Het SSD in je Apple topic

Pagina: 1 ... 12 ... 88 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Alleen die trage schrijfsnelheid, he? Dat merk je toch wel, moet ik zeggen.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorijn
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-11-2024
Hallo.

Ik heb een Intel Postville X25-M van 80GB gekocht. Ik heb vermoedens gelezen dat een restore van Time Machine op de nieuwe SSD een minder snel systeem geeft als een schone installatie en een handmatige restore van data. Is dit waar?

Alvast bedankt.

Jorijn

PSN: Jorijnn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-04 12:25
Zeker wel, met name als je let op de ware schrijfsnelheid van de Sandforces, dus met minder comprimeerbare data.

Ik wilde voor het voorbeeld twee recente Sandforce SSDs naast elkaar leggen. De Vertex2 en de OWC ontlopen elkaar zeer weinig, behalve in prijs. En de OWC is mooier blauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

remmelt schreef op maandag 13 december 2010 @ 15:47:
[...]

Zeker wel, met name als je let op de ware schrijfsnelheid van de Sandforces, dus met minder comprimeerbare data.
Hoe vaak schrijf je oncomprimeerbare random data dan? :P
Ik wilde voor het voorbeeld twee recente Sandforce SSDs naast elkaar leggen. De Vertex2 en de OWC ontlopen elkaar zeer weinig, behalve in prijs. En de OWC is mooier blauw.
Pfft. Zwart ftw!

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Jij hebt geen films op je schijf? Dat is toch flinke, sequentiele (mogen we hopen) en weinig comprimeerbare data.

Maar los daarvan natuurlijk niet veel. Mijn punt was eerder dat ik vermoed dat je met een aantal verschillende tests minder verschil tussen de Intel en de Sandforces zult zien en dat een opmerking als "Alleen die trage schrijfsnelheid, he? Dat merk je toch wel, moet ik zeggen." dan niet zo veel hout snijdt.

Zie deze review, bijvoorbeeld: productreview: OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 120GB review door mm1985

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Jorijn schreef op maandag 13 december 2010 @ 14:37:
Hallo.

Ik heb een Intel Postville X25-M van 80GB gekocht. Ik heb vermoedens gelezen dat een restore van Time Machine op de nieuwe SSD een minder snel systeem geeft als een schone installatie en een handmatige restore van data. Is dit waar?

Alvast bedankt.

Jorijn
Ik heb dmv carbon copy cloner mijn schijf 1:1 overgezet op de SSD (ook 80gb X25M). Draait al bijna een half jaartje supersnel. Wel na de clone even onyx draaien, vraag me niet waarom, maar dat scheelde heel veel.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorijn
Magic schreef op maandag 13 december 2010 @ 16:53:
[...]

Ik heb dmv carbon copy cloner mijn schijf 1:1 overgezet op de SSD (ook 80gb X25M). Draait al bijna een half jaartje supersnel. Wel na de clone even onyx draaien, vraag me niet waarom, maar dat scheelde heel veel.
Thanks. Wat is Onyx? een zoekopdracht kwam uit op een merk SSD van OCZ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-09 12:01

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

remmelt schreef op maandag 13 december 2010 @ 16:03:
Jij hebt geen films op je schijf? Dat is toch flinke, sequentiele (mogen we hopen) en weinig comprimeerbare data.
Tuurlijk, maar dat is niet het enige he.
Maar los daarvan natuurlijk niet veel. Mijn punt was eerder dat ik vermoed dat je met een aantal verschillende tests minder verschil tussen de Intel en de Sandforces zult zien en dat een opmerking als "Alleen die trage schrijfsnelheid, he? Dat merk je toch wel, moet ik zeggen." dan niet zo veel hout snijdt.
Precies. Tenzij je echt heel veel sequentieel grote bulten data aan het schrijven bent (comprimeerbaar of niet) is de schrijfsnelheid meestal eigenlijk helemaal niet zo boeiend en merk je daar juist geen donder van. Wat wel boeit is het aantal IOps, en daar loopt een Vertex 2 best in voor.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vorige zaterdag mijn MacBook Pro 17 inch gaan halen en die zelfde avond dacht ik snel even mijn corsair F80 SSD er in te steken. Ik had alle vijsjes er uit buiten één dat was vast stak en plots had ik geen grip meer op dat vijsje met mijn schroevendraaier. Vijsje bijna stuk gedraaid... :( Dus alles terug in één gestopt...

