Even een crosspost met m'n blog:
Naast mijn
knutsel-iMac heb ik ook een machine waar ik al een tijd heel erg blij mee ben. Een iMac 27 inch, mid 2010 (Core i5, 2.8ghz etc etc).
Ik had maar een ergernis: de machine was te snel voor de harddisk. Elke keer weer zodra ik twee dingen tegelijk wilde doen, film bewerken of iets intensiefs in iTunes dan sloeg de halve machine zowat vast. En dat is nogal waardeloos als je het prijskaartje in je achterhoofd houdt...
Al een tijdje zit ik te loeren naar een
SSD. Volgens '
Het SSD in je Apple topic' zou een SSD een bizarre versnelling bieden voor het dagelijkse computergebruik. Opstarten in seconden, apps direct starten zonder laadtijden etc. De heilige graal van de computer.
Keuze SSD
Mijn model, de mid-2010 27inch blijkt op het logicboard een extra SATA aansluiting te hebben, specifiek voor een SSD (was ook een optie bij aanschaf maar de prijs was niet echt een optie

). Ideaal dus!
Er zijn onderhand bergen SSD's op de markt. Diverse controllers, fabrikanten, groottes en prijzen. Mijn iMac heeft geen SATA3 aansluitingen, dus ik kan een SATA2 model kiezen. Volgens het SSD in je Apple topic zijn er twee series schijven erg betrouwbaar (vind ik belangrijker dan een paar procent performance):
-
Intel 320 series
-
Kingston V+100 series
Vanuit mijn budget kwam de grootte van de SSD, maximaal 128gb bij Kingston of 160gb bij Intel. Ik ben voor de
Intel 160gb uiteindelijk gegaan. De keuze was puur voor meer ruimte binnen een betaalbaar budget. De prijs per GB is bij Intel iets slechter, maar ach, ik vind Intel wel betrouwbaar klinken
Keuze inbouwmethode
Nu zijn er meerdere routes om te bewandelen om een SSD in dit model iMac te bouwen:
- SSD in plaats van harddisk dmv bracket
- SSD in plaats van DVD drive dmv
optibay, DVD speler extern
- SSD in een hoekje geplakt/geknutseld, met behoud van DVD en harddisk
- SSD op de manier zoals Apple het bedacht heeft, met behoud van DVD en harddisk
Ik heb de duurste route gekozen, de 'officiële' manier. Daarvoor had ik een aantal onderdelen nodig en wat gereedschap.
Links zie je de onderdelen: een nieuwe voedingskabel (met extra harddiskaansluiting voor de SSD), een SATA kabel en een plastic frame (waar de SSD in komt). Deze heb ik besteld bij AppleComponents.com, vreemd genoeg doet hun site het niet meer maar ze zijn vast nog wel op Ebay te vinden.
Rechts zie je bijna alle gereedschappen:
- Glaszuignappen om de ruit te verwijderen
- ESD handschoenen en polsbandje (handschoenen niet gebruikt, werkte echt niet lekker)
- Torx T10 schroevendraaier
Verslagje inbouwen
Met dank aan
deze howto heb ik alles goed uit kunnen voeren. De glasplaat was heel snel los en toen begon het echte strippen. Bijna alles moet uit de Mac omdat de SSD onder het logicboard moet en je ook nog een kabelboom moet vervangen. De volgende foto's heb ik genomen tijdens het assembleren omdat ik toen stukken minder zenuwachtig was
Hier zie je een beetje links van het midden de SSD in z'n nieuwe frame zitten. De rest van de kast is zowat leeg.
Het logicboard zit weer op z'n stek. Dit was best een klus omdat de kabelboom net niet lekker op z'n plek lag. Verder was het continu vissen naar alle kabeltjes aan alle kanten van de diverse sensoren, knopjes, aansluitingen etc...
En het binnenwerk zit weer helemaal in elkaar. Harddisk en DVD weer op hun plek, voeding (rechts) en backlight voeding (uiterst rechts) liggen weer netjes etc.

Nog een iets duidelijkere shot. Je ziet nog net het label van de SSD links van de harddisk.
Schermpje (schermpje...) er weer in, schoonblazen en de glasplaat er weer op.
En zowaar: de machine startte direct weer gewoon op. Geen problemen, geen nare geluiden, gewoon goed. Dezelfde avond heb ik Mac OS X opnieuw geinstalleerd, m'n backup teruggezet en updates gedraaid. Alles werkt weer alsof er nooit iets gebeurd is. Of toch?
Conclusie
Na een herstart valt direct op hoe kort de machine er over doet om op te starten. Het bureaublad verschijnt bijna direct. iTunes start vlot op, sterker nog, als ik even alle apps van m'n dock aanklik staan ze er gewoon allemaal binnen 2 seconden. Safari bokt niet meer. iMovie werkt vlotter. iPhoto is supersnel geworden, zelfs met mijn zware albums. Ik ben een tevreden mens.
Ik kan eenieder die zit te overwegen een machine een upgrade te geven wegens tegenvallende performance eens te kijken om er een SSD in te bouwen in plaats van een nieuwe processor. Je gaat het echt gegarandeerd merken.