Het SSD in je Apple topic

Pagina: 1 ... 22 ... 88 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023
Verwijderd schreef op woensdag 13 april 2011 @ 09:09:
Heb eerder gelezen dat SSDs met de sandforce controller zogezegd 'reliability' min of meer schijnen op te offeren voor speed.
Dat 'opofferen' heeft uitsluitend effect voor de sequentiele schrijfsnelheid en dan alleen voor niet comprimeerbare data, voor het gros van de mensen totaal niet belangrijk.
Maarrr daar is de kous nog niet mee af; er zijn zoveel Kingstons om uit te kiezen.. SSDnow, V, V+, V+100, ik zie door de bomen het bos niet meer. Heeft iemand misschien een link naar een pagina waar de verschillen goed uitgelegd worden, of zou iemand dat misschien kunnen uitleggen?
De V+ (SNV325/2) is het oude model. Ook een snelle en betrouwbare SSD.
De V+ 100 is de nieuwe. Die is iets sneller en duurder.
Naar aanleiding van deze pagina http://www.pcper.com/article.php?aid=736 ook een vraag;
is het aan te raden om voor je MBP een Kingston drive te nemen die TRIM support heeft? (Sandforce klinkt ook fancy in eerste instantie, maar als zoiets ten koste van betrouwbaarheid gaat hoeft dat van mij niet. Hoe zit dat met TRIM?)
Alle huidige SSDs supporten TRIM. OS X nog niet officieel.

Uit de review van Tweakers valt op te maken dat de Kingston V+ 100 zeer goed blijft presteren zonder TRIM. Voor Sandforce geldt hetzelfde. TRIM is dus eigenlijk niet echt nodig bij deze SSDs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aramdin schreef op woensdag 13 april 2011 @ 09:06:
SSD laat pas echt zn kracht zien bij een krachtig systeem. Een echte "oude" pc zal nooit de volle potentieel van de SSD kunnen laten zien
Nouja oud.. Het is een core 2 duo met 2gb ram. Daar zal het wellicht z'n werk wel goed doen, zo niet verkoop ik hem wellicht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shytah
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-01 12:04
Osxy schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 21:51:
[...]

Ik ga volgende maand een V+100 128GB in mijn MBP 2010 zetten.
Ga me oude HD in een caddy zetten.

Simpele reden:
Systeem+Applicaties zijn al 90GB. Muziek 50GB.

Dan nog de rest, zit in grafische industrie en werk met best grote bestanden (in het archief veel ook, maar een actief archief). Zit op dit moment op 225GB in gebruik. Gebruikers map is in totaal 135GB.
Twijfel nog of ik voor 128GB ga of groter, vind de stappen (en daarmee prijs stappen) zo groot. Buiten dat een goede keus maken bizar moeilijk is... zo met een OS zonder trim.

Gebruik nu al een NAS (ofwel servertje) die alle echte multimedia content houd zoals films etc.
Vanwege het ontbreken van de TRIM is het juist daarom belangrijk om een SSD te nemen met een goede garbage collection. De MacBook Airs worden/werden daarom ook uitgerust met een SSD van Toshiba wel een agressieve garbage collection hebben. Om die reden heb ik ook gekozen voor een Vertex 2, aangezien deze mogelijkheid ook bezit. In hoeverre deze vergelijkbaar is met de garbage collection van de SSD van Apple weet ik niet, ik weet alleen dat het erin zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Volgens mij niet alleen de MBA's, ook andere machines die je vanaf de fabriek af laat monteren met een SSD komen met een Toshiba controller. Dezelfde die ook wordt gebruikt in de V+100 serie. De GC functie van een Vertex doet zijn werk volgens mij tijdens het idlen, terwijl een V+100/Apple SSD dit al direct toepassen tijdens het schrijven.
Verwijderd schreef op woensdag 13 april 2011 @ 10:26:
[...]
Nouja oud.. Het is een core 2 duo met 2gb ram. Daar zal het wellicht z'n werk wel goed doen, zo niet verkoop ik hem wellicht :)
Die zou hem prima moeten kunnen benutten, in hoeverre is dat als oud te bestempelen ;) . Ik heb naast mn iMac geweld nog een "oude" Opty 170 (S939, 2.5GHz)) staan die het met een 150Gb Raptor moet doen, dat voelt inmiddels echt traag aan haha

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
aramdin schreef op woensdag 13 april 2011 @ 13:55:
Volgens mij niet alleen de MBA's, ook andere machines die je vanaf de fabriek af laat monteren met een SSD komen met een Toshiba controller. Dezelfde die ook wordt gebruikt in de V+100 serie. De GC functie van een Vertex doet zijn werk volgens mij tijdens het idlen, terwijl een V+100/Apple SSD dit al direct toepassen tijdens het schrijven.
Heeft ook een nadeel: de levensduur wordt korter. Sandforce drives hebben dit nadeel niet.
http://www.anandtech.com/...-ssdnow-v-plus-100-review

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Kijk dat is nog eens een interessant puntje, daar was ik nog niet van op de hoogte, maar met een beetje verstand had ik dat zelf ook wel kunnen bedenken 8)7

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Toch denk ik dat het wel los loopt. Je krijg immers 3 jaar garantie en Kingston heeft toch een goede reputatie. Anand geeft als tip om 20% vrij te houden, dat helpt de wear te beperken.

Voor mensen die boven gemiddeld veel gaan schrijven is het wellicht beter om naar Sandforce te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey Phil,

Zou je misschien kunnen adviseren mbt het modelnummer dat ik moet hebben voor dat nieuwste model (2.5") 256GB Kingston V+100 die geschikt is voor een 2011 MBP? Als ik in de pricewatch kijk http://tweakers.net/price...?keyword=kingston+v%2B100 staan er wel erg veel verschillende modellen; bij een aantal staat ook 'HDD' terwijl het toch gewoon om een SSD gaat? :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:04

pposthoorn

Constructeur

Mede op aanraden van Philflow had ik besloten om een Corsair F120 te nemen. Er stond er dit weekend één in V&A. Maandje gebruikt, €150,- inclusief verzenden.
Leek mij wel een goede deal, maandag betaald gister verzonden, vandaag binnen :D

Ik heb zojuist Snow Leopard geinstalleerd, in 13 minuten _/-\o_
Na een aantal keer opstarten en wat extra software installeren nog eens gemeten hoe lang het booten duurt: 15 seconden. Wat wil een mens nog meer? :9~

Ik ben erg tevreden, m'n MBP voelt super 'snappy' alles draait als een zonnetje.

Iedereen bedankt voor de hulp ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Verwijderd schreef op woensdag 13 april 2011 @ 14:58:
Hey Phil,

Zou je misschien kunnen adviseren mbt het modelnummer dat ik moet hebben voor dat nieuwste model (2.5") 256GB Kingston V+100 die geschikt is voor een 2011 MBP? Als ik in de pricewatch kijk http://tweakers.net/price...?keyword=kingston+v%2B100 staan er wel erg veel verschillende modellen; bij een aantal staat ook 'HDD' terwijl het toch gewoon om een SSD gaat? :S
Dit zijn de juiste 2:
Stand alone drive: pricewatch: Kingston SSDNow V+100 SVP100S2/256G (stand-alone drive) 256GB

Upgrade bundle: met kabels, bracket en plastic 2.5"enclosure. pricewatch: Kingston SSDNow V+100 SVP100S2B/256GR (upgrade bundle kit) 256GB

Ik heb zelf de laatste gekozen, had nog een oude 2.5" HDD liggen en de bracket past perfect in mn iMac. Voor een MBP is de eerste optie maybe handiger.

