Hoe dan? De backup draait vanaf de 'client' toch? Die op dat moment volledige toegang heeft tot de backup? En hem op dat moment dus ook kan wissen?_Apache_ schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 14:36:
Dat probeer ik tegen te werken door het wachtwoord en de container (die samen "de backup" maken) gescheiden te houden.
Op het moment dat die client/uitvoerder - HTPC - die combinatie heeft kan hij de data raadplegen ja. Je bedoelt dus dat de uitvoerder dusdanig gemuteerd is dat hij i.p.v. netjes de backup uitvoert hem wist? Of die container om wat voor reden dan ook foetsie is.Olaf van der Spek schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 16:03:
[...]
Hoe dan? De backup draait vanaf de 'client' toch? Die op dat moment volledige toegang heeft tot de backup? En hem op dat moment dus ook kan wissen?
Waar de uitvoerder de gegevens vandaan haalt (de te backupen machine) heeft hij alleen leesrechten. Dus mochten ze via de uitvoerder daar komen, kunnen ze niets wissen. De doelmachine kan dus nooit het slachtoffer worden van data-verlies. De container (op de uitvoerder) waarin de incrementele backups word weggevragen kan gewist worden ja, dan moet ik terugvallen op een spiegel die op een andere disk staat.
Is die ook naar de herrie, tsja, de kans dat dat gebeurd is voor mij een afgewogen risico die ik niet de moeite waard vind ik om met meer maatregelen te bestrijden.
Wat ik me overigens bedenk nu ik deze reactie schrijf, dit zou je kunnen dichttimmeren door de NTFS rechten binnen - en op - de container aan te passen, dat men niet mag wissen, maar alleen mag schrijven. Goed idee, dankje!
[ Voor 3% gewijzigd door _Apache_ op 16-05-2012 18:33 ]
Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler
Overschrijven moet je dan ook niet toestaan._Apache_ schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 18:30:
Wat ik me overigens bedenk nu ik deze reactie schrijf, dit zou je kunnen dichttimmeren door de NTFS rechten binnen - en op - de container aan te passen, dat men niet mag wissen, maar alleen mag schrijven. Goed idee, dankje!
Interessant topic! Blijft bij mij ook altijd een hot potato dat backuppen. Heb t/m 2007 (niet lachen) al mijn fotos op DVD weggeschreven en tm nu op meerdere disks staan en ook nog dubbel versnipperd over aantal werklaptops. Mijn centrale bron is momenteel een Buffalo Livestation (NAS+)
Ik ben bezig daar een nette structuur te krijgen en van 1001 plekken data daar neer te zetten voor once and for all en dat dan te kopieren (foto/docs) steeds naar een 2e hdd (wordt mooi ondersteund) en die dan offsite bewaren
Waar ik weinig over hoor is los van het backuppen hoe fijn het is dat die NAS 24/7 draait. Bijvoorbeeld omdat er uTorrent op aan staat maar ook omdat hij veel gebruikt wordt. Zijn die dingen daar op berekend?
Ik ben bezig daar een nette structuur te krijgen en van 1001 plekken data daar neer te zetten voor once and for all en dat dan te kopieren (foto/docs) steeds naar een 2e hdd (wordt mooi ondersteund) en die dan offsite bewaren
Waar ik weinig over hoor is los van het backuppen hoe fijn het is dat die NAS 24/7 draait. Bijvoorbeeld omdat er uTorrent op aan staat maar ook omdat hij veel gebruikt wordt. Zijn die dingen daar op berekend?
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Er word geen versiebeheer bijgehouden (alleen in de spiegel van een week oud zou nog een oude versie kunnen zitten), de incremental gaat direct over de oude heen. Dus dit heeft - met de huidige tools - geen goed effect.Olaf van der Spek schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 20:54:
[...]
Overschrijven moet je dan ook niet toestaan.
Hmmz ik zit ook weer eens met backups te spelen.
Heb nu een situatie met bacula thuis en 30 clients die vm's zijn die naar huis toe praten.
3 trap's schema, met 1x per maand dus een job die 3 dagen duurt
. Dit omdat bacula niet parallel wil werken zonder tape-streamer of gekke scripts, en de download snelheid van bacula enorm tegenvalt (2000Kbit/sec).
Nu weet ik dat het vast allemaal wel moet kunnen, maar bacula is ook wel een lelijk gedrocht.
Een collega raadde me backuppc aan.... en daar ga ik eens naar kijken.
Het gaat hier uiteindelijk wel om dat ik tot 6 maanden terug full snapshots heb (de maandelijkse) en tot 3 maanden de wekelijkse differentials. Zoiets, qua retentie. Het gaat dus wel om serieuze data.
Weet iemand nog een goed linux alternatief? Ik heb geen windows clients, maar het is wel cool als die evt ook mee zouden kunnen.
Ik zit niet op homebrew/scriptjes te wachten, het moet wel een beetje stevig zijn, ook met logging en goede infrastructuur hebben ook om dingen te restoren in geval van problemen.
Heb nu een situatie met bacula thuis en 30 clients die vm's zijn die naar huis toe praten.
3 trap's schema, met 1x per maand dus een job die 3 dagen duurt

Nu weet ik dat het vast allemaal wel moet kunnen, maar bacula is ook wel een lelijk gedrocht.
Een collega raadde me backuppc aan.... en daar ga ik eens naar kijken.
Het gaat hier uiteindelijk wel om dat ik tot 6 maanden terug full snapshots heb (de maandelijkse) en tot 3 maanden de wekelijkse differentials. Zoiets, qua retentie. Het gaat dus wel om serieuze data.
Weet iemand nog een goed linux alternatief? Ik heb geen windows clients, maar het is wel cool als die evt ook mee zouden kunnen.
Ik zit niet op homebrew/scriptjes te wachten, het moet wel een beetje stevig zijn, ook met logging en goede infrastructuur hebben ook om dingen te restoren in geval van problemen.
Wat vindt je van eerder genoemde voorstellen, bijv. Crashplan? Mogelijk teveel een consumentenoplossing, maar wel erg flexibel. Gaat het je om het hele systeem, of puur om gebruikersdata?
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Is crashplan ergens mee te vergelijken? Zovan, is het heel gesloten, een client voor uploaden en that's it, of is het meer een soort VPS ofzo? Geheime optie drie?
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Is oude versies terughalen niet mogelijk? Lijkt me een serieus nadeel._Apache_ schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 17:34:
[...]
Er word geen versiebeheer bijgehouden (alleen in de spiegel van een week oud zou nog een oude versie kunnen zitten), de incremental gaat direct over de oude heen. Dus dit heeft - met de huidige tools - geen goed effect.
Dat is nooit de bedoeling geweest van de huidige opzet zo. Wat ik wilde behalen is dat op moment xx:yy alle bestanden ook op een andere locatie staan. Niet dat ik voor elke wijziging of elk moment dat de backup draait een nieuwe versie over de oude heen te zetten.Olaf van der Spek schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 14:38:
[...]
Is oude versies terughalen niet mogelijk? Lijkt me een serieus nadeel.
Stel, een bestand raakt corrupt, daarna runt de backup. En dan kom je erachter dat je bestand corrupt is. Wat doe je dan? Je backup is dan ook corrupt.
Dan heb ik altijd de spiegel nog. Er word op een tweede plek een kopie gehouden. Die loopt eenmaal per week voor de normale backup, en van alle belangrijke gegevens (verzekeringen, creditcards en logins) heb ik containers die maanden teruggaan. Omdat die maar 100MB is, kan je daar wat meer van hebben.Olaf van der Spek schreef op zondag 27 mei 2012 @ 15:34:
Stel, een bestand raakt corrupt, daarna runt de backup. En dan kom je erachter dat je bestand corrupt is. Wat doe je dan? Je backup is dan ook corrupt.
[ Voor 5% gewijzigd door _Apache_ op 27-05-2012 22:01 ]
Weet iemand of er een software/os is voor servers dat pc's kan laten opstarten (wol) back-upen en dan afsluiten?
Windows Home Server doet dat standaard… Maar welk OS draait er op je PCs?
Er is in de buurt ingebroken en ik begin me toch wel een beetje zorgen te maken dat ze straks mijn hele pc meenemen + externe schijf (back-up).
Hebben jullie daar wel is bij stil gestaan? Je hebt een back-up op een remote device, server of externe schijf en die neemt men mee bij een inbraak? Leuk dat je een back-up hebt voor een defecte schijf of computer.. maar daar heb je niets aan als iemand alles meeneemt
Misschien leuke "kick"voor dit topic. Hoe ga je hier mee om?
Mijn ideeën zijn nu als volgt:
Hebben jullie daar wel is bij stil gestaan? Je hebt een back-up op een remote device, server of externe schijf en die neemt men mee bij een inbraak? Leuk dat je een back-up hebt voor een defecte schijf of computer.. maar daar heb je niets aan als iemand alles meeneemt
- Back-up naar server in de meterkast (kans is kleiner dat ze deze meenemen/vinden. Risico blijft echter.
- Remote locatie. Colo / VPS huren en zelf managen of back-up in de cloud dienst. Nadeel is dat je data bij een derde staat.. en ik daar een beetje moeite mee heb (persoonlijke data)
- Nog meer ideeën?
[ Voor 27% gewijzigd door Workaholic op 16-06-2012 11:31 ]
crashplanWorkaholic schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 11:29:
Er is in de buurt ingebroken en ik begin me toch wel een beetje zorgen te maken dat ze straks mijn hele pc meenemen + externe schijf (back-up).
- Back-up naar server in de meterkast (kans is kleiner dat ze deze meenemen/vinden. Risico blijft echter.
- Remote locatie. Colo / VPS huren en zelf managen of back-up in de cloud dienst. Nadeel is dat je data bij een derde staat.. en ik daar een beetje moeite mee heb (persoonlijke data)
- Nog meer ideeën?
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Een backup in hetzelfde huis/pand bewaren is i.m.o. geen backup. Inderdaad leuk voor als je een bestand terug wilt halen, maar als no.1 reden waarom je backups maakt is het absoluut niet slim. Je geeft zelf al diefstal aan, voeg bijvoorbeeld brand of overstroming eraan toe... Een goede backupopslag is altijd ergens anders. Dat kan via een dienst op internet, zelf wat regelen buitenshuis etc. Ik heb zelf twee externe lokaties waar de backups staan. Het is niet gratis, maar het moet raar lopen als ik in geval van calamiteit niet van tenminste één lokatie de gegevens terug kan halen.
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Niet verkeerd bedoeld maar ik ben er zeker van de op de hoogte dat back-up op dezelfde locatie geen echte back-up is. Maar we hebben het hier over een consument en niet een bedrijf
.
Ik denk dat 75% van de eindgebruikers geen off-site back-up heeft net zoals ik. Misschien wel meer.
Maar de vraag is uiteindelijk wat is de beste oplossing voor mij als het gaat om encryptie, betaalbaarheid en gemak? Cloud dienst lijkt aantrekkelijk, maar nogmaas, in hoeverre is dit betrouwbaar. Ik wil pikante foto's van mijn vriendin niet ergens tegenkomen waar ze niet horen
Ik neig daarom naar een eigen vps/storage omgeving welke ik zelf kan voorzien van security/encryptie. Of een NAS/PC bij mijn ouders (andere stad).
Nadeel is dat ze maar een 20/2 internet lijn hebben. 60GB aan persoonlijke data overpompen is dan niet tof. Misschien eerst lokaal overpompen en dan naar die locatie brengen en dan alleen changes rsyncen oid.
Nog ideeën/alternatieven? Ervaringen met specifieke online back-up diensten? KPN heeft unlimited back-up voor 4,95.. en dat is niet veel.
