Het SSD in je Apple topic

Pagina: 1 ... 15 ... 88 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19-09 21:31
frank_b schreef op zondag 30 januari 2011 @ 10:47:
[...]

Heb ik niet gedaan, de V+100 heeft goede GC/TRIM ik ga er vanuit dat dat genoeg moet zijn.
Verder vertrouw ik maar op het A-merk status dat er niet teveel cellen gaan afsterven.

Dus de volle mep benut.

[...]

vwb sata-300 dat ligt aan je macbook pro, ik heb een wat oudere (de 4.1) en die heeft een 150 aansluiting.
klik linksboven op het apple symbool, klik op over deze mac, klik op meer info
Wanneer je op hardware klikt zie je de versie van je mac, op seriele ATA zie je gegevens over je controller met harddisk.

De beste SSD is lastig te zeggen, wel je voor zekerheid gaan is de Kingston V+100 denk ik de beste optie maar ook gelijk de duurste en "minder" snelle (minder tussen quotes omdat je dat in de praktijk niet merkt)
De V+100 heeft dezelfde config als Apple in de Macbook air gebruikt, dus je bent vrij zeker dat er geen ellende uitkomt.

De OCZ schijven zijn goedkoper en sneller maar vergen wat onderhoud, GC/TRIM onder MacOS, deze worden beter door Windows ondersteund.
Is dit erg, valt wel mee denk ik in de praktijk, hangt sterk van jezelf af. Wil je graag maximale resultaten en ben je bereid daar wat energie in te steken zijn de Vertex, Intel enz schijven een goede keuze.
(Er zijn wel wat aanloop probleempjes met de Vertex maar daar heeft niet iedereen last van en dat wordt vast opgelost)

Wil je gewoon sneller zonder gezeur is denk ik de Kinston de beste keuze.

Garantie is volgens mij geen probleem, de hdisk valt onder de zelf te doen klusjes, letop dat weet ik niet zeker.
Je kunt bij problemen altijd de orginele disk terugzetten of de SSD door een reseller erin laten zetten dan hou je je garantie iig.

succes met beslissen.
Bedankt voor de info!
Wat moet je dan precies extra doen bij Vertex, Intel ssd´s?? Wat extra tijd kost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19-09 21:31
Ik heb de volgende informatie bij mijn Macbook Pro gevonden:

NVidia MCP89 AHCI:

Fabrikant: NVidia
Product: MCP89 AHCI
Verbindingssnelheid: 3 gigabit
Afgesproken verbindingssnelheid: 1,5 gigabit
Beschrijving: AHCI Version 1.30 Supported

Een SATA-300 SSD, moet hier toch wel in werken?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 20:22

afterburn

No more...

Ja hoor, geen probleem. Je zult dan zoiets zien:

NVidia MCP79 AHCI:

Vendor: NVidia
Product: MCP79 AHCI
Link Speed: 3 Gigabit
Negotiated Link Speed: 3 Gigabit
Description: AHCI Version 1.20 Supported

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank_b
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-06 08:26
Jou Macbook is inderdaad SATA-300, die is een tandje nieuwer dan die van mij.

Ik bedoel met extra's dat wanneer je wat wilt, zoals reconditioning of firmware flashen je een windows machine moet hebben.
Deze schijven zijn gericht op de windowsmarkt en hebben daar ook hun tooling voor.

Dus uitbouwen en in een Windowsmachine zetten of bootcamp met windows (er zijn nog wel wat tussenvormpjes zodat je met bootcamp geen volledige Win instalatie nodig hebt)
Kortom wat extra werk, dit hoeft niet met de Kingston, die doet dat zelf.

Ook lees je nog wel wat probleempjes met de Vertex2 en jou controller. Dat hoeft niet maar kan wel.
Het wordt vast opgelost en ik denk dat er voor de meeste SSD schijven ook wel Mac software komt, maar zoals gezegd, het vergt wat meer denk en speurwerk.

Ik werk met mijn MacBook en had daar geen zin in, erin en werken, dan is de V+100 een logische keus.
Daar hoef ik niet meer naar om te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-04 12:25
Dutch_Razor schreef op zaterdag 29 januari 2011 @ 16:21:
Ah mooie oplossing, ik heb nu de Mail folder verplaatst naar de SSD en vervolgens een alias gemaakt in ~/Library :)
Ik zou je toch willen aanraden om je gehele ~/Library op de SSD te stoppen. Hierin staan alle configs van je applicaties, en juist die wil je snel kunnen lezen. Ook de ~/Library/Caches dir is fijn om snel te kunnen aanspreken. Je hebt die snelle SSD toch niet voor niets gekocht? Juist met kleine, veelgebruikte bestanden heeft de SSD geen moeite wegens de extreem lage access time.

Ik moet er wel bijzeggen dat ik grootverbruikers als de Spotify cache (waarom is die 10GB?) dan wel weer op de HDD heb geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 13:47:
[...]
Vraagje van mijn kant;
Hoe goed is de kwaliteit van de SSDs die Apple zelf aanbiedt? Ben ivm gemak aan het overwegen mijn nieuwe MBP te preconfigureren met een SSD. De prijs is uiteraard niet bepaald een 'goede deal', maar is de performance verder wel gelijk aan de SSDs van bijv OWC? (ook in acht nemende de prestatie terugloop van SSDs op de lange termijn) Ervaringen?
Zou iemand hier zijn gedachten nog even over willen delen? Alvast erg bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Zoek de googles. Ze zijn niet slecht maar ook niet fantastisch, je weet niet welk merk je krijgt omdat ze in batches worden ingekocht en ze zijn vooral peperduur. Conclusie: koop er zelf een.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassio
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 20:15
Indien je een SSD in je MBP gaat zetten zou ik het zeker zelf doen. Met een iMac kan ik mij voorstellen dat je wat voorzichtiger bent, maar met een MBP kan je er volgens mij erg makkelijk zelf bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nou, ik zocht in dit topic naar 20 inch imac... maar heeft niemand zo'n ding ofzo? :P

Ik ben benieuwd wat voor type's ik in mijn systeempje kan zetten, dit zijn de specs van mijn comp.
imac 20 inch

2,4 ghz intel core 2 duo
4 gig ram 800 mhz ddr2

dit staat er bij serial ata bij systeemspecs:

Intel ICH8-M AHCI:

Fabrikant: Intel
Product: ICH8-M AHCI
Verbindingssnelheid: 3 gigabit
Afgesproken verbindingssnelheid: 3 gigabit
Beschrijving: AHCI Version 1.10 Supported

Wat is nou een goedkope schijf waar je ook nog wat aan hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:42

Jrz

––––––––––––

bassio schreef op maandag 31 januari 2011 @ 19:34:
Indien je een SSD in je MBP gaat zetten zou ik het zeker zelf doen. Met een iMac kan ik mij voorstellen dat je wat voorzichtiger bent, maar met een MBP kan je er volgens mij erg makkelijk zelf bij.
MBP is een aantal schroevies draaien, en klaar.
Mag ook van apple

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanceTrend
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-01 10:03

DanceTrend

w0ei

Voor de geïnteresserden; vandaag (1-2-2011) in de aanbieding, een OCZ Vertex2 180 GB voor €249,95 op Ibood (http://www.ibood.com/nl/nl/index.php). Goedkoopste in Pricewatch €290+...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DanceTrend schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 00:15:
Voor de geïnteresserden; vandaag (1-2-2011) in de aanbieding, een OCZ Vertex2 180 GB voor €249,95 op Ibood (http://www.ibood.com/nl/nl/index.php). Goedkoopste in Pricewatch €290+...
Ja zag het ook zojuist!

