Het SSD in je Apple topic

Pagina: 1 ... 32 ... 88 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem1509
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18-08 22:49
Hoi,

Ik heb inmiddels ruim een half jaar een Intell ssd 80gig erin zitten en enige tijd geleden een 750gig in de plaats van m'n dvdrom geplaatst. Nu heb ik een optibay gekocht alleen herkent hij de zogenoemde 'uitwerpknop' niet meer..kan iemand mij hierbij helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robain
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-09 10:04
Ik lees hier een aantal pros en cons m.b.t. waar je de ssd en hdd best precies installeert.

Ik heb een MacbookPro8,1 en wil de volgende setup installeren :
- Kingston V-100+ in optibay
- WD Scorpio Blue 1TB op originele hdd plaats

Is dit aan te raden, of draai ik het beter om?
In mijn vorige mbp (early '09) had ik een intel x-25 in de optibay zitten en de standaard hdd op z'n originele plaats en dit leverde zeer vervelende sleep problemen op. Is dit nog het geval met de MBP8,1?

Ook lees ik een aantal mensen die de user account op de ssd laten, en vervolgens movies, music, photos linken op de hdd vs. mensen die de user account op de hdd zetten en vervolgens ~/Library verplaatsen naar de ssd en dan een symlink toevoegen op de ssd. Ik vind echter geen artikels of degelijke info die aangeeft wat het best werkt. Iemand die hier advies kan over geven?

[ Voor 27% gewijzigd door Robain op 05-07-2011 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nismod
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 14:03
Heb een week geleden mijn kapotte ADATA 64gb ssd (oud model) vervangen voor een 128gb (nieuw model, met kleine bijbetaling). Nu heb ik een vastloper gehad, standballetje bleef draaien waarna mn dock ook nog freezde, en nu krijg ik mijn mbp helemaal niet meer opgestart. Ik heb al een SMC reset en vram etc gedaan, maar niks mocht baten, ook opstarten vanaf de dvd wil niet en shift ingedrukt houden ook niet...

Heb nu weer mn oude seagate 320gb met 4gb ssd erin zitten en die werkt wel normaal..

Iemand enig idee hoe ik mijn ssd weer aan de praat krijg of is deze nu ook al dood?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023
Je kunt nog kijken of je kunt opstarten van de OS X DVD en dan disk utility en dan opnieuw partitioneren. Als dat niet lukt is ie waarschijnlijk dood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik wil graag een 120GB SSD in mijn iMac 27" (late 2009 i7) bouwen, nu begrijp ik dat als ik de temperatuursensor 'kortsluit' met een draadje dat de fan gewoon stil blijft?

Welke SSD zou op dit moment het beste zijn, ik zoek iets wat 100% goed werkt in Mac OS X. Dus geen dingen van niet willen slapen enzo. Ik zat zelf te denken aan de Intel 320 120GB, blijft de performance van deze een beetje fatsoenlijk in OS X?

Heb echt het gevoel dat deze computer drastisch wordt tegengehouden door de harde schijf. Opslag is verder geen probleem, heb toch alles extern opgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nismod
Philflow schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 19:11:
Je kunt nog kijken of je kunt opstarten van de OS X DVD en dan disk utility en dan opnieuw partitioneren. Als dat niet lukt is ie waarschijnlijk dood.
Opstarten vanaf de DVD lukt niet, dus ben inderdaad bang dat hij gesneuveld is... En dat na 4 dagen trouwe dienst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik heb sinds vandaag een 2de kingston SSD in mijn mac en een Raid0 aangemaakt voor Lion.

Test resultaat mag er best zijn.

Afbeeldingslocatie: http://img339.imageshack.us/img339/7282/schermafbeelding2011070r.png

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:13

Puck

W32.Deadcode.A

Ik heb net mijn Intel 320 300GB binnen, en aangesloten met de bijgeleverde USB controller om zo makkelijk Mac OS X Lion te installeren. Echter krijg ik tijdens de installatie een error "installation has failed" en loopt deze vast. Ik ga het nu nog even proberen met de schijf in de MacBook Pro en dan Lion vanaf een DVD...

Arrived anxious, left bored

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Nismod schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 20:06:
[...]
Opstarten vanaf de DVD lukt niet, dus ben inderdaad bang dat hij gesneuveld is... En dat na 4 dagen trouwe dienst...
Je hebt het geprobeerd met de C ingedrukt houden tijdens het aanzetten? Volgens mij moet ie altijd opstarten zelfs als er geen HDD inzit. Maar kan me vergissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Philflow schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 20:15:
[...]

Je hebt het geprobeerd met de C ingedrukt houden tijdens het aanzetten? Volgens mij moet ie altijd opstarten zelfs als er geen HDD inzit. Maar kan me vergissen.
Of opstarten met option ingedrukt, krijg je startup manager en kan je ook vanaf de DVD booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nismod
Philflow schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 20:15:
[...]

C lukte ook niet, man van Applecare gaf aan dat mn toetsenbord kapot zou zijn dan... Maar hier zit ik dit berichtje te typen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Toch vreemd. Ik zou verwachten dat je zelfs met een defecte SSD zou kunnen booten vanaf DVD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:16

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Nismod schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 20:06:
[...]

Zit je via een draadloos keyboard? Dan even een budget usb keyboard proberen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nismod
sebastius schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 21:11:
[...]

Zit je via een draadloos keyboard? Dan even een budget usb keyboard proberen ;)
Het is een MacBook Pro, gebruik het ingebouwde toetsenbord. Heb wel een logitech usb toetsenbord geprobeerd, maar dat mocht ook niet baten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ok als ik het goed begrijp heb ik dan dus wel een bootcamp met XP nodig. Die handleiding is voor het 2011 model, hoop dat het bij mij ook werkt. Ik heb nog een XP licentie liggen, zal even een cdrommetje regelen en een poging wagen. Hoor toch wel positieve verhalen over de nieuwe firmware versies op de 25nm irt de snelheid. Dat is de tijd dan wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Okasha schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 08:08:
[...]
Ok als ik het goed begrijp heb ik dan dus wel een bootcamp met XP nodig. Die handleiding is voor het 2011 model, hoop dat het bij mij ook werkt. Ik heb nog een XP licentie liggen, zal even een cdrommetje regelen en een poging wagen. Hoor toch wel positieve verhalen over de nieuwe firmware versies op de 25nm irt de snelheid. Dat is de tijd dan wel waard.
Kan ook met Windows 7 volgens mij. Als je een oud model hebt zijn er nog andere opties. Ik zou eerst de standaard iso van OCZ pakken, met een aangepaste parted magic.

