Wat is eigenlijk de ideale blocksize die je in moet stellen, als je besluit twee ssd's in raid0 te zetten?
Is er een vaste blocksize die door de ssd zelf bepaald wordt (cell-grootte)?
Vreemd genoeg vind ik hier niks over...Disk Utility geeft de optie voor 16, 32, 64, 128 en 256K block size.
Het doel is gewoon desktopgebruik. Ik kan mij indenken dat de geheugencellen een vast grootte hebben?
(Misschien toch maar even de ssd eruit meubelen en aan Ubuntu hangen -> met hdparm controleren

)
Wat is een 'wijze' blocksize? (Default is 32 aangevinkt.)
Edit: nu heb ik na een fresh install de volgende mappen teruggezet van de oude hdd: de relevante folders uit /home zeg maar (Downloads, Documents, Music etc.) en dan hier vanuit de Library folder de mappen: Safari, Mail, Mail Downloads, Widgets en uit de /Library/Preferences/ alle .plist files voor eerder genoemde zaken.
Hierdoor staat alles weer terug zoals je het normaal ook hebt, scheelt dus een hoop tijd.
(En de geëxporteerde playlist van iTunes en de Bookmarks van Safari sla ik nog los op, to be sure.)
Ik vroeg mij af: hoe werkt dit voor third-party apps, die niet standaard in het OS zitten (bovengenoemde zaken zijn dat uiteraard wel)? Extern gedownloade- en geïnstalleerde apps, nestelen zich toch ook in de 'hoofd' /Library van je OS? (Bijv. mijn ssd heet "MacOS" -lekker origineel

- dan heb je daar ook een /Library folder op staan, deze bedoel ik.)
Concreet: welke folders moet je kopieeren/clonen naar je ssd, als je al je oude apps weer geinstalleerd wilt zien? Dit kost namelijk best veel tijd en als ik wat wil testen met raid 0 etc. dan mag het wel iets chiller met het terugzetten van die meuk vind ik. En geldt de aanname "vers installeren is beter dan clonen" dan nog wel, want behalve je OS van DVD/USB-stick is er niks vers aan, maar gekloond. (Dan kun je toch net zo goed een hele clone-image terugzetten

)
En ik bedoel dan: zonder backup-software. Puur zelf handmatig slepen van mapjes.
[
Voor 58% gewijzigd door
Verwijderd op 09-07-2011 13:18
]