Ik denk dat 75% van de eindgebruikers geen off-site back-up heeft net zoals ik. Misschien wel meer.
Maar de vraag is uiteindelijk wat is de beste oplossing voor mij als het gaat om encryptie, betaalbaarheid en gemak? Cloud dienst lijkt aantrekkelijk, maar nogmaas, in hoeverre is dit betrouwbaar. Ik wil pikante foto's van mijn vriendin niet ergens tegenkomen waar ze niet horen
Ik neig daarom naar een eigen vps/storage omgeving welke ik zelf kan voorzien van security/encryptie. Of een NAS/PC bij mijn ouders (andere stad).
Nadeel is dat ze maar een 20/2 internet lijn hebben. 60GB aan persoonlijke data overpompen is dan niet tof. Misschien eerst lokaal overpompen en dan naar die locatie brengen en dan alleen changes rsyncen oid.
Nog ideeën/alternatieven? Ervaringen met specifieke online back-up diensten? KPN heeft unlimited back-up voor 4,95.. en dat is niet veel.
[ Voor 30% gewijzigd door Workaholic op 16-06-2012 11:51 ]
Zoveel data overpompen kan lang duren, maar ja kan altijd - voor de initiële backup - met een portable hdd even naar je ouders gaan. En vanaf dat moment - over het wan - incrementele backups gaan draaien. Belangrijker is af te vragen hoeveel er over de lijn gaat bij de incrementele backups. De belangrijke data van mijn ouders word hierheen gekopieerd (totaal 35GB), met minder dan een 1Mbit upload. Maar de incrementele backup is in een paar minuten klaar (waarvan het grotendeels vergelijken is van de mappen structuur )Workaholic schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 11:42:
[ Voor 22% gewijzigd door _Apache_ op 16-06-2012 12:13 ]
CrashplanWorkaholic schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 11:42:
Niet verkeerd bedoeld maar ik ben er zeker van de op de hoogte dat back-up op dezelfde locatie geen echte back-up is. Maar we hebben het hier over een consument en niet een bedrijf.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Ben het is aan het testen. Jammer dat de upload zo traag is.. gaat wel een paar dagen duren zo met 100gb.
Ook geen web interface om je bestanden te kunnen openen ala dropbox (zou wel handig zijn).
edit: Beperkte ondersteuning voor windows 7 encryptie..(groene bestanden). Ik kan via een omweg de files wel back-uppen als ik de service aanpas naar het user account, maar de encryptie is dan verdwenen als ik een restore uitvoer op een andere pc (hele nut van EFS is dat je het niet kunt zien op een andere pc zonder certificaat). Balen!
Met andere woorden ik kan geen bestanden syncen naar crashplan welke al reeds zijn voorzien van encryptie.
Misschien is een dropbox achtige site een beter alternatief voor mij, drive mappen op een back-up VM en daar data naar rysncen met windows 7 encryptie ingeschakeld. Volgens mij erg veilig en niet zomaar te kraken?
[ Voor 29% gewijzigd door Workaholic op 16-06-2012 14:21 ]
Ik heb het meeste op mijn server staan (begane grond trapkast), maar de belangrijkste bestanden backup ik ook naar mijn tweede htpc in de slaapkamer op de 2e etage. Ik ga er even vanuit dat die iets veiliger staat in geval van inbraak. Sowieso lijkt me dat een server niet snel meegenomen zal worden (te zwaar) maar je weet nooit.Workaholic schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 11:29:
- Nog meer ideeën?
Clouddiensten vertrouw ik niet helemaal, niet alleen vanuit privacy oogpunt maar vooral ook, hoe werkt zoiets als je opeens je hele backup wil terugzetten, en is zoiets wel 100% betrouwbaar? Worden er niet per ongeluk bestanden verwijderd als je pc even offline is geweest (bij een sync service)? Dat soort zaken. Ik hou dat toch liever zelf in de hand.
Een offsite backup via mijn ouders heb ik ook wel eens aan gedacht maar ik vind het technisch wel iets gecompliceerder. Had al zitten te denken aan een Hamachi vpn netwerk misschien is dat wel te realiseren. Het moet ook weer niet te moeilijk zijn.
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Verwijderd
Ik heb op dit moment KPN backup. Maar ik wil eigenlijk naar een andere overstappen.
Ten eerste vind ik die client niet prettig, en ze hebben nu allerlei problemen.
Ik zit nog te twijfelen of ik crashplan zal nemen. Alleen ben ik er niet zo blij mee dat het dan in de VS staat.
Ik vraag me wel af hoe jullie dit oplossen:
Je hebt voor zo'n backup een private key nodig, en je wilt die zo moeilijk mogelijk hebben, toch?
Maar waar sla je dit op. Als je dit op je computer opslaat, en de bliksem slaat in, ben je je key kwijt. En als je het uit print, is het ook weer onveilig. Of je moet hem zo kort maken dat het te onthouden is...
Hoe doen jullie dat?
Ten eerste vind ik die client niet prettig, en ze hebben nu allerlei problemen.
Ik zit nog te twijfelen of ik crashplan zal nemen. Alleen ben ik er niet zo blij mee dat het dan in de VS staat.
Ik vraag me wel af hoe jullie dit oplossen:
Je hebt voor zo'n backup een private key nodig, en je wilt die zo moeilijk mogelijk hebben, toch?
Maar waar sla je dit op. Als je dit op je computer opslaat, en de bliksem slaat in, ben je je key kwijt. En als je het uit print, is het ook weer onveilig. Of je moet hem zo kort maken dat het te onthouden is...
Hoe doen jullie dat?
Uitprinten is niet onveilig. Een inbreker is niet geïnteresseerd in jouw briefjes, die wilt je kostbaarheden. Hij zal echt niet op zoek gaan naar je wachtwoorden om die eens te kunnen testen. Daar heeft hij de tijd niet voor.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Encrypten met een passphrase en dan uitprinten.Verwijderd schreef op maandag 02 juli 2012 @ 17:39:
Verwijderd
Ja, zo blijf je toch bezig. Dan moet ik weer een passphrase onthouden. Ik zou het graag willen, maar ik ben bang dat ik als ik over bijvoorbeeld anderhalf jaar een keer die code nodig heb, niet meer kan herinneren wat het is; laat staan dat ik kan herinneren welke encryptie ik ook alweer gebruikt heb.Olaf van der Spek schreef op maandag 02 juli 2012 @ 17:55:
[...]
Encrypten met een passphrase en dan uitprinten.
Iemand met in-het-ziekenhuis-lig ervaring:
Hoewel ik er x jaar na dato zelf ook geen rekening meer mee houd, vergeet niet dat er die klap op je hoofd of dat ongeluk bestaat waarmee je tijdelijk of permament je (master)wachtwoord of passphrase vergeet.
Ik ben nog altijd te paranoide om bij iemand een envelop neer te leggen, maar eens in de zoveel tijd bedenk ik me weer dat iemand mij zou moeten kunnen helpen in geval van overmatige pech.
Hoewel ik er x jaar na dato zelf ook geen rekening meer mee houd, vergeet niet dat er die klap op je hoofd of dat ongeluk bestaat waarmee je tijdelijk of permament je (master)wachtwoord of passphrase vergeet.
Ik ben nog altijd te paranoide om bij iemand een envelop neer te leggen, maar eens in de zoveel tijd bedenk ik me weer dat iemand mij zou moeten kunnen helpen in geval van overmatige pech.
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Verwijderd
Dat kan ook nog gebeuren inderdaad.Sando schreef op maandag 02 juli 2012 @ 18:09:
Misschien zou een bankkluisje een oplossing zijn. Die zijn alleen nogal prijzig volgens mij.Ik ben nog altijd te paranoide om bij iemand een envelop neer te leggen, maar eens in de zoveel tijd bedenk ik me weer dat iemand mij zou moeten kunnen helpen in geval van overmatige pech.
Edit:
http://www.plusonline.nl/...ndt-u-nog-een-goede-kluis
Zo bewaart ABN Amro alleen het geld van klanten met een netto maandinkomen van €5000 of meer.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2012 18:22 ]
Hier dacht ik juist pas (door de film The Vow) ook aan. M'n encrypted partitie zou ik niet kwijtwillen. En dat password ken ik niet eens (net als heel veel van m'n passwords), ik type hem alleen zo blind in. De kans is klein maar de ellende is gigantisch als ik hem vergeet! De enige geruststelling die ik heb, is dat m'n backups encrypted zijn met een ander password.Sando schreef op maandag 02 juli 2012 @ 18:09:
* RemcoDelft wil ook niemand een envelop geven...
Wat ik doe met mijn passphrase is deze opslaan in keepass. Op de keepass databas zit een code, deze is de pincode van een gemeenschappelijke rekening, welke mijn partner dus ook heeft.
In de keepass database zitten ook allerlei andere codes die wel handig kunnen zijn dat we allebei weten.
De database wordt via dropbox met al onze computers en apparaten gesynched. Dus dat is ook weer veilig, maar toch voor handen.
In de keepass database zitten ook allerlei andere codes die wel handig kunnen zijn dat we allebei weten.
De database wordt via dropbox met al onze computers en apparaten gesynched. Dus dat is ook weer veilig, maar toch voor handen.
Verwijderd
Ik denk dat als je dat met bruteforce gaat kraken, je binnen 1 seconde binnen bent..kmf schreef op maandag 02 juli 2012 @ 18:23:
Wat ik doe met mijn passphrase is deze opslaan in keepass. Op de keepass databas zit een code, deze is de pincode van een gemeenschappelijke rekening, welke mijn partner dus ook heeft.

Een pincode is tegenwoordig 6cijfers lang. En... Je moet maar weten waar je moet zoeken.Verwijderd schreef op maandag 02 juli 2012 @ 18:25:
[...]
Ik denk dat als je dat met bruteforce gaat kraken, je binnen 1 seconde binnen bent..
Een slimme brute-force-attack heeft dat natuurlijk zo gevonden.kmf schreef op maandag 02 juli 2012 @ 19:45:
[...]
Een pincode is tegenwoordig 6cijfers lang. En... Je moet maar weten waar je moet zoeken.
Hoewel KeePass dit deels ondervangt door een CPU-intensieve encryptie te gebruiken, het kost mij 0.1 seconde per poging.
Dankzij deze post op het forum is dat inmiddels bekend. (bonus: pin code is ook makkelijk te achterhalen voor criminelen nu)kmf schreef op maandag 02 juli 2012 @ 19:45:
[...]
Een pincode is tegenwoordig 6cijfers lang. En... Je moet maar weten waar je moet zoeken.
[ Voor 11% gewijzigd door RikH op 02-07-2012 20:22 ]
Verwijderd
Dat is wel erg onwaarschijnlijk en gebeurt vooral in films. Nu is er een hoop mogelijk, maar dat is er niet echt eentje om rekening mee te houden bij je setup, want dan moet je voor tig andere onwaarschijnlijke zaken ook oplossingen gaan verzinnen.Sando schreef op maandag 02 juli 2012 @ 18:09:
Yup, leuk dat je weet dat er iets in een keepass database op een dropbox account staat.RikH schreef op maandag 02 juli 2012 @ 20:21:
[...]
Dankzij deze post op het forum is dat inmiddels bekend. (bonus: pin code is ook makkelijk te achterhalen voor criminelen nu)
Ergens moet je een grens trekken tussen praktisch gebruik en paranoide gedrag.
