Jep, zit er al bijna 3 maanden in.MetalG schreef op zondag 16 januari 2011 @ 21:07:
iemand zich al gewaagd om zelf een SSD te steken in een 27" iMac?
Yep is zeker goed bevallen, dit ga ik de volgende keer weer doen.remmelt schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 19:07:
Dat is eigenlijk ook hoe ik altijd een nieuwe install doe hoor... Gewoon clean en dan de gedeeltes uit ~/Library terug zetten uit de handmatig gemounte TM backup. Je bent snel weer up and running maar toch een clean install. Ik vind het een goede middenweg.
Vandaag alle backup maar eens weggegooid en alles weer opnieuw laten lopen, scheelt zeker 50% ruimte
Ik wil toch geen 4-5 maanden terug.
Ga mij ook verdiepen in de Imac, die 2 disk oplossing kan volgens mij niet in de eerste iMac serie?
Eens kijken wat een goede oplossing is.
Op mijn TC staat alleen mn doc folder en mn itunes en iphoto lib die op een externe disk staan gebackuped.
Als ik problemen ondervind of door een install van een app mn macbook of mini niet meer werkt dan clean install en doc folders terugzetten
scheelt behoorlijk wat ruimte op de TC
Als ik problemen ondervind of door een install van een app mn macbook of mini niet meer werkt dan clean install en doc folders terugzetten
A Soldiers manual and a pair of boots.
Verwijderd
Gewoon korte vraag: ik werk voornamelijk met grote videobestanden (16GB). Las ergens dat SSD grote bestanden niet relaxed vinden. Wat ik raar vind, maargoed. Heeft iemand hier ervaring mee?
Mijn Vertex2 is denk ik niet goed, vanaf het begin al niet. Zie ook deze posting.
bassio in "OSX 10.6 slaat geen instellingen en prog..."
Wordt dus een RMA aanvragen. Hopelijk kan ik de schijf omruilen zodat ik niet al te lang zonder hoef te zitten.
Wel balen, moet ik waarschijnlijk weer langs macrepair, of zal ik het nu zelf gaan doen?
bassio in "OSX 10.6 slaat geen instellingen en prog..."
Wordt dus een RMA aanvragen. Hopelijk kan ik de schijf omruilen zodat ik niet al te lang zonder hoef te zitten.
Wel balen, moet ik waarschijnlijk weer langs macrepair, of zal ik het nu zelf gaan doen?
Voor een groot bestand is het voordeel van een SSD in elk geval aanzienlijk minder. Met twee recente hdd's in raid0 haal je (zo grofweg) dezelfde doorvoersnelheden. (En heb je aanzienlijk meer opslagruimte voor hetzelfde geld)Verwijderd schreef op zondag 16 januari 2011 @ 22:46:
Gewoon korte vraag: ik werk voornamelijk met grote videobestanden (16GB). Las ergens dat SSD grote bestanden niet relaxed vinden. Wat ik raar vind, maargoed. Heeft iemand hier ervaring mee?
Natuurlijk is een SSD een goed idee voor je OS en software.
[ Voor 8% gewijzigd door Jesse op 17-01-2011 10:19 ]
Verwijderd
Ok, en tja; ik heb een MBP. Twee hd's kan ik wel schudden.Jesse schreef op maandag 17 januari 2011 @ 10:18:
[...]
Voor een groot bestand is het voordeel van een SSD in elk geval aanzienlijk minder. Met twee recente hdd's in raid0 haal je (zo grofweg) dezelfde doorvoersnelheden. (En heb je aanzienlijk meer opslagruimte voor hetzelfde geld)
Natuurlijk is een SSD een goed idee voor je OS en software.
Je kan de Superdrive eruit halen. Bracket erin doen en HDD aansluiten.Verwijderd schreef op maandag 17 januari 2011 @ 10:56:
[...]
Ok, en tja; ik heb een MBP. Twee hd's kan ik wel schudden.
Zijn er meer mensen die een SSD hebben en bootcamp gebruiken? Ik ben wel benieuwd of jullie ook last van een corrupte SSD hebben? Ik wil namelijk even zeker weten of het aan een foutieve SSD ligt of aan de combinatie OSX/Windows in Bootcamp.
Is de grootte van een SSD dan geen probleem voor je?Verwijderd schreef op maandag 17 januari 2011 @ 10:56:
[...]
Ok, en tja; ik heb een MBP. Twee hd's kan ik wel schudden.
Evt is een hdd aan firewire nog wel een optie dan.
Verwijderd
Superdrive eruit halen is iets waar ik nog niet aan gedacht had. Ff overwegen.Jesse schreef op maandag 17 januari 2011 @ 11:28:
[...]
Is de grootte van een SSD dan geen probleem voor je?
Evt is een hdd aan firewire nog wel een optie dan.
HD (7200 rpm) met firewire heb ik, werkt goed. Maar ik werk 50/50. Een deel moet op MBP staan ivm werk aan de bestanden. Belangrijkste: een SSD moet niet gek gaan doen. Indien niet, koop ik er een. Snelheidswinst op die bestanden is niet erg, wel als de SSD er mee stopt.
Verwijderd
Ik zit in Denemarken, waar deze dingen of niet te krijgen zijn, over ontzettend veel duurder zijn. Uiteindelijk ben ik voor de OWC Mercury Extreme Pro 240Gb gegaan. Om Mac support, langere garantie en snelheid. Ik hoop mijn MBP 4,1 Late 2008 nog even op zijn laatste adem door te laten trekken met deze schijf.remmelt schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 09:21:
[...]
Of zit je niet in Nederland?
Man, kijk dan ook eens wat er bij staat: "Voted "Best of the Best" by Maximum PC magazine". Je laat je toch niet van de wijs brengen door een stelletje sukkels op een site terwijl een gerennomeerd PC-blad (tja) die schijf het beste van het beste noemt?
Vandaag zou de schijf binnen moeten komen, ik heb superduper al klaarstaan.
Ik wil je niet teleurstellen, maar je gaat sowieso niet de topsnelheid halen. Je MBP heeft een SATA150 interface en die is de bottleneck. Die laatste paar procenten ga je niet halen (maar dat is niet erg, want die merk je toch niet).Verwijderd schreef op maandag 17 januari 2011 @ 12:00:
[...]
Ik zit in Denemarken, waar deze dingen of niet te krijgen zijn, over ontzettend veel duurder zijn. Uiteindelijk ben ik voor de OWC Mercury Extreme Pro 240Gb gegaan. Om Mac support, langere garantie en snelheid. Ik hoop mijn MBP 4,1 Late 2008 nog even op zijn laatste adem door te laten trekken met deze schijf.
Vandaag zou de schijf binnen moeten komen, ik heb superduper al klaarstaan.
http://www.everymac.com/s...ly-2008-penryn-specs.html
Aan de andere kant, ik heb zelf een 3,1 (ook met SATA150) en je merkt natuurlijk wel degelijk de supersnelheidswinst ten opzichte van een spinnende schijven HD. Daar valt niets op af te dingen.
Veel plezier met je aankoop!
Ben ook van plan een SSD aan te schaffen en deze door een apr erin te laten zetten. Of als iemand in de buurt van Groningen het voor mij wilt doen, natuurlijk tegen vergoeding.frank_b schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 17:49:
Waarom dan toch een Kingston? Tja ik heb geen zin in dat geneuzel met uitbouwen en TRIM/Garbage enz.
Wil de SSD dus zelf leveren en wil een Vertex 2 kopen. Maar moet ik nadat hij erin zit nog dingen uitvoeren extra dingen doen? Vraag dat ff na de reactie van frank_b, want die heeft het erover dat je hem moet uitbouwen en trim/garbage moet doen
[ Voor 8% gewijzigd door Reverb_ op 17-01-2011 13:32 ]
Even ter informatie voor iemand die hetzelfde probleem als bovenstaande ondervindt: Na maanden met dit probleem te hebben gezeten is het eindelijk opgelost met het updaten naar OSX 10.6.6.DarknessAwaits schreef op woensdag 15 september 2010 @ 21:44:
Ik heb sinds enkele maanden naar alle tevredenheid een SSD in mijn MacBook Pro zitten (OCZ Vertex van 96GB), maar OSX heeft de vervelende gewoonte gekregen om tijdens het opstarten erg lang (varieert van minuut tot een kwartier waarna ik de powerbutton toch maar 10 seconden ingedrukt houdt) een blauw scherm te tonen. Na dit blauwe scherm gaat het allemaal wel razendsnel, maar het is niet echt doenbaar zo.
Ik heb al wel diverse fora doorzocht waarbij ik eigenlijk iedere keer bij de support pagina van Apple (http://support.apple.com/kb/ts1545?viewlocale=en_us) uitkwam. Deze suggereert om de "application enhancement software" te verwijderen, maar die heb ik niet. Verder is het een vrij kale installatie van Snow Leopard.
Heeft iemand anders hier ervaring mee i.c.m. een SSD?
Je hoeft niets te doen, echter heeft de drive geen MacOS utils en moet je wanneer je de drives firmware wilt updaten hem dus aan een Win OS hangen.Reverb_ schreef op maandag 17 januari 2011 @ 13:30:
[...]
....
Wil de SSD dus zelf leveren en wil een Vertex 2 kopen. Maar moet ik nadat hij erin zit nog dingen uitvoeren extra dingen doen? Vraag dat ff na de reactie van frank_b, want die heeft het erover dat je hem moet uitbouwen en trim/garbage moet doen.
btw OWC schijnt wel redelijk snel met een Mac OS util te komen.
De Kingston V+100 heeft garbage collection en TRIM (opruimen gedelete/ongebruikte cellen zeg maar even eenvoudig) aan boord, daarom is de schijf ook wat trager maar ben je onafhankelijk van het OS.
Ik vond dat een belangrijke keuze. Belangrijker dan de extra snelheidswinst ( in mijn MacBookPro zit ook nog een SATA 150) Daarnaast zit de chipset van de V+100 ook in de macbook air en redelijke garantie dat je niet snel tegen problemen aan gaat lopen.
Echter wanneer je de Vertex-2 in je machine zet en je doet er niets aan gaat hij het vast een hele poos doen. Je hebt alleen kans dat na verloop van tijd je performance wat achteruit gaat. Maar dat zal ook wel meevallen.
Dus je kunt hem rustig kopen en het gaat ook gewoon werken, ik ben wat voorzichtig van aard misschien
Je moet nu eenmaal een keuze maken.
Wil je er echter wat mee doen, tooling voor TRIM/GC, firmware heb je een Win OS nodig, Dat houdt voor mij in uitbouwen en daar heb ik geen zin in, ik wil ook geen bootcamp met Win OS er naast.
Misschien dat OS 10.7 met een verbetering komt, zit je goed met een Vertex-2 qua prijs/snelheid maar dat is koffiedik kijken
Windows in VMWare of Parallels dan?frank_b schreef op maandag 17 januari 2011 @ 20:15:
[...]
Je hoeft niets te doen, echter heeft de drive geen MacOS utils en moet je wanneer je de drives firmware wilt updaten hem dus aan een Win OS hangen.
btw OWC schijnt wel redelijk snel met een Mac OS util te komen.
De Kingston V+100 heeft garbage collection en TRIM (opruimen gedelete/ongebruikte cellen zeg maar even eenvoudig) aan boord, daarom is de schijf ook wat trager maar ben je onafhankelijk van het OS.
Ik vond dat een belangrijke keuze. Belangrijker dan de extra snelheidswinst ( in mijn MacBookPro zit ook nog een SATA 150) Daarnaast zit de chipset van de V+100 ook in de macbook air en redelijke garantie dat je niet snel tegen problemen aan gaat lopen.
Echter wanneer je de Vertex-2 in je machine zet en je doet er niets aan gaat hij het vast een hele poos doen. Je hebt alleen kans dat na verloop van tijd je performance wat achteruit gaat. Maar dat zal ook wel meevallen.
Dus je kunt hem rustig kopen en het gaat ook gewoon werken, ik ben wat voorzichtig van aard misschien![]()
Je moet nu eenmaal een keuze maken.
