Het SSD in je Apple topic

Pagina: 1 ... 11 ... 88 Laatste
Acties:

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023
Blaffeh schreef op donderdag 11 november 2010 @ 17:31:
@philflow; kan je me eens uitleggen waarom dat niet bevorderlijk is voor SSD's met Sandforce controllers? En waarom juist de met Sandforce uitgeruste SSD's?
Alle SSDs hebben een eindige levensduur qua writes. Sandforce drives werken met real time compressie. Met al gecomprimeerde data gaat de slijtage dus relatief harder. OCZ raadt daarom zelf op hun forums sterk af om benchmarks te draaien die gebruik maken van gecomprimeerde data.

Een redelijk statische MP3 collectie zal niet snel een probleem vormen, iedere dag vele GBs aan MP3's en mkv's schrijven zou wel een probleem kunnen worden.

Verder heeft Anandtech een bug ontdekt die de garbage collection kan verstoren bij Sandforce drives die met grote hoeveelheden gecomprimeerde files zijn beschreven.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Philflow schreef op donderdag 11 november 2010 @ 17:43:
[...]

Alle SSDs hebben een eindige levensduur qua writes. Sandforce drives werken met real time compressie. Met al gecomprimeerde data gaat de slijtage dus relatief harder.
Ten opzichte van zichzelf, ja. Ten opzichte van een niet-Sandforce (of andere controller met compressie) drive echter is er geen verschil.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Philflow
CyBeR schreef op donderdag 11 november 2010 @ 17:48:
[...]
Ten opzichte van zichzelf, ja. Ten opzichte van een niet-Sandforce (of andere controller met compressie) drive echter is er geen verschil.
Goed punt ja. Nog niet aan gedacht.

• Blaffeh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-09 18:21
@Philflow: Dat is een duidelijk verhaal. Het zit 'em dus meer in het wegschrijven van data dan in een het hebben van een vrij grote muziekcollectie.

Dat doet me denken, ik heb een EyeTV tuner die buffert naar óf de HD/SSD óf naar RAM. Zou een paar uur buffer van EyeTV elke dag dramatisch slecht zijn voor een SSD? Het gaat dan om MPEG2 materiaal en sommige zenders hebben een h.264 compressie.

• Philflow
Dramatisch is het niet snel. Zolang je gemiddeld geen 10GB per dag schrijft is er weinig aan de hand geloof ik.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:49

breinonline

Are you afraid to be known?

Hier staat een berekening die daar verband mee houdt. Als je geen downloader bent die op je SSD dagelijks vele GB's wegschrijft (wat onwaarschijnlijk is, daar is magnetische opslag veel geschikter voor) dan zou ik me weinig zorgen maken. Je hebt die SSD al lang vervangen voordat dat ding stuk gaat.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Blaffeh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-09 18:21
EyeTV buffergrootte kan je zelf instellen. Stel ik zeg dat de buffer niet groter mag zijn dan 8192 MB, dan wil dat zeggen dat 'niet meer dan dat buffert. Echter, zodra de 8192 MB aan buffer vol is, dan wordt het oudste materiaal verwijdert en nieuwer materiaal bijgeschreven. Zo krijg je aardig wat bewerkingen op een SSD.

Dan is misschien het slimste om de buffer in RAM te zetten. Nadeel is daarvan weer dat je de buffer niet zo lekker groot kan maken zoals je op een SSD/HDD zou doen. Tevens kan je niet terugspoelen en vanaf een eerder punt opnemen, wat uit de buffer op een SSD/HDD wél kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JERONY
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-02-2024
Ik zou graag een SSD in mijn 13'' mbp 2010 hebben en nu kwam ik op de volgende optibay adapters:

MCE

iFixit

Op de foto lijkt de iFixit versie wat steviger te zijn, bij de MCE versie krijg je er voor 40 euro meer een Superdrive case bij. Mijn vraag is:

Zit er veel verschil (kwaliteit, stevigheid) tussen deze twee, of heeft iemand nog andere opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Philflow schreef op donderdag 11 november 2010 @ 18:39:
Dramatisch is het niet snel. Zolang je gemiddeld geen 10GB per dag schrijft is er weinig aan de hand geloof ik.
Dus als ik m'n series naar een externe HDD zou downloaden, is er niks aan de hand. Hoe werkt dat eigenlijk met het bekijken van streaming video als trailers, of uitzendinggemist e.d.? Heeft dat ook nog noemenswaardig negatief effect op je SSD?

En wat gebeurt er met je SSD als je deze net zo behandelt als een HDD, is de SSD dan gewoon na een jaar of anderhalf afgeschreven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-04 12:25
JERONY schreef op zondag 14 november 2010 @ 10:41:
Ik zou graag een SSD in mijn 13'' mbp 2010 hebben en nu kwam ik op de volgende optibay adapters:

MCE

iFixit

Op de foto lijkt de iFixit versie wat steviger te zijn, bij de MCE versie krijg je er voor 40 euro meer een Superdrive case bij. Mijn vraag is:

Zit er veel verschil (kwaliteit, stevigheid) tussen deze twee, of heeft iemand nog andere opties?
De mijne komt van newmodeus.com: http://newmodeus.com/shop...ain_page=index&cPath=2_27
Was heel snel in de bus, met express verzend erbij kost dat $59.

Er zijn ook mensen die 'm nog goedkoper van Ebay halen, daar heb ik geen ervaring mee.

Wat kwaliteit betreft, volgens mij is het allemaal hetzelfde stuk blik. Verwacht er niet te veel van. Het werkt goed hoor, daar niet van. Als het even mogelijk is, zou ik de SSD in de optibay plaatsen, volgens mij versterkt het open stuk metaal het geruis van de HD behoorlijk. Bij mij is dat niet wenselijk, de superdrive zit namelijk achter PATA ipv SATA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Verwijderd schreef op zondag 14 november 2010 @ 16:58:
[...]
Dus als ik m'n series naar een externe HDD zou downloaden, is er niks aan de hand. Hoe werkt dat eigenlijk met het bekijken van streaming video als trailers, of uitzendinggemist e.d.? Heeft dat ook nog noemenswaardig negatief effect op je SSD?
Ja dat draagt allemaal bij want dat zijn ook schrijfacties. Het zal niet zo'n vaart lopen maar iedere schrijfactie doet de SSD slijten.
En wat gebeurt er met je SSD als je deze net zo behandelt als een HDD, is de SSD dan gewoon na een jaar of anderhalf afgeschreven?
Ligt eraan hoeveel je schrijft. De levensduur van een SSD is een simpel rekensommetje.

