Het SSD in je Apple topic

Pagina: 1 ... 33 ... 88 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Dekay schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 21:16:
Nouja ik bedoel, het is maar een dun doosje met een usb poort er op. Er zit verder niets qua schokdemping ofzo in. Die traditionele schijven zijn niet erg schokbestendig, of wel?
In die dingen zit nooit iets als schokdemping. Meestal ligt die schijf ook gewoon ergens op tafel en ga je niet een stukje wandelen met je laptop met dat externe schijfje eraan bungelen :P
Prulleman schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 21:58:
[...]

Het heet RAID0 omdat het eigenlijk geen RAID is (er is namelijk niks redundants aan striping)
En ik al die tijd maar denken dat het 0% opslagverlies betekende :F

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-09 15:23
Kaspers schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 22:46:
[...]

Wordt denk ik wat lastig om de bestaande SATA hdd op de PATA connector aan te sluiten.
Die optibays komen met verloopstukjes.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Knap verloopstukje wat S-ATA in P-ATA omtovert.

edit:
@hieronder: Ik zeg ook niet dat het onwaarschijnlijk is, alleen dat het een knap verloopstukje is O-)

[ Voor 54% gewijzigd door fsfikke op 08-07-2011 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn optibay zit op de pata aansluiting van mijn macbook en daarin zit een ssd met sata aansluiting. Zo onwaarschijnlijk lijkt mij zo'n verloopstuk dus niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:52
ZpAz schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 23:23:
Die optibays komen met verloopstukjes.
Mijn welgemeende excuses. Nooit geweten dat die converters bestonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is eigenlijk de ideale blocksize die je in moet stellen, als je besluit twee ssd's in raid0 te zetten?
Is er een vaste blocksize die door de ssd zelf bepaald wordt (cell-grootte)?

Vreemd genoeg vind ik hier niks over...Disk Utility geeft de optie voor 16, 32, 64, 128 en 256K block size.
Het doel is gewoon desktopgebruik. Ik kan mij indenken dat de geheugencellen een vast grootte hebben?
(Misschien toch maar even de ssd eruit meubelen en aan Ubuntu hangen -> met hdparm controleren :/ )

Wat is een 'wijze' blocksize? (Default is 32 aangevinkt.)

Edit: nu heb ik na een fresh install de volgende mappen teruggezet van de oude hdd: de relevante folders uit /home zeg maar (Downloads, Documents, Music etc.) en dan hier vanuit de Library folder de mappen: Safari, Mail, Mail Downloads, Widgets en uit de /Library/Preferences/ alle .plist files voor eerder genoemde zaken.
Hierdoor staat alles weer terug zoals je het normaal ook hebt, scheelt dus een hoop tijd.
(En de geëxporteerde playlist van iTunes en de Bookmarks van Safari sla ik nog los op, to be sure.)

Ik vroeg mij af: hoe werkt dit voor third-party apps, die niet standaard in het OS zitten (bovengenoemde zaken zijn dat uiteraard wel)? Extern gedownloade- en geïnstalleerde apps, nestelen zich toch ook in de 'hoofd' /Library van je OS? (Bijv. mijn ssd heet "MacOS" -lekker origineel :') - dan heb je daar ook een /Library folder op staan, deze bedoel ik.)

Concreet: welke folders moet je kopieeren/clonen naar je ssd, als je al je oude apps weer geinstalleerd wilt zien? Dit kost namelijk best veel tijd en als ik wat wil testen met raid 0 etc. dan mag het wel iets chiller met het terugzetten van die meuk vind ik. En geldt de aanname "vers installeren is beter dan clonen" dan nog wel, want behalve je OS van DVD/USB-stick is er niks vers aan, maar gekloond. (Dan kun je toch net zo goed een hele clone-image terugzetten :S)

En ik bedoel dan: zonder backup-software. Puur zelf handmatig slepen van mapjes.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2011 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09 10:59
Mdehoog schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 10:40:
Zie hier hoe het eruit moet gaan zien. Heb hier in Adam wat afgebeld maar nergens hebben ze die adapter :( (was te verwachten natuurlijk :) )

Hier een totaal plaatje:
[afbeelding]

En hier hoe de 3.5" ssd erbij komt te liggen:
[afbeelding]

Wordt wss wel flink passen en meten om de kabels netjes weg te werken...

Nu maar is kijken welke sata kabel het beste is om te verlengen :)

Een splitter van de sata die naar de originele HD gaat gaat niet werken neem ik aan?

EDIT: Google is mijn vriend :)

EDIT2: Het is btw geen slim sata maar een slim drive aansluiting die erop de superdrive zit... Ik ga zo nog maar is naar de mycom oid!

EDIT3: Ik laat het idee maar varen :F De snelheid zou ik er niet uit halen. En het is teveel werk om het om te bouwen. Mocht iemand nu nog een idee hebben, dan hoor ik het graag!
Omdat ik het toch niet uit kan staan ben ik verder gaan zoeken. Nu heb ik het volgende gevonden namelijk:

klik

Met daarbij dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.mac-optibay.de/plaatjes/SATAandPATA.jpg

Oftewel.... Het zou hiermee dus kunnen. Enkel moet ik dan opzoek naar een 2.5" schijf... En blijft de vraag, is die PATA aansluiting niet een bottleneck?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OK, die bay vertaalt pata naar sata, het hangt ervan af wat je controller afgeeft- maar je probeert naar mijn idee van minder meer te maken en dat werkt denk ik niet optimaal. (Pata-snelheid is de max.)

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2011 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
Kaspers schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 12:04:
[...]