Wil je er echter wat mee doen, tooling voor TRIM/GC, firmware heb je een Win OS nodig, Dat houdt voor mij in uitbouwen en daar heb ik geen zin in, ik wil ook geen bootcamp met Win OS er naast.
Misschien dat OS 10.7 met een verbetering komt, zit je goed met een Vertex-2 qua prijs/snelheid maar dat is koffiedik kijken
Wellicht dat toch ook voor een Kingston V+ ga. Net ff wat test gelezen en door de trim behoudt hij zijn snelheden. De vertex kan nog al een schommelen met het versturen van grote bestanden, las ik. Ach, het zal sowieso sneller zijn dan de huidige hdd die in mijn iMac 21.5 zit. Na het zien van verscheidene YouTube filmpjes, wil ik ook die snelle opstarttijd van applicaties
[ Voor 13% gewijzigd door Reverb_ op 17-01-2011 21:34 ]
Gaat ook niet werken, bij VMware is je OS nog steeds Mac. Helaas dus.
Ik ben zeer tevreden met mijn V+100, hij start heerlijk snel, applicaties openen ook zeer snel.
Je ziet het aan de Xbench, cpu/disk gingen van 54 naar 170 daar wordt je vrolijk van
Ik ben zeer tevreden met mijn V+100, hij start heerlijk snel, applicaties openen ook zeer snel.
Je ziet het aan de Xbench, cpu/disk gingen van 54 naar 170 daar wordt je vrolijk van
Als ik kijk naar de problemen die er zijn met de Vertex2, ben ik er voorlopig even klaar met de schijven van OCZ. Uiteraard zullen ze er uiteindelijk wel een oplossing voor vinden, maar dat kan nog wel even gaan duren. Ik ga denk ik voor mijn nieuwe schijf ook voor de Kingston V+, maar ga daar nu vooraf even op de support fora kijken.Reverb_ schreef op maandag 17 januari 2011 @ 13:30:
[...]
Ben ook van plan een SSD aan te schaffen en deze door een apr erin te laten zetten. Of als iemand in de buurt van Groningen het voor mij wilt doen, natuurlijk tegen vergoeding.![]()
Wil de SSD dus zelf leveren en wil een Vertex 2 kopen. Maar moet ik nadat hij erin zit nog dingen uitvoeren extra dingen doen? Vraag dat ff na de reactie van frank_b, want die heeft het erover dat je hem moet uitbouwen en trim/garbage moet doen.
Uiteraard zullen er ook gebruikers bijzitten die geen problemen hebben, maar ik wil het risico niet nog een keer lopen. Nu hopen dat MyCom de RMA snel kan verwerken.
Voor updaten van Vertex hoef je geen Windows te installeren, aanmaken partitie zou voldoende moeten zijn. Ik heb hem zelf aan mn Win7 Pc gehangen voordat hij de iMac inging.
Meer info: http://www.ocztechnologyf...ITHOUT-installing-WindowsThis is a small tutorial on how to upgrade the Vertex 2's firmware without installing Windows on a MacbookPro (and probably any other Mac). A tutorial like this would have saved me a lot of time, so I thought this could be useful to others. I used various comments in various threads on this board to compile all this (for example here or here, thanks to all posters). I did the upgrade last night, everything was smooth and completed within 5-10 minutes. Contrary to my thought and until OCZ provides us with a real Mac compatible firmware update, this method is easy accomplished.
(13inch MacbookPro Mid2010, my Vertex 2's "old" firmware revision 1.22 upgraded to "new" 1.24)
Preparation:
Backup your drive.
Download the firmware upgrade here, unzip it and copy it on a FAT formatted USB drive.
Download a Windows Vista Recovery Disc image here and burn it.
Use Bootcamp Assistant on your Mac and add a Windows partition to your ssd drive: this will be needed because OCZ's upgrade software only recognises ssd drives with a windows partition. If you have your ssd drive HFS+ formatted (without a bootcamp Windows partition), your drive will not be recognised.
Upgrade:
Insert the Windows recovery disc, reboot your Mac (press ALT the moment you here the Mac's startup sound) and start the (mini) Windows on the recovery disc. It took me 2-3 minutes to get to a screen with a "repair Windows" link, follow this link to start Windows command line. Connect your USB drive, in the command prompt change the drive letter (for me it was "D:" or "E:") and start ssdupdate.exe.
Thats it!
Verwijderd
Sorry, ik zei het verkeerd, ik heb een 5.1 met SATA300. No worries dus. Hij's net binnen en ik ben nu aan het SuperDuperen.remmelt schreef op maandag 17 januari 2011 @ 12:47:
[...]
Ik wil je niet teleurstellen, maar je gaat sowieso niet de topsnelheid halen. Je MBP heeft een SATA150 interface en die is de bottleneck. Die laatste paar procenten ga je niet halen (maar dat is niet erg, want die merk je toch niet).
http://www.everymac.com/s...ly-2008-penryn-specs.html
Las net ook een review van een tweaker over de vertex 2 120gb en die vergeleek hem ook met de Kingston. Het is echt halve seconde/honderste seconden werk. Dus in de praktijk niet echt merkbaar. Vele geilen op de benchmarks, maar in de praktijk zal je niet dus niet werken. Heb dan liever een ssd die niet schommelt in snelheiden maar stabiel blijft. Dus mijn keuze gaat dan ook naar een ssd waarbij TRIM werkt.bassio schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 11:05:
[...]
Als ik kijk naar de problemen die er zijn met de Vertex2, ben ik er voorlopig even klaar met de schijven van OCZ. Uiteraard zullen ze er uiteindelijk wel een oplossing voor vinden, maar dat kan nog wel even gaan duren. Ik ga denk ik voor mijn nieuwe schijf ook voor de Kingston V+, maar ga daar nu vooraf even op de support fora kijken.
Uiteraard zullen er ook gebruikers bijzitten die geen problemen hebben, maar ik wil het risico niet nog een keer lopen. Nu hopen dat MyCom de RMA snel kan verwerken.
Dit gaat inderdaad wel werken, met Bootcamp start je Win op en verlaat je Mac OS. Dit werkt specifiek anders dan een Virtual Machine.aramdin schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 11:34:
Voor updaten van Vertex hoef je geen Windows te installeren, aanmaken partitie zou voldoende moeten zijn. Ik heb hem zelf aan mn Win7 Pc gehangen voordat hij de iMac inging.
Maar daar heb ik ook geen zin in, dan moet je toch een Win Partitie aanmaken en alhoewel je op deze manier geen echte windows install doet, vind ik het omslachtig.
Mijn SSD blijft Mac only
Vandaar mijn Kingston keuze, plus het feit dat Kingston al jaren goede geheugenmodules maakt, het is echt een A merk, ga ik er maar vanuit dat de SSD ook wel goed zal zijn.
Tot nu toe dan ook zeer tevreden, dat zegt natuurlijk nog niets voor de toekomst, maar ik vertrouw er wel in.
Zit nu al sterk te twijfelen om die kabelboom/bracket te bestellen voor mijn iMac 27" en er dan een V+100 in tezetten naast de orginele disk (ik heb een early iMac (2009) met 1 Sata aansluiting
Leuk klusje voor de zaterdag middag
Edit:
Nog even een fotoverslag gevonden, het is wel een klusje voor de echte tweaker
Wel duidelijk, mooie handleiding
http://www.twam.info/hard...l-ssd-in-mid-2010-27-imac
[ Voor 11% gewijzigd door frank_b op 18-01-2011 13:57 ]
Allereerst mooi topic en een goede bijdrage voor de mensen die met research bezig zijn om een SSD in Mac te plaatsen.
Ik heb zelf na mijn eigen research een Intel X25 Postville 160 Gb SSD (SSDSA2M160G2GC) in mijn mid 2009 Macbook pro 13" geplaatst. Ik ben op zich tot dusver ook blij met de performance i.v.t. de standaard 160 Gb Fujitsu 5400 rpm hd die er in zat. Toch is de overgang niet geheel zonder teleurstellingen gegaan. Ik merk namelijk dat daar waar ik een vergelijkbare of beter verbruik van de accu had verwacht, mijn accu het momenteel minder lang vol houdt. Ook ondanks dat ik de hibernate instellingen naar state 25 heb veranderd en de motion sensor heb uitgeschakeld. Ik zal het nog eens klokken, maar ik ben er eigenlijk zeker van dat het verbruik meer is dan voorheen. Ben ik soms een instelling vergeten? Of ... geen idee eigenlijk waar ik het nu moet zoeken. Alsik zoek op het internet dat zou de SSD het verbruik gunstig moeten beinvloeden. Zelfs Tomshardware heeft een eigen artikel gerectificeerd.
Oftewel please help... terug naar de Fujitsu wil ik namelijk niet meer...
Ik heb zelf na mijn eigen research een Intel X25 Postville 160 Gb SSD (SSDSA2M160G2GC) in mijn mid 2009 Macbook pro 13" geplaatst. Ik ben op zich tot dusver ook blij met de performance i.v.t. de standaard 160 Gb Fujitsu 5400 rpm hd die er in zat. Toch is de overgang niet geheel zonder teleurstellingen gegaan. Ik merk namelijk dat daar waar ik een vergelijkbare of beter verbruik van de accu had verwacht, mijn accu het momenteel minder lang vol houdt. Ook ondanks dat ik de hibernate instellingen naar state 25 heb veranderd en de motion sensor heb uitgeschakeld. Ik zal het nog eens klokken, maar ik ben er eigenlijk zeker van dat het verbruik meer is dan voorheen. Ben ik soms een instelling vergeten? Of ... geen idee eigenlijk waar ik het nu moet zoeken. Alsik zoek op het internet dat zou de SSD het verbruik gunstig moeten beinvloeden. Zelfs Tomshardware heeft een eigen artikel gerectificeerd.
Macoholic & Mavic
Het beste is om het even goed te meten denk ik, aangezien je nu op je gevoel afgaat. Het kan ook aan je gebruik liggen eventueel, geen idee of je plots de laptop meer bent gaan gebruiken sinds de SSD erin zit (om zwaar te testen bijv?).CrashHouse schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 20:46:
Ja is ook zo. Ik zal even zoeken naar een OSX proggie om batterij gebruik te testen... geen idee of dat bestaat.vgroenewold schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 20:53:
[...]
Het beste is om het even goed te meten denk ik, aangezien je nu op je gevoel afgaat. Het kan ook aan je gebruik liggen eventueel, geen idee of je plots de laptop meer bent gaan gebruiken sinds de SSD erin zit (om zwaar te testen bijv?).
Macoholic & Mavic
Maar dat gaat hoogstwaarschijnlijk dus niet lukken. Het fotoverslag waar je naar linkt betreft ook een 2010 model, het 2009 model heeft geen ondersteuning om een tweede SATA-poort aan te sturen en tevens geen mogelijkheid om de SSD bracket te bevestigen.frank_b schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 12:52:
[...]
Dit gaat inderdaad wel werken, met Bootcamp start je Win op en verlaat je Mac OS. Dit werkt specifiek anders dan een Virtual Machine.
Maar daar heb ik ook geen zin in, dan moet je toch een Win Partitie aanmaken en alhoewel je op deze manier geen echte windows install doet, vind ik het omslachtig.
Mijn SSD blijft Mac only![]()
Vandaar mijn Kingston keuze, plus het feit dat Kingston al jaren goede geheugenmodules maakt, het is echt een A merk, ga ik er maar vanuit dat de SSD ook wel goed zal zijn.
Tot nu toe dan ook zeer tevreden, dat zegt natuurlijk nog niets voor de toekomst, maar ik vertrouw er wel in.
Zit nu al sterk te twijfelen om die kabelboom/bracket te bestellen voor mijn iMac 27" en er dan een V+100 in tezetten naast de orginele disk (ik heb een early iMac (2009) met 1 Sata aansluiting)
Leuk klusje voor de zaterdag middagik zag op een site dat iemand het al geprobeerd heeft en het werkte
Edit:
Nog even een fotoverslag gevonden, het is wel een klusje voor de echte tweaker![]()
![]()
Wel duidelijk, mooie handleiding
http://www.twam.info/hard...l-ssd-in-mid-2010-27-imac
Je kan natuurlijk wel de Superdrive vervangen voor een SSD en wanneer je het nodig hebt een externe dvd-speler gebruiken.
