ora et labora
Even een antwoord op een vraag uit het zuinige server topic.....Marc84 schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 21:38:
Collectie is ongeveer 1TB. Maandelijks komt er ongeveer 3Gb bij. Ik heb geen andere computer waar de collectie op past. Was is dan verstandig? Voor RAID gaan of bijvoorbeeld op een andere of externe harde schijf backupen dmv rsync?
Bekijk in je omgeving naar een plek waar je
1 iets "veilig" kunt opbergen.
2 waar je meerdere keren per "backup periode" bent
Ik denk aan vrienden, familie, werk. Wat even van belang is dat als je een keer vergeet de boel mee te nemen dat dat niet erg is want je bent er binnenkort toch nog een keer.
Je koopt 2 externe schijven van 1 tot 3 tb(hangt even van de hoeveelheid belangrijke data af) Je formatteert die schijven met een bestandssysteem wat rechten begrijpt bijv. ntfs.
Dan zet je een script op(wat automatisch draait als je de externe schijf aan de computer hangt of op tijdstippen) wat met volume shadow copy de boel op de externe schijf zet.
Waarbij het script moet zorgen dat de bestanden wel of niet gecomprimeerd worden, niet veranderde bestanden hard links zijn en niet opnieuw gekopieerd/gecomprimeerd. Het comprimeren kun je ook makkelijk doen door windows de opdracht te geven om de xterne disk als gecomprimeerd volume te zien.
Je verwijdert nooit een bestand van de externe schijf
Voorbeeld http://users.softlab.ntua.gr/~ttsiod/win32backup.html en er zijn er wel meer te vinden.
Die externe schijf neem je mee als je naar je veilige plek gaat en wissel je om. Je hebt hiermee een offsite backup in handen met relatief weinig moeite en kosten.
Nadeel als je een wat langere periode niet op de veilige plek komt kan het zijn dat een van de twee schijven niet alle bestanden meer heeft omdat je in de periode dat je het bestand hebt gemaakt en verwijderd je niet de schijven hebt gewisseld.
[ Voor 8% gewijzigd door Mafketel op 25-06-2011 09:29 ]
Data wordt gebackupt naar een datacenter in San Francisco waar het in zelf ontworpen servers met RAID+ZFS wordt opgeslagen: (zie ook de blog over hoe alles werkt: http://blog.backblaze.com/)

En dat dan ongelimiteerd voor 50$/jaar voor één pc. Ze hebben al 15 petabyte, waarop ze ook alle gewijzigde versies van bestanden van de afgelopen maand bewaren. Alleen jammer dat het met 0,12 MB/seconde al een maand duurde om alle bestanden <500MB te uploaden, filmcollectie backuppen zal nog wel even duren.
Ooit gebruikte ik nog maandelijks acronis en een rsync-scriptje om m'n externe HDD vol te gooien om het daarna op het werk te bewaren, maar dit scheelt zoveel tijd dat het me de verstoffende harde schijven waard is
Je kunt ook de belangrijke kern van je documenten naar een VPS backuppen. Voor je website gebruik je vaak toch die vele gigabytes aan ruimte en bandbreedte niet.
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Verwijderd
[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2011 00:37 ]
Met de DSM kun je gemakkelijk automatisch backups laten maken. Ik gebruik zelf een lokale backup naar een usb schijf die hangt aan mn Synology. Elke nacht rond 4 uur kopieert de NAS de bestanden naar de usb disk. Je kunt uiteraard zelf aangeven welke mappen hij moet back-uppen.Verwijderd schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 11:34:
zijn er mensen die ervaring hebben met het automatisch back-uppen van een NAS naar een externe hardeschijf of liever nog naar een pc.
En hoe bevalt dit tot dusver? Ik heb gisteren een account aangemaakt om het eens te testen. helaas maar 3 dagen dus erg veel ervaring kan ik niet op doen qua stabiliteit. Vandaar dat ik erg benieuwd ben want jij hierover kan zeggen.pven schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 14:49:
[...]
Ik heb http://www.onlinestoragesolution.com gevonden. Voor net geen 37 euro heb ik een 2-jarig abbo afgesloten waarbij ik 'unlimited' storage mag gebruiken, daarbij schijnt er iets met backup mogelijk te zijn (moet ik nog uitzoeken). Het grote voordeel voor mij: ik kan nu met rsync (zonde GUI) mijn NAS syncen naar deze online storage.
Het opzetten werkte super simpel dmv rsync. De java app om in je files te browser deed het gisteren welgeteld 5 min, toen kreeg ik allemaal JSON errors. Dat is dan al meteen een flinke domper. Niet dat ik het zal gebruiken, daar hebben we onze FTP clients voor, maar het zegt misschien wel wat over de kwaliteit van deze service...
eBay: NS-K330 USB Storage NAS Printserver/Fileserver/FTP/Bittorrent/DLNA server
Zelf niet aangeschaft omdat ik local geen vrije ethernetpoorten heb en remote al een Synology NAS heb staan, maar volgens mij is dit een goedkope relaxte oplossing, dus ik dacht ik deel het ff.
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Lijkt me een goede oplossing voor iedereen die nog niet aan back-ups doet maar er wel vaker aan denkt en bij zichzelf weet dat dit een must is (zoals ik dus).
Een tweede backup maak ik dan onregelmatig op DVD's, vooral foto's, en berg die dan op in de burolade op mijn werk.
Cititzen of Ladonia
Op de famillie computer draai ik syncback waarbij er om de de 4 uur de boel "sync" met de "huis" server (raid 5) en de synology (raid 1) en 2x per dag wordt er "gesyncd" met livedrive.com http://www.livedrive.com/?tid=HC8KTXTD die ik gebruik na wat diepgravend onderzoek onder de verschillende online storage aanbieders waarbij ik bij livedrive 5,95 euro per maand kwijt ben voor ongelimiteerde opslag ruimte
Maar wat ze van livedrive sinds kort hebben en nog veel makkelijker is voor de vrouw des huizes
En ik heb rust omdat de heilige kids foto's veilig staan
[ Voor 6% gewijzigd door cefas op 13-07-2011 19:58 . Reden: tik foautje ]
Where is my ANY key
Verwijderd
Wij hebben in huis meerdere pc's en notebooks, nu wil ik iets waar ik draadloos mijn bestanden kan plaatsen en vanaf elke pc of notebook kan benaderen (eventueel met rechten).
Simpel gedacht zoek ik dus eigenlijk een soort draadloze hdd, maar die bestaan niet (meer).
Nu lees ik veel over NAS, maar wordt er geen wijs uit of dit iets voor mijn probleem is.
wie heeft er tips
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Heb je een 2TB NAS voor €145.
-edit-
@sorcees weet je ook Specs? Of ie eSata ondersteunt?
Site heeft het er niet over.
-edit2-
Bij nader inzien vind ik dat niet goedkoop.. Voor €60 heb je tegenwoordig al een 2TB schijf. €60 voor de case? Naah, meestal mag de case niets kosten omdat de schijf refurbished is. Niets mis mee, maar dat is het mooie van die dingen. De prijs. In dit geval dus niet.
[ Voor 72% gewijzigd door Sando op 14-07-2011 04:16 ]
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Site heeft het er niet over.
-edit2-
Bij nader inzien vind ik dat niet goedkoop.. Voor €60 heb je tegenwoordig al een 2TB schijf. €60 voor de case? Naah, meestal mag de case niets kosten omdat de schijf refurbished is. Niets mis mee, maar dat is het mooie van die dingen. De prijs. In dit geval dus niet.
[/quote]
Het is een 2TB NAS, http://www.seagate.com/do...ds_blackarmor_nas_110.pdf
met een Ethernet aansluiting, USB aansluiting en backup software, vrij simpel out of the box oplossing voor kleine thuisnetwerken.
Cititzen of Ladonia
Heb overigens ook gewoon een disk buiten de kast liggen waar dezelfde data op staat, dus er is sowieso nog een backup, maar als ik net een weekend aan videomateriaal geïmporteerd heb wil ik er van op aan kunnen dat dat ook veilig staat op mn array.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Is het mogelijk om die windows 7 backup ook vanaf de prompt aan te roepen, oftewel in een batch/shell scriptje?