Mijn welgemeende excuses. Nooit geweten dat die converters bestonden.
Np hoor :) Wordt tijd dat een aantal uitgaande facturen worden betaald, kan niet wachten op een SSD :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
Verwijderd schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 12:55:
OK, die bay vertaalt pata naar sata, het hangt ervan af wat je controller afgeeft- maar je probeert naar mijn idee van minder meer te maken en dat werkt denk ik niet optimaal. (Pata-snelheid is de max.)
Hmm ja, daarom... Gaat m dus niet worden, helaas :(

[ Voor 19% gewijzigd door Kypo op 09-07-2011 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je reageert op mijn post die ik al gewijzigd had, funny :D
Ik zag niet dat die bay op het plaatje de pata > sata vertaling deed, daarom heb ik mijn reactie aangepast.

http://www.mnm-computers.nl/componenten-mini-accessoires-delock-adapter-slimline-cddvd-sata-p-12359.html

Daarom toch even de link, ook voor anderen die zelf willen meubelen evt. en de geopperde optie was om de hdd te vervangen (aan de interne aanwezig sata) voor de ssd en de pata-controller -indien mogelijk- met een hack vanaf de CLI in zijn geheel te disablen, zodat de interne sata hierdoor niet langer wordt gecapped in snelheid.

Ja, wijzig hem maar weer terug je reactie haha ;-)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2011 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
Verwijderd schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 13:08:
Je reageert op mijn post die ik al gewijzigd had, funny :D
Ik zag niet dat die bay op het plaatje de pata > sata vertaling deed, daarom heb ik mijn reactie aangepast.

http://www.mnm-computers.nl/componenten-mini-accessoires-delock-adapter-slimline-cddvd-sata-p-12359.html

Daarom toch even de link, ook voor anderen die zelf willen meubelen evt. en de geopperde optie was om de hdd te vervangen (aan de interne aanwezig sata) voor de ssd en de pata-controller -indien mogelijk- met een hack vanaf de CLI in zijn geheel te disablen, zodat de interne sata hierdoor niet langer wordt gecapped in snelheid.

Ja, wijzig hem maar weer terug je reactie haha
Daar zat ik dus ook aan te denken. Om de ssd op de normale hdd sata zetten en dan de HDD op de aansltuiing van de superdrive

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 12:14:
Wat is eigenlijk de ideale blocksize die je in moet stellen, als je besluit twee ssd's in raid0 te zetten?
Is er een vaste blocksize die door de ssd zelf bepaald wordt (cell-grootte)?

Vreemd genoeg vind ik hier niks over...Disk Utility geeft de optie voor 16, 32, 64, 128 en 256K block size.
Het doel is gewoon desktopgebruik. Ik kan mij indenken dat de geheugencellen een vast grootte hebben?
(Misschien toch maar even de ssd eruit meubelen en aan Ubuntu hangen -> met hdparm controleren :/ )

Wat is een 'wijze' blocksize? (Default is 32 aangevinkt.)
Dat is niet de block size maar de stripe size, en wat wijsheid is ligt aan wat je erop gaat zetten. Veel kleine files? Kleinere stripe size. Voornamelijk grote files? Grotere stripe size.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo, m'n SSD (Kingston V100) een firmware update gegeven, SL erop gezet en alles wat ik nodig heb. Nu hopen dat hij niet meer crasht want het werkt toch zo smooth met een SSD.

Heb de TRIM Enabler gebruikt, hopelijk helpt dat ook wat. (Werkt trouwens niet op een verse SL install, je moet eerst updaten. Wellicht al bekend maar toch nog even vermelden)

Verder vroeg ik me af of er nog tips zijn om je SSD wat te sparen? Ik heb nu het slapen uitgezet, de SMS en het wegschrijven van het geheugen als hij in stand by gaat. Die Naotime ben ik wat bang van eerlijk gezegd om iets mis te doen, maakt dit zoveel verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou uitvissen of je die pata kunt uitzetten -helemaal- zodat je ssd full speed draait en die hdd gewoon lekker in een externe bay proppen ofzo.

http://tweakers.net/price...ythe-kamazo-2-e-sata.html

Die bijvoorbeeld- niet te veel mee sjouwen aub, want daar houden hdd's niet zo van in die kleine kastjes- ik heb er zelf ook weleens gemold door niet te "ejecten" in Windows vroeger en er mee te gaan lopen: kapot.
Tegenwoordig zijn de wat modernere hdd's wel voorzien van andere parking-technieken, waarbij de arm standaard door een veertje/magneetje in de park-positie getrokken worden en juist alleen worden aangestuurd als er read/write-actie plaatsvindt, maar als ik het goed begrijp is ook die hdd wat ouder (zat al in de machine?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
Wellicht nog makkelijker en goedkoper! Ik ga is kijken of dat te regelen is bij n imac. Om de superdrive uit te zetten :D

EDIT: Is mn superdrive afkoppelen dan niet al genoeg?

[ Voor 19% gewijzigd door Kypo op 09-07-2011 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeR schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 13:19:
[...]
Dat is niet de block size maar de stripe size, en wat wijsheid is ligt aan wat je erop gaat zetten. Veel kleine files? Kleinere stripe size. Voornamelijk grote files? Grotere stripe size.
Vandaar de default voor 'normaal' desktop gebruik op 32K, begrepen.
Alleen ik zou graag willen weten wat de vaste blocksize van de geheugenchips zelf zijn, dus ik zoek nu naar de specs...of kennen die chips dit niet? (Meestal heb je toch van die aanduidingen zoals: 6X32 of 1x64 etc.?)
Het lijkt mij dat je voor 100% performance op je I/O-bus je ook daarop moet letten?
(Het wordt ook wel "block device geometry" genoemd lijkt het?) Of passen de chips zich altijd aan, aan wat het OS/de raid-controller doorstuurt?