[ Voor 7% gewijzigd door Philflow op 14-11-2010 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:01
JERONY schreef op zondag 14 november 2010 @ 10:41:

MCE

iFixit

ik ben hier ook naar aan het kijken, maar ben er nog steeds niet uit wat nou precies goed is.
Weet alleen dat je 9,5 mm hoogte moet hebben maar verder.

Naar MCE heb ik gister ook gekeken.
Maar dan kwam er nog zon $48 dolar aan verzending bij.
Das nog al een berg geld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JERONY
Ja en voor die 40 dollar extra t.o.v. die van bijv. iFixit is misschien ergens anders ook wel een goede externe case voor de superdrive te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clementine
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-08 19:39
Tip: http://www.maxupgrades.co...FID=897810&CFTOKEN=759957

Nog een caddy site. Ikzelf denk er hard over om deze te nemen vanwege de erg mooie superdrive case die erbij komt.

het enige dat ik nog zou willen is een rubberen "stof/slot protector" voor in de zijkant van m'n macbook pro als de superdrive eruit is.

[ Voor 22% gewijzigd door Clementine op 15-11-2010 06:29 ]

Macbook Pro 15" 

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• av017
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-01-2024
@ The FATAL en JERONY :

Ik heb verleden week mijn superdrive uitgebouwd en mijn hdd vervangen door een ssd (vertex2 120gb), mijn hd heb ik in de caddy gestopt, mede door het sleep probleem want mijn macbook slaapt heel veel. De enclosure van mij is zwart om mijn superdrive in te stoppen, maar je kan hem ook in het wit kopen.
Ik heb alle benodigdheden gekocht hier :
http://stores.benl.ebay.be/glasssman701
@Catz : ik heb een 2009 MBP en de sleuf van de superdrive is mooi dicht bij mij, zonder stof protector
grtzz

Kzou zeggen zeker aan te raden, je moet er een beetje geduld bij hebben om

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Catz schreef op maandag 15 november 2010 @ 06:28:
Tip: http://www.maxupgrades.co...FID=897810&CFTOKEN=759957

Nog een caddy site. Ikzelf denk er hard over om deze te nemen vanwege de erg mooie superdrive case die erbij komt.

het enige dat ik nog zou willen is een rubberen "stof/slot protector" voor in de zijkant van m'n macbook pro als de superdrive eruit is.
... ik vind het nogal een prijsverschil met newmodeus/ebay. Geinige superdrivecase hoor, daar niet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Licko
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:36

Licko

ZVDK

av017 schreef op maandag 15 november 2010 @ 08:51:
@ The FATAL en JERONY :

Ik heb verleden week mijn superdrive uitgebouwd en mijn hdd vervangen door een ssd (vertex2 120gb), mijn hd heb ik in de caddy gestopt, mede door het sleep probleem want mijn macbook slaapt heel veel. De enclosure van mij is zwart om mijn superdrive in te stoppen, maar je kan hem ook in het wit kopen.
Ik heb alle benodigdheden gekocht hier :
http://stores.benl.ebay.be/glasssman701
@Catz : ik heb een 2009 MBP en de sleuf van de superdrive is mooi dicht bij mij, zonder stof protector
grtzz

Kzou zeggen zeker aan te raden, je moet er een beetje geduld bij hebben om
sleep als in dichtklappen en nooit uitzetten?
dan moet ik denk ik ook de HDD in de caddy stoppen. ben alleen een beetje sceptisch over de bescherming van de HDD op die plek.

Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JERONY
Waarom werkt dat niet met sleep dan?
Ik hoorde wel dat de blokkeerbeveiliging van de HDD niet werkt als die op de plek van de superdrive zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• av017
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-01-2024
@ Jerony, ik heb geen ervaring met het sleep probleem maar als je wat zoekt op google, zie je dat meeste mensen die hun ssd in de optibay steken en daar hun primair os op installeren problemen hebben met sleep.

Daarmee heb ik ze van de eerste keer verwisseld, no probs at all hier, en mijn laptop blijft toch meestal op mijn bureau staan , dus die antishock beveiliging interesseert me niet zo....
+ nog ff bijvermelden dat mijn hdd wel heel goed vastzit in de caddy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
  • Laatst online: 29-01 10:38
Ik zit er zelf ook aan te denken om mijn systeemschijf (nu een 250GB HD) te vervangen door een SSD voor sneller werken. Ik heb nog 3 andere HD's van 500GB in m'n Mac Pro zitten (ik doe veel video-editing etc), dus ik heb ruimte zat om mijn Macintosh HD zo leeg te maken dat het op een SSD van bijv 60GB past.

Maar gegeven dat ik dat voor elkaar krijg, hoe ga ik te werk zonder OS X plus alle programma's opnieuw te moeten installeren? Liefst zou ik een kopie van mijn huidige HD op die SSD zetten en er zo van booten, maar iets in me zegt mij dat dit niet zo makkelijk is in de praktijk?

Rookworst zonder R is ook worst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
BezurK schreef op woensdag 17 november 2010 @ 13:09:
Ik zit er zelf ook aan te denken om mijn systeemschijf (nu een 250GB HD) te vervangen door een SSD voor sneller werken. Ik heb nog 3 andere HD's van 500GB in m'n Mac Pro zitten (ik doe veel video-editing etc), dus ik heb ruimte zat om mijn Macintosh HD zo leeg te maken dat het op een SSD van bijv 60GB past.

Maar gegeven dat ik dat voor elkaar krijg, hoe ga ik te werk zonder OS X plus alle programma's opnieuw te moeten installeren? Liefst zou ik een kopie van mijn huidige HD op die SSD zetten en er zo van booten, maar iets in me zegt mij dat dit niet zo makkelijk is in de praktijk?
Is vrij makkelijk hoor. SuperDuper kan dit bijvoorbeeld (http://www.shirt-pocket.c...uperDuperDescription.html)
Maar ook Carbon Copy Cloner kan dit zonder problemen (http://www.bombich.com/).

Neemt overigens niet weg dat het wel beter is om je systeem opnieuw te installeren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• man-o-script
  • Laatst online: 16:35
Met Time Machine was het ook zo gedaan, zet alles weer netjes terug na een frisse installatie.

//

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartenvs
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-08 19:58

Maartenvs

For Sale

Zojuist is mijn Intel 160gb overleden :@
Na de zoveelste keer dat de backlight niet aanging na het loskoppelen van mijn externe scherm en waarna alleen een harde reboot nog helpt kwam het mooie grijze knipperende foldertje met vraagteken in beeld.

