Hoe doe je dat op je macbook pro? Heb je daar 2 schijven inzitten?unSOUND schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 21:40:
Ikzelf heb 2 SSD schijven ( beide OCZ Vertex ) en op zowel de Mac Pro als de MacBook Pro gebruik ik ze puur voor OS X en de software, de thuismappen en andere data gaat naar andere schijven. De SSD's hebben sindsdien ook helemaal niet meer het probleem dat ze na verloop van tijd trager worden, waarschijnlijk omdat de data die er op staat nauwelijks veranderd...
Anoniem: 259917
Door je superdrive te vervangen door deze bv http://www.mcetech.com/optibay/.Hoe doe je dat op je macbook pro? Heb je daar 2 schijven inzitten?
http://newmodeus.com/shop...ain_page=index&cPath=2_27
Of je betaald de helft minder en krijgt hetzelfde

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7
Weet je welke je moet kopen voor een Macbook Pro (non-unibody)? De Optical Bay HDD Caddy to replace "Slot-Loading Optical",9.5,SATA?jd1987 schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 13:56:
http://newmodeus.com/shop...ain_page=index&cPath=2_27
Heb je een site met een review/installatie/hands on? Dit icm met een SSD zou een behoorlijk verschil hier kunnen maken

Heb na wat zoeken een review gevonden:
http://philikon.wordpress...-drives-in-a-macbook-pro/
En nog meer gebruikersinfo:
MCE Optibay Alternative CHEAP
anybody replace optical drive with a hard drive?
Ben er ook achtergekomen dat het een p-ata versie moet zijn voor mijn MBP (mid '07). Vanaf Unibody zijn het allemaal S-ATA branders.
Op eBay nog meer gevonden.

[Voor 43% gewijzigd door Zegato op 16-01-2010 19:36]
Hier ook 2 van die Vertex dingen (eentje in de Mac mini en eentje in de MacBook Pro) waarbij ik ze echter wel gewoon als standaard schijf gebruik. Alles staat en draait dan ook op die ssd, met name mijn vm's. Ik vind het totaal nutteloos om een ssd aan te schaffen om er dan vervolgens vrij weinig gebruik van te maken doordat dingen op een andere schijf staan. Je koopt zo'n ssd om te gebruiken, niet om 'm erin te zetten en er volgens toch zo weinig mogelijk gebruik van te maken. Daarvoor is de techniek veel te prijzig en de winst minimaal (ik wil een snel en vloeiend werkend systeem, niet alleen maar snel opstartend systeem met snel opstartende apps want dat is vrijwel useless).unSOUND schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 21:40:
Ikzelf heb 2 SSD schijven ( beide OCZ Vertex ) en op zowel de Mac Pro als de MacBook Pro gebruik ik ze puur voor OS X en de software, de thuismappen en andere data gaat naar andere schijven. De SSD's hebben sindsdien ook helemaal niet meer het probleem dat ze na verloop van tijd trager worden, waarschijnlijk omdat de data die er op staat nauwelijks veranderd...
Als performance echt een probleem wordt kun je denken aan een aantal zaken. Eentje daarvan is het onderpartitioneren van de ssd en een ander is het idle laten zijn van de machine zodat de garbage collection z'n werk kan doen. Uiteraard is de combinatie ook mogelijk. Een wat meer destructieve manier is het doen van een secure erase middels gparted o.i.d. (geen security erase in disk utility dus!). Het minder traag worden voorkom je door de ssd niet helemaal vol te gooien en te zorgen dat vrijgekomen cellen leeg zijn. Precies waar het onderpartitioneren en garbage collection voor bedoeld zijn.
Ik denk dat hij het net zo heeft als mij: 2 schijven waarvan eentje per machine.knarfyboy schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 11:49:
[...]
Hoe doe je dat op je macbook pro? Heb je daar 2 schijven inzitten?
[Voor 4% gewijzigd door ppl op 16-01-2010 18:26]
Hm, jammer dat er nog geen non destructieve manier is om de cellen weer leeg te verklaren. Ik heb zelf mijn schijf ook iets ondergepartitioneerd, dus ik hoop dat ik voorlopig geen last krijg van performance degradatie. Ik gebruik m verder net als ppl gewoon als normale schijf, juist omdat ik de extra performance goed kan gebruiken. Ik hoop stiekem dat er een genie opstaat (of Apple zelf) en een TRIM driver / utility uitbrengt, dat scheelt een hoop gedoe met Time Machine (wat toch wel veel tijd kost).
Unum systema ad eos omnes regendos... | Macbook Pro 15" hi-res - Core i7 2635QM (2 GHz) / 8 GB / 160 GB SSD / Radeon 6490M | iPhone 3GS 16GB
Ik heb dus juist heel bewust een scheiding gemaakt tussen zaken die wel snel geladen moeten worden, en zaken die niet snel geladen moeten worden. De Thuismap van OS X staat bij mij vol met muziek en films, zaken precies even snel spelen vanaf een gewone HD. Dus zet ik die op de gewone HD, zodat de SSD zich puur bezig houdt met OS X en de onderliggende libraries, en doordat de Thuismap ( die gemiddeld meer gefragmenteerd raakt ) apart staat, wordt de SSD ook totaal niet langzamer na verloop van tijd.ppl schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 18:24:Alles staat en draait dan ook op die ssd, met name mijn vm's. Ik vind het totaal nutteloos om een ssd aan te schaffen om er dan vervolgens vrij weinig gebruik van te maken doordat dingen op een andere schijf staan. Je koopt zo'n ssd om te gebruiken, niet om 'm erin te zetten en er volgens toch zo weinig mogelijk gebruik van te maken.
Precies. Eentje zit in de Mac Pro, samen met 4 gewone schijven voor de data, en in mijn MacBook Pro heb ik er eentje in combinatie met een gewone schijf op de plaats van de brander ( met behulp van een bracket van newmodeus ). Bij beide machines staat de gehele thuismap dus niet op de SSD, maar op de gewone schijf.ppl schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 18:24:
Ik denk dat hij het net zo heeft als mij: 2 schijven waarvan eentje per machine.
En dat scheiden van OS X en de Thuismap zorgt al voor een hoop winst omdat zaken die tegelijk geladen moeten worden, nu door aparte schijven geladen worden waardoor ze elkaar minder in de weg zitten. Zelfs als je twee gewone HD's neemt merk je al behoorlijk verschil.
[Voor 4% gewijzigd door unSOUND op 17-01-2010 14:29]
Ik zie dat je in je systemspecs dezelfde Macbook Pro (15"/mid '07) als mij hebt. Dit is (zij het 17") ook de MBP waar je je extra hdd met behulp van die Newmodeus-bracket in geïnstalleerd hebt? Het lijkt de ideale oplossing voor me te zijnunSOUND schreef op zondag 17 januari 2010 @ 14:27:
[...]
(...) in mijn MacBook Pro heb ik er eentje in combinatie met een gewone schijf op de plaats van de brander ( met behulp van een bracket van newmodeus ). Bij beide machines staat de gehele thuismap dus niet op de SSD, maar op de gewone schijf.
En dat scheiden van OS X en de Thuismap zorgt al voor een hoop winst omdat zaken die tegelijk geladen moeten worden, nu door aparte schijven geladen worden waardoor ze elkaar minder in de weg zitten. Zelfs als je twee gewone HD's neemt merk je al behoorlijk verschil.

Kun je vertellen welke bracket je hebt gekocht? Heb je nog aanpassingen moeten maken aan de bracket? En hoe is de snelheid van je WD 500GB op die P-ATA poort?
[Voor 3% gewijzigd door Zegato op 18-01-2010 21:08]
Ik heb inmiddels de SSD een weekje in de macbook zitten, en ik ben er zeer tevreden mee. Het opstarten van applicaties en gebruik van applicaties gaat echt retesnel.
Het enige probleem wat ik nu heb, is dat als ik de macbook opstart, het ruim 35 seconden duurt tussen het geluidje en tot het appeltje in beeld komt. Als het appeltje er eenmaal staat duurt het nog maar 10 seconden voordat ik kan werken (inclusief inloggen) dus dat is wel snel. Maar het lijkt er dus op alsof het 35 seconden duurt voordat hij de SSD herkend als de harde schijf waar hij van moet opstarten.
Iemand bekend met dit probleem, is het wel een probleem of is het normaal? Is er iets aan te doen?
Het enige probleem wat ik nu heb, is dat als ik de macbook opstart, het ruim 35 seconden duurt tussen het geluidje en tot het appeltje in beeld komt. Als het appeltje er eenmaal staat duurt het nog maar 10 seconden voordat ik kan werken (inclusief inloggen) dus dat is wel snel. Maar het lijkt er dus op alsof het 35 seconden duurt voordat hij de SSD herkend als de harde schijf waar hij van moet opstarten.
Iemand bekend met dit probleem, is het wel een probleem of is het normaal? Is er iets aan te doen?
Soms helpt het om in Systeemvoorkeuren -> Opstartschijf de juiste schijf te selecteren.RickJansen schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 12:02:
Ik heb inmiddels de SSD een weekje in de macbook zitten, en ik ben er zeer tevreden mee. Het opstarten van applicaties en gebruik van applicaties gaat echt retesnel.
Heb ik helaas ook! Booten duurt gewoon extreem lang (zelfs ivt een gewone schrijf). Closing down gaat wel snel hier.RickJansen schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 12:02:
Ik heb het onder 10.6.2 en wat ik kan vinden op diverse sites is dat het hieraan ligt (update naar.2 ipv aan je SSD).
Ben jij ook helemaal up to date?
Ik teken nergens meer voor
Crucial heeft nu een nieuwe firmware voor mijn schijf. Deze ondersteund GC.
Mensen hier al ervaring met GC onder OSX? Werkt dit ook?
Edit:
Ben namelijk aan het zoeken wat GC nou precies doet. Voor zover ik nu heb ingelezen gaat hij wanneer je disk idle hem scannen en schoonmaken. Waardoor je orginele performance weer terug krijgt.
Klopt dit een beetje? En werkt dit alleen op NTFS of ook voor HFS+?
Edit:
Ben namelijk aan het zoeken wat GC nou precies doet. Voor zover ik nu heb ingelezen gaat hij wanneer je disk idle hem scannen en schoonmaken. Waardoor je orginele performance weer terug krijgt.
[Voor 50% gewijzigd door Daros op 19-01-2010 21:26]
Dit heeft het inderdaad verholpen! BedanktMikey NL schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 12:56:
[...]
Soms helpt het om in Systeemvoorkeuren -> Opstartschijf de juiste schijf te selecteren.

