de firmware van de SSD
Hmmm, inmiddels is mijn macbook 3 keer blijven hangen, een herstart gedaan maar nu loopt het balkje onder het appeltje tergend traag vol. (nu pas op 10% en al een half uur bezig)
Even verder gelezen op internet en wellicht dat een reset van de SMC zou kunnen helpen. Geen idee wat dit is en hoe dit moet op een 2011 versie van de Macbookpro 17"
Even verder gelezen op internet en wellicht dat een reset van de SMC zou kunnen helpen. Geen idee wat dit is en hoe dit moet op een 2011 versie van de Macbookpro 17"
Weer anderhalf uur verder en ook een SMC reset helpt niet. Inmiddels gelezen dat er echt enorm veel problemen zijn met de Intel 510 SSD drive's. Ik ben er inmiddels klaar mee en haal de schijf eruit en breng hem terug naar de winkel. Voorlopig ben ik even genezen van mijn SSD avontuur en wacht voorlopig af, koop een 7200 toeren schijf of een SSD schijf die bewezen goed werkt in een MBP van 2011. Ik hou me aanbevolen voor betere suggesties dan deze waardeloze intel 510 drive.
Ik ga gek worden, na nogmaals het resetten van de SMC (Ging nu wel goed blijkbaar) en een herstart start hij vlekkeloos op. Toch nog maar even aankijken. Maar hoe test ik nu de snelheid ???? Ik constateer een aanmerkelijk verschil (overigens niet zozeer met opstarten) tijdens het opstarten van programma's maar zou natuurlijk wel even de exacte cijfertjes willen zien.
Update :
Na een kwartier weer volledig vastgeslagen en niet meer op te starten. Hij gaat er nu definitief uit en terug naar de winkel. Wat een prul zeg.
Update :
Na een kwartier weer volledig vastgeslagen en niet meer op te starten. Hij gaat er nu definitief uit en terug naar de winkel. Wat een prul zeg.
[ Voor 17% gewijzigd door flippie17 op 30-04-2011 15:33 ]
Is geen prul maar er is een firmware probleem met Macbooks. Tot dat er nieuwe firmware beschikbaar is zal die niet goed werken. Op de Intel SSD forums wordt er aandacht aan besteed.
Volgens Apple is het toegestaan je HD te verwisselen met behoudt van je garantie. Is dit ook het geval als ik de Optibay erin zet met een SSD?
Verwijderd
Het is maar een educated guess, maar het inbouwen van mijn optibay was prima te doen. Alleen het feit dat je kleine connectors moet loskoppelen hoort nu niet echt met een makkelijke verwisseling van component a la apple style. Ik denk niet dat dit onder garantie valt.
Heb ik inmiddels ook gelezen, de disk gaat er voorlopig uit en, of ik breng hem terug, als dat nog mag en kan, en anders gaat hij gewoon in de kast tot er een firmware update is die het probleem oplost. Tot die tijd zet ik wel een kingston in die wel goed werkt.Philflow schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 15:49:
Is geen prul maar er is een firmware probleem met Macbooks. Tot dat er nieuwe firmware beschikbaar is zal die niet goed werken. Op de Intel SSD forums wordt er aandacht aan besteed.
Heb je hem online gekocht? Dan mag je hem sowieso terug sturen. Je hebt immers 7 dagen retour recht.flippie17 schreef op zondag 01 mei 2011 @ 00:25:
[...]
Heb ik inmiddels ook gelezen, de disk gaat er voorlopig uit en, of ik breng hem terug, als dat nog mag en kan, en anders gaat hij gewoon in de kast tot er een firmware update is die het probleem oplost. Tot die tijd zet ik wel een kingston in die wel goed werkt.
Verwijderd
Ik zat met firmware 1.28 met mijn vertex 2 toch wel wat mankementjes volgens de news groups. We kennen allemaal het probleem met firmware flashen en MAC.
Dit is de oplossing en het werkt
1. Run the Boot Camp Assistant and let it create a 5Gb partition (default) on your Vertex 2
2. Once it's created the Partition just click Quit and Install Later
3. You now need to format that 5Gb partition NTFS as it creates it in FAT32. You can do this 2 ways, you could boot into your current Boot Camp and format it in there OR you could install http://www.paragon-software.com/home/ntfs-mac/ and format it NTFS (uncompressed) straight in the Disk Utility.
4. Now shutdown and Boot into Boot Camp, download the firmware from OCZ and run the utility. It will find the disc first time now without any problem. Once it's updated it (it only takes seconds) it will reboot your Mac back into OS X.
5. Run the Boot Camp Assistant and select the Remove a Boot Camp partition and then select your 5Gb partition and away you go, back to your full 120Gb and new firmware.
Ik heb punt 3 gewoon tijdens de install gedaan van windows 7
Dit is de oplossing en het werkt
1. Run the Boot Camp Assistant and let it create a 5Gb partition (default) on your Vertex 2
2. Once it's created the Partition just click Quit and Install Later
3. You now need to format that 5Gb partition NTFS as it creates it in FAT32. You can do this 2 ways, you could boot into your current Boot Camp and format it in there OR you could install http://www.paragon-software.com/home/ntfs-mac/ and format it NTFS (uncompressed) straight in the Disk Utility.
4. Now shutdown and Boot into Boot Camp, download the firmware from OCZ and run the utility. It will find the disc first time now without any problem. Once it's updated it (it only takes seconds) it will reboot your Mac back into OS X.
5. Run the Boot Camp Assistant and select the Remove a Boot Camp partition and then select your 5Gb partition and away you go, back to your full 120Gb and new firmware.
Ik heb punt 3 gewoon tijdens de install gedaan van windows 7
laatste wat ik weet is dat dan je garantie vervalt.Da_Vince schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 16:21:
Volgens Apple is het toegestaan je HD te verwisselen met behoudt van je garantie. Is dit ook het geval als ik de Optibay erin zet met een SSD?
