Het SSD in je Apple topic

Pagina: 1 ... 31 ... 88 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pBook
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 13:57
Ik denk dat morgen de Adata S511 maar omruil voor een OCZ Agility 3 of een Corsair CSSD-F60GB3-BK. Wat ik niet eerder had gezien is dat de SSD moeite heeft met dupliceren van bestanden. Ik heb een 7GB bestand gekopieerd naar de SSD en probeer 'm daarop te dupliceren, ik krijg direct een foutmelding en springt daarna naar 2,4GB gekopieerd.

Over de S511 is verder niets te vinden op internet en er zijn al zat mensen die een Agility 3 hebben gekocht voor hun MBP. Bedankt voor het meedenken! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023
Mijn tip: neem geen Corsair, dat is weer standaard Sandforce design. OCZ doet z'n eigen ding en dat lijkt te werken met Mac SATA III.

[ Voor 3% gewijzigd door Philflow op 28-06-2011 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R4NCOR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 12:26

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Ik heb nu ongeveer anderhalf jaar een 160GB Intel SSD in mijn MBP zitten. De laatste maand ongeveer het gevoel dat hij écht langzamer wordt. Ook beetje haperende/hangende effecten soms. Irritant! Is er iets dat ik kan doen als een soort van onderhoud? TRIM-achtige handeling die ik handmatig kan doen bijvoorbeeld? Heeft het bijvoorbeeld zin om de schijf te wissen/formatteren en een Time Machine backup terug te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Vanuit de Intel toolbox (Windows) kun je manual TRIM doen.

Waarschijnlijk een betere oplossing: alle partities verwijderen en opnieuw formatteren. OS X schoon installeren.
R4NCOR schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 23:32:
Heeft het bijvoorbeeld zin om de schijf te wissen/formatteren en een Time Machine backup terug te zetten?
Ja dat kan effect hebben.

[ Voor 41% gewijzigd door Philflow op 28-06-2011 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Philflow schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 19:21:
Zou er iemand met een boottijd van 13 seconde (Cap?) ook zo'n filmpje op Youtube kunnen zetten? Ik ben benieuwd waar de verschillen zitten en of we hetzelfde meten.
Net terug van vakantie. :)

Niet mijn filmpje maar mijn MBP 2011 13" boot precies zo:

YouTube: ‪Boot MBP 13 i7 com ssd Ocz Vertex 3‬‏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Nou mooi, dan is het mysterie gelijk opgelost. Het moment van aangaan is ongeveer bij seconde 5, het geluid bij 18 en de desktop afbeelding verschijnt bij 19 en een beetje seconde.

Totale boot duurt dus 14 en een beetje seconde.

Met een Vertex 3 en Core i5 kom ik op 14.6 seconde. Precies in lijn want een CPU kan een beetje helpen.

Ik denk dat de boot van 12-13 seconde niet bestaat op een MBP 2011. Want met een Crucial M4, Vertex 3, Force 3, Kingston V+, Intel 320 kom ik er niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
Philflow schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 08:04:
Nou mooi, dan is het mysterie gelijk opgelost. Het moment van aangaan is ongeveer bij seconde 5, het geluid bij 18 en de desktop afbeelding verschijnt bij 19 en een beetje seconde.

Met een Vertex 3 en Core i5 kom ik op 14.6 seconde. Precies in lijn want een CPU kan een beetje helpen.

Ik denk dat de boot van 12-13 seconde niet bestaat op een MBP 2011. Want met een Crucial M4, Vertex 3, Force 3, Kingston V+, Intel 320 kom ik er niet aan.
Bij mijn late 2009 13" c2d verschijnt de desktop afbeelding ook na 18-19 seconden.... met een V+100 (128GB).

So much for snelle/sata3 SSD's en processor kracht etc....
zie posts hieronder..

[ Voor 5% gewijzigd door Prulleman op 29-06-2011 12:53 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Prulleman schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 09:55:
[...]
Bij mijn late 2009 13" c2d verschijnt de desktop afbeelding ook na 18-19 seconden.... met een V+100 (128GB).
[video]
So much for snelle/sata3 SSD's en processor kracht etc....
Je hebt even iets anders gelezen dan ik bedoelde. Met een Vertex 3 in een MBP 2011 krijg je dus zo'n 14.5 seconde. Bij jou kom ik trouwens op 17.9 seconde.

