weer. De Scorpio Blue is een 5400rpm HDD, de Black een 7200 rpm, de Seagate XT een hybride.
Afbeeldingslocatie: http://www.notebookreview.com/assets/57537.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Philflow op 25-07-2011 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Philflow schreef op maandag 25 juli 2011 @ 17:30:
@ moody26, een SSD is natuurlijk het snelste met zwaar multi tasken, maar daar betaal je ook voor. Een 7200rpm schijf kan een mooie kosten efficiente oplossing zijn. Een combinatie van HDD+SSD kan ook een goede oplossing zijn.

Deze tabel geeft een ongeveer vergelijkbaar scenario weer. De Scorpio Blue is een 5400rpm HDD, de Black een 7200 rpm, de Seagate XT een hybride.
[afbeelding]
Moet je er wel bij vertellen dat de huidige generatie SSD's een stuk meer in snelheid zijn toegenomen dan de harddisks, die feitelijk uitontwikkeld zijn. Oftewel, in de praktijk is het contrast tussen de twee verder gegroeid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
De nieuwste SATA III SSDs zijn iets sneller dan de SSDs in te tabel. De nieuwste harde schijven zijn ook iets sneller geworden. De Scorpio Black 750GB weet de 500GB bijv. te verslaan.

Enfin, deze tabel geeft andere multi task scenarios weer tussen de nieuwste SSDs en een 5400rpm HDD. Helaas geen 7200rpm schijf in deze test.
Afbeeldingslocatie: http://www.notebookreview.com/assets/59150.jpg
Bron

[ Voor 4% gewijzigd door Philflow op 25-07-2011 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Philflow
Bedankt voor je reply. Ik mag er dus vanuit gaan dat een ssd een hdd meester is. Ik zat zelf indd te denken aan een combi tussen ssd en hdd. Ik had een SATA Hard Drive HDD caddy gezien op ebay. heb jij hier enige ervaring mee? Ik download dagelijks ongeveer 30 gb aan data die ik snel wil wegschrijven. M'n mbp is nu nmlk extreem traag als ik aan 't multitasken ben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Een combinatie van SSD+HDD is the best of both worlds imo. Ik heb er geen ervaring mee maar er staan volop ervaringen in dit topic. Lees je in zou ik zeggen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Philflow op 25-07-2011 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maXXzz
[quote]Philflow schreef op maandag 25 juli 2011 @ 14:55:
[...]

TRIM hack is overbodig voor Sandforce SSDs. Ze beschikken immers over goede GC.

[...]

Thanks, was niet op de hoogte dat ik geen TRIM nodig heb. Heb nu de restore functie van de trim hack uitgevoerd maar de prullenbak blijft nog steeds hangen... Ik kon overigens niet vanaf de back-up restoren aangezien ik de driver niet gebackupt heb (ja, dom) voordat ik de patch uitvoerde. Gewoon restoren gedaan en hoop dat de driver voor SL hetzelfde is als bij Lion..... In het systeemoverzicht staat trim nu overigens toch op "nee" maar kan helaas de prullenbak nog steeds niet legen. Nog suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Doe dit en/of dit en probeer het dan nog eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maXXzz
Had safe mode al eens geprobeerd. Opstarten met shift key. Echter weet ik niet hoe je in lion kan zien of je in safe mode zit. In het inlogscherm staat niks....

Lion maar eens opnieuw geïnstalleerd vanaf een usb stick. Nog geen resultaat. Inmiddels heb ik nog 6 items in de prullenbak zitten als ik de prullenbak open. Als ik hem leeg telt ie in een keer 69.000 items en blijft de prullenbak hangen..... Ik weet het echt niet meer....

Gek genoeg heb ik geen gong bij het opstarten.... viel me opeens op toen ik in safe mode wilde starten.

Edit: vond een tip op het forum van apple: schakel de time machine uit en probeer het nog eens. Niet te geloven.... hij leegt nu mijn prullenmand! Geen idee waarom het nu wel gaat, maar ieder die tegen hetzelfde probleem aanloopt.... dit loste het bij mij dus op.

[ Voor 29% gewijzigd door maXXzz op 26-07-2011 01:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net SSD Kingston V+100 128 GB in mijn Macbook 2.8 C2D gezet, OSX Lion Geïnstalleerd en alles werkt perfect en super! snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

@maXXzz Begrijp ik het goed dat eigenlijk je hele Time Machine back-up in de recycle bin zat? Geen wonder dat het verwijderen zo lang duurde: heel veel bestanden die waarschijnlijk niet lokaal opgeslagen zijn.