Ik heb hem inderdaad online gekocht, dus verwacht ook geen echte problemen. Hij is natuurlijk wel een paar keer geformarteerd en zo, maar ik zie wel hoe ze daar op reageren. Maar welke SSD drive van rond de 120 GB werkt nu gewoon bewezen goed, zo uit de doos en zonder eerst update's hacks en wat al niet meer voor stunten uit te voeren. Gewoon hup uit de verpakking, in de macbookpro, schone installatie vanaf de DVD en gaan met die banaan. Dan maar niet de meest optimale snelheid, de Kingston V100 + ????Philflow schreef op zondag 01 mei 2011 @ 07:48:
[...]
Heb je hem online gekocht? Dan mag je hem sowieso terug sturen. Je hebt immers 7 dagen retour recht.
Vertex-2 durf ik na bovenstaande bericht al weer niet aan te schaffen, firmwareupgrade uitvoeren e.d. heb ik dus echt helemaal zin zin in.
Out of the box, zonder tweaks: Kingston v+ 100 of Samsung 470.
Je zou ook voor een Sandforce kunnen gaan zoals deze: pricewatch: Mushkin Callisto Deluxe 120GB
Maar de betrouwbaarheid op lange termijn is wat minder.
Intel 320 heb je voor 166 euro, maar die kan gaan degraderen zonder TRIM.
Je zou ook voor een Sandforce kunnen gaan zoals deze: pricewatch: Mushkin Callisto Deluxe 120GB
Maar de betrouwbaarheid op lange termijn is wat minder.
Intel 320 heb je voor 166 euro, maar die kan gaan degraderen zonder TRIM.
[ Voor 172% gewijzigd door Philflow op 01-05-2011 17:44 ]
Verwijderd
Bwa, moet je met een korreltje zout nemen. Ik heb er eens een optibay ingestopt en m'n superdrive was kapot. Die er terug in gestopt, alles mooi aangesloten binnen gedaan en gewoon een nieuwe superdrive gekregen.Peaky schreef op zondag 01 mei 2011 @ 15:18:
laatste wat ik weet is dat dan je garantie vervalt.
Bwa... er is nog een verschil tussen de regeltjes en de praktijk. Dat ze het bij jou niet hebben gezien, wil niet zeggen dat dit bij iedereen zo is.Verwijderd schreef op zondag 01 mei 2011 @ 18:13:
[...]
Bwa, moet je met een korreltje zout nemen. Ik heb er eens een optibay ingestopt en m'n superdrive was kapot. Die er terug in gestopt, alles mooi aangesloten binnen gedaan en gewoon een nieuwe superdrive gekregen.
Dan gaat het dus de Kingston V+ 100 worden, geen gezeur dus, plaatsen, installeren en draaien. Dank voor je advies.
[ Voor 3% gewijzigd door flippie17 op 01-05-2011 20:42 ]
sja, als ik dit allemaal zo hoor heb ik ook zeker geen spijt van mijn keuze voor de V+100.
Zolang je niet heel erg op benchmarks kicked scheelt het allemaal niet zo veel. Ook al is deze SSD misschien langzamer qua cijfertjes, alle apps starten ongeveer instant op, ook als je er 10 tegelijk aanklikt. (check deze post maar: Prulleman in "Het SSD in je Apple topic" de snelheid komt hier echt 100% van de SSD, cpu is namelijk maar een C2Dtje op 2.2)
Kortom, het verschil met een HDD is zo groot dat je die paar % tussen de verschillende SSD's in real life niet echt merkt
Zolang je niet heel erg op benchmarks kicked scheelt het allemaal niet zo veel. Ook al is deze SSD misschien langzamer qua cijfertjes, alle apps starten ongeveer instant op, ook als je er 10 tegelijk aanklikt. (check deze post maar: Prulleman in "Het SSD in je Apple topic" de snelheid komt hier echt 100% van de SSD, cpu is namelijk maar een C2Dtje op 2.2)
Kortom, het verschil met een HDD is zo groot dat je die paar % tussen de verschillende SSD's in real life niet echt merkt
En de real world performance van de Kingston V+ 100 is uitstekend, zie onder andere: http://www.techspot.com/r...z-vertex-3-ssd/page5.html
De V100 is bijna evensnel, maar wel een stukje goedkoper.Philflow schreef op zondag 01 mei 2011 @ 21:54:
En de real world performance van de Kingston V+ 100 is uitstekend, zie onder andere: http://www.techspot.com/r...z-vertex-3-ssd/page5.html
Ook een optie?
iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD
Bij simpel gebruik presteert ie goed. Maar hoe zit het met garbage collection, stroom verbruik en multi tasken?Aries.Mu schreef op zondag 01 mei 2011 @ 22:04:
[...]
De V100 is bijna evensnel, maar wel een stukje goedkoper.
Ook een optie?
Op die fronten scoort de V+ 100 volgens mij beter. Maar als je wat geld wil besparen is de V100 wellicht interessant. Ik heb er weinig over gelezen.
[ Voor 12% gewijzigd door Philflow op 01-05-2011 22:12 ]
Verwijderd
Mja, ik had een V100, niet zo'n goede ervaring mee gehad. Ik zou wel nog eens de firmware moeten updaten en opnieuw uitproberen, maar daar heb ik nu geen tijd voor.Aries.Mu schreef op zondag 01 mei 2011 @ 22:04:
[...]
De V100 is bijna evensnel, maar wel een stukje goedkoper.
Ook een optie?
Ik ben er steeds nog niet echt uit...
Als ik wat rondkijk op V&A kan ik aan een X25-M 160Gb of Intel 510 120GB of 250GB geraken,
Ik installeer dan wel de trim-hack.
Is de X25-M nog steeds goed of best gewoon iets bijleggen voor een 320? Of direct een 510?
Hoe zit het met de performance op een MBP 4,1? Is de 510 op Sata 150 sneller dan de 320?
Als ik wat rondkijk op V&A kan ik aan een X25-M 160Gb of Intel 510 120GB of 250GB geraken,
Ik installeer dan wel de trim-hack.