Dit omdat er eerst een normaal niet gemounte partitie moet worden gemount.
edit waarschijnlijk gevonden .....
wbadmin start backup –backupTarget:Z: -include:C: -quiet
[ Voor 39% gewijzigd door Mafketel op 28-07-2011 06:25 ]
Koga F3 8.0, NAD M33, KEF R11, Asus Maximus Z790
Koga F3 8.0, NAD M33, KEF R11, Asus Maximus Z790
SSD Vertex2 + RAID + Intel Rapid Storage Tech = Win7 freezes
De enige oplossing was ook powersave uitzetten.
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Ik zat zo te denken: eigenlijk is 2TB of 3TB meer dan genoeg voor mij en enkele familieleden. Dus ideaal zou zijn: op 3 (of 4 of 5) locaties standaard HDD's voor alle foto's, video's, backups en dergelijke, die automatisch met elkaar syncen...
- Schijfje kapot? Nieuwe kopen, nachtje slapen, klaar.
- Fototjes delen? Linkje naar folder sturen.
- RAID? Geen locale RAID meer nodig. Scheelt weer geld.
- Externe parijen? Nee, geen abonnement, geen FBI die meekijkt.
- Internet? Liefst selectief publiceren kunnen.
- Iets 100% prive houden? In een zipje met een wachtwoord.
Is er een software of hardware oplossing hiervoor? Lijkt me niet verkeerd.
[ Voor 4% gewijzigd door Istrilyin op 26-08-2011 13:26 . Reden: aanvulling ]
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
1: CD/DVD
2: harde schijf (extern of intern)
3: USB stick
4: backup online op externe server
Helaas zit het qua prijs precies andersom, en is optie 1 het goedkoopst en 4 het duurst.
Maar in tegenstelling tot enkele berichten aan het begin van dit topic, werd de USB stick wel als zeer betrouwbare opslagmedium benoemd. Je moet die dan natuurlijk wel ergens veilig opbergen, en regelmatig je bestanden bijwerken. Maar in principe kun je met een programma dat backups bijhoudt, zoals Acronis, van tijd tot tijd je USB stick updaten, en die stick dan in een kluis leggen ofzo. (Geen onverstandige investering trouwens een kluisje).
Dus ik denk dat ik voor al mijn foto's en belangrijke andere documenten twee USB stick aanschaf van 32Gb, en op beide hetzelfde zet, en ze op 2 plekken opberg. Elke maand updaten en klaar.
Helaas gaan ze na verloop van tijd wel vol raken.
Nou heb ik ook massa's muziek en films, waarvan ik pas merkte dat een boel muziek ook nog eens beschadigd zijn geraakt (staan op een interne HDD). Dus nou zoek ik eigenlijk een fijne NAS of Mediaplayer die het volgende kan:
- draadloos op het netwerk
- voldoende opslagcapaciteit (min. 1TB, liefst 2TB)
- usb poortje voor evt. externe HDD of stick erbij te gooien
- aan te sluiten op TV en dolby surround set (DD5.1 en DTS)
- media streamen (radio streams e.d.)
- opgeslagen media op TV of versterker afspelen (films en muziek)
- via afstandsbediening aan te sturen als je de TV aan hebt i.p.v. de PC.
- eventueel met schermpje om muziek te spelen zonder TV of PC aan te hoeven zetten
- torrents kunnen downloaden als PC uit staat
- energiezuinig
- compacte behuizing
- als het even kan te updaten om alle codecs voor videobestanden altijd te kunnen blijven lezen/spelen
Een hele lijst, en gezien het grote aanbod in die apparaten, vroeg ik mij af wat nu de beste keuze is.
Dan kan ik dat als mediacenter gebruiken zonder m'n pc altijd aan te hoeven laten staan of films of DVD te branden, en als extra backup voor muziek en eventueel foto's/documenten.
Ervaringen? Aanbevelingen? bedankt
Sjeng aon de geng!!!
De eisen zijn: cross platform, versioning, opslag in delta (achtige) vorm, onsite en in mindere mate prijs (als het goed is dan wil ik er wel voor betalen). Wat opvalt is dat veel software matig is in efficiënte opslag en beschikbaarheid op Windows en *nix(-like).
Rdiff-backup ben ik eigenlijk het meest tevreden over, met TimeDicer is het ook op Windows goed bruikbaar en bij toevoeging van Rdiff-web er een aardig herstel mogelijk is. Crashplan is vergeleken met Rdiff-backup in menig opzicht de betere, maar ik vind het maar niets dat ik niet een volledige offline licentie kan aanschaffen/krijgen, omdat ik het online aspect niet wil hebben. Een mooie combinatie zou het encoderen van data zijn en dat Crashplan daar dan mee bezig gaat. Maar hoe dat aan de KISS gedachtegang kan voldoen is een andere.
Kijk ik naar andere tools als van Syncback en Cobian dan krijg ik toch problemen met de (in mijn ogen beperkte) eisen. Iemand tips?
Um.... dropbox gaat tot 2GB gratis, daarna is het een betaal service. Ik dacht juist aan peer-to-peer backups/sync. Ik krijg het idee dat er helemaal niets bestaat dat dat doet. Hoewel op zich ook weer niet zo moeilijk om te schrijven als programma.Sando schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 17:44:
Gewoon een miniservertje met windows of linux erop en een dropboxprogrammaatje in de achtergrond zodat je bestanden die je wilt delen gewoon in de gedeelde dropboxfolder gooit?
Wat is er mis met Druva inSync? Dit gebruiken wij ook en voldoet aan al je eisen, wat vond je er minder aan?Dadona schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 22:37:
Na vele zoekacties op verschillende momenten valt het mij toch erg tegen wat het aanbod aan backupsoftware is, als je daar een aantal eisen aan stelt, waaronder prijs. Tot nu toe voldoen eigenlijk Rdiff-backup, Crashplan en in minder mate de software van Druva en Ahsay.
De eisen zijn: cross platform, versioning, opslag in delta (achtige) vorm, onsite en in mindere mate prijs (als het goed is dan wil ik er wel voor betalen). Wat opvalt is dat veel software matig is in efficiënte opslag en beschikbaarheid op Windows en *nix(-like).
We hebben toendertijd ook Vembu StoreGrid Professional geevalueerd, de server is gratis, je betaald alleen voor de clients (USD 30) en heeft FreeBSD client support, maar of het je andere eisen ondersteunt is me even ontschoten.