Maar wat me makkelijker lijkt, en een hogere kans op succes, is even een Windows PC gebruiken ;) Misschien heb je er een of kun je er een even lenen.

[ Voor 11% gewijzigd door Philflow op 06-07-2011 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:59
Robain schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 18:02:
Ik lees hier een aantal pros en cons m.b.t. waar je de ssd en hdd best precies installeert.

Ik heb een MacbookPro8,1 en wil de volgende setup installeren :
- Kingston V-100+ in optibay
- WD Scorpio Blue 1TB op originele hdd plaats

Is dit aan te raden, of draai ik het beter om?
In mijn vorige mbp (early '09) had ik een intel x-25 in de optibay zitten en de standaard hdd op z'n originele plaats en dit leverde zeer vervelende sleep problemen op. Is dit nog het geval met de MBP8,1?

Ook lees ik een aantal mensen die de user account op de ssd laten, en vervolgens movies, music, photos linken op de hdd vs. mensen die de user account op de hdd zetten en vervolgens ~/Library verplaatsen naar de ssd en dan een symlink toevoegen op de ssd. Ik vind echter geen artikels of degelijke info die aangeeft wat het best werkt. Iemand die hier advies kan over geven?
Er zijn zoveel combinaties mogelijk dat het toch een beetje een kwestie is van uitproberen... Mijn V+100 in de optibay veroorzaakt geen slaap of andere problemen. Verder werk ik ook met symlinks op mijn grote user folders wat ook zonder problemen werkt. Ik gebruik aperture voor mijn raw foto's en dat zou ongetwijfeld sneller kunnen als ik deze lib ook in zijn geheel op de SSD zou zetten, maar daar is simpelweg geen plaats voor. Bij een kleine library zou dit misschien wel kunnnen, of je moet gaan opsplitsen in een work en store library, maar dat vind ik persoonlijk te omslachtig.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:56
Philflow schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 20:42:
Toch vreemd. Ik zou verwachten dat je zelfs met een defecte SSD zou kunnen booten vanaf DVD.
ik kon dat ook niet toen min SSD kapot was.
Moest echt ssd er uit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Laatst online: 09:15
Mijn SSD loopt ook vast!
Heb sinds gisteren een ocz agility 3 60GB in mijn MBP zitten. Maar naar langer dan een uur in sluimer openen en hij 'bevriest'.
Wat valt hier aan te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nismod
martijnmartijn schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 14:29:
Mijn SSD loopt ook vast!
Heb sinds gisteren een ocz agility 3 60GB in mijn MBP zitten. Maar naar langer dan een uur in sluimer openen en hij 'bevriest'.
Je krijgt je computer nog wel aan of?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robin1979
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-09 19:41
Mijn SSD loopt ook vast!
'Spin down disks' (oid) uitzetten in je 'Energy Saving Preferences'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Even los van wat hierboven besproken wordt, wat gebeurt er precies als ik mijn Macbook Pro > 1 uur laat slapen? Gaat ie dan volledig uit of in een soort hibernate stand? waar kan ik dat instellen?
Mijn SSD loopt ook vast!
Welke firmware draai je?

[ Voor 55% gewijzigd door Philflow op 06-07-2011 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Philflow schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 15:05:
Even los van wat hierboven besproken wordt, wat gebeurt er precies als ik mijn Macbook Pro > 1 uur laat slapen? Gaat ie dan volledig uit of in een soort hibernate stand? waar kan ik dat instellen?
fsfikke in "Het SSD in je Apple topic" ;)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Bedankt voor je hulp maar in jouw post zie ik geen direct antwoord. Of bedoel je dat ik in dat artikel van 2006 de antwoorden kan vinden hoe net nu geregeld is?

Gaat de Macbook Pro na 1 uur slaap in hibernate?
Waar kan ik dit instellen?

Ik mag hopen dat ik geen Unix programma's moet gaan installeren om zo'n basale functie te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
Philflow schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 15:05:

[...]

Welke firmware draai je?
Volgens mij 2.06

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Dan zou je kunnen kijken of 2.08 of 2.09 je problemen verhelpt.

Maar als de MBP na 1 uur slaap automatisch in hibernate gaat zou je dat sowieso beter uit kunnen zetten. Dat is niet bevordelijk voor SSDs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-09 11:47

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Philflow schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 15:12:
[...]

Bedankt voor je hulp maar in jouw post zie ik geen direct antwoord. Of bedoel je dat ik in dat artikel van 2006 de antwoorden kan vinden hoe net nu geregeld is?

Gaat de Macbook Pro na 1 uur slaap in hibernate?
Waar kan ik dit instellen?

Ik mag hopen dat ik geen Unix programma's moet gaan installeren om zo'n basale functie te regelen.
Het antwoord wordt wel gegeven. De Mac maakt een combi van sleep en hibernate. In eerste instantie is er sprake van sleep zodat wanneer je je MacBook weer openklapt je gelijk weer door kan gaan met waar je bent gebleven. Is je accu bijna leeg, is er sprake van hibernate. Dit geldt ook wanneer je je MacBook in sleep hebt staan en de accu leegloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Philflow schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 15:12:
[...]

Nee, Apple veranderd die commando's om de paar maanden om het uitdagend te houden 8)7

edit:
Sorry dat niet alles voorgekauwd wordt voor je, misschien moet je zelf eens wat moeite doen.

[ Voor 12% gewijzigd door fsfikke op 06-07-2011 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
DaMarcus schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 15:16:
[...]
Het antwoord wordt wel gegeven. De Mac maakt een combi van sleep en hibernate. In eerste instantie is er sprake van sleep zodat wanneer je je MacBook weer openklapt je gelijk weer door kan gaan met waar je bent gebleven. Is je accu bijna leeg, is er sprake van hibernate. Dit geldt ook wanneer je je MacBook in sleep hebt staan en de accu leegloopt.
En weer geen direct antwoord op mijn vraag :P

Is het antwoord dan: Er gebeurt niets na 1 uur, tenzij je accu bijna leeg is?
fsfikke schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 15:16:
[...]

Nee, Apple veranderd die commando's om de paar maanden om het uitdagend te houden 8)7
Paar maanden? tellen is zeker niet je sterkste punt ;) 2006 is 60 maanden geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
Philflow schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 15:15:
[...]