Via een externe schijf met een oude osx partitie kan ik weer werken op de laptop maar de SSD is niet te zien in de System Profiler. Echter als ik via de installatie dvd boot is hij wel te zien, echter dan als een partitie van 8mb groot waar niks mee te doen is (erasen, partitioneren, etc.)

Weet iemand een manier om deze schijf nog aan de gang te krijgen (mogelijk staan er enkel bitjes fout) of is deze schijf gewoon echt kapot en moet ik aanspraak maken op de garantie?

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Wat zijn nou de beste tweaks voor Mac OS X om je SSD fit te houden?

• Philflow
418O2 schreef op donderdag 18 november 2010 @ 08:52:
Wat zijn nou de beste tweaks voor Mac OS X om je SSD fit te houden?
Als je browst met Firefox kun je je cache in memory zetten. Scheelt weer een hoop kleine schrijfacties.

Als je ergens swappen kunt uitzetten zou ook mooi zijn. Heeft natuurlijk ook nadelen.

PS. wat voor SSD heb je?

[ Voor 3% gewijzigd door Philflow op 18-11-2010 10:22 ]

• pasz
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-09 23:08
Pfff, waarom is de 180 GB Vertex nauw zo duur. Bijna 2 keer zoveel als een 120GB.

Heeft het zin om te wachten of zal ik toch maar voor de 120GB gaan ...

woei!

• 418O2
  • Nu online
mijn collega heeft een vertex 2 in zijn mbp 17" van dit jaar.

@pasz ; doe niet zo kinderachtig :P Als je aan 120gb genoeg hebt moet je die nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Laatst online: 11:32
De Vertex 2 240gb is nu in de aanbieding voor 389,- euro, deze schijf heb ik nu 2 maanden in me Macbook 17 mid 2010 en draait als een trein! Enige wat niet werkt is hibernation mode maar dat neem ik voor lief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Samplex schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 22:18:
De Vertex 2 240gb is nu in de aanbieding voor 389,- euro, deze schijf heb ik nu 2 maanden in me Macbook 17 mid 2010 en draait als een trein! Enige wat niet werkt is hibernation mode maar dat neem ik voor lief.
Misschien een geluk bij een ongeluk. Hibernaten schrijft iedere keer een paar GB naar je SSD en dat komt de levensduur niet ten goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan je ook een SSD in een iMac 27' plaatsen? Zo ja welk type en is er een handleiding voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 16:03
Verwijderd schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 11:14:
Kan je ook een SSD in een iMac 27' plaatsen? Zo ja welk type en is er een handleiding voor?
http://www.google.nl/#hl=...rfai=&fp=e42d05efdfc5c2ea

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 11:14:
Ja hoor, en het is relatief eenvoudig mits je een beetje lef hebt.
Hou wel je orginele HDD achter de hand in het geval dat je iMac de geest geeft.

Kijk eens bij ifixit voor een handleidig.

Kortweg komt het neer op:

1. Glasplaat voorzichtig verwijderen

2. Acht schroefjes losdraaien (torx schroevendraaier setje nodig)

Afbeeldingslocatie: http://www.wihatools.com/images/Bit%20Sets/74981px500.jpg

3. Scherm voorzichtig (gedeeltelijk) optillen (Met een speciaal haakje gemaakt van een paperclip)

4. Kabeltje van het beeldscherm voorzichtig lostrekken (gebruik een leesboek om het scherm opgetild te houden)

5. Twee schroeven van de HDD losdraaien

6. Sata kabel lostrekken en temp sensor kabel lostrekken

7. HDD verwijderen en schroefjes die aan de zijkant van de HDD geschroefd zijn overzetten naar de SSD.

8. Temp sensor kabel kortsluiten.

9. Alles in omgekeerde volgorde terug in elkaar zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thanx, lijkt me nog een behoorlijke klus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brimme
  • Laatst online: 16-12-2024
is het inmiddels nou ook al mogelijk om zowel een ssd als een harddiks te hebben in een imac i7 2010?
dus kan je de extra ssd bay die in de versie zit met een standaaard ingebouwde ssd al ergens los krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Kort vraagje over noatime. Ik snap, denk ik, ongeveer wat het doet; het niet wegschrijven van de laatste access-tijd/datum. Ik snap ook dat dit een positief effect op de levensduur van je SSD kan hebben.
Wat ik echter zeer vaak gebruik in Finder, is het sorteren op "date modified". Vervalt deze mogelijkheid als ik noatime aanzet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dog4life
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
SMulTiE schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 14:47:
Kort vraagje over noatime. Ik snap, denk ik, ongeveer wat het doet; het niet wegschrijven van de laatste access-tijd/datum. Ik snap ook dat dit een positief effect op de levensduur van je SSD kan hebben.
Wat ik echter zeer vaak gebruik in Finder, is het sorteren op "date modified". Vervalt deze mogelijkheid als ik noatime aanzet?
Date modified is de datum waarop het bestand het laatst is opgeslagen. access time is de datum/tijd waarop het bestand het laatst is opgevraagd (al dan niet gedeeltelijk).
Zou dus niet moeten vervallen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
dog4life schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 14:54:
[...]

Date modified is de datum waarop het bestand het laatst is opgeslagen. access time is de datum/tijd waarop het bestand het laatst is opgevraagd (al dan niet gedeeltelijk).
Zou dus niet moeten vervallen!
Dank je.
Nu ik echt probeer om noatime te activeren, lijkt het me niet te lukken.
Ik heb de guide gevolgd op http://blogs.nullvision.com/?p=275 , maar als ik na een reboot naar Terminal ga en "mount" ingeef, krijg ik het volgende:

/dev/disk0s2 on / (hfs, local, journaled)
<---geen "noatime" :(
devfs on /dev (devfs, local, nobrowse)
map -hosts on /net (autofs, nosuid, automounted, nobrowse)
map auto_home on /home (autofs, automounted, nobrowse)
/dev/disk1s2 on /Volumes/Backup (hfs, local, nodev, nosuid, journaled)
/dev/disk1s3 on /Volumes/Data (exfat, local, nodev, nosuid, noowners)

Heeft iemand hier enig idee wat er foutgaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brimme schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 14:30:
is het inmiddels nou ook al mogelijk om zowel een ssd als een harddiks te hebben in een imac i7 2010?
dus kan je de extra ssd bay die in de versie zit met een standaaard ingebouwde ssd al ergens los krijgen?
Ook dat is mogelijk, inclusief orginele bracket.
Bedenk dan wel dat die klus een stuk ingewikkelder is omdat je dan ook je moederboard moet losmaken.