- lokale hard disk
- een via iSCSI over een PPTP VPN verbonden disk op een remote locatie
PowerShell script:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
| # Starten LogFile $LogLine1 = "Backup script v" + $Version out-file $LogBackup -inputobject $LogLine1 -enc ASCII # Backup Keepass Database $KeePasswebclient = New-Object System.Net.WebClient $KeePassuri = New-Object System.Uri($KeePassftp) $KeePasswebclient.DownloadFile($KeePassuri, $KeePassFile) # Upload Keepass Database $KeePasswebclient = New-Object System.Net.WebClient $KeePassuri = New-Object System.Uri($KeePassuftp) $KeePasswebclient.UploadFile($KeePassuri, $KeePassFile) # Backup XBMC Databases $XBMCDBs = "xbmc_video", "xbmc_music" ForEach ($XBMCDB in $XBMCDBs) { $ParaMySQLdump = "--result-file=<Path>" + $XBMCDB + ".db" & $ProgMySQLdump $ParaMySQLdump -u backup $XBMCDB } # Verbinden iSCSI volume get-date -format F | out-file $LogBackup -append -enc ASCII & <Path>\zCiSCSI.bat # Maken DiskPart scripts get-date -format F | out-file $LogBackup -append -enc ASCII $DiskList = "list disk" | diskpart | select-string -pattern "683" if ($DiskList -Match "Disk 2") {$DiskNumb = "Disk 2"} if ($DiskList -Match "Disk 3") {$DiskNumb = "Disk 3"} if ($DiskList -Match "Disk 4") {$DiskNumb = "Disk 4"} if ($DiskList -Match "Disk 5") {$DiskNumb = "Disk 5"} if ($DiskList -Match "Disk 6") {$DiskNumb = "Disk 6"} if ($DiskList -Match "Disk 7") {$DiskNumb = "Disk 7"} if ($DiskList -Match "Disk 8") {$DiskNumb = "Disk 8"} if ($DiskList -Match "Disk 9") {$DiskNumb = "Disk 9"} if ($DiskList -Match "Disk 10") {$DiskNumb = "Disk 10"} if ($DiskList -Match "Disk 11") {$DiskNumb = "Disk 11"} if ($DiskList -Match "Disk 12") {$DiskNumb = "Disk 12"} if ($DiskList -Match "Disk 13") {$DiskNumb = "Disk 13"} if ($DiskList -Match "Disk 14") {$DiskNumb = "Disk 14"} if ($DiskList -Match "Disk 15") {$DiskNumb = "Disk 15"} if ($DiskList -Match "Disk 16") {$DiskNumb = "Disk 16"} "select " + $DiskNumb | out-file $DiskOnFile -enc ASCII "online disk" | out-file $DiskOnFile -append -enc ASCII "attributes disk clear readonly" | out-file $DiskOnFile -append -enc ASCII "exit" | out-file $DiskOnFile -append -enc ASCII "select " + $DiskNumb | out-file $DiskOffFile -enc ASCII "offline disk" | out-file $DiskOffFile -append -enc ASCII "exit" | out-file $DiskOffFile -append -enc ASCII # "Online" disks get-date -format F | out-file $LogBackup -append -enc ASCII out-file $LogBackup -inputobject "-- Online Disk --" -append -enc ASCII Diskpart /s $DiskOnFile | out-file $LogBackup -append -enc ASCII # Maken Back-Ups $LogLine = " --Maken Back-Ups-- " out-file $LogBackup -inputobject $LogLine -append -enc ASCII get-date -format F | out-file $LogBackup -append -enc ASCII ForEach ($VarBUset in $VarBUSets) { $LogLine = " --Maken Backup " + $VarBUset.name + "-- " out-file $LogBackup -inputobject $LogLine -append -enc ASCII $LogBUSet = "/LOG+:" + $LogBackup get-date -format F | out-file $LogBackup -append -enc ASCII ROBOCOPY $VarBUset.source $VarBUset.destination /TEE /XF file *.bcktmp.* /XD dirs $RECYCLE.bin "System Volume Information" /R:4 /W:5 /MIR /NDL $LogBUSet } # "Offline" disks get-date -format F | out-file $LogBackup -append -enc ASCII out-file $LogBackup -inputobject "-- Offline Disk --" -append -enc ASCII Diskpart /s $DiskOffFile | out-file $LogBackup -append -enc ASCII # Verbreken iSCSI get-date -format F | out-file $LogBackup -append -enc ASCII & D:\Batch\BackUp\zDiSCSI.bat # Mailen resultaten get-date -format F | out-file $LogBackup -append -enc ASCII & $ProgMail -f $MailFrom -t $MailTo -u $MailSubject -m $MailMessage -a $LogBackup -s $MailSMTP |
de volumes worden via Microsoft Previous Versions gesnapshot zodat ik ook files van een aantal dagen / weken / maanden terug kan zetten. op zich werkt deze setup goed ik heb alleen een paar punten van aandacht:
- grote files over de iSCSI / VPN worden soms afgebroken waarna ze de volgende dag overnieuw gedaan worden
- verplatsen / hernoemen van files resulteert in het opnieuw uploaden
- data op de remote locatie is niet versleuteld
- ik wil de data ook op 'simpelere' locaties kwijt kunnen (bijvoorbeeld ftp bij een backup partner)
punt 2 wordt helaas niet opgelost met rsync, mogelijke oplossing zou exdupe zijn, deze doet meteen deduplicatie echter zijn de verschil files van zichzelf al vrij groot.
punt 3 zou op te lossen zijn door het geheel via 7-zip in te pakken en incrementals te uploaden, nadeel daarvan is dat het niet meer eenvoudig te doorzoeken is.
punt 4 is ook op te lossen met 7-zip alleen de doorzoekbaarheid en punt 2 blijft een probleem.
het grootste probleem is dat ik van plan ben een Full HD videocamera te kopen waardoor punt 1 een big issue wordt maar ook het verplaatsen van video's in de map zal voor veel onnodige bandbreedte zorgen.
heeft iemand andere ideeën om bovenstaande problemen op te lossen?
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
Laatst heb ik mijn eigen DIY NAS samengesteld en deze draait nu als een trein. Alle mijn wensen zijn bijna vervult, behalve een paar.
Deze zijn:
- backup maken naar een lokale hardeschijf;
- de nas laten dienen als remote backup locatie.
Backups maken naar een lokale hardeschijf gaat me wel lukken, hierover is wel genoeg informatie beschikbaar.
Echter vind ik het moeilijk om een geschikte oplossing te vinden voor het gebruik van de NAS als een remote backup locatie. De NAS draait op Ubuntu Server 11 en de backup client op windows XP. Rsync hoor ik overal voorbij komen, maar ik weet dus niet als dit een veilige manier is.
Mijn verhaal en vragen samengevat:
- Hoe stel ik een veilige remote backup in tussen Ubuntu Server 11 (Server) en windows xp (client)?
Het betreft hier een zakelijk backup. Momenteel wordt er gewerkt met 2 externe hardeschijven, waarvan 1 elke avond wordt omgewisseld en de andere wordt meegenomen naar huis. De bedoeling is dat het meenemen van de hardeschijven niet meer noodzakelijk is, maar het backupen naar een harde schijf op locatie kan wel gewoon blijven bestaan.
Hopelijk kan 1 (of meerdere) van jullie mij in de goede richting sturen.
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
De situatie is namelijk een server, die op windows xp draait, met NAS (niet mijn NAS) waar grotendeels de bestanden zijn opgeslagen. Nu ben ik dus aan het onderzoeken als dat van rsync via ssh ook mogelijk is met deze opstelling of dat ik de NAS (Qnap) kan instellen via rsync over ssh.
Als jullie nog ideeën hebben hoor ik dat graag.

Ik houd mijn ogen open voor een online backup waar ik ongeveer 200GB kwijt kan, helaas kost dat aardig wat geld als je het serieus ergens wilt parkeren.
|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||
Verwijderd
Ik werk op twee locaties. Op beide locaties wil ik een backupschijf introduceren. Deze backupschijven zijn een mirror van elkaar en bevatten backups van data die afkomstig zijn van verschillende computers. Het is de bedoeling dat computers hun data backups met rsync up to date houden op de lokaal aanwezige backup schijf.
Dit geeft echter het probleem dat de beide backup harde schijven, waarvan het de bedoeling is dat het mirrors van elkaar zijn, naar verloop van tijd niet meer synchroon zijn.
Er zijn twee mogelijke oplossingen. Je kunt eens in de zoveel tijd de backupschijven met elkaar synchroniseren. Het is echter zo dat rsync slechts één kant uit werkt. Als er dus op beide locaties wijzigingen plaatsvinden voordat er gesynchroniseerd is tussen de twee backup schijven, dan kan er een conflict optreden zoals met versiebeheersystemen ala SVN ook wel eens wil voorkomen. Dit is dus niet ideaal.
Gelukkig is er ook een andere oplossing, namelijk Unison. Heb het nog niet in de praktijk kunnen testen, maar deze tool lijkt hiervoor te zijn gemaakt.
Weet niet of iemand er iets aan heeft, misschien vinden jullie mijn benadering onzinnig, maar ik wilde het jullie niet onthouden.
Daarom doe ik het liever zelf. Maar dat kost dus wel wat. Ik gebruik rsync, maar voor Windows gebruikers heb ik zo niet een kant-en-klare oplossing. Rsync voor windows?
Ik gebruik zelf cygwin. Heeft gewoon ssh daemon en rsync.Q schreef op zondag 25 september 2011 @ 23:07:
Rsync voor windows?
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Ik had een vergelijkbaar probleem.Verwijderd schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 20:16:
Momenteel ben ik bezig om mijn backup strategie te verbeteren. Sommige zaken ben ik nog niet geheel over uit, toch heb ik een goed idee hoe het moet gaan werken.
Ik werk op twee locaties. Op beide locaties wil ik een backupschijf introduceren. Deze backupschijven zijn een mirror van elkaar en bevatten backups van data die afkomstig zijn van verschillende computers. Het is de bedoeling dat computers hun data backups met rsync up to date houden op de lokaal aanwezige backup schijf.
Dit geeft echter het probleem dat de beide backup harde schijven, waarvan het de bedoeling is dat het mirrors van elkaar zijn, naar verloop van tijd niet meer synchroon zijn.
Er zijn twee mogelijke oplossingen. Je kunt eens in de zoveel tijd de backupschijven met elkaar synchroniseren. Het is echter zo dat rsync slechts één kant uit werkt. Als er dus op beide locaties wijzigingen plaatsvinden voordat er gesynchroniseerd is tussen de twee backup schijven, dan kan er een conflict optreden zoals met versiebeheersystemen ala SVN ook wel eens wil voorkomen. Dit is dus niet ideaal.