Ik acht de kans dat ik geskimmed wordt hoger dan de kans dat iemand 1) via internet mijn gegevens achterhaal 2) om bij mijn computer in te breken zodat zij uit mijn dropbox account een keepass database kunnen halen, om er vervolgens 3) een bruteforce op te doen zodat ie mijn backup-keyphrase kan vinden om 4) mijn backup van crashplan op te halen.RikH schreef op maandag 02 juli 2012 @ 20:21:
[...]
Dankzij deze post op het forum is dat inmiddels bekend. (bonus: pin code is ook makkelijk te achterhalen voor criminelen nu)
En eventueel 5) uitvogelen welk van onze 3 rekeningen de pincode is om 6) een pasje te stelen uit mijn portemonnee, om 7) geld te pinnen.
Als ik een crimineel was, dan had ik bij stap 2 namelijk al een trojan geinstalleerd om mijn gegevens te pakken te krijgen.
Nou eh, ik zei het misschien niet letterlijk, maar ik heb het zelf meegemaakt.Verwijderd schreef op maandag 02 juli 2012 @ 20:28:
[...]
Dat is wel erg onwaarschijnlijk en gebeurt vooral in films. Nu is er een hoop mogelijk, maar dat is er niet echt eentje om rekening mee te houden bij je setup, want dan moet je voor tig andere onwaarschijnlijke zaken ook oplossingen gaan verzinnen.
Ik ben natuurlijk zwaar uniek
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Verwijderd
Je bent redelijk uniekSando schreef op maandag 02 juli 2012 @ 22:31:
Nou eh, ik zei het misschien niet letterlijk, maar ik heb het zelf meegemaakt.
Ik ben natuurlijk zwaar uniekmaar eens in de zoveel tijd denk ik er weer aan.

Onmogelijk is het niet, maar dat is bijna niets. Onwaarschijnlijk, dat wel.
Een vriendin die traumachirurg is maakt het nog wel eens mee, hersenbeschadiging is niet direct iets wat je te boven komt... Tijdelijk geheugenverlies komt zelden voor, hersenbeschadiging door wat dan ook is het meest tragische wat iemand kan overkomen.Verwijderd schreef op maandag 02 juli 2012 @ 22:34:
[...]
Je bent redelijk uniekMijn zus, doctor en medicus, moet altijd smakelijk lachen om series en cartoons waarbij men zijn geheugen kwijt is na een klap. Nog mooier is dat het meestal na nog een klap weer terug komt.
Onmogelijk is het niet, maar dat is bijna niets. Onwaarschijnlijk, dat wel.
@Camacha hieronder: true
[ Voor 1% gewijzigd door Loekie op 02-07-2012 23:01 . Reden: Niet te veel posts OT ]
Verwijderd
Ik zie dat ik mij wat onhandig uitdruk. Geheugenverlies is niet ondenkbaar, maar inderdaad in de vorm van hersenbeschadiging en dan waarschijnlijk gepaard met veel andere, grote problemen. Ik denk dat je data je op zo'n moment niet veel meer kan schelen.Loekie schreef op maandag 02 juli 2012 @ 22:43:
Een vriendin die traumachirurg is maakt het nog wel eens mee, hersenbeschadiging is niet direct iets wat je te boven komt... Tijdelijk geheugenverlies komt zelden voor, hersenbeschadiging door wat dan ook is het meest tragische wat iemand kan overkomen.
Maar goed, ik geloof dat we wat off topic gaan
Hersenbloeding op mijn 17e, het meeste kwam vrij snel terug, maar één wachtwoord herinnerde ik mij serieus 8 jaar later pas nadat ik naar aanleiding van iemand anders' wachtwoord opeens die van mezelf herinnerde. Heel apart. Ging om een wachtwoord wat ik altijd maandelijks voor backups gebruikte.
Anyway om het ontopic te houden, ik speel nog altijd met de gedachten om een envelop door mijn ouders te laten bewaren. In the end is dat nog altijd het vertrouwdst denk ik. Niet alleen in het onwaarschijnlijke geval dat er nog eens een gevalletje geheugenverlies voorkomt, maar wellicht ook in het statistisch gezien waarschijnlijkere geval dat ik eens kom te verongelukken. Zou wel handig zijn als je familie dan beschikking heeft over shit als bankrekeningen (ik weet niet hoe dat normaal gesproken in zijn werk gaat als mensen verongelukken die nog te jong waren om een testament te hebben) en om even te tweeten: Jongens, ik ben gestopt met gamen! Have fun zonder mij! oid.
En natuurlijk al je foto's enzo. Vroeger was het een kwestie van een fotoboek meenemen, tegenwoordig heeft iedereen een map directory met foto's. Bij mij is standaard alles geencrypt, en dat zal ongetwijfeld bij meerdere tweakers zo zijn.
Ironisch is dat mijn foto's ook op de NAS van mijn vader 100 km verderop worden gebackupt, maar ook geëncrypt zodat de eventuele NASdief daar niet aan mijn spul kan komen.
Ik heb hier een lokale backup naar een ecryptfs-directory, en die ecryptfs bestanden worden eens per week naar de remote NAS gestuurd*. En dat is dan weer zwaar on-topic, want volgens mij is dat een hele slimme backup. Ecryptfs is file-based-encryptie en dat kan dus gewoon overal komen. Zoals dropbox. Daar doe ik hetzelfde maar dan met kleinere belangrijke bestanden.
*) Met rsync om alleen de verschillen up te loaden, anders duurt het een eeuw om te versturen. Als je NAS-partner (= persoon met wie je een deal hebt om op elkaars NAS een backup te mogen maken zodat je backup buiten de deur staat) bereikbaar woont kan je de initiële backup het beste gewoon vanaf een portable schijf kopiëren om die eeuw te omzeilen.
offtopic:
@camacha; Ik ben inmiddels alweer jaaaaren gewoon Redsandro, maar in de beginperiode waarin je vrij weinig anders kan dan achter een computer zitten is je data juist belangrijker dan ooit. Zelfs je meest slechte fotoshops.
@camacha; Ik ben inmiddels alweer jaaaaren gewoon Redsandro, maar in de beginperiode waarin je vrij weinig anders kan dan achter een computer zitten is je data juist belangrijker dan ooit. Zelfs je meest slechte fotoshops.
Anyway om het ontopic te houden, ik speel nog altijd met de gedachten om een envelop door mijn ouders te laten bewaren. In the end is dat nog altijd het vertrouwdst denk ik. Niet alleen in het onwaarschijnlijke geval dat er nog eens een gevalletje geheugenverlies voorkomt, maar wellicht ook in het statistisch gezien waarschijnlijkere geval dat ik eens kom te verongelukken. Zou wel handig zijn als je familie dan beschikking heeft over shit als bankrekeningen (ik weet niet hoe dat normaal gesproken in zijn werk gaat als mensen verongelukken die nog te jong waren om een testament te hebben) en om even te tweeten: Jongens, ik ben gestopt met gamen! Have fun zonder mij! oid.
edit:
En natuurlijk al je foto's enzo. Vroeger was het een kwestie van een fotoboek meenemen, tegenwoordig heeft iedereen een map directory met foto's. Bij mij is standaard alles geencrypt, en dat zal ongetwijfeld bij meerdere tweakers zo zijn.
Ironisch is dat mijn foto's ook op de NAS van mijn vader 100 km verderop worden gebackupt, maar ook geëncrypt zodat de eventuele NASdief daar niet aan mijn spul kan komen.
Ik heb hier een lokale backup naar een ecryptfs-directory, en die ecryptfs bestanden worden eens per week naar de remote NAS gestuurd*. En dat is dan weer zwaar on-topic, want volgens mij is dat een hele slimme backup. Ecryptfs is file-based-encryptie en dat kan dus gewoon overal komen. Zoals dropbox. Daar doe ik hetzelfde maar dan met kleinere belangrijke bestanden.
*) Met rsync om alleen de verschillen up te loaden, anders duurt het een eeuw om te versturen. Als je NAS-partner (= persoon met wie je een deal hebt om op elkaars NAS een backup te mogen maken zodat je backup buiten de deur staat) bereikbaar woont kan je de initiële backup het beste gewoon vanaf een portable schijf kopiëren om die eeuw te omzeilen.
[ Voor 41% gewijzigd door Sando op 03-07-2012 03:16 ]
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Hey ik werd hiernaar verwezen over mijn backup vraag
Als ik me nieuwe pc gekocht heb wil ik een back up maken als ik klaar ben met alle updates en programma's installeren die ik vaak gebruik. Maar dan kan ik een backup maken op een HDD of op een DVD. Wat is het beste om te doen? En hoe werkt dat precies? Als er een tijd komt dat ik mijn backup moet gebruiken hoe gaat dat dan precies?
En als ik een backup maak en dan mijn HDD waar win7 op staat formatteer. Kan ik dan met die backup windows 7 weer op me HDD krijgen?
Als ik me nieuwe pc gekocht heb wil ik een back up maken als ik klaar ben met alle updates en programma's installeren die ik vaak gebruik. Maar dan kan ik een backup maken op een HDD of op een DVD. Wat is het beste om te doen? En hoe werkt dat precies? Als er een tijd komt dat ik mijn backup moet gebruiken hoe gaat dat dan precies?
En als ik een backup maak en dan mijn HDD waar win7 op staat formatteer. Kan ik dan met die backup windows 7 weer op me HDD krijgen?
Er zit een verschil tussen een recovery en een backup. Backups maak je van je data en die kun je dan onder een willekeurig systeem weer uitlezen.
Wil je echt je Windows terug kunnen zetten dan zul je een recoverydisk moeten maken (een image van je huidige setup). Dat kan de moeite waard zijn als je veel software geïnstalleerd hebt, maar met de huidige OSen vind ik een verse install vaak net zo makkelijk en snel als een image bakken. Zeker ook omdat mijn hardwareconfig veel verandert.
Dit topics gaat over backups, dus echt veel over recoverymogelijkheden zoals jij die hier beschrijft kom je hier waarschijnlijk niet snel tegen.
Wil je echt je Windows terug kunnen zetten dan zul je een recoverydisk moeten maken (een image van je huidige setup). Dat kan de moeite waard zijn als je veel software geïnstalleerd hebt, maar met de huidige OSen vind ik een verse install vaak net zo makkelijk en snel als een image bakken. Zeker ook omdat mijn hardwareconfig veel verandert.
Dit topics gaat over backups, dus echt veel over recoverymogelijkheden zoals jij die hier beschrijft kom je hier waarschijnlijk niet snel tegen.
Maar als ik windows 7 koop kan ik die licentie maar 1x gebruiken dus een verse install zit er niet in. En ik ben niet meer van plan om win7 te cracken.TERW_DAN schreef op zondag 08 juli 2012 @ 10:52:
Er zit een verschil tussen een recovery en een backup. Backups maak je van je data en die kun je dan onder een willekeurig systeem weer uitlezen.
Hier moet ik dus met mijn vraag zijn?
Thematopic: Datarecovery
[ Voor 4% gewijzigd door Aschtra op 08-07-2012 11:06 ]
Licentie mag je maar 1x gebruiken inderdaad. Echter een herinstallatie zal gewoon mogen volgens die licentie.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Welke definities gebruik jij? Volgens mij kun je best een backup maken van je hele systeem en van programma's.TERW_DAN schreef op zondag 08 juli 2012 @ 10:52:
Het herinstalleren van (veel) software is onder Windows helaas geen pretje.Wil je echt je Windows terug kunnen zetten dan zul je een recoverydisk moeten maken (een image van je huidige setup). Dat kan de moeite waard zijn als je veel software geïnstalleerd hebt, maar met de huidige OSen vind ik een verse install vaak net zo makkelijk en snel als een image bakken. Zeker ook omdat mijn hardwareconfig veel verandert.
Nope, dat is weer iets heel anders.Kokoryuu schreef op zondag 08 juli 2012 @ 11:05:
Hier moet ik dus met mijn vraag zijn?