Edit: Oh wacht even, er zit ook nog een buffer+controller tussen, dan maakt het denk ik al niet meer uit.
Ik lees verder dat het merendeel vd raid gebruikers op ssd 64K/128K aanraden. Lager=minder performance en hoger=maakt weinig verschil.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2011 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[b][message=36373899,noline]
EDIT: Is mn superdrive afkoppelen dan niet al genoeg?
Ik zat nog even te kijken, ik weet niet welk type iMac je hebt, maar ik kwam ook op posts waar dit in voorkwam- afkoppelen vd drive disabled mogelijk de pata-controller.
Test het uit, zou ik zeggen- ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
Ik ben nu niet thuis, maar zal mn bevindingen laten weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@MdeHoog; wellicht is dit ook interessante info voor je (als je toch een ssd zoekt en een enclosure voor je hdd): http://gathering.tweakers...message/36374874#36374874

Goede prijs en een goede ssd! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:06
Nou inmiddels mijn ocz agility 3 geruild bij MyCom. Goede service daar. Mocht hem zonder vragen ruilen voor een nieuwe. Heb direct 120GB genomen ipv 60GB. Alles thuis weer opnieuw geinstallerd en het ziet er nu veel beter uit. Heb hem nog geen uur in sluimer gehad. Maar na 10/15min sluimer zag alles er nog goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023
Crucial M4 256GB in mijn Macbook Pro.
Afbeeldingslocatie: http://i609.photobucket.com/albums/tt179/Vantage72/Screenshot2011-07-09at53755PM.png
Werkt snel en stabiel nu met firmware 2. Met de Vertex 3 kreeg ik ~ 5.5 uur battery life, met de Crucial ~ 6.5 uur.

Ik ben zelf weer terug gegaan naar de Momentus XT, die is snel genoeg voor mijn gebruik. De Crucial is te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfos
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:39
Ik zit nou al een tijd te denken om mijn 160GB schijf te vervangen, ik heb namelijk een Windows partitie met maar 30GB en iedere keer als ik iets wil installeren, dan moet ik zowat de hele partitie leeggooien.
Wat er nu in zit is een Toshiba MK1653GSX, en ik zit te denken om een Hybrid SSD te kopen.
Deze misschien: pricewatch: Seagate Momentus XT ST95005620AS (Hybrid), 500GB SATA-300, 32MB, 7200rpm

Maar hoe weet ik eigenlijk wat erin gaat? Op het internet zijn praktisch alleen guides te vinden van hoe je ze erin zet, maar dat is juist een doodsimpel karwei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Als er nu een 2.5" HDD inzit dan gaat de Momentus XT er ook in :)
En ik vind het een uitstekende keuze. Zeer tevreden met de mijne. Enige nadeel: battery life is niet geweldig.

PS. zorg wel dat je de firmware update naar SD 25. Kan alleen vanuit Windows.

[ Voor 21% gewijzigd door Philflow op 09-07-2011 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfos
Hmm, heb 'em net even open gemaakt om te kijken of me dat wel ging lukken, maar voor die klep van de hard drive heb ik niet de goede schroevendraaier. Die moet toch ook op de nieuwe HD, of vergis ik me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
Ik heb nu in mijn macbook pro 2011 al de apple ssd zitten. Dit werkt al retesnel.
Echter wil ik de superdrive vervangen door een optibay met ssd of hdd voor pure opslag (films, muziek, foto's). Belangrijk daarbij is dat de battery life niet afneemt, de macbook pro stil blijft en ik redelijke opslag heb (min. 250 gb).

Wat raden jullie mij aan in te bouwen (ssd of hdd) en welk merk/type schijf?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:16
Voor opslag is het idioot om een ssd te gebruiken. 250 GB is minimaal 400 euro tov 3 x zoveel opslag voor 4 x minder geld..battery life zal er alleen nooit beter op kunnen worden... je gaat van een apparaat wat je nooit gebruikt naar iets wat je wel gebruikt

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Ferra schreef op zondag 10 juli 2011 @ 03:55:
Ik heb nu in mijn macbook pro 2011 al de apple ssd zitten. Dit werkt al retesnel.
Echter wil ik de superdrive vervangen door een optibay met ssd of hdd voor pure opslag (films, muziek, foto's). Belangrijk daarbij is dat de battery life niet afneemt, de macbook pro stil blijft en ik redelijke opslag heb (min. 250 gb).

Wat raden jullie mij aan in te bouwen (ssd of hdd) en welk merk/type schijf?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
http://nl.hardware.info/p...oint-m8-500gb#tab:prijzen

De enige 500GB HDD met 1 platter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand wat tips? begin in mijn iMac (3 jaar oud) last te krijgen van catalog node errors etc... Dus denk er aan om mijn iMac te laten voorzien van een SSD van 500Gb.
Iemand een goede tip waar ik dat het beste kan laten doen? Lijkt me niet verstandig zelf een iMac open te maken, of is dat vrij makkelijk zelf te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:16

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Nou ja, ik kan het en heb het van de week gedaan, maar of iedereen het kan... Als je die vraag stelt is het meestal niet handig zelf te doen.

Wat voor model iMac heb je? Dan kijk ik even met je mee. Overigens is een 500gb SSD wel heel erg duur, is dat oude beestje het waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wel, na het tikken van mijn post dacht ik, misschien is het beter een kleine ssd erin te zetten met een HD voor de data... iMac is de 24" 3.06Gb, 3 jaar oud nu.