Dan zou je kunnen kijken of 2.08 of 2.09 je problemen verhelpt.

Maar als de MBP na 1 uur slaap automatisch in hibernate gaat zou je dat sowieso beter uit kunnen zetten. Dat is niet bevordelijk voor SSDs.
Ik heb nu bij energie bespaar stand al uitgezet dat hij dan de SSD in slaapstand moet zetten. Hopelijk helpt dit.
Hoe kan ik updaten? Ik zie namelijk alleen maar op fora dat dit via Windows kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Op het commando: sudo pmset -a hibernatemode 0

Krijg ik als antwoord: Enter your password.
Ik heb geen password dus vul ik niets in. Incorrect password zegt ie dan.
martijnmartijn schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 15:25:
[...]
Ik heb nu bij energie bespaar stand al uitgezet dat hij dan de SSD in slaapstand moet zetten. Hopelijk helpt dit.
Hoe kan ik updaten? Ik zie namelijk alleen maar op fora dat dit via Windows kan!
Met Toolbox 2.35 zou het moeten kunnen:
http://www.ocztechnologyf...-on-MBP-2011-now-possible

[ Voor 15% gewijzigd door Philflow op 06-07-2011 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Philflow schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 15:27:

[...]

Met Toolbox 2.35 zou het moeten kunnen:
http://www.ocztechnologyf...-on-MBP-2011-now-possible
Misschien je root password??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Verwijderd schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 15:36:
[...]
Misschien je root password??
Heb ik ook niet ingesteld volgens mij....
martijnmartijn schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 15:25:
[...]
Oh maar wacht even. Misschien is je probleem nu verholpen. Dan zou ik voorlopig niet up daten.

[ Voor 52% gewijzigd door Philflow op 06-07-2011 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:52
Inmiddels een Intel 320 120GB aangeschaft en geïnstalleerd in een 13" mbp i.c.m. een optibay. Het werkt allemaal geweldig, home folder achtergelaten op de 320GB HDD en m'n systeem draaiend op de SSD. Heel erg fijn om dan vervolgens dit te lezen:
No MBP shipped to date has a SATA III (6Gb/s) optical bay. The 2011 uMBP's have a SATA III link in the hard drive bay and SATA II in the optical bay. Yeah it's a real bummer that the optical bay is limited to SATA II, but for the designers there is no point to upgrading the link since all its designed for is a slow optical drive.
:/

Zou het veel uitmaken wanneer ik de SSD in de hdd bay stop en de hdd in de optibay?
Oftewel is er een groot snelheidsverschil tussen SATAII (3Gb/s) en SATAIII(6Gb/s) icm een Intel 320 SSD?

[ Voor 7% gewijzigd door Kaspers op 06-07-2011 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Misschien is het dan fijn om te horen dat het niet klopt wat daar staat :)

Niet dat het voor een S-ATA 300 schijf uit maakt of ie aan een S-ATA 300 of 600 poort hangt natuurlijk. Dus ik snap niet echt waar je je zorgen om maakt :P

[ Voor 64% gewijzigd door fsfikke op 06-07-2011 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
held _/-\o_
had hem alweer bijna open geschroeft.

[ Voor 62% gewijzigd door Kaspers op 06-07-2011 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yeah, mijn SSD zit er in (eindelijk Phil, nu kan ik hem testen! ;)) te weten een Kingston V+100 96GB in een late 2009 mini.

Was een leuk klusje om te doen, maar stiekem toch nog best tijdrovend, een oude DVD-speler van zijn loopwerk ontdoen, de bodemplaat preppen, kabeltje netjes modden (en dan 's nachts zonder krimpkous zitten :')) en met dubbelzijdige kleef-foam en tie-rips de zaak degelijk vastzetten.

Afbeeldingslocatie: http://img809.imageshack.us/img809/5973/kinstonmacminiresize.png
Nieuwste prototype Mac, in store 2012.

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2011 01:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
Mag ik vragen waar je SSD dan precies 'in' zit? Want kan de link met een mac nog niet echt leggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Laatst online: 19-09 14:02
Het lijkt op een oude Mac Mini.

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
Bij energie bespaar stand harde schijven in sluimer zitten uitvinken heeft niet geholpen.
Mijn MBP 2010 gaat weer vrolijk verder met bevriezen na het 'wakker' maken uit de sluimer stand. Denk niet dat ik dit lang ga volhouden. Morgen toch maar even kijken naar de Intel 320. Kijken of die het beter doen.

SSD werkt voor de rest wel als een trein. Maar als er niet eens een fatsoenlijke manier bestaat om je firmware te updaten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Wat zijn de handigste manieren om je SSD in gebruik te nemen na inbouw in optibay? Ik begrijp uit de posts dat:
- Installatie via externe cd-rom op USB niet werkt?
- Installatie via externe cd-rom op andere Mac wel werkt?
- Klonen, zo ja met welke software is dat het best en wat zijn voordelen tov bovenste 2?

Welke optie kiezen jullie? Heb ook nog timemachine draaien dus zou die ook nog kunnen gebruiken voor bare metal restore na start van de install

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kaspers schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 19:24:
Mag ik vragen waar je SSD dan precies 'in' zit? Want kan de link met een mac nog niet echt leggen..
Ha, is dat model alweer zou oud? :) (Ja, het is een Apple- goed volk ;))
Correct. Late 2009 model Mac Mini en de 'bay' was een oude IDE DVD/CD-drive.
Zonde om te slopen eigenlijk, want hij was nog goed (Tecra bye bye), maar 2e hands krijg je er net 5 euri voor en een Optibay kost me minimaal 20-25 euro denk ik.
Ik wilde eerst een gegoten verloopstekker halen, van SFF-sata naar Sata, maar dat komt met de lokatie van het logic board niet echt uit. Dit was een prima oplossing.