Op het forum van MacRumors.com staat een uitgebreide handleiding en waar je de bracket kunt bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Laatst online: 11:32
Verwijderd schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 16:10:
[...]

Ook dat is mogelijk, inclusief orginele bracket.
Bedenk dan wel dat die klus een stuk ingewikkelder is omdat je dan ook je moederboard moet losmaken.

Op het forum van MacRumors.com staat een uitgebreide handleiding en waar je de bracket kunt bestellen.
Gebruik deze guide: http://poller.se/2010/08/optimizing-mac-os-x-for-ssd-drives/

Die van Nulvision deed het bij mij ook niet..

Enige jammere is dat OCZ geen firmware updater heeft voor MacOSX :(
Bootcamp met windows werkt ook niet helaas, jammer dat ze alleen die Windows troep ondersteunen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kyddil
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-01-2021
Ik zie door de bomen het bos niet meer.. Ben bezig met een klein upgrade project voor mijn mac mini 3,1 (2.16 ghz).. heb 8gb ram besteld maar wil nu de HD veranderen naar een SSD schijf.. ik kan niet teveel geld uitgeven dus ik zag op newegg schijven van 60-80-120 gb die opzicht wel te betalen zijn..

Alleen is het mij aangeraden om voor een "Sandforce" model te gaan.. klopt dit of?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Sandforce is goed ja, maar in de VS bestellen gaat net zo duur/duurder worden als in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kyddil
Philflow schreef op zondag 21 november 2010 @ 07:09:
Sandforce is goed ja, maar in de VS bestellen gaat net zo duur/duurder worden als in Nederland.
O okay.. keek net even naar de pricewatch maar ik weet niet welke wel redelijk is.. Wat zou je mij aanraden.. 80 gb..

Want wat ik ga doen is dus op de 80gb OSX en programmas installeren.. documenten/photoshop en logic projecten doe ik dan op de external..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Als je 80GB nodig hebt kun je het beste deze nemen:
pricewatch: Intel Postville SSDSA2MH080G2K5 80GB

Alternatief: pricewatch: OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 90GB

[ Voor 28% gewijzigd door Philflow op 21-11-2010 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kyddil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-06 13:25
Sinds een week heb ik een 3,5" OCZ Vertex 2 (180GB) in mijn Hackintosh zitten. Meteen maar een installatie van Snow Leopard gedaan (zat nog op 10.5.8, iAtkos) met de 'nawcom' bootcd. Backup teruggezet via TimeMichine en oei, oei, oie, wat issie snel :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:01
via http://newmodeus.com/ afgelopen woensdag avond een hdd cady besteld.
Ben benieuwd wanneer hij binnen is.
60 gb van de Vertex2 is toch wel te weinig.
Maar heerlijk snel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asaki
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-09 21:59
SMulTiE schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 15:40:
[...]
Nu ik echt probeer om noatime te activeren, lijkt het me niet te lukken.
Heeft iemand hier enig idee wat er foutgaat?
open de terminal
code:
1
$ vi com.my.noatime.plist

apple-c de onderstaande tekst:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<!DOCTYPE plist PUBLIC "-//Apple//DTD PLIST 1.0//EN" "http://www.apple.com/DTDs/PropertyList-1.0.dtd">
<plist version="1.0">
<dict>
    <key>Label</key>
    <string>com.my.noatime</string>
    <key>ProgramArguments</key>
    <array>
        <string>mount</string>
        <string>-vuwo</string>
        <string>noatime</string>
        <string>/</string>
    </array>
    <key>RunAtLoad</key>
    <true/>
</dict>
</plist>

Terug naar de terminal. Druk 1 keer op i en dan apple-v. Je zou dan de bovenstaande tekst in het document moeten plakken. Druk op ESC, en type :wq
Je bestand wordt nu opgeslagen.

Voer nu het volgende uit op de terminal:
code:
1
2
$ sudo chown root:wheel com.my.noatime.plist
$ sudo mv com.my.noatime.plist /Library/LaunchDaemons/

En dan herstarten. Moet werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Die OCZ is sneller toch? En je hebt voor 20 euro meer 120gb.

De Vertex 2 van mijn collega wordt nogal heet (80c leest hij uit, is ook echt warm). Hebben anderen dat ook? Lijkt me niet normaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
418O2 schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 13:36:
[...]

De Vertex 2 van mijn collega wordt nogal heet (80c leest hij uit, is ook echt warm). Hebben anderen dat ook? Lijkt me niet normaal
De OCZ Vertex 2 (en alle Sandforce drives) halen alleen de opgegeven snelheden met optimaal comprimeerbare data. Met niet comprimeerbare data haalt een gebruikte Sandforce drive maar 80MB/sec.

Intel, Indilinx en Samsung hebben daar geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Lijkt me niet in orde.
Die van mij wordt uberhaubt niet warmer dan de omgevingstemperatuur.

Terugsturen en laten vervangen dat ding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Als het aan de SSD ligt dan is er iets mis. Het kan ook dat de laptop zelf gewoon heel warm wordt door bijv. een GPU of CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
Hoe kom je erbij dat een vertex2 controller maar 80MB/s haalt bij niet comprimeerbare data? Dat is gewoonweg niet waar. Ik heb er meerdere in een db server hangen en performance blijft constant, ook met random data. Dit afgezien van het feit dat sequential transferrates een uitermate slechte benchmark zijn. Eigenlijk wil je weten hoeveen iops een disk kan maken, en daarin zijn de sandforce en de x25 ssd's allebei koningen!

Wat betreft temperatuur uitlezen... ik zou met de hand even voelen. Er zit een bug in de firmware van de ocz vertex2 ssd's waardoor de smartdata een verkeerde temperatuur teruggeeft. Het zou ook erg vreemd zijn als een ssd daadwerkelij 80 graden wordt, omdat er bijna geen energie ingaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sergev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-04 10:40
Ik heb ondanks dat ik het topic geopend heb, lange tijd geen ssd in mijn macbook pro gehad. Ik heb een tijd met twee mtron 32GB's in raid 0 gedraaid. (Dankzij caddy) Een tijdje met een enkele mtron, en sinds lange tijd twee traditionele harde schijven. Ik vond de intel postvilles aantrekkelijk, maar het was er niet van gekomen er 1 te kopen.

Nu heb ik echter een 60GB vertex II er in gezet en hij is gelijk aardig vol. Random 4k writes is ronde de 96MB/s.