Is de X25-M nog steeds goed of best gewoon iets bijleggen voor een 320? Of direct een 510?
Hoe zit het met de performance op een MBP 4,1? Is de 510 op Sata 150 sneller dan de 320?
iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD
De X25m is nog steeds een prima keuze. Heeft zelfs betere random reads dan de 320.
De 510 is sowieso sneller dan de 320 en X25m, zelfs op SATA II. Of het significant is is een ander verhaal.
De 510 is sowieso sneller dan de 320 en X25m, zelfs op SATA II. Of het significant is is een ander verhaal.
ik heb voor de X25M van Intel gekozen omdat ik hem ging inbouwen in mijn iMac.
Sommige dingen wil je gewoon niet te vaak open zoals een iMac. "toevallig" hebben ze pas een firmware update gehad, maar diegene daarvoor is van 2009 (uit mijn hoofd).
Ik wilde gewoon geen problemen en hij draait super. Enige nadeel is dat 120gig gewoon te klein is voor mij met een iPhoto database bijv, en hij zit continue voor 71 a 80% vol.
Vermoedelijk moet ik toch gaan schuiven met data.
Ik zou nieuwe versies van SSD niet aanraden voor Mac OS X, omdat ze eerst Windows issues oplossen bijv.
En als je geen SSD hebt hiervoor ga je verschil in snelheid echt niet merken. Je vindt dan elke SSD snel.
Sommige dingen wil je gewoon niet te vaak open zoals een iMac. "toevallig" hebben ze pas een firmware update gehad, maar diegene daarvoor is van 2009 (uit mijn hoofd).
Ik wilde gewoon geen problemen en hij draait super. Enige nadeel is dat 120gig gewoon te klein is voor mij met een iPhoto database bijv, en hij zit continue voor 71 a 80% vol.
Vermoedelijk moet ik toch gaan schuiven met data.
Ik zou nieuwe versies van SSD niet aanraden voor Mac OS X, omdat ze eerst Windows issues oplossen bijv.
En als je geen SSD hebt hiervoor ga je verschil in snelheid echt niet merken. Je vindt dan elke SSD snel.
Ik teken nergens meer voor
Verwijderd
Gisteren heeft mijn externe schijf het begeven,ik wil nu de bestaande schijf als backup gebruiken,en er een SSD als opstart schijf in zetten.
Ik loop te denken aan een Vertex 2 maar zie zoveel type staan dat ik niet weet welke ik nodig heb.
Kun je zo zo maar in een macpro 3.1 plaatsen,of is er een extra kabeltje nodig?
Ik loop te denken aan een Vertex 2 maar zie zoveel type staan dat ik niet weet welke ik nodig heb.
Als je dit topic wat gevolgd heb, dan weet je datVerwijderd schreef op maandag 02 mei 2011 @ 17:20:
Gisteren heeft mijn externe schijf het begeven,ik wil nu de bestaande schijf als backup gebruiken,en er een SSD als opstart schijf in zetten.
Ik loop te denken aan een Vortex 2 maar zie zoveel type staan dat ik niet weet welke ik nodig heb.
1) een Kingston V100+ of Samsung 470 geen trim nodig hebben en out of the box prima presteren
2) de SandForce drives heel veel problemen hebben
3) met de TRIM hack een Intel SSD ook te overwegen valt
Verwijderd
Ik had wel het een en ander gelezen,maar door de veelheid aan info weet je het niet meer.Aries.Mu schreef op maandag 02 mei 2011 @ 19:06:
[...]
Als je dit topic wat gevolgd heb, dan weet je dat
1) een Kingston V100+ of Samsung 470 geen trim nodig hebben en out of the box prima presteren
2) de SandForce drives heel veel problemen hebben
3) met de TRIM hack een Intel SSD ook te overwegen valt
Ik begrijp uit je antwoord een Samsung,of Kingston het beste zijn,redelijk snel,en betrouwbaar.
Ik ga eens verder kijken naar de Kingston V100+
Vooral de 96GB is goed geprijsd. De 128GB vind ik eigenlijk te duur t.o.v. de 120GB Intel.Verwijderd schreef op maandag 02 mei 2011 @ 19:39:
[...]
Ik ga eens verder kijken naar de Kingston V100+
Intel zou ik niet bij voorbaat afschrijven. De trim hack schijnt goed te werken, en ik ga er vanuit dat het niet lang zal duren voor Apple trim standaard maakt. Blijft wel een aanname natuurlijk.
Verwijderd
De trim hack op mijn Samsung SSD werkt fantastisch, op de Vertex2 (mijn iMac) heb ik hem weer gedeinstalleerd.
Verwijderd
Intel lijkt mijn dan toch iets beter te presteren,ik zie de 320 en de 510 serie wat is daar dan het verschil in?Philflow schreef op maandag 02 mei 2011 @ 20:01:
[...]
Vooral de 96GB is goed geprijsd. De 128GB vind ik eigenlijk te duur t.o.v. de 120GB Intel.
Intel zou ik niet bij voorbaat afschrijven. De trim hack schijnt goed te werken, en ik ga er vanuit dat het niet lang zal duren voor Apple trim standaard maakt. Blijft wel een aanname natuurlijk.
Waarop baseer je dat precies?Verwijderd schreef op maandag 02 mei 2011 @ 21:09:
[...]
Intel lijkt mijn dan toch iets beter te presteren,
Hier nog wat meer benchmarks: http://www.techspot.com/review/387-intel-510-ssd/page5.html
De 510 en 320 zijn compleet andere SSDs, met wat research is dat eenvoudig uit te zoeken
Verwijderd
Ik heb teveel naar de 520 gekeken,die is wat sneller,en wat ik nu zie heeft deze een sata van 6GB/s dat heb ik toch niet in mijn mac zitten.Philflow schreef op maandag 02 mei 2011 @ 21:30:
[...]
Waarop baseer je dat precies?