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-04 12:25
aramdin schreef op woensdag 13 april 2011 @ 09:06:
SSD laat pas echt zn kracht zien bij een krachtig systeem. Een echte "oude" pc zal nooit de volle potentieel van de SSD kunnen laten zien
Hmm, ik snap wel wat je bedoelt: de volledige snelheid wordt pas echt benut bij een computer die de juiste SATA poort heeft en met die snelheid weet om te gaan. Pas dan kan je de overdrachtswaarden halen zoals in de tests worden bereikt.

Toch denk ik dat je opmerking misleidend is, juist oudere computers hebben veel baat bij een SSD. Mijn C2D 2.2GHz is nu niet meer de snelste (3,5 jaar oud tenslotte, SATA150) maar de relatieve traagheid wordt gemaskeerd door de snelheid van de SSD, en dan met name de lage access- en seektime. Daarom voelt mijn systeem zeker niet langzamer aan dan recente MBPs, integendeel. Een goede SSD is dus ook voor een oudere computer zeker een fantastische upgrade.

[ Voor 5% gewijzigd door remmelt op 13-04-2011 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:52

4POX

Everybody is wired

remmelt schreef op woensdag 13 april 2011 @ 15:30:
[...]

Hmm, ik snap wel wat je bedoelt: de volledige snelheid wordt pas echt benut bij een computer die de juiste SATA poort heeft en met die snelheid weet om te gaan. Pas dan kan je de overdrachtswaarden halen zoals in de tests worden bereikt.

Toch denk ik dat je opmerking misleidend is, juist oudere computers hebben veel baat bij een SSD. Mijn C2D 2.2GHz is nu niet meer de snelste (3,5 jaar oud tenslotte, SATA150) maar de relatieve traagheid wordt gemaskeerd door de snelheid van de SSD, en dan met name de lage access- en seektime. Daarom voelt mijn systeem zeker niet langzamer aan dan recente MBPs, integendeel. Een goede SSD is dus ook voor een oudere computer zeker een fantastische upgrade.
Ik beaamd dit. Mijn c2d 2,16 2 Gb in een mac mini uit voorjaar 2006 is met een SSD werkbaar. De SSD functioneert als een L4 cache. 2 GB is veel te weinig voor mijn werkzaamheden. De SSD vangt het swappen perfect op.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Ik had je vraag even over het hoofd gezien. Aramdin heeft 'm goed beantwoord: Er zijn maar 2 modellen van de V+ 100 256GB. 1 met kit, de ander zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
4POX schreef op woensdag 13 april 2011 @ 16:06:
[...]

Ik beaamd dit. Mijn c2d 2,16 2 Gb in een mac mini uit voorjaar 2006 is met een SSD werkbaar. De SSD functioneert als een L4 cache. 2 GB is veel te weinig voor mijn werkzaamheden. De SSD vangt het swappen perfect op.
Hoelang duurt het opstarten van osx bij jou?

Ik heb een core duo 1,6 mac mini, Geupgrade naar een c2d 1.8 en 2GB geheugen die ik met een crystalhd kaartje als mediacenter gebruik (xbmc). Nu zit er een 640gb harddisk in, maar het opstarten vind ik net te langzaam om even snel een aflevering van een serie te kijken. Ik zit te overwegen om een kleine (filmbestanden staan op een nas) SSD te kopen om het opstarten te versnellen. Maar het moet dan wel aanzienlijk sneller gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Magic op 13-04-2011 16:19 ]

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:11
Magic schreef op woensdag 13 april 2011 @ 16:16:
[...]

Ik heb een core duo 1,6 mac mini, Geupgrade naar een c2d 1.8 en 2GB geheugen die ik met een crystalhd kaartje als mediacenter gebruik (xbmc). Nu zit er een 640gb harddisk in, maar het opstarten vind ik net te langzaam om even snel een aflevering van een serie te kijken. Ik zit te overwegen om een kleine (filmbestanden staan op een nas) SSD te kopen om het opstarten te versnellen. Maar het moet dan wel aanzienlijk sneller gaan.
Als het echt alleen om de opstart snelheid gaat, is het misschien handiger om gewoon voor standby te kiezen ipv af te sluiten.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Martijn schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 16:33:
De optibays van optibay.nl hebben geen schroefgaten om vast te zetten in de MBP, zorgt dit niet voor redelijk wat extra vibratie / trillingen?
Heeft iemand hier nog een reactie op / ervaring mee??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

[...]

Als ik thuis ben ga ik meten om het te weten.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
zo, ook de v+100 128GB + optibay besteld voor mijn MBP 5,5 13"
Ben benieuwd !! :9

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Prulleman schreef op woensdag 13 april 2011 @ 17:12:
[...]

Als het echt alleen om de opstart snelheid gaat, is het misschien handiger om gewoon voor standby te kiezen ipv af te sluiten.
Hij staat op mijn slaapkamer en als ik standby kies dan gaat hij daar af en toe uit. Omdat hij dan de DVD-drive scant maakt hij aardig wat herrie daarmee.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneWolf
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 21:16

LoneWolf

Just a Byte

Zo mijn Kingston V+100 96 Gb is binnen, ga hem vanavond inbouwen en ben van plan een verse OS X install doen, en daarna mijn progs opnieuw te installeren.
Ik hoop hierdoor eea aan "slack space" die ik in de loop der jaren door het overnemen van de install van macbook naar macbook pro enz heb opgebouwd kwijt te raken.

Voorlopig wil ik proberen alleen de SSD te gebruiken, en de oude drive zet ik in de meegeleverde behuizing, zodat ik daar af kan halen wat ik nodig heb zodra dat van toepassing is. M'n itunes bestanden en fotos staan nl al op een FireWire disk.

Zijn er verder nog tips om het gebruik van de SSD zo goed mogelijk te benutten ?
Lees her en der eea. over bv :
- Het uitzetten van Spotlight ? Ik gebruik het vrij veel, ook op progst te starten enz.
- Hibernate mode uitzetten, zodat er geen sleep file meer geschreven wordt zodra je je mac laat slapen ?

Zou het veel schelen op de levensduur van je SSD ?
Ook ben ik aan het zoeken naar een progje wat zoals SSD Life, je health kan laten zien onder Mac OS X.

Life is to short to mess with it... Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
LoneWolf schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 11:55:
Zo mijn Kingston V+100 96 Gb is binnen, ga hem vanavond inbouwen en ben van plan een verse OS X install doen, en daarna mijn progs opnieuw te installeren.
Ik hoop hierdoor eea aan "slack space" die ik in de loop der jaren door het overnemen van de install van macbook naar macbook pro enz heb opgebouwd kwijt te raken.

Voorlopig wil ik proberen alleen de SSD te gebruiken, en de oude drive zet ik in de meegeleverde behuizing, zodat ik daar af kan halen wat ik nodig heb zodra dat van toepassing is. M'n itunes bestanden en fotos staan nl al op een FireWire disk.

Zijn er verder nog tips om het gebruik van de SSD zo goed mogelijk te benutten ?
Lees her en der eea. over bv :
- Het uitzetten van Spotlight ? Ik gebruik het vrij veel, ook op progst te starten enz.
- Hibernate mode uitzetten, zodat er geen sleep file meer geschreven wordt zodra je je mac laat slapen ?

Ook ben ik aan het zoeken naar een progje wat zoals SSD Life, je health kan laten zien onder Mac OS X.
Noatime aanzetten (zoek maar even op google)
SMS (sudden motion sensor) uitzetten (google again :P )
Hibernate kan inderdaad uit
Spotlight heb ik zelf ook aangehouden omdat ik 't veel gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Bovenstaande heb k ook allemaal uitgevoerd. En een beetje Free Space overlaten zodat de GC zn functie goed kan uitvoeren.