Nou, lekker snappy hoor! Heerlijk, zo hoort MacOS eigenlijk altijd out-of-the-box te draaien. Toch was mijn WD Black 320GB ook best rap eigenlijk, maar je merkt de ssd onder de kap zeker en met veel Apps erop zal de ssd toch wel langer 'snappy' blijven dan de hdd, alleen al vanwege de accestime. :)

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2011 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Zo, ik heb de knoop nu echt doorgehakt. Vanmiddag m'n afstudeergesprek gehad (en geslaagd!), dus ik mocht van mezelf mijn cadeau bestellen. Een Intel 320 160gb. De hele zooi voor in de iMac had ik al eerder besteld. Gereedschap is er ook, dus misschien van het weekend al los!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkeOkeOke
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-09 23:16
@Hierboven, gefeliciteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:38

Exirion

Gadgetfetisjist

sebastius schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 21:25:
Zo, ik heb de knoop nu echt doorgehakt. Vanmiddag m'n afstudeergesprek gehad (en geslaagd!), dus ik mocht van mezelf mijn cadeau bestellen. Een Intel 320 160gb. De hele zooi voor in de iMac had ik al eerder besteld. Gereedschap is er ook, dus misschien van het weekend al los!
Afbeeldingslocatie: http://mepatient.files.wordpress.com/2010/12/surgeon5bl8.jpg

;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een Xbench gedraaid op de Kingston V+100 96GB:

Afbeeldingslocatie: http://img37.imageshack.us/img37/5405/kingston.png

Horen die bovenste snelheden niet dichter bij de 230/180 MB/s te liggen, of zijn dat alleen idealiter waarden in een compleet vacuum, zonder gravitatie, getest door mensen met Kingston-mondkapjes?
Verder echt heerlijk hoor, powerknop indrukken, appeltje verschijnt, 2-3 tellen later gelijk een blauw scherm en inloggen maar! Geen tandwieltje meer tijdens het booten, nog geen beachball gezien (mis hem al :')) ook even 8GB erin (hij was jarig) ipv vier, dus dit loopt wel...me very happy. :D

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2011 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bibi2205
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-09 12:51
Philflow schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 15:27:

Om sudo commands uit te voeren in Terminal heb je een wachtwoord nodig.. Dus indien je dit commando wil doen zal je eerst een wachtwoord moeten instellen voor je account zodat je dat kan ingeven. Daarna kan je dit weer verwijderen.

*edit*
Ook maar even xbench gedraaid:
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/8035444/intel320xbench.tiff

[ Voor 9% gewijzigd door bibi2205 op 06-07-2011 22:31 ]

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Verwijderd schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 21:52:
Even een Xbench gedraaid op de Kingston V+100 96GB:

Horen die bovenste snelheden niet dichter bij de 230/180 MB/s te liggen, of zijn dat alleen idealiter waarden in een compleet vacuum, zonder gravitatie, getest door mensen met Kingston-mondkapjes?
Dit was de mijne in mijn MBP.
Afbeeldingslocatie: http://i609.photobucket.com/albums/tt179/Vantage72/Screenshot2011-06-05at10021PM.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Vergeet de handschoentjes niet he? :+ 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Philflow schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 22:34:
[...]
Dit was de mijne in mijn MBP.
Oh ja..natuurlijk- how can? :S wil je die MBP dan even heel rap inleveren aub ;-)

De link is 3Gbit sata en het is een kaal OS, met alleen updates, verder niks.
Wat voor geheime truc heb je er mee uitgehaald, show me you magic pls ;)

Ik ben nog even van bay geswitched, maar de results zijn idem.
Noatime, spotify en hibernate truc doorgevoerd, logs gewist, disk verify gedaan, Startup Disk nogmaals aangewezen, Pram/NVram gewist, SMC-gecleared. Geen differentatie in snelheid, maar het kan ook aan de algehele I/O snelheid liggen natuurlijk, ik heb een Mac-versie3.1 en jij hebt een 8.1 (Core i5/Sata600?) dus dat scheelt 'overall' ook in performance. Met Aja benchen geeft wel betere (sequential) resultaten trouwens:

Afbeeldingslocatie: http://img844.imageshack.us/img844/5641/aja1.png Afbeeldingslocatie: http://img842.imageshack.us/img842/425/aja2.png
Afbeeldingslocatie: http://img268.imageshack.us/img268/4926/aja3.png Afbeeldingslocatie: http://img30.imageshack.us/img30/5103/aja4.png
Dus niet echt om over te klagen natuurlijk... ;)

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2011 02:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-02 21:08
Nu mijn superdrive wat kuren begint te vertonen zit ik te denken hem te vervangen voor een optibay (of alternatief), nu heb ik gehoort dat je die dingen op Ebay goedkoop kan kopen.
Weten jullie waar ik het beste op kan zoeken?
Optibay kan ik op zoeken, maar dat is een merknaam, niet goedkoopste alternatief lijkt mij :P

Ik wil de drive vervangen door een SSD als boot schijf.
Ik heb witte late 2008 macbook (2.4ghz Penryn).
Gaat dit werken met de SSD op de plaats van de superdrive of kan ik beter de hdd daar stoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Laatst online: 19-09 14:02
Verwijderd schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 20:04:
[...]

[...]

Ha, is dat model alweer zou oud? :) (Ja, het is een Apple- goed volk ;))
Correct. Late 2009 model Mac Mini en de 'bay' was een oude IDE DVD/CD-drive.
Zonde om te slopen eigenlijk, want hij was nog goed (Tecra bye bye), maar 2e hands krijg je er net 5 euri voor en een Optibay kost me minimaal 20-25 euro denk ik.
Ik wilde eerst een gegoten verloopstekker halen, van SFF-sata naar Sata, maar dat komt met de lokatie van het logic board niet echt uit. Dit was een prima oplossing.

Nou, lekker snappy hoor! Heerlijk, zo hoort MacOS eigenlijk altijd out-of-the-box te draaien. Toch was mijn WD Black 320GB ook best rap eigenlijk, maar je merkt de ssd onder de kap zeker en met veel Apps erop zal de ssd toch wel langer 'snappy' blijven dan de hdd, alleen al vanwege de accestime. :)
Haha nee zeker niet oud hoor :). Late 2009 is nog jong voor een Mac :). Maar in de volksmond is dit alweer een oud model gezien het nieuwe model alweer een nieuw uiterlijk heeft blabla.. :)

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

Nou mijn SSD (Intel 320 300 GB) zit erin. Kreeg een error bij het installeren van de Lion GM en las toch al over een aantal bugs e.d. dus ik wacht met Lion wel tot deze officieel uit is. Heb wel een clean install en Snow Leopard geinstalleerd. Direct TRIM hack uitgevoerd. Zal deze week even testjes draaien, en over een aantal dagen nogmaals zonder TRIM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:20
duncanvdlinden schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 23:07:
Nu mijn superdrive wat kuren begint te vertonen zit ik te denken hem te vervangen voor een optibay (of alternatief), nu heb ik gehoort dat je die dingen op Ebay goedkoop kan kopen.
Weten jullie waar ik het beste op kan zoeken?
Optibay kan ik op zoeken, maar dat is een merknaam, niet goedkoopste alternatief lijkt mij :P