Waarheen laat jij Time Machine de data schrijven?

Die "gong" die zou ik ook wel uit willen zetten, net zoals dat kon in Snow Leopard met de startupsound prefpane. Helaas is die niet Lion compatible.

[ Voor 28% gewijzigd door Cap op 26-07-2011 02:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:20
Verwijderd schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 01:35:
Net SSD Kingston V+100 128 GB in mijn Macbook 2.8 C2D gezet, OSX Lion Geïnstalleerd en alles werkt perfect en super! snel.
ik blijf de kingston v+100 fijner vinden als de OCZ vertex 2.
Gewoon fijn schijfje zonder problemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bn326160
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-09 23:19
Ik heb net een Kingston V100 128Gb bestelt en een Optibay. Ik heb momenteel Lion geïnstalleerd, maar hoe zit dat met die TRIM hack? Is dit nog steeds nodig?

🤞🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@bn326160
zo'n optibay, kun je die probleemloos inbouwen of moet je nog het een en ander configureren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perslucht
  • Nu online
@bn326160 Wat voor optibay heb jij? Ik had de allergoedkoopste van eBay en dat bleek dus een slechte keuze :p Ik ben nu voor een Fenvi gegaan, die ze ook op optibay.nl verkopen. Maar dan op eBay, scheelt je een hoop geld.

@moody26 Inbouwen is eigenlijk alles wat je moet doen. Zolang je normaal met een schroevendraaier kan omgaan en een beetje secuur bent is het zo gepiept ;)

[ Voor 19% gewijzigd door perslucht op 26-07-2011 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bn326160
Verwijderd schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 11:08:
@bn326160
zo'n optibay, kun je die probleemloos inbouwen of moet je nog het een en ander configureren?
Is een MBP van Mid-09, dus garantie is geen probleem meer :p
Verder lijkt inbouwen me geen probleem, ik heb al 2x m'n iPhone 4 display vervangen, ac-stekker van m'n vriendin haar HP Mini vervangen, ect :)
Blijkbaar gewoon inbouwen en de SATA verbinding wordt doorgestuurd.
perslucht schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 11:12:
@bn326160 Wat voor optibay heb jij? Ik had de allergoedkoopste van eBay en dat bleek dus een slechte keuze :p Ik ben nu voor een Fenvi gegaan, die ze ook op optibay.nl verkopen. Maar dan op eBay, scheelt je een hoop geld.

@moody26 Inbouwen is eigenlijk alles wat je moet doen. Zolang je normaal met een schroevendraaier kan omgaan en een beetje secuur bent is het zo gepiept ;)
Oops! :|
Wat waren de problemen dan zoal? ;(
Heb je link alvast 'gevolgd'

🤞🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maXXzz
Cap schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 02:10:
@maXXzz Begrijp ik het goed dat eigenlijk je hele Time Machine back-up in de recycle bin zat? Geen wonder dat het verwijderen zo lang duurde: heel veel bestanden die waarschijnlijk niet lokaal opgeslagen zijn.

Waarheen laat jij Time Machine de data schrijven?

Die "gong" die zou ik ook wel uit willen zetten, net zoals dat kon in Snow Leopard met de startupsound prefpane. Helaas is die niet Lion compatible.
Nee, ik heb niks op mijn Time machine schijf gewist. (ik gebruik overigens een Time Capsule) Ik heb een OWC ssd schijf ingebouwd en mijn oude systeemschijf op de plek van de superdrive ingebouwd. Ik heb een clean install van Lion gedaan op de nieuwe ssd en al mijn programma's opnieuw geïnstalleerd. (had wat bugs onder SL) Vervolgens heb ik mijn oude systeemschijf een data map gegeven en daarin al mijn foto's, films en muziek gezet. De rest op mijn oude schijf heb ik gewoon gewist. Dat waren dus al mijn programma's en SL. Voordat ik dat deed heb ik alle permissies hersteld en alles ging prima. Daarna prullenmand gewoon geleegd (duurde ca. 5 minuten) en toen Time Machine ingeschakeld om een nieuwe back-up van zowel de ssd en de hdd te maken. Dat duurt draadloos natuurlijk een eeuw dus heb de boel 's nachts gewoon aan laten staan. De volgende dag was ie op ca. 50% van de back-up en ben ik nog wat bestanden gaan sorteren en weggooien op m'n hdd. Vervolgens kon ik deze niet meer uit de prullenbak verwijderen en had ik opeens weer 69K aan bestanden in de prullenbak waar hij tijdens het legen op bleef hangen. De bestanden waren trouwens niet zichtbaar in de prullenbak. Hij telde ze alleen in het statusbalkje wat verschijnt na de opdracht "prullenbak leegmaken" Uitteindelijk hielp het uitschakelen van Time Machine dus en leegde hij de prullenbak in weer ca. 5 minuten.