Volgende dag naar de winkel en een nieuwe ( geen botte ) schroevendraaier gaan halen en ik had geluk. Het ging net open :) En voor de mensen die denken dat ik niet de juiste gebruikte, helaas toch wel... :)

SSD er in waar nog Windows 7 professional opstond. Plots boot mijn nieuwe mac Windows 7 Professional, DVD er in van OS X en 30 minuten later een snellere MBP :-).

Ok het is wel maar 90Gig maar ik heb ook een QNAP TS-219P aangekocht met 2x2T Samsung SpinPoints F3 en dit is een gigabit lan werkt ook vlotjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorijn
Ik heb de schijf overgezet via Carbon Copy Cloner, toen de cleanup van Onyx gedraaid. Raar probleem waar ik tegen op loop is dat het na het aanzetten 40 seconden duurt voordat de appel verschijnt, daarvoor is het scherm gewoon grijs.

Enig idee wat dit is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-09 23:03

zAo

GPLv2 Fanboy

Jorijn schreef op woensdag 15 december 2010 @ 15:54:
Ik heb de schijf overgezet via Carbon Copy Cloner, toen de cleanup van Onyx gedraaid. Raar probleem waar ik tegen op loop is dat het na het aanzetten 40 seconden duurt voordat de appel verschijnt, daarvoor is het scherm gewoon grijs.

Enig idee wat dit is?
Selecteer je bootschijf, in je Systeemvoorkeuren, opnieuw. Hij wacht nu op een netwerkboot voordat hij van je SSD start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorijn
zAo schreef op woensdag 15 december 2010 @ 16:14:
[...]

Selecteer je bootschijf, in je Systeemvoorkeuren, opnieuw. Hij wacht nu op een netwerkboot voordat hij van je SSD start.
Thanks. Start nu op in 13 seconden :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-09 12:19

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Ik moet snel beslissen voor mijn 12core macpro.
470 samsung (256gb) of OWC 240gb? Prijs is ver hetzelfde.

Een amiga 500 met 512 kb ram !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
OWC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reverb_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-05 16:55
Jorijn schreef op woensdag 15 december 2010 @ 16:30:
[...]

Thanks. Start nu op in 13 seconden :-)
Nice, en met de standaard hdd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
multipasser schreef op woensdag 15 december 2010 @ 17:01:
Ik moet snel beslissen voor mijn 12core macpro.
470 samsung (256gb) of OWC 240gb? Prijs is ver hetzelfde.
Serieus. Gebruik jij dit forum echt alleen om door andere mensen uit te laten zoeken wat het beste is voor jouw computer? Een forum gaat om discussie. Doe zelf eens wat onderzoek of ga in elk geval in op de antwoorden die gegeven zijn: remmelt in "Het SSD in je Apple topic".

• Jorijn
Reverb_ schreef op woensdag 15 december 2010 @ 20:10:
[...]

Nice, en met de standaard hdd?
Moet bekennen dat ik dit nooit heb bijgehouden. Het is een vrij oude installatie en ik ging altijd iets anders doen terwijl het ding stond te starten, daarbij hangt de laptop vaak in stand-by.

Een SSD is een wereld van verschil, ik moest mijn installatie van 500GB aan troep terugbrengen naar 80, en dat is gelukt. Alles is razend snel :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim D
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-02-2024
Dat is voor mij dus een reden om niet puur voor SSD te gaan, maar zo'n Seagate Momentus XT hybride schijf (4gb SSD, 500 GB gewone harddisk). Ik heb er enorm veel foto's en ook aardig wat muziek op staan. Liever gooi ik daar niks van weg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:33
je kan toch ook ipv je cdrom (superdrive) een hardeschijf daar weg leggen.
Heb ik ook gedaan , heb je toch de snelheid van de SSD en al je muziek etc op de hardeschijf.
CD-rom gebruik ik toch nooit behalve met install. maar dat kan ook via usb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb juist heel bewust geen HDD ipv de Superdrive geplaatst. Want een bijkomend voordeel van een SSD naast de retesnelle performance: stil! Voorheen hoorde ik mijn WD Scorpio Blue zachtjes, alsof er een heel klein ventilatortje draaide. Zo'n geluid is niet perse storend, maar het is er wel. En nu het weg is, merk ik wel hoe fijn dat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik moet zeggen dat ik een keer een Macbook met een WD Scorpio heb gehoord, en die hoor je inderdaad redelijk goed.