Zelf zie ik dit nog niet echt zitten, ik vind het geheel nog vrij prijzig worden aangezien er ook bij het vervangen van de Superdrive een bracket nodig is.
Deze geeft wel wat gegevens (maar geen actueel verbruik helaas)CrashHouse schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 20:57:
[...]
Ja is ook zo. Ik zal even zoeken naar een OSX proggie om batterij gebruik te testen... geen idee of dat bestaat.
http://www.coconut-flavour.com/coconutbattery/
Mijn MacBook gaat wel een stuk langer mee met de SSD, vreemd dat dat bij jou niet gebeurd dan.
hmmm daar kon je wel eens gelijk in hebbenDick schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 21:40:
[...]
Maar dat gaat hoogstwaarschijnlijk dus niet lukken......

Moet ik maar eens overnadenken wat ik dan ga doen, ik wil wel een SSD erin, de superdrive laat ik ook ziten, kan dus voor een firewire aansluiting gaan of de NAS gebruiken die ik al heb.
Nog maar eens wat onderzoek dan, sata multiplexer
Ga maar eens aan de graaf op het internet.
... onder een OS zonder TRIM? Of ga je Windows/Linux draaien? Als dit je conclusie is, kan je eigenlijk voor OSX juist beter voor de Kingston gaan, die heeft waarschijnlijk aggressievere Garbage Collection (en wordt tenslotte ook gebruikt in de nieuwe Airs).Reverb_ schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 12:30:
[...]
Dus mijn keuze gaat dan ook naar een ssd waarbij TRIM werkt.
Anand verwoordt het zo:
Overigens gaat die review dan wel weer over de oudere V+ series, niet over de nieuwe V+100.The part number on the Toshiba controller may look familiar to some of you. It’s the same controller that’s in Kingston’s SSDNow V+ Series and the SSDNow V Series Boot Drive. I reviewed the latter not too long ago and found that it was a good drive for the money, and here’s the kicker: the SSDNow V Series Boot Drive was amazingly resilient when written to without TRIM support.
[ Voor 40% gewijzigd door remmelt op 20-01-2011 09:48 ]
Verwijderd
Zoals belooft: HIJ WERKT!Verwijderd schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 14:48:
Ik heb een optibay op eBay besteld voor 14 euro... Hij is nog niet binnen, ik verwacht hem deze / volgende weekIk zal posten of het wat is!
Deze optibay van 20$ die ik heb besteld op eBay werkt PERFECT in mijn MBP 15" Mid 2009
Herhaling, deze optibay van 20$ werkt PERFECT in mijn MBP 15" Mid 2009
Hij past perfect, geen schroefgaten, maar hij zit stevig op z'n plek, de HDD/SSD past er ook goed in, en je kunt het originele superdrive sata kabeltje erin prikken, geen gedoe, gewoon Superdrive eruit, optibay erin
Aangezien mijn eBay item inmiddels is uitverkocht, heb ik even gezocht, en dit lijkt dezelfde (alleen zonder sticker erop). En met schroefgaten, dus je kunt hem dan ook vastschroeven. Wel weer zonder plaatje ervoor, zodat je niet per ongeluk alsnog een DVD/CD in je superdrive probeert te stoppen.
/me blij met z'n cheap optibay
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2011 10:41 ]
Verwijderd
Ok, ik ben van plan ook een SSD in m'n MBP 15" (6.2) te plaatsen, nu zit ik te twijfelen tussen een Kingston V+100 en een OCZ Vertex 2.
Nu, de eindkeuze is wat moeilijk.. De V+100 zou ik nemen omdat het TRIM aan boord heeft, dus heb ik eigenlijk Windows niet meer nodig(dacht ik toch?), dat is dan ook iets belangrijks voor mij, dan zou ik een minder grootte SSD kunnen bestellen en gewoon m'n bootcamp VMWare image op m'n HD plaatsen (die gaat trouwens in een caddy).
De Vertex 2 heeft mijn voorkeur dan weer omdat die sneller is.. Maar, dan zou ik dus een grotere SSD moeten bestellen om Windows er ook op te plaatsen of anders wordt die ook trager met de tijd..
Nu vraag ik me dus af wat ik het best zou kiezen, is de snelheidswinst met de Vertex2 groot genoeg om het dubbele te betalen en om dan om de x tijd de moeite te moeten nemen om windows z'n werk te laten doen?
Iemand die me hierbij wat meer op weg kan sturen? Of misschien nog een andere schijf van voorkeur heeft?
Edit: Ik zie net dat de Vertex 2 toch TRIM aanboord heeft, maar ik dacht ergens gelezen te hebben dat de Kingston beter is dan de OCZ ivm TRIM(hierdoor dacht ik dat dit niet aanwezig was)?
Nu, de eindkeuze is wat moeilijk.. De V+100 zou ik nemen omdat het TRIM aan boord heeft, dus heb ik eigenlijk Windows niet meer nodig(dacht ik toch?), dat is dan ook iets belangrijks voor mij, dan zou ik een minder grootte SSD kunnen bestellen en gewoon m'n bootcamp VMWare image op m'n HD plaatsen (die gaat trouwens in een caddy).
De Vertex 2 heeft mijn voorkeur dan weer omdat die sneller is.. Maar, dan zou ik dus een grotere SSD moeten bestellen om Windows er ook op te plaatsen of anders wordt die ook trager met de tijd..
Nu vraag ik me dus af wat ik het best zou kiezen, is de snelheidswinst met de Vertex2 groot genoeg om het dubbele te betalen en om dan om de x tijd de moeite te moeten nemen om windows z'n werk te laten doen?
Iemand die me hierbij wat meer op weg kan sturen? Of misschien nog een andere schijf van voorkeur heeft?
Edit: Ik zie net dat de Vertex 2 toch TRIM aanboord heeft, maar ik dacht ergens gelezen te hebben dat de Kingston beter is dan de OCZ ivm TRIM(hierdoor dacht ik dat dit niet aanwezig was)?
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2011 16:11 ]
Ik heb nu de Vertex2, maar die gaat er weer uit omdat ik er vrij veel problemen mee heb. Ik heb op het forum van OCZ veel soortgelijke, en heel veel andere problemen gezien. Uiteraard wil dat natuurlijk niet zeggen dat heel veel schijven stuk gaan, want misschien post maar 0,01% van de mensen een probleem, terwijl de rest gewoon goed is.
Ik ga nu echter toch voor de V+100. De real life benchmarks geven aan dat de Kingston prima presteert, ook al is de vertex2 op papier natuurlijk veel sneller.
De trim functie is echt een functie voor Windows7, dus als je OSX gaat draaien is voor dat gedeelte van je schijf de garbage collection nodig.
Een 64GB kingston kost 140 euro, een 120 GB vertex2 rond de 180. De kingston is dus in verhouding flink duurder, maar in combinatie met OSX wel erg nuttig.
Ik ga nu echter toch voor de V+100. De real life benchmarks geven aan dat de Kingston prima presteert, ook al is de vertex2 op papier natuurlijk veel sneller.
De trim functie is echt een functie voor Windows7, dus als je OSX gaat draaien is voor dat gedeelte van je schijf de garbage collection nodig.
Een 64GB kingston kost 140 euro, een 120 GB vertex2 rond de 180. De kingston is dus in verhouding flink duurder, maar in combinatie met OSX wel erg nuttig.
Een MacBook Pro 17" gehad met een SSD Intel X-25M Postville G2 80GB. Dit was géweldig. Uiteraard wel behoud van de originele 500GB gedaan (optical bay).
Toen kwam de iMac 27" i7 en hier hebben we de SSD wederom ingezet, met dezelfde optical bay en de standaard 1TB HD voor alle data (foto's, muziek, films). Ideaal. Kan niet meer zeggen.
Supersnel en door regelmatig CleanMyMac toe te passen (geweldig programma) houd je de boel gezond en snel. Alles is nog steeds instantly on. Ik had zélf geen trek om de boel eruit te halen allemaal en de SSD te plaatsen op de lege plek die Apple er voor in gedachten had. Veel en moeilijk werk. Dus dan maar de Superdrive eruit. Die gebruik ik in een external enclosure when needed. Top.
Al kocht ik de SSD nog toen het ding 300 EU kostte ofzo. Pff.
Toen kwam de iMac 27" i7 en hier hebben we de SSD wederom ingezet, met dezelfde optical bay en de standaard 1TB HD voor alle data (foto's, muziek, films). Ideaal. Kan niet meer zeggen.
Supersnel en door regelmatig CleanMyMac toe te passen (geweldig programma) houd je de boel gezond en snel. Alles is nog steeds instantly on. Ik had zélf geen trek om de boel eruit te halen allemaal en de SSD te plaatsen op de lege plek die Apple er voor in gedachten had. Veel en moeilijk werk. Dus dan maar de Superdrive eruit. Die gebruik ik in een external enclosure when needed. Top.
Al kocht ik de SSD nog toen het ding 300 EU kostte ofzo. Pff.
[ Voor 4% gewijzigd door Idutchman op 22-01-2011 11:52 ]
Van de week batterij gecalibreerd en daarna verbruik bekeken met xBat. Kom ongeveer uit zo rond de 7 uur i.c.m. licht gebruik. Fabrieksopgave van deze laptop destijds. Hoewel niet slecht niet de performance upgrade qua verbruik waarbij ik op gerekend had na het inbrengen van de SSD.frank_b schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 22:22:
[...]
Deze geeft wel wat gegevens (maar geen actueel verbruik helaas)
http://www.coconut-flavour.com/coconutbattery/
Mijn MacBook gaat wel een stuk langer mee met de SSD, vreemd dat dat bij jou niet gebeurd dan.
[...]
Macoholic & Mavic
Verwijderd
Vraag ik me ook af. Je hebt verder ook nog de optibay van ifixit.xom voor pakweg 60 dollar (http://www.ifixit.com/App...Drive-Enclosure/IF107-078). Met verzendkosten 95 dollar. Dat is ongeveer 70 euro. Stuk meer dan optibay.nl en zeker meer dan op E-bay. Wel veel minder dan MCE (die levert echter nog een case bij voor je superdrive).Verwijderd schreef op maandag 10 januari 2011 @ 11:32:
Iemand ervaringen met de Frenvi optibay van optibay.nl ? Of is de duurdere MCE een must ?
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2011 11:33 ]
Ik heb er nu een weekje opzitten, hij doet het echt heerlijk in de praktijk, vmware snel (fusion met centos erin)bassio schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 00:23:
...
...
flac maken en luisteren, gewoon browsen alles is heerlijk snel.
Niets van degradatie gemerkt, maar dat kan ook haast niet na een weekje
De xbench is nog steeds rond de 170. Ik zal een maandje of 6 moeten wachten voor resultaten op de langere duur.
Ik ben erg tevreden met mijn V+100 zit nu ook sterk te denken om deze in mijn iMac te stoppen.
Eens aan het zoeken gegaan:CrashHouse schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 16:12:
[...]
Van de week batterij gecalibreerd en daarna verbruik bekeken met xBat. Kom ongeveer uit zo rond de 7 uur i.c.m. licht gebruik. Fabrieksopgave van deze laptop destijds. Hoewel niet slecht niet de performance upgrade qua verbruik waarbij ik op gerekend had na het inbrengen van de SSD.
HDD disk voorbeeld: WD Scorpio Blue WD5000BEVT (redelijk populair in de MacBook Pro)
Power Consumption (Read/Write) 2.5 W
Power Consumption (Avg Idle) 0.85 W
en:
Momentus 5400.6 SATA 3Gb/s 500-GB Hard Drive
Average idle power 1.40W
Average operating power 1.78W
De orginele van mijn MacBook
Hitachi Travelstar 5K250
1.8W average read/write power
0.55W average low power idle
De SSD V+100 van Kingston die er nu in zit:
Active - 3.4W (TYP)
Idle - 0.05W
Eyeopener
Wanneer je heel actief bezig bent verbruikt de SSD zelfs meer 3,4 Watt daar doen alle Hdiskken het beter.