De gong uitschakelen heb ik niet bewust gedaan. Hij is er gewoon niet meer sinds de Lion upgrade. Zowel niet als ie aan het cinema display hangt als los. Het volume staat gewoon op max. Raar. Ik wil hem eigenlijk wel terug hebben.... Ben inmiddels zo geconditioneerd dat ik rustig wordt van die gong en kippenvel krijg van het Wintendo opstartgeluid in VMware Fusion :P

[ Voor 9% gewijzigd door maXXzz op 26-07-2011 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perslucht
  • Nu online
@bn326160 Ik heb er nog geen diepgaand onderzoek naar gedaan. Maar het resultaat was een tergend trage harde schijf. Ik snapte er niks van. Toen de HDD en de SSD omgewisseld. Gevolg: een tergend trage SSD.
Er kunnen dan 2 dingen aan de hand zijn dacht ik: Of de controller is stuk (wat mij sterk lijkt). Of de optibay deugt niet.
Ben van dat laatste uitgegaan en heb de eerder genoemde optibay besteld samen met deze fraaie behuizing voor de dvd brander :)

Maargoed, is er niet een specifiek optibay-topic ofzo? Want dit is toch een beetje offtopic lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bn326160
perslucht schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 11:27:
@bn326160 Ik heb er nog geen diepgaand onderzoek naar gedaan. Maar het resultaat was een tergend trage harde schijf. Ik snapte er niks van. Toen de HDD en de SSD omgewisseld. Gevolg: een tergend trage SSD.
Er kunnen dan 2 dingen aan de hand zijn dacht ik: Of de controller is stuk (wat mij sterk lijkt). Of de optibay deugt niet.
Ben van dat laatste uitgegaan en heb de eerder genoemde optibay besteld samen met deze fraaie behuizing voor de dvd brander :)

Maargoed, is er niet een specifiek optibay-topic ofzo? Want dit is toch een beetje offtopic lijkt me.
Hmm, dat wordt dus meteen benchmarken in de HDD tray en de optibay. 3 jaar garantie beweren ze.. Ze kunnen beter zien dat ie deugd :) Bedankt voor de info!

Even opzoeken, sorry door het offtopic

🤞🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:13

Puck

W32.Deadcode.A

Mijn 3 weken oude Intel 320 300 GB lijkt nu al defect :(

Mijn MacBook Pro reageerde heel traag, dus via de power-knop uit moeten schakelen. Daarna duurde het booten oneindig (spinning wheel). Via de restore partitie van Lion een disk-check gedaan: hij wil de partitie niet meer mounten en krijg deze ook niet gerepareerd of geformateerd.

Alles gaat heel traag en disk utility probeerd nu de disk te mounten. Heb al een SMC en PR-RRAM reset geprobeerd. Lijkt toch echt aan de disk te liggen. Iemand een suggestie wat ik nog meer kan doen of hoe dit uberhaupt kan? Had niet verwacht dat een SSD "zomaar" stuk kon gaan..

Arrived anxious, left bored

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon Shipperd
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 18:36
Ok, de kogel is door de kerk en de SSD gaat erin. Maar van aansluitingen zoals SATA ofzo heb ik geen kaas gegeten, zou een van jullie kunnen zeggen of het volgende gaat werken in een MBP van mid 2009, MacBookPro 5,4:

Optibay: http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...K:MEWAX:IT#ht_3436wt_1045

SSD: OCZ Vertex 2 60 GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Puck schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 11:57:
Mijn 3 weken oude Intel 320 300 GB lijkt nu al defect :(

Mijn MacBook Pro reageerde heel traag, dus via de power-knop uit moeten schakelen. Daarna duurde het booten oneindig (spinning wheel). Via de restore partitie van Lion een disk-check gedaan: hij wil de partitie niet meer mounten en krijg deze ook niet gerepareerd of geformateerd.