Gelukkig is er ook een andere oplossing, namelijk Unison. Heb het nog niet in de praktijk kunnen testen, maar deze tool lijkt hiervoor te zijn gemaakt.
Weet niet of iemand er iets aan heeft, misschien vinden jullie mijn benadering onzinnig, maar ik wilde het jullie niet onthouden.
Toen ik een tweede HTPC had gebouwd kwam het probleem dat ik daarop ook dezelfde tv recordings zou kunnen kijken EN toevoegen EN weggooien EN dat dit allemaal tussen beide HTPC's gesynd zou worden.
Dat krijg je niet met simpele robocopy scripts voor elkaar, uiteindelijk is het me wel gelukt met "Super Flexible File Synchronizer" een vreselijke naam, maar dit werkt echt perfect, je kunt echt idioot veel instellen en het werkt vlekkeloos. Helaas niet gratis (50 euro) maar het geld zeker waard.
Uiteindelijk na veel proberen een profiel gemaakt wat elke dag 's middags beide HTPC's synchroniseert maar wel een actuele opname met rust laat die komt de volgende dag wel weer.
Nu heb ik dus gemak (want ik kan beide htpc's volledig gebruiken) maar ook meteen altijd een volledige backup.
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Waar hoort een SSD eigenlijk in dit lijstje?Sjeng_ schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 17:17:
Ik las laatst een artikel in PC Magazine over backups, waarin ze kosten en veiligheid tegen elkaar hadden getest. Daaruit kwam naar voren dat, in volgorde van onbetrouwbaarst tot meest betrouwbaar, de beste backup methode was:
1: CD/DVD
2: harde schijf (extern of intern)
3: USB stick
4: backup online op externe server
...
Ik neem aan tussen 2 en 3 ?
Qua prijs/veiligheid waarschijnlijk als laatste. SSD's gaan minder lang mee als HDD's en zijn gevoeliger voor simpele dingen als ESD.dik_voormekaar schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 10:02:
[...]
Waar hoort een SSD eigenlijk in dit lijstje?
Ik neem aan tussen 2 en 3 ?
Momenteel heb ik mijn backups gaande vanaf de PC lokaal naar onze Storage Tank.
Echter wil ik de backups ook graag lokaal op mijn huidige PC hebben staan zodat de bestanden op 3 locaties aanwezig zijn (Origineel + Backup intern in mijn PC + Storage tank).
Het beste lijkt mij dan ook om gewoon een 2e F3 van 1TB te kopen?
Backups zijn voornamelijk mijn mediatheek. (355GB en hard stijgend)
Ik had echter een extra vraag welke niet direct met Backups te maken heeft maar wel bij deze aankoop hoort:
Is het mogelijk om op beide schijven een partitie van zegwat 250GB aan te maken, en deze dan in RAID0 te zetten? Zo ja -> Levert dit eventueel extra risico voor mijn backup's?
Het moederbord wat hiervoor gebruikt gaat worden (Binnen ~1 maand) is de pricewatch: Asrock 970 Extreme4.
De bestanden die ik backup worden in een .7z geplaatst met Hash checking aan zodat de bestanden na het inpakken gecontroleerd worden. Hierna is het een simpele copy-paste actie naar de andere schijf waar ik ze weer controleer met een Hash check.
Backup word waarschijnlijk wekelijks gedaan.
Partitie indeling wil ik het liefst als volgt doen:
Schijf 1:
250GB - RAID0 met 250GB1 schijf 2
750GB - JBOD met 250GB2 schijf 2
Schijf 2:
250GB - RAID0 met 250GB1 schijf 1
250GB - JBOD met 750GB2 schijf 1
500GB - Backuppartitie met alle mediabestanden van de JBOD array.
Is het bovenstaande eventueel mogelijk? (Met het moederbord wat hierboven staat).
Edit: Ik weet dat bij bepaalde intel chipsets je wel RAID kan doen tussen partities. Of het bij AMD echter ook kan is mij de vraag...
[ Voor 31% gewijzigd door D4NG3R op 09-10-2011 03:14 ]
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Ik zou zeggen: Doe die JBOD 750(1) + JBOD 250(2) samen op schijf 1 en die 2x250 GB op schijf 2.
Mag ik vragen hoe je JBOD implementatie is? (Nieuwschierig)
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
2x250GB op 1 schijf in RAID0 levert geen prestatiewinst opSando schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 05:30:
Dat is zeker mogelijk met LVM binnen Linux, maar imo is dat niet preferabel. RAID is niet relaxed voor backups.
Ik zou zeggen: Doe die JBOD 750(1) + JBOD 250(2) samen op schijf 1 en die 2x250 GB op schijf 2.
Mag ik vragen hoe je JBOD implementatie is? (Nieuwschierig)
Wat je bedoelt met mijn JBOD implementatie begrijp ik niet helemaal, in het bovenstaande schema staat hoe ik het het liefste wil hebben. Ik weet dat dit op chipset met Intel Rapid Storage mogelijk is, of het bij AMD echter ook kan weet ik niet..
De RAID array is ook niet bedoeld voor backups. Maar ik vraag mij echter wel af of de ene kapotte partitie de andere ook kan verpesten. Vandaar dat ik mij afvraag hoe en wat.
Edit:
Basisgezien wil ik dus 3 partities hebben:
1 partitie gebaseerd op RAID0 (2x250GB) van 500GB (OS partitie, RAID0 voor een sneller reagerend OS en snellere laadtijden in games)
1 partitie gebaseerd op JBOD (1x250GB+750GB) van 1TB (Algemene partitie waarop downloads en media worden opgeslagen)
1 partitie gewoon op 1 schijf van 500GB voor backups (Partitie waarop de media gecomprimeerd word gebackupped)
[ Voor 20% gewijzigd door D4NG3R op 09-10-2011 17:59 ]
- Raid 1
- Offsite backup
- Backup buiten het pand
Het verschil tussen de offsite backup en de backup buiten het pand is in dit geval de afstand. De offsite backup gaat naar een andere plek in het land en de backup buiten het pand is op hetzelfde terrein in een ander gebouw(50 meter).
Vooral voor deze laatste situatie zit ik met het probleem hoe het aan te pakken. Het liefste zou ik een raid array opbouwen waarvan 1 schijf intern zit, 1 schijf via een hot-swap module gekoppeld is aan het raid array en 1 schijf in een ander gebouw op het terrein ligt. Iedere dag worden de schijf in de hot-swap module en de schijf in het andere gebouw omgewisseld.
Echter ben ik niet zeker van het feit of ik zomaar de hot-swap module kan betrekken in het raid array, wat voor effect het heeft op het array als de 2e schijf steeds wisselt. En sowieso welke hot-swap module tegenwoordig nog een beetje ok is. In de pricewatch staan er niet echt meer veel..
Een beter idee lijkt mij om gewoon 2 schijven in RAID1 te zetten. 1 schijf offsite te laten liggen en 1 schijf als backupschijf te gebruiken. De offsite en backupschijf wissel je elke avond om en laat je via een automatische procedure met de backup beschrijven.
Qua hotswappable bay kan je het lekker simpel doen:
pricewatch: Fantec MR-35SATA-A kost geen fluit en is lekker makkelijk.
Trouwens
Zijn hetzelfde- Offsite backup
- Backup buiten het pand
Zoiets dacht ik inderdaad al.. probleem is eigenlijk dat ik die backupschijf zo wil hebben dat hij ook alle Windows bestanden bevat. Ik ken nog geen backup programma dat dat ook doet op het moment dat Windows in gebruik is helaas.D4NG3R schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 16:15:
Je kan niet zomaar een hotswappable schijf gebruiken in een RAID1 array nee. Omdat je dan elke keer bij het wisselen de array moet rebuilden (Hij wil alle data van schijf 1 weer terugkopieren naar schijf 2).
Een beter idee lijkt mij om gewoon 2 schijven in RAID1 te zetten. 1 schijf offsite te laten liggen en 1 schijf als backupschijf te gebruiken. De offsite en backupschijf wissel je elke avond om en laat je via een automatische procedure met de backup beschrijven.
Qua hotswappable bay kan je het lekker simpel doen:
pricewatch: Fantec MR-35SATA-A kost geen fluit en is lekker makkelijk.
Trouwens
[...]
Zijn hetzelfde.