Alles gaat natuurlijk sneller. Nou zit ik er over te denken om weer een raid 0 te maken. Ik heb namelijk ook net mijn time capsule naar 2TB geupgrade. Iemand die ook een caddy heeft en op het idee was gekomen om een software raid 0 te maken? Zoja, wat zijn de resultaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Laatst online: 20-09 21:15
sergev schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 17:37:
Ik heb ondanks dat ik het topic geopend heb, lange tijd geen ssd in mijn macbook pro gehad. Ik heb een tijd met twee mtron 32GB's in raid 0 gedraaid. (Dankzij caddy) Een tijdje met een enkele mtron, en sinds lange tijd twee traditionele harde schijven. Ik vond de intel postvilles aantrekkelijk, maar het was er niet van gekomen er 1 te kopen.

Nu heb ik echter een 60GB vertex II er in gezet en hij is gelijk aardig vol. Random 4k writes is ronde de 96MB/s.

Alles gaat natuurlijk sneller. Nou zit ik er over te denken om weer een raid 0 te maken. Ik heb namelijk ook net mijn time capsule naar 2TB geupgrade. Iemand die ook een caddy heeft en op het idee was gekomen om een software raid 0 te maken? Zoja, wat zijn de resultaten?
Ik meende dat jij voorheen nogal problemen hebt gehad met raid0 via een caddy draaien. Heb je die uiteindelijk opgelost of niet? Meende dat het afsluiten alleen met de hardware-button wou etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vond een interessant stukje over garbage collection onder OSX, lijkt enorm aan snelheid te winnen zodra je hem laat idlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sergev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-04 10:40
Gr0wLiThE schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 17:52:
[...]

Ik meende dat jij voorheen nogal problemen hebt gehad met raid0 via een caddy draaien. Heb je die uiteindelijk opgelost of niet? Meende dat het afsluiten alleen met de hardware-button wou etc.
Ja klopt, dat was het probleem met mijn vorige macbook pro met de mtrons. Daarom ging ik over op een enkele, maar da was een beetje te zuinig voor mijn programma's + spul. Op zich zou het moeten kunnen. Ik zou het zeker willen proberen als ik een tweede vertex tot mijn beschikking heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asaki
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-09 21:59
Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 18:22:
Ik vond een interessant stukje over garbage collection onder OSX, lijkt enorm aan snelheid te winnen zodra je hem laat idlen.
Interessant, dat ga ik vanavond eens proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
[...]
De Vertex 2 van mijn collega wordt nogal heet (80c leest hij uit, is ook echt warm).
Ik heb iets soortgelijks gehad. Ik had een schijf vervangen, ik weet niet meer of er toen een WD 500GB HDD of de huidige Kingston SSD inkwam, alles weer dichtgeschroefd, aangezet en vrijwel meteen werd de plek van de HDD superheet. Vele malen warmer dan normaal, zelfs onder load. Zo heet dat ik m'n hand niet normaal op de laptop kon leggen.

Schrikken natuurlijk, ik draai de boel weer open (21 schroefjes priegelen... zucht) maar kon niks vinden. Weer dicht en alles prima, nooit meer last van gehad. Uiterst typisch allemaal, maar het werkt weer dus tja...

Dit alles in een MacBook Pro 3,1 (3,5 jaar oud nu).
Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 18:22:
Wow, dat zijn wel serieus lage waardes voor een SSD. Is die Samsung/Corsair zo matig? Met mijn Kingston SSDnow v2 over SATA150 haal ik, met een volledig developmentsysteem aan applicaties open, al maanden lang tussen de 200 en de 220 punten op de disktest in Xbench. Het systeem in die blogpost is een laatste revisie MBP met 8GB RAM, terwijl ik met m'n oude bak hogere scores haal. M'n machine idlet veel maar nooit uitgelogd.

edit:
Ik haal overigens consistent hogere scores in xbench als m'n systeem dingen aan het doen is. Het scheelt vaak wel iets van 30 of 40 punten, van 180 naar 220. Heel bizar. Het afspelen van een 720p filmpje in VLC van de HDD in de caddy zorgt ervoor dat de score van de SSD hoger wordt... ik snap het ook niet.

[ Voor 40% gewijzigd door remmelt op 01-12-2010 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 14:02
Ik weet niet of dit al voorbij is gekomen maar het schijnt dat je SMS uit kan zetten, en dan schijnt het allemaal wat sneller te gaan:
http://support.apple.com/kb/HT1934

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn macmini zit met xbench op 319 en m'n MBP 13" op 290.
Boot rap die troep :)

YouTube: MacBookPro 13" OCZ 120GB boot performance

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-09 16:20

iichel

Gazoooo

Van mijn ouders heb ik een prachtige SSD gekregen, een Intel Postville 160GB.
Natuurlijk zal ik graag met jullie mijn ervaringen delen.

Maar eerst het volgende:
Hoe zet ik mijn huidige installatie van een draaiende HDD over naar mijn SSD?
Zodat ik alle programma's, instellingen, foto's enz enz enz op mijn SSD heb?
Is dit mogelijk? Of moet ik een nieuwe Snow Leo installatie doen?

Ik heb een externe SATA naar USB behuizing en een Snow Leo en gewone Leo install DVD.

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Pluisje89 schreef op zondag 05 december 2010 @ 12:54:
Van mijn ouders heb ik een prachtige SSD gekregen, een Intel Postville 160GB.
Je bedoelt: van de Sint?
Ik heb een externe SATA naar USB behuizing en een Snow Leo en gewone Leo install DVD.
Dat kan op meerdere manieren. Het makkelijkst is via Time Machine. Je kan ook een 1-op-1 kopie maken van je huidige disk naar de SSD achter USB middels Disk Utility, en daarna de schijven wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

remmelt schreef op zondag 05 december 2010 @ 13:47:
[...]

Je bedoelt: van de Sint?

[...]

Dat kan op meerdere manieren. Het makkelijkst is via Time Machine. Je kan ook een 1-op-1 kopie maken van je huidige disk naar de SSD achter USB middels Disk Utility, en daarna de schijven wisselen.
Time machine > dan gewoon een schone snow leo installatie op de SSD maken, en dan een time machine backup terugzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Pluisje89 schreef op zondag 05 december 2010 @ 14:41:
[...]