Zie hierboven, even de opstartschijf aanklikken en rebooten?Quakie schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 13:55:
[...]
Heb ik helaas ook! Booten duurt gewoon extreem lang (zelfs ivt een gewone schrijf). Closing down gaat wel snel hier.
Ik heb het onder 10.6.2 en wat ik kan vinden op diverse sites is dat het hieraan ligt (update naar.2 ipv aan je SSD).
Ben jij ook helemaal up to date?
[Voor 47% gewijzigd door RvdH op 19-01-2010 16:09]
Ik heb het bracket met nummer OBHD-SATA12-B. Maar ik heb de 17 inch MacBook Pro, deze kan 12,7 mm in de hoogte kwijt, de 15 inch bij mijn weten niet, die moeten dus de OBHD9-SATA-B hebben. Mijn bracket paste precies, ik heb alleen het zwarte frontje eraf moeten halen, maar die zit gewoon met 2 clipjes vast, dat vergde dus geen hogere wiskunde.Zegato schreef op maandag 18 januari 2010 @ 19:08:
[...]Ik zie dat je in je systemspecs dezelfde Macbook Pro (15"/mid '07) als mij hebt. Dit is (zij het 17") ook de MBP waar je je extra hdd met behulp van die Newmodeus-bracket in geïnstalleerd hebt? Het lijkt de ideale oplossing voor me te zijn
Kun je vertellen welke bracket je hebt gekocht? Heb je nog aanpassingen moeten maken aan de bracket? En hoe is de snelheid van je WD 500GB op die P-ATA poort?
De snelheid is op zich prima. Je haalt inderdaad niet de topsnelheid uit de schijf doordat hij op de PATA interface is aangesloten, maar dat merk je eigenlijk alleen maar bij het overzetten van vele GB's tegelijk. Ik gebruik de schijf vooral voor muziek en films, en dat houdt hij allemaal makkelijk bij.
Ik zie net dat er een nieuwe Icy Dock is gemaakt voor in o.a. de Mac Pro. Naast de MB882SP-1S-1 is er nu ook de MB882SP-1S-2B. Voordelen zijn dat er meer ventilatie door heen kan gaan en dat je beter zou kunnen zien of je drive wel goed connect. Dat eerste is niet belangrijk, want mijn Vertex wordt toch niet warm en dat tweede, zou dat nou ook te zien zijn als je hem in een Mac Pro stopt? Ik vind de MB882SP-1S-1 wel bij 4launch (€26 zonder verzendkosten), maar de MB882SP-1S-2B vind ik niet in een Nederlandse winkel. Nog mensen met tips?
Ik heb mijn SSD's gewoon boven de Superdrives zitten, zo kan ik in de drive bays gewoon 4 grote schijven hangen... Er zitten immers toch 2 extra SATA poorten op het moederbord, dus waarom 2 bays opgeven ?

Volgens mij heb ik die twee extra sata-poorten niet. Ik heb de Mac nu even niet hier, maar als ik de specs van mij 2006 dubbele dual core Xeon 2.66 MHz Mac Pro er bij Google staat er helaas : SATA: 4 independent buses. En de extra aansluiting voor een tweede cd/dvd is PATA, dus helaas.unSOUND schreef op zondag 24 januari 2010 @ 01:38:
Ik heb mijn SSD's gewoon boven de Superdrives zitten, zo kan ik in de drive bays gewoon 4 grote schijven hangen... Er zitten immers toch 2 extra SATA poorten op het moederbord, dus waarom 2 bays opgeven ?![]()
[afbeelding]
Aargh, ergernis ten top: SSD gekocht (OCZ Vertex), ingebouwd, werkte perfect. 
...totdat de Tweaker in me naar boven kwam die wilde weten hoe snel'ie zou werken in een desktopsysteem met een S-ATA300-poort...
Om een lang verhaal kort te maken: ik heb een los contact in het kabeltje van m'n MBP-mobo naar de HDD/IR/powerlight gekregen, althans, dat vermoed ik. Nu gaat booten alleen nog vanaf een extern USB-schijfje, maar dit gaat tergend langzaam. Had de SDD juist gekocht voor zijn snelheid met video-editen, iets dat met deze USB-'oplossing' niet meer gaat.
Het gaat om het volgende kabeltje:
Part number 922-8045
(MBP mid/end '07)
Ben een beetje desperaat geworden over m'n deadlines... eBay heeft alleen in de VS (tegen belachelijke verzendkosten) nog dergelijke kabeltjes, maar het duurt vooral erg lang voordat het hier is.
Heeft iemand toevallig zo'n kabeltje ergens liggen dat ik kan lenen of overnemen?

...totdat de Tweaker in me naar boven kwam die wilde weten hoe snel'ie zou werken in een desktopsysteem met een S-ATA300-poort...
Om een lang verhaal kort te maken: ik heb een los contact in het kabeltje van m'n MBP-mobo naar de HDD/IR/powerlight gekregen, althans, dat vermoed ik. Nu gaat booten alleen nog vanaf een extern USB-schijfje, maar dit gaat tergend langzaam. Had de SDD juist gekocht voor zijn snelheid met video-editen, iets dat met deze USB-'oplossing' niet meer gaat.
Het gaat om het volgende kabeltje:
Part number 922-8045
(MBP mid/end '07)
Ben een beetje desperaat geworden over m'n deadlines... eBay heeft alleen in de VS (tegen belachelijke verzendkosten) nog dergelijke kabeltjes, maar het duurt vooral erg lang voordat het hier is.
Heeft iemand toevallig zo'n kabeltje ergens liggen dat ik kan lenen of overnemen?

Iemand?Daros schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 15:59:
Crucial heeft nu een nieuwe firmware voor mijn schijf. Deze ondersteund GC.
Edit:
@Daros: GC is iets wat in de ssd zelf werkt, daarop heeft een OS (welke dan ook) geen invloed waardoor het dus OS onafhankelijk is. Hetzelfde geldt voor het gebruikte filesystem. Dat GC ruimt boel wat weg mag op zodat je weer lege geheugencellen krijgt en dat komt de performance ten goede. In die Crucial van jou zit vast een Indilinx Barefoot controller en Indilinx heeft een nieuwe firmware uitgegeven met een agressievere GC (hij ruimt rapper op) en er zat een fix in voor de wear-leveling (antiverouderingscreme als het ware). Bij De OCZ Vertex (ook zo'n Indilinx Barefoot geval) hebben ze nu ook 1 firmware die zowel GC als TRIM bevat, dat was bij de vorige versie namelijk 2 aparte firmwares (je had dus ofwel TRIM, ofwel GC).
@ Zegato: solderen is geen optie?
@ Zegato: solderen is geen optie?
Die had ik ook al gevonden, maarNapsju schreef op maandag 25 januari 2010 @ 17:08:
@ Zegato:
Zo iets als deze? Verzenden kan hooguit een week of twee duren.
Shipping: $65.38

Helaas niet, het zijn echt ultradunne kabels...
Ik heb via Card Services een nieuwe kunnen bestellen voor €33,- incl verzenden. Nu hopen ivm de deadlines dat'ie een beetje op tijd aankomt

Als ik nou een SSD koop, hoe kan ik dan een beetje makkelijk mijn data van m'n MBP schijf overzetten naar de nieuwe schijf? TimeMachine?
Time Machine kan dat primaMcVirusS schreef op maandag 25 januari 2010 @ 23:57:
Als ik nou een SSD koop, hoe kan ik dan een beetje makkelijk mijn data van m'n MBP schijf overzetten naar de nieuwe schijf? TimeMachine?

[Voor 14% gewijzigd door Kanarie op 26-01-2010 00:57]
The skyline was beautiful on fire. All twisted metal stretching upwards. Everything washed in a thin orange haze.
Ik ben eigenlijk op zoek naar een 200GB+ SSD voor in mijn MacbookPro uit juni 2008 (geen unibody dus), wat zijn goede keuzes?
Ligt eraan wat je wilt: snelheid, gewoon veel GB, wat je budget is, etc.McVirusS schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 18:22:
Ik ben eigenlijk op zoek naar een 200GB+ SSD voor in mijn MacbookPro uit juni 2008 (geen unibody dus), wat zijn goede keuzes?
Ik zou zeggen lees het topic door en je vindt vast wel antwoorden op je vraag! Evenals links naar andere topics/sites waar dit ook wordt behandeld..
De Intel X25-m is op dit moment voor desktop gebruikt de beste en snelste ssd die je kunt krijgen alleen is deze alleen beschikbaar in 80 en 160 GB. Als je meer zoekt zul je moeten uitwijken naar iets met een Indilinx Barefoot controller omdat deze de X25-m het beste bij kan houden. Drives met die controller vindt je o.a. bij OCZ en Crucial. Volgens mij is de OCZ Vertex het meest makkelijke te verkrijgen. Overigens staan er nieuwe ssd controllers voor de deur van o.a. SandForce die nog snellere ssd's zouden moeten brengen. Je kunt overwegen om daar nog even op te wachten.McVirusS schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 18:22:
[Voor 17% gewijzigd door ppl op 26-01-2010 20:02]
Sinds gisteren de X25-M 160 GB in mijn MacBook Pro, werkt perfect. De SSD zit nu in de normale HDD spot en de 320 GB HDD is verplaatst naar me optical drive, deze is namelijk vervangen voor een caddy van newmodeus.
Zeer tevreden hier!
Was soms wel tricky met Boot Camp en dergelijk om met DVD's en CD's te prutsen!

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build
Het is soms lastig om uit een forum thread te halen wat nou echt de laatste stand van zaken isdog4life schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 20:00:
[...]
Ligt eraan wat je wilt: snelheid, gewoon veel GB, wat je budget is, etc.
Ik zou zeggen lees het topic door en je vindt vast wel antwoorden op je vraag! Evenals links naar andere topics/sites waar dit ook wordt behandeld..

Ik wil minstens 200GB en natuurlijk snelheid anders zou ik geen SSD overwegen. Budget is afhankelijk van de keuze die er is. Liefst zo goedkoop mogelijk maar realiseer mij dat SSD's in die grootte nog behoorlijk aan de prijs zijn.
Bedankt voor de tip, zal dit topic beetje in de gaten houden dan over die SandForce'sppl schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 20:02:
[...]
De Intel X25-m is op dit moment voor desktop gebruikt de beste en snelste ssd die je kunt krijgen alleen is deze alleen beschikbaar in 80 en 160 GB. Als je meer zoekt zul je moeten uitwijken naar iets met een Indilinx Barefoot controller omdat deze de X25-m het beste bij kan houden. Drives met die controller vindt je o.a. bij OCZ en Crucial. Volgens mij is de OCZ Vertex het meest makkelijke te verkrijgen. Overigens staan er nieuwe ssd controllers voor de deur van o.a. SandForce die nog snellere ssd's zouden moeten brengen. Je kunt overwegen om daar nog even op te wachten.

Moet nog uitzoeken of ik eventueel meer geheugen in mijn MBP kan zetten maar volgens mij zit ik met 4GB al wel aan z'n max.
Optioneel zou ik natuurlijk ook gewoon een nieuwe MBP kunnen kopen met een SSD en 8GB geheugen maar dan ben ik €2800 verder, wat toch ook wel hoop geld is

Zijn er behuizingen om je optical drive dan op een andere manier aan te sluiten of kan je die nu gewoon in de prullenbak gooien?Step schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 21:26:
Sinds gisteren de X25-M 160 GB in mijn MacBook Pro, werkt perfect. De SSD zit nu in de normale HDD spot en de 320 GB HDD is verplaatst naar me optical drive, deze is namelijk vervangen voor een caddy van newmodeus.Zeer tevreden hier!