Vraagje over die Vertex 2 (2.5"' 180gb dus). Eerder in deze thread is er al door iemand op gewezen dat relatief veel gebruikers 'issues' lijken te hebben met de Vertex 2. En op newegg las ik zojuist de volgende comment: "This is apparently a drive with buggy firmware pushed beyond its limits to try and take top marks in speed"

Mijn vraag is dan ook als volgt; hoe verhoudt de kwaliteit van de Vertex 2 zich tot de SSDs van OWC? (met nadruk dan dus bij het draaien van OS/X, zonder TRIM). Ik had eerder eigenlijk besloten voor een SSD van OWC te gaan, maar met deze iBood deal begin ik toch te twijfelen.. Anderzijds vind ik kwaliteit belangrijker dan een 'leuke deal'..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-09 12:19

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Ga dan voor een OWC :)
No degration issues on mac. (they say)

Een amiga 500 met 512 kb ram !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor diegene die ineteresse hebben in een SSD :

http://www.ibood.com/nl/n...ig_maar_vooral_supersnel/

vandaag tot 23:59 uur geldig. Volgens mij geen slechte prijs.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2011 07:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
is die vertex 2 van ibood niet te dik voor mijn 2010 MBP 13 inch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-09 15:50

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Nee, de SSD is namelijk < 9.5mm hoog. Dus deze zal passen in de MacBook Pro 2010 13" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05:43
Jammer dat ie 'maar' 180GB is. Wil toch minimaal 256GB.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank_b
DaMarcus schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 08:11:
Nee, de SSD is namelijk < 9.5mm hoog. Dus deze zal passen in de MacBook Pro 2010 13" :)
Klopt in de MacBooks moet je 9,5 mm hebben.

Echter staat er in de advertentie 15 mm ????? 7(8)7

Ik weet dat er twee type SSD schijven zijn, dit is toch geen oude serie die opgekocht is?
Het lijkt mij niet gezien het plaatje en het is misschien een typfout, maar er zit toch iets van een risico aan.

180Gb zit toch ook niet meer in de nieuwe serie van OZC?

prijs is wel heel mooi :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 14:23
frank_b schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 08:54:
[...]

Klopt in de MacBooks moet je 9,5 mm hebben.

Echter staat er in de advertentie 15 mm ????? 7(8)7

Ik weet dat er twee type SSD schijven zijn, dit is toch geen oude serie die opgekocht is?
Het lijkt mij niet gezien het plaatje en het is misschien een typfout, maar er zit toch iets van een risico aan.

180Gb zit toch ook niet meer in de nieuwe serie van OZC?

prijs is wel heel mooi :9
Even vragen aan de 'productexpert' op het forum. Zijn antwoord uitprinten en mocht het dan toch 15mm zijn gewoon terugsturen en geld terug vragen. :)

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• securitymayo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-09 13:08
Verwijderd schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 07:23:
Voor diegene die ineteresse hebben in een SSD :

http://www.ibood.com/nl/n...ig_maar_vooral_supersnel/

vandaag tot 23:59 uur geldig. Volgens mij geen slechte prijs.
De OCZ vertex 2 180gb is ook bij mycom voor 249 te koop!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-03 21:48
Ja en nee, is niet op voorraad daar. dus de actie is best ok, scheelt met de eerste die wel voorraad heeft ( extern waarschijnlijk ) een klein 40EU. das toch de moeite waard!

//edit

Twijfel om hem te kopen, maar dat time-warp geneuzel doet mij nogal twijfelen. niks irritanters als zown ding terug te moeten sturen, vooral als je hem in je iMac ingebouwd heb... denk dat ik deze dus maar skip :(

[ Voor 39% gewijzigd door thijszor op 01-02-2011 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 12:34:
Zopas de Kingston V+100/128G besteld. Hopelijk komt die rap aan ^^
Deze is blijkbaar niet meer te leveren, heb nu een andere besteld, zou morgen voor m'n deur moeten liggen.. Kan hem wel pas donderdag installeren, maar we zullen zien ^^

pricewatch: Kingston SSDNow V100 SV100S2N/128G (notebook bundle) 128GB Deze nu besteld om specifieker te zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2011 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:59

Exirion

Gadgetfetisjist

thijszor schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 10:46:
Twijfel om hem te kopen, maar dat time-warp geneuzel doet mij nogal twijfelen. niks irritanters als zown ding terug te moeten sturen, vooral als je hem in je iMac ingebouwd heb... denk dat ik deze dus maar skip :(
For what it's worth: ik heb al een tijdje een Vertex 2 in m'n iMac zitten en heb nergens last van. Hij is snel, blijft snel en geen problemen met booten of dataverlies. Op de OCZ fora las ik dat de mensen met problemen zowel 1.24 als 1.27 firmware hadden, en laat die van mij nou ook 1.24 zijn. Misschien treedt het probleem alleen met bepaalde controller chipsets op en er zijn meer mensen waarbij het wel werkt dan die paar waarbij het niet werkt :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Verwijderd schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 12:33:
[...]

Deze is blijkbaar niet meer te leveren, heb nu een andere besteld, zou morgen voor m'n deur moeten liggen.. Kan hem wel pas donderdag installeren, maar we zullen zien ^^

pricewatch: Kingston SSDNow V100 SV100S2N/128G (notebook bundle) 128GB Deze nu besteld om specifieker te zijn.
Dat is een andere drive dan de V+100. Ik zeg niet dat de V100 minder goed is, maar we hebben het hier eigenlijk alleen over de V+100. Ik heb geen idee wat de V100 doet met garbage collection (alhoewel ik zelf de V+ series - dus zonder 100 - heb en die is wat GC betreft heel goed).

Kingston moet echt even normaal gaan doen met hun serienummering.

Je hebt, volgens mij in chronologische volgorde:
- SSDNow V series (deze schijnt slecht te zijn, brakke controller)
- SSDNow V+ series (deze heet in de pricewatch V2, dat is niet officieel. Deze heb ik, prima ding)
- SSDNow V100 series (deze heb jij zojuist besteld)
- SSDNow V+100 series (hier hebben we het de laatste paar pagina's over, volgens mij dezelfde controller als ook in de Air wordt toegepast)

Over de V100 weet ik verder niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu twijfel ik om voor een Kingston V+100 te gaan in mijn MBP 13" 2010 of te wachten op de nieuwe SSD's(intel G3, crucial c400 of eventueel de vertex 3 maar dat is net te lang wachten). Zou het het wachten waard zijn ? Mijn MBP heeft natuurlijk "maar" sata 300 maar de nieuwe ssd's zouden door de extra iops natuurlijk niet louter snellere doorvoertijden hebben en mits de huidige ssds de sata 300 grens ook niet halen is er daar ook nog wel wat marge over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Hou op met denken in doorvoersnelheid, tenzij je heel vaak hele grote bestanden leest en schrijft (> 1 GB). En dan bedoel ik natuurlijk niet het kijken van een film.