Ik wil de drive vervangen door een SSD als boot schijf.
Ik heb witte late 2008 macbook (2.4ghz Penryn).
Gaat dit werken met de SSD op de plaats van de superdrive of kan ik beter de hdd daar stoppen?
Gewoon naar optibay zoeken en scrollen naar onder. Bv objectnummer 120736826503 is een goedkope SATA optibay.
Ik zou de hdd ook in de oorspronkelijke plaats bouwen, kwestie van trillingen. Die plaats is er namelijk voor ontworpen, en een caddy van 8 euro in hongkong is daar minder geschikt voor ;)
Ik weet wel niet van buiten of een late 2008 macbook een PATA, SATA150 of SATA300 aansluiting heeft. Dus dat zou je zelf nog even moeten uitzoeken (of opzoeken in dit topic).

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bibi2205
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-09 12:51
Puck schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 00:40:
Nou mijn SSD (Intel 320 300 GB) zit erin. Kreeg een error bij het installeren van de Lion GM en las toch al over een aantal bugs e.d. dus ik wacht met Lion wel tot deze officieel uit is. Heb wel een clean install en Snow Leopard geinstalleerd. Direct TRIM hack uitgevoerd. Zal deze week even testjes draaien, en over een aantal dagen nogmaals zonder TRIM.
De mijne zit er nu +- 3 weken in en ik gebruik hem zonder TRIM hack.. Xbench score staat op de vorige pagina. :)

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Boottijd met de Kingston V+100 96GB (vanaf aanspringen grijs scherm na indrukken powerknop tot Desktop met icons en dock, automatic login enabled en de menselijke vertraging van oog- naar handreflex verdisconteerd) let op, scheer je in, zet je schrap en hou je vast: 8 sec!!!

Moet er wel bij zeggen: er staat nog geen drol op (aan Apps), dus dit is 'jeugdige', vers-als-gras snelheid. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:38

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 17:47:
Boottijd met de Kingston V+100 96GB (vanaf aanspringen grijs scherm na indrukken powerknop tot Desktop met icons en dock, automatic login enabled en de menselijke vertraging van oog- naar handreflex verdisconteerd) let op, scheer je in, zet je schrap en hou je vast: 8 sec!!!
Movie clip or it didn't happen :P

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Exirion schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 17:50:
[...]
Ik heb geen "high-speed" camera, jammer. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Iedere telefoon heeft tegenwoordig een camera :) Ik ben ook wel benieuwd naar die 8 seconde :)

Ik heb inmiddels een Crucial M4 256GB in mijn MBP zitten. Qua snelheid voelt ie hetzelfde aan als de Vertex 3, alleen heb ik nu zeker een uur meer battery life. Firmware is 2. Draait stabiel tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoor ik daar een assumptie... :o ;)

Afbeeldingslocatie: http://img850.imageshack.us/img850/2709/mtal.jpg

Maar ik zal kijken wat ik kan doen...uploaden naar YT/Drop Box bijv.
(Doe dat nooit eigenlijk, ben daar niet zo happig op.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Nou het is me gelukt, het was veel makkelijker dan ik dacht. Nu zit er een Intel 320 120GB in m'n late '09 27" i7 iMac. Wat een stilte ook nu zeg. :+

Afbeeldingslocatie: http://kttns.org/f/mzc1n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini Poeper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-12-2024
Ik ben nog in de OS X ontdekkingsfase... Toch wordt het wel tijd dat Lion uitkomt, anders monteer ik die SSD al eerder...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:34

Quakie

quakelen

Frietsaus schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 20:13:
Nou het is me gelukt, het was veel makkelijker dan ik dacht. Nu zit er een Intel 320 120GB in m'n late '09 27" i7 iMac. Wat een stilte ook nu zeg. :+

[afbeelding]
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/13407609/Others/XbenchIntelG2.png

Even tegenover de G2 gezet. Ik vind het verschil minder groot dan gedacht.

De writes gaan er goed op vooruit.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Exirion schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 17:50:
[...]
OK, reclaim: ik krijg hem niet meer 7.8 seconden, zoals deze middag. Ik denk omdat ik in de tussentijd wat dingen heb teruggezet van mijn oude install, de widgets, preferences, mail+downloads folder en safari compleet.

Daardoor zal hij nu een fractie trager geworden zijn en ik kom nu op 10.18 seconden. Weg record... :'(
(Maar nog steeds happy :))

Seeing is believing:

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=lzONuY6__bc]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Thanks voor de video. Wel jammer dat we niet kunnen zien wanneer je het knopje indrukt, dan had ik kunnen vergelijken met mijn resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wellicht niet te zien, maar wel te horen...het klikje tussen seconde 1- en 2 is de knop indrukken.
De eerste seconden zijn EFI in de Mac zelf (non-SSD) las ik ergens, dus de boot begint voor mij bij de grey-splash, anders zou daar je verbose-mode beginnen.

Als je heel goed luistert, lijkt het zelfs alsof je de ssd kunt horen...een soort superzacht gepruttel lijkt het wel.
Ik hoor het zelf niet, maar de camera heeft een zoom-mic aanstaan die het wel waarneemt.
Het geluid begint ook exact op het verschijnen van het grijze scherm...vandaar dat ik denk dat bovenstaand verhaal ook echt klopt. (Mijn gevloek over de 10 sec. ipv acht, heb ik er maar uitgefilterd ;))

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2011 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Pff dat was een mooi avondje... Mn Intel 320 zit in de iMac. Machine startte zowaar gewoon op. Nu Snow Leopard op de nieuwe disk zetten en de boel inrichten. Straks foto's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Verwijderd schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 22:14:
Wellicht niet te zien, maar wel te horen...het klikje tussen seconde 1- en 2 is de knop indrukken.
Wat is je totale tijd, vanaf indrukken t/m verschijnen bureaublad foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij begint met grey op 7 sec. knop los op 2 sec, dus tel er 5 sec bij, maakt 15- klopt wel met jouw meting van 14.8 seconden, als je het zo gemeten hebt. :) Je zou flippen als het echt minder was he haha- groot vraagteken :-)
Hoor je het geluid ook, dat op 0:07 begint, het zachte geratel/gepruttel? (Het is niet mijn adem ofzo)
(Altijd al gedacht dat er stiekem gewoon een supersnelle hdd inzit, verkocht als peperduur- het is gewoon 1 grote scam :7 )

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2011 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Tjemig. Zo'n SSD werkt echt :p

Ben nu al dik tevreden, voelt net zo snappy als mn iPad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
Malantur schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 01:01:
[...]