Ja dat wil ik ook wel graag weten! Heb mijn superdrive hier ook liggen en het zou wel handig zijn als ik die extern kan gebruiken.McVirusS schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 21:29:
[...]
Zijn er behuizingen om je optical drive dan op een andere manier aan te sluiten of kan je die nu gewoon in de prullenbak gooien?
Er zijn 'ssd' behuizingen voor de MBP verkrijgbaar waarbij je ook een externe behuizing krijgt voor de optical drive. De naam weet ik alleen zo niet meer.
"Lambs to the cosmic slaughter!" - Morty
Tot mijn grote schaamte staat die informatie gewoon op de site van MCE Technologies, je krijgt er nu tijdelijk gratis een externe USB2 behuizing bij voor je superdrive.
http://www.mcetech.com/optibay/
---
Ik heb nu een 200GB 7200 RPM schijf, denk dat mijn TimeMachine backup iets van 190GB is.
Als ik nou zooitje bestanden tijdelijk op externe HD parkeer en nieuwe TimeMachine backup run zou het dan lukken om een SSD in te bouwen en daar mijn TimeMachine backup op te zetten?
Dan kan ik mijn oude HD in zo'n optibay bouwen en die gebruiken voor mijn werkbestanden.
http://www.mcetech.com/optibay/
---
Ik heb nu een 200GB 7200 RPM schijf, denk dat mijn TimeMachine backup iets van 190GB is.
Als ik nou zooitje bestanden tijdelijk op externe HD parkeer en nieuwe TimeMachine backup run zou het dan lukken om een SSD in te bouwen en daar mijn TimeMachine backup op te zetten?
Dan kan ik mijn oude HD in zo'n optibay bouwen en die gebruiken voor mijn werkbestanden.
[Voor 48% gewijzigd door McVirusS op 26-01-2010 23:02]
Ik heb nog geen degelijke behuizing kunnen vinden (ik denk er dan ook aan gewoon een externe speler te halen). De newmodeus caddy was veel goedkoper dan de OptiBay maar de OptiBay levert een behuizing aan (voor veel geld dus).McVirusS schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 21:29:
[...]
Zijn er behuizingen om je optical drive dan op een andere manier aan te sluiten of kan je die nu gewoon in de prullenbak gooien?

Ik heb sinds kort een corsair s128 in mijn mbp geinstalleerd.
Nu heb ik al zeer veel issues gehad, in eerste instantie ging het terugzetten via time machine of via carbon copy cloner tergend traag/liep het op een bepaald punt vast.
Uiteindelijk wel een fresh install kunnen doen en dan terugzetten van de time machine backup, waarna er tijdens het gebruik van os x de spinning beach ball of death te vaak te voorschijn komt.
Uiteindelijk geprobeerd grote files te schrijven en dan weer te verwijderen. Niet echt veel verbetering. Uiteindelijk hele schijf met disk utility proberen uit-te-zero'n, 2x, en dan weer carbon copy cloner, dit leek vanmorgend toen ik naar het werk vertrok weer vastgelopen te zjin ...
Iemand ervaring hiermee? Volgende stap is dat ik deze ssd een keertje test in mijn (windows) desktop, daar zijn blijkbaar betere tools om hem te reconditionen, anders vermoed ik dat ik hem moet rma'n.
Nu heb ik al zeer veel issues gehad, in eerste instantie ging het terugzetten via time machine of via carbon copy cloner tergend traag/liep het op een bepaald punt vast.
Uiteindelijk wel een fresh install kunnen doen en dan terugzetten van de time machine backup, waarna er tijdens het gebruik van os x de spinning beach ball of death te vaak te voorschijn komt.
Uiteindelijk geprobeerd grote files te schrijven en dan weer te verwijderen. Niet echt veel verbetering. Uiteindelijk hele schijf met disk utility proberen uit-te-zero'n, 2x, en dan weer carbon copy cloner, dit leek vanmorgend toen ik naar het werk vertrok weer vastgelopen te zjin ...
Iemand ervaring hiermee? Volgende stap is dat ik deze ssd een keertje test in mijn (windows) desktop, daar zijn blijkbaar betere tools om hem te reconditionen, anders vermoed ik dat ik hem moet rma'n.
If it ain't broken it doesn't have enough features
As we speak zit ik met soortgelijke problemen. In dit geval gaat het niet om een Corsair, maar om een OCZ Vertex. Na m'n oude hardeschijf vervangen te hebben, maakte ik via disk utility een exacte kopie op de (ingebouwde) SSD. Het werkte perfect, maar binnen no-time deden programma's het niet meer, waren partities/data corrupt en meer ellende van dezelfde strekking. Geen flauw idee wat eraan ten grondslag ligt...Apache schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 14:07:
Ik heb sinds kort een corsair s128 in mijn mbp geinstalleerd.
De gok toen maar genomen en OS X helemaal vers geïnstalleerd op de SSD. Tot nu toe loopt het als een zonnetje, maar m'n vertrouwen in de Macbook is volledig weg. Alle data op de SSD wordt ook op twee hardeschijven instant gebackupt voor de zekerheid.
Hopelijk heb je er iets aan dat een verse installatie kan helpen, hoe dan ook succes

Ik heb door de ssd naar mbr/ntfs te converteren op een win 7 machine een tony trim uitgevoerd, nu is de performance & gedrag wel zoals verwacht, for now, heb ook nog even een wd caviar black 7200rpm gekocht, just in case. Als de performance opnieuw zo stevig daalt dan hang ik hem in mijn windows pc die hem hopelijk wel performant kan houden of gebruik ik het enkel voor tijdelijke data die toch snel geladen moet worden.
If it ain't broken it doesn't have enough features
Ik heb even een vraagje over het weer helemaal leegmaken van een SSD. Ik heb een ssd in laten bouwen bij a-mac, waarbij ik expliciet heb gezegd dat ze alleen de SSD moeten inbouwen en verder er niks mee moeten doen. Nu hebben die figuren daar toch mac os opgezet, terwijl ik toch echt gezegd heb dat ik zelf het OS wil installeren,omdat ik de SSD wil onder partitioneren. Afgezien hoe ik de rekening nu met hun ga afhandelen, zou ik graag weten hoe ik mijn SSD weer helemaal leeg krijg. Ik heb namelijk gelezen/begrepen dat HDDErase niet werkt op een mac, aangezien dit dos based is. Bestaat er iets wat hetzelfde effect heeft en werkt op een mac?
Edit: Ow en natuurlijk bedankt voor jullie reacties

[Voor 4% gewijzigd door rubenvanvliet op 04-02-2010 18:11]
Eerste post op dit forum.
Nu reeds anderhalve maand een OCZ Vertex 60GB SSD geïnstalleerd in mijn MacBook 2.4GHz in combinatie met een 500GB WD in een MCE Optibay. De SSD werkt als System disk met mijn Applicaties (~30GB) en de WD huisvest mijn Home folder. Systeem werkt heerlijk soepel en heb vooralsnog geen last van vertragingen of performance verliezen van de SSD. Hieronder mijn XBench resultaten (~10 min geleden). Overigens; mijn WD maakt af een vergelijkbaar geluid (korte stroomonderbreking?) als toen mijn SuperDrive nog op die plek zat geïnstalleerd.

Nu reeds anderhalve maand een OCZ Vertex 60GB SSD geïnstalleerd in mijn MacBook 2.4GHz in combinatie met een 500GB WD in een MCE Optibay. De SSD werkt als System disk met mijn Applicaties (~30GB) en de WD huisvest mijn Home folder. Systeem werkt heerlijk soepel en heb vooralsnog geen last van vertragingen of performance verliezen van de SSD. Hieronder mijn XBench resultaten (~10 min geleden). Overigens; mijn WD maakt af een vergelijkbaar geluid (korte stroomonderbreking?) als toen mijn SuperDrive nog op die plek zat geïnstalleerd.
Ik weet niet of je er exáct hetzelfde ermee kan doen als met HDDErase, maar ik vind Gparted fantastisch. Het is een Gnome-achtige Linux distro (incl. GUI!) die je kan booten vanaf cd. Vervolgens kom je dan al snel in de Gparted-tool waar je alles kan doen met hardeschijven wat je maar kan bedenken. Succes!rubenvanvliet schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 18:10:
Ik heb even een vraagje over het weer helemaal leegmaken van een SSD. Ik heb een ssd in laten bouwen bij a-mac, waarbij ik expliciet heb gezegd dat ze alleen de SSD moeten inbouwen en verder er niks mee moeten doen. Nu hebben die figuren daar toch mac os opgezet, terwijl ik toch echt gezegd heb dat ik zelf het OS wil installeren,omdat ik de SSD wil onder partitioneren. Afgezien hoe ik de rekening nu met hun ga afhandelen, zou ik graag weten hoe ik mijn SSD weer helemaal leeg krijg. Ik heb namelijk gelezen/begrepen dat HDDErase niet werkt op een mac, aangezien dit dos based is. Bestaat er iets wat hetzelfde effect heeft en werkt op een mac?

Hier toevallig éxact dezelfde setup, alleen de bay moet nog binnenkomen. Mooie resultaten, ik zal zo ook eens een bench hier draaieniFredo schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 18:54:
Eerste post op dit forum.![]()
[afbeelding]

[edit]
Het eerste resultaat

[edit]
Aii, het 'oude' euvel lijkt weer terug te zijn:
Hij krijgt de balk niet vol en valt vervolgens uit
Na even geboot te hebben vanaf een andere schijf (USB) krijg ik al meteen een error te zien waar je niet vrolijk van wordt:
Is'ie na één dag wéér kaduuk

Eens proberen om de firmware opnieuw er overheen te flashen, geen idee of daar misschien bij de vorige eigenaar iets mis is gegaan...Iemand verder nog ideeën wat ik kan doen?

Heeft OCZ een vergelijkbaar garantiesysteem als Western Digital?
[update]
Inmiddels (op een pc) de drive gefasht naar firmware 1.5, maar er zijn geen verbeteringen gekomen..
Heb de volgende zaken ook nog geprobeerd:
- Vanaf de MBP nieuwe firmware vanaf DVD flashen op de drive (mislukte)
- Met disk utility vanaf dvd de drive opnieuw gepartitioneerd/geformatteerd (lukte)
- Met Gparted vanaf dvd de drive opnieuw gepartitioneerd/geformatteerd op mac(mislukte)
- Met Gparted vanaf dvd de drive opnieuw gepartitioneerd/geformatteerd op pc(lukte)
- Een 20GB HD-image van OSX naar de drive proberen te kopiëren in Disk Utility (vanaf OS X DVD)
- Een 20GB Time Machine-backup terug proberen te plaatsen (vanaf OS X DVD)
- Een zero-out format vanuit OSX én de OSX install DVD
In dit topic op het OCZ-forum beschrijft een Belg ongeveer hetzelfde probleem.
Formatteren met Sanitary Erase (genoemd in link bovenstaande thread) moet ik nog proberen, maar dan moet ik wederom de boel uit- en inbouwen

[Voor 31% gewijzigd door Zegato op 05-02-2010 12:56]
Okee, slecht nieuws. (of goed, net hoe je het wilt zien
) De schijf van me zusje dr macbook is overleden. Hier moet een nieuwe dus in. Ik heb gekeken en ze heeft slechts 10GB ongeveer in gebruik (alle gebruikers data op server) deze 10GB zal dus ook niet veel veranderen.
Als ik kijk kwa prijzen een 40GB postville kost ongeveer 100 euro (
), een 160GB harddisk 40 euro (zó 2009!) Wat denken jullie, verstandige zet om voor de 40GB Postville te gaan? Of is het een no-go misschien?