De Crucial C300 doet het volgens Anand niet lekker zonder Trim, ik zou wachten totdat er duidelijk is wat de C400 wat dat betreft brengt. Niemand weet of het het wachten waard is omdat we niet weten wat de nieuwe hardware kan en we ook niet weten hoe jij die hardware gebruikt.

Verder geldt: als je 'm nu nodig hebt, nu kopen. Als altijd. De Kingston V+100 is prima, de Vertex2 ook (ondanks de klachten de laatste tijd) en de OWC is ook een goed alternatief alhoewel vrij prijzig.

[ Voor 4% gewijzigd door remmelt op 01-02-2011 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Exirion schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 12:46:
[...]

For what it's worth: ik heb al een tijdje een Vertex 2 in m'n iMac zitten en heb nergens last van. Hij is snel, blijft snel en geen problemen met booten of dataverlies. Op de OCZ fora las ik dat de mensen met problemen zowel 1.24 als 1.27 firmware hadden, en laat die van mij nou ook 1.24 zijn. Misschien treedt het probleem alleen met bepaalde controller chipsets op en er zijn meer mensen waarbij het wel werkt dan die paar waarbij het niet werkt :)
Ik heb een Vertex 2 met 1.11 in m'n mbpro (9.5mm overigens idd, 240GB) en ook geen enkel probleem met watdanook.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassio
In mijn iMac had ik er wel problemen mee. Ik heb nu de kingston erin en geen problemen meer. Persoonlijk voor mij even geen vertex2 meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
Ik heb besloten de pricewatch: Kingston SSDNow V+100 SVP100S2/128G (stand-alone drive) 128GB te halen ipv de vertex 2, vind het toch een te groote gok. en de garbage collection voor stabielere resultaten ( als ik de reviews mag geloven ) vind ik ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassio
Pirma keus... Ga je veel plezier aan beleven... :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Laatst online: 19-09 23:33
Hier ook een Vertex 2 240 GB al 3 maanden zonder problemen in een Macbook Pro 17 2010.

Meeste problemen komen door die NVIDIA chipset troep, in het OCZ forum is het al meerdere malen gezegd dat de nvidia zich niet houd aan de SATA standaard.

Hiervoor had ik een Macbook Pro 17 2009 model (NVIDIA chipset) gehad en deze had ook al problemen met SATA disks, click geluiden en beachballs. Nu weer een Macbook Pro met intel chipset en t draait als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Welke firmware draai je op de Vertex 2 240GB SSD?

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

remmelt schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 13:54:
[...]

Dat is een andere drive dan de V+100. Ik zeg niet dat de V100 minder goed is, maar we hebben het hier eigenlijk alleen over de V+100. Ik heb geen idee wat de V100 doet met garbage collection (alhoewel ik zelf de V+ series - dus zonder 100 - heb en die is wat GC betreft heel goed).

Kingston moet echt even normaal gaan doen met hun serienummering.

Je hebt, volgens mij in chronologische volgorde:
- SSDNow V series (deze schijnt slecht te zijn, brakke controller)
- SSDNow V+ series (deze heet in de pricewatch V2, dat is niet officieel. Deze heb ik, prima ding)
- SSDNow V100 series (deze heb jij zojuist besteld)
- SSDNow V+100 series (hier hebben we het de laatste paar pagina's over, volgens mij dezelfde controller als ook in de Air wordt toegepast)

Over de V100 weet ik verder niks.
Hmm, had niet echt op dat + tekentje gelet.. Iemand die weet wat het grootste verschil is tussen deze 2? Misschien onderpartitionering? Als ie niet goed loopt kan ik hem (hopelijk) terug sturen en een V+100 bestellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank_b
Verwijderd schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 10:58:
[...]

Hmm, had niet echt op dat + tekentje gelet.. Iemand die weet wat het grootste verschil is tussen deze 2? Misschien onderpartitionering? Als ie niet goed loopt kan ik hem (hopelijk) terug sturen en een V+100 bestellen :)
Ik zou proberen hem te ruilen.

Kingston site:
(De 100 zijn de huidige series, de V+ en V zijn nu uit productie)

V100 SSD

V+100 SSD

Bij de V+100 staat specifiek dit:

SSDNow V+100 feature an independent garbage collection function that maintains a system at optimum performance level. This is especially important for systems running on Windows XP, which doesn't feature TRIM, and it will also help organizations extend the software cycle on their systems, delaying upgrades of operating systems and compatible applications.

Naast de gebruikelijke marketing shit lijkt het erop dat de gc/trim juist het grote voordeel van de V+100 tov de V100 is. Ik kan hier niets terug vinden bij de V100.

Let op er is ook een E versie, die is duurder en het verschil zit in de encryptie die standaard aan boord zit.
Voor de meeste mensen niet interessant. (voor sommige echter wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Laatst online: 19-09 23:33
aramdin schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 09:27:
Welke firmware draai je op de Vertex 2 240GB SSD?
Ik had 1.11 draaien en ben geupgrade naar 1.24 maar merk geen verschil. Enige wat niet werkt is hibernation.

Als je een SSD disk in je Macbook zet ga dan niet Carbon copies of Time Machine backups terug zetten want dat is vragen om problemen dat t niet lekker draait. Tevens na t installeren van je SSD disk gelijk een clear PRAM/NVRAM doen en resetten van je SMC controller en dan beginnen met een schone Mac OSX install.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvd50
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-07 22:38

rvd50

...................

Heeft iemand ervaring met externe cases voor de optical drive?

Ik ben benieuwd of de MacBook Pro's optical drive hierin past:
http://www.icybox.com.tw/page/2.5_products/2.5_ib-dk210.htm

R.D50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Dat gaat niet passen, de superdrive is beduidend groter dan een 2,5" schijf. Dit kan je zelf ook bedenken, er moet tenslotte een hele CD in kunnen passen. Een 2,5" schijf past met gemak onder een CD en een case voor zo'n laptopschijf is niet veel groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haazzz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-09 18:16
remmelt schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 13:05:
Dat gaat niet passen, de superdrive is beduidend groter dan een 2,5" schijf. Dit kan je zelf ook bedenken, er moet tenslotte een hele CD in kunnen passen. Een 2,5" schijf past met gemak onder een CD en een case voor zo'n laptopschijf is niet veel groter.
Heb jij het wel over hetzelfde product? Ik zie namelijk een case waar zowel een 2,5 inch HDD in kan, en daarbij ook nog eens een slimline CD/DVD drive.
Heb zelf geen ervaring met die case, maar je zou ze eventueel even een mailtje kunnen sturen om te informeren of optical drive van een MB/MBP hierin past ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicow101
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-08 21:49
Heeft iemand al de nieuwe Intel firmware ge-updated?

Macbook Pro 14" M4 - iPhone 15 Pro - Watch - tv - AirPods Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm ok.. Ben pas morgen weer thuis en normaal ging het pakketje vandaag toekomen. De V100 heeft in ieder geval de TRIM functie, dat van de garbage collection weet ik dan weer niet zeker. Kan er overigens gewerkt worden zonder Garbage Collection(met onderpartitioneren/w7 eventueel)?

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2011 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvd50

rvd50

...................

Haazzz schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 16:19:
[...]