Een Kingston V+ 100 in mijn MBP gaf zo'n 14.7 seconde. SATA III maakt dus weinig uit voor booten.

Bedankt voor het filmpje, mooi duidelijk zo.

[ Voor 3% gewijzigd door Philflow op 29-06-2011 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini Poeper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-12-2024
SanderPS3 schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 21:56:
Wat ik me afvraag; Moet je nou je op die intel SSD320 nou een 5/10Gb ruimte ongebruikte ruimte partitioneren? Dat is toch aan te raden bij alle (niet?) sandforce SSD's?
Ben ik ook benieuwd naar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
verkeerde topic.

[ Voor 86% gewijzigd door Philflow op 29-06-2011 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eatualive
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-07-2024
Ik dacht ik zal even mijn xbench resultaten posten voor mijn imac late 2009 met 8gb werk geheugen en een i7 proccesor. Ik heb een week geleden een vertex 3 240gb ingebouwd en kan opstarten in ongeveer 13 seconden.

Tot nu toe geen problemen.

Afbeeldingslocatie: http://img838.imageshack.us/img838/6593/schermafbeelding2011062b.png

[ Voor 5% gewijzigd door eatualive op 29-06-2011 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
Philflow schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 11:31:
[...]

Je hebt even iets anders gelezen dan ik bedoelde. Met een Vertex 3 in een MBP 2011 krijg je dus zo'n 14.5 seconde. Bij jou kom ik trouwens op 17.9 seconde.

Een Kingston V+ 100 in mijn MBP gaf zo'n 14.7 seconde. SATA III maakt dus weinig uit voor booten.

Bedankt voor het filmpje, mooi duidelijk zo.
Ik ging van deze tekst uit:
de desktop afbeelding verschijnt bij 19 en een beetje seconde.
Maar daarmee bedoelde je, zie ik nu, de tijd in het filmpje..
Al met al geen grote verschillen

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Volgens mij is onderpartitioneren niet meer nodig bij de huidige generatie SSDs. Wel verstandig om altijd wat vrije ruimte te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Volgens mij doet elke fabrikant al aan overprovisioning, desondanks is het niet onverstandig om vrije ruimte over te laten, zodat de GC functie zn werk kan doen

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik wil ook wel een SDD maar op het moment vind ik ze nog ietsjes te duur voor aantal GBs ;p dus ik wacht wel jaar of langer heb er namelijk geen haast mee ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ratjetoe92
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02:01
Hier een eBay verkoper gevonden die 9,5mm en 12,7mm bay's verkoopt. Ik las dat een 9,5mm niet zou passen in mijn iMac, zal ik dan voor de 12,7mm gaan?

Hey Look, I'm Woody! Howdy! Howdy! Howdy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bibi2205
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-09 12:51

Geen 2011 MBP voor mij, maar wel het vorige model.. Heb er net even snel een filmpje van gemaakt voor de geïnteresseerden. (specs staan in mijn sig.)

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09 10:59
Inmiddels is het me gelukt om een 120 GB ssd in mn mac te zetten. En moet zeggen het loopt als een trein! Nu heb ik nog een EXT HD aan mn mac hangen met daarop mn bestanden (home folder verplaatst) Het mooiste zou natuurlijk zijn als ik deze op een HD kon hebben die sneller is. Ik zat er dus aan te denken om mn optical drive eruit te halen (laatste keer dat ik die gebruikt heb is ongeveer 1 jaar terug gok ik).
Nu was mijn vraag of het gaat lukken om de oude 3.5 inch schijf te plaatsten waar ooit de optical zat?

Ik heb een 7.1 imac 21.5 inch groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Dan moet je het andersom doen, dus 2.5" SSD in de plek van de Superdrive

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
Ik heb een 3.5" ssd, omdat deze makkelijker paste op de plek van mn oude hdd. Zou deze dan wel passen? Of moet ik het idee laten varen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb inmiddels een optibay besteld via eBay, ik zit echter nog met de volgende 3 vragen:
- Waarom wordt overal geadviseerd de SSD (Vertex 2) in de Optibay te plaatsen en niet in de 'gewone' hdd spot?

- Ik hoor ook steeds verhalen dat de MacBook 4,1 een SATA 2 controller heeft, welke niet ten volle wordt benut dankzij de superdrive, mocht ik deze verplaatsen, kan ik dan wel op 3 Gbps communiceren? (niet heel belangrijk, ik wil het alleen wel heel graag weten :p).