Als ik kijk kwa prijzen een 40GB postville kost ongeveer 100 euro (

[Voor 19% gewijzigd door --help op 06-02-2010 11:59]
Als ze echt maar 10 GB gebruikt, zou ik er zeker zo'n 40Gb exemplaar inknallen, en hem dan onderpartitioneren (30GB?). Zou ze wel een tijdje mee vooruit moeten kunnen lijkt me zo!--help schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 11:58:
Okee, slecht nieuws. (of goed, net hoe je het wilt zien) De schijf van me zusje dr macbook is overleden. Hier moet een nieuwe dus in. Ik heb gekeken en ze heeft slechts 10GB ongeveer in gebruik (alle gebruikers data op server) deze 10GB zal dus ook niet veel veranderen.
Als ik kijk kwa prijzen een 40GB postville kost ongeveer 100 euro (), een 160GB harddisk 40 euro (zó 2009!) Wat denken jullie, verstandige zet om voor de 40GB Postville te gaan? Of is het een no-go misschien?
Ik was eigenlijk van plan om zo'n bay te bestellen op newmodeus, en daarin dan de SSD te zetten, zodat de originele schijf op de originele plek kan blijven. Maar nu lees ik dat mensen hier slechte ervaringen mee hebben, zijn er ook mensen die deze setup (goed) draaiend hebben?
En als ik alle reviews zo lees, lijkt een postville het beste voor OSX (ivm de snellere lees- & schrijfacties op met name kleine bestanden). Ik ben namelijk niet van plan om Spotlight uit te zetten, dit is een iets te handige functie. Wellicht op gezette tijden indexeren (eens per week oid).
Het nadeel van de postville vind ik dat ik enkel de 80GB binnen mijn budget past, de 160GB gaat er iig overheen. Nu zat ik te twijfelen om een 120/128GB OCZ oid te halen, maar dat wordt 'm denk ik helaas dus niet..

Met als reden dat er altijd vrije ruimte overblijft zodat de SSD snelt blijft ofzo?dog4life schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 12:27:
[...]
Als ze echt maar 10 GB gebruikt, zou ik er zeker zo'n 40Gb exemplaar inknallen, en hem dan onderpartitioneren (30GB?). Zou ze wel een tijdje mee vooruit moeten kunnen lijkt me zo!
Ik was eigenlijk van plan om zo'n bay te bestellen op newmodeus, en daarin dan de SSD te zetten, zodat de originele schijf op de originele plek kan blijven. Maar nu lees ik dat mensen hier slechte ervaringen mee hebben, zijn er ook mensen die deze setup (goed) draaiend hebben?
En als ik alle reviews zo lees, lijkt een postville het beste voor OSX (ivm de snellere lees- & schrijfacties op met name kleine bestanden). Ik ben namelijk niet van plan om Spotlight uit te zetten, dit is een iets te handige functie. Wellicht op gezette tijden indexeren (eens per week oid).
Het nadeel van de postville vind ik dat ik enkel de 80GB binnen mijn budget past, de 160GB gaat er iig overheen. Nu zat ik te twijfelen om een 120/128GB OCZ oid te halen, maar dat wordt 'm denk ik helaas dus niet..
De SSD is onderhand besteld, ik ben benieuwd dus
De MacBook ligt nu bij de AASP voor een reparatie van de topcase (hoe kan het ook anders
)

Sinds een paar dagen heb ik een MBP 15" (2.53GHz), heb er een SSD voor besteld en die erin gegooid. Ik kom van een iMac 20" geswitched. SSD is een Intel X25-M Postville 80GB

Ben er erg happy mee. Inbouwen was een eitje en de resultaten mogen er wezen. 1 nadeel: alle andere computers die ik nu aanraak lijken nu langzaam...
[Voor 5% gewijzigd door lhoBas op 06-02-2010 18:29. Reden: betere link naar fullsize]
Anoniem: 248577
Zijn er ook mensen die ervaring hebben met een Express card SSD en die dus als opstartschijf gebruiken voor Mac OS? Deze bijvoorbeeld: pricewatch: Verbatim SSD ExpressCard 64GB
Weliswaar minder snel dan een interne SSD (120MB/s vs 250MB/s) maar ongetwijfeld veel sneller dan een 7200 HDD. Voordelen: MBP hoeft niet open en je houdt je standaard HDD voor muziek/films.
Nadelen zijn er ook: ik lees her en der dat ze te heet worden omdat er op die plek in de MBP niet (voldoende) gekoeld wordt.
Weliswaar minder snel dan een interne SSD (120MB/s vs 250MB/s) maar ongetwijfeld veel sneller dan een 7200 HDD. Voordelen: MBP hoeft niet open en je houdt je standaard HDD voor muziek/films.
Nadelen zijn er ook: ik lees her en der dat ze te heet worden omdat er op die plek in de MBP niet (voldoende) gekoeld wordt.
[Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 248577 op 06-02-2010 22:06]
Ik heb geen ervaring met de nieuwe serie (32gb+) maar ik heb het ook ooit overwogen om een 16gb te kopen als backup. Maar uit de reviews blijkt dat je vaak al blij moet zijn met 10 mb/s write dus uiteindelijk maar vanaf gezien. Verder weet ik niet precies hoeveel data de pcmcia bus kan verzetten maar had ergens gehoord dat dit gelijk was aan usb2.
MacBook Pro 11,4 | Mini Server | Mac Pro - 2x 30" Display | Xserve RAID | etc. etc.
http://www.pcworld.com/bu...to_some_macbook_pros.html hier nog een uitgebreide review over een Express card SSD in je Macbook Pro voor booten Snow Leopard.
is het mogelijk om ook zo een optical caddy te gebruiken in late 2009 13 inch macbook pro?
kan niet zo snel terug vinden welke ik moet hebben en of het wel kan.
heb nu 500 gb hdd erin. en de optical gebruik ik eigenlijk nooit.
wil dan ssd als boot en 500 gb als data disk. ben dan terminste niet gebonden aan grote ssd. 30/60 gb is dan genoeg om snow leopard te booten + apps en rest kan op de 500 gb.
edit:
ik vind wel deze en die is best nice.
levert ook een bij passende external case voor de optical drive!
kost alleen maar 200 dollar.... veel te duur dus:)
http://www.maxupgrades.co...ct.display&Product_ID=186
]nog een 2e. kan ik beter kiezen voor een 80 gb intel ssd dan de Kingston SSDNow V-Series SATA2 2.5 128GB?
ik weet dat de kingston is trager maar krijg wel in prijs verhouding meer gb. en het is ten alle tijden sneller dan normale hdd.
kingston heeft tragere read maar snellere write dan de intel. al is intel op 4k snelheid weer veel beter.
waarom maken ze het mij zo moeilijk:P
denk toch maar een intel te nemen of de V+ van kingston?, better safe the sorry?
toch maar net een Intel Postville SSDSA2MH080G2C1 MLC, 80GB besteld. en doe de 500 gb in een usb behuizing. hang die usb hdd wel weer aan mijn apple airport router:)
kan niet zo snel terug vinden welke ik moet hebben en of het wel kan.
heb nu 500 gb hdd erin. en de optical gebruik ik eigenlijk nooit.
wil dan ssd als boot en 500 gb als data disk. ben dan terminste niet gebonden aan grote ssd. 30/60 gb is dan genoeg om snow leopard te booten + apps en rest kan op de 500 gb.
edit:
ik vind wel deze en die is best nice.
levert ook een bij passende external case voor de optical drive!
]nog een 2e. kan ik beter kiezen voor een 80 gb intel ssd dan de Kingston SSDNow V-Series SATA2 2.5 128GB?
ik weet dat de kingston is trager maar krijg wel in prijs verhouding meer gb. en het is ten alle tijden sneller dan normale hdd.
kingston heeft tragere read maar snellere write dan de intel. al is intel op 4k snelheid weer veel beter.
waarom maken ze het mij zo moeilijk:P
denk toch maar een intel te nemen of de V+ van kingston?, better safe the sorry?
toch maar net een Intel Postville SSDSA2MH080G2C1 MLC, 80GB besteld. en doe de 500 gb in een usb behuizing. hang die usb hdd wel weer aan mijn apple airport router:)
[Voor 64% gewijzigd door Anoniem: 151407 op 09-02-2010 12:09]
Nog een optie als je niet mobiel hoeft te zijn met je data is een S-ATA ExpressCard. De bandbreedte 3GB/s (in theorie) zou in principe voldoende moeten zijn. Enig puntje is: alleen de Sonnettech Tempo SATA Pro ExpressCard (let op de Pro-toevoeging) haalt goede resultaten ten opzichte van alle andere kaarten door z'n afwijkende controller van Marvell ipv SI.
The Sonnet Tempo SATA Pro ExpressCard/34 is unique among SATA ExpressCards in that it is the only true SATA adapter. Other brands say "SATA" but are actually using USB protocols. The result is that the Sonnet Tempo Pro produces much higher transfer rates. For example, when we connected the OCZ Vertex SSD to various SATA ExpressCards, the Sonnet Tempo Pro was 55% faster reading and 103% faster writing compared to the fastest alternative SATA ExpressCard
Ben sinds twee dagen over naar FW 1.5 (OCZ Vertex 120) en iets betere scores dan onder 1.41.
Zat toevallig ook oude runs onder Leopard te bekijken en daar kreeg ik toch hogere scores dan onder Snow Leopard. Dat terzijde of course.
Uiteraard merk ik het niet in dagelijks gebruik, maar las dat er ook problemen mee waren dus ik ben blij dat het gelukt is. Laat Apple nu maar TRIM gaan supporten
.
Zat toevallig ook oude runs onder Leopard te bekijken en daar kreeg ik toch hogere scores dan onder Snow Leopard. Dat terzijde of course.
Uiteraard merk ik het niet in dagelijks gebruik, maar las dat er ook problemen mee waren dus ik ben blij dat het gelukt is. Laat Apple nu maar TRIM gaan supporten

Ik teken nergens meer voor
Na 3 maanden nog niet langzamer geworden, sommige wat sneller, sommige wat langzamer.
Gaat echt nergens om.
Daarnaast stond ie al een tijdje aan toen ik de test draaide (geen idee of dat invloed heeft).
Wat ik heb gedaan op 29-11-2009:
Spotlight uit, sudden motion sensor uit, boot met -no a time.
29-11-2009
11-02-2010
Gaat echt nergens om.
Daarnaast stond ie al een tijdje aan toen ik de test draaide (geen idee of dat invloed heeft).
Wat ik heb gedaan op 29-11-2009:
Spotlight uit, sudden motion sensor uit, boot met -no a time.
29-11-2009
11-02-2010
Ik ben er ook voor dat er TRIM support in Mac OS X komt, met de 160 GB Postville in de MacBook Pro zoals ik het nu heb hoop ik toch niet dat ik straks alles moet gaan verwijderen, Windows 7 TRIM laten uitvoeren over de gehele disk en vervolgens weer alles met Time Machine terug zetten.
Graag gewoon direct in Mac OS X.
Graag gewoon direct in Mac OS X.