Heb jij het wel over hetzelfde product? Ik zie namelijk een case waar zowel een 2,5 inch HDD in kan, en daarbij ook nog eens een slimline CD/DVD drive.
Heb zelf geen ervaring met die case, maar je zou ze eventueel even een mailtje kunnen sturen om te informeren of optical drive van een MB/MBP hierin past ;)
Na het lezen van jouw post zag ik het pas: er kan allebei in :) In een MacBook zit een slimline DVD-brander, dus zou moeten passen. Voor de zekerheid maar een mailtje sturen.

R.D50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

duncanvdlinden schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 18:59:
[...]

Opzich valt dat wel mee, de real life snelheden zijn zeer goed:
[afbeelding]
Helaas testen ze de Vertex 2 niet mee.....

De prijs is best goed, 155 euro voor de 96GB (uit duitsland).

In de test van anandtech is goed te zien bij de benchmarks op pagina 1, dat na gebruik van de SSD de snelheid vrijwel contant blijft. De Intel X25-V daarintegen zie je direct een aardig onrustig patroon ontstaan.

Ik zit dus sterk deze SSD te overwegen in mijn Macbook White 2.4ghz Late 2008.
De 96GB V+100 is prijs kwaliteit wel interessant. De 128gb versie kost ineens een stuk meer ondanks dat de specs mij op het eerste zicht hetzelfde lijken. Of zijn er toch verschillen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Verwijderd schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 18:35:
[...]

Hmm ok.. Ben pas morgen weer thuis en normaal ging het pakketje vandaag toekomen. De V100 heeft in ieder geval de TRIM functie, dat van de garbage collection weet ik dan weer niet zeker. Kan er overigens gewerkt worden zonder Garbage Collection(met onderpartitioneren/w7 eventueel)?
Het kan, maar dan kan de snelheid in elkaar zakken als een plumpudding in de toekomst.

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasz
  • Laatst online: 01-09 23:08
Zo, de Kingston V+ 128GB zit er in.

Wat een verschil. Ik heb wel een verse install gedaan.

MacbookPro boot in een aantal seconden. Het is echt ongelooflijk.

Nog een tip : Bij het installeren van OSX heb ik de printerdrivers en een aantal talen achterwege gelaten. Scheelt weer een paar GB.

woei!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank_b
Digistorm schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 19:14:
[...]

Het kan, maar dan kan de snelheid in elkaar zakken als een plumpudding in de toekomst.
Eens met bovenstaande.
Verwijderd schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 19:09:
[...]

De 96GB V+100 is prijs kwaliteit wel interessant. De 128gb versie kost ineens een stuk meer ondanks dat de specs mij op het eerste zicht hetzelfde lijken. Of zijn er toch verschillen ?
Nee zelfde serie, de geheugen cellen zijn blijkbaar erg duur, je ziet hetzelfde bij de 256 Gb die is relatief ook weer duurder dan de 128Gb.

Je hebt gelijk, prijstechnisch slimmer om een kleinere ssd te nemen. maar dan moet je de ruimte niet nodig hebben natuurlijk ;)
pasz schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 07:40:
Nog een tip : Bij het installeren van OSX heb ik de printerdrivers en een aantal talen achterwege gelaten. Scheelt weer een paar GB.
Talen heb ik er ook afgemikt, alleen Engels en NL laten staan.
Het Progje CleanmyMac (werd al eerder over geschreven) kan dit goed, gewoon vinkjes zetten welke taal je wilt houden. Hij sloopte zelfs talen uit een VMware image :)

[ Voor 22% gewijzigd door frank_b op 03-02-2011 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zit ook te kijken naar die SVP100S2B/96GR v+100 ssd van kingston.
vooral die GC optie is ideaal voor in osx gezien de ssd het "trimmen" doet en niet het os zoals in windows 7.
eerste vertexen hadden ook GC optie maar dat was ook vanuit os geinitialiseerd.

96gb is wel voldoende gezien in aan mijn mac mini ook nog een 2tb minimax heb hangen en mijn os partition nu ook maar amper 35 gb verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwb
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-02 16:33
Ik moet zeggen dat je door de snelheid wel onwijs verwend raakt! Op werk met een gewone pc lijkt het jaren te duren voordat hij opstart en ook de imac van mijn vriendin voelt traag aan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Haazzz schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 16:19:
[...]

Oh wat stom! Helemaal niet gezien. Ik keek weer eens niet verder dan de headline...

Nou ja, een educated guess dan: ik vermoed dat het gaat passen maar er zit geen frontje op voor slot loading. Je kan het bestaande frontje ervoor plakken en weghalen wanneer je er een DVD in wil stoppen of er een gat in dremelen of op ebay kijken naar een slot loading frontje en dat erin lijmen. Ik ben wel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasz
  • Laatst online: 01-09 23:08
Volgens mij heb ik een V+ i.p.v. een V+100.

Anyway, resultaten voor SNVP325S2128GB op een MacBookPro 17 met i5 :

Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/207ugc3.png

woei!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

beste aankoop op de macs na:)
sinds gisteren een SVP100S2B/96GR v+100 ssd van kingston in mijn late 2009 mac mini geschroefd.
lang zitten twijvelen tussen vertex 2 / intel en de kingston maar uit eindelijk toch de kingston omdat hij garbage collection heeft op de schijf zelf en niet via het OS.
lees ook te veel dat vertexen fout gaan mijn nvidia chipset dus die gok maar niet genomen:)

verse installatie gedaan zonder time machine backup terug te plaatsen.
gaat als een malle, kan nu zo wel weer paar jaar door.
cpu was niet de belemmering maar die harddisken maken alles zo traag, in m'n windows bak een vertex 2 zitten en zou niet meer zonder kunnen.
heb de 500gb schijf die erin zat mooi in de kingston behuizing gedaan en gebruik ik nu voor time machine backups only.
heb ook nog een 2tb iomega mini max die nu puur voor de storage is. FW800 is snel zat:) _/-\o_

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2011 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvd50

rvd50

...................

Ik heb zojuist me OWC Mercury Pro SSD 60GB + data doubler binnengekregen. Hij was de 29ste betaald en geshipped en nu 4 februari vanuit Amerika binnen(met de normale US Post International Shipping, goedkoopste optie) Dus qua levertijd zit het wel prima. Daarnaast moest ik 22 euro bij betalen aan kosten voor douane e.d. en totaal ben ik 160 euro kwijt. Dus ben aanzienlijk minder geld kwijt dan macupgrade.be Komt ook met name doordat ik met verzending onder de 150 euro bleef.

Ik installeer hem dit weekend en zal dan mijn bevindingen posten :)

R.D50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo, net m'n SSD erin gestopt. Wat een verschil, de bottleneck nu is mezelf.. Programma is al opgestart tegen dat ik iets anders kan doen ^^

Heb de Kingston V100/128G. Nu moet nog een Caddy komen en m'n systeem is volledig. Iemand een suggestie voor een caddy? Heb al op ebay een tegen gekomen.. Echter is dit 117 euro. Ik dacht meer aan 20 euro ^^

http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...RK:MEWNX:IT#ht_2579wt_698 Heb deze nu gevonden, vraag me enkel af of dit zal werken? Zit met een MBP van 2010, i5 2.4ghz.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2011 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-snip-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2011 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Net met OWC support aan de chat gehangen. De FW update voor de SSD's laat nog 3 a 4 weken op zich wachten, en er komt een OSX updater. (nu enkel windows).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen
  • Laatst online: 14-09 21:42

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Hoi allemaal! Ik heb afgelopen week van de V&A een (iets oudere) Intel X25-M 80GB SSD gekocht voor een redelijk prijsje voor in mijn Macbook Pro. Ik ben nog even achterstallige backups aan het goedmaken en daarna kan ik aan de slag met het inbouwen. Uiteindelijk wil ik mijn huidige 500GB 7200RPM schijf in een Optibay bouwen, aangezien mijn DVD speler al meer dan een jaar niet werkt en ik daar toch geen last van heb.