Alles gaat heel traag en disk utility probeerd nu de disk te mounten. Heb al een SMC en PR-RRAM reset geprobeerd. Lijkt toch echt aan de disk te liggen. Iemand een suggestie wat ik nog meer kan doen of hoe dit uberhaupt kan? Had niet verwacht dat een SSD "zomaar" stuk kon gaan..
Dit is een bekend probleem. De Intel 320 heeft een firmware bug die ik, vreemd genoeg, vooral zie voorkomen bij Macs.

Zou je ook willen meewerken aan het SSD betrouwbaarheids onderzoek? hoe meer input hoe beter.

Meer info over de Intel 320 bug:
http://news.softpedia.com...es-Data-Loss-210809.shtml
http://communities.intel.com/message/131623#131623
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1190829
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1190378
http://forums.macrumors.c...hp?p=12919013&postcount=3
http://forums.macrumors.c...hp?p=12920127&postcount=7

De enige 'oplossing' is RMA aan de winkel of Intel.
Dit is statistisch gezien de minst betrouwbare SSD. 't is maar dat je het weet.

[ Voor 13% gewijzigd door Philflow op 26-07-2011 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

Philflow schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 12:00:
[...]

Dit is een bekend probleem. De Intel 320 heeft een firmware bug die ik, vreemd genoeg, vooral zie voorkomen bij Macs.
Je bedoelt de "8MB bug"? De schijf wordt gewoon in zijn volledige 300GB grootte gezien door Disk Utility?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Puck schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 12:02:
[...]
Je bedoelt de "8MB bug"? De schijf wordt gewoon in zijn volledige 300GB grootte gezien door Disk Utility?
Of de bug zich altijd manifesteert als een SSD die verschijnt als 8MB weet ik niet. Wat ik wel weet is dat er de laatste weken een ongebruikelijk aantal falende Intel 320 SSDs wordt gemeld i.c.m. met Macs.

Persoonlijk denk ik dat het aan de firmware ligt. Intel SSDs gaan maar zelden 'zomaar' stuk, tenzij er iets aan de hand is. Wat nu duidelijk het geval lijkt imo.

Je zou nog eens kunnen kijken wat er gebeurt als je hem in een andere (windows) PC test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoK
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-08 08:41
Philflow schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 12:00:
[...]

[...]

De enige 'oplossing' is RMA aan de winkel of Intel.
Intel heeft zelf een nieuw topic geopend op het eigen forum met een update over dit issue.

http://communities.intel.com/message/133478#133478

Zelf ruim een week tevreden gebruiker van een 120GB Intel 320 SSD in mijn mid-2009 MacBook Pro. Ik had mijn SSD besteld vlak voordat ik het issue voorbij zag komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

Ik zit momenteel op mijn werk maar zal thuis de schijf via een USB controller opeen andere machine testen (smart status e.d.) en ook proberen te formatteren. Anders RMA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Philflow schreef op maandag 25 juli 2011 @ 14:55:
Dutchy Lex geeft in zijn laatste post aan dat de Crucial bij hem niet naar behoren werkt in de iMac. In de MBP ben ik nog geen problemen tegen gekomen.
De Crucial M4 128GB SSD is besteld, MBP apart gelegd..eind deze week kan ik gaan spelen ;)
Ben een leek op het gebied van SSD's , maar dat mag de pret niet drukken.
Zal hier weer even een gil geven met betrekking tot mijn ervaringen tot aan dat moment.

[ Voor 9% gewijzigd door 2Dutch op 26-07-2011 13:47 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Puck schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 12:47:
Ik zit momenteel op mijn werk maar zal thuis de schijf via een USB controller opeen andere machine testen (smart status e.d.) en ook proberen te formatteren. Anders RMA.
Het mooist zou zijn als je hem in kan bouwen want over USB ben je wel wat beperkt. Maar beter dan niks dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

Inbouwen gaat niet lukken, want ik heb geen ander systeem. Zou in ieder geval aan moeten geven of er iets mis is met de SSD of met mijn MacBook Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
EddoK schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 12:12:
[...]

Intel heeft zelf een nieuw topic geopend op het eigen forum met een update over dit issue.

http://communities.intel.com/message/133478#133478

Zelf ruim een week tevreden gebruiker van een 120GB Intel 320 SSD in mijn mid-2009 MacBook Pro. Ik had mijn SSD besteld vlak voordat ik het issue voorbij zag komen.
Dat stelt me gerust, fijn dat het via firmware te fixen is want dat kan mij 320 direct weer in m'n iMac zodra die terug is van de reparatie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

Ik weet niet wat er is gebeurd, maar de schijf (en alle data) werkt weer.