- Wat is er waar van het 500 gb limit voor de MacBook 4,1. Een 640GB schijf zal écht niet gaan werken? Het prijsverschil is namelijk slechts 80 hele eurocenten.
Mdehoog schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 20:27:
Ik heb een 3.5" ssd, omdat deze makkelijker paste op de plek van mn oude hdd. Zou deze dan wel passen? Of moet ik het idee laten varen?
Een 3.5 inch gaat niet passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
Verwijderd schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 21:21:
Ik heb inmiddels een optibay besteld via eBay, ik zit echter nog met de volgende 3 vragen:
- Waarom wordt overal geadviseerd de SSD (Vertex 2) in de Optibay te plaatsen en niet in de 'gewone' hdd spot?

- Ik hoor ook steeds verhalen dat de MacBook 4,1 een SATA 2 controller heeft, welke niet ten volle wordt benut dankzij de superdrive, mocht ik deze verplaatsen, kan ik dan wel op 3 Gbps communiceren? (niet heel belangrijk, ik wil het alleen wel heel graag weten :p).

- Wat is er waar van het 500 gb limit voor de MacBook 4,1. Een 640GB schijf zal écht niet gaan werken? Het prijsverschil is namelijk slechts 80 hele eurocenten.

[...]

Een 3.5 inch gaat niet passen.
Oei das balen! Dan maar is kijken naar een andere oplossing:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:51
RnB schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 20:16:
[...]

Sleep heeft helemaal niks met de harde schijf/SSD te maken, die pleurt alle gegevens gewoon in het werkgeheugen. Daarom kunnen systemen snel ''opstarten'' wanneer ze uit de sleep komen.

Echter heeft Apple de Safe sleep functie, wat je kan zien als een sleep + hibernate. Dit voor het geval er geen stroom meer beschikbaar is, dan heb je bij opstart toch nog al je gegevens. Deze maakt dus eerst een file ter grootte van je werkgeheugen voordat je systeem daadwerkelijk gaat slapen.
Dit kan je dus met de degradatie van SSD's (plus onnodig tijdverlies) in gedachten, uitzetten dmv een terminal regel. Dan kan je dus wel mooi je systeem laten slapen, maar schrijft ie geen sleepfile weg op je SSD.
Dus ik kan straks de slaapstand :O blijven gebruiken zolang mijn MacBook met het netsnoer is verbonden? Dan schakelt save-sleep niet in? Ik zet de MacBook nooit uit, altijd even in de slaapstand zodat hij zo weer wakker is.

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mdehoog schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 21:29:
[...]

Oei das balen! Dan maar is kijken naar een andere oplossing:)
Even aan het lezen, maar de kans is toch heel groot dat het een 3.5"

My bad in dat geval, ik dacht dat iMacs allemaal opgebouwd worden met laptop hardware om ruimte te besparen. Om het zeker te weten zou je je modelnummer even moeten googlen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
Ja das t probleem juist! Ik google me wat af, maar het enige wat ik krijg is een 2.5" of een macbook pro waar ze dan ook weer een 2.5 in hebben gezet... Misschien dat ik mn mac zo nog is open trek om nogmaals te kijken!

Ik laat het jullie asap weten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-09 11:47

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Alle Macbooks hebben een 2.5" HDD of SSD. Een 3.5" HDD / SSD krijg je er alleen in met een hamer of door de HDD / SSD te bewerken met een slijptol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:46
DaMarcus schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 22:10:
Alle Macbooks hebben een 2.5" HDD of SSD. Een 3.5" HDD / SSD krijg je er alleen in met een hamer of door de HDD / SSD te bewerken met een slijptol.
hij heeft een iMac :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus

DaMarcus

Powered by

Ah, overheen gelezen. My bad.

Maar dan gaat hetzelfde verhaal weer op, je hebt een hamer of slijptol nodig om hem passen te krijgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
Zojuist mn imac opengetrokken. Kwam er ten eerste achter dat de aansluiting van de dvddrive niet hetzelfde is... (STOM!!!) En daarnaast dat het WEL past :p Het enige is dat de SSD dan rechtop zou staan ipv op z'n zij liggen (zoals hij op de plaats van de HDD ligt). Hoe ik m dan moet bevestigen weet ik dan niet (Beunmanier met dubbelzijdig tape???)