Lol inderdaad. Op een boel sites is een complete externe drive een paar 10tjes ofzoAnoniem: 151407 schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 10:12:
[afbeelding]

Dat hele TRIM gebeuren....ik weet 't niet.
Als ik kijk naar de benchmarks van m'n schijf over de laatste 3 maanden, zo goed als geen verschil.
Misschien dat het na 1 jaar wat oplevert maar rond die tijd doe ik vaak een verse install van het OS.
Als ik kijk naar de benchmarks van m'n schijf over de laatste 3 maanden, zo goed als geen verschil.
Misschien dat het na 1 jaar wat oplevert maar rond die tijd doe ik vaak een verse install van het OS.
Dat is niet zo heel raar aangezien alleen Windows 7 icm bepaalde storage drivers en controllers TRIM ondersteund. De rest van de wereld zoals OS X en Linux kennen tot op heden geen TRIM en moeten het dan ook hebben van de diverse garbage collection technieken. Als men TRIM support niet toevoegt aan OS X zul je er na een jaar ook niets aan hebben.
Anoniem: 208019
Werkt een SSD in een MBP wel goed als een primaire schijf aangezien SSD bagger zijn met schrijven, vooral sequentieel lezen en schrijven?
Waar denk je dat primair gebruik om gaat? Schrijven? Nee, lezen!Anoniem: 208019 schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 11:19:
Werkt een SSD in een MBP wel goed als een primaire schijf aangezien SSD bagger zijn met schrijven, vooral sequentieel lezen en schrijven?
En dat is juist hét grote voordeel van SSD's. En daarnaast: een Intel X-25 schrijft sneller dan jouw [MerkX] 1TB hardeschijf.
Inderdaad schrijven die dingen sneller dan de meeste HDD's. Dus dat zal wel meevallen allemaal.Anoniem: 208019 schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 11:19:
Ssd's zijn helemaal niet bagger met schrijven, dat is juist hun grote kracht naast het lezen. Het sequentieel lezen en schrijven is iets wat totaal niet belangrijk is tenzij je een server hebt die bijv. bestanden serveert. Voor thuisgebruikers is het van veel groter belang wat de snelheid is voor de random lees/schrijfacties omdat dat het meest gebeurd op de gemiddelde computer. Een ssd als primaire schijf in wat voor machine dan ook werkt prima, dus ook in een MBP. Met name dingen als de sleep en spotlight zijn sneller maar ook diverse andere zaken.Anoniem: 208019 schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 11:19:
Overigens is een ssd op dit moment het snelste aan schijf wat je maar in een machine kunt stoppen. Zowel access time als lezen en schrijven (zowel sequentieel als random) is vele malen sneller dan een gewone sata/sas hdd (of het 5400, 7200, 10k of 15k rpm is). Een hdd is dus bagger qua snelheid, een ssd niet. Maar dat had je vast ook wel gezien aan de benchmarks die hier staan

Een 60/64/80/128 GB SSD als een primaire schijf in mijn Macbook early 2008. Mijn huidige 500 GB WD verhuizen naar een drive bay. Om daarmee de superdisk te vervangen. Iets wat ik waarschijnlijk de komende maanden ga uitvoeren.
Ik verplaatst de home pagina niet naar de 500 GB. Ik verplaats wel de itunes, aperture en iphoto libraries naar de 500 GB. Als ik de volledige home map verplaats naar de 500 GB maak ik toch alle snelheid winst ongedaan?
Ik heb tweevragen over de ervaringen.
- Is er echt een groot verschil in snelheid merkbaar als ik de home map verplaats ?
- De 500 GB ligt te slapen. Als ik nu spotlight search doe. Gaat die schijf dan opspinnen?
Ik verplaatst de home pagina niet naar de 500 GB. Ik verplaats wel de itunes, aperture en iphoto libraries naar de 500 GB. Als ik de volledige home map verplaats naar de 500 GB maak ik toch alle snelheid winst ongedaan?
Ik heb tweevragen over de ervaringen.
- Is er echt een groot verschil in snelheid merkbaar als ik de home map verplaats ?
- De 500 GB ligt te slapen. Als ik nu spotlight search doe. Gaat die schijf dan opspinnen?
Hangt er even vanaf wat je allemaal in de home map hebt staan.
Maar mijn inschatting is dat het niet veel uitmaakt.
De schijf gaat niet opspinnen @ spotlight. Mocht dat wel zo zijn (wat dus niet zo is) dan kan je hem nog uitsluiten voor indexering @ spotlight.
De schijf gaat niet opspinnen @ spotlight. Mocht dat wel zo zijn (wat dus niet zo is) dan kan je hem nog uitsluiten voor indexering @ spotlight.
De gebruikers zijn library map staat namelijk in de home map. En veel van de apple programma's slaan hun gegevens op in deze library map. Daarom denk ik dat het snelheid gaat kosten.Grin schreef op maandag 15 februari 2010 @ 11:50:
Laden van config files/saves kan nooit een grote impact hebben op je "overall gevoel" van snelheid van je hele systeem. Maar dat is mijn persoonlijke mening en ondervinding.
Voorbeeld: PS4 staat op de SSD maar de PSD's staan op HDD.
Dat PS4 snel bewerkingen kan uitvoeren vind ik belangrijker dan de laadtijd van een PSD.
Moraal van het verhaal:
Zet de files waarbij jij snelheid noodzakelijk vindt op de SSD.
Voorbeeld: PS4 staat op de SSD maar de PSD's staan op HDD.
Dat PS4 snel bewerkingen kan uitvoeren vind ik belangrijker dan de laadtijd van een PSD.
Moraal van het verhaal:
Zet de files waarbij jij snelheid noodzakelijk vindt op de SSD.
Anoniem: 163033
Zo, de SSD zit er net een paar uurtjes in… Het is de Intel X25-M Postville in een unibody MacBook Pro 2,53 Ghz. Allereerst: wat voelt dat snel!!! Zo, dat is ook gezegd..:) Nu mijn stappen op een rijtje:
Stap 1: SSD partitioneren (5min)
Heb de SSD eerst in een externe 2,5" case gezet, aan de Mac gehangen en met DiskUtility gepartitioneerd op 85% van de 160 GB (=136GB). De overige 15% heb ik als <free space> vrij gelaten, het advies volgend van meerdere luitjes alhier zolang macosx nog geen trim aan boord heeft.
Stap 2: datamigratie (1:30 uur)
Data overzetten van HDD naar SSD (ik gebruik SuperDuper).
Stap 3: inbouwen SSD in MBP (15 min)
Inbouwen in MBP. Deksel aan de onderkant laptop eraf; binnenste zwarte HDD bracket losschoeven; de vier kleine fixeer-pinnetjes uit de zijkant van de HDD halen en in de SSD schroeven; SATA kabeltje verwisselen (en rewind..).
Stap 4: opstarten (10 - 15 seconden)
Ik kreeg in eerste instantie bij het opnieuw booten een mapje met een vraagteken. Kon wel opstarten met de <alt> toets ingedrukt om de disk te herkennen (waarschijnlijk omdat ik de SSD een andere naam had gegeven dan de HDD). Dat is gelukkig eenmalig en voor de zekerheid heb ik onder System Preferences de nieuw geïnstalleerde schijf als boot volume aanklikt.
Stap 5: nieuwe firmware erop. (10 minuten)
Mijn Intel werd geleverd met de oude firmware erop: 02HA (stond ook op schijfje geprint). Ik had weinig hoop dat firmware updaten zou lukken met alleen een mac. (Zo staat in de README van Intel o.a. dat het niet kan met sommige macs met een Nvidia chipset; en ook meende ik iets gelezen te hebben dat je iets in bios moest wijzigen van AHCI terug naar IDE wat in een mac niet kan). Enfin, toch proberen.
Firmware *.iso bestand dus gedownload van intel website; gebrand op cd-rommetje; booten met <alt> toets ingedrukt; cd selecteren. Een klassiek ogende DOS omgeving laadt op. Ik moest een paar vragen bevestigend beantwoorden en toen stond de nieuwe firmware 02HD er zomaar op. Alle data bleef behouden.
Ik weet niet precies wat je er aan hebt zonder trim-ondersteuning in het OS, maar goed het kan dus…
Zit nu nog een beetje te pielen met Wine en die Intel SSD Toolbox, maar dat lijkt niet zo'n zinvol experiment: programma start niet (ook niet met .NET 2.0 geïnstalleerd) en zou HFS+ toch niet herkennen geloof ik.
=edit=
verbeterd: nieuwste firmware is dus 02HD. 02HA is de oude.
Heb de SSD eerst in een externe 2,5" case gezet, aan de Mac gehangen en met DiskUtility gepartitioneerd op 85% van de 160 GB (=136GB). De overige 15% heb ik als <free space> vrij gelaten, het advies volgend van meerdere luitjes alhier zolang macosx nog geen trim aan boord heeft.
Stap 2: datamigratie (1:30 uur)
Data overzetten van HDD naar SSD (ik gebruik SuperDuper).
Stap 3: inbouwen SSD in MBP (15 min)
Inbouwen in MBP. Deksel aan de onderkant laptop eraf; binnenste zwarte HDD bracket losschoeven; de vier kleine fixeer-pinnetjes uit de zijkant van de HDD halen en in de SSD schroeven; SATA kabeltje verwisselen (en rewind..).
Stap 4: opstarten (10 - 15 seconden)
Ik kreeg in eerste instantie bij het opnieuw booten een mapje met een vraagteken. Kon wel opstarten met de <alt> toets ingedrukt om de disk te herkennen (waarschijnlijk omdat ik de SSD een andere naam had gegeven dan de HDD). Dat is gelukkig eenmalig en voor de zekerheid heb ik onder System Preferences de nieuw geïnstalleerde schijf als boot volume aanklikt.
Stap 5: nieuwe firmware erop. (10 minuten)
Mijn Intel werd geleverd met de oude firmware erop: 02HA (stond ook op schijfje geprint). Ik had weinig hoop dat firmware updaten zou lukken met alleen een mac. (Zo staat in de README van Intel o.a. dat het niet kan met sommige macs met een Nvidia chipset; en ook meende ik iets gelezen te hebben dat je iets in bios moest wijzigen van AHCI terug naar IDE wat in een mac niet kan). Enfin, toch proberen.
Firmware *.iso bestand dus gedownload van intel website; gebrand op cd-rommetje; booten met <alt> toets ingedrukt; cd selecteren. Een klassiek ogende DOS omgeving laadt op. Ik moest een paar vragen bevestigend beantwoorden en toen stond de nieuwe firmware 02HD er zomaar op. Alle data bleef behouden.
Ik weet niet precies wat je er aan hebt zonder trim-ondersteuning in het OS, maar goed het kan dus…
Zit nu nog een beetje te pielen met Wine en die Intel SSD Toolbox, maar dat lijkt niet zo'n zinvol experiment: programma start niet (ook niet met .NET 2.0 geïnstalleerd) en zou HFS+ toch niet herkennen geloof ik.
=edit=
verbeterd: nieuwste firmware is dus 02HD. 02HA is de oude.
Anoniem: 189934
Ik sta op het punt om om de Intel X25-M Postville SSD aan te schaffen.
Wil deze installeren ter vervanging van mijn HDD in mijn MBP (begin 2008).
Wil de vervanging uitvoeren volgens de video op de OWC site.
Hier wordt gezegd dat je, voor dat je de SSD aanbrengt, eerst het OS er op moet installeren.
Zou 1,2,3 niet weten hoe dit te doen, maar ik vraag mij af of dit nodig is.
Kan ik niet de SSD installeren en vervolgens via de opt. schijf en de Snowleopard upgrade cd osx 10.6 installeren?
Ik wil anyhow een nieuwe install van het osx, en dan naderhand alle data en andere apps via time machine of SD op de nieuwe ssd overzetten.
Kan dit?
mariner
ps. ik had deze post per ongeluk als apart topic op gegeven, dus die kan komen te vervallen.
Hier wordt gezegd dat je, voor dat je de SSD aanbrengt, eerst het OS er op moet installeren.
Kan ik niet de SSD installeren en vervolgens via de opt. schijf en de Snowleopard upgrade cd osx 10.6 installeren?
Ik wil anyhow een nieuwe install van het osx, en dan naderhand alle data en andere apps via time machine of SD op de nieuwe ssd overzetten.
Kan dit?
mariner
ps. ik had deze post per ongeluk als apart topic op gegeven, dus die kan komen te vervallen.
Heb netde SSD besteld, zodra ie in huis is ga ik knutselen en laat ik het je weten!Anoniem: 189934 schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 11:58:
Ik sta op het punt om om de Intel X25-M Postville SSD aan te schaffen.
Kan dit?
mariner
Maar ik ben ook van plan het op deze manier te doen
Ja waarom niet? Op een lege schijf kun je gewoon een os installeren van DVD.Anoniem: 189934 schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 11:58:
Kan dit?
Vraag me wel af waarom je dit graag zo wilt doen en niet een bestaande installatie overzet? Dit kost uiteindelijk veel meer tijd vermoed ik.
Misschien is het trouwens slim om vóór de os installatie die firmware update te doen (indien nodig). Scheelt je hoop gedoe mocht er iets mis gaan.
Ga hem ook bestellen, zodra ik antwoord heb van de computerzaak over welke firmware versie ik evt zal krijgen.dog4life schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 12:21:
[...]
Heb netde SSD besteld, zodra ie in huis is ga ik knutselen en laat ik het je weten!
Maar ik ben ook van plan het op deze manier te doen
mariner
[quote]Anoniem: 163033 schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 00:42:
Zo, de SSD zit er net een paar uurtjes in… Het is de Intel X25-M Postville in een unibody MacBook Pro 2,53 Ghz. Allereerst: wat voelt dat snel!!! Zo, dat is ook gezegd..:) Nu mijn stappen op een rijtje:
Kan dit ook tijdens de nieuwe instal van het osx ?
mariner
Kan dit ook tijdens de nieuwe instal van het osx ?
mariner
Jup, dat kan ook tijdens de install van OSX.
Tijdens de installatie van OSX kan je de diskutil oproepen vanaf de taakbalk.
Met deze util kan je partitioneren, formateren en nog een aantal zaken (rechten herstellen etc.).
Ik ben met in de installatie van mijn SSD begonnen met het inbouwen van de SSD.
Toen de installatie van OSX gestart (schone install).
Voordat de install begint heb ik de diskutil. aangeroepen voor part- en formatteren.
Zo spaar je wat tijd tov joostjodel zijn stappenplan.
Kuddo's voor je stappenplan joostjodel!
Goede leidraad voor mede tweakers.
Tijdens de installatie van OSX kan je de diskutil oproepen vanaf de taakbalk.
Met deze util kan je partitioneren, formateren en nog een aantal zaken (rechten herstellen etc.).
Ik ben met in de installatie van mijn SSD begonnen met het inbouwen van de SSD.
Toen de installatie van OSX gestart (schone install).
Voordat de install begint heb ik de diskutil. aangeroepen voor part- en formatteren.
[Voor 44% gewijzigd door Grin op 16-02-2010 13:05]
Bedankt,Anoniem: 163033 schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 12:39:
[...]
Misschien is het trouwens slim om vóór de os installatie die firmware update te doen (indien nodig). Scheelt je hoop gedoe mocht er iets mis gaan.
daarom wacht ik op antwoord van de verkoop zaak omtrent de firmware versie.Als die ouder is dan de 02HD versie wacht ik nog ff met de aankoop. Heb geen zin in die soesa met firmware upgrade.
mariner
Het niet onderpatitioneren heeft me in iets minder dan een jaar nog 0 performance gekost. Ik zou het gewoon niet doen 