Echter in idle wint de SSD het met vlag en wimpel 0,05 Watt
Het is dus lastig te zeggen hoeveel voordeel je hebt, bij veel idle op je disk wint de SSD het, ben je constant bezig met veel I/O heb je weinig tot geen voordeel van je SSD. (behalve snelhei natuurlijk
[ Voor 47% gewijzigd door frank_b op 24-01-2011 09:39 ]
Hmm mooi verhaal van mijn kant uit. Afgelopen zaterdag nog mooi gebruik van mijn systeem gemaakt, start ik gisteren mn iMac op en krijg een knipperend map icoon met een vraagteken. Anders gezegd kan hij het Boot volume niet meer vinden.
Install DVD kon ik niet vinden, zit midden in een verhuizing en wist dat hij al naar de nieuwe locatie was overgebracht. Afijn, Install DVD opgehaald en erin gestopt. Zie ik in Installatie modus dat de partities zijn verdwenen (1 voor OSX en 1 voor Bootcamp)? Kan ook niet kiezen voor repair of iets dergelijks.
Even nadenken, Time Machine backup was gewoon bij, OK restoren dan. Installatie begonnen, kan de SSD niet kiezen als Boot volume...? Stroom eraf gehaald en SMC reset, daarna ook maar direct PRAM reset, geen effect.
Hmm wat nu, zal denk ik maar eens RMA gaan aanvragen. Las al op OCZ forum dat meerdere mensen er last van hebben, blijkt waarschijnlijk een bug te zijn met de Sandforce controller.
Info
iMac Late 2009, i7, 8GB
OCZ Vertex 2 240GB firmware 1.24
Install DVD kon ik niet vinden, zit midden in een verhuizing en wist dat hij al naar de nieuwe locatie was overgebracht. Afijn, Install DVD opgehaald en erin gestopt. Zie ik in Installatie modus dat de partities zijn verdwenen (1 voor OSX en 1 voor Bootcamp)? Kan ook niet kiezen voor repair of iets dergelijks.
Even nadenken, Time Machine backup was gewoon bij, OK restoren dan. Installatie begonnen, kan de SSD niet kiezen als Boot volume...? Stroom eraf gehaald en SMC reset, daarna ook maar direct PRAM reset, geen effect.
Hmm wat nu, zal denk ik maar eens RMA gaan aanvragen. Las al op OCZ forum dat meerdere mensen er last van hebben, blijkt waarschijnlijk een bug te zijn met de Sandforce controller.
Info
iMac Late 2009, i7, 8GB
OCZ Vertex 2 240GB firmware 1.24
Ik heb inderdaad al erg veel van dit soort dingen gezien op het OCZ forum. Ik ga deze week ook een RMA aanvragen en de Kingston schijf bestellen. Mijn vertex2 doet het nog wel, maar heeft last van de Time Warp bug... Ik sla gelukkig veel op mijn NAS op, dus raak niks kwijt. Maar irritant is het wel.
Voorlopig geen Vertex2 meer voor mij. Jammer dat de V+100 een stuk duurder is, maar die doet het tenminste wel goed.
Voorlopig geen Vertex2 meer voor mij. Jammer dat de V+100 een stuk duurder is, maar die doet het tenminste wel goed.
Ik draai ongeveer elke maand een xbench (disk only) maar volgens mij is die niet heel erg geschikt voor het testen van SSDs.
Ik heb een Kingston V+ 128GB (niet de V+100) sinds april 2010. Maand na maand geeft xbench een score van 210-220. Prima dus. Verder zit er een WD500BEVT op de plek van de superdrive.
Gisteren heb ik weer eens opnieuw opgestart en meteen een xbench gedraaid, zonder verder ook maar iets te hebben gestart: 170.
Vandaag in work mode (draaiende oracle vm, java ide, mail, itunes, chrome, firefox, ical, addressbook, terminal): 229.
Tja. Daar valt dus geen pijl op te trekken.
Inmiddels support ticket en forum post bij OCZ aangemaakt, ben benieuwd...Gelukkig heb ik mn Macbook Pro nog, al moet ik nog even wachten voordat ik bij mn huidige documenten kan...Ik zou nog gewoon een HDD in kunnen bouwen en kunnen restoren (TM backup) om toch verder te kunnen of zie ik iets over het hoofd?bassio schreef op maandag 24 januari 2011 @ 09:53:
Ik heb inderdaad al erg veel van dit soort dingen gezien op het OCZ forum. Ik ga deze week ook een RMA aanvragen en de Kingston schijf bestellen. Mijn vertex2 doet het nog wel, maar heeft last van de Time Warp bug... Ik sla gelukkig veel op mijn NAS op, dus raak niks kwijt. Maar irritant is het wel.
Het hangt er maar net vanaf hoever de garbage collector met z'n werk is, en hoeveel de GC op dat moment op kan ruimen. Op zich klopt de meting van Xbench wel, maar is de conditie van een SSD sterk afhankelijk van hoe de interne structuur ervoor staat.remmelt schreef op maandag 24 januari 2011 @ 09:58:
[...]
Ik draai ongeveer elke maand een xbench (disk only) maar volgens mij is die niet heel erg geschikt voor het testen van SSDs.
Ik heb een Kingston V+ 128GB (niet de V+100) sinds april 2010. Maand na maand geeft xbench een score van 210-220. Prima dus. Verder zit er een WD500BEVT op de plek van de superdrive.
Gisteren heb ik weer eens opnieuw opgestart en meteen een xbench gedraaid, zonder verder ook maar iets te hebben gestart: 170.
Vandaag in work mode (draaiende oracle vm, java ide, mail, itunes, chrome, firefox, ical, addressbook, terminal): 229.
Tja. Daar valt dus geen pijl op te trekken.
Hier stond achterhaalde informatie…
@aramdin: Het is inderdaad een bekend probleem met de Sandforce controller.OWC heeft ondertussen een nieuwe firmware uitgebracht die dat probleem zou moeten fixen. Ik heb wel de firmware geïnstalleerd maar nog niet getest
De oplossing is namelijk volgende: Zet hybernate uit.
Dus Slaapstand modus op 0 zetten d.m.v. "sudo pmset -a hibernatemode 0" in terminal. De SSD met Sandforce controllers kunnen blijkbaar niet tegen hybernate. Door deze wijziging toe te passen heb ik nooit meer mee gemaakt dat mijn partitie verdwenen is.
Over de restore met timemachine, heb jij toevallig 10.6.6 ? Probeer eens een backup terug te laden van voor de update naar 10.6.6. Dat werkte bij mij. Ik kan backups gemaakt na de update naar 10.6.6 ook niet meet gebruiken voor volledig restore. Echt een lelijke bug dit. Ik hoop dat ze dat snel oplossen bij Apple.
De oplossing is namelijk volgende: Zet hybernate uit.
Dus Slaapstand modus op 0 zetten d.m.v. "sudo pmset -a hibernatemode 0" in terminal. De SSD met Sandforce controllers kunnen blijkbaar niet tegen hybernate. Door deze wijziging toe te passen heb ik nooit meer mee gemaakt dat mijn partitie verdwenen is.
Over de restore met timemachine, heb jij toevallig 10.6.6 ? Probeer eens een backup terug te laden van voor de update naar 10.6.6. Dat werkte bij mij. Ik kan backups gemaakt na de update naar 10.6.6 ook niet meet gebruiken voor volledig restore. Echt een lelijke bug dit. Ik hoop dat ze dat snel oplossen bij Apple.
Hmmm... tegenovergestelde met de bevindingen van http://www.tomshardware.c...ssd-hdd-battery,1955.html en nog steeds mijn idee dat hij toch meer verbruikt dan voorheen...Eens aan het zoeken gegaan:
HDD disk voorbeeld: WD Scorpio Blue WD5000BEVT (redelijk populair in de MacBook Pro)
Power Consumption (Read/Write) 2.5 W
Power Consumption (Avg Idle) 0.85 W
en:
Momentus 5400.6 SATA 3Gb/s 500-GB Hard Drive
Average idle power 1.40W
Average operating power 1.78W
De orginele van mijn MacBook
Hitachi Travelstar 5K250
1.8W average read/write power
0.55W average low power idle
De SSD V+100 van Kingston die er nu in zit:
Active - 3.4W (TYP)
Idle - 0.05W
Eyeopener![]()
Wanneer je heel actief bezig bent verbruikt de SSD zelfs meer 3,4 Watt daar doen alle Hdiskken het beter.
Echter in idle wint de SSD het met vlag en wimpel 0,05 Watt
Het is dus lastig te zeggen hoeveel voordeel je hebt, bij veel idle op je disk wint de SSD het, ben je constant bezig met veel I/O heb je weinig tot geen voordeel van je SSD. (behalve snelhei natuurlijk)
Macoholic & Mavic
Hmm slecht nieuws, de SSD was niet meer zichtbaar in de Disk Utility tijdens de OSX installatie boot. SSD inmiddels uitgebouwd en aan mn Windows 7 PC gehangen, word door de BIOS niet meer herkend. Het heeft gewerkt op die pc, want daarmee heb ik hem geflashed.
RMA procedure gestart, ik denk dat ik ook ga overstappen naar een Crucial C300 of een Kingston V+ als ze dit niet binnen de RMA tijd oplossen. Welke van de twee is beter?
RMA procedure gestart, ik denk dat ik ook ga overstappen naar een Crucial C300 of een Kingston V+ als ze dit niet binnen de RMA tijd oplossen. Welke van de twee is beter?
Staat toch hetzelfde?CrashHouse schreef op maandag 24 januari 2011 @ 20:08:
[...]
Hmmm... tegenovergestelde met de bevindingen van http://www.tomshardware.c...ssd-hdd-battery,1955.html en nog steeds mijn idee dat hij toch meer verbruikt dan voorheen...
Alleen heeft een Hdisk variabele power en kan deze ook tijdens gebruik laag vermogen hebben, een SSD is eigenlijk een aan/uit schakelaar in idle heeeeel laag vermogen, maar op het moment dat je hem aanspreekt gaat hij gelijk naar max powerverbruik toe.So while conventional hard drives may operate at relatively low power when little movement is required — such as during sequential read access — flash based drives do not. They will draw their maximum power level constantly when in use, and as a consequence, simply spend more total time drawing maximum power than conventional drives.
Dat kan zeker verklaren dat bij wat meer gebruik van je ssd het verbruik hoger ligt als bij een HDD
Is wel een aardige, ik lees veel en dan staat hij blijkbaar veel in idle, dus gunstiger.
Dus het verbruik wat jou opvalt is dus zeker niet abnormaal.
De V+100 natuurlijkaramdin schreef op maandag 24 januari 2011 @ 20:12:

Maar ik heb er nog niks slechts over gehoord, dat is positief, alleen de prijs
Ik lees veel over hibernate settings enz.
Voor de mensen die niet van commando's houden leuk progje:
http://www.jinx.de/SmartSleep.html
Kun je zelfs instellen op je notebook dat je wel hibernate inschakeld bij een bepaald percentage van je accu.
Best handig.
edit: zie net dat hij niet meer gratis is
[ Voor 25% gewijzigd door frank_b op 24-01-2011 20:50 ]
Verwijderd
Bij nadelen zou "Garantie vervalt" ook wel bij mogen, denk vooral aan de Applecare gebruikers onder ons
Volgens mij blijft de garantie wel actief wanneer je hem bij een reseller laat inbouwen.Verwijderd schreef op maandag 24 januari 2011 @ 20:43:
Bij nadelen zou "Garantie vervalt" ook wel bij mogen, denk vooral aan de Applecare gebruikers onder ons
En anders ze je je HDD toch weer terug wanneer je mac overlijd

[ Voor 6% gewijzigd door frank_b op 24-01-2011 20:54 ]
Ik twijfel ook nog even over de schijf. De Kingston is 50 euro duurder... Dus wat zou er beter zijn aan de kingston dan aan de Crucial? Als ik de reviews lees hier in het topic komt de Kingston er toch beter uit.