Beide natuurlijk gelijkTsurany schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 17:30:
Niet helemaal he, buiten het pand kan ook op een schuurtje staan op een meter afstand, noem ik alsnog geen offsite backup
Verwijderd
Ben nu zelf een server aan het opzetten voor mijn zoon obv deze wenslijst met een disk-to-disk backup situatie.
Waarom? Hij wil bij een probleem met de server-1 meteen op de bu-server kunnen om zijn data te laden. Vervolgens wordt zo snel mogelijk server-1 hersteld. De structuur is dan ook hetzelfde zodat de database van Lightroom op zijn MAC daar ook meteen probleemloos werkt (=getest) ipv eerst incremental, al dan niet gezipte bestanden terug te moeten zetten om boven staande redenen.
Ik heb nu een rsync met ssh werkend, nu even in testfase bij mij thuis nog, maar als alles klaar is gaat server-1 naar hem en gaat er een script lopen die zorgt voor de backup. Dat script moet ik nog uit zoeken en testen, want dat werkt alleen automatisch via ssh als het via een domein naam loopt (dynDNS of zo), via een ip adres is er een user interventie nodig ivm het wachtwoord (bij een domein naam is het wel te automatiseren zie weblink).
http://www.howtoforge.com/mirroring_with_rsync
Dit zijn wat eerste ervaringen. Ik ga nog wel effe verder neuzen want syncrify lijkt mij ook wat en de wiki lijst laat nog meer mogelijkheden zien. Het is dan meer gemak (luxe opties?) dan wat anders want rsync zou moeten voldoen.
Hier moet ik natuurlijk wel nog even wat testen voor gaan doen maar is wellicht een interessante optie.
nvm! Je wilt dus de array die je hardwarematig aanmaakt mirroren met de hotswapschijf. Dit is gewoon mogelijk afaik.la_fusion schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 22:43:
Ik heb vandaag even verder gezocht en ik zag dat Windows 7 Professional(of hoger) de mogelijkheid bied om via software raid toe te passen. Natuurlijk niet de meest handige oplossing maar ik had nu het plan om een daadwerkelijke hardware raid oplossing erin te zetten. Hierdoor krijg ik in principe 1 schijf in Windows en deze mirror ik dan weer op de schijf die in de hot-swap bay zit.
Hier moet ik natuurlijk wel nog even wat testen voor gaan doen maar is wellicht een interessante optie.
Houd er rekening mee dat je straks dus 4 schijven moet hebben (Als ik het begrepen heb) met wat je nu wilt, zo behoud je altijd 1 offsite schijf en 1 backup schijf (en voor wat extra redundantie nog eens RAID1 over het origineel heen ook nog
Oftewel:
Schijf 1 - Intern hardware RAID1
Schijf 2 - Intern hardware RAID1
Schijf 3 - Hotswap software mirror van de RAID1 array
Schijf 4 - Offsite backup van de RAID1 array
Schijf 3 en 4 wissel je elke dag/week whatever om als ik het goed begrijp?
[ Voor 32% gewijzigd door D4NG3R op 18-10-2011 23:54 ]
Dat klopt!D4NG3R schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 23:49:
[...]
nvm! Je wilt dus de array die je hardwarematig aanmaakt mirroren met de hotswapschijf. Dit is gewoon mogelijk afaik.
Houd er rekening mee dat je straks dus 4 schijven moet hebben (Als ik het begrepen heb) met wat je nu wilt, zo behoud je altijd 1 offsite schijf en 1 backup schijf (en voor wat extra redundantie nog eens RAID1 over het origineel heen ook nog)
Oftewel:
Schijf 1 - Intern hardware RAID1
Schijf 2 - Intern hardware RAID1
Schijf 3 - Hotswap software mirror van de RAID1 array
Schijf 4 - Offsite backup van de RAID1 array
Schijf 3 en 4 wissel je elke dag/week whatever om als ik het goed begrijp?
Eerst wilde ik schijf 2 ertussenuit houden maar door je opmerking laat ik dat even achterwege. Vooral vanwege de meest rare voorvallen wil ik daar gewoon veel zekerheid en uiteindelijk voor mezelf wat minder werk
Image for Windows kan een backup (image) maken van een lopende windows via Shadowcopy. Persoonlijk ben ik trouwens geen voorstander van backup oplossingen waarbij er handwerk nodig is. De kans dat zoiets vergeten wordt of dat iemand wat doms doet is mij te groot. Een lange UTP kabel met een eenvoudige switch ertussen tussen de twee locaties, of een straalverbinding indien er meer budget is is veiliger.la_fusion schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 18:19:
Zoiets dacht ik inderdaad al.. probleem is eigenlijk dat ik die backupschijf zo wil hebben dat hij ook alle Windows bestanden bevat. Ik ken nog geen backup programma dat dat ook doet op het moment dat Windows in gebruik is helaas.
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Maar ook een stuk duurder, en bij het uitvallen van het netwerk tussen de 2 locaties kan het maar zo zijn dat je niet (eens) doorhebt dat er geen backup gemaakt is.Milmoor schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 13:20:
[...]
Image for Windows kan een backup (image) maken van een lopende windows via Shadowcopy. Persoonlijk ben ik trouwens geen voorstander van backup oplossingen waarbij er handwerk nodig is. De kans dat zoiets vergeten wordt of dat iemand wat doms doet is mij te groot. Een lange UTP kabel met een eenvoudige switch ertussen tussen de twee locaties, of een straalverbinding indien er meer budget is is veiliger.
[ Voor 5% gewijzigd door D4NG3R op 19-10-2011 13:26 ]
Verwijderd
ik ben op zoek naar de perfecte backup methode voor mijn foto's en bestanden. Ik wil thuis graag een externe HD neerzetten van b.v. 2TB. Zodra ik hier nieuwe bestanden (voornamelijk JPG en RAW) naar toe kopieer wil ik dat deze bestanden naar een andere locatie worden gekopieerd. Hier wil ik het liefst een externe HD (ook van 2TB) hebben staan die op het netwerkt is aangesloten. Deze moet als hij niet gebruikt wordt in een slaap stand gaan.
Het mooiste zou zijn als ik thuis ook een HD neerzet die op het netwerk is aangesloten en die het hele backuppen zelf regelt.
Het de forums over Synology en QNAP systemen ook al geraadpleeg, maar of daar iets bij zit weet ik niet.
Qua budget moet het rond de 100-200 euro per locatie zijn (excl. HD).
Wie kan mij op weg helpen of heeft goeie oplossingen?
Als alternatief heb ik ook een oude PC staan die eventueel als backup machine gebruikt kan worden. Maar wat is daarvoor de beste software die de PC van zelf aan/uit zet om de backup te regelen?
PS, het gaat om twee verschillende locaties. Niet binnen 1 huis/netwerk
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2011 17:42 ]
Ik heb een HTPC met daarin 2x 2TB schijven.
Momenteel draai ik deze in Raid-1 omdat ik altijd in de veronderstelling was dat dit een goede/veilige backup manier is maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Het grote bijkomende voordeel van Raid-1 vond ik wel dat als een schijf crasht ik niet mijn hele systeem opnieuw hoefde te gaan installeren.
Wat ik dus zoek is een backup manier die aan de volgende voorwaarden voldoet:
(hierbij is van belang dat ik geen bedrijfsmatige veiligheid hoef met offline backups op afstand ed)
- De beste manier dat te realiseren is met de huidige configuratie van 2 HDD's in 1 kast.
- Backup van alle data op de schijf.
- Het liefst de mogelijkheid dat als 1 schijf uitvalt ik niet het hele systeem opnieuw hoef te installeren maar door kan gaan met de andere schijf.
- niet (teveel) vertraging van het systeem opleveren
Wat zou de beste oplossing zijn? Syncen, HDD clonen op scheduled moment, toch Raid, andere oplossing?
Hardware: harde schijf, moederbord, blikseminslag
Software: gebruikersfouten, virus, corrupt OS
RAID1 is een leuke bescherming tegen de meeste softwarematige fouten. Maar als jij blikseminslag of huisbrand krijgt ben je misschien ook alle hardware kwijt.. Vandaar dat RAID geen goede backupoplossing is.The Medic schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 23:04:
Wat zou de beste oplossing zijn? Syncen, HDD clonen op scheduled moment, toch Raid, andere oplossing?
De beste optie die je hebt is een externe schijf of online opslag. Houd er rekening mee dat je bij het uitvallen van je RAID1 array je direct een nieuwe vervangende schijf moet halen. Anders staat je data niet meer geheel veilig (Tenzij je het ook nog op een externe schijf OID heb staan).
