Het SSD in je Apple topic

Pagina: 1 ... 35 ... 88 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nitai schreef op maandag 18 juli 2011 @ 10:29:
Heb je al geprobeerd een verse Mac OS X install te doen? Vaak helpt dit.
Heb het systeem nu twee keer geïnstalleerd, de eerste keer helemaal vanaf 0 (formatteren in mac + journal, eerst osx en toen snow eroverheen) en nog een keer enkel een verse install (osx en snow). Wil het nog wel een keer proberen maar ben bang dat het weer gaat gebeuren.
Philflow schreef op maandag 18 juli 2011 @ 10:32:
[...]

Welke firmware draai je?
Ik draai de nieuwste firmware (2.09, gisteren avond geüpdate).

Ik lees alleen zoveel over trim en allemaal instellingen die invloed kunnen hebben dat ik bang ben dat ik wat vergeten ben. Ik hoop ook gewoon dat er een fix is waardoor ik niet terug hoef naar de winkel. Ik dacht eigenlijk dat de vertex 3 "plug and play" is. Dus gewoon aansluiten en installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je systeem die beachballt is makkelijk te zien, je ziet namelijk zo'n strandballetje.. (Dat ronde ding met al die kleuren als cursor)

De meeste zijn gewoon 'plug and play' volgens mij. Je hebt natuurlijk altijd een kans dat er problemen met jouw SSD zijn, die dingen zijn ook niet feilloos. Nu, ik had in het begin ook slechte ervaringen met m'n Kingston V100 maar net toen ik hem wou terugsturen kwam er een update uit voor bepaalde modellen. Deze heeft het dan verholpen.

Misschien even zoeken of er problemen zijn met jouw model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 18 juli 2011 @ 10:47:
Je systeem die beachballt is makkelijk te zien, je ziet namelijk zo'n strandballetje.. (Dat ronde ding met al die kleuren als cursor)

De meeste zijn gewoon 'plug and play' volgens mij. Je hebt natuurlijk altijd een kans dat er problemen met jouw SSD zijn, die dingen zijn ook niet feilloos. Nu, ik had in het begin ook slechte ervaringen met m'n Kingston V100 maar net toen ik hem wou terugsturen kwam er een update uit voor bepaalde modellen. Deze heeft het dan verholpen.

Misschien even zoeken of er problemen zijn met jouw model?
Ja dat klopt, ik heb ook nog geen echte hard freeze's of een gray screen gehad ofzo. Dat scheelt, ik kom veel mensen tegen die problemen hebben met de vertex 3 (google) maar daar staan geen of oplossingen bij als firmware patch. Vandaar dat ik nu neig naar de winkel te gaan omdat het nu nog binnen de garantie valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023
Indien je de trim hack hebt toegepast in ieder geval uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:56

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op maandag 18 juli 2011 @ 10:26:
Na lang dit topic gevolgd te hebben heb ik afgelopen weekend een ssd (vertex 3) in mijn 17' macbook pro 2009 (volgens mij :P) gestopt. Aanvankelijk was ik heel tevreden, hij is echt retesnel.. Maar als snel kwam het probleem. Ik kan nu als ik hem opstart ongeveer 5 minuten werken voordat het systeem "vastloopt" (volgens mij beachballt het systeem, tenminste dat is de term die ik tegenkwam).
Toevallig kreeg ik gisteren mail van een GoT'er die net als ik een Vertex 3 MI gebruikt. Bij hem traden vaak rare freezes en beachball-sessies op. Heb gezegd dat ik zijn problemen niet herkende maar dat ik een oude firmware gebruik: 2.02. Zijn laatste mailtje:
Het is allemaal goed gekomen :) Firmware geüpdatet (Wat uiteindelijk nog lastiger was dan verwacht, Windows 7 via bootcamp was geen succes, windows 7 in het algemeen ook niet, vervolgens master boot records moeten patchen e.d. om de firmware up-to-date te krijgen. Vervolgens Lion geïnstalleerd en die gaat sowieso een stuk beter om met SSDs. Nu nergens last van :))
Ik neem aan dat hij nu de laatste versie gebruikt, maar blijkbaar zijn er iig wat rotte firmware versies.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Philflow schreef op maandag 18 juli 2011 @ 11:17:
Indien je de trim hack hebt toegepast in ieder geval uitzetten.
TRIM levert volgens mij meer gezeik op dan dat het nut heeft. Ik lees veel issues met TRIM in OSX, dus gewoon niet gebruiken want zonder werkt het allemaal ook OK en snel.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Exirion schreef op maandag 18 juli 2011 @ 11:19:
[...]

TRIM levert volgens mij meer gezeik op dan dat het nut heeft. Ik lees veel issues met TRIM in OSX, dus gewoon niet gebruiken want zonder werkt het allemaal ook OK en snel.
Wat raar dat ik dan helemaal geen "gezeik" heb gehad sinds ik het aan heb gezet :X

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb er anders ook geen last van. Vroeger moest ik om de x-tijd reinstallen omdat m'n SSD fout liep. Nu loopt ie al zo'n 2 weken en heb nog niets van probleem gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Exirion schreef op maandag 18 juli 2011 @ 11:18:
[...]

Toevallig kreeg ik gisteren mail van een GoT'er die net als ik een Vertex 3 MI gebruikt. Bij hem traden vaak rare freezes en beachball-sessies op. Heb gezegd dat ik zijn problemen niet herkende maar dat ik een oude firmware gebruik: 2.02. Zijn laatste mailtje:

[...]

Ik neem aan dat hij nu de laatste versie gebruikt, maar blijkbaar zijn er iig wat rotte firmware versies.
Bedankt voor je reactie! Ik ga het dan maar nogmaals proberen om de schijf helemaal te formatteren in een andere indeling en dan terug formatteren naar een mac indeling en dan maar hopen dat de firmware goed is. Weet je toevallig hoe hij de MBR heeft gepatcht of gaat dat tegelijkertijd met de firmware update? Ik hoop dat het helpt en dat de laatste firmware versie een goede versie is. Ik hou dit topic op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
@ Verhoeven hoe is je SSD gepartitioneerd?
Digistorm schreef op maandag 18 juli 2011 @ 11:34:
[...]
Wat raar dat ik dan helemaal geen "gezeik" heb gehad sinds ik het aan heb gezet :X
Is niets vreemds aan. Sommige mensen hebben nooit problemen, anderen weer wel.