The skyline was beautiful on fire. All twisted metal stretching upwards. Everything washed in a thin orange haze.
Graag gedaan. Als je een verse install van het os van plan bent i.p.v. een migratie van je bestaande systeem kun je inderdaad beter de stappen omdraaien:Grin schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 13:01:
1. SSD fysiek inbouwen
2. eventueel firmware updaten
3. osx installatie van DVD: eerst partitioneren (of niet) + formatteren, dan os installeren
4. user data migreren
In mijn ervaring weet zo'n webshop dat vaak ook niet (en hebben ze geen zin om die disk uit z'n verpakking te halen en voor je te kijken). Nogmaals, bij mij was die firmware update echt een fluitje van een cent. Wellicht een idee om als test die iso alvast eens te downloaden, te branden en eens te kijken of jouw systeem ervan kan booten? Als je daar eenmaal bent dan zal de firmware update zelf waarsch. ook wel lukken.Anoniem: 189934 schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 13:14:
daarom wacht ik op antwoord van de verkoop zaak omtrent de firmware versie.Als die ouder is dan de 02HD versie wacht ik nog ff met de aankoop. Heb geen zin in die soesa met firmware upgrade.
Dat is natuurlijk goed nieuws. Maar kan me voorstellen dat het afhangt van hoe intensief en voor wat voor soort toepassingen je de disk gebruikt, en hoe leeg je hem laat. Tot het moment dat Apple trim inbouwt, of het wiper.sh script ook naar osx hfs+ bestandssystemen geport wordt, neem ik het zekere voor het onzekere.Kanarie schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 17:59:
Het niet onderpatitioneren heeft me in iets minder dan een jaar nog 0 performance gekost. Ik zou het gewoon niet doen
Heb je een linkje voor me? Dan ga ik het proberen op mijn 2009 MBP, met nvidia chipset..Anoniem: 163033 schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 18:21:
Nogmaals, bij mij was die firmware update echt een fluitje van een cent. Wellicht een idee om als test die iso alvast eens te downloaden, te branden en eens te kijken of jouw systeem ervan kan booten? Als je daar eenmaal bent dan zal de firmware update zelf waarsch. ook wel lukken.
Voor die lui die op zoek zijn naar een bracket om de oude HD in de optical drive bay te bouwen: iFixit heeft een goedkopere oplossing dan MacUpgrades. Beiden zijn alleen voor Unibody Macbooks. Daarnaast is er MCE OptiBay die -wel- geschikt is voor oudere Macbooks/Powerbooks, maar die zijn weer $100 ongeveer (je krijgt er wel een USB enclosure voor je SuperDrive bij).
Liege, liege, liegebeest!
Stond in mijn voorgaande post… http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&DwnldID=18363dog4life schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 12:02:
[...]
Heb je een linkje voor me? Dan ga ik het proberen op mijn 2009 MBP, met nvidia chipset..
Ik weet trouwens niet meer zeker of die firmware tijdens het booten _eerst_ zoekt naar de Intel SSD en dan pas opstart, of pas scant nadat die DOS omgeving is opgestart. Misschien kun je dat nog even laten weten hier, handig voor de anderen

[Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 163033 op 17-02-2010 13:56]
Thx, ga ik vanavond uitproberen!Anoniem: 163033 schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 13:50:
[...]
Stond in mijn voorgaande post… http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&DwnldID=18363
Ik weet trouwens niet meer zeker of die firmware tijdens het booten _eerst_ zoekt naar de Intel SSD en dan pas opstart, of pas scant nadat die DOS omgeving is opgestart. Misschien kun je dat nog even laten weten hier, handig voor de anderen?
Ik denk dat we de startpost ook wel is kunnen laten aanpassen!
Ik heb trouwens zo'n bracket besteld bij newmodeus, volgens FedEx zou die er vrijdag moeten zijn (gistermiddag besteld!)
Nou, niks uitgeprobeerd, maar ik heb de readme gelezen (ook voor het eerst..) en daarin stond dat enkel de 50nm versie problemen heeft icm Nvidia chipset op Mac.
Gelukkig maar, anders zou ik nog iemand met een pc zover moeten krijgen dat ik mijn firmware daar kan updaten.
SSD vanmorgen opgehaald op postkantoor, gisteren de bracket van newmodeus ontvangen, héél misschien vanavond klussen, en anders heb ik morgen de hele dag!
Wel een (oude!) bug ontdekt: bij het verplaatsen van zo'n 100Gb aan films van mijn interne HD naar de externe FW HD, heb ik deze actie gecancelled, met als resultaat dat op de bron alle films 'weg' waren, en op de bron had ik enkel lege mapjes. Binnenkort maar is melden bij Apple, dit schijnt een oude bug te zijn van 10.3 oid! Fijn... Gelukkig waren het films, maar ik raad jullie aan om bestanden niet te moven, maar te copyen en achteraf te deleten!
journaling staat aan op beide schijven, snap er dan ook niks van..
Nu enkel nog de twijfel of ik mijn SSD in de bracket ga doen, of de originele HD. SMS schijnt enkel op de originele HD-plek te werken, dus die laat ik daar denk ik zitten, en dan doe ik de SSD op de plek vd optische schijf. Nu maar hopen dat eea niet begint te stotteren (zoals ik wel ergens heb gelezen..)
Gelukkig maar, anders zou ik nog iemand met een pc zover moeten krijgen dat ik mijn firmware daar kan updaten.
SSD vanmorgen opgehaald op postkantoor, gisteren de bracket van newmodeus ontvangen, héél misschien vanavond klussen, en anders heb ik morgen de hele dag!
Wel een (oude!) bug ontdekt: bij het verplaatsen van zo'n 100Gb aan films van mijn interne HD naar de externe FW HD, heb ik deze actie gecancelled, met als resultaat dat op de bron alle films 'weg' waren, en op de bron had ik enkel lege mapjes. Binnenkort maar is melden bij Apple, dit schijnt een oude bug te zijn van 10.3 oid! Fijn... Gelukkig waren het films, maar ik raad jullie aan om bestanden niet te moven, maar te copyen en achteraf te deleten!
journaling staat aan op beide schijven, snap er dan ook niks van..
Nu enkel nog de twijfel of ik mijn SSD in de bracket ga doen, of de originele HD. SMS schijnt enkel op de originele HD-plek te werken, dus die laat ik daar denk ik zitten, en dan doe ik de SSD op de plek vd optische schijf. Nu maar hopen dat eea niet begint te stotteren (zoals ik wel ergens heb gelezen..)
Vanmiddag mijn Intel X25-M ssd ontvangen. Blijkt ook de FW versie o2HA te hebben, ondanks de verzekering van de pc zaak dat zij al deze schijven met de nieuwste fw leveren.
Als ik de bij behorende release notes bekijk krijg ik de indruk dat ook de 02HA versie geen problemen kent met mijn (zilverkleurige ) 35 NM ssd.
Dus is het mi niet noodzakelijk om de fw update uit te voeren.
Heb intussen al wel een iso bestand met de updater ertop gebrand, dus denk wel dat ik het ga proberen. Als mijn mbp tm wil opstarten van die iso cd.
En dan moet ook nog de actuele update slagen. In de guidelines zie ik als voorbeeld allerlei dos screens. Kunnen die nu op de mac weergegeven worden, vraag ik mij af?
mariner
Als ik de bij behorende release notes bekijk krijg ik de indruk dat ook de 02HA versie geen problemen kent met mijn (zilverkleurige ) 35 NM ssd.
Dus is het mi niet noodzakelijk om de fw update uit te voeren.
Heb intussen al wel een iso bestand met de updater ertop gebrand, dus denk wel dat ik het ga proberen. Als mijn mbp tm wil opstarten van die iso cd.
En dan moet ook nog de actuele update slagen. In de guidelines zie ik als voorbeeld allerlei dos screens. Kunnen die nu op de mac weergegeven worden, vraag ik mij af?
mariner
Ik had een Postville met een behoorlijk oude firmware (G2 ofzo) dus ik heb die iso met Toast op een DVD gebrand (had geen cd-rw liggen
) en daar start mijn MacBook Pro (late 2006) gewoon van op. Je houdt tijdens de gong de alt / option toets ingedrukt tot het keuzescherm komt, en dan zie je naast je vertrouwde Mac schijf een Windows cd. Als je die kiest krijg je inderdaad een DOS scherm te zien, en na (te vaak) op y(es) gedrukt te hebben heb je de nieuwste firmware. Zonder data-verlies overigens. Helemaal super 