Hier nog wat meer benchmarks: http://www.techspot.com/review/387-intel-510-ssd/page5.html
De 510 en 320 zijn compleet andere SSDs, met wat research is dat eenvoudig uit te zoeken
Ik ga er nog maar eens even over denken,ik zie wel dat intel en Kingston niet de snelste zijn,maar wel minder problemen geven.
Ik wil graag de Vertex 2 120 GB gaan halen vanwege het prijs verschil en snelheid. Ik ga er Mac OS X op draaien en via Bootcamp Windows 7. Werkte TRIM dan wel aangezien ik regelmatig op Windows 7 zal werken?
Of is het verstandiger om een V100 + te gaan halen van Kingston?
Of is het verstandiger om een V100 + te gaan halen van Kingston?
[ Voor 14% gewijzigd door Da_Vince op 03-05-2011 13:56 ]
Ja, maar alleen voor de win7 partitie, maar de vertex heeft aardige garbage collection, dus erg nadelig voor OSX is het niet om zonder trim te werken met deze SSD (of de kingston)Da_Vince schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 13:41:
Ik wil graag de Vertex 2 120 GB gaan halen vanwege het prijs verschil en snelheid. Ik ga er Mac OS X op draaien en via Bootcamp Windows 7. Werkte TRIM dan wel aangezien ik regelmatig op Windows 7 zal werken?
Vanmiddag de kingston V100+ binnen gekregen, gelijk in mijn macbookpro gezet (met 8 GB geheugen) en na drie kwartiertjes draaien als een tierelier. Wellicht iets minder snel dan de Intel 510, maar deze werkt tenminste en dat vind ik wel wat belangrijker. De Intel gaat even in de kast (de leverancier neemt hem niet meer terug omdat hij "gebruikt" is) en hou internet wel in de gaten voor een goede oplossing.
FYI: Zoals ik reeds vaker gemeld heb heb je bij online aankopen het recht om een product uit te proberen. Zie wet koop op afstand. Ook als de webshops zegt van niet.flippie17 schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 17:17:
De Intel gaat even in de kast (de leverancier neemt hem niet meer terug omdat hij "gebruikt" is) en hou internet wel in de gaten voor een goede oplossing.
PS. mooi dat je SSD nu werkt!
[ Voor 7% gewijzigd door Philflow op 03-05-2011 17:39 ]
Jazeker. Gebruik om te testen of het product geschikt is voor jou valt expliciet onder de wet kopen op afstand. Je mag zelfs een testwasje draaien in een wasmachine, en dan zou je je OS niet op de SSD mogen zetten?
De winkelier kan wel redeneren dat met gebruik de waarde is afgenomen omdat een SSD nou eenmaal slijt bij het beschrijven, maar volgens mij gaat dat ook niet op.
Ik zou op z'n minst een slechte shopreview plaatsen met een flinke waarschuwing!
De winkelier kan wel redeneren dat met gebruik de waarde is afgenomen omdat een SSD nou eenmaal slijt bij het beschrijven, maar volgens mij gaat dat ook niet op.
Ik zou op z'n minst een slechte shopreview plaatsen met een flinke waarschuwing!
Verwijderd
Kan ik de kingston V100+ met de bij geleverde beugels in een mac pro 3.1 installeren,of is er een aparte behuizing nodig?
Als er nu gewoon een 3.5" HDD in je MP zit: Ja, waar zouden die beugels anders voor zijn?Verwijderd schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 19:48:
Kan ik de kingston V100+ met de bij geleverde beugels in een mac pro 3.1 installeren,of is er een aparte behuizing nodig?
Verwijderd
Het gaat er om of de aansluitpunten op de juiste plaats zitten,als je met stekkertjes werkt zou het niet zoveel uitmaken,maar in de mac pro kun je de slede er zo inschuiven,dan moeten de aansluit punten wel op de juiste plek zitten,en dat weet ik nog steeds niet zeker.Prulleman schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 20:48:
[...]
Als er nu gewoon een 3.5" HDD in je MP zit: Ja, waar zouden die beugels anders voor zijn?
Ah, dat is ook niet zo moeilijk te achterhalen....Verwijderd schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 21:17:
[...]
Het gaat er om of de aansluitpunten op de juiste plaats zitten,als je met stekkertjes werkt zou het niet zoveel uitmaken,maar in de mac pro kun je de slede er zo inschuiven,dan moeten de aansluit punten wel op de juiste plek zitten,en dat weet ik nog steeds niet zeker.

nee dus, met symetrische brackets kom je er niet, je zal zoiets nodig hebben, of zelf wat klussen
Ik heb mijn OCZ SSD met een Icy Dock in m'n Mac Pro gehangen. Kostte 30 of 40 euro, maar dan zit ie ook wel mooi op z'n plekkie.Verwijderd schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 19:48:
[ Voor 4% gewijzigd door Dancing_Animal op 04-05-2011 22:41 ]
Hmm vindt de kingston toch wel in performance degraderen zeg !
heb hem nu een 3 weken, dit was na de install,

gisteren heb ik xbench gedaan, vond hem traag, denk laat hem een nachtje idlen op de login, en nu is hij nog net zo "traag" als gisteren:

Overigens is er nog 57 GB vrij van de 96 , heb na de 1e test niet veel meer er bij gezet, maybe 5 gb...
heb hem nu een 3 weken, dit was na de install,

gisteren heb ik xbench gedaan, vond hem traag, denk laat hem een nachtje idlen op de login, en nu is hij nog net zo "traag" als gisteren:

Overigens is er nog 57 GB vrij van de 96 , heb na de 1e test niet veel meer er bij gezet, maybe 5 gb...
[ Voor 11% gewijzigd door LoneWolf op 05-05-2011 14:46 ]
Life is to short to mess with it... Mijn V&A
Hij is inderdaad wat langzamer. Staat ie misschien een stuk voller? Anders nog eens goed alles verwijderen uit prullenbak etc.