Mocht ik er mee door willen gaan, zijn er dan adapters voor het aansluitprobleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

SSD's hebben geen bewegende onderdelen dus op zich maakt het niet uit hoe je hem vast maakt :Y)

Ik weet niet hoe dat ding er van binnen uit ziet maar je kan een SSD ook gewoon met alleen twee schroefjes aan een kant vastmaken.

[ Voor 46% gewijzigd door fsfikke op 29-06-2011 22:56 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:16

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

idd, hoewel totaal onelegant is gewoon een stuk tape meer dan voldoende ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
Ook niet met hitte een probleem? En ik zat net te denken, is de snelheid van de aansluiting van de dvddrive niet vele male minder dan de SSD leveren kan? Anders ga ik morgen opzoek naar een adapter en een stuk dubbelzijdig tape ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ratjetoe92
Die snelheid schijnt gewoon hetzelfde te zijn, 3Gbps. En een SSD geeft volgens mij amper hitte af.
Maar begrijp ik nu goed dat je een 3,5" SSD op de plek van de superdrive gaat doen, zonder een optibay of iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
Jep dat is het plan :)
Ik heb net de superdrive eruitgehaald en de SSD op de plaats gelegd, het past gewoon prima! Ik zit alleen nu met het probleem dat ik niet weet wat voor een aansluiting de superdrive heeft en hoe ik die verbind met mn SSD... Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ratjetoe92

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
Jaaaa, das m! Helemaal top :D Mss dat ik die morgen bij de mycom oid kan halen:D En anders wordt het bestellen! Ik maak morgen wel foto's van hoe het resultaat is geworden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ratjetoe92
Ben ik inderdaad zeer benieuwd naar. Mijn plan is ook een SSD op de plek van de superdrive te gaan plaatsen. Wordt wel gewoon een 2,5". Moet alleen nog uitzoeken hoe het zit met de hoogte van de Optibay die ik er in moet zetten. Je hebt 9,5mm en 12,7mm, als jij je iMac toch open hebt binnenkort, zou je misschien de hoogte van de Superdrive willen opmeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
Jep wss gaat hij morgen weer open :) Op de ceintuurbaan zitten genoeg computerzaakjes. Dus waarschijnlijk kan ik wel verder geholpen worden! K zal een flinke zooi foto's posten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ik vrees dat maar heel weinig computerwinkels zo'n stekkertje hebben liggen...

Het goedkoopst zal je ze uit China kunnen halen via eBay/DX/etc.
Het snelst misschien via een site als http://www.allekabels.nl/...im-SATA-converter-5V.html

[ Voor 75% gewijzigd door fsfikke op 29-06-2011 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
Voor dit soort vragen is dit topic natuurlijk niet bedoeld. Je kan als je wat eigen inzet toont, hiervoor een eigen topic openen.

[ Voor 81% gewijzigd door Hoedje op 04-07-2011 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
fsfikke schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 23:19:
Ik vrees dat maar heel weinig computerwinkels zo'n stekkertje hebben liggen...

Het goedkoopst zal je ze uit China kunnen halen via eBay/DX/etc.
Het snelst misschien via een site als http://www.allekabels.nl/...im-SATA-converter-5V.html
K heb morgen niet bijzonder veel te doen, dus kan makkelijk even die winkeltjes af :) Je weet maar nooit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Mdehoog schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 23:54:
[...]
K heb morgen niet bijzonder veel te doen, dus kan makkelijk even die winkeltjes af :) Je weet maar nooit ;)
Buyincoins is vaak goedkoper dan DX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasper623
  • Laatst online: 02-01-2022
Ferra schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 23:37:
Heeft iemand tips voor een goede hdd voor in een optibay in een macbook pro 15 inch early 2011?
En daarbij eventueel een betrouwbare verkoper van een optibay via ebay en de kwaliteit van die optibay?
Wat is een goede HDD?
Zoek je er een die energiezuining is, maar niet heel snel is, of juist een snelle schijf maar die veel energie verbruikt.

Maar waarom wil je een HDD in je Optibay en geen SSD?
Anders kan je gewoon de HDD gebruiken die al in je macbook zit.

“Time is a drug. Too much of it kills you.” ― Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Philflow schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 09:50:
[...]