Spotlight is zo handig, die kan ik echt niet uitschakelen!

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneWolf

LoneWolf

Just a Byte

Die noatime had ik een paar minuten geleden ook al gevonden hier in het topic , was toch maar begonnen alles te lezen, ipv de 1e pagina en de laatse 5 :D

NoAtime en SuddenMotionSensor staan nu dus ook op de lijst .

Die free space zal wel lukken denk ik , juist door die herinstallatie van alles :D was overigens niet van plan hem onder te partitioneren.
De reden hiervoor is dat ik lees dat bv de ocz vertex 100gb gewoon 128 gb aan boord heeft, en de 120 gb versie dus ook nog 8 gb heeft voor gc (Ook al heb ik geen OCZ maar een Kingston, verwacht ik dat men dus ook hier wel rekening mee heeft gehouden bij kingston.)
Wordt ie toch te vol dan gaat er een schijf in een optibay bij in, zodat ik m'n afbeeldingen, documenten en downloads map daarheen kan zetten, dat levert ong 15 gig op, het verplaasten van de iphone&ipad apps uit de itunes map naar een andere schijf kan ook nog een paar gigs schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
LoneWolf schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 11:55:
Een SSD is berekent op zo'n 5 a 10GB schrijven per dag gemiddeld. Hibernate schrijft al gauw 2~3 GB weg als je 4GB geheugen hebt. Dus ja dat kan wel helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
zit net ook wat voor te bereiden voor de komst van mijn SSD, en kom deze site tegen:
http://poller.se/2010/08/optimizing-mac-os-x-for-ssd-drives/
weet niet of het allemaal klopt, maar ziet er duidelijk en logisch uit.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-09 22:04

Jrz

––––––––––––

Hibernate heb ik sowieso uitstaan, omdat een normale sleep veel sneller is.
Daarnaast heb ik altijd wel juice in mn laptoppie

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Philflow schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 13:34:
[...]

Een SSD is berekent op zo'n 5 a 10GB schrijven per dag gemiddeld. Hibernate schrijft al gauw 2~3 GB weg als je 4GB geheugen hebt. Dus ja dat kan wel helpen.
Check ook dit

Afbeeldingslocatie: http://media.bestofmicro.com/L/F/237939/original/Endurance%20Write%20Limits.jpg

Komt uit een interview van Tomshardware met 2 techneuten van Kingston over SSDs. Lees: http://www.tomshardware.c...ston-ssdnow-ssd,2550.html

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Interessant. Ik had mijn getallen hier vandaan:
http://www.storagereview.com/demystifying_ssd_endurance

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Wow, 50GB per dag haal ik nooit, laat staan 500GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneWolf

LoneWolf

Just a Byte

W00T! (Wat is dat snel zeg) should have done that long ago :D
Mijn Early 2008 Macbook Pro (2.5 Ghz, 4GB) Vliegt er nu overheen.
Heb de basis er weer op staan, staat zo'n 30 Gb op nu, moet nog mijn Afbeeldingen en Documenten map uitspitten en een paar progsels installeren.
Voorheen:
Afbeeldingslocatie: https://img.skitch.com/20110415-fkyxxj5xwhknu1u4ahhpfq7kk7.jpg

Nu:
Afbeeldingslocatie: https://img.skitch.com/20110415-tyykfcwpen17xrn32f5epy4q2w.jpg

[edit: even de info van de oude disk toegevoegd.]

[ Voor 17% gewijzigd door LoneWolf op 15-04-2011 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aries.Mu
  • Laatst online: 19-09 22:05
LoneWolf schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 22:21:
W00T! (Wat is dat snel zeg) should have done that long ago :D
Mijn Early 2008 Macbook Pro (2.5 Ghz, 4GB) Vliegt er nu overheen.
Heb de basis er weer op staan, staat zo'n 30 Gb op nu, moet nog mijn Afbeeldingen en Documenten map uitspitten en een paar progsels installeren.

[afbeelding]
Nice, die SSD is ook nog vrij betaalbaar zie ik...

Ik heb exact dezelfde MBP. Had je ook de standaard 250GB HD erin zitten?

iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneWolf

LoneWolf

Just a Byte

Had de standaard 250 Gb er in, heb de info toegevoegd.

Vond de prijs (+/- 144 ex verzenden) erg nice, de goedkopere in de pw hadden niet op voorraad en lange levertijd, had hem dinsdag avond laat besteld en donderdag in huis :)

Inbouw is overigens vrij eenvoudig, gewoon voorzichtig met de schroefjes. Het enige lastige is de voorkant waar de topcover geklikt zit. Heb dat met een kunstof spudger van de iphone repairtkit los weten te krijgen.
Topconver met 2 wasknijpers (oude slappe) omhoog aan het scherm gezet, dus niet totaal verwijderd.

Afbeeldingslocatie: https://img.skitch.com/20110415-kuy9pkp8sifkktfekjisdfscb6.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door LoneWolf op 15-04-2011 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

[...]

Zoals beloofd de boottijd van een oude Mac Mini.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Ook even een filmpje gemaakt van mijn kingston v+100 in mijn MBP 5,5 core 2 duo 2.2 4 GB:

Compare Kingston SSD to stock Hitachi 160GB HDD in macbook 13" 5,5 late 2009 core 2 duo 2.2 4GB
- First boot SSD
- second boot HDD

Startup list (manual launch after finder opens NAS share at startup):
- Mail
- Safari
- Aperture 3 (60GB lib located on stock HDD)
- MS Word 2011
- MS Excel 2011
- Photoshop CS4
- Dreamweaver CS4
- Activity manager
- Internet Explorer from suspended Windows 7 VM in Parallels desktop (located on SSD) starting in coherence (like VMWare unity)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:23
aangezien mijn vertex 2 overleden was zoals ook paar pagina's terug te lezen is.
Er ligt een nieuwe SSD klaar voor mij.
Maar twijfel echt om weer een vertex 2 te halen na al de problemen die je overal leest.
Ook vanwege het gebruikte geheugen.

Nu is kingston een goed alternatief.
Maar ben nog steeds niet helemaal overtuigd.
Wat zijn de pro's versus cons die mij kunnen overtuigen met de keuze voor een nieuwe SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
-Tot zover geen problemen gelezen icm OSX platform
-OS onafhankelijke GC functie, OSX TRIM hack niet nodig
-Presteert goed, maar is niet de snelste SSD

Lees ook: reviews: Vier ssd's van Samsung en Kingston op de pijnbank

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Ik heb uiteindelijk ook maar voor de "veilige weg" gekozen (kingston), Geen idee hoe het was gegaan met bv een vertex, maar ik zit ook nog eens met een nvidia chipset/sata controller....
opstelling:
hdd op oorspronkelijke plek
ssd in optibay

belangrijkste conclusies:
- sleep werkt
- drive werd gelijk herkend
- draait SATA 300
(misschien dat een vertex net zo goed had gewerkt...)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb net de Kingston V+100 in mijn optibay geplaatst, alles lijkt op zich goed te zijn gegaan; bij het opstarten krijg ik de melding 'The disk you inserted was not readable by this computer'. Als ik dan kies voor 'Initialize...' wordt ik doorverwezen naar 'disk utility'; daar staat de 'Kingston' SSD gewoon vermeld. Wat kan ik daar vervolgens het beste doen? First Aid, Partition, Raid, of Restore??