Bij thuiskomst direct vanaf een externe schijf met daarop een SuperDuper copy van Snow Leopard geboot (had ik gemaakt voordat ik Lion installeerde, toch handig). Bleek dat ik de interne SSD schijf gewoon kon benaderen! Voor de zekerheid nog disk & permissions gerepareerd (wat vanaf de Lion restore partitie eerder niet werkte). SMART status was ook in orde. Het lijkt er dus op alsof de harddisk tijdelijk niet goed gemount werd door de MacBook Pro. Voor de zekerheid heb ik ook nog de SATA connector gecheckt en schoongeblazen, maar het lijkt me sterk dat daar iets mis mee was.

Ik ben blij dat mijn schijf en MacBook Pro nog werkt, maar een mysterie is het wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Kan iemand me misschien vertellen of je, als je de Kingston SSDNow V+100 SVP100S2B/128GR (upgrade bundle kit) koopt, je dan geen Optibay hoef te halen? Ik zie namelijk in de plaatjes dat er brackets e.d. bij zitten.

En kan iemand me uitleggen waarom deze upgrade kit zoveel goedkoper is dan de gewone Kingston SSDNow V+ Series? Het type is exact 'tzelfde van wat ik kan zien, alleen krijg je er bij de goedkope zelfs extra's bij.

Alvast bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
Nope, er zit geen optibay bij. Die brackets zijn de 3,5'' naar 2,5'' converters. Waarom die goedkoper is vraag ik me ook af ja.. Ik heb dezelfde gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
joramoudenaarde schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 20:07:
Kan iemand me misschien vertellen of je, als je de Kingston SSDNow V+100 SVP100S2B/128GR (upgrade bundle kit) koopt, je dan geen Optibay hoef te halen? Ik zie namelijk in de plaatjes dat er brackets e.d. bij zitten.
Als je doorklikt naar Pixmania staat er 172 euro zonder de kit. Vind ik persoonlijk te duur, de Crucial M4 heb je voor hetzelfde geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Maar van wat ik begreep is de Crucial M4 iets minder qua GC en is hij "in real life" net even iets langzamer dan de Kingston SSDnow V+100 128GB :)

Enfin, die bundlekit lijkt me wel zo makkelijk… als ik een optibay haal en een SSD wil ik er wel de benodigde schroefjes bij krijgen namelijk. Beetje jammer van het geld en de hoeveelheid ongebruikte spullen die je erbij krijgt, maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
joramoudenaarde schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 20:25:
Maar van wat ik begreep is de Crucial M4 iets minder qua GC
Dat klopt. En daarom hebben we TRIM enabler.
en is hij "in real life" net even iets langzamer dan de Kingston SSDnow V+100 128GB :)
En dat klopt volgens mij niet.
reviews: Corsair Force 3 en Force GT-ssd's getest
reviews: Vier ssd's van Samsung en Kingston op de pijnbank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ah, nou, 1 van de 2 gelijk is ook niet verkeerd, hehe.

Ik kies dan zelf toch voor de Kingston denk ik… die TRIM enabler werkt van wat ik hier lees niet in álle gevallen vlekkenloos, en aangezien ik m'n iMac al uit elkaar moet peuteren vind ik 't daarna wel even mooi geweest, :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Ik sta er toch altijd van te kijken als mensen een VW Golf kiezen terwijl ze voor hetzelfde geld ook een BMW 3 serie kunnen kopen ;) (ja auto vergelijkingen zijn niet ideaal maar het komt in de buurt).

Over performance degradatie: Een M4 waarvan de sequentiele schrijf prestaties met 10% afnemen is nog altijd sneller dan een Kingston V+ 100.

Overigens raad ik de M4 alleen aan voor de MBP. Er was namelijk een poster die een probleem had in zijn iMac. Maar goed, de Kingston is ook een prima SSD.