Thematopic: Datarecovery
[ Voor 13% gewijzigd door Olaf van der Spek op 08-07-2012 12:33 ]
Voor het geval van verongelukken zit ik al een tijdje te denken aan https://www.mailfromheaven.eu/. Hier kan je een bericht achterlaten dat verstuurd wordt als je komt te overlijden. Via deze service kan je in geval van overlijden je wachtwoord voor Keepass overdragen aan je nabestaanden. Je Keepass database zit dan weer in dropbox die is gekoppeld aan een ander email adres dan je gebruikt voor Mail From Heaven. Zo kun je met een gerust hart je Keepass wachtwoord bij Mail From Heaven achterlaten. Zij hebben immers niets aan je wachtwoord zonder de bijbehorende KeePass database.Sando schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 02:47:
...
edit:
Hoe weet die site dat ik dood ben?EricEric752 schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 18:26:
[...]
Voor het geval van verongelukken zit ik al een tijdje te denken aan https://www.mailfromheaven.eu/. Hier kan je een bericht achterlaten dat verstuurd wordt als je komt te overlijden. Via deze service kan je in geval van overlijden je wachtwoord voor Keepass overdragen aan je nabestaanden. Je Keepass database zit dan weer in dropbox die is gekoppeld aan een ander email adres dan je gebruikt voor Mail From Heaven. Zo kun je met een gerust hart je Keepass wachtwoord bij Mail From Heaven achterlaten. Zij hebben immers niets aan je wachtwoord zonder de bijbehorende KeePass database.
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Ja dat klopt, maar als je simpelweg een kopie maakt van de data op je harde schijf dan zul je die niet zomaar terug kunnen zetten, als je geen rekening houdt met dingen als registers, bootsectors en dat soort spul. Als je dat wilt zul je daadwerkelijk naar een complete image moeten kijken.Olaf van der Spek schreef op zondag 08 juli 2012 @ 12:33:
[...]
Welke definities gebruik jij? Volgens mij kun je best een backup maken van je hele systeem en van programma's.
Even een vraag aan de back-up experts hier omtrent security 
1) Weet iemand van jullie of je een true crypt file container (in ntfs) kan worden opgeslagen op een NAS welke geen NTFS support heeft (FAT based Synology). De file zelf zou toch gewoon verplaatst moeten kunnen worden?
2) Zijn er mensen die cloud opslag gebruiken om een true crypt file naartoe te back-uppen? Dit zou toch gewoon moeten werken aangezien het een simpele (grote) file betreft? Dit lijkt mij de enige veilige manier om data ergens op te slaan en er 100 % zeker van te zijn dat ze niet in je data kunnen kijken (door een wet, controle of mogelijk om deduplicatie toe te passen)
1) Weet iemand van jullie of je een true crypt file container (in ntfs) kan worden opgeslagen op een NAS welke geen NTFS support heeft (FAT based Synology). De file zelf zou toch gewoon verplaatst moeten kunnen worden?
2) Zijn er mensen die cloud opslag gebruiken om een true crypt file naartoe te back-uppen? Dit zou toch gewoon moeten werken aangezien het een simpele (grote) file betreft? Dit lijkt mij de enige veilige manier om data ergens op te slaan en er 100 % zeker van te zijn dat ze niet in je data kunnen kijken (door een wet, controle of mogelijk om deduplicatie toe te passen)
[ Voor 4% gewijzigd door Workaholic op 13-07-2012 11:23 ]
Is losse files encrypten niet veel beter? Ik gebruik zelf gewoon GPG met een scriptje, per file of desgewenst per subdirectory.Workaholic schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 11:22:
Klinkt ingewikkeld. True crypt kan ik de container als drive mappen files er naar toe slepen, unmounten en klaar.
Erg gebruiksvriendelijk en kan met een simpele password (20 char) worden geunlocked.
Erg gebruiksvriendelijk en kan met een simpele password (20 char) worden geunlocked.
Ja, ik sla belangrijke documenten etc in een TrueCrypt image op in Dropbox. Ook handig dat ik die documenten zo op al mijn computers heb. Mijn prive foto's en video's vormen veel te veel data voor dat image. Die staan dus op mijn Synology die synchroniseert met een tweede Synology die op een andere locatie staat. Verder heb ik sinds een paar weken Crashplan op mijn NAS voor mijn foto's en video's. De upload gaat tergend langzaam, maar dat vind ik niet zo erg want die data is grotendeels statisch en de NAS staat toch altijd aan. Over een paar maanden (!) staan die foto's/video's veilig en encrypted bij Crashplan. Dan staan ze daar voor $140 de komende 4 jaar veilig.Workaholic schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 11:22:
Verder heb ik een TrueCrypt image in Dropbox met de ssh certificaten om in te loggen op mijn NAS.
Ik doe dat met EcryptFS, transparant file-based encoding. Dan is elk bestandje op zich zelf ook te decoden, niet zoals in truecrypt dat je de hele container nodig hebt. Linux though.Workaholic schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 11:22:
Dit lijkt mij de enige veilige manier om data ergens op te slaan en er 100 % zeker van te zijn dat ze niet in je data kunnen kijken
Het schijnt dat EncFS bijna hetzelfde is (zelf niet gebruikt/getest!), maar deze is ook geport naar Windows. Ik zag er laatst een artikeltje over op WebUpd8.
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Ik zit met een dilemma wat betreft het maken van een lange-termijn backup. Het gaat hierbij dan om onze dierbare herinneringen zoals bruiloft, baby, vakanties, etc. In eerste instantie gaat het om een backup die we thuis bewaren (bijvoorbeeld in een brandwerende kluis in het laagste/koelste punt van het huis: de kelder) maar een kopie bij familie of een bankkluis kan ook.
De opties zoals ik ze nu zie, met daarop uitwijdend de voor of nadelen:
- (externe) harde schijf (al dan niet kaal of inclusief behuizing op usb)
Relatief goedkoop, kan veel op, maar hoe betrouwbaar is het? Uiteraard kun je een verificatie draaien direct na de backup, maar hoe verloopt het over tijd, aannemend dat de schijf 'ideaal' word opgeslagen: op een donkere, droge plek, in een stofvrije koffer met schuim tegen eventueel stoten?
Hoe slecht word de techniek wanneer de schijf zo goed als nooit word aangesloten, en kan ik over 10 of 20 jaar de data nog betrouwbaar terughalen? Omdat het (op dit moment) om 'slechts' 100GB aan unieke data gaat, kan ik het me op een 500GB+ schijf wel permitteren om een filesysteem met checksums en metadata te gebruiken, zodat de data betrouwbaarder terug te halen is over X jaar.
- online backup
Lastig.. vertrouw ik zoiets toe aan een externe partij, en wat gaat dat kosten? Bestaan ze over 10 jaar nog, hoe betrouwbaar is hun opslag als het gaat om bit rot e.d. (ik werk zelf in de storage industrie en aankopen door grote bedrijven zijn vaak eerder politiek dan technisch gedreven) en wat moet dat wel niet kosten? Voor mij de minst fijn aanvoelende optie.
- separate media (CD, DVD, BR, Tape)
Tape is misschien lang(er) houdbaar, de investering voor een goede drive weegt waarschijnlijk niet op tegen optische schijfjes. Daar komt dan ook het teruglezen over tig jaar bij, ik acht de kans dat ik dan een compatible optische drive kan vinden groter dan een (tegen die tijd) archaïsch loopwerk voor magneetbanden...
Thuis gebrande optische schijfjes zijn stukken goedkoper, maar onderheving aan flinke kwaliteitsverschillen en beperkte inhoud. Ook is de levensduur sterk afhankelijk van veel factoren. Natuurlijk kan ik de levensduur verlengen met zorgvuldig opslaan, maar wat kan ik verwachten? De fabrikanten beweren tot 100+ jaar te kunnen garanderen op de kwaliteit van de gebruikte 'dye', hoe weet ik echter zeker dat ik de juiste koop?
Na me in te lezen op adviezen van verschillende (recente) bronnen denk ik te weten dat de 'AZO' techniek op Verbatim superieur zou zijn:
http://www.cdromland.nl/p...Verbatim_8x_5st_Jewelcase
ruwweg 8GB per schijfje is dus 12 schijfjes voor mijn huidige archief ofwel 3 verpakkingen á 16 euro. Goedkoper dan een harde schijf, maar omdat me hier de mogelijkheid ontbreekt zelf het filesysteem te kiezen om de recovery zekerder te maken, wil je ze misschien dubbel branden wat de prijs gelijktrekt met de harde schijf optie hierboven.
Blu Ray dan? Tegen 25GB per schijfje á 6 euro per stuk weer goedkoper dan DVDDL, maar hoe is daar de kwaliteit van de materialen en diens houdbaarheid over 10+ jaar? Wat zijn hier de criteria om op te zoeken en de aanbevolen merken?
Op dit moment is de data waar het om gaat op 4 locaties aanwezig: Beide laptops, een PC op de studiekamer en een aparte USB schijf die altijd los opgeborgen word (dus los van het stroomnetwerk, ivm mogelijke blikseminslag) en is voorzien van een metalen casing met rubberen bescherming aan de randen.
Een collega zegt echter dat er bij hem onlangs enkele apparaten zijn stukgegaan omdat er bliksem insloeg in een vliegtuig dat over zijn huis vloog (hij woont bij schiphol) dat daarmee een groot inductieveld opwekte. Daar is ook een los opgeborgen harde schijf niet veilig tegen...
Niet om nu hypocriet te willen gaan doen (ik woon niet eens binnen 50 kilometer van een vliegveld) maar blikseminslag heb ik een paar maanden geleden wél gehad hier in huis, via onze schuur. Dat heeft ons toen 4 apparaten gekost. Hardware wordt door de verzekering vergoed, maar foto's terugkopen kan niet helaas
.
Dus, wat biedt mij de meeste lange termijn zekerheid? Ik neig nu naar de optie om gewoon een batterij DVD-DL+R schijfjes te kopen, maar sta open voor ideëen.
De opties zoals ik ze nu zie, met daarop uitwijdend de voor of nadelen:
- (externe) harde schijf (al dan niet kaal of inclusief behuizing op usb)
Relatief goedkoop, kan veel op, maar hoe betrouwbaar is het? Uiteraard kun je een verificatie draaien direct na de backup, maar hoe verloopt het over tijd, aannemend dat de schijf 'ideaal' word opgeslagen: op een donkere, droge plek, in een stofvrije koffer met schuim tegen eventueel stoten?
Hoe slecht word de techniek wanneer de schijf zo goed als nooit word aangesloten, en kan ik over 10 of 20 jaar de data nog betrouwbaar terughalen? Omdat het (op dit moment) om 'slechts' 100GB aan unieke data gaat, kan ik het me op een 500GB+ schijf wel permitteren om een filesysteem met checksums en metadata te gebruiken, zodat de data betrouwbaarder terug te halen is over X jaar.
- online backup
Lastig.. vertrouw ik zoiets toe aan een externe partij, en wat gaat dat kosten? Bestaan ze over 10 jaar nog, hoe betrouwbaar is hun opslag als het gaat om bit rot e.d. (ik werk zelf in de storage industrie en aankopen door grote bedrijven zijn vaak eerder politiek dan technisch gedreven) en wat moet dat wel niet kosten? Voor mij de minst fijn aanvoelende optie.
- separate media (CD, DVD, BR, Tape)
Tape is misschien lang(er) houdbaar, de investering voor een goede drive weegt waarschijnlijk niet op tegen optische schijfjes. Daar komt dan ook het teruglezen over tig jaar bij, ik acht de kans dat ik dan een compatible optische drive kan vinden groter dan een (tegen die tijd) archaïsch loopwerk voor magneetbanden...