Time machine > dan gewoon een schone snow leo installatie op de SSD maken, en dan een time machine backup terugzetten?
Gewoon een standaard Time Machine System Restore:
• [google=time machine system restore]
• 1e hit: Mac OS X 10.5 Help: Uw volledige systeem herstellen

Kind kan de was doen ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 12:35:
1. Glasplaat voorzichtig verwijderen
Ik heb dat met een handdoekhaakje met een klein stukje dubbelzijdig tape gedaan, net sterk genoeg om de glasplaat los te krijgen maar makkelijk te verwijderen.
2. Acht schroefjes losdraaien (torx schroevendraaier setje nodig)
Ik heb ooit bij de Lidl een compact setje voor dit soort dingen gekocht. Heeft me al vaak geholpen met dit soort klusjes ;)
3. Scherm voorzichtig (gedeeltelijk) optillen (Met een speciaal haakje gemaakt van een paperclip)
Waarom een haakje? Ik heb gewoon m'n nagels onder het metalen frame van het panel gezet en 'm opgetild.
4. Kabeltje van het beeldscherm voorzichtig lostrekken (gebruik een leesboek om het scherm opgetild te houden)
Ik heb het panel naar links toe laten open klappen (als een motorkap) en er een latje tussen gezet.
8. Temp sensor kabel kortsluiten.
Is niet eens nodig. Ik heb de sensor gewoon weer op de SSD geplakt.

Ik heb er nu een 120GB Vertex 2 in zitten en het draait als een speer :P Massaopslag is via Gigabit naar een servertje toe, dus 120GB is groot zat met OSX plus Linux en Windows in VMware.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er een goeie reden dat de meeste mensen in dit draadje de Vertex 2 verkiezen boven de Intel X25-M? Aan de prijs zal het niet liggen, die is om en nabij hetzelfde als het maatje 120GB betreft.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2010 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op maandag 06 december 2010 @ 15:40:
Is er een goeie reden dat de meeste mensen in dit draadje de Vertex 2 verkiezen boven de Intel X25-M?
Ik las hier en daar dat de write performance van de Vertex 2 wat beter was. Verder heb ik er niet zo heel uitputtend onderzoek naar gedaan.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dog4life
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Exirion schreef op maandag 06 december 2010 @ 15:47:
[...]

Ik las hier en daar dat de write performance van de Vertex 2 wat beter was. Verder heb ik er niet zo heel uitputtend onderzoek naar gedaan.
Ik heb juist een Postville (160GB) gekocht, aangezien de read performance over de gehele linie gemiddeld hoger lag. Write is inderdaad minder, maar downloaden etc doe ik toe op mijn harde schijf. M.i. zit de SSD er juist in om zaken snel in te laden, niet om snel OSX & programma's te installeren... Schrijven gaat desalniettemin zeker wel snel, in ieder geval sneller dan op een HDD.

Heb er destijds veel onderzoek naar gedaan, maar wat ik nog weet is dat toen (maart/april dit jaar) de Intel schijven sneller waren qua lezen, en ietsje langzamer qua schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
De Vertex 2 is nieuwer en heeft op papier een betere performance dan de X25M. Dat neemt niet weg dat de Intel een goede keus is, en hou dit ook in de gaten: productreview: OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 120GB review door mm1985

Is er eigenlijk al nieuws over trim onder OSX Lion?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mon
  • Laatst online: 14-08 07:51

Mon

*snip* problemen horen in een nieuw topic :)

[ Voor 105% gewijzigd door Daedalus op 06-12-2010 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

Voor:

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/va/300343.png

500GB 7200 rpm 16MB

Na:

Afbeeldingslocatie: http://i844.photobucket.com/albums/ab8/ToiletP/Schermafbeelding2010-12-07om013616.png

+

:D

Intel X25-M Postville G2.
160GB 2e hands voor €160 :D

[ Voor 4% gewijzigd door iichel op 07-12-2010 01:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibix
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-09 14:50
Heb sinds kort een Vertex 2 OCZ 160GB in mijn Imac Isight van 2006.

Xbench score : 238

Super lekker om mee te werken!

Afbeeldingslocatie: http://i1135.photobucket.com/albums/m639/ibinco/Screenshot2010-12-03at114744PM.png[/img]

[ Voor 118% gewijzigd door Ibix op 07-12-2010 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-06 13:25
Hey, die disk heb ik ook.

Results 326.89
System Info
Xbench Version 1.3
System Version 10.6.5 (10H574)
Physical RAM 4096 MB
Model MacPro3,1
Drive Type OCZ-VERTEX2 3.5
Disk Test 326.89
Sequential 197.47
Uncached Write 266.23 163.46 MB/sec [4K blocks]
Uncached Write 279.59 158.19 MB/sec [256K blocks]
Uncached Read 99.01 28.98 MB/sec [4K blocks]
Uncached Read 354.10 177.97 MB/sec [256K blocks]
Random 948.63
Uncached Write 894.31 94.67 MB/sec [4K blocks]
Uncached Write 582.72 186.55 MB/sec [256K blocks]
Uncached Read 3254.52 23.06 MB/sec [4K blocks]
Uncached Read 930.17 172.60 MB/sec [256K blocks]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --help
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-09 11:14
Vorige week mijn HDD (7200RPM 160GB Hitachi) vervangen door een SSD (Intel X25 80GB G2) En mijn Xbench score is van ~33 naar ~150 gegaan. Eerst stotterde hij constant, maar nu is hij heeeerlijk snel. Heb hem niet nieuw gekocht, maar voor een leuke prijs tweedehands gekocht.

Ben nu aan het experimenteren met tweaks om de SSD nóg sneller/te optimaliseren. Tot nu toe een ram disk aangemaakt, lijkt iets sneller te zijn. Ook een aantal mount options gewijzigd voor wat minder write acties. Zometeen kijken of een handmatige TRIM uitmaakt. Indien gewenst kan ik de resultaten wel posten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-09 23:03

zAo

GPLv2 Fanboy

Ibix schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 08:51:
Heb sinds kort een Vertex 2 OCZ 160GB in mijn Imac Isight van 2006.

Xbench score : 238

Super lekker om mee te werken!

[afbeelding][/img]
Vind je het de moeite waard om, in een relatief oud systeem, een SSD te steken? Ik speel al lange tijd met het idee, maar ben bang dat de 'overall' performance tegenvalt i.c.m. max 3GB RAM op 667mhz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibix
zAo schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 19:51:
[...]

Vind je het de moeite waard om, in een relatief oud systeem, een SSD te steken? Ik speel al lange tijd met het idee, maar ben bang dat de 'overall' performance tegenvalt i.c.m. max 3GB RAM op 667mhz.
Ik vond het wel de moeite waard. Het is een leuke upgrade en maakt het werken met bijvoorbeeld iphoto/imovie veel sneller. Juist omdat het een relatief oud systeem is geeft het een enorme boost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --help
Ibix schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 20:00:
[...]