Ik kan best wel wat zelf doen, zo onhandig ben ik niet. Ben alleen wat huiverig ivm de glasplaat etc. En ik heb de juiste schroevendraaiers niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:33

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op zondag 10 juli 2011 @ 10:33:
Wel, na het tikken van mijn post dacht ik, misschien is het beter een kleine ssd erin te zetten met een HD voor de data... iMac is de 24" 3.06Gb, 3 jaar oud nu.
Dat is ie nog wel waard hoor. Ik heb eind vorig jaar een Vertex 2 in m'n iMac 2.4GHz uit 2007 gezet en dat was een enorme verbetering. Inmiddels heb ik een 27" i5 2.7GHz waarin ik een Vertex 3 MI heb gezet. De iMac 24" heb ik verkocht met een harddisk erin, en de Vertex 2 is verhuisd naar de iMac 24" van m'n vriendin :)
Ik kan best wel wat zelf doen, zo onhandig ben ik niet. Ben alleen wat huiverig ivm de glasplaat etc. En ik heb de juiste schroevendraaiers niet.
De glasplaat krijg je los met de zuignap van een tomtom. Simpel. Een handdoekhangertje met zuignap is ook al sterk genoeg. Verder kun je torxsetjes zo bij de bouwmarkt halen en soms liggen ze zelfs bij de Lidl voor een paar euro. Op ifixit vind je een prima beschrijving van hoe je een 24" open krijgt. Als je het eenmaal een keer gedaan hebt kun je het klusje in 10 minuten doen ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Verwijderd schreef op zondag 10 juli 2011 @ 10:23:
Iemand wat tips? begin in mijn iMac (3 jaar oud) last te krijgen van catalog node errors etc... Dus denk er aan om mijn iMac te laten voorzien van een SSD van 500Gb.
Iemand een goede tip waar ik dat het beste kan laten doen? Lijkt me niet verstandig zelf een iMac open te maken, of is dat vrij makkelijk zelf te doen?
Volgens mij had iemand gepost dat ze het bij Mycom voor een schappelijk bedrag doen. Als je een beetje onderhandelt bij de aanschaf van een 500MB SSD krijg je de inbouw wel gratis denk ik zo.

Kingston V+ 100 512GB of Intel 320 600GB lijken me goede opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij MyCom... hmm kan het gelijk niet vinden die post. Iemand? MacRepair in Amsterdam doet het volgens mij ook... Ga ik eens bellen deze week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Brm-G schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 12:59:
Nog even om het compleet te maken.

inbouwen SSD in mbp = 1x 'service beurt' à €17,50
inbouwen SSD in iMac = 2x 'service beurt à €17,50 = €35

Dit was bij mycom Maastricht, ze verkopen daar een redelijk groot aantal macs (waarschijnlijk vanwege de locatie) en hebben veel ervaring met het inbouwen van SSD's. Waarschijnlijk zijn ze daarom zo snel klaar en vragen ze dus relatief weinig.
Brm-G in "Het SSD in je Apple topic" :)

[ Voor 78% gewijzigd door Philflow op 10-07-2011 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op zondag 10 juli 2011 @ 11:33:
Bij MyCom... hmm kan het gelijk niet vinden die post. Iemand? MacRepair in Amsterdam doet het volgens mij ook... Ga ik eens bellen deze week.
Brm-G in "Het SSD in je Apple topic"

17.50 euro is natuurlijk bijna niks :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oeh! Dank je. Ga ik even doornemen.
Als ik er een nieuwe HD zou laten inzetten bij MacRepair kost het me een 150 euro inclusief werk. Ga ze eens vragen wat het kost om er extra een SSD bij te zetten.

Als noodoplossing, nu een andere HD, die ik had liggen, eraan gehangen met zo'n HD Dock en daar alles op aan het over zetten. Merk gelijk nu al het snelheidsverschil. Heeft dus echt met de HD te maken die op instorten staat.

Moet even goed nadenken wat ik precies wil gaan uitgeven. ga ik voor een andere HD of toch maar een SSD ernaast. Las ergens dat de iMac ook 8Gb RAM zou accepteren, ook al staat dat niet in de specs.

Kan alles samen toch wel wat snelheidswinst opleveren denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Het is me gelukt met deze thread:)

http://www.ocztechnologyf...-General-Maintaince/page3

Eindelijk van mn eeuwenoude firmware af.

De ISO die de threadstarter post is niet meer geldig doordat hij de demo van de software heeft gebruikt. Niet branden dus, zonde van je CD. Wat ik heb gebruikt (Vertex 2 60gb, Firmware 1.2x, Macbook late 2010) is de demo versie van de software en laatste versie van toolbox (2.37). Secure erase werkt hier niet bij vreemd genoeg, firmware update prima. Nu eindelijk 1.33.

Wat me wel opvalt is dat de macbook met alleen de SSD (heb de dvd nu even in de optibay zitten) heerlijk stil is. Hij maakt met de SSD in de optibay (en HD in daarvoor bestemde plaats) echt altijd wel een hoorbaar geluid (de fan dus). Logisch, 2 objecten zijn warmer dan 1 object en ruimte is beperkt.

Toch vraag ik mij af welke nu warmer wordt, de 60gb SSD of de 500gb WD scorpio blue die ik heb. Misschien is de HDD in de optibay toch een coolere oplossing? Het nadeel is dan alleen dat de magneet schijf het dan zonder suddon motion sensor moet doen. Dat vind ik een te hoge prijs.

Edit: Alle data was nog intact na de firmware update

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
Welk voordeel heeft het installeren van een nieuwere firmware op de SSD?
Toch vraag ik mij af welke nu warmer wordt, de 60gb SSD of de 500gb WD scorpio blue die ik heb. Misschien is de HDD in de optibay toch een coolere oplossing? Het nadeel is dan alleen dat de magneet schijf het dan zonder suddon motion sensor moet doen. Dat vind ik een te hoge prijs.
Niet eens aan gedacht, maar aan de andere kant lijkt een pata interface (pre eind 2008 macbooks) me een stuk langzamer dan een 1.5gbit sata interface?