Buyincoins is vaak goedkoper dan DX.
En levert een stuk sneller, alleen assortiment is kleiner. We gaan echter weer een beetje offtopic :)

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
Zie hier hoe het eruit moet gaan zien. Heb hier in Adam wat afgebeld maar nergens hebben ze die adapter :( (was te verwachten natuurlijk :) )

Hier een totaal plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://img696.imageshack.us/img696/9601/img4658fr.jpg

En hier hoe de 3.5" ssd erbij komt te liggen:
Afbeeldingslocatie: http://img820.imageshack.us/img820/7761/img4659h.jpg

Wordt wss wel flink passen en meten om de kabels netjes weg te werken...

Nu maar is kijken welke sata kabel het beste is om te verlengen :)

Een splitter van de sata die naar de originele HD gaat gaat niet werken neem ik aan?

EDIT: Google is mijn vriend :)

EDIT2: Het is btw geen slim sata maar een slim drive aansluiting die erop de superdrive zit... Ik ga zo nog maar is naar de mycom oid!

EDIT3: Ik laat het idee maar varen :F De snelheid zou ik er niet uit halen. En het is teveel werk om het om te bouwen. Mocht iemand nu nog een idee hebben, dan hoor ik het graag!

[ Voor 29% gewijzigd door Kypo op 30-06-2011 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-09 19:52

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Ik wil ik mijn mbp van 2010 met een i5 een ssd gaan zetten & nu krijg ik ook een kans omdat ik schappelijk aan een Intel 320 series 160 Gb kan komen of aan een type van kingston, ik had ergens gelezen dat die van Kingston vrij goed presteren ( specifiek op macosx ) is dit waar of lariekoek?

Volgens mij heb ik aan zo'n intel toch nooit een miskoop?

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

schappelijke prijs voor een Intel 320 serie? Nou ben ik benieuwd :P

In principe zijn beide drives (320 en V+100) erg goed. V+100 is iets sneller, 320 is op papier betrouwbaarder. Praktisch gezien ontlopen ze elkaar niet veel, dus je kunt lekker voor de minst dure gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreameater

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

192 euro is toch relatief niet veel geld voor die Intel?

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Ze ontlopen elkaar qua prestaties weinig idd. Er is echter een verschil: de Kingston heeft agressieve GC waar door die z'n prestaties ten alle tijde houdt. De Intel kan bij intensiever gebruik prestaties verliezen. Dit kan eventueel worden voorkomen door het toepassen van de TRIM hack.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

dreameater schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 13:05:
192 euro is toch relatief niet veel geld voor die Intel?
pricewatch: Intel 320 160GB dat scheelt 40 euro dus ongeveer. Is ie nieuw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreameater

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Ja hij's gloednieuw maarja bedankt voor jullie reacties!
Ik vind het alleen nog steeds wel lastig kiezen.. algemene betrouwbaarheid van die Intel is dus groter.. maar bij intenstief gebruik blijft de Kingston gedurende langere tijd beter presteren.. DUBIOOOO >:-/

#edit
Ben er denk ik wel uit, die 160 Gb heb ik wel nodig, Kingston biedt deze grootte niet aan die gaan van 120 Gb naar 250 en dat gaat me te kostbaar worden.

[ Voor 23% gewijzigd door dreameater op 30-06-2011 13:10 . Reden: Toevoeging ]

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb vanmiddag een SSD en optibay ingebouwd in mijn Macbook. Mijn Macbook is een 13 inch White, het oude model, dus met PATA aansluiting. Inbouwen was een iets lastigere klus dan de huidige unibody modellen waarbij enkel de bodemplaat hoeft te worden los geschroefd, maar met de website van ifixit.com er naast was het goed te doen. De vraag komt vaker terug, maar de SSD gaat in de optibay en de HD in de standaard HD aansluiting. Alle intel Macbooks zijn voorzien van een sudden motion sensor, en die zit alleen op de standaard HD aansluiting. De SSD is een Kensington V+100 96 GB geworden vanwege zijn garbage collection (geen gedoe met TRIM), en de HD is een Western Digital Scorpio Blue WD5000BEVT 500GB die ik nog had liggen. Vanaf de SSD draait OS X en op de HD staan de mappen documenten, downloads, muziek, films, en afbeeldingen, doorgezet door middel van symbolic links. Het is allemaal even puzzelen maar hij werk nu bloed snel en als een trein!