Alleen afgekoppelde- of liefst offsite harde schijven kunnen je daartegen beschermen, zorg dan ook wel voor een revisiesysteem op die schijven, anders is het nog steeds geen bescherming tegen verwijder acties, zeker bij offsite opslag die wijzingen altijd en meteen doorvoert.
Verwijderd
Wil je echt goedkoop kijk dan eens op Markplaats of je een redelijk zuinig systeem kan vinden, schijven kun je altijd vervangen (pas op wel SATA !) .
Of probeer een gratis kast te versieren, muis en toetsenbord, scheetl al met al weer 40-80 euro...
Wij zijn voor nieuw gegaan en per server waren we zonder kast 400 euro kwijt, incl harde schijven.
Exclusief schijven was het dus 400-3x65=205 euro. Schijven zijn nu ineens duurder (ca x2).
Er kunnen 8 tot 10 schijven in.
Dus rond de 200 euro kun je zelfs nieuw draaien(zonder kast en zo).....
Hoe hebben wij het opgezet (draait nu in proefopsteling):
* systeem draait op Linux (Debian 6)
* syncen met rsync => levert dus een volledig backup, ook wel een mirror server genoemd
* sync job wordt een paar maal per dag gedraaid
* inloggen op server gaat via https, via webdav (werkt direct of met een freeware hulpprogramma op alle OS)
* server-1 bij mijn zoon, server-2 (=backup) bij ons
* ik moet nog een image maken van de installatie zodat bij crash vervanging eenvoudig is.
Voordeel
* altijd toegang tot data lokaal of extern via internet
* idem bij uitval van server-1, dan is server-2 de mirror server volledig up to date
PS: ja je moet je wel wat verdiepen in Linux, maar daar staat tegenover dat je geen licentiekosten hebt en het systeem zeer flexibel configureerbaar is.
Thuis heb ik een NAS buffalo (raid1) draaien waar ik van enkele pc's en laptops waarvan ik de map"mijn documenten" en enkele dingen meer wil gaan backuppen.
Welke software kan ik hiervoor het beste gaan gebruiken?
- 2 x vaste pc (automatische om de 2 dagen)
- Laptop (student dus niet altijd thuis, hoe kan ik ervoor zorgen dat hij automatische begint te backuppen zodra hij in dit netwerk komt?)
- Moet automatische gaan.
- Niet al te groot zijn.
- Indien backup niet gelukt is opnieuw laten starten binnen een periode.
Of bestaat er ook software dat zodra ik de computer uitschakel automatische begint met de backup?.
De backup moet telkens overschreven worden, of wat is de beste manier?
Remote pc (ouders, dient gebackupt te worden)
- Bij het afsluiten word aan aangewezen set mappen naar de tweede harde schijf (1) gekopieerd. Vanuit de local security policy ingesteld, robocopy.
- Vanaf mijn htpc word via een SSH server een wachtwoord opgehaald. Twee truecrypt volumes worden gemount (30GB de stuk). Eerst word het mirror volume verrijkt met nieuwe data (robocopy)
- Dan word via WinSCP (over ssh) de harde schijf 2 met het truecrypt het andere volume gemirrort.
- Na afloop worden de volumes ontkoppeld.
Data staat dus op 4 plaatsen, transport en opslag is secure. En alle tooltjes zijn gratis \,,/
Verwerkingstijd = delta bestandsgrootte van de nieuwe data / langzaamste verwerkingsnelheid. Wat neerkomt op een kwartiertje.
[ Voor 14% gewijzigd door _Apache_ op 13-11-2011 12:01 ]
Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
Alle machines zijn Windows 7 machines.
Ingredienten :
- Bitvise WinSSHD als SSH server (vanaf de huidige versie 'free for personal use', gelicenceerd heel sterk samen met een Active Directory. ) http://www.bitvise.com/winsshd
- WinSCP (portable installatie) Waarbij je eigenlijk alleen de executable nodig hebt, deze maakt een ini bestandje aan.
- Robocopy (resourcekit tools -> http://live.sysinternals.com/ )
- TrueCrypt (portable installatie)
- xcopy (standaard beschikbaar in cmd, gebruik ik op truecrypt containers te verplaatsen. Robocopy ziet moeilijk het verschil tussen een oude en nieuwe. Volgens mij lukt het uiteindelijk wel, moet je ven puzzelen met het parametrage. Heb voor het gemak even op xcopy ingezet)
- pskill (outlook afsluiten om de lock op de pst op te heffen). Kan vanaf een andere pc worden afgetrapt
- Configureer in de SSH server een least privileged virtual (lees, lokaal) account
- Tijdens de installatie is een windows groep aangemaakt, WINSSH_Virtual_Users, controleer of deze groep leesrechten heeft op de map die je wilt lezen.
- Start winscp en sla een sessie op met password, maak verbinding en sla de hostkey op. Dit password word encrypted opgeslagen in de winscp.ini geplaatst, deze heb je nodig voor het functioneren.
- Start TrueCrypt en stel bij de settings een dismount time out in. Bijvoorbeeld 2 minuten.
- Als je hem instelt als scheduled task, controleer dan het volgende. Of bij de uitvoer van de taak (tabje 'actie', de parameter 'Beginnen in' ingesteld is op de map waar het bestand staat. Anders faalt de uitvoer
- Start het vbs'je
- Deze trapt winscp af om het password op te halen (word opgeslagen op de te backuppen machine).
code:1
WshShell.Run "WinSCP.exe naamsessie@hostname /console /script:script_getpassword.bat"
Script_getpassword.bat is zo eenvoudig is als :
code:1 2
get /remotepassword.txt exit
- Deze word uitgelezen en het wachtwoord word opgeslagen als variabelen. Het txt bestand waar het wachtwoord in stond word opgeruimd.
- Nu word TrueCrypt.exe aangeroepen met als parameters, waarbij Y en Z dus de drive letters voorstellen
code:1 2
WshShell.Run "TrueCrypt.exe /v E:\FileContainer /l Y /p " + wachtwoordvariabele + " /q" WshShell.Run "TrueCrypt.exe /v D:\FileContainermirror /l Z /p " + wachtwoordvariabele + " /q"
- Het script wacht nu een paar seconden, omdat TrueCrypt die tijd nodig heeft om het volume te mounten. Daarna word de aanwezigheid van volumes gecontroleerd. Als dat zo is gaat het echte werk beginnen.
- aftrap van een robocopy script, dat niets anders doet dan alles van Z:\ naar Y:\ brengen. Waarbij de parameters r=1 en w=1 de retry en wacht teller op 1 zetten. Dit zorgt ervoor de ssh synchronisatie en robocopy elkaar niet bijten. Robocopy is veel sneller dus daar heeft het script geen last meer van.
robocopy.exe -e -mir -r:1 -w:1 -np Y:\ Z:\
- Uitvoer van de syncrhonisatie van data over ssh
WshShell.Run "WinSCP.exe naamsessie@hostname /console /script:script.bat"
Waarbij script.bat er als volgt uit ziet
code:1 2 3 4 5
synchronize local -criteria=time -speed=65 Y:\Documenten\ /D/remotedir/Documenten/ synchronize local -criteria=time -speed=65 Y:\Bureaublad\ /D/remotedir/Bureaublad/ synchronize local -criteria=time -speed=65 Y:\Afbeeldingen\ /D/remotedir/Afbeeldingen/ synchronize local -criteria=time -speed=50 Y:\Mails\ /D/Spiegelmap/Mails/ exit
De parameters spreken voor zich imho, je hoeft geen aanvullende parameters op te geven voor het synchronize commando, standaard word alles + subdirectories gesynchroniseert op basis van datemodified, wat voldoende is in dit geval. Speed stel ik in op de upload nog acceptabel te houden voor de gebruikers van de remote pc
Hier moet je een heel eind mee komen.
Zelf wil ik het vbsje nog ;
- wat robuuster maken op bijvoorbeeld verbroken verbindingen. Hiervoor moet je WinSCP laten loggen, met de -log parameter.
- laten monitoren van beschikbaarheid van de remote computer
- een mailtje laten versturen als er iets misgegaan is
[ Voor 100% gewijzigd door _Apache_ op 14-11-2011 11:41 ]
Dat is toch alleen maar online? Ik wil lokaal + niet elke maand betalen hiervoor.Milmoor schreef op zondag 13 november 2011 @ 11:44:
Crashplan bekeken?