In het geval van poster verhoeven, die dus problemen ervaart met een SSD is het advies daarom de eventuele TRIM hack te verwijderen.

[ Voor 5% gewijzigd door Philflow op 18-07-2011 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-09 21:57
Philflow schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 12:02:
[...]

So 57GB per dag.. Volgens Intel is 5GB per dag gemiddeld.
Het grootste deel daarvan zal wel naar m'n harddisk zijn geweest, wat dat betreft staat alle grote data die niet snel hoeft te zijn op m'n harddisk. Maar 57GB per dag is inderdaad redelijk veel. Nu zit ik na 5 dagen uptime op 300GB written, dus 60GB per dag. Misschien ben ik gewoon een stevige gebruiker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op maandag 18 juli 2011 @ 12:11:
Bedankt voor je reactie! Ik ga het dan maar nogmaals proberen om de schijf helemaal te formatteren in een andere indeling en dan terug formatteren naar een mac indeling en dan maar hopen dat de firmware goed is. Weet je toevallig hoe hij de MBR heeft gepatcht of gaat dat tegelijkertijd met de firmware update? Ik hoop dat het helpt en dat de laatste firmware versie een goede versie is. Ik hou dit topic op de hoogte!
Details weet ik verder niet, maar ik zal 'm nog eens mailen om te verwijzen naar dit topic.
Digistorm schreef op maandag 18 juli 2011 @ 11:34:
De TRIM functionaliteit is nauw verweven met de firmware dus het zal erg van de gebruikte SSD afhangen gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na een dagje of anderhalf computeren:

Afbeeldingslocatie: http://img89.imageshack.us/img89/3024/screenshot20110718at548.png

Dus 5GB per dag? Voor een huisvrouw die ondertussen Goede Tijden kijkt ofzo... :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 18 juli 2011 @ 12:11:
[...]

De GoT-er van het mailtje van Exirion ben ik :) Ik had dus rare freezes die echt niet relaxt waren. Ik heb het als volgt opgelost:
  1. Formatteer zowel SSD als andere schijf naar NTFS met Windows 7 DVD (weet niet zeker of SSD ook moet, maar ik had dermate veel geprobeerd en het voor mij vooral een kwestie was van 'whatever works').
  2. Installeer Windows 7 op de andere schijf (niet op SSD!), doe dit niet met Bootcamp! Gewoon direct installen. Wel de bootcamp drivers gebruiken, zodat je bijv. internet kan hebben (heeft de tool van OCZ nodig en is gewoon handig).
  3. Volg vervolgens dit stappenplan, waarbij je geen registry keys moet maken als je ze niet hebt. Let ook op dat je de MBR van je schijf, niet van de SSD patcht. Het gaat er om dat je in jouw Windows installatie AHCI activeert.
  4. Pak nu de oude software van OCZ zoals die in dat topic stond (2.35). Doe een upgrade, die zal gaan t/m 2.08
  5. Download vervolgens de meest recente firmware tool van OCZ, upgrade hem dan naar 2.09; Dit hoort nu allemaal vlekkeloos te gaan. Als het goed is zie je bij een firmware upgrade dat hij je SSD opnieuw in Windows laadt / drivers installeert en als je dan met de tool kijkt is de firmware up-to-date.
Met die stappen breng je je firmware up-to-date. Ik heb nog even gezocht en kwam er achter dat dit voor sommige mensen niet genoeg was om de freezes op te lossen. Daarop heb ik besloten om Lion te proberen. Dus met de live CD mooi beide schijven (SSD dus ook) weer de Mac OS schijf-indeling geven en Lion installeren.

De combinatie van nieuwe firmware / Lion installeren lijkt voor mij de oplossing te bieden. Ik heb hem dermate gestrest dat ik toch echt wel met zekerheid kan zeggen dat ik geen freezes heb.

Tenslotte heb ik ook gewoon TRIM enabled, werkt prima. Wat wel frappant is is dat mijn MBP met OCZ Vertex 2 toch echt wel sneller is in een scriptje dat een database dropt / maakt dan mijn iMac met OCZ Vertex 3 MI. Iemand daar een idee over?

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben. Uiteraard is het geheel op eigen risico, maar kan ik bevestigen dat bij mij dit stappenplan werkt!

PS: Dit was op een iMac 27" uit mei 2011 & OCZ Vertex 3 120GB Max Iops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJee93
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-08-2015
Philflow schreef op zondag 17 juli 2011 @ 14:00:
[...]

Kingston V+ 100 werkt zeer goed met Apple. Apple gebruikt zelf dezelfde SSDs in OEM versie.

Samsung 470 is ook een uitstekende SSD die goed samen werkt met Apple.
Bedankt voor je reactie. Ik ga het toch maar weer eens overwegen. Misschien even kijken of ze hem in kunnen bouwen zodat ik niet de hele tijd heen en weer hoef te rijden als een specifiek SSD model niet werkt.

 Fanboy | Code monkey | Occasional speaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 18 juli 2011 @ 18:20:
[...]