Gelukkig doet mijn SSD het nog wel, dus ik denk dat ik nog even wacht met RMA aanvragen. Misschien komt er nog een firmware upgrade. Daarnaast heb ik sowieso een jaar garantie, en in die tijd kunnen de SSD's nog flink in prijs zaken. Als hij dan uiteindelijk echt stuk gaat net als de schijf van Aramdin moet ik alsnog aan de bak, maar voorlopig kijk ik het nog even aan,
Gelukkig doet mijn SSD het nog wel, dus ik denk dat ik nog even wacht met RMA aanvragen. Misschien komt er nog een firmware upgrade. Daarnaast heb ik sowieso een jaar garantie, en in die tijd kunnen de SSD's nog flink in prijs zaken. Als hij dan uiteindelijk echt stuk gaat net als de schijf van Aramdin moet ik alsnog aan de bak, maar voorlopig kijk ik het nog even aan,
Iemand een idee waar ik in het Noorden van het land(Groningen, Friesland, Drenthe en Overijssel) een SSD in kan laten bouwen? Max Me Groningen doet dat niet, dus denk de winkel in Leeuwarden ook niet. Of wellicht dat iemand het voor mij aandurft om het voor mij te doen. Natuurlijk tegen vergoeding. Gaat om een iMac
Waar moet ie ingebouwd worden? Een macbook kan ik wel voor je doen(heb mijn eigen al gedaan met een Vertex2), een iMac niet.
Idd wel slim omdat erin te zetten. Gaat om de iMacslashhead89 schreef op maandag 24 januari 2011 @ 23:41:
Waar moet ie ingebouwd worden? Een macbook kan ik wel voor je doen(heb mijn eigen al gedaan met een Vertex2), een iMac niet.
Almere te doen?Reverb_ schreef op maandag 24 januari 2011 @ 23:31:
Iemand een idee waar ik in het Noorden van het land(Groningen, Friesland, Drenthe en Overijssel) een SSD in kan laten bouwen? Max Me Groningen doet dat niet, dus denk de winkel in Leeuwarden ook niet. Of wellicht dat iemand het voor mij aandurft om het voor mij te doen. Natuurlijk tegen vergoeding. Gaat om een iMac
Op het moment zit ik er over na te denken om mijn 128GB (Crucial M225) te upgraden naar een 256GB SSD. Denk dat de Vertex de beste keus is maar die is maar 250GB.
Lastig!
Je wilt graag 256, dus 250 is te klein?!Daros schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 01:27:
[...]
Almere te doen?
Op het moment zit ik er over na te denken om mijn 128GB (Crucial M225) te upgraden naar een 256GB SSD. Denk dat de Vertex de beste keus is maar die is maar 250GB.
Lastig!
Denk niet dat je die laatste 2 procent gaat missen
Zie net een aardige benchmark, al is dit maar een enkele site uiteraard. Heb de 256GB versies ernaast staan, zijn nog best aardige verschillen, of je dit merkt in de werkelijkheid is een tweede uiteraard.bassio schreef op maandag 24 januari 2011 @ 22:47:
Ik twijfel ook nog even over de schijf. De Kingston is 50 euro duurder... Dus wat zou er beter zijn aan de kingston dan aan de Crucial? Als ik de reviews lees hier in het topic komt de Kingston er toch beter uit.
http://www.ssdreview.com/...256gb-25-inch-cjra0202,9/
Ik denk dat je het uiteindelijk niet merkt. Hetzelfde vroeg ik mij ook af bij een eventuele upgrade naar de Vertex 3 (Pro) die qua IOPS mijn SSD met gemak verslaat.
Afgelopen zomer heb ik meerdere SSD's getest (Agility 2, Crucial C300 en meer). Enkel met een stopwatch er bij merk je het, verder ook niet. Je blijft dezelfde instant on user interface behouden. Alleen een shitty JMicron-controller zou roet in het eten kunnen gooien maar die heb ik niet getest.
Afgelopen zomer heb ik meerdere SSD's getest (Agility 2, Crucial C300 en meer). Enkel met een stopwatch er bij merk je het, verder ook niet. Je blijft dezelfde instant on user interface behouden. Alleen een shitty JMicron-controller zou roet in het eten kunnen gooien maar die heb ik niet getest.
Volgens mij is de hdd een "user servicable part" in de unibody macbooks. Met een beetje zoeken vind je zelfs een diy manual op de site van apple: http://support.apple.com/...%20it%20yourself%20manualVerwijderd schreef op maandag 24 januari 2011 @ 20:43:
Is afgelopen week al uitgebreid besproken, met links naar ondersteunende tests. De C300 doet het heel slecht na een poosje onder een OS zonder TRIM, volgens Anand. De Kingston is duurder en langzamer maar blijft sneller over tijd.aramdin schreef op maandag 24 januari 2011 @ 20:12:
Alle testsites testen SSDs en schijven op doorvoersnelheid in allerlei bizarre testsettings (stel nou dat ik een half uur lang ALLEEN bestandjes van 4K wil lezen, op verschillende plekken op de schijf!) die in het algemeen niets te maken hebben met real life settings. Deze tests zijn marginaal interessant. Alle SSDs zijn heel erg snel.
De twee parameters die je echt merkt zijn de access time (integraal laag voor alle SSDs) en IOPS (interessant als je heel veel lees- en schrijfoperaties tegelijk doet) maar daar worden eigenlijk nooit grafiekjes voor getoond.
Natuurlijk is het voor de tweaker interessant om de laatste procentjes uit de schijf te kunnen persen, om te weten dat je (tenminste in theorie) het snelste voor je geld hebt uitgezocht, maar de ene SSD is niet zomaar beter omdat een willekeurige site een paar gekleurde grotere balkjes bij die schijf heeft gezet. Bovendien zit er vaak veel verschil tussen de verschillende testsites, iets wat nogal te denken geeft.
My bad, niet gezien. En wat je zegt over het testen klopt ook, iets waar ik zelf ook al rekening mee gehouden had. Dan zal de Kingston toch een betere zet zijn over time, naja we kijken iig eerst wat er uit de RMA procedure komt en of ik die schijf sowieso kan verkopen als ik dat besluit te doen...
Verwijderd
Die van optibay.nl is gewoon dezelfde als die van 14euro op ebay. Heb de mijne op ebay gekocht en werkt prima. Ech te gek om voor een stukje blik 50euro te geven laat staan +100e voor de MCE.Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2011 @ 11:30:
[...]
Vraag ik me ook af. Je hebt verder ook nog de optibay van ifixit.xom voor pakweg 60 dollar (http://www.ifixit.com/App...Drive-Enclosure/IF107-078). Met verzendkosten 95 dollar. Dat is ongeveer 70 euro. Stuk meer dan optibay.nl en zeker meer dan op E-bay. Wel veel minder dan MCE (die levert echter nog een case bij voor je superdrive).
http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...RK:MEWNX:IT#ht_2579wt_698
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2011 11:42 ]
Volgens mij zie ik nog een schijf over het hoofd, de Samsung 470 series 256GB > http://www.samsung.com/us...5PA256/MZ5PA256_spec.html
Heeft er iemand hier ervaringen mee? Hoe zit het met GC etc etc?
Zou wel doable moeten zijn. Daar een APR die dat doet als jij ook de schijf aanlevert, ofzo? Kan wel icm met een dagje winkel ergens in de buurt van maken. Middels het maken van een afspraak moet hij wel in een middagje klaar kunnen zijn lijkt me.Daros schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 01:27:
[...]
Almere te doen?
Lastig!
Ik heb hem hier in mijn MacBook Pro zitten. Werkt als een trein mits een een paar procent onderpartitioneert. Ik heb een partitie van 60GB (OS + progs) + 180GB (meuk) en 10GB ondergepartitioneert.aramdin schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 11:53:
Volgens mij zie ik nog een schijf over het hoofd, de Samsung 470 series 256GB > http://www.samsung.com/us...5PA256/MZ5PA256_spec.html
GC werkt prima, daar mag ik niet over klagen. Mijn prestaties zijn gelijk aan die van de eerste dag dat ik de SSD in mijn MB Pro 5,3 heb.

Dit is nog met de oude firmware, met de nieuwe firmware gaan de prestaties er nog iets op vooruit. Maar daarvoor moet de hele SSD worden gewist en ik heb betere dingen te doen dan reinstallen
Net een Vertex 2 besteld, zie ik nu dat er nogal veel problemen mee zijn.
Is dat gewoon net zoals altijd, dat je alleen de slechte verhalen hoort (zoals een OCZ mod zegt), of raden jullie aan om hem eerst in de optibay een paar dagen te testen alvorens meteen OSX erop te zetten?
Gelukkig hebben we Time Machine, maar het zou toch rot zijn als ie kapot blijkt nadat je net alles hebt geherinstalleerd.
Is dat gewoon net zoals altijd, dat je alleen de slechte verhalen hoort (zoals een OCZ mod zegt), of raden jullie aan om hem eerst in de optibay een paar dagen te testen alvorens meteen OSX erop te zetten?
Gelukkig hebben we Time Machine, maar het zou toch rot zijn als ie kapot blijkt nadat je net alles hebt geherinstalleerd.
Samen met de Intel X25's is het gewoon een heel populair ding. Logisch dat je daar veel gezeik over leest, want ze worden veel verkochtDutch_Razor schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 14:08:
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Ik heb een paar maanden geleden een Vertex 2 gekocht voor m'n Macbook. Direct Mac OS op geïnstalleerd en ga nooit meer terug. Tot dusver dus ook geen problemen. Denk dat het inderdaad zo is dat er maar weinig mensen zijn die een review op internet zetten wanneer ze geen negatieve ervaringen hebben met het product.Dutch_Razor schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 14:08:
Aan de andere kant hebben we hier al twee users die wel problemen hebben, maar je weet inderdaad niet hoeveel procent er last van gaat krijgen.
Aan de andere kant, geven ze bij OCZ zelf toe dat het een probleem is, dus kan het ook een firmware issue zijn... Persoonlijk zou ik het gedrag van je OS en de schijf goed in de gaten houden, want de problemen hoeven niet direct te komen. Maar ik zou zorgen dat je alles ergens extra opslaat, wat de schijf kan er zo van de een op de andere dag mee stoppen (maar dat is met alles zo...)
Aan de andere kant, geven ze bij OCZ zelf toe dat het een probleem is, dus kan het ook een firmware issue zijn... Persoonlijk zou ik het gedrag van je OS en de schijf goed in de gaten houden, want de problemen hoeven niet direct te komen. Maar ik zou zorgen dat je alles ergens extra opslaat, wat de schijf kan er zo van de een op de andere dag mee stoppen (maar dat is met alles zo...)
Same here, heb 'm een maand of 3, nog nooit problemen mee gehad; ga ook noooit meer terug!Interfico schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 14:19:
[...]
Ik heb een paar maanden geleden een Vertex 2 gekocht voor m'n Macbook. Direct Mac OS op geïnstalleerd en ga nooit meer terug. Tot dusver dus ook geen problemen. Denk dat het inderdaad zo is dat er maar weinig mensen zijn die een review op internet zetten wanneer ze geen negatieve ervaringen hebben met het product.
Op het OCZ forum staan wel meer problemen, daarvoor is het ook support forum
Ik heb helaas problemen mogen ondervinden, en ben "gelukkig" niet de enige. Het ziet ernaar uit dat ze er mee bezig zijn, ze hadden al een aanvraag gedaan voor gebruikers met problemen om zo achter een fix te komen: http://www.ocztechnologyf...s-with-this-issue-to-help
[ Voor 3% gewijzigd door aramdin op 25-01-2011 15:41 ]
Verwijderd
Wat is nu beter: de Intel X25-M serie of de Kingston V+100 serie? De Kingston lijkt hogere snelheden te halen, met name schrijven. Leessnelheid maakt het iets minder uit.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2011 22:26 ]
Verwijderd
Gentlemen,
Ik sta op het punt (mijn eerste:) MBP aan te schaffen. Ik ben me er van bewust dat op waarschijnlijk relatief korte termijn nieuwe modellen zullen verschijnen, maar het devies "if you need it now, buy it now, if you can wait, wait" staat mij echter niet te toe veel langer te wachten
Om mijn nieuwe aankoop lekker future proof te maken ben ik van plan er twee schijven in zetten, waarvan 1 SSD, en gebruik te maken van bootcamp (met beiden OS op de SSD). Bij het kiezen van een geschikte SSD wordt mijn 'relatief' beperkte computer kennis echter een probleem.. zodoende heb ik wat vraagjes;
1- omdat OS/X iets genaamd 'TRIM' niet ondersteund, wordt sterk aangeraden een SSD nemen met een 'sandforce controller' en/of 'garbage collection'? Zou iemand kunnen uitleggen wat precies het verschil is tussen laatstgenoemden?