Maar de standaard HDD van mijn MBP heb ik echt nog nooit gehoord, ook tussen HDD's is er een groot verschil in stilte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:47

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

(jarig!)
Voor de statsliefhebbers:

Mijn oude HDD:
Western Digital WD5000BEVT

en de nieuwe SSD:
Samsung PM810 256GB

Zometeen ga ik updaten naar 10.6.5, zal mij benieuwen of er een hogere score te behalen is :)

/Edit, run op 10.6.5:

Samsung PM810 256GB - 10.6.5

[ Voor 16% gewijzigd door DaMarcus op 20-12-2010 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fd1sk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-09 13:26
Erg netjes, mooie scores

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus

DaMarcus

Powered by

(jarig!)
Over de scores klaag ik ook zeker niet. Maar waar het mij vooral om ging was de random I/O en de stilte. Zo nu en dan kan ik over de herrie van een HDD klagen, Philflow kan dat beamen ;)

Nu was mijn WD5000BEVT al vrij stil maar was deze niet snel genoeg voor mij. Een potje multitasken en de de HDD wist niet meer waar hij het zoeken moest. Ik was al op zoek naar een opvolger maar zie er maar eens een HDD te vinden snel is, stil is en ook nog eens zuinig is. Die zoektocht heeft een halfjaar geduurd, toen kwam ik tot de conclusie dat een SSD de enige optie was.

De performance probeer ik te verbeteren voor zover mogelijk is. noatime heb ik al uitgeschakeld, nu moet ik mijzelf nog aanleren om de MB Pro niet in hibernate mode te gooien. Maar aan de andere kant: de SSD is m'n enige storage in het systeem en moet ik niet zeuren over wearleveling. Overigens had ik begrepen dat GC aan de slag gaat als ik ben uitgelogd, dat zal ik binnenkort eens gaan testen.

Wat mij is opgevallen, is dat ik nu veel meer vrij werkgeheugen overhoudt. Inactive en wired liggen veel lager. Niet dat ik dat erg vind, het viel mij alleen op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
DaMarcus schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 23:12:

De performance probeer ik te verbeteren voor zover mogelijk is. noatime heb ik al ingeschakeld
Fixed :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem1509
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18-08 22:49
@DaMarcus..

Overgestapt van je xxodd?:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
sudo pmset -a hibernatemode 0

• Chiron
  • Laatst online: 19-09 17:08

Chiron

Moderator Discord
Ik lees her en der over issues met bootcamp en een ocz vertex in een early 2008 macbook pro (de laatste serie voor de unibody serie begon). Gelden deze problemen ook voor een ocz vertex 2? Aangezien ik nu aan het dubben ben of ik een intel of een ocz ssd in mn early 2008 macbook pro ga stoppen :)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:00
Al een tijdje ben ik aan het kijken naar SSD's (voor in m'n late 2008 Macbook Pro), maar door de bomen zie ik het bos niet meer. Ik heb op het moment een Intel X25-M in m'n desktop zitten, maar wil er ook graag 1 in m'n laptop, icm een tray voor m'n 500GB schijf.

Ik twijfel tussen deze 4, wat is nu het verschil/beste koop??
http://tweakers.net/price...7744;258982;259017;269666

Ik zie dat de schrijfsnelheden veel hoger zijn van de Intel, ga je dit veel merken?

Ik gebruik bijna alleen maar Creative Suite 5 (Photoshop, Fireworks, Dreamweaver), een lokale PHP server, video editing en Lightroom (foto's).

Games heel incidentieel via bootcamp, daar hou ik dus geen rekening mee...

Daarnaast wil ik ook zo'n bracket hebben om m'n Superdrive uit m'n Macbook te slopen en daar dan m'n andere schijf in te zetten. Welke brackets gebruiken jullie, die ook een beetje goed verkrijgbaar zijn in Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kwam van een Intel 80GB SSD maar die was eigenlijk al snel vol. Daarom heb ik gister een OCZ 180GB SSD in mijn MacBook Pro gestopt samen met 8GB RAM. En dat draait fantastisch.

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/1831626/ssd.png

:9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasz
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-09 23:08
Hoe bizar is dit : http://www.ifixit.com/blo...mobile-repair-revolution/

Een App om je mac om te bouwen.

woei!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
TheJVH schreef op donderdag 23 december 2010 @ 21:21:
Al een tijdje ben ik aan het kijken naar SSD's (voor in m'n late 2008 Macbook Pro), maar door de bomen zie ik het bos niet meer. Ik heb op het moment een Intel X25-M in m'n desktop zitten, maar wil er ook graag 1 in m'n laptop, icm een tray voor m'n 500GB schijf.