De GoT-er van het mailtje van Exirion ben ik :) Ik had dus rare freezes die echt niet relaxt waren. Ik heb het als volgt opgelost:
  1. Formatteer zowel SSD als andere schijf naar NTFS met Windows 7 DVD (weet niet zeker of SSD ook moet, maar ik had dermate veel geprobeerd en het voor mij vooral een kwestie was van 'whatever works').
  2. Installeer Windows 7 op de andere schijf (niet op SSD!), doe dit niet met Bootcamp! Gewoon direct installen. Wel de bootcamp drivers gebruiken, zodat je bijv. internet kan hebben (heeft de tool van OCZ nodig en is gewoon handig).
  3. Volg vervolgens dit stappenplan, waarbij je geen registry keys moet maken als je ze niet hebt. Let ook op dat je de MBR van je schijf, niet van de SSD patcht. Het gaat er om dat je in jouw Windows installatie AHCI activeert.
  4. Pak nu de oude software van OCZ zoals die in dat topic stond (2.35). Doe een upgrade, die zal gaan t/m 2.08
  5. Download vervolgens de meest recente firmware tool van OCZ, upgrade hem dan naar 2.09; Dit hoort nu allemaal vlekkeloos te gaan. Als het goed is zie je bij een firmware upgrade dat hij je SSD opnieuw in Windows laadt / drivers installeert en als je dan met de tool kijkt is de firmware up-to-date.
Met die stappen breng je je firmware up-to-date. Ik heb nog even gezocht en kwam er achter dat dit voor sommige mensen niet genoeg was om de freezes op te lossen. Daarop heb ik besloten om Lion te proberen. Dus met de live CD mooi beide schijven (SSD dus ook) weer de Mac OS schijf-indeling geven en Lion installeren.

De combinatie van nieuwe firmware / Lion installeren lijkt voor mij de oplossing te bieden. Ik heb hem dermate gestrest dat ik toch echt wel met zekerheid kan zeggen dat ik geen freezes heb.

Tenslotte heb ik ook gewoon TRIM enabled, werkt prima. Wat wel frappant is is dat mijn MBP met OCZ Vertex 2 toch echt wel sneller is in een scriptje dat een database dropt / maakt dan mijn iMac met OCZ Vertex 3 MI. Iemand daar een idee over?

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben. Uiteraard is het geheel op eigen risico, maar kan ik bevestigen dat bij mij dit stappenplan werkt!

PS: Dit was op een iMac 27" uit mei 2011 & OCZ Vertex 3 120GB Max Iops.
Hey bedankt voor je uitgebreide stappenplan! In dit geval heb ik hem (nog) niet nodig gehad. Ik ben voorlopig gered door de winkel want ik heb een nieuwe disk. Zonder deze een firmware update te geven draait alles nu weer en ik hoop dat het zo goed blijft gaan! De timemachine loopt in ieder geval voor de zekerheid.

Wat jij hier beschrijft mis ik echt op internet! Ik hoop dat meer mensen hier wat aan hebben. In ieder geval bedankt voor je hulp. Ik probeer optimistisch te blijven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florissant
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-09 18:40
Even een heel klein vraagje tussendoor, zit er een Sata 3 aansluiting in een Macbook Pro 15 inch 2011? Die ik vervolgens voor een SSD kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Ja die zit erin en ja die kun je voor een SSD gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florissant
Oke bedankt!
Kan ik dan beter wachten totdat er een externe SSD met Thunderbolt op de markt komt. (10 GBit) Of een interne SSD met SATA 3? (6 GBit)

[ Voor 85% gewijzigd door Florissant op 18-07-2011 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:18
Florissant schreef op maandag 18 juli 2011 @ 23:07:
Oke bedankt!
Kan ik dan beter wachten totdat er een externe SSD met Thunderbolt op de markt komt. (10 GBit) Of een interne SSD met SATA 3? (6 GBit)
Dat hangt van het gebruiksdoel van je SSD af. Als scratchdisk voor film etc, is een externe RAID-disk een oplossing, maar als OS/programma-disk is gewoon intern een beter plan ;) Ik gok het laatste, dus gewoon je HDD vervangen in dat geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florissant
Henk schreef op maandag 18 juli 2011 @ 23:25:
[...]

Dat hangt van het gebruiksdoel van je SSD af. Als scratchdisk voor film etc, is een externe RAID-disk een oplossing, maar als OS/programma-disk is gewoon intern een beter plan ;) Ik gok het laatste, dus gewoon je HDD vervangen in dat geval.
Dan ga ik toch maar voor de SSD. Past ook beter bij m'n budget denk ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:52

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Ik wil ook een SSD bestellen.

Nou lees is dat de Macbook Pro Early 2011 een 6.0Gbps Serial ATA interface heeft. Ik neem dus aan dat dat SATA III (SATA-600) is.

Zou deze dan werken? pricewatch: Intel 510 120GB
Of moet ik toch een SATA-300 ervoor kopen?

Edit: Ik had even moeten zoeken ;) Er zijn dus compatibilityproblemen.

Dan word het toch een X25-M. (3Gbps)

[ Voor 14% gewijzigd door Tylen op 19-07-2011 13:39 ]

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Tylen schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 13:25:
Zou deze dan werken? pricewatch: Intel 510 120GB
Of moet ik toch een SATA-300 ervoor kopen?
Intel 510 is nogal duur en kent regelmatig problemen met Macs. Crucial M4 met firmware 2 presteert gelijkwaardig, kost minder en werkt beter in Macs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Philflow schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 13:40:
[...]

Intel 510 is nogal duur en kent regelmatig problemen met Macs. Crucial M4 met firmware 2 presteert gelijkwaardig, kost minder en werkt beter in Macs.
En de vertex 2? pricewatch: OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 120GB

Opzicht vind ik de prijs niet zo erg. Wil gewoon een SSD die het beste presteerd en rond de 120GB.

Intel X25-M?
OCZ Vertex 2?
Crucial M4?

Dat het een SATA 3Gbs moet zijn ben ik wel achter. Of is er wel een 6Gbps die in de nieuwe macbooks pro functioneerd?

Zie even door het bos de bomen niet meer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Crucial M4 is sneller en betrouwbaarder dan Vertex 2.

Vertex 3 presteert gelijkwaardig aan Crucial M4 (soms sneller, soms langzamer).

SATA 600 werkt prima.

[ Voor 8% gewijzigd door Philflow op 19-07-2011 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Philflow schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 13:51:
Crucial M4 is sneller en betrouwbaarder dan Vertex 2.