Ik vond het wel de moeite waard. Het is een leuke upgrade en maakt het werken met bijvoorbeeld iphoto/imovie veel sneller. Juist omdat het een relatief oud systeem is geeft het een enorme boost :)
Eigenlijk elke mac met een intel CPU erin is snel. Daarom heeft het eigenlijk altijd baat met een SSD!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-09 23:03

zAo

GPLv2 Fanboy

Ibix schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 20:00:
[...]
Ok, thanks. Was het inbouwen een beetje te doen? De filmpjes op Youtube zien er niet heel erg makkelijk uit.

Niet zo lang geleden mijn Mac Mini 2009 geupgrade en de eerste keer was niet heel erg makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibix
zAo schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 20:12:
[...]

Ok, thanks. Was het inbouwen een beetje te doen? De filmpjes op Youtube zien er niet heel erg makkelijk uit.

Niet zo lang geleden mijn Mac Mini 2009 geupgrade en de eerste keer was niet heel erg makkelijk.
Het was wel te doen! Neem gewoon de tijd en zorg dat je alles voorzichtig uitvoert :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
  • Laatst online: 18-09 12:01
Mijn OCZ Agility 2 is vandaag gewoon overleden. Verwacht je niet echt van een SSD.

Klap mijn laptop open en hij loopt vast, dus ik reboot mijn laptop. Na lange tijd krijg ik een foldericoon te zien met vraagteken erin die staat te knipperen. Ik SSD uit mijn laptop halen en in externe behuizing zetten maar hij doet echt niks meer.

Hoop dat ik snel nieuwe krijg, hij is van juli dus nog geen 5 maanden oud ;).

Heb mijn oude HDD weer teruggezet. Wat een onwijze stap terug is dat zeg, en moet ook weer wennen aan ratelen :+.

[ Voor 12% gewijzigd door McVirusS op 07-12-2010 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartenvs
  • Laatst online: 16-08 19:58

Maartenvs

For Sale

Welkom bij de club :+ mijn Intel was ook overleden maar heb reeds een nieuwe ontvangen. Nadeel van de SSD is dat er echt geen data meer vanaf te halen is dus data recovery is zinloos. Voordeel van oude hdd is wel dat je kunt horen wanneer er laadactiviteit plaatsvind :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibix
McVirusS schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 20:55:
Mijn OCZ Agility 2 is vandaag gewoon overleden. Verwacht je niet echt van een SSD.

Klap mijn laptop open en hij loopt vast, dus ik reboot mijn laptop. Na lange tijd krijg ik een foldericoon te zien met vraagteken erin die staat te knipperen. Ik SSD uit mijn laptop halen en in externe behuizing zetten maar hij doet echt niks meer.

Heb mijn oude HDD weer teruggezet. Wat een onwijze stap terug is dat zeg, en moet ook weer wennen aan ratelen :+.
Hoezo zou je dat niet verwachten van een SSD ? Het is en blijft gewoon consumenten elektronica ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-09 23:08
McVirusS schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 20:55:

Ai, dat lijkt me kut :/

Gelukkig draai ik backups hier :P

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
[...]

Oudere systemen hebben ontzettende baat bij een SSD! De vlotheid (lage latency) van een SSD maskeert de relatieve traagheid van je CPU ontzettend. De boel voelt sneller omdat leesacties zo snel gaan, daar heeft de CPU niets mee te maken. Zeer zeker de moeite waard. Ik heb zelf een Kingston SSD in een MBP 3,1 (2.2GHz C2D, sata150) en dat was een goede keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ipazza
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-10-2024
Weet iemand een Guide voor het update van de Firmware van een Intel X25 80gb G2?

Ik vind alleen guides voor Windows based machines?

I don't hate you, I nothing you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03:36

job

ipazza schreef op woensdag 08 december 2010 @ 19:58:
Weet iemand een Guide voor het update van de Firmware van een Intel X25 80gb G2?
1. download de update iso en brandt deze
2. start vanaf de update cd
3. kies y
4. wachten, reboot
Daar is in principe geen windows voor nodig, met linux kan het ook.
Het os zelf heeft niets te maken met de update.

Ik neem aan dat jij wilt weten of de gebrandde iso wel op je mac is te booten? Dat is een hardware kwestie.
Probeer het eens, ik ben benieuwd.
edit: hier nog een linkje: http://discussions.apple.com/message.jspa?messageID=10660043

[ Voor 70% gewijzigd door job op 08-12-2010 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

job schreef op woensdag 08 december 2010 @ 20:11:
[...]

1. download de update iso en brandt deze
2. start vanaf de update cd
3. kies y
4. wachten, reboot
Daar is in principe geen windows voor nodig, met linux kan het ook.
Het os zelf heeft niets te maken met de update.

Ik neem aan dat jij wilt weten of de gebrandde iso wel op je mac is te booten? Dat is een hardware kwestie.
Probeer het eens, ik ben benieuwd.
edit: hier nog een linkje: http://discussions.apple.com/message.jspa?messageID=10660043
ja ik heb het geprobeerd, werkt. CD'tje kun je gratis van me krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Mijn 2007 iMac 2.4GHz met Vertex 2 rent rondjes rond de iMac 27" i5 op m'n werk :P

Balen McVirusS :/ Gelukkig gebruik ik Time Machine om voortdurend een backup achter de hand te hebben. Da's nog een voordeel van een SSD: geruisloze backups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
  • Laatst online: 18-09 12:01
Ibix schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 21:45:
Hoezo zou je dat niet verwachten van een SSD ? Het is en blijft gewoon consumenten elektronica ;)
Omdat SSD's altijd worden aangeprezen als zijnde betrouwbaarder dan HDD's ;).
Exirion schreef op woensdag 08 december 2010 @ 21:12:
[...]

Mijn 2007 iMac 2.4GHz met Vertex 2 rent rondjes rond de iMac 27" i5 op m'n werk :P

Balen McVirusS :/ Gelukkig gebruik ik Time Machine om voortdurend een backup achter de hand te hebben. Da's nog een voordeel van een SSD: geruisloze backups.
Ik gebruik ook TimeMachine trouwens, dat scheelde wel maar had alleen mijn oude HD om terug te zetten en die was kleiner. Dus kreeg het niet goed voor elkaar om de backup echt terug te zetten (wel wat dingen geprobeerd te verwijderen maar mocht niet baten).

Dus uiteindelijk toch nog hele dag aan het kloten geweest. (Moest ook weer terug naar huis omdat ik Snow Leopard CD niet bij me had).
[...]

Ik ben inmiddels zo erg SSD fan dat ik geloof dat het voor elk systeem een grote verbetering is. Sterker nog, ben dus recent gedwongen (tijdelijk) teruggegaan naar HDD en dat is echt enorme teruggang. Heb echt het gevoel alsof mijn laptop ineens 3 jaar ouder is geworden :P.