Ik denk een aantal dingen te weten van SSDs (of in ieder geval de generatie van deze), zo werken ze beter als ze niet helemaal volzitten (~50% is het beste geloof ik) en worden ze na verloop van tijd langzamer (TRIM ontbreekt). Wat is hiervan waar? Zijn er nog andere dingen om op te letten?

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is hier al eens iets voorbij gekomen over het geluid van de (originele) HDD die je in een Optibay plaatst (en de nieuwe SSD op de plek van de originele HDD). Is dat echt een hard geluid of is het zeer beperkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Persoonlijk geen idee, nooit over nagedacht. Ik zie nu wel dat de harddisk ophanging in mijn mbp wel goed geregeld is, maar tenzij er echt dingen mee gaan trillen in de optibay is er denk ik weinig aan de hand aangezien mijn schijf amper geluid maakt. Mijn optibay heb ik nog niet binnen, ik moet eigenlijk nog bedenken of ik dat wel echt wil gezien het gewicht en stroomverbruik.

Ik zet nu OS X op mijn SSD, nadat ik mijn superdrive 'gerepareeerd' heb met een dvd lens cleaner (van hama, van dixons) :). Ik had al zo'n vermoeden dat hij toch prima werkte maar vies was, maar nadaat de mac een apar keer gevallen is zit de sleuf toch al niet goed meer op lijn met de drive dus laat ik hem er liever uit tot ik weer iets moet installeren eventueel.

Heeft iemand al iets gezegd over de swapfiles trouwens? Swappen is niet zo geweldig voor je SSD geloof ik, aangezien het veel write-operaties zijn. De performance van de SSD zou sneller omlaag gaan met swap dan zonder, dus als ik wel een optibay neem dan overweeg ik de swapfiles op de harddisk te zetten. Zijn er nog meer van dat soort trucjes?

Edit vanaf mac:

SSD draait, best snel :) Het is niet echt eerlijk te vergelijken omdat ik meteen een clean install heb gedaan, maar ik denk wel dat hij sneller opstart dan met een harddisk mogelijk is en ook sneller echt bruikbaar is. Ik heb XBench gedraaid en daar kwam dit uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
Results 169.56  
    System Info     
        Xbench Version      1.3
        System Version      10.6.6 (10J567)
        Physical RAM        4096 MB
        Model       MacBookPro3,1
        Drive Type      INTEL SSDSA2MH080G1GC
    Memory Test 166.15  
        System  180.07  
            Allocate    380.91  1.40 Malloc/sec
            Fill    138.07  6713.09 MB/sec
            Copy    147.23  3040.92 MB/sec
        Stream  154.24  
            Copy    144.40  2982.55 MB/sec
            Scale   144.15  2978.18 MB/sec
            Add 166.31  3542.67 MB/sec
            Triad   165.04  3530.68 MB/sec
    Disk Test   173.10  
        Sequential  109.21  
            Uncached Write  117.07  71.88 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Write  106.91  60.49 MB/sec [256K blocks]
            Uncached Read   68.92   20.17 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Read   236.81  119.02 MB/sec [256K blocks]
        Random  417.18  
            Uncached Write  575.85  60.96 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Write  185.93  59.52 MB/sec [256K blocks]
            Uncached Read   1229.30 8.71 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Read   602.49  111.80 MB/sec [256K blocks]

Ik heb geen test gedaan met de harddisk, dus ik weet niet hoe veel verbetering dit is. Ik denk dat de write snelheid wel netjes is, het is duidelijk dat de secure erase gewerkt heeft volgens mij, maar de read speeds zijn volgens mij niet extreem goed. De specs zeggen 250MB/s read. Toegegeven, ik zit met een SATA-1 bus, dus ik zou maximaal 192MB/s moeten kunnen halen, maar dat is nog altijd meer dan 60% verschil met wat ik nu zie, dus is dat wel echt de bottleneck?

[ Voor 43% gewijzigd door Jeroen op 05-02-2011 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Planet X
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-09 20:04
Ik kon het niet laten. Hirrbij een xbench score van mijn OWC Mercury Extreme Pro SSD 240GB na 3,5 maanden in gebruik:

Results 327.72
System Info
Xbench Version 1.3
System Version 10.6.6 (10J567)
Physical RAM 8192 MB
Model iMac11,1
Drive Type OWC Mercury Extreme Pro SSD
CPU Test 213.26
GCD Loop 329.79 17.38 Mops/sec
Floating Point Basic 190.62 4.53 Gflop/sec
vecLib FFT 125.15 4.13 Gflop/sec
Disk Test 309.61
Sequential 192.48
Uncached Write 255.00 156.57 MB/sec [4K blocks]
Uncached Write 276.60 156.50 MB/sec [256K blocks]
Uncached Read 96.63 28.28 MB/sec [4K blocks]
Uncached Read 345.29 173.54 MB/sec [256K blocks]
Random 790.89
Uncached Write 688.25 72.86 MB/sec [4K blocks]
Uncached Write 454.47 145.49 MB/sec [256K blocks]
Uncached Read 3056.68 21.66 MB/sec [4K blocks]
Uncached Read 928.39 172.27 MB/sec [256K blocks]

Als die het zo blijft doen :P .

[ Voor 50% gewijzigd door Planet X op 06-02-2011 12:54 . Reden: tabel verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Hm, goed punt. Mijn Vertex 2 ook al een tijdje in gebruik:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Disk Test   326.93  
    Sequential  196.68  
        Uncached Write  185.42  113.85 MB/sec [4K blocks]
        Uncached Write  304.56  172.32 MB/sec [256K blocks]
        Uncached Read   107.75  31.53 MB/sec [4K blocks]
        Uncached Read   420.08  211.13 MB/sec [256K blocks]
    Random  967.96  
        Uncached Write  1315.36 139.25 MB/sec [4K blocks]
        Uncached Write  491.36  157.30 MB/sec [256K blocks]
        Uncached Read   2292.35 16.24 MB/sec [4K blocks]
        Uncached Read   1110.18 206.00 MB/sec [256K blocks]

Scheelt nauwelijks met dag 1 en ik schrijf nog best wat data weg. De SandForce GC werkt dus wmb prima :Y)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvd50

rvd50

...................

multipasser schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 00:48:
Net met OWC support aan de chat gehangen. De FW update voor de SSD's laat nog 3 a 4 weken op zich wachten, en er komt een OSX updater. (nu enkel windows).
Ik heb hier een OWC SSD liggen die staat te popelen om gemonteerd te worden in me MacBook. Mag ik vragen wat het precies voor FW update is en wat er verbeterd wordt?