Vertex 3 presteert gelijkwaardig aan Crucial M4 (soms sneller, soms langzamer).

SATA 600 werkt prima.
Dus de Crucial M4 met 6Gbps SATA interface zou het beste presteren op de huidige macbook pro's?

En dan moet ik waarschijnlijk wel de TRIM Enabler (patch) installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Crucial M4 128GB vs. Vertex 3 120GB: http://www.notebookreview...review=ocz+vertex+3+120gb

TRIM enabler heb je volgens mij niet nodig. Maar het kan waarschijnlijk ook geen kwaad. De Crucial M4 heeft geen overprovisionering, het is dus beter hem nooit meer dan ±90% vol te maken.

PS. de beste prestaties is de Vertex 3 120GB Maxiops.

[ Voor 8% gewijzigd door Philflow op 19-07-2011 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Dat zat ik net te lezen ja. Deze pricewatch: OCZ Vertex 3 Max IOPS SATA III 2.5" SSD 120GB

En als je dan filmpjes kijkt op youtube dan moet het gewoon werken: YouTube: ‪Macbook Pro 15" 2011 OCZ Vertex 3 benchmark - fastest SSD ever (watch in HD)‬‏ - YouTube

Hmm... Denk dat het deze gaat worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
70 euro meer betalen voor een snelheidsverschil dat je in het praktijk niet kan merken...

De betrouwbaarheid kun je hier beoordelen:
http://www.newegg.com/Pro...eywords%29#scrollFullInfo

Ik zou mijn geld liever aan de Crucial uitgeven.

Een enkele test aanhalen om hier te hooi en te gras te ranten op een bepaald type SSD lijkt me wat kort door de bocht. Daarnaast zijn statistieken niet meer dan dat, statistieken. Aangezien vrijwel alle hardware ketens er niet voor kiezen om de OCZ produkten niet meer te verkopen zal het aantal RMA's niet dusdanig de spuigaten uitlopen dat er sprake is van een probleem. De test van Newegg kan duiden op een slechte batch, maar hoeft niet per se te betekenen dat alle Sandforce-based SSD's per definitie inferieure produkten zijn.

Ik wil je dan ook verzoeken om je houding wat te wijzigen. Niet zozeer omdat we hier pro-OCZ zijn ofzo (want dat zijn we niet), maar omdat je posts een klein beetje op een anti-OCZ kruistocht beginnen te lijken, en dat lijkt me niet de bedoeling ;)

[ Voor 50% gewijzigd door Whieee op 19-07-2011 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:18
Philflow schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 14:35:
70 euro meer betalen voor een snelheidsverschil dat je in het praktijk niet kan merken...

De betrouwbaarheid kun je hier beoordelen:
http://www.newegg.com/Pro...eywords%29#scrollFullInfo

Ik zou mijn geld liever aan de Crucial uitgeven.
Ja, begin je weer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik hield me al in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Boeie die 70 euro meer. Hij heeft schrijf snelheden die veel hoger liggen dan anders. En laat ik nou een paar virtual machines erop draaien (ja ja vm's met een kleine disk ;))

En boeie dat hij stuk gaat, er zit toch garantie op ;)

Wilde hem zojuist ophalen maar moet nog 1 nachtje wachten. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Ja en ben ook niet van plan om mee te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Tylen schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 19:09:
En boeie dat hij stuk gaat, er zit toch garantie op ;)
Wel back-ups maken he. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Philflow schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 19:21:
[...]

Ja en ben ook niet van plan om mee te stoppen.
Ik waardeer je antwoorden ook hoor ;) Keep up the good work.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:52
Zo'n optibay is echt ideaal, maar moet eerlijk toegeven dat wanneer je je MBP van een optibay + SSD + Lion en je home folder achterlaat op de HDD, Mac OS blijkbaar toch nog dermate veel de HDD raadpleegt, ik nog maar 3-4 uurtjes op een volledig lading kan, t.o.v. 7 uren voorheen..

Kan iemand mij overtuigen dat het verplaatsen van de home folder naar een HDD een minimale levensduurverlening van de SSD geeft?

Om de opslag gaat 't bij mij niet echt...

Afbeeldingslocatie: http://img577.imageshack.us/img577/7520/screenshot20110719at201.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Kaspers schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 20:17:
Kan iemand mij overtuigen dat het verplaatsen van de home folder naar een HDD een minimale levensduurverlening van de SSD geeft?
Dat soort ingrepen zijn allang niet meer nodig imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:16
En daarnaast, het gaat toch om het voordeel wat je ervan hebt, als het dan slijt, sja jammer. Onnodige slijtage is wat anders (geheugendump bij safe sleep bv), maar veel dingen in je home folder wil je juist op je ssd hebben (libs van apps etc).

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
Tsja als dat ding sowieso 3 jaar mee gaat dan heeft het inderdaad weinig zin om de home folder op de HDD te hebben staan. In 3 jaar tijd koop je voor hetzelfde geldt als nu gespendeerd is weer een sneller exemplaar. Maar 3 jaar is reëel te noemen? Of moet de praktijk dat nog uitwijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
De cijfers die ik online vind zijn nogal tegenstrijdig. Waar het meestal op neerkomt is dat een SSD zo'n 5 jaar mee zou gaan bij gemiddeld gebruik. Maar wat gemiddeld gebruik is daar verschillen de meningen nogal over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-09 15:23
Ik kan me niet voorstellen dat SSD's na 5 jaar de geest geven. Bij gemiddeld gebruik. Bijvoorbeeld, elke MBA die dan nu verkocht wordt is over 5 jaar stuk? No way.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Ligt eraan hoeveel je schrijft. Dit is wat Kingston er over zegt:
Afbeeldingslocatie: http://media.bestofmicro.com/kingston-SSD-storage,L-F-237939-13.jpg
http://www.tomshardware.c...on-ssdnow-ssd,2550-2.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Als je home directory zo klein is als je aangeeft, dan kun je er bijna van uit gaan dat daar niet veel writes in plaatsvinden. Tenzij je bijvoorbeeld torrents download in je home folder of regelmatig grote bestanden op je desktop dumpt en weer wist. Reads slijten je SSD niet, dus daar hoef je je niet druk om te maken.
Ik heb overigens een oudere Intel SSD met 5 jaar garantie dus die is obsolete voordat überhaupt de garantie om is.