Ik twijfel tussen deze 4, wat is nu het verschil/beste koop??
http://tweakers.net/price...7744;258982;259017;269666

Ik zie dat de schrijfsnelheden veel hoger zijn van de Intel, ga je dit veel merken?
Verkijk je niet op de schrijfsnelheden. Het zijn de IOPS die echt tellen en die worden amper gemeten/vergeleken.

Als ik nu een nieuwe SSD zou kopen zou dat de 120GB OCZ Vertex2 zijn, die kan ik je dan ook aanraden. De Intels zijn zeker niet slecht maar Sandforce is toch weer een stukje nieuwer. Ach, zolang je niet met supergrote bestanden werkt, is het eigenlijk allemaal om het even.

De caddy heb ik besteld bij NewmodeUS.com. Inclusief verzend was dat $58,71. De snelle verzend was maar een paar dollar duurder dan de langzame, en het pakketje lag binnen een week op de mat. Het enige listige is dat je even goed moet kijken welke versie je precies moet hebben (waarschijnlijk sata-sata), vergelijk op deze pagina: http://newmodeus.com/shop...ain_page=index&cPath=2_27
Neem de 9.5mm hoge, en zonder faceplate. Waarschijnlijk de obhd9-sata-sata-nf maar dubbelcheck het zelf nog even.

Andere mensen hebben een caddy van ebay. Dat is goedkoper maar daar heb ik verder geen ervaring mee. Kan best goed zijn, het is niet meer dan een stuk blik met een controllertje erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
  • Laatst online: 24-07-2024
Vandaag me verdiept in SSD's, stond eigenlijk al vast dat het een OCZ Vertex 2 zou worden. Met het vooruitzicht dat ik mn 27" iMac i7 (late 2009 model) voor langere tijd ga gebruiken, heb ik gekozen voor het 240GB model. Zit nu een Seagate Barracuda XT 2.0TB in die in een WD My Book Studio met FW800 zal komen voor de rauwe opslag.

En maar net op tijd, na mn bestelling zag ik op de site dat de prijs was verhoogd van €384 naar €394, kleine meevaller ;)

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

12core met 240gb OWC SSD en 48gb ram.

Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/2s1q9fp.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:42
multipasser schreef op woensdag 29 december 2010 @ 20:04:
12core met 240gb OWC SSD en 48gb ram.
:9~
Hoezo langzaam? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

:) Tja het valt nog te zien of de 12cores goed scalen!
Enkel in Cinema4D zal het een genot zijn. Adobe heb ik schrik voor!

Blackmagic disktest (terwijl cs5 installeert op de SSD)
Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/21erxmp.png

• aramdin
Haha de beste manier om te benchen > (terwijl cs5 installeert op de SSD). Blijft ziek om te zien hoe snel dat blijft gaan...

Instagram / YouTube

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Aramdin. Mja die CS5 installatie is zo traag dat het weinig uitmaakt :) De Bench nadien was 262mb/sec read/write. Dit is wel met grote blocks denk ik. Blackmagic houdt zich enkel bezig met de snelheid voor grote videofiles.

• aramdin
Aha! Krijg net te horen dat mn pakketje (OCZ Vertex 2 240GB) binnen is, vanavond files backuppen en dan van het weekend inbouwen. Moeilijk nieuws als je aan het werk bent ;)

Instagram / YouTube

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-09 18:29
aramdin schreef op woensdag 29 december 2010 @ 15:48:
Vandaag me verdiept in SSD's, stond eigenlijk al vast dat het een OCZ Vertex 2 zou worden. Met het vooruitzicht dat ik mn 27" iMac i7 (late 2009 model) voor langere tijd ga gebruiken, heb ik gekozen voor het 240GB model. Zit nu een Seagate Barracuda XT 2.0TB in die in een WD My Book Studio met FW800 zal komen voor de rauwe opslag.

En maar net op tijd, na mn bestelling zag ik op de site dat de prijs was verhoogd van €384 naar €394, kleine meevaller ;)
Let er wel op dat het vrij lastig kan zijn om in een iMac een SSD te installeren (ik weet niet hoe technisch je bent, maar het is meer dan 'even een klepje openschroeven')

• DaMarcus

DaMarcus

Powered by

(jarig!)
willem1509 schreef op woensdag 22 december 2010 @ 09:17:[/b]
@DaMarcus..

Overgestapt van je xxodd?:)
Klopt, sinds een jaar :)
Verwijderd schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 13:06:
Ik kwam van een Intel 80GB SSD maar die was eigenlijk al snel vol. Daarom heb ik gister een OCZ 180GB SSD in mijn MacBook Pro gestopt samen met 8GB RAM. En dat draait fantastisch.