Gewoon naar optibay zoeken en scrollen naar onder. Bv objectnummer 120736826503 is een goedkope SATA optibay.
Ik zou de hdd ook in de oorspronkelijke plaats bouwen, kwestie van trillingen. Die plaats is er namelijk voor ontworpen, en een caddy van 8 euro in hongkong is daar minder geschikt voor ;)
Ik weet wel niet van buiten of een late 2008 macbook een PATA, SATA150 of SATA300 aansluiting heeft. Dus dat zou je zelf nog even moeten uitzoeken (of opzoeken in dit topic).
Nog echt ook, de Superdrive is PATA zie ik :+ . En nog erger dat malle ding zorgt ervoor dat Apple de Sata aansluiting voor de HDD op Sata 150 moet zetten. Technisch is het namelijk alleen mogelijk Sata 300 te draaien met de PATA aansluiting gedeactiveerd..... Hmm Sata 150 met een SSD, beetje zonde :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

duncanvdlinden schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 00:24:
[...]

Nog echt ook, de Superdrive is PATA zie ik :+ . En nog erger dat malle ding zorgt ervoor dat Apple de Sata aansluiting voor de HDD op Sata 150 moet zetten. Technisch is het namelijk alleen mogelijk Sata 300 te draaien met de PATA aansluiting gedeactiveerd..... Hmm Sata 150 met een SSD, beetje zonde :(
Niet alleen blindstaren op throughput... Ik heb een jaar een Intel X25-M gebruikt in een late 2006 MBP met enkel SATA-150. Natuurlijk haal je niet de cijfertjes die hier op het forum gepost worden maar het is nog steeds veel sneller en stiller dan een gewone harde schijf. Het grote voordeel van geen zoektijden wordt soms zwaar onderschat. Dat gezegd hebbende is een SATA-600 aansluiting natuurlijk erg leuk als je audio of video edit.

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
Digistorm schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 01:13:
[...]

Niet alleen blindstaren op throughput... Ik heb een jaar een Intel X25-M gebruikt in een late 2006 MBP met enkel SATA-150. Natuurlijk haal je niet de cijfertjes die hier op het forum gepost worden maar het is nog steeds veel sneller en stiller dan een gewone harde schijf. Het grote voordeel van geen zoektijden wordt soms zwaar onderschat. Dat gezegd hebbende is een SATA-600 aansluiting natuurlijk erg leuk als je audio of video edit.
Ik weet het dat de accestime de meeste impact heeft bij een SSD. Echter kan ik zelfs voor een wat goedkopere SSD gaan dan, mits de garbage collection en het omgaan met kleine files natuurlijk wel snel is (random writes etc..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09 10:59
Nu probeer ik sinds een dag of 2 Lion te draaien vanaf mn SSD, maar ik krijg regelmatig dat lion crasht. De muis beweegt nog wel, maar ik kan nergens op klikken, tobo werkt ook niet meer.

Hieronder mn specs:
2 GHz Intel Core 2 Duo
3 GB 667 Mhz
Ati Radeon HD 2400 XT 128 mb
SSD OCZ Vertex2 3.5" 120 GB
Is een late 2007 20 Inch unibody imac.

Nu heb ik geen TRIM support aanstaan.
Is dit een bekend probleem met Lion of ligt het aan een instelling die ik mis? Ik draai de GM versie van lion, misschien een beter idee om te wachten tot de officiele versie uit is en tijdelijk terug op Snow Leopard stappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

Hierbij mijn resultaten:
- Intel 320 300GB
- Mac OS X Snow Leopard 10.6.8
- TRIM enabled (via hack)

Afbeeldingslocatie: http://cl.ly/133M1E441A3C1F2q3b1p/Screen_shot_2011-07-08_at_1.41.46_PM.png

Niet slecht volgens mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Mdehoog schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 13:32:
Nu probeer ik sinds een dag of 2 Lion te draaien vanaf mn SSD, maar ik krijg regelmatig dat lion crasht. De muis beweegt nog wel, maar ik kan nergens op klikken, tobo werkt ook niet meer.

Hieronder mn specs:
2 GHz Intel Core 2 Duo
3 GB 667 Mhz
Ati Radeon HD 2400 XT 128 mb
SSD OCZ Vertex2 3.5" 120 GB
Is een late 2007 20 Inch unibody imac.

Nu heb ik geen TRIM support aanstaan.
Is dit een bekend probleem met Lion of ligt het aan een instelling die ik mis? Ik draai de GM versie van lion, misschien een beter idee om te wachten tot de officiele versie uit is en tijdelijk terug op Snow Leopard stappen?
Probeer het eens zonder Trim, heb al vaker gehoord over problemen met Sandforce SSD's.

[ Voor 80% gewijzigd door fsfikke op 08-07-2011 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.h
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:43

f.h

Dat ziet er zeker fraai uit, voor mij een streepje bij de Intel 320 er bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

Is wel bij een redelijke verse clean install.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09 10:59
Laat ik mijn Xbench ook maar is neergooien!
Ben nog niet echt thuis in ssd en de benchmarks enzo. Ik merk wel dat mn redelijke oude mac vele male sneller is geworden!!

Afbeeldingslocatie: http://img196.imageshack.us/img196/795/schermafbeelding2011070e.png

EDIT:

Zag je quote niet, dus k zet m er nog even bij!
fsfikke schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 13:45:
[...]

Probeer het eens zonder Trim, heb al vaker gehoord over problemen met Sandforce SSD's.
Ja ik heb net weer het hele zaakje opnieuw geinstalleerd en moet zeggen dat hij het nu al langer uit houdt:)
Ik geef wel een gil als het weer in de soep loopt :)

[ Voor 45% gewijzigd door Kypo op 08-07-2011 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ook maar even xbench gedraaid:
Afbeeldingslocatie: http://images.fsfikke.com/xbench.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oh ja, bizar :')
Vooral je random...