De bedoeling is op zich dat de extra ruimte op de SSD in de optibay gewoon als beschikbare extra ruimte wordt herkent.

ben een beetje een n00bie idd, tnx alvast voor de hulp hier! :)

ps. ander vraagje; heb tegelijk met het installeren van de SSD-optibay-combo, de 4GB standaard RAM van Apple vervangen door 2 nieuwe RAM-modules voor 8GB in totaal. Bij 'About this Mac' staat echter nog steeds slechts '4GB 1067 MHz DDR3'. Enig idee wat hier aan de hand kan zijn? (De gebruikte 8GB RAM komt overigens uit een 'oude' Sony Vaio laptop)

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2011 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Partition kies je en dan maak je een nieuwe, enkele partitie met de Apple defaults.

Geheugen goed aanduwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tnx Remmelt!;

Heb m'n MBP inmiddels opnieuw geopend en gecheckt dat die RAM-modules goed in hun slots zaten (dat zaten ze). Na het opnieuw opstarten wordt er nog steeds slechts 4GB aangegeven. Kan ik hieruit concluderen dat 1 vd RAM-modules kapot is? (En dat bijv. niet het probleem is dat OSX 32 bit maximaal 4GB kan herkennen?)

Overigens ander issue; bij het 'aanduwen' van de RAM-modules, heb ik bij 1 vd modules per ongeluk een 'soldeerstukje' van ik schat 1 bij 0,5 mm ofzo afgebroken... Tja stom kut enzo, maar nu niks meer aan te doen. Is die module nu definitief onbruikbaar? En ook: is het gevaarlijk om die module zo in mijn MBP te laten zitten (kan er zo bijv. oververhitting/brand ontstaan)?? ~mijn MBP zelf werkt nog steeds prima... Bvd voor de inzichten

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2011 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-snip-

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2011 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Vandaag uit HongKong mn Optibay binnengekregen en meteen even bij de compuboer langs gereden om een OCZ Vertex 2 te kopen. Veel reviews gelezen en leek mij de meest degelijke keuze.

Maar ik had natuurlijk ook van de 25nm versies gelezen en dat deze in sommige gevallen fors trager zijn en dat OCZ deze op aanvraag inruilt voor 34nm. Máár daarom ging ik er (onterecht) vanuit dat ze hem vanaf heden alleen nog maar 34nm bouwen.

Hoe dan ook, nu even aan mn (windows) werklaptop gehangen om firmware te updaten, maar wat blijkt; hij is 55,90 GB. Dus dat is dan de 25nm versie? Hoe sluit je voor jezelf uit welke versie je hebt als je aan het productnummer niet kunt aflezen welke het is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
25nm is al minder, Hynix NAND is nog minder. Je zou CrystalDiskMark (Windows) resultaten kunnen vergelijken met anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Nou heb de gok toch maar gewaagd de boel erin te doen. Anders kan ik nog inwisselen, 8 dagen de tijd.

Schone MAC OSX install gedaan + app cd en Ilife 11 en updates gedraaid.

Firmware 1.27 en geen trim geinstalleerd. Heb de 60gb in de Optibay geplaatst en de 500gb bijschijf op de schijf plek. Hier heb ik voor gekozen ivm kwetsbaarheid 500gb. Geen problemen met sleepmode nog gehad. Heb Spotify en Hibernate uitgeschakeld. Los van de benchmark ben ik erg tevreden met de upgrade. voor een kleine 120 euro voelt mijn systeem zo lekker snappy aan. Eindelijk die irritant lange laadtijden weg. Top.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/pxk4FLc3QqVyOl5vosVY96N8/full.jpg?nohitcount=1

[update]

Had even de Trim patch geinstalleerd, maar dat deed hem niet veel goeds. Viel terug naar 231.72. Dus meteen weer restored naar oude situatie. Heb vermoeden dat dit komt doordat ik nog een oude firmware heb (1.27), maar heb alleen windows laptops in huis, maar via USB werkt de firmware update niet. (hij zegt, terwijl windows de schijf wel herkend, dat er geen OCZ schijf gevonden is). Updaten wordt dus lastig, wordt tijd dat ze gewoon een mac osx app maken.

[ Voor 42% gewijzigd door Okasha op 20-04-2011 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Spotlight bedoel je denk ik ipv Spotify ;)

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb dus een Apple SSD (met volgens 'About this Mac' werkend TRIM support), en een zelfgeplaatste Kingston V+100 in de optibay (zonder TRIM support enabled).

Mijn vraag is; is het slim/verstandig om deze procedure te volgen en TRIM support ook voor de Kingston SSD te activeren?; http://www.groths.org/?p=308
Of zal de Kingston ook zonder TRIM support even goed werken? Dank voor de inzichten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Verwijderd schreef op woensdag 20 april 2011 @ 13:46:
Of zal de Kingston ook zonder TRIM support even goed werken? Dank voor de inzichten!
Volgens de tweakers review is het voor de prestaties niet nodig. Het zou wel kunnen schelen voor de wear. Dus als het kan zou ik het wel enablen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:04

pposthoorn

Constructeur

Ik heb onlangs mijn HDD vervangen door een SSD. Nu moet ik nog iets doen met SL op de HDD (iphone app in xcode 3 die in xcode 4 nog niet werkt).

Ik had de HDD al via usb aangesloten om m'n data over te zetten. Bij mijn weten kan de Macbook Pro mid 2009 gewoon van usb booten. Dus ik zet mijn mbp uit, en aan met ALT ingedrukt, zie ik alleen de SL partitie van de SSD. Ik had gedacht dat hier ook de bootpartities van de HDD zouden verschijnen.

Doe ik iets verkeerd? Er staan 2 partities op de HDD, 1 met Snow Leopard en 1 met windows 7 bootcamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 17:39
Als je een USB-schijf/stick formatteert met een GUID-partitie, dan kun je inderdaad opstarten vanaf deze USB-disk/schijf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Okasha schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 18:53:
Vandaag uit HongKong mn Optibay binnengekregen en meteen even bij de compuboer langs gereden om een OCZ Vertex 2 te kopen. Veel reviews gelezen en leek mij de meest degelijke keuze.

Maar ik had natuurlijk ook van de 25nm versies gelezen en dat deze in sommige gevallen fors trager zijn en dat OCZ deze op aanvraag inruilt voor 34nm. Máár daarom ging ik er (onterecht) vanuit dat ze hem vanaf heden alleen nog maar 34nm bouwen.

Hoe dan ook, nu even aan mn (windows) werklaptop gehangen om firmware te updaten, maar wat blijkt; hij is 55,90 GB. Dus dat is dan de 25nm versie? Hoe sluit je voor jezelf uit welke versie je hebt als je aan het productnummer niet kunt aflezen welke het is?
Ik heb net een vertex 2 er bij, met "E" in het typenummer wat als het goed is 25nm betekend, maar dat zegt niet alles. Volgens mij ben je echt genaaid als je de 51GiB versie hebt, wij hebben iig de 55Gib versie.

In CDM testjes is mijn snelheid ook prima, niet zo snel als de 34 maar prima iig.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 13:31

_Christiaan_

Master of SOG

Vandaag mn Intel 320 van 160 GB geïnstalleerd :)

Ik heb had een USB-to-SATA converter van dealextreme voor 11 dollar. Eerst even getest op een oude HDD, voordat ik mn precious SSD eraan heb gehangen. Maar het ging prima. Even gepartitioneerd met Schijfhulpprogramma, vervolgens met CarbonCopyCloner de boel gekopiëerd. Het duurde 3 uur, maar het alles ging warempel in 1 keer goed :) De SSD werkte meteen na inpluggen.