R.D50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Jeroen schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 18:15:
-knip-

Ik heb geen test gedaan met de harddisk, dus ik weet niet hoe veel verbetering dit is. Ik denk dat de write snelheid wel netjes is, het is duidelijk dat de secure erase gewerkt heeft volgens mij, maar de read speeds zijn volgens mij niet extreem goed. De specs zeggen 250MB/s read. Toegegeven, ik zit met een SATA-1 bus, dus ik zou maximaal 192MB/s moeten kunnen halen, maar dat is nog altijd meer dan 60% verschil met wat ik nu zie, dus is dat wel echt de bottleneck?
Sata 1 is 1,5 Gigabit, maar door wat overhead blijft er zo'n 150 MB/s over. Dat is dus al een deel van je verklaring. Leuke upgrade overigens, ik heb ook nog zo'n oude MBP 3.1, maar ik wacht op de nieuwe intel SSD's. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09 10:54

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

* Whieee took the plunge :P

Gisteren de 250GB Toshiba harddisk vervangen voor een 120GB OCZ Agility 2 SSD, en dat is zeker een beste upgrade. Binnenkort komt ook mijn nieuwe bedrijfsnotebook (een zelfde MBP13" als ik nu heb), en deze krijgt de 180GB OCZ Agility 2. This is gonna be sweet :P

Performance is uitstekend, zeker aangezien onderstaande bench gedaan is tijdens het draaien van de initial TM backup :P

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/384290/ssd-bench.png

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Whieee schreef op zondag 06 februari 2011 @ 16:26:
* Whieee took the plunge :P

Gisteren de 250GB Toshiba harddisk vervangen voor een 120GB OCZ Agility 2 SSD, en dat is zeker een beste upgrade. Binnenkort komt ook mijn nieuwe bedrijfsnotebook (een zelfde MBP13" als ik nu heb), en deze krijgt de 180GB OCZ Agility 2. This is gonna be sweet :P

Performance is uitstekend, zeker aangezien onderstaande bench gedaan is tijdens het draaien van de initial TM backup :P

[afbeelding]
Waarom heb je voor de Agility 2 gekozen en niet voor de Vertex 2? Voor zover ik weet, is de Vertex 2 de snellere en afaik is hij nog goedkoper in NL te krijgen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Van de Agility 2 wist ik zeker dat 'ie niet zou gaan bokken met mijn nvidia chipset, van de Vertex2 wist ik dat niet. En dat vind ik toch belangrijker dan een paar procenten performance. Dus de Agility 2. :)

note: veel van de issues die ik heb gevonden van Vertex 2 SSDs in combinatie met Macs, betroffen Macs met nvidia chipsets. Dus dan neem ik liever het zekere voor het onzekere. Mijn Mac moet het gewoon doen namelijk ;) Met enige regelmaat openschroeven en tweaken en re-installen laat ik over aan de mensen die dat leuk vinden en er de tijd voor hebben.

[ Voor 46% gewijzigd door Whieee op 06-02-2011 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Whieee schreef op zondag 06 februari 2011 @ 17:59:
Van de Agility 2 wist ik zeker dat 'ie niet zou gaan bokken met mijn nvidia chipset, van de Vertex2 wist ik dat niet. En dat vind ik toch belangrijker dan een paar procenten performance. Dus de Agility 2. :)

note: veel van de issues die ik heb gevonden van Vertex 2 SSDs in combinatie met Macs, betroffen Macs met nvidia chipsets. Dus dan neem ik liever het zekere voor het onzekere. Mijn Mac moet het gewoon doen namelijk ;) Met enige regelmaat openschroeven en tweaken en re-installen laat ik over aan de mensen die dat leuk vinden en er de tijd voor hebben.
In dat geval lijkt het me een goede keuze inderdaad :D
Waar kan ik overigens terugvinden welke chipset een Macbook heeft. Ik heb zelf de 13" 2010, maar heb geen idee of het een Intel of een Nvidia chipset betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Jouw MacBook Pro heeft een nvidia chipset. In principe heeft elke Mac met een nvidia IGP (dus met shared geheugen) automatisch een nvidia chipset. Immers, een IGP is een GPU die in de chipset ingebakken zit.

Elke Mac die een nvidia 9400M of 320M aan boord heeft, heeft dus een nvidia chipset. Alle Intel-based Macs die geen nvidia 9400M of 320M hebben, hebben een Intel chipset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Inderdaad, had het al gevonden. Heb tot op heden echter nergens last van gehad.
Ik gebruik firmware 1.22 en heb Hibernate uitstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neliss
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-09 13:25

neliss

h00t h00t!

Whieee schreef op zondag 06 februari 2011 @ 17:59:
note: veel van de issues die ik heb gevonden van Vertex 2 SSDs in combinatie met Macs, betroffen Macs met nvidia chipsets.
Welke issues heb je het over? Ik heb van de week namelijk een OCZ Vertex 2 besteld voor in mijn MBP 13" met nvidia 9400M chipset, dus ik zit in de risicogroep. Ik las iets over het vastlopen bij hibernate (dat is geloof ik wanneer de batterij leeg raakt), maar ik hoop verder eigenlijk geen 'issues' te krijgen met deze upgrade.

Ik zou eigenlijk ook wel willen weten hoe de mensen de firmware hiervan bijwerken, ik las namelijk dat dit via windows moest. Kan dit dan ook in vmware/parallels of moet ik per se bootcamp gaan draaien hiervoor?

Het wordt ook aangeraden om pakweg 20% van de schijf ongeformatteerd te laten om meer performance te houden, doet iedereen dit braaf of is het nonsense?

Thanks voor antwoorden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

OWC 240gb testje. :)

Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/6i7hx5.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Jeroen schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 18:15:
SSD draait, best snel :) Het is niet echt eerlijk te vergelijken omdat ik meteen een clean install heb gedaan, maar ik denk wel dat hij sneller opstart dan met een harddisk mogelijk is en ook sneller echt bruikbaar is.
Scratch that. Hij is echt bloedsnel. Hij start binnen no time op en is meteen klaar voor gebruik. Ik ga hem nu veel vaker volledig afsluiten in plaats van sleepen waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een MBP i5 mid 2010, 320GB HDD. Nu wil ik graag een 160GB+ SSD schijf erin zetten.

Is het mogelijk om een complete backup te maken van mijn huidige schijf (is ongeveer 120GB de backup) en die op de SSD te zetten?

Mijn gedachte was dan dat de Mac weer direct kan functioneren?

Maar, er is natuurlijk maar 1 aansluiting voor een HDD tegelijk. Hoe los ik zoiets op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Verwijderd schreef op zondag 06 februari 2011 @ 22:47:
Ik heb een MBP i5 mid 2010, 320GB HDD. Nu wil ik graag een 160GB+ SSD schijf erin zetten.

Is het mogelijk om een complete backup te maken van mijn huidige schijf (is ongeveer 120GB de backup) en die op de SSD te zetten?

Mijn gedachte was dan dat de Mac weer direct kan functioneren?

Maar, er is natuurlijk maar 1 aansluiting voor een HDD tegelijk. Hoe los ik zoiets op?
Je kan eenvoudig met een installatie-dvd een Time Machine backup terugzetten die weer geheel hetzelfde functioneert als voorheen. Ik neem aan dat je al een Time Machine backup hebt, dan hoef je hem alleen maar even bij te werken en te zorgen dat je niks excludet wat je nodig hebt, en dan kan je gewoon de SSD erin zetten en met de DVD de backup terugzetten. Zo niet, dan is dit een goede reden om wel backups te gaan maken.