[afbeelding]

:9
Volgens mij moet je met die SSD hogere scores halen, je komt niet boven de SATA I-snelheden uit.[quote][b]
418O2 schreef op donderdag 30 december 2010 @ 15:58:
[...]

Let er wel op dat het vrij lastig kan zijn om in een iMac een SSD te installeren (ik weet niet hoe technisch je bent, maar het is meer dan 'even een klepje openschroeven')
Zover ik weet heeft aramdin al eerder een SSD geplaatst in het nieuwe model iMac :)

• bassio
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:52
Ik ben benieuwd hoe je die glasplaat er af haalt. Dat lijkt mij het moeilijkste. Je kan namelijk van de buitenkant niet zien hoe hij vast zit.

• aramdin
Met zuignappen of een scherp mes, zit met magneetjes vast aan de behuizing. Ik heb op Dealextreme cheapass zuignappen besteld en met een klein beetje water heb je die er zo vanaf.

Het is me ook een keer gelukt met een zuignap waarmee je de gootsteen afsluit haha _/-\o_

[edit]
@DaMarcus
Klopt, echter nog geen SSD, maar een HDD. Heb de standaard Seagate 1TB al zelf vervangen door een Seagate 2TB Barracuda XT :) Heb echter een 27" late 2009 model.

Planning:
-OCZ Vertex 2 240GB SSD in iMac
-Seagate Barracuda XT 2.0TB in WD My Book Studio behuizing (FW800)
-Stock Seagate 1TB uit WD My Book Studio en in USB behuizing aan mn Synology 409+ als extra backup

[ Voor 66% gewijzigd door aramdin op 30-12-2010 16:59 ]

Instagram / YouTube

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

GEwoon met Gaffa tape op je glas! Staan filmpjes van op youtube I guess.

Verwijderd

418O2 schreef op donderdag 30 december 2010 @ 15:58:
[...]

Nou echt moeilijk is het niet hoor. Zeker niet als je er voor kiest om alleen de hdd te vervangen voor een ssd.
Voor die klus was ik in totaal ongeveer slechts 30 minuten kwijt. Goed opletten en niet te wild het scherm optillen. Een beetje dik boek kan je helpen bij het scherm omhoog houden. Dan heb je voldoende ruimte om bij de hdd te kunnen.

Wil je naast de hdd een ssd plaatsen, dan zul je inderdaad aanzienlijk meer tijd kwijt zijn en wordt de hele operatie ook exponentieel moeilijker ivm de vele kleine kabeltjes die je moet lostrekken en weer vastmaken.
bassio schreef op donderdag 30 december 2010 @ 16:22:
Ik ben benieuwd hoe je die glasplaat er af haalt. Dat lijkt mij het moeilijkste. Je kan namelijk van de buitenkant niet zien hoe hij vast zit.
Het beste gaat dat via twee zuignappen die je op iedere hoek bovenin plaats, dan langzaam de glasplaat lostrekken. Hij zit vast met magneetjes.

Daarna kun je na het losdraaien van de schroefjes van de monitor, de monitor optillen met behulp van twee paperclips (haakje maken van de paperclip), daarna voorzichtig (gedeeltelijk) optillen en een boek tussen de monitor en de computer plaatsen. Niet te ver optillen, want anders kun je twee kleine kabeltjes kapot trekken.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2010 18:28 ]

Verwijderd

DaMarcus schreef op donderdag 30 december 2010 @ 16:19:

Volgens mij moet je met die SSD hogere scores halen, je komt niet boven de SATA I-snelheden uit.[quote][b]

[...]
Is dat zo? Ik zou dan niet weten hoe het sneller moet. Ik heb een 13" MBP 2.4Ghz van dit jaar. Link speed staat gewoon op 3Gigabit.

Edit: myth busted, een aantal testjes met 'dd' wijzen uit dat ik VER boven SATA I-snelheden zit. :)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2010 20:52 ]

Verwijderd

Ik zit te kijken naar een vertex II van 120gb
ik heb ook dit topic door gebladerd maar kon het antwoord niet duidelijk vinden.

Nu gebruik ik mijn laptop voor deejayen en heb ik een muziek bibliotheek van 80 gig.

Naast mijn laptop heb ik een fw lacie rugged van 500 gb

Nu kan ik er voor kiezen om alle muziek op de ssd te zetten, waarmee hij direct vol is. Of ik kan de muziek bewaren op de externe HD. Wat is nou uiteindelijk beter voor de performance ??