Oww ja, en ik heb gelijk het RAM geheugen uitgebreid naar 4 GB, wat ook in de snelheid mee helpt.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2011 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:48

L0g0ff

omg

@DaMarcus en @Philflow jullie hebben mij de Intel 320 geadviseerd voor mijn Macbook. Ik heb deze besteld en zojuist ingebouwd. Ik ben er echt super blij mee. De Macbook loopt als een trein. Tnx voor jullie advies :*)

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Mijn Kingston V+ 96GB Review.
OhMyGod schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 22:42:
@DaMarcus en @Philflow jullie hebben mij de Intel 320 geadviseerd voor mijn Macbook. Ik heb deze besteld en zojuist ingebouwd. Ik ben er echt super blij mee. De Macbook loopt als een trein. Tnx voor jullie advies :*)
Graag gedaan. Ben benieuwd naar de performance over time. Zou mooi zijn als je dat in kaart kan brengen

[ Voor 10% gewijzigd door Philflow op 30-06-2011 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09 19:28
Afbeeldingslocatie: http://upload.estor.nl/kingston-ssd.jpg

Hij is binnen. :) Kingston V+100 128GB dus, bovenop de 2010 13" Macbook Pro waar hij in moet komen.

https://www.strava.com/athletes/10490675

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:05
Vanaf pagina 70 tot hier heb ik alles gelezen. Hier komt de vraag!

Vertex 3 of Intel 320 of Kingston V+100?

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Hamed schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 21:02:
Vanaf pagina 70 tot hier heb ik alles gelezen. Hier komt de vraag!

Vertex 3 of Intel 320 of Kingston V+100?
Als je alles al hebt gelezen dan weet je de verschillen al :)

Waar twijfel je nog over? Voor welke MBP is het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Al een tijdje op het punt gestaan om een SSD te kopen voor mijn MacBook Pro 15" 2011 model, maar door de hoge prijzen nog wat afgeschrikt.

Vandaag bij de MediaMarkt in Breda in de uitverkoop bak een Dane-Elec mySSD 128GB (M12128A064I2AB--) gevonden voor 99,-. Volgens mij geen slechte prijs, dus maar meegenomen dan. Wat een enorm verschil geeft dat in snelheid!
De installatie ging perfect en ook de Trim hack geactiveerd. Tot nu toe werkt het zonder problemen, helaas kon ik weinig info vinden over deze SSD.

Even het exacte type opgezocht in de Pricewatch:
pricewatch: Dane-Elec FD1128AMM2X1Y 128GB

Er lagen er nog meer, ook 64Gb modellen, maar ook nog 128Gb modellen, zowel van Kingston als Dan-elec voor dezelfde prijs.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2011 21:40 . Reden: Product specs opgezocht in PW ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakBoy
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 22:16

TweakBoy

---

Verwijderd schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 21:29:
Al een tijdje op het punt gestaan om een SSD te kopen voor mijn MacBook Pro 15" 2011 model, maar door de hoge prijzen nog wat afgeschrikt.

Vandaag bij de MediaMarkt in Breda in de uitverkoop bak een Dane-Elec mySSD 128GB (M12128A064I2AB--) gevonden voor 99,-. Volgens mij geen slechte prijs, dus maar meegenomen dan. Wat een enorm verschil geeft dat in snelheid!
De installatie ging perfect en ook de Trim hack geactiveerd. Tot nu toe werkt het zonder problemen, helaas kon ik weinig info vinden over deze SSD.
ik denk dat het deze is:
pricewatch unsorted: Dane-Elec MYSSD ST25I 2.5 INCH MLC SATA (SANDF. SF1200-280/270) 128GB

Alleen de prijs komt niet echt overeen met wat jij vermeld

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
Als je alles al hebt gelezen dan weet je de verschillen al :)

Waar twijfel je nog over? Voor welke MBP is het?
Mac pro 2010. Over snelheiden en betrouwbaarheid. Intel spreekt me erg aan. Ik heb hele slechte ervaring met ssd's in een Windowsbak

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Hamed schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 22:12:
[...]
Mac pro 2010. Over snelheiden en betrouwbaarheid. Intel spreekt me erg aan. Ik heb hele slechte ervaring met ssd's in een Windowsbak
Als betrouwbaarheid erg belangrijk is zijn Samsung 470 en Intel goede keuzes. Sandforce scoort wat lager qua betrouwbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
jasper623 schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 09:51:
[...]