Alternatief is de oude schijf via USB aansluiten en klonen.

Overigens is het wel een idee om eerst je installatie op te schonen, zodat je niet onnodig veel ruimte inneemt. Met Monolingual kun je al misschien een GB of meer wissen, als je dat nog niet eerder had gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinningLOSER
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-01-2022
Ik heb een vraagje: Ik ga binnenkort een data doubler + 60GB SSD voor mijn MBP (late 2008) bestellen. Ik wil de SSD dan uiteraard als opstartschijf gebruiken, maakt het dan nog uit of ik de SSD in de data doubler of de reguliere HD bay plaats?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

WinningLOSER schreef op zondag 06 februari 2011 @ 23:01:
Ik heb een vraagje: Ik ga binnenkort een data doubler + 60GB SSD voor mijn MBP (late 2008) bestellen. Ik wil de SSD dan uiteraard als opstartschijf gebruiken, maakt het dan nog uit of ik de SSD in de data doubler of de reguliere HD bay plaats?
Het kan zijn dat je superdrive op PATA zit in plaats van SATA, in dat geval zit er in de data doubler waarschijnlijk een PATA-SATA converter die wat overhead veroorzaakt en de snelheid vermindert. In dat geval kan je de SSD beter op de plek van de HDD zetten. Mocht het wel een SATA superdrive zijn dan is dat niet het geval en zou het niet uit moeten maken.

Hoe kom je erachter? Open 'System Profiler' door dat te typen in spotlight (of via het  menu, About This Mac en dan More Info), en klik onder Hardware op 'Serial-ATA'. Als daar alleen een harddisk staat dan heb je een PATA superdrive (kun je bevestigen door bovenaan bij 'ATA' te kijken of hij daar staat), staat er een harddisk en een dvd drive dan heb je een SATA superdrive.

Overigens heb ik zelf net een soort data doubler op ebay besteld voor minder dan 20 euro incl verzendkosten, onder de naam 'pata optibay' (ik heb een PATA superdrive). Waarschijnlijk doet die het precies net zo goed als het origineel.

[ Voor 9% gewijzigd door Jeroen op 06-02-2011 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinningLOSER
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-01-2022
Oké thanks! Ik heb een SATA superdrive, dus het maakt niet uit.

Ik wilde voor deze set gaan:

http://eshop.macsales.com...d%20Computing/DDMBSSD060/

$179,- voor de data doubler + 60 GB SSD + toolkit, zodat ik in één klap klaar ben.

[ Voor 12% gewijzigd door WinningLOSER op 06-02-2011 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

WinningLOSER schreef op zondag 06 februari 2011 @ 23:44:
Oké thanks! Ik heb een SATA superdrive, dus het maakt niet uit.

Ik wilde voor deze set gaan:

http://eshop.macsales.com...d%20Computing/DDMBSSD060/

$179,- voor de data doubler + 60 GB SSD + toolkit, zodat ik in één klap klaar ben.
Dat ziet er wel uit als een goede deal. Voor de SSD los betaal je $149 dus $30 voor de rest is zeker niet slecht, en die SSD is volgens wat ik zou gauw kan vinden kwalitatief behoorlijk goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvd50

rvd50

...................

Jeroen schreef op maandag 07 februari 2011 @ 00:05:
[...]

Dat ziet er wel uit als een goede deal. Voor de SSD los betaal je $149 dus $30 voor de rest is zeker niet slecht, en die SSD is volgens wat ik zou gauw kan vinden kwalitatief behoorlijk goed.
Ik heb deze besteld en vrijdag de aflevering gemist aan de deur. Komt er deze week in en laat weten hoe het gegaan is :)

R.D50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

waarom bestellen mensen een dure owc schijf? omdat er brackets bij zitten?
is de kingston v+100 niet beter/ook goed omdat zelfde toshiba chip ook in de macbook air word gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
OWC geeft snelle rauwe performance. Echter blijkt de Kingston V+100 ook goed te presteren, ondanks de aggressieve GC.

Eindelijk bericht dat ik een nieuwe OCZ 240GB SSD teruggestuurd krijg, echter wil ik graag overstappen. Mochten jullie nog iemand weten die wil overstappen, PM me :)

Net aan de telefoon gehangen, met bijbetaling naar een Kingston V+100 256GB Upgrade bundle serie kunnen upgraden

[ Voor 14% gewijzigd door aramdin op 07-02-2011 14:32 . Reden: Extra info ]

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn
  • Laatst online: 17-08 20:22

afterburn

No more...

Verwijderd schreef op maandag 07 februari 2011 @ 08:47:
waarom bestellen mensen een dure owc schijf? omdat er brackets bij zitten?
is de kingston v+100 niet beter/ook goed omdat zelfde toshiba chip ook in de macbook air word gebruikt?
Hoezo duur? Een 128GB V+100 kost vanaf 238 euro in de pricewatch, en mijn 120GB OWC koste toen ik um kocht $235 (=175 euro).

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Lees net dat er van de V+100 series ook 2 verschillende versies zijn:

pricewatch: Kingston SSDNow V+ Series V2 SATA2 2.5 256GB
pricewatch: Kingston SSDNow V+100 SVP100S2B/256GR (upgrade bundle kit) 256GB

Gaat dan nog niet eens om de upgrade bundle, maar om de SKU nummers:
Nieuw: SNVP325-S2
Oud: SVP100S2B

Lees ook de review van Femme: reviews: Kingston SSDNow V+ 128GB
Kopers van de tweede generatie SSDNow V+ moeten goed opletten welke versie ze in huis halen. In de productnaam is niets te bespeuren van een tweede generatie: alleen op basis van sku zijn de modellen uitelkaar te houden. In de Pricewatch wordt de nieuwe versie consequent met V2 aangeduid om het onderscheid duidelijk te maken.

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aramdin schreef op maandag 07 februari 2011 @ 15:15:
Lees net dat er van de V+100 series ook 2 verschillende versies zijn:

pricewatch: Kingston SSDNow V+ Series V2 SATA2 2.5 256GB
pricewatch: Kingston SSDNow V+100 SVP100S2B/256GR (upgrade bundle kit) 256GB

Gaat dan nog niet eens om de upgrade bundle, maar om de SKU nummers:
Nieuw: SNVP325-S2 > begin 2010 released
Oud: SVP100S2B > eind 2010 released
Lees ook de review van Femme: reviews: Kingston SSDNow V+ 128GB

[...]
nee hoor zijn 2 verschillende versies
v+ en v+100 zijn verschillend. er is ook nog een v+180 om het makkelijker te maken _/-\o_
en de v+100 is nieuwer dan de v+

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2011 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Ow ok, dan heb ik de juiste besteld, als ik het goed heb? Ik heb de Upgrade bundle kit besteld, pricewatch: Kingston SSDNow V+100 SVP100S2B/256GR (upgrade bundle kit) 256GB

[edit]
Owja klopt, ik zie dat ik "appels" en "peren" vergelijk, V+ en de V+100 serie 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door aramdin op 07-02-2011 16:42 ]

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aramdin schreef op maandag 07 februari 2011 @ 16:41:
Ow ok, dan heb ik de juiste besteld, als ik het goed heb? Ik heb de Upgrade bundle kit besteld, pricewatch: Kingston SSDNow V+100 SVP100S2B/256GR (upgrade bundle kit) 256GB
ja is goede, heb de 96gb versie van die kit:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Gelukkig maar haha, bevalt prima zeker :) ?