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 16:03
Verwijderd schreef op donderdag 30 december 2010 @ 21:08:
Ik zit te kijken naar een vertex II van 120gb
ik heb ook dit topic door gebladerd maar kon het antwoord niet duidelijk vinden.

Nu gebruik ik mijn laptop voor deejayen en heb ik een muziek bibliotheek van 80 gig.

Naast mijn laptop heb ik een fw lacie rugged van 500 gb

Nu kan ik er voor kiezen om alle muziek op de ssd te zetten, waarmee hij direct vol is. Of ik kan de muziek bewaren op de externe HD. Wat is nou uiteindelijk beter voor de performance ??
Die muziek leest niet te pas en te onpas random enorme hoeveelheden data. Een gewone hdd lijkt me dus behoorlijk geschikt daarvoor.

Ik zit zelf ook al een tijd te dubben of een ssd nuttig is voor (multi-track) recording en mixen, maar tot nader order denk ik dat je je geld liever in een goede audio-interface en (als je veel plugins gebruikt) een snelle proc steekt. Ik lees/hoor ook nagenoeg niets over ssd's in audio workstations.

Het domweg sneller worden van je computer blijft natuurlijk wel een goed excuus om gewoon een ssd te kopen. :+

[ Voor 7% gewijzigd door Jesse op 30-12-2010 21:30 ]

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Audio vraagt ook niet zoveel bandbreedte als video bv. Dus je kan best veeeel tracks opnemen op een snelle HD. Dat moet geen SSD zijn. In een studio is SSD leuk omdat het geen geluid maakt :)

• aramdin
Meestal staat de computer in een andere ruimte dan het recording gedeelte, dus dan maakt het niet zoveel uit. Vooral met de goede geluidsisolatie van een fatsoenlijk gebouwde studio :)

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Wow net ingebouwd en Snow Leopard schoon geinstalleerd, updates gedraaid en heb nog 233GB over, netjes :) Alles gaat echt superrap, dit had ik ook veel eerder moeten doen!

Morgen post ik nog wat xbench screenies

Als je nog iets hebt toe te voegen aan je eerdere posts, dan kun je dat doen middels de edit-knop. Het is niet nodig om dan een nieuwe post te maken, dan blijft het topic overzichtelijk :)

[ Voor 31% gewijzigd door Hoedje op 31-12-2010 11:47 ]

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Jesse schreef op donderdag 30 december 2010 @ 21:26:
[...]

Die muziek leest niet te pas en te onpas random enorme hoeveelheden data. Een gewone hdd lijkt me dus behoorlijk geschikt daarvoor.

Ik zit zelf ook al een tijd te dubben of een ssd nuttig is voor (multi-track) recording en mixen, maar tot nader order denk ik dat je je geld liever in een goede audio-interface en (als je veel plugins gebruikt) een snelle proc steekt. Ik lees/hoor ook nagenoeg niets over ssd's in audio workstations.

Het domweg sneller worden van je computer blijft natuurlijk wel een goed excuus om gewoon een ssd te kopen. :+
Het hangt er een beetje af wat je ermee doet. Ik heb een aantal sample-dvd's op mijn SSD staan en dat laadt toch echt een tikkie sneller dan van een laptop schijf. Voor een desktop gaat dat wellicht minder op, maar ik vind het wel fijn om het een en ander bij de hand te hebben onderweg ;)

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Misschien nog iets voor de startpost, zoals tips om SSD gebruik te optimaliseren? Zoals:

Disable Hibernation
code:
1
sudo pmset -a hibernatemode 0

etc

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassio
Als ik het zo lees kan ik de SSD dus met een beetje voorzichtig doen ook zelf installeren? Bouw normaal gesproken ook altijd mij pc's zelf, dus ben daar wel redelijk handig in... Even kijken wat het kost om het te laten doen, dan kan ik altijd nog de afweging maken.

Ik ben er wel over uit dat er een 120GB Vertex2 in gaat komen, zeker als ik de verhalen van aramdin lees... Ben benieuwd naar de benchmarks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Ik heb het deze keer gedaan met 2 lege colaflessen. Als je je scherm optilt, heb je aan de rechterkant een kleine stekker die je los moet trekken, daarna kan je scherm nog iets hoger optillen, zodat de 2 flessen er overdwars inkunnen (in beide hoeken). Een bak licht is wel aan te raden, al helemaal als je het nog nooit hebt gedaan.