Misschien dat de heren van Kingston er iets over te zeggen hebben. Je kunt contact opnemen via de website. Ik heb het wel eens gedaan, ik kreeg snel en vakkundig antwoord.
Misschien dat de heren van Kingston er iets over te zeggen hebben. Je kunt contact opnemen via de website. Ik heb het wel eens gedaan, ik kreeg snel en vakkundig antwoord.
Gisteren mijn MBP 15'' met 2.2 GHz besteld, en ook maar meteen een optibay op optibay.nl. Twijfel alleen nog een beetje welke SSD ik zal bestellen, wil namelijk wel gebruik maken van SATA III. Iemand nog advies? Zijn mensen tevreden over de Vertex 3 schijven? Rond de 100 GB is voor mij meer dan voldoende voor een OS X en een Windows 7 partitie.
Als je het snelst van het snelst wil hebben: pricewatch: OCZ Vertex 3 Max IOPS SATA III 2.5" SSD 120GBelsandor schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 11:37:
Gisteren mijn MBP 15'' met 2.2 GHz besteld, en ook maar meteen een optibay op optibay.nl. Twijfel alleen nog een beetje welke SSD ik zal bestellen, wil namelijk wel gebruik maken van SATA III. Iemand nog advies? Zijn mensen tevreden over de Vertex 3 schijven? Rond de 100 GB is voor mij meer dan voldoende voor een OS X en een Windows 7 partitie.
Enig nadeel is dat de betrouwbaarheid altijd een vraag teken is bij OCZ & Sandforce.
Betrouwbaarheid staat natuurlijk wel voorop, zijn er dan betere opties? In het dagelijks gebruik zal ik een klein verschil in snelheid toch niet merken.Philflow schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 11:40:
[...]
Als je het snelst van het snelst wil hebben: pricewatch: OCZ Vertex 3 Max IOPS SATA III 2.5" SSD 120GB
Enig nadeel is dat de betrouwbaarheid altijd een vraag teken is bij OCZ & Sandforce.
Ben je bereid de TRIM hack toe te passen?elsandor schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 11:45:
[...]
Betrouwbaarheid staat natuurlijk wel voorop, zijn er dan betere opties? In het dagelijks gebruik zal ik een klein verschil in snelheid toch niet merken.
Zoja, Intel 510 en Crucial M4 (via Crucial.com). Intel 320 als je geld wil besparen. Verschil zal lastig te merken zijn.
Zo nee, Samsung 470 of Kingston V+ 100 zouden goed moeten omgaan met het gebrek aan TRIM. Hoewel bovenstaande poster wel performance lijkt te verliezen met z'n Kingston.
Edit: Oops! Ik bedenk me net dat er veel problemen zijn gemeld met de Intel 510 en Mac. Zie o.a. hier:
http://www.newegg.com/Pro...%29&Page=1#scrollFullInfo
[ Voor 22% gewijzigd door Philflow op 05-05-2011 11:57 ]
Verwijderd
Ik heb toch de neiging om de intel 510 120GB te kopen.
Zijn dit soort schijven ook geschikt voor fotobewerking en video,of krijg je dan problemen met grote bestanden?
Zijn dit soort schijven ook geschikt voor fotobewerking en video,of krijg je dan problemen met grote bestanden?
Denk dat ik dan toch maar voor de Vertex 3 ga, heb ook gewoon 3 jaar garantie op die schijf zag ik, dus mocht ik problemen krijgen worden die wel opgelost. Bang om data kwijt te raken ben ik niet echt, heb bij thuis werken toch altijd m'n Time Machine aan m'n MBP liggen. Bedankt voor je toelichting!Philflow schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 11:48:
[...]
Ben je bereid de TRIM hack toe te passen?
Zoja, Intel 510 en Crucial M4 (via Crucial.com). Intel 320 als je geld wil besparen. Verschil zal lastig te merken zijn.
Zo nee, Samsung 470 of Kingston V+ 100 zouden goed moeten omgaan met het gebrek aan TRIM. Hoewel bovenstaande poster wel performance lijkt te verliezen met z'n Kingston.
De Intel 510 is juist perfect daarvoor mits je de TRIM hack wil toepassen.Verwijderd schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 11:53:
Ik heb toch de neiging om de intel 510 120GB te kopen.
Oops! Ik bedenk me net dat er veel problemen zijn gemeld met de Intel 510 en Mac. Zie o.a. hier:
Verwijderd
Ik had ook gehoord over problemen,maar dacht dat het meer met de macbook was,en niet met de mac pro,ik kan daar tenminste niets over vinden.Philflow schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 11:56:
[...]
De Intel 510 is juist perfect daarvoor mits je de TRIM hack wil toepassen.
Oops! Ik bedenk me net dat er veel problemen zijn gemeld met de Intel 510 en Mac. Zie o.a. hier:
Zit er voor fotobewerking veel verschil tussen een 320 en een 510?
Trim hack wil ik wel toepassen.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2011 12:15 ]
Voor Trim support heb je geen Lion voor nodig want in Snow Leopard 10.6.7 zit t al maar alleen voor Apple brand SSD's. Waar staat dat Lion Trim support biedt voor non Apple SSD's?Froggle schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 12:05:
Sja, of gewoon wachten tot Lion uit komt. Misschien zijn de SSD's dan weer een beetje in prijs gezakt en dan heb je ook gelijk TRIM support.
Heb nu een Vertex 3 in mijn MB Pro 17 2011 en deze werkt perfect.

Ik heb vanmiddag de OCZ Vertex 2 120GB in mijn Macbook Pro (Mid 2010) gezet. Heb een schone installatie gedaan voor Mac OS X en Windows 7. Heb firmware 1.33 erop gezet maar de resultaten vallen nog tegen.
Waar kan dit aan liggen? Als ik benchmarks van andere bekijk zijn die veel hoger.
De resultaten in deze test zijn veel hoger dan die van mij; http://benchmarkreviews.c...d=60&limit=1&limitstart=7
Waar kan dit aan liggen? Als ik benchmarks van andere bekijk zijn die veel hoger.