Kun je ssd ook goed in raid 0 zetten, of zijn zij daar niet zo blij mee?
Dat zou ook masterlijk zijn... :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaVeFiSh
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-03 14:26
Verwijderd schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 15:54:
Kun je ssd ook goed in raid 0 zetten, of zijn zij daar niet zo blij mee?
Dat zou ook masterlijk zijn... :9~
Ja dat is gewoon mogelijk zolang de gebruikte hardware een RAID config toelaat :)

http://eu.battle.net/d3/en/profile/cavefish-2679/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Tuurlijk kan dat, als je even €220 overmaakt zal ik morgen de resultaten posten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Even een crosspost met m'n blog:

Naast mijn knutsel-iMac heb ik ook een machine waar ik al een tijd heel erg blij mee ben. Een iMac 27 inch, mid 2010 (Core i5, 2.8ghz etc etc).

Ik had maar een ergernis: de machine was te snel voor de harddisk. Elke keer weer zodra ik twee dingen tegelijk wilde doen, film bewerken of iets intensiefs in iTunes dan sloeg de halve machine zowat vast. En dat is nogal waardeloos als je het prijskaartje in je achterhoofd houdt...

Al een tijdje zit ik te loeren naar een SSD. Volgens 'Het SSD in je Apple topic' zou een SSD een bizarre versnelling bieden voor het dagelijkse computergebruik. Opstarten in seconden, apps direct starten zonder laadtijden etc. De heilige graal van de computer.

Keuze SSD
Mijn model, de mid-2010 27inch blijkt op het logicboard een extra SATA aansluiting te hebben, specifiek voor een SSD (was ook een optie bij aanschaf maar de prijs was niet echt een optie ;) ). Ideaal dus!

Er zijn onderhand bergen SSD's op de markt. Diverse controllers, fabrikanten, groottes en prijzen. Mijn iMac heeft geen SATA3 aansluitingen, dus ik kan een SATA2 model kiezen. Volgens het SSD in je Apple topic zijn er twee series schijven erg betrouwbaar (vind ik belangrijker dan een paar procent performance):

- Intel 320 series
- Kingston V+100 series

Vanuit mijn budget kwam de grootte van de SSD, maximaal 128gb bij Kingston of 160gb bij Intel. Ik ben voor de Intel 160gb uiteindelijk gegaan. De keuze was puur voor meer ruimte binnen een betaalbaar budget. De prijs per GB is bij Intel iets slechter, maar ach, ik vind Intel wel betrouwbaar klinken :P

Keuze inbouwmethode

Nu zijn er meerdere routes om te bewandelen om een SSD in dit model iMac te bouwen:

- SSD in plaats van harddisk dmv bracket
- SSD in plaats van DVD drive dmv optibay, DVD speler extern
- SSD in een hoekje geplakt/geknutseld, met behoud van DVD en harddisk
- SSD op de manier zoals Apple het bedacht heeft, met behoud van DVD en harddisk

Ik heb de duurste route gekozen, de 'officiële' manier. Daarvoor had ik een aantal onderdelen nodig en wat gereedschap.

Nieuwe Apple onderdelen Tools of the trade

Links zie je de onderdelen: een nieuwe voedingskabel (met extra harddiskaansluiting voor de SSD), een SATA kabel en een plastic frame (waar de SSD in komt). Deze heb ik besteld bij AppleComponents.com, vreemd genoeg doet hun site het niet meer maar ze zijn vast nog wel op Ebay te vinden.

Rechts zie je bijna alle gereedschappen:

- Glaszuignappen om de ruit te verwijderen
- ESD handschoenen en polsbandje (handschoenen niet gebruikt, werkte echt niet lekker)
- Torx T10 schroevendraaier

Verslagje inbouwen

Met dank aan deze howto heb ik alles goed uit kunnen voeren. De glasplaat was heel snel los en toen begon het echte strippen. Bijna alles moet uit de Mac omdat de SSD onder het logicboard moet en je ook nog een kabelboom moet vervangen. De volgende foto's heb ik genomen tijdens het assembleren omdat ik toen stukken minder zenuwachtig was ;)

Afbeeldingslocatie: http://i166.photobucket.com/albums/u91/sjieto/IMG_0538.jpg

Hier zie je een beetje links van het midden de SSD in z'n nieuwe frame zitten. De rest van de kast is zowat leeg.

Afbeeldingslocatie: http://i166.photobucket.com/albums/u91/sjieto/IMG_0540.jpg

Het logicboard zit weer op z'n stek. Dit was best een klus omdat de kabelboom net niet lekker op z'n plek lag. Verder was het continu vissen naar alle kabeltjes aan alle kanten van de diverse sensoren, knopjes, aansluitingen etc...

Afbeeldingslocatie: http://i166.photobucket.com/albums/u91/sjieto/IMG_0542.jpg

En het binnenwerk zit weer helemaal in elkaar. Harddisk en DVD weer op hun plek, voeding (rechts) en backlight voeding (uiterst rechts) liggen weer netjes etc.

Afbeeldingslocatie: http://i166.photobucket.com/albums/u91/sjieto/IMG_0543.jpg Nog een iets duidelijkere shot. Je ziet nog net het label van de SSD links van de harddisk.

Afbeeldingslocatie: http://i166.photobucket.com/albums/u91/sjieto/IMG_0544.jpg

Schermpje (schermpje...) er weer in, schoonblazen en de glasplaat er weer op.

Afbeeldingslocatie: http://i166.photobucket.com/albums/u91/sjieto/IMG_0545.jpg

En zowaar: de machine startte direct weer gewoon op. Geen problemen, geen nare geluiden, gewoon goed. Dezelfde avond heb ik Mac OS X opnieuw geinstalleerd, m'n backup teruggezet en updates gedraaid. Alles werkt weer alsof er nooit iets gebeurd is. Of toch?

Conclusie

Na een herstart valt direct op hoe kort de machine er over doet om op te starten. Het bureaublad verschijnt bijna direct. iTunes start vlot op, sterker nog, als ik even alle apps van m'n dock aanklik staan ze er gewoon allemaal binnen 2 seconden. Safari bokt niet meer. iMovie werkt vlotter. iPhoto is supersnel geworden, zelfs met mijn zware albums. Ik ben een tevreden mens.