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-09 15:23
Dan moet ik 80GB per dag er op writen, nee ik denk niet dat ik dat haal. Niet dat m'n laptop nog 5 jaar mee gaat. Ik zit wel in de safe zone ;)

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:31

Bosmonster

*zucht*

Das ongeveer hetzelfde als een Porsche kopen en hem dan op een aanhanger vervoeren omdat je bang bent dat de motor slijt :P

Je koopt een SSD om je systeem ubersnel te maken, toch niet om er 10 jaar mee te kunnen doen?

[ Voor 33% gewijzigd door Bosmonster op 19-07-2011 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:02
Bosmonster schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 23:14:
Das ongeveer hetzelfde als een Porsche kopen en hem dan op een aanhanger vervoeren omdat je bang bent dat de motor slijt :P

Je koopt een SSD om je systeem ubersnel te maken, toch niet om er 10 jaar mee te kunnen doen?
Mee eens. Gewoon van genieten en niet elke keer zorgen maken.

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Amen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
En weer een gefailde Intel 320. Het moge duidelijk zijn dat dit geen goede koop is op dit moment. Als je deze drive hebt goede backups maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
Al bijna 2 weken een Intel 320 300GB in MacPro. Tot nu toe geen problemen mee gehad. Ik heb juist voor Intel gekozen omdat ze erg betrouwbaar zijn.

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Hamed schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 09:16:
Ik heb juist voor Intel gekozen omdat ze erg betrouwbaar zijn.
Dat blijkt op dit moment in ieder geval niet waar te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:29
Vraagje aan de tweakers, sorry als het is voorgekomen. Ik ben van plan om een HDD en SSD te draaien. Nu ben ik aan het kijken en kwam ik tegen informatie aan over Optibay. Ik wou dit bestellen: http://www.optibay.nl/10-optibay-voor-unibody.html en dan een SSD van 80gb. Is dit goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
Caneezy schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 10:43:
Vraagje aan de tweakers, sorry als het is voorgekomen. Ik ben van plan om een HDD en SSD te draaien. Nu ben ik aan het kijken en kwam ik tegen informatie aan over Optibay. Ik wou dit bestellen: http://www.optibay.nl/10-optibay-voor-unibody.html en dan een SSD van 80gb. Is dit goed?
Ik heb deze gekocht en hij werd binnen 2 dagen afgeleverd. Het werkt perfect.

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
Caneezy schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 10:43:
Ik vind €40,- echt belachelijk duur. Koop hem op eBay, kost veel en veel minder. Als je er haast bij hebt mag je er ook wel 1 van mij kopen, volgens mij heb ik alleen geen voorraad meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:29
Hamed schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 11:02:
[...]

Ik heb deze gekocht en hij werd binnen 2 dagen afgeleverd. Het werkt perfect.
en @thaan

Thanks voor een snelle reactie. Nee het is niet om z.s.m te doen. Ik ga volgende week even op vakantie voor 2 weken na het behalen van mij diploma. Ik wil voordat ik op het HBO begin een SSD en HDD erin hebben, want een CD/DVD Speler is voorbij. Ik had me oog op een Cortex M4 (volgens mij) van 120gb voor 175?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
Of je het nou "z.s.m." wilt doen, of over een paar weken, 40 euro voor zo'n stukje plastic is gewoon te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Die optibay optie had ik eigenlijk nooit echt over nagedacht. Best wel ideaal natuurlijk...! Ik gebruik m'n Superdrive echt nooit en kan zo toch de grote HDD houden voor opslag van media. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
Caneezy schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 11:09:
[...]

en @thaan

Thanks voor een snelle reactie. Nee het is niet om z.s.m te doen. Ik ga volgende week even op vakantie voor 2 weken na het behalen van mij diploma. Ik wil voordat ik op het HBO begin een SSD en HDD erin hebben, want een CD/DVD Speler is voorbij. Ik had me oog op een Cortex M4 (volgens mij) van 120gb voor 175?
Helemaal als je geen haast hebt, gewoon lekker op eBay kopen. Kost dan bijna niks, wordt gewoon met de post opgestuurd en inbouwen is een fluitje van een cent.

Btw, CD/DVD speler voorbij? Leef jij nog in 2006? ;)

[ Voor 4% gewijzigd door thaan op 20-07-2011 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Niet dat ik mijn DVD vaak gebruik maar voor het installeren van OS X en Windows vind ik het maar wat handig.

Heb weleens op een MBA Windows geinstalleerd met een USB stick maar dat was toch een hoop extra werk. Bovendien moet je dan een extra software schil installeren waar ik niet zo van houdt.

Hoe doen jullie het met installeren van OS zonder DVD speler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

.

[ Voor 99% gewijzigd door Exirion op 20-07-2011 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Philflow schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 12:20:
Niet dat ik mijn DVD vaak gebruik maar voor het installeren van OS X en Windows vind ik het maar wat handig.

Heb weleens op een MBA Windows geinstalleerd met een USB stick maar dat was toch een hoop extra werk. Bovendien moet je dan een extra software schil installeren waar ik niet zo van houdt.

Gewoon vanaf USB Stick... Hoef je geen extra schil of voor te hebben/installeren hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:28

amphora

Websites & Fotografie

Philflow schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 12:20:

Via USB harddisk/dvd. Heb mijn originele macbook dvd speler in usb behuizing zitten.
Edit: Tylen is net iets sneller met typen ;)

[ Voor 10% gewijzigd door amphora op 20-07-2011 12:26 ]

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Tylen schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 12:25:
[...]Gewoon vanaf USB Stick... Hoef je geen extra schil of voor te hebben/installeren hoor.
Op de Air had ik voor Windows een programmatje nodig, Refit ofzo.