De resultaten in deze test zijn veel hoger dan die van mij; http://benchmarkreviews.c...d=60&limit=1&limitstart=7

Eigenlijk zijn je prestaties niet zo slecht. De Vertex 2 haalt alleen topsnelheden met 0fill data. Zet CDM maar eens op 0fill. Verder zou ik CDM op 3x 100mb zetten, scheelt een hoop writes en zorgt ervoor dat de throttle voorlopig niet aan gaat.Da_Vince schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 23:26:
Ik heb vanmiddag de OCZ Vertex 2 120GB in mijn Macbook Pro (Mid 2010) gezet. Heb een schone installatie gedaan voor Mac OS X en Windows 7. Heb firmware 1.33 erop gezet maar de resultaten vallen nog tegen.
Heb je een Intel chipset? zoja installeer dan Intel RST. Zo nee, dan heb je daar een gedeeltelijke verklaring waarom de performance iets lager is. (volgens mij heeft de 2010 een nvidia chipset).
Speel eens een MP3 liedje af net voor en tijdens het draaien van CDM, dat wil nog wel eens de prestaties verbeteren.
Verder zou het kunnen dat je Vertex 2 25nm NAND heeft. Maar zo slecht zijn je prestaties niet.
[ Voor 9% gewijzigd door Philflow op 06-05-2011 07:15 ]
Doe eens een PRAM/SMC reset en doe de test is onder Mac OSX!Da_Vince schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 23:26:
[afbeelding]
En zeker geen benchmarkts doen onder Windows want daar heb je je macbook toch hopelijk niet voor gekocht?

Onder Windows wil ik natuurlijk ook goede performance, dus ik doe zeker wel benchmarks.
Verwijderd
Heeft een vertex 3 nut in een 2010 MBP met sata 300? Als ik de de benchmarks van de vertex 2 zie dan haalt deze in de praktijk lang niet de grens van sata 300 daar waar de vertex 3 in de praktijk net over de 300 read write haalt in het beste geval. Dus ik veronderstel dat de vertex 3 wel nut heeft dan?
Een beetje maar het is de meerprijs niet waard.Verwijderd schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 09:42:
Heeft een vertex 3 nut in een 2010 MBP met sata 300?
Ik denk dat je naar benchmarks kijkt met random data. Een Vertex 2 haalt 265MB/sec alleen met volledig comprimeerbare data (0 fill). Dat zou die ook op een Macbook Pro 2010 moeten halen.Als ik de de benchmarks van de vertex 2 zie dan haalt deze in de praktijk lang niet de grens van sata 300
[ Voor 10% gewijzigd door Philflow op 06-05-2011 09:47 ]
Ga het vanmiddag eens proberen onder Mac OSX. Windows gebruik ik voor bepaalde programma's op school, daarom wil ik ook op Windows een goede performance.Samplex schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 08:01:
[...]
Doe eens een PRAM/SMC reset en doe de test is onder Mac OSX!
En zeker geen benchmarkts doen onder Windows want daar heb je je macbook toch hopelijk niet voor gekocht?
Probeer eens ATTO onder Windows. Ik verwacht dat je performance gewoon goed is.Da_Vince schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 10:02:
[...]
Ga het vanmiddag eens proberen onder Mac OSX. Windows gebruik ik voor bepaalde programma's op school, daarom wil ik ook op Windows een goede performance.
[ Voor 10% gewijzigd door Philflow op 06-05-2011 10:04 ]
Ik volg nu al enige maanden aandachtig dit forum omdat ik in het bezit ben van een intel X25m 80gig... ik download erg veel (dit wordt allemaal direct op de NAS gezet) alleen dit is dan ook gelijk het nadeel.. Als ik mijn laptop meeneem naar anderen toe, heb ik mijn NAS niet tot mijn beschikking:( daarom heb ik een optibay gekocht op Ebay (iets van 20 euro ofzo) en daar wil ik een extra harde schijf inzetten.. Maar nu is de vraag of ik gewoon een willekeurige 2.5` 1TB in kan zetten?
Let op dat 750 gb en 1TB 2,5 " schijven 3mm dikker zijn en niet in de standaard 2.5" behuizingen passen ( 9.5mm vs 12.5mm). Waarschijnlijk heeft dit ook gevolgen voor jou optibay configuratie. Je kan dus of voor een 640 gb versie gaan, of als je echt 1TB onderstaande mogelijkheden overwegen. Qua design en prijs zijn ze op dit moment wel acceptabel.

vs

vs

[ Voor 58% gewijzigd door Greatsword op 06-05-2011 14:19 ]
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Hm volgens mij draag jij nu externe schijven aan.. moet ik niet kijken naar deze schijven?
http://www.wdc.com/en/products/products.aspx?id=130
http://www.wdc.com/en/products/products.aspx?id=140
http://www.wdc.com/en/products/products.aspx?id=130
http://www.wdc.com/en/products/products.aspx?id=140
Het blijft 3 mm verschil. zowel intern als extern. Omdat de schijf zelf dikker is. Standaard is 9.5 daarop zijn ook alle externe behuizingen gebaseert en volgens mij ook de optibay. Als je dus een 750gb of 1tb 2.5" schijf neemt zal hij zeer waarschijnlijk niet passen.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
hm okay dank je...
kan deze eventueel wel? of heb je misschien andere schijven die zijn aan te raden?
pricewatch: Seagate Momentus ST9750420AS, 750GB SATA-300, 16MB, 7200rpm
kan deze eventueel wel? of heb je misschien andere schijven die zijn aan te raden?
Er bestaan ook 750GB 9mm schijven.
PS. dit is trouwens het SSD topic. Er is een apart topic voor harde schijven.
WD 750GB Black is sneller.willem1509 schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 15:27:
hm okay dank je...
PS. dit is trouwens het SSD topic. Er is een apart topic voor harde schijven.