[ Voor 75% gewijzigd door ZpAz op 10-07-2011 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
ZpAz schreef op zondag 10 juli 2011 @ 12:41:
Soms kan het problemen verhelpen, performance verbeteren of stroom verbruik verlagen. Het ligt er maar net aan.

In de regel zou ik er niet aan beginnen indien je geen problemen of klachten hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ZpAz schreef op zondag 10 juli 2011 @ 12:41:
Ik heb de Kingston V100 (niet de + dus) en deze had vroeger een slechte firmware waardoor blocks ofzo niet goed werden weggeschreven. Ik had toen meermaals da tik moest herinstallen omdat er data was verdwenen. Nu na 3 dagen nog niets van gemerkt met de nieuwe firmware(die dat specifiek probleem zou moeten oplossen), maar ik wacht nog even af.

Zo'n dingen dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Van de 25nm Vertex 2 (die ik heb) is bekend dat de nieuwere firmwares problemen met de snelheid wat hebben verbeterd. Niet dat ik het allemaal ga meten enzo, maar het voelt toch goed dat ik nu zeker weet dat het onderste uit de kan is. Het is dus beetje gevoelskwestie schat ik zo.

Mijn 2010 macbook heeft dubbel SATA, maar als de aansluiting trager is, zou ik daar idd zeker mijn SSD niet opzetten. Heb nu alles weer als eerst (SSD dus in Optibay) en hoor zonder muziek de fan zacht zoemen.. Misschien toch maar een 500GB SSD kopen haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb overigens nog een Optibay over. Had een SATA besteld en moet een PATA hebben. PM ff met een leuk bod als je interesse hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berenkoud
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-09 21:20
Zojuist mijn iMac i5 27" een 120GB Vertex 3 ingebouwd.
Bij het opstart met een 10.6.3 DVD blijft hij hangen bij het Apple logo en geef hij continu 3 beepjes.

Heb vernomen dat 3 beepjes bad memory is, maar heb ze al opnieuw geplaatst en de 2x2 een keer vervangen voor 4x4 zonder resultaat.

Iemand enig idee?

PS2 Snow White SRSM 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 10 juli 2011 @ 11:33:
Macrepair is disproportioneel duur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon Shipperd
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 18:36
Het is 17,50 euro per kwartier, dus dat is snel 70 euro per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfos
Verwijderd schreef op zondag 10 juli 2011 @ 22:18:
[...]
Macrepair is disproportioneel duur
Probeer Card Services dan maar niet, die vragen zo €115 voor het vervangen van RAM wat ik zelf in een kwartier voor elkaar heb waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Simon Shipperd schreef op zondag 10 juli 2011 @ 22:39:
Het is 17,50 euro per kwartier, dus dat is snel 70 euro per uur.
Indrukwekkend rekenwerk!

Een dergelijke toon aanslaan is niet nodig. Dat zou jij toch zeker moeten weten..

Maar het is maar een klusje van een kwartiertje of hooguit een half uur. Zeker voor iemand die het vaker heeft gedaan is een kwartier makkelijk haalbaar.

[ Voor 12% gewijzigd door Whieee op 12-07-2011 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon Shipperd
Want winkels rekken zeker en vast nooit om extra te verdienen :)

En je moet niet zo uit de hoogte doen wijsneus.

Als je het gevoel hebt dat iemand je zit te trollen, moet je vooral niet happen. Je kan immers ook gewoon een TR aanmaken. Nu maak je enkel zelf ook een negatieve indruk.

[ Voor 45% gewijzigd door Whieee op 12-07-2011 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Simon Shipperd schreef op maandag 11 juli 2011 @ 02:08:

9 van de 10 keer sta je erbij, iemand zet dus niet eerst de timer aan en vervolgens wachten tot de koffie op een drink temperatuur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem1509
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18-08 22:49
Ik heb een intel 80 gig en op de plaats van m'n dvdrom een optibay geplaatst met de volgende hdd
http://www.wdc.com/en/products/products.aspx?id=130

750 gig.. handig voor films en muziek etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Laatst online: 13:06
Stel, ik ga SSD ook in mijn iMac bouwen (heb het sinds een week in mijn MBP en het bevalt zeer goed).

Hoe zit het dan met bestanden?
Het besturingssysteem installer ik op de SSD en de rest van mijn bestanden op de HDD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jup. Je kunt via system preferences de home directory aanpassen. Deze dan op de andere hd zetten en opgelost.

Of je kan die mappen koppelen met een symbolic link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Simon Shipperd schreef op maandag 11 juli 2011 @ 02:08:
MyCom heeft mij aangeboden het voor max 35 euro te doen, dus dat valt reuze mee.
Sja, daar vraag je om als je gaat roepen dat 1+1 gelijk is aan 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
Net een OCZ Agility 2 240GB SSD besteld voor m'n mid 2008 MBP en een Optibay. Hoop dat het er rond woensdag is, als dan Lion uitkomt kan ik meteen alles in één keer installeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ach, je moet toch eerst snow leopard installeren :P

Ik hoop dat ze het booten van USB binnen bootcamp nu ook eindelijk gefixed hebben. De vorige keer heb ik windows moeten installeren via vmware :P

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
Magic schreef op maandag 11 juli 2011 @ 15:36:

Ik hoop dat ze het booten van USB binnen bootcamp nu ook eindelijk gefixed hebben. De vorige keer heb ik windows moeten installeren via vmware :P
Uhu inderdaad, wil zo en zo het OS op de SSD, dus dat wordt een clean install. Kan ik ook meteen weer Windows installeren (IE / Soms een game), dat wordt me een druk dagje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
ZpAz schreef op maandag 11 juli 2011 @ 15:34:
Net een OCZ Agility 2 240GB SSD besteld voor m'n mid 2008 MBP en een Optibay. Hoop dat het er rond woensdag is, als dan Lion uitkomt kan ik meteen alles in één keer installeren :)
Nou wil ik liever niet vervelend doen maar van de andere kant het is nog niet te laat om te annuleren of retourneren.