2- met de komst van Lion X in het hoofd (welke vermoedelijk wel TRIM-support heeft?) en wetende dat Windows wel TRIM-support heeft, is het blijkbaar ook aan te raden een SSD te nemen die TRIM-support ondersteunt. Mijn vraag: ondersteunen alle SSDs die een sandforce controller en/of 'garbage collection' hebben ook automatisch 'TRIM'?? Of is het 'of of'?? (maw, moet je kiezen?)
3- als je OS/X draait op een SSD met sandforce collection' en/of 'garbage collection', zal er dan nog steeds sprake zijn van met de tijd teruglopende prestaties? Of zijn dit volwaardige alternatieven voor het TRIM-support van een OS?
4- is het een probleem om mbv bootcamp op 1 SSD, 1 OS zonder TRIM-support EN 1 OS met TRIM-support te draaien??
5- hoe groot dient een SSD toch minimaal wel te zijn als je er middels bootcamp zowel OS/X als Windows en je programma's op wilt draaien? Mijn plan is om overige data (muziek, films e.d., voor zover mogelijk) op een optibay HDD te zetten. Is 120GB voor de SSD wel genoeg, of is het verstandig om toch aan iets in de richting van 240GB te denken?
6- voor de mensen hier die een dergelijke constructie al hebben; welke drives en OS hebben jullie in gebruik en hoe bevalt het? Eventueel nog tips?
Alvast heel erg bedankt voor jullie zeer gewaardeerde hulp en inzichten!
Edit.
Op http://macperformanceguide.com/Mac-Upgrade-Drive.html staat:
Ik sta op het punt (mijn eerste:) MBP aan te schaffen. Ik ben me er van bewust dat op waarschijnlijk relatief korte termijn nieuwe modellen zullen verschijnen, maar het devies "if you need it now, buy it now, if you can wait, wait" staat mij echter niet te toe veel langer te wachten
Om mijn nieuwe aankoop lekker future proof te maken ben ik van plan er twee schijven in zetten, waarvan 1 SSD, en gebruik te maken van bootcamp (met beiden OS op de SSD). Bij het kiezen van een geschikte SSD wordt mijn 'relatief' beperkte computer kennis echter een probleem.. zodoende heb ik wat vraagjes;
1- omdat OS/X iets genaamd 'TRIM' niet ondersteund, wordt sterk aangeraden een SSD nemen met een 'sandforce controller' en/of 'garbage collection'? Zou iemand kunnen uitleggen wat precies het verschil is tussen laatstgenoemden?
2- met de komst van Lion X in het hoofd (welke vermoedelijk wel TRIM-support heeft?) en wetende dat Windows wel TRIM-support heeft, is het blijkbaar ook aan te raden een SSD te nemen die TRIM-support ondersteunt. Mijn vraag: ondersteunen alle SSDs die een sandforce controller en/of 'garbage collection' hebben ook automatisch 'TRIM'?? Of is het 'of of'?? (maw, moet je kiezen?)
3- als je OS/X draait op een SSD met sandforce collection' en/of 'garbage collection', zal er dan nog steeds sprake zijn van met de tijd teruglopende prestaties? Of zijn dit volwaardige alternatieven voor het TRIM-support van een OS?
4- is het een probleem om mbv bootcamp op 1 SSD, 1 OS zonder TRIM-support EN 1 OS met TRIM-support te draaien??
5- hoe groot dient een SSD toch minimaal wel te zijn als je er middels bootcamp zowel OS/X als Windows en je programma's op wilt draaien? Mijn plan is om overige data (muziek, films e.d., voor zover mogelijk) op een optibay HDD te zetten. Is 120GB voor de SSD wel genoeg, of is het verstandig om toch aan iets in de richting van 240GB te denken?
6- voor de mensen hier die een dergelijke constructie al hebben; welke drives en OS hebben jullie in gebruik en hoe bevalt het? Eventueel nog tips?
Alvast heel erg bedankt voor jullie zeer gewaardeerde hulp en inzichten!
Edit.
Wat is jullie mening daarover?Note well that I am not recommending just any brand of SSD, but very specifically the OWC Mercury Pro line. I’ve had too many problems with some brands.
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2011 00:59 ]
@DaMarcus
Doet de Samsung ook aan GC tijdens het idlen? Mooi om te zien dat de performance niet tegenvalt, op de 1 of andere manier spreekt deze mij meer aan dan bijvoorbeeld de Kingston V+100.
Inmiddels mn iMac weer aan de praat gekregen met mn oude 1TB, heb ook al response gekregen van OCZ mbt RMA, nog sneller bericht dan de winkel waar ik heb heb gekocht lol.
@Tomassi
Lees eerst ook eens: Wikipedia: Solid state drive en Wikipedia: TRIM
2 - Volgens mij ondersteunen alle nieuwere SSD's TRIM. Sandforce Controller is ongelijk aan Garbage Collection (GC) Voorbeeld: De Kingston V+100 serie heeft een aggressieve vorm van GC, waardoor de performance over langere tijd constanter blijft.
Er worden een handjevol controllers (de cpu van de SSD simpelweg gezegd): Sandforce (populair) / Toshiba (gebruikt door Apple) / Intel / Idilinx Barefoot / Samsung / Marvell / JMicron. De controller bepaalt welke technieken er ondersteunt worden, GC is daar een voorbeeld van.
4 - Voor zover ik weet niet
5 - Voor een kale OSX installatie ben je rond de 8GB kwijt, Windows zelfde verhaal. Ligt er toch een beetje aan wat je op je SSD wilt installeren. Spellen nemen zoals je weet aardig wat ruimte in beslag. Met een 120-160GB schijf moet je volgens mij prima uit de voeten kunnen. Zet er een 500GB of meer schijf naast in een Optibay en je zit wel goed.
Er zijn hier gebruiker(s) die een OWC schijf hebben gekocht, voor zover ik weet zijn dat happy customers (geen nieuws = goed nieuws
)
Doet de Samsung ook aan GC tijdens het idlen? Mooi om te zien dat de performance niet tegenvalt, op de 1 of andere manier spreekt deze mij meer aan dan bijvoorbeeld de Kingston V+100.
Inmiddels mn iMac weer aan de praat gekregen met mn oude 1TB, heb ook al response gekregen van OCZ mbt RMA, nog sneller bericht dan de winkel waar ik heb heb gekocht lol.
@Tomassi
Lees eerst ook eens: Wikipedia: Solid state drive en Wikipedia: TRIM
2 - Volgens mij ondersteunen alle nieuwere SSD's TRIM. Sandforce Controller is ongelijk aan Garbage Collection (GC) Voorbeeld: De Kingston V+100 serie heeft een aggressieve vorm van GC, waardoor de performance over langere tijd constanter blijft.
Er worden een handjevol controllers (de cpu van de SSD simpelweg gezegd): Sandforce (populair) / Toshiba (gebruikt door Apple) / Intel / Idilinx Barefoot / Samsung / Marvell / JMicron. De controller bepaalt welke technieken er ondersteunt worden, GC is daar een voorbeeld van.
4 - Voor zover ik weet niet
5 - Voor een kale OSX installatie ben je rond de 8GB kwijt, Windows zelfde verhaal. Ligt er toch een beetje aan wat je op je SSD wilt installeren. Spellen nemen zoals je weet aardig wat ruimte in beslag. Met een 120-160GB schijf moet je volgens mij prima uit de voeten kunnen. Zet er een 500GB of meer schijf naast in een Optibay en je zit wel goed.
Er zijn hier gebruiker(s) die een OWC schijf hebben gekocht, voor zover ik weet zijn dat happy customers (geen nieuws = goed nieuws
De Sandforce controller wordt gebruikt op SSDs van Intel en OCZ, volgens mij ook op de OWCs.Verwijderd schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 23:33:
Alle recente SSDs hebben TRIM.
De controller/firmware bepaalt de mate van garbage collection. Sinds OSX geen TRIM ondersteunt, moet je het met GC doen, vandaar dat SSDs met een aggressieve GC het goed doen onder OSX. De Toshiba controllers zoals gebruikt in sommige Kingston SSDs doen het goed en worden door Apple zelf ook ingezet in de nieuwe Airs.
Niemand weet of er TRIM komt in Lion. Het zou zomaar kunnen dat er helemaal geen TRIM komt in OSX, let ook op de keuze van Apple om Kingston in te zetten in de Air.2- met de komst van Lion X in het hoofd (welke vermoedelijk wel TRIM-support heeft?) en wetende dat Windows wel TRIM-support heeft, is het blijkbaar ook aan te raden een SSD te nemen die TRIM-support ondersteunt. Mijn vraag: ondersteunen alle SSDs die een sandforce controller en/of 'garbage collection' hebben ook automatisch 'TRIM'?? Of is het 'of of'?? (maw, moet je kiezen?)
Dit maakt niet uit, alle SSDs ondersteunen TRIM. Onder OSX is GC ook belangrijk omdat er geen TRIM is.
Er is altijd sprake van teruglopende prestaties. Een SSD gaat maar beperkte tijd mee. Hoe snel die terugloop is, heb je deels zelf in de hand. Je kan noatime mounten, onderpartitioneren en (onder OSX) een SSD met aggressieve GC kiezen.3- als je OS/X draait op een SSD met sandforce collection' en/of 'garbage collection', zal er dan nog steeds sprake zijn van met de tijd teruglopende prestaties? Of zijn dit volwaardige alternatieven voor het TRIM-support van een OS?
Geen probleem, Windows zal alleen de eigen partitie TRIMmen.4- is het een probleem om mbv bootcamp op 1 SSD, 1 OS zonder TRIM-support EN 1 OS met TRIM-support te draaien??
120 GB is meer dan zat voor 2x OS + apps. Sommige mensen kiezen ervoor om ook hun home directories van de SSD af te plaatsen, dat zou ook in elk geval voor OSX afraden. Hier staan namelijk (in ~/Library) al je preferences en je mail in en die wil je ook snel kunnen lezen. In tegenstelling tot Windows is dat niet in een register maar in een hele zoot kleine bestandjes, iets waar een SSD veel voordeel biedt.5- hoe groot dient een SSD toch minimaal wel te zijn als je er middels bootcamp zowel OS/X als Windows en je programma's op wilt draaien? Mijn plan is om overige data (muziek, films e.d., voor zover mogelijk) op een optibay HDD te zetten. Is 120GB voor de SSD wel genoeg, of is het verstandig om toch aan iets in de richting van 240GB te denken?
MBP 3,16- voor de mensen hier die een dergelijke constructie al hebben; welke drives en OS hebben jullie in gebruik en hoe bevalt het? Eventueel nog tips?
Kingston V+ SSDNow 128GB op de plek van de HD
WD 500BEVT op de plek van de superdrive
Ik heb een caddy van newmode.us maar zou nu op ebay bestellen, kost niks en het is toch maar een stuk blik.
Hibernate mode op 0 (geen safe sleep dus meer, alleen normale sleep)
OSX + mp3s + veel gebruikte VM op de SSD, nu voor 70GB gevuld, 44 vrij, rest (volgens disk utility 13GB) ondergepartitioneerd. Noatime gemount. De mp3s zouden ook best op de HD kunnen, dat maakt bij mij weer 20GB vrij. Ik test elke maand met Xbench (alleen de disktest) en haal sinds installatie steevast een score van ~210. Dat is niet optimaal maar kan niet beter omdat ik een SATA150 controller in m'n laptop heb.