[ Voor 8% gewijzigd door Philflow op 06-05-2011 15:50 ]
Is er een mogelijkheid binnen snow leopard om je account naam extern op te slaan.
Ik heb al TRIM hoor op mijn snow leopard.Froggle schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 12:05:
Sja, of gewoon wachten tot Lion uit komt. Misschien zijn de SSD's dan weer een beetje in prijs gezakt en dan heb je ook gelijk TRIM support.
misschien dat het aan mij ligt, maar wat bedoel je?mr.niceguy.89 schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 18:06:
Is er een mogelijkheid binnen snow leopard om je account naam extern op te slaan.
Verwijderd
Ik ben toch maar voor de intel 510 gegaan,en het ziet er prima uit.
Als ik nu sata III op mijn mac pro 3.1 wil zetten,is dat dan ook mogelijk,of kan dat alleen maar op de nieuwste mac?
Als ik nu sata III op mijn mac pro 3.1 wil zetten,is dat dan ook mogelijk,of kan dat alleen maar op de nieuwste mac?
Volgens mij zit SATA III alleen op die nieuwste Macbooks Pro's en Imacs.Verwijderd schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 20:26:
Ik ben toch maar voor de intel 510 gegaan,en het ziet er prima uit.
De intel 510 SSD werkt niet goed de nieuwste Macbooks http://macperformanceguid...0505_2_Intel510--ssd.html
Er zijn vast wel controller / RAID kaarten met SATA 6Gbps lijkt mij.Verwijderd schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 20:26:
Dat kan, als je rechtsklikt op je accountnaam dan kun je geavanceerde opties kiezen. Hier kun je het pad naar je profiel instellen.mr.niceguy.89 schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 18:06:
[...]
Ik heb al TRIM hoor op mijn snow leopard.
ik heb zelf ook mijn systeem en apps op de SSD staan, en mijn profiel op de HDD.
[ Voor 10% gewijzigd door Magic op 07-05-2011 10:49 ]
Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz
Prulleman schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 19:44:
[....]
misschien dat het aan mij ligt, maar wat bedoel je?
Ik vermoed dat hij bedoelt of hij zijn home-directory op een andere plek dan de default plaats wil opslaan.mr.niceguy.89 schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 18:06:
En volgens mij is het antwoord: "Ja, het kan, maar als je niet echt , werkelijk, zonder twijfel 100% weet waar je mee bezig bent, moet je het vooral NIET doen".
Verder heeft het weinig te maken met SSD's dus de vraagsteller moet hiervoor op de juiste plek een topic openen lijkt me.
@Magic: dat kan hij inderdaad ook bedoeld hebben en dan klopt jouw reactie weer volledig.
[ Voor 6% gewijzigd door DivxLover op 07-05-2011 11:03 ]
Als het niet kan zoals het moet....dan maar niet :P
Wat ik heb begrepen is dat veel config bestanden en database dingen uit je home folder juist beter op de ssd kunnen blijven. ik heb er zelf voor gekozen om alleen de picture en movie map te verplaatsen naar de hdd. Je kan dan de koppeling leggen met een symbolic link. Zo staat alles behalve de echte grootverbruikers op de ssd
Verwijderd
Ik heb maandag mijn nieuwe macbook pro en ssd gekocht.
standaard macbook pro 13", en intel 80GB 320 series, nu heb ik een vraag moet ik naast de trim enabler nog iets anders installeren? en ik heb al een optibay besteld vervalt mijn garantie bij apple compleet als ik die erin zet?
standaard macbook pro 13", en intel 80GB 320 series, nu heb ik een vraag moet ik naast de trim enabler nog iets anders installeren? en ik heb al een optibay besteld vervalt mijn garantie bij apple compleet als ik die erin zet?
Beter om safe sleep uit te zetten, scheelt elke standby 4 gb schrijven.
En over de garantie.. In principe vervalt deze, in de praktijk niet voor iedereen, lees maar een stuk terug...zelfde discussie
En over de garantie.. In principe vervalt deze, in de praktijk niet voor iedereen, lees maar een stuk terug...zelfde discussie
Verwijderd
Ik heb eens wat gezocht en zover ik nu weet schijnt sata 3 te werken in een mac pro 3.1 Je hebt er een PCI 2 voor nodig,daarvan zitten 2 sloten in de mac pro 3.1.Philflow schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 09:34:
[...]
Er zijn vast wel controller / RAID kaarten met SATA 6Gbps lijkt mij.
Is er iemand die dit bevestigen kan?
Als ik er een sata kaart zou kopen,waar zou ik de schijf dan moeten laten,die kan dan niet zomaar in een van de sleuven boven in de mac.
Voor de Mac Pro zou ik kijken naar een OCZ RevoDrive.
Verwijderd
Ik heb al een intel 510.
Ik wist ook helemaal niet dat er kaarten waren met een ingebouwde schijf.
Ik wist ook helemaal niet dat er kaarten waren met een ingebouwde schijf.
Sinds ik de macbook open heb gehad om de SSD te installeren vind ik hem meer lawaai maken. Meer mensen met dit probleem? Ik denk aan 2 oorzaken: ofwel de fan maakt meer lawaai door mechanische verschuiving oid. Ofwel hij maakt meer lawaai doordat het koellichaam niet meer goed zit en de CPU warmer word. Heb een proggie geinstalleerd: "temperature monitor" maar die zegt dat mn cpu idle 44 graden wordt, wat me niet echt problematisch klinkt.
Als er iets kapot is en je weet niet wat dan is het toch gewoon een kwestie van alles herstellen naar de staat als je 'm gekocht hebt? Apple heeft er naar mijn weten geen rare onderdelen ingebouwd die breken zodra je de behuizing openmaakt, waardoor hun zouden kunnen zien dat je er aan hebt gerotzooid?Verwijderd schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 11:54:
Ik heb maandag mijn nieuwe macbook pro en ssd gekocht.
PSN: ForcedReboot | XBL: Froggle | NSO: SW-6166-3842-4608 | Strava | Untappd
Ik ben ook opzoek naar een SSD voor in mijn MBP.