We hebben bij Notebookreview een paar duizend reviews geteld. Conclusie is dat er bij Sandforce in ~20% v.d. reviews RMA waardige problemen voorkomen. Bij merken als Crucial, Intel en Samsung is dat rond de 5%.
(Het is aannemelijk dat mensen die iets negatief meemaken eerder geneigd zijn een review achter te laten. Deze invloed geldt voor alle merken.)

Voor wie voorbeelden wil zien van de betrouwbaarheid van Sandforce heb ik hier leuk leesvoer:
OCZ Vertex 2 120GB reviews
OCZ Agility 3 120GB reviews
Corsair Force 3 120GB reviews
OCZ Agility 2 240GB reviews

Mijn tip: bespaar jezelf de kans op ellende en gaan voor een Crucial M4, Intel 320 of X25-m, Kingston V+ 100 of Samsung 470. Niet dat die altijd perfect werken, maar ze hebben veel minder kans op failures en andere ellende dan Sandforce SSDs.

[ Voor 12% gewijzigd door Philflow op 11-07-2011 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
200GB+ is wel een must voor mij, aangezien ik dualboot wil doen. En deze zat ruim onder de prijs van de anderen. Het snelste van het snelste hoef ik niet, aangezien ik 'toch maar' een 1.5gbit Sata aansluiting heb.

Ik neem de gok wel. De reviews die ik tegen kwam is dat het prijs kwaliteit verhouding toch een vrij goed product was.

[ Voor 17% gewijzigd door ZpAz op 11-07-2011 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Hij ook, voor de 3e keer ;). Maar ieder het zijne natuurlijk.
ZpAz schreef op maandag 11 juli 2011 @ 15:42:
De reviews die ik tegen kwam is dat het prijs kwaliteit verhouding toch een vrij goed product was.
Dat komt omdat vrijwel alle reviewers een product een paar dagen testen en dan retour sturen. Om echte betrouwbaarheid van SSDs in kaart te brengen zouden ze veel langer getest moeten worden.

[ Voor 56% gewijzigd door Philflow op 11-07-2011 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Philflow schreef op maandag 11 juli 2011 @ 15:43:
Hij ook, voor de 3e keer ;). Maar ieder het zijne natuurlijk.
Volgens mij staat die teller inmiddels ver in de dubbele getallen ;)

Morgen krijg ik een Crucial M4 binnen. Nou hoor ik je al hopen op een melding van een defecte Vertex 3, maar helaas :+ Het is voor een computertje zonder S-ATA3 en hij hoeft niet groot te zijn. Dus dan is een Vertex een beetje overkill.

[ Voor 26% gewijzigd door fsfikke op 11-07-2011 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
We zullen het zien, besteld bij Azerty, daar wel goede ervaringen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick-Jan
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05:06

Rick-Jan

always connected

Ik heb een macbook 3.1 (eind 2007) met een core 2 duo 2,2 Ghz en 4gb ram
Is het waard om er een ssd in te zetten, doe wel veel multitasking, maar geen zware programma's als photoshop.
zo ja, welke ssd's? heb in mijn desktop een revodrive zitten, en in mijn vorige zat een kingston v100.
hoeft niet zon grote te zijn, tussen 100 en 250gb.

alvast bedankt!

You have two error checking devices installed in two sockets on your head. They are called eyes .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Rick-jan, een paar (5) posts boven je staat een antwoord.

[ Voor 3% gewijzigd door Philflow op 11-07-2011 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick-Jan

Rick-Jan

always connected

Philflow schreef op maandag 11 juli 2011 @ 17:08:
Rick-jan, een paar (5) posts boven je staat een antwoord.
Had ik al gelezen inderdaad, maar aangezien ik ook een wat oudere mac heb, of dat verschil maakt.
maar, ga ik verschil merken in snelheid? daar ging het mij vooral om.

[ Voor 19% gewijzigd door Rick-Jan op 11-07-2011 17:18 ]

You have two error checking devices installed in two sockets on your head. They are called eyes .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
De Kingston V+ 100 96GB met accesoires voor 115 euro blijft de beste keuze imo. Ook voor jou.
pricewatch: Kingston SSDNow V+100 SVP100S2B/96GR (upgrade bundle kit) 96GB

Als je perse 120GB wil hebben: de pricewatch: OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 120GB voor de mensen die van gokken houden ;) en anders: pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB
Rick-Jan schreef op maandag 11 juli 2011 @ 17:14:
[...]
Had ik al gelezen inderdaad, maar aangezien ik ook een wat oudere mac heb, of dat verschil maakt.
maar, ga ik verschil merken in snelheid?
Jazeker, aanzienlijk verschil in snelheid t.o.v. een HDD.

[ Voor 58% gewijzigd door Philflow op 11-07-2011 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon Shipperd
*knip*

[ Voor 92% gewijzigd door Whieee op 12-07-2011 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Oppassen met Intel 320 SSDs:
Intel 320-Series SSDs Affected by Firmware Bug That Causes Data Loss
A series of consumers who have bought Intel 320-series solid state drives have reported that the units are affected by a strange firmware issue that causes these SSDs to drop in capacity to just 8MB and lose all the data that is stored on them.
http://news.softpedia.com...es-Data-Loss-210809.shtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

*knip*

[ Voor 94% gewijzigd door Whieee op 12-07-2011 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon Shipperd
*knip*

[ Voor 94% gewijzigd door Whieee op 12-07-2011 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Laatst online: 12:54
Klaar, dit gaat over SSD's en niet over basisschoolrekenen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ouch, dat is wel minder dan voor een ssd die 'bekend' staat om z'n betrouwbaarheid. Hopelijk krijg ik er geen problemen mee. ;)