Alles wat ze aan hardware aanraden is van OWC. Dat geeft toch te denken, niet? OWC is zeker niet slecht maar wel duur.Edit.
Wat is jullie mening daarover?
Kijk naar:
- OWC http://www.macupgrade.be/...h/124_157/products_id/431 €259 ex verzend
- OCZ Vertex2 pricewatch: OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 120GB €190 inc verzend
- Kingston V+100 pricewatch: Kingston SSDNow V+100E SVP100ES2/128G 128GB €320 inc verzend
(edit: dat was de versie met encryptie, dank bassio.)
- Kingston V+100 pricewatch: Kingston SSDNow V+ Series V2 SATA2 2.5 128GB €260 inc verzend
Die laatste zit praktisch ook in de Macbook Air (andere form factor) en heeft niet de topsnelheid maar wel de voor OSX belangrijke aggressieve GC. En een price tag, dat heeft 'ie ook.
Je zou overigens ook nog even kunnen wachten totdat de vertex3 uit is, die heeft hoge OIPS. Dan is de Kingston waarschijnlijk ook een stuk goedkoper geworden, die is nu net nieuw.
Deze OWC gebruiker in ieder geval wel.:)aramdin schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 10:08:
@DaMarcus
Er zijn hier gebruiker(s) die een OWC schijf hebben gekocht, voor zover ik weet zijn dat happy customers (geen nieuws = goed nieuws)
Ik heb er zelf voorgekozen om mijn home directory op de HDD te plaatsen ipv de SSD, maar ik heb dan wel weer de ~/Library directory teruggeplaatst op de SSD en verwijs daar op de HDD naar via een symbolic link. Werkt prima, en zo heb ik alles wat snel moet zijn op de SSD, terwijl de bulk van de data op de HDD staat. Op die manier heb ik maar 38GB van de 120GB in gebruik en dus plek zat voor alle software die ik zou willen installeren.remmelt schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 10:09:
[...]
[...]
120 GB is meer dan zat voor 2x OS + apps. Sommige mensen kiezen ervoor om ook hun home directories van de SSD af te plaatsen, dat zou ook in elk geval voor OSX afraden. Hier staan namelijk (in ~/Library) al je preferences en je mail in en die wil je ook snel kunnen lezen. In tegenstelling tot Windows is dat niet in een register maar in een hele zoot kleine bestandjes, iets waar een SSD veel voordeel biedt.
Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs
Verwijderd
@ aramdin & remmelt, tnx voor jullie replies!
Follow-up vraagje;
Ik heb gelezen dat het wordt aangeraden de bootup-drive op de plek te zetten die Apple daarvoor bedoeld heeft, en dus niet in de optibay. Als ik met een SSD (voor de OS) en een HDD voor opslag zou willen werken, zou je dus zeggen; stop de SSD op de plek van Apple's originele drive, en verplaats de HDD naar de optibay. Echter, anderzijds wordt geadviseerd geen HDD in de optibay te zetten, omdat die daar minder 'schok-bescherming' heeft etc. Wat dat betreft zou de SSD dus de optibay in moeten.
Wat is hier de juiste beslissing?
Ook nog een vraagje mbt die OWC-drive; heeft die adequate garbage collection'? Of is wat dat betreft de Kingston wel beter?
Tnx again!
Follow-up vraagje;
Ik heb gelezen dat het wordt aangeraden de bootup-drive op de plek te zetten die Apple daarvoor bedoeld heeft, en dus niet in de optibay. Als ik met een SSD (voor de OS) en een HDD voor opslag zou willen werken, zou je dus zeggen; stop de SSD op de plek van Apple's originele drive, en verplaats de HDD naar de optibay. Echter, anderzijds wordt geadviseerd geen HDD in de optibay te zetten, omdat die daar minder 'schok-bescherming' heeft etc. Wat dat betreft zou de SSD dus de optibay in moeten.
Wat is hier de juiste beslissing?
Ook nog een vraagje mbt die OWC-drive; heeft die adequate garbage collection'? Of is wat dat betreft de Kingston wel beter?
Tnx again!
Bij de kingston moet je nog even goed kijken, want je hebt twee versies van de V+100:remmelt schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 10:09:
[...]
Kijk naar:
- OWC http://www.macupgrade.be/...h/124_157/products_id/431 €259 ex verzend
- OCZ Vertex2 pricewatch: OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 120GB €190 inc verzend
- Kingston V+100 pricewatch: Kingston SSDNow V+100E SVP100ES2/128G 128GB €320 inc verzend
Die laatste zit praktisch ook in de Macbook Air (andere form factor) en heeft niet de topsnelheid maar wel de voor OSX belangrijke aggressieve GC. En een price tag, dat heeft 'ie ook.
pricewatch: Kingston SSDNow V+ Series V2 SATA2 2.5 128GB
http://www.kingston.com/nlroot/ssd/vplus100.asp
en de door jouw aangehaalde:
pricewatch: Kingston SSDNow V+100E SVP100ES2/128G 128GB
http://www.kingston.com/nlroot/ssd/vplus_100e.asp
Het verschil tussen deze twee is dat de duurdere variant 128-bit AES hardware-based encryption heeft, die vooral zakelijk interessant kan zijn, maar voor ons in principe niet. Dus ga voor de goedkopere variant die goedkoper is dan OCW.
Bedankt voor de input, naar die kant neigde ik ook al. Volgende week zal ik het iig zelf ervaren
Verwijderd
Ik zat er net even aan te denken om hier mijn huidige ervaringen te posten.aramdin schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 10:08:
Er zijn hier gebruiker(s) die een OWC schijf hebben gekocht, voor zover ik weet zijn dat happy customers (geen nieuws = goed nieuws)
Eerst Over OWC / MacSales zelf :
Service voor aflevering was niet zo best.
Hoewel mijn credit card via secure code is geverifeerd (Dus met je card-reader + verificatie met code), bleef MacSales bij hoog en laag vasthouden dat dit niet was gebeurd. Onzin, maar ok. 20 minuten aan de lijn gehangen met een amerikaans nummer, waarvan 19 minuten in de wacht. Op minuut 20 werd me verteld dat hier een mail over gestuurd zou zijn. Is niet gebeurd, dus ze hebben er toen "alsnog" een gestuurd. Vervolgens een ontzettend moeizaam process om de creditcard alsnog er doorheen te krijgen.
Hierbij werden om foto kopieen gevraagd. Onduidelijk was wat relevant was, en waar een zwart balkje overheen mocht in deze scans. Na een tweet van mijn kant over de slechte service tot zo ver, trad een medewerker van OWC met me in contact om een en ander te bespoedigen. Netjes, maar overall was de service niet ok.
Wat nog schrikbarender was dat OWC netjes een handleiding stuurde in de mail waarin ze om de kopieen vroegen. Netjes PDF encrypten, toch weer een beetje veiliger over de email. Waar ze compleet faalden, is dat in dat zelfde mailtje een paswoord suggestie werd gedaan, een woord dat onderdeel was van subject. Daarnaast vroegen ze de PDF in dezelfde mail te reply'en. Ofwel.....ontzettend dom.
Over de hardware :
Ik heb de OWC Mercury Extreme Pro 240Gb. Meerdere redenen dat ik hiervoor heb gekozen. Ik wilde een "best in class" disk hebben. Over de Vertex II las ik wel erg veel negatieve dingen. Ook was de schijf hier in Denemarken goedkoop te krijgen. Bij bestellen en moeilijkheden om elektronica gestuurd te krijgen, uiteindelijk eens naar alternatieven gaan kijken. OWC heeft een wat bredere garantie op hun hardware, en de OWC staat goed aangeschreven, zeker specifiek voor Mac. Geld was niet mijn eerste breekpunt, dus ben ik voor de iet wat prijzige OWC schijf gegaan.
De levering zelf was compleet. Een mooi toolsetje om alle modellen MBP open te maken, een enclosure voor mijn oude schijf (voor $10 meer kon ik een optibay krijgen, terugkijkend had ik dat moeten doen).
Over het resultaat :
Prima schijf, supersnel. Mijn 2.8ghz 4gb late 2008 mbp voelt als nieuw, en ik kan de koop van een nieuwe even afstellen. Hoewel bootspeeds grappig zijn, gaat mijn machine niet veel uit, dus is dat niet zo belangrijk.
Qua running software is het erg goed. Dingen die ik bijna constant aan heb :
XCode
iOS emulator
Photoshop
Wisselend 2 instanties van Eclipse (FDT & Flashbuilder)
Terminal
Spotify
Evernote
Addresbook
Textmate
Dingen die gedurende de dag / week aan en uit gaan
Fireworks CS5
iShowU
After Effects
QT Ide
VMWare Fusion - Windows 7
VMWare Fusion - Ubuntu 10.10
Adobe Lightroom
Dus redelijk heavy duty. Vooral de dingen die aan en uit gaan wilde in het verleden betekenen dat mijn machine echt lekker begon te stotteren door al het swappen. Dat is nu helemaal voorbij. Xbench geeft mooie snelheden aan, maar het potentieel dat door andere benchmarks online werd aangetoond word niet gehaald. Ik vraag me dus ernstig af of qua snelheid het veel uitmaakt. Een van de redenen dat ik de OWC wilde is dat hij in benchmarks aantoonbaar goed omging met Garbage Collection. Gezien er bij mij nogal wat files in en uitgaan, was dat een doorslag gevend argument.
All in all, prijzig dingetje, zelfs voor wat het is tov een Vertex 2. Maar verders de beste upgrade ooit. Of dat specifiek aan de OWC ligt kan ik niet zeggen, maar ik ben naast de initieeele service van MacSales / OWC erg tevreden. En net als vele anderen denk ik nooit meer terug te gaan naar een "normale" disk. Wel zit ik nog aan een optibay te denken, voor mijn oude 320gb 7200rpm disk.
Hier zijn de meningen over verdeeld maar als je een nieuwe MBP hebt met SATA300 voor de superdrive dan maakt het eigenlijk niet veel uit welke je waar zet. Dan zou ik inderdaad overwegen om de HD op de oude plek te laten, wegens schokbescherming maar ook omdat de optibay caddies het ruisen van de schijf versterken. Het wordt ietsje luider allemaal en dat is jammer.Verwijderd schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 12:27:
@ aramdin & remmelt, tnx voor jullie replies!
Follow-up vraagje;
Ik heb gelezen dat het wordt aangeraden de bootup-drive op de plek te zetten die Apple daarvoor bedoeld heeft, en dus niet in de optibay.
De GC van de OWC (en van de Vertex2) is minder agressief dan van de Kingston, ze leunen wat meer op TRIM. Of dat in de praktijk iets uitmaakt, valt te bezien.Ook nog een vraagje mbt die OWC-drive; heeft die adequate garbage collection'? Of is wat dat betreft de Kingston wel beter?
Ik ga vandeweek een OWC Mercury Extreme Pro SSD 60 GB bestellen en ben benieuwd naar wat jullie met de optical drive gedaan hebben?
Deze external enclosure erbij besteld? Heeft iemand daar ervaringen mee of kan ik beter een Plextor externe drive halen (of iets dergelijks)?
http://eshop.macsales.com...d%20Computing/VLSSTOPTU2/
Deze external enclosure erbij besteld? Heeft iemand daar ervaringen mee of kan ik beter een Plextor externe drive halen (of iets dergelijks)?
http://eshop.macsales.com...d%20Computing/VLSSTOPTU2/
R.D50
Ik zou het niet bij je SSD erbij bestellen, dat drijft de prijs aan de grens alleen maar op.
Ga op ebay op zoek naar een slot loading usb enclosure voor je superdrive. Als je er eentje vindt, laat het dan weten want er zijn meer mensen die daar oren naar hebben!
Ga op ebay op zoek naar een slot loading usb enclosure voor je superdrive. Als je er eentje vindt, laat het dan weten want er zijn meer mensen die daar oren naar hebben!
Klopt, dat is ook de reden waarom ik de enclosure er niet bij heb besteld. Kwam met OWC Mercury Pro SSD 60 GB + verzendkosten rond de 140 uit. Dus blijf ik onder de 150 euro grens.remmelt schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 09:00:
Ik zou het niet bij je SSD erbij bestellen, dat drijft de prijs aan de grens alleen maar op.