Wat is een goede HDD?
Zoek je er een die energiezuining is, maar niet heel snel is, of juist een snelle schijf maar die veel energie verbruikt.

Maar waarom wil je een HDD in je Optibay en geen SSD?
Anders kan je gewoon de HDD gebruiken die al in je macbook zit.
Ik heb al een ssd in mn macbook. Ik wil een hdd voor opslag erbij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
Dit is wel het ssd topic hè...

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
Ja ik had een topic geopend en toen werd ik doorverwezen naar dit topic...

Ontopic: weet iemand nog een "betrouwbare" verkoper van optibays voor in een macbook pro 2011 op e-bay?

[ Voor 19% gewijzigd door Ferra op 02-07-2011 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Seagate Momentus XT boot tot desktop in mijn MBP. 16.4 seconde. (ik had geen idee dat ik zelf ook in beeld was :) )
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=ilB79hv6bfg]
Ferra schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 09:08:
[...]
[Macbook] Harde schijf vervangen - Deel 2

[ Voor 5% gewijzigd door Philflow op 02-07-2011 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ferra schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 09:08:
[...]

Ontopic: weet iemand nog een "betrouwbare" verkoper van optibays voor in een macbook pro 2011 op e-bay?
Die vraag is al tig keer beantwoord in de laatste paar pagina's. Doe eerst zelf eens wat moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sergev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-04 10:40
Een paar pagina's terug was er iemand die linkte naar:

http://forums.macrumors.c...p?p=8942262&postcount=250

Ik kwam deze adapter tegen:

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5200/5893628676_e1eb8dde27_z.jpg

Deze adapter blijkt dus voor rond de €5,00 te koop bij een aantal webshops.

http://www.picco.nl/product_info.php?products_id=4068
http://www.allekabels.nl/...r-SlimSATA-converter.html
http://www.mnm-computers....ata-devices-p-404374.html

Dat is dus de cheap ass oplossing voor een dure optibay. Deze adapter in combinatie met wat tape en je bent klaar om te gaan. Je moet er wel op letten dat de slim s-ata een male is en de normale s-ata kant de vrouwelijke versie is.

Dat zou wel wat makkelijker zijn geweest een 2,5 jaar terug toen ik al met de eerste gen unibody MacBook Pro aan het prutsen was. (Zie : http://tweakers.net/ext/f/u4ZLjQY094kWGmZspUljjzAP/full.jpg)

Edit: Ik zie ook dat dit topic toch al aardig vol aan het lopen is. Ik zal er toch eens tot moeten komen om een vernieuwde versie te maken.

[ Voor 7% gewijzigd door sergev op 02-07-2011 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomv.d.linden
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 31-12-2023
na dit topic zon beetje helemaal doorgelezen te hebben heb ik toch nog een paar (domme) vragen..

ik ga over een maand de nieuwe imac 27 inch kopen.
eentje met de standaard hdd van 1tb.
zodra ik hem heb wil er een ssd bij bouwen. voor het besturingssysteem en wat programma's
ik ga voor de intel 320 serie van 120gb.

het demonteren kijk ik niet zo tegen op, maar wat me niet goed duidelijk is, is wat voor kabels dat ik erbij moet nemen. ik zie hier in een post boven me een mooie adapter, maar ik zie niet zo goed in waarvoor die nodig is. mijn veronderstelling was dat het enigste wat ik nodig heb een sata kabel en een sata power splitser van 1 naar 2 aansluitingen.
ik heb hier nog genoeg standaard sata kabels liggen van 30 cm. zijn deze goed? want ik zie ook dingen staan als left angle sata kabel enzo.

hopelijk kan iemand me dit duidelijk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

sergev schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 12:21:
Een paar pagina's terug was er iemand die linkte naar:

http://forums.macrumors.c...p?p=8942262&postcount=250

Ik kwam deze adapter tegen:

[afbeelding]

Deze adapter blijkt dus voor rond de €5,00 te koop bij een aantal webshops.

http://www.picco.nl/product_info.php?products_id=4068
http://www.allekabels.nl/...r-SlimSATA-converter.html
http://www.mnm-computers....ata-devices-p-404374.html

Dat is dus de cheap ass oplossing voor een dure optibay. Deze adapter in combinatie met wat tape en je bent klaar om te gaan. Je moet er wel op letten dat de slim s-ata een male is en de normale s-ata kant de vrouwelijke versie is.