Seagate Barracuda XT 2TB / OSX 10.6.5 / 1TB gevuld

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/12/31/1293783037-90.png

OCZ Vertex 2 / OSX 10.6.5 / Clean install + core updates + (DVD aan het schrijven tijdens benchmark lol )

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/12/31/1293783216-290.png

Wereld van verschil >:)

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb mezelf getrakteerd op een vertex II 120 gb en wou die applicaties starten echt razend snel op wouw erg blij meee _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Ik herken je reactie haha, jij ook gefeliciteerd :)

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Hmm ik zit er nu ook over te denken om een SSD in mijn iMac te plaatsen in plaats van de huidige HDD of de Superdrive.

Het installeren zelf zal het probleem niet zo zeer zijn, waar ik alleen wel bang voor ben is om stof onder de glasplaat te krijgen als deze eraf is geweest. Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard_AFC
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-09 23:30
Is het niet mogelijk om alles van de stock HDD over te zetten naar de SSD die je wilt inbouwen?

Aangezien me Macbook Pro zelfs opstarte met de HDD die uit me PC kwam (Windows 7)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Waarom zou dat niet mogelijk zijn? Zolang je beide maar ergens hebt aangesloten en de SSD voldoende capaciteit heeft. Ik zou het je echter niet aanraden, dat een systeem opstart met een OS geïnstalleerd via een ander systeem garandeert niet dat het ook stabiel is!

En hoeveel werk is het nou om OS X even opnieuw te installeren? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard_AFC
Niet veel, maar de software erbij wel aardig wat.

Ik neem wel aan dat je gewoon je Time Machine backup kunt gebruiken van de HDD? Of gaat dat lastig worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoudeAardbei
  • Laatst online: 20-09 15:37

KoudeAardbei

Moderator

Hallo tweakers,

wil graag een SSD in mijn 24" iMac , echter heb ik er nu 2GB ram in zitten maar wil dat graag verhogen naar 4.

Mijn budget is ongeveer 275euro voor beide, wat raden jullie mij aan om te kopen?
Tevens zoek ik dan nog een ding dat mn HDD portable word, ongeveer 25e mag dat kosten!

http://azerty.nl/8-739-20...value-select-geheuge.html
heb nu 2x 1, kan ik gewoon 1 vervangen door 1 van 4GB?

http://azerty.nl/0-1990-279863/ocz-vertex-2-series-.html
Deze lijkt me snel genoeg, en hoop dat ik genoeg heb aan 120GB!

En dan http://azerty.nl/8-1035-2...aster-xport-251-stor.html als externe hardeschijf houder?

Iemand aan of opmerkingen?

[ Voor 54% gewijzigd door KoudeAardbei op 02-01-2011 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee gewoon een exacte kopie maken met carbon copy cloner, ik was er in het begin ook een beetje huiverig voor omdat klonen voor windows nooit zo succesvol was. Maar bij osx ging het prima :)

Bij het opstarten valt het me wel op dat het niet zo snel ging als verwacht maar volgens mij komt het omdat hij best wat aan het laden is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-09 21:15
KoudeAardbei schreef op zondag 02 januari 2011 @ 10:30:
Hallo tweakers,

wil graag een SSD in mijn 24" iMac , echter heb ik er nu 2GB ram in zitten maar wil dat graag verhogen naar 4.

Mijn budget is ongeveer 275euro voor beide, wat raden jullie mij aan om te kopen?
Tevens zoek ik dan nog een ding dat mn HDD portable word, ongeveer 25e mag dat kosten!

http://azerty.nl/8-739-20...value-select-geheuge.html
heb nu 2x 1, kan ik gewoon 1 vervangen door 1 van 4GB?

http://azerty.nl/0-1990-279863/ocz-vertex-2-series-.html
Deze lijkt me snel genoeg, en hoop dat ik genoeg heb aan 120GB!

En dan http://azerty.nl/8-1035-2...aster-xport-251-stor.html als externe hardeschijf houder?

Iemand aan of opmerkingen?
Ik weet niet precies welke iMac je hebt, maar in de aluminium 20" werkt dat 800mhz geheugen iig niet. Kijk even wat de snelheid van je huidige geheugen is en haal dat, want een Mac (iig degenen die ik heb gehad) zijn daar nogal picky op.

Daarnaast zou ik ook een stel 2,5" naar 3,5" beugeltjes halen om de HD in die iMac passend te kunnen krijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door tafkaw op 02-01-2011 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoudeAardbei

KoudeAardbei

Moderator

Gr0wLiThE schreef op zondag 02 januari 2011 @ 12:11:
[...]

Ik weet niet precies welke iMac je hebt, maar in de aluminium 20" werkt dat 800mhz geheugen iig niet. Kijk even wat de snelheid van je huidige geheugen is en haal dat, want een Mac (iig degenen die ik heb gehad) zijn daar nogal picky op.

