SSD Vertex2 + RAID + Intel Rapid Storage Tech = Win7 freezes

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Niet zorgvuldig genoeg. Dat was ik bij het kijken of ik wel een OCD Vertex 2 SSD zou kopen voor mijn Windows 7 machine. Ik las namelijk niets dan positiefs voordat ik hem kocht, maar achteraf, zoekende naar mijn eigen problemen, was er toch meer negatiefs.

Ik heb nu 6 schijven, 2x 2x1TB RAID, 1 render overflow en 1 SSD. Daarom staat de boel in RAID mode.

Maar eenmaal geïnstalleerd had ik steeds crashes in Windows 7 x64. Of beter gezegd: random freezes. Echt complete freeze, niet een numlock die werkt, maar gevoelsmatig dood. Echter als je 5-15 minuten wacht dan kan je *opeens* weer 10 seconden dingen doen en dan staat ie weer 15 minuten vast, etc.

Na lang googlen las ik iets over de drivers van Intel voor AHCI, en dat deze niet bedoeld zijn voor SSD. De driver stuurt powermanagement instructies naar de schijven, en de SSD, in plaats van dit te negeren, gaat flippen.

Nu blijkt de Intel RST driver een of andere LPM power management functie te hebben die je voor het gemak niet in de opties uit kunt zetten, maar wat wel wordt aanbevolen voor Vertex 2 en 3 schijven door middel van een registry tweak.

Echter dat hielp bij mij ook niet. Vervolgens zette ik de power management voor alle schijven in Windows zelf gewoon uit (spin down disks when idle = never) en het probleem is weg.

Nu heb ik vanalles gelezen, firmware downgrade en stapsgewijs upgrade, low-level format met een speciale ssd-naam, RMA, registry tweaks, eerst Windows SSD-only installeren en dan de andere schijven toevoegen...

Gelukkig heb ik dat niet allemaal geprobeert. Maar dit simpele truukje kwam ik nergens tegen. Daarom dit topic in de hoop dat het nuttig is voor iemand met gelijke problemen die hier via de search terecht komt. En natuurlijk omdat 6 schijven zonder powermanagement nogal een facepalm oplossing is.

Mocht iemand een andere oplossing weten of lezen dat die Intel driver eindelijk met zijn tijd mee gaat, dan hoor ik het graag!

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onzichtbaar
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:48
Ik had het probleem ook zonder SSD maar met de gewone HD's.

Het heeft mij ook verbaasd dat deze zware tekortkoming van de Intel controller niet meer aandacht krijgt van de diverse itc journalisten/fora/reviews. Temeer daar de random freezes de gebruiker echt voor een raadsel stellen. Uit de Windows logs haal je niet de oorzaak van de freezes op. Dit duurt vaak lange tijd alvorens men daar achter komt. Op internet staan zelfs verhalen van pc-winkels die met de handen in het haar zaten vanwege dit probleem. Klant komt elke 2 weken terug omdat zijn tailored ordered pc niet functioneert..

Inderdaad, enige (helaas houtje-touwtje) oplossing is uitzetten van de HD-slaapstand in Windows Powersave.

Koga F3 8.0, NAD M33, KEF R11, Asus Maximus Z790

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Precies, te vaag voor woorden dit, het lijkt me ook heel lastig te debuggen maar je kan toch niet serieus dergelijke problemen al bijna een jaar (blijkbaar) in je drivers hebben zitten!

Naja ik ben blij dat ik weet waar het aan ligt, maar wel zonde dat ik 2x2 HD's constant aan moet hebben terwijl ik die alleen tijdens videobewerken gebruik.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

Thanks dit is een goede tip. Thumbs up :)

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-09 20:08
Werkt dit ook voor raid 0 met harde schijven(Samsung spinpoint f3) en een intel P67 chipset?

Want ik heb op mijn pc ook zulk soort problemen, de laatste intel driver heeft al wel geholpen maar als ik een programma zoals office 2010 installeer dan hapert mijn pc.

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Geen idee of dat werkt op die specifieke hardware. Bij mij gaat het om de Intel ICH10 (uit mijn hoofd).
Is er een specifieke reden dat je het niet gewoon probeert? Paar klikjes is alles.

Ik stel voor dat je zelf even power management uitzet, en ons vertelt of het met jouw specifieke hardware ook werkt. :)

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-09 20:08
Ik heb het uit geprobeerd maar het heeft niet geholpen.

Hoe maak ik die register aanpassingen weer ongedaan?

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Grappig topic dit... ik heb al die power saving meuk altijd op Off/Never, maar zal eens kijken of ik er last van heb met een X58 chipset en Windows 7 en 2 RAID 0 sets met de oude ADFD Raptor's + wat losse HDD's :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Gijs007 schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 15:32:
Ik heb het uit geprobeerd maar het heeft niet geholpen.

Hoe maak ik die register aanpassingen weer ongedaan?
Jammer dat het niet werkt. Je moet even in het .reg bestandje kijken welke values zijn toegevoegd, en die via regedit zelf weer weghalen. op eigen risico
Ik heb het gewoon laten staan. Baat het niet dan schaadt het niet. Denk ik.
nero355 schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 15:42:
Grappig topic dit... ik heb al die power saving meuk altijd op Off/Never, maar zal eens kijken of ik er last van heb met een X58 chipset en Windows 7 en 2 RAID 0 sets met de oude ADFD Raptor's + wat losse HDD's :)
Let us know! Ik ben benieuwd of ik (en met mij velen) gewoon na twee jaar alweer op verouderde apparatuur werken, of dat het probleem nog steeds current is en het Intel gewoon niet kan schelen.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Pagina: 1