Ik heb de volgende 'hacks' toegepast:
-Noatime aangezet. Deze methode gebruikt. Geen verschil in snelheid.
-De hibernate image ("sleeping image") uitgezet en verwijderd. klik. Wederom geen verschil in snelheid (zoals verwacht bij deze)
-De trim hack :) Wederom geen verschil in snelheid. (deze hack heeft meteen de permissions ge-restored, als het statusvenster mocht geloven)
-De file system check: opstarten met cmd+S, en typen fsck -ffy. Als ik internet mag geloven, zou -ffy speciaal voor SSD's zijn (i.t.t. -fy). Ik zag geen "TRIM unused blocks" oid voorbij komen. In het hardware venster staat bij "Trim supported" wel "yes", maar of dit enkel een flag is, weet ik niet. Dat gaan we de komende tijd merken.

Ik heb elke keer tussendoor de snelheid van de SSD gemeten, maar ik heb geen één keer verschil in snelheid gemerkt:
Afbeeldingslocatie: http://cevertse.nl/dump/xbench.png

Nu is dat volgens mij wat aan de lage kant... Komt dit omdat mijn computer al wat ouder is? Het gaat om de early 2008 macbook. Zoals gezegd heb ik met Carboncopycloner de boel overgezet, kan het daar aan liggen? Ik denk zelf van niet, aangezien de SSD gewoon 'vers' is.

Voor de rest is het systeem wel supersnel. Na het verschijnen van het apple logo kan ik na 14 seconden inloggen. Super!

[ Voor 3% gewijzigd door _Christiaan_ op 22-04-2011 22:17 ]

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Ik ben er _misschien_ achter waarom mn Xbech scores zo laag zijn: Mn SATA bus draait op 1,5 gigabit in plaats van 3 gigabit. Het viel me al op dat zo'n beetje alle scores zowat de helft waren van wat het zou moeten zijn.

Ik heb een Intel ICH8-M AHCI controller, die gewoon op 3 gigabit zou moeten kunnen lopen. Ook gezien het feit dat hij NCQ ondersteunt volgens de hardware profiler. Het schijnt dat Apple om de één of andere reden de snelheid van deze bus gecapped heeft. Ik ben nu even aan het uitzoeken of er iets aan te doen is...

edit: het lijkt erop dat alleen de Macbook pro's gefixt zijn. Lekker is dat :(

[ Voor 7% gewijzigd door _Christiaan_ op 23-04-2011 12:44 ]

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudBurger
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-09 10:57
Ik had een Kingston in een early 2008 MacBook (zwarte) en daar zat ik ook net boven de 200, het lijkt me dus het maximum wat eruit gehaald kan worden.
RuudBurger in "Het SSD in je Apple topic"

Het lijkt me echter dat zo'n nieuwe Intel nog meer benadeeld wordt dan een Kingston van 1.5 jaar geleden. In mijn mbp 2011, haal ik namelijk rond de 295, maar neem aan dat jij wel ver boven de 300 uit moet komen.

Zelfde Kingston in 15" mbp 2011
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Results 295.42  
    System Info     
        Xbench Version      1.3
        System Version      10.6.7 (10J3250)
        Physical RAM        8192 MB
        Model       MacBookPro8,2
        Drive Type      KINGSTON SNVP325S2128GB
    Disk Test   295.42  
        Sequential  198.92  
            Uncached Write  301.28  184.98 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Write  314.73  178.08 MB/sec [256K blocks]
            Uncached Read   91.77   26.86 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Read   368.26  185.09 MB/sec [256K blocks]
        Random  573.78  
            Uncached Write  343.84  36.40 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Write  497.02  159.12 MB/sec [256K blocks]
            Uncached Read   1800.14 12.76 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Read   668.68  124.08 MB/sec [256K blocks]

[ Voor 45% gewijzigd door RuudBurger op 23-04-2011 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Jep. Beetje jammer is het wel, zeker aangezien de controller wel de 3 Gbit aankan. Ik heb Apple al feedback gestuurd, maar ik ga er niet vanuit dat er nog een fix komt. Stom, ik was er eigenlijk vanuit gegaan dat er SATA2 in zat. Maar anders had ik de SSD ook wel gekocht, dat dan weer wel. Volgens mij heb je weinig andere keus dan de Intel en de Vertex 2 in de 160-180 GB grootte.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Zo belangrijk is het niet. Een SSD voelt met name zo snel door de random prestaties, en die worden niet gelimiteerd door de SATA I connectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Wel gek, mijn late 2008 MBP draaide eerst op 1.5 Gb/s, maar sinds een of andere update (of de TRIM hack) doet ie 3 Gb/s bij "negotiated speed". Wellicht iets veranderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Volgens mij heeft die een EFI update gehad, waarna hij wel op 3 gbit draait. Waarom ze die update ook niet voor de gewone Macbook hebben uitgebracht is mij een raadsel.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
_Christiaan_ schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 22:16:
-Noatime aangezet. Deze methode gebruikt. Geen verschil in snelheid.
Logisch. Het enige verschil is dat er nu minder disk access is, wat de houdbaarheid van je SSD zou kunnen bevorderen. Ik zeg "zou kunnen" omdat het allerminst duidelijk is of het echt verschil maakt en of je het aan het einde van de rit gaat merken. Gewoon noatime gemount laten, het kan geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaniSuN
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-03 19:51
Heb mijn nieuwe MBP dus eindelijk binnen, wil ik dus mijn vertex 2 inbouwen. Moet ik met een Philips #00 schroevendraaier 10x schroefjes eruithalen. Raad eens de laatste wilde er niet uit, die was letterlijk "screwed" 8)7 uiteindelijk met keukenmessen aan de gang en ja hoor hij is eruit. Straks bij het deksel erop schroeven gaan er dus maar 9 in i.p.v. 10.

Nu komt het volgende de HDD gebruikt dus Torx T6 schroeven (tenzij ze sinds kort zijn overgestapt zijn op een andere maat), pak ik een T6 schroevendraaier erbij, jah hoor past die net niet (te groot) |:( Weet iemand waar ik fatsoenlijk T6 schroevendraaiers kan halen? Heb die van mij bij de praxis ... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippie17
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17-10-2022
Hoi,

Ik krijg morgen mijn nieuwe Macbook pro 17" I7 processor binnen. Ik wil de aanwezige harddisk vervange voor een SSD van 120 GB. Maar welke ?????? Er zijn zoveel merken en typen, dat ik het niet meer weet.

Heeft iemand goede tips ????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sib
  • Laatst online: 24-07 10:28

Sib

flippie17 schreef op woensdag 27 april 2011 @ 14:25:
Ik krijg morgen mijn nieuwe Macbook pro 17" I7 processor binnen. Ik wil de aanwezige harddisk vervange voor een SSD van 120 GB. Maar welke ?????? Er zijn zoveel merken en typen, dat ik het niet meer weet.

Sinds de nieuwe Macbook Pro's (in elk geval de) 15" en 17" een Sata 6 Gigabit connectie hebben voor het HDD slot zou ik kiezen voor 1 van de SSD's met 6Gigabit. De cdrom speler heeft 'slechts' een 3Gigabit connectie.

Ik heb er voor gekozen om een Intel 510 120Gb in het primaire slot te duwen en de cdrom te vervangen voor de bijgeleverde HDD icm een MCE caddy. Mocht je ook de cdrom speler willen vervangen voor een caddy, zoek dan in elk geval een caddy die geschikt is voor dit 2011 model. De Fenvi caddy van Optibay.nl is niet geschikt voor 2011 15" en 17".