Dat zou wel wat makkelijker zijn geweest een 2,5 jaar terug toen ik al met de eerste gen unibody MacBook Pro aan het prutsen was. (Zie : http://tweakers.net/ext/f/u4ZLjQY094kWGmZspUljjzAP/full.jpg)

Edit: Ik zie ook dat dit topic toch al aardig vol aan het lopen is. Ik zal er toch eens tot moeten komen om een vernieuwde versie te maken.
Maar je gaat in een machine van minimaal 1000 euro schroeven. Je zet er een onderdeel in van enkele honderden euro's. Dan ga je toch niet beknibbelen op een paar tientjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sergev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-04 10:40
sebastius schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 15:33:
[...]

Maar je gaat in een machine van minimaal 1000 euro schroeven. Je zet er een onderdeel in van enkele honderden euro's. Dan ga je toch niet beknibbelen op een paar tientjes?
Nee, zou ik persoonlijk zelf ook niet doen. Maar In vergelijking met de optibay van MCE en sommige andere oplossingen is dit natuurlijk wel een heel stuk goedkoper. Het is maar net waar je je geld aan uit wilt geven. Ik zeg alleen maar, dit is ook een optie. (Een wel heel erg goedkope oplossing ook nog. Misschien wel net het verschil tussen een sneller SSD...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Ik was niet helemaal te spreken over de SSD performance in Bootcamp. Daarom aan de slag gegaan met AHCI enablen.

Voor:
Afbeeldingslocatie: http://i609.photobucket.com/albums/tt179/Vantage72/ide.jpg

Na:
Afbeeldingslocatie: http://i609.photobucket.com/albums/tt179/Vantage72/intelppmoff.jpg

(Vertex 3 240GB in MBP 13" Core i5. De 4K random QD=1 is in de laatste beter omdat ik voor de benchmark AHCI uit heb gezet)

[ Voor 8% gewijzigd door Philflow op 03-07-2011 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasper623
  • Laatst online: 02-01-2022
Philflow schreef op zondag 03 juli 2011 @ 18:18:
Ik was niet helemaal te spreken over de SSD performance in Bootcamp. Daarom aan de slag gegaan met AHCI enablen.

Voor:
[afbeelding]

Na:
[afbeelding]

(Vertex 3 240GB in MBP 13" Core i5. De 4K random QD=1 is in de laatste beter omdat ik voor de benchmark AHCI uit heb gezet)
Dat ziet er zeker goed uit! ;)

“Time is a drug. Too much of it kills you.” ― Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Thanks. Kreeg net wel een freeze :/

Heeft er iemand succesvol z'n Vertex 3 firmware geupdate in de MBP? Is mij nog niet gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
Philflow schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 22:28:
[...]

Als betrouwbaarheid erg belangrijk is zijn Samsung 470 en Intel goede keuzes. Sandforce scoort wat lager qua betrouwbaarheid.
Thx ben voor de Intel 320 300GB gegaan. Hij komt volgende week binnen als goed is.

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aangezien mac os x lion deze maand uit komt. En zeer waarschijnlijk trim support ondersteund voor 3th party ssd's leek me de volgende ssd wel interessant als ik kijk naar de gb/prijs verhouding.

Iemand ervaring met deze SSD in een mac?

pricewatch: OCZ Agility 2 SATA II 2.5" SSD 240GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 03 juli 2011 @ 20:09:
Aangezien mac os x lion deze maand uit komt. En zeer waarschijnlijk trim support ondersteund voor 3th party ssd's leek me de volgende ssd wel interessant als ik kijk naar de gb/prijs verhouding.

Iemand ervaring met deze SSD in een mac?

pricewatch: OCZ Agility 2 SATA II 2.5" SSD 240GB
Zeer waarschijnlijk voor 3rd party SSD's? Ik zou d'r maar niet op rekenen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Hier volgt een herhaling :) TRIM is niet nodig op Sandforce SSDs!

De Agility 2 is een redelijk presterende SSD. Helaas niet zo betrouwbaar.

[ Voor 37% gewijzigd door Philflow op 03-07-2011 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bibi2205
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-09 12:51
Hamed schreef op zondag 03 juli 2011 @ 19:13:
[...]

Thx ben voor de Intel 320 300GB gegaan. Hij komt volgende week binnen als goed is.
Verstandige keuze.. ;)

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus

DaMarcus