Ik bestel een andere keer wel die external enclosure of haal een simpele externe DVD-rewriter via eBay.
Ik heb wel nog een vraag: als ik die SSD heb geïnstalleerd, dan wil Mac OS X en alle programma's op me SSD hebben en iTunes bibliotheek en dergelijke op andere 500GB schijf. Ik vraag me alleen af hoe ik dat voor elkaar ga krijgen? (Heb tijdelijk externe dvdspeler te leen, dus kan de install dvd van Mac OS X gebruiken)
Dit zou ook een goede optie zijn:
http://cgi.ebay.com/SLIM-...5180301969#ht_4142wt_1141
[ Voor 12% gewijzigd door rvd50 op 28-01-2011 12:45 ]
R.D50
Je kan OWC gewoon bestellen bij de Benelux leverancier, macupgrade.be
60gig is toch weinig, dan moet je echt liggen oppassen. Neem dan een 120gig, dat is voldoende voor een gewone gebruiker.
60gig is toch weinig, dan moet je echt liggen oppassen. Neem dan een 120gig, dat is voldoende voor een gewone gebruiker.
Een amiga 500 met 512 kb ram !
60GB is voor mij prima, heb voor circa 25GB voldoende, dat is inclusief programma's en Mac OS X. Dan heb ik nog genoeg ruimte over voor Paralells Desktop en andere zaken. Ik vind het prijsverschil van OWC en MacUpgrade.be toch te groot. Scheelt 100 euro.multipasser schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 12:43:
Je kan OWC gewoon bestellen bij de Benelux leverancier, macupgrade.be
R.D50
Verwijderd
Houd je wel rekening met de te betalen BTW over importgoederen, inklaringskosten, en hogere verzendkosten als je bestelt bij OWC? Ik zou gewoon naar macupgrade gaan, heb je het ook sneller in huis.rodian50 schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 12:52:
[...]
60GB is voor mij prima, heb voor circa 25GB voldoende, dat is inclusief programma's en Mac OS X. Dan heb ik nog genoeg ruimte over voor Paralells Desktop en andere zaken. Ik vind het prijsverschil van OWC en MacUpgrade.be toch te groot. Scheelt 100 euro.
Vraagje van mijn kant;
Hoe goed is de kwaliteit van de SSDs die Apple zelf aanbiedt? Ben ivm gemak aan het overwegen mijn nieuwe MBP te preconfigureren met een SSD. De prijs is uiteraard niet bepaald een 'goede deal', maar is de performance verder wel gelijk aan de SSDs van bijv OWC? (ook in acht nemende de prestatie terugloop van SSDs op de lange termijn) Ervaringen?
Makkelijkst is de SSD mounten in de Optibay, met Carbon Copy Cloner alles behalve je home folder overzetten en rebooten naar het nieuwe OS.rodian50 schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 12:31:
[...]
Klopt, dat is ook de reden waarom ik de enclosure er niet bij heb besteld. Kwam met OWC Mercury Pro SSD 60 GB + verzendkosten rond de 140 uit. Dus blijf ik onder de 150 euro grens.
Ik bestel een andere keer wel die external enclosure of haal een simpele externe DVD-rewriter via eBay.
Ik heb wel nog een vraag: als ik die SSD heb geïnstalleerd, dan wil Mac OS X en alle programma's op me SSD hebben en iTunes bibliotheek en dergelijke op andere 500GB schijf. Ik vraag me alleen af hoe ik dat voor elkaar ga krijgen? (Heb tijdelijk externe dvdspeler te leen, dus kan de install dvd van Mac OS X gebruiken)
Dit zou ook een goede optie zijn:
http://cgi.ebay.com/SLIM-...5180301969#ht_4142wt_1141
Dan in System Preferences de lokatie van de home folder op de oude HDD zetten et voila, alles werkt weer zoals vanouds!
(Applicaties staan in /Applications dus als het goed is staan die nu ook op de SSD)
Je vergeet douane en bijkomende taksen.rodian50 schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 12:52:
[...]
60GB is voor mij prima, heb voor circa 25GB voldoende, dat is inclusief programma's en Mac OS X. Dan heb ik nog genoeg ruimte over voor Paralells Desktop en andere zaken. Ik vind het prijsverschil van OWC en MacUpgrade.be toch te groot. Scheelt 100 euro.
Veel scheelt het niet en minder kans om dagen/weken te wachten als het ergens vast zit.
Mail voor beste prijs.
Een amiga 500 met 512 kb ram !
Mijn nieuwe Kingston SSD zit er in. Was echt een fluitje van een cent. Plaat los, 8 schroeven losmaken, kabeltje los en scherm omhoog houden. Twee schroeven van de HDD en vervangen maar. Ik heb nu ook gezien hoe MacRepair de temp sensor opgelost heeft. Ze hebben gewoon een tempsensor op de SSD geplakt. Ik denk dat het zoiets is:
https://www.applecomponen...temp-sensor-optical/?pn=1
Bij mij was die sensor er nu al omdat ik de eerst keer de inbouw door MacRepair had laten doen. Als je het zelf voor de eerste keer doet moet je een sensor kopen.
MacOSX is nu aan het installen...
https://www.applecomponen...temp-sensor-optical/?pn=1
Bij mij was die sensor er nu al omdat ik de eerst keer de inbouw door MacRepair had laten doen. Als je het zelf voor de eerste keer doet moet je een sensor kopen.
MacOSX is nu aan het installen...
Ik kom nu achter het nadeel van 'mijn' aanpak (komt van een of andere google hit), Mail slaat nu alle emails op in de Library in je home folder, weet iemand of dat aan te passen is?
Het voordeel van de home folder vond ik dat de meeste programma's bestanden dan mooi op de HDD opslaan, maar Mail is nu net iets waarvan je ze graag op de ssd zou willen hebben.
Het voordeel van de home folder vond ik dat de meeste programma's bestanden dan mooi op de HDD opslaan, maar Mail is nu net iets waarvan je ze graag op de ssd zou willen hebben.
Dus als ik het goed begrijp is de SSD in de macbook air, gewoon een Kingston V+ ?
En is dit dus een aanwijzing dat apple niet snel Trim zal implementeren is OSX ?
Die V+ is toch wat duurder dan de Vertex 2 en ietsjes langzamer. Keuzes, Keuzes.
En is dit dus een aanwijzing dat apple niet snel Trim zal implementeren is OSX ?
Die V+ is toch wat duurder dan de Vertex 2 en ietsjes langzamer. Keuzes, Keuzes.
woei!
Langzamer merk je in de praktijk helemaal niets van, de prijs wel inderdaad.
Ik ben erg tevreden met mijn V+100
Wat Apple gaat doen in 10.7 weten we volgens goed Apple gebruik helaas pas op de dag zelf dat deze release uitkomt
Ik ben erg tevreden met mijn V+100
Wat Apple gaat doen in 10.7 weten we volgens goed Apple gebruik helaas pas op de dag zelf dat deze release uitkomt

[ Voor 6% gewijzigd door frank_b op 29-01-2011 10:30 ]
Dat heb ik dus zo opgelost:Dutch_Razor schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 22:11:
Ik kom nu achter het nadeel van 'mijn' aanpak (komt van een of andere google hit), Mail slaat nu alle emails op in de Library in je home folder, weet iemand of dat aan te passen is?
code:
1
2
3
4
5
| [throttlemeister@nebuchadnezzar ~]$ pwd /Volumes/Data HD/throttlemeister [throttlemeister@nebuchadnezzar ~]$ ll Library lrwxr-xr-x 1 root staff 39 Jan 11 22:52 Library -> /Users/fastlib/throttlemeister/Library/ [throttlemeister@nebuchadnezzar ~]$ |
Oftewel, gewoon mijn ~/Library directory verplaatst naar de SSD, en vervolgens een link gemaakt van de SSD naar mijn home directory. Werkt prima.
[ Voor 10% gewijzigd door afterburn op 29-01-2011 16:01 ]
Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs
Nette bench, dat is zeker snel genoeg, scheelt toch wel een SATA-300 in mijn MacPro zit nog een 150.bassio schreef op zaterdag 29 januari 2011 @ 11:52:
Zo veel langzamer is de V+ toch niet? Verse benchmark van mijn net geinstalleerde V+100:
[afbeelding]
Je hebt precies dezelfde SSD zie ik.
Veel plezier ermee
Ah mooie oplossing, ik heb nu de Mail folder verplaatst naar de SSD en vervolgens een alias gemaakt in ~/Library
Net toch maar de Kingston V+ 128GB besteld. Moet ik deze nog onderpartitioneren ?
woei!
Wat is op dit moment de beste SSD rondt de 120 GB voor in een Macbook Pro 13 inch? Want ik zie door de bomen het bos niet meer!
De macbook pro heeft toch Sata 300 ??
Vervalt de garantie bij Apple als je hdd vervangt, inverband met het openschroeven van de laptop??
Vervalt de garantie bij Apple als je hdd vervangt, inverband met het openschroeven van de laptop??
Heb ik niet gedaan, de V+100 heeft goede GC/TRIM ik ga er vanuit dat dat genoeg moet zijn.pasz schreef op zaterdag 29 januari 2011 @ 21:03:
Net toch maar de Kingston V+ 128GB besteld. Moet ik deze nog onderpartitioneren ?
Verder vertrouw ik maar op het A-merk status dat er niet teveel cellen gaan afsterven.
Dus de volle mep benut.
vwb sata-300 dat ligt aan je macbook pro, ik heb een wat oudere (de 4.1) en die heeft een 150 aansluiting.PSP123 schreef op zaterdag 29 januari 2011 @ 23:51:
Wat is op dit moment de beste SSD rondt de 120 GB voor in een Macbook Pro 13 inch? Want ik zie door de bomen het bos niet meer!
klik linksboven op het apple symbool, klik op over deze mac, klik op meer info
Wanneer je op hardware klikt zie je de versie van je mac, op seriele ATA zie je gegevens over je controller met harddisk.
De beste SSD is lastig te zeggen, wel je voor zekerheid gaan is de Kingston V+100 denk ik de beste optie maar ook gelijk de duurste en "minder" snelle (minder tussen quotes omdat je dat in de praktijk niet merkt)
De V+100 heeft dezelfde config als Apple in de Macbook air gebruikt, dus je bent vrij zeker dat er geen ellende uitkomt.
De OCZ schijven zijn goedkoper en sneller maar vergen wat onderhoud, GC/TRIM onder MacOS, deze worden beter door Windows ondersteund.
Is dit erg, valt wel mee denk ik in de praktijk, hangt sterk van jezelf af. Wil je graag maximale resultaten en ben je bereid daar wat energie in te steken zijn de Vertex, Intel enz schijven een goede keuze.
(Er zijn wel wat aanloop probleempjes met de Vertex maar daar heeft niet iedereen last van en dat wordt vast opgelost)
Wil je gewoon sneller zonder gezeur is denk ik de Kinston de beste keuze.
Garantie is volgens mij geen probleem, de hdisk valt onder de zelf te doen klusjes, letop dat weet ik niet zeker.
Je kunt bij problemen altijd de orginele disk terugzetten of de SSD door een reseller erin laten zetten dan hou je je garantie iig.
succes met beslissen.
[ Voor 69% gewijzigd door frank_b op 30-01-2011 11:00 ]
Dankjewel, hier heb ik zeker wat aan. Nog 1 klein vraagje: ik heb in Systeem Voorkeuren gezocht naar de locatie van je Home Folder wijzigen zoals je zegt, maar ik kan het niet vinden?Dutch_Razor schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 14:04:
[...]
Makkelijkst is de SSD mounten in de Optibay, met Carbon Copy Cloner alles behalve je home folder overzetten en rebooten naar het nieuwe OS.
Dan in System Preferences de lokatie van de home folder op de oude HDD zetten et voila, alles werkt weer zoals vanouds!
(Applicaties staan in /Applications dus als het goed is staan die nu ook op de SSD)
R.D50