Ik heb lang getwijfeld tussen een Vertex 3 en deze Intel. Maar gezien dit meer een werk machine is ben ik voor de 'betrouwbaarheid' van Intel gegaan. Vertex 3 zou in elk geval sneller moeten zijn in bepaalde gevallen. Maar sinds dit mijn eerste SSD is ga ik het niet merken.

De SSD Trim Enabler tool is overigens geen aanrader voor deze Sandy Bridge lijn. Ik had meerdere harde crashes per dag de eerste week dat het aan stond. Ik heb het ongedaan gemaakt en geen enkel probleem meer. Overigens schijnt er in 10.6.8 op dit vlak nog wat te veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
flippie17 schreef op woensdag 27 april 2011 @ 14:25:
Hoi,

Crucial M4 / C400 bestellen via Crucial.com

Goedkoper dan Intel, dezelfde controller. Betrouwbaarheid van deze controller is prima.

[ Voor 4% gewijzigd door Philflow op 27-04-2011 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippie17
Sib schreef op woensdag 27 april 2011 @ 14:46:
[...]

Sinds de nieuwe Macbook Pro's (in elk geval de) 15" en 17" een Sata 6 Gigabit connectie hebben voor het HDD slot zou ik kiezen voor 1 van de SSD's met 6Gigabit. De cdrom speler heeft 'slechts' een 3Gigabit connectie.

Ik heb er voor gekozen om een Intel 510 120Gb in het primaire slot te duwen en de cdrom te vervangen voor de bijgeleverde HDD icm een MCE caddy. Mocht je ook de cdrom speler willen vervangen voor een caddy, zoek dan in elk geval een caddy die geschikt is voor dit 2011 model. De Fenvi caddy van Optibay.nl is niet geschikt voor 2011 15" en 17".

Ik heb lang getwijfeld tussen een Vertex 3 en deze Intel. Maar gezien dit meer een werk machine is ben ik voor de 'betrouwbaarheid' van Intel gegaan. Vertex 3 zou in elk geval sneller moeten zijn in bepaalde gevallen. Maar sinds dit mijn eerste SSD is ga ik het niet merken.

De SSD Trim Enabler tool is overigens geen aanrader voor deze Sandy Bridge lijn. Ik had meerdere harde crashes per dag de eerste week dat het aan stond. Ik heb het ongedaan gemaakt en geen enkel probleem meer. Overigens schijnt er in 10.6.8 op dit vlak nog wat te veranderen.
Bedoel je deze van intel (dat is de enige die ik met sata-600 kan vinden

http://www.misco.nl/produ...20III%20120GB%209.5MM.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
flippie17 schreef op woensdag 27 april 2011 @ 18:03:
[...]
Bedoel je deze van intel (dat is de enige die ik met sata-600 kan vinden

http://www.misco.nl/produ...20III%20120GB%209.5MM.htm
Pricewatch is handiger: http://tweakers.net/price...llreTArbdNtpBar3P3Wiql_AA

Maar zoals gezegd Crucial C400 is goedkoper.

[ Voor 4% gewijzigd door Philflow op 27-04-2011 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florisappelaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-01-2024
Ik heb eigenlijk dezelfde vraag.

Heb sinds kort een Macbook Pro 15 inch 2.0 i7... en kom van een 2010 macbook air. Ik mis de snelheid van een ssd. Nu heb ik beetje op het forum gelezen en toch twijfel ik nog steeds tussen een Kingston 128GB, Vertex 3(geen positieve review op AnandTech) en de bovenstaande SSD. Wat raden jullie mij aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aries.Mu
Ik volg al een heel tijdje zowat alle SSD topics op GOT en ik wat vraagjes.
Ik ben overigens geen noob op dit gebied, maar kom er gewoon niet meer uit...
Mijn standaard 250gb 5400rpm HD in mijn MBP is meer dan groot genoeg (gebruik zo een 200gb ongeveer zonder echt op te letten), maar ik ben nu van job veranderd en dan merk ik echt dat dat ding te traag wordt.
Mijn schoonbroer heeft een Seagate Momentus XT in zijn MBP en ook die vind ik nog te traag aanvoelen tov mijn zus haar Macbook Air 11" met SSD...
Ik moet nu vaak afsluiten, opstarten en dan allerlei programmas openen. (Mail, numbers en af en toe een VM).
Nu duurt het gewoon iets te lang.

Ik heb de volgende SSD's op het oog:
wenslijst: SSD

De Kingston is eigenlijk iets te klein, maar lekker goedkoop en onderhoudsvrij lees ik zo.
De SF SSD's zouden echter ook een goede GC hebben, dus in hoeverre gaan die trager zijn na enkele maanden?
De Vertex 2 met 180gb lijkt ook wel interessant, maar heeft deze 25 of 34nm chips? Dat vind ik nergens terug.

Mijn budget laat het in principe ook toe om gewoon de grootste te nemen, maar alle modellen eronder voldoen ook. Het zou natuurlijk wel handig zijn als ik gewoon AL mijn data kan bijhouden, zonder dat ik moet beginnen opletten dat die 96gb na 2 weken volzit...

8)

iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
@ Floris, is dat een MBP met SATA III aansluiting?

@ Aries, onlangs hebben we op Notebookreview >2000 klanten reviews geteld. Het blijkt dat Sandforce 1200 controllers relatief veel problemen kennen.

De Kingston is een prima keuze. Intel 320 is ook het overwegen waard maar dan moet je wel TRIM hebben.

[ Voor 20% gewijzigd door Philflow op 27-04-2011 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothVision
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-03 13:40
De meeste info staat in de printscreen.

WD Scorpio Blue 500GB WD500BEVT maar eens vervangen.. erg veel beachballs laatste tijd.
Het is een Intel 320 Series 120GB geworden, voelt lekker snel aan :)
MacBook Pro 5,3 (SATA300), 8GB

- Trim enabler gebruikt
- default start 'ie in 64-bits kernel

Afbeeldingslocatie: http://www.smoothvision.net/Schermafbeelding.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Opmerking uit eigen ervaring welke sommige hier mogelijk veel tijd kan besparen;
Bootcamp installeren op je MBP vanaf een externe superdrive is niet mogelijk. Als je dus een optibay SSD wilt plaatsen en bootcamp wilt draaien, zul je eerst bootcamp moeten installeren vanaf de interne superdrive op de SSD (of HDD) in de 'main bay', alvorens je de superdrive eruit haalt en daar je tweede drive plaatst. Als je MBP met een Apple HDD is gekomen, en je je besturingssystemen op je (nieuwe) SSD wilt zetten, zul je dus eerst de HDD in de main bay moeten vervangen door je SSD, dan OSX met bootcamp installeren, en pas daarna de superdrive eruit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Goed nieuws voor MacBook 2011 gebruikers!

Het is vanaf nu mogelijk om ook de MacBooks model 2011 met Sandy Bridge in AHCI modus te laten draaien met alle performance voordelen van dien. Zeker als je een SSD geïnstalleerd hebt. Zie deze post onder update 3:

http://www.insanelymac.co...9&view=findpost&p=1674186

Ik heb het zojuist getest op mijn 13" MBP 2011 met Vertex 3 en het werkt!

CDM geeft nu Seq. reads van tegen de 500 MB/s en writes van tegen de 200 MB/s, maar de voornaamste verbetering is dat NCQ nu werkt en de 4k reads/writes op resp 180/160 MB/s liggen.

[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 27-04-2011 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cap schreef op woensdag 27 april 2011 @ 23:10:
Goed nieuws voor MacBook 2011 gebruikers!