Nu heb ik nog een externe HDD over (usb, eigen voeding, geen eigen besturing) welke ik wil gebruiken om die persoonlijke/dierbare/belangrijke bestanden nogmaals op te slaan. Deze kan ik via usb aansluiten op mijn Syno echter ben ik van mening dat dit in geval van brand / inbraak etc geen goede back-up is. Zodoende wil ik deze externe HDD graag elders neer zetten (slaapkamer / garage) en vanaf daar (draadloos) laten synchroniseren met de mappen waarin de bewuste bestanden staan.
Is mijn externe HDD hier compleet kansloos voor, ben ik genoodzaakt een draadloze ethernet usb hub (zoals Syno usb station / Belkin Home Base), of zijn er nog andere opties mogelijk?
Je externe HDD wordt niet uit zichzelf draadloos natuurlijkJoster schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 13:27:
Is mijn externe HDD hier compleet kansloos voor, ben ik genoodzaakt een draadloze ethernet usb hub (zoals Syno usb station / Belkin Home Base), of zijn er nog andere opties mogelijk?
Veel NAS systemen hebben tegenwoordig een soort sync-knopje op de voorkant zitten. Je kunt instellen wat er moet gebeuren als je er op drukt. Je zou dit ook kunnen gebruiken: externe HDD aankoppelen, knopje indrukken, bepaalde dirs worden gekopieerd, klaar, disk afkoppelen en elders opbergen. Zit de externe HDD ook niet meer continu aan het stroomnet (overspanningsbeveiliging). Geen idee overigens of je Synologie dit ondersteund.
Of ik schaf me nog een Syno ds xxx aan die ik aan mijn ouders geef zodat we over en weer back-ups kunnen maken. Misschien nog makkelijker (maar wel duurder)..
[ Voor 29% gewijzigd door Joster op 15-11-2011 17:07 ]
Van de pc naar de server. Of bestaat er ook software dat ik op de server kan zetten, en deze van diverse pc's kan laten back-uppen?
Wat voor data gaat het om? Grote bestanden of documenten, of wil je ook films en muziek bv backuppen?erikvanhoutert schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 20:47:
Wat is de beste oplossing indien ik een pc (servertje share documenten/printers) wil gebruiken als backup opslag.
Van de pc naar de server. Of bestaat er ook software dat ik op de server kan zetten, en deze van diverse pc's kan laten back-uppen?
Ik heb een server waar alles opstaat, documenten TV shows, films, muziek etc. Deze staat in RAID voor enige redundancy. Daarnaast worden elke nacht via een backup tooltje de belangrijke files incremental naar een externe HDD geschreven.
Njet, zowel intern, als over LAN, als over internet, als in de cloud. Alleen de laatste optie kost geld, in de overige gevallen moet je zelf de computer waar je naar toe backupt verzorgen.erikvanhoutert schreef op maandag 14 november 2011 @ 19:25:
[...]
Dat is toch alleen maar online? Ik wil lokaal + niet elke maand betalen hiervoor.
En waar staat die? Er naast?Megamind schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 20:50:
[...]
Wat voor data gaat het om? Grote bestanden of documenten, of wil je ook films en muziek bv backuppen?
Ik heb een server waar alles opstaat, documenten TV shows, films, muziek etc. Deze staat in RAID voor enige redundancy. Daarnaast worden elke nacht via een backup tooltje de belangrijke files incremental naar een externe HDD geschreven.
Ja, aangezien het alleen bedoeld is om het kapot gaan van de server opvangt. Ik zou het evt extern kunnen backuppen, maar ik ga er voor nu even van uit dat er geen brand komt
Probleem dat ik heb met mijn externe HDD is volgens mij dat dat ding niet in slaapstand gaat. Ik zou de knop aan de voorzijde van de Syno moeten benutten en dan dus eerst de externe HDD aanzetten, dan de Syno bedienen en dan na een uur of wat de externe HDD weer uit moeten zetten. Afijn, nog liever heb ik de externe HDD dus op afstand maar een usb kabel van 10 meter is ook zo wat
Kan allemaal heel simpel.erikvanhoutert schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 20:47:
Wat is de beste oplossing indien ik een pc (servertje share documenten/printers) wil gebruiken als backup opslag.
1. zonder WOL
op server in taakplanner met robocopy je pc->server backuppen op gezette tijden
2. met WOL
PC's instellen op WOL.
PC's instellen dat ze na x-tijd weer op standby gaan
In Taakplanner op een gezette tijd (bv 1x per dag) een WOL scriptje draaien zodat PC's aan gaan
In Taakplanner vlak hierna met bijvoorbeeld Robocopy je pc's backuppen.
Klaar. PC's gaan automatisch aan, worden gebackupped, en vallen ook weer in standby.
Wat _Apache doet kan natuurlijk ook maar ik krijg het idee dat dat wel heel uitgebreid is (en met externe pc's werkt buiten je LAN!)
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

- Wanneer ik de schijf aan de PC verbind gaat de backup lopen (altijd).
- Ik wil graag incrementele backup
- Ik wil graag dat de backup de folderstructuur verder met rust laat, zodat ik er in kan bladeren op mijn externe schijf. Het zou het mooiste zijn als hij op de bestemming iedere keer een folder met een date+timestamp aanmaakt, waarin per backup alleen de gewijzigde bestanden in komen te staan.
Vooral mijn laatste wens is volgens mij erg lastig, omdat veel grote pakketten eigen formaten hanteren. Ik dacht dus aan een simpele service die op mijn PC draait, liefst wel met een kleine GUI.
De reden waarom ik graag wil dat de backups zo opgeslagen worden is omdat ik dan vervolgens vanaf iedere computer op ieder OS wat NTFS ondersteunt bij mijn data kan, zonder weer die software te hoeven installeren.
Ik hoef trouwens niet per se encryptie op mijn schijf.
Weten jullie een programma dat aan mijn eisen voldoet?
De goede omschrijving is dus meer richting "scheduler for security copies"
Tijdje enkele andere gratis gebruikt:
windows - traag en comprimeert niet
comodo - traag, comprimeert goed maar houdt niet van incremental backups
syncback - (dacht dat het deze was) - elk bestand als afzonderlijke zip
hoor goede dingen van acronis (niet gratis), maar kloppen die ook?
Incremental heeft bij mij altijd aardig gewerkt, maar sinds 1-2 weken niet meer... De backup wordt steeds groter.. (Nu bijna 900GB, terwijl de originele data slechts 446 GB groot is... er gaat dus iets mis denk ik)manzonderdas schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 15:30:
comodo - traag, comprimeert goed maar houdt niet van incremental backups
Paragon Backup schijnt ook best okee te zijn, zelf nog niet geprobeerd.
AMD 3900X | MSI X570 MEG UNIFY | TridenZ 32GB | EVGA GTX 1080 | Samsung 970 Pro 1TB, 860 1TB & 840 EVO 1TB | LianLi O11 XL | Seasonic Prime PX 1300 | Audio set: RME ADI-2 DAC + SMSL DA-9 + 2x Klipsch B2 bookshelf speakers
Huidige backup situatie:
PC #1: mijn game / werk bak
PC #2: mijn moeder dr pc
NAS: Windows 2008 (backup, sabnzbd en opslag bitch)
USB HDD: 320GB
Ik gebruik al jaren synctoy om backups via de netwerk shares te maken. Dit is simpel, snel en probleemloos. De belangrijke documenten als foto's backup ik vanaf mijn eigen pc naar mijn NAS / moeder dr pc en USB hdd. Belangrijke data aan foto's / video's etc is een 150GB totaal.
Alle hardware staat achter een UPS zodat overspanning problemen niet voor zouden moeten kunnen komen. Enige probleem is en blijft diefstal of brand. Daarom heb ik 2 oude 250GB hdd's bij mijn broer(extern) liggen, alleen ververs ik die backups natuurlijk nooit (

Nu hij al een poosje een mediacentre heeft met voldoende opslag zou ik via mijn DIYS NAS willen backuppen naar zijn mediacentre. Aan foto's etc komt er maandelijks maximaal een paar GB bij, dit is prima te versturen over internet met mijn 120 / 10Mbit verbinding.
Probleem wat ik alleen tegenkom: wat is fatsoenlijke / redelijk eenvoudig in te stellen software om dit te kunnen?. Ik wil de files secure over internet versturen. Compression is imo overbodig (winst is toch beperkt met foto's).