Ik kan eenieder die zit te overwegen een machine een upgrade te geven wegens tegenvallende performance eens te kijken om er een SSD in te bouwen in plaats van een nieuwe processor. Je gaat het echt gegarandeerd merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:34

Quakie

quakelen

top! en wat geef je voor cijfers van 1 (easy) tot 5 (extreme moeilijk)?

en hoe heb je het opgelost qua data? User map gemoved of aliases?

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Poeh, op zich is het niet moeilijk maar je moet geduld hebben en rustig bekwaam werken. Een 3 dus :) Zorg voor basiskennis monteren en ESD en zorg voor goed gereedschap.

Data? Ik heb niet zo veel data. Denk dat downloads op de harddisk gaan. Mijn documenten staan in DropBox. M'n iTunes heb ik tijdelijk uitgemest maar wel op de SSD tot ik weet hoe ik het wil gaan doen met TV series. Ik zie wel effe. In principe staat nu alles op de SSD, op wat TV series na (maar ik hanteer wel een kijk/wegpleur beleid :P )

[ Voor 7% gewijzigd door sebastius op 08-07-2011 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
Mijn MBP gaf vanmiddag aan dat ik niet zomaar de schijf mocht verwijderen, terwijl ik er geen USB stick oid uittrok. Niets gedaan met de melding voor de rest. MBP uitgezet, aangezien hij toch steeds 'bevriesde'. En ja hoor, ik zet hem aan. Wit scherm, mapje met vraagteken erop. Voor de derde keer Clean Instal geprobeerd.
Maar bij schijfhulpprogramma kwam geen SSD meer voor. Morgen maar terug naar MyCom :'(
Heb de oude HDD terug gezet. God wat kun je snel wennen aan snelheid. HDD is een slak in vergelijking met mijn SSD..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-09 15:23
duncanvdlinden schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 00:24:
[...]

Als in de primaire HDD aansluiting gaat langzamer werken als je de DVD driver vervangt voor een OptiBay met HDD?

Heb hier een MBP 2008 (mid) met een 1.5GBit Sata aansluiting, en de SuperDrive zit in een PATA aansluiting.. Het leek mij het beste dat als ik voor een SSD ga de SSD direct op de Sata poort te duwen en mijn huidige HDD op de SuperDrive? (zit nu een standaard 5400rpm hdd in).

[ Voor 20% gewijzigd door ZpAz op 08-07-2011 20:39 ]

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fsfikke schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 15:57:
Tuurlijk kan dat, als je even €220 overmaakt zal ik morgen de resultaten posten ;)
Pfff...you may wish :')
Dan kietel ik uiteraard mijzelf...toch zou ik niet snel voor een raid 0 gaan, zie het nut er voor desktop-gebruik er niet zo van in, dan liever meer ruimte t.o.v. nog meer snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Met RAID0 verlies je 0% aan opslag van je disks hè. Daarom heet het ook RAID0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
Met Raid5 verlies je 5%? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotografie999
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Even een vraagje, weet niet of het hier mag maar iig.... Ik heb een blackbook (macbook 2.1 zwart) daar kan ik toch gewoon een sata 300 ssd in zetten? of weet iemand toevallig of ik dit kan zien in over deze mac? Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
martijnmartijn schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 19:32:
Mijn MBP gaf vanmiddag aan dat ik niet zomaar de schijf mocht verwijderen, terwijl ik er geen USB stick oid uittrok. Niets gedaan met de melding voor de rest. MBP uitgezet, aangezien hij toch steeds 'bevriesde'. En ja hoor, ik zet hem aan. Wit scherm, mapje met vraagteken erop. Voor de derde keer Clean Instal geprobeerd.
Maar bij schijfhulpprogramma kwam geen SSD meer voor. Morgen maar terug naar MyCom :'(
Heb de oude HDD terug gezet. God wat kun je snel wennen aan snelheid. HDD is een slak in vergelijking met mijn SSD..
Vervelend. Niet om lullig te doen maar mag ik raden? Ik zet in op Vertex 2.

Edit: oh wacht had je al gezegd, het was een Agility 3 zo te zien.
fotografie999 schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 20:56:
Even een vraagje, weet niet of het hier mag maar iig.... Ik heb een blackbook (macbook 2.1 zwart) daar kan ik toch gewoon een sata 300 ssd in zetten? of weet iemand toevallig of ik dit kan zien in over deze mac? Alvast bedankt!
Je kunt er zelfs SATA 600 in zetten ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Philflow op 08-07-2011 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekay
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 08:04
Had van de week eindelijk m'n nieuwe macbook pro binnen gekregen en vandaag de Kingston V+100 128gb er in gezet. Heerlijk, wat een verschil. Nu kreeg ik daar ook een doosje bij. Toen dacht ik, kan ik daar dan niet die oude 320gb schijf in stoppen, dan heb ik meteen een externe schijf. Nu vroeg ik me alleen af of dat wel oke is voor die schijf, aangezien er helemaal geen bescherming verder in zit. Kun je dit zomaar gebruiken? Of is dat puur en alleen gemaakt voor die SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Wat voorn bescherming heb je nodig dan? Als het een S-ATA naar USB dingetje is werkt dat gewoon hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekay
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 08:04
Nouja ik bedoel, het is maar een dun doosje met een usb poort er op. Er zit verder niets qua schokdemping ofzo in. Die traditionele schijven zijn niet erg schokbestendig, of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fsfikke schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 20:46:
Oh ja, correct...ben er niet helemaal bij 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
Dekay schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 21:16:
Nouja ik bedoel, het is maar een dun doosje met een usb poort er op. Er zit verder niets qua schokdemping ofzo in. Die traditionele schijven zijn niet erg schokbestendig, of wel?
M'n vader had twee 'aliminium doosjes van Sweex' met een Sata USB converter... beide keren was de HDD gesloopt... niet elk kastje is even goed... (Sweex, I know :-( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:59
fsfikke schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 20:46:
Het heet RAID0 omdat het eigenlijk geen RAID is (er is namelijk niks redundants aan striping)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
ZpAz schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 20:38:
Heb hier een MBP 2008 (mid) met een 1.5GBit Sata aansluiting, en de SuperDrive zit in een PATA aansluiting.. Het leek mij het beste dat als ik voor een SSD ga de SSD direct op de Sata poort te duwen en mijn huidige HDD op de SuperDrive? (zit nu een standaard 5400rpm hdd in).
Wordt denk ik wat lastig om de bestaande SATA hdd op de PATA connector aan te sluiten.
Pagina: 1 ... 32 ... 88 Laatste