Thuis gebrande optische schijfjes zijn stukken goedkoper, maar onderheving aan flinke kwaliteitsverschillen en beperkte inhoud. Ook is de levensduur sterk afhankelijk van veel factoren. Natuurlijk kan ik de levensduur verlengen met zorgvuldig opslaan, maar wat kan ik verwachten? De fabrikanten beweren tot 100+ jaar te kunnen garanderen op de kwaliteit van de gebruikte 'dye', hoe weet ik echter zeker dat ik de juiste koop?
Na me in te lezen op adviezen van verschillende (recente) bronnen denk ik te weten dat de 'AZO' techniek op Verbatim superieur zou zijn:
http://www.cdromland.nl/p...Verbatim_8x_5st_Jewelcase
ruwweg 8GB per schijfje is dus 12 schijfjes voor mijn huidige archief ofwel 3 verpakkingen á 16 euro. Goedkoper dan een harde schijf, maar omdat me hier de mogelijkheid ontbreekt zelf het filesysteem te kiezen om de recovery zekerder te maken, wil je ze misschien dubbel branden wat de prijs gelijktrekt met de harde schijf optie hierboven.
Blu Ray dan? Tegen 25GB per schijfje á 6 euro per stuk weer goedkoper dan DVDDL, maar hoe is daar de kwaliteit van de materialen en diens houdbaarheid over 10+ jaar? Wat zijn hier de criteria om op te zoeken en de aanbevolen merken?
Op dit moment is de data waar het om gaat op 4 locaties aanwezig: Beide laptops, een PC op de studiekamer en een aparte USB schijf die altijd los opgeborgen word (dus los van het stroomnetwerk, ivm mogelijke blikseminslag) en is voorzien van een metalen casing met rubberen bescherming aan de randen.
Een collega zegt echter dat er bij hem onlangs enkele apparaten zijn stukgegaan omdat er bliksem insloeg in een vliegtuig dat over zijn huis vloog (hij woont bij schiphol) dat daarmee een groot inductieveld opwekte. Daar is ook een los opgeborgen harde schijf niet veilig tegen...
Niet om nu hypocriet te willen gaan doen (ik woon niet eens binnen 50 kilometer van een vliegveld) maar blikseminslag heb ik een paar maanden geleden wél gehad hier in huis, via onze schuur. Dat heeft ons toen 4 apparaten gekost. Hardware wordt door de verzekering vergoed, maar foto's terugkopen kan niet helaas
Dus, wat biedt mij de meeste lange termijn zekerheid? Ik neig nu naar de optie om gewoon een batterij DVD-DL+R schijfjes te kopen, maar sta open voor ideëen.
Los van mijn "normale" backups maak ik af en toe (zeg eens per jaar) een backup op een harddisk die ik 100 km verderop bij iemand neerleg. Hierbij maakt het niet (veel) uit dat de meest recente data er niet bij staat, ik ga er tenslotte vanuit dat ik het nooit nodig heb, en qua foto's e.d. heb ik dan in ieder geval het overgrote deel wel te pakken.HTT-Thalan schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 16:18:
De levensduur van de harddisk maak ik me geen zorgen om, de disk 20 jaar laten liggen heeft geen zin, omdat er af en toe een update nodig is. En over een paar jaar heb ik ongetwijfeld wel een andere harddisk over.
Crashplan bij jezelf en bij een vriend. Voor elk backup medium geldt dat je regelmatig moet testen of het nog werkt (minstens eens per jaar). Mocht Crashplan ooit stoppen, dan stap je over op wat anders.
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Misschien kan de topic starter dit nog toevoegen.
Bij gebruik van hardware raid wordt er automatisch de files/geheugen gescrubed, (google raid+scrubbing).
Maar bij linux software raid gebeurt dit niet automatisch. Dus indien de sectoren van je hd uitvallen, dan ga je dit heel laat merken.
RAID scrubbing (resyncing)
RAID scrubbing is a process that goes through each sector of the RAID array and checks that all drives agree on the data that should be present.
It is recommended to run a scrub of the RAID weekly, or at least monthly. This allows the drives to detect any 'weak' sectors and if possible relocate them. Its better to detect this as part of the routine testing than when you are trying to recover, since a read error is very likely to break your rebuild.
Dit doe ik nu met mijn linux software raid:
A simple shell script like this, dropped in /etc/cron.weekly and flagged executable, will save you a LOT of hassle:
(tijd kun je natuurlijk ook langer maken, dus niet elke week maar per maand).
#!/bin/bash
for f in /sys/block/md? ; do
echo check > $f/md/sync_action
done
(md? vervangen door je raid naam)
Make sure to TEST YOUR EMAIL NOTIFICATION from mdadm, too. If a drive fails and you never get notified, you're very likely to lose that data the moment anything else goes wrong.
Iemand andere ideen hierover?
Bij gebruik van hardware raid wordt er automatisch de files/geheugen gescrubed, (google raid+scrubbing).
Maar bij linux software raid gebeurt dit niet automatisch. Dus indien de sectoren van je hd uitvallen, dan ga je dit heel laat merken.
RAID scrubbing (resyncing)
RAID scrubbing is a process that goes through each sector of the RAID array and checks that all drives agree on the data that should be present.
It is recommended to run a scrub of the RAID weekly, or at least monthly. This allows the drives to detect any 'weak' sectors and if possible relocate them. Its better to detect this as part of the routine testing than when you are trying to recover, since a read error is very likely to break your rebuild.
Dit doe ik nu met mijn linux software raid:
A simple shell script like this, dropped in /etc/cron.weekly and flagged executable, will save you a LOT of hassle:
(tijd kun je natuurlijk ook langer maken, dus niet elke week maar per maand).
#!/bin/bash
for f in /sys/block/md? ; do
echo check > $f/md/sync_action
done
(md? vervangen door je raid naam)
Make sure to TEST YOUR EMAIL NOTIFICATION from mdadm, too. If a drive fails and you never get notified, you're very likely to lose that data the moment anything else goes wrong.
Iemand andere ideen hierover?
Misschien kan de topic starter dit nog toevoegen.
Externe hd's die langere tijd niet gbruikt worden.
Hoelang blijven de files goed, dus de sectoren goed, als je de schijven niet gebruikt, bijv je 1e backup map van de hd,
Kun je de sectoren verversen en kontroleren?
Nu ben ik dit aan het doen in linux, met:
read-write Test (non-destructive)
This test is designed for devices with data already on them. A non-destructive test writes a random pattern to a sector, reads the sector to verify the write, and then writes what was on the original sector. This is a single pass test and is useful as a general maintenance test.
# badblocks -nsv /dev/<device>
Deze is sneller,
sudo badblocks -nsvb 4096 /dev/sdx
Sectoren worden overschreven met dezelfde data, dus getest of de sector nog werkt.
Je zou nog gewoon de gehele hd kunnen overkopieren naar een lege hd.
Wat ik zelf zou willen weten, hoe vaak moet dit gedaan worden bij weing gebruik van de hd?
Of dit ook bij usb sticks werkt weet ik niet.
Externe hd's die langere tijd niet gbruikt worden.
Hoelang blijven de files goed, dus de sectoren goed, als je de schijven niet gebruikt, bijv je 1e backup map van de hd,
Kun je de sectoren verversen en kontroleren?
Nu ben ik dit aan het doen in linux, met:
read-write Test (non-destructive)
This test is designed for devices with data already on them. A non-destructive test writes a random pattern to a sector, reads the sector to verify the write, and then writes what was on the original sector. This is a single pass test and is useful as a general maintenance test.
# badblocks -nsv /dev/<device>
Deze is sneller,
sudo badblocks -nsvb 4096 /dev/sdx
Sectoren worden overschreven met dezelfde data, dus getest of de sector nog werkt.
Je zou nog gewoon de gehele hd kunnen overkopieren naar een lege hd.
Wat ik zelf zou willen weten, hoe vaak moet dit gedaan worden bij weing gebruik van de hd?
Of dit ook bij usb sticks werkt weet ik niet.
Gewoon op meerdere paarden wedden. Bijvoorbeeld een online backup provider kan op de fles, maar zodra je dat weet heb je je andere backupbestemmingen nog.HTT-Thalan schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 16:18:
Ik zit met een dilemma wat betreft het maken van een lange-termijn backup. Het gaat hierbij dan om onze dierbare herinneringen zoals bruiloft, baby, vakanties, etc.
[....]
Ikzelf ben redelijk paranoïde en doe het zo:
Crashplan Backup naar 2e HDD in mijn systeem (relatief onveilig maar snelle restore),
Crashplan backup naar externe HDD (maandelijks en bij vakanties buitenshuis bewaard).
Crashplan backup naar PC van familie (qua afstand goede mix tussen veiligheid - behalve bij kernaanval - wat en snelle toegang bij restore
Crashplan backup naar hun online dienst (paar dollar per maand)
Verder heb ik een script om alles te backuppen naar kleine RAR volumes. Binnen die RAR volumes stop ik recovery info. Tevens genereer ik royaal redundante recovery volumes (30%).
Deze zet ik 2x per jaar op externe HDD en brand ik 1x per jaar op DVD (4 speed) die naar een bankkluis gaat.
Merk op dat DVD minder betrouwbaar is, En als één sector onleesbaar is je vaak het hele bestand niet kan benaderen.
Daarom koop ik alleen goede DVD's (Verbatim, in Duitsland 30ct per stuk); brand ik ze op lage snelheid; geen duallayer onzin; vul ik ze niet met één RAR van 4GB maar met volumes van 200MB; hebben volumes intern recovery data; schrijf ik 30% aan recovery volumes weg.
Dit klinkt als veel werk. Het valt wel mee. Het meeste gaat automatisch. Het enige handwerk is maandelijks de externe HDD aanprikken, en jaarlijks DVD=tjes branden (valt wel mee met 2 branders).
Qua kosten ben ik 3,5 euro per maand aan Crashplan kwijt (betaal per 4 jaar, maar je mag wel eerder stoppen met geld terug) en 70 ofzo voor de bankkluis die ik toch al had.
Mijn foto's zijn dit alles wel waard!
Verder heel belangrijk, maar niet de leukste klus: test je restore. Je hebt niks aan het meest geavanceerde backupsysteem als je restore niet werkt!
Zojuist 'n backup gemaakt op mijn nieuwe asus laptop dmv van AI Recovery, netjes 5 .iso bestanden in een mapje geplaatst en genummerd van DVD1 tot DVD5!
Waar kan ik deze het beste op zetten? dvd-r, dvd-rw? of toch een externe hdd?
Staan hier ook al mijn progamma's op of is dit alleen windows7 en de benodigde drivers?
Alvast bedankt!
Waar kan ik deze het beste op zetten? dvd-r, dvd-rw? of toch een externe hdd?
Staan hier ook al mijn progamma's op of is dit alleen windows7 en de benodigde drivers?
Alvast bedankt!
even hier posten..
ik heb een raidset van ruwweg 4TB..
Deze collectie data is niet zo belangrijk dat ik er gelijk een backup van gemaakt heb.. maar gezien de boel (Thuisserver met hardware raid) zelf weer wat jaartjes meegaan wil ik ervoor gaan zorgen dat er een backup is (Tevens overweeg ik de thuisserver te vervangen voor iets dat goedkoper qua stroomgebruik is)
Wat is dan, in jullie opinie, nu een betere oplossing: een NAS/ethernet schijf (i.v.m. vervanging voor de thuisserver taken) of een usb schijf (geen usb3.0 beschikbaar helaas) en de thuisserver nog even laten draaien
ik heb een raidset van ruwweg 4TB..