Het is vanaf nu mogelijk om ook de MacBooks model 2011 met Sandy Bridge in AHCI modus te laten draaien met alle performance voordelen van dien. Zeker als je een SSD geïnstalleerd hebt. Zie deze post onder update 3:

http://www.insanelymac.co...9&view=findpost&p=1674186

Ik heb het zojuist getest op mijn 13" MBP 2011 met Vertex 3 en het werkt!

CDM geeft nu Seq. reads van tegen de 500 MB/s en writes van tegen de 200 MB/s, maar de voornaamste verbetering is dat NCQ nu werkt en de 4k reads/writes op resp 180/160 MB/s liggen.
Dat klinkt snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aries.Mu
Philflow schreef op woensdag 27 april 2011 @ 20:38:
@ Floris, is dat een MBP met SATA III aansluiting?

@ Aries, onlangs hebben we op Notebookreview >2000 klanten reviews geteld. Het blijkt dat Sandforce 1200 controllers relatief veel problemen kennen.

De Kingston is een prima keuze. Intel 320 is ook het overwegen waard maar dan moet je wel TRIM hebben.
De SF failure rates zijn idd wel hoger, maar de Vertex 2 240GB is wel relatief goedkoop.
Trim zou moeten lukken met de hack op Mac OS X? Dus een Intel zou ook kunnen idd.
Ik twijfel dan nog enkel tussen de 120, 160 en 300GB versie. Hoe meer hoe leuker natuurlijk, 160GB is eigenlijk wel de gulden middenweg.
De Kingston is heel leuk geprijsd en heeft geen onderhoud nodig, maar 96GB is toch iets te weinig. En de grotere versies zijn te duur in verhouding met Intel.

Dus:
- Toch een SF nemen?
- Trim hack installeren en Intel aanschaffen? (hoe goed werkt die hack eigenlijk?)

Keuzes keuzes... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Ik heb zelf gekozen voor de Intel 160 GB (idd wat je zegt de gulden middenweg), met de gok dat de trim hack ging werken. En bij mij werkte hij, zoals bij zoveel andere mensen. Je kan alleen niet 100% garanderen dat die TRIM hack werkt. Stel dat de TRIM hack niet zou werken, en als ik dat zou weten, dan zou ik geen Intel nemen. Maar ik heb gewoon de gok gewaagd omdat hij bij bijna iedereen werkt :P

De hack zelf is simpel: Download het programmaatje en klik op het Patch knopje :P

edit: overigens, de reden dat ik Intel prefereerde boven de Vertex 2, is omdat je bij de Vertex kans hebt op traag geheugen en op failures (en die kans is groter dan dat de TRIM hack niet werkt). Een andere keus dan de Intel en de Vertex heb je niet bij de 160-180 GB grootte.

[ Voor 21% gewijzigd door _Christiaan_ op 28-04-2011 13:17 ]

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Aries.Mu schreef op donderdag 28 april 2011 @ 12:13:
[...]
Dus:
- Toch een SF nemen?
- Trim hack installeren en Intel aanschaffen? (hoe goed werkt die hack eigenlijk?)

Keuzes keuzes... :)
Ik zeg Intel. Sandforce zie ik teveel problemen mee. Als die hack niet mocht werken dan zal er ongetwijfeld TRIM ondersteuning komen in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aries.Mu
Intel it is...

Nu nog effe nadenken over de welke.
300GB lijkt mij wel leuk >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudBurger
Geupdate naar Vertex 3, ging meer om de +100GB aan ruimte dan de snelheid.

Oud:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Results 295.42  
    System Info     
        Xbench Version      1.3
        System Version      10.6.7 (10J3250)
        Drive Type      KINGSTON SNVP325S2128GB
    Disk Test   295.42  
        Sequential  198.92  
            Uncached Write  301.28  184.98 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Write  314.73  178.08 MB/sec [256K blocks]
            Uncached Read   91.77   26.86 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Read   368.26  185.09 MB/sec [256K blocks]
        Random  573.78  
            Uncached Write  343.84  36.40 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Write  497.02  159.12 MB/sec [256K blocks]
            Uncached Read   1800.14 12.76 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Read   668.68  124.08 MB/sec [256K blocks]

Nieuw:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Results 478.25  
    System Info     
        Xbench Version      1.3
        System Version      10.6.6 (10J3210)
        Drive Type      OCZ-VERTEX3
    Disk Test   478.25  
        Sequential  280.63  
            Uncached Write  518.39  318.28 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Write  520.23  294.34 MB/sec [256K blocks]
            Uncached Read   114.41  33.48 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Read   601.69  302.41 MB/sec [256K blocks]
        Random  1616.78 
            Uncached Write  2397.57 253.81 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Write  908.05  290.70 MB/sec [256K blocks]
            Uncached Read   2979.56 21.11 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Read   1612.70 299.25 MB/sec [256K blocks]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Boom! Dat is een aardige scoreverhoging :)

Merk je het ook tov je oude SSD of...

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudBurger
Ik heb wel het gevoel dat alles net even iets sneller gaat. Maar dat is omdat ik erop let, of dat mijn hersens mijn aankoop goed willen keuren. ( Ik denk het laatste ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

SSD Eigenaars,

Aangezien jullie waarschijnlijk ook niet al je data op je SSD hebben staan maar op een externe HDD,
vroeg ik mij af op wat voor formaat jullie deze hebben gepartioneerd.

Ik heb de mijne (2.5" 1TB) in 3 partities opgedeeld / Fat 32 (20 gb W7 boot instal ) / 300 gb HFS ( time machine back up ) en ~ 650 NTFS ( Grotere en niet allerdaagse bestanden )

Op mijn MBA heb ik MacFuse geinstalleerd om te kunnen lezen/schrijven/verwijderen etc van NTFS. Waarom is mijn grootste partitie NTFS?, simpelweg omdat het compatibeler is, en niet elk device met HFS overweg kan.

Wat is nu het probleem? Indien ik grotere data van mijn MBA wil kopieren naar mijn ext HDD, ( dus van HFS naar NTFS ) duurt het wel 3x langer, dan vanuit bootcamp W7 ( NTFS naar NTFS )

Heeft OSX dan echt zoveel moeite om van het ene Schijformaat te lezen en naar het andere te schrijven?
Zijn jullie van mening dat mocht ik de NTFS partitie in zijn geheel vervangen door HFS, het wegschrijven van data sneller zal worden?

[ Voor 4% gewijzigd door Greatsword op 29-04-2011 10:44 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toondebruijn
  • Laatst online: 27-09-2022
ik heb al 3jaar een macbook wit. en wil maandag een macbook pro 13" gaan kopen (eindelijk salaris binnen:D) en wil daar gelijk een SSD inzetten nu heb ik al wat onderzoek gedaan en word het waarschijnlijk een V+100(als iemand een goedkoperen schijf weet of beteren voor hetzelfde geld zeg het) van 60/80gb (licht eraan hoeveel de AH mij uitbetaald deze maand) (en een 2de hd in mijn dvd drive dmv een optibay van ebay) nu is mijn vraag moet ik al die tweaks doen of hoeft dat niet? zit daar eigenlijk niet op te wachten en het moet gewoon werken als hij erin zit.

Op die schijf hoeft alleen iWorks, world of warcraft, en Snow leopard te staan.

[ Voor 6% gewijzigd door toondebruijn op 29-04-2011 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
toondebruijn schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 13:17:
nu is mijn vraag moet ik al die tweaks doen of hoeft dat niet?
Hoeft niet, werkt gewoon. De Kingston V+ 100 96GB is idd een prima keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toondebruijn
  • Laatst online: 27-09-2022
oke dat is perfect. Kingston V+ 100 96GB (141 euro) of dan toch de OCZ Vertex 2 Series 120GB (172.70euro) die van OCZ is duurder maar ook meer opslag. welke van de 2 is sneller en werkt beter icm met een macbook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
De Kingston 96GB is 126 euro !!!!
pricewatch: Kingston SSDNow V+100 SVP100S2/96G (stand-alone drive) 96GB

Vertex 2 niet meer aan beginnen imo. 200 failures in 1200 reviews (Newegg) is veel te veel.