Enige redelijke tool die ik tot nu toe tegen ben gekomen is de ingebouwde friend functie in de crashplan software. Deze werkt binnen mijn eigen netwerk in iedergeval snel genoeg zolang de compression functie uit staat (met compression aan haalt mijn E350 ~300-500KB/s, compression uit is 10-25MB/s).
Crashplan als backup zelf is veel te sloom. Ik haal uploadsnelheden van maximaal 100kb/s waardoor ik maanden bezig ben alles te uploaden.
Nadeel van de gratis crashplan friend optie is alleen de afhankelijkheid. Ik zou liever een losstaand programma gebruiken, maar kan geen kant en klare oplossingen vinden?.
Ik zoek iets soortgelijks:Tortelli schreef op zondag 27 november 2011 @ 16:13:
Ik ben me ondertussen al een redelijke poos aan het verdiepen voor mijn backup oplossing / vraagstuk.
[...]
Nu hij al een poosje een mediacentre heeft met voldoende opslag zou ik via mijn DIYS NAS willen backuppen naar zijn mediacentre. Aan foto's etc komt er maandelijks maximaal een paar GB bij, dit is prima te versturen over internet met mijn 120 / 10Mbit verbinding.
[...]
- backup naar externe locatie over internet
- beveiligde verbinding
- eerste initiële sync zou onsite kunnen, zodat het alleen maar gaat om aanvullingen/wijzigingen
- geen afhankelijkheid van derde partij voor opslag (cloud)
- target moet encrypted zijn (bijvoorbeeld Truecrypt container). Ondanks wederzijds vertrouwen wil je gewoon geen gezeur en de boel gewoon afgesloten hebben.
- redelijk eenvoudige bediening (automatisch via taskscheduler of met een klik op een snelkoppeling).
Bij goede ervaringen kan ik bijvoorbeeld familieleden bijschakelen.
Je bedoelt hier neem ik aan naar de cloud van Crashplan. Die is inderdaad niet echt snel. Over het internet heen backup naar een vriend hoort wel snel te zijn.Tortelli schreef op zondag 27 november 2011 @ 16:13:
Crashplan als backup zelf is veel te sloom. Ik haal uploadsnelheden van maximaal 100kb/s waardoor ik maanden bezig ben alles te uploaden.
Welke afhankelijkheid bedoel je? Dat je vriend ook Crashplan moet hebben, dat je een vriend nodig hebt omdat de cloud van Crashplan niet voldoet of de de software geen open source product is?Tortelli schreef op zondag 27 november 2011 @ 16:13:
Nadeel van de gratis crashplan friend optie is alleen de afhankelijkheid. Ik zou liever een losstaand programma gebruiken, maar kan geen kant en klare oplossingen vinden?.
WoC: Wat doet Crashplan niet of niet goed genoeg? Dit programma lijkt aardig aan te sluiten?
[ Voor 5% gewijzigd door Milmoor op 27-11-2011 19:58 ]
Ik denk dat hij de afhankelijkheid bedoelt dat Crashplan de encryption key opslaat op haar servers. Nu kun je die key met een private password 'locken', maar ik las niet zo snel op welke manier ze dat doen (wel staat er op de site dat het password niet naar Crashplan gestuurd wordt...).Milmoor schreef op zondag 27 november 2011 @ 19:56:
Welke afhankelijkheid bedoel je? Dat je vriend ook Crashplan moet hebben, dat je een vriend nodig hebt omdat de cloud van Crashplan niet voldoet of de de software geen open source product is?
WoC: Wat doet Crashplan niet of niet goed genoeg? Dit programma lijkt aardig aan te sluiten?
Verder lijkt het programma, na wat initieel leeswerk, wel redelijk aan te sluiten bij mijn wensen. Alleen ben ik nog even benieuwd naar die encryption key opslag (ik heb liever niet dat die bij de aanbieder van het product staat, die zit ik liever op mijn eigen server, of desnoods bij een andere partij als dropbox).
Tevens zoek ik nog wat op Google rond hoe veilig die 128-bit Blowfish encryptie tegenwoordig nog is. Goed, ik hoef geen staatsgeheimen te back-uppen, maar pakketten als TrueCrypt ondersteunen deze encryptie standaard al niet meer (deprecated). Misschien dat iemand hier dat wat zinnigs over kan zeggen?
Kent iemand trouwens nog iets soortgelijks als dat Crashplan? Beetje vergelijken kan nooit kwaad...
[ Voor 3% gewijzigd door WoC op 27-11-2011 21:08 ]
De 100KB/s is inderdaad naar de crashplan servers (je krijg std een 30 dagen trail). In de meeste gevallen haal ik dit overigens nieteens.Milmoor schreef op zondag 27 november 2011 @ 19:56:
[...]
Je bedoelt hier neem ik aan naar de cloud van Crashplan. Die is inderdaad niet echt snel. Over het internet heen backup naar een vriend hoort wel snel te zijn.
Met de CrashPlan friend functie ben ik vanochtend wat aan het testen geweest en ik haalde met de juiste settings (geen compression aan) zo'n 200Mbit (20% gebruik @ Gbit) op wat foto's etc. Als ik dit bij mijn broer configureer ben ik er van overtuigd de 10Mbit upload wel te halen
Ik doelde meer op het feit dat als crashplan iets aanpast aan de software de hele functie niet meer werkt. Ik ben namelijk niet van plan een abbonement op hun service te nemen. Een uploadsnelheid van 20 - 100KB/s naar hun cloudopslag is me veel te traag af.Milmoor schreef op zondag 27 november 2011 @ 19:56:
Welke afhankelijkheid bedoel je? Dat je vriend ook Crashplan moet hebben, dat je een vriend nodig hebt omdat de cloud van Crashplan niet voldoet of de de software geen open source product is?
Daarnaast zijn ze in staat bij te houden hoeveel je verstuur, en daar krijg je een wekeljikse report over;

Bovenste is mijn server naar pc, onderste van server naar crashplan cloudopslag.
[ Voor 54% gewijzigd door Tortelli op 27-11-2011 21:46 ]
Persoonlijk denk ik trouwens dat de email en veel van de status schermen intern gegenereerd worden, maar dat weet ik niet zeker. Snel genoeg te testen door internet voor Crashplan dicht te zetten.
Mijn software firewall vraagt om verbinding met een CrashPlan server op poort 443 als ik een backup verbinding met een 'friend' wil opzetten. Ook als ik een backup naar een lokale folder wil doen. Ik heb dus nog helemaal niet die 30dgn cloud storage geactiveerd.Milmoor schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 20:31:
Het is inderdaad een programma dat semi-online werkt. Ik ben bang dat dit de toekomst is, steeds meer software zal dit doen. Maar er zijn genoeg alternatieven, helaas meestal minder gebruikersvriendelijk.
Persoonlijk denk ik trouwens dat de email en veel van de status schermen intern gegenereerd worden, maar dat weet ik niet zeker. Snel genoeg te testen door internet voor Crashplan dicht te zetten.
Als ik de request blokker, dan gebeurt er niets en kan ik niet back-uppen. Bij doorlaten, dan werkt het. CrashPlan houdt dus wel degelijk bij wat je doet.
Ik heb persoonlijk een pokke hekel aan het feit dat alles tegenwoordig via 'the cloud' moet. Het is handig voor wat persoonlijke opslag, wat kleine dingetjes. Maar niet voor je hele hebben en houden, foto's, mailtjes etc etc.
Ik denk dat CrashPlan prima voldoet voor wat ik wil (naar een 'friend' back-uppen en vice versa), maar als er een soortgelijk tooltje/methode is om dat zonder 3e partij te doen, dan sta ik daar voor open
Om vervolgens over internet een paar gig (aan nieuwe data) naar zijn pc te backuppen als ik alles weer terug geinstalleerd heb, om te controleren of alles naar behoren werkt.
Mocht dit naar behoren werken dan gaan we dit voorlopig maar gebruiken.
Kreeg al een reminder van crashplan om een abbonement te nemen. Had ik absoluut overwogen als de upload snelheid niet zo dramatisch zou zijn
Dit topic is bedoelt om gedachten uit te wisselen over het maken van backups. De bedoeling is om lezers een wat breder inzicht te geven over de mogelijkheden en wijsheden omtrent het maken van backups.
Heb je toevoegingen schroom niet om ze hier gewoon te posten zodat we er allemaal wat wijzer van kunnen worden.