Is dat op de MBP niet nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Philflow schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 12:28:
[...]

Op de Air had ik voor Windows een programmatje nodig, Refit ofzo.

Is dat op de MBP niet nodig?
Oops ik was weer te snel met mijn antwoord. |:( |:(
Zit nog in de native Windows mode ;)

Je kan heel makkelijk Windows installeren vanaf een USB stick. Alleen accepteerd Apple hardware in BootCamp niet booten vanaf USB :( Dus idd eerst refit installeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Kaspers schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 11:13:
Of je het nou "z.s.m." wilt doen, of over een paar weken, 40 euro voor zo'n stukje plastic is gewoon te veel.
Wat is volgens jullie een goeie prijs voor "het stukje plastic" dan? Ik zie ze op eBay toch ook niet voor minder dan €30 incl. verzending...? Waar zoek je op? "Optibay"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op ebay staan ze voor onder de 10 euro.
http://www.google.com/sea...official&client=firefox-a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrQcue
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-09 14:32
Nu Lion uit is vraag ik me af of trim standaard aan staat en werkt op ssd's die niet van apple zijn.

Moet je nog een trim 'hack' (config file aanpassen) of werkt dit nu native goed met bijv een intel 320 ssd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

De hardeschijf van m'n MBP (mid-2009) is pasgeleden geroosterd. Aangezien ik geen garantie/applecare heb besloot ik hem zelf te vervangen met een SSD. Tijdens het partitioneren crashte het systeem echter en nu wordt de SSD helemaal niet meer herkend. Kan ik hier nog iets aan doen of ben ik genaaid en is die SSD ook stuk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 18:01:
De hardeschijf van m'n MBP (mid-2009) is pasgeleden geroosterd. Aangezien ik geen garantie/applecare heb besloot ik hem zelf te vervangen met een SSD. Tijdens het partitioneren crashte het systeem echter en nu wordt de SSD helemaal niet meer herkend. Kan ik hier nog iets aan doen of ben ik genaaid en is die SSD ook stuk?
Wat voor SSD is het?

Je bedoelt dat Disk Utility hem niet kan zien (als je opstart van DVD)?

[ Voor 7% gewijzigd door Philflow op 20-07-2011 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 18:01:
Hallo,

Je zou bijna denken dat het mainboard c.q. de controller rot is, en dat nu zowel je harddisk als SSD gemold is :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het gaat om deze.
Je bedoelt dat Disk Utility hem niet kan zien (als je opstart van DVD)?
Yep, hij zag hem daarvoor wel. HFS+ kiezen enz. Toen hing ie dus.
Exirion schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 18:02:
[...]

Je zou bijna denken dat het mainboard c.q. de controller rot is, en dat nu zowel je harddisk als SSD gemold is :{
Ben ik ook zeer bang voor, maar de schijf werd eerst wel herkend dus :'( Bah, wordt waarschijnlijk gewoon omruilen.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2011 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 18:26:
Ben ik ook zeer bang voor, maar de schijf werd eerst wel herkend dus :'( Bah, wordt waarschijnlijk gewoon omruilen.
Ik zou er ff een oud schijfje in zetten om te checken of die blijft leven. Als die kaduuk gaat dan staat er waarschijnlijk een te hoge voedingsspanning op, of is er een signaalspanning op de interface over de zeik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
MrQcue schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 15:50:
Nu Lion uit is vraag ik me af of trim standaard aan staat en werkt op ssd's die niet van apple zijn.

Moet je nog een trim 'hack' (config file aanpassen) of werkt dit nu native goed met bijv een intel 320 ssd?
Je moet nog steeds de TRIM hack toepassen. TRIM staat al een paar dagen aan in Lion GM bij mij en ik heb nog geen problemen gehad (Intel 320 120GB).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bibi2205
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-09 12:51
Download van Lion duurde hier zo'n 3,5u, installatie amper 15 min. Indexeren van Spotlight was ook binnen enkele minuten klaar. Leuk zo'n SSD. ;)

Snel even een boot filmpje gemaakt:
(hier is het SL filmpje nog te vinden trouwens).

Trim hack heb ik in SL niet geactiveerd en ga ik in Lion ook niet doen, tenzij iemand me ervan kan overtuigen dat het belangrijk is? :p

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Ik zou TRIM hack pas aanzetten als de snelheid afneemt. Met AJA system test kun je de write speed in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perslucht
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:05
Ik heb vanmiddag mijn Macbook voorzien van een optibay van eBay (deze)(niet kopen, ga voor deze).
Installatie was goed te doen, alleen de schroefjes gingen wat moeilijk in de optibay.

Afbeeldingslocatie: http://felixparmentier.nl/rommel/tweakers/SSD_en_optibay_macbook_550.jpg

De optibay kwam met een soort afsluitstrip aan de zijkant. Hierdoor paste hij dus niet in mijn macbook. Gelukkig was deze op twee plekjes gelijmd zodat ik 'm gemakkelijk af kon breken. Hierna paste hij wel.

Wel eerst even de metalen beugeltjes overzetten van je dvd drive naar de optibay. Daarna een hoop priegelen met de schoefjes (eerst de gaatjes even wat groter maken met een boordje oid). Het resultaat zie je hierboven :D

Mijn witte macbook draait nu Lion op de SSD, en de harde schijf moet ik nog inrichten :)

Vergeet trouwens niet de mee geleverde schroefjes in de harde schijf te stoppen. Anders zit je schijf een beetje los in de behuizing, wat natuurlijk niet de bedoeling is :p

[ Voor 6% gewijzigd door perslucht op 23-07-2011 19:16 . Reden: Bleek miskoop gedaan te hebben. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 17:39
Ik moet zeggen dat nu die nieuwe Mac Mini als optie een dedicated videokaartje heeft (de Ati6630M), hij wel héél interessant is om eens aan te schaffen als SSD-HD Macje in plaats van m'n iMac. Maar omdat hij geen superdrive meer heeft ben ik wel benieuwd hoe deze kan worden ingebouwd… je hebt ten slotte geen "normale" optibay meer nodig, maar misschien een andersoort bracket.