Unum systema ad eos omnes regendos... | Macbook Pro 15" hi-res - Core i7 2635QM (2 GHz) / 8 GB / 160 GB SSD / Radeon 6490M | iPhone 3GS 16GB
Heb in mn zusje dr MacBook ook de Postville (40GB) ingebouwd, wat is dat heerlijk snel zeg
Mijn vader wilt er nu ook een gaan bestellen voor zn Mac Mini. Ik wacht zelf nog even tot mn nieuwe MBP .... maar het is geweldig! Absoluut een aanrader en met de 40GB ook zeker betaalbaar 

Waar ik bang voor was , is dus gebeurd. Bij bijna iedereen lukt het updaten van de FW, maar niet bij mij.
Dit heb ik tot dus ver gedaan:
1)De ISO cd gebrand.
2) De ssd schijf via Kama Connect verbonden met de MBP
Werd eerst niet herkend, maar na partitioneren met disk util
werd hij wel herkend.
3) De cd in de interne opt drive gedaan en geherstart. Vrijwel direkt C
ingedrukt en de MBP starte op van de cd.
4) Kreeg toe een DOS scherm en na een paar keer y werd er gezocht
nar een SSD schijf.
5) Kreeg even later de melding dat die niet gevonden werd.
Kon dus niet verder. Twee maal geprobeerd,maar het zelfde resul-
taat.
Wat heb ik fout gedaan? Weet iemand een oplossing?
Kan ik nu verder met het daad werkelijk vervangen van de HDD door de SSD? Ben bang dat ik dan weer zo'n melding krijg dat de schijf niet gevonden wordt.
Gaarne advies.
mariner
Dit heb ik tot dus ver gedaan:
1)De ISO cd gebrand.
2) De ssd schijf via Kama Connect verbonden met de MBP
Werd eerst niet herkend, maar na partitioneren met disk util
werd hij wel herkend.
3) De cd in de interne opt drive gedaan en geherstart. Vrijwel direkt C
ingedrukt en de MBP starte op van de cd.
4) Kreeg toe een DOS scherm en na een paar keer y werd er gezocht
nar een SSD schijf.
5) Kreeg even later de melding dat die niet gevonden werd.
Kon dus niet verder. Twee maal geprobeerd,maar het zelfde resul-
taat.
Wat heb ik fout gedaan? Weet iemand een oplossing?
Kan ik nu verder met het daad werkelijk vervangen van de HDD door de SSD? Ben bang dat ik dan weer zo'n melding krijg dat de schijf niet gevonden wordt.
Gaarne advies.
mariner
Het zou me al raar lijken als je via kama connect je schijf zou kunnen updaten, het ding moet rechtstreeks aan je sata controller hangen. Als dat ook niet werk hang je hem in een andere pc. Niet alle controllers werken met die dos upgrade tool. Mijn controller ook niet.
Daarnaast hoef je je firmware niet persee te updaten. Verschil tussen 02HA en 02HD had vooral te maken dat als je ging updaten naar 02HA er wel eens iets mis ging met windows 7. Als je al 02HA hebt is er geen gevaar. En jij hebt ook nog eens een mac.
Daarnaast hoef je je firmware niet persee te updaten. Verschil tussen 02HA en 02HD had vooral te maken dat als je ging updaten naar 02HA er wel eens iets mis ging met windows 7. Als je al 02HA hebt is er geen gevaar. En jij hebt ook nog eens een mac.
Ok bedankt Edit,
dus als ik het goed begrijp kan ik de ssd er nu inplaatsen en daarna een fresh instal van osx doen.
Overigens is die kama connect wel geschikt voor sata. (poort)
Maar of ie dan via usb aan de sata controler gekoppeld wordt, weet ik niet. Hoe deden anderen ,in dit forum, het dan met van te voren updaten? (Doglife, Joost Jodel, Digistorm)
Begrijp het toch niet, want de ssd wordt nu wel via de kamaconnect herkend in mijn MBP. Ik zou dus evt de install cd van snowLeopard kunnen gebruiken en via de usb poort een fresh instal doen op mijn ssd. Of is dat te simpel?
mariner
dus als ik het goed begrijp kan ik de ssd er nu inplaatsen en daarna een fresh instal van osx doen.
Maar of ie dan via usb aan de sata controler gekoppeld wordt, weet ik niet. Hoe deden anderen ,in dit forum, het dan met van te voren updaten? (Doglife, Joost Jodel, Digistorm)
Begrijp het toch niet, want de ssd wordt nu wel via de kamaconnect herkend in mijn MBP. Ik zou dus evt de install cd van snowLeopard kunnen gebruiken en via de usb poort een fresh instal doen op mijn ssd. Of is dat te simpel?
mariner
[Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 189934 op 20-02-2010 14:50]
*schaart zich achter Job*
Een SATA device flashen via een USB naar SATA converter lijkt me niet bepaald iets dat tot succes leidt.
Een SATA device flashen via een USB naar SATA converter lijkt me niet bepaald iets dat tot succes leidt.
Liege, liege, liegebeest!
Ik heb dus niet van te voren geupdate, omdat ik er naïef van uitging dat de nieuwste firmware er al op zou staan. Toen ik las dat dat meestal niet zo is ging ik het controleren, en ik heb dus achteraf de firmware geupgrade, met de SSD al lang en breed ingebouwd en aangesloten op de ingebouwde SATA controller.Anoniem: 189934 schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 14:45:
Ok bedankt Edit,
mariner
Ok,
bij mij zit de ssd er inmiddels ook in.Maar (nog) niet geüpdatet. Ga eerst nog allerlei applicaties van uit mijn oude time machine backup over zetten. En dat is al lastig genoeg en vergt veel tijd.
mariner
bij mij zit de ssd er inmiddels ook in.Maar (nog) niet geüpdatet. Ga eerst nog allerlei applicaties van uit mijn oude time machine backup over zetten. En dat is al lastig genoeg en vergt veel tijd.
mariner
[Voor 44% gewijzigd door Anoniem: 189934 op 21-02-2010 00:28]
Met X-bech valt de score toch wat tegen ivm anderen.
Zie maar:
Disk Test 191.42
Sequential 120.35
Uncached Write 149.33 91.69 MB/sec [4K blocks]
Uncached Write 113.46 64.19 MB/sec [256K blocks]
Uncached Read 74.45 21.79 MB/sec [4K blocks]
Uncached Read 232.79 117.00 MB/sec [256K blocks]
Random 467.50
Uncached Write 673.22 71.27 MB/sec [4K blocks]
Uncached Write 212.72 68.10 MB/sec [256K blocks]
Uncached Read 1474.48 10.45 MB/sec [4K blocks]
Uncached Read 591.17 109.70 MB/sec [256K blocks]
Waar kan dat aan liggen? Misschien de MBP configuratie?
System Info
Xbench Version 1.3
System Version 10.6.2 (10C540)
Physical RAM 4096 MB (ddr2 sdram)
Model MacBookPro4,1
Drive Type INTEL SSDSA2M160G2GC
mariner
Zie maar:
Disk Test 191.42
Sequential 120.35
Uncached Write 149.33 91.69 MB/sec [4K blocks]
Uncached Write 113.46 64.19 MB/sec [256K blocks]
Uncached Read 74.45 21.79 MB/sec [4K blocks]
Uncached Read 232.79 117.00 MB/sec [256K blocks]
Random 467.50
Uncached Write 673.22 71.27 MB/sec [4K blocks]
Uncached Write 212.72 68.10 MB/sec [256K blocks]
Uncached Read 1474.48 10.45 MB/sec [4K blocks]
Uncached Read 591.17 109.70 MB/sec [256K blocks]
System Info
Xbench Version 1.3
Model MacBookPro4,1
mariner
[Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 189934 op 21-02-2010 10:18]
Nee hoor. Dat zijn hele goede waardes.Anoniem: 189934 schreef op zondag 21 februari 2010 @ 10:11:
Met X-bech valt de score toch wat tegen ivm anderen.
Zie maar:
Disk Test 191.42
Sequential 120.35
Uncached Write 149.33 91.69 MB/sec \[4K blocks]
Uncached Write 113.46 64.19 MB/sec \[256K blocks]
Uncached Read 74.45 21.79 MB/sec \[4K blocks]
Uncached Read 232.79 117.00 MB/sec \[256K blocks]
Random 467.50
Uncached Write 673.22 71.27 MB/sec \[4K blocks]
Uncached Write 212.72 68.10 MB/sec \[256K blocks]
Uncached Read 1474.48 10.45 MB/sec \[4K blocks]
Uncached Read 591.17 109.70 MB/sec \[256K blocks]
System Info
Xbench Version 1.3
Model MacBookPro4,1
mariner
Macbook Pro 4.1 heeft sata150, de nieuwere unibody macbooks hebben sata300.
Ga je in reallife gebruik niet merken.
Je MBP heeft nog een SATA-150 aansluiting, bij de nieuwere modellen is dit SATA-300. Zo te zien valt het wel mee, alleen de 256K reads zijn wat lager.
Edit: Te laat