[ Voor 4% gewijzigd door Philflow op 26-07-2011 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ik heb een iMac, plus het gaat vooral om de random writes/reads die het belangrijkst zijn toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Juist met random read & writes maakt de M4 de Kingston helemaal gek ;)

Maar goed, voor de iMac weet ik dus niet of de M4 wel zo'n goede keuze is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Even een laatste vraag, en dan ben ik helemaal rond voor m'n iMac :)

iFixit heeft destijds een teardown gedaan van de 27" iMac uit 2010, en ik vroeg me af of iemand weet of ik die "guide" aan kan houden voor mijn 21.5" iMac uit 2010. Ik kan namelijk nergens een guide vinden die de 21.5" iMac in een duidelijk filmpje of fotogalerijtje uit elkaar haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:26

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

joramoudenaarde schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 21:34:
Even een laatste vraag, en dan ben ik helemaal rond voor m'n iMac :)

iFixit heeft destijds een teardown gedaan van de 27" iMac uit 2010, en ik vroeg me af of iemand weet of ik die "guide" aan kan houden voor mijn 21.5" iMac uit 2010. Ik kan namelijk nergens een guide vinden die de 21.5" iMac in een duidelijk filmpje of fotogalerijtje uit elkaar haalt.
http://www.ifixit.com/Gui...-Drive-Replacement/5954/1

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Oh, die superdrive heeft ook een thermal sensor zie ik! Moet je die terugplaatsen op de SSD of kun je die weglaten? ik weet niet of dat problemen oplevert namelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

joramoudenaarde schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 21:54:
Oh, die superdrive heeft ook een thermal sensor zie ik! Moet je die terugplaatsen op de SSD of kun je die weglaten? ik weet niet of dat problemen oplevert namelijk :)
Gewoon erop plakken, hij sensed anders wellicht dat hij nergens op zit en dan kan je fan op hol slaan, met als resultaat dat hij 100% vd tijd blijft draaien als een malle... :')

Ik merk dat mijn Kingston V+100 96GB sneller is op Lion dan op Snow:

Snow Leopard:
Afbeeldingslocatie: http://img29.imageshack.us/img29/246/kingsl.png
Lion:
Afbeeldingslocatie: http://img197.imageshack.us/img197/6487/kinglion.png
Uiteraard meerdere benches gedraaid om te verifiëren.
(Misschien omdat alles nu native 64-bit draait?!)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2011 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-02 21:08
Ik ga het maar eens testen. :)
Heb een SSD in me PC zitten, een 80gig Intel Postville.
Ben nu een clone aan het maken van mijn Windows systeem, zet ik hem tijdelijk in mijn MacBook, daarna zet ik er een schone Lion installatie op om het te proberen.
Als het bevalt koop ik een nieuwe grotere SSD voor in me MacBook :)
Heb een MacBook 4.1 met sata 150.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan iemand mij vertellen welke optibay ik het beste kan kopen? Ik heb een mbp 2011 MC700N/A.

Ik heb in een eerder geplaatste post gelezen dat het gebruik van een optibay ten koste gaat van de accuduur. Maar ik ga uiteraard tevens een ssd plaatsen. Dit weegt toch tegen elkaar op?

ik twijfel tussen de:
Kingston SSDNOW V100 64 GB
OCZ Vertex 2 SSD 2.5" 60GB
OCZ Vertex 2 SSD 2.5" 80GB
OCZ Vertex 2 - 120GB

welke is een aanrader? Ik wil maximaal 150 euro uitgeven...
of heeft iemand nog beter advies?
Ik zie door de bomen 't bos niet meer.

bvd voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bibi2205
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-09 12:51
Persoonlijk zou ik je een Intel 320 Series 120GB aanraden, ookal ligt deze net buiten je budget. Zelfs met de huidige firmware bug (waarvoor eind deze maand een patch zou komen). Intel SSD's staan gekend voor hun lage failure rate en 5j garantie.

[ Voor 6% gewijzigd door bibi2205 op 27-07-2011 23:02 ]

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-02 21:08
Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 22:57:
Kan iemand mij vertellen welke optibay ik het beste kan kopen? Ik heb een mbp 2011 MC700N/A.

Ik heb in een eerder geplaatste post gelezen dat het gebruik van een optibay ten koste gaat van de accuduur. Maar ik ga uiteraard tevens een ssd plaatsen. Dit weegt toch tegen elkaar op?

ik twijfel tussen de:
OCZ Vertex 2 - 120GB

bvd voor je reactie!
Een SSD verbruikt stukken minder dan een HDD, maar een SSD verbruikt wel meer dan een Optische drive die niets doet. Dus energieverbruik neemt daardoor toe omdat, je gebruik gaat maken van je HDD en SSD neem ik aan?

Neem aan dat je weet dat je een optibay alleen moet nemen om je optische drive te vervangen door een SSD, zodat je je hardenschijf kan laten zitten? Dat hoeft natuurlijk niet, je kan ook je HDD vervangen door SSD.