Zijn Intel ssd's trouwens te upgraden zonder Windows te hoeven installeren (boot cd bijv.)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Yep, Intel gebruikt meestal bootable ISOs (met een soort DOS geloof ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Oh beter, ben benieuwd hoe snel Intel dit fixt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:13

amphora

Websites & Fotografie

Mijn 120gb ocz agility 2 is overleden. Macbook pro kwam niet verder dan het grijze bootscherm, zelfs apple logo verscheen niet.
In usb behuizing hingen bij aansluiten alle andere usb devices zoals muis en toetsenbord. Data er af halen was dus ook niet meer mogelijk. Gelukkig deed mycom niet moelijk en ruilde ze em gelijk om voor een nieuwe (oktober 2010 aangeschaft). En ben nu ook voor het eerst echt blij met mijn timemachine backups!

[ Voor 3% gewijzigd door amphora op 11-07-2011 22:44 ]

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Philflow schreef op maandag 11 juli 2011 @ 19:55:
Yep, Intel gebruikt meestal bootable ISOs (met een soort DOS geloof ik).
Bij Kingston is het met een FreeBSD iso. Gewoon CD erin, via CD booten en de firmware wordt geupdate. Zal geloof ik voor Intel ook wel zo werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTBS
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-07 18:19
Is SSD in een MBP vergelijkbaar met de flashopslag in de MBA?

De MBA staat gekend om zijn snelle opstarten binnen enkele luttele seconden... Is dat bij SSD in een MBP net zo?

MBP i5 2,7 GHz 8 Gb RAM / iMac 21,5" i5 2,7Ghz 12Gb RAM / iPhone XS / Ipad Pro / Apple Watch 2 (Nike) / ATV3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Is precies hetzelfde (in een iets andere formfactor). En een Macbook Pro met SSD kan net zo snel opstarten.

Edit: de nieuwe Air kunnen sneller zijn: http://www.appleinsider.c...y_in_new_macbook_air.html

[ Voor 61% gewijzigd door Philflow op 12-07-2011 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2011 @ 23:16:
[...]

Bij Kingston is het met een FreeBSD iso. Gewoon CD erin, via CD booten en de firmware wordt geupdate. Zal geloof ik voor Intel ook wel zo werken.
Het klinkt allemaal erg leuk, zo'n CD, maar op de nieuwste Macbook Pro's (2011 versie dus) werkt dat vaak (nog) niet. Althans niet met mijn Vertex 3. Op mijn vorige Macbook Pro met Vertex 2 was het hetzelfde verhaal.

Tot nu toe is het me niet gelukt om via een Linux CD de firmware te upgraden van mijn OCZ Vertex 3 in mijn Macbook Pro. Problemen zijn o.a. helemaal niet starten, geen beeld, frozen hdd, niet in slaapstand willen gaan om de ssd te unfreezen, niet willen ontwaken uit slaapstand om te unfreezen, IDE compatibility mode i.p.v. AHCI mode, firmware update tool zelf die niet werkt, en ga zo maar door.

Alleen installeren van Windows op de Mac en het gebruiken van de OCZ Windows Toolbox werkt. Windows PE / recovery CD's werken ook niet omdat deze ook starten in IDE mode. Voor OSX is geen tool beschikbaar.

Is dit dan niet het geval bij de Intel SSD's? Werkt zo'n DOS/Linux CD gewoon? Ook met de allernieuwste hardware met de Intel Sandy Bridge chipsets? Welke SSD fabrikant heeft überhaupt een OSX tool beschikbaar?

[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 12-07-2011 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Op de OCZ fora wordt gezegd dat alleen de Toolbox 2.35 vanuit bootcamp de firmware op Vertex 3 kan updaten, in een Macbook Pro 2011. De laatste Toolbox 2.37 kan het weer niet, zo schijnt.

[ Voor 19% gewijzigd door Philflow op 12-07-2011 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

I know, de guide is namelijk van mij afkomstig. ;)

Ik ben benieuwd of het bij Intel / Crucial / Corsair / OWC de firmware updates wel allemaal probleemloos gaan (lijkt me stug) en of er überhaupt native OSX tools voor beschikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Om firmware up te daten kun je maar beter een Windows PC in huis hebben ;) Dat geldt trouwens ook voor diverse telefoons.

Aangezien Mac wel populairder begint te worden verwacht ik wel verbetering. Ik geloof dat Nokia tegenwoordig al het een en ander aan OS X software uitbrengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick-Jan

Rick-Jan

always connected

Philflow schreef op maandag 11 juli 2011 @ 17:20:
De Kingston V+ 100 96GB met accesoires voor 115 euro blijft de beste keuze imo. Ook voor jou.
pricewatch: Kingston SSDNow V+100 SVP100S2B/96GR (upgrade bundle kit) 96GB

Als je perse 120GB wil hebben: de pricewatch: OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 120GB voor de mensen die van gokken houden ;) en anders: pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB

[...]

Jazeker, aanzienlijk verschil in snelheid t.o.v. een HDD.
aangezien de macbook late 2007, sata 150 heeft, krijg je dan geen bottleneck met je ssd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Rick-Jan schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 15:23:
[...]
aangezien de macbook late 2007, sata 150 heeft, krijg je dan geen bottleneck met je ssd?
De voornaamste reden dat SSDs zo snel aanvoelen zijn de random prestaties. Die blijven ruim onder SATA 150 limieten.