Daarnaast zou ik ook een stel 2,5" naar 3,5" beugeltjes halen om de HD in die iMac passend te kunnen krijgen.
667 inderdaad..
dan daar maar even naar kijken!

Oja bijna vergeten dankje wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awoodentree
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 02 januari 2011 @ 10:33:
nee gewoon een exacte kopie maken met carbon copy cloner, ik was er in het begin ook een beetje huiverig voor omdat klonen voor windows nooit zo succesvol was. Maar bij osx ging het prima :)

Bij het opstarten valt het me wel op dat het niet zo snel ging als verwacht maar volgens mij komt het omdat hij best wat aan het laden is....
Je hebt de SSD wel als opstart schijf geselecteerd? Anders moet hij de opstartschijf elke keer zelf zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Precies, veel mensen zien dit over het hoofd, goede tip!

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fukutoshin
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-09 19:14
vandaag is helaas mijn hd overleden in mijn imac 24 inch 2007, 2.4 ghz nu zit ik te denken om deze te vervangen voor een ssd alleen zie ik door de bomen het bos niet meer, welke ssd, en door wie deze te kunnen laten inbouwen, heb nogal 2 linker handen namelijk, het geheugen is nu 4gb en dacht dit ook te gaan upgraden naar 8 gb maar weet niet of dit verstandig is, heeft iemand tips wat de beste samenstelling is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard_AFC
Waarom is er zoveel twijfel over de SSDs, de Vertex 2 is toch verreweg de snelste? en niet eens veel duurder..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassio
Ik ga ook voor de vertex2. Ik heb contact met twee bedrijven voor de inbouw ik laat wel even weten of ik dat doe, bij wie en wat de ervaringen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoudeAardbei

KoudeAardbei

Moderator

bassio schreef op zondag 02 januari 2011 @ 22:28:
Ik ga ook voor de vertex2. Ik heb contact met twee bedrijven voor de inbouw ik laat wel even weten of ik dat doe, bij wie en wat de ervaringen zijn.
Graag mij ook Dm'en, ben benieuwd, ik wil ook over maar durf het niet zelf aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard_AFC
Morgen SSD 64gb kopen voor mijn Macbook Pro, OCZ Vertex 2.

Is het mogelijk om mijn backup (van huidige HDD) te gebruiken wanneer ik de SSD geïnstalleerd heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Dat is al meermaals aan bod gekomen. Timemachine uw HD en zet Timemachine terug via SL install dvd;
Of doe Carbon copy van uw huidige HD naar de SSD. Sluit SSD effe aan via external case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fukutoshin
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-09 19:14
de OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" 120gb lijkt me een goede optie als die sneller is dan Intel X25-M, als ik het dus goed begrijp, echter was mijn oude hd 320 en daar had ik maar net genoeg aan, ik liet altijd mijn foto's automatisch backuppen met tm op mijn 1 gig timecapsule, kan ik niet nog een 2e "oudewetse" hd in laten bouwen van 1 gig voor alle grote bestanden, films, libarys
dat zou ideaal zijn... of is daar geen ruimte voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwb
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-02 16:33
Awoodentree schreef op zondag 02 januari 2011 @ 14:10:
[...]

Je hebt de SSD wel als opstart schijf geselecteerd? Anders moet hij de opstartschijf elke keer zelf zoeken.
das een goede! ik ga dat even checken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Volgens mij worden de schijven van OWC (Other World Computing) even hoog of hoger gewaardeerd. Maar die maken volgens mij gebruik van dezelfde Sandforce controller die de Vertex 2's ook hebben.

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Yep, Sandforce. Ik heb OWC tech support gesproken en in OSX moet je geen schrik hebben van dégradatie of een trager wordende schijf. Die 7% is genoeg voor consumers, bij de Raid is het 20% geloof ik. Afwachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ben er over aan het nadenken om een ssd in me imac 21,5 inch 3.06 intel core i3 te bouwen, echter
ben ik een noob in dat soort dingen inbouwen en installeren en daar komt nog bij dat ik geen garantie meer heb wanneer ik er zelf aan ga kloten... is het verstandiger om te wachten tot de garantie is afgelopen of niet?

En wat kost een goede monteur dan die dat even kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:35
youmac doet het voor 90 euro. Dat is een officiele asp afaik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kan ik dan zelf de ssd leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Waarom bel je ze zelf niet even op, dat gaat stukken sneller > http://www.youmac.nl/?pagina=contact/begin

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus

DaMarcus