Je noemt verder een hoop dezelfde SSD's met verschillende capaciteiten. Dat is natuurlijk wel een persoonlijke keuze welke capaciteit je wilt. Bij gebruik van een optibay behoud je je hardenschijf die je nu hebt als extra opslag, dus dan zou een kleine SSD meer dan voldoende zijn aangezien je die dan alleen gebruikt voor OS en programma's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuttasoxx
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-03-2022
Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 22:57:

ik twijfel tussen de:
OCZ Vertex 2 - 120GB

bvd voor je reactie!
Zelf he b ik de laatste 2 dagen gek gezocht achter een goeie ssd om als boot schijf te gebruiken.Ik wou niet meer dan 100 eur uitgeven.

Ik kwam op een cruciaal m4 64 gb terecht. De vertex 2 is goedkoper, maar helemaal niet zo betrouwbaar. Overal hoor ik klachten dat hij plots niet meer werkt. Liever niet dan maar.

Wat je ook rekening moet houden met al dat ssd gedoe is dat op benchmarks een schijf misschien 10 % rapper is. In real life scheelt het misschien max 1 sec. uiteindelijk is elke ssd rap genoeg en is er nagenoeg geen merkbaar verschil als bootschijf. Daarom was betrouwbaarheid voor mij doorslaggevend geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@duncanvdlinden

Ik wil inderdaad een SSD toevoegen naast mijn HDD. Het gaat er mij voornamelijk om dat als ik films aan t downloaden ben, ik tegelijk bestanden kan unrarren. Nu gaat dit iritant langzaam. Ik erger me kapot wanneer ik een dvd aan het uitpakken ben mijn laptop 3 a 4 minuten traag is.

Ik werk in een electronica winkel en ik heb geen zin om 's avonds urenlang met me laptop te zitten rommelen voor een film. De hogere SSD's die ik noem zou ik alleen kopen als ik een aantal films in korte tijd wil downloaden.

Is het niet zo dat als ik mijn HDD als secundair gebruik deze alleen in stroomconsumptie zal toenemen zodra ik deze aanspreek? Ik zou alleen een optibay nemen omdat ik geen zin heb om elke avond m'n SSD leeg te halen.

Is dit een onlogische redenering?

Voor alle duidelijkheid, ik download per avond ongeveer 50 gig aan films, ik wil ze snel uitpakken en wegschrijven zodra ik ze heb gezien. Ik heb zelf het idee dat een 80 GB SSD wel aan mijn gebruikerspatroon zal voldoen, maar gezien de geringe prijsverschillen is een grotere SSD ook verleidelijk.

Ik zit voornamelijk met 't probleem dat ik niet echt bepaald beeld heb van de schrijfsnelheden van de huidige SSD's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zuttasoxx schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 23:24:
[...]

Zelf he b ik de laatste 2 dagen gek gezocht achter een goeie ssd om als boot schijf te gebruiken.Ik wou niet meer dan 100 eur uitgeven.

Ik kwam op een cruciaal m4 64 gb terecht. De vertex 2 is goedkoper, maar helemaal niet zo betrouwbaar. Overal hoor ik klachten dat hij plots niet meer werkt. Liever niet dan maar.

Wat je ook rekening moet houden met al dat ssd gedoe is dat op benchmarks een schijf misschien 10 % rapper is. In real life scheelt het misschien max 1 sec. uiteindelijk is elke ssd rap genoeg en is er nagenoeg geen merkbaar verschil als bootschijf. Daarom was betrouwbaarheid voor mij doorslaggevend geweest.
Die heb ik ook gezien ja, en ik hoor inderdaad redelijk veel klachten over de vertex 2, maar ook een aantal positieve berichten. Maar zover ik dus begrijp gaat 't jou voornamelijk om een snelle bootschijf voor je OS. Maar het lijkt mij dat als je OS snel draait, zodra je rar bestanden wil uitpakken je toch wel een ruimere SSD moet hebben om er volledig profijt uit te halen. Of zie ik dit helemaal verkeerd. Ik bedenk me net dat als je een SSD puur voor je OS en programma's gebruikt en je secundaire HDD voor 't unrarre je OS ten alle tijde vlot zal blijven draaien..... neem ik aan.

maar dan zit ik overigens weer met het probleem zodra ik beide naast elkaar ingebouwd heb zitten mijn stroomconsumptie wel zal toenemen, tenzij ik een grotere SSD neem om mijn HDD alleen maar aan te spreken zodra ik mijn data zal doorschrijven...