Met zo'n klein dedicated videokaartje (ik weet niet hoe hij opschaalt tegenover de Ati5670 die ik nu heb) en een SSD heb je een onwijs klein krachtpatsertje in huis volgens mij! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:13

Puck

W32.Deadcode.A

Ondertussen Lion draaien en de trim-hack opnieuw aangezet. Zelfde, danwel niet hogere score :)

Arrived anxious, left bored

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mensen,

Ik heb sinds vorige week de 17 incher i7 2.2 MBP aangeschaft met stock 750 gb 5400rpm schijfje. Werkt super. Ook in combinatie met Lion. Ik ben vanwege de sata 3 aansluiting op de mbp 2011 naar de mycom gesprint om daar de agility 3 OCZ van 60 gb 105,- euro te halen.

Mooi schijfje, heel klein. Eenmaal ingebouwd leek het goed te gaan......daarna de beachballs. Time machine back-up zou 6 uur duren volgens de monitors. Dus ik eruit en met mijn FW800 studio 2 WD elements een clean reinstall gedaan. Dit ging wel vlug, rond de 10/11 minuten en alles was erop geïnstalleerd.

Daarna de beachballs, een minuut vastlopen en dan spontaan verder. Met Aja system test haalde ik transfer rate van 470 mb/s write, en 460mb read. Maar dan weer die beachballs.

Ik heb Trim hack geïnstalleerd, mocht ook niet baten.

Slot van het verhaal, heb het net terug gebracht en die 105,- euro in mijn pockets gedaan. Sata 3 & MBP 2011 17 inch gaan niet zo goed samen. Ook op het Apple, en OCZ forum staat het er. Erg snelle sandforce 2 controllers, maar non compatible voor de 17 incher. Wees gewaarschuwd.

Ik ben blij dat ik mijn stock 750gb erin heb gedaan. SSD's staan nog in de kinderschoenen.

The Specops

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2011 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bibi2205
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-09 12:51
Het is al langer geweten dat Sata3 SSD's problemen geven in de 2011 MBP's. Sata2 zal zonder problemen werken met slechts een minimaal 'snelheidsverlies'.

[ Voor 6% gewijzigd door bibi2205 op 21-07-2011 13:47 ]

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
bibi2205 schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 13:46:
Het is al langer geweten dat Sata3 SSD's problemen geven in de 2011 MBP's.
Bij mijn weten heeft alleen de 17" problemen. De 13" en 15" werken prima. Dit wordt ook bevestigd door OWC. Vertex 3 en Crucial M4 werkten 100% perfect in mijn MBP 2011 13".
Verwijderd schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 13:40:
Ik ben blij dat ik mijn stock 750gb erin heb gedaan. SSD's staan nog in de kinderschoenen.
Opvallend dat je de 'schuld' lijkt te leggen bij SSDs terwijl de 'schuld' bij Apple ligt.

Welke firmware draaide je met de Agility?

Ik gebruik trouwens een Seagate Momentus XT in mijn MBP. Bevalt erg goed.

[ Voor 31% gewijzigd door Philflow op 21-07-2011 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
SSD's staan nog in de kinderschoenen.
Beetje flauwe conclusie, mijn OCZ Vertex 1 30GB blaast je 750GB eruit. Je hebt gewoon de verkeerde SSD gekozen. Kies een goede en je hebt er jaren en jaren plezier van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Beetje lachwekkend zo'n gefrustreerde conclusie :)

Kijk hier eens rond:

http://www.ocztechnologyf...minutes-for-about-30sec-s

http://www.ocztechnologyf...1-Users-with-SATA3-Issues

En bij Apple zelf ook:

https://discussions.apple.com/message/15577851#15577851

[ Voor 43% gewijzigd door Exirion op 21-07-2011 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lekkere SpecOps dan, een falende ssd :')
Ik dacht dat de spec-ops altijd met goede spullen het veld in gingen? Best-of-the-best...? ;)
(or die like the rest)
Kingston V+100 ruleert/domineert mijns inziens nog steeds, op het Mac-terrein- ik ben benieuwd of de nieuwe mini's 2x sata-600 bezitten, dan zou ik dat in de toekomst i.c.m. raid0 en twee Crucial M4's in mijn gedachten houden :9~ (Need for speed...) Ik denk dat de >800MB/sec barrier wel gehaald (en overschreden) kan worden, of niet?
Philflow schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 13:51:
[...]
Ik gebruik trouwens een Seagate Momentus XT in mijn MBP. Bevalt erg goed.
Net zo goed als een ssd? :o O-)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2011 18:01 . Reden: Behoorlijke typo... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb sinds kort een MBP 13 inch instap model, nou wil ik toch wat meer snelheid en dus een ssd gaan plaatsen. Echter heb ik nog wel wat vraagjes:

- hoe kan ik alles van mijn huidige schijf overzetten naar de ssd? (of is dit helemaal niet mogelijk?)
- vervalt je garantie als je een andere schijf plaatst?
- welke ssd is aan te raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon Shipperd
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 18:36
- Time machine
- Nee
- De OCZ vertex 3 is hier al regelmatig aangeraden geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dank voor je antwoorden, geld het voor je geheugen ook dat je dan kan vervangen zonder dat de garantie vervalt? En benut de Vertex 3 de controller wel helemaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Simon Shipperd schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 22:09:
- De OCZ vertex 3 is hier al regelmatig aangeraden geweest.
En afgeraden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ik heb hier ook een 13" MBP, met een Vertex 3, opstarten in 16 seconden :*)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Ik zou eens kijken naar de Crucial M4. Qua praktijk prestaties zit die op hetzelfde niveau als de Vertex 3, zie review, terwijl het stroomverbruik lager is.