Na veel zoeken en reviews te lezen heb ik besloten dat het de Corsair F120 gaat worden.
Er zijn echter problemen (geweest) met de mid-2009 MBP's.
Heeft iemand hier een Corsair F120 in een MBP 2009 model?
Ben erg benieuwd of er inderdaad nog steeds standby en hibernate problemen zijn.
Na veel zoeken en reviews te lezen heb ik besloten dat het de Corsair F120 gaat worden.
Er zijn echter problemen (geweest) met de mid-2009 MBP's.
Heeft iemand hier een Corsair F120 in een MBP 2009 model?
Ben erg benieuwd of er inderdaad nog steeds standby en hibernate problemen zijn.
@FTL: Beetje vreemd dat je na veel zoeken en reviews lezen voor een Corsair wil gaan, terwijl je er toch nog problemen over vind en ook nog in het type MBP dat jij bezit. Ik zou al direct naar iets anders gaan zoeken, en helemaal als we over de huidige prijzen van SSD's praten.
Corsair Force en Vertex 2 hebben zo'n 20% failures op Newegg.com
De problemen met die drive met een MBP 2009 waren allemaal vorig jaar, hoopte erop dat die intussen de wereld uit waren. Niet dus. De Corsair f120 performt nu eenmaal goed in de real-life benchmarks.Froggle schreef op zondag 08 mei 2011 @ 19:16:
@FTL: Beetje vreemd dat je na veel zoeken en reviews lezen voor een Corsair wil gaan, terwijl je er toch nog problemen over vind en ook nog in het type MBP dat jij bezit. Ik zou al direct naar iets anders gaan zoeken, en helemaal als we over de huidige prijzen van SSD's praten.
Prijs technisch is het een goede drive toch? Ik heb maar SATA-2 en ben zeker geen SATA600 schijf nodig.
Die kosten allemaal 220 of meer en zijn allemaal 25nm. Ik weet dat ze meer reserveren voor reallocation maar een 34nm drive zal me toch beter gevoel geven.
Allemaal zo ondoorzichtig wat nu de beste SSD relatief betaalbaar. Toch maar verder zoeken dan...
[ Voor 16% gewijzigd door FTL op 08-05-2011 22:36 ]
^ Lees de laatste 5 pagina's van deze thread eens, dan krijg je een hoop ideeen.
nvm
[ Voor 255% gewijzigd door FTL op 08-05-2011 22:39 ]
Ik ben sinds afgelopen zaterdag trotse bezitter van de nieuwe 2011 Imac,
Echter ben ik altijd een Macbook incl SSD gewend dus voor mijn gevoel is de Imac retetraag,
Nu zag ik bij Ifixit dat er een 2.5 Inch compartiment onder de DVD drive zat weet iemand hier meer over ik zou graag een Vertex 3 120Gb erin willen zetten.
Echter ben ik altijd een Macbook incl SSD gewend dus voor mijn gevoel is de Imac retetraag,
Nu zag ik bij Ifixit dat er een 2.5 Inch compartiment onder de DVD drive zat weet iemand hier meer over ik zou graag een Vertex 3 120Gb erin willen zetten.
Verwijderd
er is iets met de temperatuur sensor, die moet worden vervangen ofzo.ChrisdeW schreef op maandag 09 mei 2011 @ 09:25:
Ik ben sinds afgelopen zaterdag trotse bezitter van de nieuwe 2011 Imac,
zit er zelf ook aan te denken om een vertex 3 120GB erin te leggen.
Verwijderd
Zit er over na te denken om dit apparaatje in m'n MacBook Pro 13'' 5,5 te ploppen.
Gaat dat een beetje werken?
http://www.alternate.nl/h...olid+State+Drives&l3=SATA
Grt
Grt
Prima prestaties. Helaas wel 25nm en de betrouwbaarheid van Sandforce 1 drives ligt wat lager dan gemiddeld.Verwijderd schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 19:24:
Zit er over na te denken om dit apparaatje in m'n MacBook Pro 13'' 5,5 te ploppen.
[ Voor 4% gewijzigd door Philflow op 10-05-2011 19:39 ]
Verwijderd
Als je dat draadje voorziet van een jumpertje is het hele probleem opgelost met die fans.Verwijderd schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 17:40:
[...]
er is iets met de temperatuur sensor, die moet worden vervangen ofzo.
zit er zelf ook aan te denken om een vertex 3 120GB erin te leggen.
Zo heb ik het ook gedaan en draait nu al bijna een vol jaar naar volle tevredenheid.
Ik kan dit beamen. Ikzelf heb er voor gekozen om met een draadje in de uitgangen van het kabeltje te steken die je normaliter op de hardeschijf aansluit. Werkt perfect.Verwijderd schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 08:47:
[...]
Als je dat draadje voorziet van een jumpertje is het hele probleem opgelost met die fans.
Zo heb ik het ook gedaan en draait nu al bijna een vol jaar naar volle tevredenheid.
Ik heb zojuist een Vertex 3 in m'n nieuwe iMac gezet en ben geen sensor tegengekomenVerwijderd schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 17:40:
er is iets met de temperatuur sensor, die moet worden vervangen ofzo.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Ow echt je hebt hem neem ik aan als vervanging van je super drive gedaan?
Of kan je hem erbij zetten?
Nee, harddisk eruit, net als bij m'n vorige iMac. Lekker stilChrisdeW schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 18:44:
Ow echt je hebt hem neem ik aan als vervanging van je super drive gedaan?
Mass storage heb ik via een snelle NAS.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Zag dit zelf ook al aankomen, en nu zijn er ook nog bronnen die er ook zo over denken. Gewoon nog even wachten. Dat jaartje wachten trekken we nog wel met een HDD. http://www.cultofmac.com/...-256gb-ssds-by-2012/94581
[ Voor 3% gewijzigd door Froggle op 12-05-2011 00:12 ]