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2011 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over de vertex 2 gesproken. In mijn blog krijg ik met de volgende sample size:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/C32utjZmfwhQel64Ny3LxDHs/full.png

Deze resultaten:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/diggQbQJ7sriv7Qia617THoJ/full.png

Conclusie: vertex 2? Don't.
Ik acht de sample sizes onder de 100 overigens niet betrouwbaar genoeg om een uitspraak over te doen. Behalve de vertex 1: die is overduidelijk extreem onbetrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, SL even een clean-install gedaan Kingston V+100 96GB in Raid0 en de resultaten liegen er niet om:

Afbeeldingslocatie: http://img196.imageshack.us/img196/894/raid0kingston.png

Alleen start hij wel trager op, dan met 1 ssd als OS-schijf. (Tandwieltje tijdens het booten verschijnt een fractie van een seconde.)
Gevoelsmatig is hij niet sneller dan normaal. Block size (stripe size) staat op 32K, default.
Dus de fun is vooral theoretisch... :)
Gelijk een goede basic install clone gemaakt, van de week nog maar een beetje testen met andere block/size-stripes, kijken of het wat uitmaakt.
Nu even upgraden naar Lion, als hij op single ssd al sneller werd, ben ik voor de Raid0 ook wel benieuwd...

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2011 01:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 00:50:
Nou, SL even een clean-install gedaan Kingston V+100 96GB in Raid0 en de resultaten liegen er niet om:

[afbeelding]

Alleen start hij wel trager op, dan met 1 ssd als OS-schijf. (Tandwieltje tijdens het booten verschijnt een fractie van een seconde.)
Gevoelsmatig is hij niet sneller dan normaal. Block size (stripe size) staat op 32K, default.
Dus de fun is vooral theoretisch... :)
Gelijk een goede basic install clone gemaakt, van de week nog maar een beetje testen met andere block/size-stripes, kijken of het wat uitmaakt.
Nu even upgraden naar Lion, als hij op single ssd al sneller werd, ben ik voor de Raid0 ook wel benieuwd...
Afbeeldingslocatie: http://www.exirion.net/got/imacvertex3mi.png

Zonder RAID0 :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuttasoxx
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-03-2022
Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 23:36:
[...]

Die heb ik ook gezien ja, en ik hoor inderdaad redelijk veel klachten over de vertex 2, maar ook een aantal positieve berichten. Maar zover ik dus begrijp gaat 't jou voornamelijk om een snelle bootschijf voor je OS. Maar het lijkt mij dat als je OS snel draait, zodra je rar bestanden wil uitpakken je toch wel een ruimere SSD moet hebben om er volledig profijt uit te halen. Of zie ik dit helemaal verkeerd. Ik bedenk me net dat als je een SSD puur voor je OS en programma's gebruikt en je secundaire HDD voor 't unrarre je OS ten alle tijde vlot zal blijven draaien..... neem ik aan.

maar dan zit ik overigens weer met het probleem zodra ik beide naast elkaar ingebouwd heb zitten mijn stroomconsumptie wel zal toenemen, tenzij ik een grotere SSD neem om mijn HDD alleen maar aan te spreken zodra ik mijn data zal doorschrijven...
Het unrarren is vooral afhankelijk van je processor snelheid. Een SSD zal niet zo heel veel helpen. Een SSD zal vooral het verschil maken bij bestanden die niet moeten verwerkt worden door de processor. Zoals programma's openen of bestanden kopiëren.
Ik heb ook een gevoel dat je van plan bent te unrarren op je ssd om dan direct te kopiëren naar je harde schijf? Je mag het proberen, maar het zal alvast niet veel sneller zijn volgens mij dan als je het gewoon unrarred op je harde schijf. Net omdat het unrar proces cpu intensief is.

In mijn heb ik al een optibay zitten. Er zit dus 2 harde schijven in. 1 van 7200 rpm en 1 van 5400 rpm. Dit heeft een 15% verlaging van de tijd die ik op batterij kan doen. Als je een SSD en een HDD zal insteken, zal dit een veel kleinere impact op je batterijsduur hebben dan 2 harde schijven.

Een SSD koop je dus voor 2 redenen:

- Snelle access time, zodat bestanden rapper gelezen worden
- Rappere lees en schrijf snelheden.

De ssd zal helaas de snelheid van het unrarren niet zo veel beïnvloeden.
Pagina: 1 ... 36 ... 88 Laatste