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aramdin schreef op maandag 07 februari 2011 @ 17:03:
Gelukkig maar haha, bevalt prima zeker :) ?
ja vooral omdat hij snel blijft vanwege de active garbage collection. enige trim optie voor elk os.
maar mijn mac mini start op in 21 seconden:) en de rest is ook top.
had al ssd in game pc maar voor mac is het ook prima _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Voor elke nieuwere pc/mac is het echt een must (vind ik tenminste). Vooral mn iMac voelt meer "af"

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
Kan niet wachten, morgen komt me V+100 128GB binnen, nu nog wachten op de temp sensor uit engeland , brackets uit amerika ( en overige meuk ). hopelijk binnen 2 weekjes de SSD erin!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Verwijderd schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 16:57:
Er is hier al eens iets voorbij gekomen over het geluid van de (originele) HDD die je in een Optibay plaatst (en de nieuwe SSD op de plek van de originele HDD). Is dat echt een hard geluid of is het zeer beperkt?
Daar kan ik wel wat over zeggen. Ik heb een WD 500GB in m'n optibay (newmodeus.com eigenlijk) zitten en die is daar luider dan op de originele plek. Is ook wel logisch, er zit nu een stuk leeg blik omheen dat het ruisen van de schijf versterkt. In de praktijk merk ik het alleen wanneer ik alleen thuis zit en er geen muziek opstaat, dan slaat de schijf af en dan hoor je hoe stil de computer zelf is. Dan is het altijd jammer dat de hdd op een gegeven moment weer opspint. Werk/muziek/cpu-belasting (en dus fan noise) overstemmen het geluid gemakkelijk en dan is het gewoon achtergrond.
aramdin schreef op maandag 07 februari 2011 @ 13:20:
OWC geeft snelle rauwe performance. Echter blijkt de Kingston V+100 ook goed te presteren, ondanks de aggressieve GC.
Sandforce (Vertex2 en OWC) geven snelle performance op goed comprimeerbare data omdat de controller zelf compressie toepast. Dat doet de Kingston/Toshiba niet of minder, die is wat dat betreft "dommer" maar wel agressiever in de GC. Voorts blijft de Kingston juist dankzij de GC snel, niet ondanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja maar sas schijven heb je geen ruk aan in laptops. maybe in mac pro met de juiste controller.
maar dan ben je zowiezo al 500eu lichter al alleen aan de controller.
koop dan 2 ssd's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Lijkt me niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Seek time (average)
Read: 4.0 ms
Write: 4.4 ms

Seek time (full track)
Read: 8.0 ms
Write: 9.0 ms

Average latency time 2.99 ms
Spindle start time (typ.) 15 s
Dit is voor een vanilla SSD allemaal 0 of zo goed als 0. Prijs voor deze schijf: pricewatch: Toshiba MBF2300RC, 300GB SAS, 16MB, 10000rpm €173 ex verzend, dan nog de controller. Heb je wel 300GB. Er zijn bovendien ook SSDs op sata600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvd50

rvd50

...................

Zojuist me OWC Mercury Pro SSD 60GB geïnstalleerd. Met de bijgeleverde handleiding is het echt een fluitje van een cent. Gewoon voorzichtig te werk gaan en je haalt zo je optical drive eruit en zet de data doubler met SSD erin.

Hier mijn Xbench resultaten:
Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/2cs79fq.jpg

R.D50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nu een Kingston V100 (geen V+100 dus). Deze heeft de GC functie niet.. Nu, ik merk echter dat ik windows wel kan installeren nog op m'n SSD ipv gewoon virtueel via een andere schijf te draaien. Eerst dacht ik dat ik niet genoeg plaats ging hebben.

Nu vraag ik me af als ik dan windows laat lopen wat ik precies moet doen in windows en of dat de partitie van m'n OS X ook "in orde" brengt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reverb_
  • Laatst online: 27-05 16:55
Heeft Kingston geen 3.5" schijven? Wil bij een APR een SSD laten bouwen(heb zelf de tools niet en durf het niet) en die vertelde mij dat ik een 3.5" schijf moest leveren. Wil de schijf als vervanging van mijn huidige sata schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je een optibay plaatst, is de opening van de plek van de superdrive dan nog netjes dicht, of anders gezegd, zie je aan de buitenkant van de macbook (pro) ook maar iets van die optibay? Of hangt dit nog af van het merk optibay? Het liefst zou ik zien dat de afdichting van de plek waar de superdrive zat (waar dus de dvd's naar binnen gaan) blijft zoals ie is.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2011 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassio
Reverb_ schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 21:42:
Heeft Kingston geen 3.5" schijven? Wil bij een APR een SSD laten bouwen(heb zelf de tools niet en durf het niet) en die vertelde mij dat ik een 3.5" schijf moest leveren. Wil de schijf als vervanging van mijn huidige sata schijf.
Zoals ook al even in de PM aan Reverb_ aangegeven kan je gewoon een 3,5" bracket kopen waarin je je 2,5" SSD kan monteren:
pricewatch: OCZ Solid State Drive 3.5" Adaptor Bracket

Ik had er nog 1 liggen van een intel ssd. Werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvd50

rvd50

...................

Verwijderd schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 21:42:
Als je een optibay plaatst, is de opening van de plek van de superdrive dan nog netjes dicht, of anders gezegd, zie je aan de buitenkant van de macbook (pro) ook maar iets van die optibay? Of hangt dit nog af van het merk optibay? Het liefst zou ik zien dat de afdichting van de plek waar de superdrive zat (waar dus de dvd's naar binnen gaan) blijft zoals ie is.
Is nog netjes dicht. Je ziet niet van buitenaf dat het er een SSD inzit. Die 2 stukken schuimrubberen lagen waardoor je je CD/DVD naar binnen schuift, blijft gewoon zitten.

Voor de OWC gebruikers: OWC heeft zelfgemaakte icons voor hun SSD gebruikers. Wel geinig :)

Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/2zq61xt.png

http://eshop.macsales.com...fm?page=/icons/icons.html

[ Voor 14% gewijzigd door rvd50 op 09-02-2011 22:30 ]

R.D50

• 6pack15
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:21
rodian50 schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 22:27:
[...]

Is nog netjes dicht. Je ziet niet van buitenaf dat het er een SSD inzit. Die 2 stukken schuimrubberen lagen waardoor je je CD/DVD naar binnen schuift, blijft gewoon zitten.

Voor de OWC gebruikers: OWC heeft zelfgemaakte icons voor hun SSD gebruikers. Wel geinig :)

[afbeelding]

http://eshop.macsales.com...fm?page=/icons/icons.html
Ik neem aan dat jij je ssd hebt geïmporteerd? Moest je nog invoerbelasting betalen bij de grens? En wat heb je nou eigenlijk op je ssd gezet ( en wat op een externe schijf? ). Ben namelijk ook wel geintresseerd in een OWC Ssd, alleen voor de 120gb ben je 220 ong kwijt met data doubler, alleen heb geen idee hoe dat zit met invoerkosten. Dus misschien is een kleinere ssd dan de 'moeite' waard
Pagina: 1 ... 15 ... 88 Laatste