Denk dat ik als ik alles weer aan de praat heb ik maar eens ga overwegen om een i7 MBP te halen 8).

[ Voor 4% gewijzigd door McVirusS op 08-12-2010 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

McVirusS schreef op woensdag 08 december 2010 @ 21:41:
Ik gebruik ook TimeMachine trouwens, dat scheelde wel maar had alleen mijn oude HD om terug te zetten en die was kleiner. Dus kreeg het niet goed voor elkaar om de backup echt terug te zetten (wel wat dingen geprobeerd te verwijderen maar mocht niet baten).
Ik heb m'n backup gewoon gemount en de zooi naar een USB schijf gedumpt. Wat snel moet zijn heb ik vervolgens naar de SSD gekopieerd en de rest naar m'n NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

2 dingen die me opvallen na m'n SSD:

1) het is erg snel
2) de accu gaat echt een stuk langer mee. ik haal nu wel regelmatig 4 uur in de indicator terwijl dit voorheen max 2,5 was :o

En ik heb ook een programma'tje gevonden dat 'TRIM' doet, zegt men. Diglloydtools DiskTester :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Naast dat ik TimeMachine gebruik, gebruik ik ook Superduper Smart Backup. Liefst dagelijks, maar komt er meestal op neer dat ik het twee keer in de week doe.

TimeMachine is natuurlijk heerlijk voor als je wat kwijt bent dat je gister nog had etc., maar als je boot-schijf het begeeft, heb je in TimeMachine niet meteen een vervanger. Dan moet je inderdaad eerst een nieuwe boot-schijf hebben, een proces doorlopen en ben je zo weer een halve dag verder.

Daarom clone ik m'n boot-schijf dus zo vaak mogelijk met SuperDuper. Op een aparte schijf die ik alleen daarvoor gebruik. Door Smart Backup werkt 'ie alleen de dingen bij die veranderd zijn, net als TimeMachine. Mocht de boot-schijf in m'n MacBook dus crashen, dan heb ik altijd een onmiddellijk te booten backup van hooguit een halve week oud. Die kan ik eventueel bijwerken met TimeMachine. Daarnaast kopieer ik veel documenten naar Dropbox en iDisk.

Met zo'n dedicated backup-schijf ben ik er altijd zeker van dat ik door kan met werken zonder direct een halve dag te verliezen. Harde schijven, bewegend of niet, geven er vroeger of later altijd een keertje de brui aan. Ik wil daar niet de dupe van zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekbezoer
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-11-2024
Ik heb sinds gisteren ook een SSD in mijn macbook white uit 2006 geplaatst; een OCZ Vertex 2 120GB. Ik had me ingesteld op een langdurig, ellendig omzet proces (werkte voor 2006 met windows), maar niets was minder waar. Schijf omwisselen was een werkje van 2 minuten, herinstalleren ook.

Aangezien ik gebruik maak van Time Machine was het herstellen van de oude situatie een fluitje van een cent. OCZ schijf erin, Snow Leopard CD erin, kiezen voor restore from backup, en een uur later was het alsof er niks veranderd was.

Behalve dan de snelheid van het systeem. Wat een ongekend verschil zeg, alsof ik een nieuwe computer heb. Nu is de score van mijn oude schijf ook wel opvallend beroerd als ik de benches van andere mensen hier bekijk. xBench:

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/5444013/xbench.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-09 12:19

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Heeft iemand een OCW SSD steken?
Ze komen op barefeats het beste uit?
http://eshop.macsales.com...ury_Extreme_SSD_Sandforce

Ik zo zou eentje willen steken in mijn 12core.
Ofwel 2 van 200gb RE in een mount http://eshop.macsales.com...d%20Computing/MM352A52ST/

Maar ik lees dat de raid0 van 2 SSD's als boot soms trager is dan 1 enkele SSD.?

Een amiga 500 met 512 kb ram !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Wanneer boot jij je mac dan?

Die OWC is inderdaad snel maar we hebben het hier over de laatste procentjes. In het dagelijks gebruik merk je het verschil tussen de OWC en bijvoorbeeld een OCZ Vertex2 niet.

Twee stuks in RAID0 is natuurlijk ongeveer dubbel snel in lezen maar eigenlijk alleen echt interessant als je veel sequentiele reads hebt, wat normaliter niet echt zo is. Als je veel met echt grote bestanden werkt, kan je er je voordeel mee doen.

Mijn advies: koop de Vertex2 omdat de OWC in NL niet te krijgen is. Koop er een grote HDD bij als backup/filedump. Efficient, snel en relatief goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

McVirusS schreef op woensdag 08 december 2010 @ 21:41:
[...]

Omdat SSD's altijd worden aangeprezen als zijnde betrouwbaarder dan HDD's ;).
Niet echt, maar wel in één bepaald gebied: er zitten geen bewegende onderdelen in dus ze zijn redelijkewijs ongevoelig voor trillingen e.d.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-09 12:19

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

remmelt: http://macupgrade.be/ is benelux verdeler van OWC.

Een amiga 500 met 512 kb ram !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Ah! Maar kwa prijs nog steeds niet echt interessant, of wel?

NaamGBPrijs in €€/GB
OWC Mercury Extreme Pro1202592,16
OCZ Vertex 21201861,55
OWC Mercury Extreme Pro2006593,30
OCZ Vertex 22003401,7

Vooral voor de 200GB versie geldt: is de OWC twee keer zo snel/goed als de OCZ? Het prijsverschil is aanzienlijk. Je kan voor hetzelfde geld een RAID0 van Vertex2 neerzetten...

Sterker nog, Anand vindt weinig verschil en de OCZ is sneller: http://www.anandtech.com/bench/Product/152?vs=140

Maar goed, staar je vooral niet blind op de getalletjes. Het verschil tussen de OCZ en de OWC ga je in het dagelijks gebruik niet merken. Sterker nog, ik denk dat je het verschil tussen een RAID0 en een enkele SSD niet eens merkt in het dagelijks gebruik, omdat de winst voornamelijk zit in het nagenoeg wegvallen van de access time. Daar doet RAID0 niets aan.

[ Voor 16% gewijzigd door remmelt op 13-12-2010 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Laatst online: 18-09 16:28

Bosmonster

*zucht*

Is de Intel geen optie meer tegenwoordig?

pricewatch: Intel X25-M SSDSA2MH120G2K5 120GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --help
Pagina: 1 ... 11 ... 88 Laatste