Deze collectie data is niet zo belangrijk dat ik er gelijk een backup van gemaakt heb.. maar gezien de boel (Thuisserver met hardware raid) zelf weer wat jaartjes meegaan wil ik ervoor gaan zorgen dat er een backup is (Tevens overweeg ik de thuisserver te vervangen voor iets dat goedkoper qua stroomgebruik is)
Wat is dan, in jullie opinie, nu een betere oplossing: een NAS/ethernet schijf (i.v.m. vervanging voor de thuisserver taken) of een usb schijf (geen usb3.0 beschikbaar helaas) en de thuisserver nog even laten draaien
Voor mij is NAS en server hetzelfde, dat vooropgesteld.
De vraag is, wat wil je oplossen/wat is je probleem. Wil je een backup dan een externe schijf pakken en overkopieren. Wil je de server energiezuiniger maken, bouw je een nieuwe server/NAS (die energiezuiniger is) en gebruik de huidige server als "backup". Het enige echte nadeel zijn rampen (bliksem bijvoorbeeld) omdat waarschijnlijk beide servers aan het lichtnet/netwerk aangesloten zijn.
Je zult wat meer info moeten geven over de taken die de server doet en wat je tracht op te lossen.
De vraag is, wat wil je oplossen/wat is je probleem. Wil je een backup dan een externe schijf pakken en overkopieren. Wil je de server energiezuiniger maken, bouw je een nieuwe server/NAS (die energiezuiniger is) en gebruik de huidige server als "backup". Het enige echte nadeel zijn rampen (bliksem bijvoorbeeld) omdat waarschijnlijk beide servers aan het lichtnet/netwerk aangesloten zijn.
Je zult wat meer info moeten geven over de taken die de server doet en wat je tracht op te lossen.
hmm dat gaat wat verder offtopic, ik kan beter een topic openen dan..EnerQi schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 09:53:
Voor mij is NAS en server hetzelfde, dat vooropgesteld.
Even vraagje voor de crashplan/offsite users.
Ik maak nu een backup met Cobian van bepaalde mappen op de server naar een externe HDD. Deze diffjes worden dan weer geupload naar Crashplan. Probleem is dat Cobian 1x in de 14 dagen een full backup set maakt, alleen deze kan oplopen tot enkele GB's en met mijn 3Mbit upload duurt dat best lang.
Ik zag dat je in Crashplan ook kan opgeven dat je wilt backuppen naar een andere lokatie (bv een externe HDD), werkt dit goed want de opties zijn erg sumier.
Ik maak nu een backup met Cobian van bepaalde mappen op de server naar een externe HDD. Deze diffjes worden dan weer geupload naar Crashplan. Probleem is dat Cobian 1x in de 14 dagen een full backup set maakt, alleen deze kan oplopen tot enkele GB's en met mijn 3Mbit upload duurt dat best lang.
Ik zag dat je in Crashplan ook kan opgeven dat je wilt backuppen naar een andere lokatie (bv een externe HDD), werkt dit goed want de opties zijn erg sumier.
Ehm.. de vraag is, waarom ga je de backup backuppen? kan je niet direct de bestanden van de server backuppen?Megamind schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 15:34:
Even vraagje voor de crashplan/offsite users.
Ik heb met crashplan dus mappen direct op de server laten backuppen naar hun servers.
Daarnaast heb ik extra backupsets gemaakt om te backuppen naar externe HDDs e.d. Werkt prima.
Backupsets zijn onafhankelijk van elkaar, dus je kan bepaalde backupsets meer of minder laten backuppen.
De lokale backups bevatten bijvoorbeeld meer vluchtige dingen zoals downloads, work in progress, etc.
Uiteraard hebben de lokale backups ook minder revisies. Van de Crashplan Central heb ik ingesteld dat deze onbeperkt hoeveelheid versies behoudt.
De dingen die ik backup zijn niet alleen dingentjes zoals documenten e.d. maar ook mijn SVN repo's, database en filebackups vanaf externe sites e.d., die komen eerst op mijn server terecht, worden dan door Cobian backup ingepakt en weggeschreven. Weet niet hoe Crashplan hier zelf mee omgaat.
Nadat in december van 2011 mijn WD sharespace de geest gaf heb ik weer wat meer aandacht besteed aan de backup van mijn data. De WD sharespace had 4 x 1TB in software Raid 5 met dus 2,7TB aan beschikbare opslag. Hetzelfde als een 3TB disk beschikbaar heeft.
De 4 x 1TB heb ik in een DIY NAS gebouwd met FreeNAS als OS (ondertussen is het trouwens 6 x 1TB geworden) en ik heb een 3TB disk in een USB 2.0 enclosure gebouwd en die aan een CentOS 6.3 virtual gekoppeld. Deze laatste CentOS vm had ook nog een 500GB USB disk voor wat andere data.
In een cronjob iedere 4 wordt er een rsync pull (met oa. --delete) gedaan van de NAS naar de VM.
En nu komt het leuke;
Nadat ik de VM laatst herstarte na een kernel update, werden de 2 usb disk omgewisseld. 3TB - /dev/sdc -> /dev/sdd en 500GB - /dev/sdd -> /dev/sdc. Vervolgens kregen beiden vanuit de /etc/fstab een ander mountpoint. En vervolgens ging de rsync weer aan de slag, verwijderde alle data op de 500GB disk en was, omdat de data +/- 1,6TB omvat, na iets minder dan 500GB out of diskspace....
De originele data op die 500GB dus weg... Niet erg, wel balen. Dus alleen een diepe zucht en een facepalm
Voorlopig die VM via USB alleen voorzien van de 3TB disk
De 4 x 1TB heb ik in een DIY NAS gebouwd met FreeNAS als OS (ondertussen is het trouwens 6 x 1TB geworden) en ik heb een 3TB disk in een USB 2.0 enclosure gebouwd en die aan een CentOS 6.3 virtual gekoppeld. Deze laatste CentOS vm had ook nog een 500GB USB disk voor wat andere data.
In een cronjob iedere 4 wordt er een rsync pull (met oa. --delete) gedaan van de NAS naar de VM.
En nu komt het leuke;
Nadat ik de VM laatst herstarte na een kernel update, werden de 2 usb disk omgewisseld. 3TB - /dev/sdc -> /dev/sdd en 500GB - /dev/sdd -> /dev/sdc. Vervolgens kregen beiden vanuit de /etc/fstab een ander mountpoint. En vervolgens ging de rsync weer aan de slag, verwijderde alle data op de 500GB disk en was, omdat de data +/- 1,6TB omvat, na iets minder dan 500GB out of diskspace....
De originele data op die 500GB dus weg... Niet erg, wel balen. Dus alleen een diepe zucht en een facepalm

Voorlopig die VM via USB alleen voorzien van de 3TB disk
Zeker EXT. Het mooie van NTFS is dat je in dit soort gevallen vaak je hele data terug kunt krijgen (met de juiste bestandsnamen en mapnamen, in tegenstelling tot recovery van EXT)VorCha schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 16:13:
De originele data op die 500GB dus weg... Niet erg, wel balen.
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Maar dan heb je het idee van back-uppen nog niet begrepen, dan hoef je geen recovery te doen, dus je verliest geen file namen.Sando schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 22:03:
[...]
Zeker EXT. Het mooie van NTFS is dat je in dit soort gevallen vaak je hele data terug kunt krijgen (met de juiste bestandsnamen en mapnamen, in tegenstelling tot recovery van EXT)
Heb beetje snel (een woord per zin) gelezen/geschreven. 
Ik dacht dat je 3TB backup had en 500GB niet-backup.
Ik weet wat een backup is, maar in recovery-situaties, wanneer je geen backup hebt, maak je een sprongetje van blijdschap als de bron NTFS was en niet EXT.
Ik dacht dat je 3TB backup had en 500GB niet-backup.
Ik weet wat een backup is, maar in recovery-situaties, wanneer je geen backup hebt, maak je een sprongetje van blijdschap als de bron NTFS was en niet EXT.
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Ik heb een vraag, namens mijn neef:
Als je een Truecrypt volume aanmaakt op een NAS welke raid 5 draait, en 1 van de schijven zou uitvallen, is dan de truecrypt volume ook beschermd?
Als je een Truecrypt volume aanmaakt op een NAS welke raid 5 draait, en 1 van de schijven zou uitvallen, is dan de truecrypt volume ook beschermd?
Ik kwam laatst deze tegen: http://hazymat.co.uk/2011/08/amazing-robocopy/
Moet er zelf nog wat aan versleutelen (WOL gebruik ik niet), maar lijkt mij een ideaal scriptje!
Moet er zelf nog wat aan versleutelen (WOL gebruik ik niet), maar lijkt mij een ideaal scriptje!
Een Truecrypt volume is toch niets anders dan een blok data. Alsof je HDD het verschil ziet tussen een normaal volume of een encrypted volume.Snowwie schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 18:24:
Een waardeloze combinatie*: standaard Windows computers (data overal opgeslagen, inclusief op de systeemschijf/partitie), wens tot 'eigen' encryptie en proprietary cloud backup software.
Wat ik zoek is het omgekeerde van Boxcryptor. Ik wil dat ik virtuele partities kan aanmaken van werkelijke partities met behoud van VSS. Die virtuele partities moeten versleutelde weergaven van de plain versies zijn. Het idee is dat de backupsoftware naar die virtuele partities kijkt, niet de partities met plain files.
* De combinatie is vervelend omdat door het eerste een applicatie als Boxcryptor niet afdoende is. Het maakt een eigen virtuele, plain document, partitie aan. De C zou dan dus versleuteld zijn. Daarnaast zakken seq. read en seq. write ineen (om de één of andere, voor mij nu nog, onverklaarbare reden neemt random snelheid toe, maar niet direct RAM gerelateerd). Full disc encryption zoals dat van Truecrypt heeft dat nadeel niet, maar dan mis je de encryptie in de backup. En omdat het propietary cloud backup software is, niet een goedkope datastore, kan ik ook niet de encryptie door een stuk software van partij A laten afhandelen en naar partij B sturen.
Wat ik zoek is het omgekeerde van Boxcryptor. Ik wil dat ik virtuele partities kan aanmaken van werkelijke partities met behoud van VSS. Die virtuele partities moeten versleutelde weergaven van de plain versies zijn. Het idee is dat de backupsoftware naar die virtuele partities kijkt, niet de partities met plain files.
* De combinatie is vervelend omdat door het eerste een applicatie als Boxcryptor niet afdoende is. Het maakt een eigen virtuele, plain document, partitie aan. De C zou dan dus versleuteld zijn. Daarnaast zakken seq. read en seq. write ineen (om de één of andere, voor mij nu nog, onverklaarbare reden neemt random snelheid toe, maar niet direct RAM gerelateerd). Full disc encryption zoals dat van Truecrypt heeft dat nadeel niet, maar dan mis je de encryptie in de backup. En omdat het propietary cloud backup software is, niet een goedkope datastore, kan ik ook niet de encryptie door een stuk software van partij A laten afhandelen en naar partij B sturen.