[Voor 3% gewijzigd door Falconey op 21-02-2010 10:57]
Vergelijk je score eens met mijn MBP4,1 met een OCZ Vertex 250 GB:Anoniem: 189934 schreef op zondag 21 februari 2010 @ 10:11:
Met X-bech valt de score toch wat tegen ivm ivt anderen.
Zie maar:
Disk Test 191.42
Sequential 120.35
Uncached Write 149.33 91.69 MB/sec \[4K blocks]
Uncached Write 113.46 64.19 MB/sec \[256K blocks]
Uncached Read 74.45 21.79 MB/sec \[4K blocks]
Uncached Read 232.79 117.00 MB/sec \[256K blocks]
Random 467.50
Uncached Write 673.22 71.27 MB/sec \[4K blocks]
Uncached Write 212.72 68.10 MB/sec \[256K blocks]
Uncached Read 1474.48 10.45 MB/sec \[4K blocks]
Uncached Read 591.17 109.70 MB/sec \[256K blocks]
System Info
Xbench Version 1.3
Model MacBookPro4,1
mariner
Zoals je ziet is die score van jou zo gek nog niet en voldoet het ding ook gewoon aan de verwachting dat hij beter scoort op random gebiedt dan de OCZ Vertex. Die sequential is gewoon beperkt door de sata-150 interface die maximaal maar 1.5 Gbps kan verstouwen.
Mijn Mac mini heeft een sata-300 interface die 2x zoveel kan verstouwen maar het verschil merk ik niet omdat ik amper tot geen gebruik maak van die sequential speeds waarbij je dat ook echt zult merken. De speeds voor random ligt lager dan dat. Samengevat komt het dan ook neer op wat 4POX al zegt: je gaat het in real life niet merken.
[Voor 11% gewijzigd door ppl op 21-02-2010 16:06]
Ik draai nu een dag de Intel 160GB ssd. Een glimlach op mijn gezicht. De voornaamste reden voor de aanschaf was de vele strandballen die ik kreeg. Dit is nu verdwenen. Ik gebruik veel programma's die grootste databases aanspreken. Dan is snelheid erg fijn.
Nu merk ik in "activity monitor" dat de er veel data geschreven is. In de 4 uren uptime van vandaag is er 1,65 GB gelezen en 2,01 GB geschreven. In die tussentijd heb ik gewerkt aan een tekst in pages. En daarnaast wat surfen op internet. Nu moet je het aantal schrijfacties op een SSD beperken wil je er lang plezier van hebben.
In "het grote ssd topic" disablen de windows gebruikers de indexing en defrag functie. Apple spotlight alleen bij veranderingen en doet de defrag on-the-fly.
Zijn er services/deamons die ik in Apple kan disablen waardoor de schrijfacties beperkt worden?
Nu merk ik in "activity monitor" dat de er veel data geschreven is. In de 4 uren uptime van vandaag is er 1,65 GB gelezen en 2,01 GB geschreven. In die tussentijd heb ik gewerkt aan een tekst in pages. En daarnaast wat surfen op internet. Nu moet je het aantal schrijfacties op een SSD beperken wil je er lang plezier van hebben.
In "het grote ssd topic" disablen de windows gebruikers de indexing en defrag functie. Apple spotlight alleen bij veranderingen en doet de defrag on-the-fly.
Zijn er services/deamons die ik in Apple kan disablen waardoor de schrijfacties beperkt worden?
Ik heb atime uitgeschakeld (waarbij het tijdstip van elke bestandsactiviteit vastgelegd wordt) volgens de uitleg van user kmess op http://www.ocztechnologyf...ac-OSX-Speed-Tweaks/page6 (page 6, message #88). Dit vermindert het aantal schrijfacties, dus is beter voor de levensduur van je SSD. Het gaf ook al een merkbare snelheidswinst toen de HDD er nog in zat. Dit heeft mij nog geen enkel probleem opgeleverd en kun je naar mijn idee zonder enig bezwaar doen (ik maak bijv. regelmatig incremental backups met rsync - waarbij alleen de nieuwere bestanden worden overgezet - en dat werkt nog steeds prima).4POX schreef op zondag 21 februari 2010 @ 17:02:
Echt nuttige dingen in osx zoals Spotlight ga ik echt niet uitzetten voor een marginaal beetje meer snelheid en levensduur.
Is de site www.macperformanceguide.com/ eigenlijk niet iets voor jullie? Daar geven ze een aantal tips over hoe je een trager wordende SSD weer z'n originele snelheid terug kan geven, zoals:
- http://macperformanceguide.com/Recommended-SSD.html
- http://macperformanceguid...e-SSD-Reconditioning.html
Ikzelf zit ook af en toe eens de SSD nieuwtjes te peilen voor OSX. Op dit moment wordt de prijs steeds interessanter e.d., maar is het ontbreken van het TRIM-commando voor mij nog een beetje een hekel punt wat me ervan weerhoudt om een SSD in m'n iMac te friemelen.
Aan de andere kant ben ik nog hartstikke blij met m'n iMac en zou ik er maar al te graag een SSD in willen zetten i.c.m. de Icy Box, al is het alleen maar voor m'n relatief zware Photoshop gebruik. Zeker nu de SSD van OWC (www.macsales.com) héél goed in de schijnwerpers is gekomen is m'n interesse weer helemaal aangewakkerd!
- http://macperformanceguide.com/Recommended-SSD.html
- http://macperformanceguid...e-SSD-Reconditioning.html
Ikzelf zit ook af en toe eens de SSD nieuwtjes te peilen voor OSX. Op dit moment wordt de prijs steeds interessanter e.d., maar is het ontbreken van het TRIM-commando voor mij nog een beetje een hekel punt wat me ervan weerhoudt om een SSD in m'n iMac te friemelen.
Aan de andere kant ben ik nog hartstikke blij met m'n iMac en zou ik er maar al te graag een SSD in willen zetten i.c.m. de Icy Box, al is het alleen maar voor m'n relatief zware Photoshop gebruik. Zeker nu de SSD van OWC (www.macsales.com) héél goed in de schijnwerpers is gekomen is m'n interesse weer helemaal aangewakkerd!
TRIM biedt alleen weinig nieuws t.o.v. de al bestaande garbage collection mechanismes in de ssd's zelf. Er zijn heel veel benches geweest van gebruikers waarbij er weinig tot geen verschil zat tussen TRIM en GC. Het probleem is alleen dat TRIM door velen ten onrechte als silver bullet wordt gezien en als iets supermagisch wordt gepresenteerd. It's not and it never will be. Die site is verder ook totaal niet interessant omdat het enige wat ze als tip geven hier inmiddels ook al weet ik niet hoe vaak is gemeld: performance terugkrijgen door een secure erase (dus niet de security erase in disk utility) waarbij de cellen volledig leeg worden gemaakt. Dat advies is ook diverse malen terug te vinden in de diverse "grote ssd" topics in het I/O forum hier. Dit is wel iets wat je alleen toepast als al het andere (dus GC) faalt.
Als je een ssd in je iMac wil friemelen zou ik me eerder om andere dingen druk gaan maken dan TRIM support. Denk hierbij aan stof achter je glasplaat (en het heel houden van die plaat) en de sata connector (bij de nieuwste iMacs zit er een extra temp. sensor aansluiting op die niet zomaar past waardoor de fans op vol vermogen gaan staan loeien). Ik zou eerst goed uitzoeken hoe je een ssd zou moeten inbouwen in het type iMac die je hebt, dat luistert best nauw.
Als je een ssd in je iMac wil friemelen zou ik me eerder om andere dingen druk gaan maken dan TRIM support. Denk hierbij aan stof achter je glasplaat (en het heel houden van die plaat) en de sata connector (bij de nieuwste iMacs zit er een extra temp. sensor aansluiting op die niet zomaar past waardoor de fans op vol vermogen gaan staan loeien). Ik zou eerst goed uitzoeken hoe je een ssd zou moeten inbouwen in het type iMac die je hebt, dat luistert best nauw.
Heb afgelopen vrijdag mijn SSD ingebouwd:
- Eerst de SSD op de plek van de HD gezet, om zo de firmware te updaten. Zo gezegd zo gedaan.
- Toen de MBP weer omgedraaid en de SSD met de bracket (van newmodeus) in de bay van de superdrive gezet. Dit was wel even wat gepruts, alles is zó klein. Ook zat de superdrive met 2 schroefjes méér vast dan de nieuwe bracket, dit is echter geen probleem want die zit goed vast.
- De 500GB schijf die origineel in de MBP zat weer ingebouwd op de plek waar die hoort (had hem nl vervangen door een 7200 RPM 230 GB schijf).
- OSX erop gezet, en het werkt als een zonnetje! Had Spotlight indexing op de opstartschijf uitgezet, maar dit houdt dus in dat alles wat al in de index staat ook niet gezien wordt oid, dat ga ik dus vanavond weer aanzetten (ik geloof uitgezet via Onyx). noatime heb ik ook mee gepield, kwam ik nog niet uit dus dat ga ik binnenkort ook maar is uitzetten.
- Backups en instellingen teruggezet, al met al was dit wel een snel proces.
Echter toen ik 7 erop ging zitten (dmv bootcamp), liep ik wel tegen een aantal problemen aan, ivm het niet hebben van een CD, en op 1 of andere manier start de MBP niet op vanaf USB (in het geval van een bootable 7 installatie op USB, werkte bij een vriend met een Dell wel perfect).
Ben daar echt 2 dagen mee bezig geweest, en nu werkt alles. Dmv VMWare Fusion rechtstreeks de 7 installatie op een partitie op de HD gekopieerd, bootable gemaakt etc. Met als resultaat OSX op de SSD, 7 op de SSD, en 500GB erin voor data etc.
Heb alles maar op de SSD (plaatjes, muziek), downloads dmv een symlink de op 500GB. Ook voor movies wordt zo'n symlink aangemaakt. Het enige irritante daar is dat je via een andere user moet inloggen om de originele folders te vervangen door de symlinks, waarvoor ik dus root moest enablen.
- Eerst de SSD op de plek van de HD gezet, om zo de firmware te updaten. Zo gezegd zo gedaan.
- Toen de MBP weer omgedraaid en de SSD met de bracket (van newmodeus) in de bay van de superdrive gezet. Dit was wel even wat gepruts, alles is zó klein. Ook zat de superdrive met 2 schroefjes méér vast dan de nieuwe bracket, dit is echter geen probleem want die zit goed vast.
- De 500GB schijf die origineel in de MBP zat weer ingebouwd op de plek waar die hoort (had hem nl vervangen door een 7200 RPM 230 GB schijf).
- OSX erop gezet, en het werkt als een zonnetje! Had Spotlight indexing op de opstartschijf uitgezet, maar dit houdt dus in dat alles wat al in de index staat ook niet gezien wordt oid, dat ga ik dus vanavond weer aanzetten (ik geloof uitgezet via Onyx). noatime heb ik ook mee gepield, kwam ik nog niet uit dus dat ga ik binnenkort ook maar is uitzetten.
- Backups en instellingen teruggezet, al met al was dit wel een snel proces.
Echter toen ik 7 erop ging zitten (dmv bootcamp), liep ik wel tegen een aantal problemen aan, ivm het niet hebben van een CD, en op 1 of andere manier start de MBP niet op vanaf USB (in het geval van een bootable 7 installatie op USB, werkte bij een vriend met een Dell wel perfect).
Ben daar echt 2 dagen mee bezig geweest, en nu werkt alles. Dmv VMWare Fusion rechtstreeks de 7 installatie op een partitie op de HD gekopieerd, bootable gemaakt etc. Met als resultaat OSX op de SSD, 7 op de SSD, en 500GB erin voor data etc.
Heb alles maar op de SSD (plaatjes, muziek), downloads dmv een symlink de op 500GB. Ook voor movies wordt zo'n symlink aangemaakt. Het enige irritante daar is dat je via een andere user moet inloggen om de originele folders te vervangen door de symlinks, waarvoor ik dus root moest enablen.
Een voordeel van GC t.o.v. trim is dat het os- en filesystem-onafhankelijk is. Maar voorzover ik het begrijp zit garbage collection niet in alle SSDs (bijv. niet in de Intel)? Of heb je een linkje waar dat wel uit blijkt?ppl schreef op maandag 22 februari 2010 @ 19:43:
TRIM biedt alleen weinig nieuws t.o.v. de al bestaande garbage collection mechanismes in de ssd's zelf.