Bij de Crucial ben je verzekerd van IMFT NAND, terwijl OCZ in het verleden regelmatig goedkoper (en langzamer) geheugen heeft ingezet zonder haar klanten te informeren.

Verder scoren producten met Marvell controllers (Crucial en Intel) qua betrouwbaarheid beter dan producten met Sandforce controllers (OCZ, Corsair o.a) op de website Newegg.com waar >2000 reviews zijn terug te vinden.

Wel goed nieuws voor de Vertex 3: hij doet het tot nu toe wat beter dan de Vertex 2 en Agility 3 qua betrouwbaarheid. Laten we hopen dat dit zo blijft als de drive wat langer in gebruik is.

Voor wie gelooft dat de betrouwbaarheid van Sandforce drives net zo goed is als Intel, Crucial en Samsung zou ik aanraden eens in de SSD threads van Tweakers te lezen, bijvoorbeeld hier: Verwijderd in "Het grote SSD topic ~ Deel 8"
Voor mijn (lichte) gebruik wel. Zie ook YouTube: ‪Macbook Pro 2011 with Seagate Momentus XT booting in 16.4 seconds‬‏ - YouTube Ook het feit dat ik ook nog 500GB storage heb en gewoon de DVD speler kan laten zitten bevalt me goed.

[ Voor 17% gewijzigd door Philflow op 22-07-2011 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

moet ik trouwens eerst Snow Leopard weer installeren als de ssd geplaatst is? Of kan ik dan installeren vanaf mijn externe hardeschijf waar mijn back-up dat opstaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Valt mij op dat de bracket/upgrade vd Kingston V+100 96GB versie uit China komt en de stand-alone versie uit Japan + dat de stand-alone zonder anti-stati-zakje in een blister zat en de upgrade-version wel (in de doos.)
Revision is wel hetzelfde, maar de PCB-sata-connector toont wel een licht verschil.

Afbeeldingslocatie: http://img18.imageshack.us/img18/1348/ssdpinnenforum.png

Over "cultural differences" gesproken: http://www.southpark.nl/episodes/1506/ :D
"And than you get a nice little surpise..." lol

Edit: valt op dat er trouwens "5V DC 1A" op staat (op het etiket dan, niet de foto), lijkt mij dat -als dit klopt tenminste- dat je dan met de usb-behuizing je usb-poort lichtjes kapot trekt. :?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2011 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maXXzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-01-2023
Zijn er hier al mensen die trim hebben kunnen activeren in Lion met een non-Apple ssd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
maXXzz schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 17:41:
Zijn er hier al mensen die trim hebben kunnen activeren in Lion met een non-Apple ssd?
:Y Puck in "Het SSD in je Apple topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Philflow schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 13:51:

[...]

Opvallend dat je de 'schuld' lijkt te leggen bij SSDs terwijl de 'schuld' bij Apple ligt.

Welke firmware draaide je met de Agility?
versie 2.06. Een maat van mij heeft die van hem geupgrade naar 2.09. Geen resultaat. Sata 3 och agiltiy 3 en mbp 17 2011 is a no go. Wat iedereen ook zegt.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2011 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maXXzz schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 17:41:
google naar trim patcher osx. Je kunt die van 10.6.7 gebruiken, werkt ook op Lion OS. installeren, reebouten en check in sys information. Daar zul je trim support - Enabled of Yes/JA zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Exirion schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 14:34:
[...]

Beetje lachwekkend zo'n gefrustreerde conclusie :)
Ik ben bewust voor de sata 3 capabiliteit gegaan en OCZ maakt super schijfjes. Dan is het wel jammer als ik net een apparaat aanschaf van ver over de 2 rooien het niet compatible is.

Ach het gaat ook erg snel nu met een i7 2.2. Super gewoon. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Verwijderd schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 19:04:
[...]
versie 2.06. Een maat van mij heeft die van hem geupgrade naar 2.09. Geen resultaat. Sata 3 och agiltiy 3 en mbp 17 2011 is a no go. Wat iedereen ook zegt.
Nou volgens mij zegt 'iedereen' ook dat de MBP 17" niet zo goed werkt met sata III SSDs ;) Larry van OWC zei dat laatst ook op Macrumors. Vandaar mijn suggestie voor de Seagate XT of een SATA II SSD.

Een 5400rpm HDD is een beetje zonde van je i7 quad core imo.

[ Voor 13% gewijzigd door Philflow op 22-07-2011 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Beste allemaal,

Ik ben al een tijdje door dit forum aan het lezen en wil een paar simpele vragen stellen om er zeker van te zijn dat ik geen miskoop doe en eventueel mijn Mac om zeep help. Om te beginnen wil ik deze SSD kopen: http://www.informatique.n...-series-120gb-retail.html en in bouwen in mijn net nieuw gekochte iMac i5 27" imac. Ik wil mijn huidige 1TB schijf vervangen door genoemde disk. Reden: Hij maakt mij teveel gelijk, en het blijkt een stukje sneller te zijn. Ik heb een NAS met iScsi systeem voor opslag etc. Ik durf het wel aan om de Mac open te maken. Heb al jaren ervaring met assambleren van PC's en servers etc, moet dus lukken. Nu resten nog een paar vragen/opmerking:

- Past genoemde SSD schijf in mijn iMac en is deze goed?
- Moet ik Firmware updates oid doen?
- Moet ik rekening houden met Fans die hard gaan loeien oid?
- Is mijn garantie volledig vervallen door deze actie?
- Passen de huidige aansluitingen van de Satadisk op de SSD?

Bvd voor de reactie!

ps: Ik weet dat heel veel is besproken in dit topic maar zie door de bomen het bos niet meer :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
@ Dutchylex, Crucial M4 gebruikt dezelfde controller en ook IMFT geheugen maar is een stuk goedkoper. Bovendien werkt ie met firmware 2 beter met Macs dan de Intel 510. (hoewel ik niet weet of de klachten over 510 ook betrekking hebben op iMacs).
Pagina: 1 ... 35 ... 88 Laatste