Met Raid5 blijft het systeem gewoon werken als er één schijf uitvalt. Het maakt daarbij niet uit wat en hoe het erop staat. Desgewenst kun je een rebuild starten na toevoeging van een nieuwe schijf en je draait weer volledig zoals het was.Snowwie schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 18:24:
Zoals gezegd, ja, dat kan. Maar vergeet niet dat RAID in zijn algemeenheid geen back-up is. RAID sets kunnen kapot gaan bijvoorbeeld door een corrupte controller of meer dan 1 disk tegelijk stuk. En het biedt ook geen beveiliging tegen user error (per ongeluk iets verwijderen) of tegen corrupt geraakte data.Snowwie schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 18:24:
Dat weet ik, ik was alleen nieuwsgierig of X-Raid op mijn ReadyNAS NV+ een truecrypt bestand kan herstellen mocht er een schijf uitvallen.ebia schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 22:12:
Zoals gezegd, ja, dat kan. Maar vergeet niet dat RAID in zijn algemeenheid geen back-up is. RAID sets kunnen kapot gaan bijvoorbeeld door een corrupte controller of meer dan 1 disk tegelijk stuk. En het biedt ook geen beveiliging tegen user error (per ongeluk iets verwijderen) of tegen corrupt geraakte data.
Welke software wordt aangeraden om het volgende te bereiken?
De data van een laptop (niet een image dus), moet worden gebackupped op een externe HDD of NAS in het netwerk. Punt is dat de laptop regelmatig van huis wordt meegenomen naar externe werkplek en dat het fijn zou zijn dat de gewijzigde data voor het loskoppelen van het netwerk/HDD wordt gebackupped. Het is onhandig om dan telkens handmatig te synchen, dus ik zoek iets dat on the fly synct met je backup, zonder dat je moet wachten met afsluiten of opstarten van de laptop, omdat er eerst een backup moet worden voltooid.
In beginsel moet er sprake zijn van een one-way sync, waarbij de laptop leidend is. Dus verwijderen van data op de laptop, betekent ook verwijderen van de data op de backup.
Maar, om eventuele 'oude' data terug te halen, moet de backup van een week geleden nog bestaan blijven op de externe HDD/NAS. Echter er mag op ieder moment maximaal sprake zijn van 2 volledige backups op de NAS/externe HDD, dus:
1. week xx backup volledig
2. volledige dagelijkse backup die on the fly syncht met de data op de laptop (waarbij alleen maar de gewijzigde bestanden dus telkens worden bijgewerkt en voor de rest de ongewijzigde data in stand laat).
Zo heb je altijd de keuze om een week terug te gaan in totaliteit, of je pakt de meest recente backup van de dag ervoor in zijn geheel.
Welke software doet zoiets beiden en geheel automatisch en on the fly?
De data van een laptop (niet een image dus), moet worden gebackupped op een externe HDD of NAS in het netwerk. Punt is dat de laptop regelmatig van huis wordt meegenomen naar externe werkplek en dat het fijn zou zijn dat de gewijzigde data voor het loskoppelen van het netwerk/HDD wordt gebackupped. Het is onhandig om dan telkens handmatig te synchen, dus ik zoek iets dat on the fly synct met je backup, zonder dat je moet wachten met afsluiten of opstarten van de laptop, omdat er eerst een backup moet worden voltooid.
In beginsel moet er sprake zijn van een one-way sync, waarbij de laptop leidend is. Dus verwijderen van data op de laptop, betekent ook verwijderen van de data op de backup.
Maar, om eventuele 'oude' data terug te halen, moet de backup van een week geleden nog bestaan blijven op de externe HDD/NAS. Echter er mag op ieder moment maximaal sprake zijn van 2 volledige backups op de NAS/externe HDD, dus:
2. volledige dagelijkse backup die on the fly syncht met de data op de laptop (waarbij alleen maar de gewijzigde bestanden dus telkens worden bijgewerkt en voor de rest de ongewijzigde data in stand laat).
Zo heb je altijd de keuze om een week terug te gaan in totaliteit, of je pakt de meest recente backup van de dag ervoor in zijn geheel.
Dat kan allemaal met Syncovery (http://www.syncovery.com/)
- optie Realtime sync deze houdt alles realtime bij zodra die schijf/nas is aangesloten
- voor de weekbackup moet je een apart profiel maken welke eens per week je "realtime" backup verplaatst naar een aparte map.
- optie Realtime sync deze houdt alles realtime bij zodra die schijf/nas is aangesloten
- voor de weekbackup moet je een apart profiel maken welke eens per week je "realtime" backup verplaatst naar een aparte map.
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Redelijk duur programma nog voor meerdere pc's. Aangezien het alleen een sync programma is en verder niet veel extra's biedt (bijv. images maken, want dan kan Acronis de deur uit).
Zijn er niet andere alternatieven. Eventueel niet realtime sync, maar dan een sync die draait wanneer je de laptop afsluit (alvorens echt af te sluiten). Gaat met name om syncen van .doc's, waardoor het weinig tijd in beslag neemt. Ik wil voorkomen dat het handmatig moet, vandaar toch een stukje software wat alles beheert. Zowel de realtime/dagelijkse sync, als het behouden van 1 kopie per week die wekelijks wordt vervangen door een recentere sync.
Puur backup wil ik niet, aangezien verwijderde data op de laptop, ook in de dagelijkse sync moet worden worden verwijderd.
Overigs qua hardware: Wat vindt men van Iomega NAS server Home Media Network Hard Drive - Cloud Edition - 2 TB?
Deze is nu in de aanbieding voor maar 99 euro. Lees alleen twee ervaringen van anderen dat de server niet kan multitasken. Kan je dan beter voor de WD My Book Live gaan of zijn de prestaties gelijk qua multitasken en data-overdracht? De specs lijken redelijk gelijkwaardig namelijk.
Zijn er niet andere alternatieven. Eventueel niet realtime sync, maar dan een sync die draait wanneer je de laptop afsluit (alvorens echt af te sluiten). Gaat met name om syncen van .doc's, waardoor het weinig tijd in beslag neemt. Ik wil voorkomen dat het handmatig moet, vandaar toch een stukje software wat alles beheert. Zowel de realtime/dagelijkse sync, als het behouden van 1 kopie per week die wekelijks wordt vervangen door een recentere sync.
Puur backup wil ik niet, aangezien verwijderde data op de laptop, ook in de dagelijkse sync moet worden worden verwijderd.
Overigs qua hardware: Wat vindt men van Iomega NAS server Home Media Network Hard Drive - Cloud Edition - 2 TB?
Deze is nu in de aanbieding voor maar 99 euro. Lees alleen twee ervaringen van anderen dat de server niet kan multitasken. Kan je dan beter voor de WD My Book Live gaan of zijn de prestaties gelijk qua multitasken en data-overdracht? De specs lijken redelijk gelijkwaardig namelijk.
Scriptje maken met robocopy en dan optie /MIR gebruiken.
Kost niks en kan je inplannen met de scheduler.
Eventueel bij afsluiten opnieuw laten draaien, dat kan je instellen met gpedit.msc.
Over syncovery tja wat is duur. De standard mag je op meerdre pc's installeren als je maar niet tegelijk gebruikt.
Je kan het ook op een server zetten die dan alle pc's synct
Zelf heb ik het family pack zodat ik het op 5 pc's tegelijk kan draaien..
Krachtigste feature is wel dat hij twee directory's tegelijk kan syncen. Links/Rechts beide kanten mogen wijzigen. Zoiets lukt je niet met robocopy. Dat was mij het geld wel waard
Kost niks en kan je inplannen met de scheduler.
Eventueel bij afsluiten opnieuw laten draaien, dat kan je instellen met gpedit.msc.
Over syncovery tja wat is duur. De standard mag je op meerdre pc's installeren als je maar niet tegelijk gebruikt.
Je kan het ook op een server zetten die dan alle pc's synct
Zelf heb ik het family pack zodat ik het op 5 pc's tegelijk kan draaien..
Krachtigste feature is wel dat hij twee directory's tegelijk kan syncen. Links/Rechts beide kanten mogen wijzigen. Zoiets lukt je niet met robocopy. Dat was mij het geld wel waard
[ Voor 53% gewijzigd door psy op 19-09-2012 13:10 ]
Yadis! is een programma dat on the fly sync met usb of netwerkschijf. Het werkt op basis van veranderingen in de bestanden en kopiert deze volledig. Zodra je DE usb schijf insteekt/netwerk beschikbaar, gaat ie aan de slag. Ie kan ook meerdere kopies bewaren, maar dit vind ik omslachtig "datanaam20121909.doc" bijvoorbeelddagizmo schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 10:09:
Welke software wordt aangeraden om het volgende te bereiken?
En het is gratis
Klinkt cool. Nu nog een versie voor Linux!
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Ik kreeg net een mailtje van amazon dat ze een speciale dienst in gaan zetten voor opslag/archiveering/backup.
Kosten zijn 1.1 dollarcent per gb per maand
http://aws.amazon.com/glacier/
ora et labora
Wow dat klinkt wel netjes als dat alles is. Het wordt tijd dat Tweakers.net eens een review/vergelijking maakt met de betere online backuppers, zoals hoe heet die andere ookalweer..
ff gesearched, er was een andere die ook aantrekkelijk klonk, maar kon het via de search zo snel niet vinden.
Er zijn er geloof ik 3 of 4 die serieus netjes zijn. Maar het is vaak storage zelf, en dataverkeer voor het up- danwel downloaden, waar je voor betaalt.
Aangezien ik ook een VPS gebruik met levenslang 40% korting vraag ik me af waar de sweet spot zit, wanneer VPS niet meer cool is, en of er ergens in een of ander land niet een VPS is die compatitieve prijzen heeft. Want een VPS is natuurlijk een zwitsers zakmes vergeleken bij 'online backup only' wat dan meer een tandenstoker is.
ff gesearched, er was een andere die ook aantrekkelijk klonk, maar kon het via de search zo snel niet vinden.
Er zijn er geloof ik 3 of 4 die serieus netjes zijn. Maar het is vaak storage zelf, en dataverkeer voor het up- danwel downloaden, waar je voor betaalt.
Aangezien ik ook een VPS gebruik met levenslang 40% korting vraag ik me af waar de sweet spot zit, wanneer VPS niet meer cool is, en of er ergens in een of ander land niet een VPS is die compatitieve prijzen heeft. Want een VPS is natuurlijk een zwitsers zakmes vergeleken bij 'online backup only' wat dan meer een tandenstoker is.
Hey grappig, ik had deze reactie helemaal niet gezien. Kwam hem tegen in de search net.EricEric752 schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 18:26:
[...]
Voor het geval van verongelukken zit ik al een tijdje te denken aan https://www.mailfromheaven.eu/. Hier kan je een bericht achterlaten dat verstuurd wordt als je komt te overlijden.
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Da's bij een beetje data-volume al snel stukken duurder dan bv CrashPlan...mrc4nl schreef op donderdag 20 september 2012 @ 13:52:
Ik kreeg net een mailtje van amazon dat ze een speciale dienst in gaan zetten voor opslag/archiveering/backup.
t is maar net wat je nodig hebt, wel kan je bij amazon de serverlocatie kiezen. als je bijv wil dat de data niet de EU verlaat. ik heb me net geregistreerd, rare methode, moest mn telefoonnummer opgeven, dan word ik gebeld en moet een code invoeren die in de browser staat, naja het is iig gelukt. n nog uitproberenEgMaf schreef op donderdag 20 september 2012 @ 19:37:
[...]
Da's bij een beetje data-volume al snel stukken duurder dan bv CrashPlan...
eerste indruk. eeh het bestaat maar een week ofzo? iig vrij nieuw, zullen misschien nog kinderziektes zijn.
web front end kan geen uploads doen, heb je een client nodig, en die zijn betaald.
dang, t is dat ik geen informatica doe want een app schrijven speciaal voor backups uploaden naar glacier zou heel goed van pas komen
[ Voor 25% gewijzigd door mrc4nl op 21-09-2012 01:37 ]
ora et labora
Yadis doet inderdaad realtime sync, maar met dit programma wordt gelijk wel de backup dus definitief aangepast. Ik zie nog geen optie om wekelijks een backupbestand te laten staan, tot er weer een week voorbij is. Het realtime syncen is wel een plus! Wellicht combineren met een backup programma die wekelijks een sync draait dan en dan Yadis voor het realtime backuppen naar een shared folder.EnerQi schreef op woensdag 19 september 2012 @ 17:37:
[...]