Als je niet de Kingston wil neem je Intel 320 80GB. Maar dan moet je wel aan de slag met tweaks voor TRIM.

Voor snelheden zie de Tweakers Trace benchmarks.

[ Voor 19% gewijzigd door Philflow op 29-04-2011 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraagje over Kingston SSDs (de SVP100S2/256GB in het specifiek)

Is het nodig om je firmware te updaten, en zoja hoe doe je dat?? Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Verwijderd schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 14:28:
Is het nodig om je firmware te updaten, en zoja hoe doe je dat?? Iemand enig idee?
Heb je al gekeken op Kingston.com? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Philflow schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 15:06:
[...]

Heb je al gekeken op Kingston.com? :)
Natuurlijk :) maar daar is er niks over te vinden; of moet ik dat juist zien als een teken dat firmware updates niet relevant zijn voor Kingston SSDs?

(ik vraag het overigens na aanleiding van deze post op het macrumors forum: http://forums.macrumors.c...p?p=12482812&postcount=21)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Verwijderd schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 15:56:
[...]
Natuurlijk :) maar daar is er niks over te vinden; of moet ik dat juist zien als een teken dat firmware updates niet relevant zijn voor Kingston SSDs?
http://www.kingston.com/support/ssdnow/v100_firmware.asp
Eerste hit op Google :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmmm vaag, heb echt serieus gezocht :S

Maar superbedankt Phil!

edit. Ik heb de SVP100S2256G; dus een V+100 en geen V100 SSD (=SV100...). Voor de V+100 zijn er idd geen firmware updates voor de V100 wel (zie ook http://www.kingston.com/support/ssdnow/)

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2011 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-09 16:08
ik zie nu iets heel raars op alternate. namelijk dat een 16 GB kingston SSDnow ss100s2/16gb hogere leessnelheden heeft als een Kingston SNV425-S2BD/128GB Desktop kit. klopt dit? anders gaat ik er ook eentje halen voor me mac. is maar 40 euro en hij is dan in een keer dik 5 keer sneller met opstarten e.d. wel ff trimhack doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippie17
Vandaag mijn Intel SSD schijf binnengekregen en met 25 verschilende schroevendraaiertjes getracht de 10 schroefjes van de onderkant van mijn Macbook Pro 17" los te krijgen. Ik heb het idee dat het hele apparte schroefjes zijn waar je een heel apart schroevendraaiertje voor nodig hebt. Kan iemand mij op weg helpen en vertellen wel soort en maat schroevendraaier ik nodig heb ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippie17
Het is gelukt de kap is eraf en de nieuwe SSD zit erin, maar dan gaat het fout. Ik boot vanaf de instsallatie DVD en ga na het opstarten naar hulpprogramma's en maak een partitie aan op de SSD. Dan reboot ik en na het weer opstarten kan ik de installatie op de aangemaakte partitie uitvoeren. Hij zegt er 35 minuten voor nodig te hebben, maar de minuten lopen tergend langzaam af en het blauwe balkje loopt als stroom. Na ruim 1 uur is het blauwe blauwe balkje op ongeveer 25% en hij zegt nog 30 minuten nodig te hebben. Maar dan komt er een groot wit scherm net een geel uitroepteken en de melding dat de installatie is mislukt.

Wat gaat er fout, wie kan mij op weg helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
@ flippie, heb je misschien een verkeerde partitie indeling gekozen? het best maak je 1 partitie Mac OS journaled extended geloof ik.

[ Voor 32% gewijzigd door Philflow op 29-04-2011 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippie17
Inmiddels de schijf maar een keer gewist (vreemd genoeg zegt mijn macbook dat er na het wissen nog 2 mappen blijven bestaan) via EHBO de schijn laten controleren, geen problemen gevonden. En de partitie weer als Mac OS Journaled extended ingedeeld en opnieuw getracht te installeren met het OS. Helaas na ruim 2 uur weer dezelfde melding dat de installatie is mislukt omdat er bepaalde bestanden niet gecopieerd kunnen worden.

Het zal toch niet zo zijn dat ik net een DOA schijf heb gekocht ????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
flippie17 schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 09:08:
Het zal toch niet zo zijn dat ik net een DOA schijf heb gekocht ????
Die kans is wel aanwezig ja. Als je nog een ander systeem hebt kun je hem wellicht even daar testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippie17
Ik ben de SSD nu in een externe USB behuizing geplaatst, de orginele schijf weer in de Mackook en carbon copy gedownload en de orginele schijf gekloond naar de SSD in de externe USB behuizing. Dat gaat prima, het copieren gaat prima en binnen 20 minuutjes is de 17 GB overgezet. Daarna de schijf weer in de Macbook gezet, en opgestart. De eerste keer gebeurt er niets, na 1 miuut verschijnt het bekende vraagtekentje.
Nogmaals opgestart, en waarachtig het appeltje verschijnt en het bekende radartje gaat draaien, en draaien, en draaien en nu ruim 1 uur later draait hij nog.

Nog even ik vreet mijn nieuwe macbook op. Als het klonen perfect verloopt en ook schijfcontrole ziet geen problemen, dan zou je toch zeggen dat de schijf gewoon goed werkt ????

Is er een manier om de partitie echt te verwijderen, zodat de schijf dus partitieloos is. Ik krijg de aangemaakte partitie wel gewist, maar niet verwijderd.

Voor alle duidelijkheid, ik heb dus de Intel SSD drive 520 series SATA600 120 GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:19

breinonline

Are you afraid to be known?

Opstarten van de dvd en na de taalkeuze bovenin het menu voor disk utility kiezen. Daar kan je alle partities geheel verwijderen/opnieuw aanmaken. Heb je nog een extra externe schijf? Dan kan je daarmee een Time Machine backup maken van je oude disk, de SSD installeren en met de TM backup je data terug zetten. Werkt volgens mij het meest eenvoudig.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
flippie17 schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 11:27:
Voor alle duidelijkheid, ik heb dus de Intel SSD drive 520 series SATA600 120 GB
Oh haha. Ik dacht dat je de Intel 320 had. Van de Intel 510 zijn er known issues met de Macbooks.

Voor meer info ga naar het Intel SSD forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Wel in usb behuizing en vage dingen via de interne controller klinkt inderdaad als niet compatible met sata controller.
Firmware updates gechecked?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippie17
Ik heb geen idee, maar na een 3e herstart, verschijnt er onder het appeltje ineens een balkje dat volloopt en 3 minuutjes start hij perfect op. Tuurlijk gelijk een herstart, en hij start snel op. Even snel openoffice geinstalleerd en supersnel. (Misschien niet het meest ideale pakket om te test). Hoe kan ik nu eigenlijk de prestaties zien. Ik zie dat jullie van die fraaie schema's hebben. Ik ben op technovlak een echte leek. (ben al trots dat het plaatsen van de SSD me is gelukt na veel zweetdruppels en een woelige nacht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippie17
Prulleman schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 11:50:
Wel in usb behuizing en vage dingen via de interne controller klinkt inderdaad als niet compatible met sata controller.
Firmware updates gechecked?
Je bedoeld firmware van wat ??? (Sorry ik ben een techo-leek)
Pagina: 1 ... 22 ... 88 Laatste