De sequentiele snelheden zullen wel gebottlenecked worden, maar dat vind ik niet genoeg motivatie om een minderwaardige SSD aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:52
Redelijk tevreden over de resultaten:

Afbeeldingslocatie: http://img840.imageshack.us/img840/8512/screenshot20110713at220.png

MacBook Pro 8,1
i5 - Intel 320 120GB

Ik heb TRIM niet geprobeerd te activeren. Begreep dat de meningen nog wat tegenstrijdig zijn. Begreep ook dat TRIM wel standaard aan staat bij factory delivered MacBook Air modellen i.c.m. een SSD. Kan ik daaruit concluderen dat het activeren van TRIM alleen maar positieve resultaten gaat leveren? Of zijn de resultaten die kunnen worden behaald verschillend per SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Ik zou pas naar de trim hack kijken als de prestatie afnemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick-Jan

Rick-Jan

always connected

@ philflow

Heb de vertex 2 120gb besteld, hopen dat we een goede batch hebben ;) nog tips verder?

@kaspers, hoe heet dat programma?

[ Voor 15% gewijzigd door Rick-Jan op 14-07-2011 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Philflow schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 11:33:
Ik zou pas naar de trim hack kijken als de prestatie afnemen
Het gaat niet alleen om de prestaties. Als je geen TRIM gebruikt moet de controller meer heen en weer schuiven en slijt je drive ook wat sneller. Misschien geef je daar niet om, maar er zijn hele volksstammen die Spotlight, access time en andere features van het OS uitzetten om hun SSD te sparen. Begin in dat geval met TRIM aanzetten, dan hoeft je SSD niet onnodig met data te schuiven.

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Zou best kunnen. Ik heb echter genoeg problemen gelezen met de TRIM hack (o.a. macrumors forum). Vandaar mijn advies: zet het pas aan als je prestatie verlies ervaart.
Rick-Jan schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 12:01:
@ philflow

Heb de vertex 2 120gb besteld, hopen dat we een goede batch hebben ;) nog tips verder?
Goede backups maken en af en toe een schietgebedje :P

[ Voor 44% gewijzigd door Philflow op 14-07-2011 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na zes maand wachten ben ik eruit: ik wil een SSD in mijn Macbook Pro. Ik had wel nog enkele vraagje:

Is het mogelijk om je harde schijf (met installatie van OS) te klonen naar de SSD door middel van Superduper? En op die manier dus alle nieuwe installaties overbodig maken? Of werkt dat niet en ben je sowieso verplicht alles opnieuw erop te zetten?

Overigens wordt het de Kingston V+100 96GB, om zo weinig mogelijk risico te hebben met het gehele TRIMgeval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Het zal misschien mogelijk zijn echter zou ik het toch afraden. 2 redenen: een clean install geeft sowieso de beste performance en je voorkomt allignment problemen.

Je geeft een flink bedrag uit om vooruit te gaan in prestaties. Dan lijkt het mij ook wel een ~ uurtje waard om ook echt de beste prestaties te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
Yaay, m'n optibay is binnen, morgen de SSD. Nu wachten op Lion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• callous
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-08 10:59
Magic schreef op maandag 11 juli 2011 @ 15:36:

Hoezo moet je eerst SL installeren? Een clean install kan ook hoor... maak gewoon eerst een USB stick of cdrom en installeer daarvan af.... eitje :) zie appletips.nl voor handleidingen.

Maar ik wil dus ook een SSD in mijn imac early 2009 proppen maar ik vind de info hier daar nogal karig over... ik zie voornamelijk macbook verhalen...

Dus heb ik ook een paar vragen, aangezien Lion Trim ondersteunt, wordt dit gelijk een geheel nieuwe mac :)

- welke SSD is nu het beste geschikt hiervoor? heb minimaal 120 gig nodig... de rest van de data gaat op de NAS. Zou graag de beste performance eruit willen halen wat kan met sata 300.
- Is het een kwestie van SSD inbouwen, Lion installeren en party?
- Heb verhalen gehoord dat je mac in sleep-stand zetten niet kan of slecht is voor de SSD.. klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-08 10:48
Twee items:
1) vervalt mijn garantie als ik zelf een SSD in mijn 2011 iMac bouw? Zo ja, waar staat dit dan? Iemand hier ervaring mee? Is natuurlijk zonde van de AppleCare als de garantie vervalt door het zelf inbouwen van de SSD.

2) Waar kan ik tegen een 'normale' prijs mijn SSD officieel met behoudt van garantie in laten bouwen? Kreeg zojuist een mail van A-Mac dat het 127,50 moet kosten |:(

[ Voor 0% gewijzigd door Zware Unit op 14-07-2011 14:37 . Reden: typo ]

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
Iemand hier vaker last van spontane freezes? Heb mn ozc Vertex 2 nu een tijdje draaien, flink wat geswitched tussen lion en SL. Maar beide heb ik het probleem mee...

Tips of is het een hardware probleem :(?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
In het SSD topic staat dat zo'n 20% van de Vertex 2 SSD's kuren vertoond. Dus het zou hardware gerelateerd kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Mdehoog schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 14:39:
Iemand hier vaker last van spontane freezes? Heb mn ozc Vertex 2 nu een tijdje draaien, flink wat geswitched tussen lion en SL. Maar beide heb ik het probleem mee...

Firmware al ge update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Laatst online: 12:51
Mdehoog schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 14:39:

PRAM/NVRAM en SMC reset al is geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juulie19
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-09 10:34
Even een vraagje, ik heb nu dus een ssd (Kingston V+100) plus bracket (thnx Ype!) maar hoe kan ik het het beste doen qua installeren? Ik wil een fresh install op de ssd, maar wel wat data en apps van de oude hd overzetten, om die dan te gebruiken als opslag. Maar hoe doe ik dit? Ik kan tenslotte niet de osx dvd gebruiken wanneer ik de ssd erin heb gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Via USB installeren?

[google=installing snow leopard usb]

Pagina: 1 ... 33 ... 88 Laatste