Yadis! is een programma dat on the fly sync met usb of netwerkschijf. Het werkt op basis van veranderingen in de bestanden en kopiert deze volledig. Zodra je DE usb schijf insteekt/netwerk beschikbaar, gaat ie aan de slag. Ie kan ook meerdere kopies bewaren, maar dit vind ik omslachtig "datanaam20121909.doc" bijvoorbeeld.
En het is gratis
Jammer dat Yadis het niet beide kan.
Ik zit te overwegen om over te stappen van Acronis TrueImage Home 2012 naar een ander imaging-programma. Met Acronis teveel troubles gehad (zoals o.a. een hoop ellende met het verliezen van een DVD-drive, m'n cardreader en een externe HDD door gerommel in het register door Acronis) en recentelijk een image die succesvol was gemaakt en gevalideerd, maar toch corrupt bleek te zijn.
Zo 1-2-3 schijn ik bij Macrium Reflect uit te komen als een degelijk alternatief. Kan ook imagen, heeft een boot-CD, kan images mounten in Windows. Schijnt een goed programma te zijn, maar ervaringen van mede-tweakers hecht ik meer waarde aan
Dus, iemand ervaringen hiermee?
Zo 1-2-3 schijn ik bij Macrium Reflect uit te komen als een degelijk alternatief. Kan ook imagen, heeft een boot-CD, kan images mounten in Windows. Schijnt een goed programma te zijn, maar ervaringen van mede-tweakers hecht ik meer waarde aan
[ Voor 8% gewijzigd door Wildfire op 24-09-2012 10:09 ]
Als je Windows 7 hebt, waarom gebruik je niet de imaging functie van Windows 7? Is meteen bare-metal en is het daarom mogelijk om je images te restoren op andere hardware mocht het ooit nodig zijn.Wildfire schreef op maandag 24 september 2012 @ 10:08:
Ik zit te overwegen om over te stappen van Acronis TrueImage Home 2012 naar een ander imaging-programma. Met Acronis teveel troubles gehad (zoals o.a. een hoop ellende met het verliezen van een DVD-drive, m'n cardreader en een externe HDD door gerommel in het register door Acronis) en recentelijk een image die succesvol was gemaakt en gevalideerd, maar toch corrupt bleek te zijn.
Zo 1-2-3 schijn ik bij Macrium Reflect uit te komen als een degelijk alternatief. Kan ook imagen, heeft een boot-CD, kan images mounten in Windows. Schijnt een goed programma te zijn, maar ervaringen van mede-tweakers hecht ik meer waarde aanDus, iemand ervaringen hiermee?
Naar aanleiding van mijn uitgebreide overwegingen een tijdje terug (zie ergens hierboven), heb ik nu besloten om voor de eerste volledige backup voor DVD's te kiezen welke op een externe locatie bewaard gaan worden.
Dit zijn de volgende schijfjes geworden, dwz, ze moeten nog bestelden worden:
pricewatch: Verbatim DVD+R 4.7GB 16x Matt Silver AZO (Jewelcase 10-pak)
het verhaal met de 'gold / archive' schijven van Verbatim bleek een hoop onzin, de dubbele prijs voegt geen eigenschappen toe die mijn backups betrouwbaarder maken of langer laten leven.
De vraag is nu nog vrij simpel lijkt me: Alhoewel de prijs van Mycom de laagste uit de pricewatch is (ik kom nu op ruwweg € 0,24 / gigabyte uit), kan ik nog (veel) goedkoper uit zijn door op alternatieve wijze te shoppen (buitenland e.d.) of heeft dat geen zin? Mycom is hier in Breda vertegenwoordigd, dus lekker dichtbij.
het verhaal met de 'gold / archive' schijven van Verbatim bleek een hoop onzin, de dubbele prijs voegt geen eigenschappen toe die mijn backups betrouwbaarder maken of langer laten leven.
De vraag is nu nog vrij simpel lijkt me: Alhoewel de prijs van Mycom de laagste uit de pricewatch is (ik kom nu op ruwweg € 0,24 / gigabyte uit), kan ik nog (veel) goedkoper uit zijn door op alternatieve wijze te shoppen (buitenland e.d.) of heeft dat geen zin? Mycom is hier in Breda vertegenwoordigd, dus lekker dichtbij.
Dat heeft echt wel zin, als je gelijk 100 DVD's koopt ofzo.
Doe even een rondje bij je vrienden, grote kans als je allemaal samen een paar honderd DVD's koopt dat je dan de verzendkosten gratis krijgt.
(zo deed ik het vroeger, inmiddels gebruik ik geen optische media meer. Althans, zelden. Heb nog wel e.e.a. liggen.
Doe even een rondje bij je vrienden, grote kans als je allemaal samen een paar honderd DVD's koopt dat je dan de verzendkosten gratis krijgt.
(zo deed ik het vroeger, inmiddels gebruik ik geen optische media meer. Althans, zelden. Heb nog wel e.e.a. liggen.
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Je gaat toch niet DVD's zitten klooien terwijl je voor 141 euro een 3TB HD hebt!HTT-Thalan schreef op maandag 24 september 2012 @ 12:41:
Naar aanleiding van mijn uitgebreide overwegingen een tijdje terug (zie ergens hierboven), heb ik nu besloten om voor de eerste volledige backup voor DVD's te kiezen welke op een externe locatie bewaard gaan worden.
http://www.redcoon.nl/B38...-3TB_Vanaf-35?refId=tweak
Voor de eerste 'DR' backup gaat het om onze foto's, op dit moment kijk ik tegen ~ 50 á 60GB aan.Megamind schreef op maandag 24 september 2012 @ 16:41:
[...]
Je gaat toch niet DVD's zitten klooien terwijl je voor 141 euro een 3TB HD hebt!
http://www.redcoon.nl/B38...-3TB_Vanaf-35?refId=tweak
Om daar een harde schijf voor te kopen terwijl een 10-pack 4,7GB DVD's voor minder dan € 11,- weg gaat bij de lokale mycom, vind ik overkill. Daarbij ben ik een groot voorstander van het scheiden van data en electronica, als die schijf een verborgen defect blijkt te hebben ga ik nat als de backup echt nodig blijkt te zijn.
Daarnaast is het transport van een harde schijf risicovoller dan bij DVD's, en ben ik in het laatste geval ook minder data kwijt (subset tegenover 100%) als er toch een defecte DVD bij is. Last but not least kan ik DVD's eenvoudiger beschermen tegen licht, vocht en stof.
Dat gezegd: we hébben wel een 'backup' harde schijf: een WD Elements van 640GB, waar primair onze backups op gemaakt worden (zo ongeveer maandelijks). Die hou ik gewoon bij de hand.
Zit nog steeds met dit vraagstuk:
Yadis heb ik nu getest. Het realtime synchroniseren doet het perfect, maar helaas een groot nadeel: wanneer je de mapstructuur wijzigt op de laptop, dan wijzigt Yadis de mapstructuur niet op de backupschijf. Yadis reageert enkel op file wijzigingen en reageert niet op het verplaatsen van de mappenstructuur. Zodoende wordt je backup alsnog een wirwar.
Iemand nog suggesties, die dus alles doet wat ik verlang van een backup? En volgens mij zijn die vereisten niet zo heel gek?
Yadis heb ik nu getest. Het realtime synchroniseren doet het perfect, maar helaas een groot nadeel: wanneer je de mapstructuur wijzigt op de laptop, dan wijzigt Yadis de mapstructuur niet op de backupschijf. Yadis reageert enkel op file wijzigingen en reageert niet op het verplaatsen van de mappenstructuur. Zodoende wordt je backup alsnog een wirwar.
Iemand nog suggesties, die dus alles doet wat ik verlang van een backup? En volgens mij zijn die vereisten niet zo heel gek?
* HyperBart meldt zich

Sinds een tijdje al aan het testrijden met ZFS. Nu effectief mijn +10TB NAS gebouwd op basis van een N40L.
Backups worden nu door middel van snapshotting genomen, snel, transparant en makkelijk benaderbaar.
Uiteraard beschermt dit niet tegen een brand of multiple falen van mijn disks (ik kan maar één disk failure aan), maar het is wel de snelste, goedkoopste en meest geautomatiseerde manier van backuppen.
Voor offsite backups ben ik nog aan het denken aan een simpele SSD/USB stick die groot genoeg is om mijn foto-archief en documenten te backuppen... Eventueel geëncrypteerd: gooi je je USB stickje in de auto of laat je lekker op het werk liggen en je bent weer supersafe
.

Sinds een tijdje al aan het testrijden met ZFS. Nu effectief mijn +10TB NAS gebouwd op basis van een N40L.
Backups worden nu door middel van snapshotting genomen, snel, transparant en makkelijk benaderbaar.
Uiteraard beschermt dit niet tegen een brand of multiple falen van mijn disks (ik kan maar één disk failure aan), maar het is wel de snelste, goedkoopste en meest geautomatiseerde manier van backuppen.
Voor offsite backups ben ik nog aan het denken aan een simpele SSD/USB stick die groot genoeg is om mijn foto-archief en documenten te backuppen... Eventueel geëncrypteerd: gooi je je USB stickje in de auto of laat je lekker op het werk liggen en je bent weer supersafe
Dat van die DVD's vind ik een uitstekend plan. Geen blikseminslag die jouw data vernietigt.HTT-Thalan schreef op maandag 24 september 2012 @ 16:50:
[...]
Voor de eerste 'DR' backup gaat het om onze foto's, op dit moment kijk ik tegen ~ 50 á 60GB aan.
Om daar een harde schijf voor te kopen terwijl een 10-pack 4,7GB DVD's voor minder dan € 11,- weg gaat bij de lokale mycom, vind ik overkill. Daarbij ben ik een groot voorstander van het scheiden van data en electronica, als die schijf een verborgen defect blijkt te hebben ga ik nat als de backup echt nodig blijkt te zijn.
Daarnaast is het transport van een harde schijf risicovoller dan bij DVD's, en ben ik in het laatste geval ook minder data kwijt (subset tegenover 100%) als er toch een defecte DVD bij is. Last but not least kan ik DVD's eenvoudiger beschermen tegen licht, vocht en stof.
Dat gezegd: we hébben wel een 'backup' harde schijf: een WD Elements van 640GB, waar primair onze backups op gemaakt worden (zo ongeveer maandelijks). Die hou ik gewoon bij de hand.
Alleen op de langere termijn wordt het wat onbetrouwbaarder (al geldt dat net zo goed voor harddisks).
Gebruik zelf ook Verbatim's voor de offline opslag.
Je kan eventueel ook nog quickpar bestanden erbij zetten als e.e.a. beschadigd zou raken.
Let op:
Dit topic is bedoelt om gedachten uit te wisselen over het maken van backups. De bedoeling is om lezers een wat breder inzicht te geven over de mogelijkheden en wijsheden omtrent het maken van backups.
Heb je toevoegingen schroom niet om ze hier gewoon te posten zodat we er allemaal wat wijzer van kunnen worden.
Dit topic is bedoelt om gedachten uit te wisselen over het maken van backups. De bedoeling is om lezers een wat breder inzicht te geven over de mogelijkheden en wijsheden omtrent het maken van backups.
Heb je toevoegingen schroom niet om ze hier gewoon te posten zodat we er allemaal wat wijzer van kunnen worden.