Laat ik voorop stellen dat ik je methode best wel goed vind en een mooie DHZ oplossing is waarbij jezelf in controle blijft (over security) en toch de functionaliteit van veel andere 'online' back-up tools evenaart.
Maar...
Als eerste zie ik bij de opbouw van de tunnel toch wat moeilijkheden/kwetsbaarheden:
- De WinSSHD draait op de pc van de 'andere partij', dit kan ook bijna niet anders. Maar als de daemon ooit kwetsbaar wordt voor een exploit, en je bent niet op de hoogte van dat feit, heb je wellicht voor een langere tijd dan je lief is een ongepatcht systeem. Of erger, een uitgebuit systeem. Okee, je probeert dat (netjes) te voorkomen door dat te starten binnen een groep met weinig rechten, maar dat is helaas niet altijd afdoende.
- Als de computer in kwestie ook niet zo netjes wordt bijgehouden qua updates (afgebroken door de user om maar iets te noemen) kunnen er eventueel nog veel kwetsbaarheden worden uitgebuit (dan is de daemon springplank voor een stap verder). Op zich niet erg voor je data, die staat veilig in truecrypt, maar wel minder voor de gecompromitteerde computer en overige data daarop. Ook zou iemand je backup kunnen wissen op die manier, of anders onbereikbaar maken. Beschikbaarheids issues dus.
- Updaten is dus een must, maar dat kan je niet altijd controleren, of je moet met teamviewer achtige tools zo nu en dan kijken naar de andere kant, iets waar de andere kant wel akkoord voor moet geven en dus voor thuis moet zijn.
- Veel ISP's werken wel met semi-vaste IP-adressen, maar iets van een dynamisch DNS is eigenlijk wel een must, want die IP-adressen kunnen altijd veranderen. Dat brengt weer extra configuratiewerk met zich mee.
- Het forwarden van een port direct naar een interne host vind ik in het kader van security ook best eng. We moeten het niet compleet overdrijven natuurlijk, maar je zou eens moeten monitoren hoeveel requests per seconde worden uitgevoerd op die SSH poort als 'ze' die open poort eenmaal gevonden hebben. Ja, een non-default poortje openzetten helpt natuurlijk wel iets, maar eigenlijk ontkom je niet aan het toepassen van goede logging en intrusion detection. En daar zit meteen een probleem, want op WIndows bakken is dat toch een stuk lastiger. En paps en mams aan de Linux zetten is ook geen doen
Goed, dat zijn meer de security overwegingen in het verhaal. Misschien een tikkie overdreven, en de kans op uitbuiting is heel erg klein (maar het is nu eenmaal mijn vakgebied). Dan heb je nog een paar praktische punten. Je hebt met dit systeem eigenlijk geen historie. Het liefst zou ik van (gewijzigde) bestanden minimaal 1 keer per dag een kopie willen trekken, zodat ik nooit meer dan een dag werk kwijt ben als ik een bestand verlies waar ik een paar dagen achtereen aan heb gewerkt. Nu schrijf je telkens een nieuwe over de oude heen.
En ook het verwijderen van oude bestanden gaat niet automatisch. Enerzijds prima: handig om een historie te hebben van de oude situatie. Maar als je regelmatig (zoals ik) besluit dat de mappenstructuur even 'om' moet in het kader van nieuwe inzichten, of gewoon besluit rommel op te ruimen, dan wordt het aan de ontvangende zijde snel een puinhoop en zit je bij een recover actie met je handen in het haar welke versie van je bestanden nu de laatste was (Beyond Compare FTW). Het zou dus handig zijn dat bijvoorbeeld elke kopie dagelijks in zijn eigen map wordt weggeschreven. Punt wel is dat dat dan veel te veel dataopslag kost (omdat Windows geen mechaniek heeft om dezelfde niet-gewijzigde bestanden efficiënt bij te houden en maar één maal fysiek op te slaan, zoals je onder unix kan doen met links). Dus zou je dat dan na een week moeten consolideren en dan elke week weer opnieuw beginnen, waarbij je bijvoorbeeld in totaal 4 weken laat staan in het geval dat.
Wat je nu dus eigenlijk doet is een kopie bijhouden op een andere machine. Een mirror. Een 'echte' backup is in mijn ogen meer dan een kopie alleen (ook al wijzigen de meeste bestanden nooit). Dat het automatisch gaat spreekt me wel erg aan (minder kans dat je het vergeet), maar is ook meteen de grootste valkuil, want als je geen goede terugkoppeling krijgt of de back-up is geslaagd denk je misschien alles goed ingeregeld te hebben maar is dat het misschien niet. Dat een back-up op een 'online' medium staat is voor mij niet zo'n harde eis. Liever wat meer moeite om deze fysiek op te halen, dan online manier die toch nog best wat aandacht vergt om goed te configureren en werkend te houden...
Zoals je ziet: ben er nog niet helemaal over uit