Ik ga me ook maar mengen in dit gesprek, want ik erger me af en toe wild aan m'n vrij recente Mac...
Ik heb een 2.8ghz i5 27inch (mid 2010, 11.3).
Na wat research kwam ik op deze prachtige guide:
http://www.twam.info/hard...l-ssd-in-mid-2010-27-imac
En dat kan ik prima volgen, ik houd wel van schroeven en knutselen

Onderdelen bestellen is ook geen probleem.
Nu zit ik nog met twee zaken:
1) Welke SSD zal ik kopen. Ik lees veel over Kingston V+100 en de Samsung 470's. Ik vind het lastig om een definitieve keuze te maken, het is voor mij onbekend terrein. Sterker nog, ik ben ook nog niet uit hoeveel GB ik nodig ga hebben. Ik wil een betrouwbaar ding en ik wil lekker vlot kunnen werken. De startpost is ondertussen jaren terug en naast gedateerd ook zeer onvolledig. Zijn er absolute no-no's of gouden tips? In reviews lees ik veel over snelheidsverschillen tussen bijvoorbeeld de Vertex 3 en de Intel 510 ten opzichte van de Kingston V+100 en Samsung 470, ga ik dat merken? Zijn er bepaalde merken/controllers absoluut niet compatibel met mijn iMac?
Er van uitgaande dat ik nu 20gb aan 'apps' heb, en nog wat meer aan het hele Mac OS, dan zou een 120gb ssd meer dan genoeg zijn (naast mijn normale 1tb harddisk die nu voor 600gb vol staat). Ik geef liever iets meer uit dat ik zeker weet dat ik goed zit, ik ga deze machine maar 1 keer open schroeven tenslotte.
2) Hoe werkt dat nou met installeren? Ik begin uiteraard met m'n Snow Leopard DVD. Ik zal met Disk Utility een partitie aan moeten maken. Her en der lees ik dat ik niet de volle schijf mag partitioneren, is dat nog steeds actueel? Dan knal ik Snow Leopard er op.
Maar dan beginnen de vragen pas: m'n iTunes collectie past er never nooit op. Is het sowieso verstandig om m'n hele gebruikersmap op de HDD te zetten? Of m'n documenten en iMovie werk juist WEL op de SSD te zetten? Moet ik iets met dat 'Trim'? Ik voel me, met 24 van m'n 29 levensjaren aan digitale knutselervaring, erg onbeholpen.
Uiteraard verwacht ik geen pasklaar antwoord. Hoeft ook niet. Een paar hints en wenken zijn meer dan genoeg om me weer verder te helpen. Als dank zal ik mijn ervaring en samengevoegde kennis dan weer delen in een concreet stukje voor de startpost zodat andere iMac'ers ook kunnen genieten.
[
Voor 5% gewijzigd door
sebastius op 04-06-2011 00:07
]